Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.
Dobrý den,
město zřídilo koncem roku účet pro opatrovance. Budeme o něm účtovat jako o cizích prostředcích, tj. bez rozpočtové skladby, příjem 245/378 a výdej 378/245.
Prosím o radu, nevím, jak zaúčtovat následující:
- příjem z BÚ 231 na poplatky navrhuji takto: 262/231 6330 5343 a
245/262
- na účtu 245 úrok a poplatky – stačí 245/378 a 378/245 nebo bude RS ?
Děkuji.}
Nerozumím tomu převodu z BÚ - poplatky by měly jít na vrub opatrovance. Když se pořádá sbírka, je to obdobné, i podle odpovědi MF se úroky připíší jen 245 MD/ 378 D, poplatky se odepíší z účtu 378 MD/ 245 D. Poplatek za vedení účtu opatrovance nemá platit obec, ale opatrovanec z prostředků účtu. Až budou prostředky na účtu 245 můžete si zadotování účtu vzít zpět do hlavní rozpočtu, RS lze jen u účtu 231, k účtu 245 RS nelze, tudíž tedy nebude.
Dobrý den, prosím o radu jak správně zaúčtovat vratku záloh na el. energii. Převzala jsem po předchozí paní účetní soupis záloh na rok 2024. Jedna z těchto smluv-záloh byla ukončena, což jsem zjistila až na konci roku 2024, protože nepřišlo vyúčtování. ČEZ nám tyto zálohy vrátil v roce 2025. Prosím tedy o radu, jak zaúčtovat v bance, jak správně postupovat. Jsem začátečník a nevím si s tím rady. Moc děkuji.}
Na odběrném místě by mělo dojít k vyúčtování spotřeby - od posledního vyúčtování do doby ukončení odběru (nebo např. přechodu k jinému dodaveteli).
Nemohu vám přesně poradit, protože nemám více informací. Kdyby jen vraceli poskytnutou zálohu v plné výši, zápis by byl 231 MD/ 314 D, RS buď minus pol. 5154 nebo příjem třídíte na pol. 2324 - podle pravidel RS si máte zvolit postup a dodržovat.
Kdyby ale část záloh zůstala dodavateli na spotřebu, je vhodné do roku 2024 pročútovat vyúčtování 502 MD/ 321 D spotřeba, 321 MD/ 314 D započtení záloh ve výši spotřeby, příjem doplatku 231 MD/ 314 D.
Máme videa k účtování záloh, i komplexní dokument, to by mohlo pro lepší orientaci na začátku pomoci, odkaz:
Dobrý den, v r. 2023 jsme měli jiného dodavatele elektřiny, smlouva skončila 31.12.2023, od 1.1.2024 jiný dodavatel. V srpnu 2024 nám bývalý dodavatel poslal vyúčtování za r.2023 s doplatkem 100 000 Kč. Jak mám prosím zaúčtovat, mínusem určitě ne, když už platím zálohy na r.2024 jinde. Jde mi hlavně o účty: příjem vratky 231 MD X 6..? Když je to vratka v jednom roce, kdy platím zálohy, tak 231 MD X - 502? Děkuji}
Nevím, jak bylo účtováno o energiích v roce 2023 - nevyúčtovaná spotřeba měla být dohadovaná 502/389 a při vyúčtování by toto byl rozdíl od dohady. Tak nebo tak to ale rozdíl od dohady jakoby je, takže bych případně minusovala účet 502.
Musíte účtovat ale samozřejmě o celé faktuře, ne jen o doplatku. Tzn. klasicky předpis 389 MD (jestli byla účtována v r. 2023 dohada), na MD nebo D rúčtu 502 dáte rozdíl (podle výše dohady - vyrovnání do celkové spotřeby) /321 D, zúčtování záloh 321 MD/ 314 D jen ve výši spotřeby, když vracejí. Doplatek ( předpokládáme tedy, že vrátili 100 tis., doplatek byl ze strany dodavatele, ne že chtěli něco doplatit) přijmete 231 MD/ 314 D, RS jak jste zvyklý - jestli minusujete pol. 5154 nebo příjem třídíte na pol. 2324, podle pravidel RS si máte zvolit postup a dodržovat.
Dobrý den, chtěli bychom si upřesnit správný postup při zařazování dotací do rozpočtu. V roce 2024 se připravovala velká investiční akce a bylo požádáno o dotaci. Měli jsme zahrnuto ve výdajích, výdaje však nebyly vůbec čerpány a ještě do března 2025 probíhá výběrové řízení. Obdrželi jsme rozhodnutí o poskytnutí dotace , žádnou dotaci jsme v roce 2024 nečerpali ani neobdrželi. Nevyčerpané výdaje tím pádem zůstaly ve zdrojích minulých let na položce 8115. V roce 2025 se začne stavět a rozpočtovým opatřením budou z položky 8115 zahrnuty do rozpočtu 2025. Podle našeho názoru bychom úměrně k výdajům měli dát do příjmů poměrnou část dotace, např. 80 %. V příjmech to bude ve tř. 4 a oproti jaké položce to máme dát do výdajů 8115 ? To bychom tam vrátili znovu ? Akce bude pokračovat i v roce 2026. Vůbec nevíme jakou částku v roce 2025 obdržíme, snad by tam mělo být průběžné financování. Na podrozvaze v účetnictví máme.
Ještě prosím jaký je správný postup v případě dotací ex post ? Plánují se výdaje na kyberbezpečnost, výdaje budou všechny vynaložené v roce 2025, ale dotaci obdržíme nejdříve v roce 2026. Do rozpočtu 2025 se bude dělat rozpočtové opatření a krytí výdajů bude rovněž ze zdrojů minulých let z položky 8115. Na položce 8115 máme dostatek finančních finančních prostředků, ale v obou případech se nám jedná o nastavení správného postupu při zapojení dotací do rozpočtů v příslušném roce. Máme čekat a zapojit do rozpočtu prostředky až přijdou na náš účet. Mnohokrát děkujeme za Vaši odpověď.}
Níže je popsán běžný postup v souladu s předpisy od kolegyně. Já (Iva Schn.) však raději doplním současný stav. Poslední dobou nějak MF "trpí" nesoulady mezi rozpočty poskytovatelů a příjemců. Místo dání nějakých pravidel vzájemné informovanosti píše metodiky (vloni i letos k rozpočtům dotací) s tím, že obce mají rozpočtovat dotace hned při registru akce (když je poskytovatelem uvedena na nějakém seznamu schválených akcí), dokonce zmiňuje možnost rozpočtování již při podání žádosti za předpokladu že je příjem očekáván (velmi neurčitá situace). Rozhodně se nejedná o nějakou právní povinnost, jen na to upozorňuji, nevíme, jak si metodiky vyloží kraje a co budou po obcích chtít. Pokud je dotace v nějaké určité fázi, kdy je možné do rozpočtového roku očekávat příjem, tak by možná bylo jistější ji rozpočtovat, toto jen názor - jak píši, nevím, jaké budou následovat požadavky ve vazbě na metodiku, která vyšla v prosinci 2024 - budu o tom psát do dokumentů ke stažení tento týden.
Nejprve první případ. Když nepotřebujete dotaci ke krytí výdajů a narozpočtujete si je tedy proti pol. 8115 MD (úspory minulých let), pak příjem dotace bude zase zvýšení peněz na účtě na str. D položky 8115 a příjem na 4 položce - takže tento postup je možný, není s ním problém (s přihlédnutím k výše uvedenému) .
Můžete tak postupovat, když nevíte, jak bude dotace vyplácena a máte kryté výdaje vlastními prostředky. Když je rozhodnutí, můžete rozpočtovat ale příjem dotace klidně hned proti výdajům a přes pol. 8115 zapojit jen prostředky nutné ke krytí vlastního podílu. MF umožnilo poslední metodikou rozpočtovat příjem dotace i např. při registraci akce, ale pořád platí, že rozpočet je finanční plán, můžete udělat jen odhad příjmu dotace (nemusí být 100%), ale podle plánu výdajů a odhadu, co se stihne poslat. Případně pak dělat RO podle očekávaného přijetí, např. vždy po odeslání žádosti o platbu apod.
Druhý případ je obdobný - RO na příjem dotace není povinné, když dotaci nepotřebujete ke krytí výdaje, příjem dotace lze v takovém případě klidně narozpočtovat až po přijetí. V případě však očekávání uvolnění dotace až v roce 2026 je správné dotaci nerozpočtovat.
Dobrý den,
od roku 2023 provádíme stavbu vodovodu na kterou čerpáme dotaci z OPŽP. 2021-2027. Nyní jsem zjistila, že asi účtuji špatně. U vlastního spolufinancování neuvádím Nástroj a zdroj. Nevím, zda je to nutné. Případně prosím o radu, jak mám opravit rok 2023. Stačí N+Z ručně dopsat na průvodky faktury? Předpokládám, že zdroj bude 1.
Příklad, jak účtuji výdaje:
přímé výdaje - např. 1.000.000,- Kč (stavba)
70 % zdroj EU 700.000,- Kč - §2310, pol. 6121, ÚZ 15501, ORG xxxx, Ná 148, Zd 5
30 % vlastní zdroje 300.000,- Kč - §2310, pol. 6121, bez ÚZ, ORG xxxx, ale neuvádím Ná a zdroj.
nepřímé výdaje - např. 100.000,- Kč (stavební dozor)
70 % zdroj EU 70.000,- Kč - § 2310, pol. 6121, ÚZ 15016, ORG xxxx, Ná 148, Zd 5
30 % vlastní zdroje 30.000,- Kč - §2310, pol. 6121, bez ÚZ, ORG xxxx, ale neuvádím Ná a zdroj.
Děkuji za odpověď.}
Máte pravdu v tom, že by se vlastní podíl na způsobilých výdajích měl značit nástrojem 148 a zdrojem 1. Rok 2024 opravte, u výdajů roku 2023 již značení neopravíte, tam ho jen dopište na doklady. U nepřímých výdajů dejte pozor - značit by se mělo NZÚZ přednostně do výše nepřímé dotace (zdroj 5), vlastní podíl až potom, jen když zbude prostor - takto si to MF stanovilo v metodice.
Dobrý den ,máme majetek na účtu 042 ,je již zkolaudováno,jak jej dostanu na účet 021 do majetku?
Děkuji.}
Majetek by se měl zařadit k okamžiku, kdy se začne užívat, případně jsou splněny technické a právní předpoklady pro užívání (kolaudace, registrace....). Majetek by se měl začít odpisovat následující měsíc po zahájení užívání. Zápis zařazení je 021 MD/ 042 D. Pokud měl být zařazen do majetku již dříve, měly by se odpisy a oprávky doúčtovat. V každém případě je potřeba toto udělat do závěrky, jinak vzniká inventarizační rozdíl jak na 042, tak na 021.
Při účetním zařazení 021/042 se majetek zadává do registru majetku, aby se právě začalo správně odepisovat.
Dobrý den v únoru 2024 jsme poskytli bezúročnou zápůjčku Místní akční skupině do 31.12.2028 ve výši 50 tis.Kč. Účtovala jsem 572/345.potřebovala bych poradit další postup účtování. Děkuji}
Nedali jste dotaci, ale návratnou finanční výpomoc, měla byste mít na pohledávce 462 zápisem při převodu peněz 462 MD/ 231 paragraf dle účelu půjčky, případně tzv. "kmenový" paragraf Masky (dle převažující činnosti) a položka je správně 56xx pokud se jednalo o půjčku provozní, 64xx pokud o půjčku na pořízení DM. Pak se účtují jen 231 MD/ 462 D, splátky 231 bez paragrafu, položka 24xx (zde se již nerozlišuje, která půjčka se splácí, zda provozní či na pořízením DM). Nic jiného se neúčtuje.
Druhá dvě čísla položek 56xx, 64xx a 24xx určuje právní subjekt MAS, nejčasteji jsou to zapsané spolky, pak se jedná o položky 5622,6422 a 2420. Najdete např. v knize RS 2024 na straně 287. Zapsané spolky jsou právní subjekt, který nahradil občanská sdružení..
Dobrý den, obec v minulých letech chybně fakturovala výši za věcné břemeno a tyto faktury jí byly řádně propláceny. Toto bezdůvodné obohacení ze strany obce obsahovalo i DPH. Při kontrole smlouvy byla učiněna dohoda, že šlo ze strany obce o bezdůvodné obohacení a musí částku vrátit a zároveň bude tato stejná částka vrácena obci na základě darovací smlouvy.
Prosím tedy o radu, jak zaúčtovat jak příjem, tak i výdej tj. RS + náklady a výnosy. Dále prosím o radu, zda musíme v rámci této dohody účtovat i DPH.
Prosím ještě o radu, jak účtovat zálohu drobných mincí z pokladny, která bude na konci roku zase vrácena. Jedná se o zálohu nebo spíše kauci? Jak účtovat + RS ?}
Výdaj - vrácení bezdůvodného obohocení meziročně dejte např. 549/231 paragraf dle účelu, jaký jste dávali např. k příjmu z VB a položku 5909.
Příjem daru: 231 paragraf dle účelud daru, položka 2321 MD/ 672 D, pokud to bude dar na pořízení DM tak na 403 D, následně přiřadit k pořízenému majetku a rozpouštět dotaci proti odpisům, v případě 403 byste volili položku 3121.
DPH - tady bychom asi potřebovali vědět další podrobnosti. Totiž pokud by fakturace byla od samého počátku neoprávněná (bez jakýchkolv pochybností) je t podle mne na opravu podle §43. Tady je možné opravit odvedenou daň - nicméně jen ve lhltě 3 let a mělo by se to realizovat dodatečnými daňovými přiznáními.
Pokud ale daná záležitost byla sporná a nyní se to řešilo dohodou o narovnání jsme v opravě podle §42 (tedy dodatečné snížení základu daně) - tam je povinnost opravu provést - samozřejmě ale v té lhůtě, která je nyní od 1. 1. 2025 prodloužena na 7-8 let (blžší vysvětlení v manuálu k DPH k opravám základu daně - Manuál č.7) . Takže tady bychom pro DPH řešení potřebovali vědět, co je přesně důvod opravy, zda je to podřaditelné pod §42 a kdy vznikla původní DUZP.
Dobrý den, mám dotaz ve věci nákupu nového sypače za traktor. V roce 2012 jsme zakoupili nový traktor s příslušenstvím. Nyní jsme museli zakoupit nový sypač, protože starý už dosloužil. Můžu nový sypač, který není bez traktoru funkční, zaúčtovat jako výměnu sypače přes účet 511 nebo jej mám zaúčtovat jako samostatnou věc na účet 022? Děkuji.}
V těchto případech se jedná o jeden z nejtypyčtějších souborů věcí - tj. traktor a různé nástavce (sypač, zametače, vrtadla, radlice... - vše bez traktoru nelze využít), dělají se soubory na 022, včetně nacenění jednotlivých částí (věcí) souboru, výměny části souborů jsou tak, že původní věc se vyřadí a nová se zařadí do souboru v nové ceně, tj. také bude na 022, ale původní majetek se o vyřazenou věc sníží a navýší o vyměněnou část.
Jen u větších podniků, např. technických služeb, které mají více traktorů a příslušenství se dá použít na různé traktory, evidují i samostatně příslušenství na 022, takže možné to je.
Nemůžeme dát jednoznačnou odpověď, jak postupovat, když nevíme, jak jste evidovali původní sypač. Pokud byl s traktorem jako jedna věc, tak to nebylo správné zaklasifikování a nový sypač bych spíše zařadila jako druhou věc do souboru s traktorem, starý už neřešit s tím, že bude mít nízkou ZC. Takto postupně obnovíte všechno příslušenství. Není to klasická výměna části věci, viz výklad výše, ale výměna celé jedné věci v souboru - mělo zde být o souboru účtováno. Kdybyste měli původní sypač jako samostatnou věc, vyřadila by se a zařadil by se nový sypač, ale spíše tedy na kartu traktoru do souboru. No a jestli to jako soubor evidujete již teď, tak viz výše - starý sypač vyřadit, nový do souboru zařadit.
Škola, jejímž jsme zřizovatelem, obdržela během roku dotaci s UZ 33353 (5.600.000,-Kč) a na konci roku se zjistilo, že není vyčerpaná- tudíž bude v roce 2025 vratka (2.000,-Kč).
Zaúčtování:
Příjem dotace: 241/374: ve výši 5.600.000,-Kč
Postupné čerpání: 521+UZ/241 , 374/672+UZ: 5.598.000,-Kč
Jak předepsat konec roku?
Vratka v roce 2025: 374/241: 2000,-Kč.
Děkuji}
Přijatá částka dotace by měla až do vyúčtování zůstat na účtu 374 jako záloha. Postupné čerpání se zobrazí do správného období dohadou, zápis 388 MD/ 672 D. Výše přijaté zálohy se nemusí vždy rovnat výši výnosu.
Konec roku není potřeba již nic účtovat, jen zápis 374/672 opravte na zápis 388/672. Ověřte ale výši částky dohady, zda nebyla profinancovaná jiná částka, ne vždy proplácí do správného období, obecně je výpočet náklad na účtu 521 krát procento dotace.
Když už teď víte, že bude vratka, tak dohada 388/672 by toto měla zohledňovat - měla by být ve výnosech jen spotřebovaná částka dotace.
Jestli ale máte podklady k vyúčtování, můžete do roku 2024 proúčtovat rovnou již konečnou výši zápisem 346/ 388 a 374/346, nebo až letos - podle okamžiku administrativního vypořádání. Přeplatek pošlete 374/231.
K vypořádání najdete informace zde:
Prosím o radu . V roce 2025 asi pořídíme vozidlo jen pro ekonomické účely (vodovod, lesy) s předpokladem, že bude pro tyto účely 100% využíváno. Z pořizovací ceny i dalších provozních nákladů roku 2025 si budeme nárokovat 100% odpočet DPH. Pokud v roce 2026 začneme využívat auto i pro výkon státní správy (matrika apod.) a na konci roku 2026 zjistíme, že pro ekonomické účely bylo využito 94%, pro matriku 6%. Znamená to, že vezmu všechny náklady na provoz auta za rok 2026 a pokrátím DPH z nich 94% (v rámci přiznání za 12/2026) nebo stále platí, že pokud je změna menší než 10 procentních bodů, nedělám nic? A budu také vracet poměr DPH z pořizovací ceny? Tato změna, předpokládám, se týká obchodního majetku pořízeného až po 1.1.2025? Děkuji}
To, co popisujete potenciálně platí již dlouhodobě - i před rokem 2025. Nicméně pokud se v tomto případě budeme pohybovat ve změně v poměru max. 10 procentních bodů, tak nebudete ani provádět úpravu odpočtu z průběžných provozních výdajů na konci roku, ani nebudete počítat úpravu odpočtu podle §78 z pořizovací ceny.
Tedy problém s nějakou úpravou odpočtů by nastal až v momentě, kdy by využití mimo ekonomickou činnost ve Vašem příkladu bylo v roce 2026 třeba na úrovni 88 % - potom by byl rozdíl 12 procentních bodů a již by se musely dělat korekce odpočtů -tedy:
a) u provozních výdajů v průběhu roku - vrácení 12 % z odpočtu DPH
b) u investice - odpočet DPH/5 * 0,12
Naše město i příspěvkové organizace účtují dlouhodobě faktury za vodné a stočné na účet 502 - Spotřeba energie. V letošním roce jsme se poprvé setkali s názorem auditorů, že bychom spotřebu vody (vodné a stočné) měli účtovat na položku 501 - Spotřeba materiálu.
K tomuto názoru nám uvedl auditor následující stanovisko:
Náš názor vychází z definice pojmu energie:
Energie vyjadřuje schopnost hmoty konat práci.
Dále vycházíme z pojmosloví vyhlášky 410/2009 Sb., kde v § 20/2 se uvádí:
Do materiálu zejména náleží
a) suroviny, které při výrobním procesu přecházejí zcela nebo zčásti do výrobku a tvoří jeho podstatu,
b) pomocné látky, které přecházejí také přímo do výrobku, netvoří však jeho
podstatu, například lak na výrobky,
c) látky, kterých je zapotřebí pro zajištění provozu účetní jednotky, například
mazadla, palivo, čisticí prostředky,
d) náhradní díly.
e) obaly a obalové materiály, pokud nejsou účtovány jako dlouhodobý majetek nebo zboží,
Stejná vyhláška v § 33/1 stanoví
(1) Položka
a) „A.I.1. Spotřeba materiálu“ obsahuje zejména náklady na spotřebovaný materiál
V předepsané účtové osnově je pro náklady na spotřebu materiálu stanoven účet 501 - Spotřeba materiálu.
Na základě výše uvedeného jsme dospěli k závěru, že spotřeba vody, např. v kuchyni na vaření polévky, je surovinou na její výrobu, stejně tak jako voda do těsta či při vaření rýže či těstovin.
Voda používaná na mytí nádobí či na sociálních zařízeních je látkou, která je zapotřebí jako látka, potřebná k zajištění provozu školy či úřadu.
Na základě těchto argumentů jsme dospěli k názoru, že spotřeba vody ve školách, v sociálních ústavech či úřadech by měla být účtována na nákladový účet 501 - Spotřeba materiálu.
Nákladový účet 502 - Spotřeba energie by měl být využíván např. při účtování spotřeby elektrické energie či spotřebě tepla dodaného externím dodavatelem.
Prosím Vás o Váš názor na účtování spotřeby vody (vodné a stočné).
Děkuji.}
Můj názor je, že je to celkem zbytečná diskuse.
U nás ten problém trochu vyvolává skutečnost, že na rozdíl od podnikatelů se vykazuje samostatně ve Výkazu zisku a ztráty spotřeba materiálu a spotřeba energie (pokud by se to vykazovalo dohromady, nemuseli bychom to řešit). Jakkoliv chápu přednesené argumenty, tak bych si dovolil upozornit na následující skutečnosti:
- podle našich zkušenností je většinovým postupem zachycení na účet 502 (s případným vyčleněním stočného u některých subjektů na účet 518). Teď to nepopisujeme kvůli tomu, že "většina má pravdu", ale kvůli tomu, že závěrka slouží věřejnosti ke zobrazení nákladů a výnosů organizace. Pokud je většinově očekáváno, že voda se vykazuje mezi energiemi, je lepší toto vykázání ponechat (pokud se v rámci společnosti neudělá nějaká větší diskuse a osvěta, která povede k tomu, že to hromadně přehodí všichni - nebo většina tak, aby uživatelé výkazů mohli očekávat, že tak budou postupovat fakticky všichni)
- zároveň upozorňuji třeba také na to, že kromě vody se objevuje také teplá užitková voda - tady již třeba zařazení na energie má v některých případech větší logiku. Pokud začneme ale otevírat diskusi ve směru - studená voda na 501, ale teplá užitková voda (či někdo začně spekulovat třeba jen nad "ohřevem") na 502, tak to nebude směr, který bych chtěl nastolovat.
Nicméně co je pro mne asi nejdůležitější - ta klasifikace je celkem jedno z hlediska vypovídací schopnosti výkazů (ty problémy s vypovídací schopností jsou úplně jinde než v této oblasti). Jde o to spíše se dohodnout a postupovat co nejvíce konzistentně - jak v čase, tak třeba i v rámci subjektů - minimálně spřízněných (třeba zřizovatel a PO).
Dobrý den,
prosíme o zodpovězení dotazu:
Některým zaměstnancům bude poskytnuta karta Multisport, která bude dobíjena s měsíční frekvencí ve výši 1.050,00 Kč/osobu.
Tyto karty budou hrazeny z rozpočtu ÚSC, mimo Sociální fond.
Naše úvaha: nepeněžní plnění zdaněné v rámci mzdy.
Z jaké položky by měly být tyto náklady správně hrazeny? Musí s vyplacením udělit souhlas tajemník úřadu nebo stačí jen podpis příkazce operace?
Jedná se o nepeněžní dar?
Děkuji}
Benefit by měl být poskytován v rámci schválené směrnice (tajemník), samotný výdaj se pak schvaluje již procesně klasicky, tam pak už stačí příkazce operace atd.
Jedná se o nepeněžní formu, dá se podřadit pod použití "tělovýchovných a sportovních zařízení nebo poskytnutí příspěvku na kulturní nebo sportovní akce", takže by mělo být osvobozeno podle §6 odst. 9 písm. d) - bod 2, ale hlídat si roční limit, viz dokument k benefitům zaměstnanců. Pro rok 2025 je na volnočasové aktivity limit 23 278,50 Kč (ročně pro daného zaměstnance). A samozřejmě předpokládáme, že podmínky karty jsou nastaveny tak, že neumožňují čerpání na aktivity mimo §6 odst. 9 písm. d) (tedy, že s tím třeba nejde zaplatit občerstvení v nějakém sportovním centru apod.).
Takže na kartu zaměstnance ano, ale do limitu nedanit.
Účetní zatřídění výdaje: Účet 528, pol. 5499.
Prosím o kontrolu účtování prodeje pozemku
v roce 2023 schválen prodej pozemku za 1.931.200,- , učetní hodnota 5032,48
učtování
036/031 5.032,48
036/407 1.926.167,52
V roce 2024 faktura na pozemek a vedlejší náklady dle smlouvy / zaměření, dohad - 17630,-/ celkem za 1.948.830 ,
učtováno
předpis 311/647 ....1948830
platba 231/3639/3111//311 ....1948830
návrh na vklad podán 11/2024 a k tomuto datu zaúčtováno vyřazení
pozemku a zúčtován oceňovací rozdíl
554/036 ...1.931.200
407/664 ...1926167,52
A teď si nejsem jistá jestli někde nemá být ještě těch 17630,-
Děkuji}
U přecenění je správné nejprve navýšit hodnotu pozemku zápisem 031/407, teprve po přecenění pozemek převést na účet 036, to jen maličkost.
Předpis výnosu měl být také účtován k datu podání návrhu na vklad, nikoliv k datu faktury. Podle ČÚS 701 je OUÚP při převodu nemovitých věcí den podání návrhu na vklad. Jestli zaplatili dopředu, jedná se o zálohu 231/324, zúčtování při vkladu do KN 324/311.
Částku nákladů 17360 Kč nemusíte řešit, je součástí výnosu na účtu 647, to tak může být.
Dobrý den,
v říjnu 2024 obec investovala 10 mil. do podílových fondů AMUNDI, dle dotazů zde na stránkách účtováno 251/231 pol. 8118. K 22.10.2024 byl účtován poplatek 27.865,63, o kterém jsem ale neúčtovala, nemohla jsem nijak dohledat zda ano nebo ne. Nyní bych potřebovala účet zinventarizovat, pročítala jsem dotazy a nevím si úplně rady. K 31.12. mám výpis, kde je jako investovaná částka 9.972.134,27, což je odeslaných 10 mil. bez poplatků, růst byl sice dle výpisu + 11.422,--, ale i přes to je výsledná hodnota majetku k 31.12.2024 9.983.557,-- Kč. Budu tedy ke konci roku účtovat pouze přecenění RH 564/251 ve výši 16.443,-- ? Tak aby mi účet 251 seděl na výpis ? Účet 8118 se mi nezmění ?
Omlouvám se za dlouhý dotaz a děkuji.}
Pořízení investice účtujte 251/231 pol. 8118 jen ve výši nakoupených CP 9.972.134,27. Poplatek v částce 27 865,63 Kč zaúčtujte na BÚ 569 MD/ 231 D RS 6310 5163. Přecenění na RH bude 251 MD/ 664 D 11422,73 Kč, pak by to mělo být v pořádku (jestli nemáte k investici zřízen i portfoliový účet jako další ZBÚ).
Acha obec účtuje s.r.o.
Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8
IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091
Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010
Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007
(preferujeme e-mailový kontakt)
Odborná pomoc
Ing. Ivana Schneiderová
Ing. Zdeněk Nejezchleb
Bc. Klára Vavrišinová
Kateřina Hudečková