Obec účtuje - Vše o účetnictví obcí

Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 6 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

Dotazy

Hledanému výrazu 401 odpovídá celkem 2187 dotazů:

  • Dary od spolku, FO
    11. 12. 2025

    Obec dostala grant od Nadace Via, od České spořitelny, zahájila stavbu víceúčelového altánu, který je již zkolaudován. Chtěla jsem od pana místostarosty podklady k vyúčtování zálohy na poskytnutí grantu, abych mohla proúčtovat neboť jsem chtěla majetek zařadit z 042 na 021 a oni mi do emailu přistály následující informace:
    Náklady obce: 164 193Kč, to je hodnota co mám na 042, pak dar od spolku na 72tis. na nábytek, dary od FO ve výši 61 tis. Kč.
    Odpracované hodiny dobrovolníci 500h 200Kč/h 100tis. Kč.
    Podotýkám darovací smlouvy ještě napsané nemají ani nejsou v ZO schváleny.
    Pan starosta mi poslal návrh smlouvy na dary poskytnuté FO, hned hlásil, že doložení dokladu nebude, přestože se tam jednalo o sloupky, phm, půjčení bagru a nářadí.
    Můžete mi prosím poradit jak mám aktivovat hodnotu altánu?
    Jak vysvětlit panu místostarostovi, že když si nechá udělat odhad na altán, tak v této hodnotě jej nemůže zavést do majetku?

    Náklady obce ve výši 164.193 Kč, jsou skutečně zaplacené náklady obce. To je pro vás základ základní pořizovací cena. 

    Od spolku byste měli dostat fin. dar ve výši 72 tis. Kč na nábytek. Nábytek povedete jako DDHM nebo DHM? Jako součást altánu bych jej vedla jen kdyby to byly například nějaké přimontované lavičky po obvodu. Pokud byste přijali dar na DDHM (028), tak příjem je pol. 2321 a účtuje se na výnosový účet 672. Pokud by se jednalo o DHM, příjmová pol. je 3121 a účet 403. Výše investičního daru (403) se doplňuje na kartu majetku a postupně se rozpouští do výnosů spolu s odpisy. Na kartu majetku bych výši daru zapsala až budou finanční prostředky na účtu. 

    Dary od FO . jestli to správně chápu jedná se o "materiální dary" ne finanční prostředky. Někdo vám dal dřevěné sloupky, někdo zapůjčil bagr, někdo dřevo apod. Na základě čeho máte ocenění ve výši 61 tis. Kč? To je asi odhad? Kdyby to byly peněžní dary, pak postup obdobný, jako u daru na nábytek - investiční transfer na altán by se zachytil při přijetí na účtu 403 jako zdroj krytí pořízeného majetku. 

    Co se týká nákladů za dobrovolnickou práci, asi nebyly proplaceny obcí, např. na základě dohody. Pokud ano, tak tam se dá mzda zaktivovat zápise 042 MD/506 D. Pokud ne, máte dvě možnosti. Buď to do ceny z principu opatrnosti nepřidávat a altán tak oceníte jen skutečně vynaloženými náklady, nebo cenu "darované" práce (a případně i materiálu - pokud občané poskytli na altán "věcné dary") vyčíslit a do ceny jí zaúčtovat zápisem 042/401.

    Každá varianta má své pro a proti, zvažte významnost ve vztahu k pracnosti a fakt, jestli jste schopni práci a materiál aspoň trochu věrně ocenit. U těch hodin - když to takto místostarosta ocenil, tak podklad máte a vy jako účetní už nemusíte zjišťovat, jestli je to odhadnuto dobře. Tam bych klidně dobrovolnou práci zaúčtovala do ceny zápisem 042/401. Je možné altán ocenit tzv. kombinovaným oceněním - pořizovací cenou plus darovanou prací v RPC. U těch darů FO, pokud to nejsou finanční dary, tak bych to do ceny dala jen když k tomu dostanete nějaký prokazatelný výpočet.

  • Zbouraná historická kaplička - náš dotaz ze dne 5. 4 . 2023
    11. 12. 2025

    Navazuji na můj dotaz ze dne 5. 4. 2023 Zbouraná historická kaplička. Původní kapličku jsem doúčtovala zápisem 021/401. V současné době byla dokončena její obnova. Obnovu jsem účtovala na účet pořízení s pol. 6121. Památkový ústav však chce i nadále pokračovat v evidenci této budovy jako kulturní památky (pod stejným evidenčním číslem), její rekonstrukce probíhala za použití části fragmentů z původní stavby a pod dohledem památkového ústavu. Celá kaplička byla přemístěna o 10 m jinam na bezpečnější místo. Z tohoto důvodu zvažuji, že její obnovu zaúčtuji jako technické zhodnocení této kulturní památky. Uvažuji prosím správně? Stavba byla předána k datu 8. 12. 2025, kolaudaci nepodléhá, zařadila bych tedy k tomuto datu. Prosím o radu, jak to bude s odpisy technického zhodnocení? Od kdy odepisovat a jak dlouho?

    Jak jsem se dívala na dotaz z 5.4.2023, tak předpokládám, že kapličku jste zařadila jako vícenález v hodnotě 1 Kč kvůli evidenci, jak bylo v odpovědi zmiňováno. Nyní máte novou kapličku. Správné by bylo tu původní vyřadit zápisem 401 MD/ 021 D a zařadit novou v ceně výstavby.

    Stavbu byste měla zařadit k datu předání, to je 8.12.2025. Kapličku budete odepisovat jako stavbu, VII. odpisová skupina, 12.73.51. Odepisovat začnete o následujicího měsíce po zařazení majetku do užívání. Dobu odpisování u podobných staveb zvolte dle vašeho odpisového plánu, minumum 80-100 let. 

  • Převod TZ
    10. 12. 2025

    Převedli jsme zřizovací listinou na příspěvkovou organizaci majetek, který s ní souvisí. Nyní naše investiční oddělení udělalo TZ majetku, který už má v majetku příspěvková organizace. Jakým způsobem máme TZ na PO převést?
    Máme TZ zaevidovat do majetku (ale nemáme co zhodnotit), potom vyřadit a převést protokolem na PO nebo do majetku nezadávat a rovnou převést protokolem na PO (přes interní doklad; TZ máme na 042).

    Na úvod jen vyjasnění - majetek má PO dle ZL svěřen do správy, tzn. město jej eviduje na účtu 909? To jen pro právní vyjasnění podstaty užívání majetku PO. 

    Když se provede TZ na svěřeném majetku, tak je důležité zohlednit fakt, že právně je TZ automaticky součástí daného majetku. Podle MF se v takovém případě nemusí převod TZ na PO schvalovat a můžete jim to převést rovnou po dokončení účetně na základě protokolu. Do majetku to evidenčně nezavádějte, můžete to jako dokončení klidně i účetně zařadit 021/042 a hned ve stejném měsíci převést na PO zápisem 401 MD/ 021 D (dotace na to asi není, ta by se jinak také předávala 403/401). 

  • Bezúplatný převod varovného systému
    09. 12. 2025

    Jak mám zaúčtovat bezúplatný převod varovného systému od obce A. Obec A pořizovala celou akci. V říjnu letošního roku nám a ještě obci B bezúplatně předala varovný systém do vlastnictví. Nyní jsme my, obec A a obec B vlastníky.
    Pořizovací cena: 3 379 485,-Kč, Oprávky: 2 798 789,-Kč, Transfer: 3 274 881,-Kč, Rozpuštěný transfer: 2 698 332,-Kč. Zůstatek transferu: 576 548,-Kč.

    Dar je od vybrané účetní jednotky, takže přebíráte cenu převodce. Účetní zápis převzetí: 022 MD 3 379 485 Kč/ 082 D 2 798 789 Kč, 403 D 576 548 Kč, 401 D 4148 Kč. 

    U transferu "lítá" 1 Kč - když odečtu transfer minus rozpuštěný, vychází 576 549 Kč, to jen drobnost k ověření. 

  • Modernizace přívěsu - TZ
    08. 12. 2025

    Městys získal bezúplatným převodem na základě Darovací smlouvy od SDH požární přívěs, oceněno starostou RPC ve výši 40 976,- Kč (ve smlouvě nebyla cena uvedena). Dar jsem zaúčtovala 022/401 ve výši 40 976,- Kč. Už v tuto dobu se uvažovalo, že na přívěsu bude provedena modernizace - změna podvozku, nátěry, registrace vozidla, aby mohlo být zařazeno do IZS (při předání nebyla SPZ), s tím, že částka přesáhne 40 000,- Kč. Začala jsem výdaje účtovat na účet 042 jako TZ. Když bylo vše dokončeno, tak TZ účtu 042 mi vychází 36 699,- Kč, účtováno na rozpočtovou skladbu 5512 6123.
    Prosím o radu, jak správně zaúčtovat. Výdaje mám v měsíci 11/2025, takže je možno účtování ještě opravit jako výdaje neinvestiční na opravu.

    Nejprve k bezúplatnému převodu - pokud SDH je například spolek, tedy není vybranou účetní jednotkou, je váš postup ocenění v pořádku. Účetní cenu převodce přebíráme jen pokud je dárcem VÚJ.

    Ohledně TZ jsou možné dva postupy podle toho, zda byl přívěs způsobilý k užívání i bez uvedených zásahů:

    a) Uvedené zásahy přeúčtovat na pol. 5123 a 549 MD/ 042 minus MD. S tím bych souhlasila, kdyby se vozík mohl používat již k datu převodu a toto bylo jen následné TZ.

    b) Vozík převzít 042/ 401 a zásahy účtovat na účet 042 do jeho ceny s tím, že se při zařazení použije kombinované ocenění - jako dar a nutné práce na uvedení do stavu způsobilého k užívání.

    Já si tady nejsem jistá, kdy jste vozík darem zařadili a také mě tam mate ta zmínka o registraci - pokud vozík neměl SPZ, neměl být zařazen. 

    Můžeme to případně ještě dořešit e-mailem (klara@obecuctuje.cz) - bude to tu možná situace "na hraně", kdy zásahy nebyly možná nezbytné k tomu, aby byl funkční, ale neměl SPZ, tzn. nebyl způsobilý k užívání. Nicméně je možné, že bez té přestavby by nesloužil účelu a pak i když bylo zařazeno před nějakou dobou, brala bych to jako opravu ocenění, kdy mělo být zařazeno až po dokončení těchto prací a cenu o zásah dodatečně zvýšit, protože to pak není klasické TZ po zařazení (snad tam v této variantě chybně nenaběhly nějaké větší odpisy). 

  • Poskytnutý dar PO od ČŠI
    03. 12. 2025

    Potřebuji radu pro naši příspěvkovou organizaci. Příspěvková organizace obdržela tiskárnu v pořizovací hodnotě dárce 96300,- Kč, odepsáno 95516,- Kč a zůstatková hodnota je 784,- Kč. Jakým způsobem o obdrženém daru od České školní inspekce účtovat? Jak zařadit majetek a zavést na majetkovou kartu? Můžou si dobu odpisování určit sami?

    Domnívám se, že ČŠI je organizační složka státu, tzn. vybraná účetní jednotka. Bezúplatný převod mezi VÚJ se účtuje rozvahově a přebírá se ocenění převodce. Zápis převzetí u PO bude:

    022 MD 96300 Kč/ 082 D 95516 Kč, 401 D 784 Kč. 

    Dobu odpisování si PO zvolí podle odhadované zbývající doby životnosti.

    Podle vašich pravidel musíte PO dát souhlas s tím, že majetek přijmou do svého vlastnictví, nikoliv do vlastnictví obce jako zřizovatele. 

  • Darovací smlouva
    02. 12. 2025

    Obec získává darovací smlouvou bezúplatně od Kraje 25 pozemků a stavbu silnice III třídy. Ve smlouvě máme všechny pozemky oceněné, v této výši je i zařadím do majetku obce 031 MD/401 0901 D.
    Ve smlouvě je ocenění i stavby silnice.
    Silnice je v délce 1,365 km, v roce 2024 byla celá dělaná nová, ve smlouvě je uvedená cena 700.000,-- Kč, což se nám zdá nízká hodnota. Máme zařadit v této hodnotě, nebo v ceně "obvyklé" dle nacenění v aktuálních cenách?
    Zaúčtování 021 0400 MD/0401 0901 D.

    Kraj je vybraná účetní jednotka. V případě odpisované stavby darované krajem máte převzít jejich pořizovací cenu i oprávky. Neřešíte v tomto případě reprodukční pořizovací cenu. Pokud ve smlouvě není uvedena zůstatková cena stavby komunikace, požádejte kraj o doplnění této informace.

    Zaúčtování převodu komunikace má být: 021 MD v PC/ 081 D oprávky k datu převodu, 401 D zbytek do PC (pokud na to neevidují ještě dotaci na účtu 403, ta by se přebírala také v nerozpuštěné výši a na účet 401 pak zbývající částka).

    Majetek se odepisuje včetně měsíce vyřazení a začíná se odepisovat od měsíce následující po zařazení. Kdyby vám kraj předal komunikaci například k 1.12., tak vám má sdělit oprávky včetně odpisu za prosinec a vy začnete odepisovat od ledna (nastavíte odhadovanou zbývající životnost). 

    Platí to i u pozemků - máte zde převzít jejich pořizovací cenu bez ohledu na to, zda odpovídá či neodpovídá aktuální hodnotě. 

  • ! Schválení směrnice zásady tvorby a použití fondu obnovy vodohospodářského majetku ve vlastnictví obce
    27. 11. 2025

    Na zasedání byla schválena směrnice zásady tvorby a použití fondu obnovy vodohospodářského majetku, ve směrnici se hovoří, že fond je veden na bankovním účtu obce a analyticky rozlišen, doposud jsem fond vedla jen na termínovaném účtu na 244 + exelová tabulka a v rozpočtu na 2310 5901 a 2321 5901.

    Jestli jsem to správně pochopila, nemáte schválený peněžný fond v souladu se zákonem č. 250/2000 Sb. Tento peněžní fond se vede na účtu 236. I k němu se váže RS. Zároveň pro příjem na fondu se účtuje další zápis 401 MD / 419 D a při čerpání z fondu zápis 419 MD / 401 D. Převod fin. prostředků z ZBŮ 262 MD / 231 D par. 6330 pol. 5349 a příjem na fondu 236 MD + RS par. 6330 a pol. 4134 a zároveň zápis 401 MD / 419 D. Vždy v logice kam posílám a odkud přijímám.

    Zmiňujete se, že "fond" je veden na klasickém ZBÚ a bude pouze oddělen analyticky. To znamená, že si část fin. prostředků, které se týkají obnovy vodohospodářského majetku převedete na jinou analytiku účtu 231, kde ty fin. prostředky budete vést. 

    V dokumentech naleznete zpracovaný "metodický materiál" Prostředky obnovy u kanalizací a vodovodů - námět účtování. Jedná se o materiál  "Účtování prostředků obnovy vodohospodářského majetku v podmínkách USC".

    Ve třetí variantě je zpracován právě váš případ a naleznete v ní účtování přídělu a následného čerpání z "fondu" obnovy. Docházelo by pouze k převodům mezi jednotlivými analytikami účtu 231 v okamžiku zaúčtování nákladu/investice (nikoliv až platby). Příděl do fondu (přeúčtování na jinou analytiku) by se účtoval přes pol. 4134 a 5345. 

    Varianty: 

    V případě dvou analytik ZBÚ nedochází k převodu z účtu na účet, některé programy umožní, že pokud si dáte k 231 analytiku jen formou orgu, program nevyžaduje členění RS, ale může dojít k rozhození výkazu FIN 212 - nepřijme nový ZBÚ bez RS (ne ale vždy).

    Další variantou je položka 8901 +/- na obou 231 s AU. To se používá často, je to jako "cizí" peníze na ZBÚ, ale to pak je ve stejném režimu jako jakákoliv jiná příjmová čí výdajová položka s plusem a minusem, jen na té 8901 že nemusí být rozpočet, tak se hodí. 

    My zmínili variantu převodu mezi dvěma ZBÚ s položkami, které se konsolidují, je to velice podobný systém, jak u účtování fondů, dále v minulosti byla opatření MF k účtování fondů, když není zřízen zvláštní účet, a byly položky pro vzájemné převody doporučeny - je to s položkou +/- 8901 jedna z variant, kterou by nikdo neměl vyčíst. 

    Rozpočet a výdaje, pol. 5901 se pouze rozpočtuje, nesmí na ni být žádné čerpání výdajů. Pokud byste čerpali z fondu, tak přes klasické druhové položky, např. oprava pol. 5171. Je potřeba je před čerpáním narozpočtovat. 

    Co se týká vašeho vedení na termínovaném účtu. Pokud máte ve směrnici k fondu, že volné prostředky můžete zhodnocovat na termínovaném účtu, tak asi není problém si je na termínovaný účet převést a zhodnocovat je tam. U účtu 244 se nepoužívá RS, převod na termínovaných vklad se u ZBÚ účtuje přes pol. 8118, 8128 a příjem z termínovaného vkladu pol. 8117 nebo 8127 (ve výši jistiny), úroky z termínovaného vkladu se účtují na pol. 2141. Jenom je asi vhodné si pohlídat, okamžik až budete potřebovat čerpat z fondu, aby jste si ihned dokázali převést prostředky z termínovaného vkladu a mohli čerpat z fondu obnovy.

    Položky 8117, 8127 a 8118, 8128 pokud nemáte stanovené jako závazné ukazatele v rozpočtu, tak není povinnost je rozpočtovat. Není to ale klasický příjem a výdaj, jen zhodnocení vlastních prostředků, proto nemůže být vytknuto překročení výdajů. Nedává moc smysl rozpočtování prostředků uložených na TV. Výjimkou jsou případy, kdy potřebujete peníze z TV zapojit do schváleného rozpočtu (např. nedostačuje pol. 8115). 

  • Předání technického zhodnocení budovy na PO ZŠ
    26. 11. 2025

    Město provedlo technické zhodnocení budovy ZŠ za 1.000.000 Kč. Dotace městu od státu na TZ budovy činila 500.000 Kč. Budovu má dle zřizovací listiny ve správě ZŠ. Město TZ předalo ZŠ. Kontrolou účtování u ZŠ však bylo zjištěno, že si ZŠ zavedla TZ do majetku na kartu budovy tak, že si sečetla TZ + dotaci. ZŠ nyní tedy odepisuje z celkové hodnoty 1.500.000 Kč. Tyto zvýšené odpisy požaduje uhradit po zřizovateli (městu). Dle odborného článku "Problematika účtu 403 u příspěvkových organizací zřízených ÚSC v roce 2016" jsme vycházeli, že PO má účtovat dle Varianty C, neb takto ZŠ nabírala celou budovu v roce 2023 do svého majetku.

    PO je stejně jako obec vybranou účetní jednotkou. Platí pro ni stejný systém jako pro vás v tom, že dotaci má přebrat na účet 403, zadat ji na kartu budovy jako transfer a rozpouštět ji do výnosů zápisem 403/672.

    Upřímně moc nerozumím tomu, jak se to, co píšete stalo. U podnikatelských subjektů dotace snižuje ocenění majetku, ale aby se o dotaci jako externí zdroj financování majetek navyšoval, to už je úvaha úplně mimo rámec účetní logiky. 

    Mohlo tam nastat nějaké nedorozumění při předání TZ, tak jim prosím předejte nyní informaci, že si to mají opravit, případně i vy.

    TZ se mělo předat zápisem 401 MD/ 021 D 1 mil. Kč a dotace 403 MD/ 401 MD 0,5 mil. Kč. PO měla majetek nabrat přesně opačnými zápisy, tedy 021 MD/ 401 D 1 mil. Kč a dotaci 401 MD/ 403 D 0,5 mil. Kč.

    Je nezbytné, aby si to PO účetně upravila a opravila i ocenění na kartě majetku, zavedla to jako transfer, dopočítali rozpouštění alespoň za letošek... Blíže viz dokument, který jste již studovala.

  • Bezúplatný převod rozhlasu od DSO
    25. 11. 2025

    V rámci společného projektu pro Mikroregion a naši obec byl obecní rozhlas doplněn o systém bezdrátového rozhlasu. Nyní nám bylo převedeno vlastnictví darovací smlouvou. PC 139 985,- , oprávky 132 985,75, zbývá k odpisu 6 999,25 a dotace byla PC 69 922,50, oprávky 66 492,88 a zbývá k odpisu 3 499,62.
    Prosím o radu, jak zaúčtovat.

    Právní forma mikroregionu je odhaduji DSO. V takovém případě se jedná o bezúplatný převod mezi vybranými účetními jednotkami. DSO vám má předat majetek v ZC k měsíci vyřazení, vy od následujícího měsíce po zařazení budete pokračovat v odepisování podle vlastní nastavené odhadované zbývající životnosti.

    Účetní zápis k datu převzetí bude 022 MD 139 985 Kč/ 082 D 132 985,75 Kč, 403 D 3499,62 Kč, 401 D 3499,63 Kč.

    U dotace jsem do účtování "opsala" vámi uváděnou ZC 3499,62 Kč, ale asi máte překlep v PC nebo rozpuštěné výši dotace, protože 69 922,50 Kč minus 66 492,88 Kč = 3429,62 Kč. 

  • Nákup automobilu
    25. 11. 2025

    Obec bude kupovat automobil na veřejné prostranství. 1/2 kupní ceny automobilu uhradíme při podpisu smlouvy v prosinci 2025 a druhou 1/2 kupní ceny automobilu uhradíme až v roce 2026. V prosinci 2025 zaúčtuji tedy 1/2 kupní ceny automobilu 052/3745 6123. V roce 2026 druhou část kupní ceny automobilu : 022/3745 6123 a přeúčtuji : - 052 MD/022MD zálohu uhrazenou z roku 2025 a 401D celou cenu automobilu?

    Nejprve si musíme ujasnit, kdy dojde k dodání automobilu a zahájení jeho užívání. Pokud auto bude vlastnicky převedeno na vás již v prosinci a zprovozníte ho - u nového auta zápis do registru vozidel apod., pak by se mělo zařadit již v prosinci. Skutečnost, že ještě není doplaceno v tom nehraje roli, to je jen o tom, že jste si sjednali odloženou splatnost závazku.

    Účtování by v takovém případě k datu převzetí automobilu bylo zápisem 042 MD/ 321 D v celé kupní ceně, úhrada její poloviny 321 MD/ 231 D + RS (máte dobře). Tím by na účtu 321 zůstal do inventury závazek k úhradě druhé poloviny ceny na příští rok (splatnost je asi do roka, proto volím krátkodobý účet 321). Zařazení auta k datu "zprovoznění" zápisem 022 MD/ 042 D. 

    Účtu 401 zde vůbec nerozumím - ten byste použili, kdybyste auto dostali darem nebo jej naopak po nabytí bezúplatně předávali na jinou vybranou účetní jednotku.

    Pozor na to, že při pořizování DHM máte účtovat přes "kalkulační" účet 042 - na něm se shromažďují veškeré pořizovací výdaje automobilu. Nejen samotná kupní cena, ale i další související výdaje typu správní poplatky na dopravním úřadu, sepsání kupní smlouvy apod. 

    Na účet 052 by úhrada patřila jen kdybyste nyní hradili zálohu - platili byste polovinu ceny a auto ještě nebylo předáno. Jestli se tedy jedná o případ, kdy k předání auta dojde až příští rok po doplacení, tak byste letos účtovali jen zálohu 052/231. Příští rok k datu předání předpis celé kupní ceny 042/321, zúčtování zálohy 321/052 a zařazení 022/042. Účetní zápis uvádíme vždy ve tvaru MD/D.

    Upozorňuju, že odpovídám v režimu, kdy se jedná o klasický prodej "na splátky". Může to být celé ale právně a účetně jinak - pokud by například poskytli obchodní úvěr či to bylo sjednáno jako finanční nebo operativní leasing. 

  • Prodloužení kanalizace
    24. 11. 2025

    Obec bude prodlužovat kanalizaci ke dvěma novým stavebním parcelám. Parcely jsou majetkem občanů. Dle dohody bude obec platit pouze materiál v hodnotě 125.283,-- Kč včetně DPH a občané si zaplatí práci. Jak to zaúčtovat? Jedná se o technické zhodnocení kde budeme účtovat jen materiál?

    Pokud má být kanalizace majetkem obce, měla by se práce od občanů převzít do její ceny jako dar zápisem 042/401 - ocenit lze nákladovou cenou občanů s tím, že ji lze považovat za reprodukční pořizovací cenu. 

  • Investiční příspěvek pro PO
    20. 11. 2025

    Poskytli jsme ZŠ investiční příspěvek "bez vypořádání" ve výši 5,5mil.Kč na sanaci budovy, následně uzavřena SOD za 4,5 mil.Kč, za tuto cenu i zhotoveno. Nyní, ke konci roku by škola potřebovala navýšit příspěvek na provoz o 900 tis.Kč.
    1. Má nám ZŠ 900 tis.Kč vrátit, a my jim je obratem pošleme zpět v rámci příspěvku na provoz? S tím, že jim můžeme zbývajících 100 tis.Kč ponechat v Investičním fondu? (v rozpočtu bychom ponížili POL 6351 vzhledem k vratce v běžném roce)
    2. Nebo máme nařídit odvod z fondu investic ve výši 900 tis.Kč a poté poslat zpět příspěvkem na provoz? (do rozpočtu bychom přijali s POL 2122)
    3. Nebo lze provést účetně, změnu/převod z investičního příspěvku na provozní, aniž by došlo k převodu finanční částky? Pokud by ZŠ nepotřebovala navýšit příspěvek na provoz, zůstala by jim zbývající částka v IF.
    Můžu poprosit o pomoc s účtováním na straně obce i PO, dle Vámi doporučené varianty?

    K těm jednotlivým variantám:

     - to co popisujete ve VAR 1 určitě můžete - byť na začátku nebyla definována povinnost vypořádání, tak si myslím, že lze rozhodnout (zde asi logicky po dohodě s PO), že se příspěvek snižuje a mají Vám jeho část vrátit. Pokud řeknete, že to bude 900 tis. Kč - je to OK. Těch 100 tis. Kč jim klidně nechte - s tím není problém. Potom bych skutečně minusoval 6351.

    - varianta nařízení odvodu (VAR 2) - také možná. Z nějakého logického pohledu mi přijde logičtější ta VAR 1, ale ani této bych se nebránil.

    Zaúčtování obou variant podle mne shodné:

    u PO - MD 401/Dal 349 a odeslání peněz - MD 349/Dal 241 a MD 416/Dal 401

    u obce - MD 348/Dal 401 a inkaso MD 231/Dal 348.

    Varianty se budu lišit jen v té položce na straně obce.

    Samozřejmě v obou variantách zasahujeme do rozpočtu - předpokládám, že to jsou změny, které budou na Zastupitelstvu.

    U té třetí varianty - ona vypadá lákavě - jen by se to fakticky přehodilo u PO ze 416 na 672 a u zřizovatele 572/401 (to jsem udělal zrychlené zápisy - ale toto by byl jejich výsledek). Hlavní problém za mne ale je v tom, že jak půjdeme do zápočtu a nepotečou peníze, tak se dostaneme do problému, že MF nechce promítat zápočty do rozpočtu. Vy ale změníte ukazatele (poskytnutý provozní příspěvek....) a bylo by fajn (a i fér třeba pro zastupitele, občany), aby to v rozpočtu a jeho plnění bylo vidět. Takže na Vašem místě bych volil buď VAR 1 nabo VAR 2 - aby to bylo skutečně transparentní. 

    MF zápočty v RS promítat nechce, lze aplikovat výjimku z hlediska vypovídací schopnosti výkazu, ale raději radíme se zápočty v RS netrápit, když je MF nechce, tak je prostě neřešit s tím, že pak nemůže nikdo ani napadnout nepřesnost výkazu. Tzn. i třetí varianta je možná a ve výsledku by pak byl zkreslený výkaz Fin 2-12 M, ale to, že budou ve skutečnosti jiné výše investičního/neinvestičního příspěvku mi přijde jako menší zlo pro uživatele, než kdyby tam nebyl příspěvek zachycen vůbec, tzn. i tato varianta, byť z naší strany nejméně doporučovaná, je obecně akceptovatelná. 

  • Majetek - předání TZ městem zřízené PO
    19. 11. 2025

    Město předalo PO ZŠ budovu do správy. Letos na budově bylo provedeno TZ - modernizace odborných učeben a na akci město získalo dotaci.
    Dotaz: ZŠ má budovu na své majetkové kartě a dobu odpisování 40 let.
    Město zařadilo TZ na budově ZŠ na kartu majetku (TZ na cizím majetku) a dobu odpisování 80 let. Po schválení změny ZL se TZ převádí škole včetně dotace. Škola nabere do účetnictví ve výši ocenění a oprávek od zřizovatele, ale nevíme vyřešit dobu odpisování 40 let jak má nastaveno škola, když město dalo TZ na 80 let.

    Váš postup není v souladu s právními předpisy a stanoviskem MF. Právně je TZ součástí stavby, tzn. MF potvrdilo, že v případě, kdy má PO svěřenou budovu, TZ automaticky právně přechází ke zhodnocované budově a není nutné schvalování ani úprava ZL. Neznám pravidla stanovená ve vaší ZL, nicméně je opravdu nadbytečné schvalovat převod TZ na PO a čekat kvůli tomu s účetním předáním. Správně se mělo protokolárně a tedy i účetně PO předat hned po dokončení 401 MD/ 021 D v pořizovací ceně. Účetně se má předat i dotace zápisem 403 MD/ 401 D, PO dotaci převezme 401 MD/ 403 D a má jej zadat na kartu majetku.

    TZ se odepisuje jako součást budovy, tzn. PO jej bude odpisovat dle svého odpisového plánu (zhodnotí, jestli se jím prodloužila životnost či nikoliv), odpisový plán se nikdy nepředává, předávají se mezi VÚJ jen oprávky a zbývající dobu odpisování si vždy volí a nastavuje přebírající účetní jednotka sama dle svého uvážení. 

  • Dar od FO vodovodní řad a splašková kanalizace
    13. 11. 2025

    Darovací smlouva na vodovodní řad a splaškovou kanalizaci, prosím, jaké je zaúčtování, 021/ proti čemu ? Když hodnota je 430 tis. Kč?
    Může se vodovodní řad evidovat dohromady se splaškovou kanalizací nebo raději každé zvlášť?

    Darovaný majetek převezměte zápisem 021 MD / 401 D v RPC, což je v podstatě aktuální hodnota majetku. Jako reprodukční pořizovací cenu lze použít nákladovou cenu převodce, pokud převádí nový majetek. 

    Co se týká evidence, vodovodní řad je samostatná stavba a splaškovou kanalizaci zařaďte jako další samostatnou stavbu. 

← Novější dotazy

Zobrazit

Hledání v dotazech

Tipy pro práci s dotazy

Acha obec účtuje s.r.o.

Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8

IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091

Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010

Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007

Návrh a tvorba webu