Dobrý den, aktualizovala jsem dokument MF metodická podpora k rozpočtům( na hlavní stránce najdete i vlevo dole). Je tam přehled metodik MF se stručným komentářem, kliknutím na název dokumentu v excelu by vás měl odkaz rovnou přesměrovat na text metodiky na stránkách MF. Aktualizace je k dnešnímu dni.
Jen zmiňuji problematiku MF a jejich názor na zápočty ve vztahu k rozpočtové skladbě, uvedla jsem tento výklad:
Jedná se o stejný výklad, který je v Pokynu MF k RS - je to jen metodika, závazný právní předpis tento problém neřeší.
Z hlediska obsahu výkladu lze souhlasit s tím, že pokud nedochází k fyzickému příjmu nebo výdaji, není potřeba členit RS. Rovněž souhlas s tím, že např. směny se přes RS by se třídit neměly.
Na druhou stranu zápočty vydaných faktur a přijatých faktur kvůli napárování nelze často jinak řešit - programy pro ÚSC většinou neumějí napárovat přes zápočet, volí se technické zápisy např. přes "technickou pokladnu" a pak program vyžaduje třídění RS.
Dále je přímo v Pokynu MF k RS uvedeno zatřídění výdaje i příjmů u DPPO, kterou platí obce a kraje samy sobě ( i když k převodům nedochází).
Rovněž u výdajů i příjmů k transferům, případně v případech, kdy hradí poskytovatel dotaci za příjemce přímo dodavatelům se musí i kvůli další povinnosti třídění (NZUZ) zatřídění RS příjmů a výdajů v jeden den provést, i když k převodům nedochází.
Dalším problémem je dodržování zákona o finanční kontrole (krytí výdaje v rozpočtu).
Doporučujeme brát na vědomí, že pokud nedochází k převodům, nemělo by se třídit RS, ale nelze se v praxi výše uvedeným názorem MF vždy řídit - je plně v praxi neaplikovatelný (berte tento názor MF tzv. s nadhledem). Argumentem proti je i výklad, že na zápočet se nahlíží jako na skutečně realizovaní účetní operaci. Zápočty bez RS i zkreslují plnění rozpočtu, tj. dochází k určitému znehodnocení výkazu FIN 2-12M. Dále k narušení finanční kontroly.