Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.
Hledanému výrazu 384 odpovídá celkem 276 dotazů:
V roce 2024 jsem zaúčtovala daň z příjmu 591/341 - rovnou vypočtenou nikoli odhad, v roce 2025 jsem chtěla už jen vyplnit přiznání a proúčtovat 341/682 a přes rozpočtovou skladbu 231 1122/231 5365 6399....ale problém je, že jsem zjistila, že při výpočtu jsem počítala s 19% daní a ne 21%....takže situace je taková, že na v roce 2024 jsem účtovala 591/341 částka 1.305.680,- a měla to být 1 443 120,- poradíte mi prosím jak to teď opravit?}
Doúčtujte jenom rozdíl ve výši 137.440,-- Kč zápisem 595 MD/ 682 D.
a zaúčtovanou daň zúčtujte zápisy 341 MD/ 384 D 1.305.680,-- Kč a 384 MD/ 682 D 1.305.680,-- Kč. V roce 2025 však stačí již jen zaúčtovat 341/682 ve výši 1.305.680,- - ta 384 je už zbytečná, to se správně účtuje do předchozího roku.
A k tomu klasicky proúčtování přes RS 231 MD pol. 1122/ 231 D odpa 6399 pol. 5365.
Pro příště je lepší účtovat pouze o předpokladu daně zápisem 591 MD /384 D.
V našem informačním centru zřizujeme platební terminál pro platby kartou. Většinou se bude jednat o platby vstupenek na divadlo, kino, hudební představení, které městem pořádáno. Platbu vstupenky případné jiné služby placené na přepážce IC budeme účtovat 377/602 + případně DPH u služeb kopírování atd. a při připsání v bance 231/377. Pokud by se jednalo např. v prosinci o vstupenky na představení v následujícím roce, bylo by to 377/384. Je to prosím tak správně. Provizi za platbu kartou 518/231.
A prosím jak zinvetarizovat účet akcií SU069 - stačí pouze potvrzení o tom kolik ks akcií vlastníme? V roce 2024 jsme pořizovali akcie peněžním vkladem a tedy částka z akcií v účetnictví není stejná jako s výpisem z centrálního depozitáře (zde je nominální hodnota 1000 kč/akcii).}
U platby kartou souhlasím. Tady se jedná o zobrazení nepřipsané platby - pohledávky za bankou, může takto být.
U akcií - doložte určitě počet akcií dle výpisu z OR, ale i ocenění, je tedy vhodné k tomu evidovat i tu smlouvu o peněžitém vkladu. Rozdíl ocenění u vás - pořizovací cena a u společnosti je běžně rozdílné, není to chyba.
Dobrý den prosím jak rozúčtovat fakturu vydanou za pronájem pozemku, fakturace od 8.7.2024 - 7.7.2025 fakturovaná částka na odběratele, faktura je vystavena k 31.12.2024 a nebyla uhrazena do 31.12.2024, jak zaúčtovat s časovým rozlišením prosím? Jedná se o výnosy příštích období nebo příjmy příštích období, faktura je na 10000 Kč.}
Správně by se do roku 2024 vůbec neměl účtovat předpis nájemného na rok 2025 (311/384) - máte ve směrnici, že děláte předpisy dle smlouvy - měl zaplatit dle smlouvy před koncem roku?
To jen, že nevím, proč jste vystavili fakturu takto - jestli jste např. neměli fakturovat jen odbydlené nájemné, nebo až příští rok... (neznám podmínky ani splatnost smlouvy).
Když se vystavila faktura a ověříte, že je to tak správně (platí částečně dopředu), tak předpis s ČR by měl být 311 MD celá částka/ 603 D výnos roku 2024, 384 D výnos roku 2025. V roce 2025 zaúčtovat 384/603. Příjem 231/311.
Účet 385 neodpovídá - zobrazujeme jím výnos do správného období (je obdobou účtu 388 pro situace, kdy známe přesnou částku výnosu). Zápis 385 MD/ 603 D byste účtovali k 31.12.2024, pokud by nebyla vystavena faktura, ale chtěli jste časově zobrazit dle smlouvy nájem za rok 2024 k 31.12.2024 (nikoliv 2025).
V loňském roce naše obec zprostředkovala vystoupení umělce. Uskutečnit se mělo v prosinci, od září jsme prodávali vstupenky. Kvůli nemoci se vystoupení nakonec uskutečnilo na začátku ledna.
1. Jak zaúčtovat příjem za vstupenky do pokladny v minulém roce, když se vystoupení konalo až v novém roce?
2. Jak zaúčtovat fakturu za vystoupení umělce? (platila se v minulém roce)
3. Několik vstupenek se prodalo ještě na začátku roku, před vystoupením.}
Píšete o zprostředkování, ale fakturu za vystoupení jste platili vy, příjem peněz jde také za vámi. Nezmiňujete se o nějaké provizi za zprostředkování např. zápočtem. Chápu z toho, že vy jako obec jste pořadatelem. Náklady a výnosy jdou za vámi. Zároveň se nezmiňujete o nějaké významnosti, kterou máte určenou v rámci časového rozlišení. Pokud by žádná nebyla, tak příjem peněz za vstupenky v roce 2024 bych účtovala 261 / 384 (můžete to opravit jednou částkou k 31.12.) a v roce 2025 zúčtovala účet 384 do výnosů, zápisem 384 / 602. Faktura za vystoupení umělce zaplacená v roce 2024 účtujte 381 /321 a 321 /231 a v roce 2025 zúčtovat 381 do nákladů, zápisem 518 / 381. Správněji by asi bylo ji zaúčtovat přes zálohy, 314, náklad v roce 24 nevznikl, když došlo k posunu akce. Ale asi to není až tak významné, nevíme, jak fa za vystoupení vypadá. A příjem za prodané vstupenky v roce 2025 už účtujte zápisem 261 / 602. V tu chvíli budete mít náklady i výnosy v roce 2025, kdy se koncert skutečně konal.
Dobrý den, nevím jak správně zaúčtovat příjem peněz 3.120,- Kč za svoz odpadu pro rok 2025, když byl připsán na BÚ na konci roku 2024 (abych ho dostala do správného období roku 2025).
Děkuji}
Příjem zaúčtujte zápisem 231 MD pol. 1345 / 384 D. Letos zápis 384 MD/ 606 D.
Dobrý den, prosím o zodpovězení dotazu týkající se předpisu DPPO k 31.12. Je vždy potřeba odhadnout výši daně z příjmů PO a udělat k 31.12. předpis? Nebyla jsem zvyklá předpis dělat. Až při podání daňového přiznání další rok jsem daň proúčtovala.}
K 31.12.2024 se účtuje odhad daně za rok 2024 zápisem 591 MD / 384 D. Je to proto, že zdaňované výnosy jsou z období roku 2024, náklady z titulu daně k nim vážeme do stejného období. A v následujícím roce, nejpozději k 31.3.2025 se daň zúčtuje zápisem 384 MD / 682 D a proúčtuje se na ZBÚ přes položky 1122 a §6399 pol. 5365. Pokuď jste účtovala o předpokladu, tak rozdíl se zúčtuje na účet 595. Např. předpoklad 500 tis. Kč 591 MD / 384 D. Skutečně vypočtená daň je 550 tis. Kč, zúčtujete 384 MD 500 tis. Kč, doúčtujete 50 tis. Kč 595 MD / 682 D Kč. Kdyby byl předpoklad vyšší, než skutečná daň tak také při zúčtování použijete účet 595, akorát obrácenou stranu D, popřípadě - MD.
Dobrý den, prosím o radu ohledně návratné finanční výpomoci pro naši PO (Základní a mateřská škola). PO potřebuje výpomoc z důvodu toho, že je zapojena do operačního programu OPJAK, kde již čerpali náklady v celkové výši 172.200,85 Kč, ale dosud neobrželi finanční prostředky. Žádost mají schválenou, ale dozvěděli se, že finanční prostředky kvůli procesním záležitostem mezi krajem a ministerstvem, nedostanou letos, ale až příští rok, cca v únoru. Proto nás ZŠ žádá o krátkodobou návratnou finanční výpomoc.
Jedná se o NFV na úhradu výdajů spojených s dotací, ale nejedná se o předfinancování. My žádné vyúčtování požadovat nebudeme. Uzavřeme tedy standardní smlouvu o NFV, bez zveřejnění?
Je správný postup účtovat dle základního modelu? Tj. předpis MD 316 / 349 D poskytnutí MD 349 / 231 D par. 3113 pol. 5651 a vratka MD 231 / 349 D bez par. pol. 2451?
K datu vrácení prostředků zpět obci - lze do smlouvy stanovit např. slovy „jakmile příjemce obdrží finanční prostředky z Operačního programu JAK, nejpozději však do 30.6.2024“?
Děkuji}
Účetně správně takto:
316 MD/ 231 D poskytnutí
231 MD/ 316 D přijetí.
RS máte dobře.
Jinak je na Vás, jaká pravidla si stanovíte, pro NFV mezi zřizovatelem a PO neplatí administrativní pravidla ze zákona č. 250/2000 Sb. , viz odkaz MF:
Můžete si stanovit i termín vrácení (§ 34 odst. 1).
V dokumentu "Finanční vztahy mezi zřizovatelem a PO" najdete účetní postupy - i ve vztahu k PO.
Dobrý den, majitel nemovitosti nám na účet 2.12.2024 zaslal poplatek za likvidaci odpadu za rok 2025. Nejjednodušší je zaslat zpět, ale není možné zaúčtovat přes účet 384 nebo 385?}
Zásadně nic nevracet, co se vracet nemusí :o). Zúčtujte ji přes účet časového rozlišení 384, zápisem 231 + RS 1345 MD / 384 D. A příští rok účet 384 pouze zúčtujete s výnosy, účtem 606. Jenom nezapomeňte, že budete muset udělat k 31.12.2024 inventuru účtu 384. Lze dát i na přijatou zálohu 324, to spíše pokud by částka nebyla přesná.
V říjnu obec obdržela od Nadačního fondu VIA první část vybraných finančních prostředků , které se mají použít pro občany. Příjem daru na § 5299 pol. 2321. Obec nakoupila popelnice a kontejnery a vydává je jako věcné dary pol 5194.
Ke konci roku obec nedočerpá celou částku finančních prostředků , je možné příští rok rozpočtovat na pol. 5194 zbývající část prostředků? Nadační fond bude chtít nahlédnout , jak bylo s financemi naloženo.}
Podle ČÚS 703 u transferů bez vypořádání máme časově rozlišit výnos podle období čerpání. To co nevyčerpáte byste měla účtovat na účet 384. Nepíšete o jak vysokou částku se jedná, možná je nevýznamná. Postupujte podle vaši určené významnosti k časovému rozlišení.
Co se týká rozpočtu. Můžete klidně rozpočtovat celou přijatou částku jak v příjmech, tak výdajích, ale nemusíte, správněji je rozpočtovat očekávanou skutečnost. Pokud nemáte časově určeno dokdy máte přijatou částku dočerpat, tak se nic nestane. Fyzicky budete mít peníze na účtu a do rozpočtu roku 2025 je můžete zapojit jako financování, pol. 8115, finanční prostředky na bankovním účtu a nezapomeňte rozpočtovat i výdaj zbytku přijatých finančních prostředků.
I v tomto případě je potřeba označit prvek 02 na povodně jak u příjmů, tak u výdajů- část rozpočtové věty = mimořádná událost.
Od 1.1.2025 budou platit nové nájemní smlouvy na pronájem hrobových míst - na 10 let. Protože leden a únor bývá hektický, rozhodli jsme se smlouvy začít sepisovat již od listopadu, s účinností od 1.1. Zároveň při podpisu smlouvy nájemci už provedou úhradu. Platí i v tomto případě, že nebudu časově rozlišovat a ošetřím ve směrnici ? Myslím to tak, že pokud by platby probíhaly až po novém roce, je jasné, že bych nerozlišovala na budoucích 10 let. Ale zda to platí i v případě, že vlastně ještě pohledávka nevznikla ani na ten první rok.}
Já bych zde platby účtovala na účet 384. Příjde mi to správnější - že výnos zaúčtujete do "správného", nebo zde spíše jednotného období. Časové rozlišení je pak další věcí - že jej zaúčtujete právě jen do toho jednoho období. Ale je pravda, že směrnice je v tomto aplikovatelná obecně, tedy když si stanovíme, že časově nerozlišujeme pro nevýznamnost, neměli bychom do toho pak motat žádné ČR.
Jen poznámka - ve výsledku je možné i zaúčtovat přímo na výnos - je to neváznamné, ale jde spíše o vazbu na platnost smlouvy, úhrada před plněním je buď záloha, nebo VPO.
Obec má podepsanou Smlouvu o spolupráci při budování nové lokality v obci a investor se zavazuje, že uhradí obci příspěvek na rozvoj obce. Tento příspěvek použije obec na opravy komunikací a na údržbu (jako neinvestiční). Na jaký paragraf a položku účtovat příjem příspěvku? Mohu použít položku 2321 - Přijaté peněžité neinvestiční dary, když to není darovací smlouva?}
Je jedno, jestli to nazveme příspěvkem nebo darem, jestli je k tomu smlouva o příspěvku nebo daru... Pokud je to transfer (peněžní prostředky bez protihodnoty), tak by účtování bylo jen zápisem 231 MD/ 672 D, RS odpa obecný 3639, pol. 2321. Takto jednoduše, ale za následujících předpokladů:
- Musí se spotřebovat letos při přijetí. Kdyby se využil prokazatelně na náklad příštího roku, bylo by správnější časové rozlišení přes účet 384 a do výnosů účtovat vždy v okamžiku spotřeby (profinancování na určený náklad).
- Vyúčtování asi nepožadují, tak neuvažujeme o účtování přes zálohy.
- Je to opravdu transfer? Trochu tam bude problém s tou protihodnotou - neznáme konkrétní smluvní ujednání té spolupráce, ale jestli reálně za to poskytnete nějaké protiplnění, jsou to pak případy, kdy to třeba ani neklasifikujeme jako transfer, ale jako poskytnutí služby na účet 602.
- S tím souvisí i problematika zdanění - i pokud to účetně klasifikujeme na účet 672, uvažujeme někdy v podobných případech s odvodem DPH - v situacích podobných spoluprácí to opravdu může být na hraně a dost záleží, jak se to celé upraví, tak jen upozorňujeme, že byť se obecně transfery nezdaňují, toto bývají trochu zastřené případy.
Město nakoupilo vratné kelímky - na sklad. Kelímky jsou vydávány na akce pořádané městem a po akci jsou vráceny na sklad. Na tento projekt město dostalo dotaci z EU. Původně jsme předpokládali, že budou vydávány do spotřeby nebo prodávány (účet 501 při výdeji ze skladu) a v ten okamžik by bylo účtováno rozpouštění transferu 384/672. Ze skladu do spotřeby však půjde asi jen to, co se nevrátí. Kdy zaúčtovat transfer do výnosů: Příjem transferu byl účtován: 231/346, 346/384.}
Já bych si to tady zjednodušila - kelímky dala do spotřeby na účet 501, proti tomu rovnou dotaci do výnosů. Jsou opakovatelně použitelné, ta evidence na skladě je spíše evidenční, to lze zajistit i mimoúčetně (trvalé vydání ze skladu je, když se kelímek nevrátí, tak je problematické určit ve vztahu k dotaci okamžik "spotřeby kelímku").
Příjem kauce bych účtovala 231 MD pol. lze 2111 (2329)/ 378 D, vrácení zálohy by bylo opačným zápisem. Co se nevrátí účtovat jako výnos 378/ 602 (649).
Dobrý den, na základě darovací smlouvy obec obdržela finanční dar od právnické osoby ve výši 300 000,- Kč na rozvoj obce (ve smlouvě je uvedeno v souladu s §20 odst.8 zákona č. 586/1992 Sb.) Jde o dar neinvestiční a zaúčtovala jsem ho 231 / 672 (par.3745 pol. 2321). Tento dar bychom chtěli vyčerpat ještě v tomto roce. Pokud ne, musím přeúčtovat k 31.12.2024 na účet 384 a v příštím roce po vyčerpání zaúčtovat na 384/672? Jen nevím, jak je to v tomto případě s daní z příjmu? Děkuji za odpověď.}
Účtování máte dobře. Jestli dar použijete na veřejnou zeleň, souhlasím i s paragrafem. Kdybyste použili obecně na rozvoj, volila bych odpa 3639. Nevím, jak máte čerpání uvedeno ve smlouvě - ale neúčtujete o záloze, takže vyúčtování asi nepožadují.
S účtem 384 uvažujete také správně. Podle ČÚS 703 u transferů bez vypořádání máme časově rozlišit výnos podle období čerpání.
Se zdaněním si nemusíte dělat starosti, transfer na účtu 672 je vyloučen z DPPO. I když je pravda, že bychom správně měli rozlišovat dary od veřejných rozpočtů a dary od soukromých subjektů. K dané problematice cituji z dokumentu k DPPO:
"Správně bychom měli na ř. 101 vyloučit pouze část účtu 672, která má původ ve veřejných rozpočtech. Nicméně zároveň je obec jako veřejně prospěšný poplatník osvobozen od zdanění bezúplatných příjmů (pokud tuto variantu zvolí) – dané osvobození vyplní na ř. 109. U investičních darů by dokonce rozpuštění 403 MD/ 672 D vůbec nemělo být předmětem daně, neboť tyto dary snižují daňovou vstupní hodnotu majetku.
Pokud se tedy rozhodneme „smíchat“ dary a tyto dotace, tak se z hlediska daně z příjmů nic nestane – výpočet daně bude nakonec stejný, jen se k němu dostaneme přes rozdílné částky.
Kdo chce být ale „pořádný“ vyčlení si přijaté finanční provozní dary zaúčtované na 672 na zvláštní analytiku (tyto výnosy možná vyloučí na ř. 109 přiznání) a na ř. 101 vyloučí pouze zbytek zaúčtovaný na účet 672."
Dobrý den, prosím o radu se zaúčtováním přijatého finančního daru od SDH. Jsme obec zasažená povodní a ozvali se nám dobrovolní hasiči z jiného okresu, že by chtěli obci přispět finančím darem na nákup materiálu pro občany zasažené povodní. Veřejná sbírka vyhlášená naší obcí nebyla. Se Sborem dobrovolných hasičů jsme proto sepsali darovací smlouvu, kde je uvedeno, že přijaté finanční prostředky použijeme výhradně na nákup materiálu a poté SDH doložíme kopie faktur a fotografie o předání materiálu občanům. Prosím o postup účtování.}
Záznamová jednotka se zde nepoužívá, to jen v případě, kdybyste obdrželi transfer z jiného kraje.
Pokud dar poskytli jako soukromý subjekt (spolek apod.), tak příjem zaúčtujete 231 MD, RS odpa podle účelu využití daru, zde bych volila odpa 3749, pol. 2321/ 672 D. Není asi potřeba účtovat o záloze - nedokládáte vyúčtování, ale odhaduji, že jen doložení účelu daru (tak jen hlídat, kdyby se nedodrželo, aby se do konce roku korigoval účet 672 - mohou nárokovat vrácení daru, případně se časově rozlišuje přes účet 384, když je meziroční profinancování daru, což zde také nepředpokládám).
Materiál pro občany můžete nakoupit přímo jako věcný dar - účet 543 s pol. 5194
Město zřídilo veřejnou sbírku na obnovu skanzenu po povodních. Skanzen má ve správě příspěvková organizace zřízená městem, část majetku má ve správě příspěvková organizace, část je v majetku města. Z vybraných prostředků budou následně hrazeny faktury za opravy. O sbírkovém účtu bude účtováno jako o cizích prostředcích? Faktury mohou být hrazeny přímo ze sbírkového účtu nebo se budou prostředky přeposílat na ZBÚ? Celkově si nejsme jisti účtováním.}
U sbírek je trochu problém ve chvíli, kdy je vyhlášena sbírka, která je určená na majetek nebo činnost obce. Jde totiž o povinnost členit rozpočtovou skladbou, pak je lepší aby účet sbírky byl spíše veden v režimu peněžního fondu, tj. včetně schválení fondu zastupitelstvem a včetně statutu fondu - je to pro přispěvatele i transparentní. Je to dobré pro účetní v tom, že můžete členit přímo na sbírkovém účtu rozpočtovou skladbou, jinak by se peníze museli přeposílat na účet ze sbírkového účtu např. na ZBÚ a tam členit rozpočtovou skladbou. A to všechny příjmy a pak ze ZBÚ platit výdaje - to již je klasický postup.
Ve vašem případě je i PO - takže je to vlastně sbírka pro PO - ale i tam je vhodný fond - je možnost pak platit fa přímo z fondu, ale je pak také možné z fondu posílat jen příspěvek PO - tak aby PO měla ve svém účetnictví náklady a výnosy, které spadají pod jejich činnost. Ale není vyloučená možnost, abyste i vy jako město hradili za svoji PO faktury do vaší vlastní nemovitosti na opravu.
Takže máte možnosti - o sbírkovém účtu účtovat jako o cizím účtu a vše přeposílat na ZBÚ, nebo vést sbírkový jako fond (účet 236) a včetně rozpočtové skladby třídit všechny příjmy i všechny výdaje, případně výdaje mohou být i jen jako příspěvek města PO (pol. 5331).
V případě sbírky pro jiný subjekt je pak vhodné vést účet sbírky jako cizí peníze, zápisy jen 245/378 a 378/245 apod.
Doplnění k fondu: U schvalování fondů vždy doporučujeme řešit, že bankovní poplatky a případné úroky jsou součástí použití a tvorby fondu. Ano, faktury mohou být hrazeny přímo ze sbírkového účtu.
Příjmy darů musíte každopádně zatřídit dle pravidel RS, nejsou to cizí peníze a k účtu 236 se vždy musí použít RS. Asi položka 2321, odpa památky (asi 3322 s tím, že je to kulturní památka nebo odpa 3326). Volím neinvestiční položku, protože zmiňujete, že fin. prostředky jsou určeny na opravy.
Příjem je pak možné účtovat účtovat 236 MD + RS/ 374 D (v souladu s ČÚS č. 703). Až začnou vznikat náklady, na které jsou dary přijaty, tak do daného roku je potřeba dary poměrově zúčtovávat zápisem 374 MD/ 672 D (časové rozlišení). Lze využít i účet 384 - já se spíše přikláním k 374, jako záloha na transfer, ale obojí je možné. Při tvorbě fondu - přijetí daru použijete i další zápis 401/419 a při čerpání - při úhradě faktur, zápis 419/401.
Acha obec účtuje s.r.o.
Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8
IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091
Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010
Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007
(preferujeme e-mailový kontakt)
Odborná pomoc
Ing. Ivana Schneiderová
Ing. Zdeněk Nejezchleb
Bc. Klára Vavrišinová
Kateřina Hudečková