Setkala jsem se s požadavkem některých krajských kontrolorů dokládat k výpisům z účtů peněžních ústavů předběžnou finanční kontrolu. Doložení má být v tom smyslu, že ke každému strženému poplatku uděláte protokol, kde vypíšete, kolik bylo strženo a kdy a na tento protokol se podepíší 3 osoby – příkazce operace, správce rozpočtu a hlavní účetní.
Totéž bylo analogicky požadováno i pro převody mezi účty obce.
V prvním případě se jedná o protokol, který by Vás naopak mohl dostat do problémů, protože nejen, že je zcela evidentně formální, ale je dokonce lživý, protože žádná taková předběžná řídící kontrola před každým stržením bankovního poplatku prostě nemohla proběhnout, protože lze jen těžko odhadnout před výdajem jeho výši. Předběžná řídící kontrola se má udělat před vznikem závazku.
Chcete – li však naplnit předpis o finanční kontrole doslovně (abyste měli od kontrolorů klid), tak doložení předběžné řídící kontroly by mohlo být touto formou:
Protokol o předběžné řídící kontrole (dále jen PŘK)
Příkazce operace:
Potvrzuji, že výdaje na základě smlouvy o zřízení běžného účtu (např. bankovní poplatky) jsem prověřil postupem dle §13, odst. 2, písm. a) až d) vyhlášky č. 416/2004 Sb.
Potvrzuji, že příjmy na základě smlouvy o zřízení běžného účtu (např. úroky z BÚ) jsem prověřil postupem dle §11, odst. 2, písm. a) až d) vyhlášky č. 416/2004 Sb.
Podpis příkazce operace:
Datum: (k datu uzavření smlouvy, pokud byla uzavřena po 1.1.2005)
Případně bychom mohli protokol nazvat jako obnovení PŘK kontroly před vznikem závazku s aktuálním datem – ale to je již trochu diskutabilní, zda je to vůbec potřeba, když závazek vznikl ještě před požadavkem předpisu…
Příkazce operace by měl být starosta na obci, na městech např. vedoucí odboru správy úřadu.
Správce rozpočtu:
K tomuto výdaji vydávám limitovaný příslib, a to ve výši rozpočtovaných výdajů na běžný rok na položce 5163 u souvisejících paragrafů, kde se rozpočtují bankovní poplatky.
(Jakoby jeden limitovaný příslib pro všechny roky čerpání- §13, odst. 8 a 9)
A potvrzuji, že jsem prověřil(a) připravovanou operaci postupem dle §14, odst. 4, písm. a) až d) vyhlášky č. 416/2004 Sb.
Podpis:
Datum: (stejné jako u příkazce).
Tento protokol pak připojte ke smlouvě o zřízení běžného účtu (ke každé smlouvě, kterou obec má). Případně je možné si dát samostatný šanon s těmito protokoly do účtárny jen s odkazy na úložiště dotčených smluv.
Předběžná řídící kontrola po vzniku závazku (§14) – potvrzení podpisem příkazce operace a hlavní účetní.
V tomto případě není možné identifikovat okamžik vzniku závazku. K závazku k bankovnímu poplatku dochází automaticky počtem plateb a úhrad, měsíčními úhradami za správy účtu atp., což je ošetřeno kontrolou před vznikem závazku – ke smlouvě. Tedy v případech bankovních poplatků nelze kontrolu po vzniku závazku provést a není tedy správné lhát a nějak ji formálně dokládat, když ani není možná!
Samotný výpis z BÚ již nemá s předběžnou řídící kontrolou nic společného, je již po úhradě, tedy nic předběžného. Je možné čas od času udělat následnou kontrolu, zda poplatky odpovídají smlouvě, ale to se dá často těžko prokázat, tedy nákladná informace. Spíš je vhodné se zaměřit na včasné rušení účtů, když již nejsou potřeba, aby k nim náklady nenabíhaly, i když jsou již bez pohybu.
PŘEVODY MEZI ÚČTY JEDNÉ ÚČETNÍ JEDNOTKY NEJSOU VÝDAJEM ANI PŘÍJMEM ORGÁNU VEŘEJNÉ SPRÁVY A POVINNOSTI ŘÍDÍCÍ KONTROLY NEPODLÉHAJÍ. Nespadají pod definici veřejného výdaje dle zákona č. 320/2001 Sb., § 2, písm.i.
Acha obec účtuje s.r.o.
Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8
IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091
Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010
Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007
(preferujeme e-mailový kontakt)
Odborná pomoc
Ing. Ivana Schneiderová
Ing. Zdeněk Nejezchleb
Bc. Klára Vavrišinová
Kateřina Hudečková