Obec účtuje - Vše o účetnictví obcí

Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 6 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

Dotazy

  • Jednorázová vratná kauce
    06. 11. 2025

    Jak prosím zaúčtovat jednorázovou peněžitou vratnou kauci, kterou bude obec platit správě silnic za omezení užívání pozemku. Tato kauce bude u správy silnic uložena po dobu výstavby a poté nám bude vrácena.

    Pro kauce se používá pol. 5189. Pokud se použije pol. 5189, je správné použít jako souvztažný účet účet pohledávek. Pro krátkodobou pohledávku (vratka do 1 roku) se používá účet 377 a pro dlouhodobou pohledávku (vratka nad 1 rok) účet 469. 

    Vrácení účtujte 231 MD/ 377 (469) D, RS v rámci daného roku minus pol. 5189, meziročně pol. 2324. 

  • Faktura od FO
    06. 11. 2025

    Přišla mi faktura od fyzické osoby za sadu zimních kol za 7 500 Kč. Jenže na té faktuře chybělo IČO a když jsem ho chtěla doplnit, tak mi bylo sděleno, že tato FO žádné IČO nemá. Můžu takovou fakturu přijmout a zadat do účetnictví?

    Ano, můžete. Fakturu může vystavit i fyzická osoba nepodnikající. Její podobu a formu daňový ani žádný jiný zákon nedefinuje. Faktura by nikdy neměla obsahovat pojmy jako „DPH“, „DUZP“ nebo „daňový doklad“.

    Faktura je zpravidla vystavena na základě předchozí objednávky díla, produktů nebo služeb. Zavazuje objednatele k jejich úhradě za předem definovaných podmínek. Proto musí faktura obsahovat: kdo a komu fakturu vystavuje, přesný popis produktu, částku, na kterou je vystavena a způsob úhrady. Z důvodu evidence by také měla mít každá faktura svoje pořadové číslo.

    Jde pak jen o to mít ověřenou věcnou správnost - že k plnění došlo. 

    Jediné, na co u nepodnikající FO musíte dávat pozor je, aby se nejednalo o platbu za závislou činnost, kde by obec měla povinnost zdanění. Tady FO prodává věc asi ze svého vlastnictví (jinak by měla mít IČO), v takovém případě jde případné zdanění příjmu na vrub občana. 

  • Nabíjecí stanice
    05. 11. 2025

    Veřejnou nabíjecí stanici, umístěnou na veřejném prostranství se samostatnou elektrickou přípojkou účtovat na položku 6122 se zařazením na účet 022, nebo na položku 6121 se zařazením na účet 021?

    Převažuje technologie, proto bych volila účet 022. Elektrickou přípojku (jestli jste jí nově budovali) můžete evidovat odděleně jako stavbu - obdobně to posuzujeme u budov. 

  • Vrácení alikvotní části odměny zastupitele
    05. 11. 2025

    V říjnu jsem zjistila, že jsem vyplácela zastupiteli vyšší odměnu, jedná se o celkovou částku 33 165 hrubého, vznikla dohoda, že zastupiteli následující 2 měsíce ponížím odměnu. Jakým způsobem mám vše účtovat, od pohledávky až po předpis mezd za říjen. Budu snižovat v 10/2025 o částku o částku 16582kč a v listopadu o 16583kč. V programu poníženo mínusem, tak že se i rozpočítaly odvody. Od října již správná odměna 32989,00.

    Snižte předpis mzdy zápisem 521 minus MD/ 331 minus D o přeplacenou hrubou částku 33 165 Kč. Za říjen předepíšete klasicky nárok 521/331 32 989 Kč a tím, že vyplatíte následující dva měsíce méně se účet 331 sám těmito zápisy, pokud jde o čistou mzdu, vyrovná.

    Dále je potřeba vyřešit odvody. Přeplatek odvodů za zaměstnance zaúčtujte 342 (336, 337) MD /331 D a buď vám ho vrátí 231/342 (336,337) nebo analogicky jako u výplaty zastupiteli odvedete o to příští měsíc méně.

    Část špatně odvedeného pojistného za zaměstnavatele zaúčtujte 524 minus MD/ 337 (336) MD a opět od ZP/OSSZ buď přijmete 231/337 (336) nebo snížíte následující odvod.

    Když takto zúčtujete odvody, tak vám pak na MD účtu 331 správně zůstane jen pohledávka za zastupitelem -  čistá odměna, kterou započítáte a vyplatíte mu o to méně. 

    Musíte se domluvit s OSSZ, ZP a FÚ, jestli vám přeplacené odvody vrátí, nebo jestli můžete přeplatky započíst s aktuálními odvody.

  • Oprava herních prvků ve výpůjčce
    05. 11. 2025

    Potřebujeme poradit v této záležitosti: v letech 2005 - 2006 byla provedena úprava zahrady MŠ, která zahrnovala úpravu terénu, výsadbu stromů a instalaci herních prvků dětského hřiště. Na tuto akci obec přijala investiční dotaci z MMR, kterou dosud odepisuje. Tato akce byla zařazena do majetku tím způsobem, že jako technické zhodnocení navýšila cenu budovy MŠ (v majetku nejsou zavedeny jednotlivé prvky).
    Nyní řešíme nutnost výměny dřevěných konstrukcí prvků dětského hřiště. Mám před sebou cenovou nabídku na 1 prvek v částce 27 830,- Kč na „kompletní výměnu dřevěné konstrukce závěsné houpačky“. Jak správně tuto opravu/investici/technické zhodnocení účtovat? A ještě poddotaz – má o těchto opravách (výměnách prvků) účtovat a platit je obec jako zřizoval nebo příspěvková organizace, která je má ve výpůjčce? Dle smlouvy o výpůjčce má vlastní opravy a údržbu zajišťovat vypůjčitel (což je škola) a prostředky mu poskytne půjčitel (což je obec). Neustále se to tu řeší a jednou je to tak a podruhé tak, tudíž nedokážeme predikovat, co vlastně nastavit do daného roku do rozpočtu.

    Majetkově to nemáte nastaveno správně. Mělo by dojít k samostatnému vyčlenění herních prvků ze stavby (budovy) školy. Takto se prvky i špatně odepisují jako součást stavby s dlouhou životností. Pak se s nimi bude dát odděleně nakládat - když se zcela odstraní, vyřadit je, když se vymění na nich jen část, účtovat o opravě. 

    Bylo by vhodné dohledat původní prvky a přeúčtovat je majetkově samostatně. Pokud dohledáte jejich ocenění... U houpačky záleží, jak je původní evidována. Když celá jako součást stavby, tak by se měla celá z karty budovy vyřadit jako vyřazení části stavby včetně poměrné výše oprávek a účtovat o pořízení nové stavby s tím, že jestli z původní houpačky něco zůstalo (např. samotná houpačka), tak ta by se měla přeřadit z karty stavby na kartu nové konstrukce. Může to být ale postup neefektivně pracný, záleží jaká je PC a ZC zbytku houpačky, který se nebude vyměňovat. O opravě ale u nové konstrukce nedoporučuju účtovat, když se vyměňuje podstatná část herního prvku, protože když máte původní houpačku nesprávně evidovanou, tak účtováním o nové stavbě to alespoň trochu začnete napravovat. 

    Ohledně financování oprav je to podle všeho jen o nastavení administrativních pravidel. Když nejde o peníze, ale vždy to hradí obec jako zřizovatel, tak je na vás zvážit, zda je lepší si tím pádem i opravy zařizovat, vybírat dodavatele, nebo to chcete přenést na PO, když smluvně máte takové ujednání. Tady je to na vzájemné dohodě s tím, že vy jako zřizovatel sice s PO chcete vycházet, ale na druhou stranu máte pravomoc toto rozhodnout. 

  • Mokřady
    05. 11. 2025

    V jednom dotazu jsem už odpověď našla, ale raději si to chci pojistit, jelikož od samého začátku jsme měli dvě akce "Mokřady I." a "Mokřady II." Bohužel zatímco u mokřad I. bylo zabudování dřevěných prvků do země vč. dřevěného chodníku apod., tak ta druhá je spíše přírodní, jenže jsem nastavila od začátku, že jde o investiční akce 6121 s účtem 042.

    Oficiálně mi kolegyně napsala tento popis k mokřadům II.:
    - Mokřady II.- podle historických pramenů i současných map je zřejmé, že v nevyužívané lokalitě parcela p.č. 1302/6 se drží voda a je ideální pro vybudování mokřadů s tůněmi. Vše zcela přírodní, bez mobiliáře . Plocha se sanovala – odstranily se reduální rostliny, odvezly se černé skládky, odstranily se některé náletové dřeviny. Vysadily se keře s jedlými plody, vrby smuteční i košikářské. Pěšinky budou pouze prošlapané. Nic se nestavělo a nebudovalo. Upravily se tůně a vysela se tráva. Vše zapadlo do volné přírody.

    Takže jen se chci ujistit tedy, že dle vašeho názoru u jiného dotazu k mokřadům a tůním, tady jde spíš o neinvestiční akci. (můžete mi prosím poradit z čeho hradit a jak zaúčtovat?:
    1. sanace území a budování tůní
    2. výsadba stromů
    3. výsadba keřů
    4. výsev trávníku

    Ono to zde není vyloženě jen o hledisku, zda bylo nebo nebylo něco zabudováno do země. Ze stavebního hlediska tam mohu proběhnout technické rekultivace spočívající v terénních úpravách. Pokud došlo u mokřadů k jejich hloubení, zpevňování břehů a jiným podobným úpravám, účtují se tyto zásahy jako stavba. Například i dřeviny zpevňující břehy do toho pak lze započíst.

    Může v tom být částečně i biologická rekultivace - nezávislé osázení zelení, to by byla neinvestice.

    Možná je to proto v určitém rozsahu kombinace - část technické rekultivace (investice - stavba) a část biologické rekultivace (neinvestice - služba).

    Podle popisu a závěrečného shrnutí jste tam vybudovaly tůně, pak i související zeleň zpevňující břehy jsou součástí této investice. Neinvestiční opravdu jen nějaká samostatná zeleň nezávislá na tůních (osev louky apod.).

  • Úvěr a rozpočet
    05. 11. 2025

    Prosím radu ohledně sestavení rozpočtu na rok 2026 a zapojení úvěru. Máme schválenou investiční akci "SPORTOVIŠTĚ" - výběrové řízení na zhotovitele bude probíhat v lednu. Do rozpočtu na rok 2026 bychom chtěli již výdaj na sportoviště rozpočtovat a zároveň bychom chtěli již rozpočtovat financování tohoto projektu úvěrem - nemáme ale smluvně zajištěný. Sportoviště budeme tedy realizovat pouze, pokud budeme mít úvěr, jinak ne. Finanční prostředky naspořené sice máme, takže bychom mohli z vlastních prostředků sportoviště zaplatit, ale nechceme si o tolik zkrátit úspory. Bylo by možné zapojit výdaj i úvěr do rozpočtu, tak abychom neporušili zákon? Náš návrh je, že by v prosinci zastupitelstvo schválilo úvěr - zatím ale bez smlouvy o úvěru(souhlas s převzetím úvěru od NRB - musí být součástí žádostí úvěru) a rozpočet - na výdajové stránce sportoviště a ve financování příjem úvěru s podmínkou, že pokud město nezíská úvěr, tak nebude výdaj realizovaný. Nebo místo financování úvěrem dát do rozpočtu financování z prostředků naspořených z minulých let a když úvěr bude schválen bankou, tak změnit financování na úvěr? Nevím, zda by nám ale takto rozpočet prošel, protože by se nám financováním z vlastních prostředků o dost snížil stav na BÚ.

    Je důležité mít to hlavně právně zajištěné s dodavatelem - aby bylo jasné, že nemáte povinnost uzavřít v rámci výběrového řízení smlouvu o dílo případě, že nebudete mít zajištěný úvěr, pokud je to takto záměr a úvěrová smlouva nebude uzavřena do doby zahájení výběrového řízení. 

    Pokud jde o pointu dotazu, tak tam vám mohu odpovědět citací § 4 odst. 5 zákona č. 250/2000 Sb.:

    "Rozpočet může být schválen jako schodkový jen v případě, že schodek bude možné uhradit

    a) finančními prostředky z minulých let, nebo

    b) smluvně zabezpečenou půjčkou,5) úvěrem,6) návratnou finanční výpomocí nebo příjmem z prodeje komunálních dluhopisů územního samosprávného celku (dále jen "návratné zdroje")."

    Musí dojít nejprve ke schválení úvěrové smlouvy v ZO, následně k jejímu uzavření a teprve poté můžete úvěr rozpočtovat.

    Je zde i věcně odpovídající, abyste výdaj zapojili v rámci rozpočtového opatření až příští rok, když je předpoklad realizace jen pokud získáte úvěr.

    Chápu, že časově tam mohou vznikat prodlevy, ale je to pro vás i právně jistější, když není vůle hradit to z úspor. 

  • Úvěr/leasing
    05. 11. 2025

    Pořídili jsme traktor financovaný Leasingem České spořitelny. V malém TP je obec provozovatelem, Leasing České spořitelny je vlastník. Fakturu dodavateli uhradila spořitelna, my budeme splácet. Podle předchozích dotazů jsem našla, že pokud jsou zvlášť vyčísleny úroky, jedná s o obchodní úvěr a budu účtovat na 451. Ve splátkovém kalendáři mám vyčísleny úroky, povinné ručení a pojištění. Celou částku mám teď na účtu 052, do majetku zařadím až po splacení nebo podle předávacího protokolu nyní? Od příštího měsíce budu účtovat pouze splátky 451/231 a úroky 562/231?

    Leasingová společnost nabízí oba instituty - obchodní úvěr i finanční leasing. Takže je to přesně ten případ, který popisujeme v dotazu z 6.11.2024, který máte asi na mysli. 

    Pokud je to právně obchodní úvěr - aby vlastníkem byla společnost, musela v takovém případě být uzavřena smlouva o zajišťovacím převodu vlastnického práva - má se to účtovat tak, jak navrhujete. Nesmí být sjednáno nájemné s právem koupě, to by byl finanční leasing.

    Účtu 052 zde moc nerozumím - peníze jste neplatili, tzn. faktura se měla účtovat rovnou 042/321 a úhrada z úvěru 321/ 231 + RS. I kdyby byla vystavena zálohová faktura, tak tam není technicky přesné účtovat předpis 052/321, ale v rámci jednoho měsíce to případně nevadí, museli byste v tomto případě (když jste zálohu neplatili) stejně přeúčtovat při vyúčtování 042/052.

    Přijetí úvěru na pol. 8123 a splátky na pol. 8124 rozpočtujte, jinak není co jiného účtovat - jen splátky a úroky, jak uvádíte. 

  • Dotace - předání ZŠ
    05. 11. 2025

    Z dotace MMR jsme pořídili vybavení do ZŠ. Drobný majetek byl pořizován už v srpnu a účtován 028/088 a 902/999 a zařazen do majetku. V září bylo dodáno a zaplaceno investiční vybavení a zaúčt. 022/042 a ještě v tomto měsíci ZO schválilo převod majetku na ZŠ. Předání drobného majetku škole jsem zaúčtovala 088/028, 999/902 a inv. 401/022 a od října by investiční majetek měla odepisovat škola. Došlou dotaci jsem zaúčtovala -/4116 a -/4216 /374. Odúčtování z podrozvahy 999/915. Proúčtování inv. části dotace 388/403, ZVA 346/388 a 374/346 a neinvestiční část dotace 374/672. A jak mám účetně předat investiční dotaci ZŠ, aby mohli odepisovat inv. část dotace? 403/?

    Příjemcem dotace je podle všeho obec. Trochu mě mate znaménko minus před položkami 4116 a 4216, asi je to myšleno jako pomlčka, protože příjem dotace se má zatřídit na MD těchto položek v kladné hodnotě. Ostatní účtování vypadá naprosto v pořádku.

    Dotaci PO nebude přeposílat, to je vám asi jasné, jen se předá účetně, zápis předání je 403/ 401. Mělo se předat již v září, správně by PO měla zadat dotaci na karty majetku tak, aby od října začali spolu s odpisy rozpouštět dotaci. PO přijme opačným zápisem 401/ 403 (vždy tvar MD/D, ale to podle všeho víte).

    Jediný otazník je za mě u neinvestiční dotace - samozřejmě na investiční majetek se investiční dotace zobrazí na účtu 403, neinvestiční dotace na drobný majetek (902,088) se zaúčtuje na účet 672. Pokud by v tom byly ale nepřímé výdaje, tak nepřímá dotace by se měla zaúčtovat podle druhu nepřímých výdajů - nepřímá dotace na neinvestiční nepřímé výdaje na účet 672, nepřímá dotace na investiční nepřímé výdaje na účet 403. Většinou jsou to nějaké společné výdaje typu výběrové řízení, kde by účtování nepřímé dotace mělo sledovat osud účtování těchto výdajů. 

  • DPH - dětská skupina
    04. 11. 2025

    Mám otázku k dotazu z 17.10.2025 bodu č.2-dětská skupina.
    Budova slouží jako hasičská zbrojnice, je zde jeden byt a v části nebytových prostor má být nově dětská skupina.
    Faktury na stavební práce mají být vystaveny v režimu PDP a daň (21%) odvede obec? Zatím jsme u majetku neurčili jestli bude v obchodním majetku. Je vhodnější vložit do obchodního majetku nebo nechat mimo?
    Rekonstruována bude celá budova vč. venkovních prostor. Máme požádáno o dotaci, DPH je neuznatelné. Blíží se podpis smlouvy na stavební práce a nevím jaký režim fakturace DPH použít, co bude pro obec vhodnější?

    Musíme si prvotně rozebrat, jaké zde jsou aktivity (v daném objektu) - pokud správně chápu - případně nám to ještě doupřesněte:

     - část hasičská zbrojnice - ta slouží mimo ekonomickou činnost (alespoň předpokládám)

    - byt - předpokládám pronájem bytu - tedy povinně osvobozeno bez nároku na odpočet DPH (§56a)

     - dětská skupina - činnost od DPH osvobozená bez nároku na odpočet (§57).

    Tedy máte ten objekt asi částečně k ekonomické činnosti a částečně mimo ekonomickou činnost. Je proto na Vašem rozhodnutí, zda objekt vložíte do obchodního majetku. Nicméně pokud se rozhodnete objekt do obchodního majetku vložit, tak stejně při výše uvedených činnostech nebudete mít jakýkoliv nárok na odpočet DPH. Takže na Vašem místě bych to klidně nechal mimo obchodní majetek, fakturaci s dodavatelem sjednal včetně DPH - bude to pro Vás jednodušší.

    A jen podotýkám, že pokud by tam byla jen dětská skupina a byt - potom by to bylo celé k ekonomické činnosti, vložení do obchodního majetku by bylo povinné. V takovém případě povinně PDP režim fakturace u stavebních prací - ale stejně byste byly bez nároku na odpočet DPH.

  • PGRLF pořízení traktoru
    04. 11. 2025

    Prostudovala jsem dotazy týkající se PGRLF, ale není mi jasné jak mám účtovat o výši úvěru?
    Obec pořídila traktor a vlek v hodnotě 1.105.000 Kč bez DPH. Obec je plátce a bude si DPH uplatňovat. DPH v částce 232.050Kč – obec zaplatí dodavateli jen DPH a doplatek faktury.
    Obec uzavřela smlouvu o poskytnutí úvěru ve výši 1.000.000 Kč, zároveň uzavřela smlouvu poskytnutí podpory ve formě snížení jistiny v částce 400.000Kč.
    Nevím, jestli účtovat celou částku úvěru(1.000.000Kč), nebo jen částku sníženou o jistinu tedy částku 600.000Kč kterou budeme splácet 24 měsíců?
    Doplatek bude faktura bez DPH 1.105.000Kč – celá výše úvěru 1.000.000Kč? =105.000Kč

    Účtovala bych takto
    Úhrada daně:
    343/321 232.050 Kč
    321/231 5362(pol.) 6399(par.) 232.050 Kč
    Předpis FA: 042/321 1.105.000Kč
    Podpora PGRLF předpis 344/403 tady nevím 600.000Kč??
    Zápočet 321/344 600.000Kč
    Čerpání úvěru 321/281 6123 600.000Kč
    Doplatek rozdílu ve faktuře 321/231

    Zařazení do majetku
    022/042 1.105.000 Kč (částka bez DPH)

    Věcně je to tak, že PGRLF zaplatí dodavateli 1 mil. Kč, z toho 600 tis. Kč je konečná výše úvěru, 400 tis. Kč je podpora (transfer), který snižuje úvěr. Vy doplatíte dodavateli zbytek faktury nad částku 1 mil. Kč.

    Podporu předepíšete 344/403 ve výši 400 tis. Kč - to je částka, kterou vám "darují" s tím, že o to sníží částku úvěru. Zápočet 321/344 budete účtovat také v částce 400 tis. Kč. 

    Jestli je splatnost úvěru do jednoho roku, pak je zápis 321/281 v pořádku. Jinak účet 451. Ostatní zápisy máte dobře. 

    Nezapomeňte rozpočtovat přijetí úvěru na položky 8113 a splátky na 8114 (jestli je to opravdu úvěr krátkodobý, jinak k účtu 451 položky 8123 a 8124). Před uzavřením úvěrové smlouvy má dojít k jejímu schválení v ZO. 

    K datu zařazení nezapomeňte výši podpory 400 tis. Kč zadat jako transfer na kartu traktoru a rozpouštět ho do výnosů proti odpisům, jako u běžného investičního transferu.  

  • Odpočet u kanalizace pořízené z dotace
    04. 11. 2025

    Chtěla bych si ověřit, zda uvažuji správně u teoretického příkladu.
    Kanalizace za 100 tis. 70 % je z dotace 30 % z vlastních zdrojů, případně úvěru.

    1) Obec není plátce DPH.
    Obec zaplatí jako neplátce cenu s DPH, takže 30 % činí 121 tis – 36.300 kč, a zbytek 70 % bude z dotace tedy 84.700 Kč. Takže tady celkově zaplatí 36.300 Kč.

    2) Obec je plátcem DPH, vlastní i provozuje kanalizaci a je vložena do obchodního majetku.
    Dotace je ve výši 70 %, takže obdržíme pouze z ceny bez DPH, takže 100 tis * 0,7 = 70 tis. Kč.
    My jako obec musíme zaplatit 30 % z ceny – tedy 30 tis + DPH ve výši 21 %, takže 21 tis Kč.
    Uplatnit si můžeme ale pouze z toho z vlastních zdrojů a ne z dotace, takže si můžeme uplatit. a z toho si můžeme uplatnit plný odpočet výši 21 % z 30 tis. takže 6,3 tis. Kč. Ve výsledku tedy zaplatíme jako obec po uplatnění odpočtu 30 tis + 21 tis – 6,3 tis Kč = 44,7 tis?

    Pokud počítám správně, tak mi vyplývá že pokud to jde je lepší být raději neplátcem DPH pokud je kanalizace financována z dotace.

    Já bych nyní zůstal v rovinně Vašeho teoretického příkladu. Budeme vycházet z toho, že kanalizaci jen provozujete a máte ji výhradně ke zdaňované činnosti (výběr stočného). Pokud se stanete plátcem DPH, tak potom v této variantě máte plný nárok na odpočet DPH - tedy jak z části financované z vlastních zdrojů, tak i z dotace.

    Takže skutečně ve variantě neplátce DPH financujete z rozpočtu obce 36 300 Kč.

    Pokud jste ale plátce, tak bude situce taková, že dostanete dotaci 70 000 Kč + uplatníte plný odpočet DPH - tedy 21 tis. Kč. Takže z vlastních zdrojů zaplatíte pouze 30 000 Kč - což je o 6 300 Kč méně než ve variantě neplátce.

    Fakticky platí, že tady šetříte potenciálně DPH z vlastního spolufinancování. A máte pravdu v tom, že čím je podíl dotace na investiční akci vyšší, tím je nižší případná úspora.

    A jen upozornění na závěr - v praxi nám do toho mohou ještě vstupovat situace, kdy není plný nárok na odpočet DPH (protože je třeba část používána mimo ekonomickou činnost) - no a to potom ještě musíme zohlednit do konkrétního výpočtu.

    Nicméně principielně je to tak, jak jsme si to popsali výše.

  • FVE
    04. 11. 2025

    V příštím roce plánujeme výstavbu FVE, která bude umístěna na budově čističky odpadních vod. Můžu si ji do rozpočtu zadat na par.2321/6121?
    Budu ji účtovat jako zhodnocení majetku nebo samostatný majetek? A mohu si při výstavbě uplatnit odpočet DPH? Předpokládáme, že všechnu elektřinu spotřebujeme sami, ale na případné přebytky již máme připravenou smlouvu s firmou ČEZ, jak to tam bude s DPH?

    Účetně souhlasím s variantou TZ budovy, RS máte správně. 

    Pokud tu elektřinu spotřebujete jen k činnosti, která souvisí s čištěním odpadních vod a je to u Vás činnost, kde máte plné nároky na odpočet (tedy je to jen ke zdaňované činnosti) a přebytky budete prodávat ČEZu, potom souhlas s tím, že to máte jen ke zdaňované činnosti a měl by být plný nárok na odpočet DPH. Fakturace přetoků na ČEZ by se dělala v režimu přenesené daňové povinnosti (dodávka energie obchodníkovi s energiemi) - ř. 25 přiznání.

     

  • Kauce
    04. 11. 2025

    Od nového roku budeme vždy od nájemníků, kteří si pronajmou sál např. na oslavu vybírat kauci ve výši 20 tis. Z této kauce bude poté odečten skutečný nájem a zbytek bude vrácen zpět nájemci po skončení akce. Prosím o radu o účtování a jak to bude v tomhle případě s DPH.

    Přijatou kauci zaúčtujte 231 MD pol. 8901/ 378 D. Ještě není vyčísleno plnění, tak DPH neodvádíte (možná budou následně vyúčtovány i energie, které by měly být součástí zdaňovaného nájemného).

    V okamžiku, kdy vyčíslíte plnění, předepíšete pohledávku 311 MD celá částka/ 603 D základ daně nájemné, 602 D základ daně případné oddělené služby, 343 D DPH. 

    Kauci započítáte 378 MD/ 311 D, zbytek vrátíte 378 MD/ 231 D pol. 8901.

    V RS je dobré to zobrazit proúčtováním 231 MD pol. 2132, případně 2111 služby pokud jsou oddělené (odpa budovy, např. 3319 KD)/ 231 D pol. 8901. Zápočet se v RS zobrazovat nemá, ale toto je ve výsledku použití kauce na nájemné. 

  • Ekonomická, hospodářská činnost a obchodní majetek
    04. 11. 2025

    Měla bych dotaz týkající se rozdělení hospodářské a hlavní činnosti a s tím související označení obchodního majetku.
    Jsme malá obec. Zatím máme vše evidované jako hlavní činnost a předpokládám, že ještě rok budeme neplátci DPH.
    V souvislosti s obchodním majetkem bych si chtěla ověřit, zda musíme vést obchodní majetek i když máme jen hlavní činnost?
    Dále zvažuji, zda máme v pořádku všechny činnosti vedené jako hlavní a zda by neměla být z toho nějaká hospodářská?
    V rámci hlavní činnosti máme ekonomickou činnost u těchto činností:
    1)pronajímáme jeden bytový dům, kde je 6 bytů.
    2)V budově občanského centra, kde sídlí úřad, knihovna, družina, pronajímáme 5 komerčních objektů a dále zde pronajímáme sál na krátkodobé pronájmy i využíváme k obecním akcím a půjčujeme seniorům zadarmo.
    3)Vlastníme hřiště, kde je víceúčelové hřiště volně dostupné pro veřejnost, a k tomu nově pronajímáme tenisové kurty pro veřejnost za hod. nájemné.
    4)vybíráme stočné u kousku kanalizace (pár objektů. Celková kanalizace se bude teprve stavět v následujících 2-3 letech, kde budeme potom provozovatel i vlastníkem, takže budeme vybírat od všech stočné
    5)vlastníme budovu – kde máme příjmy z pronájmu, je tam obchod s potravina, dále tam máme Poštu partner-jsou zde příjmy z pošty a Sazky a třetí část budovy slouží pro nás jako sklad.
    6) Drobné nepravidelné činnosti – příjem za vylepení reklam. plakátů, půjčení party stanu, prodej. Stánků.

    Co se týče evidence obchodního majetku, to se týká plátců DPH. Máme k tomu manuál z 2.12.2024 na tomto odkazu:

    https://www.obecuctuje.cz/dokumenty?jak=fraze&hledat=Manu%C3%A1l%20k%20DPH%20-%20dopln%C4%9Bk

    Prostudujte si to, kdyby se vás plátcovství začalo týkat, máme v sekci DPH i manuál pro začínající plátce. Dokud nejste plátci DPH, nemusíte obchodní majetek řešit.

    I pokud plátci budete, tak do obchodního majetku lze vkládat i majetek určený pro hlavní činnost.

    Hlavní a hospodářská činnost je jiná kategorie, to je hlavně o způsobu účtování. Je pravda, že ve VHČ se tradičně vedou činnosti provozované za účelem zisku, ale není předpisy stanoveno povinnost pro obce nějaké konkrétní činnosti ve VHČ vést, je to vždy o rozhodnutí orgánu obce. Zákonně je na některé činnosti nutné mít např. živnostenský list, ale i pak to neznamená povinnou evidenci ve VHČ.

    Vše, co vyjmenováváte můžete klidně nadále vést v hlavní činnosti. Hospodářská činnost může být výhodná u rozsáhlejšího podnikání, kde pak může být snadnější vést to mimo rozpočet. Například u pronájmu bytů MF dalo i stanovisko, že by to mělo být součástí hlavní činnosti a tedy i rozpočtu, v logice služby občanům. 

    Z hlediska DPH je ale určitě potřeba hlídat z uvedených plnění obrat, opět k tomu máme manuál. 

← Novější dotazy

Zobrazit

Hledání v dotazech

Tipy pro práci s dotazy

Acha obec účtuje s.r.o.

Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8

IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091

Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010

Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007

Návrh a tvorba webu