Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 6 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.
Hledanému výrazu 403 odpovídá celkem 2462 dotazů:
Máme smlouvu o dotaci na FVE ze Státního fondu životního prostření ve výši 680.796,98, celkové náklady 1,076.326,46. FVE bude zřízena na budově obecního úřadu a hasičárny ( stejný výkon). Zaúčtovala jsem 915/999. Nyní jsme obdrželi zálohovou fakturu za práci ve výši 500.000,--. Mám zaúčtovat na 052 a rozdělit na 6171/6121 a 3613/6121? Musím přiřadit k výdajům i ÚZ, nástroj a zdroj? V případě že ano, jaký?
FVE, které slouží dané budově se mohou účtovat jako jejich TZ. Z hlediska paragrafu, když se pořizují společně, tak můžete zvolit buď převažující paragraf, což může být problém, jestli jsou plus minus cenově nastejno, nebo pak zvolit obecný odpa 2115. Oddělené odpa 6171 a 5512 (více odpovídá, jestli jediný účel je hasičárna) je možné volit, pokud by bylo fakturováno tak, že jsou výdaje oddělitelné, i tak tu budou ale asi vznikat společné výdaje typu výběrové řízení, projekt apod., tam je pak složité a zbytečné pracné výdaje rozdělovat, proto si lze zvolit jeden pro společnou akci.
Zálohu účtujete dobře a ano, výdaje byste měli značit NZÚZ. Dotace na FVE bývá určena paušálně, skutečné výdaje bývají sledovány jen pro určení limitu dotace, ale jestli už víte konečné výdaje a konečnou výši dotace, určítě si procento dotace a výdaje tímto procentem rozdělíte tak, že budete z značit:
ve výši dotace NZÚZ - zde bude asi jen podíl EU, bez SR
vlastní podíl jen nástroj a zdroj 1
Konkrétní značení neporadím, protože nevím, z jakého programu je to financováno, ale u SFŽP se na FVE čerpá nejčastěji z Modernizačního fondu, popřípadě z NPO. Tzn. pravděpodobně se jedná o jedno z těchto značení (budu vycházet z toho, že je to investiční dotace):
Účelový znak:
90504 Modernizační fond - investice nebo
90505 Národní plán obnovy – investice
Nástroje jsou:
Modernizační fond 171 nebo
Národní plán obnovy 170
K 31.12.2025 byste měla účtovat dohadu dotace zápisem 388/403 ve výši, v jaké bude profinancována. Zbytek dohadujte příští rok při zařazení FVE.
Obec dostala grant od Nadace Via, od České spořitelny, zahájila stavbu víceúčelového altánu, který je již zkolaudován. Chtěla jsem od pana místostarosty podklady k vyúčtování zálohy na poskytnutí grantu, abych mohla proúčtovat neboť jsem chtěla majetek zařadit z 042 na 021 a oni mi do emailu přistály následující informace:
Náklady obce: 164 193Kč, to je hodnota co mám na 042, pak dar od spolku na 72tis. na nábytek, dary od FO ve výši 61 tis. Kč.
Odpracované hodiny dobrovolníci 500h 200Kč/h 100tis. Kč.
Podotýkám darovací smlouvy ještě napsané nemají ani nejsou v ZO schváleny.
Pan starosta mi poslal návrh smlouvy na dary poskytnuté FO, hned hlásil, že doložení dokladu nebude, přestože se tam jednalo o sloupky, phm, půjčení bagru a nářadí.
Můžete mi prosím poradit jak mám aktivovat hodnotu altánu?
Jak vysvětlit panu místostarostovi, že když si nechá udělat odhad na altán, tak v této hodnotě jej nemůže zavést do majetku?
Náklady obce ve výši 164.193 Kč, jsou skutečně zaplacené náklady obce. To je pro vás základ základní pořizovací cena.
Od spolku byste měli dostat fin. dar ve výši 72 tis. Kč na nábytek. Nábytek povedete jako DDHM nebo DHM? Jako součást altánu bych jej vedla jen kdyby to byly například nějaké přimontované lavičky po obvodu. Pokud byste přijali dar na DDHM (028), tak příjem je pol. 2321 a účtuje se na výnosový účet 672. Pokud by se jednalo o DHM, příjmová pol. je 3121 a účet 403. Výše investičního daru (403) se doplňuje na kartu majetku a postupně se rozpouští do výnosů spolu s odpisy. Na kartu majetku bych výši daru zapsala až budou finanční prostředky na účtu.
Dary od FO . jestli to správně chápu jedná se o "materiální dary" ne finanční prostředky. Někdo vám dal dřevěné sloupky, někdo zapůjčil bagr, někdo dřevo apod. Na základě čeho máte ocenění ve výši 61 tis. Kč? To je asi odhad? Kdyby to byly peněžní dary, pak postup obdobný, jako u daru na nábytek - investiční transfer na altán by se zachytil při přijetí na účtu 403 jako zdroj krytí pořízeného majetku.
Co se týká nákladů za dobrovolnickou práci, asi nebyly proplaceny obcí, např. na základě dohody. Pokud ano, tak tam se dá mzda zaktivovat zápise 042 MD/506 D. Pokud ne, máte dvě možnosti. Buď to do ceny z principu opatrnosti nepřidávat a altán tak oceníte jen skutečně vynaloženými náklady, nebo cenu "darované" práce (a případně i materiálu - pokud občané poskytli na altán "věcné dary") vyčíslit a do ceny jí zaúčtovat zápisem 042/401.
Každá varianta má své pro a proti, zvažte významnost ve vztahu k pracnosti a fakt, jestli jste schopni práci a materiál aspoň trochu věrně ocenit. U těch hodin - když to takto místostarosta ocenil, tak podklad máte a vy jako účetní už nemusíte zjišťovat, jestli je to odhadnuto dobře. Tam bych klidně dobrovolnou práci zaúčtovala do ceny zápisem 042/401. Je možné altán ocenit tzv. kombinovaným oceněním - pořizovací cenou plus darovanou prací v RPC. U těch darů FO, pokud to nejsou finanční dary, tak bych to do ceny dala jen když k tomu dostanete nějaký prokazatelný výpočet.
V roce 2024 jsme dostali inv. dotaci z NSA na výstavbu hřiště v celkové výši 2.397.493Kč. Letos jsme dělali ZVA a v rámci toho bylo zjištěno, že jsou uznatelné náklady nižší a jsme nuceni vrátit část dotace, tj. 529.407,88Kč. Hřiště je již zavedeno v majetku a na kartě máme i celkovou částku dotace (na účtu 403 mám tedy celkovou částku). Prosím, jak postupovat při účtování vratky? OdPa 6402, pol 5364 + ÚZ, to bych ještě věděla. Ale se zbytkem si nevím rady.
Ano, vratka v rámci vypořádní se účtuje na pol. 5364, par. 6402 + ÚZ.
Majetek máte zařazen v užívání, kdybychom se měli držet účetních předpisů, tak necháte dotaci na účtu 403 v původní výši, nadále jí budete z této výše rozpouštět a vratku zaúčtujete na účet 672. Na kartě majetku necháte také původní výši dotace, jen do informací uvedete poznámku o vratce.
Pokud bychom neopravovali výši dotace, tak vratku (pokud již bylo zaúčtováno vypořádání 346/388) předepíšete zápisem 672 MD/ 347 D a uhradíte 347 MD/ 231 D.
Nezmiňujete se při zařazení do majetku o účtování o dohadné položce. Je ale možné, že jste dohadu účtovali chybně - možná jste o nižších vysoutěžených nákladech na realizaci věděli již k datu účtování dohady, pak předpisy umožňují účtovat to jako korekci účtu 403.
To znamená, že byste snížila zápis dohady 388 MD / 403 D právě o tu vratku, opravila i výši dotace na kartě majetku a ZVA už zúčtovala se správnou výší dotace. Předpis ZVA 346 MD / 388 D. Předpokládám, že jste obdrželi fin. prostředky před ZVA a že příjem fin. prostředků máte zaúčtované na záloze (231 MD / 374 D) a zúčtovali byste zálohu 374 MD / 346 D ve výši dotace a vratku dotace byste účtovala 374 MD / 231 D.
Vratka je v docela vysoké částce. Dívala jsem se i na monitoring obce a hodnota 0,3 % netto aktiv u vás vychází na ca 436 tis. Kč. Podle prováděcích předpisů se významná částka považuje od 260 tis. Kč nebo právě 0,3 % aktiv netto. Vždy se bere ta nižší částka. Touto významností se řídíme při použití účtu 408 u opravy VH minulých let, i bez ohledu na ni ale vracíte ca pětinu dotace, takže bych v každém případě doporučila zvolit opravu účtu 403 o vratku (druhou variantu). Popsala bych to raději jako odchylku od metody do přílohy závěrky (tím myslím fakt, že vratku neúčtujete na účet 672, ale provádíte korekci účtu 403). Pokud by to byla oprava dohady, která byla při zařazení chybně vypočtena, je oprava účtu, jak výše vysvětlujeme, běžný účetní postup. Kdyby to byl klasický rozdíl od dohady, je zde nutnost popsat to jako odchylku od metody z důvodu významnější vratky.
Převedli jsme zřizovací listinou na příspěvkovou organizaci majetek, který s ní souvisí. Nyní naše investiční oddělení udělalo TZ majetku, který už má v majetku příspěvková organizace. Jakým způsobem máme TZ na PO převést?
Máme TZ zaevidovat do majetku (ale nemáme co zhodnotit), potom vyřadit a převést protokolem na PO nebo do majetku nezadávat a rovnou převést protokolem na PO (přes interní doklad; TZ máme na 042).
Na úvod jen vyjasnění - majetek má PO dle ZL svěřen do správy, tzn. město jej eviduje na účtu 909? To jen pro právní vyjasnění podstaty užívání majetku PO.
Když se provede TZ na svěřeném majetku, tak je důležité zohlednit fakt, že právně je TZ automaticky součástí daného majetku. Podle MF se v takovém případě nemusí převod TZ na PO schvalovat a můžete jim to převést rovnou po dokončení účetně na základě protokolu. Do majetku to evidenčně nezavádějte, můžete to jako dokončení klidně i účetně zařadit 021/042 a hned ve stejném měsíci převést na PO zápisem 401 MD/ 021 D (dotace na to asi není, ta by se jinak také předávala 403/401).
Jak mám zaúčtovat bezúplatný převod varovného systému od obce A. Obec A pořizovala celou akci. V říjnu letošního roku nám a ještě obci B bezúplatně předala varovný systém do vlastnictví. Nyní jsme my, obec A a obec B vlastníky.
Pořizovací cena: 3 379 485,-Kč, Oprávky: 2 798 789,-Kč, Transfer: 3 274 881,-Kč, Rozpuštěný transfer: 2 698 332,-Kč. Zůstatek transferu: 576 548,-Kč.
Dar je od vybrané účetní jednotky, takže přebíráte cenu převodce. Účetní zápis převzetí: 022 MD 3 379 485 Kč/ 082 D 2 798 789 Kč, 403 D 576 548 Kč, 401 D 4148 Kč.
U transferu "lítá" 1 Kč - když odečtu transfer minus rozpuštěný, vychází 576 549 Kč, to jen drobnost k ověření.
Dostali jsme od SFDI investiční dotaci na chodníky a na veřejné osvětlení, tu jsme dle smlouvy obdrželi celou, ale dle dodatku ke smlouvě o dílo se nakonec uznatelné výdaje na chodníky snížily a část dotace budeme vracet ve výši 226000,-, příjem i výstavba je v letošním roce, vracet část dotace chceme také ještě letos, aby to bylo vše proúčtované a mohli jsme vyúčtovat dotaci, do majetku chodníky a veřejné osvětlení dám až bude zkolaudováno, jde mi o to, jak zaúčtovat vratku dotace, v příjmech to mám na položce 4213, mohu to dát minusem na tuto položku tedy MD 231 - 226000,- pol 4213 UZ 91628 a na MD 374 + 226000,-, abych tam měla správnou výši dotace nebo to vrácení dotace zaúčtovat úplně jinak a popřípadě jak, i když to je ve stejném roce a popřípadě, když to bude jinak, tak asi udělat na to vrácení rozpočtové opatření?
Pokud stihnete peníze vrátit v roce jejich přijetí a dotace ještě není vypořádaná, pak je váš zápis vrácení přes účet 374 včetně RS správně. Kdyby se nestihlo vrátit, příští rok vratku zatřídíte na odpa 2219 pol. 5364 a ÚZ, org. Do rozpočtu to dejte podle toho, kdy očekáváte, že peníze vrátíte.
Až budete chodníky zařazovat, dohadujte dotaci již v očekávané nižší výši zápisem 388/403. Vypořádání pak proběhne již v této konečné výši po ZVA zápisem 346/388 a 374/346.
Od roku 2011 máme na majetkovém účtu 019 vedený majetek ve výši 4,019 mil. Kč – jedná se o audiovizuální doprovod, konkrétně 86 filmových video spotů. Vzniklo to z dotačního projektu pro muzeum, včetně interaktivních modelů (dotace na software 3,77 mil. Kč-takže rozpouštím měsíčně). Jenže od roku 2020 je to už nefunkční, oprava neproběhla a v podstatě je to celé rozebrané. Modely ani software bez sebe nefungují.
Nevím, jak s tím nyní naložit. Můžu to vyřadit z majetku? Je k tomu potřeba nějaký posudek nebo doklad od odborníka? Jsem z toho úplně nešťastná – nikdo se k tomu nemá, a vzhledem k vysoké pořizovací ceně je odpisování nastaveno na 30 let!
Vyřazení zaúčtujete likvidací 551 MD/ 079 D v zůstatkové ceně a 079 MD/ 019 D v pořizovací ceně. Z hlediska VH bude výraznější ZC korigována dorozpuštěním zůstatkové ceny transferu - zápis 403 MD/ 672 D. Není tedy podle mě v tomto případě zase tolik potřeba řešit, do jaké míry bylo odpisování nastaveno špatně.
Když je nefunkční a není používáno, tak v rámci vašich interních procesů k vyřazení k tomu není potřeba žádné mimořádné schvalování - klasicky škodní komise apod., jak jste zvyklí.
Doba udržitelnosti dotace asi již uběhla, tzn. tam by také problém být neměl.
Jako obec jsme koupili uzamykatelné skřínky na hřiště v částce 72000 Kč.
Nadace spolku Občané, nám nyní přispěje stejnou částkou, mohu požádat o vzor zaúčtování.
Záleží, jak jste skříňky majetkově pořídili - jestli jako investici (soubor na účtu 022) nebo neinvestici (jednotlivě DDHM na účtu 028).
Pokud vám přispívají na nákup skříněk, tak příspěvek od nadace budete účtovat jako transfer, jen právě je potřeba rozhodnout zda jako investiční nebo neinvestiční.
Investiční byste přijali 231/403, RS odpa podle účelu, pro sportovní budovu 3412, pol. 3121 a jako transfer příspěvek zařadit na kartu skříněk a začít rozpouštět do výnosů 403/672.
Neinvestiční 231/672, RS 3412 2321.
Takto jednoduše bez zálohy, když jsou skříňky již pořízení a poskytovatel nepožaduje vyúčtování nebo je "vyúčtováno" rovnou příjetím.
Můj dotaz se týká zaúčtování účelových znaků u poskytnuté dotace. V roce 2024 jsme obdrželi Rozhodnutí o poskytnutí finančních prostředků z Modernizačního fondu v částce 1,310.618,13 na fotovoltaický systém. Všechny fa byly v roce 2024, hlavně ta hlavní - samotná realizace fotovoltaiky od ČEZ ESL. V roce 2025 byla ještě jedna faktura - TDS dle nařízení SFŽP od firmy Energylion v částce 66.550,- Kč. Smlouva o poskytnutí dotace na částku 1,310.618,13 přišla v letošním roce v dubnu. Na SFŽP byly poslány všechny podklady a na základě toho bylo provedeno ZVA a byly poslány peníze, ale částka byla snížena na Kč 1,241.824,- Kč. Zároveň přišel přehled čerpání, kde byly rozepsány způsobilé výdaje a investice k proplacení. U čtyř faktur se jedná o faktury z roku 2024 a jedna faktura je z letošního roku ( jde o tu fa na 66.550,- Kč). Já jsem však označila účelovým znakem výdaje již v prosinci 2024, označila jsem pouze výdaje u samotné realizace fotovoltaiky v částce 1,310.618,13. Co s tím teď mohu dělat, mohu ještě letos označit ÚZ ten letošní výdaj a na loňské výdaje to dopsat jen rukou na doklady a nebo když jsem označila ÚZ loni celý výdaj, tak nemohu letos již nic označit? Dále se chci ještě zeptat. Jedna fa na monitorovací zprávu měla přijít ještě letos, ale již nepřišla. Já jsem to loni v prosinci účtovala přes účet 389, aby to vstoupilo do ceny majetku, protože se to technicky zhodnocovalo ke konci roku. Jak to mám teď z 389 dát pryč? A je k tomu potřeba nějaké papírové vysvětlení a nebo stačí jen ústně od pana starosty?
V případě, že jste výdaje v celé výši dle rozhodnutí značila vloni, tak letos již nic neznačte, není pro to prostor, když je ve výši dotaci značeno. Skutečnost, že nakonec je dotace dokonce nižší již meziročně neopravíte a zvyšovat značení dál nad výši dotace by nebylo dobře. Je možné si k dotaci udělat tabulku, která zohledňuje zjištěné správnosti v minulých letech a vycházet z přehledu čerpání, kde máte rozepsané způsobilé výdaje a investice k proplacení. K podobným případům bohužel u FVE bude docházet, protože výpočet konečného nároku je složitý, ale MF chce značit výdaje od rozhodnutí. O tomto ale MF ví a upřednostňují, aby bylo značeno nepřesně, než vůbec.
Co se týká účtu 389, nevím, proč vám nevyfakturovali tu monitorovací zprávu. Asi máte skutečně zjištěno, že faktura již nepřijde, protože není za co fakturovat a já bych si to nechala od firmy potvrdit, následně bych tento nevyfakturovaný náklad zaúčtovala zápisem 389 MD / 551 D v logice rozdílu od dohady. Předpokládám, že se nebude jednat o významnou částku. Na účtu 042 a potažmo na účtu 021 se nic nezmění. Stále majetek na účtu 021 a i kartě majetku povedete ve stejné výši jako při zařazení. Kdyby to byla významnější částka, tak je přesnější oprava pořizovací ceny v majetku a zápis 389 MD/ 021 minus MD.
A ještě poznámka k výši dotace. Když jsou následně u dotace nějaké korekce a liší se od dohady tak se již dle ČÚS 709 na kartu nezasahuje a jen se zaúčtuje dle bodu 4.2.6. na dal 403 a rovnou 672/403 - tj. na kartě se nemění, v účetnictví se proúčtuje rozdíl jednorázově do výnosů. Opravu účtu 403 doporučujeme (jako odchylku od metody) pouze u významnějších rozdílů od dohady.
Pořizujeme fotovoltaiku v celkové hodnotě 1 044 527,81 Kč (042). Rozhodnutím z 26.3.2025 máme přislíbenou dotaci na FVE z Modernizačního fondu RES+ v maximální výši 900.863,54 Kč (máme na podrozvaze). Prozatím není podepsaná smlouva s poskytovatelem - o smlouvu je zažádáno skrz vyúčtování dotace v systému poskytovatele (k 1.12.) - v Interaktivním nástroji pro výpočet dotace vyšla částka dotace ve výši 706 418,47 Kč.
Nyní potřebuji technické zhodnocení a transfer zařadit. Dílo bylo předáno 1.9.2025 (předávací protokol), zařazuji ale až k 25.11. na základě protokolu technického dozoru. Je v pořádku pracovat k datu zařazení 25.11.s částkou dotace z interaktivního nástroje 706.418,47, tj. z vyúčtování, které jsme odeslali 1.12.?
Je správný účetní postup viz dále? Děkuji
k 25.11.:
dohada dotace 388 / 403 org - ve výši 706 418,47 Kč
zařazení majetku 021 / 042 org ve výši 1 044 527,81 Kč + zařazení transferu na kartu majetku ve výši 706 418,47 Kč
snížení podrozvahy - 999 / 955 org - o částku 194 445,07 Kč (900.863,54 – 706.418,47)
K datu přijetí dotace (pravděpodobně až v roce 2026), pokud bude v očekávané výši 706 418,47 Kč:
346 / 388 org
231 / 346 UZ nástroj zdroj par. pol.
999 / 955 org
Jak se účtují případné rozdíly v očekávané a skutečně poskytnuté dotaci? Upravují se karty majetku?
Tato dotace se neodvíjí procenticky od výše výdajů, ale od technických parametrů, odhady jsou tu docela složité. Je možné, že právě na základě toho interaktivního nástroje se výše dotace ve smlouvě sníží právě na tu spočítanou částku. Tak pokud je vše doplněno správně, tak bych účtovala o této částce. Máte ji podloženou a účtujete v dobré víře.
Co se týká zařazení majetku do užívání. Podle vyhlášky č. 410/2009 Sb., je okamžikem uvedení do užívání, kdy je DHM dokončen a splňuje technické funkce a povinnosti stavovené jinými právními předpisy.
1.9.2025 vám byla stavba předána a stavba uvedena do provozu, měla byste k tomuto datu účtovat o uvedení do užívání. Splnila se podmínka pro zařazení majetku do užívání. Jiné povinnosti stanovené jinými právními předpisy v případě FVE nejsou.
Protokol technického dozoru u FVE je závěrečný dokument, který potvrzuje, že stavba fotovoltaické elektrárny byla provedena v souladu s projektovou dokumentací a technickými normami. Tento protokol obvykle obsahuje zprávu o průběhu a kvalitě realizace, závěrečné měření a dokumentaci použitých materiálů a komponentů. Z pohledu účetnictví tento protokol nepotřebujete pro zařazení majetku do užívání.
Účtování dohady a zařazení máte v pořádku, jenom to datum mělo být 1.9.2025. Pro jistotu a v dobré víře bych účtovala dohadu a výši dotace na kartě v té nižší částce, co vám spočítal interaktivní nástroj.
Co se týče účtování přijaté dotace, záleží kdy proběhne ZVA (závěrečné vyúčtování dotace), ale většinou u dotací SFŽP je oznámení o platbě, právě to potvrzené ZVA. Pokud by ZVA proběhlo, tak účtování přijaté dotace máte správně. Pokud by se jednalo o zálohu před závěrečným vyúčtováním, tak se přijatá platba účtuje na účet 374 - přijaté zálohy a tuto zálohu poté vypořádáváte s předpisem ZVA.
Když jsou pak následně u dotace nějaké korekce (něco se sníží apod.), a liší se od dohady tak se již dle ČÚS 709 na kartu nezasahuje a jen se zaúčtuje dle bodu 4.2.6. na dal 403 a rovnou 672/403 - tj. na kartě se nemění, v účetnictví se proúčtuje rozdíl jednorázově do výnosů. Opravu účtu 403 doporučujeme (jako odchylku od metody) pouze u významnějších rozdílů od dohady.
Máme investiční dotaci z kraje na chodníky ex-post, všechny faktury jsem dávala na 042 s položkou 6121 , jedna faktura je investiční s částkou 1 000 000 a ÚZ, datum ukončení akce je do 1 roku, 26.11.2025 jsme ukončili akci a 2.12.nám přišla dotace 1 000 000 pol. 4222. Prosím o postup přijmu peněz a zavedení do majetku investiční a neinvestiční a k jakému datu.
Dotace je investiční, tzn. práce na chodnících by měly být účetně také investicí - TZ nebo nová výstavba. V opačném případě by se mělo žádat o změnu druhu dotace, což nevím, zda je možné po vyplacení.
Zmiňujete se na závěr i o neinvestiční části, k tomu nemám v dotazu bližší informace, tak vyjdu z toho, že je to investiční dotace a majetkově investice.
Do majetku má být zařazeno k datu dokončení, předání a případně kolaudace, pokud tam proběhne. Zápis zařazení 021/042 a zařadit podle toho, o co se jedná - TZ zvyšuje cenu chodníků, nebo se to zařadí jako nová stavba, to záleží na technickém provedení.
Účtování o dotaci se pak odvíjí od toho, jestli je přijetím peněz považovaná za vypořádanou. Pokud ano, zaúčtovali byste předpis 348/403, transfer byste zadali na kartu majetku a začali jej rozpouštět do výnosů. Příjem 231 MD/ 348 D, položku máte správně, k tomu krajský ÚZ a org.
Jestli dotace není vypořádaná - ještě budete kraji něco dokládat, pak byste k datu zařazení účtovali dohadu dotace 388/403, dotaci opět dáte na kartu majetku, peníze přijmete 231/374 a teprve po vyúčtování zaúčtujete 348/388 a 374/348.
Pročítala jsem dotazy a prosím o kontrolu, jestli účtuji správně. FVE je na budově OÚ. Dle rozhodnutí od SFŽP činí dotace 469.395,22,-Kč ze schválené částky 899.678,-Kč, což je 52,17%. Rozhodnutí jsme obdrželi na konci roku 2024, zaúčtovala jsem 955/999. Bohužel již v 2024 mám Fa na studii stavebně tech. řešení pro potřeby žádosti a přípravu a podkladů k žádosti o dotaci na MF RES+, účtováno 042/321, 321/ 231 6171 6121 ve výši 42.500Kč, ale bez UZ, nástroje a zdroje, které jsem po obdržení rozhodnutí nedoplnila. Co mohu dělat? Mělo být asi takto 231 6171 6121 UZ 90504, nástroj 171,zdroj 5 částka 22.172,25 a vlastní podíl N 171, Z 1 částka 20.327,75.
V roce 2025 Fa na dotač. Management 10.000,-Kč, účtováno 042/231 6171 6121. Přeúčtovala jsem na UZ 90504, N 171, Z 5 částka 5.217,-Kč a vlastní podíl N171 a Z5 ve výši 4.783,-Kč.
A nyní přišla Fa 885.674,02 Kč za SOD: 042/231 6171 6121 ZU 90504, N171, Z5 442.005,97 a vlast. Podíl 443.668,05 s N171, Z1. FVE účtováno jako TZ na základě předávacího protokolu 021/042, včetně dohady 388/403 469.395,22.
V rozhodnutí je uvedeno, že podpora je poskytována na základě rozhodnutí a řádně uzavřené smlouvy.
Nyní posíláme podklady na SFŽP a čekáme na smlouvu. Až přijde smlouva budu účtovat 346/388 a pak příjem dotace 231 4213 UZ 90504, N171, Z5/346.
Výdaje loňského roku můžete dooznačit jen ručně na dokladu, jinak to opravit nejde. Máte rozděleno a značeno správně. Značení, které používáte odpovídá typu financování Modernizační fond - investice. U druhé faktury máte jen překlep - u vlastního podílu dejte zdroj 1, ne 5. Jestli jsou to všechno způsobilé výdaje, můžete značit takto dle rozhodnutí.
Malinko přesnější by bylo značit s ohledem na to, že celkové výdaje jsou vyšší, než ty způsobilé. Nicméně stejně je otázka, který výdaj je nezpůsobilý, tak to klidně nechte takto.
Účtování vypořádání máte dobře - účtujte to k datu, kdy poskytovatel potvrdí vyúčtování. Pokud po smlouvě již nic dokládat nebudete, je váš postup správný.
Jediný otazník tu je, jestli ve smlouvě zůstane dotace stejná, jako v rozhodnutí - dotace se tu neodvíjí procenticky od výše výdajů, ale od technických parametrů, ale odhady jsou tu docela složité, tak pokud nakonec vznikne malý rozdíl, zúčtujete ho na účet 672, jen pokud by vznikl nějaký výraznější, doporučujeme volit odchylku od metody a upravit výši dotace na účtu 403.
K datu zařazení správně účtujete dohadu, nezapomeňte dotaci zadat i na kartu majetku, aby se mohla začít rozpouštět do výnosů.
Obec uzavřela smlouvu s investory k povolení záměru dělení pozemků a výstavbě infrastruktury. Obec dostane peněžní příspěvek. Závazek obce dle smlouvy je "nezbytná součinnost dle stavebního zákona", uvolnění finančních prostředků je vázáno na den nabytí účinnosti Regulačního plánu, který zahrnuje dělení pozemků. Obec v budoucnu použije na vybudování infrastruktury, ve smlouvě ujednáno není. Prosím o kontrolu účtování.
přijetí příspěvku: pol:3121/403, mimo režim DPH.
Z účetního hlediska nemáme problém zachytit to na účet 403 a pol. 3121, když je to účelově určeno na budoucí majetek. Na účtu 403 to zůstane až do doby zařazení příslušného majetku, pak se to zadá na majetkové karty a začne rozpouštět do výnosů.
Problematické je to ale z pohledu DPH. Může to být hraniční situace, kdy je za úplatu identifikované plnění, tzn. je možné, že by to někdo vyhodnotil na odvod DPH. Pokud byste to chtěli posoudit, pošlete smlouvu na e-mail zdenek@obecuctuje.cz a my zkusíme vyjádřit názor, jak se k tomu postavit (ale rovnou říkáme, že je to záležitost zákonně zatím nevyjasněná).
Obec získává darovací smlouvou bezúplatně od Kraje 25 pozemků a stavbu silnice III třídy. Ve smlouvě máme všechny pozemky oceněné, v této výši je i zařadím do majetku obce 031 MD/401 0901 D.
Ve smlouvě je ocenění i stavby silnice.
Silnice je v délce 1,365 km, v roce 2024 byla celá dělaná nová, ve smlouvě je uvedená cena 700.000,-- Kč, což se nám zdá nízká hodnota. Máme zařadit v této hodnotě, nebo v ceně "obvyklé" dle nacenění v aktuálních cenách?
Zaúčtování 021 0400 MD/0401 0901 D.
Kraj je vybraná účetní jednotka. V případě odpisované stavby darované krajem máte převzít jejich pořizovací cenu i oprávky. Neřešíte v tomto případě reprodukční pořizovací cenu. Pokud ve smlouvě není uvedena zůstatková cena stavby komunikace, požádejte kraj o doplnění této informace.
Zaúčtování převodu komunikace má být: 021 MD v PC/ 081 D oprávky k datu převodu, 401 D zbytek do PC (pokud na to neevidují ještě dotaci na účtu 403, ta by se přebírala také v nerozpuštěné výši a na účet 401 pak zbývající částka).
Majetek se odepisuje včetně měsíce vyřazení a začíná se odepisovat od měsíce následující po zařazení. Kdyby vám kraj předal komunikaci například k 1.12., tak vám má sdělit oprávky včetně odpisu za prosinec a vy začnete odepisovat od ledna (nastavíte odhadovanou zbývající životnost).
Platí to i u pozemků - máte zde převzít jejich pořizovací cenu bez ohledu na to, zda odpovídá či neodpovídá aktuální hodnotě.
Máme z kraje rozhodnutí, že nám poskytne dotaci na přípravu projektové dokumentace pro stavební řízení na obnovu rybníka. Dotace je neinvestiční a přijde ex post, do konce roku už to určitě nebude. Projektovou dokumentaci jsem účtovala na 042. Jednak mám problém s tím, že na investici mám neinvestiční dotaci nebo se za nějakých okolností nahlíží na projektovou dokumentaci jako na neinvestici? Projekt se bude realizovat do dvou až tří let a teď na konci roku budu účtovat dohadu dotace?
V prvé řadě je třeba si ujasnit, jestli práce na jsou investicí nebo neinvesticí, hovoříte o obnově rybníka. Nedokážu z dotazu posoudit o co se vlastně jedná. Zda o opravu nebo TZ.
Obecně se na opravu poskytuje neinvestiční dotace a na TZ rybníka investiční dotace. PD k investici jsou vedlejší pořizovací náklady investice a účtují se stejně jako celá investice (v případě TZ rybníka, nebo např. stavby hráze účet 042 a pol. 6121). PD k opravám se účtuje na pol. 5169 a účet 518 jako služba.
Zmiňujete se o neinvestiční dotaci od kraje na PD. Pokud je se jedná o obnovu rybníka jako TZ (investici), tak se na začátku při podání žádosti o dotaci uvedl špatný typ žádané dotace na související PD. Místo neinvestiční dotace se mělo zažádat o investiční dotaci. Když dotace ještě není vyúčtovaná, zkuste v takovém případě druh dotace u kraje změnit. Dohada ve výši vyčerpané dotace by se k 31.12. účtovala 388/403.
Nebo naopak - práce na rybníku jsou neinvesticí a v tu chvíli je typ dotace správný. Ale je potřeba PD účtovat na účet 518 a dohadu dotace 388/672.
Když to shrnu, je třeba si ujasnit o co se v rámci akce obnova rybníka jedná, zda o investici nebo neinvestici. A na základě toho řešit dotaci. Pokud oprava - neinvestiční dotace, pakliže TZ - investiční dotace. A na základě toho je potřeba řešit s krajem změnu dotace z neinvestiční na investiční.
Rybník je stavba, tzn. pokud byste např. hloubili nový, jedná se o investici - stavbu. Odbahnění je spíše provozní náklad, investice jako terénní úprava jen pokud by na odbahnění byla investiční dotace (zatím máte jen na PD, ne na realizaci).
Acha obec účtuje s.r.o.
Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8
IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091
Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010
Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007
(preferujeme e-mailový kontakt)
Odborná pomoc
Ing. Ivana Schneiderová
Ing. Zdeněk Nejezchleb
Bc. Klára Vavrišinová
Kateřina Hudečková