Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.
Hledanému výrazu 5192 odpovídá celkem 216 dotazů:
Dobrý den,
obec neoprávněně vykácela soukromému majiteli část lesa. Pojišťovna stanovila výši újmy na 39 442Kč. Od této částky odečetla spoluúčast obce(1000kč) a dále odpočet použitelných zbytků-to co obec prodala(7245kč)
Poškozenému tedy pojišťovna vyplatila 31 197kč. My bychom mu měli doplatit rozdíl (8 245kč). Prosím jak tento případ zaúčtovat?
Dále rozšiřujeme vodovod. Celou investiční akci bude financovat obec. Ale část vodovodu budeme přeúčtovávat vedlejší obci(je spoluvlastníkem). Jak budeme účtovat? My budeme účtovat na 2310 6121,ale jak potom s přeúčtováním, když vlastně část vodovou nebudeme mít v majetku. Nevím zda jsem to napsala srozumitelně(prostě jednoduše na vodovod přijde faktura např.ve výši 200 000kč, my ji celou zaplatíme a vedlejší obci budeme přeúčtovávat 100 000kč) Prosím o pomoc.předem děkujeme}
1. Předpis škody 549 MD/ 378 D 39 442 Kč, předpis pojistného plnění 377 MD/ 649 D 31 197 Kč, zápočet 378 MD/ 377 D 31 197 Kč, doplacení občanovi 378 MD/ 231 D 8 245 Kč, RS odpa 1032, pol. 5192.
2. Tady to vypadá na klasickou přefakturaci nákladů, kdy podíl sousední obce, který si má majetkově vést ona, zaúčtujete rovnou na účet 377. Příklad, který uvádíte, by se účtoval takto:
042 MD 100 tis. Kč do Vašeho majetku
377 MD 100 tis. Kč přefakturace sousední obci
321 D 200 tis. Kč celá faktura
Úhrada faktury bude klasicky 321 MD/ 231 D, RS 2310 6121. Příjem podílu od obce 231 MD RS 2310 6121/ 377 D (RS se takto vykompenzuje, pol. 6121 MD nebo minus D).
Protože jste ale plátci DPH, nezapomeňte to zakomponovat i do účtování. Dodavatel vám má dát fakturu v PDP, vy si uplatníte odpočet a zase vyfakturujete v PDP na danou obec (aby se tam to DPH neztratilo).
Prosím o radu ohledně účtování prodeje plynárenského zařízení, z důvodu dotace prodej pozdržen, ale zálohově vyplaceno v letech 2005 -2012 4 500 000, nikde to však není vedeno/pracuji zde 10 let/, nyní kupní smlouva na doplatek 692 000,00, s tím že podpisem se stává majetek Pražské plynárenské. Zaúčtováno mám, ale nevím , zda mám dodatečně nějak proúčtovat těch 4 500 000Kč.}
Byla by možnost dohledat, jak bylo o přijatých zálohách účtováno? Chápu, že dříve (před rokem) 2010 se skoro neúčtovalo o zálohách a ani nebyly klasické výnosy a náklady, jak je známe v dnešní době. Ale roky 2010 a dál už ano. Zkontrolovala bych, jak se o došlých platbách účtovalo a podle toho se rozhodla.
Jestli nedohledáte a jste si jistá, že není nikde v rozvaze zůstatek (nebylo účtováno ani na zálohu, ani na jiný pohledávkový účet apod.), tak je pravděpodobné, že se dané platby účtovaly do výnosů. V částce, která byla zaúčtovaná před reformou (r. 2010) by se to opravilo zápisem 401 MD/ 455 D, v částkách po roce 2010 jako významná oprava výnosů (asi to bude více než 260 tis. Kč) zápisem 408 MD/ 455 D. Prodej byste měla k datu předání předepsat 311 MD/ 647 D v celé kupní ceně 5192 tis. Kč (výnos do správného období), vyřazení klasicky 553 MD/ 081 v ZC a 081 MD/ 021 D v PC. Nezapomeňte zúčtovat i zbytkovou hodnotu dotace zápisem 403 MD/ 672 D.
Dobrý den, řešíme problém s odstraněním černé stavby. Občan ji sám neodstranil. Nyní již došlo na exekuční vymáhání a přišla nám výzva od exekutora na zaplacení zálohy na náklady exekuce - budeme odstraňovat černé stavby na naše náklady a ty pak vymáhat po povinném. Jak mám prosím zaúčtovat - rozpočtově a účetně? Může být §6171 - pol.5192 a 315/231? A co náklady a výnosy - je potřeba o nich účtovat? A jak potom postupovat s pohledávkou na 315?
Děkuji a přeji příjemný den}
Podívejte se na tento odkaz:
Našla jsem tam, že by to mělo být spojeno s kompenzací od MMR, ale nic moc konkrétnějšího jsem k tomu již nenašla...
V § 253 odst. 3 stavebního zákona se uvádí:
"(3) Náklady na odstranění nese povinný nebo ten, komu soud odstranění stavby uložil.
Volila bych odpa 2169 a rovnou pohledávkový účet, bez nákladů a výnosů - hradíte to za něj, náklad má zákonně nést ale povinný. Doporučuji výdajovou položku 5909.
K pohledávce budete klasicky tvořit opravné položky za každých devadesát dní po splatnosti.
Dobrý den,
zasílám dotaz k pokutě a náhradě nákladů řízení uložené ÚOHS v souvislosti s výběrovým řízením. Pokutu i náklady řízení jsme ve lhůtě uhradili. Administraci výběrového řízení pro nás zajišťovala soukromá firma na základě smlouvy. Dle této smlouvy máme v případě chyby nebo vady v poskytnuté službě nárok na náhradu škody do stanovené výše. Nárok na náhradu škody ve výši uložené sankce jsme vůči firmě uplatnili, firma tuto částku uhradila. Vše proběhlo v letošním roce. Potřebuju ověřit zaúčtování:
1. Předpis uložené pokuty + nákladů řízení: MD 542/D 347 + MD 549/D 347
2. Úhrada uložené pokuty a nákladů řízení MD 347/D 231, RS § 6409, pol. 5363 a nákl. řízení RS § 6409, pol. 5192
3. Předpis nároku na náhradu škody dle smlouvy: MD 311/mínus MD 542 nebo MD 311/649 ?
4. Úhrada škody zaplacená firmou dle smlouvy: MD 231/D 311, RS mínus § 6409, pol. 5363 nebo § 6409 pol. 2324 ?}
Body 1. a 2. máte správně.
V bodě tři má být předpis 311 MD/ 649 D. Náhrada nesnižuje náklad, ten nese obec, toto je jen smluvně sjednaná náhrada, nikoliv, že by to automaticky právně měla platit firma (ÚOHS by to vymáhal vždy po Vás, uplatnění náhrady po firmě byste museli nárokovat soukromoprávně u soudu, kdyby neplnili).
V bodě 4 použijte analogicky nikoliv snížení výdaje, ale pol. 2324 jako Vašeho náhradu výdaje.
Dobrý den, obec prohrála soudní spor s občanem ohledně rozbité kanalizační přípojky. Na základě našeho právního zástupce mám rozepsané částky, které jsou jistina, úrok z prodlení a náklady řízení. Ale vše se platí na účet žalobce, tedy občana. Účtuji správně?
Jistina 549/231 § 3639 pol 5192
Úrok z prodlení 541/231 § 3639 pol 5191
Náklady řízení 538/231 § 3639 pol 5362
Děkuji za odpověď}
Jistinou myslíte asi náhradu za způsobenou škodu - podle všeho došlo Vaší vinou k poškození občanovi kanalizační přípojky. V takovém případě máte účetní zápis správně. Paragraf bych volila dle účelu spíše 2321, jinak se vším souhlasím.
Dobrý den, měl bych dotaz ohledně sítí elektřiny. Před časem jsme uzavřeli smlouvu o připojení šesti nových odběrných míst. ČEZ Distribuce požadoval zaplatit náklady za připojení 75.000,00 Kč (6 míst x 12.500 Kč). Protože jsme nevěděli, co bude dál, dostal jsem radu, abych platbu zaúčtoval na 052 jako zálohu na dlouhodobý hmotný majetek.
Sháním, co s tím. Stavba je dokončená, informace od ČEZ Distribuce je ale taková, že jsme neplatili za náš majetek, ale sítě včetně skříněk jsou jejich majetkem. My jsme zaplacenými penězi pouze „rezervovali kapacitu na budoucí připojení“.
Teď se situace vyvinula tak, že jeden z pozemků prodáváme. Cena v záměru obce je pevně daná 2000 Kč / m2. Na ČEZ mi řekli, že po kupujícím můžeme požadovat poplatek za rezervovanou kapacitu 12.500 Kč, kterou jsme tehdy zaplatili. Zastupitelé ale do záměru napsali, že pozemek je včetně sítí, takže tuhle platbu chtít nebudou, protože je v ceně pozemku.
Poradíte mi prosím, co s tím? Mám nějak odúčtovat těch 75.000 Kč z účtu 052, když jsem se dozvěděl, že sítě naším majetkem nejsou? Anebo teď při převodu jednoho pozemku účet ponížit o 12.500 Kč?
A ještě mám problém v tom, že prodejem pozemku se dostaneme přes hranici obratu, který je rozhodný pro plátcovství DPH. Kupní smlouva je podepsaná 15.05., peníze nám přišly na účet 29.05., ale mám je zaúčtované jako přijatou zálohu – návrh na vklad do KN byl proveden až 19.06. K jakému datu se peníze započtou do obratu?}
Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.
Chtěla bych požádat o následující radu, jak účetně zachytit následující případ: v 1/2023 došlo k pracovnímu úrazu zaměstnance a poškození zaparkovaného vozidla soukromé osoby, vše se stalo při práci s traktorem, který řídil druhý zaměstnanec, který bohužel z místa nehody odešel a dopravní „nehodu“ neohlásil… Z tohoto přestupku jej shledali vinným, a proto pojišťovna, která plnila náhradu za poškozené auto soukromé osobě, tuto náhradu po roce vyšetřování nehody požaduje zaplatit po obci s tím, že náš zaměstnanec z místa nehody odešel a nesplnil svou zákonnou povinnost nehodu nahlásit policii (to učinila následně až obec) – pojišťovna tedy v 12/2023 poslala vyčíslení náhrady s tím, že vzhledem k výše uvedeným okolnostem je jejich nárok oprávněný jej požadovat po nás se splatností do 12.1.2024 … Jak si s tím tedy účetně poradit? Předpis zřejmě do nákladů (účet 549?) v roce 2023 proti závazku vůči pojišťovně 378 a v roce 2024 úhrada 378/231-3639-pol??? A v roce 2023 zároveň předpis náhrady k vymáhání po zaměstnanci 335 MD / 649 DAL…… Vymáhání asi bude obtížné, jelikož zaměstnanci již strháváme splátky na oddlužení a navíc je dlouhodobě v pracovní neschopnosti s předpokladem ukončení pracovního poměru – myslím si tedy, že nic nevymůžeme, nebo pokud ano, tak to bude na několik let… Jakmile ukončíme pracovní poměr, převádí se na jiný pohledávkový účet (např. 377) a tvoří opravné položky?
A ještě jedna maličkost – platili jsme DSO formou mimořádného neinvestičního příspěvku za provedení výběrového řízení ke stavbě, mohu tuto částku dát do nákladů na stavbu 042 prostřednictvím aktivace nákladů k 31.12.2023?
Předem moc děkuji!}
Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.
Naše obec přijala smír u soudního jednání za neuhrazené tonery, teď nám přišla výzva k uhrazení částky 80tis a náklady řízení ve výši 25tis. Můžou se obě částky dát na jednu položku? A musí se pokuta projednat v zastupitelstvu?}
Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.
Dobrý den, dle změn v zákoníku práce je nově schválena náhrada nákladů při výkonu práce na dálku. Zaměstnancům pracujícím na homeoffice náleží částka Kč 4,60 za každou započatou hodinu. Prosím jakou položku v tomto případě zvolit. ODPA bych volil 6171. Děkuji za odpověď.}
Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.
Při sečení trávy křovinořezem v obci odletěl kámen, který poškodil okno auta. Obec je pojištěná, pojistné plnění bylo vyplaceno rovnou poškozenému, ale museli jsme ještě poškozenému uhradit spoluúčast 1000,-Kč. Prosím, jak mám účtovat tento případ? Jedná se mi o tu spoluúčast .Děkuji.}
Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.
Městys pronajímá byty. Nájemné je placeno na účet městysu, služby spojené s vyúčtováním platí nájemníci na účet SBD. Je to tak od roku 2009, tedy od doby, kdy se městys stal plátcem DPH. Tenkrát se do tak domluvilo, neboť bytů je hodně a nebylo v silách účetní toto zvládat včetně vyúčtování služeb a vypořádání DPH. Prakticky to probíhá tak, že veškeré náklady vztahující se ke službám má v účetnictví SBD a na základě toho potom provede vyúčtování. To potom zašle na městys - tedy přehled k vedení pohledávek. Přeplatky si vypořádává SBD přímo s nájemníky, nejde přes městys. Nedoplatky potom celkovou částkou uhradí městys na účet SBD. Následně potom jednotlivé nedoplatky vymáháme od nájemníků. (účetně to probíhá takto - úhrada městysem nedoplatků na účet SBD - 231/3612-5192D/377110MD 324D-31146MD. Úhrada nedoplatků nájemníky na účet městysu - 231-3612,2324MD/377110D, 324MD31146D. V letošním roce se bude kompletně rekonstruovat kotelna, která je umístěna v bytovém domě a kterou se byty vytápějí. Nejsem si jistá, zda můžeme nárokovat DPH z této akce, když nájemné je placené na účet obce - nezdaňujeme ho a služby účtujeme dle výše uvedeného. Díky moc za radu, jsem z toho celá nějak zmatená....}
Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.
Obec figuruje ve Smlouvách o zřízení věcného břemene - služebnosti jako investor, jedná se o smlouvy mezi občany ( strana povinná ) a VaK ( strana oprávněná - v případě oprav atd. ) a obcí. Jednorázová náhrada pro stranu povinnou činí 2000,-- Kč a vyplácí je obec. Jak tuto částku účtovat ? Předpokládám, že ve chvíli, kdy se nejedná o pozemek obce nebudu účtovat jako o věcném břemenu, tudíž mě nezajímá ani datum návrhu na vklad. Napadá mě snad položka 5192, spolu s paragrafem 6171 ? Nákladový účet 549.}
Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.
Dobrý den,
místní pobočka PČR nám předala nález peněženky s finančním obnosem, kterou nalezl občan a přinesl na PČR. Když se nikdo nepřihlásil, odevzdali na příslušný OÚ. Již je to několik měsíců a nikdo se nepřihlásil.
Můžeme finanční obnos vložit do pokladny jako nález. A jak se bude o tomto nálezu účtovat? (napadá mi pouze pol. 2324, § 6171 a výnosový účet 649). Jedná se o částku cca 3 000 Kč.}
Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.
Náš zaměstnanec měl v minulém roce pracovní úraz, který šetřila i policie ČR. Šetření bylo ukončeno v měsíci dubnu tohoto roku a pojišťovna nám převedla částku v celkové výši Kč 16.000,-- Tato částka se skládá z bolestného ve výši Kč 10.000,-- a ztráty na výdělku ve výši Kč 6.000,--. Tuto částku dám zaměstnanci do mzdy za měsíc duben, ale není mně jasné, na jaké položky RS zaúčtuji to bolestné a náhradu za ztrátu na výdělku.}
Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.
Dobrý den, obec provozuje ve svých prostorech Poštu Partner. Během provozu se stala škoda na uloženém balíku a adresát žádal náhradu škody. Zkusili jsme to tedy sepsat s pojišťovnou v rámci pojistné smlouvy, kterou platí obec. Pojišťovna nám teď již poslala pojistné plnění na náš obecní účet. Prosím o radu, jak postupovat a jak celý případ správně zaúčtovat.
Mohu peníze přeposlat na účet poškozeného? Nebo vyplatit hotově s podpisem nějakého protokolu o náhradě škody?}
Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.
Acha obec účtuje s.r.o.
Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8
IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091
Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010
Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007
(preferujeme e-mailový kontakt)
Odborná pomoc
Ing. Ivana Schneiderová
Ing. Zdeněk Nejezchleb
Bc. Klára Vavrišinová
Kateřina Hudečková