Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.
Hledanému výrazu 401 odpovídá celkem 2137 dotazů:
Dobrý den,
budeme přecházet ze stravenek na stravenkový paušál. Vytvořili jsme si novou směrnici, že všechny benefity - stravenkový paušál, poukázky na sport i příspěvek na penzijní připojištění budeme hradit přímo z rozpočtu obce. Dosud jsme měli sociální fond, ale ne na samostatném účtu, ale na běžném účtu. Na začátku roku jsem vždy zaúčtovala na účet MD401 a D419 nějakou částku. Na konci roku jsem tam buď něco přidala nebo mi zůstatek přešel do dalšího roku. Jak mám nyní zůstatek z těchto účtů dostat pryč? Náklady na tyto benefity budu nyní účtovat na účet 527 nebo 528? Děkuji.}
Zrušení sociálního fondu (musí být schváleno v ZO) proúčtujete 419 MD/ 401 D, tím to vynulujete. I při rozvahovém účtování fondu se měly benefity při čerpání zaúčtovat na účet 527 nebo 528.
Nyní vám vymizí jen zápis tvorby a čerpání fondu a jak píšete - budete rovnou účtovat o poskytnutí benefitů. Na účet 527 patří benefity, které jsou daňově uznatelné, na účet 528 daňově neuznatelné (vyhláška v obsahové náplni účtu 527 odkazuje na zákon o daních z příjmů).
Například penzijní připojištění:
Předpis 527/ 333, úhrada s pol. pol. 5499, odpa zaměstanců.
Účet 528 v případě, že by nárok na tento příspěvek nevyplýval z vnitřních předpisů (viz odkaz na zákon o daních z příjmů).
Benefit na sport účet 528, stravenkový paušál účet 527.
Pozor na podmínky osvobození, viz náš dokument z 27.1.2025:
https://www.obecuctuje.cz/dokumenty?jak=fraze&hledat=Benefity%20zam%C4%9Bstnanc%C5%AF
Dobrý den,
v souvislosti ze zrušením naší příspěvkové organizace ke 30.6.2025 zpracováváme mimořádnou uzávěrku a již nyní víme, že bude záporný hospodářský výsledek. Na stránkách Jihomoravského kraje je zveřejněna metodika jak postupovat při sloučení a zrušení příspěvkových organizací, ze které vyplývá, že pokud účetní jednotka předpokládá, že hospodářským výsledkem jejího hospodaření bude ztráta, včetně ztráty z minulých účetních období je nutné, aby se souhlasem zřizovatele před uzavřením účetních knih ztrátu vyrovnala… Metodika odkazuje na účet 902. Předpokládáme tedy, že rada schválí usnesení, ve kterém souhlasí se zaúčtováním ztráty u příspěvkové organizace ke 30.6.2025. Prosíme tedy radu, zda je náš předpoklad s usnesením rady správný a dále o radu, jak zaúčtovat výsledek hospodaření ke 30.6. Moc děkujeme}
Metodika je zveřejněna již v archivu:
https://www.kr-jihomoravsky.cz/archiv/linux/metodicke_listy/oe/PO.htm
Účet 902 byl určen dříve pro fondy, po reformě v roce 2010 se překlopil na účet 401, tzn. postup, který jste našla, již není v současné době relevantní.
Ke zrušení PO máme zveřejněn konkrétní postup v rámci dokumentu ze 4.1.2021:
Naše obec řeší záležitost vlastnictví dvou kamenných železničních nadjezdů z let 1870 postavených při budování trati, kdy vzpěry mostů jsou na parcele Správy železnic, státní organizace, a tato organizace vyzývá naši obec ohledně údržby mostů. Obec je nyní nemá ve svém majetku, ale měla by je mít s odkazem na zákon z r.1951 aj. příloha 1.
K předání těchto objektů obec ve svém archivu nic nemá, ani v archivu úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových, ani v Okresním archivu Jihlava, Správa železnic s jejich podivem k těmto mostům taky nic nemá – ani např. zákresy staveb. Dotazem na odborné vyjádření k existenci umístění těchto staveb tj. mostů z hlediska KN jsme se dozvěděli, že mosty nejsou předmětem evidence v katastru nemovitostí.
Jak má tedy obec postupovat? Zastupitelé se obávají sjednávat s odbornou firmou nejnutnější opravu mostů, což je nyní v době výluky na této trati do konce srpna 2025 na podnět správce železnic nutné, když jsou mosty vzpěrami na cizím pozemku. Není to v rozporu, že by obec investovala na cizím pozemku, když ani v KN nebudou mosty zapsány?
Z hlediska účetního v případě zápisu těchto mostů jako nalezeného majetku bych účtovala 021/401. Potřebuji usnesení aspoň RO na pořízení mostů do majetku?
Ještě mám problém s oceněním (nechceme řešit přes odhadce)
Ocenění: reprodukční pořizovací cenou dle vyhlášky 441/2013Sb: jsem si našla ZCU=ZCxK5xKj (ZC za měrnou jednotku tedy m2 příl. č. 15 bod 4 mosty - zde nemohu vybrat z konstrukční charakteristiky jde o most pozemních komunikací, ale kámen jako druh vodorovné konstrukce není v možnostech je tam buď beton nebo kov - tak nemohu vybrat, K5 koef. polohový v příl.č. 20 obec do 1000ob.= 0,80, dále Ki koef. změny cen staveb dle příl. č. 41 mi vychází 2,984). Mám správný výpočet? Nelze třeba zohlednit rok výstavby tj. stáří 155 let a pořídit za 1Kč? Ale nejedná se o kulturní ani církevní památku tak asi ne? Mosty jsou krásné mají tři oblouky a jsou z trati vysoké kolem 20 m.
Děkuji}
Celé to vypadá spíše na právní problém. Podle všeho se k vlastnictví mostu ale nikdo nehlásí a máte snahu ho opravit. V takovém případě, když k vlastnictví nějaký právní titul máte - hovoříte o zákonu z roku 1951 - jako vícenález bych jej zařadila. Je-li ale most umístěn na cizím pozemku, je potřeba to s vlastníkem mít právně ošetřené (věcné břemeno kvůli údržbě apod.).
Výpočet ceny jako RPC můžete použít z vyhlášky. Když tam není uveden stejný materiál, vyberte podobný. Ocenění 1 Kč zde použít nepůjde.
Obec je vlastníkem kostela, mobiliář nám byl převeden v roce 2024. Máme pouze seznam mobiliáře bez ocenění a když jsme se zjišťovali cenu u církve, tak odpovědí bylo, že není možné mít všechny věci v kostelích oceněné, takže se účetně nevedou a mobiliář je veden pouze evidenčně, jelikož nejsou známé informace ohledně stáří a pořízení. Seznam mobiliáře obsahuje např. obrazy, sochy, kropenku, oltář, kazatelnu, křtitelnici, lavice, zvony a spoustu dalších věcí. Jak máme mobiliář zařadit do majetku? Kostel je veden v ÚSKP a máme ho v majetku za 1,-Kč(na účtu 021). Mobiliář máme také zařadit za 1,- kč na účet 032/401 jako soubor nebo každou věc zvlášť? Součástí předaného mobiliáře jsou i varhany, na které je teď pořádána sbírka s názvem „Adopce varhan“, účelem sbírky je jejich znovu oživení. Zájemci tak mohou posílat finanční dary na trasparentní účet obce. Trasparentní účet slouží pouze pro příjmy a výdaje týkající se jen kostela. Hradí se z něj např. oprava soch. Dary od občanů účtuji SÚ 231 § 3322, pol. 2321/672, stejně tak i účtuji dary určené na záchranu varhan, jen s tím rozdílem, že ještě označuji v ORG, abychom měli přehled kolik peněz je určeno pouze na varhany. Lze zvolit ještě jinou evidenci těchto finančních darů, např. podrozvaha? Předpokládáme, že akce poběží přes rok, tak aby bylo hned jasné, kolik peněz se vybralo. Můžeme varhany brát jako součást kostela?
Platili jsme fakturu za dopravu dětí ZŠ na výlet, zaúčtovala jsem § 3421 pol. 5169, nakupujeme a prodáváme zboží – zvolila jsem § 2141, pol. 5138 (výdej), 2112 (příjem). Je to správně?}
Co se týká vnitřního vybavení, i přesto, že budou mít nízkou hodnotu, tak evidence je nutná. Předně bych zvážila, zda kazatelna, korouhve a případně další věci nejsou součástí stavby - podle umístění. Kdyby byly součástí stavby kostela (pevně zabudovány, např. kropenky bývají ve zdi), tak byste jen udělali poznámku na kartu kostela. Ocenit 1,-- Kč můžete ocenit předměty kulturní památky, např. zapsané do ÚSKP, pokud tam nejsou vedeny jako sbírka, ale samostatně, se účtuje v ceně 1 Kč jednotlivě, ne všechny v součtu za 1 Kč a účet 032. Ostatní movité věci (svícny, obrazy, kříže na zdi, lucerny, lavice, klekátko a další) byste také mohla zařadit po 1 Kč na účet 032 jako předměty kulturní hodnoty. Záleží podle toho, jestli jsou historické nebo moderní (moderní na účet 028 nebo 902 podle vaší směrnice, odhad stačí z internetu a ponížit o opotřebení). Např. sochy světce - to může být jako církevní stavba oceněno 1 Kč, zvažuje se zda účet 021 nebo 032, podle movitosti (na účet 032 patří movité kulturní památky a předměty kulturní hodnoty, na účet 021 nemovité). Jestli je umístěna v interiéru, tak asi spíše účet 032.
Finanční dary - další účetní evidence - podrozvaha není vhodná. Žádný podrozvahový účet náplní nesplňuje podmínky, aby jste na něj mohla účtovat. Můžete si vést pouze nějako mimoúčetní evidenci kdo přispěl a kolik a jaké výdaje z toho byly placeny.
Pokud budou fin. prostředky použity na opravy, všeobecně u památek není TZ časté, tak ano, pol. 2321, par. 3322. Dary nebudou podléhat vyúčtování. Ve Vašem případě je nejsprávnější příjem účtovat 231 MD + RS výše/ 384 D (v souladu s ČÚS č. 703). Dokud se nezačne s realizací, nic jiného neúčtujte. Až začnou vznikat náklady, na které jsou dary přijaty (např. PD na účtu 518, samotná oprava na účtu 511), tak do daného roku je potřeba dary poměrově zúčtovávat zápisem 384 MD/ 672 D (časové rozlišení).
Co se týká varhan. Nevím zda se bude jednat o opravu nebo TZ varhan. Pokud předpokládáte nějakou rekonstrukci, TZ tak vhodnější je pol. 3121 a účet 403 místo 672. Účtování o přijatých fin. prostředcích bude obdobné, jak jsem psala výše.
Ještě poznámka na závěr - když shromažďujete peníze na stanovený účel, měl být vytvořen peněžní fond v souladu se zákonem č. 250/2000 Sb. a účet pak 236 + RS místo účtu 231 (k tomu tvorba fondu při příjmu darů 401/419 a čerpání při úhradě faktur 419/401).
Naše obec převádí bezúplatným převodem hasičský automobil na jinou obec. PC 4.579.979,90,-. Automobil jsme měli pořízený částečně z dotace 2 mil. Při převodu již máme dotaci rozpuštěnou a ZC =0,-.
Jak to celé správně zaúčtovat? 401/022 a? Účet 082 v účetnictví mi nesedí se stavem v majetku (v majetku je nižší).}
Bezúplatný převod majetku, který má ZC nula zaúčtujete zápisem 082 MD/ 022 D v PC, pak vám to bude sedět. Na účet 401 se účtuje předávaná ZC po odečtení dotace, to jde zde vše nulové.
Hasičský záchranný sbor nám dle smlouvy o bezúplatném převodu majetku předal do užívání dýchací přístroje.
1 ks v hodnotě 27 968,- Kč, zařadím do užívání zápisem 028/088 v hodnotě 27 968,- Kč.
5 ks - pořizovací cena za ks - 73 646,15, oprávky - 73 489,84, zůstatková cena k 30.6.2025 - 156,31.
zařadím k datu 30.6.2025 MD 022 v PC - 73 646,15, D 082 - oprávky 73 489,84 a D 401 - zůstatková cena 156,31? Děkuji za kontrolu.}
HZS je organizační složka státu, takže vybraná účetní jednotka, stejně jako obec. Přebíráte jejich ocenění, účtování máte úplně správně, chválím, chválím :)
Abych něco dodala, tak jen, že převzít se to má ke sjednanému datu. Pokud k 30.6.2025, tak začnete odepisovat od července, oni zaúčtovali ještě asi odpis za červen, správně vyčíslují ZC ke konci měsíce, vypadá to celé krásně sladěné.
Ještě mi vrtá hlavou těch 5 kusů - jestli je všech pět za 73 tis. Kč, oni je asi vedli jako soubor na účtu 022, až se doodepíší, klidně si je rozhoďte jednotlivě a přehoďte na účet 028, když se vám bude chtít :) Takto byste to měli teď převzít do majetku také jako soubor pěti přístrojů, jedna majetková karta, ale na ní pět věcí - to jen dodatek k majetkové evidenci.
Prosím o pomoc se zařazením hudebních nástrojů. V současné době má město v evidenci 282 nástrojů za celkovou hodnotu cca 275tis., evidované na třídě majetku 902-000 na samostatném středisku, které byly do majetku zavedeny v 10/2016 na základě smlouvy od kraje.
Naše příspěvková organizace – škola vlastní dalších cca 68 nástrojů, které jsou v jejím majetku.
V letošním roce bylo při kontrole nepoužívaných prostor školy nalezeno dalších cca 150 nástrojů. Vedením města bylo rozhodnuto, že všechny nástroje v majetku školy i nástroje nalezené přejdou do majetku města.
Máme připravený soupis vč. fotek a hudební nástroje necháme ocenit, ale to bude v delším časovém horizontu.
Prosím tedy o radu, jak správně nástroje evidovat v majetku. Vlastně nevíme ani u nástrojů, které eviduje město, ani u těch v majetku školy a ani u nově nalezených, zda se jedná o předmět kulturní hodnoty (stáří více jak 70 let).
V současné době bychom potřebovali poradit, jak zařadit do majetku nástroje, které vlastní škola – jestli jako bezúplatný převod nebo dar a jak účtovat.
A jak zavést do majetku nalezené nástroje, (neznáme stáří ani hodnotu) a jak zaúčtovat.}
Hudební nástroje bych z účetního hlediska za kulturní předměty považovala tehdy, pokud by byly opravdu historické. Jestli je záměr je používat, pak bych volila podle výše ocenění samostatné věci - účet 902, 028 nebo 022 - jako "produktivní" předměty. Účet 032 pokud máte záměr je jen historicky uchovat, případně vystavovat. To je na celé odpovědi to nejdůležitější - proč je chce město do majetku, co s nimi bude dělat.
Hudební nástroje, které by používali žáci, tam pokud by se převedly do majetku města, měly by se PO dát stejně nějakým způsobem do užívání - výpůjčkou nebo svěřením. Jestli v tom nějaký takový případ je.
Tolik k majetkové kategorizaci. Nalezené nástroje zařadíte podle ceny a toho, jak to vyhodnotíte buď zápisem 032/401 (účet 032 bez ohledu na ocenění) nebo 028/088, 902/999, případně 022/401 (ale nad 40 tis. Kč asi žádný cenu mít nebude).
Kdyby něco z toho nalezeného byl kulturní předmět, pak na účet 032 patří v ceně 1 Kč. Jinak je nutné určit reprodukční pořizovací cenu, ale je zbytečně drahé platit znalecký posudek, stačil by odhad ceny např. z internetového bazaru apod.
Jestli má PO některé hudební nástroje ve svém vlastnictví (s tím musíte dát souhlas vy jako zřizovatel, jinak právně nabývá PO majetek do vlastnictví zřizovatele), tak by se do majetku města převedly bezúplatným převodem - zápisy stejné, jako pro vícenález. Stejně by se postupovalo, kdyby je měli např. svěřené, jen se na to pozapomnělo.
Dobrý den,
jsme obec a naše zřízená PO ZŠ si požádala o dotaci ze SZIF. Dotace je investiční a škola na tuto akci nemá na fondu investic potřebné finanční prostředky. Prosím o radu zda poskytnout NFV a nebo investiční příspěvek na posílení fondu a jak to celé účtovat. Děkuji za odpověď.}
Kompletní postup pro obec i PO pro obě varianty najdete v dokumentu "Finanční vztahy mezi zřizovatelem a PO", odkaz:
Záleží, jakou právní formou to orgány schválí. Na str. 30 až 35 máte účetní postupy, vysvětlení i srovnání variant.
V případě NFV volíme mezi účtem pro návratnou finanční výpomoc 316 (krátkodobá) nebo 462 (dlouhodobá). Účet se volí podle doby od poskytnutí půjčky do termínu jejího splacení, tzn. pro půjčku na dobu více než 12 měsíců je správně účet 462.
Investiční NFV se třídí na pol. 6451, neinvestiční na pol. 5651.
Přijaté splátky budou účtovány pol. 231/ 316 (462), pol. 2451 bez odpa.
Dotaci můžete předfinancovat i formou zálohy na transfer. Investiční lze rovnou účtovat 401/231, viz dokument, na který vás v úvodu odkazuju. Je určitě potřeba sjednat pravidla vrácení, v tom je to podobné, jako NFV.
Dobrý den ,potřebovala bych poradit s přefakturací energie .Obec má na svém pozemku v areálu JZD trafostanici která přešla do vlastnictví obce roku 1991 z vlastnictví ČR. Máme k tomu i dokument, ale nikdo ji dosud do majetku nezaevidoval. Momentálně obec sepsala s EGD smlouvu o odběru jelikož hrozilo, že trafostanici úplně zruší a nebude možné se v areálu již připojit. .Jelikož ji využíval místní podnikatel, který je v exekuci a přestal hradit zálohy .Tento podnikatel přefakturovával energii ještě jednomu podnikateli který má v areálu dřevovýrobu .
Obec teď bude hradit zálohy a přefakturovávat měsíčně energii podnikateli s dřevovýrobou, který je plátce DPH .
Obec je také plátce DPH. Jelikož nejsem na obci dlouho potřebuju poradit s náležitostí faktury ,účtováním a DPH. Dále jakým způsobem zařadit do majetku trafostanici-jako věc nalezenou? A k zařazení bude potřeba nějaký znalecký posudek? Nebo jak určit správně cenu tohoto majetku? Doufám že je můj dotaz dostatečně srozumitelný. Děkuji předem}
Trafostanici zařaďte jako vícenález zápisem 021 MD/ 401 v reprodukční pořizovací ceně - tam bude asi nejlepší poprosit nějakého technika z oboru energetiky, aby odhadl její aktuální hodnotu. Znalecký posudek by byl zbytečně drahý.
Ohledně přeúčtování elektřiny s DPH Vás odkáži na videa, najdete tam aplikační excel soubor s možnými variantami účetních postupů.
https://www.obecuctuje.cz/videa/63
Zálohy, které budete hradit dodavateli budete účtovat klasicky 314/231, odpočet si můžete uplatnit ze záloh, nebo pak při vyúčtování. Zálohy od podnikatele budete vybírat měsíčně 231/324 a 343 (zde musí být odvod hned z přijaté úplaty).
Při vyúčtování od dodavatele provedete vyúčtování s odběratelem (podnikatelem). Musíte se rozhodnout, jestli budete přefakturaci účtovat rozvahově nebo výsledkově, viz účetní postupy ve videu.
Dne 4. 4. 2025 nabyl účinnosti nový Územní plán obce v hodnotě 263.780,-Kč, zařadím ke dni účinnosti do majetku zápisem 019/041. V majetku máme ale starý územní plán z 1.9.2009 v hodnotě 275.472,-Kč. Byla na něj dotace 137.736,-Kč, v majetku rozpuštěno 103.730,-Kč a nerozpuštěno 34.006,-Kč.
Můj dotaz zní, jak vyřadit starý územní plán když ještě zbývá rozpustit za roky 2025 – 2029 ( 4x 6.802,-Kč a poslední rok 2029 6.798,-Kč) ……. 401/019 ??? Nevím si rady. Předem moc děkuji za podrobné zaúčtování.}
Starý územní plán tedy pozbyl platnosti?? Pořídili jste nový?? A nejednalo se o změnu původního?? Omlouvám se, pouze ujasňuji Vaši situaci.
Jenom obecně k územnímu plánu. Podle stavebního zákona rozlišujeme tři pojmy:
- zpřesnění ÚP, jedná se o službu a toto upřesnění se platí z provozních prostředků,
- aktualizace ÚP - z důvodu rozsahu změn stávajícího ÚP bylo rozhodnuto, že bude pořízen zcela nový ÚP a stávající bude vyřazen,
- rozšíření ÚP - jedná se o pořízení dlouhodobého nehmotného majetku (územní plán dle názoru MF splňuje i definici aktiva podle mezinárodních účetních standardů pro veřejný sektor) a původní ÚP zůstává nadále v platnosti.
Pokud jste tedy v režimu aktualizace ÚP, vznikl nový a starý se vyřazuje, tak účetní zápisy pro toto vyřazení jsou následující:
- doúčtování oprávek 551 MD / 079 D ve výši ZC
- vyřazení ÚP 079 MD / 019 D ve výši PC
Vy k tomu máte ještě dotaci, takže byste zbytek nerozpuštěné dotace měla "dorozpustit" zápisem 403 MD / 672 D.
Dobrý den,
prosím o konzultaci na níže uvedené téma:
Město má založený fond s názvem „Fond oprav a rozvoje tepleného hospodářství města“, fond má svůj statut a svůj bankovní účet. Je zřízen za účelem oprav, údržby a zkvalitnění technologie přivaděče tepla. K účtu fondu byl zřízen spořící účet, který je dle smlouvy s KB součástí běžného účtu. O těchto účtech účtuji jako o fondu (236.xx), každý má svou AU a součet obou (236.xx) se mi rovná účtu 419 (fond). Oba účty spolu souvisí, proto také o nich takto účtuji. Prosím o kontrolu účtování přes konsolidační položky:
ZBÚ-výdej §6330 Pol. 5349 Fond-příjem §6330 Pol. 4134 (např. roční příděl do fondu+401/419-tvorba)
naopak z Fondu-výdej §6330 Pol. 5345 ZBÚ-příjem §6330 Pol. 4139
Dále jakýkoliv převod na spořící účet fondu musí proběhnou přes ten běžný účet fondu a to účtuji takto:
§6330 Pol. 5349/§6330 Pol. 4139 beru to jako převody v rámci fondu mezi těmito účty.
Myslím si, že pokud k účtu fondu byl zřízen spořící účet, je tento účet dalším účtem fondu, je třeba o něm také účtovat jako o fondu, zachovat statut a považovat finanční prostředky obou účtů za prostředky fondu.
Je to takto v pořádku?
Dále mě zajímá, jakým způsobem zjistím, že náš fond je rezervní nebo jen peněžní-účelový? Ve statutu žádné slovo „rezervní“ není. Ptám se kvůli konsolidační položce (Pol. 5344-převody vl. rezerv. fondu)
Děkuji za rychlou odpověď.
JK}
Obec jako územní samosprávný celek v souladu s § 5 odst. 1 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, v platném znění, může zřizovat peněžní fondy, a to pro konkrétní účely anebo bez účelového určení. Přičemž rozhodnutí o zřízení trvalého a dočasného peněžního fondu obce je ve výhradní pravomoci zastupitelstva obce podle § 84 odst. 2 písm. c) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů. Tyto peněžní fondy si obec může nazvat jakkoli. Zároveň by měly být nastaveny a schváleny pravidly fondu. Píšete o spořícím účtu, tak v pravidlech byste měli mít schváleno, že můžete dočasně volné prostředky krátkodobě zhodnocovat a zároveň, že úroky jsou součástí tvorby fondu a čerpání je i na bankovní poplatky.
Takže k vaší odpovědi jakým způsobem zjistím co je váš fond. Fond je peněžní určitě jak jsem psala výše a záleží co vlastně ZO schválilo, jak je fond nazván a jestli je účelový nebo ne. V RS máme určeny k fondům pol. 5342 - příděl do SF, pol. 5344 - převod do fondů rezervních (např. Rezervní fond, Fond rozvoje a rezerv - většinou to bývají neúčelové fondy), pol. 5349 - převod do ostatních fondů ze ZBÚ (např. Fond rozvoje bydlení a další - účelové fondy). Schválené peněžní fondy se účtují na účtě 236, pokud je k nim zřízen zvláštní bankovní účet.
Pozor na zaměňování povinnosti peněžních fondů, rezervního fondu a povinnosti tvorby rezerv dle účetnictví.
Co se týká Vašeho účtování, tak pokud je fond účelový, tak příděl, tvorbu i výdej na ZBÚ a fondu máte účtováno správně, včetně položek RS.
Spořící účet k fondu je vlastně ZBÚ. Jak jsem psala výše, záleží jak to ve statutu fondu máte. Pokud tak, že můžete zhodnocovat krátkodobě volné prostředky fondu a zároveň úroky jsou součástí tvorby fondu, tzn. postupuje se stejně, jako byste peněžní fond vedli na odděleném ZBÚ. V tu chvíli převody mezi těmito dvěma účty máte účtovány správně. Pokud, ale ne, tak bych ho radši vedla na účtu 231 jako ZBÚ.
Ve vztahu k peněžnímu fondu se pol. 5349 i 4134 (stejně jako položky 5345 a 4139) musí rozpočtovat.
Dobrý den,
ZŠ - příspěvková organizace zřízená městem schválila v RM poskytnutí několika částek (3 mil. 4 mil. aj.) na projekty z dotačních titulů, které chce ZŠ předfinancovat od města. Jeden projekt bude schvalovat ZM jelikož se jedná o 10 mil. Kč a také o spolufinancování projektu ve výši 1,5 mil. bez DPH. Chci se zeptat na to, jak má vypadat smlouva o návratné finanční výpomoci pro tento případ (veřejnoprávní smlouva o poskytnutí NFV nebo jenom smlouva o NFV)? Zda podléhá smlouva zveřejnění na úřední desce nebo nikoliv? Zda si mohu určit termín pro vrácení zapůjčené NFV i když nebude kryt výnosy běžného období p.o. a kam správně v rozpočtové skladbě předfinancování a také následné spolufinancování zařadit. Účtovat budu jako dlouhodobě poskytnutou zálohu. Zatím jsme podobnou smlouvu neuzavírali a částka určená k předfinancování byla škole ve výši 5 mil. poskytnuta RS takto (3113/5331). Mám si v případě smlouvy o návratné finanční výpomoci vlastní p.o. dát na něco pozor?
Předem děkuji}
Je na Vás, jaká pravidla si stanovíte, pro NFV mezi zřizovatelem a PO neplatí administrativní pravidla ze zákona č. 250/2000 Sb. , viz odkaz MF:
Můžete si stanovit i termín vrácení (§ 34 odst. 1).
V dokumentu "Finanční vztahy mezi zřizovatelem a PO" najdete účetní postupy - i ve vztahu k PO.
Účtování:
Volíme mezi účtem pro návratnou finanční výpomoc 316 (krátkodobá) nebo 462 (dlouhodobá). Dlouhodobost se nevolí dle data podpisu smlouvy, ale dle data poskytnutí půjčky a jejího splacení, tj. více než 12 měsíců.
Pokud by se jednalo o poskytnutí investiční návratné finanční výpomoci zvolíte pol. 6451, pro neinvestiční je určena pol. 5651. Par. máte určen správně.
Přijaté splátky budou účtovány pol. 231/ 316 (462), pol. 2451. Zde už nerozlišujete (invenstiční nebo neinvestiční) a nepoužijete par.
Kromě NFV můžete dotaci předfinancovat PO i formou zálohy na transfer (investiční lze rovnou účtovat 401/231), viz dokument k finančním vztahům mezi zřizovatelem a PO, odkaz na dokument:
https://www.obecuctuje.cz/dokumenty?jak=fraze&hledat=finan%C4%8Dn%C3%AD%20vztahy%20mezi
Záleží, jakou právní formou to orgány schválí.
V obci jsme ukončili výstavbu parku na zeleném prostranství, kde už nějaké stromy byly. Projekt se skládá ze dvou částí: stavební část a výsadba zeleně. Stavební část je hotová, výsadba zeleně nyní probíhá. Vím, že výsadba zeleně bude neinvestiční náklad, ale začínám se ztrácet v tom, jak stavební část zařadit do majetku, protože tato stavební část se skládá ještě z následujících položek:
- Vyvýšený betonový základ pro altán za 841 tis. Kč
- Oplocení parku včetně schůdků za 2.299 tis. Kč
- Zpevněné plochy za 1.575 tis. Kč
- Rozvody nízkého napětí a veřejného osvětlení za 1.787 tis. Kč
- Zeleň – sadové úpravy včetně výsadby dřevin (stromů) a přípravu a obdělání půdy pro výsadbu trvalek a okrasných dřevin, dále povýsadbovou péči o stromy po dobu 3 let za 255 tis. Kč
- Mobiliář – zavlažovací systém, pítko, betonové lavičky s dřevěnými sedáky, obezdění studny za 408 tis. Kč
- Betonový základ pro venkovní pec 90 tis. Kč
Dle mého názoru bych vedla vše zvlášť, přičemž bych betonové základy pro altán a pec zařadila až po realizaci altánu a pece (ještě nejsou vyrobené). Osvětlení bych dala také zvlášť. Zeleň bych dala do nákladů. Jak ale zaúčtovat mobiliář??? Je v hodnotě 408 tis. Kč, kde 179 tis. Kč dělá zavlažovací systém, 57 tis. Kč pítko, 7 tis. Kč obložení studny, 105 tis. Kč fontánka a 60 tis. Kč dělá 9 betonových laviček, které jsou napevno v zemi. Jsou tedy stavbou?
Jak zaúčtovat obložení studny za 7 tis. Kč? Nenašla jsem tuto studnu ani v majetku obce.
Dále by mě zajímalo, jestli další vedlejší výdaje (technický dozor atd.) mám rozpočítat do jednotlivých položek majetku (altán, pec, mobiliář, oplocení, osvětlení...)?}
Park lze vést jako jeden celek pod jedním IČ, akorát je nutné uvést jednotlivé položky na kartu majetku i s jejich ocenění. Ale jednodušší je vést majetek odděleně jako jednotlivé stavby, účet 021 - altán, pec,oplocení, osvětlení, zpevněné cesty... A tak bych je i vedla. Máte pravdu, že pec a altán zařadíte spolu s betonovými základy až po jejich dokončení. I mobiliář, který je pevně spojený se zemí je drobná stavba, účet 021 - lavičky, pítko, fontánka. Zavlažovací systém může být podle charakteru další samostatná stavba, nebo i technologie na účtu 022 (nad 40 tis. Kč).
Co se týká obložení studny a studna jako samotná. Pokud ji nemáte v majetku, tak by bylo vhodné ji zařadit jako vícenález zápisem 021/401 a ocenit RPC (aktuální hodnotou - např. ZP, kvalifikovaný odhad odpovědné osoby apod.). Tady bude spíše problém s nabývacím titulem - v KN zapsané nejsou, takže se snažit dohledat nějaké podklady, ze kterých by vaše vlastnictví vyplývalo, předpokládám, že je na vašem pozemku. Každopádně podle nového OZ nabýváte věc (i nemovitou) po třech letech od vyhlášení nálezu. A to obložení v hodnotě 7 tis. Kč, by mohlo být TZ pod hranicí 40 tis. Kč nebo oprava. Pokud by to bylo TZ, musely by se změnit technické parametry studně. Ale to nedokážu z vašeho dotazu posoudit.
A ano, pokud budete vést jednotlivé stavby, tak společné vedlejší výdaje byste měla poměrově rozpočítat mezi jednotlivé položky.
Dobrý den, prosím o radu s následujícím dotazem. Město má v majetku 43.701 ks/1.000,-- akcií CHEVAK a.s. evidovaných na účtu 069. V roce 2000 město uzavřelo smlouvu s německou společností na prodej 15.000 ks akcií za cenu Kč 180,-/ks. Město obdrželo v roce 2000 Kč 2.700.000,--. K převodu akcií na německou společnost ale nikdy nedošlo. Až do roku 2019 byla německé společnosti odesílána poměrná část dividend za "prodané" akcie. Od roku 2020 se soudíme. Nyní jsme povinni dle rozsudku odeslat německé společnosti částku Kč 2.700.000,--, kterou jsme před 25 lety obdrželi + úrok z prodlení. Mohu poprosit o radu s účtováním. Pro větší srozumitelnost zasílám rozsudek. Moc děkuji}
V roce 2000 částka asi skončila ve výnosech? Pokud by byla evidována někde jako záloha (což by bylo správně, když nedošlo k převodu akcií), vrátilo by se z daného účtu - např. 455/231 - tam, kde je zůstatek ve výši zaplacené částky. Jestli zaplacená kupní cena v rozvaze evidována není, účtovala bych vratku 401 MD/ 231 D RS pol. 5909, odpa 2310. Týká se to účetního období před reformou, proto bych tím neovlivňovala VH letošního roku.
Něco jiného jsou ty úroky z prodlení, ty bych účtovala na účet 541, pol. 5191.
V účetnictví by měla zůstat původní evidence účtu 069, tam se předpokládám nevyřazovalo, když nedošlo k převodu akcií.
Přílohy v rámci dotazu většinou neakceptujeme, přečetla jsem jen prvních pár stránek, abych trochu věděla, o co jde, ale na odpověď by to nemělo mít vliv, důležitý je zde závěr - že máte vrátit kupní cenu a k tomu úrok z prodlení.
Pro příště je vhodné možné závazky z titulu soudních sporů evidovat na podrozvaze, zápis 999/986 v případě dlouhodobosti.
Město koupilo mobilní tribunu, která by měla být využívaná jak při sportovních, tak při kulturních akcích. Lze na základě smlouvy o bezúplatném převodu nebo darovací smlouvy převést mobilní tribunu na PO, která má majetek svěřený nájemní smlouvou?}
Můžete tribunu PO bezúplatně převést, pokud to tak bude schváleno. Účetní zápis jen např. 401 MD/ 022 D, pokud by se předalo hned po pořízení. Je na vás jako zřizovateli, zda majetek PO svěříte nebo darujete do jejich vlastnictví. Problém je jedině u věcí, které jsou součástí pozemků, tam by měl být stejný právní titul užívání - např. nemít svěřený pozemek a budovu ve výpůjčce apod. Toto je ale asi movitá věc, takže tam problém není.
A na závěr poznámka - nerozumím tomu svěření nájemní smlouvou. Nájem mezi PO a zřizovatelem MF moc neakceptuje a co je důležité - svěření je právní forma, která by měla být dle zákona č. 250/2000 Sb. podložena zřizovací listinou. Nebo-li pokud PO svěřujete majetek do správy, mělo by to být uvedeno ve zřizovací listině, ne v nájemní smlouvě, to si určitě právně dejte do pořádku. Ten nájem by měl být vyjímečný - např. společná budova, nejde oddělit apod. Rozhodně svěření nájmem nelze - není to právní vztah.
Acha obec účtuje s.r.o.
Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8
IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091
Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010
Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007
(preferujeme e-mailový kontakt)
Odborná pomoc
Ing. Ivana Schneiderová
Ing. Zdeněk Nejezchleb
Bc. Klára Vavrišinová
Kateřina Hudečková