Obec účtuje - Vše o účetnictví obcí

Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

Dotazy

Hledanému výrazu odpisy odpovídá celkem 54 dotazů:

  • Přebytek provozního příspěvku PO
    18. 09. 2023

    Potřebovali bychom poradit, jak vyřešit přebytek na provozním příspěvku (bez příspěvku „na odpisy“) námi zřízené příspěvkové organizace (MŠ), kterou jsme zřídili před pár lety. MŠ velmi dobře hospodaří a tím se dostala do situace, že už nyní ví, že jí bude přebývat značná část příspěvku (cca 600 tis.). Proto se obrátila na zřizovatele s žádostí, co s tím. V žádném případě nechceme postupovat k její škodě, ani ji jakkoliv demotivovat. Současně nechceme jít cestou zdanění přebývajícího příspěvku, na rovinu říkám, že mi to přijde škoda. Napadají mě tři možnosti: 1) s tímto odůvodněním příspěvek po schválení příslušným orgánem (u nás ZM, schválilo letošní příspěvek) zkrátit a převést zřizovateli. I když zákon říká, že krátit příspěvek se smí jen v odůvodněných případech. Jaké to jsou? Spadá pod ně i náš případ? 2) letošní přebytek příspěvku převést na příspěvek pro rok 2024. Tedy schválit letošní příspěvek tak, že část bude kryta z příspěvku roku 2023. Zřejmě by k tomu bylo potřeba usnesení zastupitelstva při schvalování příspěvku. Usnesení máme formulované „schvaluje příspěvky příspěvkovým organizacím dle přílohy č. x tohoto usnesení“ a v příloze je tabulka příspěvků jednotlivým PO. Rozpočet města i příspěvkových organizací bude schvalován na přelomu listopadu a prosince. 3) Ještě mě napadlo, že bychom mohli v ZM schválit objem příspěvků jako celku a jejich rozdělení pak už nechat na radě města jako zřizovateli (rada k tomu žádné zvláštní pověření nepotřebuje). Bylo by v tomto případě také nutné nějaké usnesení o použití loňského příspěvku? Preferujeme možnost převést přebytek letošního příspěvku na příspěvek pro rok 2024 před jeho vracením a posílám sem a tam, tedy variantu 2. Doufám, že se mi povedlo nastínit náš problém a prosím o pomoc s jeho řešením.

    První varianta - za mne je možná. zákon nijak nespecifikuje důvody pro úpravu finančního vztahu zřizovatel a PO. Pokud tam ale jasně přebývají peněžní prostředky, tak za mne je to legitimní důvod. 

    Druhá varianta - ano - za me také možná.  Mělo by to být tak, že bude stanovena konkrétní částka příspěvku poskytnutého z roku 2023, která bude určena k čerpání na rok 2024. Pokud zastupitelstvo schvalovalo něco, z čeho vyplývalo, že je to provozní příspěvek výhradně na rok 2023 (například jako položka rozpočtu), potom by ten přesun na rok 2024 mělo odsouhlasit zastupitelstvo. Pokud tomu tak není a třeba v rozpočtu je jen uvedeno "provozní příspěvek", tak nevidím problém, aby toto "upřesnění" ve smyslu, že část je určena na rok 2024 provedla Rada (někde je to záležitostí i "úředníků"). No a toto rozhodnutí by se potom promítlo do nastavení příspěvků na rok 2024 - tak jak uvádíte. Na základě toho u PO možné účtování na Dal 384 (a u zřizovatele na MD 381). 

    Třetí varianta - pokud správně chápu - technika by byla stejná jako v bodě 2, jen by zastupitelstvo nechalo větší volnost Radě - tedy Rada by definovala, kdo jaké peníze dostane, na jaké období. Tedy jen by do toho nebylo případně zatahováno Zastupitelstvo (to by pracovalo jen s celkoovu částkou příspěvků). Tedy rozhodování - viz bod 2. Já bych ale třeba do tohoto u obce Vašeho typu (menší město) nešel.

    Ještě mne napadá čtvrtá varianta (v některých situacích by se mohla hodit) - změnit část příspěvku z provozního na investiční - tak, aby je neúčtovali do výnosů na 672, ale do fondu investic na 416. To by bylo zajímavé zejména v situaci, kdy by si organizace postupně šetřila na nějakou investici (případně si kryla nějakou velkou opravu). A u té investice je mi jedno, zda by si ji následně platila sama, nebo by zřizovatel před její realizací nařídil odvod z fondu investic a pořízení zajistil.

  • zařazení investičních prvků zahrady z dotace pro školu
    14. 02. 2023

    Dobrý den, mám ještě jeden dotaz ohledně pořízení majetku a následnému předání do správy naší příspěvkové organizaci, která má majetek dle zřizovací listiny svěřený a odepisuje ho. Máme rozhodnutí na dotaci ze SZIF na enviromentální zahradu ZŠ, jedná se o dotaci kombinovanou investiční a neinvestiční. Z loňského roku už mám náklady na projektovou dokumentaci ta je jako investice. Letos se zahrada dokončila a od 4.11.2022 je v užívání (opět jsme dostali tuto informaci až letos :-( ). Jak postupovat u nás v majetku, jak účtovat o zařazení, když majetek budeme předávat až po schválení ZM v únoru, zatím ho budeme muset vést u nás. Dotaci dostaneme až v roce 2023. Rozpočítané podíly SR, EU i vlastní podíl a ÚZ, Nástroj i Zdroj všude na fakturách mám. Prosím o o účtování, jde mi o zařazení do majetku a kdy zadat transfer u majetku a začít rozpoušťět? Hned při zařazení 4.11.2022, i když dotace přijde v roce 2023? a v tu dobu už majetek bude mít předaný ZŠ? A na dohadné účty tedy dát část investiční a část neinvestiční také ? Děkuji

    Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

  • Příspěvek na odpisy PO
    23. 11. 2022

    Dotaz o ohledně příspěvku na odpisy majetku, který má PO svěřený k hospodaření. Město poskytuje příspěvek na odpisy na veškerý odpisovaný majetek dané PO. V knize Majetek krajů, měst, obcí... jsem si přečetla, že "Zřizovatel pokrývá v rámci příspěvku na provoz odpisy staveb..." Měl by se příspěvek na odpisy týkat pouze staveb, nebo lze přispívat i na ostatní odpisovaný majetek, který má PO v evidenci.

    Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

  • odpisy
    27. 01. 2022

    Dobrý den, účtuji i příspěvkovou organizaci - mateřskou školu a povedlo se mi v roce 2019 zaúčtovat chybně odpisy ve výši cca 2.500,- Kč. 551/082 jsem naúčtovala 2x, 401/416 pouze 1x. Zjistila jsem to až nyní. Prosím o radu jak v roce 2021 opravit, aby mi souhlasil účet 082 se skutečně provedenými odpisy. Když naúčtuji pouze 401/416, nesouhlasí odpisy ve výsledovce s tvorbou fondů v příloze. Děkuji.

    Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

  • Investice
    10. 01. 2022

    Provedli jsme rekonstrukci kuchyně a výdejen jídla v MŠ a ZŠ. Naše PO. Obdrželi jsme na tuto společnou akci investiční dotaci. Dodatkem ZL převedu toto zhodnocení příslušné příspěvkové organizaci. Jak zaúčtují převod a jak prosím zaúčtuji přijetí dotace u nás a následný převod transferu na PO. Děkuji

    Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

  • Poskytování příspěvku na odpisy PO zřizovatelem
    03. 12. 2021

    Jako zřizovatel školských PO jim dokrýváme v provozním příspěvku odpisy dlouhodobého hmotného majetku, odvod z odpisů nenařizujeme. Odpisy nehmotného majetku však nedokrýváme. PO na konci roku zaúčtují MD 416/D 649 ve výši odpisů nehmotného majetku. Na 241 mají dostatek financí, toto zaúčtování nelze brát ve smyslu záznamu podle § 66 odst. 8 vyhl. č. 410/2009 (do přílohy účetní závěrky). Je tento postup pro vyrovnání 5xx/6xx správný? Nebo je nutné dokrýt 100 % odpisy v příspěvku od zřizovatele a nařídit 100 %ní odvod do rozpočtu zřizovatele ve výši krytí odpisů nemovitého majetku? Nepřistoupili jsme k tomu zatím z důvodu finančních a účetních operací navíc. Investiční akce na PO provádí zřizovatel.

    Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

  • Příspěvková organizace - investiční fod
    14. 11. 2021

    Naše PO zakoupila letos v létě automobil, který odepisuje. Odepisuje na základě schváleného odpisového plánu zápisem 551/08x a zároveň zápis o tvorbě IF 401/416 - je to tak správně? Jejich účetní chce, aby obec schválila, že provozní příspěvek pro rok 2020 obsahuje i příspěvek na odpisy (v rozpočtu má nyní PO schválen provozní příspěvek). Má zřizovatel povinnost přispívat PO na odpisy a v případě že ano, může teď schválit, že provozní příspěvek pro rok 2020 zahrnuje i příspěvek na odpisy ve výši např. 1/2 skutečných odpisů? V rozpočtu na 2022 už mají odpisy vyčísleny. A je správné účtování 401/416 ve skutečné výši odpisů, když od zřizovatele dostanou jen část, případně žádný příspěvek? Jak je to potom s krytím IF?

    Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

  • Zřizovací listina - svěřený majetek
    22. 09. 2021

    Zřizovatel financuje investiční akci např. „Vybudování přírodní zahrady“ u mateřské školky, která se skládá z několika drobných staveb umístěných na pozemku, který je svěřen k hospodaření mateřské školce (příspěvková organizace). Po dokončení, popř. kolaudaci stavby je majetek na základě „Zápisu o svěření majetku k hospodaření“, podepsaný vedoucím odboru, předán příspěvkové organizaci k hospodaření (pokud je kolaudace, tak k datu kolaudace, k datu uvedení majetku do užívání, aby zřizovatel nemusel počítat odpisy). Následně při nějaké příležitosti se zpracuje dodatek ke zřizovací listině s úpravou majetku, který schválí zastupitelstvo. Moc se mi nelíbí, že o svěření majetku PO účtujeme již na základě Zápisu, kdy to ještě neschválilo zastupitelstvo. Na druhé straně se zase včas a správně odpisuje majetek u PO, která ho skutečně užívá. Kdybychom čekali až na den, kdy svěření majetku schválí zastupitelstvo, museli bychom pravděpodobně majetek zaúčtovat např. k datu kolaudace na účet 021 a majetek do doby převodu na PO odpisovat, což je zase takové divné, že majetek odpisuje zřizovatel, který jej ve skutečnosti nevyužívá a rozestavěná investice to také není. Napadlo mě, zda by nešla do zřizovací listiny nějakým způsobem zapracovat věta např. tohoto znění (samozřejmě by se musela ještě právně doladit, upravit) „Dlouhodobý majetek včetně drobného majetku, který je příspěvkové organizaci předán k hospodaření na základě Zápisu…… se považuje za svěřený k hospodaření k datu uvedeném v zápisu“, nebo něco obdobného, abychom mohli nadále předávat majetek PO k hospodaření na základě Zápisu a následně občas aktualizovat zřizovací listinu formou dodatku. Zastupitelstvo by vlastně prostřednictvím zřizovací listiny dopředu schválilo, že předáním majetku „Zápisem“ PO, se majetek považuje za svěřený. Nebo tu větu vztáhnout alespoň k movitému dlouhodobém majetku. Cítím, že i tu větu nebude jednoduché správně právně naformulovat – dodržení kompetencí, přesné nadefinování majetku atd. Nebo můžete nám poradit, jak to nastavit, abychom u rozsáhlejších investičních akcí v PO (např. rekonstrukce penzionů pro seniory, domovů důchodů, škol), kdy dochází i k nákupu většího množství zejména movitého hmotného majetku (včetně drobného), mohli majetek v souladu s datem uvedení majetku do užívání předat majetek PO a nebyli v rozporu s rozpočtovými pravidly, zřizovací listinou, zákonem o účetnictví apod.? Dále jsem se chtěla zeptat, zda se dá stavba, která byla vybudována na pozemku svěřeném PO, považovat rovněž za stavbu automaticky svěřenou (spojitost s občanským zákoníkem – stavba je součástí pozemku až na nějaké výjimky). Pokud ano, tak problém bude asi u inženýrských staveb (např. plynová přípojka atd.) a další problém bude s účtováním (pozemek, stavba – samostatné rozvahové účty, o stavbě by se muselo samostatně účtovat, že se svěřuje k hospodaření – snížení 021, zvýšení 909, i když po právní stránce už svěřena je). Asi by se na to muselo nahlížet obdobně jako na technické zhodnocení provedeném na svěřeném majetku zřizovatelem – zde již nedochází ke svěření. Nebylo by také vhodné, aby ve zřizovací listině byla naformulována nějaká věta, že např. při úbytku majetku např. vyřazením dle platných předpisů, dochází ke snížení svěřeného majetku o tento majetek? Děkuji za odpověď.

    Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

  • Převod majetku z DSO na obec
    03. 05. 2021

    Dobrý den, prosím o radu. DSO v minulosti obdrželo dotaci na pořízení - dlouhodobého majetku v hodnotě nad 40 tis. (povodňové hlásiče) - drobného majetku (který je u svazku evidován jako soubor) Jednotlivé obce poslaly formou transferu svazku svůj vlastní podíl na pořízení tohoto majetku. Nyní skončila udržitelnost projektu a svazek chce majetek k 31. 05. 2021 předat obcím. Svazek účtuje odpisy 1x ročně k 31. 12.. Prosím o radu - jak zaúčtuje předání majetku DSO? Bude účtovat odpisy v poměrné výši k 31. 05. 2021? - jak zaúčtuje předání majetku obec? Bude účtovat o přijetí daru? Pokud by DSO letos odpisy vůbec neproúčtoval bude obec účtovat o odpisech za celý rok? Děkuji za odpověď

    Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

  • Rezerva na pěstební činnost, lesní hospodářský plán
    11. 03. 2021

    Obec jako vlastník lesů pronajímá lesy příspěvkové organizaci, která s nimi na základě nájemní smlouvy hospodaří. Není mi jasné, zda rezervu dle zákona č. 593/1992 Sb., o rezervách, by měla vytvářet obec nebo příspěvková organizace. Totéž mi není jasné u lesního hospodářského plánu, zda by ho měla mít v majetku obec nebo příspěvková organizace. Dle zákona č. 289/1995 Sb. lesní hospodářské plány jsou nástrojem vlastníka lesa a zpracovávají se zpravidla na deset let. Jedná se mi o to, zda příspěvková organizace může vytvářet daňově účinnou rezervu na pěstební činnost a také vytvářet daňové odpisy na LHP, když není vlastníkem lesa.

    Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

  • ! Převod majetku z města na s. r. o. se 100% účastí města
    16. 10. 2020

    Město má ve svém vlastnictví kompaktní zametač Johnston CN 400 v pořizovací ceně 3.542.880 Kč. Majetek byl pořízen i za dotační prostředky. Po skončení doby udržitelnosti projektu město hledá nejvhodnější způsob převodu tohoto majetku na společnost s. r. o., kde město je 100% vlastníkem této s. r. o. Majetek ještě není plně účetně odepsán, zůstatková cena činí 2.465.254 Kč. Na městě zastáváme názor, že majetek by měl být převeden úplatně za cenu v místě a čase obvyklou. Ředitel společnosti s. r. o. prosazuje bezúplatný převod majetku. Jaký způsob převodu doporučujete?

    Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

  • navýšení majetku PO
    30. 01. 2020

    Jak se správně zaúčtuje tento účetní případ na straně zřizovatele i příspěvkové organizace: město navýšilo majetek své příspěvkové organizace o chatky, které pořídilo ze svého rozpočtu s tím, že příspěvková organizace tyto chatky splatí dle splátkového kalendáře. Město zaúčtuje snížení majetku 551, 081//021 a předpis pohledávky 469//výnosový účet? A příspěvková organizace vezme do majetku 021//401 a předpis závazku?

    Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

  • Tvorba investičního fondu PO
    24. 04. 2019

    Potřebovala bych poradit ohledně tvorby investičního fondu u naší příspěvkové organizace - ZŠ. Město dává škole příspěvek na krytí odpisů v plné výši. V r. 2018 byl příspěvek na odpisy (účet. č. 551)ve výši 545 tis. Kč (závazný ukazatel rozpočtu - finanční prostředky nesmí být použité na nic jiného). Skutečné odpisy ZŠ K 31.12.2018 (účet č. 551) 521 tis. Kč. Tvorba investičního fondu však nebyla ve výši odpisů, ale pouze 281 tis. Kč s tím, že ZŠ ponížila částku na tvorbu IF o transferový podíl. Je to takto v pořádku? Dle mého názoru město zasílá ZŠ celkovou částku na krytí odpisů a tím pádem by celá částka měla také tvořit IF. Rozdíl č.ú. 551 a výší tvorbou odpisů je 240 tis. Kč - ZŠ použila tyto finanční prostředky nikoliv na tvorbu IF (kde pak zřizovatel schvaluje čerpání), ale na něco jiného ve svém rozpočtu a zřizovatel nemá přehled co s penězi udělali. Prosím o radu

    Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

  • Smlouva o příspěvku
    27. 11. 2018

    Náš nově zvolený starosta je také starostou TJ Sokol Bxxx. Tato organizace si žádá každoročně o příspěvek na činnost, kterou schvaluje zastupitelstvo obce. Je možné aby starosta sokola byl podepsaný podepsaný na smlouvě a zároveň jako starosta obce také podepsaný na téže smlouvě? Jedná se o jednu osobu. Smlouvu pro výši příspěvku schvaluje zastupitelstvo.

    Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

  • dotace z ministerstva životního prostředí
    26. 11. 2018

    V roce 2017 jsme obdrželi registraci akce a rozhodnutí o poskytnutí dotace z programu 11531 - operační program životního prostředí 2014-2020 na ,,revitalizaci větrolamu ". Dotace je vypsána jako investiční, celá akce spočívá ve výsadbě 192 ks stromů ( tedy zeleň ). Dle smlouvy o dílo byla akce dokončena ke dni 20.12.2017. Dodatkem ke smlouvě byla uzavřena s dodavatelem následná péče o větrolam od 1.12.2017-30.11.2020. Při předauditu v tomto měsíci nás auditor upozornil, že nemáme zařazeno do majetku ( zřejmě dle předchozích dotazů na Vašich stránkách účet 029 ). Nevíme jak se postavit k účtování následné péče, jestli zvolit položku 5169, nebo pokračovat v nedokončené investici, tedy položkou 6xxx. Kolegyně telefonovala finanční manažerce a zjišťovala zda následná péče má být součástí investice či nikoliv. Ta ji oznámila, že jí to nezajímá, slušně řečeno ji odbyla. Zbývá tedy otázka zda zařadit do majetku bez následné péče a pak při kontrole dojít k závěru, že případně účetní jednotka nepostupovala správně. Z podmínek smlouvy o dotaci toto nelze vyčíst. Samozřejmě auditoři chtějí, abychom si zjistili, ale kde ?

    Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

← Novější dotazy

Oblasti dotazů

Hledání v dotazech

Tipy pro práci s dotazy

Návrh a tvorba webu