Obec účtuje - Vše o účetnictví obcí

Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

Dotazy

  • Dotace ze SFŽP -
    27. 03. 2024

    Dobrý den, mám dnes další dotaz, dostali jsme smlouvu na dotaci z SFŽP - Státní fond životního prostředí, když jsem se konečně dopátrala UZ, který je 90505 , 170,5 - tak jsem vloni označila tímto UZ faktury ve výši přes 3 mil .Kč ,které byly proplaceny za rok 2023, faktury proplacené z dřívějších let označené nemám. Dotaci máme dostat ve výši 1766441,38 Kč tj. 55 % uznatelných nákladů. a tyto náklady jsem prý měla dát na UZ 90505. Prosím o pomoc jak toto účtování opravit v letošním roce. Děkuji za pomoc. Opravdu jí potřebuji. Mojžíšková - účetní obce Jeníkov 606623509

    Nejsem si jistá, jakou výši výdajů jste označila v roce 2023 - 55 % z nákladů ca 3 mil. Kč, nebo máte spíše na mysli, že jste značila 100 % výdajů? Tzn. celých těch více než 3 mil. Kč bylo označeno NZÚZ? To je podstatné, protože jestli jste označila více, než je celková dotace, tak zpětně po uzavření roku to už neopravíte, kraj by jedině musel vzít opravu výkazu Fin -2-12 M. Jinak to lze opravit jen ručně na dokladech, každý způsobilý výdaj by měl být značen takto:

    55 % (do celkové výše dotace na haléře) ÚZ 90505, nástroj 170, zdroj 5

    45 % (vlastní podíl na způsobilých nákladech) nástroj 170, zdroj 1

  • Výměna části souboru movitých věcí
    27. 03. 2024

    Dobrý den, město provádělo akci Modernizace učebny CNC ve SOŠ. Na tuto akci obdrželo investiční dotaci. Kromě drahých CNC strojů bylo součástí akce i vybavení učebny - počítače, nábytek. Byly vytvořeny soubory movitých věcí, z důvodu investiční dotace (výpočetní technika, nábytek). Došlo k tomu, že jeden žák rozbil monitor, od pojišťovny přišla náhrada ve výši pořizovací ceny monitoru. Nový monitor stál o cca 1 tis. méně, než původní. Máme upravovat hodnotu souboru movitých věcí - vyřadit hodnotu původního monitoru a zařadit dle nově pořízeného? Nebo zaúčtovat pouze jako opravu do nákladů na 511 a hodnotu souboru neměnit? (Majetek byl zařazen do dokončeného v prosinci 2023, ještě nezačalo odpisování.) Předem moc děkuji za odpověď a přeji pěkný den.

    Účetně správně je v tomto případě vyřadit původní věc ze soubouru a novou zařadit - jestli je monitor jedna věc v souboru. Pokud by byl monitor součást nějaké věci souboru, pak by výměna byla oprava, ale to tady nepředpokládám. 

    Lépe se to vysvětluje např. na příkladu traktor s radlicí: Vytvoříte soubor dvou věcí - traktor je jedna věc, radlice je věc druhá. Pokud se poškodí radlice a Vy jí necháte opravit, tzn. zůstává původní, jen se opraví nějaké její části (díly), je to oprava věci v souboru. Pokud je např. radlice neopravitelná a celou jí vyhodíte a pořídíte novou, tak máte starou vyřadit a novou zařadit.

    Takže odhaduju, že monitor je jedna věc v souboru a tedy by se měl původní vyřadit a nový zařadit, když se neopravil, ale pořídil nový, ale otázka je, co bude požadovat poskytovatel dotace, myslím, že byste mu to měli sdělit a dohodnout s ním, jaký postup bude akceptovat (ať si zbytečně nekrátíte dotaci). 

  • Koupě a špatně naúčtovaný pozemek
    27. 03. 2024

    Dobrý den, v minulém roce se mi povedla účetní perlička, naúčtovala jsem koupi pozemku na 042 - MD ve výši 26000.- tj. cena kterou jsme zaplatili majiteli pozemku. Hnutím myslí jsem potom zavedla pozemky do inventury tj. na 031 xxxx MD v ceně 31000,-- Kč zohlednila jsem u nich sepsání kupní smlouvy a na 401 D. Takže prosím o pomoc. Účtováno bylo takto : 231 0010 6171 6130 D 26000 321 MD 26000 a 321 D 26000, 042 MD 26000, další 031 xxxx MD 31 000,- a 401 D 31000. Moc děkuji za opravu. prostě se mi to povedlo.

    Oprava bude teď zápisem 401 MD/ 042 D v částce 26 tis. Kč, přepis v KN předpokládám již proběhl? (pozemek už máte na LV). No a ty vedlejší náklady za sepsání smlouvy máte asi vloni v nákladech (odhaduji účet 518), je to malá částka, tak tam by se oprava ve výši 5 tis. Kč zaúčtovala zápisem 401 MD/ 518 D.

  • ! Poesiomat
    27. 03. 2024

    Paní inženýrko, slíbila jste mi na školení 15.3., že mi napíšete k poesiomatu rozpočtovou skladbu a účtování. Smlouva se jmenuje o dílo, nicméně v odstavci 6.6. či 6.7. je uvedeno „Po ukončení Smlouvy se Objednatel zavazuje Dílo vrátit Zhotoviteli, ledaže se Strany dohodly na prodloužení Smlouvy“. Dále v odstavci 3 je spíše text o právu vystavování díla a sdělování díla na 5 let. Oslovili jsem pár měst, všechny účetní zděšené, že mají trubku zaúčtovanou v majetku“. Všichni se tedy domnívají zřejmě, že poesiomat je jejich majetkem. U nás rovněž, bohužel však již smlouva byla uzavřena, tak se jen nyní musíme popasovat s tím, že smlouva je o dílo a na faktuře „záloha za nájem“.

    Dle té smlouvy opravdu není existence vlastnictví – stavba ne, nemá vazbu na sítě, jen se přidělává na povrch, hmotná věc spíše ne – nepřevádí vám vůbec hmotnou podstatu, jen právo vystavovat a sdělovat. 

    Ve smlouvě hovoří o autorském dílu a v bodě 3 vám dává k autorskému dílu právo vystavovat originál a sdělovat produkci – tedy jedná se o právo.

    Z hlediska majetku bychom mohli vést právo jako nehmotný majetek – tj. dát na 019, položka 6119 a odpis na 5 let, to nejvíce odpovídá skutečnosti, variantou by bylo i zvolit 518, položku 5169 a časově rozlišit na 5 let, ale evidence DNM je vlastně jednodušší a asi i účetně správnější – právo duševního vlastnictví ve smlouvě je.  Ten paragraf –  jestli více pro děti 3421 (pohádky, říkanky), jinak bych spíše volila paragraf 3429 – sice to trochu vypadá jako kultura – ale to se neodvažuji vyhodnotit, nevím, co z toho obsahově bude vylézat – víceméně to vypadá účelově jako flašinet , asi více pokrokový, a strašně drahý :o) – překvapuje mě i to, že dodavatel je neplátce – že si asi našel dodavatel pro to nějaké osvobození, ale to je jeho problém, ne náš. Doporučuji pojistit poškození - je to dost veřejnosti  přístupné (vandalismus).

  • Knihovna - darování knih od občanů
    26. 03. 2024

    Dobrý den, jsme malá obec. Zřídili jsme knihovnu. Knihy máme od občanů získané darem. Musíme k nim mít dar. smlouvy? Bylo by toho hodně. Knihovnice z darovaných knih vybrala, udělala evidenci a ocenila cenami, které našla na internetu. Máme tedy seznam. Jak o tom účtovat? Jako dar od občanů? Je nutné vést i v účetnictví na podrozvaze? Prosím o radu jak zaúčtovat včetně paragrafu a položek. Předem děkuji

    Nemusí být darovací smlouvy, písemné uzavření je povinné jen u věcí zapisovaných do KN.  Nemusí se ani oceňovat, protože knihovní fond se eviduje mimo účetní předpisy, ale když už jste nějaké ceny dohledaly, tak se jen proúčtuje 501/649. 

    Knihy se dle účetních předpisů ani neinventují, ani neinventarizují - je to určeno ve speciálním předpisu-  § 16 odst. 6 zákona č. 257/2001 Sb. 

    Takže ani podrozvaha - jen mimoúčetní evidence. 

  • GNSS zařízení
    26. 03. 2024

    Hezký den, budeme pořizovat GNSS zařízení ( např. Stonex S70G), 1 kus cca za 100.000,- Kč. Jak účtovat a rozpočtově zatřídit tento výdaj ? (Polemizujeme nad RP 6122 vs. 6125) Děkujeme

    Bavíme se zde o pořízení ručního navigačního zařízení. Pro účely definice ICT můžeme vyjít z údajů ČSÚ:

    https://www.czso.cz/csu/czso/slovnik-pojmu-informacni-technologie

    Myslím, že by tedy odpovídala pol. 6125. Účetně pořízení 042/321, zařazení 022/042 - našla jsem, že zařízení, které zmiňujete je v ceně od ca 80 tis. Kč, tzn. každopádně nad 40 tis. Kč. 

  • Bezdůvodné obohacení a DPH
    26. 03. 2024

    Je sjednaná náhrada za bezdůvodné obohacení vzniklé bezesmluvním užívání nemovité věci před uzavřením nájemní smlouvy zdanitelným plněním dle zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, a musí tak její příjemce – plátce DPH z této náhrady odvést daň z přidané hodnoty (a je tedy možné ohledně částky náhrady sjednat, že se jedná o částku včetně DPH, případně že k ní dále připočítává DPH)? Má na posouzení shora uvedeného nějaký vliv, že následné sjednané nájemné za smluvní užívání bude podléhat DPH podle § 56a odst. 3 ZDPH?

    Já bych to za sebe vyhodnotil nyní jako zdanitelné plnění - zejména pod dojmem judikátu ESD č. 677/21 (neoprávněný odběr elektrické energie ...). Zejména v případě, kdy bezdůvodné obohacení bylo vypočteno v obdobné výši, kolik by činilo nájemné. Za těchto okolností se domnívám, že je možné sjednat jak variantu, že to bude osvobozené od daně tak i variantu, že to bude s DPH (pokud je nájemce plátce DPH a užívá danou nemovitost k ekonomické činnosti)

    Přitom by na to nemělo mít vliv, jaký režim zvolím v rámci následného smluvního ujednání.

  • Stavební dozor
    25. 03. 2024

    V loňském roce jsme realizovali akce: Chodníky v MČ a Rekonstrukci sportovních kabin. Tyto akce již byly zařazeny v roce 2023 na základě kolaudace. V únoru 2024 jsem obdržela fakturu za stavební dozor těchto akcí. Mohu je ještě k těmto akcím dodatečně přiřadit částku za stavební dozor?

    Podle všeho se asi jednalo o chybu při zařazení - stavební dozor byl, odhaduji, prováděn v době výstavby, takže se měl dohadovat do ceny staveb zápisem 042/389. Je potřeba nyní roklíčit, jaká výše jde k jaké stavbě (podle smluv) a opravit ocenění majetku, odpisy nemusíte zpětně dopočítávat. Účetně zápis již jen 021/321, RS pol. 6121, odpa lze zvolit podle převažující stavby (či podle toho, jak máte narozpočtováno). 

    Nevím, o jaké částce se bavíme, teoreticky je možné brát to i jako rozdíl od dohady a pokud je to tedy nevýznamná částka, zúčtovali byste to zápisem 551/321, a neopravovali již ocenění majetku, ale pozor na případy, kdy je to pořízeno z dotace, tam pak vždy radějí opravujeme cenu majetku v logice správného účetního postupu a doložení všech nákladů s tím, že se to mělo do pořizovací ceny zahrnout. 

    Kdyby to byl náklad vzniklý až po zařazení majetku (zde dost nelogické, že by Vám někdo dozoroval dokončenou stavbu :) reálně jediné nějaké prohlídky po kolaudaci...), tak by to bylo jednoduché - provozní náklad, který do ceny majetku již nepatří. 

  • Platforma Aktivní město
    25. 03. 2024

    Naše město se hodlá zapojit do Platformy Aktivní město. V současné době se připravuje rámcová smlouva a dílčí smlouva s dodavatelem. Platformu lze využít na různé druhy poskytování příspěvků občanům. U nás se jedná o senior program. Tzn. že občanům nad určitý věk bude poskytnut příspěvek např. na kulturní pořady, do Aquaparku, ZOO, popř. jiných cizích organizací, se kterými bude uzavřena dílčí smlouva. Občan se zaregistruje, program provede kontrolu na evidenci obyvatel, zda splňuje podmínky, přidělí částku, kterou může za určité časové období vyčerpat (pravděpodobně 1 rok). Pak dostane QR kód a třeba si koupí vstupenku do kina apod. nebo jiných zařízení. Prý v platformě při registraci jakoby podepisuje darovací smlouvu. Dodavateli zaplatíme jednorázově za přístup k modulu, kde se bude registrovat, software nebude naším majetkem dle smlouvy, podle nás položka 5168 - pokud na dobu 1 roku, pokud bude smlouva uzavřena na více let, tak by se asi jednalo o jinou položku rozpočtu, což pravděpodobně smlouva bude a uvažuje se, že např. další rok se bude čerpat na jinou aktivitu. Pak budeme měsíčně platit za technickou podporu modulu- to je položka 5168. Dodavatel nám měsíčně zašle fakturu, kde bude přesně rozepsáno, kde, kdy a za kolik si občané čerpali, a k tomu bude z této částky vypočtena provize a k provizi DPH. Město fakturu uhradí a dodavatel mezitím zaplatí jednotlivým poskytovatelům. Jedná se nám o to, jak správně posoudit rozpočtově a účetně částku rozpočtu, která bude určena na příspěvek pro aktivity občanů, zda se jedná o dar na položku 5493, 5499 nebo o službu5169 ? Nejedná se celkově o malou částku. Přemýšleli jsme nad paragrafem v souvislosti s tím, že je to určeno pro seniory (skupina 4), ale vhodný jsme nenašli, tak navrhujeme 3900. Právníci tvrdí, že jde o dar. Pro konkrétní představu o co se jedná zasíláme na Váš email návrh smlouvy. Moc děkujeme za odpověď.

    Nejprve k samotnému programu - měly byste k němu mít sjednanou licenci, to je odhaduji ta jednorázová platba, kterou zmiňujete v rámci "přístupu k modulu". Zde by se mělo jednat o pořízení SW, správně uvažujete že je ale potřeba řešit, na jak dlouho bude oprávnění užívat SW zřízeno. Z tohoto pohledu je stěžejní článek III bod 5., kde se uvádí, že licence je sjednána na dobu trvání smlouvy, maximálně do posledního projektu. Ohledně úhrady odkazují na článek 0, který ve smlouvě nevidím. Takže v tomto ohledu (jestli účtovat o pořízení licence SW jako o nehmotném majetku) musíte ověřit tyto dvě podmínky:

    - v prvé řadě, zda bude doba trvání smlouvy s dodavatelém déle než rok, pokud ne, volíte účet 518 s pol. 5168

    - za předpokladu, že licenci máte na dobu delší než rok, řešíme, zda je nějaká úhrada za licenci, pokud ne, je to licence bezplatná, eviduje se jen mimoúčetně, pokud je úhrada, volíme účet podle výše ocenění - do 60 tis. Kč účet 901 či 018 (podle spodních hranic - můžete mít i interní), nad 60 tis. Kč účet 013.

    Další platby dle smlouvy jsou jednorázově za zaškolení (body a) až d), tato platba je oddělená od pořízení SW (licence), takže účet 518 s pol. 5168. Obdobně budete účtovat i měsíční servisní platby.

    Detailnější studium smlouvy by bylo již nad rámec běžného dotazu (museli bychom po dohodě strhnout více dotazů), tak ohledně poskytování darů s využítím zakoupené aplikace již vyjdu z Vámi uváděných informací. Právně jistější je asi dar, nejsme právníci, právně to ale podle všeho potvrzené již máte. Podívejte se pro zajímavost na dotaz ze 14.3.2024 "dar - darovací smlouva", tam uvažujeme i s výdaji obce v případě, kdy to lze brát jako organizační složku "klub důchodců". Souhlasím ale s tím, že ve Vašem případě je vhodnější brát to jako dar - právně bude nutné určit si limit daru pro jednu FO - když to bude dar bez vyúčtování, tak platí limit 100 tis. Kč s tím, že do této částky v jednom roce schvaluje dar rada/starosta. Stačí schválit rámcově a pak upravovat na skutečně čerpané částky, účel a podmínky jsou dané, takže není nutné jmenovité schvalování, tam stačí např. dokládat oprávněnému orgánu výpis z programu o jmenovitém čerpání, i k tomuto účelu lze porgram využít. Možná to ale právně spíše budete brát jako dotační program? Toto je potřeba si ještě dojasnit, jaký právní režim zvolíte.

    Z hlediska RS, cituji z nedávné odpovědi (té, kterou Vám výše uvádím):

    "Obce často volí  paragraf 4379 v režimu sociálního zájmu, ale spíše bych doporučila ve skupině 4 paragraf zbytkový 4399 nebo lze i zbytkový 3900."

    Položku pak volte buď 5492 nebo 5493, pol. 5492 pro dar, pol. 5493 pokud to budete poskytovat z dotačního programu. Položku běžného nákupu obce (např. 5169) tady nedoporučuju, pokud si řekneme, že právně to má být transfer, nikoliv spotřeba obce, pak musíme volit transferovou položku a účet 572. 

  • Investice x Neinvestice
    25. 03. 2024

    Jedná se v případě restaurování rozcestního kříže o investici nebo neinvestici? Kdy restaurováním tří rozcestních křížů dojde k očištění, konsolidaci, nátěru, rekonstrukci zlacené postavy Krista a nápisové cedulky. Kříže budou zajištěny usazením na nekorozivní čep a položeny do betonového tmelu, bude provedeno odstranění nevyhovujícího podkladu, budou provedeny výkopové a zemní práce. Bude vylita nová betonová základna. Povrch kamenného materiálu bude ošetřen hydrofobním prostředkem odpovídajícím charakteru a chemického složení. Cena oprav u jednotlivých křížů je 245 000, 186 000 a 93 000. Objednávka bude hrazena v celku, tedy cca 526 000Kč.

    Podle popisu je to oprava - práce odpovídají tomu, že se to uvádí do původního stavu, odstraňuje se opotřebení. U památek je to obecně i častější, že ani nesmíme měnit vzhled či jiné parametry, argumenty pro TZ jsou zde výjimečné (účelem by musel být nějaký nový parametr, např. zvětšení pietního místa, odvlhčení apod. - tedy jedině např. ta nová betonová základna by mohla být investicí, pokud tam dříve nebyla, ale pak se musí rozhodnout, zda je součástí památníku či je samostatnou stavbou, je dobré vždy posoudit vzhled před a po, na to se hodí vizualizace, pokud jsou).

    Tzn. odhaduji to "na dálku" spíše na neinvestici - účet 511, odpa 3326 (pokud to nejsou zapsané kulturní památky), položka 5171. Předpokladem také je, že kříže evidujete v majetku (měly by být jako stavby na účtu 021). 

  • Zařazení položek financování
    25. 03. 2024

    Hezký den, prosím o kontrolu zaúčtování RO. Udělala jsem ho trošku jinak, než obvykle. protože potřebuji, aby to zastupitelé snadno pochopili, máme teď docela dost zdrojů financování. Tak nevím, jestli je to fakt srozumitelné? Zrovna přijímáme dotaci (37,5 mil), současně ji proúčtovávám do výdajů. Dále bychom v tomto roce měli i ve výši dotace splatit úvěr (37,5 mil) a zbytek (14,5 mil.) budeme splácet v letech dalších. Celkový poskytnutý úvěr je ve výši 52 mil. Dále mi psala metodička z kraje, že mám zapojit pol. 8117 (TÚ), protože mám vysokou pol. 8115. V 12/2023 jsme vkládali na TÚ 10 mil. a to jsem rozpočtovala 8118 D a 8117 MD. Ten v březnu 2024 skončil a hned jsme založili nový, opět na 10 mil. Rozpočtové opatření tedy mám: Příjmy 37 626 100,- MD 8123 52 000 000,- 8117 MD 10 mil. v 3/2024 vráceno na BÚ 8117 MD 10 mil. v 9/2024 bude vráceno na BÚ 8115 D - 2 870 800,- navýšení rezervy minulých let Výdaje 59 270 200,- 8124 D 37 485 100,- splátky úvěru 8118 D 10 mil. v 3/2024 založen nový TÚ Nejsem si jistá hlavně s tou pol. 8115? Jestli to mám dopočítáno správně? Moc děkuji.

    Financování si ověříte vždy tak, že součet položek 8xxx se musí rovnat rozdílu mezi příjmy a výdaji. Tak to platí u sestavování rozpočtu, i u rozpočtových opatření, financování nám vyrovnává rozpočet, proto má i opačné znaménko. 

    Ve Vašem případě je to tak, že rozdíl mezi příjmy a výdaji je minus 21 644 100 Kč. Tuto částku musíme mít tedy na položkách 8xxx plusem (na MD). Takže musíme udělat kontrolní výpočet:

    52 000 000 + 10 000 000 + 10 000 000 - 37 485 100 - 10 000 000 = 24 514 900 Kč, takže pol. 8115 musíme zapojit v rozdílu 24 514 900 Kč minus 21 644 100 Kč, aby to bylo vyrovnané, což vychází na Vaší částku. Toto je takové vysvětlující, jak spočítat výši pol. 8115. Váš výpočet ověříte jednoduše tak, že sečtete strany MD, odečtete strany D (u pol. 8xxx) a výsledek je plus 21 644 100 Kč, což je správně - dorovná se tím záporný rozdíl mezi příjmy a výdaji do nuly, což potřebujeme. 

    Máte i správně zvolenou stranu - D, tedy pol. 8115 bude minusem, což znamená, že peníze v této výši na účtu přibydou. 

  • Smlouva o úvěru
    25. 03. 2024

    Město uzavřelo v roce 2022 Smlouvu o úvěru s Českou spořitelnou a.s., na financování investičních akcí a refinancování investičních akcí realizovaných v roce 2023, čtvrtletní splátky budou - první splátka 31.3.2026 a poslední splátka 31.12.2050, uzavření smlouvy schváleno zastupitelstvem města v roce 2022. Nyní jsme z našeho běžného výdajového účtu proplatili fakturu dle rozpočtové skladby týkající se investice. Následující týden jsme obdrželi na tentýž výdajový účet platbu týkající se částky za výše uvedenou fa. Ještě očekáváme další platby za akce této investice realizované v roce 2023 zaslané Českou spořitelnou jako čerpání úvěru. Předpokládám, že o smlouvě se neúčtuje, jen o čerpání úvěru. Platby faktur proplácíme z výdajového účtu a příjem "čerpání úvěru" je také na výdajový účet. Jaké bude účtování o čerpání úvěru, když rozpočtová skladba je již proúčtována u jednotlivých faktur? Budu u čerpání účtovat pouze na výdajovém účtu přijetí peněz 231 položka 8123 MD/262 D a 262 MD / 451 D ? Nebo jaké bude účtování? Splátky předpokládám, že budou od března 2026 výdajový účet 231 položka 8124/451, úroky 562/378 a 378/231 6310 5141? Děkuji za odpověď.

    Přijatý úvěr je součást financování rozpočtu. Obecně je to tak, že máte nějaké příjmy, proti tomu výdaje s tím, že když rozpočtové příjmy běžného roku nedostačují k financování rozpočtových výdajů běžného roku, zapojují se položky financování (úspory z minulých let, přijaté úvěry..).

    Postupujete správně, že u platby faktur dodavateli volíte položku dle druhu výdaje. Protože na daný výdaj nemáte volné své prostředky, tak čerpáte úvěr, to se v RS zobrazuje tak, jak uvádíte - příjem úvěru na BÚ na pol. 8123, splátky na pol. 8124. 

    Zápis 231 MD 8123/ 262 D zaúčtujete na BÚ, zápis 262 MD/ 451 D je zobrazením čerpání úvěru na úvěrovém účtu (k úvěru dává banka výpis). Někdo účtuje bez 262, jen na BÚ zápis 231/451, ale přesnější je účtovat, jak uvádíte - zápisem přes účet 262 s tím, že úvěrový účet není v tomto případě dalším ZBÚ, výpis úvěrového účtu slouží jako podklad k ověření aktuální výše jistiny úvěru (účet 451). 

    Splátky se pak účtují obdobně - buď rovnou jen na BÚ 451/231, pol. 8124, nebo výdaj z BÚ 262/231 a zápis 451/262 až na základě výpisu z úvěrového účtu (obecně je účtování o pohybech na úvěrovém účtu přesnější zobrazení účetních případů, i když to není další ZBÚ, je to účetní doklad).

    Úroky lze účtovat opět buď jen 562/231, RS máte správně, nebo na BÚ 262/231 a na úvěrovém účtu 562/262, pokud by se úroky zobrazovaly plus minus na úvěrovém účtu. Předpis 562/378, případně místo účtu 378 nějaký účet časového rozlišení (389,383) je vhodné účtovat hlavně na konci roku, pokud by bylo potřeba úroky časově rozlišit. 

  • DPH box
    25. 03. 2024

    Městys je plátcem DPH. Budeme uzavírat smlouvy o nájmu prostor pro umístění boxů pro vyzvednutí zásilek s různými společnostmi. Ve smlouvách je specifikována lokalita (prostor) - pozemek, na jehož části si společnost umístí box, ke kterému bude mít přístup 24/7/365. Je nájem osvobozený od DPH dle § 56 odst. 3? Jedna společnost má ve smlouvě, že za nájem lokality budou hradit nájemné + DPH, tzn. když se dohodneme, DPH odvedeme. Smlouvu pro info pošlu na email. Děkuji

    V tomto případě je potřeba prvotně řešit skutečnost, zda jsou či nejsou naplněny charakteristiky nájemního vztahu - tedy právo užívat nemovitosu věc obdobně jako vlastník s vyloučením práv třetích osob (+ daná činnost by měla být relativně pasivní - neměli byste se třeba účastnit na obsluze boxů). Myslím si, že v tomto případě naplněna charakteristika nájmu pozemku je - tedy i v případě, že nájemcem je plátce DPH se máte právo rozhodnout, že nájemné od daně osvobodíte.

    Nicméně když bych byl na Vašem místě, tak se jednoznačně rozhodnu nájem zdanit. Smlouva, kterou jste nám zaslali, dle mého názoru umožňuje navýšit nájem o DPH, nájemce je plátcem DPH, má to ke své ekonomické činnosti. Tedy být na Vašem místě neváhám ani chvilku a rozhodnu se nájem zdaňovat. Nic tím neztratím, DPH odvedené z nájmu mi nájemce zaplatí. Nemusím tak řešit, zda jsou v tomto konkrétním případě naplněny znaky nájmu, zlepšujete dále koeficient, pokud byste si dali práci, tak budete moci odečíst také nějaké DPH z energie (podle smlouvy máte účtovat paušál 300 Kč na energii). 

  • Záloha na práci předem
    25. 03. 2024

    Hezký den, prosím jak zaúčtovat zálohu předem, aby mohla firma vykonat práci?. Předpokládám, že ji pak započítá do konečné částky, tak ji budu zase odúčtovávat. Nevím si rady hlavně § a pol.

    Z hlediska rozpočtové skladby vůbec neřešíme, zda se jedná o zálohu, plnění, doplatek, volíme položku dle druhu výdaje - tj. podle toho výdaje, na který je záloha určena a paragraf dle účelu výdaje - za jakým účelem (třeba oprava úřadu paragraf 6171, pol. 5171) - vůbec se nevolí nějaké specifické položky a paragrafy pro zálohy. Je sice jedna výjimka, když dáváme zálohu a nevíme, kde se bude čerpat, ale je to tak nepřesně v Pokynu MF k RS popsáno, že snad raději na to nikoho nenavádím. 

  • DPH - tisk brožur
    22. 03. 2024

    Dobrý den, firma nám tiskla brožury na IC s 21% DPH. Po našem dotazu, že by brožury měly od 1.1.2024 být s 0% DPH, nám dodavatel sdělil, že jejich daňový poradce jim řekl, že to mají dobře. Má pravdu? Děkuji moc za odpověď.

    Asi bych potřeboval vědět, z čeho tak usuzuje. Musel by totiž vysvětlit, proč ta brožura, o kterou jde, není brožurou podle §71i ZDPH - zde je uvedeno následující:

    Osvobození od daně při dodání knihy a poskytnutí obdobné služby

    (1) Knihou se pro účely daně z přidané hodnoty rozumí kniha, obrázková kniha, předloha ke kreslení, omalovánka, brožura, hudebnina nebo kartografický výrobek, včetně zvukového záznamu přednesu jejich obsahu, pokud se jedná o zboží,

    a) které je uvedeno pod kódem nomenklatury celního sazebníku, ve znění platném k 1. lednu 2018, v čísle 4901, 4903 až 4905, 4911 nebo 8523,

    b) u kterého reklama podle zákona upravujícího regulaci reklamy nepředstavuje více než 50 % jeho obsahu a

    c) které výlučně nebo převážně nesestává z hudebního zvukového nebo audiovizuálního obsahu.

    Nevidím také problém v tom, že bychom se nevešli s brožurou do celního sazebníku. Jedinný problém by dle mého názoru byl v tom, pokud by pževažující bya reklama (ale jak i uvádí GFŘ, měla by to být "komerční reklama" - viz ta podmínka pod úísmenem c). 

    Takže na toto nelze než reagovat, ať vysvětlí, proč zrovna tato brožura nespadá pod výše uvedenou klasifikaci. Pokud to nevysvětlí, tak asi nejedná správně.

← Novější dotazy

Oblasti dotazů

Hledání v dotazech

Tipy pro práci s dotazy

Návrh a tvorba webu