Měli jsme dotaz, zda nevíme něco nového, pokud se týká otázky tvorby finanční rezervy na obnovu vodohospodářského majetku. Bohužel tady asi ne úplně potěším - je to takové mrtvé téma.
Chci říci, že podněty v tomto případě řešíme prostřednictvím Starostů - byly podány nějaké interpelace na Ministra zemědělství a nyní víme zhruba následující:
- MZE si představuje, že fond obnovy skutečně má být tvořen jako "peníze" - nicméně nemá s tím spojeno povinné deponování na zvláštním účtu - tedy snad pokud budu mít dostatečné volné prostředky na běžném účtu, tak by to nemělo být rozporováno (byť jsem ty peníze někam bokem neodložil)
- představa MZE je, že výše tvorby bude navázána na tabulku plánu obnovy, kde se vyčíslují plánované zdroje na obnovu (pokud se nemýlím vždy na 5 let dopředu) - tuto tabulku má sestavit každý vlastník
- je zde představa, že se jedná o finanční prostředky na celou obnovu majetku (tedy není důležité, zda majetek byl nebo nebyl pořízen z dotace)
Nicméně na základě prvních odpovědí jsme připravili další dotazy směřující k vyjasnění sporných bodů (ještě v létě) - jednalo se zejména o:
- zda tvorba může být nerovnoměrná a zda se do plánovaných budoucích zdrojů může naplánovat i předpoklad nějakého získání budoucí dotace (byť o ní nyní nic nevíme ...)
- jak to dělat u DSO, do kterých byla kanalizace vložena ... - ale vlastníkem je stále obec, nicméně zdroje by se logicky měly spíše vytvářet na straně DSO (tady MZE prvotně napsalo, že si představuje, že je to u vlastníka)
- jak to dělat s vytvořenou rezervou, pokud následně dojde k vlastnickému převodu na jiný subjekt
- jak reagovat na situaci (zejména u nejmenších obcí), kde je jasné, že na tvorbu rezervy při rovnoměrném způsobu tvorby prostě nebude, protože to nelze promítnout do stočného. Protože tady jsou nějaké závazky maximálního stočného pro SFŽP (pokud stavěno z dotace - což bylo vše) a vlastní zdroje na to prostě nejsou - to jsme i dokumentovali výpočty na konkrétních příkladech.
No a ještě pár věcí. Na to MZE reagovalo návrhem na osobní schůzku s náměstkem - bylo adresováno konkrétnímu poslanci ...(to bylo v září) - dopis byl smířlivější - skoro z něj vyplývalo, že asi pochopili, že to je problém - ale nevím. Schůzka se zatím neuskutečnila - my jsme nějaké osoby navrhovali, kdo by se zúčastnil jednání, ale nemám zpětnou reakci.
Acha obec účtuje s.r.o.
Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8
IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091
Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010
Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007
(preferujeme e-mailový kontakt)
Odborná pomoc
Ing. Ivana Schneiderová
Ing. Zdeněk Nejezchleb
Bc. Klára Vavrišinová
Kateřina Hudečková