Obec účtuje - Vše o účetnictví obcí

Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 6 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

Dotazy

  • Odpočet DPH práce technické služby
    31. 10. 2025

    Technické služby, organizační složka složka města, zhotovili pro jinou obec veřejné osvětlení, má obec nárok na odpočet DPH u nakoupeného materiálu? Lze vůbec takovou činnost vykonávat? Nebo vyfakturujeme prodej materiálu a k tomu práci za zhotovení VO. Jak by to bylo v tomto případě? Nákup materiálu nárok na odpočet DPH a při prodej k základu připočítat DPH plus fakturace služby + DPH.

    Pokud zhotoví organizační složka pro jiný subjekt veřejné osvětlení za úplatu, tak z pohledu DPH bylo realizováno zdanitelné plnění - fakturujete a odvádíte DPH 21 %. Za těchto okolností máte plný nárok na odpočet DPH ze všech přímo souvisejících vstupů (tedy související materiál...). Jak to budete fakturovat je mi jedno - podstatou je vždy zhotovení veřejného osvětlení - tedy poskyntutí určitých stavebních a montážních prací, daňový režim vždy bude stejný.

    Pokud se mne ptáte, zda něco takového smíte vykonávat - to je spíše dotaz na právníka. Samozřejmě tady bychom se mohli dostat k tomu, že pokud se to bude dít opakovaně s cílem zisku, byl by potřeba na to živnostenský list. 

  • Čistička odpadních vod
    31. 10. 2025

    Prosím o účtování - odvody za odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu.
    V naší obci budujeme kanalizaci a máme platit odvody za odnětí půdy ze zem.
    půdního fondu - pozemek pod ČOV.

    Poplatek za odnětí půdy související se stavbou patří do ceny stavby. Účtujte na účet 042, pol. 6121 a par. 2321. 

  • Darované hrobové místo
    30. 10. 2025

    Obec je provozovatelem pohřebiště a obdržela darem jedno hrobové místo. Záměr řádně vyvěšen. Odhad od znalce 2 900,- Kč. Jako drobný majetek, obec účtuje až od hodnoty 3 000,- Kč. Využiji tedy účty 902 a 401? Následně pak vyřazení a prodej na 646?

    Zákon o pohřebnictví definuje hrobové místo jako místo na pohřebišti určené pro hrob nebo hrobku nebo vyhrazené místo v úložišti jednotlivých uren. Rozdíl mezi hrobovým místem a hrobem spočívá v tom, že hrobem je hrobové místo, do něhož již bylo pohřbeno. Protože se hrobová místa na pohřebištích jako specificky vymezené části pozemku neprodávají, ale pouze  pronajímají jednotlivým osobám, tak si nejsem vůbec jistá co je předmětem daru a popřípadě prodeje, o kterém se zmiňujete.

    V souvislosti s hrobovými místy se setkáváme s pojmem „hrobové příslušenství“. Tento termín nelze považovat za správný, neboť pomník, náhrobek či jiná věc jsou samostatnými věcmi v právním smyslu, protože hrob nelze považovat za věc hlavní, neboť není ve vlastnictví toho, kdo je vlastníkem například výše zmíněného pomníku. Přitom příslušenstvím může být podle občanského zákoníku pouze taková věc, která náleží vlastníku věci hlavní a je jím určena k tomu, aby byla s věcí hlavní trvale užívána. Správně je proto třeba hovořit o hrobovém zařízení, nikoliv o hrobovém příslušenství.  Hřbitovní stavba je zpravidla stavba podzemní či nadzemní hrobky, stavba kolumbária pro uložení uren a další. 

    Hrobové zařízení, vyjma hrobek je považováno za movitou věc, nicméně to splňuje definici stavby (např. vyzděný a zpevněný hrob - spíše stavba malého rozsahu), takže ho můžete vést na účtu 021. V tomto případě byste dar účtovala zápisem 021/401 v RPC dle odhadu znalce (asi nepřebíráte od VÚJ - to byste musela jinak převzít jejich ocenění). Stavby nemají žádnou hranici pro ocenění. Prodej se účtuje na účet 646 a pol. 3112 - předpis 311/646, vyřazení 553 MD/ 081 D v ZC a 081 MD/ 021 D v PC.

    Pokud by se však nejednalo o stavbu, ale o samostatnou věc, ve vašem případě ještě DDHM pod Vámi stanovenou hranici, tak pořízení daru se účtuje zápisem 902 MD / 999 D v RPC. Následný prodej byste účtovala přes účet 646 a pol. 2310 - předpis 311/646, vyřazení 999/909. 

    Předpokládám, že se jedná jen o nepřesnost v pojmech - že neprodáváte hrobové místo jako pozemek.

    A ještě upozorňuju na jednu věc - podle obsahové náplně účtů patří "nemovité a movité věci nabyté za účelem prodeje" na účet zásob 132. V praxi se ale pořád ještě častěji účtuje viz výše, klasicky o pořízení a následném prodeji. 

  • Mzdy za prosinec
    30. 10. 2025

    Každoročně účtujeme výplatu mezd za prosinec přes RS MD 231/8901 a D 231/5011 - 5032 a v lednu MD 331 - 342 a D 231/8901. Je možné tento způsob používat i nadále nebo to bude od letoška jinak?

    Dříve se prosincové výplaty převáděly na depozitní účet z důvodu čerpání rozpočtové skladby do roku běžného, zápis byl 262/231 + odpa a položky 5031,5032,501x,502x. Zápis na depozitu 245/262.  Již několik let to ale není potřeba. Nejjednodušší způsob je zaúčtovat prosincové mzdy jako každý jiný měsíc předpisem do nákladů a vyplatit je v lednu následujícího roku. A stejně postupovat i v průběhu roku. 

    V rámci jednoho rozpočtového období - jednoho roku, by opravdu mělo dojít k proúčtování ke dni výdaje. Vámi uváděný zápis je nadbytečný. Být Vámi určitě volím klasický systém mezd na 12 měsíců od prosince do listopadu, je to nejvhodnější postup, rozpočtová skladba časově nerozlišuje, vše ostatní je zbytečně pracné. 

  • Externí právní služby
    30. 10. 2025

    Faktura za právní služby dle příkazní smlouvy obsahuje krom odměny za právní služby též samostatně vyčíslené cestovní výdaje (vč. výdajů za použití motorového vozidla).
    Jak tyto náhrady cestovních výdajů správně rozpočtově a účetně zatřídit ?

    Z hlediska pravidel rozpočtové skladby nehraje roli, jak dodavatel kalkuloval cenu výrobku nebo služby. Pokud je zahrnuto dopravné, balné apod., jedná se o součást ceny výrobku/ služby. Celou fakturu proto zatřídíte na pol. 5166, účet 518. 

  • Použití prostorové jednotky na straně výdajů
    30. 10. 2025

    Měla bych dotaz ohledně principu používání „prostorové jednotky – zdroje“ u výdajů v těchto případech:
    Schválený dotační projekt má tyto parametry:
    Celkové náklady 20 000 000,-
    - Z toho způsobilé 18.000 000,-
    - Nezpůsobilé 2 000 000,-
    Dotace činí 50% způsobilých výdajů – tzn. 9 000 000,-
    - Z toho je 7 000 000 z prostředků EU
    - Z toho je 2 000 000 z prostředků SR
    Podíl města k těmto výdajům je: 9 000 000 (50% ke způsobilým výdajům) a 2 000 000 – nezpůsobilé (leč povinné) výdaje k projektu.
    A nyní – kde použít onen zdroj? Jde mi hlavně o tu částku 2 000 000 – zda i tam, či nikoliv.
    Předpokládám takto (výdajová stránka):
    7 000 000 EU: org, UZ, N/Z (5)
    2 000 000 (SR): org, UZ, N/Z (1)
    9 000 000 (spoluúč): org. , Z (1)
    2 000 000 (nezpůsobilé výdaje): org, a tady nevím zda Z ano/ne

    Nezpůsobilé výdaje poskytovatele dotace většinou nezajímají. Poslední dobou se stává (a vypadá to na váš případ), že jsou vymíněny v rozhodnutí jako váš povinný podíl nezpůsobilých výdajů - není z nich počítána dotace, ale jsou uvedeny v rozhodnutí. Tyto výdaje označíte jednotně např. právě zvoleným org., zdroj se neuvádí.

    Podle metodiky MF se značí nástrojem jen výdaje způsobilé. Pozor u vlastního podílu na způsobilých výdajích (9 mil. Kč), tam vám chybí nástroj (k tomu org a zdroj 1), nezpůsobilé značte jen org a jinak to máte dobře. 

  • Příspěvek na toulavé kočky
    30. 10. 2025

    Máme v obci občana, který se stará o toulavé kočky. Pan starosta by mu chtěl poskytnout příspěvek formou poukázky do Kauflandu na nákup krmiva. Je možné použít poukázku, nebo musí obec s občanem uzavřít darovací smlouvu? Na jaký paragraf a položku tento příspěvek účtovat?

    Nemusíte s občanem uzavírat darovací smlouvu. Je potřeba mít poukázky a jejich poskytnutí jako dar schváleno. Jednotlivci do 100 tis. Kč ročně schvaluje rada/starosta obce. Poukazy se evidují většinou mimoúčetně, pak přidat jen poznámky komu a proč předány.

    Poukázky účtujte jako věcný dar na účet 543 s paragrafem 1014, pol. 5194.

  • 5 % spolufinancování projektů OP JAK Šablony II
    30. 10. 2025

    Mám dotaz na možnost (zdroj) financování 5 % spoluúčasti příjemcem dotace z OP JAK Šablony II. Příjemci dotace jsou naše mateřské a základní školy. Jednou z možností financování 5 % spoluúčasti je samozřejmě příspěvek na provoz MŠ, ZŠ, nicméně zřizovatel by raději volil jiný způsob, a to použití rezervního fondu škol. Cílem projektu je přispět k zajištění rovného přístupu ke kvalitnímu a inkluzivnímu vzdělávání pro všechny děti, žáky a účastníky zájmového vzdělávání prostřednictvím podpůrných personálních pozic, vzdělávání pracovníků škol a školských zařízení, vzájemného sdílení zkušeností, spolupráce a podpory zavádění inovativních metod výuky. Jedná se tedy o rozvoj činnosti, tj. o účel, na nějž může být RF použit. Nicméně z projektů Šablony II jsou převážně (někdy výlučně) placeny mzdové náklady (odměny DPP/DPČ, platy, odvody). Nenaráží to na problém, že by měl být na platy, odměny DPP/DPČ použit fond odměn? Některé naše MŠ, ZŠ, mají ve fondu odměn minimální zůstatek nebo v něm nemají vůbec nic.

    Děkuji za odpověď!

    Já bych s tím třeba neměl problém, pokud by se rezervní fond na tento účel použil. Pod pojmem další rozvoj (na což lze použít rezervní fond) si já osobně představuji třeba i jakýkoliv rozvojový projekt zlepšující úroveň poskytovaných služeb - tedy proč by to nemohly být i Šablony II.

    Když jsme žádali MF o upřesnění pojmu "další rozvoj" - odmítli to. Za mne je tedy na každém zřizovateli (případně domluvě zřizovatele a PO), jaká pravidla pro čerpání rezervního fondu budou nastavena (ve smyslu jak bude chápat právě pojem "další rozvoj") - je to v logice, že když nejedná stát, musíme si nastavit nějak pravidla sami a podle toho jednat. Já bych s tím jako zřizovatel problém neměl, ale vím i o zřizovatelích, pro které by něco takového přípustné nebylo. Takže je to na Vás.

  • Oprava značení v účetnictví
    29. 10. 2025

    Naše město v letech 2023-2025 budovalo stavbu (za cca 250 mil. Kč) na kterou čerpalo 3 dotace. Dodavatel fakturoval měsíčně. Agentura, která pro nás dělá administraci dotací a celého projektu nám faktury rozdělovala na jednotlivé kategorie (např. dotace č.1, dot. č. 2, dot. č. 3, vl. zdroje k dotacím, ostatní, neuznatelné atd.). Každá kategorie má přidělený svůj kód Org.. Město podle tohoto rozdělení účtovalo na jednotlivé Org. veškeré účetní případy (042/321, 321/231 atd.). K výdajům z dotací pak samozřejmě připadala příslušná RS (např. ÚZ). Dotace č. 1 je snad již uzavřena, na část dotaci č. 2 a č. 3 jsme dostali zálohu. Nyní je akce v podstatě hotová.

    Vlivem méněprací, víceprací a nepřesností v přílohách faktur je dle naší agentury, nutné opravit zaúčtování, protože došlo ke změnám výše financování z jednotlivých zdrojů oproti původnímu zaúčtování. Opravy se mají týkat přeúčtování z jedné kategorie na jinou.

    Sdělili jsme agentuře, že nic, co bylo zaúčtováno a zaplaceno v roce 2023 a 2024 opravit nemůžeme, s výjimkou účtování na účtu 042. Rozhodně nemůžeme opravit účtování na ÚZ a RS u výdajů roku 2023 a 2024.
    V případě provedení výše uvedené opravy minulých let pouze na účtu 042 a roku 2025 by došlo, že 042 bude sedět na poskytnuté dotace atd., výdaje akce 2023-2024 však budou původní, výdaje 2025 budou sice opravené, ale celková výše výdajů za období 2023-2025 bude zřejmě jiná než poskytnuté dotace evidované na účtu 403 a výše majetku pořízeného z dotací na 042 (042=403).
    Tomu by šlo zabránit jen tak, že bychom rozdělení faktur zaplacených v roce 2025 nezaúčtovaly tak jak by odpovídalo dle jejich příloh tj. podle provedených prací, ale v „ideální“ výši zbývajících nepoužitých dotací. Tím by došlo k napravení výše použité dotace i ostatních kategorií (např. vlastních zdrojů) za celkové období 2023-2025. Numericky by to vyšlo, největší výdaje byly zaplaceny v r. 2025. Mě se však zdá tento postup chybný. Jak bychom měli správně postupovat? Je jiná možnost?

    Na úvod je potřeba poznamenat, že nemáme stanoven přesný postup. V metodice MF ke značení je uvedeno, že máme výdaje zpětně v daném období dooznačit, když získáme informaci o přiznání dotace do závěrky. Analogicky by se to mohlo aplikovat pro tento případ - když máte informaci o změně, může někdo preferovat úpravu značení daného roku při zjištění. Souhlasím ale s vámi, že to není formálně správně. Za mě je to o tom zvolit si buď "správný" postup nebo více vypovídající. Já bych doporučila zpětně neopravovat, je možné si k dotaci udělat tabulku,která zohledňuje zjištěné správnosti v minulých letech, ale v roce 2025 bych postupovala bez přihlédnutí k minulých rokům, pouze dle pravidel značení pro běžný rok. 

  • Rekonstrukce vodovodu, kanalizace, místní komunikace
    29. 10. 2025

    Naše obec bude provádět výměnu vodovodu, kanalizace a místní komunikace. Už proběhly nějaké projekty, které jsem začala účtovat na 042 s položkou 6121, teď ale přemýšlím, jestli jsem to neudělala špatně. Jestli se nebude jednat pouze o opravu, i když jde o velkou částku (asi 20 000 000). Starosta mi ještě řekl, že je možné, že získáme nějakou dotaci. Částku mám dát do rozpočtu na příští rok a nevím si s tím rady. Pokračovat na položce 6121 a pak udělat technické zhodnocení v majetku? Nebo se skutečně jedná o opravu a tedy položku 5171? Ale co pak s tou 042?

    K odpovědi mám málo informací, musíte posoudit, co se konkrétně technicky s majetkem provede. Vodítkem může být i záměr prací - chcete ho jen uvést do původního stavu, odstranit opotřebení, je to oprava. Nebo dojde k nějaké změně - zkapactinění, prodloužení apod.? To by byly argumenty pro technické zhodnocení  - musí být doloženo nějakou změnou parametrů.

    Je důležité to teď ujasnit, abyste žádali o správný druh dotace.

    U sítí je to někdy sporné - kompletní výměna může být i obnova, tedy staré vyřadit a nové zařadit, ale nevím, jak máte zařazeno v majetku a tradičně se účtují pouhé výměny spíše jako oprava, nový majetek se může zvážit u rozsáhlejších výměn (když se původní například jedna větev zcela odstraní a vybuduje úplně nově). 

  • Rozpočet obce - platy/mzdy neped. pracovníků
    29. 10. 2025

    Dočetla jsem se, že platy/mzdy neped. pracovníků když zůstávají zaměstnaní v PO má být v rozpočtu na pol. 5331. Předpokládám mzd. náklady včetně SP a ZP ve výši 4.4 mil. Kč za rok. Je možné, aby toto ZO schválilo, třeba tak že si o finanční prostředky na mzdy bude PO žádat např. čtvrtletně a to na základě výpočtu , nebo když prostě ZO schválí tento ukazatel tak škola ty prostředky musí dostat ve schválené výši i když je třeba celé nevyužije? Pro ZO mám připravený rozpis závazného ukazatele, kolik činí příspěvek na provoz a kolik jsou mzdy/platy.

    Způsob vyúčtování příspěvku je v kompetenci zřizovatele, tak jako u běžného provozního příspěvku. Je zcela na rozhodnutí ZO, jestli poskytne dopředu "paušální částku" a bude nebo nebude požadovat vyúčtování, nebo bude příspěvky poskytovat dílčími zálohami s průběžným nebo konečným vyúčtováním.

    Od toho se pak bude odvíjet účtování příspěvků - je potřeba hlavně sjednotit účetní postup mezi PO a zřizovatelem, aby obě strany účtovaly "zrcadlově" - o zálohách, případných dohadách, nebo rovnou náklad/ výnos. 

  • Prodej železa
    29. 10. 2025

    Prosím o radu jak správně zařadit do rozpočtové skladby příjem- prodej železa, mohu to dát na položku 2111 §3639 nebo je vhodný jiný paragraf?

    Odpa je přesnější 2122. Volíme položku 2310, když je to materiál z obecního majetku (demolice), pol. 2111 když příjem z odpadu. Výnosový účet 644.

    Mělo by to být fakturováno v PDP (pokud je odběratel plátcem DPH), u obce to vstupuje na ř. 25 přiznání.

  • Dotace na zařazený majetek
    29. 10. 2025

    V rámci zasíťování pozemků pro stavbu čtyř nových RD obec vybudovala komunikaci v hodnotě 3 098 197,36 Kč. Tato částka zahrnuje i úpravy potoka, které byly nezbytné pro zbudování komunikace a kousky zpevněných ploch (nájezdy k RD).

    Až po vybudování komunikace obec požádala o dotaci (v lednu 2025) ze Státního fondu podpory investic, z programu Technická infrastruktura. Vše jde dost pomalu, doposud máme pouze Oznámení o předběžném vyhodnocení žádosti o poskytnutí podpory ve výši 400 000 Kč, které přišlo v červnu. Nic dalšího.

    Cca za 14 dní má proběhnout kolaudace komunikace.

    Jaký je prosím postup v případě, že po x měsících obdržíme dotaci k již zkolaudovanému a tedy zařazenému majetku? Nemáme zatím nijak značené uznatelné výdaje. Faktury od stavební firmy jsou navíc z roku 2023 a 2024, projektové dokumentace a různé další poplatky jsou z let 2020-2024. V roce 2025 bude už jen kolaudační poplatek. Ještě jsem se s takovouto situací nesetkala.

    Ještě upozorním, že než přijde dotace, stane se do té doby obec s největší pravděpodobností plátcem DPH.

    Dotace přiznaná po zařazení majetku se účtuje jako nová skutečnost. K datu, kdy bude vyúčtovaná (např. i podpisem smlouvy, pokud se následně již nic nedokládá a rovnou pošlou peníze) lze účtovat předpis 346/403, v tomto okamžiku dotaci nově zadáte na kartu komunikace a začne se nově rozpouštět.

    Výdaje zpětně označíte jen v daném účetním období. Pokud by dotaci přiznali do doby závěrky za rok 2025, v účetnictví dooznačíte jen výdaje roku 2025, jestli nějaké jsou. Zbývající výdaje označíte jen ručně na dokladech.

    Je vhodné výdaje i ostatní účty (např. 042, 321...) značit org, když je žádáno o dotaci. 

    Plátcovství DPH by zde nemělo hrát roli - u komunikace nebude nárok na odpočet DPH, takže by mělo být s poskytovatelem dohodnuto, že byste měli mít nárok na dotaci i ve výši neuplatněného DPH. 

    Majetkově jste to asi nějak posoudili - úpravy potoka mohou jako vyvolané náklady vstoupit do ceny komunikace, nájezdy by se případně měly majetkově vypořádat s občany, pokud jsou na jejich pozemku (nebo dohodnout právně jejich umístění podle toho, kdo je vlastník pozemku). 

  • Nákup pozemku
    29. 10. 2025

    Chybně jsem zaúčtovala nákup pozemku pro obec. Kupní smlouva byla uzavřena již v prosinci 2024, kupní cena uhrazena pokladnou rovnou na 501 - bez předpisu. Zápis katastru proběhl v roce 2025. Chybně jsem za účtovala 031/401. Poradíte mi prosím, jak se z toho vymotat?

    Je jedno, jestli byl návrh na vklad podán v roce 2024 nebo 2025, v roce 2024 jak víte, nemělo být účtováno do nákladů. Opravu zaúčtujete zápisem 401 minus D/ 501 D. Jestli je částka významná, pak místo účtu 501 použijte účet 408 a opravu popište do přílohy závěrky. Dívala jsem se na vaše aktiva k 31.12.2024 a účet 408 byste použila, kdyby kupní cena byla vyšší než ca 158 tis. Kč (hodnota 0,3 % vašich aktiv netto). 

  • Vrácení bezúročné zápůjčky od spolku
    29. 10. 2025

    Na účet obce byla vrácena celá částka z uzavřené Smlouvy o zápůjčce - bezúročná spolku. Myslela jsem si, že budu účtovat 3419 pol. 2420, ale program mě tímto způsobem nechtěl pustit. Nakonec to dopadlo tak, že jsem si volala s IT. IT mi řekl, že se účtuje pouze o položce bez paragrafu. Můžete mi prosím napsat správné účtování vrácené částky v plné výši, ať to mám správně v RO.

    U položek 24xx je opravdu výjimka, stejně jako u položek třídy 4xxx. Nedává se k nim paragraf. Příjem zatřiďte v účetnictví i rozpočtu jen na položku 2420, bez odpa 3419 a program to vezme. 

← Novější dotazy

Zobrazit

Hledání v dotazech

Tipy pro práci s dotazy

Acha obec účtuje s.r.o.

Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8

IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091

Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010

Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007

Návrh a tvorba webu