Obec účtuje - Vše o účetnictví obcí

Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

Dotazy

  • Odpočet DPH u napojení domu na blokovou kotelnu
    15. 05. 2024

    Obec vlastní blokovou kotelnu a je i jejím provozovatelem. Prodává teplo
    cizím odběratelům a má napojeny i některé vlastní domy (3). I v nich teplo prodává, a to nájemcům bytových i nebytových prostor. Jen malou část dodaného tepla využívá k vytápění prostor, které využívá obec sama (zasedací místnost, prostory bývalého kina - využití k neekonomickým činnostem).
    U vstupů na blokovou kotelnu (štěpky, energie, aj.) si uplatňuje odpočet DPH poměrem (nyní 96%).
    Nyní se bude napojovat další dům obce, v němž je obecní byt a pošta Partner.
    Nájemci bytu se bude teplo fakturovat a prostory úřadu pošty Partner provozuje obec sama. Tady jsou poskytovány pouze služby pro Českou poštu, obec fakturuje České poště provizi - větší část (cca 93%) s DPH,
    menší část je osvobozené plnění (prodej známek - cca 1 500 Kč).
    Můžu si uplatnit DPH z výstavby rozšíření teplovodu pro tento dům a v jaké výši? Dále pak při provozu kotelny se zřejmě změní u vstupů poměr odpočtu DPH a odpočet DPH bude ještě krácen i krátícím koeficientem?
    Děkuji za odpověď.}

    Tak jak to popisujete, tak teplovod bude ve výsledku sloužit ke zdaňované činnosti (dodávka tepla do bytu, zdaňované služby Pošta partner) a k činnosti od DPH osvobozené od DPH bez nároku na odpočet  - u Vás prodej známek v rámci "pošty"(případně by to mohlo být i nějaké zprostředkování finančních činností v rámci Pošty Partner). Výsledkem by měl být odpočet DPH koeficientem podle §76.

    No a jak uvádíte, bohužel toto napojení by mělo vliv i na vstupy týkající se provozování kotelny (díky tomu, že je to i aktivitám osvobozeným od DPH bez nároku na odpočet DPH) - to by potom mělo při striktní aplikaci zákona o DPH vést k tomu, že to bude kombinace poměr a koeficient. Takže teď nezbývá než doufat, že máte hodně vysoký koeficient. Protože pokud by nebyl vysoký, tak napojení takového domu by mohlo naprosto zásadně snížit odpočty DPH v souvislosti s provozem celé kotelny (nutnost zkrátit odpočet DPH prostřednictvím koeficientu §76)  byť ten podíl osvobozených aktivit je v tomto konkrétním případě minimální (ale koeficient se holt počítá za celou obec).

  • DPH - odpočet z koncertu
    14. 05. 2024

    Dotaz ohledně DPH a pořádání kulturní akce.
    Město v letošním roce bude prvně pořádat na náměstí klasické adventní trhy, včetně vystoupení známějších kapel a zpěváků, kdy někteří jsou plátci DPH. Akci bude pořádat a financovat přímo město, bez své kulturní příspěvkové organizace.
    Přemýšlím o optimalizaci :-)
    Existuje nějaká možnost, jak si uplatit nárok na odpočet DPH vystupujících umělců? Přemýšlel jsem o dobrovolném vstupném, ale i tam by se jednalo o plnění osvobozené podle §61e - poskytnutí kulturních služeb, tedy není nárok na odpočet DPH.}

    Můj názor je, že pokud to bude pořádat Město, tak nenastavíte režim, že byste měli nárok na odpočet DPH. Přesně jak uvádíte - vstupné by bylo na kulturní akci - potom jsme v §61e a stejně je to bez nároku na odpočet DPH.

    Někdo (na velkém Městě) si pohrával s myšlenkou, že vstup bude sice zdarma, ale budou zde příjmy z krátkodobých pronájmů prodejních stánků a on to odprezentuje tak, že vystoupení umělců je k tomu, aby přišli zákazníci a díky tomu jsme mohl lépe pronajmout stánky - tedy, že by zde byla souvislost se zdaňovaným příjmem. Odsouhlasili sme si ale, že tato filosofie neodpovídá tomu, co se ve skutečnosti děje - řada lidí přijde právě kvůli kultuře a těžko bych obhájil, že tady ta kultura není cílem, ale jen prostředkem ke zvýšení tržeb za pronájmy stánků.

    Takže za mně bych doporučoval smířit se s tím, že si z vystoupení kapel odečet DPH neuplantíte.

  • DPPO
    29. 04. 2024

    Dobrý den,
    potřebovala bych si ověřit postup při sestavování DPPO.
    Výnos z místních poplatků do zd. příjmů nevstupuje, takže do výdajů samozřejmě nepatří náklady na svoz odpadu komunálního i toho tříděného.
    Výnosy od EKOKOM - za zpětný odběr, proti tomu je stejná částka od svozové firmy jako náklad na svoz (to bych teoreticky do DPPO zařadit mohla, ale výsledek bude 0 Kč)
    Dále máme výnosy z prodeje dřeva...k tomu, ale kromě nějakých pěstebních činností a nákupu sazenic nemám nic do nákladů. Dřevo těží obecní pracovníci, nedokáži průkazně "vyčlenit" nějaký mzdový náklad, kolik času tam strávili, stejně tak, kolik spotřebovali nafty....
    Jinak máme nějaké drobné příjmy z prodeje občerstvení, tam jako náklad mohu dát nákup občerstvení (504x604).
    Ale pořád jsme dost v zisku, což se FÚ úplně nelíbí (sloučený FÚ - nový správce). Ale úplně nevím, co bych s tím mohla ještě udělat. Pokud nemám "jasné" náklady, tak je proti výnosům prostě nedávám.
    Děkuji}

    Co je pro mne důležité - vše máte vyhodnoceno podle Vašich výkazů jako hlavní činnost, nikoliv hospodářskou. A v tom případě platí, že pokud by byla určitá činnost daňově ztrátová, tak ji máte vyloučit ze zdanění (výjimkou je nájem a přímy z reklam). Takže naplříklad pokud máte výnosy z prodeje zboží podle výkazů 41,78 tis. Kč a náklady na prode zboží na 504 jsou ve výši 44,17 tis. Kč (a budu předpokládat, že je správně zaúčtováno), tak tuto činnost vylučujete ze zdanění.

    U EKOKOM - pokud si to chcete komplikovat, tak za sebe bych prvotně hodnotil činnost "odpady" jako celek - zda je zisková či ztrátová (tedy celkové náklady a proti tomu EKO KOM + poplatky). pokud by byla zisková tak bych přiřadil k výnosům z poplatků náklady na svoz ve stejné výši a zbytek bych vyhodnotil, že je ke zdanění (tedy výnos EKO KOM a zbytek nákladů na svoz). Ale upřímně - v praxi bych se s tím nedělal a tím, že zdaňuete sami sobě bych náklady na svoz vyloučil komplet a nechal výnos z EKO KOm ke zdanění.

    S tržbou za dřevo bych uděla to samé.

    Zkuste se prosím podívat na dokument " Daň z příjmů USC 2020" - ten nejjednodušší režim zdanění tam vysvětluji. Obce mají většinou vyšší daně, nedávají všechny možné náklady - postupují tzv. opatrněji, když platí daň samy sobě. 

  • Dobropis faktury v PDP
    23. 04. 2024

    Město realizovalo v letech 2022 - 2023 výstavbu kanalizace. V listopadu 2023 jsme zaplatily fakturu v PDP za dílčí stavební a montážní práce, jejíž součástí byla čerpadla. V průběhu výstavby se zjistilo, že dodaná čerpadla nebudou potřeba. Firma nám v dubnu 2024 daná čerpadla dobropisovala v režimu PDP v částce 421 755 Kč bez DPH. Mohu se zeptat, jak se dobropis projeví v přiznání DPH, na jakých řádcích? Budu muset udělat dodatečné daňové přiznání 11/2023?}

    Pokud to správně chápu, tak se jedná o opravu podle §42 - z důvodu vrácení části plnění, které proběho v dubnu - tedy projeví se to v dubnovém přiznání s minusem na ř. 10 a pokud byl také odpočet tak minusem na ř. 43. Tedy je to v běžném přiznání, dodatečné přiznání nepodáváte.

  • Vystavení zálohové faktury
    22. 04. 2024

    Na základě nájemní smlouvy -koncert skupiny-vystavuji zálohovou fakturu na nájem kulturního domu, který se uskuteční 27.4. ve výši 20tis.Kč. Celková výše nájmu bude 25tis.včetně DPH + energie. Záloha je splatná 3dny před akcí. Text na zál.faktuře bude: Nájem kulturního domu , který se uskuteční 27.4.
    cena za jed. 20tis.Kč
    Text dole:Toto není daňový doklad. Daňový doklad obdržíte po ukončení akce. Je správné zde uvést, že částka je včetně základní sazby DPH? S vystavováním daňových ZF nemám zkušenosti, proto prosím o Vaše vyjádření.}

    Přijde mi, že si to zbytečně komplikujete. V tomto případě se jedná o službu v podobě krátkodobého pronájmu - zdaňuje se v sazbě 21 % (což určitě víte). No a u služeb platí režím, že DUZP nastává okamžikem vystavení daňového dokladu, nebo poskytnutí služby a to ten den, který nastane dříve.

    Takže mite následující varianty:

    - vystavit hned daňový doklad (tedy se základem daně a daní) a následně již daňový doklad neřešit (případně jen eště doúčtovat třeba nějaký rozdíl na energiích -  jako druhý daňový doklad).

    - vystavit zálohovou fakturu tak jak máte uvedeno (tedy s tím, že to není daňový doklad - přitom nemusíte psát, že je to včetně daně)), po přijetí platby vystavit daňový doklad na přijatou platbu (tedy již s rozpisem základ daně a daň), ze kterého odvedete daň a potom vystavit vyúčtovací daňový doklad, na kterém odečtete již zdaněnou zálohu.

    Jelikož jsem člověk "líný", preferoval bych první variantu - zkuste zvážit, zda to pro vás nebude jednodušší varianta. 

  • Prodej pozemku
    19. 04. 2024

    Město v roce 2004 získalo bezúplatným převodem od Pozemkového fondu ČR pozemek 476/44 o výměře 235889 m2. Ve smlouvě je uvedeno, že pozemek je určen k zastavění veřejně prospěšnou stavbou nebo k realizaci zeleně. Pozemek nemáme zahrnut v obchodním majetku, v územním plánu je veden jako plocha pro bydlení a v regulačním plánu je na části pozemku počítáno s jízdárnou pro koně. Nyní nás občan požádal o prodej části pozemku pro vybudování jízdárny. Chci se zeptat, jestli prodej tohoto pozemku bude mimo režim DPH nebo zda budeme muset DPH odvést FÚ. Pozemek je veden jako orná půda, není zasíťovaný, nebylo provedeno geometrické zaměření.}

    Děkuji za doplnění - domnívám se, že to bude v sazbě 21 %.

    Důvody jsou následující - pozemek je v současnosti pronajímán a je používán k ekonomické činnosti. Za těchto okolností nemohu arumentovat, že obec nejedná jako osoba povinná k dani.

    Pozemek je v zastavitelné části obce (to by pro mne nebylo úplně to rozhodující), nicméně co je ještě důležitější - účelem je umístění stavby, navíc došlo k úpravě reulačního plánu (začlenění jízdárny) právě na základě zájmu daného občana. Za mne je tedy situace celkem jednoznačná - tento prodej by měl být s DPH 21 %. 

     

  • DPH a byty a vybavení bytů
    18. 04. 2024

    Dobrý den, máme ve vlastnictví větší množství bytů a letos v nich budeme instalovat kalorimetry vč. modulu pro dálkový odpočet spotřeby tepla. Předpokládám, že půjde o investiční výdaj . S největší pravděpodobností se ale tyto kalorimetry v bytech budou evidovat jako tzv. zařizovací předměty a budou předmětem nájmu. Bude tento nájem osvobozený od DPH, nebo na to mám nahlížet jako na pronájem věci movité a zatížit ho DPH? Měla bych v tom případě i nárok na odpočet DPH? A máme to proúčtovat jako TZ nemovitosti nebo v případě, kdybych jednotlivé kalorimetry brala jako věc movitou, jako nějaký soubor? Také mě napadá, jestli na to nepohlížet jako vedlejší plnění k hlavnímu, a tím je nájem jednotlivých bytů, čili osvobozené od DPH. Děkuji}

    Já bych to rozdělil do dvou oblastí:

    a) oblast DPH - dle mého názoru by toto nemělo být vyhodnocováno jako samostatný nájem movité věci - jedná se o technologické zařízení přímo související s užíváním bytu a z mého pohledu je natolik úzce spojeno s bytem, že by nájemné mělo být stanoveno jako kalkulační položka nájmu bytu (případně uvažovat o tom, že je to vedlejší plnění k nájmu bytu). Takže já bych rozhodně osvobodil od daně a neuplatňoval si odpočet DPH. Přiřadil bych tak toto zařízení k dalším zařizovacím předmětům typu (odsavač par, karma, sporák ...)

    b) oblast účetnictví - tady si myslím, že je to trochu spornější. Když o tom uvažuji, tak si myslím, že je obhajitelné, že se jedná právně o součást domu a myslím si, že nekonfliktním řešením je vyhodnotit to jako TZ nemovitosti (tedy v obdobném režimu, jako když třeba osadím termoregulační ventily na topení ...).

  • Půjčování obecního vozidla a DPH
    17. 04. 2024

    Dobrý den.
    Obec bude zřejmě pořizovat "obecní" dodávkové vozidlo, které bude cíleně využíváno pro místní spolky, možná pro veřejnost. Pan starosta má představu, že jim pak budeme účtovat cestovné, čekací dobu apod. Jsme plátci DPH. Jak pohlížet na případnou fakturaci využívání tohoto vozu? Bude to poskytnutí služby, tedy fakturace s DPH jak pro spolky, tak pro veřejnost?}

    Je jedno, komu plnění poskytujete, zda plátci DPH, nebo neplátci, zda soukromému či veřejnému subjektu apod. Důležitá je podstata plnění - tím je poskytnutí vozidla (pokud jim ho budete pronajímat), případně "přepravní služba osob", pokud budete zajišťovat i řidiče ..... (v této variantě předpokládám, že dodávka není uzpůsobena pro více než 9 osob - tedy není to "hromadná přeprava osob"). Tedy výsledkem bude zdanění v sazbě 21 %. 

  • DPH - vyúčtování tepla
    16. 04. 2024

    Při vyúčtování tepla r. 2023 vznikl nedoplatek. Datum zjištění tj. DUZP je 04/2024 – budeme odvádět dph 12%. Prosím o radu, který postup/varianta je správná? Spotřeba r. 2023 je 12 100 Kč včetně dph 10%., zálohy uhrazené v r. 2023 – 11 000 Kč vč . dph 10%,
    Var. A: ZD 11 000 Kč spotřeba – 10 000 Kč ZD zálohy = nedoplatek ZD 1 000 Kč + 12% dph 120 Kč , tj. 1 120 vč. dph doplatek nebo
    var. B: 12 100 vč. dph spotřeba – 11 000 Kč vč. dph zálohy = nedoplatek 1 100 vč. dph, z toho ZD 982,14 + 12 % dph 117,86 Kč}

    No většinou spíše řešíme variantu, že mám spotřebu bez DPH a porovnávám ji se zálohami bez DPH. Nicméně pokud to berete bčetně DPH, tak z toho vyvozuji, že v základu daně by to mělo být 11 000 Kč a záloha byla 10 000 Kč bez DPH.

    No a potom platí VAR A - tedy doplatek bez DPH by měl být 1 000 kč a ten bude zdaněn 12 % - tedy celkem doplatek 1 120 Kč.

  • Směna nemovitostí - nová stavba
    03. 04. 2024

    Dobrý den, město připravuje směnu nemovitých věcí se společností (a.s.) a v této souvislosti Vás chci požádat o radu, jak správně případ zaúčtovat a posoudit DPH.
    Jedná se o následující nemovitosti ve vlastnictví města:
    - pozemek - ostatní plocha, ostatní komunikace (pozemek je vysypán drtí) v majetku města déle než 5 let a netvoří funkční celek s žádnou stavbou
    - pozemek - ostatní plocha, jiná plocha (travnatý pozemek) v majetku města déle než 5 let a netvoří funkční celek s žádnou stavbou
    - „energolávka“ – jedná se o novou stavbu, která byla kolaudována 22.3.2024. Stavba byla vyvolanou investicí k opravě městského mostu, na jehož konstrukci bylo zavěšeno vedení (kabely, potrubí atd.), které je nyní vedeno v nové energolávce. Přeložené vedení není v majetku města, ale patří a.s.
    Chtěla bych se zeptat jak správně zaúčtovat přijaté faktury na pořízení energolávky? Prozatím je máme zaúčtovány na účtu 042 a DPH z faktur nebylo uplatněno. Faktury jsou z roku 2023 v běžném režimu DPH.
    A jak postupovat u směny (prodeje) pozemků a energolávky? Pokud tedy už před kolaudaci víme, že energolávka bude předmětem směny, bude tato stavba zatížená 21% DPH při směně? Můžeme si tedy z daňových dokladů souvisejících s pořízením této stavby nárokovat DPH? Anebo pohlížet na stavbu energolávky jako na majetek, který městu neslouží k ekonomické činnosti a tedy není předmětem DPH?
    Děkuji.}

    Dle mého názoru je to zu pohledu DPH v režimu budování stavby za účelem jejího dodání (zde směny). To, že to souvisí s opravou městského mostu bych za sebe nehodnotil jako důležité. Tedy pro mne je toto ekonomickou činností - z energolávky bych daň odváděl (novostavba) a uplatnil bych si související odpočty.

    U těch pozemků - tam je to samozřejmě o přístupu - předpokládám, že jakkoliv nesouvisely s ekonomickou činností Města a že by mohl být závěr, že jsou mimo předmět daně. Ale to se jen dohaduji, nemám dost informací pro rozhodování. Pokud byste to chtěli dořešit - pošlete mi prosím na e-mail zdenek@obecuctuje.cz čísla parcel + v jakém je to katastrálním území + jaké je současné využití daných pozemků

     

  • Platba z FÚ-daň z příjmů ze závislé činnosti
    02. 04. 2024

    Dobrý den, na účet obce dorazil příjem z FÚ s předčíslím 713. Jedná se o přeplatek z ročního vyúčtování daně ze závislé činnosti. Zaměstancům jsou v průběhu roku vypláceny daňové bonusy a nyní nám přišla vratka. Jak tento příjem správně zaúčtovat? 231 s pol.5011 MD/342 D? Děkuji.}

    Ano, zaúčtování je správně, takto by vám měl vyjít i zůstatek 342, protože při bonusech vám měla vyjít pohledávka za FÚ. 

  • Bezdůvodné obohacení a DPH
    26. 03. 2024

    Je sjednaná náhrada za bezdůvodné obohacení vzniklé bezesmluvním užívání nemovité věci před uzavřením nájemní smlouvy zdanitelným plněním dle zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, a musí tak její příjemce – plátce DPH z této náhrady odvést daň z přidané hodnoty (a je tedy možné ohledně částky náhrady sjednat, že se jedná o částku včetně DPH, případně že k ní dále připočítává DPH)? Má na posouzení shora uvedeného nějaký vliv, že následné sjednané nájemné za smluvní užívání bude podléhat DPH podle § 56a odst. 3 ZDPH?}

    Já bych to za sebe vyhodnotil nyní jako zdanitelné plnění - zejména pod dojmem judikátu ESD č. 677/21 (neoprávněný odběr elektrické energie ...). Zejména v případě, kdy bezdůvodné obohacení bylo vypočteno v obdobné výši, kolik by činilo nájemné. Za těchto okolností se domnívám, že je možné sjednat jak variantu, že to bude osvobozené od daně tak i variantu, že to bude s DPH (pokud je nájemce plátce DPH a užívá danou nemovitost k ekonomické činnosti)

    Přitom by na to nemělo mít vliv, jaký režim zvolím v rámci následného smluvního ujednání.

  • DPH box
    25. 03. 2024

    Městys je plátcem DPH. Budeme uzavírat smlouvy o nájmu prostor pro umístění boxů pro vyzvednutí zásilek s různými společnostmi. Ve smlouvách je specifikována lokalita (prostor) - pozemek, na jehož části si společnost umístí box, ke kterému bude mít přístup 24/7/365. Je nájem osvobozený od DPH dle § 56 odst. 3? Jedna společnost má ve smlouvě, že za nájem lokality budou hradit nájemné + DPH, tzn. když se dohodneme, DPH odvedeme. Smlouvu pro info pošlu na email. Děkuji}

    V tomto případě je potřeba prvotně řešit skutečnost, zda jsou či nejsou naplněny charakteristiky nájemního vztahu - tedy právo užívat nemovitosu věc obdobně jako vlastník s vyloučením práv třetích osob (+ daná činnost by měla být relativně pasivní - neměli byste se třeba účastnit na obsluze boxů). Myslím si, že v tomto případě naplněna charakteristika nájmu pozemku je - tedy i v případě, že nájemcem je plátce DPH se máte právo rozhodnout, že nájemné od daně osvobodíte.

    Nicméně když bych byl na Vašem místě, tak se jednoznačně rozhodnu nájem zdanit. Smlouva, kterou jste nám zaslali, dle mého názoru umožňuje navýšit nájem o DPH, nájemce je plátcem DPH, má to ke své ekonomické činnosti. Tedy být na Vašem místě neváhám ani chvilku a rozhodnu se nájem zdaňovat. Nic tím neztratím, DPH odvedené z nájmu mi nájemce zaplatí. Nemusím tak řešit, zda jsou v tomto konkrétním případě naplněny znaky nájmu, zlepšujete dále koeficient, pokud byste si dali práci, tak budete moci odečíst také nějaké DPH z energie (podle smlouvy máte účtovat paušál 300 Kč na energii). 

  • Kulturní a cestovní služby
    21. 03. 2024

    Dobrý den.
    Naše město je plátcem DPH. Pořádáme následující akce:
    - zájezd na kulturní představení – hromadně nakoupíme předem vstupenky, dále hradíme dopravu. Od účastníků zájezdu vybereme přesnou částku za vstupenky a dopravu (případně částku nižší).
    - pořádáme zájezd např. do ZOO do Ostravy – zde vybereme od účastníků předem částku za dopravu a vstupné si hradí účastníci sami na místě.
    - pořádáme zájezd do zahraničí (např. termály v Maďarsku) – zde vybereme od účastníků předem částku za dopravu. Vstupné si již hradí účastníci na místě sami.
    - pořádáme zájezd do zahraničí (znovu termály v Maďarsku)¨- zde vybereme od účastníků předem částku za dopravu a za pojištění (uzavřeme hromadnou smlouvu na pojištění osob) – vstupné si již hradí účastníci na místě sami.
    Prosím o posouzení těchto akcí z pohledu DPH. Zda se jedná ještě o kulturní akci nebo spíše o „cestovní služby“ (§ 89). (z pohledu cestovní služby nemáme žádnou přirážku, která by se musela zdaňovat).
    Posouzení se bude týkat spíš toho, zda se jedná o plnění osvobozené, které vstupuje do koeficientu nebo bude plnění mimo režim DPH.}

    Nebudu zastírat - ta situace může být dost diskutabilní - zkusím popsat svůj názor, ale neberte to prosím jako dogma:

    - zájezd na kulturní představení - za mne je objektiktivním cílem pro uživatele kulturní představení - považoval bych to tedy za poskytnutí kulturní služby a klasifikoval bych to jako plnění od DPH osvobozené §61e

    - zájezd do ZOO - zajišťujete pouze přepravu - dle mého názoru jako obec v tomto případě pouze poskytujete přepravní službu (Vaším plněním je lidi tam dopravit, nikoliv ještě zajišťovat "kulturní program na místě") - tedy z mého pohledu plnění v sazbě DPH 12 % (hromadná přeprava osob) s nárokem na odpočet (případně pokud jsem správně pochopil, aplikujete režim "přeúčtování")

    - zájezd do zahraničí - s variantou, že pouze účtujete přepravu - za mne nejsme v režimu cestovní služby (není to kombinace služeb - viz požadavek §89 odst. 2 písm. c), ale podle mne jsme v režimu mezinárodní přepravy osob. Český úsek je od daně osvobozen - §70, Slovenský úsek by také měl být obdobně. Ale jak to mají v Maďarsku - to skutečně nevím (třeba Rakousko zdaňuje za svůj úsek mezinárodní přepravu). Jenže to se mne ptáte na věc, která je podle konkrétních národních předpisů - prosím zkuste řešit ještě s dopravcem, zda Maďarsko osvobozuje svůj úsek, zda tam není nějaké zdanění - bohužel místa plnění jsou podle jednotlivých úseků a já netuším, co mají v Maďarsku v zákoně.

    K této mé klasifikaci viz např. příklad 3 k Informaci GFŘ k aplikaci DPH u služeb cestovního ruchu:

    Příklad č. 3:

    Cestovní kancelář nakupuje letenky od letecké společnosti a prodává je vlastním jménem zákazníkům. Cestovní kancelář neposkytuje žádné další informace ohledně destinace ani další jiné přidružené služby cestovního ruchu, avšak nakupuje službu přepravy a následně jí prodává dále. Na prodej letenek (přepravní služby) aplikuje běžný režim a obecná pravidla zákona o DPH. Přeprodej letenek v tomto případě nelze považovat za cestovní službu pro účely použití zvláštního režimu pro cestovní službu, neboť není ve spojitosti s cestou a s obvyklými službami cestovní kanceláře. Podle obecných pravidel je přeprava osob mezi členskými státy a do třetích zemí osvobozena od daně s nárokem na odpočet daně podle § 70 zákona o DPH.

    - zájezd do zahraničí - kombinace dopravy a pojištění (předpokládám, že se jedná o cestovní pojištění) - tady se omlouvám - netuším, zda tato kombinace stačí k tomu, abych to prohlásil za cestovní službu. V §89 se mluví o kombinaci (možná to stačí) - třeba když by to bylo nastaveno tak, že třeba zajišťujete nějakého průvodce, nebo člověka, který "výpravu vede" tak bych se §89 nebál - a potom rozumím, že není co zdaňovat (není přirážka) . Ale takto nevím:

    Například ve výše zmíněné Informaci je příklad č. 2 - cituji:

    Příklad č. 2:

    Cestovní kancelář poskytuje cyklozájezd, který obsahuje autobusovou přepravu po různých cyklotrasách v rámci Rakouska. Autobusovou přepravu nakupuje od jiného podnikatele. Zákazník se ubytovává v různých kempech ve vlastním stanu na vlastní náklady. CK poskytuje informace a rady ohledně tras cyklostezek či jiného využití v místech jednotlivých zastávek během zájezdu (např. prohlídka měst, zámků). CK poskytuje cestovní službu podléhající zvláštnímu režimu.

  • Mail - Koncert Čechomor
    20. 03. 2024

    Dobrý den, potřebovala bych prosím poradit s účetním případem, který tady máme. Máme rezervační systém a prodáváme vstupenky pro koncert skupiny Čechomor. Lístky se platí prostřednictvím služby GOPAY, v březnu nám na účet přišla platba za platby kartou dohromady. Koncert nepořádáme my ale firma: CZECHOMOR AGENCY s.r.o.
    Sídlo: Praha 5, Řeporyje, Rudoltická 129/6, PSČ 155 00
    IČO: 272 19 844
    DIČ: CZ272 19 844
    dle smlouvy, nám vystaví fakturu + 21% DPH. Můj dotaz zní zda-li vstupenky, které prodávame budou včetně DPH ve 12% (ta částka, která přišla dohromady)? a zda-li budeme mít nárok na odpočet? Prosím zaúčtovat přijetí platby na kterou položku? Mám to brát jako službu? Ubytování pro účinkující které si nárokují ve smlouvě - ubytování bude asi naším nákladem bez nároku na odpočet? Moc děkuji za odpověď, prosím poslat v kopii na jkubikova@velkebilovice.cz}

    Přiznám se, že jsem nepochopil úplně, jak  to máte nastaveno:

    VAR 1 - pořadatelem koncertu je obec - tedy obec prodává vstupenky a příjmy ze vstupného jsem jejím příjmem - tedy jedná se potom o plnění, které  je u obce osvobozeno od DPH podle §61e ZDPH (tedy ř. přiznání 50). Obec nemá nárok na odpočet DPH ze souvisejících vstupů - tedy třeba z faktury od ČECHOMOR, faktury za ubytování ...

    VAR 2 - pořadatelem je ČECHOMOR - on si vyinkasuje vstupné (je jeho příjmem) a vy to jen zprostředkováváte a prodáváte jejich jménem - potom bych to měl inkasovat úplně mimo DPH - fakticky bych jen inkasoval MD 231/Dal 378 a potom jim peníze přeposlal. No a pokud si ještě nárokují nějakou další fakturaci na Vás - tak Vy byste to v této variantě neměli k zdaňovanému plnění - tedy nez nároku na odpočet DPH.

    Odhaduji, že je to VAR 1 - ale mate mne, že říkáte, že pořadatelem koncertu je Čechomor. A účtování můžeme řešit až podle toho, zda je to VAR 1 nebo VAR 2 - prosím o reakci na e-mail.

    Odpověď na dotaz z www.obecuctuje.cz nejde dát do kopie dalšího mailu, prosím případné přeposlání si musíte zajistit sami, omluva. 

← Novější dotazy

Oblasti dotazů

Hledání v dotazech

Tipy pro práci s dotazy

Návrh a tvorba webu