Obec účtuje - Vše o účetnictví obcí

Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

Dotazy

Hledanému výrazu odpisy odpovídá celkem 296 dotazů:

  • KS - přerušení řízení
    07. 02. 2024

    V 15.1. jsme dali na katastr nemovitostí 4 smlouvy o prodeji bytů stávajícím nájemníkům. Tři smlouvy byly zapsány, u čtvrté smlouvy katastr 6.2. přerušil řízení než si nájemníci založí společenství vlastníků. Čtvrtá smlouva bude ležet na katastru do doby založení SVJ. Musím zaúčtovat zpět do majetku , když smlouva pořád leží na katastru?

    Nejsme právníci, můžete to zkusit ověřit na KN, ale osobně si myslím, že to přerušení není právně totéž jako zamítnutí vkladu - nebudete muset platit znovu poplatek a dávat znovu na vklad? Co jsem si tak ověřovala, mělo by se jednat jen o mezistupeň při rozhodování, kdy neběží běžné lhůty.  

    Podle bodu 6.4. ČÚS 701 se mají zápisy zrušit v případě, kdy KN zápis nepovolí, vyloženě tato situace ještě nenastala, tak bych zatím nechala zaúčtováno v dobré víře s tím, že zamítnuto to není, jen přerušeno, do konce roku se to myslím vyřeší :) (uf, ještě že se neptáte co s tím koncem roku :)

    Moc nechápu, proč tři povolili a jeden ne, to je ve vztahu k různým bytovým domům? 

    A ještě rada na závěr - určitě si to pohlídejte a nájemníky popohánějte, snad sami budou mít snahu to co nejrychleji vyřešit, jde hlavně o to, aby se to nenechalo být a neřešilo pak za rok při závěrce, ale snad je i nějaká lhůta pro nápravu ze strany KÚ (nějaká maximální doba pro přerušení řízení...)? 

    Co mě ještě dodatečně napadlo jako takový závěr - maximálně byste to pak opravili, kdyby zpětně vklad nepovolili, je to postup v souladu s ČÚS, nechat zatím vyřazené, zápisy nerušit, když ještě nemátek konečné rozhodnutí, např. by se i doúčtovaly odpisy, pokud by to nakonec zamítli... Myslím totiž, že když požadavek nájemníci splní, tak právní účinky vkladu budou zpětně k 15.1., to je důležitá informace pro rozhodnutí, co s tím (to bych si u KN být Vámi pro jistotu ověřila). 

  • Předání majetku PO
    30. 11. 2023

    Obec má zřízenou PO základní školu, která má svěřený movitý a nemovitý majetek k hospodaření. Obec postavila novou budovu - učebny, na tuto akci získala investiční a neinvestiční dotaci z IROP. Stavba je dokončená a 15.11.2023 byl vydán kolaudační souhlas. Budovu včetně zařízení (DHM i DDHM) budeme předávat ZŠ. Z celkové dotace 27 261 000 Kč jsme dosud obdrželi (investiční) 8 506 000 Kč. Majetek bychom měli předat ke dni kolaudace, ale jak "předat" dotaci? Část ještě dostaneme v prosinci a zbytek v únoru-březnu 2024. Kolik bude skutečně činit investiční a kolik neinvestiční dotace v současné nevíme, budeme vědět až po poslední žádosti o platbu v roce 2024. K jakému dni máme tedy předat majetek příspěvkové organizaci a jak postupovat a účtovat o dotaci?

    Když se bavíme o nové budově - stavbě, tak svěřit jí lze PO až po schválení svěření v ZO (případně úprava ZL), protože se jedná o nový majetek. Výjimka je TZ stávajícího majetku - pokud byste dělali TZ na budově, která je již svěřená, pak se svěření TZ neschvaluje a má se předat protokolem a účetně automaticky k datu dokončení (kolaudace), protože právně je to součástí již svěřeného majetku.

    U movitých věcí je nutné svěření schválit vždy, takže budou včetně zařízení předáte PO účetně až po schválení svěření.

    Tolik k okamžiku předání.

    Je tedy možné, že zatím u Vás naběhnou odpisy a rozpouštění transferu a PO to pak předáte v ZC. Třeba už budete vědět více k částce dotace, jinak se dotace předává vždy v celkové očekávané výši a drobné rozdíly od dohad se mohou vypořádat v rámci vyúčtování dotace u obce. 

  • Změna územního plánu - zrušení krajským úřadem
    20. 11. 2023

    Dobrý den, prosím o radu ohledně účtování změny územního plánu. V loňském roce zastupitelstvo obce schválilo opatření obecní povahy – změnu č. 2 územního plánu. V majetku jsme navýšili cenu ÚZ o technické zhodnocení a začali odepisovat z vyšší ceny. Letos nám krajský úřad svým rozhodnutím zrušil OOP – změnu č. 2 územního plánu. Obec nechá ÚP přepracovat. Můžete mně prosím poradit, jak mám účtovat? Napadlo mě vrátit hodnotu technického zhodnocení na 041/019, odúčtovat odpisy i poměrnou část rozpouštěných dotací, kterou jsme obdrželi při změně č. 1. Teď budeme na 041 znovu skládat jednotlivé faktury a jakmile zastupitelstvo schválí změnu ÚP, tak navýším cenu územního plánu a začnu odepisovat ze zvýšené ceny?

    Máte pravdu, že zrušením OOP se změna stává neplatnou a neměla by být zařazena v majetku. Jedná se ale asi o novou skutečnost, nebo to zrušili se zpětnou právní účinností? To je rozhodující pro opravu - buď to přeřadíte teď nově v ZC změny na účet 041, nebo zrušíte zpětně zařazení, pokud by bylo OOP od počátku neplatné. 

    Je pravda, že dotace se váže k celé hodnotě majetku, nejen k té hodnotě, kterou kryje, ale tady je to docela specifická situace, kdy bych do původní dotace nezasahovala, pokud byla určena jen na změnu č. 1 a pracovala bych jen s hodnotou nákladů na změnu č. 2. Asi by se to jako odchylka od metody muselo ale popsat do přílohy závěrky. Přijde mi to více vypovídající vzhledem k tomu, že se jedná jen o dočasné vyřazení, náklady zůstanou na účtu 041, přičtou se k nim další a pak dojde ke znovuzařazení, není to tedy trvalé odúčtování majetku do nákladů, proto bych dotaci nechala (jinak bych to řešili, kdyby to byla dotace na změnu č. 2, kterou teď potřebujeme dočasně vyřadit z majetku). 

    Také ale bude záležet, jestli původní náklady na změnu č. 2 budou využitelné, ale jako variantní řešení bych to na účtu 041 spíše nechala, než to účtovat jako zmařenou investici. 

  • Kupní smlouvy za 1 Kč a zařazení do majetku + odpisy
    11. 10. 2023

    Dobrý den, uzavřeli jsme dvě kupní smlouvy. Smlouvy se týkají nově vznikající lokality pro výstavbu RD. U obou smluv jsou prodávajícími XXX s.r.o. a fyzická osoba. Každá smlouva je na kupní cenu ve výši 1 Kč. První smlouva je na „Nová technická a dopravní infrastruktura – lokalita Loutořeč, zahrnující - splaškovou kanalizaci a vodovod“. Zaplatila jsem každé z kupujících stran 0,50 Kč a zaúčtovala 042/231 §2219 pol. 6121 (můžu ještě změnit). V této smlouvě je uvedena účetní hodnota stavby 4 893 865 Kč, kterou tvoří stavební objekty: splašková kanalizace, čerpací stanice, výtlak a vodovod. Jak bych měla nyní zařadit do majetku. Za tu 1 Kč vše jako celek? A jak by to bylo s odpisy? Druhá smlouva je také na "Nová technická a dopravní infrastruktura – lokalita Loutořeč, zahrnující - komunikaci, zeleň a veřejnou osvětlení“. Zaplatila jsem opět každé z kupujících stran 0,50 Kč a zaúčtovala 042/231 §2219 pol. 6121. V této smlouvě je navíc uvedeno 6 pozemků, na kterých stavební objekty leží a které nám oba vlastníci prodávají. Prodávající již provedli vklad na KÚ (navíc zaplatili 2 000 Kč za vklad a podle smlouvy jej měla zaplatit obec) a pozemky byly převedeny na obec. Opět nevím, jakým způsobem zařadit do majetku? Ve smlouvě není účetní hodnota stavby uvedena vůbec, a i kdybych chtěla zařadit jako jeden celek „technickou a dopravní infrastrukturu v lokalitě Loutořeč“ za 1 Kč, jak by to opět bylo s odpisy? I odpisová skupina je rozdílná pro komunikaci, veřejné osvětlení apod. A na pozemky udělat nějakou RPC odhadní cenu za m2 a v té hodnotě je zaúčtovat a zařadit? Nebo bych si měla od protistran vyžádat upřesňující podklady? Snad jsem popsala vše a srozumitelně. Děkuji za vaše vyjádření.

    V případě koupě se jedná o úplatný převod, v souladu s předpisy oceňujeme majetek v takovém případě pořizovací cenou. Je naprosto v pořádku, že použijete cenu ze smlouvy, nemůže to být vytknuto. Rozpočítávat 1 Kč mezi tolik staveb, to bych nedělala, už i kvůli tomu abyste v majetku neměli desetihaléře. Můžete to zaokrouhit na celé Kč takto:

    - první smlouva, tam za jednu korunu pořizujete celkem 4 majetkové položky. Kanalizaci dáte za 1 Kč na účet 021, vodovod také, čerpací stanice a výtlak budou také každý za 1 Kč, ale již účet 022 jako technologie (možná výtlak do ceny čerpací stanice nebo kanalizace, podle toho o co se konkrétně jedná, jestli o vedení nebo technologii). Účetně to bude vypadat takto (v případě 4 položek, účtovat níže uvedené zápisy byste měli k datu předání dle smlouvy):

    042 MD 4 Kč/ 321 D 1 Kč, 649 D 3 Kč (jako rozdíl ze zaokrouhlení). Odpa bych volila jiný, nemusíte rozdělovat podle sítí, tady asi nejlépe 3639. 

    Zařazení viz výše 021 (022)/ 042.

    - druhá smlouva tam pořizujete za korunu stavbu komunikace a druhou stavbu VO (zeleň půjde asi do ceny komunikace jako vegetační pásy podél komunikace?), k tomu šest pozemků, účtování stejně:

    K datu předání staveb nezapisovaných do KN - 042 MD 2 Kč/ 321 D 0,5 Kč, 649 D 1,50 Kč, zařazení 021/042 2 Kč jako dvě stavby, dvě majetkové položky.

    K datu podání návrhu na vklad (u pozemků): 042 MD 6 Kč/ 321 D 0,5 Kč, 649 D 5,50 Kč. Pozemky zároveň zařadíte 031/042 jednotlivě jako šest položek po 1 Kč.

    Tady nemá cenu moc řešit, jak rozpočítat tu 1 Kč mezi stavby a pozemky, tak jsem to rozhodila jednou polovinou, je to jen pro účely rozdělení závazku, takže opravdu úplně jedno. 

    Mohli byste majetek ocenit jeho správnou aktuální hodnotou, ale byla by to odchylka od metody, kterou by muselo vedení schválit, jsou pak velké náklady na reprodukci majetku, který jste neplatili, takže ve výsledku to také úplně dobrá varianta není. 

    I pro ostatní - v dotazu máte asi překlep, píšete, že jste kupní cenu zaplatili kupujícícím, ale správně prodávajícím, to jen, aby to někoho nemátlo.

    Jinak související náklady asi žádné nemáte (poplatek za vklad píšete, že platili prodávající), ty by se do ceny měly také přičíst, konstukce pořizovací ceny je kupní cena plus související náklady. 

  • Bytový dům - rozdělení na byty
    14. 09. 2023

    Dobrý den, prosím o radu, jak napravit chybu z roku 2017, kdy došlo k rozdělení 1 bytového domu na 7 jednotlivých bytů (účetní cena domu byla rozpočítána na plochu jednotlivých bytů). Nyní jsem zjistila, že bytový dům měl být rozdělen na 8 bytových jednotek. Jak opravit chybu v účtování, evidenci majetku a příp. odpisy od roku 2017? V letech 2017 - 2023 již došlo k TZ některých bytů (rekonstrukce). A jak zaúčtovat TZ budovy, která je rozdělena v evidenci majetku na jednotlivé byty? Jedná se mi o instalaci 3 ks kamer v hodnotě 80 466,00 Kč do vchodu panelového domu (85 bytových jednotek). Musím částku za kamery vydělit počtem bytů? Děkuji.

    Je to spíše jen evidenční chyba, účetně by nemělo být nutné něco opravovat, jeden byt se jen jakoby chybně odpisoval jako součást ostatních bytů. Stačí tedy pořizovací cenu i současnou výši oprávek vydělit osmi, správně by se od každého bytu měla osmina PC a oprávek tedy odpočítat a měla by se zavést nová karta osmého bytu, na kterou se to nově zanese (v součtu se hodnota na 021 nezmění) a bude se pokračovat v odpisování osmi jednotek. Na karty poznamenejte informaci o tomto zásahu.

    Samozřejmě dát ale pozor na TZ, jestli proběhlo i na osmém bytě, aby se k němu správně převedlo, ale to byste si asi chyby pak všimli, tzn. TZ bylo provedeno na ostatních bytech? (měli byste je mít nějak identifikovatelné, podle čísla bytu, nájemce). 

    Je pravda, že TZ společných prostor by se mělo poměrově rozdělit mezi jednotlivé byty. V tomto případě by to pak vycházelo jako podlimitní TZ jednotlivých bytů. Zrovna u kamer, byť mají v současné době v budovách svůj přínos, tak nezbytné pro její funkci úplně nejsou a charakterem jsou to spíše samostatné věci, proto bych je zařadila jako zařízení na účet 022 (042/321, pol. 6122, zařazení 022/042). Vhodné je evidovat je jako soubor věcí - 3 ks kamer plus případně zvlášť záznamové zařízení, ale asi jsou napojeny na nějaké stávající.

  • Plynofikace - přechod na RWE
    30. 06. 2023

    V roce 2015 byla dokončena plynofikace obce - v majetku karta za 22mil. Obcí byla vystavena faktura pro RWE 6 mil. + DPH ...účtování 311/646 V roce 2015 zaplaceny 4 mil. A zbytek 3 mil. doplaceny až ve 12/2022 ( 469//231/3633/3113). Začátkem roku 2023 jsme zjistili ve smlouvě, že přechází plynofikace po plném zaplacení do majetku RWE . Smlouvu pošlu mailem - prosím jak zaúčtovat, jak vyřadit z majetku a když to bude až k 1.1.2023 nebo udělat nějakou opravou loňského roku?

    Děkuji za zaslané smlouvy - takže bohužel to skutečně není dobře zaúčtováno. Podle smlouvy došlo k v roce 2015 k prodeji plynovodu s výhradou převodu vlastnictví do úplného zaplacení (a zároveń byla sjednána "výpůjčka"). V takových případech by o majetku měl účtovat "nevlastník". Takže výnos zaúčtovaný v roce 2015 je správně, co je špatně - mělo dojít zároveń k proúčtovní vyřazení majetku (ten majetek jste měli vést max. na podrozvaze - účet 909). Tak by došlo ke spárování nákladů a výnosů - v roce 2015 (vy jste měli ve 2015 výnos z prodeje, ale ne již náklad z vyřazení majetku).

    Takže nyní byste měli správně zaúčtovat opravu nesprávností minulých let - tedy ZC k 1. 1. 2023 byste měli zaúčtovat MD 408/Dal 081 a vyřazení majetku (081/021) a dále také 403/Dal 408 (nerozpuštěný zůstatek dotace). Odpisy a rozpouštění dotace v roce 2023 byste měli zrušit. 

  • Studny
    21. 06. 2023

    Dobrý den, město vlastní a v evidenci majetku má zařazeno přibližně 30 studní. Většina z nich byla pořízena v období let 1940-1960, další pak kolem roku 1990. Pořizovací cena jednotlivých studní se pohybuje přibližně od 3000 do 6000 Kč a všechny studny jsou funkční a používají se. V čase kdy se o nich účtovalo se zařadily na účet 028. Víme, že studny se mají evidovat jako stavby a být vedeny na účtu 021. Abychom napravili chybu, postupovali bychom nyní tak, že se provede stanovení doby živostnosti a zaúčtujeme zápisem MD 088, Dal 028 a dále pořizovací cena MD 021, vzniklé oprávky Dal 081 a zůstatková cena Dal 401. Děkujeme za odpoveď.

    Musíme to posuzovat jako opravu chybného zařazení, přes účet 401 účtujeme nalezené stavby. Budu vycházet z toho, že k zařazení došlo před rokem 2010, takže nebyly ovlivněny náklady zaúčtováním na účet 558.

    V roce 2011 se měly doúčtovat oprávky staveb zápisem 406 MD/ 081 D.  U DDHM pořízeného před rokem 2010 se mělo dooprávkování doúčtovat 406/088. Jestli se toto zaúčtovalo, tak oprava teď bude následovně:

    - zrušení dooprávkování 088/406

    -  přeřazení 021/028

    -  doúčtování dooprávkování k 31.12.2011 406/081 (ve výši 40% - zjednodušené)

    -  odpisy za 2012-2022 551/081 a v roce 2023 začít již klasicky odpisovat (účet 408 zde není potřeba, máte velká aktiva a nebude to více než 260 tis. Kč)

  • svěření majetku k hospodaření PO
    15. 06. 2023

    Dobrý den, prosím o radu, jak správně ošetřit svěření majetku k hospodaření základní škole. Řeším to v souvislosti s TZ v podobě zbudování nových odborných učeben. Kolaudace 22. června 2023. Máme zřizovací listinu pro školu – dovoluji si poslat v příloze. Ve zřizovačce je v příloze č. 1 uveden majetek předaný k hospodaření k jejímu vlastnímu hospodářskému využití (budova školy a související čtyři pozemky), v příloze č. 2 je pak pouze číselně uvedena tabulka s předaným DDHM, DDNM a ostatní DHM (bez bližší specifikace). 1) Je správně, když je budova školy (i pozemky kolem) předaná dle ZL k hospodaření k vlastnímu hospodářskému využití škole je ale vedená v účetnictví obce na majetkových účtech? Už i z titulu dotace bychom si to raději nechali u nás na obci. Nebylo by lepší mít uzavřenou například smlouvu o výpůjčce s tím, že by výpůjčka byla zmíněna ve zřizovací listině? 2) Obecně v souvislosti s technickým zhodnocením majetku je třeba předělat odpisový plán. Rozumím tomu správně, že právě například u budovy školy, kde je nyní nastavený rovnoměrný odpis do roku 2065 a na níž bude v červnu 2023 zkolaudována i nová střecha, se prodlouží životnost, a já bych měla nově odpisový plán nastavit kromě ceny zvýšené o částku TZ i časově? Pokud ano, je na to nějaký postup? Bohužel nemáme řešeno ve směrnici. 3) Mám ještě nejasnost, co by vlastně měla obec vést na účtu 909. Jedná se o majetek příspěvkovky celkem (například včetně majetku pořízeného ze šablon), nebo jen majetku, který škola pořídí z příspěvku obce? Děkuji moc za Váš čas a pomoc.

    1. To správně není. Podle § 28 odst. 1 zákona o účetnictví by o svěřeném majetku měla účtovat a odpisovat jej PO. Toto by se mělo "historicky" od data předání opravit - u obce i PO. Předat byste jim to měli v ZC k 1.1.2019 (tedy včetně odpisů za leden 2019), protože to je datum, kdy ZL nabyla účinnosti (samozřejmě pokud by podle předchozí ZL toto bylo také svěřeno, tak dříve). Ceny uvedené v přílohách, hlavně co se týče odpisovaného majetku jsou tedy bezpředmětné (jsou k 31.12.2017). Účetní zápis předání u obce je:

    - Stavba 081 MD ve výši oprávek k 31.1.2019, 401 D ve výši zbytku (případně z toho část na 403, kdyby v tom byla dotace na původní stavbu)/ 021 D v PC. U pozemků předání jen 401 MD/ 031 D v účetní ceně.

    - Movité věci předejte zápisem 088 MD/ 028 D, případně 999 MD/ 902 D. PO si to nabere stejnými, jen opačnými zápisy.

    Jediný problém bude asi u odpisované stavby, kde byste měli navíc ještě zrušit odpisy od února 2019, nebude to asi významná částka, pak jen zápisem 551 minus MD/ 081 minus D (takto i ty letošní). U PO by naopak mělo správně dojít k doúčtování odpisů 551 MD/ 081 D a dotvoření fondu MD 401/Dal 416. 

    Takto by se to mělo správně na nastavený právní režim opravit a pak případně řešit, co dál (chápu, že pokud se přejde na výpůjčku, tak může být snahou nic neopravovat a změnit jen užívací titul - není to úplně správné, ale chápu, že to může být pragmatické). Nyní byste jim teď úplně správně měli automaticky bez schválení účetně předat i dokončené TZ (stačí sepsat předávací protokol s vyčíslením hodnoty), protože účetně a právně je součástí stavby. Na TZ máte asi dotaci, pak zápis předání 403 MD ve výši dotace, 401 MD ve výši zbytku do PC/ 021 D, PO zaúčtuje převod opačně a začnou odpisovat ze zvýšené částky.

    Dotaci jim předáte jen účetně, aby si jí rozpouštěli proti odpisům z TZ. Můžete to zkusit zjistit v podmínkách dotace, ale většinou svěření majetku pořízeného z dotace zřízené PO nevadí, právně je to pořád Váš majetek, bývá zakazáno ekonomické nakládání s majetkem - prodej, nájem apod.

    Svěřený majetek se u obce eviduje na účtu 909, k tomu blíže v třetí bod odpovědi. 

    V případě výpůjčky by majetek zůstal účetně u obce, vypůjčený majetek by PO evidovala jen mimoúčetně (smlouvou). V případě, že by se někdy do budoucna chtěl dát majetek PO do výpůjčky, musel by se účetně převést v aktuálních hodnotách zpět na obec, uzavírá se pak smlouva o výpůjčce, je vhodnější mít výpůjčku řešenou samostatnou smlouvou, tedy právně odděleně, ne jako součást ZL, tam se uvádí jen svěření majetku.

    Jinak k ZL ještě poznámka - aby Vás pak kontroloři "nenutili" měnit ceny svěřeného majetku v ZL, je lepší je tam neuvádět, stačí napsat obecně, že se majetek předává v hodnotě k nějakému konkrétnímu datu a upřesnit ceny např. jen v předávacím protokolu. Nebo jasně deklarovat, že je to hodnota majetku k datu předání a nebude to v ZL aktualizováno o aktuální ZC nebo o změny v rozsahu svěřeného majetku. Jde zkrátka o to deklarovat, že obecně budou konkrétní hodnoty svěřeného majetku uvedeny vždy na příslušném předávacím protokolu, nikoliv už v ZL (abyste se tak vyhnuli častým a zbytečným úpravám ZL).

    2. Měli byste mít vydaný odpisový plán, v dokumentech pod štítkem "Směrnice" máme vzorový z roku 2014. Technické zhodnocení může mít vliv na životnost majetku, ale ne vždy, záleží vždy o jaký zásah se jedná. A hraje i roli nastavená zbývající životnost budovy. Tzn. jestli jste jen něco přistavěli a je nová střecha, tak zbývající životnost budovy 42 let může být s ohledem na stav ostatních částí stavby v pořádku. Toto by ale neměla posuzovat účetní, ale vždy odpovědná osoba v souladu s odpisovým plánem. 

    Někdy životnost prodlužuje i oprava, o kterou sice nezvyšujeme cenu majetku, ale v případě vlivu na životnost jen dobu odpisování.

    3. Na účtu 909 se v první řadě eviduje svěřený majetek. Pokud PO pořídí majetek, tak jej obecně pořizuje do vašeho vlastnictví, tento majetek eviduje PO v rozvaze a vy jej máte vést na podrozvaze na účtu 909 stejně jako majetek svěřený. V tomto ohledu by mělo docházet vždy k 31.12. k aktualizaci hodnoty účtu 909. A je nutné také mít vyřešeno, v jaké ceně budete evidovat na 909 - zpravidla si dávají obce, že v pořizovací, aby zachovaly i evidenci 018 a 028. Dalším případem, který se na účtu 909 zobrazuje je majetek vložený do DSO.

  • převod majetku z 028 na 022
    29. 03. 2023

    Na účtu 028 máme 4 položky nad 40tis., dle auditu máme převést na účet 022. Jak zaúčtovat, když na účtu 558 není taková částka abych to mohla dát mínusem?

    Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

  • Transfer od jakého data odpisovat?
    19. 01. 2023

    Přislíbení a předpis dotace 22.8.2022 na mobilní pódium, dotace zaplacena obci 8.9.2022 ve výši 206.000Kč .Investiční dotace účtována na 403. Přijatá faktura ve výši 258.378Kč účtována 042/321 dne 12.dubna. Aktivace majetku 12.4.2022 (022/042) , tedy odpisy za rok 2022 spočteny od května do prosince/2022, za dobu 8 měsíců . Doba životnosti podia 20 let. Jakým datumem se má zařadit transfer ve výši 206tisíc ke kartě majetku a od jakého data transfer časově rozpouštět? Transfer bude kopírovat kartu majetku na 022 a má se dopočítat zpětně od května 2022, ikdyž transfer byl přijat na účet až 8.9.2022? Předpokládám, že transfer se bude rozpouštět po dobu 20let, tedy životnosti majetku, ale v tomto případě se nekryje datum pořízení majetku a datum přijetí transferu. (Zároven u majetku necháváme 5% zbytkovou hodnotu, aby nedošlo k úplnému odpisu). Děkuji za návod, jakým datumem se zařazuje transfer a od jakého data jej začít rozpouštět.

    Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

  • Výstavba MŠ + zařízení
    03. 01. 2023

    Postavili jsme novou MŠ, součástí bylo i vybavení nábytkem a spotřebiči. Jakým způsobem předat majetek (nábytek a spotřebiče) PO (základní a mateřské škole). Je tam majetek nad 40.000,- Kč, mohu to bezúplatně převést jako DHM?, majetek nad 3000,- do 40.000,- jako DDHM a dále je tam majetek do 1.500,-, ale s dobou použitelnosti delší než rok např. židličky v herně, hrací prvky. Máme směrnici, kde evidujeme majetek od hodnoty 1.500,-. Co s majetkem, který tuto hodnotu nemá. Jak to prosím udělat účetně? Nyní mám vše na účtu 042. Je možno zaúčtovat DHM 022/042 a následně při bezúplatném předání škole 401/022, DDHM 558/042 a 028/088 při převodu 088/028 s tím, že obec i škola to povede na samostatné analytice, jejíž stav si na konci roku vždy odsouhlasíme? Mám majetek do 1.500,- dát do nákladů a nijak dále již neevidovat nebo stejně jako majetek v rozmezí 1.500,- - 3.000,- dát do nákladů a vést na účtu 902.

    Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

  • Zpevněná plocha - parkoviště
    05. 12. 2022

    V roce 2021 provedeno zpevnění plochy na parkoviště u hřiště . Zemní práce a štěrk (cca 50 tis. Kč) jsem zaúčtovala jako investici, s tím, že plocha bude případně vyasfaltována a ponechala jsem hodnotu rozpracované stavby na účtu 042. Nyní jsem zjistila, že žádné další práce na parkovací ploše nebudou prováděny. Máte za to, že bych měla zařadit na účet 021 a zúčtovat odpisy i za rok 21, nebo by bylo vhodnější vyřadit z účtu 042 a přeúčtovat na účet 518 a 501 ? Rozhodně se nejedná o klasickou parkovací plochu.

    Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

  • zařazení parkovacího systému
    01. 11. 2022

    Vlastník nemovitosti zřídil na vlastní náklady parkovací závorový systém na pozemku města. Nyní se s městem dohodl o převodu parkovacího systému na město na základě kupní smlouvy za 1 Kč + DPH. Jak máme zařadit do majetku, když kupujeme za 1,21 Kč ( na jaký účet a v jaké ceně ). Jiný parkovací systém, který zřídilo město, byl zařazen na účtu 022 v ceně pořízení.

    Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

  • DDHM
    31. 10. 2022

    V rámci projektu Rekonstrukce kuchyně na ZŠ S byly provedeny stavební úpravy, pořízen DHM, DDHM i materiál. Vše platil zřizovatel. Projekt ještě není ukončen, ale do majetku města by mělo být připsáno přes 600 položek DDHM. Můžeme tento DDHM pořídit do majetku pod jedno inventární číslo s tím, že v kartě bude odkaz na seznam jednotlivých položek nebo raději máme do majetku zavést každou jednotlivou položku pod nové inventární číslo? Majetek pořízený z projektu budeme v příštím roce předávat základní škole, jakmile se upraví zřizovací listina.

    Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

  • Darování majetku + evidence zásob
    13. 10. 2022

    Dobrý den, měla bych dotaz ohledně převodu majetku (kanalizace) z obce na DSO Vodovody a kanalizace. Měli jsme vloženou kanalizaci na základě Smlouvy o vkladu majetku do DSO Vodovody a kanalizace, oni měli majetek v rozvaze, já na podrozvaze. Nyní bylo domluveno, že se jim majetek daruje. Podepsali jsme dodatky ke Smlouvám o vkladu majetku, kterými se majetek vrací obci a ve stejný den se podepsala Darovací smlouva, na základě které obec ten samý majetek daruje svazku. Zajímalo by mě, když všechno proběhlo ve stejný den, jestli si musím znovu naúčtovat majetek do rozvahy podle údajů, které mi dá paní účetní svazku (to bych měla práci na celý den) nebo stačí jen odúčtovat z podrozvahy (999/909) na základě darovací smlouvy. Přijde mi strašně zbytečné navádět vše zpět do rozvahy, když bylo vše podepsáno a předáno v jeden den. A ještě bych chtěla znát váš názor k evidenci zásob na skladě. Účtuji zásoby způsobem B a doteď jsem to dělala tak, že mi na konci roku vždy při inventurách spočítali, kolik toho máme a já k 31.12. odúčtovala stav na účtu zásob a naúčtovala to, co spočítali. A tuto částku jsem měla v rozvaze celý další rok. Teď jsem ale zjistila, že to je asi špatně, že mám k 1.1. částku z rozvahy odúčtovat (tzn. že na účtu zásob budu mít během roku nulu) a k 31.12. zase naúčtovat jen to, co mi spočítají při inventurách? Asi to nechápu, já přece ty zásoby v průběhu roku mám fyzicky na skladě, tak bych měla mít něco i v rozvaze, aby bylo vidět, že něco mám. A to, že mi to nesedí v průběhu roku na skutečnost jsem si myslela, že je právě dané tím, že účtuji způsobem B, takže každý, kdo se podívá do rozvahy, tak ví, že něco na skladě mám, ale neodpovídá to skutečnosti. Přijde mi to jako menší zkreslování údajů v účetnictví než když to na začátku roku všechno odúčtuji a pak mám celý rok v rozvaze nulu, takže kdo se do rozvahy podívá, tak si může myslet, že nemáme na skladě nic. Moc děkuji za odpovědi a přeji pěkný den.

    Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

← Novější dotazy

Oblasti dotazů

Hledání v dotazech

Tipy pro práci s dotazy

Návrh a tvorba webu