Obec účtuje - Vše o účetnictví obcí

Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

Dotazy

Hledanému výrazu 401 odpovídá celkem 2120 dotazů:

  • Bezúplatný převod
    07. 05. 2025

    Dobrý den, prosím o radu, jak zaúčtovat v účetnictví a v majetku – Bezúplatný převod stavby „Vodohospodářská opatření“.
    Zasílám informace ze Státního pozemkového úřadu

    Bezúplatný převod stavby „Vodohospodářská opatření v k.ú. Sehradice, k.ú. Slopné"
    Protokolem z 11. 4. 2025 vám byla k témuž datu bezúplatně předána stavba „Vodohospodářská opatření v k.ú. Sehradice, k.ú. Slopné“.
    Celková účetní hodnota pořízení stavby ke dni předání činila: 27 495 908,55 Kč
    Hrazeno z VPS – statní rozpočet 636 480,00 Kč
    Hrazeno z RSPÚ – statní rozpočet 13 690 878,07 Kč
    Hrazeno z NPO_ ZV_EU – dotace 10 883 099,58 Kč
    Hrazeno z NPO_ RS_DPH - dotace 2 285 450,90 Kč
    Celková výše oprávek (souhrn odpisů) ke dni předání činila: 0,00 Kč
    Datum zahájení odepisování: 1.5. 2025
    Zařazení stavby do užívání: 11.4. 2025
    V souladu s ustanovením ČSÚ č. 708 byla stavba zařazena do účetní odpisové skupiny č. VI a zařazena do kategorie majetku CZ-CC-24.20.89 Ostatní inženýrské stavby j.n. s dobou používání 50 let.
    U částky hrazené z VPS se jedná o náklady hrazené z kapitoly 398 – Všeobecná pokladní správa. U částky hrazené z RSPÚ se jedná o náklady hrazené z kapitoly 329 – Rozpočet státního pozemkového úřadu. U částky hrazené z NPO se jedná o náklady – Národního plánu obnovy.
    SPÚ má na předfinancování dotačního programu NPO přiděleny finanční prostředky ze státního rozpočtu z EU.}

    V prvé řadě je nutné majetkově kategorizovat, co vám bylo předáno. Jestli se jedná o stavbu (odhaduju podle kategorizace), pak bude zápis zařazení jen 021 MD/ 401 D v celkové ceně od převodce, v součtu mi to vychází ca 27,5 mil. Kč - tak, jak uvádíte, 

    Neřešíte dotace - organizační složky neúčtují dotace na účet 403, ale jako součást účtu 401, takže obce to přebírají celé na účet 401. Účetní předpisy tento případ speciálně neřeší, dříve byl výklad od MF, že dotace z EU se mohou přebrat přes účet 403, aktuálně ale máme informaci o tom, že se nemá struktura financování řešit a od OSS nepřebírat dotace na účet 403. 

    Odpisovat začnete od května - zařadíte k datu předání, což je 11.4.2025.

  • Nalezený majetek
    07. 05. 2025

    Město nalezlo majetek, jedná se o historický zvon, který byl umístěný někde ve věži úřadu a přišlo se na něj náhodou. Nemáme nabývací titul a nic, co bychom použili k zařazení do majetku. Nevíme, jak nyní postupovat. Kde bychom mohli k této problematice najít nějaké informace? Má se tento nález někde hlásit nebo vyvěšovat na úřední desce a hledat případného majitele? Případně, jak dlouho se má hledat majitel, než zvon zařadíme jako majetek obce, nějakým znaleckým posudkem nebo oceněním? Nebo je zde potom také možné ocenění 1 Kč (účet 032)?}

    Ohledně nálezu, to je právní dotaz, vysvětlení k tomu např. zde (obecně se postupuje podle občanského zákoníku):

    https://www.pravoprovsechny.cz/clanky/nalez-veci/

    Jestli jste zvon našli ve své budově, tak bych neviděla jako nutné to vyhlašovat jako nález, ale nejsem právník, tak pokud to chcete mít ošetřené, můžete nález oznámit.

    Zařazení by mělo být zápisem 028/088 v RPC, pokud je cena do 40 tis. Kč nebo zápisem 022 MD/ 401 v reprodukční pořizovací ceně (RPC), kdyby byla cena vyšší než 40 tis. Kč. RPC je zjednodušeně řečeno aktuální hodnota zvonu. Na účet 032 to spíše neodhaduju - uvádíte, že je to historický zvon, ale neviděla bych to jako kulturní předmět. 

    Také záleží, jak se s ním naloží, kdyby se někam umisťoval, pak by se mohl považovat jakou součást budovy ve smyslu TZ, ale to jsou již spíše úvahy. Stejně by se musel v takovém případě ocenit jako součást ceny TZ - zvon jako nalezený majetek a náklady na práci za umístění do zvoničky.

    Ocenění 1 Kč nedoporučuju, není to církevní stavba nebo předmět kulturní hodnoty. 

    Pokud byste ho ale chtěli např. vystavovat, tak pak ocenění 032/401 v 1 Kč je možné. Tak to posuďte spíše podle toho, co s ním bude dál. 

  • EMA - doplnění pozemku z minulosti, VO - podlimitní TZ, ÚP - opomenutá částka
    06. 05. 2025

    Dobrý den, prosím o radu ohledně zařazení pozemku, který jsme Usnesením soudu o udělení příklepu v exekučním řízení nabyli právní mocí ke dni 8. 10. 2005!!!, ale bohužel jsme stahovali z KÚ vždy ke 31. 12. pouze LV č. 1, kde tento pozemek není, takže nikdo z nás „nových“ pracovníků úřadu o pozemku nevěděl. Až když jsme začali žádat o vyhotovení LV katastrální úřad, dali nám ještě mimo LV č. 1 i LV č. 44, kde je tento pozemek. Na něm jsou vlastníci:

    Česká republika 1/4
    Obec 1/2
    původní majitel 1/4

    Celková výměra pozemku je 142 m2 – druh pozemku ostatní plocha

    Znamená to, že já do evidence majetku obce zařadím 71 m2 031 / 401 (v usnesení ani LV není vyloženě zvlášť parcela, celých 142 m2 je pod jedním číslem parcely a obec vlastní právě nespecifikovanou 1/2 z ní) za cenu, kterou jsem zase našla v založené kupní smlouvě (ta je bohužel bez datumu, ale podepsaná oběma kupními stranami. Do Přílohy pak napíšu poznámku, proč zařazuji až letos.


    Dále prosím o kontrolu účtování – v obci se přidává jedna lampa VO za cca 13 000 Kč (říkal pan starosta, že bude stát). Mohu zaúčtovat jako podlimitní TZ?
    549 / 321
    321 / 231 3631 5123 – do karty majetku (celkovou částku VO navýším o tuto částku) zapíšu poznámku, že se jedná o podlimitní TZ atd.


    A poslední část mého dotazu se týká Územního plánu. Na účtu 041 eviduji faktury za rozšíření ÚP od roku 2023, zatím ve výši 140 000 Kč. Zjistila jsem ale, že v roce 2022 už nám přišla první faktura na 10 000 Kč, která měla být také součástí – prvopočátkem rozšíření ÚP, ale já ji bohužel dala na účet 518. Mohu letos nějak dostat na 041?

    Moc děkuji za kontrolu a radu.}

    1. Nevím, jak bylo účtováno o úhradě kupní ceny, ale i když je to oprava zařazení (dohledala jste kupní smlouvu), tak vzhledem k tomu, že to je účetní případ před reformou, tak asi bylo účtováno jako náklad, v převodovém můstku se převedlo, takže dozařazení 031/401 v kupní ceně mi přijde odpovídající. 

    Do majetku dejte poloviční výměru, jak píšete a napište tam informaci o spoluvlastnictví s tím, že obec vlastní ideální 1/2 z celkové výměry pozemku. Popis do přílohy je také vhodný/možný.

    2. Účetní zápisy máte dobře, ale pozor na to, že když je to podlimitní TZ, jen se dá na kartu do informace, ale cena VO se o něj nezvyšuje. Neseděla by vám pak ani majetková evidence na účetnictví. Jen pokud by to bylo TZ nad 40 tis. Kč, pak se účtuje 042/321, zařazuje 021/042 a zvyšuje se o něj příslušná majetková karta. 

    Obecně když doplňujete VO, může to být i nová další samostatná stavba, ale postupujte vždy podle toho, jak VO majetkově evidujete, po jakých úsecích. Jednu lampu bych samostatně určitě nezařazovala, tam je podlimitní TZ dobře, spíše kdyby se opravdu dělalo nové VO v nové ulici apod. 

    3. Není to významná částka, takže oprava stačí jen zápisem 041 MD/ 518 minus MD. Účet 408 by se použil jen pokud by to byla částka více než 260 tis. Kč nebo více než 0,3 % vašich aktiv netto k 31.12.2024. 

    Započteno na 2 dotazy. 

  • zařazení lávky do majetku
    06. 05. 2025

    Dobrý den, obec chce zavést do majetku lávku přes potok. Jedná se o lávku, která spojuje břeh. Na jedné straně je cesta v majetku obce na druhé pak pozemek státního pozemkového úřadu. Může obec jako taková, si zařadit lávku do svého majetku? Jak by měla obec postupovat, popřípadě prosím o radu ohledně zavedení do majetku a jeho účtování. Od roku 2000 je lávka zařazena v pasportu místních komunikací jako stavba lehké mostní konstrukce. Obec tuto lávku na své náklady udržuje. Děkuji za odpověď.}

    Vlastnictví je na právním posouzení, v tom bohužel pomoci nemůžeme. Našla jsem k tomu článek, kde je vlastnictví lávky vysvětleno, tak třeba to pomůže:

    https://www.dvs.cz/clanek.asp?id=7003026P

    Pokud by vlastníkem byla obec, účetně se do majetku zavede jako vícenález zápisem 021 MD/ 401 D. 

    Lávku byste měli jako vícenález ocenit v reprodukční pořizovací ceně. Lze využít výpočet z oceňovací vyhlášky č. 441/2013 Sb.  Postupuje se podle § 18 - upraví se cena lávky podle jejího materiálu, dle přílohy č. 17 a upraví se o příslušné koeficienty. Rovnou ale říkám, že ne vždy takto určená cena odpovídá RPC, můžete se podívat do dokumentu/videa k oceňování, kde to porovnáváme např. na příkladu ocenění komunikace. Přesnější může být kvalifikovaný odhad odborné osoby, viz náš výklad. Dokument i video k určení RPC najdete na tomto odkazu:

    https://www.obecuctuje.cz/videa/66

  • Bezúplatný převod majetku - VÚJ
    02. 05. 2025

    Chtěla bych Vás požádat o kontrolu správnosti účtování při bezúplatném převodu mezi vybranými účetními jednotkami, smlouva z 4/2025.
    Výchozí situace - převádět se bude traktor, který byl pořízen v roce 2009 a byl částečně financován z dotace. Již ale uplynula udržitelnost projektu. Takže z hlediska dotace není převod problém.
    Hodnoty majetku na straně předávajícího po zaúčtování posledního odpisu v 4/2025:
    PC traktoru = 1 094 235 Kč
    Účetní oprávka = 860 642 Kč
    ZC = 233 593 Kč
    Transfér = 824 630 Kč
    Zůstatek rozpuštění transféru = 176 038,92 Kč
    Účtování na straně Svazku, tj. toho, kdo majetek vyřazuje:
    MD 403 = 176 038,92 Kč (nerozpuštěná dotace), MD 082 = 860 642 Kč (oprávky), MD 401 = 57 554,08 Kč / D 022 = 1 094 235 Kč
    Účtování na straně obce, tj. toho, kdo majetek přijímá do evidence
    MD 022 = 1 094 235 Kč / D 403 = 176 038,92 Kč, D 082 = 860 642 Kč, D 401 = 57 554,08 Kč.
    Předpokládám, že do majetkové evidence musí nabyvatel dostat přesně tak, jako předávající. Tzn., že i transfér tam bude v plné výši a bude zaneseno, kolik bylo rozpuštěno? Stejně tak i u odpisů?}

    Jedná se o bezúplatný převod mezi DSO a obcí, tedy mezi vybranými účetními jednotkami (VÚJ), kdy podle zákona o obcích má obce převzít Vaše ocenění včetně oprávek a nerozpuštěné výše dotace. Účtování na obou stranách VÚJ máte správně. Jste šikulka :-) Jenom poznámka, ale vypadá to, že to tak myslíte. Pokud budete účtovat v dubnu o převodu, tak DSO ještě provede a zaúčtuje odpis a rozpuštění. 

    Co se týká majetkové evidence, přebíráte také pouze nerozpuštěnou výši dotace. Pokud byste na kartu majetku zavedla celkovou dotaci a hodnotu rozpuštěné dotace, tak ta hodnota rozpuštěné dotace by vám chyběla v účetnictví na účtu 403 na str. MD. Zjednodušeně by vám neseděla majetková evidence na účetní evidenci.

  • Dar
    30. 04. 2025

    Budeme dělat rekonstrukci jídelny v ZŠ a MŠ. Firma, která bude rekonstrukci dělat příspěvkové organizaci nabídla dar-nerezové umyvadlo s nerezovým dávkovačem mýdla, nerezovou výlevku v ceně ve výši 28 500 Kč bez DPH, bezplatné zakomponování do rekonstrukce jídelny, výměnu stávajících radiátorů, změnu koncepce stávajících rozvodů vody a vytápění.
    Potřebovala bych poradit, jak tuto rekonstrukci formou daru mám dostat do hodnoty majetku.}

    V prvé řadě si ujasněme, jestli dané práce jsou charakterem technické zhodnocení nebo oprava. Případně je tam nějaký souběh na sobě nezávislých prací (opravy a TZ). Výměna radiátorů bez změny ostatních parametrů by mohla být oprava, hovoříte ale o změně koncepce stávajících rozvodů vody a tepla, tak budu dále v odpovědi vycházet z toho, že jsou celkově naplněny znaky pro TZ. Jen upozorňuju, že na dálku se toto vždy těžko posuzuje a není to pointa dotazu, spíše na to upozorňuju. Rozhoduje vždy porovnání původního a nového stavu. 

    Pokud je to celé bezúplatné - nejen umyvadlo, které máte vyčíslené, ale i další práce, které zmiňujete, tak nejjednodušší by bylo, aby vám to firma jako celek vyčíslila, její náklady byste považovali za reprodukční pořizovací cenu převzatých prací, převztetí daru po dokončení zápisem 042 MD/ 401 D v takto určené RPC. 

    Jestli v tom bude i něco úplatně, tak lze použít kombinované ocenění - placené práce pořadíte klasicky v jejich ceně 042/321, k tomu přičtete hodnotu daru 042/401.

    Zařazení po dokončení, případně kolaudaci 021/042 a zvýšíte cenu budovy.

  • Úvěr, poskytnutí návratné finanční výpomoci, sml.o poskytnutí dotace
    29. 04. 2025

    Dobrý den, chtěla bych Vás požádat o radu s účtováním, určením odpa a položek. Naše obec uzavřela smlouvu o spolupráci se sousedním městem na realizaci projektu Cyklostezka. Realizace projektu proběhne s podporou dotačního programu IROP. Žadatelem a příjemcem dotace bude město, které má již uzavřenu smlouvu o dílo se zhotovitelem. Město požádalo naši obec o pomoc s předfinancováním projektu. Za tímto účelem jsme požádali banku o úvěr ve výši 10 mil. Kč s čerpáním od 28.4.2025 a splacením do 31.12.2026.
    1) Čerpání úvěru proběhlo na náš obecní běžný účet 29.4.2025 (budu účtovat 262100/281300; 231100/262100 pol.8113.
    2) Nyní musím městu poslat 8,2 mil. na předfinancování podílu dotace EU v rámci smlouvy o poskytnutí návratné finanční výpomoci - tu nám město musí vrátit z prostředků dotace do 31.7.2026 (zde si nevím rady s účtováním ani odpa a pol.).
    3) A dále musím uhradit městu v rámci veřejnoprávní smlouvy o poskytnutí dotace (což zahrnuje 15% podílu obce na povinné spolufinancování dotace a 5letou následnou péči celou hrazenou z vlastních zdrojů) ve výši necelých 2 mil. Kč. (také si nevím rady se zaúčtováním a správným odpa a pol.)
    4) Dále bych Vás chtěla požádat o radu s účtováním, odpa a pol v případě splátky návratné finanční výpomoci od města
    5) Také Vás prosím o radu s účtováním, odpa a pol. ohledně splátky úvěru obcí
    Ještě bych chtěla zmínit, že cyklostezka bude místní komunikací IV.třídy. Každé ze smluvních stran (tedy obci i městu) připadne do výlučného vlastnictví ta část cyklostezky, která se nachází na jejím katastrálním území.

    Předem velmi děkuji za pomoc a za radu. S přáním hezkého dne Michaela Patková, účetní obce}

    1. Volila bych účet 451 jako dlouhodobý úvěr, když je poskytnuto v dubnu 2025 a splatnost je 31.12.2026, tak je to déle než rok. Dlouhodobá položka je 8123. Zápis 262/281 se asi vztahuje k výpisu úvěrového účtu, lze takto přes účet 262. 

    2. Splatnost je opět za déle než rok, tak pokud je to právně sjednáno jako NFV (nezapomeňte dodržet administrativní pravidla zákona č. 250/2000 Sb.), poskytnutí bude zápisem 462 MD/ 231 D, odpa 2219, pol. 6441. 

    3. Když je uzavřena veřejnoprávní smlouva o poskytnutí dotace, měla by být opět dodržena administrativní pravidla zákona č. 250/2000 Sb. Mj. také vyúčtování. Musíte se zase rozhodnout, do kdy je sjednáno vyúčtování vzhledem k posláná peněz. Pokud do roka, volíme krátkodobý účet, jinak dlouhodobý. Poskytnutí tedy zápisem 373 (472)/ 231, RS odpa 2219, pol. 6341. Je potřeba dodržet veškeré náležitosti účtování transferu s vypořádáním - dohada spotřebované výši vždy k 31.12. až do doby vyúčtování zápisem 572/389, pokud se posílá hned celá sjednaná částka, nemusí se účtovat podrozvaha...

    4. Příjem od města bude 231 MD, bez odpa, pol. 2441/ 462 D. 

    5. Úvěr budete splácet 451 MD/ 231 D pol. 8124. Případně s úvěrovým účtem 262 MD/ 231 D poslání splátky, zobrazení na výpisu úvěrového účtu 451 MD/ 262 D. 

    K převodu vlastnictví dojde asi až po uplynutí udržitelnosti, to se bude řešit s ohledem na právní povahu, pravděpodobně bude sjednáno bezúplatné předání, kdy převezmete nerozpuštěnou dotaci i svůj příspěvek na 403 D, 081 D oprávky, 401 D zbytek a na MD proti tomu pořizovací cenu cyklostezky. 

  • DPH u nájmu, majetek
    29. 04. 2025

    Dobrý den,

    chtěli bychom požádat o zodpovězení dotazu
    1) jedná se o pronájem pozemků za účelem pořádání akce k výročí založení společnosti a pro parkování v areálu zámeckého parku.
    Právnická osoba, plátce DPH, bude v parku pořádat akci k založení jiné společnosti (tato společnost si tuto pořádající firmu najala), město bude uzavírat nájemní smlouvu s pořádající firmou na pronájem louky a dalšího pozemku pro parkování (tento pozemek je veden jako zeleň, ale využívá se jako parkoviště). Pronájem bude na 5 dní s tím, že pronájem louky pro akci je větší výměrově než pronájem pro parkování a nájemce je povinen si zajistit el. připojení a dodávku vody a WC. Bude tento pronájem celkově osvobozen od DPH pokud je výměra pro parkování menší než výměra pro pořádání akce nebo bude DPH stanoveno jen u pozemku k parkování, pronájem louky bude osvobozen nebo se lze dohodnout, že pronájem bude s DPH celý, když se jedná o firmu, která se pořádáním akcí zabývá.

    2) Pořizovali jsme 200 kusů GOV licencí na upgrade antivirového programu z edice Bitdefender GravityZone Business Security Premium na edici Bitdefender GravityZone Business Security Enterprise na období 36 měsíců s platností licence od 15.4.2025 v celkové částce Kč 401 478,-. Cena za 1licenci je 1 659,- bez DPH. IT správce sdělil, že to vede jako soubor majetku. Dávám tedy správně položku 6111? Nebo mám dát POL 5172?

    Děkujeme}

    Nájemce je plátce DPH a příslušný nájem bude k realizaci ekonomické činnosti nájemce. Za těchto okolností máte právo i u nájmů, které by mohly být od DPH osvobozeny, rozhodnout se DPH uplatnit. V tomto konkrétním případě je souběh s nájmem, který by byl povinně zdaňován (parkování vozidel), tak bych doporučoval vůbec neváhat a zdanit nájem jako celek. Vyhnete se tím všem diskusím, je to naprosto legální a nájemce by si bez problémů měl uplatnit odpočet DPH.

    U těch licencí - to je hraniční. Pokud jsme v pozici určité multilicence, tak máme tendenci dávat to spíše jako jeden majetek - tedy potom by to byl účet 013, položka 6111 a majetek odpisovat na 36 měsíců. Ale je to nesmírně sporné - kde je hranice multilicence a pořízení jednotlivých licencí - tedy i varianta, že je t pořízení 200 samostatných software (neměl bych ale potom mluvit u soboru - to u nehmotného majetku moc nejde) - a účtovat to potom skutečně na 518 a navést si to max. na účet 901.

    Jde o systém užívání - nedáváme je prostě jakoby na sklad - může se stát, že potřebujeme linenci pro 3 a firma dává jen multilicene po 10. Tak koupíme 10, a neřešíme, že se nedají všechny používat, dáme jako jeden SW - tuto logiku většinou všichni i kontroloři akceptují. 

  • Benefity
    24. 04. 2025

    Chtěla bych se zeptat k benefitům zaměstnanců a uvolněných členů ZO. Nyní poskytujeme stravenky, příspěvek na penzijní připojištění a poukázky na kulturní,... účely. Máme zřízený sociální fond a pravidla, ale nemáme pro něj zvláštní účet. Nyní budeme místo stravenek poskytovat stravenkový paušál, který, jak jsem se dočetla, nemusíme poskytovat ze sociálního fondu, ale přímo z rozpočtu obce, pokud si vytvoříme interní směrnici. Šlo by i ty ostatní benefity vyplácet přímo z rozpočtu? Že bychom ten sociální fond zrušili a nemusela bych účtovat přes 401 a 419?}

    Není povinné mít zřízen pro benefity zaměstnanců sociální fond, lze přispívat i z rozpočtu obce. Sociální fond má výhodu v případě, kdy vznikají meziroční přebytky a převádí se účelově vázaný zůstatek do dalšího roku. Pravidla SF ale stejně vždy podléhají schválení v ZO, takže je to spíše taková psychologická výhoda pro případy větších objemů a druhů benefitů.

    Můžete tedy všechny benity pro zaměstnance klidně poskytovat přímo z rozpočtu. Určitě si vytvořte interní předpis, kde stanovíte výši a pravidla čerpání. Také si rozmyslete, zda na příspěvek budou mít nárok jen zaměstnanci (schvaluje rada/starosta) nebo i zastupitelé (jejich nárok musí schválit ZO).

  • Dotace na opravu schodů
    09. 04. 2025

    Dobrý den ,budeme opravovat schody ke kostelu, vyřizujeme dotaci. Schody nejsou přímo zařazeny v majetku obce-nevíme jejich skutečnou hodnotu, jsou ale na pozemku patřící obci. Bude se jednat o rekonstrukci .Prosím je neinvestiční nebo investiční dotace? Děkuji.}

    Z dotazu nejsem schopná druh dotace jednoznačně určit. Nejprve k majetkové klasifikaci schodů. Měli by být evidovány jako samostatná stavba, nevím, jestli se v minulosti nezařadily třeba ke kostelu, nebo se historicky neevidovaly. Podle toho máte teď následující možnosti:

    a) Schody zařadíte jako vícenález zápisem 021 MD/ 401 D, ocenění v reprodukční pořizovací ceně (aktuální hodnota), stačí kvalifikovaným odhadem. Následně budete účtovat o opravě nebo technickém zhodnocení. Jestli se uvedou do původního stavu, ve stejné trase, je to oprava. TZ jen pokud by nové schody měly jiné parametry, než ty původní (šířka, délka apod.). Aby to byla investice, musí být částka TZ nad 40 tis. Kč. TZ pod 40 tis. Kč nebo oprava jsou neinvestice, v souladu s tím je potřeba určit druh dotace. 

    b) Pokud by se původní schody úplně odstranily a vystavěly nově, dalo by se to pojmout jako kompletní obnova, kdy byste staré schody již nezařazovaly a účtovaly byste o nových schodech jako nové stavbě. Stavba se zařazuje na účet 021 od 0,1 Kč, takže by to v tomto případě byla investice.

    Pojem rekonstrukce je nic neříkající - byť by měl představovat TZ, tak pojmy oprava/rekonstrukce je potřeba vždy ověřit věcně z hlediska toho, jaké práce jsou na majetku prováděny, ne vždy je to názvem správně charakterizováno. 

    Když to shrnu, musíte vědět, co přesně se technicky se schody provede, z toho vyjít při rozhodování, jakou možnost zvolíte. 

  • Kaplička
    04. 04. 2025

    Máme v obci kapličku, kterou nabouralo auto. Nemáme ji v majetku a je na pozemku Krajské správy silnic.
    Všeobecně se má zato, že kaplička je obecní, Policie ČR při šetření nehody poslala protokol na Obec.
    Paní starostka vznesla dotaz o vlastnictví na Krajskou správu silnic a na církev. Oba dotázaní odpověděli, že vlastníci nejsou.
    Ve státním archívu bylo zjištěno, že na opravu kdysi přispívali občané obce a tehdejší národní výbor. Pojišťovna je na základě těchto informací ochotná poslat plnění Obci.
    A zde prosím dotaz: Jak správně zaúčtovat plnění od pojišťovny na majetek, který není náš a jak správně dostat kapličku do majetku. Paní starostka již zahájila jednání s Krajskou správou silnic o převedení pozemku pod kapličkou na Obec.}

    Doporučovala bych nyní kapličku jako vícenález dozařadit zápisem 021 MD/ 401 D v hodnotě 1 Kč,  s argumentem, že se jedná o církevní stavbu. Pojistné plnění přijmete na pol. 2322 a účet 649, celý účetní zápis by byl 377 MD / 649 D a 231 MD + RS / 377 D. Odůvodnění evidence vlastně stačí to, co zde píšete. A bylo by dobré dokončit existenci vlastnictví i zápisem do KN. 

  • Převod majetku ze z. s. na město a následně na PO.
    03. 04. 2025

    Město (zřizovatel) chce převzít všechna sportoviště na území města od zdejší Tělovýchovné jednoty, z.s. (dárce) za účelem lepší údržby a následně je ihned předat do správy příspěvkové organizaci města Technické služby.
    Je možné sportoviště předat od dárce přímo Technickým službám anebo musí přejít tento majetek naší příspěvkové organizaci prostřednictvím majetkové evidence zřizovatele? V tom případě lze souhrnně majetek po účtech "projít" u zřizovatele vždy pouze jedním inventárním číslem?
    V minulosti obdržel dárce pozemky od státu s nulovou pořizovací cenou, na některých pozemcích je však nějaká nemovitost (budova, parkoviště, ostatní plocha, apod.), která je však oceněna "historickou" pořizovací cenou. Musíme tuto cenu dodržet při převodu na město, příp. až na Technické služby anebo má dojít k přecenění jak pozemků tak i nemovitostí na nich umístěných naším odborným odhadem či cenou znalce?}

    Začnu od konce. Bezúplatný převod nebo dar od jiné než VÚJ se podle účetních předpisů oceňuje reprodukční pořizovací cenou, zjednodušeně řečeno jeho aktuální hodnotou. Jako podklad pro ocenění RPC nemusí být nutně zpracován znalecký posudek, stačí kvalifikovaný odhad někoho např. nějakého "majetkáře" nebo někoho z vedení. Ještě upozorňuju, že účetní pracovník je zodpovědný za zaúčtování, nikoliv za ocenění nabývaného majetku, tam je opravdu potřeba mít určenou osobu.

    Je potřeba rozklíčit, co vám předávají. Ve smlouvě by měl být konkretizovaný majetek, který se bude převádět. Ceny povinné nejsou, protože to nepřebíráte od jiné VÚJ, ale někdy můžeme z pořizovací ceny převodce vycházet při určování RPC, u starších staveb typu už to moc směrodatné ale není. Pozemky určitě nelze oceňovat cenou převodce, když nejsou VÚJ, protože ceny nemovitostí se obecně v časě mohou hodně lišit a cena, jakou by vám uvedli by mohla výrazně neodpovídat RPC. Takže u pozemku je nutné určit jeho hodnotu, stačí odhadem. 

    Z hlediska určování RPC máme návod, který může trochu nasměřovat, viz odkaz (lze stáhnout jen dokument pod videem, pokud byste chtěli bez výkladu):

    https://www.obecuctuje.cz/videa/serie/23

    Co se týká účtování tohoto majetku a evidence majetku. O účetním případě bezúplatného převodu účtujete zápisem např. 021, 031 MD / 401 D. 

    Svěřený majetek PO eviduje rozvahově, město na podrozvaze. Majetek vyřadíte zápisem 401/031, 021 (píšete o okamžitém převodu PO, předpokládám, že v jednom měsíci) a zavedete do podrozvahy zápisem 909 MD / 999 D. PO do majetku zavede ve stejných hodnotách opačným zápisem.

    Co se týká evidence při zařazení majetku. Pokud to bude vše v jednom měsíci nevidím důvod, aby jste majetek zadávali do evidence dlouhodobého majetku a hned ho zase vyřazovali. Postačí, když si majetek zadáte jenom do evidence, která se týká podrozvahy - svěřeného majetku. 

  • Dodatečné náklady k již zavedenému majetku mezi zřizovatelem a PO
    28. 03. 2025

    V rámci investičních akcí bylo rozhodnuto, že v naší budově základní školy (budova svěřena na základě zřizovací listiny na PO-ZŠ) se bude provádět technické zhodnocení výtahu. Zřizovatel (město) nechalo vypracovat projektovou dokumentaci za cca 200 tis.Kč (vedeme na účtu 042). V průběhu roku se ale rozhodlo, že TZ výtahu si zafinancuje (skrz inv.transfer od zřizovatele) a zařadí do majetku a bude odepisovat sama ZŠ. To se v 11/2024 stalo. Příspěvková organizace již zařadila a odepisuje, ale na účtu 042 u nás jako zřizovatele zůstala projektová dokumentace.

    Nyní řešíme problém, co s projektovou dokumentací na TZ výtahu udělat, když už má příspěvková organizace zařazeno. Kdybychom alespoň financovali a předali již zmiňované TZ, ale to nebylo. Pouze jsme financovali projektovou dokumentaci. Můžeme nyní částku na 042 dodatečně předat škole na základě předávacího protokolu ? A může škola nyní navýšit hodnotu již zařazeného majetku o částku projektové dokumentace, například jako technické zhodnocení již zaevidovaného TZ provedené školou? Mohlo by to být jako změna ocenění majetku : případ opravy účetní chyby, kdy na účtu 042 zbyla PD, která měla vstupovat do hodnoty TZ výtahu ? Nebo se má částka z 042 přeúčtovat do nákladů města jako zmařená investice? Děkujeme moc.}

    Pokud se podle této projektové dokumentace rekonstrukce skutečně dělala, nedává smysl, aby se o projektové dokumentaci účtovalo jako o zmařené investici.  Správným účetním zobrazením je, aby hodnota dokumentace vstoupila do hodnoty TZ stavby.

    Za těchto okolností se domníváme, že by bylo správné nyní projektovou dokumentaci okamžitě škole "předat" (udělat k tomu protokol) - tedy u Vás vyřazení proti 401 a u školy zaúčtování 042/401. Pokud bychom to chtěli opravovat u školy úplně správně, tak by měli dle mého názoru dopočítat i navýšení odpisů a tyto odpisy doúčtovat (protože výtah byl asi prokazatelně realizován podle této dokumentace). Nicméně pokud se bavíme o tom, že práce byly třeba dokončeny v listopadu 2024 a nyní je březen 2025, tak ten vliv je naprosto minimální a za mne bych neviděl ani problém v tom, pokud by navýšili cenu nyní k březnu a vyšší odpis by se začal počítat až od dubna 2025 (ten vliv jestli toto zahrnu do odpisů od prosince 2024 nebo od dubna 2025 je zanedbatelný).

     

  • technické zhodnocení provedené nájemcem
    26. 03. 2025

    Dobrý den,
    obec pronajímá na základě dlouhodobé nájemní smlouvě místnímu TJ Sokolu sportovní areál (pozemky včetně všech staveb na nich, cena pronájmu – symbolická 1,- Kč, účel nájmu – sportovní a kulturní akce, především taneční zábavy).
    Ve smlouvě je ujednáno, že nájemce může se souhlasem pronajímatelem provádět stavební úpravy na pronajatých stavbách. Případné zhodnocení majetku pak zůstane automaticky majetkem obce.
    TJ Sokol na vlastní náklady přistavěl k objektu „šatna pro muzikanty“ sociální zařízení. Pro obec je to technické zhodnocení budovy.
    K 19.3.2025 proběhla kolaudace a obec by měla k tomuto datu technické zhodnocení stavby zaúčtovat do svého účetnictví a majetku. Bohužel TJ Sokol dosud nedokázal předložit obci odborně podloženou cenu za provedené TZ (a určitě prý do konce března to nestihne). Obec dostala pouze jakýsi slovní odhad Kč 320 000,- (TJ Sokol o technickém zhodnocení ve svém účetnictví vůbec neúčtoval, dával si vše přímo do nákladů…).
    Jak má nyní obec v této věci a účtování postupovat ?
    Předem moc děkuji za odpověď.}

    Je důležité mít to právně jasně stanovené - vy jste na základě smlouvy předpokládám souhlasili s provedením TZ, měli jste zároveň stanovit i povinnosti - např. právě, že bude TJ evidovat vzniklé náklady a obci pak vyčíslení předá k datu kolaudace. Právně do toho nevidím, co vše kromě citované smlouvy máte "v ruce".

    Účetní režim nám koupíruje ten právní. Nejprve si ujasněme - TZ vám TJ předá bezúplatně? V takovém případě by sice cena od nich "pomohla", ale nejsou VÚJ, takže máte provést ocenění prací ve výši reprodukční pořizovací ceny. U nové stavby lze za RPC považovat nákladovou cenu převodce, i když není VÚJ. Ale pokud vám cenu nevyčíslí, musíte odhad RPC udělat sami - není to odpovědnost účetní, ale nějakého určeného pracovníka. Zařazení v případě bezúplatného převodu od TJ je správně zápisem 021/401 v RPC. Můžete třeba použít i ten slovní odhad, jestli bude RPC plus minus odpovídat. 

    Kdyby obec hradila náklady na TZ, byl by to úplatný převod, který byste ocenili ve sjednané pořizovací ceně, což tady ale nezmiňujete (nějaké finanční vyrovnání s TJ za provedené TZ).

  • Rozhrady (oplocení) - účtování o opravách
    24. 03. 2025

    Dobrý den, prosíme o radu, jak správně účtovat opravy oplocení a zídek ("rozhrady" dle občanského zákoníku) v katastru města, které nemáme v evidenci majetku. Jestli to můžeme přímo účtovat jako opravy POL 5171 nebo jestli je musíme nejprve zaevidovat do majetku a zaúčtovat jako nové stavby, tedy na POL 6121 a teprve potom v budoucnu na nich dělat opravy nebo TZ?}

    Opravy či TZ na cizím majetku by se měly schválit, účtovat doporučujeme na účet 549 s pol. 5909. 

    Jestli jsou to zdi města, jen nejsou majetkově zachycené, měly by se zařadit jako vícenález v reprodukční pořizovací ceně zápisem 021/401. Zásah pak účtoval dle jeho charakteru buď jako opravu na účet 511 s pol. 5171, odpa např. 3639, nebo jako TZ.

← Novější dotazy

Zobrazit

Hledání v dotazech

Tipy pro práci s dotazy

Acha obec účtuje s.r.o.

Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8

IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091

Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010

Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007

Návrh a tvorba webu