Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.
Hledanému výrazu 403 odpovídá celkem 2374 dotazů:
V roce 2023 jsme zařadili do majetku protipovodňová opatření ve výši 2.690232,93,-. Na tuto akci byla obdržena dotace ve výši 1848989,05,-, kterou jsme obdrželi 8/23. Bohužel jsem zjistila, že není dotace na kartě majetku a nevím jak opravit účetně. Do majetku ji přidám v měsíci 4/25, ale nevím opravu. Prosím o radu doúčtování a výši odpisů ?}
Dotaci dopíšete na kartu majetku a měla byste dopočítat rozpouštění dotace zpětně a částku, kterou dopočítáte, byste také měla uvést na kartě majetku jako už rozpuštěnou. Nezmiňujete se přesně kdy byl majetek uveden do užívání (pouze rok), zdali jste už o dotaci v té době věděli (existovalo rozhodnutí) a účtovalo se o dohadě při zařazení majetku do užívání. Takže přesně nedokážu určit, odkdy byste měla dotaci rozpouštět spolu s odpisy do výnosů. Zda-li od data zařazení majetku do užívání nebo později, protože rozhodnutí o poskytnutí dotace bylo až po zařazení (dotace, nebyla přiznána), tedy k datu přijetí dotace. To si musíte zvážit sama, podle dostupných informací.
Co se týká doúčtování rozpuštěné dotace. Výpočet TP (klasický postup) - výše transferu děleno PC a tím násobíte odpisy. Účetní zápis 403 MD / 672 D. Pokud by však vypočtená částka za roky 2023, 2024 v součtu byla vyšší než 260 tis. Kč nebo 0,3% netto aktiv (rozhoduje ta nižší částka), tak místo účtu 672 byste měla použít účet 408 a zdůvodnit doúčtování v příloze účetní závěrky. Dopočítání rozpouštění pro rok 2025 už budete účtovat klasickým způsobem 403 MD / 672 D (bez použítí účtu 408).
Dobrý den, prosím o radu, jak zaúčtovat v účetnictví a v majetku – Bezúplatný převod stavby „Vodohospodářská opatření“.
Zasílám informace ze Státního pozemkového úřadu
Bezúplatný převod stavby „Vodohospodářská opatření v k.ú. Sehradice, k.ú. Slopné"
Protokolem z 11. 4. 2025 vám byla k témuž datu bezúplatně předána stavba „Vodohospodářská opatření v k.ú. Sehradice, k.ú. Slopné“.
Celková účetní hodnota pořízení stavby ke dni předání činila: 27 495 908,55 Kč
Hrazeno z VPS – statní rozpočet 636 480,00 Kč
Hrazeno z RSPÚ – statní rozpočet 13 690 878,07 Kč
Hrazeno z NPO_ ZV_EU – dotace 10 883 099,58 Kč
Hrazeno z NPO_ RS_DPH - dotace 2 285 450,90 Kč
Celková výše oprávek (souhrn odpisů) ke dni předání činila: 0,00 Kč
Datum zahájení odepisování: 1.5. 2025
Zařazení stavby do užívání: 11.4. 2025
V souladu s ustanovením ČSÚ č. 708 byla stavba zařazena do účetní odpisové skupiny č. VI a zařazena do kategorie majetku CZ-CC-24.20.89 Ostatní inženýrské stavby j.n. s dobou používání 50 let.
U částky hrazené z VPS se jedná o náklady hrazené z kapitoly 398 – Všeobecná pokladní správa. U částky hrazené z RSPÚ se jedná o náklady hrazené z kapitoly 329 – Rozpočet státního pozemkového úřadu. U částky hrazené z NPO se jedná o náklady – Národního plánu obnovy.
SPÚ má na předfinancování dotačního programu NPO přiděleny finanční prostředky ze státního rozpočtu z EU.}
V prvé řadě je nutné majetkově kategorizovat, co vám bylo předáno. Jestli se jedná o stavbu (odhaduju podle kategorizace), pak bude zápis zařazení jen 021 MD/ 401 D v celkové ceně od převodce, v součtu mi to vychází ca 27,5 mil. Kč - tak, jak uvádíte,
Neřešíte dotace - organizační složky neúčtují dotace na účet 403, ale jako součást účtu 401, takže obce to přebírají celé na účet 401. Účetní předpisy tento případ speciálně neřeší, dříve byl výklad od MF, že dotace z EU se mohou přebrat přes účet 403, aktuálně ale máme informaci o tom, že se nemá struktura financování řešit a od OSS nepřebírat dotace na účet 403.
Odpisovat začnete od května - zařadíte k datu předání, což je 11.4.2025.
Chtěla bych Vás požádat o kontrolu správnosti účtování při bezúplatném převodu mezi vybranými účetními jednotkami, smlouva z 4/2025.
Výchozí situace - převádět se bude traktor, který byl pořízen v roce 2009 a byl částečně financován z dotace. Již ale uplynula udržitelnost projektu. Takže z hlediska dotace není převod problém.
Hodnoty majetku na straně předávajícího po zaúčtování posledního odpisu v 4/2025:
PC traktoru = 1 094 235 Kč
Účetní oprávka = 860 642 Kč
ZC = 233 593 Kč
Transfér = 824 630 Kč
Zůstatek rozpuštění transféru = 176 038,92 Kč
Účtování na straně Svazku, tj. toho, kdo majetek vyřazuje:
MD 403 = 176 038,92 Kč (nerozpuštěná dotace), MD 082 = 860 642 Kč (oprávky), MD 401 = 57 554,08 Kč / D 022 = 1 094 235 Kč
Účtování na straně obce, tj. toho, kdo majetek přijímá do evidence
MD 022 = 1 094 235 Kč / D 403 = 176 038,92 Kč, D 082 = 860 642 Kč, D 401 = 57 554,08 Kč.
Předpokládám, že do majetkové evidence musí nabyvatel dostat přesně tak, jako předávající. Tzn., že i transfér tam bude v plné výši a bude zaneseno, kolik bylo rozpuštěno? Stejně tak i u odpisů?}
Jedná se o bezúplatný převod mezi DSO a obcí, tedy mezi vybranými účetními jednotkami (VÚJ), kdy podle zákona o obcích má obce převzít Vaše ocenění včetně oprávek a nerozpuštěné výše dotace. Účtování na obou stranách VÚJ máte správně. Jste šikulka :-) Jenom poznámka, ale vypadá to, že to tak myslíte. Pokud budete účtovat v dubnu o převodu, tak DSO ještě provede a zaúčtuje odpis a rozpuštění.
Co se týká majetkové evidence, přebíráte také pouze nerozpuštěnou výši dotace. Pokud byste na kartu majetku zavedla celkovou dotaci a hodnotu rozpuštěné dotace, tak ta hodnota rozpuštěné dotace by vám chyběla v účetnictví na účtu 403 na str. MD. Zjednodušeně by vám neseděla majetková evidence na účetní evidenci.
V roce 2018 nám byla poskytnuta dotace na projekt sociální bydlení. Při kontrole v rámci udržitelnosti bylo zjištěno pochybení a byla nám vyměřena částka, kterou musíme na základě doručené výzvy vrátit. Dotace, stejně jako vratka je částečně ze SF EU a částečně ze SR.
Prosím o radu týkající se RS a účetního zápisu. POL bychom dali 5904?
Je potřeba provést účetní zápisy také v majetku?}
Ano, vratku na základě výzvy byste účtovali pol. 5904 a příslušný par. podle účelu dotace a poměrově označit podle příjmů dotace na nástroj, zdroj a UZ.
Pokud máte zařazen majetek v užívání, a je po vypořádání tak kdybychom se měli držet účetních předpisů, tak necháte dotaci na účtu 403 v původní výši, nadále jí budete z této výše rozpouštět a vratku zaúčtujete na účet 672. Vratka není v nějaké významnější částce. Na kartě majetku necháte také původní výši dotace, jen do informací uvedete poznámku o vratce. Vratku předepíšete zápisem 672 MD/ 347 D a uhradíte 347 MD/ 231 D.
Dobrý den, chtěla bych Vás požádat o radu s účtováním, určením odpa a položek. Naše obec uzavřela smlouvu o spolupráci se sousedním městem na realizaci projektu Cyklostezka. Realizace projektu proběhne s podporou dotačního programu IROP. Žadatelem a příjemcem dotace bude město, které má již uzavřenu smlouvu o dílo se zhotovitelem. Město požádalo naši obec o pomoc s předfinancováním projektu. Za tímto účelem jsme požádali banku o úvěr ve výši 10 mil. Kč s čerpáním od 28.4.2025 a splacením do 31.12.2026.
1) Čerpání úvěru proběhlo na náš obecní běžný účet 29.4.2025 (budu účtovat 262100/281300; 231100/262100 pol.8113.
2) Nyní musím městu poslat 8,2 mil. na předfinancování podílu dotace EU v rámci smlouvy o poskytnutí návratné finanční výpomoci - tu nám město musí vrátit z prostředků dotace do 31.7.2026 (zde si nevím rady s účtováním ani odpa a pol.).
3) A dále musím uhradit městu v rámci veřejnoprávní smlouvy o poskytnutí dotace (což zahrnuje 15% podílu obce na povinné spolufinancování dotace a 5letou následnou péči celou hrazenou z vlastních zdrojů) ve výši necelých 2 mil. Kč. (také si nevím rady se zaúčtováním a správným odpa a pol.)
4) Dále bych Vás chtěla požádat o radu s účtováním, odpa a pol v případě splátky návratné finanční výpomoci od města
5) Také Vás prosím o radu s účtováním, odpa a pol. ohledně splátky úvěru obcí
Ještě bych chtěla zmínit, že cyklostezka bude místní komunikací IV.třídy. Každé ze smluvních stran (tedy obci i městu) připadne do výlučného vlastnictví ta část cyklostezky, která se nachází na jejím katastrálním území.
Předem velmi děkuji za pomoc a za radu. S přáním hezkého dne Michaela Patková, účetní obce}
1. Volila bych účet 451 jako dlouhodobý úvěr, když je poskytnuto v dubnu 2025 a splatnost je 31.12.2026, tak je to déle než rok. Dlouhodobá položka je 8123. Zápis 262/281 se asi vztahuje k výpisu úvěrového účtu, lze takto přes účet 262.
2. Splatnost je opět za déle než rok, tak pokud je to právně sjednáno jako NFV (nezapomeňte dodržet administrativní pravidla zákona č. 250/2000 Sb.), poskytnutí bude zápisem 462 MD/ 231 D, odpa 2219, pol. 6441.
3. Když je uzavřena veřejnoprávní smlouva o poskytnutí dotace, měla by být opět dodržena administrativní pravidla zákona č. 250/2000 Sb. Mj. také vyúčtování. Musíte se zase rozhodnout, do kdy je sjednáno vyúčtování vzhledem k posláná peněz. Pokud do roka, volíme krátkodobý účet, jinak dlouhodobý. Poskytnutí tedy zápisem 373 (472)/ 231, RS odpa 2219, pol. 6341. Je potřeba dodržet veškeré náležitosti účtování transferu s vypořádáním - dohada spotřebované výši vždy k 31.12. až do doby vyúčtování zápisem 572/389, pokud se posílá hned celá sjednaná částka, nemusí se účtovat podrozvaha...
4. Příjem od města bude 231 MD, bez odpa, pol. 2441/ 462 D.
5. Úvěr budete splácet 451 MD/ 231 D pol. 8124. Případně s úvěrovým účtem 262 MD/ 231 D poslání splátky, zobrazení na výpisu úvěrového účtu 451 MD/ 262 D.
K převodu vlastnictví dojde asi až po uplynutí udržitelnosti, to se bude řešit s ohledem na právní povahu, pravděpodobně bude sjednáno bezúplatné předání, kdy převezmete nerozpuštěnou dotaci i svůj příspěvek na 403 D, 081 D oprávky, 401 D zbytek a na MD proti tomu pořizovací cenu cyklostezky.
V roce 2024 jsme obdrželi inv.dotaci pro hasiče ve výši 198.000,-Kč. Letos bylo utraceno , ale nebyla dodržena spoluúčast takže jsem museli vrátit částku ve výši 825,66 Kč zpět na účet KÚ. Účtovala jsem vratku : 231 ÚZ 00022 6402 5366 D/403 -D (825,66) . Nyní jsem kontrolovala sestavy a mám pod ÚZ 00022 částku 198.000 + 825,66 . Při úhradě faktury jsem pod ÚZ dala celou částku 198.000,-Kč.Teď nevím jak opravit.}
Podle vámi uvedené položky 5366 se tedy jedná o výdaj z finančního vypořádání dotace s krajem. Je vhodné se s poskytovatelem dotace domluvit (kvůli konsolidaci), jakou RS u vratky použít. Vratku na základě výzvy byste účtovali na odpa 5512, pol. 5904.
Pokud máte zařazen majetek v užívání, a je po vypořádání tak kdybychom se měli držet účetních předpisů, tak necháte dotaci na účtu 403 v původní výši, nadále jí budete z této výše rozpouštět a vratku zaúčtujete na účet 672. Vratka není v nějaké významnější částce. Na kartě majetku necháte také původní výši dotace, jen do informací uvedete poznámku o vratce. Vratku předepíšete zápisem 672 MD/ 347 D a uhradíte 347 MD/ 231 D.
Pokud však nemáte ještě zařazeno do užívání, není účtována dohada 388 MD / 403 D a dotace není vypořádána, vratku uhradíte jako vrácení části zálohy 374 MD / 231 D. A další účtování o zařazení majetku a vyúčtování dotace by bylo už ve správné výši dotace.
Výdaje jsou letos, opravila bych účtování rozepsané faktury podle skutečnosti, tedy ponižte fakturu o tu částku vratky. Respektive přeúčtujete výdaje z ÚZ na vlastní zdroje zápisem: 231 ÚZ 00022 na straně D mínusem na 231 bez ÚZ (jen org) plusem.
Ale pozor na to, že je to krajská dotace - zrovna Ústecký kraj pokud vím, požaduje značit všechny výdaje ÚZ, k tomu vždy volíme org a pak v praxi řešíme, jak oddělit vlastní podíl, např. navíc orj. Raději to ve smlouvě prověřte - vy máte značeno ÚZ jen ve výši dotace, hodně obcím to v poslední době vraceli k opravě. ÚZ je zde interním značením, tak je opět na kraji, jestli jej bude požadovat i u vratky, to se s nimi domluvte.
Pak by ve výsledku to přeúčtování ÚZ výše nebylo potřeba, jen byste museli poupravit celé značení - ÚZ a org celkové výdaje, ÚZ, org a orj vlastní podíl (zde vzít v úvahu tu vratku). Není to běžný postup, ale protože to není státní ÚZ, je na kraji, jak to bude chtít interně u příjemců vykázat (u státních dotací se ÚZ volí do výše dotace).
Obracím se na Vás s utvrzením v několika případech rozpouštěním transferů.
Finance od MZE jsou odsouhlasená dotace 11/2023, kolaudace vodovodu je 12/2024, vodovod je zařazen 12/24 - odepisován od 01/25, transfery od MZe se budou rozpuštět tedy také až od 01/25 ?
Finanční příspěvek od fyzického osoby na vodovod dle smlouvy 06/24, zaplacen 10/25, tež se bude tento transfer rozpuštět až od 01/25 ? Protože vodovod byl zařazen 12/24 - odepisován od 01/25 ?
A pak mám jeden případ, kdy faktury jsou v roce 6-8/2024 na které se žádá, ale dotace přišla na bankovní účet až 01/2025, kdyby rozhodutí bylo 11/24, rozpuští se transfer dříve nebo až od 11/24 ?}
K 1) ano, transfer by se měl začít rozpouštět od následujicího měsíce po zařazení.
K 2) Jestli jsem to pochopila správně, tak smlouva byla podepsána 06/2024, takže ano, o příspěvku jste věděli a při zařazení vodovodu do majetku, měl být příspěvek doplněn na kartu majetku a od následujicího měsíce se začít rozpouštět. I tento příspěvek patří na účet 403.
K 3) Nezáleží, kdy dorazily finanční prostředky na účet, spousta dotací je ex-post. A fin. prostředky přichází až dodatečně po zařazení majetku. Vždy záleží, kdy máte informaci o poskytnutí dotace, tedy rozhodnutí o poskytnutí dotace. Pokud rozhodnutí je, tak vždy při zařazení byste měla účtovat dohadnou položku zápisem 388 MD / 403 D a dotaci zapsat na kartu majetku a začít rozpouštět. Pokud rozhodnutí ještě není, dotace se zapisuje na kartu majetku až v době, kdy to rozhodnutí máte. Také nečekáte na finanční prostředky.
Dobrý den, obec plánuje výstavbu DČOV pro jednotlivé domy. Chtěla jsem poprosit o pomoc s účtováním, jelikož realizace projektu od první platby občana může být i 4 roky. Předem moc děkuji. Takto zní body smlouvy: Obec má zájem požádat Státní fond životního prostředí ČR o dotaci dle Národního programu Životní prostředí (dále jen „Program“) dle Výzvy č. 6/2025 k předkládání žádostí o poskytnutí podpory na realizaci domovních čistíren odpadních vod (dále jen "DČOV").
DČOV bude po dobu udržitelnosti dle Programu, tj. po dobu 10 let od dokončení realizace projektu, předání a převzetí stavby, vlastnictvím Obce a Obec bude DČOV provozovat, přičemž oprávnění Obce umístit DČOV na Pozemku a používat Pozemek za účelem umístění a provozování DČOV a k přístupu k DČOV se sjednává bezúplatně.
Smluvní strany si sjednávají, že po skončení doby udržitelnosti je Obec oprávněna vyzvat Občana k uzavření kupní smlouvy, na základě které Občan DČOV od Obce koupí za kupní cenu ve výši 1,- Kč. Občan je povinen takovou kupní smlouvu uzavřít do 30 dnů poté, co bude k jejímu uzavření Obcí vyzván. Provozovatelem DČOV bude i po převodu vlastnického práva k DČOV na Občana Obec.
Občan se zavazuje poskytnout Obci jako spoluúčast na vybudování DČOV částku v celkové výši 25 000 Kč. První část spoluúčasti ve výši 15 000 Kč bude uhrazena do 3 měsíců od uzavření této smlouvy. Druhá část spoluúčasti ve výši 10 000 Kč bude uhrazena do 7 měsíců od uzavření této smlouvy. V případě, že se do 4 let od uzavření této smlouvy nepodaří DČOV na Pozemku vybudovat, tato smlouva zaniká a zaplacená částka bude občanovi vrácena do 30 dnů ode dne zániku této smlouvy. V jiných případech zániku této smlouvy nemá Občan na vrácení zaplacené částky spoluúčasti právo, pokud se smluvní strany výslovně písemně nedohodnou jinak. Ustanovení věty první tohoto odstavce se nepoužije, pokud nemožnost vybudování DČOV na Pozemku způsobí, byť i jen zčásti, Občan, a v takovém případě Obec není povinna Občanovi zaplacenou částku vracet.}
Příjem budete účtovat 231/472, položka 3121. Příspěvky od občanů postupně podle realizace dohadujte 388/403 a při zařazení ČOV do majetku je zadejte na kartu jako transfer k ČOV. Vyúčtování po realizaci 344/388 a 472/344.
Důležité je, aby to nebránilo dotaci, ale soukromoprávní dar by problém být neměl, poskytovatelé neuznávají většinou hlavně souběh dvou veřejnoprávních dotací (většinou ale z ústředí, bývá tolerována souběžná podpora např. z kraje, kdy samozřejmě ale součet podpor nesmí být více, než je celková pořizovací cena - aby se na jeden výdaj nečerpaly dva transfery).
Plátci DPH podle registru nejste, tak v tomto ohledu to nemusíme řešit.
Dobrý den.
Obec uzavřela s Vodohospodářskou společností smlouvu o úpisu akcií, kde je uvedeno, že na základě ZP byl převáděný majetek oceněn částkou 2.591.000,- Kč, obec obdrží akcie v celkovém emisním kurzu za 2.590.000,- Kč.
Hodnota převáděného majetku obce v PC: 1.807.000,- Kč, odpisy: 221.000,-Kč, ZC: 1.586.000,-Kč . Část tohoto majetku bylo pořízeno transferem před 10. lety, odpisy transferu: 60.435,-Kč, zůstatek 172.762,-Kč.
účtování - nepřeceňuji dle ZP.
043/368 1.586.000,- Kč ZC vloženého majetku
069/043 1.586.000,-Kč zařazení finančního majetku (akcie)
081/021 1.807.000,- Kč vyřazení majetku
postupuji správně? nevím dále jak s oprávkami?}
První dva zápisy máte správně, k tomu vyřazení ale zaúčtujete takto:
368/081 v ZC a 081/021 v PC.
Není to vyřazení přes náklady, takže transfer zůstane zafixován na účtu 403 tak jak je. Nebude se již dál rozpouštět.
Zastupitelstvo obce bude schvalovat smlouvu o investičním úvěru od PGRLF na nákup traktoru a zároveň smlouvu o poskytnutí podpory ve formě snížení jistiny úvěru. Platba bude provedena přímo Fondem na účet prodávajícího.
V rámci schvalování bude zároveň schváleno rozpočtové opatření na přijetí úvěru.
Ten zaúčtuji pol. 8123, splátky poté na položku 8124.
Prostudovala jsem odpovědí na dotazy, týkající se úvěrů z PGRLF, ostatní zaúčtování mám připravené, ale bohužel si nejsem jistá, zda-li má být narozpočtována celá výše úvěru ze smlouvy, nebo jen část, bez té podpory ve formě snížení jistiny úvěru.
Prosím tedy o radu, v jaké výši má být schváleno přijetí úvěru.}
Rozpočtujte jen skutečné čerpání úvěru. Podpora půjde na účet 403, ta část faktury, která bude krytá úvěrem by se měla zobrazit na účtu 451. Tzn. částka po snížení jistiny úvěru.
Oni vám úvěr nepošlou na BÚ, položka 8123 by se ale měla vygenerovat z obratu účtu 451, takže v té samé výši jí i narozpočtujete.
V roce 2024 nám byla Oznámením přislíbena dotace od Stř.kraje na opravu kanalizačních šachet 240 000 Kč a rekonstrukci chodníku 420 000 Kč. Bohužel mojí chybnou komunikací s vedením obce jsem považovala dotaci za neinvestiční - vzhledem k Názvu projektu: Oprava kanalizačních šachet a rekonstrukce chodníku (kde se opotřebovaná dlažba vyměnila za novou, ale ze stejného materiálu).
Do konce roku 2024 jsme již další dokumenty jako je smlouva nebo rozhodnutí o dotaci neobdrželi. Náklady na opravu šachet a chodníku však byly v roce 2024. Proto jsem slíbenou dotaci zaúčtovala na podrozvahu MD 915 DAL999 a dohad dotace na MD 388/DAL 672. Bohužel dne 25.3.2025 jsme obdrželi smlouvu na tyto dotace, ve které se píše, že se jedná o investiční dotaci.
Prosím o návrh řešení - jak účtovat v roce 2025. Děkuji}
V podobných případech se těžko něco radí, musíte to vykomunikovat v prvé řadě s poskytovatelem. Kraj by vám mohl uznat změnu druhu dotace. Jinak byste to museli účelově kvůli dotaci změnit na investici, ale to by zase bylo porušení účetních předpisů - jestli je to obojí skutečně neinvestice.
Jediné možné ještě je zkusit argument pro TZ - např. rozšíření chodníku, nově bezbariérovost apod. Zkusit najít nějakou změnu nového oproti původnímu. U opravy kanalizačních šachet také. Určitě nerozhoduje název, je pravda, že když se to nazve oprava, měla by to být oprava - neinvestice, rekonstrukce je spíše ve smyslu TZ. Ale pojmy jsou často používány špatně, vždy rozhoduje konkrétní technické řešení.
Víc vám bohužel v současné chvíli nedovedu poradit. Přeúčtování na investici by bylo zápisem 021 MD/ 408 D, ale viz výše, kraj pak může krátit dotaci když při kontrole zjistí, že to mělo být účtováno jako investice. Musela byste opravit i dohadu, zápisem 408 MD/ 388 D a doúčtovat jí správným zápisem 388/403, ale to opravdu jen v případě, že byste našli argument pro TZ u obou akcí, jinak doporučuju komunikaci s poskytovatelem.
A pro příště - dohadu dotace účtujte, až když máte rozhodnutí nebo smlouvu, přísliby nebývají dostatečně závazné.
Dobrý den, prosím jdu si pro radu. Potřebovala bych si ověřit účtování. V souvislosti s loňskou povodní jsme obdrželi od nadace Via nadační příspěvek ve výši Kč 184 130,00.
Ve smlouvě je, že je účelově vázán na úhradu nákladů spojených s pomocí lidem, kteří se dostali do těžké životní situace v důsledku přírodní katastrofy, a obnovu infrastruktury po povodni za účelem zajištění služeb pro občany. Starosta chce pořídit 3 velkoobjemové kontejnery na odpad (máme ověřeno, že můžeme příspěvek na toto použít). Mám prosím správně účtování? Příjem: MD 231 3722 2321, D 374, pořízení kontejnerů MD 558, (042) (dle PC), D 231 3722 5137 (6122), 028/088, 021/042 zařazení do majetku, vyúčtování 344/672, 374/344…
A pak máme ještě průtokovou dotaci pro zřízenou PO MŠ z OP JAK ve výši 266 425,59. Příjem: MD 231 4116, ÚZ 143533092 Kč 215 201,77, MD 231 4116, ÚZ 143133092 Kč 51 223,82, D 375, přeposlání MŠ: MD 375/DAL 231 3111 5336 ÚZ 143533092 Kč 215 201,77 a ÚZ 143133092 Kč 51 223,82…Náš podíl ve výši Kč 14 022,41-tady si nevím rady MD 373/231 3111 5331 + označím si ORG? Datum ukončení fyz. realizace projektu je 31.10.26, tudíž bych poté musela 373 zúčtovat, ale nevím na základě čeho….A ještě k tomu mám dotaz na propagaci. Kdy se má propagace realizovat? Když školce přijde rozhodnutí o dotaci nebo až jim přepošleme finance?}
V případě pořízení kontejnerů jako DDHM (do 40 tis. Kč) tak účtování máte správně. Ale jestliže kontejnery budete pořizovat jako DHM, tak se jedná o investiční dar. Při přijetí fin. prostředků se použije pol. 3121 a při vyúčtování použijete místo účtu 672 účet 403. Na karty majetku finanční dar zapíšete a od následujícího měsíce po zařazení spolu s odpisy začnete rozpouštět do výnosů. Neuvádíte cenu, DDHM může být jen do 40 tis. Kč za kus.
K průtokové dotace. Účtování máte v pořádku. Jenom malá poznámka, píšete ÚZ 143533092. ÚZ je 33092, 143 je nástroj a 5 zdroj.
Co se týká vašeho podílu. Nevím jak ho máte schválený. Právně by mělo být stanoveno, jakou formou financování poskytnete. Pokud by bylo nevratné, pro pokrytí vlastního podílu PO - neinvestiční projekt, souhlasím s tím, že to poskytnete jako neinvestiční příspěvek. Účtování zápisem 572 / 231 + RS 3111 5331. Org. si samozřejmě můžete dát, to záleží na vás a na potřebě označit konkrétní příspěvek. Doporučujeme, ale spíše sjednat si to jako příspěvek s vyúčtováním ve vazbě na skutečné náklady projektu, to by pak účetně znamenalo, že PO peníze poskytnete zápisem 373/231, PO přijme 231/374, na konci roku se účtují dohady vyčerpané části (obec 572/389, PO 388/672). Při vyúčtování byste účtovala předpis 389 (572)/349 a zúčtování zálohy 349/373. Konkrétní účetní postupy najdete i v dokumentu Finanční vztahy mezi zřizovatelem a PO.
Dobrý den. Mám dotaz ohledně účtování a DPH u poskytnutí podpory ve formě snížení jistiny. Obec jakož to plátce DPH v únoru 2025 podepsala s PRGLF smlouvu o poskytnutí podpory ve formě snížení jistiny úvěru. Znamená to, že jsme od dodavatele dostali fakturu na traktor s vyvážečkou na částku 1 136 116Kč. DPH činilo 238 584Kč. Dle PGRLF (my jakož to plátci DPH - traktor bude sloužit k podnikání a DPH budeme uplatňovat) máme zaplatit DPH dodavatelské firmě. PGRLF doplatí zbytek faktury - základ, který je 1 136 117Kč. Podpora smlouvy bude činit 568 058Kč, které od nás PGRLF bude chtít splácet ve čtvrtletních platbách po dobu dvou let. Vůbec si nevím rady s účtováním celého případu, mohli byste mi prosím poradit jak celý účetní případ zaúčtovat? A ještě pro jistotu, když jsme plátci DPH a traktor s vyvážečkou bude sloužit k podnikání, zda si můžeme uplatnit celé DPH, které celé odvedeme? Moc děkuji za pomoc}
Pokud to správně chápeme, tak jste pořídili majetek v ceně 1 136 116 Kč + DPH (238 584 Kč). Prvotně k odpočtu DPH - jestliže to bude sloužit výhradně k lesnímu hospodářství, které máte asi jako plně zdaňovanou činnost, potom byste měli mít plný nárok na odpočet DPH (tedy základ daně ř. 40 a DPH celé do sl. 2 tohoto řádku).
Zaúčtování DF - MD 042 1 136 116
MD 343 238 584
Dal 321 1 374 700 Kč
K tomu předepíšete nárok na podporu zápisem 344 MD/ 403 D 568 058 Kč a proúčtujete zápočet 321 MD/ 344 D 568 058 Kč. Tu část, kterou proplatili z úvěru zaúčtujete 321 MD/ 451 D (568 059 Kč). Dodavateli doplatíte zbytek (DPH) zápisem 321 MD/ 231 D.
Splátky budete hradit 451 MD/ 231 D pol. 8124.
Dobrý den, potřebovala bych poradit jak zaúčtovat přijatou dotaci ve výši 1 030 278,08,-. Rozhodnutí o poskytnutí dotace je z roku 2024. Ke konci roku jsem zaúčtovala dohad ve výši 1 030 279,-- Vznikl tedy rozdíl 0,92. Prosím o následující postup. Dále jsem zjistila, že se mělo účtovat na podrozvahu v okamžiku přijmutí rozhodnutí. Jde s tím ještě něco dělat? Moc děkuji.}
Začnu odzadu - v okamžiku, kdy obdržíte fyzicky dotaci na účet, podrozvaha se odúčtovává. Takže když jste jí opomněli účtovat, teď už to neřešte a pamatujte si pro příště.
Nevím, jestli je dotace investiční nebo neinvestiční ale rozdíl od dohady je tak malý, že to vůbec nemusíte řešit a jednorázově jej zaúčtujete na účet 672.
V programu IROP dochází k vyúčtování schválením závěrečné platby, tzn. pokud je přijetím peněz dotace administrativně vyúčtována, zaúčtujete vypořádání takto:
346 MD 1 030 278,08 Kč, 672 MD 0,92 Kč/ 388 D 1030279 Kč a příjem 231 MD/ 346 D.
Kdyby dotace ještě nebyla vypořádaná, účtovali byste příjem dotace jako zálohu 231/374, snížily byste dohad 388 minus MD/ 672 minus D a až při vypořádání byste účtovali o dotaci v již konečné výši zápisem 346/388. Volím u snížení dohady rovnou takto účet 672 s tím, že nemusíte řešit, zda je to investiční nebo neinvestiční dotace - není zas tolik nezbytné zobrazovat rozdíl od dohady přes účet 403 (je to ve výsledku stejné jako složený zápis pro případ investiční dotace 388 minus MD/ 403 minus D a zároveň 672 MD/ 403 D).
1. Obec má nyní rozpočtové provizorium, návrh rozpočtu je vyvěšen a bude schvalován 26. 3. zastupitelstvem. Bohužel do toho „hodila vidle“ průtoková dotace Šablony pro školu, o které jsem nevěděla, a která včera přišla na účet obce. Prosím, je možno schválit rozpočet tak, jak je vyvěšený, tj. bez této dotace, dotaci příští týden přeposlat škole a dát ji do příjmů i výdajů rozpočtovým opatřením až na dalším zastupitelstvu, které bude v dubnu nebo v květnu ?
2. Obec má Rozhodnutí o poskytnutí dotace na FVE, smlouva zatím podepsaná není. Od administrátora mám pouze informace, že dotace je z Modernizačního fondu, celkové způsobilé výdaje jsou 1,505.594,- Kč (částka „sedí“ na součet faktur, které se dotace týkají), z toho dotace je 976.261,59 a vlastní zdroje 529.332,41 Kč. Faktury zatím rozděluji poměrem mezi těmito čísly, ale nejsem si jista účtováním. Cizí zdroje – tj. 976.261,59 účtuji UZ 90504, nástroj 171, zdroj 5 a org. U vlastních zdrojů účtuji pouze nástroj 171, zdroj 1 a org, bez UZ. Je to takto dobře ?
Moc děkuji za Váš čas …}
1. On vůbec není problém schválit rozpočet jinak, než byl jeho vyvěšený návrh. Klidně můžete tu průtokovou dotaci při schválování schválit, i když nebyla ve vyvěšeném návrhu rozpočtu. Můžete to dát ZO i dopředu vědět, máte ještě trochu času, ale toto každý pochopí, není potřeba schvalovat následně. Jen u průtoků je možné jej realizovat i před schválením dle 250/2000 Sb., ale doschválit by se muselo.
ÚZ 90504 je určen pro Modernizační fond (investici), nástroj dle číselníku je 171, zdroj 5 je pro podíl EU při podílu obce, pak se používá jen nástroj a zdroj 1. Pokud máte pouze investiční dotaci, tak to máte v pořádku. V podmínkách dotace bývá oddělené účtování dotace, většinou si vypomáháme právě tou org., o té se také zmiňujete v dotazu.
Všeobecné účtování dotace:
- při rozhodnutí o poskytutí dotace, se účtuje podmíněná pohledávka 915 (955) MD / 999 D ve výši poskytnuté dotace z rozhodnutí,
- příjem dotace: v případě zálohy - 231 MD / 374 (472) + RS položka 4213 k tomu stanovené značení a odúčtování podmíněné pohledávky z podrozvahy 999 MD/ 915 (955) D.
- závěrečné vyúčtování (ZVA): předpis dotace 346/ 403 a zúčtování zálohy 374 (472) MD / 346. Ale pozor na dohady, viz dále - místo účtu 403 se použije zápis 346/388 v případě, že před vyúčtováním byla účtována dohada.
V účtování uvádím krátkodobou i dlouhodobou pohledávku. Je možné, že platba proběhne i po závěrečném vyúčtování. V tom případě byste neúčtovala příjem peněz jako zálohu, ale rovnou zápisy 346 MD / 403, případně 388 D (viz dále) a 231 MD + RS / 346 D a zároveň odúčtování z podrozvahy zápisem 999 MD / 915 (955) D.
Nezapomeňte na zařazení dotace na kartu majetku.
Acha obec účtuje s.r.o.
Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8
IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091
Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010
Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007
(preferujeme e-mailový kontakt)
Odborná pomoc
Ing. Ivana Schneiderová
Ing. Zdeněk Nejezchleb
Bc. Klára Vavrišinová
Kateřina Hudečková