Obec účtuje - Vše o účetnictví obcí

Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 6 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

Dotazy

Hledanému výrazu účet 022 odpovídá celkem 473 dotazů:

  • Promítací plátno, projektor
    03. 11. 2025

    Obec provedla v sále kult. domu demontáž starého osvětlení za 12 tis, instalace rozvodů mezi podiem a sálem 49 tis, instalace rozvodů balkon 8 tis, instalace předního pevného osvětlení 4 světla vč.mat. 73 tis - zde jsem zadala do DHM obce 18 tis. za jedno světlo, instalace promítacího plátna 55 tis a nákup projektoru 40 tis. Celková částka 237 tis. Kč.
    Na tuto činnost byla obci schválena dotace z SZIF ve výši 232tis., zatím není na účtu. Poradíte mi prosím jak se zaúčtováním a zatříděním promítacího plátna do majetku?

    Dotace je předpokládám investiční, to raději ověřte. V takovém případě byste jí k datu zařazení majetku měla dohadovat zápisem 388 MD/ 403 D a zadat jí na kartu majetku, začít rozpouštět proti odpisům do výnosů 403/672. Takto se postupuje, když je podepsaná smlouva oběma smluvními stranami nebo vydáno rozhodnutí o poskytnutí dotace - je k datu zařazení závazně přiznaná.

    Pro tyto účely je nutné správně určit konečnou výši dotace. Pokud by všechny výdaje byly způsobilé, vycházela by nyní dotace na téměř 98 %. Proto ověřte i konečný nárok na dotaci - zda celkové skutečné způsobilé výdaje nejsou nižší, než způsobilé výdaje ve smlouvě, ze kterých byla určována dotace. Pak by totiž byl nárok na dotaci jen procenticky ze skutečných výdajů a nebyl by tedy nárok na celou výši dotace ze smlouvy. 

    Pokud vyjdu z toho, že celá dotace je investiční, nemůžete zařadit světla jednotivě po 18 tis. Kč, to by znamenalo zařazení čtyř majetkových položek na účet 028 (DDHM - neinvestiční). Jedině pokud byste z toho udělala soubor na účtu 022, byla by splněna podmínka investice, což je asi možné, jestli budou světla používána společně, nějak propojeně apod.  (jinak ze stejných věcí soubory obecně nedporučujeme tvořit, např. ze stejných kusů nábytku, který je použitelný odděleně). Pokud jsou technicky zabudované ve stavbě - obdobně jako klasické osvětlení, daly by se účtovat do ceny TZ. 

    Projektor musí být min. za 40000,01 Kč (musí převyšovat cenu 40 tis. Kč), pak patří na účet 022. Do 40 tis. Kč včetně na účet 028 (což by vadilo investiční dotaci a musel by se z něj jedině účelově tvořit soubor, což není úplně účetně správně).

    Promítací plátno patří na účet 022, opět tedy investiční dotace. 

    Rozvody zabudované do zdi jsou součástí stavby, tedy TZ budovy, do ceny TZ můžete dát i demontáž osvětlení. 

  • Zařazení kontejnerů dotace Ministerstva životního prostředí
    16. 10. 2025

    Na dotaci nakoupeno 76 ks kontejnerů ve výši 1 770 236.05 Kč, max výše dotace bude 1 353 816 Kč (částečně investiční a neinvestiční), dotace nám zatím nepřišla a potřebuji zařadit do majetku kontejnery, musím vytvořit tedy 76 karet a ke každé kartě zapsat transfer ? Jak budu rozpočítávat transfer ?

    Neznám bližší informace k dotaci, takže nemohu stoprocentně posoudit, co je věcně čerpáno jako investice a co jako neinvestice. Například v programu OPŽP jsou jako neinvestiční vyčleněny nepřímé výdaje.

    Nepřímé výdaje jsou specifické v tom, že často patří do ceny investice, ale je na ně čerpána neinvestiční dotace. To se řeší použitím neinvestičního ÚZ a neinvestiční příjmové položky, jinak se ale mají nepřímé výdaje účtovat v souladu s účetními předpisy (tzn. mohou být účtovány do ceny investice, v RS i účetnictví). Podle MF můžete i nepřímý výdaj, je-li svým charakterem investiční, účtovat na účet 042 a dotaci na něj tedy na účet 403. 

    Další jedinečností nepřímých výdajů je to, že je na ně určována paušální dotace a tedy skutečné nepřímé výdaje nabývají různých hodnot a nemají přímou vazbu na výši nepřímé dotace. To platí obecně pro všechny paušální dotace - ty se nevypočítávají  z výše skutečně vynaložených výdajů, ale např. u OPŽP se vypočítávají procentem ze skutečných přímých výdajů.

    Za nepřímé výdaje považujeme např. výdaje na administraci projektu, výběrové řízení a další. Účtování dotace by v takovém případě mělo sledovat účtování těchto výdajů. Zároveň ÚJ by si měla ve vnitřním předpise určit zda výdaje na administraci projektu jsou součástí pořizovací ceny nebo se platí z provozních prostředků. A podle toho tento typ nákladů účtovat.

    Pokud jediným neinvestičním výdaje jsou u vás z hlediska dotace výdaje nepřímé, tak je problematické, že čerpáte na přímé výdaje (kontejnery) investiční dotaci. Kontejnery by musely být investičním majetkem v jednotkové hodnotě nad 40 tis. Kč (účet 022). 

    Nevím jaké další náklady máte (jestli jsou), ale když si vydělím PC kontejnerů (tak jak ji máte v dotazu uvedenou) počtem kusů, tak mi vychází 23.292,60 Kč na jeden kontejner. V tu chvíli nedodržujete podmínky investiční dotace a nepořizujete DHM, ale DDHM, který by měl být financován z neinvestiční dotace. Je také možné, že všech 76 ks kontejnerů není stejných (různé velikosti, různé pořizovací ceny). Pokud to tak je, tak je důležité vypočítat jednotlivé ceny kontejnerů zvlášť podle velikosti a ceny, úplně stejným principem jako jsem počítala výše (PC/počet stejných kusů).

    Pokud vyjde jednotková cena kontejnerů pod 40 tis. Kč, mělo by se to řešit - nelze čerpat investiční dotaci. Možná se stala už chyba při žádosti o dotaci a dotace měla být neinvestiční. Nedá se ještě u poskytovatele změnit typ dotace z investice na neinvestiční? Zkuste to prověřit. 

    Musely byste z toho jedině účelově tvořit soubory, což moc nedoporučujeme. Se souborem jako takovým jsou problémy, musí se zvolit pravidla pro vyřazování a dále je někdy těžké rozhodování o tom, co vlastně ještě bude k souboru patřit a co ne. Soubory jsou vhodné u majetku, pokud věci jsou funkčně provázané. Soubor ale automaticky netvoříme jen proto, že pořizujete hromadně více stejných věcí, tak jak je to ve vašem případě. Poskytovatelé to v minulosti i napadali a sankcionovali. 

    Dotace se rozděluje podle poměru cen jednotlivých majetkových karet na celkové ceně, přiřazujete jí ve vypočtené výši na jednotlivé karty majetku.

    Rozdělení investiční a neinvestiční dotace by mělo v prvé řadě odpovídat rozdělení od poskytovatele. Zároveň by mělo být v souladu s druhem pořizovaného majetku. Majetek, který patří na účet 022 má dotaci evidovanou na účtu 403 a rozpočítanou na jednotlivé majetkové karty. Majetek na účtu 028 má dotaci mít zachycenou na účtu 672. 

    Pokud budete potřebovat něco dojasnit, ozvěte se na e-mail jitka@obecuctuje.cz - z odpovědi nevíme, jaká část dotace je investiční a jaká neinvestiční, možná to máte rozděleno správně v logice, že na kontejnery do 40 tis. Kč čerpáte neinvestiční dotaci a na kontejnery nad 40 tis. Kč dotaci investiční...

  • Modernizace školní kuchyně prováděná obcí k předání ZŠ po dokončení
    15. 10. 2025

    Obec je zřizovatelem PO – školy. Probíhá akce podpořená z MŽP-OPŽP na Modernizaci školní kuchyně ZŠ s cílem snížení energetické náročnosti. Některé vybavení kuchyně bylo součástí ocenění budovy školy (nikoliv samostatné majetkové položky na 022 – pořízeny již při výstavbě školy, tedy před 25 lety) a některé položky vybavení původní kuchyně jsou zařazeny na účtech 022 v účetnictví školy- nové vybavení. Budovu má příspěvková organizace svěřenou k hospodaření. V podstatě bylo asi skoro všechno současné vybavení odstraněno a nahrazeno kompletně novým vybavením, včetně rekonstrukce kuchyně, rozvodů, vzduchotechniky, ale také je součástí rozpočtu vybavení kanceláří kuchyně, spotřebiče všech možných druhů. Neumím od stolu posoudit, co je zabudováno a co bude samostatným majetkem. Akce se blíží ke konci a potřebuji se připravit na vyčíslení celé akce, včetně podílů dotace a předání dokončeného TZ kuchyně škole. Jaké kroky učinit: 1. vyčíslit celkové náklady akce, včetně dohady dotace. 2. majetkově rozdělit na TZ budovy, kam bychom měli zařadit vše vestvavěné a samostatné spotřebiče, případně soubory majetku (máme investiční dotaci na celou akci) zařadit na 022. 3. Dokončené TZ a podíl dotace neprodleně předat škole na základě protokolu, můžeme rovnou 401 MD / 042 DAL, nebo je potřeba nejprve převést na 021, které následně odúčtujeme 401 MD / 021 DAL ? 4. Co ostatní dlouhodobý hmotný majetek a soubory, které chceme také převést škole? Musíme navést nejprve do majetku obce na 022 MD a teprve po schválení můžeme převést? Pak totiž zřejmě dojde k tomu, že pokud musí schvalovat zastupitelstvo, tak než se sejde, musíme začít na obci odepisovat, je to tak? Jedná se o velké množství položek, některé jsou uznatelné pro dotaci, jiné neuznatelné, takže budou nést jiný podíl dotace, k některým je montáž, k některým ne a k tomu všemu bude potřeba rozpočítat všechny společné náklady. Bylo by vůbec možné celou akci zařadit jako TZ budovy školy, když všechno plní jednotnou funkci kuchyně?

    Posouzení se mělo učinit dopředu - mohou tam vznikat samostatné věci do 40 tis. Kč, které patří na účet 028 a mají být kryty neinvestiční dotací. To jen úvodní poznámka. Dále to vezmu pro přehlednost postupně podle vašich dílčích dotazů:

    1. a 2. Určitě je vhodné k datu dokončení vyřešit majetkově, co s tím. Pokud je stavební část vyhodnocena správně celá jako TZ, nebudete to u obce ani do majetku zařazovat, když je budova svěřená PO, k tomu ještě viz dále. Poskytovatelé většinou akceptují, že majetek pořízený z dotace se účetně převede na zřízenou PO, raději si to ale ověřte pro vaši konkrétní dotaci (jejím příjemcem je odhaduji obec). Dále je potřeba řešit již jen pořízené samostatné věci. Ty nad 40 tis. Kč dát na účet 022, do 40 tis. Kč by měly patřit na účet 028. Účelové soubory tu nejsou moc vhodné, poskytovatelé to také někdy napadaly - například udělat soubor ze židlí v kanceláři, abyste to dostali na účet 022 a mohli čerpat investiční dotaci. Tak raději zvažte, jestli v nějakém rozsahu nepožádáte o změnu na neinvestiční dotaci.

    Nemusíte nic navádět do registru majetku, stačí to zařadit jen účetně a PO následně hned předat, aby právě nenaběhly odpisy. Ale muselo by se to časově vše připravit - předání TZ na PO se neschvaluje, takže časová tíseň vzniká jen u DHM na účtu 022 - tam musí být schváleno svěření PO a dokud to schváleno není, nemůžete jim věci účetně převést, což znamená, že případně to od doby převzetí do doby předání budete muset zařadit a odepisovat.

    3. Když jsou stavební práce dokončené a případně i zkolaudované, můžete je zařadit účetně 021/042, do majetku to nezařazujte, protože se to, jak píšete, obratem předá PO 401 MD/ 021 D, dotace 403 MD/ 401 D. PO si nabere opačnými zápisy, TZ i dotaci si přířadí ke kartě budovy. Tento postup je u TZ umožněn, nemusí být i podle MF schvalován převod na PO, protože právně je TZ svěřeného majetku. Tedy stačí jen sepsat protokol o předání s vhodným datem - hned v okamžiku, kdy se má zařadit. 

    4. Ano, viz jak popisuju již výše. Věci po schválení (když nenaběhnou oprávky) převedete na PO opět jen zápisem 401 MD/ 022 D a dotaci na ně 403 MD/ 401 D. Protože chápeme praktické problémy dané situace, připojuju ještě námět Ing. Nejezchleba:

    Záleží na tom, zda jsou konzervativní nebo ne. Totiž ve ZL se má vymezit rozsah svěřeného majetku. Většina lidí to udělá tak, že je to nějaký seznam majetku apod. Za sebe si myslím, že to není nezbytné - že mohu v rámci ZL toto vymezit i obecně. Dokonce si myslím, že to lze řešit rozhodnutím zastupitelstva i dopředu - že je to prostě i majetek, který je nyní pořizován v rámci projektu " ......" - teď ho popíši a že pověřuji například starostu, že udělají předávací protokol. Podle mne to jsou sice kroky sporné, nicméně za mne lepší než to, že třeba 2 měsíce užívají nějakou movitou věc bez jakéhokoliv právního režimu, neboť se čeká na to, až zastupitelstvo schválí dodatek Zřizovací listiny. Navíc odepisovat to u zřizovatele například 2 měsíce nedává nákladově smysl. Ale pro někoho jsou tyto myšlenky moc revoluční.

  • Výnos z pojistné náhrady na pořízení DHM - jak řešit fond investic
    02. 10. 2025

    V rámci kontrolní činnosti u příspěvkové organizace jsme narazili na záležitost, kdy ve škole došlo ke škodné události, vytopení místnosti. Byly provedeny opravy - výměna podlah, výmalba, pořízení nového nábytku- účtováno na účtech 511- Oprava a údržba, 558- DDHM/321.
    Zároveň pojišťovna vyplatila náhradu škody ve výši 95 % nákladů(5 % spolufinancování), zúčtováno standrardně 377/649.
    Při kontrole faktur ale zjištěno, že část nového vybavení hodnotově přesahuje částku 40 tis. Kč (tvoří jeden funkční celek - vybavení školního bufetu - prodejní pult včetně prosklené přední stěny- smontováno dohromady) a tudíž by mělo být vyhodnoceno jako pořízení DHM na účet 042 a následně zařazeno na účet 022. PO argumentuje, že je na to náhrada od pojišťovny, která je zúčtována do výnosů, proto rozdělila na dvě položky, aby skončilo na účtu 558- DDHM.
    Úplně se nám to nelíbí a myslíme, že bez ohledu na zdroj pořízení nového majetku by mělo být evidováno na účtu 022- SMV.
    Tím pádem se ale PO ptá jak zúčtovat krytí přes třídu 4, když prostředky od pojišťovny jsou zachyceny na účtu 649. Napadá nás zúčtování tvorba fondu investic ve výši náhrady k SMV zúčtovat účty 548/416 a čerpání zdrojů 416/401. Je to takto možné?

    Tady musím říci, že je bohužel problém. Zákon č. 250/2000 Sb. nepočítá s tím, že by zdrojem fondu investic mohla být pojistná náhrada, pokud se jedná o poškození dlouhodobého majetku. Dokonce vím, že to bylo v minulosti již jedním z podnětů k novele zákona 250/2000 Sb. (v rámci připomínkových řízení - ze strany některých krajů) a že MF to odmítlo řešit. Takže bohužek zdrojem fondu investic je v těchto případech pouze ZC vyřazeného majetku (pokud dochází k jeho likvidaci).

    Výsledkem je tedy to, že se PO často dostávají v takových případech do situací, kdy mají výnosy na účtu 649, ale zároveň nemají prostředky ve fondu investic (z kterého by zaplatili třeba investici nahrazující tu původní - zničenou). Jediným řešením, které mne v těchto situacích napadá a které příspěvkovým organizacím nabízím, je to, že zřizovatel sníží provozní příspěvek (protože PO ve výnosech tolik nepotřebuje díky zaúčtování pojistné náhrady na 649) a částku přesměruje na investiční příspěvek pro PO. Tedy zdrojem pro nákup je právě tento investiční příspěvek a pojistná náhrada zůstává ve výnosech na 649.

    To, co navrhujete, dle mého názoru legální není (jakkoliv se Vám to může jevit jako "spravedlivé").

     

  • Kamerový systém - rozšíření
    29. 09. 2025

    V roce 2022 jsme pořídili kamerový systém v hodnotě cca 28 tis. (2 kamery s příslušenstvím). V roce 2022 jsem zařadila na 028 jako soubor.
    Teď v září jsme pořídili další kameru, která je připojena k těm dvěma z roku 2022, v hodnotě cca 18 tis. (zatím nemám zařazeno).
    Mám přeúčtovat celý soubor na 022. Pokud ano, jak - kompletní převod. Nevím si rady s oprávkami na 088.

    Pokud byste chtěla ponechat soubor, muselo by dojít k přeřazení na účet 022. Novou kameru byste zaúčtovala již rovnou 042 MD/ 321 D, pol. 6122, zařadila 022 MD/ 042 D a do ceny přeřadila původní kamery zápisem 022 MD/ 028 D a 088 MD/ 082 D, oba zápisy v pořizovací ceně 28 tis. Kč. Tedy přiřadit původní kamery k té nové do souboru jako plně dooprávkované se ZC 0 Kč.

    Není ale povinnost novou věc přidávat do souboru, takže je i možnost nechat kamery na účtu 028 a novou kameru zařadit jako další samostatnou věc na účet 028. Ve výsledku to bude evidentně i jednodušší řešení (když to není nějaký hromadný nákup s velkým vlivem na VH). 

  • IROP
    10. 09. 2025

    Financujeme od roku 2024 rekonstrukci základní školy. Jedná se o nástavbu 5 odborných učeben vč. vybavení. Rekonstrukce je účtovaná jako investice a vybavení je rozděleno podle hodnoty jednotlivých předmětů na investici i neinvestici (do hodnoty 40 tis.). Stejně tak je zažádáno o dotaci. Výdaje proběhly už i v roce 2024 a obdrželi jsme část dotace, kterou jsem proúčtovala. V únoru 2025 IROP dodatečně uznal i dotaci na rekonstrukci střechy jako způsobilý výdaj a nyní nám ji i poslal. Tu jsme však hradili již v prosinci 2024 podle harmonogramu a faktura a je zaúčtovaná jako nepřímý výdaj a část i jako nezpůsobilý výdaj podle procent. Jak máme nyní postupovat, když výdaje na střechu proběhly loni, dotace konkrétně na tuto část přišla až po uznání dodatečně letos ? Rekonstrukce pokračuje i v tomto roce, ještě budu hradit několik faktur, označuji odděleně AU, Org, UZ, N, Zdr od ostatních výdajů. Kolaudace proběhne teď v září a musím zařadit do majetku. IROP vyžaduje sjetiny z účetnictví o značení výdajů a likvidační lístky k jednotlivým fakturám. Nebude mi to však sedět z důvodu loňských výdajů.
    Ještě mi prosím napište, jak zaúčtuji dotaci na vybavení učeben, která je investiční a část neinvestiční podle hranice drobného majetku. A lze do vybavení zahrnout i výdaj na administraci výběrového řízení na dodavatele nábytku a informační techniky?

    Moc nerozumím, proč byly výdaje na rekonstrukci střechy účtovány částečně jako nepřímý výdaj, to myslíte možná tak, že jste do ceny rekonstrukce střechy poměrně rozdělili část celkových společných výdajů (nepřímé výdaje jsou věcně např. projekt, stavební dozor apod.). Protože jinak realizační výdaje jsou vždy přímé (neznačí se nikdy jako nepřímé). Ale jestli na střechu dotace původně nebyla, tak realizační výdaje byly nezpůsobilé. 

    Pokud dotace byla přiznaná až letos po loňské realizaci, nakládáte s tím jako s novou skutečností. Tzn. zachytíte jí dohadou zápisem 388/ 403. Na loňských výdajích doplníte značení jen ručně, je to tak v pořádku - vloni informace o dotaci nebyla. 

    Dotaci na vybavení učeben zaúčtujte v souladu se skutečností, která má sedět na dotaci. Na DDHM (028) máte čerpat neinvestiční dotaci (účet 672), na DHM (účet 022) investiční dotaci (účet 403). Do ceny vybavení patří i související výdaje, které uvádíte. 

  • EUD a dodávky el. energie
    09. 09. 2025

    Obec pořídila/koupila elektronickou úřední desku EUD (jednorázově, nikoliv na leasing nebo splátky). Po roce užívání máme smlouvu s firmou DigiDay Czech s.r.o. „Servisní smlouva na venkovní elektronickou úřední desku“ , kde zajištují „poskytování servisní podpory a souvisejících služeb“ a 1x za měsíc nám fakturují => měsíční servisní podpora EUD a jednou za ½ roku služby „dodané zboží či služby: „profylaxe a doprava“. Tyto fakturované položky budu účtovat jako služby na RP 5169 nebo 5168 s par. 6171?

    Společnost ČEZ Prodej, a.s. nám jednou za měsíc vystaví fakturu za dodávku elektřiny. Dodávky elektřiny jsou jak kladné tak i záporné. V případě kladné dodávky vystavuji DD a účtuji 311/602 a 231 XX 2117 2111 / 311. V případě, že byla záporná dodávka el. energie, tj. obec platí společnosti ČEZ Prodej, a.s. jak budu účtovat -311/-602 a 231 § -2117 pol. 2111/-311 ?

    1. Obecně je to tak, že položka 5169 se volí, když je to servis HW, položka 5168 se volí pro servis SW. Profylaxe je kontrola fyzického stavu desky, ostatní platby jsou částečně i ve vztahu k SW, hotline apod. Tady ale nemusíte řešit, jestli je služba více ke vztahu k SW nebo k HW, protože u elektronické úřední desky by HW jako tzv. oživovací měl vstoupit do její ceny na účet 022 - neeviduje se jako samostatný SW, takže veškeré servisní poplatky k EÚD bych účtovala na položku 5169. 

    2. Pokud prodáváte z FVE elektřinu, tak je to pro mne výnos a měl bych to prohnat 6xx a třeba i z hlediska DPH počítat do obratu. To je vám podle všeho asi jasné. 

    V situaci záporné spotřeby nám z pohledu DPH vzniká situace k řešení. 

    Našel jsem zápis z KOOV
    https://financnisprava.gov.cz/assets/cs/prilohy/d-prispevky-kv-kdp/2012KV_KDP_12_10_2012.pdf

    Zde je situace popsána v bodu 3.2.2. (vykopíroval jsem níže) - v době, kdy ty záporné ceny ještě byla rarita - je to u toho peněžního toku č. 4 - v druhé části. Takže to by potom napovídalo tomu, že plnění dělá druhá strana - ta případně zdaňuje a účetně by mne to navádělo spíše na 518 (odměna za to, že ode mne někdo odebere elektriku).

    3.2.2 Výrobce – stanovené výkupní ceny
    Peněžní tok 3 – uplatní se DPH
    Výrobce dodává elektřinu Povinně vykupujícímu za stanovené výkupní ceny.
    Podobně jako u Peněžního toku 1 se domníváme, že dodání elektřiny Výrobcem
    Povinně vykupujícímu je z pohledu DPH zdanitelným plněním dodání zboží, neboť
    jsou splněny všechny podmínky přímé vazby mezi plněním a úplatou.

    Peněžní tok 4 – uplatní se DPH (jako snížení základu daně u Peněžního toku 3)
    Tato platba efektivně snižuje úplatu za elektřinu dodanou v dané hodině Povinně
    vykupujícímu. Proto tuto platbu nelze posuzovat samostatně, ale jako snížení
    základu daně. Vzhledem k tomu, že Povinně vykupující je povinen o této skutečnosti
    informovat Výrobce předem, v souladu s § 36 odst. 5 ZDPH se základ daně sníží již
    při fakturaci Peněžního toku 3 (nikoliv jako následný dobropis).
    V praxi může zcela výjimečně dojít k situaci, kdy absolutní hodnota záporné tržní
    hodinové ceny bude vyšší než stanovená výkupní cena a tedy v celkovém výsledku
    Výrobci vzniká povinnost Povinně vykupujícímu doplatit vzniklý rozdíl. Z pohledu
    DPH by se v takovém případě jednalo o dvě plnění, nejprve o bezúplatné dodání
    elektřiny Výrobcem Povinně vykupujícímu, kde základem daně je nulová hodnota, a
    dále poskytnutí služby likvidace nadbytečné elektřiny Povinně vykupujícím Výrobci,
    kde základem daně je hodnota, o kterou absolutní hodnota záporné tržní ceny
    elektřiny přesahuje stanovenou výkupní cenu. Tento postup, ačkoliv je spíše
    hypotetický a v praxi z ekonomických důvodů spíše nebude využit, je v souladu
    s dřívějším vyjádřením GFŘ k dané problematice21

  • Věcná břemena - obec oprávněná
    08. 09. 2025

    Musím nějakým způsobem účtovat o věcných břemenech, které chodí obci jen na vědomí(obec oprávněná), že nám např. FO na popud stavby (investora) dala věcné břemeno z důvodu, že přes její pozemek vede kanalizace, tak abychom tam mohli vstupovat, opravovat případné škody apod.? Vůbec se nás netýká úplata za VB, nejsou to naše pozemky. Pokud se to tedy nějako eviduje, je veliký problém, když bych to napravila až teď? A případně jak?

    Je potřeba vždy posoudit konkrétní smlouvu. VB na cizích pozemcích, kde obec právně vystupuje jako strana oprávněná, patří účetně do ceny případné pořizované stavby. Uvedu příklad. Stavíte novou kanalizaci, kterou si budete provozovat, vede i přes pozemky občanů. Pozemky občanů se zatíží VB v prospěch obce. Zapíše se to i do KN. Pokud v době zařazení kanalizace nejsou VB alespoň smluvně sjednané (nebo nesouvisí se žádnou stavbou), do ceny stavby (042) se neúčtují - při následném vzniku se účtují jako samostatné věci na účet 028 s pol. 5122 (do 40 tis. Kč) nebo na účet 022 s pol. 6142 (nad 40 tis. Kč). Ať je VB sjednáváno úplatně či bezúplatně, takto by se mělo zobrazit. 

    Ale pozor na to, že mohou být sjednávána i VB, kde je strana oprávněná provozovatel, nikoliv vlastník majetku. Tato VB se u obce nijak neevidují. V případě, kdy obec vlastní například plynovod, ale provozuje jej někdo jiný, pak VB k cizím pozemkům je právně zřizováno ve prospěch provozovatele sítě, který řeší případné opravy apod., nikoliv ve prospěch vlastníka obce jako vlastníka sítě - na pozemek potřebuje vstoupit provozovatel. 

  • Skladový kontejner
    30. 06. 2025

    Dobrý den,
    koupili jsme plechový skladový kontejner, terén pod ním bude jen vysypaný makadamem, nebude pevně ukotvený, ale převážet jej neplánujeme, zařadit jako stavbu? A v tom případě i vedlejší náklady na převoz kontejneru a ten makadam? Děkuji.

    Makadamový podklad bych zaúčtovala jako stavbu - zpevněnou plochu (asi bude i zhutněno). Kontejner jako samostatnou věc, do 40 tis. Kč účet 028, nad 40 tis. Kč účet 022. Do ceny kontejneru patří náklady související s jeho pořízením, jako je například dopravné. 

    Pokud je však záměr využívat jako trvale umístěnou stavbou, je možné vyhodnotit i jako stavbu, připadá mi to však zbytečné, kontejner je přemístitelný. Stavba nemusí být pevně spojena se zemí, může být např. i ve větvích apod., jde spíše o použití stavebních technologií a způsob využití. Ten skladový kontejner, je přeci jen spíše věcí. 

  • Kamerový systém
    20. 06. 2025

    Prosím o upřesnění dvou oblastí ohledně kamerového systému.
    1) Může být chápáno jako jeden kamerový systém, když centrální řízení a ovládání celého systému je v budově úřadu a na jiných budovách ve vlastnictví města jsou umístěny pouze kamery?
    2) Je správně, když při montáži kamerového systému jsou použity pouze kabely, které jsou ukládány do stávajících lišt a nedojde k žádnému budovány nových rozvodů, jsou náklady na tyto kabely zahrnuty do ceny kamerového systému a není uvažováno o TZ?

    1) Kamerový systém je vhodnější zavést do majetku jako soubor. Tento postup máme předpisy umožněn. V majetku to bude jedna karta, ale rozdělíte jí na jednotlivé věci. Rozhoduje ocenění souboru jako celku, když je nad 40 tis. Kč, patří na účet 022, i když jednotlivé věci v souboru jsou v ocenění pod 40 tis. Kč. A odepisuje se jako jedna majetková položka. Ohledně rozdělení na jednotlivé věci se raději poraďte i s někým technicky zdatnějším. Každopádně zařaďte do souboru jako jednotlivé věci jednotlivé kamery podle umístění. Do ceny kamer patří i vedlejší náklady a rozpočítávají se mezi jednotlivé položky souboru.

    2) Tradičně se postupuje dle daňového pokynu, kdy samotné zařízení se účtuje jako samostatná věc, rozvody k němu jako součást stavby. V poslední době ale dochází už i k případům, kdy se rozvody dají do ceny věci. Můžete to případně nechat i v ceně stavby jako TZ, z účetního hlediska by to nemohlo být vytknuto, ale kontroly ještě stále spíše vychází z daňového pokynu i pro účetní řešení, na druhou stranu máme zvážit i účel a funkci budovy a v dnešní době je z tohoto hlediska zabazpečení asi nutné všude, kde je nějaký významnější majetek. Ve vašem případě bych klidně dala tyto kabely jakou součást kamerového systému. 

  • Kamerový systém- rozšíření- zabezpečovací systém
    13. 06. 2025

    Dobrý den, prosím o pomoc při účtování rozšíření kamerového systému. V dubnu 2025 jsme pořídili kamerový systém- 2 kamery+příslušenství+kabeláž
    v prostorách dvora OÚ v hodnotě 32.005,- Kč. Účtováno jako soubor na 028, faktura 558/321, úhrada s pol.5137, zařazení 028/088. V červnu 2025 rozšíření kamerového systému- 1 kamera+příslušenství uvnitř objektu OÚ v ceně 11.662,- Kč. Nevím, jestli účtovat jako podlimitní TZ nebo přeúčtovat na 022, když hodnota celkem v tomtéž roce je 43.667,- Kč. Současně byl proveden v objektu OÚ zabezpečovací systém za 33.747,- Kč. (ústředna,klávesnice, siréna,akumulátor,montáž atd). Ten jsem zaúčtovala jako podlimitní TZ budovy-pol. 5123, účet 518. Prosím o radu a děkuji.

    Zabezpečovací systém:

    Tradičně se postupuje dle daňového pokynu, kdy samotné zařízení se účtuje jako samostatná věc, rozvody k němu jako součást stavby. V poslední době ale dochází už i k případům, kdy se rozvody dají do ceny věci. Ve vašem případě účet 028 a pol. 5137. Můžete to případně nechat i v ceně stavby jako TZ, z účetního hlediska by to nemohlo být vytknuto, ale kontroly ještě stále spíše vychází z daňového pokynu i pro účetní řešení, na druhou stranu máme zvážit i účel a funkci budovy a v dnešní době je z tohoto hlediska zabazpečení asi nutné všude, kde je nějaký významnější majetek.

    Jenom pozor, pokud budete účtovat o TZ, tak pol. 5123 máte správně, ale né účet 518, používá se účet 549.

    Kamerový systém je vhodnější zavést do majetku jako soubor. Tento postup máme předpisy umožněn. V majetku to bude jedna karta, ale rozdělíte jí na jednotlivé věci. Osobně bych vše spojila a přeúčtovala na účet 022, rozhoduje ocenění souboru jako celku, když je nad 40 tis. Kč, patří na účet 022, i když jednotlivé věci v souboru jsou v ocenění pod 40 tis. Kč. A odepisuje se jako jedna majetková položka. Ohledně rozdělení na jednotlivé věci se raději poraďte i s někým technicky zdatnějším. Každopádně zařaďte do souboru jako jednotlivé věci jednotlivé kamery podle umístění. Do ceny kamer rozpočtěte ty vedlejší náklady, jsou dost souhrnné, tak nemá asi moc cenu se snažit to rozkličovat nějak více. 

  • Digitální zastávka
    03. 06. 2025

    V roce 2019 jsme pořídili "digitální zastávku" - displey s přístupem na internet, který zobrazuje údaje z jízdního řádu a zároveň slouží pro placenou reklamu firem. Digitální zastávku vedeme v evidenci majetku na účtu 022 v částce 133 250 Kč. Displey se letos pokazil a tak nám jej firma vyměnila - dodala nový displey včetně montáže, cena 117 370 Kč. Můžeme zaúčtovat jako opravu nebo vyřadit původní digitální zastávku a tuto zařadit?

    Podle popisu to vypadá spíše na kompletní obnovu. Jestli se původní zařízení zcela odstranilo a nahradilo novým, pak staré vyřadíte zápisem 551/081 v zůstatkové ceně k měsíci vyřazení, 081 MD/ 021 D v pořizovací ceně. Nové zařadíte opět na účet 022. Oprava by to byla v případě, kdy by se vyměnila jen část původního zařízení, například obrazovka. Ono to tak trochu vypadá, ale tím displejem máte podle všeho spíše na mysli celé zařízení, ne jen jeho součástku. 

    I hodnotově to vypadá spíše na novou věc, nicméně mohlo dojít ke zvýšení cen natolik, že součástka může být téměř tak drahá jako celé původní zařízení. Takže se určitě rozhodněte podle toho, jestli je to výměna celého zařízení nebo jen části ve smyslu součástky.  

    Pro jistotu uvádím obě varianty. 

  • Stavba-pergolové krytí
    08. 05. 2025

    Dobrý den, mám dotaz na způsob zaúčtování
    Obec má ve sportovním areálu vybudovaný přístřešek, kde se pořádají různé kulturní akce. Nyní starosta rozhodl, že se pořídí boční krytí přístřešku v případě nepříznivého počasí. Bude to krytí - plachta, která se bude moci namontovat a shrnovat, ale i odmontovat.
    Přišla zálohová faktura na výrobu a montáž pergolového krytí ve výši 75.000 Kč a pak bude doplatek asi také 75.000 Kč. Zaúčtováno 314/231 par.34 12 pol. ?
    Nevím, zda to mám zaúčtovat jako technické zhodnocení přístřešku-pol. 6121, nebo pol. 5139 ...

    Viděla bych to spíše jako součást stavby - bude na ní pevně umístěno, používat a plnit funkci bude zakrytí s touto jednou stavbou. V takovém případě účtování jako TZ - 042/321, pol. 6121, zvýšení ceny přístřešku 021/042.

    Jako samostatnou věc bych to účtovala v situaci, kdy by se to běžně sundavalo a používalo třeba i jinde/jinak, což zde na první pohled nevidím. Podle popisu se bude plachta shrnovat, když se bude chtít odkrýt, rozměrově bude pasovat na tento přístřešek.

    Každopádně by to byl ale dlouhodobý majetek (životnost déle než rok) , takže i pokud byste našli argument pro samostatnou věc, tak ne pol. 5139, ale vzhledem k ceně účet 022 a pol. 6122. 

  • Kuchyň 022 - jak rozpočítat práci do souboru věcí
    12. 03. 2025

    Budu zařazovat kuchyň a bar. (investiční dotace-kuchyň není součástí budovy kulturního domu) Aby mohla být napojena nová kuchyň, bylo potřeba udělat v části kuchyně novou vodoinstalaci (nové umístění myčky a výměnu starých trubek vody).
    1) Mám práci, která se týká rozvodů vody, rozpočítat jen na dřez, vodovodní baterii bojler a myčku nebo je potřeba tuto práci rozpočítat i na všechny kuchyňské skříňky?
    Klasifikace: 31.02.10 kuchyňský nábytek a délku účetních odpisů může být 15let?

    Majetek bude zařazen (zvlášť na kuchyň 022 a bar 022) jako soubory(s rozpisem: skříněk ,spotřebičů,..) Následně je zažádáno o dotaci na tento majetek čekáme na podpis.
    2) Protože majetek bude již zařazen a dotace bude přiznaná jiný měsíc - až později. Přiznaná dotace se na karty majetku zařadí až v měsíci přiznání dotace? (nebo až přijde na účet?)

    3) Dobropis na drobný dlouhodobý majetek(tiskárna) pořízený v jiném roce zaúčtuji:
    321/649
    231-2324/321 (a paragraf, kterého se týká 6171)
    vyřazení: 088/028 a 999/902

    Moc Vám děkuji

    Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 6 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

  • Poničená elektronická úřední deska
    17. 02. 2025

    Jak zaúčtovat výměnu elektronické úřední desky umístěné na návsi obce. Začátkem roku nám byla vandalem totálně zničená elektronická úřední deska v pořizovací ceně Kč 442.134,-. (zařazení v klasifikace v roce 2021 26.40.34, zůstatková cena nyní Kč 176.850,-) Kč 100.000,- dostaneme jako pojistné plnění od pojišťovny, zbytek budeme muset vymáhat na viníkovi, který byl naštěstí PČR dopaden, ale vymožení náhrady je značně nejisté a potrvá dlouho. Z původní elektronické desky zůstal pouze betonový stojan, celá elektronika byla nahrazena totožnou úřední deskou jako byla původní - tedy za mne oprava. Faktura za opravu se vyšplhala na částku Kč 345.213,-, což nemá daleko k původní PC. Nejsem si nyní jista původní kvalifikací, prosím tedy o radu, zda jsme zařadili dobře, nebo máme přeúčtovat? Dále řeším, že pokud bych dala opravu do nákladů, zůstatková cena se nezmění, což mi nepřijde úplně v pořádku, aby měla takto nízkou hodnotu, když je fakticky zcela nová. Neměla bych raději zaúčtovat jako totální škodu, vyřadit a zařadit jako novou? Jak zaúčtuji nárok na náhradu od viníka škody? Musí proběhnout soud, ale nejspíš bych měla zaúčtovat nějaký odhad?

    Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 6 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

← Novější dotazy

Zobrazit

Hledání v dotazech

Tipy pro práci s dotazy

Acha obec účtuje s.r.o.

Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8

IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091

Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010

Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007

Návrh a tvorba webu