Obec účtuje - Vše o účetnictví obcí

Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

Dotazy

  • TZ budovy MŠ
    01. 09. 2025

    Dobrý den, potřebovala bych prosím poradit, jak mám zaúčtovat TZ budovy MŠ. Na katastru je budova zapsána takto-vlastnické právo: obec, hospodaření se svěřeným majetkem: zřízená PO Mateřská škola. V červenci došlo ke kompletní výměně el. instalace za částku Kč 382 546,10 bez DPH. Faktura je v režimu přenesené daň. povinnosti-nárok na odpočet není. Budovu mám v podrozvaze na účtu 909, školka ji má v majetku-budovu neodepisuje, je plně odepsaná. Prosím jak mám zaúčtovat? faktura Kč 382 546,10 042/321, úhrada 321/231 3111 6121...DPH Kč 80 334,68 343/231 3111 6121, na tuto akci máme z kraje z POV 2025 dotaci ve výši 250 tis. 374/231 pol.4222, úz 443. Protože ale vysoutěžená cena byla nižší, vzniká přeplatek na dotaci Kč 18 560,00-zaúčtováno 374/231 6402 5366, ÚZ 443 (v podmínkách dotace je podíl 50/50)....prosím jak zaúčtovat dál? zaúčtuji si 909/042 ve výši TZ? Účetnímu ve školce dám informaci o TZ, on si navýší hodnotu a bude odepisovat? Pokud ano, je nějaká povinnost zřizovatele vůči příspěvkovce ohledně odpisů? Omlouvám se, toto mi není jasné a trochu tápu. Moc děkuji za odpověď}

    Nebudu zde hodnotit provedené práce - hovoříte o výměně elektro instalace, to na první pohled je spíše oprava, ale argument pro investici (TZ) snad nějaký je - výrazně jiné parametry, rozšíření apod.

    Vyjdu-li z toho, že je to správně vyhodnoceno jako investice s tím, že je čerpána i investiční dotace, pak účtování vypadá správně. Jen pro jistotu shrnu, že když není nárok na odpočet, vstupuje na účet 042 celá hodnota prací včetně DPH, tzn. 042 MD částka včetně DPH/ 321 D základ daně, 343 D daň. 

    Dotace z kraje před vyúčtováním je záloha, příjem 231/374 (účet 472 kdyby vypořádání bylo za déle než rok od přijetí). 

    Jestli je dotace vyúčtovaná (čerpáte z toho asi výši vratky), pak rovnou předpis 348 MD/  403 D v konečné výši, zúčtování zálohy 374 MD/ 348 D v konečné výši, vratka 374 MD/ 231 D 6402 5366, ÚZ a org. 

    Technické zhodnocení musíte PO předat včetně dotace. Účetní zápis předání bude 401 MD/ 042 D ve výši hodnoty účtu 042, k tomu zápis 403 MD/ 401 D ve výši dotace. PO přijme majetek 042 MD/ 401 D, dotaci přijme účetně 401 MD/ 403 D. 

    Je ve výsledku jedno, kdo TZ zařadí, může i obec zaúčtovat bez majetkového zařazení 021/042, když je dokončeno a předat PO z účtu 021 (401/021, PO přijme 021/401). 

    Předává se protokolárně, TZ je právně součástí svěřeného majetku, takže není potřeba k tomu nic schvalovat. Jen jak píšete - protokolem zajistit, že budou mít informace o tom, v jaké ceně TZ zavést a nezapomenout zmínit dotaci, aby si ji zavedli na kartu majetku a rozpouštěli ji. 

    Na účtu 909 zvýšíte hodnotu svěřené budovy o provedené TZ zápisem 909 MD/ 999 D. 

    Pozor na zápis 909/042 - nikdy neúčtujeme rozvahový účet proti podrozvahovému, podrozvahové účty 9xx nám vyrovnává vždy podrozvahový účet 999. 

  • Úvěr na revitalizaci veřejného prostranství
    01. 09. 2025

    Dobrý den,
    Obec požádala o dotaci na revitalizaci veřejného prostranství. Celková částka je 1 700 000 Kč. Dotace nám byla přiklepnutá, ale ex po. Proto paní starostka vyřídila úvěr na proplacení faktury. Banka na něj zřídí jiný bankovní účet a fakturu ve výši dotace zaplatí. Zbývajících 85 000 Kč zaplatí obec. Po vyúčtování dotace nám ministerstvo uvolní peníze a ty si ihned banka vezme jako splátku toho úvěru. My mezitím budeme splácet úroky.

    Vůbec nemám zkušenost s účtováním úvěru. Ten je pro jistotu otevřen do 3/2026, takže je to úvěr dlouhodobý?? Moc prosím k radu se zaúčtováním. A vůbec netuším jak udělat úhradu této faktury.

    V rozpočtu mám částku dotace vyrozpočtovanou na příjmu a náklady mám v rozpočtu na výdajích. Ale nevím co s penězi z toho úvěru – musí se tyto rozpočtovat na nějakou 8xxxx položku a z toho důvodu to musí schválit i zastupitelstvo???

    Moc děkuji za odpověď.}

    Volbu mezi krátkodobým (281) a dlouhodobým (451) úvěrem ovlivňuje doba splatnosti, nikoliv čerpání úvěru. Splatnost do jednoho roku - volíme účet krátkodobý, nad jeden rok - úvěr dlouhodobý.

    Ve vašem případě bude splatnost ovlivněna proplacením dotace. Pokud dobou otevření úvěru máte na mysli dobu, do kdy má být úvěr splacen (3/2026), jednalo by se o úvěr krátkodobý. Nehraje roli, že je splatnost meziroční, důležitý je fakt, jestli splatnost je za méně než rok od čerpání. 

    Z hlediska účtování je dobré si ujasnit, jestli vám otevřeli jen úvěrový účet, nebo i nový ZBÚ k úvěru. 

    Pokud bude zřízen nový BÚ, přidělíte mu novou analytiku účtu 231. Převody z/na něj se účtují v rámci konsolidačních položek 4134 a 5345 (obě s odpa 6330). Tedy například převod z vašeho BÚ na BÚ k úvěru:

    262 MD/ 231 D 6330 5345. 

    Příjem na BÚ k úvěru 231 MD 6330 4134/ 262 D.

    Pokud by banka převedla úvěr na běžný účet zřízený k úvěru, pak byste účtovala příjem 231 MD pol. 8123/ 451 D, následně úhradu faktury z úvěru již klasicky 321 MD/ 231 D.

    Když by faktura byla zaplacena přímo z úvěrového účtu, nikoliv z BÚ, účtuje se její úhrada takto:

    321 MD/ 451 D + RS (např. 3639 5169 apod.). V tomto účtování se položka 8123 sama vygeneruje z obratu účtu 451 (většina programů to zajistí). 

    Úroky hrazené z BÚ se účtují 562/231, pol. 5141.

    Z hlediska rozpočtu je vhodné toto rozpočtové opatření (pokud nemáte nějaký převod kompetencí, pak jej schvaluje ZO):

    231 MD pol. 8123 ve výši čerpání úvěru/ 8115 D pro vyrovnání.

    Položku 8124 narozpočtujte na str. D (opět proti položce 8115 MD) až do roku, kdy je plánovaná splátka úvěru - asi na příští rok.

    Zastupitelstvo určitě musí schválit uzavření smlouvy o přijetí úvěru, jinak by to nebylo platné jednání. 

  • úprava vodního toku, oprava lesní cesty
    01. 09. 2025

    Úprava vodního toku – potoka
    Přes naši obec teče malý potůček, který se bohužel při červnovém dešti vylil z břehu a poničil část koryta a přilehlý obytný dům. Museli jsme jednat a opravit koryto potoka – náklady byly 35 tis. Kč, účtovala jsem par. 2333, pol. 5171 (účet 511) - je to dobře?
    Dále bylo v této souvislosti rozhodnuto zastupitelstvem o větší investici – částečné zatrubnění koryta a zhotovení lávky. Celkové náklady cca 100 tis. Kč.
    Jak zaúčtovat, když potok není v majetku obec?
    Převzít do majetku tím, že došlou fakturu zaúčtuji 042 – následně 021; par. 2333, pol. 6121? Lávku účtovat zvlášť, nebo jako součást potoka?

    Oprava lesní cesty
    Budeme opravovat lesní cestu, kterou máme v majetku pouze jako pozemek (ostatní plocha, způsob využití – ostatní komunikace). Jedná se o klasickou lesní cestu pouze udusaná zem.
    Nyní ji chceme „opravit“ tím, že ji zpevníme štěrkem. Předpokládané náklady 500 tis. Kč. Mám účtovat jako majetek, tzn. přes 042, následně 021; par. 2219, pol. 6121?}

    Podle odst. 6 obsahové náplně položky 5169 by to možná více odpovídalo této položce - není větší spotřeba materiálu. Je to podobné jako odbahnění rybníka. Názory se ale různí, někdo používá položku 5171, někdo 5169, ani jedno není vyloženě špatně, takže můžete klidně nechat, jak máte.

    Jestli potok není váš, musí být v první řadě uvedené práce právně posvěceny vlastníkem, se kterým by mělo být i dohodnuto, že dané zásahy budou majetkem obce. Účetně je pak v pořádku pořídit lávku jako stavbu, zatrubnění bude druhá samostatná stavba. Je také možné zatrubnění sjednat jako TZ cizí stavby a pak by se účtovalo na účet 549 s pol. 5909. Je důležité to právně rozklíčit a posvětit.

    Uvažujete o lávce jako součásti potoka. Je možné, že potok je obce, evidujete jej jako vodní tok - pozemek - na účtu 031. To je v pořádku a na účtu 021 pak evidujeme jen příslušné stavby - vodní díla apod. Pak nemusíte řešit souhlas s pracemi. Lávku zaúčtujete jako stavbu, zatrubnění jako další stavbu.

    V katastru jsem našla část potoka, kde pozemek je vlastnictvím občanů, takže je důležité zjistit, na které části potoka byly práce provedeny a zda se jedná o pozemek obce či někoho jiného (to hlavně právně, kvůli souhlasu s tím, že stavby zařadíte do majetku obce). 

    Zpevnění lesní cesty bych účtovala v logice nové zpevněné komunikace na účet 021. Odpa spíše 2212 (odpa 2219 pokud byste z toho chtěli udělat chodník, parkoviště nebo cyklostezku). 

  • Vybavení bytu
    01. 09. 2025

    Město dlouhá léta chybně účtovalo vybavení bytu (bojlery, sanita, kotle, sporáky, apod.) na majetkový účet 028. Již poslední roky se tak neděje, ale stále zůstal na účtu 028 majetek v pronajatých bytech cca za 4 mil. Kč. Je potřeba to napravit a je tedy možné vzít celou tuto sumu a odúčtovat 088/028 z důvodu chybného účtování?}

    V tomto případě bude podstatné, jak se dané věci dostaly na účet 028. 

    Pokud by se při pořízení budovy (výstavbě) chybně klasifikovaly jako samostatné věci, tak by se teď mělo provést přeřazení do ceny příslušné budovy s tím, že "chybí" v její pořizovací ceně. Následná výměna bez změny parametrů je oprava. 

    Jestli byly věci účtovány na účet 028 kdykoliv potom při jejich následné výměně, mělo to být účtováno do nákladů jako oprava, do nákladů to ve výsledku šlo na účet 558, pak by teď stačilo jen evidenční vyřazení 088/028, jak uvádíte. 

  • Digitální technické mapy na stránkách obce
    01. 09. 2025

    Dobrý den ,

    Prosím o radu s účtováním ohledně zprovoznění digitálních technické mapy DTM na webových stránkách obce a rozšiřujících vrstev a doplnění pasporty:
    1. Servisní služby na rok: balíček DTM a provoz portálu, hosting zpřístupnění dat KN– účtovala jsem 518, úhrada par. 6171, pol. 5168.
    2. Dle objednávky bylo vyfakturováno Vytvoření a nastavení portálu na webových stránkách 9.680,- Kč- jsem účtovala jako podlimitní TZ (brala jsem to jako TZ webových stránek) 518, par. 6171, pol. 5172 (nevím jestli je to dobře).
    3. Starosta ještě doobjednal nové rozšiřující vrstvy portálu: historickou mapu 50. let za 1.815,- Kč, záplavové území za 1.815,-Kč a vrstvu ÚP 3.509,-Kč. Mohu toto účtovat jako službu: 518, par. 6171, pol. 5168?
    4. A ještě je k tomu doobjednán Pasport lamp VO za 32.005,- Kč a Pasport amplionů místního rozhlasu 6.950,- Kč, které budou importovány do portálu DTM. Mohu i toto účtovat jako službu: VO na 518, par. 3631, pol. 5169, Rozhlas na 518, par. 3341, pol. 5169?
    5. U bodu 1.,2.,3. by možná měl být správnější paragraf 3639.
    Předem Vám moc děkuji za pomoc.}

    Ohledně majetkové kategorizace DTM se můžete podívat i na dotaz z 27.11.2024 "Digitálně technická mapa města". Podrobněji to tam vysvětlujeme.

    1. Servisní služby účtujete dobře. Pokud by byly fakturovány meziročně, zvažte časové rozlišení - s ohledem na významnost, jestli to nebude opakující se platba, vše podle vaší směrnice k ČR.

    Paragraf se měl volit již od počátku 3639 - u DTM volíme odpa podle odvětví, kterého se ta mapa týká. Například VO 3631 apod. Když je mapa všeobecná, pak odpa 3639.

    2. Dívala jsem se na vaše stránky, jak to konkrétně vypadá. Jestli s tím nijak nepracujete, mapa slouží jen pro občany na webových stránkách, souhlasím s tím, že to budete považovat za součást webu. Účtování jako podlimitní TZ máte dobře (webové stránky odhaduji, že evidujete jako nehmotný majetek). 

    Jako samostatný SW bych to účtovala jen v případě, kdy by to mělo nějakou jinou samostatnou funkci i pro činnost obce, nejen doplněk webových stránek.

    3. Opět se jedná o podlimitní TZ, tzn. pol. 5172.

    4. Také podlimitní TZ, držte se účtu 518 a pol. 5172. Podlimitní TZ poznamenejte na kartu majetku. Ani v součtu to vše není nad 60 tis. Kč. 

    5. U všech bodů by byl nejjednodušší společný odpa 3639. 

  • mzdové náklady aktivace
    30. 06. 2025

    Dobrý den,
    brigadníci na DOP natírali prkna na pergolu na hřišti. Prosím jak proúčtovat, aby se hodnota mzdových nákladů dostala na účet 042 a následně mohla zařadit do majetku.
    Děkuji.}

    Uděláte zápis kde stručně popíšete, uvedete mzdové a případně další náklady ke mzdě, součet a přiložíte k dokladu na aktivaci, účetní zápis bude jen 042 MD/ 506 D. 

  • Zázemí sportoviště
    30. 06. 2025

    Prosím, kam zařadit budovu za 8 000 000,-Kč, která je vybudována jako zázemí hřiště, které není zbudováno a ani se nebude budovat. Projekt byl na budovu i se hřištěm. Zařazeno na 042.
    Nyní budova zkolaudována. Zařadím 021/042.
    Prosím jakou klasifikaci přidělit k takovéto budově? A životnost?? Je v ní klubovna, WC a místo kabin jsou sklady.}

    Víceúčelovou budovu bych klasifikovala kódem 12.74.11 z ÚOS VII (Budovy nebytové ostatní). Kdyby převažoval sklad, je možné i 12.52.11, ale účel se do budoucna může měnit, tak bych zatím blíže nekonkretizovala a nechala ten obecný. 

    Životnost budovy zvolte dle Vašeho odpisového plánu - měli byste mít pro nové budovy nastavenou životnost, volila bych 100 až 120 let. 

  • Územní plán - zařazení do užívání
    30. 06. 2025

    Dobrý den, prosím o odpověď na následující dotaz:
    Naše obec pořizuje změnu ÚP, účtujeme přes účet 041.
    Potřebuji poradit s datem uvedení ÚP do užívání. Dle odpovědi na dotaz ÚP z 23. 01. 2025: ÚP, aby se mohl uvést do užívání, musí ho schválit ZO a zařazuje se ke dni nabytí právní moci schválením ZO.
    V našem případě: ZO schválilo na svém zasedání 19. 06. 2025 usnesení v tomto znění: ZO vydává po ověření , že návrh Změny č. 2 ÚP není v rozporu s Politikou územního rozvoje ČR, ve znění Aktualizací č. ..... Změnu č. 1 ÚP obce jako opatření obecné povahy č. 1/2025. (celý text usnesení viz. příloha e-mailu).
    Návrh dalšího postupu má být:
    1. ZO vydalo změnu dne 19. 06. 2025
    2. má být připraveno úplné znění ÚP po této změně
    3. bude připravena veřejná vyhláška, kterou se oznámí vydání a změna včetně úplného znění bude doručena
    4. 15. dnem po vyvěšení VV bude změna účinná.
    Dle tohoto všeho nejsem schopna zorientovat se v termínu uvedení ÚP do užívání. Nevím, zda to bude datum 19. 06. 2025 nebo....???
    Mockrát děkuji za odpověď.}

    Správný okamžik zařazení nastane až nabytím účinnosti veřejné vyhlášky, kterým se změna vydává, tedy dle bodu 4 až patnáctým dnem po vyvěšení. 

  • Rekonstrukce chodníku a současná oprava kanalizace
    30. 06. 2025

    Při rekonstrukci chodníku jsme zjistili, že je nutné opravit kanalizaci, která vede pod ním.
    Rekonstrukci chodníku účtuji na § 2219, pol. 6121.
    Opravu kanalizace mám účtovat samostatně na § 232x, pol. 5171 nebo to mám brát jako součást rekonstrukce chodníku a účtovat celé na § 2219, pol. 6121? Já myslím, že samostatně, ale potřebuji se ujistit.}

    Oba postupy jsou možné a záleží na argumentaci. Jako vyvolaná investice do ceny chodníku by oprava kanalizace patřila v případě, kdy byste kanalizaci například překládali, nebo jí opravovali "pro jistotu" s tím, že by výhledově opravu potřebovala, tak ať nemusíte rozkopávat po pár letech nový chodník. Pokud ale potřeba opravy vyvstala z aktuálně špatného technického stavu, je to argument pro samostatnou opravu kanalizace (účet 511, odpa 2321). 

  • FVE - účtování el.energie
    30. 06. 2025

    Dobrý den,
    máme na obecní budově, která slouží pro hospodářskou činnost, nově namontovanou FVE.
    Můj dotaz: Účtuje se o vyrobené a spotřebované el.energii do nákladů a výnosů (prodáváme jí v ceně ubytování a CETINu). V sousední obci účtují dle evidence výroby/spotřeby z aplikace x prodejní cena za 1kWh (mají FVE na ČOV), v jiné zase ne.
    Jak je to, prosím, s el.energií z FVE? Účtuje se o ní, popř. jak? Jsme plátci DPH.}

    MF to nedávno metodicky řešilo, odkaz (od str. 17 dále):

    https://metodikaucetnictvi.kraj-jihocesky.cz/sites/metodikaucetnictvi.kraj-jihocesky.cz/files/inline-files/Aktu%C3%A1ln%C4%9B%20%C5%99e%C5%A1en%C3%A9%20metodick%C3%A9%20dotazy.pdf

    Nejsem si jist zda dotazu úplně rozumím. Pokud správně chápu, jedná se o to, že vyrábíte elektrickou energii - ale tu neprodáváte, ale používáte ji třeba v hjospodářské činnosti pro ubytování. A teď Vám jde o to, zda máte zaúčtovat výnos v hlavní činnosti 601 proti nákladu v doplńkové - 502? Myslíte to tak?

    Pokud je to tento dotaz, tak platí princip, že ve finančním účetnictví vykazujeme vztahy jen k ostatním suibjektům. Ve výkazu zisku a ztráty by se neměly objevovat dopady vnitrovýkonů.

    Úplně správným řešením by bylo, že náklady FVE (odpisy, údržba ...) budete v podílu, ve kterém je to využito pro hospodářskou činnost převádět do hospodářské činnosti (tedy minus 551 v hlavní, 551 v hospodářské ....). Nicméně uznávám, že je to velice složité řešení. Někdo pro tyto převody ještě používá aktivaci vnitroorganizačních služeb - není ro úplně šťastné řešení, ale bylo by teoreticky aplikovatelné. Tady by se musela spočítat nákladová cena (na vyrobenou kWh) - kolik to vychází a zaúčtovat MD 518 (var 502 - sice nad rámec předpisů, ale tady by to dávalo smysl) - hospodářská činnost/Dal 516 - hlavní činnost.

    DPH při tomto převodu neřeším - vnitroorganizační převod třeba pro ubytování nemůže být sám o sobě předmětem DPH.   

  • Významný rozdíl na účtu 403
    30. 06. 2025

    V 11/2023 jsme obdrželi rozhodnutí od SFŽP na invest. dotace - energetické úspory na dvě školy v částkách 5 087 tis. a 2 998 tis. Kč. Projekty dokončeny v roce 2024, majetek zařazen a dotace odepisovány v uvedené výši. V letošním roce byly k rozhodnutím podepsány smlouvy, kde uvedené částky jsou nižší než v rozhodnutích - o 1 379 tis. a
    501 tis. Kč, zálohy nebyly zaslány. Vyúčtování a, MD 346 3 708,403 1 379/
    D 388 5 087, MD 672 1 379/ D 403 1 379, MD 231 3 708/ D 346 3 708.
    Druhý případ stejně. Na kartách majetku nechám původní výši dotace, pouze
    napíšu změnu do poznámky. Podobný případ jsem měla poprvé loni ( rozdíl 1 215 tis. Kč, zaúčtovala jsem stejně. Nyní si nejsem jistá, zda to bylo správně.}

    Váš postup je v souladu s předpisy, kdy rozdíl od dohady máme zúčtovat do výnosů a neměnit dotaci na účtu 403 v účetnictví ani v majetku. Otázka je, jestli když nebyla smlouva, byla dohada správně účtována - podobné případy jsou často sporné. Za mě často není v podobných případech dost dobře odhadnutelná výše dotace a rozdíl je navíc už docela významný, takže já bych se přikláněla k tomu neúčtovat zápis 403/672, ale o rozdíl zkorigovat účet 403 a i výši dotaci v majetku.

    Pro jistotu to můžete popsat i do přílohy závěrky, protože teoreticky to může být odchylka od metody, já bych to tady ale tak jednoznačně neviděla, ale klidně to tam pro větší klid napište.

  • Rozpočtové opatření_pravomoc rady
    30. 06. 2025

    Dobrý den, jak byste prosím chápali usnesení zastupitelstva obce:
    ZO schvaluje svěřit Radě obce pravomoc schvalovat rozpočtová opatření dle §16 Zákona č. 250/2000Sb. Tato pravomoc náleží radě obce pouze v případech, kdy u výdajů za jednotlivý § schvalovaného rozpočtu nepřesáhne změna 500.000,- Kč a u příjmů za položku schváleného rozpočtu nepřesáhne změna 500.000,- Kč.
    Chápu správně, že rada obce má v rámci celého roku pravomoc schválit více rozpočtových opatření u jednoho §, ale v součtu za rok nesmí překročit 500.000,- Kč?
    Pan starosta si myslí, že může rada schválit 1 rozpočtové opatření a v součtu výdaje nesmí překročit 500.000,- Kč.
    Děkuji za Váš názor.}

    Já bych ty limity chápala také ne za rok, ale v rámci jednoho opatření. Vyplývá to podle mě z textu, kdy píšete, že "změna nepřesáhne 500 tis. Kč". Není tam nic o tom, že ročně. Ale když sami tápete, ujasněte si to raději přímo se zastupiteli, jak to bylo myšleno a doformulujte to raději jasněji, jestli mysleli v rámci jednoho rozpočtového opatření, nebo v souhrnu za rok.

  • Předpis a výplata mezd, penzijní poj.
    30. 06. 2025

    Dobrý den, mohla bych poprosit o správné účtování? Jedná se mi o předpis a úhradu příspěvku na penzijní poj., který obecní úřad posílá přímo penzijní společnosti na účet našeho zaměstnance a zaměstnanec má tento příspěvek zohledněný ve mzdě.
    Chtěla bych vás požádat, zda by bylo možné třeba na základě "rekapitulace mezd" z programu, kterou bych vám případně poslala do emailu, udělat do dotazů nebo do dokumentů vzorové účtování mezd. Ptám se z toho důvodu, že jsem nenašla komplexní účtování mezd, ve kterém by byl zohledněn příspěvek na penzijní poj. a stravenkový paušál. Děkuji.
    Moc děkuji za vzory směrnic. Díky vám byla jejich aktualizace vyřešena v pohodě.
    Přeji vám hezké léto a mějte se moc hezky.}

    Předpis příspěvku zaúčtujete 527/ 333, úhrada s pol. pol. 5499, odpa zaměstanců. Nic jiného v tom není. Je to pořád závazek k zaměstnanci z titulu nároku dle směrnice, nikoliv k pojišťovně. Pravidla pro osvobození asi znáte - k tomu máme v lednu aktualizovaný dokument (Benefity zaměstnanců). 

    Postupy účtování mezd najdete i e-publikaci účetní souvztažnosti. Máme podrobně zpracováno. 

  • Kompostéry
    30. 06. 2025

    Obec pořídila kompostéry z dotace OPŽP - číslo projektu CZ.05.01.05/01/24_068/0004954. Pořád jsem čekala, až přijde rozhodnutí, ale protože se nemohu dočkat. zatím je v ruce nemám tak píšu alespoň takto.
    Celkem jsme za kompostéry (200 Ks) vynaložili 1 176 120 Kč Zaúčtovala jsem
    na MD 558/ D 321, Úhrada - MD 321/ D 231 3725 5137 Nástroj 148 Zdroj 5, ÚZ 15016 ve výši 646866Kč - 55 % , zbytek - 45% Nástroj 148 Zdroj 1 - 529 254Kč. Vše ORG 372. V této výši i zařadím 200 ks kompostérů do majetku.
    Máme i další náklady s pořízením kompostérů a vyřízením dotace spojené. administrace žádosti - 12100 Kč, analýza odpadů a projektová dokumentace - 17240 Kč, výběrové řízení na dodavatele 27830 Kč a zajištění podkladů pro rozhodnutí - 27830 Kč. Vše jsem zatím účtovala na služby 518 - bez nějakého značení. Hlavně analýza odpadů a projektová dokumentace byly zpracovány v loňském roce - vystavena faktura i úhrada.
    Měly by to být paušální výdaje ve výši 7%. Ve schválené výzvě na stránkách OPŽP jsem našla výši skutečných nákladů 1 294 700 Kč. Z toho dotace EU 712 085 Kč, zbytek 582 615Kč. Prosím tedy o radu, jak to vše skutečně zpracovat. Děkuji a krásné prázdniny.}

    Když všechny náklady sečtu, vychází mi 1261120 Kč. Přímé výdaje 1176120 Kč, nepřímé výdaje 85 tis. Kč. Skutečné výdaje jsou nižší, než způsobilé z rozhodnutí, tzn. dotace bude nakonec takto:

    přímá dotace 55 % z částky 1176120 Kč

    nepřímá dotace: pokud je sazba nepřímých výdajů 7 %, tak nepřímé výdaje budou určeny v částce 7 % z 1176120 Kč = 82328,40 Kč, 55 % z toho je nepřímá dotace 45 280,62 Kč, vlastní podíl je rozdíl 37 047,78 Kč. Nepřímé výdaje budete značit v těchto částkách, rozdíl mezi skutečnými výdaji 85 tis. Kč a paušálními 82 328,40 Kč jsou nezpůsobilé nepřímé výdaje (jen org).

    Až přijde rozhodnutí, tak výdaje dooznačte zpětně (loňské výdaje jen ručně na doklady), do té doby nic k dotaci účetně neřeště. 

  • Dotace z Operačního programu ŽP 2021-2027
    30. 06. 2025

    Dobrý den,
    moc bych Vás chtěla poprosit s pomocí této dotace na realizaci projektu: "Zpracování digitálního povodňového plánu a varovného informačního systému pro město". Bohužel Rozhodnutí je z datumem nabytí účinnosti 7.5.2024, ale do ruky se mi to dostalo až 27.6.2025, což je o více jak rok později. V minulém roce to mělo být již v účetnictví na podrozvaze a předpokládám na 955/999 . Neměla jsem vůbec tušení, že bylo o nějakou dotaci zažádáno - nikdo mi nic neřekla, ani neinformoval. V Rozhodnutí není žádné ÚZ, Zd, Ná a ani zda je to dotace investiční nebo neinvestiční a nebo zda obojí. Jediné co vím, že je to z EU a Zd5.
    Moc Vás poprosím, zda by jste mi s touto dotací mohli nějak pomoci i s veškerým zaúčtováním.
    Děkuji moc HŠ
    PS: Rozhodnutí posílám e-mailem}

    Pokud chcete kompletní účtování, museli bychom mít kompletní podklady - i faktury apod. a odpověď pak zpracováváme v rámci zakázek. Jako odpověď na podaný dotaz řešíme jen dílčí záležitosti, zaúčtování celé dotace je již časově náročnější. V rámci zaplaceného dotazu zodpovím teď dílčí věci, ke kterým mám i informaci. 

    Zakázky uzavíráme dnes 30.6., takže jedině pak po prázdninách, kdybyste potřebovala. 

    Doúčtujte teď dotaci na podrozvahu, zápis 955/999, dle rozhodnutí bude vyúčtování za déle než rok. Asi doposud žádné peníze nepříšly? O přijatou zálohu se podrozvaha snižuje. 

    Podle § 11 odst. 8 vyhlášky č. 410/2009 Sb. se může účetní jednotka rozhodnout, že o povodňových plánech neúčtuje jako o dlouhodobém nehmotném majetku. Z toho tedy vyplývá, že pokud nemáte ve směrnici nic stanoveno, účtujete ho jako nehmotný majetek. Pokud ho nechcete účtovat jako nehmotný majetek, je to v souladu s vyhláškou možné, ale jen pokud se tak rozhodnete, což znamená si to i jasně stanovit ve směrnici k dlouhodobému majetku. Takže se rozhodněte, abyste byli i v souladu s druhem dotace  - nevím, jestli je investiční nebo neinvestiční, to si musíte dohledat v podkladech k dotaci.

    Ohledně značení, je zde jen podíl EU a vlastní podíl (bez podílu SR). Dotaci z EU budete značit účelovým znakem, nástrojem 148 a zdrojem 5, vlastní podíl nástrojem 148 a zdrojem 1. Účelové znaky volte podle toho, zda je to investice nebo neinvestice:

    ÚZ 15016 - OPŽP 2021-2027 – EU – neinvestice

    ÚZ -15501 - OPŽP 2021-2027 – EU – investice

    Pozor na to, že částka dotace je rozdělena na přímou dotaci (na přímé realizační výdaje) a nepřímou dotaci (na vedlejší související výdaje). Nepřímá část dotace je vždy neinvestiční, nepřímé výdaje ale účtujeme podle toho, jaké jsou charakteru - mohou se účtovat i jako investiční, jen se značí neinvestičním ÚZ a nepřímá dotace se přijme na pol. 4116. Rozdělení na přímou a nepřímou část musí opět dodat administrátor dotace. K nepřímým výdajům je na stránkách již dost odpovědí, kdybyste si chtěla nastudovat.

    Loňské výdaje označíte již jen ručně na doklady. 

← Novější dotazy

Zobrazit

Hledání v dotazech

Tipy pro práci s dotazy

Acha obec účtuje s.r.o.

Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8

IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091

Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010

Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007

Návrh a tvorba webu