Obec účtuje - Vše o účetnictví obcí

Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

Dotazy

Hledanému výrazu 5172 odpovídá celkem 121 dotazů:

  • DPH u nájmu, majetek
    29. 04. 2025

    Dobrý den,

    chtěli bychom požádat o zodpovězení dotazu
    1) jedná se o pronájem pozemků za účelem pořádání akce k výročí založení společnosti a pro parkování v areálu zámeckého parku.
    Právnická osoba, plátce DPH, bude v parku pořádat akci k založení jiné společnosti (tato společnost si tuto pořádající firmu najala), město bude uzavírat nájemní smlouvu s pořádající firmou na pronájem louky a dalšího pozemku pro parkování (tento pozemek je veden jako zeleň, ale využívá se jako parkoviště). Pronájem bude na 5 dní s tím, že pronájem louky pro akci je větší výměrově než pronájem pro parkování a nájemce je povinen si zajistit el. připojení a dodávku vody a WC. Bude tento pronájem celkově osvobozen od DPH pokud je výměra pro parkování menší než výměra pro pořádání akce nebo bude DPH stanoveno jen u pozemku k parkování, pronájem louky bude osvobozen nebo se lze dohodnout, že pronájem bude s DPH celý, když se jedná o firmu, která se pořádáním akcí zabývá.

    2) Pořizovali jsme 200 kusů GOV licencí na upgrade antivirového programu z edice Bitdefender GravityZone Business Security Premium na edici Bitdefender GravityZone Business Security Enterprise na období 36 měsíců s platností licence od 15.4.2025 v celkové částce Kč 401 478,-. Cena za 1licenci je 1 659,- bez DPH. IT správce sdělil, že to vede jako soubor majetku. Dávám tedy správně položku 6111? Nebo mám dát POL 5172?

    Děkujeme}

    Nájemce je plátce DPH a příslušný nájem bude k realizaci ekonomické činnosti nájemce. Za těchto okolností máte právo i u nájmů, které by mohly být od DPH osvobozeny, rozhodnout se DPH uplatnit. V tomto konkrétním případě je souběh s nájmem, který by byl povinně zdaňován (parkování vozidel), tak bych doporučoval vůbec neváhat a zdanit nájem jako celek. Vyhnete se tím všem diskusím, je to naprosto legální a nájemce by si bez problémů měl uplatnit odpočet DPH.

    U těch licencí - to je hraniční. Pokud jsme v pozici určité multilicence, tak máme tendenci dávat to spíše jako jeden majetek - tedy potom by to byl účet 013, položka 6111 a majetek odpisovat na 36 měsíců. Ale je to nesmírně sporné - kde je hranice multilicence a pořízení jednotlivých licencí - tedy i varianta, že je t pořízení 200 samostatných software (neměl bych ale potom mluvit u soboru - to u nehmotného majetku moc nejde) - a účtovat to potom skutečně na 518 a navést si to max. na účet 901.

    Jde o systém užívání - nedáváme je prostě jakoby na sklad - může se stát, že potřebujeme linenci pro 3 a firma dává jen multilicene po 10. Tak koupíme 10, a neřešíme, že se nedají všechny používat, dáme jako jeden SW - tuto logiku většinou všichni i kontroloři akceptují. 

  • AI Codexis
    03. 04. 2025

    Jak účtovat přechod na AI Codexis. Různé monitory si platíme již několik let a vždy účtuji přímo do nákladů (518) s časovým rozlišením na roky, ke kterým se předplatné vztahuje. Nyní jsme přešli na AI Codexis.
    Na faktuře jsou rozepsány položky bez DPH takto:
    - přechod na CODEXIS AI 22.000,-
    - Judikatura AI CODEXIS 20.000,-
    - AI Monitor daně CODEXIS 15.000,-
    - Legislativní alarm - LEAL CODEXIS 10.000,-
    - Předpl. CODEXIS AI Retence - 3 roky 15.000,-

    Dle informací oblastního manažera se vyjma poslední částky jedná o jednorázový poplatek.

    Částka celkem včetně DPH 99.220,- Smlouvu jsme žádnou nepodepisovali, tedy k tomu víc nemám. Ve směrnici o časovém rozlišení máme uvedeno, že časově rozlišujeme hodnoty vyšší než 10.000,- Kč. Přemýšlím i o tom, tuto částku ve směrnici zvýšit. Prosím tímto ještě o radu, jaká částka je dle Vás nyní vhodná? Je mi jasné, že do účinnosti směrnice se budu muset ještě řídit směrnicí starou a tedy časově rozlišit částku vyšší než 10.000,- .}

    Takto to vypadá jako nákup licence (licencí). Pokud se jedná o platbu za licenci, tak licence je nehmotným majetkem, když je na déle než rok. Licencí k programu Codexis nezískáváte vlastnické právo k produktu, toto právo stále náleží dodavateli, ale máte právo daný program využívat (ĺicence), takže do majetku by toto právo patřit mělo, když jej máte sjednáno na dobu delší než rok. Licence s platbou dopředu by patřila na účet 013, položka 6111 (nad 60 tis. Kč), do 60 tis. Kč pol. 5172 a účet 558. Časově byste nerozlišovala.

    Pak je ještě možné, že neplatíte v rámci smlouvy za licenci, tu můžete mít zdarma a platíte jen servisní poplatek - službu pol. 5168 a účet 518. Uhrazenou cenu za servisní náklady je pak potřeba časově rozlišit, opět ale v souladu s vaší směrnicí k časovému rozlišení. 

    Co se týká vaší určené významnosti. Podle vašich výkazů mi částka přijde opravdu nízká. V dokumentech je přímo materiál významnost - výklad a přímo tabulka na jednotlivé účetní položky a jejich významnost. Zkuste se na to podívat a popřípadě si ji zvýšit. 

  • MUNIPOLIS licence
    18. 02. 2025

    Dobrý den, zakoupili jsme licenci na komunikační systém na období 1.2.2025-31.1.2026. Jak budu účtovat?}

    Vzhledem k tomu, že je doba trvání licence jeden rok, jedná se o provozní náklad. Fakturu zaúčtujte na účet 518, úhrada s pol. 5172. Časové rozlišení zde odhaduji pro nevýznamnost nebude potřeba - jen jeden měsíc je předplacen na další rok a může to být i opakovaná platba, postupujte však vždy podle své směrnice. Určitě je ale nesmyslně pracné časově rozlišovat každý účetní případ. 

  • Zařazení softwaru
    29. 01. 2025

    Prosím o radu jak zařadit účetní program. Na začátku roku jsme koupili software v částce 250.000,- Kč, zařadila jsem do majetku na účet 013, během roku jsme dokoupili další moduly v hodnotě 14.000,- Kč. Teď nevím zda zařadit samostatně nebo udělat technické zhodnocení softwaru?
    Dále si nejsem jista s životností softwaru, jak dlouho je správné software odepisovat?}

    U dokoupených modulů se rozhodujte podle provázanosti s původním SW. Pokud je modul s SW funkčně propojen, brala bych ho jako jeho součást. Například účetní program má více modulů - účetnictví, výkaznictví, registr majetku apod. Posuzujeme to jako jeden SW. Když ale dokoupíte např. spisovou službu, která má samostatnou odlišnou funkci, tak je to již více samostatný nehmotný majetek.

    U DNM je TZ nad 60 tis. Kč, v částce 14 tis. Kč se jedná o tzv. podlimitní TZ, které účtujte na účet 518 (549) s pol. 5172. Na kartu SW poznamenejte informaci o dokoupených modulech.

    U SW bych dávala životnost tak 5 let, max spíše 8  - musíte si ošetřit v odpisovém plánu. 

  • WEBOVÉ STRÁNKY
    09. 01. 2025

    V roce 2019 máme pořízené webové stránky ve výši 10 407,-Kč, v EMA zařazené na DDNM účet 018
    Ve smlouvě bylo uvedeno:
    Upgrade stránek na responzivní vzorníkové stránky včetně licence modulu vismo Online – Hromadné zveřejnění obrázků 8 349,-Kč
    Prolínání obrázků 605,-Kč
    Vložení google překladače 1,21 Kč
    Zabezpečen komunikace pomocí protokolu HTTPS 1 452,-Kč
    Celkem 10 407,-Kč

    V roce 2025 budeme aktualizovat, pořizovat stránky nové
    V objednávce je uvedeno:
    Web Standart vismo 6 s https 15 391,20 Kč
    1 RSS kanál na dokumenty pro MAMR 1 815,--Kč
    Prolínání fotek v záhlaví 726,--Kč
    Google překladač 1,21 Kč
    Školení obsluhy 5 112,30 Kč
    Převod vybraných dat do RS vismo6 4 840,-Kč

    Mám stránky pořízené v roce 2019 z 018 (ve výši 10 407,-Kč) vyřadit
    a dle objednávky r. 2025 zařadit na 018 ve výši 22 773,41 Kč na 018, školení 5 112,30 na službu 518?
    Děkuji za odpověď}

    Jde o to, zda je se jedná o úplně nové webové stránky, stávající stránky nebudou funkční nebo o nějaké TZ (podle ceny podlimitní) stávajicích webových stránek. TZ by byla myšlena modernizace, rozšíření funkčnosti, dobrovolný přechod kvůli rozšířenosti (argument pro TZ). Nebo se jedná o upgrade SW na základě změny předpisů a "automatický" přechod na novou verzi, aby byla aplikace vzhledem k technologickému pokroku nadále funkční. V tu chvíli náklady "tzv. upgrade SW" řadíme do provozních nákladů. Toto zvažte, protože z dotazu nevíme přesný důvod a obsah změn. 

    Pokud by se jednalo o úplně nové stránky. Webové stránky nejsou typickým SW a měly by být spíše účtovány jako ostatní DNM na účet 019. V souladu s vyhláškou bychom na účet 019 měly účtovat majetek bez ohledu na ocenění, tzn. od 0,1 Kč. Pořízení 041/321, pol. 6119, zařazení 019/041. A původní stránky vyřadíte zápisem 078 MD / 018 D.

    Školení obsluhy nikdy nevstupuje do ceny nového majetku. Jedná se o službu, pol. 5168 (když je to k SW) a účet 518, jak píšete. 

    Pokud by se však jednolo o TZ. Tak vzhledem k ceně se bude jednat o podlimitní TZ, pol. 5172 a účet 518 (549). Nezvyšuje se vstupní cena původního majetku, pouze si toto TZ zaznamenáte na kartu majetku. 

    A pokud se jedná o "upgrade SW", tak jak jsem psala výše, jedná se o provozní výdaj, účet 518 a pol. 5168. 

    A ještě doplnění k tomu účtu 019 - můžeme si ve směrnici stanovit, že ostatní nehmotný majetek (účet 019) od 7 tis. Kč (popř. méně, pokud si obec směrnicí stanoví nižší spodní hranici pro DDNM) do 60 tis. Kč je směřován na účet 018, a až nad 60 tis. Kč na účet 019, aby byl zajištěn soulad evidence nehmotného majetku na všech účtech. Pak byste mohla webové stránky do 60 tis. Kč účtovat na účet 018. 

  • Složená kauce vs. záloha
    11. 12. 2024

    Město prodává objekt a v rámci řízení měli zájemci povinnost složit jistotu, která se neúspěšným uchazečům vrací. S tím, kdo vyhrál se uzavřela kupní smlouva, kde je stanoveno, že částka původně složená jako jistota se započítává na úhradu části kupní ceny. Tuto jistotu bych tedy podpisem smlouvy převedla z 378 na přijatou zálohu na budoucí plnění (prodej nemovitosti) 324. Jistota byla poslána na ZBU a byla účtování jako cizí peníze s RS8901 - takže bych měla při převodu na 324 opravit i skladbu z 8901 na 3112, aby se tato částka promítla jako přijatá záloha na prodej nehm. majetku?
    A ještě prosím jen pro kontrolu dokoupení modulu ve výši 17 tis. ke knihovnickému systému (ten vedeme na 013) - dala bych na 518 RS 5169 a pořízení balíčku e-knih za 22 tis. také služba.}

    1. Souhlasím s vaším postupem.

    2. Jedná se o podlimitní TZ, ani v součtu to nedosahuje hranice pro TZ nehmotného majetku (60 tis. Kč). Účet můžete volit 518, položka je správnější 5172.

    Děkujeme a také přejeme hezké vánoce. 

  • Dotykačka
    22. 10. 2024

    Pro potřeby infocentra a kulturního domu jsme pořídili softwarový produkt Dotykačka - vlastně 2x s různými možnostmi využití. Naúčtuji na 013, když ceny jsou 26.753,10 Kč a 42.345,16 Kč, ale je to vlastně 1 produkt?}

    Tady bych se přiklonila k oddělené evidenci dvou licencí na účtu 018 (pořízení 558/321, pol. 5172, zařazení 018/078). Není to klasická multilicence pro více uživatelů, bude využíváno oděleně. 

    Zvažte ale, jestli nezařadíte licence (SW) do ceny jednotlivých zařízení, jako "oživovací" nebo také "technologický" SW. Dívala jsem se, že software je vázaný ke konkrétnímu zařízení - pokladně, tak jestli to nainstalujete, jak píší "na míru", zdálo by se mi to jako správnější vyhodnocení (pokud dané zařízení - pokladna, nemůže bez tohoto SW fungovat nebo být pro Vás samo o sobě využitelné i jinak). 

  • Faktura za moduly do webu
    13. 10. 2024

    A prosím o jedno zodpovězení:
    Faktura za moduly do webu.
    1) doména (chytrá komunikace) ve výši 41 000 Kč - jedná se o navýšení nebo jak zaúčtovat?
    2) popl. za 2.10.2024 - 31.10.2024 (chytrá komunikace) - 5168}

    Poplatky za službu pol. 5168. Co se týká domény. Asi už něco máte zaúčtováno v majetku, když se ptáte na navýšení (jako SW na 013). Měla byste posoudit, jestli je ta doména nový majetek, TZ stávajícího nebo nějaká služba navíc. Pokud by ta doména byla delší než jeden rok pak by se mohlo jednat o nehmotný majetek (u nějakých licencí) a případné TZ stávající. Ale je to TZ pod hranici DNM (pod 60 tis. včetně), tj. opět jen náklad 518, položka 5172. 

  • Docházkový systém
    29. 05. 2024

    Zakládáme dětskou skupinu a zakoupili jsme docházkový systém. Na faktuře je uvedeno: založení systému Webooker,(6.050,-Kč) čtečka formou mobilní aplikace,(2.407,-) čipová karta (1.210,-)a poplatek za sytém (6.658,-).Nevím jestli mám zařadit na 028 nebo 018.}

    Docházkový systém je svou povahou samostatný SW, bývá propojen i se mzdovým programem, proto SW, než součást HW. Ve Vašem případě navíc HW ani nepřevažuje a dívala jsem se na přímo na Váš systém, který má podle všeho asi navíc i další funkce i pro rodiče apod.

    Cena systému se skládá z ceny za založení 6050 Kč + poplatek 6658 Kč + mobilní aplikace 2407 Kč. Takto to na první pohled odhaduji, ještě zvažte následující:

    - ten poplatek za systém bude ve formě licence na déle než rok? Kdyby byla úhrada jen na jeden rok, pak by se majetkově neevidovalo.

    - založení chápu jako zprovoznění, to do ceny majetku patří, pozor jen kdyby to věcně bylo něco jiného - např. školení obsluhy do ceny SW nepatří.

    - mobilní čtečka je související aplikace, proto bych jí dala do ceny SW.

    Ve výsledku to bude v hodnotě nad 7 tis. Kč (a zároveň do 60 tis. Kč), faktura 558/321, úhrada s pol. 5172, zařazení 018/078.

    Čipové karty doporučuju účtovat na materiál, případně je možná pro ochranu svěřených karet jejich mimoúčetní evidence, nebo na účtu 902.

  • Kupní smlouva na již zařazený majetek (prodej)
    13. 05. 2024

    Obec koupila septik 10m3, tento septik byl zařazen do majetku (v roce 2022). Ve finále se nemusel použít a v březnu 2024 ho obec prodala na základě kupní smlouvy. Tato kupní smlouva je sepsána na částku 51728,- Kč (hodnota septiku) a smlouva má přílohou splátkový kalendář na celkem 5 splátek. Ve smlouvě se ujednalo, že kupující bude vlastníkem předmětu koupě teprve úplným splacením kupní ceny, poslední splátka je nastavena 10.08.2024. Prosím o pomoc se zaúčtováním, nějak jsem se v tom ztratila. Budu účtovat předpis přes účet 377 a pak? Majetek vyřadím okamžikem uhrazení celé částky v srpnu.
    (Septik měl být použit v MŠ), je zařazen pod MŠ}

    Septik se neměl zařazovat, když nebyl "zfunkčněn", mělo být účtováno na účet 042, případně jako materiál na sklad. Ted už bych to ale neopravovala, odpisy nebudou významné, tzn. účtovala bych teď klasicky o prodeji majetku. Předpis v kupní ceně 469/646, vyřazení k datu předání dle smlouvy 553/082 v ZC, 082/022 v PC. 

    Splátky budete účtovat 231/469, RS odpa 2321 pol. 3113. 

    Nevyřadíte jej tedy k datu doplacení, je sice právně sjednaná výhrada vlastnického práva až do celkového zaplacení, ale účetně se vyřazuje již při předání, nikoliv až doplacením (septik bude užívat již kupující). 

  • Dlouhodobý nehmotný majetek
    20. 03. 2024

    Dobrý den, prosím o radu při žádosti o dotaci. Obec žádá o dotaci na svolávací systém pro jednotku hasičů. Jedná se v podstatě o licenci, tedy nehmotný majetek, v hodnotě cca 25 tis. + DPH. Váháme, zda žádat o dotaci jako investiční nebo neinvestiční, ale předpokládám, že bude účtováno na pol. 5172, tedy neinvestiční ? Dále se žádá o dotaci na zásahové obleky, jeden za cca 20 tis., zde předpokládám účtování na pol. 5137, také neinvestiční.
    Děkuji za odpověď}

    Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

  • Výdaj na službu ASPI
    20. 03. 2024

    Dobrý den, nějak jsem se zamotala při určování druhu výdaje, tak jsem Vás chtěla požádat o radu. Uzavřeli jsme smlouvu a
    předmětem plnění této smlouvy je poskytnutí užívacích práv a zřízení přístupu ke službě ASPI (dále jen služba) na základě licence v níže uvedeném rozsahu. Poskytovatel se zavazuje pravidelně aktualizovat obsah služby a Objednatel se zavazuje řádně platit cenu poskytované služby.
    Aktualizací služby se rozumí pravidelné doplňování právních předpisů, usnesení vlády, judikatury, základní literatury. Poskytovatel se zavazuje doplňovat obsah zvolených oborů knihovny výkladové literatury ASPI o v budoucnu poskytovatelem vydané publikace po dobu kalendářního roku, ve kterém byla toto smlouva uzavřena a dále po dobu následujících dvou kalendářních let v souladu s VOP Wolters Kluwer ČR a.s. Obsahem poskytované Služby je: Právní informační systém ASPI obsahující právní předpisy ČR, SR (od r. 1918) a EU, judikaturu ČR a SDEU, základní literaturu
    (důvodové zprávy, bulletiny, sborníky, věstníky, výkladová stanoviska, vybraná periodika a právní publikace), usnesení vlády ČR od roku 1991, sbírku mezinárodních smluv, stejnopisy Sbírek zákonů ČR, předpisy měst a obcí ČR a veřejnoprávní smlouvy obcí ČR.

    Když jsem si chystala peníze do rozpočtu, dala jsem je na položku 5172, protože jsem to pochopila jako nákup programu, teď už si tím ale nejsem vůbec jistá. Spíše bych se přikláněla k položce 5169 - služba, ale mám problém s užívacími právy a licencí. Kam myslíte, že bych měla tento výdaj zařadit?}

    Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

  • Dárkový poukaz
    05. 03. 2024

    Chtěla bych požádat o radu, jak zaúčtovat dárkový poukaz. Obec vystaví dárkový poukaz v hodnotě 1 000,- Kč, ten předá občanům jak dárek k narozeninám. Následně jubilant nakupuje v místním obchodě a jakmile vyčerpá celou částku dárkového poukazu, vystaví obchodník fakturu a na obci proplatíme. Mohu účtovat: 543 MD / 321 D a úhradu 321 MD/ 231 3399 5194? Musím o poukazu účtovat i jako o cenině a protočit i přes účet 263?
    2] V roce 2021 byl pořízen nový územní plán, který je již zařazen v majetku a odepisován. Nyní nás z MMR (na ÚP byla poskytnuta dotace) vyzvali k doplnění o „Standard vybraných částí územního plánu“, jedná se o nějaký protokol z ETL a kontrolovaný soubor. Každopádně tento protokol musí zpracovat architekt. Mohu zaúčtovat jako službu 3635 5169 nebo podlimitní TZ 3635 5172? Děkuji}

    Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

  • webové stránky - nové funkce
    20. 02. 2024

    Prosíme o pomoc se zaúčtováním: 1) výroba Smart info - rozesílání SMS a e-mailů z webových stránek v ceně 16 tis. Kč - je to nová funkce webových stránek. 2) upgrade mobilní aplikace V obraze na II. generaci v ceně 15 tis. Kč.}

    Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

  • codexis - přístup k licenci
    31. 01. 2024

    Četla jsem zde na obec účtuje dotaz ohledně poskytnutí licence k programu Codexis. máme stejný případ. Je to placeno naráz na tři roky, dopředu. S paní auditorkou jsme se při dílčím přezkoumání domluvili, že to dáme jako službu. říká, že v předmětu smlouvy je poskytnutí odběrateli přístup k licenci užití internetové aplikace.. Dle ní nám dodavatel poskytuje službu o přístupu k jejich aplikaci. Logicky bych si to myslela taky, že vlastně žádný program do počítače neinstaluju, nic "nevlastním", ale dle dotazů z vašich stránek se jedná o majetek.

    Zde výcuc ze smlouvy:

    předmět smlouvy
    dodavatel se touto smlouvou zavazuje po dobu trvání této smlouvy poskytnout odběrateli 1 přístup (licenci k užití) do internetové aplikace právního informačního systému codexis green a zajištovat pro odběratele poradenské a servisní služby a odběratel se zavazuje zaplatit.

    pak je tam vypsáno čerpání poradenských a servisních služeb (úvodní nastavení, telefon, přednostní email, e-fakturace, služby volání zpět atd..

    Cena je stanovena ve výši 31 998Kč a bude uhrazena jednorázově dopředu na celé období (3 roky) .

    Jak je to prosím tedy podle vás? opravdu raději majetek? co se stane, když to nechám jako službu?

    mockrát děkuji za odpověď, pokud bude možné odpovědět do pátku, budu moc ráda, jedná se o rok 2023 a řeším to teď k uzávěrce.}

    Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

← Novější dotazy

Zobrazit

Hledání v dotazech

Tipy pro práci s dotazy

Acha obec účtuje s.r.o.

Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8

IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091

Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010

Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007

Návrh a tvorba webu