Obec účtuje - Vše o účetnictví obcí

Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

Dotazy

  • Úvěr, poskytnutí návratné finanční výpomoci, sml.o poskytnutí dotace
    29. 04. 2025

    Dobrý den, chtěla bych Vás požádat o radu s účtováním, určením odpa a položek. Naše obec uzavřela smlouvu o spolupráci se sousedním městem na realizaci projektu Cyklostezka. Realizace projektu proběhne s podporou dotačního programu IROP. Žadatelem a příjemcem dotace bude město, které má již uzavřenu smlouvu o dílo se zhotovitelem. Město požádalo naši obec o pomoc s předfinancováním projektu. Za tímto účelem jsme požádali banku o úvěr ve výši 10 mil. Kč s čerpáním od 28.4.2025 a splacením do 31.12.2026.
    1) Čerpání úvěru proběhlo na náš obecní běžný účet 29.4.2025 (budu účtovat 262100/281300; 231100/262100 pol.8113.
    2) Nyní musím městu poslat 8,2 mil. na předfinancování podílu dotace EU v rámci smlouvy o poskytnutí návratné finanční výpomoci - tu nám město musí vrátit z prostředků dotace do 31.7.2026 (zde si nevím rady s účtováním ani odpa a pol.).
    3) A dále musím uhradit městu v rámci veřejnoprávní smlouvy o poskytnutí dotace (což zahrnuje 15% podílu obce na povinné spolufinancování dotace a 5letou následnou péči celou hrazenou z vlastních zdrojů) ve výši necelých 2 mil. Kč. (také si nevím rady se zaúčtováním a správným odpa a pol.)
    4) Dále bych Vás chtěla požádat o radu s účtováním, odpa a pol v případě splátky návratné finanční výpomoci od města
    5) Také Vás prosím o radu s účtováním, odpa a pol. ohledně splátky úvěru obcí
    Ještě bych chtěla zmínit, že cyklostezka bude místní komunikací IV.třídy. Každé ze smluvních stran (tedy obci i městu) připadne do výlučného vlastnictví ta část cyklostezky, která se nachází na jejím katastrálním území.

    Předem velmi děkuji za pomoc a za radu. S přáním hezkého dne Michaela Patková, účetní obce}

    1. Volila bych účet 451 jako dlouhodobý úvěr, když je poskytnuto v dubnu 2025 a splatnost je 31.12.2026, tak je to déle než rok. Dlouhodobá položka je 8123. Zápis 262/281 se asi vztahuje k výpisu úvěrového účtu, lze takto přes účet 262. 

    2. Splatnost je opět za déle než rok, tak pokud je to právně sjednáno jako NFV (nezapomeňte dodržet administrativní pravidla zákona č. 250/2000 Sb.), poskytnutí bude zápisem 462 MD/ 231 D, odpa 2219, pol. 6441. 

    3. Když je uzavřena veřejnoprávní smlouva o poskytnutí dotace, měla by být opět dodržena administrativní pravidla zákona č. 250/2000 Sb. Mj. také vyúčtování. Musíte se zase rozhodnout, do kdy je sjednáno vyúčtování vzhledem k posláná peněz. Pokud do roka, volíme krátkodobý účet, jinak dlouhodobý. Poskytnutí tedy zápisem 373 (472)/ 231, RS odpa 2219, pol. 6341. Je potřeba dodržet veškeré náležitosti účtování transferu s vypořádáním - dohada spotřebované výši vždy k 31.12. až do doby vyúčtování zápisem 572/389, pokud se posílá hned celá sjednaná částka, nemusí se účtovat podrozvaha...

    4. Příjem od města bude 231 MD, bez odpa, pol. 2441/ 462 D. 

    5. Úvěr budete splácet 451 MD/ 231 D pol. 8124. Případně s úvěrovým účtem 262 MD/ 231 D poslání splátky, zobrazení na výpisu úvěrového účtu 451 MD/ 262 D. 

    K převodu vlastnictví dojde asi až po uplynutí udržitelnosti, to se bude řešit s ohledem na právní povahu, pravděpodobně bude sjednáno bezúplatné předání, kdy převezmete nerozpuštěnou dotaci i svůj příspěvek na 403 D, 081 D oprávky, 401 D zbytek a na MD proti tomu pořizovací cenu cyklostezky. 

  • Nový pomník / stojan bronzové busty + účtování výpočetní techniky
    29. 04. 2025

    Obdrželi jsme zálohovou fakturu na výstavbu nového pomníku na 76.530,-- ( 58.624,- stojan busty + 17.906,- pásoviny ocelové) Jedná se o zakladatele volejbalových turnajů. Prosím jak zaúčtovat včetně OD PA A POL, volila bych 042 xx a poté zařadit na 021xx + plus jak se vypořádat se zálohou?

    Dovolím si ještě dotaz k nákupu výpočetní techniky, obrazovka 7.858,- 558/321 028 50
    notebook 24.411,- 028 50
    multifunkční tiskárna 12.153,- 028 50
    pevný disk 2ks 3.188,- za kus 028 50
    paměťový disk 9.117,- 028 50
    office home 6.000,-
    eset home antivir 1.365,-
    servisní práce 8.712,-- 518?
    doprava 2.236,- 518?
    Celkem 78.231,- DDHM zařazujeme od 3.000
    Děkuji :)}

    1. Pomník bude svým charakterem asi spíše nemovitou věcí, pak souhlas s účtem 021. Účet 032 se volí pro případy, kdy by byl movitý, např. se i přemisťoval. Zálohovou fakturu zaúčtujete 052/231 (někdo kvůli KDF účtuje technický předpis 052/321), RS odpa 3326, pol. 6121. Konečná faktura se předepíše 042/321, záloha se zúčtuje 321/ 052. Zařazení po dokončení 021/042. 

    2. Zde to zařaďte jako jednotlivé věci, plus minus, jak píšete, mám k tomu poznámky:

    Ten pevný a paměťový disk - jestli jsou to externí zařízení, souhlas s tím, že je zařadíte jako jednotlivé věci.

    MS Office - je samostatný SW. Účet 018 má hranici od 7 tis. Kč, jestli nemáte pro DDNM nižší hranici, pak jedině účet 901. 

    Antivir je také SW, pokud je licence na déle než rok, pak vzhledem k ceně asi opět max. účet 901. Licence do jednoho roku se majetkově neeviduje. 

    Servisní práce a doprava jsou společné výdaje, které se mají rozpočítat do ceny jednotlivých majetkových položek. Správně tedy také 558 a 028/088. 

  • DPH u nájmu, majetek
    29. 04. 2025

    Dobrý den,

    chtěli bychom požádat o zodpovězení dotazu
    1) jedná se o pronájem pozemků za účelem pořádání akce k výročí založení společnosti a pro parkování v areálu zámeckého parku.
    Právnická osoba, plátce DPH, bude v parku pořádat akci k založení jiné společnosti (tato společnost si tuto pořádající firmu najala), město bude uzavírat nájemní smlouvu s pořádající firmou na pronájem louky a dalšího pozemku pro parkování (tento pozemek je veden jako zeleň, ale využívá se jako parkoviště). Pronájem bude na 5 dní s tím, že pronájem louky pro akci je větší výměrově než pronájem pro parkování a nájemce je povinen si zajistit el. připojení a dodávku vody a WC. Bude tento pronájem celkově osvobozen od DPH pokud je výměra pro parkování menší než výměra pro pořádání akce nebo bude DPH stanoveno jen u pozemku k parkování, pronájem louky bude osvobozen nebo se lze dohodnout, že pronájem bude s DPH celý, když se jedná o firmu, která se pořádáním akcí zabývá.

    2) Pořizovali jsme 200 kusů GOV licencí na upgrade antivirového programu z edice Bitdefender GravityZone Business Security Premium na edici Bitdefender GravityZone Business Security Enterprise na období 36 měsíců s platností licence od 15.4.2025 v celkové částce Kč 401 478,-. Cena za 1licenci je 1 659,- bez DPH. IT správce sdělil, že to vede jako soubor majetku. Dávám tedy správně položku 6111? Nebo mám dát POL 5172?

    Děkujeme}

    Nájemce je plátce DPH a příslušný nájem bude k realizaci ekonomické činnosti nájemce. Za těchto okolností máte právo i u nájmů, které by mohly být od DPH osvobozeny, rozhodnout se DPH uplatnit. V tomto konkrétním případě je souběh s nájmem, který by byl povinně zdaňován (parkování vozidel), tak bych doporučoval vůbec neváhat a zdanit nájem jako celek. Vyhnete se tím všem diskusím, je to naprosto legální a nájemce by si bez problémů měl uplatnit odpočet DPH.

    U těch licencí - to je hraniční. Pokud jsme v pozici určité multilicence, tak máme tendenci dávat to spíše jako jeden majetek - tedy potom by to byl účet 013, položka 6111 a majetek odpisovat na 36 měsíců. Ale je to nesmírně sporné - kde je hranice multilicence a pořízení jednotlivých licencí - tedy i varianta, že je t pořízení 200 samostatných software (neměl bych ale potom mluvit u soboru - to u nehmotného majetku moc nejde) - a účtovat to potom skutečně na 518 a navést si to max. na účet 901.

    Jde o systém užívání - nedáváme je prostě jakoby na sklad - může se stát, že potřebujeme linenci pro 3 a firma dává jen multilicene po 10. Tak koupíme 10, a neřešíme, že se nedají všechny používat, dáme jako jeden SW - tuto logiku většinou všichni i kontroloři akceptují. 

  • Zpomalovací prahy
    29. 04. 2025

    Obec nechala z důvodu zklidnění dopravy na naší místní pozemní komunikaci naistalovat dva zpomalovací prahy a dopravní značky na úpravu rychlosti za celkovou částku 47.941, - Kč. Jak zaúčtovat fakturu na tyto prahy a značky, když tam dříve žádné nebyly? A jak zaúčtovat fakturu na zpracování projektu a vyřízení povolení k těmto značkám a zpomalovacím prahům na částku 16.500,- Kč?}

    Dopravní značky jsou nedílnou součástí komunikace. Když jsou pořizovány samostatně bez osazení, tak účet 501 s pol. 5139, když rovnou i se službou jejich osazení (zabetonování), tak pol. 5171 a účet 511 (někdo volí i účet 518 s pol. 5169). Nenahlížíme na to jako na TZ, ale jako na "opravu" (údržbu), i když jsou pořizovány nové značky, vlastnost komunikace se tím nemění. 

    Zpomalovací prahy jsou také součástí komunikace, je to tak v souladu s jejich funkčním určením i zákonem o pozemních komunikacích a lze je tedy vyhodnotit jako opravu analogicky jako u dopravního značení nebo jako TZ ve smyslu změny parametrů - např. zvýšení bezpečnosti apod. Argumenty se dají najít pro obě řešení, názory se v tomto různí, proto doporučujeme si vnitřně stanovit, jak s nimi (i do budoucna) budete nakládat. 

    Abyste to nemusela nákladově rozdělovat (i s projektem), byl by zde jednodušší celkově provozní náklad, ale záleží, jak se rozhodnete. Pokud zpomalovací prahy nebudete účtovat jako TZ (případně to nedosáhne 40 tis. Kč), tak projekt zaúčtujete na účet 518 s pol. 5169, správní poplatek účet 538 s pol. např. 5365 (když poplatek platíte stavebnímu - městskému úřadu). 

  • Odměňování neuvolněných zastupitelů při rezignaci
    29. 04. 2025

    28.4. podal rezignaci na "post" neuvolněného zastupitele jeden člen zastupitelstva, další den, tedy 29.4. podala rezignaci zastupitelka, která měla nastoupit na jeho místo. Není mi jasné, zda ji za tento jeden den náleží odměna? Prvnímu odstupujícímu zastupiteli náleží odměna i za den, kdy rezignaci podal, pokud to správně chápu?}

    Rezignujícímu zastupiteli náleží odměna i za den, ke kterému podal rezignaci. U vás by to měl být výpočet:

    (jeho měsíční odměna/30)*28

    Vždy se to dělí třiceti, bez ohledu na to, jaký počet dní je v daném měsíci. 

    Výpočet si můžete ověřit na tomto odkazu:

    https://mv.gov.cz/odk2/clanek/metodicke-materialy-k-zakonnym-zmocnenim.aspx

    Je tam metodika MV č. 5.6 a pod ní jsou aplikační příklady (doplněk metodiky), na str. 8,  příklad III je vaše situace. 

    Pokud jde o náhradníka, tak přímo v metodice je to řešeno na str. 15:

    "Okamžik, od kdy bude poskytována odměna v případě nastoupení náhradníka na mandát
    Zastupitelstvo může v usnesení vymezit okamžik, od kdy bude poskytována odměna v případě nastoupení náhradníka na mandát, např.: „ode dne složení slibu, od prvního kalendářního dne následujícího měsíce, kdy nabyl mandátu apod.“. Nebude-li stanoveno, potom náhradníkovi bude náležet odměna ode dne vzniku mandátu (tj. následující den po uprázdnění mandátu)."

    Ohledně náhradníka se podle metodiky můžete pozeptat na e-mailu: volby@mvcr.cz

    Podle všeho ale záleží, jak to máte upraveno a když to upraveno nemáte, tak asi s ohledem na výklad má za ten jeden den nárok na odměnu, tedy jedna třicetina (můžete si to pro jistotu ale ověřit na MV). 

  • Příspěvek pro školu
    29. 04. 2025

    Máme v rozpočtu schválené provozní dotace pro naší školu. Škola, ale během roku žádá o další příspěvky např. na plavání, lyžařský kurs, balíčky pro děti k Mikuláši atd.. Zastupitelstvo vždy tyto mimořádné příspěvky schválí a teď jak to správně účtovat. Mám udělat vždy na tyto příspěvky rozpočtové opatření a účtovat stejně jako provozní dotace po. 5331 par. 3113 a nebo použít jinou položku? Auditu se nelíbilo, že poskytujeme tyto příspěvky, když jim poskytujeme provozní dotace.
    Děkuji za odpověď.}

    Podle účelu jsou to vše provozní příspěvky (ne investiční) a je na rozhodnutí ZO, v jaké výši a na jaký účel příspěvek schválí. Navyšování během roku je možné, musí se ale udělat rozpočtové opatření, postupuje se, jak uvádíte. Pro provozní příspěvky zřizovatele je určena pol. 5331, žádná jiná. 

    Jediné riziko je nehospodárnost - to eliminujete tím, že kontrolujete hospodaření PO, můžete požadovat vyúčtování příspěvků (potom by se jen o nich účtovalo jako o příspěvcích s vypořádáním).

    Výtky auditu v situacích, které popisujete, nepovažujeme za legislativně odůvodněné.

  • ODM Konkurzní komise - nominace k výběrovému řízení na post ředitele MŚ
    28. 04. 2025

    Prosím o radu ohledně účtování nákladů na komisi, která je nominovaná z kraje za účelem výběrového řízení na post ředitele mateřské školky, budu účtovat pod PAR 3111 a další náklady jako mzdové, tedy zdravotní atd, či to bude nějakým paušálem? Děkuji}

    Dobrý den, s lítostí sdělujeme, že nevíme, našli jsme jen metodiku k činnosti, ale nevíme, jak jsou odměňování. Prosím, zkuste kraj, my odměňování moc neodpovídáme, že na to nemáme odborníky. S omluvou dotaz vracíme. Ale přesto - když se dozvíte, nedala byste nám vědět pro ostatní, kdo se s tím setká? 

  • Vystavení faktury
    28. 04. 2025

    Dobrý den, měla bych dotaz ohledně vystavování faktur. Jsme plátci DPH kvůli provozování vodovodu. Na úřadu máme popelnici, do které občané hází nádoby s použitým olejem. Tento olej si poté odváží firma Fritex. Dosud vše probíhalo tak, že si olej odvezli, mailem mi poslali příjemku a já jim na základě příjemky vystavila fakturu s 21% DPH. Nyní nám poslali k podpisu dodatek ke smlouvě s tím, že fakturace bude probíhat následovně …. „V rámci zkvalitňování našich služeb přecházíme na elektronickou fakturaci, tzn. zašleme Vám příjemku, fakturu i peníze na Váš účet v jednom bodě. Dříve jsme Vám vždy zaslali příjemku, poté účetní obce/města zaslala fakturu a poté byly poslány peníze z naší strany na účet obce/města.“ (citace z jejich mailu).
    Můžete mi prosím poradit co s tím? Já si tu jejich fakturu, kterou vlastně vystaví za mě, zadám do mé Knihy vydaných faktur pod mým číslem, abych měla neporušenou číselnou řadu vydaných faktur nebo ji vůbec do mých vystavených faktur dávat nebudu. Moc děkuji za odpověď.}

    Toto se objevuje čím dál častěji jako "samofakturace odběratele" - v současnosti se to nejčastěji objevuje, pokud jsou třeba fakturovány přetoky elektroky z FVE (například ČEZu ...).

    Vy skutečně to zároveň potřebujete dostat jako VF do vašeho systému - zejména kvůli evidenci DPH. Takže většinou se to dělá tak (pokud je to několik málo faktur), že si to dodavatel zadá do svého účetního systému (tedy Vaší knihy vydaných faktur). A jen tam potřebujete pokud možno dostat (zejména poku je faktura nad 10 tis. kč) to evidenšní číslo daňového dokladu z jejich čísla faktury - aby do KH šlo toto číslo. To někdy u nějakých programů může být problém, jak to tam dostat (protože u některých programů je to zároveň číslo dokladu).

  • Zábor veřejného prostranství
    28. 04. 2025

    Dobrý den, mám dotaz ohledně účtování poplatku za zábor veřejného prostranství.
    Jde mi o to, jestli je nutné účtovat předpis pohledávky na účtu 315, pokud se jedná např. o jednodenní zábor z důvodu prodejní akce, když obchodník přijde zaplatit za zábor přímo v den akce. Dosud jsme účtovali rovnou do výnosů místních poplatků, nyní se dohadujeme, zda by nebylo správné udělat předpis a účtovat úhradu přes předpis.
    Děkuji}

    Pokud je úhrada v okamžiku vzniku výnosu, tak je to ve výsledku zbytečné. Předpisem se zachycuje pohledávka, což je důležité pro situace, kdy by poplatek neuhradil.

    Důležité i je, kdy má oznamovací povinnost a kdy vzniká splatnost poplatku. 

    Našla jsem Vaši OZV o místních poplatcích, kde máte uvedeno, že poplatek je splatný v den ukončení užívání veřejného prostranství. Co znamená, že pokud poplatek uhradí hned při ohlášení záboru, předpis není potřeba, lze účtovat příjem rovnou 231/606, protože hradí poplatek před splatností.

    Co je ale potřeba ohlídat - v okamžiku, kdy podá ohlášení o akci a neuhradí poplatek, účtovali byste předpis pohledávky 315/606 v okamžiku ukončení akce.

    Obecně je to o tom nastavit si hlavně systém, aby se neopomnělo na neuhrazenou pohledávku, takže bych akceptovala i to, že si řeknete, že budete účtovat předpis vždy při ohlášení akce a buď uhradí hned nebo zůstane pohledávka. Není to sice nejpřesnější postup, ale možné to je, tak spíše podle vašich zvyklostí.

    Je to ve výsledku hlavně o tom, aby byl proces pro vás co nejjednušší a zároveň se podchytili případné neuhrazené pohledávky.

  • DPH- od investora na rozvoj
    25. 04. 2025

    Obracím se na vás s dotazem týkajícím se příspěvku investora na rozvoj území obce v souvislosti s plánovanou výstavbou 8 RD. Tento příspěvek není ve Smlouvě blíže specifikovaný. Chci se zeptat, zda tento příspěvek podléhá odvodu DPH.}

    Tyto případy jsou nyní v jakési "šedé" zóně. Víme, že se nyní aktivně řeší ze strany GFŘ a předpokládáme, že v určitý moment k tomu GFŘ dá nějaké stanovisko. Podle nás záleží na tom, zda a jaká se identifikují protiplnění ze strany obcí (co je oběc povinna udělat či třeba strpět ve vazbě na daný příspěvek). Čím je toho méně či případně jsou to aktivity spadající do působnosti veřejné správy (změny UP...), tím lépe se mi argumentuje, že to není předmětem DPH.

    Takže pokud chcete, pošlete smlouvu na e-mail zdenek@obecuctuje.cz. Můžeme k tomu dát nějaký názor, jak bychom se zachovali - bude to ale skutečně jen názor.

  • Náklady na zpracování dotační žádosti
    25. 04. 2025

    Z doporučení zpracovatele MEK vyplývá vybudování dvou FVE na budovách ZŠ a MŠ. Dvě firmy nám budou zpracovávat dotační žádost na FVE, dále Revize střešních profilů, Potvrzení technických parametrů RES3 a Zajištění smlouvy o připojení. Přiznám se, že vůbec netuším, jak tyto výdaje účtovat. Na jaký paragraf a položku. Některé výdaje snad budou uznatelné, pokud dotaci obdržíme, ale zatím mám na stole pouze zálohovou fakturu na revizi střešního profilu. Víc o tom nevím.}

    Podle bodu 7.1 d) ČÚS 710 si má účetní jednotka ve směrnici stanovit způsob zahrnování či nezahrnování výdajů souvisejících se zajištěním financování a administrací přijatých transferů podle Českého účetního standardu č. 703 – Transfery a žádostí o poskytnutí těchto transferů určených na financování pořízení dlouhodobého majetku a jiných obdobných činností jako součásti nákladů souvisejících s pořízením tohoto dlouhodobého majetku. Jedná se (mimo ještě úroky) o jediný okruh výdajů, kde si to takto sami můžete stanovit, jestli dané výdaje zahrnujete nebo nezahrnujete do ceny majetku.

    Z toho vyplývá, že účtujete podle Vaší směrnice buď náklady za zpracování dotační žádosti jako vedlejší pořizovací náklad dlouhodobého majetku (par. a položka stavby, předpoklám par.  3111 nebo 3113 a pol. 6121) nebo jako provozní výdaj (pol. 5169 a účet 518).

    Co se týká dalších nákladů - revize, potvrzení techn. parametrů a zajištění smlouvy o připojení. Vypadá to jako vazba na konkrétní pořizovaný dlouhodobý hmotný majetek - FVE. Testujeme vždy i další okolnosti - okamžik vzniku nákladu, zda je už rozhodnuto o pořízení majetku, jestli neslouží jen k rozhodování, zda majetek pořídit, apod. Ve chvíli, kdy je vazba na konkrétní pořizovaný majetek se náklady považují za vedlejší pořizovací náklady k pořízení majetku a účtují se na účet 042 a pol. 6121. Zařazují se pak až jako DHM po celkovém dokončení. 

    Pokud vzniklé náklady slouží pouze k rozhodování a nemají pevnou vazbu na pořízení majetku, používá se pol. 5166 a účet 518. Ale nejspíš to nevypadá na Váš případ a spíše se jedná o vedlejší pořizovací náklady k pořízení FVE.

  • DPH dodatečné přiznání
    25. 04. 2025

    Dobrý den,
    v dubnu 2025 jsem přišla na chybu, že jsem v prosinci 2024 u DF přehlédla, že je v přenesené působnosti (byla pro obec v hlavní činnosti, kde nejsme plátci, ale bohužel dodavatel myslel že jo a já přehlédla. V kontrolním hlášení prošlo bez povšimnutí). Po dohodě s dodavatelem jsem udělala dodatečné přiznání a DPH ve výši 69.000 Kč jsem dodatečně poslala na FÚ. A nyní si nejsem jistá, jak mám úhradu DPH zaúčtovat? Předem moc děkuji za radu.}

    Jde o to, zda zde máte nárok na odpočet DPH - pokud ne, tak na MD zaúčtujete na stejný účet, jako byla původní faktura (tedy pokud to byla faktura třeba za opravu účtovaná na 511, tak MD 511/Dal 343).

  • Odměna pro město za výkon předsednictví v SVJ
    25. 04. 2025

    Dobrý den, potřebuji poradit se zaúčtováním odměny pro město za výkon předsednictví v SVJ. Naše město je členem (předsedou) SVJ a zároveň vlastníkem nebytových prostor v SVJ. Město je zastupováno v SVJ místostarostou města. SVJ nyní schválilo odměnu za výkon funkce předsedy. Město tuto odměnu bude SVJ fakturovat. Je tento příjem pro město předmětem DPH? Můžeme účtovat výnos na 649 a příjem 231 paragraf 3613 položka 2329? Pokud by byl dotaz nejasný mohu na mail poslat zápis ze schůze SVJ. Děkuji}

    Za mne je to s DPH 21 % - pokud říkáme, že poskytovatelem plnění je Město.

    - je zde identifikovatelná úplata za poskytnutí určité služby (nemohu ani argumentovat výjimkou pro případy, že nejednám jako povinná k dani - to si dovolíme zatím jen ve vztahu k prodejům majetku mimo obchodní majetek)

    - není to výkon veřejné správy

    - nenajdu titul pro osvobození od DPH u této služby

    Takže výsledek je zdanit - sazba daně 21 %.

  • Fakturace IT služeb příspěvkové organizaci a zřízené s.r.o.
    25. 04. 2025

    Dobrý den, z důvodu snížení externích nákladů na zajištění IT služeb a zlepšení kvality těchto služeb jsme se rozhodli zajišťovat nadále tyto služby pro zřízenou příspěvkovou organizaci (MŠ) a 100% vlastněné s.r.o. (vodárny). Po konzultaci s naším auditorem to při hodinové sazbě na úrovni 400 Kč (náklady + minimální režie, bez zisku) je možné realizovat mimo hospodářskou činnost, v rámci hlavní činnosti. Jak to bude s DPH? U vodáren by nás, tedy vodárny, 21% sazba DPH nebolela. Vodárny jsou plátci, uplatní si odpočet. Ale u MŠ by to bohužel nešlo, plátce není. Je v takovém případě povinnost fakturovat s DPH? Neexistuje nějaké "osvobození"? Předem moc děkuji za odpověď.}

    V tomto případě skutečně fakturace služeb v sazbě 21 % - s tím nepůjde nic dělat. Je to poskytnutí služby za úplatu, výkon veřejné správy to není (tyto služby může dělat každý), osvobození od DPH se na toto nevztahuje. Takže výsledek je, že je to s DPH.

    Pokud nechcete DPH řešit tak máte fakticky jedinou možnost -  činnost školce poskytovat zdarma. 

  • Benefity
    24. 04. 2025

    Chtěla bych se zeptat k benefitům zaměstnanců a uvolněných členů ZO. Nyní poskytujeme stravenky, příspěvek na penzijní připojištění a poukázky na kulturní,... účely. Máme zřízený sociální fond a pravidla, ale nemáme pro něj zvláštní účet. Nyní budeme místo stravenek poskytovat stravenkový paušál, který, jak jsem se dočetla, nemusíme poskytovat ze sociálního fondu, ale přímo z rozpočtu obce, pokud si vytvoříme interní směrnici. Šlo by i ty ostatní benefity vyplácet přímo z rozpočtu? Že bychom ten sociální fond zrušili a nemusela bych účtovat přes 401 a 419?}

    Není povinné mít zřízen pro benefity zaměstnanců sociální fond, lze přispívat i z rozpočtu obce. Sociální fond má výhodu v případě, kdy vznikají meziroční přebytky a převádí se účelově vázaný zůstatek do dalšího roku. Pravidla SF ale stejně vždy podléhají schválení v ZO, takže je to spíše taková psychologická výhoda pro případy větších objemů a druhů benefitů.

    Můžete tedy všechny benity pro zaměstnance klidně poskytovat přímo z rozpočtu. Určitě si vytvořte interní předpis, kde stanovíte výši a pravidla čerpání. Také si rozmyslete, zda na příspěvek budou mít nárok jen zaměstnanci (schvaluje rada/starosta) nebo i zastupitelé (jejich nárok musí schválit ZO).

← Novější dotazy

Zobrazit

Hledání v dotazech

Tipy pro práci s dotazy

Acha obec účtuje s.r.o.

Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8

IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091

Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010

Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007

Návrh a tvorba webu