Obec účtuje - Vše o účetnictví obcí

Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

Dotazy

  • Prodej pozemku s přeceněním
    10. 09. 2025

    Prosím o radu ke správnému účtování prodeje pozemku po rozdělení a přecenění. Původně jsme měli jeden pozemek s pořizovací cenou 30 438,20 Kč (11 707 m2). Ten jsme rozdělili k datu návrhu na vklad na tři části, přičemž jsme rozdělili pořizovací cenu podle m² takto: Pozemek 220/18: 26 514,80 Kč (10 198 m2), Pozemek 220/32 (prodávaný): 3 546,40 Kč Kč (1 364 m2), Pozemek 220/33: 377 Kč (145 m2). Prodejní cena pozemku 220/32 je 925 500 Kč. Účtování jsem provedla následovně:

    1) V den přijetí platby za pozemek:
    231/324 odpa 3639, pol. 3111 - 925 500 Kč

    2) V den podání návrhu na vklad:
    Rozdělení pozemku – v evidenci jsem zapsala dvě nové parcely (220/18 - 26 514,80 Kč a 220/33 - 377 Kč).
    Přecenění prodaného pozemku:
    031 / 407 ve výši 921 953,60 Kč (rozdíl mezi prodejní a pořizovací cenou: 925 500 Kč – 3 546,40 Kč)
    Převod na účet 036 před prodejem:
    036 / 031 – v hodnotě 925 500 Kč
    Účtování o prodeji:
    311 / 647 – 925 500 Kč
    324 / 311 – 925 500 Kč
    554 / 036 – 925 500 Kč
    407 / 664 – 921 953,60 Kč

    Všechny zápisy máte naprosto správně, šikulka jste. Je mi teď skoro líto psát vám, že je zde přecenění na RH ve výsledku zbytečné. Podívejte se do dokumentů na naši směrnici k RH a raději i do vaší směrnice k přecenění - my radíme nepřeceňovat na RH majetek, kde se prodává část jedné majetkové položky, protože je to technicky nemožné. Vy jste přecenění právě z tohoto důvodu neúčtovala k datu, kdy ZO rozhodlo o prodeji (či záměru - okamžik přecenění se určuje opět dle vaší směrnice). 

    Postupovala jste správně v tom, že pozemky nešlo rozdělit předem a tedy ani přecenit ten prodávaný, až k datu podání na vklad, ale v tomto okamžiku už je právě zbytečné o RH účtovat, nemá to žádnou vypovídací schopnost, jen se zbytečně zkreslí výkaz zachycením výnosu z prodeje na účtu 664.

    Když to shrnu - máte to účetně dobře, ale já bych zde účtovala klasicky prodej bez přecenění na RH, ale raději to mít tak stanoveno ve směrnici, jak vysvětluju výše, je to praktické a opravdu i lépe čitelnější ve výkazu. 

  • Povodňový plán
    10. 09. 2025

    Naše město si nechalo zpracovat povodňový plán v digitální podobě v částce 78.650,- Kč. Potřebuji poradit se zaúčtováním, jestli mám účtovat 041/321 a úhradu 321/3744 6119 nebo to mám zaúčtovat jako službu.

    Povodňový plán je samostatný nehmotný majetek, účtování máte dobře. Zařazení po dokončení 019 MD/ 041 D. 

    Podle § 11 odst. 8 vyhlášky č. 410/2009 Sb. si můžete stanovit, že povodňový plán nepovažujete za nehmotný majetek, pokud to ve směrnici stanoveno nemáte, účtujte jej na účet 019.  

  • IROP
    10. 09. 2025

    Financujeme od roku 2024 rekonstrukci základní školy. Jedná se o nástavbu 5 odborných učeben vč. vybavení. Rekonstrukce je účtovaná jako investice a vybavení je rozděleno podle hodnoty jednotlivých předmětů na investici i neinvestici (do hodnoty 40 tis.). Stejně tak je zažádáno o dotaci. Výdaje proběhly už i v roce 2024 a obdrželi jsme část dotace, kterou jsem proúčtovala. V únoru 2025 IROP dodatečně uznal i dotaci na rekonstrukci střechy jako způsobilý výdaj a nyní nám ji i poslal. Tu jsme však hradili již v prosinci 2024 podle harmonogramu a faktura a je zaúčtovaná jako nepřímý výdaj a část i jako nezpůsobilý výdaj podle procent. Jak máme nyní postupovat, když výdaje na střechu proběhly loni, dotace konkrétně na tuto část přišla až po uznání dodatečně letos ? Rekonstrukce pokračuje i v tomto roce, ještě budu hradit několik faktur, označuji odděleně AU, Org, UZ, N, Zdr od ostatních výdajů. Kolaudace proběhne teď v září a musím zařadit do majetku. IROP vyžaduje sjetiny z účetnictví o značení výdajů a likvidační lístky k jednotlivým fakturám. Nebude mi to však sedět z důvodu loňských výdajů.
    Ještě mi prosím napište, jak zaúčtuji dotaci na vybavení učeben, která je investiční a část neinvestiční podle hranice drobného majetku. A lze do vybavení zahrnout i výdaj na administraci výběrového řízení na dodavatele nábytku a informační techniky?

    Moc nerozumím, proč byly výdaje na rekonstrukci střechy účtovány částečně jako nepřímý výdaj, to myslíte možná tak, že jste do ceny rekonstrukce střechy poměrně rozdělili část celkových společných výdajů (nepřímé výdaje jsou věcně např. projekt, stavební dozor apod.). Protože jinak realizační výdaje jsou vždy přímé (neznačí se nikdy jako nepřímé). Ale jestli na střechu dotace původně nebyla, tak realizační výdaje byly nezpůsobilé. 

    Pokud dotace byla přiznaná až letos po loňské realizaci, nakládáte s tím jako s novou skutečností. Tzn. zachytíte jí dohadou zápisem 388/ 403. Na loňských výdajích doplníte značení jen ručně, je to tak v pořádku - vloni informace o dotaci nebyla. 

    Dotaci na vybavení učeben zaúčtujte v souladu se skutečností, která má sedět na dotaci. Na DDHM (028) máte čerpat neinvestiční dotaci (účet 672), na DHM (účet 022) investiční dotaci (účet 403). Do ceny vybavení patří i související výdaje, které uvádíte. 

  • Dotace na Zvoničku
    10. 09. 2025

    Obec dostala dotaci z Ministerstva kultury na Zvoničku. Dotace nemá ÚZ, tak jsem ji odlišila organizací. Zaúčtovala jsem takto: Příjem dotace předpis 374 MD X 388 D, banka 231 12 4116 MD X 374 D. Ale když chci poslat výkaz Fin, tak mi hází chybu. Dále jsem chtěla účtovat čerpání dotace předpisem 388 MD X 671 D, fakturu došlou předpisem 321 D X 511 MD a banku 231 32 5171 3322 D X 321 MD.

    Jestli je poskytovatelem Ministerstvo kultury, ne krajský úřad, tak účelový znak dotace mít musí. Přehled účelových znaků podle názvů programů najdete v číselníku ÚZ na tomto odkazu:

    https://www.mfcr.cz/cs/ministerstvo/informacni-systemy/ciselnik-ucelovych-znaku

    Ve výši dotace se má příjem a výdaj značit ÚZ a org, vlastní podíl jen org. 

    Předpis 374/388 zrušte, tento zápis není v souladu s předpisy. Nechte jen příjem dotace 231/374. Výkaz Fin 2-12 M vám hází chybu proto, že používáte položku 4116 bez účelového znaku. Musíte podle názvu programu pod Ministerstvem kultury ÚZ v číselníku dohledat a k položce 4116 doplnit (org k tomu nechte). 

    Faktura došlá je zaúčtovaná dobře, když je to oprava - neinvestice. Odpa 3322 se používá pro památky zapsané do ústředního seznamu kulturních památek, jinak platí odpa 3326.

    Pokud chcete zobrazit výnos z dotace dříve, než při vyúčtování (nebo před koncem roku - dohadu účtujeme k 31.12. pokud dotace není vyúčtovaná), můžete, správný zápis je 388 MD/ 672 D.  

    K výdajům RS 3322 5171 je potřeba ve výši dotace doplnit ÚZ a org, ve výši vlastního podílu jen org.

    V účtování chybí ještě podrozvaha - při rozhodnutí/smlouvě se dotace účtuje 915(955) MD/ 999 D, při příjmu peněz (zálohy) se podrozvaha odúčtuje 999 MD/ 915 (955) D.  

  • Interreg Česko - Polsko 2021-2027
    10. 09. 2025

    Prosím o pomoc s účtováním dotace přeshraniční spolupráce ČR-Polsko- projekt: Po kulturní stezce pohraničí. Poskytovatel Euroregion Praděd. Mám rozhodnutí, které přišlo 2.6.2025. Celkové výdaje projektu 61 570,53 EUR, Financování z ERDF 49 217,64 EUR. ZO schválilo smlouvu, která bude v nejbližší době podepsána. Správce fondu je Euroregion, vedoucí partner je obec. Realizace projektu 1.7.2025, ukončení 30.5.2026. Dotace ve výši 49 217,64 EUR - z toho obec celkové způsobilé výdaje: 9 647,05 EUR, max.přísp. z EFRR: 7 717,64 EUR (80%), vlastní příspěvek : 1 929,41 EUR. a Partner projektu Gmina Skoroszyce celkové způsobilé výdaje: 51 923,48 EUR, max.přísp. : 41 500, EUR (79,93%), vlast.přísp. 10 423,48 EUR. Celá částka po ukončené akci přijde nám na účet obce (ČNB-eurový účet) a my přepošleme Gmině jejich částku. Peníze obdržíme až po vyúčtování. K datu podpisu smlouvy zaúčtuji : 913/953 a předpis 344/403.K tomu dni si vyjedu kurz abych věděla jakou částku zaúčtovat? příjem dotace: 231 §3326, pol. 2329 , nástroj 151, zdroj 5 EFRR a 231 § 3326 pol. 2329, nástroj 151, zdroj 1. vlastní zdroje. Vše bez UZ. Co se týká výdajů, tak my z projektu budeme pořizovat přístřešek kamenného reliéfu -boží muka, který vznikne na místě původní kapličky, která stála na tomto místě. Stavba obdélníkového půdorysu 2,01 x 1,00 a výška 2,76 m a na patce z železobetonu 2,2 x 1,2 m. Nosná konstrukce z plných cihel a kamene. střešní konstrukce bude železobetonová deska. Na základový pás bude osazen stávající kamenný podstavec, na který navazuje stávající kamenný dřík. Stavba bude na parc.č. 531/1. Bývalou kapličku v majetku nemáme. Mám zavést do majetku 021/401 v výši 1,- Kč nebo řešit nemám? Už tam nic není. Výdaje mám účtovat na 042 / § 3326, pol. 6121 , 151 5 (EFRR) 80% a § 3326 pol. 6121 , 151 1 (vlastní podíl) 20% . Pokud platba přijde nižší 563/344, pokud bude výdaj letos, na konci roku žádná dohada, protože mám předpis 344/403? zařazení 021/042? Moc děkuji

    K datu podpisu smlouvy neúčtujte předpis 344/403, když nejsou vynaloženy výdaje, akce není zrealizovaná, tak nemůže být smlouvou ani vyúčtovaná dotace (nárok).  Nechte jen podrozvahu. Ono by to bylo i dvojí zachycení - podmíněná pohledávka v podrozvaze a pohledávka v rozvaze. K okamžiku předpisu pohledávky se pak podrozvaha odúčtuje. Zápis 344/403 zaúčtujete, až bude dotace vyúčtovaná dle podmínek smlouvy.

    Podle zákona o účetnictví se používá denní kurz ČNB. Mohli byste si interně stanovit, že celý rok používate pevný kurz podle kurzu ČNB k 1.1, když si ale nestanovíte pevný kurz, tak přepočet provádíte takto denním kurzem. Takže jestli nemáte roční kurz, používejte denní. 

    Příjem dotace budete značit, jak uvádíte - jen ten vlastní podíl patří až k výdajům, na příjmu žádný vlastní podíl není.

    Výdajové faktury značte, jak uvádíte, ale to rozdělení na 80 % a 20 % platí jen pro způsobilé výdaje. Nezpůsobilé výdaje se budou značit jen org.

    Starou kapličku neřešte, když už tam není, zařaďte jen novou stavbu, jak píšete.

    Pokud do konce roku nebude dotace vyúčtovaná, zaúčtujete dohadu 388/403, nebo i dříve, než na konci roku, k datu zařazení, kdyby se dokončilo v průběhu roku - asi máte dohodnuto, že je to investice. 

    Přeposlání dotace partnerovi se účtuje přes účet 375. 

  • Dotace SZIF
    10. 09. 2025

    Potřebuji poradit ohledně zaúčtování transferu na vybavení kulturního domu. Nakupovali se nové stoly a židle a opravovalo se pódium. Celkové výdaje 548 025 Kč, výše schválené dotace SZIF 80% - 438 420,- Kč (64% příspěvek EU, 36% příspěvek z NZ).
    2/2024 – Podpis dohody o poskytnutí dotace 915/999 – 438 420,-Kč
    4 – 3/2025 – Přijaté faktury: židle a stoly jsem zaúčtovala na 558, opravu pódia na 511.
    V roce 2024 jsem zapomněla udělat dohadu na transfer.
    8/2025 – Kontrola SZIF: mělo být účtováno jako investice ne oprava.
    Židle a stoly jsem ponechala na 558 ve výši 372 222,60 Kč / hrazeno v roce 2024.
    Oprava pódia v celkové výši 210 474,20 Kč, z toho v roce 2024 – 143 502,- Kč, v roce 2025 – 66 972,20 Kč. Opravila jsem 042/408 – 143 502,- Kč + 042/511 – 66 972,20 Kč.
    Jelikož jsem veškeré výdaje účtovala jako neinvestiční prostředky s ÚZ 89018 u příspěvku EU a ÚZ 89017 u příspěvku z NZ, budu muset opravit i toto na investici, včetně opravy položky 5171 na 6121. A následně také dozařadit TZ do majetku 021/042. Jelikož se akce ukončila v březnu 2025, dopočítám od dubna 2025 také odpisy. Výdaje letošního roku opravím, u výdajů z roku 2024 opravím na průvodních dokladech k fakturám pouze ručně?
    A dohadu z roku 2024 opravím zápisem 388 MD/408 D? Vyúčtování dotace ještě neproběhlo, dotaci jsme ještě neobdrželi.

    Trochu se v tom nevyznám - faktury za židle a stoly máte v období 3/2025, ale pak píšete, že byly zaplaceny v roce 2024. Každopádně tedy nějaké výdaje vznikly v roce 2024, nějaké v roce 2025. Za mě by bylo lepší zkusit změnit druh dotace na neinvestiční, jde to většinou až do doby vyúčtování dotace. Takže než se pustíte do účetních oprav, kontaktujte poskytovatele se žádostí o změnu. Protože když to budete účelově opravovat na investici - u DDHM soubory a u pódia TZ (a argument pro TZ nenajdete), tak za to dává většina poskytovatelů také sankci (porušení účetních předpisů). Vám teď hrozí i sankce, pokud investiční dotaci budete čerpat na DDHM (necháte na 028). 

    Dohadu byste neopravovala - v roce 2024 jste neúčtovala 388/672 (píšete, že se zapomnělo), tak letos by se doúčtovala 388/403, zde bez vlivu na VH. Rozpočtovou skladbu loňského roku neopravíte - jen ručně na doklady. Ale jak říkám, toto bych zatím neřešila, zvažte změnu druhu dotace, jestli to půjde.

  • Příspěvek na vybudování kanalizace
    10. 09. 2025

    Občan vybudoval při výstavbě svého RD na své náklady část kanalizace v obci v celkové hodnotě 650.000Kč. Na tuto kanalizaci by se v budoucnu mohli připojit další občané. Občan tuto kanalizaci chce obci darovat . ZO se dohodlo, že mu přispěje 40% nákladů. Jak tady tuto situaci řešit? Původně jsem chtěla darovací smlouvu, ale již to nesplňuje podstatu daru. Jak posléze účtovat?

    Záleží na tom, jak se s občanem dohodnete. Pro obec by bylo samožejmě hospodárnější, když občan chce kanalizaci darovat, jí bezúplatně přijmout zápisem 021 MD/ 401 D v reprodukční pořizovací ceně. Jestli ale ZO schválí, že mu chce něco za to zaplatit, nezastírala bych reálný stav a v takovém případě to za dohodnutou cenu klasicky odkoupíte. 

    Důležité je vyřešit to právně a podle toho účtovat. 

  • Sazba DPH parkovné
    09. 09. 2025

    Prosím o zodpovězení dotazu ohledně sazby DPH. Na základě nařízení, vymezující oblasti města, ve kterých lze místní komunikace nebo
    jejich určené úseky užít k stání silničních motorových vozidel za cenu sjednanou v souladu s cenovými předpisy. Nově otevíráme parkoviště, které je podle nařízení fialová zóna – parkoviště pod závorou. Potřebujeme vědět, zda i toto parkoviště nebude podléhat režimu DPH (výkon veřejné správy). V nařízení je uvedeno: na placených parkovištích v režimu parkovací závory dlouhodobého parkování (VOZIDLO TAM MŮŽE STÁT DÉLE NEŽ 24 hod.)
    určených ke stání silničních motorových vozidel návštěvníků (fialová zóna):
    pondělí až neděle od 00,00 hodin do 24,00 hodin.
    dlouhodobé parkování režim parkovací závora – fialový tarif:
    • za prvních 12. hodin celkem 20 Kč
    • za každou další hodinu 40 Kč
    • při ztrátě parkovacího lístku je cena parkovného 2.000 Kč
    Při vjezdu na parkoviště parkovací automat vydá lístek, který před odjezdem parkující osoba zaplatí v pokladně. S kolegyní po prostudování nařízení pochybujeme, že je v souladu se zákonem o pozemních komunikacích, podle nás by nemělo vymezovat parkování delší než 24 hod. Pokud máme pravdu, jak se postavit k DPH? Lze do 24 hodin dát mimo režim DPH a nad 24 hod danit 21%? Ztrátu parkovacího lístku danit 21%? Děkuji.

    Já si myslím, že Vaše pochybnosti jsou na místě - nicméně toto by měl garantovat někdo, kdo se vyzná v zákoně o pozemních komunikacích. Aby to byl režim veřejné správy mimo DPH, musím mimo jiné jednat plně v souladu se zákonným ustanovením, které obci vymezuje určitou pravomoc. 

    Takže tady se konkrétně potřebuji trefit do některé z variant podle §23 odst. 1 Zákona a tak jak to popisujete mi skutečně přijde, že to není ani písmeno a), ani c). Pokud dojdu k závěru, že jsem vymezil něco jiného a nemám k tomu zvláštní zmocnění zákona, musím to podle mne považovat za běžné plnění. Takže potom zdanit 21 % a to celé parkování (nemohu podle mne rozdělovat na čas do 24 hodin a nad 24 hodin - protože nastavení systému nebude odpovídat těm možnostem, které zákon v §23 výslovně dává). Ztráta lístku - za mne také 21 % - protože to je faktická paušální odměna za parkování, pokud nejsem schopen prokázat, kdy jsem přijel a v jakém rozsahu jsem parkoviště využíval.

    Ale odpovědnost za to, zda jsem nebo nejsem v intencích §23 by neměla být na Vás jako na finančním odboru - to má vyhodnotit někdo, kdo je odpovědný za dopravu. Vy po něm máte požadovat vysvětlení, klasifikovat má ale on.

  • Prodej vodovod. majetku
    09. 09. 2025

    Jsme vlastníky vodovodu a kanalizací, ale provoz zajišťuje DSO, kterému majetek pronajímáme. DSO od nového roku bude vodovodní majetek odkupovat na základě kupní smlouvy a provozovat sám. Současně se převede na DSO část financí Fondu obnovy vodovodu. My v majetku máme jednu kartu majetku na skupinový vodovod pořizovaný v roce 1995 včetně technického zhodnocení v 6/2022. DSO nebude přebírat všechen majetek, část vodovodu (jedna ulice) se bude opravovat z dotace. Tuto část jim budeme pronajímat. Můžu jednu kartu majetku „skupinový vodovod“ rozdělit na více karet majetku např. podle ulic a délky řadu, přípojky a vodoměry – dle rozvodných vodovodních sítí na základě údajů od DSO se zachováním délky životnosti, odpisů a celkové ceny? Potom bychom byli schopni převést pouze to, co můžeme. Jak to bude s DPH při prodeji vodovodního majetku, když jej máme označený jako obchodní majetek? Přepokládám, že to bude osvobozené plnění, protože je to stavba a byla pořízena před déle, než pěti lety. Technické zhodnocení se týkalo pouze malé části. A poslední záležitost, technické zhodnocení proběhlo v 6/2022 a protože majetek je pronajímán, byl uplatněn odpočet DPH na vstupu. O prodeji se začalo přemýšlet až letos. Prodej se má uskutečnit k 31.12.2025, tak aby odpisy příštího roku již šly za DSO. Budu muset tedy provádět úpravu odpočtu 1/10 každý rok poprvé v 12/2026 do roku 2032? A v tom posledním roce 2032 taky celou 1/10?

    Rozdělení na karty podle ulic, jak uvádíte, není potřeba řešit ve vašem registru majetku. Bylo by to zbytečně pracné a pro prodej-vyřazení to není důležité. Stačí, když to případně jen vyčíslíte a předáte údaje DSO, když se s nimi takto dohodnete - pokud to DSO chce evidovat na více majetkových položkách, to už bych nechala na nich, podle všeho k tomu údaje mají.

    U vás stačí, když k datu prodeje-předání v majetku provedete částečné vyřazení stavby, kdy na kartě ponecháte vyčíslenou hodnotu té jedné ulice, která zůstane obci. Jen dejte pozor, aby z hlediska čerpání dotace nebyl problém, že majetek pronajímáte. 

    Teď k DPH - předpokládám, že DSO je plátce DPH, který má plný nárok na odpočet daně. Takže pokud je to stavba starší 2 let, tak byste to skutečně mohli prodat osvobozeně od DPH, ale já k tomu říkám, že by to udělal jen blázen, protože potom byste skutečně museli upravovat odpočet DPH z toho, co jste zařadili do majetku v posledních 10-ti letech a uplatnili si tam odpočet (úprava podle §78). U prodejů majetku se tato úprava dělá jednorázově - takže pokud byste prodali v roce 2025 a šlo by jen o korekci odpočtů z TZ v roce 2022, tak byste okamžitě museli vrátit 7/10 daného odpočtu (ř. 60 přiznání). Takže Vy budete postupovat podle §56 odst. 8 - tedy podrobíte daný případ dobrovolnému zdanění. V takovém případě se aplikuje režim přenesené daňové povinnosti, musíte toto dohodnout s kupujícím (tedy výslovně to uvést do smlouvy). Vy potom vystavíte daňový doklad jen na základ daně, půjde na ř. 25 přiznání (a ř. 51 první sloupec). DSO si to rpodaní na ř. 10 a zase upaltní odpočet DPH na ř. 43. Tím daný majetek použijete ke zdaňovanému plnění a nebudete nic upravovat (§78 se Vás nebude týkat).

  • Revitalizace dětského hřiště
    09. 09. 2025

    Revitalizovali jsme u nás v obci dětské hřiště. Bývalá účetní zařadila dětské hřiště na 021 v částce 607994 Kč, poté další prvek na 022. Na původním dětském hřišti zůstali některé prvky, některé byly vyměněny. Původní hřiště bylo v roce 2012 také pořízeno z dotace a stále máme zde zůstatek transferu 95318 Kč. Nová revitalizace stála 410 252 Kč, dotace od kraje činí 235000. Chci se zeptat, jak tento případ účtovat? Jako technické zhodnocení původního hřiště? A ke kterému dni bych o tomhle měla účtovat? Ke dni kdy byla provedena vstupní kontrola hřiště?

    Z dotazu nejsem schopná určit, jaká je nastavená životnost původního hřiště a z jak velké části je tedy odepsáno. Pokud vyjdu z toho, že zůstatková cena vyřazovaných prvků není významná a nemáte možná ani k dispozici jednotlivou pořizovací cenu původních herních prvků, tak nemusíme řešit dílčí vyřazení stavby ve formě odstraněných prvků (nízká ZC je pro to dobrý argument). Musela by se poměrově vyřazovat i nerozpuštěná výše dotace. 

    V případě nevýznamné ZC vyřazovaných prvků souhlasím s tím, že nové prvky zařadíte jako TZ hřiště a nic víc k tomu řešit nebudete. Jen si na kartu určitě poznamenejte cenu jednotlivých nových prvků, kdyby někdy v budoucnu nastal obdobný případ. 

    Jestli dotace není vyúčtovaná, ale máte smlouvu nebo rozhodnutí, účtujte k datu zařazení dohadu 388/403 a dotaci zadejte na kartu hřiště. 

    Herní prvek na účtu 022 buď vyřaďte, jestli se v rámci výměny odstranil, nebo ho přeřaďte pro sjednocení evidence z účtu 022 do ceny hřiště, jestli tam zůstal.

    Hřiště zařaďte do majetku k datu kolaudace, ke které musíte asi doložit příslušné revize. Předání od dodavatele proběhne většinou před kolaudací nebo nejpozději do data její účinnosti - to jsou dva nejdůležitější podklady pro zařazení (dokončení - předání a následně i splnění dalších nutných předpisů - zde nejspíš podle stavebního zákona). 

  • Betlém
    09. 09. 2025

    Nechali jsme zhotovit vyřezávaný betlém ze styro XPS. Materiál nás stál 27.857,- Kč a práce na výrobu (DPP - jedná se o fyzickou osobu nepodnikající)
    v částce 48.000,- Kč .

    Materiál je účtován na par. 3639 pol. 6127
    DPP 3639 pol. 5021

    Hodnota betlému je 75.857,- Kč + ještě se bude vyrábět domeček na betlém v hodnotě cca 20.000,- Kč (který bude sloužit i jiným účelům)

    Jak mám přeúčtovat náklady z DDP na 6127 ? Bude se betlém odepisovat ?

    Vyčíslenou práci ve výši 48 tis. Kč aktivujte do ceny betléma zápisem 042 MD/ 506 D. Náklady na DPP nechte zaúčtované na účtu 521 a pol. 5021 - přes položky RS není potřeba výdaj aktivovat, to je nutné jen když to potřebujete jako výdaj krytý dotací značit NZÚZ. Pro takové případy slouží pol. 2119 jako protipoložka investiční položky, ale jak říkám, u vás to nutné není. 

    Když je betlém charakteru uměleckého díla či předmětu kulturní hodnoty, pak je správnější jej vést na účtu 032. Je to neproduktivní předmět - slouží k vystavování, nikoliv k využívání pro činnost obce. Takže u materiálu souhlas s položkou 6127, faktura se má zachytit 042/321. Odpa by bylo přesnější 3326. Zařazení po dokončení 032/042. 

    Majetek na účtu 032 se neodepisuje. 

    Domeček píšete, že bude využíván i pro jiné účely, tam už to bude spíše samostatný a i produktivní majetek - jestli bude umístěn pevně a trvale, tak zařazení bude jako stavba na účet 021 (pořízení přes účet 042 s pol. 6121). 

  • Zařazení do majetku
    09. 09. 2025

    Mám otázku týkající se zařazení nové budovy do majetku. Kolaudační rozhodnutí nabylo právní moci k 1. 8. a k tomuto datu zařadím do majetku na 021 všechny náklady ke stavbě dětské skupiny soustředěné na účtu 042 pod konkrétním ORG. Na stavbu jsme získali dotaci, přišla první platba, o druhou budeme teď žádat. Předpokládám, že na kartu majetku zapíšu celou dotaci z rozhodnutí (ne jen první část, po obdržení druhou). Doufám, že nedojde k žádnému krácení, pokud ano, upravím stávající část na dohadném účtu 388 a zároveň na majetkové kartě? Konkrétní otázka se týká původního záměru postavit mateřskou školu, na který se nám ale nepodařilo získat dotaci. Původní projekt MŠ jsme přepracovali na dětskou skupinu, ale já stále vedu na účtu 042 na ORG pro mateřinku cca 400 tis. Kč, které bych nejradši zařadila společně s dětskou skupinou, obojí spadá pod snahu obce se postarat o děti předškolního věku. Nevím, jestli je to správné, nebo jestli nepožádat zastupitelstvo o schválení zmařené investice.

    Podle § 55 odst. 1 písm. c) jsou součástí ceny majetku i "projektové práce včetně variantních řešení ". Uvažujete správně, že můžete náklady na původní projekt přeřadit na org dětské skupiny a zařadit do celkové ceny budovy.

    A ano, dohadu 388/403 zaúčtujte a dotaci zadejte na kartu v celkové očekávané výši. Dejte pozor na to, že to není automaticky dotace z rozhodnutí. Může se stát, že vysoutěžíte nižší náklady a pak se krátí i dotace - limit z rozhodnutí je vždy maximální s tím, že když jsou skutečné výdaje nižší, dají dotaci procentem ze skutečných výdajů. Určitě se ale nezadává do majetku dotace ve výši, v jaké jste jí doposud fyzicky obrželi, ale ve výši celkového nároku na zařazované výdaje, v tom máte také jak se říká "dobrý čuch" :). 

    Pokud nastane situace vratky, je potřeba to řešit případ od případu. Obecně jsou dva účetní postupy. V případě, že dohadu zaúčtujete v chybné výši, tak v logice opravy chyby opravíte účet 403 a výši dotace na kartě majetku. Když vznikne oproti původní částce rozdíl od dohady, má se účtovat do výnosů a dotace se rozpouští z původní výše, ale v případě významnějších částek zde doporučujeme odchylku od metody, kdy pak postupujete obdobně jako u chyby - o rozdíl korigujete účet 403 v účetnictví i v majetku. 

  • ! Inventarizace DPH, opravy minulých let- jak najít rozdíly
    09. 09. 2025

    Dobrý den,
    hledám v dokumentech i dotazech nějakou metodiku jak zkontrolovat, účtovat a případně opravit účtování DPH.
    Přiznání a KH mi na sebe sedí, ovšem někde se stala chyba v zaúčtování a nejsem schopná to dohledat. Zůstatek na účtu 343 nesedí s řádky v přiznání.
    Máte nějakou pomůcku jak chybu dohledat. Jaké je účtování řádného, dodatečného a opravného přiznání k DPH. Které řádky musí sedět s přiznáním a UCR. Možný problém vidím v tom, že mi program některé účetní případy na přelomu roku účtuje dle zápisu, ale datumově mi je dává do jiného období.
    Lze případně opravit zápisem přes 408 nebo mohu do nákladů (dle významnosti opravy - jedná se asi o 120.000,-). Abych napasovala SU AU dle poslední známe daňové povinnosti? A zároveň zápisy na 408 lze v průběhu roku odúčtovat proti výsledku hospodaření? Musí toto schválit ZO?

    Na tohle žádná specifická pravidla nejsou - těch důvodů proč to vzniklo totiž může být řada - tedy většinou člověk zkouší jednotlivé varianty a doufá, že se něčím trefí. Zkusím Vám dát několik typů, co mohlo nastat a co bych dělal:

    a) prvotně je potřeba zdůraznit, že zůstatek v přiznání nemusí být (a v řadě případů by ani neměl být) shodný s přiznáním. Jde totiž o to, že nárok na odpočet DPH u běžných faktur (ne v PDP) vzniká v momentě, kdy obdržím doklad. Tedy pokud mám například fakturu s DUZP 31. 12. 2024 na částku 10 000 Kč + 2 100 Kč DPH která došla 3. 1. 2025 a já si uplatním odpočet daně, tak běžně bych měl zaúčtovat ještě do roku 2024 a mít to na MD 343, ale v přiznání na ř. 40 to bude až v lednu 2025. Pokud to takto máte (a je to dobře), je potřeba prvotně vyčíslit rozdíl z těchto odložených odpočtů. Samozřejmě pokud si v těchto případech pomáháte přes 383 nebo 389 a vlastní fakturu účtujete až do ledna (což já za sebe nedoporučuji, ale někde se to dělá), tak Vám tento rozdíl nevzniká. To je v zásadě to, co popisujete v dotazu.

    b) potom potřebujte zjistit, kdy Vám ten rozdíl vznikl - tedy se zohledněním postupu uvedeném v písmenu a) si dohledat kolik měly být zůstatky vždy na konci roku a kolik bylo v účetnictví - z dotazu nevím, zda jste ve stavu, že na konci roku  2024 to bylo srovnané a nyní máme rozdíl, nebo zda se to táhne několik let, případně se ten rozdíl nějak vyvíjí. Prostě v tomto kroku určuji, v kterém roce rozdíly vznikaly a kolik.

    c) vygeneruji si z programu znovu přiznání k DPH a porovnám je s tím, co bylo podáno na FU. Z praxe vím, že se často vyskytují dva problémy - respektive první častěji a druhý méně často:

      - někdo zaúčtuje ještě do měsíce, který je z pohledu DPH uzavřen - respektive u něhož došlo již k podání přiznání. Takže třeba dělám DPH za 8/2025, odešlu přiznání, starosta mi potom donese ještě fakturu, kde si uplatním odpočet (nebo naopak mám něco zdanit na výstupu) a já si to omylem zaúčtuji do období 8/2025 a období DPH je také v 8/2025, ale přiznání již bylo podáno a opravné/dodatečné neudělám. Právě tím, že si z programu vygeneruji, jak by přiznání vypadaly a porovnám s tím, co bylo podáno, tak tyto případy zjistím. Některé programy toto hlídají více, některé méně. Pokud tady zjistím rozdíly, musím zkontrolovat z čeho vznikly (porovnat položkou evidenci DPH v měsících, kdy to vzniklo) a pokud jsme ve lhůtě pro dodatečné přiznání, tak to končí dodáčem, jinak odúčtovat rozdíly

    - sem tam se mi také vyskytne, že někdo udělá dodatečné přiznání "v ruce"  - třeba přímo v EPO a již to zapomene proúčtovat do účetnictví - tedy potom mám dodatečné přiznání podané, ale v účetnictví na 343 pohyb nemám

    d) další moje podezření potom je, že pokud pracuji s částečnými odpočty DPH (zejména koeficientem), případně pokud se dělá úprava odpočtu podle §78 (ř. 60 přiznání) či se něco objeví v rámci vyrovnání na ř. 45, tak se to zapomnělo zaúčtovat. Toto jsou operace, kdy je potřeba většinou ruční zaúčtování (třeba zaúčtování 549/343 apod.).

    No a pokud to není nic z výše uvedených, tak již začíná "kalamita" a člověk zkouší co jde (ale tady záleží, jaké má analytiky na 343, co může odkontrolovat na přiznání, co hlídá program). Záleží i jaké operace máte - třeba podezřelé bývají hodně zúčtování záloh .... Tady již nějakou obecnou radu nemám. Někdy se třeba objeví, že se dá zaúčtovat na 343 a je to bez jakéhokoliv kódu - takže prostě člověk se jen uklepl a na 343 zaúčtoval něco, co do DPH nejde. Takže kontroluji 343 bez kódu.... (ale dost programů toto hlídá).

    Teď je několik možností:

    - buď na základě výše uvedeného zjistíte, že rozdíl vlastně není (odložený odpočet - viz písm a)), nebo chybu zjistíte a budete moci podat dodatečné přiznání (3 roky zpět) a opravíte to. Pokud řešíte dodáčem, tam může vznikat více variant (mohu opravovat náklady, výnosy, možná vstupní cenu majetku ....) - takže účtuji podle toho, co to je.

    - nebo zjistíte v čem je rozdíl, přiznání k DPH bylo špatně, ale opravit to již nejde (jste po lhůtě pro dodatečné přiznání) - potom bych primárně opravoval na výnosy/náklady/majetek kde chyba vznikla

    - případně to nedohledáte a potom skutečně řešít jako opravu min. let. Nicméně díky tomu, že je to 120 tis. Kč, Vy máte aktiva 2024 ve výši 165 mil. Kč a jste tedy pod limitem pro použití účtu 408, tak bych to zaúčtoval na 549 nebo 649 (podle charakteru případu).

  • Prodej pozemku a úhrada souvisejících nákladů a poplatků kupujícím
    09. 09. 2025

    Prosím o radu, zamotala jsem se do nákladů souvisejících s prodejem pozemku. Kupující uhradil do pokladny částku 13.500,- , která se skládá z těchto položek : 1. Částka 4.500,- za pozemek, úhrada je do pokladny provedena před vkladem na KN. 2. Částka 6.000,- Kč za vyhotovení GP k rozdělení původního pozemku. Fakturu za GP jsem zaúčtovala v červnu na 518, 6171 5169. Mohu příjem do pokladny zaúčtovat stejně, ale s mínusem ? 3. Kupující uhradil obci poplatek 1.000,- Kč, který obec před měsícem zaplatila městskému úřadu za rozdělení pozemku a je zaúčtován 538/347 , 231 3639 5362. Je možno příjem této částky od kupujícího do pokladny také zaúčtovat stejně, ale s mínusem ? 4. Kupující ještě uhradil obci poplatek 2.000,- za vklad do KN, který by měl platit na katastru sám kupující, ale obec podá návrh na vklad za kupujícího, neboť ten nemá možnost se na katastr dopravit, a poplatek zaplatí. Tato částka byla také do pokladny vložena před podáním návrhu na vklad. Moc prosím, jak zaúčtovat výše uvedené 4 příjmy do pokladny, a jak postupovat po vložení návrhu na vklad, až nám přijde potvrzení z katastru, co kde zase odúčtovat.

    Pokud máte v kupní smlouvě ujednáno, že uvedené náklady zaplatí kupující, je možné je účtovat jako výnos - součást kupní ceny na účet 647 s pol. 3111. Někdo je odděluje jako náhradu výdajů obce na účet 649 s pol. 2324, ale zobrazení do výnosu z kupní ceny je možná účetně více odpovídající. Náklady nechte zaúčtované, jak máte - zde to není jednoznačně přefakturace nákladů občanovi, spíše by měl být zobrazen náklad a proti tomu výnos. 

    K účtování nákladů malá poznámka - závazek za městským úřadem se zobrazuje na účtu 349, nikoliv 347. 

    Přijatou platbu účtujte souhrnně jako zálohu 231 MD/ 324 D, RS odpa konkrétního účelu pozemku nebo všeobecný 3639, pol. 3111. K tomu účtování pokladny (pokud účtujete jako oddělenou pokladnu, dáte RS přímo k účtu 261).

    K datu podání návrhu na vklad předepíšete kupní cenu včetně dohodnutých nákladů zápisem 311 MD/ 647 D 13500 Kč, zápočet zálohy 324 MD/ 311 D 13500 Kč, vyřazení pozemku v účetní ceně 554 MD/ 031 D (asi se nepřeceňoval na RH). 

    Oznámení z katastru bude potvrzovat uvedené zápisy, ale právní účinky nastávají zpětně, takže s účetními zápisy nečekáte, až katastr vklad povolí - okamžik uskutečnění účetního případu zde je den podání návrhu na vklad.

  • Program na vodné stočné
    08. 09. 2025

    Koupili jsme nový program na fakturaci vodného a stočného
    (Datainfo) v částce 64.590,- Kč včetně DPH 21%. Protože jsme plátci DPH
    uplatnili jsme odpočet DPH v částce 11.280,90 Kč. Následně jsme zaúčtovali
    úhradu na par. 2310 pol 5172 a zařadili v částce 53.309,10 na 018/078. Chtěla bych se zeptat jestli to máme správně.

    Postupujete správně. Předpis faktury je vám asi jasný, tak spíše pro ostatní: 041 MD v ZD, 343 MD odpočet/ 321 D. Majetek se zařazuje v ceně bez uplatněného odpočtu. A limit pro účet 013 je od 60 tis. Kč, takže správně volíte DDNM na účtu 018 s pol. 5172.

    Jediné, co k tomu mohu dodat je, že by to mohlo být i TZ vašeho účetního programu, pokud by to bylo funkčně propojené. Firma to ale nabízí buď jako samostatný program, nebo v propojení s jejich účetním systémem. Co jsem tak hledala, tak to asi nepropojují s cizími účetními programy (musíte si faktury exportovat do účetnictví), takže TZ jen pokud byste měli jejich účetní program, pak by to byla jeho přidaná funkcionalita (nový modul). A vzhledem k částce do 60 tis. Kč by to bylo TZ podlimitní (poznamenává se na kartu, účetně 518 nebo 549 s pol. 5172).

    Asi jste to vyhodnotili správně -  nepropojené to vzhledem ke specifické samostatné funkci je samostatný SW.

← Novější dotazy

Zobrazit

Hledání v dotazech

Tipy pro práci s dotazy

Acha obec účtuje s.r.o.

Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8

IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091

Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010

Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007

Návrh a tvorba webu