Vážení kolegové,
obracíme se na Vás s prosbou o pomoc ve vztahu k novelizaci zákona o dani z přidané hodnoty. Jak asi víte, je naší snahou od zveřejnění návrhu novely odstranit rizika vyplývající z ustanovení § 92a ve vztahu k čerpání dotací. Potenciální problém může nastat 1 .1 .2012, kdy nově bude nutné, aby DPH u stavebních prací bylo přiznáváno odběratelem. Ve vazbě na nyní projednávanou novelu zákona o dani z přidané hodnoty Vás chceme požádat, abyste kontaktovali „své poslance a senátory“ a předali jim následující dopis. Pokud bychom chtěli nějak komentovat současný stav v této věci – v obecné rovině se již objevují konečně ujištění, že i od 1.1.2012 bude možno DPH přiznané odběratelem považovat za uznatelný výdaj, nicméně nemáme k dispozici jakékoliv konkrétní informace, jakým způsobem bude toto ošetřeno. Zde chceme dosáhnout situace, aby buď stát deklaroval napříč všemi poskytovateli dotací připravenost plné akceptace režimu podle § 92a (přitom s jasným vymezením postupů po 1. 1. 2012), nebo aby došlo k vynětí subjektů hospodařících podle zákonů 250/2000 Sb. a 218/2000 Sb. z principu reverse charge právě u stavebních prací.
Prosím nepodceňujte vzniklou situaci – jedná se o potenciální problém v řádu mld. Kč, který by poškodil zejména Vaše rozpočty.
Dopis přikládáme sem - stačí si označit blok a pomocí ctrl+c a ctrl +v zkopírovat do textového editoru, který používáte.
§ 92a Zákona o DPH – stavební práce od roku 2012
Vážená paní poslankyně, pane poslanče,
obracíme se na Vás ve vazbě na problematiku novely Zákona o DPH s účinností 1. 4. 2011, která byla schválena poslaneckou sněmovnou v únoru 2011. Vaši pozornost bychom chtěli zaměřit na problematiku ustanovení § 92a (a ve vazbě na to § 92e) Zákona o DPH, které přináší riziko v oblasti financování územních samosprávných celků a to ve vztahu k čerpání dotací, u kterých je DPH uznatelným výdajem.
Celou situaci bych si dovolil ilustrovat na příkladu.
Obec provádí zateplení objektu školy – sjednaná cena je ve výši 10 mil. Kč + 20 % DPH. Odpočet DPH není možno uplatnit, neboť daný majetek není používán k ekonomické činnosti a z pohledu dotačních podmínek je tato daň tedy uznatelným výdajem. Dotace je poskytována do výše 85 % uznatelných výdajů – jedná se tedy o částku 85 % z 12 mil. Kč – tedy celkem 10,2 mil. Kč a 1,8 mil. Kč bude dofinancována z rozpočtu tedy celkem 10,2 mil. Kč a 1,8 mil. Kč bude dofinancována z rozpočtu obce.
Od roku 2012 ale dochází k tomu, že dodavatel má stavební práce účtovat v cenách bez DPH a obec bude za dodavatele DPH odvádět sama. Finančně tedy dílo bude stát opět 12 mil. Kč, ale s tím rozdílem, že se změní finanční toky, kdy s dodavatelem vypořádá pouze 10 mil. Kč a 2 mil. Kč na DPH pak vypořádá přímo s finančním úřadem.
Naším záměrem samozřejmě je udržení stejných podmínek pro čerpání dotace, jako tomu bylo před novelou – tedy, aby mohlo být čerpáno 85 % ceny díla včetně DPH, které již ale nebude součástí ceny díla, ale bude odváděno příjemcem plnění za dodavatele finančnímu úřadu.
V obecné rovině jednotlivých dotačních programů by samozřejmě i přes danou technickou změnu Zákona o DPH měla zůstat v těchto případech daň z přidané hodnoty uznatelným výdajem, nicméně jsme přesvědčeni, že je nutno vyřešit některé technické záležitosti, které umožní z hlediska čerpání dotací stejného stavu jako před novelou – jedná se zejména o:
a) prověření veškerých dotačních programů a jednotlivých pravidel z pohledu, zda umožňují realizaci uznatelných nákladů nejen na základě obdržených dokladů od dodavatelů (došlých faktur), ale také i z dokladů dokumentující vypořádání DPH ve vztahu k finančnímu úřadu (záznamní povinnost odesílaná podle § 92a odst. 6). Pokud by to u některých dotací problémem bylo, provést analýzu nutných souvisejících změn a tyto provést. Je samozřejmě možné, že tato záležitost není z pohledu dotačních programů problémem, nicméně je nutno zajistit oficiální vyjádření všech poskytovatelů dotací, aby příjemci mohli pracovat v přiměřené míře jistoty.
b) Upravit Vyhlášku o rozpočtové skladbě tak, aby bylo možno DPH odváděné státu klasifikovat tak, jak je to potřeba pro účely klasifikace uznatelných výdajů (tedy toto musí vznikat v úzké spolupráci právě s poskytovateli dotací). Podle současné vyhlášky to bohužel proveditelné není, neboť investiční dotace by byly čerpány provozními výdaji (pol. 5362 – na tuto položku je v současnosti klasifikován odvod DPH).
Přitom body a) i b) musí být co nejdříve vykomunikovány směrem k příjemcům dotací, aby příjemci získaly právní jistotu dalšího postupu v roce 2012 a to fakticky u všech dotačních titulů.
Asi nemusíme zdůrazňovat, že se jedná o záležitost, která by potenciálně mohla poškodit jak rozpočty USC (z důvodu nižšího čerpání dotací – zejména se nám jedná o problematiku dočerpání dotací z EU), tak i státní rozpočet (z důvodu nižšího inkasa DPH ve vazbě na omezení investic právě u USC) – přitom v nejhorší variantě by se mohlo jednat o potenciální poškození v řádu desítek mld. Kč ročně. Zde by se tedy mělo jednat o společný zájem všech zainteresovaných stran.
Problém, který zde nastiňujeme, není nový. Pokud situaci zrekapitulujeme:
· problém byl prvotně předmětem jednání v senátu dne 26. 1. 2011 (právě při projednávání této novely), kdy pan ministr Kalousek přislíbil vyřešení tak, aby obce nebyly negativně poškozeny,
· na problematiku dále upozorňoval Svaz Měst a obcí (uplatňuje je také v rámci připomínkového řízení k novele Zákona o DPH s předpokládanou účinností 1. 1. 2012) a také zástupci krajů po celý průběh roku 2011, přitom víme, že v posledním měsíci začal být problém skutečně řešen, nemáme ale zatím konkrétní výsledky.
Ve vazbě na výše uvedené se na Vás obracíme s prosbou, abyste při projednávání novely zákona o DPH důsledně požadovali buď doložení připravenosti bezproblémového čerpání dotací i na DPH, které bude neuznatelným výdajem při aplikaci režimu podle § 92a to u všech významných poskytovatelů dotací (MMR, SFŽP, SFDI, Ministerstvo zemědělství, Regionální rady regionů soudržnosti ….). Pokud by nebylo toto dokladováno, nebo by toto zdokladování bylo nedostatečné, žádáme o podání pozměňovacího návrhu k novele zákona o DPH, kterým by došlo k vynětí subjektů hospodařících podle zákona 250/2000 Sb. (malá rozpočtová pravidla) a podle zákona 218/2000 Sb. (velká rozpočtová pravidla) právě z režimu § 92a a to u stavebních prací.
Pozměňovací návrh by potom mohl mít následující znění (toto znění přímo odpovídá návrhu Svazu měst a obcí podanému v rámci připomínkového řízení):
§ 92e
Vkládá se nový odstavec, který zní:
„(2) Režim přenesené daňové povinnosti se nepoužije, pokud subjekt, pro který bylo uskutečněno zdanitelné plnění, je subjektem vymezeným zvláštním právním předpisem *)
*)§ 1 písm. d) zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů a § 1 zákona č. 250/2000 Sb. o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů.“
V Pardubicích dne 7. 7. 2011
Ing. Zdeněk Nejezchleb
Ing. Ivana Schneiderová
Acha obec účtuje s.r.o.
Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8
IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091
Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010
Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007
(preferujeme e-mailový kontakt)
Odborná pomoc
Ing. Ivana Schneiderová
Ing. Zdeněk Nejezchleb
Bc. Klára Vavrišinová
Kateřina Hudečková