Ministerstvo financí dnes na svých webových stránkách zveřejnilo poměrně zásadní odpověď k možnosti sledování pronájmu bytů a nebytových prostor v rámci hospodářské činnosti (je to po řadě let první stanovisko k otázce vymezení hlavní a hospodářské činnosti ÚSC).
Text stanoviska najdete na následujícím odkazu:
Klíčový je pro nás dotaz a k tomu příslušející odpověď MF:
Dotaz:
Lze pronájem obecních bytů a nebytových prostor vést mimo rozpočet jako podnikatelskou činnost?
Odpověď:
Pronájem obecních bytů a nebytových prostor nelze vést mimo rozpočet jako podnikatelskou činnost. Mimo rozpočet (na účtu cizích prostředků) lze vést pouze příjmy, které nejsou z pronájmu nemovitostí, např. zálohy na služby.
Odůvodnění a bližší vysvětlení postoje MF si přečtete na výše uvedeném odkazu – věcně k němu máme několik připomínek:
Chceme tím jen říci, že není pronájem jako pronájem a je asi rozdíl, pokud Město XY pronajme svůj kulturní dům místnímu spolku seniorů, aby si zde tento spolek zorganizoval předvánoční setkání pro občany a pronájem stejného kulturního domu pro reprezentační ples firmy XY a. s. Domníváme se, že by v takových případech mělo mít zastupitelstvo právo říci, kde je pro něj ještě hranice hlavní činnosti.
----------------------------------------------------------------------------------------------
Bez ohledu na výše uvedené námitky ale musím souhlasit s tím, že sledování například klasického bytového hospodářství Města (nebo pronájmy nebytů v oblastech směřujících k uspokojování potřeb obyvatelstva – například sportoviště, sociální služby, školství ...) v rámci hlavní činnosti má svou logiku.
Pokud je nyní u určitého Města sledováno v rámci hospodářské činnosti, je nutné uvědomit si, že převod do hlavní činnosti je velice komplikovaný krok a není myslitelné tuto změnu provést již v průběhu roku 2020 (bavíme se o otázce práv a povinností ve vztahu k otázkám rozpočtu, otázce nastavení pravidel zákona o finanční kontrole apod.). Dále se domníváme, že je tuto záležitost nutno detailně předjednat v orgánech Měst.
Protože se tato záležitost může dotýkat i příspěvkových organizací (jejich vymezení doplňkových činností), je k řešení i otázka případných změn zřizovacích listin.
Asi nelze než doporučit, aby subjekty, kterých se tato odpověď týká, s chladnou hlavou postupovaly v roce 2020 jako dosud (tedy neměnily režim v průběhu roku) a začaly uvažovat a projednávat, zda se bude realizovat změna od roku 2021. Zároveň by bylo dobré v této věci i tuto záležitost zkusit projednat s krajem (případně auditorem), neboť v rámci přezkumu může být právě tato záležitost napadána.