Obec účtuje - Vše o účetnictví obcí

Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

Dotazy

  • Převod z účtu na účet
    09. 10. 2024

    Zrušili jsme spořící účet pro podnikatele u ČSOB. Peníze byly převedeny na nový účet ČSOB, který banka zřídila za tímto účelem a odkud hned odešly na náš spořící účet u banky Creditas. Bohužel historicky jsme účtovali účet u ČSOB na účet 244, což bylo špatně. Prosím poradit s celým účtováním, jak to napravit a jak vklad převést. Děkuji}

    Za minulé roky účtování již neopravíte, lze doúčtovat případně jen letošní pohyby přes RS, pokud na spořícím účtu nějaké byly. Jestli bylo založení někdy v minulosti účtováno na pol. 8128 (u výdaje na účtu 231) a účet 244, tak převod ze zrušeného účtu bude zápisem 262 MD/ 244 D, připsání na nový účet 231 MD s pol. 8127 do výše vkladu, úroky na 6310 2141/ 262 D.

    Poslání na spořící účet účtujte již správně jako převod mezi běžnými účty: 262 MD/ 231 D 6330 5345, příjem na účtu 231 MD 6330 4134/ 262 D. 

  • DPH ř.50
    09. 10. 2024

    Dobrý den
    chtěla bych se prosím zeptat, zda v přiznání DPH na řádku 50. ( bez nároku na odpočet) jsem povinna vykázat plnění od pojišťovny ....v rámci povodní.
    Děkuji a s pozdravem}

    Ne. Plnění od pojišťovny není předmětem daně, neboť Vy neposkytujete pojišťovně žádné plnění. Dostáváte pouze platbu jako náhradu škody, ale nic jí za to nedodáváte.

    Takže taková náhrada škody nemůže do přiznání k DPH vůbec vstupovat. 

  • Zapojení zůstatku sociálního fondu
    08. 10. 2024

    Dobrý den.
    V roce 2023 při schvalování rozpočtu na rok 2024 schválilo Zastupitelstvo města příděl do sociálního fondu na rok 2024 ve výši 2,5 mil. Kč z rozpočtu města. Na základě toho schválila Rada města směrnici soc. fondu na rok 2024 s tím, že celkový rozpočet pro soc. fond na rok 2024 je 3,8 mil Kč. Což znamená 2,5 mil. Kč příspěvek z rozpočtu města a 1,3 mil. Kč zůstatek na bankovním účtu soc.fondu k 31. 12.2023. V rozpočtu soc. fondu je aktuálně schválených 2,5 mil. Kč a tyto finance dochází, a proto je potřeba zapojit zůstatek soc.fondu ve výši 1,3 mil. Kč z roku 2023. Prosím o radu jak tento zůstatek zapojit do rozpočtu soc. fondu a zda je potřeba aby toto zapojení zůstatku z roku 2023 schválilo Zastupitelstvo města, případně Rada města. A zda se při zapojení použije položka 8115.
    Děkuji Vám.}

    Zvýšení výdajů je rozpočtové opatření, schválit by mělo ZO, rada jen v případě, že by k tomu v daném rozsahu měla převedeny pravovomoce. Zvýšení výdajů bude kryto zůstatky z minulých let, proto je nutné zapojit pro vyrovnání položku 8115. Je to klasický postup, jako u rozpočtování výdajů na účtu 231, peníze jsou jen odděleně vedeny na bankovním účtu sociálního fondu pod účtem 236.  

  • Úprava odpočtu DPH (§ 78)
    08. 10. 2024

    V únoru 2024 jsme zkolaudovali kulturní dům (zařazeno na účtu 021). Uplatňovali jsme při výstavbě 100% odpočet DPH s tím, že pronajmeme celý objekt plátci DPH (technickým službám městyse). Jelikož v budově kulturního domu je umístěna knihovna a hasičská zbrojnice, což není nakonec předmětem nájmu, musíme provést úpravu odpočtu daně (§78 a násl., řádek 60 v daňovém přiznání). Jedná se o částku 1 713 693,93 Kč. Prosím o radu, jak zaúčtovat do účetnictví tuto úpravu odpočtu daně.}

    Čistě podle předpisů (ČÚS 710) je to takto:

    4.4. Od okamžiku uvedení dlouhodobého nehmotného majetku nebo dlouhodobého hmotného majetku do užívání účetní jednotka neúčtuje o změně výše ocenění tohoto majetku, nestanoví-li zákon, vyhláška nebo Český účetní standard jinak.

    Úprava odpočtu by se účtovala zápisem 549 MD/ 343 D. 

    U významných částek lze zvážit odchylku od metody, což by ve Vašem případě znamenalo korekci vstupní ceny.

  • účtování MU 02 povodně 2024
    08. 10. 2024

    Dobrý den, ráda bych se zeptala, zda účtuji správně MU 02 v programu Gordic, tak aby se výdaje správně projevily ve FIN v části X.b? Nakoupili jsme mimo jiné PHM - účtuji 261/300 §5212 POL5156 na D 3755,- proti 501/300 na MD 3755,-. Potom účtuji nový řádek SU792 AU0002 §5212 POL5156 na D 3755,- proti SU792 AU0000 na MD 3755,-. Dále mě napadá, když použiju 2x § a POL, nebude ve FIN 2x výdaj? Příjmy u MU 02 nemáme žádné.}

    U programu Gordic se pokud vím, v této souvislosti používá účet 792, ale neúčtujte k němu rozpočtovou skladbu. Výdaj proúčtujte, jak jste zvyklý, tzn. 501/261 + RS (když účtujete v režimu oddělené pokladny) a do výkazu to dostanete proúčtováním zápisu 792 / 792 bez RS, jen s příslušnou analytikou. 

    Konkrétní zápis by měl být:

    792 02 D/ 792 00 minus D. Tento zápis jsem ověřila u jedné hodné paní z města, která to takto účtuje a do výkazu jí to vstupuje (tímto jí děkujeme za rychlost a vstřícnost). 

    Zkuste proúčtovat takto a ověřte, že Vám to do výkazu vstoupilo. Kdyby ne, musíte kontaktovat přímo dodavatele účetního programu a dohodnout s ním jiný vhodný postup. 

    Doplnění odpovědi: Jeden hodný pán z obce nám poslal metodiku Gordic, podle které se má u účtu 792 použít RS. Zápis by byl tento: 792 02 RS 5212 5156 D/ 792 00 RS 5512 5156 minus D. Tak pokud Vám to nevstoupilo do výkazu bez RS, takto by to mělo projít a ve výsledku pak bude RS u mimořádné události vidět, což je žádoucí. 

    Ověřte si ještě podle konkrétního účelu paragraf, viz aktualita:

    https://www.obecuctuje.cz/aktuality/1789

    Např. darované PHM by měly patřit na odpa 5299. 

  • Zaúčtování majetku - vypořádání staveb s ŘSD
    08. 10. 2024

    ŘSD v rámci stavby realizovalo výstavbu stavebních objektů (příklad: schodiště, chodníky, opěrné stěny apod.), které vykazuje jako provozní škodu a má je v nákladech hlavní stavby. V rámci vypořádání ŘSD s obcí chce uzavřít dohodu o narovnání a v této se bude konstatovat, že tyto vybudované stavební objekty byly budovány do majetku obce (realizace stavby např. před 10 lety). Jak tedy zařadit takovýto majetek po uzavření dohody, když ŘSD nechce poskytnout podklad pro zaúčtování - pořizovací hodnotu majetku a dosud provedené odpisy, aby obec mohla navázat na odepisování. Jak tedy proúčtovat do majetku "pořízení", které nebylo realizováno vlastní investiční výstavbou, nebo ho obec nenabyla na základě převodní smlouvy?}

    ŘSD je státní podnik, nejsou vybranou účetní jednotkou, takže Vy nemáte přebírat a navazovat na jejich ocenění. Převzatý majetek se má ocenit reprodukční pořizovací cenou (aktuální hodnotou) - stačí kvalifikovaný odhad, nemusí být znalecký posudek. Jednotlivé stavby (případně TZ stávajících) zařaďte do majetku zápisem 021 MD/ 401 D - jsou převzaty bezúplatně..

    Podobné situace se stávají - pro ŘSD jako investora je to vyvolaný náklad a zároveň duplicitně vznikne majetek obci, MF tento postup ve svých odpovědích schvaluje. 

    Jen dejte pozor na to, pokud by něco z toho nebyla nová stavba nebo TZ, ale oprava - že by investor poškodil a následně obnovil - o tom byste neúčtovali (nevycházejte při majetkové kategoritzaci automaticky z toho, že to nazývají jako "stavby"). 

  • dotace pro svazek obcí
    08. 10. 2024

    Obec uzavřela veřejnoprávní smlouvu o poskytnutí dotace pro svazek obcí vodovody na prodloužení vodovodního řadu. Dotace má být vyúčtována do 31.12.
    Zaúčtuji takto:
    999/956, 373 000/231 100 3639 6349, 956/999
    a vyúčtování na konci roku:
    572 300/349 000, 349 000/373 000?}

    Jako podrozvahový účet použijte krátkodobý účet 916. Paragraf je přesnější 2321. Jinak to máte celé dobře, šikulka jste. 

  • Předávací stanice tepla v bytovém domě - vícenález
    08. 10. 2024

    Dobrý den, prosím o radu s vícenálezem majetku. Předávací stanice tepla v bytovém domě nebyla vedena v majetku od roku 2000, kdy se dům prodával bytovému družstvu, ovšem v kupní smlouvě je výslovně uvedeno, že technologické zařízení domovní výměníkové stanice není předmětem prodeje. Družstvo bytového domu potřebuje opravit tuto stanici a zjistilo, že není jejich. Obec nejdříve zařadí tuto stanici do majetku, podle odborného posudku od teplárenské společnosti má hodnotu 20 tisíc. Je možné stanici zařadit přímo na 028/088?}

    Nejsme schopni to posoudit závazně z právního hlediska, ale domnívám se, že se jedná spíše o součást stavby. Také si myslím, že v této logice to účetně bylo zahrnuto v ceně prodávaného bytového domu.

    Když bylo ujednání takové, že se tato část neprodává, tak se správně neměl vyřadit celů dům, ale jsou to po takové době již jen domněnky, takže když to teď v nějaké aktuální ceně doúčtujete jako samostatnou věc zápisem 028/088, prodejem to vyřadíte 088/028 (ve výsledku jsou tyto zápisy jen formální) a zaúčtujete tím pádem teď jen výnos z kupní ceny (která asi nebude nijak významná) zápisem 311/646, tak se víceméně nic nestane - i kdybyste tehdy nechali část domu v podobě této technologie v majetku, zůstatková cena by teď při prodeji byla nevýznamná. 

    V odpovědi neřešíme DPH.

  • Úvěr na investici
    08. 10. 2024

    Obec uzavřela v červnu roku 2023 smlouvu o úvěru na dofinancování kanalizace a ČOV. Finanční situace byla příznivá + na výstavbu kanalizace čerpáme dotaci z OPŽP a tak jsme začali čerpat úvěr až nyní - první faktura za kanalizaci byla hrazena z úvěru až 1.10.2024. Přečetla jsem řadu dotazů, ale žádný mi úplně nepasoval na naši situaci. Od července roku 2023 nám byla z BÚ strhávána závazková provize, kterou jsem (i letos) účtovala jako bankovní poplatek 518/231 a odpa 6310 a položka 5163, ale přímo na základě výpisu z BÚ. Teprve při úhradě faktury k úvěru, jsem zjistila, že na výpisech z úvěru (které jsem předtím neměla k dispozici) je uvedena "závazková provize" např. - 1 777,- a "splátka závazkové provize" + 1 777,- (převod z BÚ) - bohužel jsem do dnešního data o těchto výpisech neúčtovala - je to chyba a případně jak ji napravit? V některých dotazech jsem objevila i informaci, že výpis z úvěrového účtu je pouze informační a neúčtuje se, je to tak? Úhradu faktury budu/nebudu tedy účtovat na základě tohoto úvěrového výpisu (dle smlouvy máme přímé čerpání)? 321/451 odpa 2321 a položka 6121 uvedu i ÚZ, Zdroj, Nástroj k dotaci (tj. 15 501, 1485 - podíl dotace, bez ÚZ a 1481 - vlastní zdroj financování,...)? Splátka a úrok budou hrazeny z našeho běžného účtu - mám účtovat přímo dle výpisu z BÚ a nebo přes průběžné položky 5348 a 4134 a účet 262 a pak až na základě výpisu z úvěru? Omlouvám se, je to pro mě nová situace a ráda bych měla vše v pořádku.}

    Závazkovou provizi bych účtovala na účet 569 v logice finančního nákladu spojeného s úvěrem, RS máte dobře. 

    Ohledně účtování úvěru - úvěrový výpis je účetní doklad, kontroly někdy požadují zobrazovat pohyby na úvěrovém účtu v účetnictví. Není ale chybou účtovat pohyb na BÚ a výpisem k úvěru to jen doložit - přiložit (pohyby +- na úvěrovém účtu), je to spíše o preciznosti, než vyloženě o požadavku předpisů (problém by byl jedině v okamžiku, kdy byste platbu poslali např. chybně jinam, tzn. je to i kontrolní mechanismus, že se platba, která odešla z BÚ, zobrazila na úvěrovém účtu). 

    Pokud chcete zobrazit pohyb na úvěrovém účtu, ale ten není zároveň běžným účtem, tak byste provizi na BÚ musela účtovat 262 MD/ 231 D, 6310 5163, pohyb na úvěrovém účtu zápisem 569 MD/ 262 D. 

    Obdobně splátku jistiny a úroky - jistina zápisem 262 MD/ 231 D, 8124 na BÚ, na ÚU 451 MD/ 262 D. Úroky 262 MD/ 231 D 6310 5141 na BÚ, na ÚU 562 MD/ 262 D.

    Konsolidační položky zde nepoužívat, to jen v případě, kdy byste k úvěru měli zřízen běžný účet, pak se převody účtují přes pol. 5345 a 4134 (pol. 5348 je určena pro oddělenou pokladnu). 

    Úhradu faktury účtujete dobře - když není hrazeno z BÚ, ale rovnou z úvěru, tak je správné účtovat úhradu na základě výpisu z ÚU. 

    Můžeme si to vysvětlit na situaci finančních investic. Když není zřízen portfoliový (další běžný) účet, ale nakoupíte cenné papíry přímo z BÚ, můžete účtovat rovnou 251/231, výpis portfolia slouží jen jako podklad k tomu - pro doložení nákupu cenných papírů. Také nemusíme nutně účtovat 262/231 a 251/262 až na základě výpisu z portfolia, tam pak i záleží, jestli podklad k zobrazení pohybů vůbec včas máte. 

  • darovací smlouva
    08. 10. 2024

    Dobrý den, a.s. se sídlem v obci poskytla dar "na rozvoj obce především obecní technické infrastruktury - splaškové kanalizace odpadních vod a obecní čistírny odpadních vod" ve výši 846 tis. Dle informací ZO se jedná o příspěvek na splácení úvěru na kanalizaci. Poradíte mi prosím jak se zaúčtováním a rozpočtovou skladbou ? Děkuji.}

    Úvěr je zdroj financování, stejně tak přijatý dar. Pokud není sjednáno vyúčtování, můžete příjem daru účtovat rovnou zápisem 231 MD/ 403 D, RS odpa 2321, pol. 3121. Jestli je kanalizace již zařazená v majetku, přiřadíte dar jako transfer na kartu majetku a začnete jej nově rozpouštět. Pokud dokončeno ještě nemáte, zůstane dar bez pohybu na účtu 403 až do zařazení, rozpouštět se začne zápisem 403/672 až proti odpisům po zařazení.

    Je jedno, na co peníze reálně použijete, důležitý je účel daru - že má být použit na financování dlouhodobého majetku.

  • Neinvestiční příspěvek DSO
    07. 10. 2024

    Dobrý den, na základě avíza bychom měli zaplatit DSO neinvestiční příspěvek jako podíl na spolufinancování projektů realizovaných na podporu zavádění chytrého energetického managementu v obcích. Jedná se o:
    - architekturu pro obnovitelné zdroje energie (OZE)
    - pilotní studii využití OZE.
    Chci poprosit o kontrolu účtování, jestli bude správně 572 / 349, platba 349 / 231 pol. 5329 a ZJ 026, jelikož je DSO z jiného okresu. U § si vůbec nejsem jistá. Může být § 2115? A ještě se chci zeptat, jestli tento příspěvek, který v DSO byl schválen na členské schůzi a my budeme platit na základě avíza, má být schválen u nás zastupitelstvem obce? Nebo stačí jen radou?}

    Účtování máte dobře, paragraf 2115 je zde jako obecný pro OZE vhodný (konkrétnější volíme jen když se úspora týká nějakého konkrétního majetku). 

    Schválit by mělo raději zastupitelstvo obce - nejedná se o klasickou dotaci, ale je to nad rámec členského příspěvku, měly by se stanovit i pravidla. 

  • přestupek
    07. 10. 2024

    Dobrý den, obec obdržela fakturu od města Havl. Brod za projednané přestupky dle veřejnoprávní smlouvy. Prosím jak účtovat?}

    Předpis 572/349, úhrada s pol. 5321, jedná se o spolupráci obcí v rámci výkonu veřejné správy, mělo by být účtováno jako transfer (aby vyšla konsolidace, tak město by mělo příjem zatřídit na pol. 4121). 

  • Dotace ex post na zateplení zdravotního střediska
    07. 10. 2024

    19. 5. 2023 přišlo rozhodnutí o poskytnutí finančních prostředků (Dotace) ze Státního fondu životního prostředí na zateplení Zdravotního střediska, na částku 2.351.244,15 Kč (základ stanovení podpory je 5.154.825,20, podpora je 45% z tohoto základu). Z toho dotace Investiční 2.277.944,18 a Neinvestiční 41.727,19.
    (Zbylých 2.835.153,86 (55%), z toho Investiční 2.784.153,99 Kč a Neinvestiční 50.999,87, mělo jít za námi.
    Účtované květen 2023, částka 2.351.244,15 Kč, na 955/0300 org. 3599 na D, 999/0955 na MD.
    29. 02. 2024 změna, byla podepsaná nová smlouva o poskytnutí podpory na tuto akci na jinou částku, a to na 2.319.671,34. (Tady bude třeba odúčtovat rozdílnou částku). (neinvestiční část zůstala stejná)
    U upravené schválené dotace je uvedená možnost ji použít na výdaje vzniklé od 01. 02. 2020.
    V roce 2022 bylo zaplacené za vypracování energetického posudku 67.155,- Kč, vyjádření ornitologického spolku 3.000,- Kč, zpracování žádosti o dotaci 70.180,- Kč. Tyto částky účtované MD518-0300/D321-001, MD321-001/231-0100,OdPa 6409,Pol 5169. (Dle projektové přípravy se jedná o neinvestiční výdaje)
    V roce 2023 16.8.2023 byla zaplacená částka 298870,- Kč za projektovou dokumentaci pro výběrové řízení MD042-0170/D321-001, ORG 35991, MD321-001/231-0100 OdPa35991, Pol. 6121.
    Žádné dohady nebyly vytvořené.
    V letošním roce 2024 platíme většinu faktur. Ve finále bude cena díla vyšší, a to 6.628.054,80 Kč.
    Nyní se jedná o to, správně, dle UZ zpětně upravit účtování. U dvou větších faktur jsme již zaúčtovali, snad správně, pod účelovým znakem 170590505 investice, na které by měla být čerpaná dotace, a to ve výši 45%, pod ÚZ 170190505 jsme účtovali náš 55% investiční podíl.
    Letošní faktury upravíme v tomto duchu tak, abychom se vešli do investiční části ex post dotace? Nevíme ale jak na neinvestiční část. Letos už máme samé investiční faktury, neinvestice byly prakticky "účtované" jen v tom roce 2022, jak jsem výše uvedla. Jak je zpětně označit, či přeúčtovat? Děkujeme}

    U podrozvahy máte opačně strany - účet 955 má být na MD, 999 na D. Částky mi nesedí - 45 % z 5154825,20 Kč mi vychází na částku 2319671,34 Kč. To vychází i na druhou přiznanou konečnou částku. Z podrozvahy rozdíl odúčtujete jednoduše zápisem 955 minus MD/ 999 minus D. 

    Značení odpovídá programu "Národní plán obnovy" - nástroj 170, zdroj 5 a ÚZ 90505 - toto značení použít ve výši celkové dotace, vlastní podíl neznačte účelovým znakem, ale jen nástrojem 170 a zdrojem 1.

    Pokud je poskytovatelem SFŽP, tak pro neinvestiční výdaje je určen ÚZ 90008. 

    Neinvestiční výdaje dooznačíte ve výši dotace jen ručně na doklady. U těch investičních by se měla procenticky označit faktura z loňského roku za PD, pokud je to celý způsobilý výdaj a zbytek dooznačit letos. Kontrolní součet za všechny roky je mít značeno v celkové výši dotace. Ve výši investiční dotace se má letos zaúčtovat i dohada 388/403 (až bude majetek - TZ zařazen, tak k němu přiřadit a rozpouštět), neinvestiční dotace se doúčtuje jako oprava zápisem 388/672 (není to pro Vás významná částka). 

    V odpovědi neřešíme výdaje z roku 2022 - některé mohou být účetně správně spíše investiční, ale to si snad nějak obhájíte. 

  • Povodně 2024
    07. 10. 2024

    Dobrý den, v souvislosti s povodněmi 09/2024 jsme byli dotázáni dodavatelem, který se podílel na odklízení škod po povodních, zdali má fakturovat bez DPH, poněvadž se dle jeho slov jedná o náhradu za ušlý zisk při odklízení mimořádné situace, tudíž by fakturace měla být od DPH osvobozena. Prosím o vaše vyjádření k dotazu. Děkuji.}

    Pokud Vám toto odklízí dodavatel a fakturuje (třeba za odstraňování naplavenin z pozemků obce ...) - je to poskytnutí služby z jeho strany a určitě musí být s DPH. Nenajdeme nějaké důvody pro osvobození od DPH.

    Bez DPH jsou klasické náhrady škody - to by ale musela být situace, že Vy jste podnikateli způsobili škodu, on musel vynaložit náklady na její odstranění a od Vás požaduje náhradu (tedy nedošlo k poskytnutí služby). Tak tomu ale v tomto případě určitě nebylo.

  • Přijetí daru
    07. 10. 2024

    Dobrý den,
    město bude uzavírat Smlouvu o smlouvě budoucí darovací. Jedná se o níže uvedený dar v tabulce, v celkové hodnotě cca 331 541,- Kč včetně DPH. Tato smlouva by měla sloužit jako podklad pro uzavření budoucí smlouvy darovací. Dárce bude mít 3 roky ve své správě a majetku dodané prvky a teprve po uplynutí udržitelnosti se prvky převedou na město – pak bude uzavřena ještě jedna darovací smlouva. Který orgán má pravomoc výše uvedenou smlouvu schválit? Rada města nebo Zastupitelstvo města?

    Posezení s přístřeškem 4 ks
    Venkovní odpadkový koš Luna se stříškou 5 ks
    Servisní stanice 2 ks
    Stojan na kola 5 ks}

    Podle § 85 a) zákona o obcích je vyhrazenou pravomocí zastupitelstva obce schvalování "nabytí hmotných nemovitých věcí".  Nejsme právníci, ale spíše to vidím vše na věci, z právního hlediska, movité, v takovém případě by se jednalo o zbytkovou pravomoc rady.

    Až to bude aktuální, tak dané věci převezměte podle toho, kdo bude převodce (dárce) - jestli jiná vybraná účetní jednotka (přebíráme ocenění a navazujeme na něj) nebo jiný subjekt (převzatý majetek oceňujeme reprodukční pořizovací cenou). 

← Novější dotazy

Zobrazit

Hledání v dotazech

Tipy pro práci s dotazy

Acha obec účtuje s.r.o.

Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8

IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091

Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010

Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007

Návrh a tvorba webu