Obec účtuje - Vše o účetnictví obcí

Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

Dotazy

Hledanému výrazu odpisy odpovídá celkem 1328 dotazů:

  • Předání kompostérů a štěpkovačů ze svazku obcí na obce
    24. 04. 2024

    V roce 2018 získal svazek obcí dotaci na pořízení kompostérů (evidovány na účtu 028 a jeden kompostér na 902) pro občany jednotlivých obcí svazku - dotace neinvestiční. Část dotace byla investiční, a ta se týkala pořízení štěpkovačů pro 5 obcí svazku (evidovány na účtu 022 vč. transferu, a ten rozpouštěn na 403). Bohužel jsem nyní zjistila, že k předání mělo již dojít v prosinci 2023. Ve smlouvě o výpůjčce, která byla s jednotlivými občany sepsána (stejná smlouva byla sepsána i s obcemi na štěpkovače) se uvádí: Doba výpůjčky: Tato smlouva se uzavírá na dobu udržitelnosti projektu definovanou pravidly OPŽP (doba udržitelnosti je poskytovatelem dotace určena na 5 let od proplacení projektu ze strany poskytovatele dotace). Přesné datum ukončení zápůjčky bude oznámeno půjčitelem na webových stránkách mikroregionu, případně jiným vhodným způsobem. Vypůjčitel si může kdykoli ověřit zda uplynula doba udržitelnosti projektu a tedy i doba výpůjčky dotazem na zástupce mikroregionu. Darování: K prvnímu dni následujícím po uplynutí sjednané doby výpůjčky dle článku II, tj. uplynutí doby udržitelnosti projektu, půjčitel bezplatně přenechává vypůjčiteli předmět výpůjčky do vlastnictví a ten ho do svého vlastnictví přijímá. Dotaci svazek obdržel dne 13. 12. 2018. Předpokládám, že k datu (5 let + 1 den po obdržení) 14. 12. 2023 měly být kompostéry a štěpkovače vyřazeny z evidence majetku svazku. Pokud bych to zjistila včas, k tomuto datu bych kompostéry vyřadila zápisem 088/028, 999.902/902.999. Vyřadím tedy takto opožděně letos. Předpokládám, že valná hromada svazku toto projednávat nemusí. Ve smlouvě je jasně uvedeno, že po uplynutí doby udržitelnosti přechází kompostér na vypůjčitele. A nyní ke štěpkovačům. Na ně tedy byla sepsána úplně stejná smlouva, jako na kompostéry. Štěpkovače jsou evidovány na účtu 022 vč. transferu (ten rozpouštěn 403). Odpisy provádíme jednou ročně, vždy k 31.12. V příloze zasílám i inventární kartu jednoho z nich. Tady by asi bylo vhodné pro jednotlivé obce připravit předávací protokoly (které by měla projednat VH mikroregionu a následně obce na svých OZ?), kde bude uvedena pořizovací cena, odpisy a transfer vč. rozpuštění? Pokud to má přejít na obec, musí jejich účetní vědět pořizovací cenu (tu sice ví ze smlouvy) a také, jaké byly odpisy a kolik ještě zbývá odepsat. Netuším, zda mám předat bez dotace a tu dorozpustit v účetnictví svazku nebo na obce předat i s dotací, aby obce dorozpustily? Ale to mi přijde trochu nelogické, když příjemce dotace byl svazek a ne obce. Navíc netuším, jak vyřešit, že mělo být předáno již v prosinci a nyní je duben. Moc děkuji za zodpovězení.

    Dobrý den, uvažujete obecně ve všem správně – termín dle smlouvy měl být opravdu asi v prosinci, na kartu majetku se dotace zadala 13.12.2018, tak jestli se tam zadala až datem přijetí peněz…. Zpětně se to bez dalších informací těžko posuzuje, ale podle karty byl kompostér zařazen už v červenci 2018. Jestli při zařazení byla přiznaná dotace, tak se měla dohadovat účetně 388/403 a dát i na kartu majetku, tzn. správně se měla dotace rozpouštět od srpna 2018, kdy se začalo i odepisovat. Ale to spíše pro příště, teď bych neřešila a třeba byly jiné okolnosti, které Vás vedly k tomu zadat dotaci na kartu až po zařazení.

    Teď tedy jak to vyřešit, pokud si řekneme, že správně mělo být předáno k 14.12.2023. Valná hromada v této věci nic projednávat nemusí, předpokládám, že smlouvy byly řádně schváleny, takže k předání občanům/obcím by mělo dojít právně již jen na základě předávacího protokolu. Účetně máte předání občanům správně.

    Předání obcím – jedná se o bezúplatný převod mezi DSO a obcemi, tedy mezi vybranými účetními jednotkami (VÚJ), kdy podle zákona o obcích mají obce převzít Vaše ocenění včetně oprávek a nerozpuštěné výše dotace. Tady už bude záležet, jak moc si s tím budete chtít dát práci s ohledem na přesnost.

    Obě víme, že nejsprávněji by bylo, abyste obcím kompostéry na základě protokolu předali v hodnotách k 31.12.2023 (majetek se odepisuje včetně měsíce vyřazení).  Pokud vezmu pro příklad informace ze zaslané majetkové karty, tak by účetně vyřazení vypadalo u DSO takto (obce převezmou zrcadlovým, tedy opačným zápisem, údaje pro správný zápis jim musíte sdělit, můžete to uvést např. do předávacího protokolu):

    Výchozí údaje: PC 68 949 Kč, oprávky k 31.12.2023 37 375 Kč, ZC 31 574 Kč, nerozpuštěná výše dotace 25 964,73 Kč (zde nevidím hodnotu k 31.12.2023, asi spíše se jedná o výši k období 4/2024, to by se muselo tedy upravit):

    Účetní zápis: 403 MD 25 964,73 Kč, 081 MD 37 375 Kč, 401 MD 5609,27 Kč/ 022 D 68 949 Kč.

    Ale rovnou říkám, že s tím budou spojené problémy - v registru majetku vyřadit zpětně v lednu jako opravu, aby když odepisujete ročně, nenaběhly již žádné odpisy a rozpouštění za rok 2024. Obcím naopak sdělit, že musí zpětně doúčtovat oprávky od ledna...

    Ve výsledku se podle mě tolik nestane, když to předáte s údaji k 30.4.2024 a rozhodně to pro Vás bude jednodušší, ale oficiální rada to být z logiky věci nemůže... 

  • účet 472
    10. 04. 2024

    Dobrý den, nevím proti čemu odúčtovat z účtu záloh 472 poměrně velkou částku. Jde o dotaci IROP, která je už od roku 2022 vypořádaná. Přijatá dotace byla v roce 2021 zaúčtována pouze zápisem 231/472, bez účtu 388 .Šlo o rekonstrukci školy a tato investice byla v roce 2022 převedena na PO, čili už neúčtujeme ani odpisy transferu. Jen nevím co s těmi zálohami.

    Bude to chtít více prověřit - když nebyla účtovaná dohada, tak nebyla dotace vůbec účtována na účet 403 na str. D, ale rozpouštěla se přitom 403/672? Správně to mělo být takto:

    - Příjem dotace před vypořádáním v pořádku, že jako záloha 231/472.

    - K datu zařazení dohada 388/403 ve výši dotace.

    - Při vypořádání dotace 346/388 a 472/346. 

    - Při předání PO předat i nerozpuštěnou výši dotace na 403 MD, když se předá hned po dokončení, což je u TZ žádoucí, tam není požadováno schválení, pak je zápis jednochý - 403 MD ve výši dotace, 401 MD zbytek do PC/ 021 D v PC.

    Tak zvažte, co bylo/nebylo účtováno - není ani předpis 346/403, tzn. nikde jinde dotace v rozvaze "nevisí"? PO jí na účtu 403 tedy také nemá a nerozpouští jí?

    Pak by to bylo na doúčtování předpisu vyúčtování 346/403, 472/346 a předání PO účetně 403/401 - takto to na první pohled z dotazu odhaduji (možná v tom bude ale více zápisů, jestli se dotace u Vás už nějakou dobu rozpouštěla apod.). 

  • Stavební dozor
    25. 03. 2024

    V loňském roce jsme realizovali akce: Chodníky v MČ a Rekonstrukci sportovních kabin. Tyto akce již byly zařazeny v roce 2023 na základě kolaudace. V únoru 2024 jsem obdržela fakturu za stavební dozor těchto akcí. Mohu je ještě k těmto akcím dodatečně přiřadit částku za stavební dozor?

    Podle všeho se asi jednalo o chybu při zařazení - stavební dozor byl, odhaduji, prováděn v době výstavby, takže se měl dohadovat do ceny staveb zápisem 042/389. Je potřeba nyní roklíčit, jaká výše jde k jaké stavbě (podle smluv) a opravit ocenění majetku, odpisy nemusíte zpětně dopočítávat. Účetně zápis již jen 021/321, RS pol. 6121, odpa lze zvolit podle převažující stavby (či podle toho, jak máte narozpočtováno). 

    Nevím, o jaké částce se bavíme, teoreticky je možné brát to i jako rozdíl od dohady a pokud je to tedy nevýznamná částka, zúčtovali byste to zápisem 551/321, a neopravovali již ocenění majetku, ale pozor na případy, kdy je to pořízeno z dotace, tam pak vždy radějí opravujeme cenu majetku v logice správného účetního postupu a doložení všech nákladů s tím, že se to mělo do pořizovací ceny zahrnout. 

    Kdyby to byl náklad vzniklý až po zařazení majetku (zde dost nelogické, že by Vám někdo dozoroval dokončenou stavbu :) reálně jediné nějaké prohlídky po kolaudaci...), tak by to bylo jednoduché - provozní náklad, který do ceny majetku již nepatří. 

  • Oprava minulých let - Stavba x oprava budovy
    18. 03. 2024

    Dobrý den, z MZe (SZIF) nám byla přiznána v roce 2023 dotace na "Opravu pomníku padlých" ve výši 178 508 Kč (čistá dotace) + náš finanční podíl. Vycházela jsem ze smlouvy, kde nebylo specifikováno zda se jedná o dotaci investiční nebo neinvestiční a název zněl opravdu na "Oprava pomníku ...". Opravený pomník se předával ke konci 12/2023. Zaúčtovala jsem tedy v prosinci 2023 na účet 511. Nyní proběhla kontrola ze strany MZe, kde kontrolorka konstatovala, že nemáme zaúčtováno v majetku jako technické zhodnocení. Označení, že poskytovaná dotace je investičního charakteru, je uvedeno v "Pravidlech k poskytované dotaci" - zde se přiznám, že tato Pravidla jsem bohužel nestudovala a ani starostka se tohoto nevšimla a proto jsem vycházela z toho, že se jedná o opravu. Jde mi o to jak se správně vypořádat s loňskou chybou. Lze takto? 021/042 a 042/408. Odpisy by byly řešeny od 1.1.2024, pokud bylo předáno v 12/2023? Děkuji moc a přeji pěkný den

    Dobrý den, oprava už se neřeší jako pořizování majetku přes účet 042, stačí zápis 021 MD/ 408 (511) D. Neznám částku celkové opravy, co bylo zaúčtováno na účet 511, ale pokud by to bylo méně než 260 tis. Kč, volte účet 511. Účet 408 volíme, když je částka opravy VH minulých let významná, kde se testuje hranice 260 tis. Kč a 0,3 % aktiv netto - rozhoduje ta částka, která je nižší. Vaše aktiva jsou k 31.12.2023 taková, že 0,3% vychází na ca 300 tis. Kč, proto pro Vás platí hranice pro volbu účtu 408 ve výši 260 tis. Kč. Toto vyplývá z obsahové náplně účtu 408 s tím, že pak podle § 69 vyhlášky č. 410/2009 Sb. když je to oprava v nevýznamné částce (pod hranicí pro použití účtu 408, u Vás pod 260 tis. Kč), použije se stejný účet, na který mělo/nemělo být účtováno. 

    S odpisy máte pravdu.

    Jinak neřeším věcnou stránku věci - jestli pro udržení dotace z toho musíte udělat investici, tak pak takto. Ale většinou se kvůli nedodržení druhu dotace nedávají velké sance, ca 1 %, tak zvažte, zda to na druhou stranu nebude porušení účetních předpisů - jestli alespoň nějaký argument pro TZ je, u památek to nebývá úplně běžné, že by se nějak měnily jejich parametry, bývá to vzhledem k jejich charakteru i často od památkářů zakázané. Tak doporučuju, než se unáhlíte s účetní opravou, v této věci ještě blíže pročíst podmínky dotace, protože i porušení účetních předpisů (účtování jako TZ, když se správně jedná o opravu) je z hlediska dotací většinou problém. Někdy ale nic jiného nezbývá, tak to berte jen jako upozornění na další možné riziko. Kontrola u Vás ale již nějaká proběhla (od poskytovatele?), tak možná je toto již vyjasněno a mělo to i věcně být TZ...

    Majetkově mohou být různé situace, záleží, jak evidujete původní pomník. Přepokládám, že pomník evidujete na účtu 021. Pokud je na účtu 021 v ocenění 1 Kč, tak TZ takového majetku patří také na účet 021, ale jako samostatná majetková položka. Jestli má na účtu 021 ocenění jiné, než v 1 Kč, pak klasicky TZ přičtete k ceně pomníku. 

  • Předání majetku PO - návaznost odepisování
    11. 03. 2024

    Dobrý den, v dotazu ze 7.3.2024 - Předání majetku PO píšete, že cituji "Z hlediska odpisů - souhlasím s tím, že poslední odpis a rozpouštění 403 je za měsíc, kdy majetek vyřazuje, PO začne odepisovat od následujícího měsíce." V bodě 6.1. se ale píše, že se odpisuje po celou dobu používání majetku. Máme obdobný případ. Zrušili jsme naši PO k 31.12.2023 a 1.1.2024 převzali její majetek. PO udělala odpisy naposledy v prosinci. My vedeme evidenci majetku v GINISU, který má ale nastaveno, že se začíná odepisovat až měsíc následující po zařazení, což je v souladu s ČUS 708, bodem 4.3.. Ale v bodě 6.1. se píše, že se odpisuje po celou dobu používání majetku. A v bodě 6.3., že navazujeme na výši ocenění a výši oprávek, o navázání odpisování zde nic není. Obracím se na Vás proto se dvěma dotazy: Je správné začít odepisovat majetek zařazený 1.1.2024 od února 2024? Nebo musíme navázat na odpisování PO a začít odepisovat již od ledna 2024? Pokud ano, kterým ustanovením vyhlášky, zákona nebo ČUS je dáno, že v tomto případě se má začít odepisovat hned v měsíci zařazení?

    Nejprve pro vyjasnění - část naší odpovědi, kterou citujete, není v rozporu s ČÚS. Pokud k vyřazení majetku dojde 7.3.2024, tak odpisy budou v daném případě navazovat - zřizovatel zaúčtuje odpis ještě v měsíci vyřazení, což je březen, PO začne odepisovat od následujícího měsíce, což je v daném případě duben.

    No a Váš případ by byl obdobný, kdyby to byl klasický přechod majetku, tak by PO správně zaúčtovala odpis ještě za měsíc leden a předala Vám tedy majetek sice k 1.1., ale v ZC k 31.1. Vy byste správně začali odepisovat až v únoru.

    Když se ale PO k 31.12. zrušila, tak v takovém případě je v pořádku, že PO provede prosincový odpis s tím, že k 31.12. majetek ještě vykázala PO. Jedná se o režim právního nástupnictví, kdy zrušením PO ale vše přechází k 1.1. na zřizovatele (jako celek) a potom je logické, že odepisuje za leden právní nástupce. Tady se nejedná o izolovaný převod majetku. Ono ani nedochází ke klasickému zařazení majetku ve smyslu pořízení - prostě jen jako právní nástupce pokračujete v jednání svého "předchůdce". 

  • Předání majetku PO
    07. 03. 2024

    Mám dotaz ohledně předání majetku naší PO (mš). V naší evidenci vedeme majetek na účtu 028,021, který bude darován naší PO. K datu podpisu darovací smlouvy majetek vyřadím ze své evidence a PO zařadí na základě předaných majetkových karet. Jde mi o účet 021. V měsíci, kdy bude smlouva podepsaná udělám odpisy a od dalšího měsíce bude odepisovat PO. Jen nevím co s dotací, která se stále ještě v jednotlivých letech rozpouští. A je vedena u jednotlivého majetku na účtu 021. Musí PO dál dotaci rozpouštět ve svém účetnictví? Nebo z tohoto důvodu nemůžu majetek předat?

    Já bych ten dotaz rozdělil na dvě části:

    a) pokud převádíte bezúplatně majetek na PO (ať již svěřením nebo třeba bezúplatným převodem vlastnického práva), tak s ním převádíte i hodnotu nerozpuštěné 403. Tedy účtujete:

    MD 08x (oprávky)

    MD 403 (dosud nerozpuštěná dotace)

    MD 401 (zbytek hodnoty do PC)

                                                             Dal 02x

    No a příspěvková organizace to účtuje k sobě zrcadlově - tedy včetně 403.

    Z hlediska odpisů - souhlasím s tím, že poslední odpis a rozpouštění 403 je za měsíc, kdy majetek vyřazuje, PO to začně odepisovat od následujícího měsíce.

    U DDHM není jakýkoliv problém - tam Vy jen vyřadíte 088/028 a oni zrcadlově zařadí MD 028/Dal 088.

    b) druhou záležitostí je, že píšete, že to chcete darovat. Myslíte tím i budouvu - že převedete vlastnické právo k budově na PO? Ono by to v zásadě jít mělo, ale moc se mi nezdá, že je vhodné zbavovat se vlastnictví majetku (například kvůli dotacím ...). Intuitivně bych odhadoval, že lepší by bylo nepřevádět vlastnické právo - ale jen svěřit (tedy účtovala by o tom na rozvaze PO, ale Vy byste dále byli právními vlastníky). A nezapomeňte prosím, že nejde převést takto budovu bez pozemku (pokud jste také vlastníky pozemku). Pokud budova, tak samozřejmě to musí být i s pozemkem.

  • Mylné účtování na 028 - mělo být na 021
    29. 02. 2024

    K 31.12.2023 jsem mylně zaúčtovala část kanalizačních přípojek z 042 na 558; 028/088 v celkové částce 520tis. Kč. Při kontrole bylo zjištěno, že se jedná o stavbu a musí být vedeno na 021. Jak správně napravit chybu loňského roku v účetnictví i majetku včetně správného nastavení odpisů? Co vše tato významná chyba bude mít za následek?

    Zápis opravy účtování bude takto 088/028 a 021/408 (při opravách již nepoužíváme účet 042, pochopila jsem to tak, že mělo být v prosinci zařazeno na účet 021 jako dokončené, případně zkoulaudované stavby). Z důvodu významné částky přeřazujete majetek místo nákladů 558 přes účet 408. Při opravě chyby minulého účetního období s vlivem na VH se posuzuje významnost opravované částky. Pokud je vyšší než 260 tis. Kč nebo v 0,3 % netto aktiv (bere se ta nižší částka) používá se účet 408. Tuto skutečnost musíte zdůvodnit v příloze účetní závěrky v bodě E.1 nebo E.4. To je jediný následek, který vaše chybka způsobila. Jsme jenom lidi a občas se to stane každému :-)

    Ptáte se ještě na správné nastavení odpisů. Předpokládám, že stavba splnila podmínky k uvedení do užívání a měla jste ji zařadit v prosinci 2023. Odpisovat se majetek začíná od dalšího měsíce po zařazení. Ve vašem případě tedy v lednu 2024. Zařaďte majetek správně a dopočítejte odpis za leden, který proúčtujete zápisem 551/081. Zápis se týká roku 2024, takže tady vlastně chybu minulého roku neopravujete. Pokud mělo být zařazení majetku dříve než v prosinci, měly by se chybějící odpisy za rok 2023 doúčtovat 408/081 (jako souhrnná chyba se zařazením), letošní odpisy účtujte ale každopádně již klasicky 551/081. 

  • sloučení dvou inventárních čísel DHM
    12. 02. 2024

    prosím Vás o radu a kontrolu: máme v inventuře komunikaci pod jedním číslem a opravu pod druhým číslem inventárním - navedla ještě minulá účetní - roky to nikomu nevadilo až letošní inventarizační komise chce tyto sloučit do jednoho inventárního čísla inv. č. 32 - PC 28410 Kč, zařazeno v roce 1998, životnost 50 let, oprávky k 31.1.2024 18324 Kč, zůstatková cena 10 086 Kč inv. č. 41 - PC 64000 Kč, zařazeno taky 1998, životnost 50 let, oprávky k 31.1.2024 41115 Kč, zůstatková hodnota 22885 Kč vše by mělo být pod inv. č. 32 jak to zaúčtovat: můžu? 551 / 081 41115 Kč (oprávky č. 41 k 31.1.2024), 081 / 021 64000 (pořizovací cena č. 41), 021 / 401 (pořizovací cena č. 41 připočtená do pořizovací ceny č. 32), s tím, že by se pak odepisovalo z vyšší částky (28410+64000)? děkuji za odpověď a přeji příjemný den

    Vůbec nic neúčtujte, slučte to jen v registru majetku tak, že tu kartu "opravy" vymažte, přičtete její PC 64 tis. Kč k původní ceně 28 410 Kč, stejně tak doposud zaúčtované oprávky a nově se začne odepisovat ze zvýšené částky jen z jedné majetkové karty. Nemusíte automaticky vždy plnit požadavky IK, ale tady mají pravdu, že zásahy na jednom majetku mají být zahrnuty v ceně majetku, nikoliv na samostatné kartě. Ale prosím Vás, mělo by se jednat o technické zhodnocení, nikoliv o opravu, pak postup sloučení viz výše. Jestli se do majetku dala oprava, mělo by se to z majetku odúčtovat zápisem 511 MD/ 021 D jako oprava roku 1998 s tím, že nemělo být účtováno do majetku. Vstoupila do toho ale účetní reforma, tak oprava takto: 406 minus MD/ 081 minus D zrušení jednorázového dooprávkování v roce 2011, v ZC zápis 511/021 (jakoby složený zápis, ve výsledku stejný, jako v PC účtovat 511/021 a zrušit odpisy od roku 2012 551 minus MD/ 081 minus D).

    A protože asi nikdo už nedohledá, jaký zásah se před 25 lety dělal, jestli oprava nebo TZ, tak asi jednodušší brát to jako TZ :) Tak jen abyste do poznámky to vedla jako technické zhodnocení, ne opravu (o opravu nezvyšujeme cenu majetku, jen může mít vliv na životnost). 

    To zařazení asi bylo tehdy vícenálezem s tím, že se asi zjistilo, že opravovaná komunikace není v majetku, proto zařazení i oprava v jednom roce, odhaduju...

  • Nerozpuštěné transfery 2022 a 2023 - SPĚCHÁ
    12. 02. 2024

    Dobrý den, při auditu jsme přišli na to, že se nám v roce 2022 díky chybnému nastavení účetního programu přestaly rozpouštět transfery u vybraných položek DHM. Za rok 2022 je tedy rozpuštěno 0 a za aktuální rok 2023 také 0. Odpisy v obou letech běží. Dopočítali jsme ručně výši transferů, které měly být rozpuštěny v obou letech (rozp. transfer měsíční i celkový roční). Transfery k rozpuštění za rok 2022 činí celkem 307.105,-. Transfery k rozpuštění za rok 2023 činí celkem 318.771,-. Nejsem si jista jednak účtováním a jednak posouzením chyby za 2022 z hlediska významnosti (více než 260 tis. Kč nebo 0,3% aktiv netto) - chyba se posuzuje jako celek nebo se bere každý jeden nerozpuštěný (měsíční) transfer zvlášť? Posuzuje se přepokládám vůči aktivům 2022? Výše aktiv netto za 2022: 104.968.437,- a za 2023: 109.590.620,-. Účtovala bych asi takto, je to správný postup? 2023 - rozpuštění transferů ve VÚD k 31.12.2023 s předkontací 403.AE / 672. 700 v celkové výši 318.771,- (bude zaúčtováno do UCE, do evidence majetku v roce 2023 už pravděpodobně rozpuštěné transfery nedostaneme) 2022 - rozpuštění transferů ve VÚD k 31.12.2023 s předkontací 403.AE/408.0022 v celkové výši 307.105,- + zdůvodnit opravu přes účet 408 do Přílohy v částí E.1 Podrobnou tabulku k této problematice zasílám mailem. Děkuji

    Váš postup účtování je správný. Rok 2023 ještě zaúčtujete k 31.12., takže účet 672 je tady v pořádku, u roku 2022 je nutné zvolit účet 408, protože toto je již chyba ve VH minulých let a je to významná částka - když je oprava VH větší, než 260 tis. Kč, použije se pro opravu účet 408 vždy (aktiva se testují, jen kdyby částka opravy byla méně než 260 tis. Kč, vždy platí ten limit, který je nižší, u Vás v obou letech vychází 0,3 % aktiv netto více než 300 tis. Kč, proto platí limit pro použití účtu 408 260 tis. Kč). Čistě teoreticky by se dle obsahové náplně účtu 408 mělo vyjít z hodnoty aktiv netto za minulé účetní období, takže pokud řekneme, že ještě v roce 2023 opravujeme rok 2022, mají se použít aktiva k 31.12.2022, ale to Vám může být tady celkem jedno. 

    Na tabulku jsem se dívala, je tam použit klasický postup výpočtu TP - výše transferu děleno PC a tím násobíte odpisy. Jen upozorňuju, že někde to tak nemusí přesně vycházet, má se při výpočtu TP vzít v úvahu ZC majetku, pokud je to dotace na majetek, který není nový. Tady to ale asi nebylo TZ, vše nová výstavba, pak by to mělo vyjít plus minus na výpočet v majetku (do majetku to zaneste alespoň v roce 2024, majetková evidence je jakoby podružná účetní). 

    Máte tam vše na jedné AÚ, je vhodné to rozhodit - na str. D při příjmu dotace použít pro každou dotaci jinou AÚ, stejně tak na MD při rozpouštění, ale pozor, zvolte závazné AÚ dle dodavatele Vašeho SW, aby transfery správně vstupovaly do části C.1, rozpouštění do části C.2 výkazu Příloha. 

    Ještě k té 408 - posuzuje se spíše celkový vliv na VH z důvodu této chyby, přesnější je sečíst všechno rozpouštění, tedy vycházet z částky 307 105 Kč. 

  • KS - přerušení řízení
    07. 02. 2024

    V 15.1. jsme dali na katastr nemovitostí 4 smlouvy o prodeji bytů stávajícím nájemníkům. Tři smlouvy byly zapsány, u čtvrté smlouvy katastr 6.2. přerušil řízení než si nájemníci založí společenství vlastníků. Čtvrtá smlouva bude ležet na katastru do doby založení SVJ. Musím zaúčtovat zpět do majetku , když smlouva pořád leží na katastru?

    Nejsme právníci, můžete to zkusit ověřit na KN, ale osobně si myslím, že to přerušení není právně totéž jako zamítnutí vkladu - nebudete muset platit znovu poplatek a dávat znovu na vklad? Co jsem si tak ověřovala, mělo by se jednat jen o mezistupeň při rozhodování, kdy neběží běžné lhůty.  

    Podle bodu 6.4. ČÚS 701 se mají zápisy zrušit v případě, kdy KN zápis nepovolí, vyloženě tato situace ještě nenastala, tak bych zatím nechala zaúčtováno v dobré víře s tím, že zamítnuto to není, jen přerušeno, do konce roku se to myslím vyřeší :) (uf, ještě že se neptáte co s tím koncem roku :)

    Moc nechápu, proč tři povolili a jeden ne, to je ve vztahu k různým bytovým domům? 

    A ještě rada na závěr - určitě si to pohlídejte a nájemníky popohánějte, snad sami budou mít snahu to co nejrychleji vyřešit, jde hlavně o to, aby se to nenechalo být a neřešilo pak za rok při závěrce, ale snad je i nějaká lhůta pro nápravu ze strany KÚ (nějaká maximální doba pro přerušení řízení...)? 

    Co mě ještě dodatečně napadlo jako takový závěr - maximálně byste to pak opravili, kdyby zpětně vklad nepovolili, je to postup v souladu s ČÚS, nechat zatím vyřazené, zápisy nerušit, když ještě nemátek konečné rozhodnutí, např. by se i doúčtovaly odpisy, pokud by to nakonec zamítli... Myslím totiž, že když požadavek nájemníci splní, tak právní účinky vkladu budou zpětně k 15.1., to je důležitá informace pro rozhodnutí, co s tím (to bych si u KN být Vámi pro jistotu ověřila). 

  • Technické zhodnocení
    07. 02. 2024

    V roce 2017 obec provedla renovaci fotbalového hřiště v hodnotě 1 127 611 Kč. Neměnil se ani rozměr ani povrch hřiště. Na můj dotaz tenkrát bylo sděleno, že na částce nezáleží. Dnes inventarizační komise doporučuje přeúčtovat na technické zhodnocení. Bylo účtováno jako oprava § 3419, pol. 5171. Prosím o radu jak v letošním roce opravit jak účetně tak rozpočtovou skladbu.

    V prvé řadě - netýká se to inventury roku 2017, tenkrát to bylo správně aktuální, ale že se ozvou až po šesti letech, tak by to byl velký zásah do VH minulých let (mohli to říct již tenkrát a dalo se to opravit).

    Další věc - na částce opravdu nezáleží, tak jestli má IK nyní pocit, že to má být vzhledem k částce TZ, není to argument pro účetní opravu. Musí se stále vycházet z toho, co se tenkrát reálně provedlo. Jestli nebyl žádný zásah do parametrů, renovací se jen odstranilo opotřebení, hřiště se uvedlo do původního, provozuschopného stavu, tak si trvejte na účtování jako o opravě s tím, že to tak bylo účetně správně a to bez ohledu na to, kolik to stálo (oprava se účtuje vždy bez ohledu na částku, např. komunikace se opravují za desítky i stovky milionů). 

    A na závěr - mohou dát doporučení, ale není to jejich pravomoc, protože často nemají ani účetní znalosti. Volba zaúčtování je pravomocí a odpovědností účetní, tzn. nemusíte to každopádně opravovat jen proto, že to požaduje IK. Můžete si to podle mě zde obhájit a nic nepřeúčtovávat. Otázkou zde je pravomoc rady na základě doporučení komise, ale s vysvětlením o výrazném zásahu do VH minulých let i s tím, že bude muset být uvedeno v závěrce s popisem opravy a s dopadem na VH (účet 408). 

    Osobně bych to po tolika letech už ani neřešila, muselo by se to opravovat přes účet 408, tak jestli žádný výrazný a jasně viditelný argument pro TZ není (což odpovídá Vašemu, byť stručnému, popisu zásahu), tak doporučuju to nechat zaúčtováno, jak máte (pozn. RS se meziročně nikdy neopraví, ta je vždy po roce již "zahraná", lze opravit jen příjem/výdaj daného roku). 

    Oprava by byla 021/408 a odpisy 408/081 za období 2017-2023, případně odpisy za rok 2023 by se ještě možná stihly provést do roku 2023 - nevím, zda již máte odevzdanou závěrku. 

  • Majetek 028 na 022
    07. 02. 2024

    Dobrý den. v minulých letech jsme pořídili drobný majetek, který jsme zařadili do operativní evidence. V roce 2023 jsme museli majetek přeřadit do hmotného majetku. Jak máme provést opravu, prosím? Snížit 558 nebo přes 408?

    V dotazu hovoříte o přeřazení z operativní evidence do hmotného majetku, to by se dalo tedy chápat jako přesun z účtu 902 (ale pozor, operativní evidence je myšlena jako mimoúčetní) na účet 028. V názvu dotazu ale uvádíte účet 028 a 022, a zmiňujete i účet 558, takže budu vycházet z toho, že se jedná majetek, který se zaúčtoval na účet 558 a 028/088 (on i drobný majetek na účtu 028 je hmotný) a potřebujete ho přeúčtovat na účet 022 - mělo by to být z důvodu, že je v ceně jedné majetkové karty nad 40 tis. Kč - to, že jste to "museli" přeúčtovat znamená asi zjištěnou chybu v majetkové evidenci při přezkumu? (či např. i vlastní zjištění...). 

    Zápis opravy by měl být takto:

    Kdyby to byla oprava v nevýznamné částce (méně než 260 tis. Kč nebo 0,3 % Vašich aktiv netto), tak budete účtovat takto:

    022 MD/ 028 D v PC přeřazovaného majetku

    558 minus MD/ 088 MD v PC majetku

    551 MD/ 082 D - dopočítání a doúčtování odpisů od data zařazení

    Máte velká aktiva (0,3 % vychází ca 1300 tis. Kč), takže u Vás posuzujte významnost tak, že pokud přeřazujete majetek v hodnotě (PC) více než 260 tis. Kč, pak místo 558 minus MD účtujte na 408 D a místo účtu 551 MD účet 408 MD (opravu v takovém případě musíte popsat do přílohy závěrky). Odpisy za rok 2023 ale každopádně doúčtujte na účet 551, to již není oprava VH minulých let.

    A samozřejmě i přeřadit v majetkové evidenci, mj. i kvůli pokračování v odpisování. 

  • Bezúplatný převod majetku a DPPO
    07. 02. 2024

    Přečetla jsem si co nejvíce dotazů v historii o DPPO a příjmu z majetku získaném bezúplatným převodem. Zatím jsme měli většinou bezúplatný příjem pouze od státu chodníky, komunikace a ty jsme osvobodili od daně z příjmu. Nyní jsme nabyli od právnické osoby bezúplatně vodovodní řád, který se bude dále vkládat do společnosti VAK dle jejich cenového odhadu a město za ně dostane akcie a následně výplaty dividend. Z toho tedy bude v budoucnu příjem zdaňovaný srážkovou daní. Můžeme se i tak rozhodnout osvobodit tento bezúplatný převod od daně z příjmu? Daňové odpisy jako uznatelný náklad neuplatňujeme.

    Toto je přesně případ, na který se snažíme upozorňovat - bezúplatné převody majetku raději dobrovolně zdaňovat, když je záměr/možnost, že se někdy v budoucnu daný majetek vloží do nějaké společnosti (DSO, obchodní společnost). Proto si myslím, že stěžejní je zde ten vklad do VAK. Pokud byste to do přiznání nezahrnuli, pak by společnost nemohla vložený majetek daňově odepisovat. Obci tím, že to zahrne do DPPO žádná finanční újma nevznikne, protože platí daň "sama sobě" a otevře se tím naopak možnosti pro VAK vložený majetek daňově odepisovat. Takže závěr je zde takový, že určitě u obce zdanit - zahrnout do DPPO.

    To, co zmiňujete - že Vám budou vypláceny dividendy, s tímto nesouvisí, není to důvod, proč byste byli nuceni to zdanit, mnohem zásadnější a důležitější je to zdanění udělat "pro VAK", než pro Vás. 

  • Faktury došlé po zařazení do majetku
    05. 02. 2024

    VZOR odpověď: 1. 4. 2021 Dobrý den, obracím se na Vás s dotazem ohledně faktur, které jsme obdrželi po zařazení do majetku. Přílohy pro lepší pochopení Vám pošlu emailem. - Majetek byl zařazen v 08/2023, odepisujeme od 09/2023. - v období 11/2023 a 12/2023 jsme obdrželi faktury, účt.042.xx/321.xx,pol.6121. Nyní při inventarizaci účtů jsme zjistili, že na účtu 042.xx nemá být. Přemýšlím, že: - NYNÍ zaúčtuji do majetku, období 12/2023: 021.xx / 042.xx - zvýšíme ocenění v evidenci majetku, na kartě v 12/2023, - nebudeme zpětně přepočítávat odpisy, - odepisovat ze zvýšené částky začneme od 01/2024. (kopíruji, vybrala jsem si odpověď 1. 4. 2021). Děkuji Vám za informaci, zda takto může být.

    Ve "vzorové" odpovědi na podobné téma, kterou jste si vybrala pro aplikaci na Váš případ je zmíněna jedna důležitá okolnost, ke které se Vy teď nevyjadřujete - musí se jednat o náklady, které vznikly časově v době pořizování majetku, jen byly vyfakturovány dodatečně. V takovém případě se správně měly k datu zařazení dohadovat do ceny majetku zápisem 042/389 a v prosinci se proto jako oprava chybného ocenění zaúčtují 021/042. Souhlasím s tím, že pro nevýznamnost nemusíte dopočítávat a doúčtovávat odpisy.

    Tak jen pro jistotu, že mohou vzniknout různé situace nákladů, např. dodělávky po zařazení, které nebránily kolaudaci, kdy by třeba zařazení jako nové TZ k datu dokončení bylo i v pořádku, nebo situace, kdy vyfakturují např. závěrečnou zprávu k dotaci, tato zpráva byla ale zpracovaná až po zařazení, což je argument pro zaúčtování do nákladů bez změny ocenění majetku (ale viz i ten dotaz, co jste si vybrala - když je v tom dotace a nějaký způsobilý náklad má být investiční, tak i to je dobré brát v úvahu). 

  • Výpočet odpisu majetku
    05. 02. 2024

    Prosím o radu s výpočtem odpisu na pozdě zařazenou plynovou přípojku, která je za 60.032,-Kč. Vybudovaná přípojka k rod. domu byla obci předána v 11/2022, ale do majetku jsem ji dala až ve 12/2023. V majetku jsem navýšila cenu plynovodu v naší obci o 60.032,-Kč (technické zhodnocení). Jelikož jsem nikdy nedopočítávala odpisy, prosím o radu jak na to a také jak jej zaúčtovat.

    Dobrý den, dopočítání má zajistit účetní program, musí se zařadit jako oprava, zpětně, tzn. v listopadu, u oprav je tedy potřeba to řešit s konzultantem Vašeho majetkového programu, aby se to majetkově i účetně sladilo. Jinak jak by to mělo být správně - pokud mělo být zařazení v listopadu, tak první odpis má být zaúčtován za prosinec. Asi by nebylo těžké to nastavit, aby program výjimečně provedl první  odpis v měsíci zařazení. Pokud byste chtěla sama doúčtovat ten odpis za prosinec "natvrdo", pak jedině tak, že si nasimulujete, jaký bude odpis od ledna, v té výši tam oprávky ručně dopíšete, účetně zaúčtujete 551/081, ale z této částky, když je to souhrnně jako TZ většího majetku bych to pro nevýznamnost a neefektivitu úplně klidně neřešila, pokud by to bylo moc pracné...Takže pokud to do závěrky nestihnete, neřešila bych, navíc je to i o ceně informace, jeden odpis se ve výsledku nic nestane, když se napíše, že mělo být zařazeno v listopadu a zařadí se až v prosinci a odpis bude od ledna.  

    Jinak ono nikdy nelze spočítat přesně nový měsíční odpis, to dělají majetkové programy různě, i když nastavíte stejnou životnost, tak každý majetkový program má trochu jiný algoritumus výpočtu, např. i vlivem zaokrouhlování.

    Ještě ke správnému okamžiku zařazení - přípojka asi byla předaná jako dokončená i zkolaudovaná - jestli kolaudaci podléhá? (pak tedy zařazení k datu předání). 

    Jen je ještě raději potřeba ověření vlastnictví a záměr vlastnictví u přípojky, pokud však na náklady obce, tak může být i ve vlastnictví obce. 

← Novější dotazy

Oblasti dotazů

Hledání v dotazech

Tipy pro práci s dotazy

Návrh a tvorba webu