Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.
Hledanému výrazu Dotace odpovídá celkem 5241 dotazů:
Naše příspěvkové organizace předkládají zřizovateli rozpočet ve formě syntetických účtu nákladů a výnosů, tyto náklady a výnosy v tabulce dále rozčleněny na zdroje od zřizovatele, vlastní činnost, hospodářská činnost popř. zdroje z MŠMT či jiné dotace – v účetnictví mají analyticky členěno- jednotlivé zdroje. Zřizovatel schválí takto předložený rozpočet PO.
Dle zákona 250/2000 Sb., § 28 e):
Příspěvková organizace se dopustí porušení rozpočtové kázně tím, že překročí stanovený nebo přípustný objem prostředků na platy, pokud toto překročení do 31. prosince nekryla ze svého fondu odměn.
Jedná se o celkové mzdové náklady (příspěvek zřizovatele, vlastní činnost, vedlejší činnost a MŠMT), které jsou vyšší než schválený rozpočet?
Nebo se porušení rozpočtové kázně týká pouze příspěvku na provoz zřizovatele a nevztahuje se na vlastní činnost, hospodářskou činnost, příspěvek MŠMT či jiné zdroje financování.
Příklad: Z výnosů z vlastní činnosti použijí více prostředků na mzdy, než bylo původně schváleno.
Může PO použít fond odměn kdykoliv v průběhu roku?}
Nejprve k tomu poslednímu dotazu - tam je to jasné. Podle zákona č. 250/2000 Sb. může příspěvková organizace použít fond odměn kdykoliv - není to vázáno až na konec roku.
Na to první se velice těžko odpovídá - podle mého názoru by to mělo vyplývat z nastavení pravidel pro sestavování rozpočtu a míru závazznosti. Za mne bych neslučoval stanovení prostředků na platy s tím, že to nějak bylo schváleno v rozpočtu. Většinou se toto výslovně třeba označuje jako nějaký limit a hned je k tomu podle mne potřeba výslovně říci, co se do daného limitu počítá (někdo má, že to jsou všechny platy a odměny, někdo z toho vylučuje dohody, někdo iný zase mzdy v doplňkové činnosti, někdo vyloučí ze stanoveného limitu i mzdy kryté z dodatečně získaných dotačních programů .....).
Uvědomme si, že čerpání mzdových prostředk může být ovlivněno třeba následujícím:
- PO se v průběhu roku zapojí do nějakého dotačního programu (ERASMUS, úřad práce) - toto zapojení může generovat další mzdové náklady a asi jim nebudu říkat, že to nesmí dělat, protože mají dodržet původní mzdový limit (tedy logické by bylo jim třeba dát možnost pro tyto případy si rozpočet upravit a třeba do stanoveného limitu platů toto nepočítat)
- může být třeba i situace, kdy si určité PO (třeba technické služby) dělají něco ve vlastní režii - nějakou investici - potom najednou zase část mezd kryjí z fondu investic - a zase dotaz - je to špatně, pokud jim toto vygeneruje dodatečné mzdy na 521??
- pro školu se objeví nová šance nějakého většího výdělku v doplňkové činnosti - ale zase k tomu potřebuji třeba navýšení mezd. Je možné upravit rozpočet a třeba někdo má nastaveno že tyto mzdy se do sledování limitu nepočítají.
Takže je to podle mne přesně tak, jak si nastavíte pravidla. V zákoně č. 250/2000 Sb. na to žádná pravidla stanovena nejsou. Pokud řeknete, že třeba limitujete celkové mzdy OK - je to v pořádku, ale potom prosím počítejte s tím, že budou nastávat situace, kdy bude potřeba limity v průběhu roku upravit. Pokud byste chtěli vycházet z limitace prostřednictvím rozpočtu - OK - ale jasně stanovte jaká je míra závaznosti a také potřebujete nastavit, že se v průběhu roku bude rozpočet upravovat.
Dobrý den, poskytujeme návratnou finanční výpomoc dle zák 250/2000 Sb, spolku SDH na pořízení party stanu za 59 000 Kč a uniforem do 40 000 Kč /ks. Spolek požádal o neinvestiční NFV, účtují o hranici dlouhodobého hmotného majetku nad 80 000 Kč. Jak má město postupovat v případě rozdělení NFV ? Poskytne v tomto případě investiční i neinvestiční NFV, podle svých pravidel pro účtování dlouhodobého majetku(DHM nad 40 tis. Kč, drobný maj. do 40 tis. Kč) ? V případě dotace by se řídil účtováním žadatele ale v případě NFV?
Děkuji}
V případě NFV se také řiďte účtováním žadatele. Poskytnete to tedy jako neinvestiční NFV.
Zápis 316 (462) MD/ 231 D, RS 5512 5622. Příjem splátek 231 MD, RS pol. 2420 bez odpa/ 316 (462) D.
MAS vyřizuje pro naši obec dotaci z SZIF. Je to ve fázi akceptace žádosti, ale já už musím řešit účetní rozdělení výdajů, proto se na Vás obracím s dotazem.
Dotace je investiční, pak tedy ÚZ by měly být 89517 národní zdroj N 130, Z 1 a 89518 EU zdroj N 130, Z 5? Vycházela jsem z číselníku MF účelových znaků pro Státní zemědělský intervenční fond.
Z žádosti je patrné, že dotace se bude skládat z příspěvku EZFRV 35% (to je tedy EU zdroj?) a příspěvku z národních zdrojů ve výši 65% (SR zdroj?)
Nebo je to úplně jinak?}
Nevím, z jakého konkrétně to máte programu, ale pokud např. z LEADERu, pravidla jsou zde:
Jedná-li se o dotaci v rámci SZP, nástroj pro nové programovací období je 160. ÚZ bych musela ověřit také dle konkrétního programu, to se když tak ozvěte na e-mail klara@obecuctuje.cz.
Z pravidel by mělo vyplývat, jak bude dotace administrována, akceptace žádosti mi na první pohled nepřijde jako závazná ke značení a účtování o dotaci.
Podíl EZFRV je EU, tzn. ve výši této dotace ÚZ, nástroj a zdroj 5, podíl SR ÚZ, nástroj a zdroj 1. Vlastní podíl zde asi není, ten by se značil jen nástrojem a zdrojem 1.
Obdrželi jsem dotaci z MMR ex post na výstavbu chodníků, ve výši 7 820 298,60 Kč. Původní výše dotace měla být 8 111 555,84. Dle vyjádření je ZVA uskutečněno obdržením dotace. Výdaje byly v roce 2024 kdy jsem i zařadila do majetku po kolaudaci, na kartu majetku jsem v roce 2024 uvedla jen výši dotace kterou jsem obdrželi v loňském roce, letos jsem na kartu uvedla ten zbytek. Dohadu dotace mám 388/403 ve výši 8 111 555, 84, rozdíl je tedy 291 257,24 a teď vůbec nevím co s tím při vyúčtování dotace.}
Z dotazu si nejsem úplně jistá, jakou výši dotace máte na kartě majetku. Jestli jste v roce 2024 zadala dotaci, která skutečně přišla a k tomu doúčtovala letos zbytek jen do celkově přijaté částky 7820 298,60 Kč? Pak byste jen snížila o rozdíl dohadu zápisem 388 minus MD/ 403 minus D a dotaci vyúčtovala v této výši 346/388, zúčtování záloh 374 (472)/346, podrozvaha byla měla být nulová.
Tento postup je v souladu s předpisy (na kartě nechat konečnou výši dotace), pokud se jedná o situaci, kdy byl původní dohad vytvořen chybně. Nejčastěji jsou to situace, kdy se dohada zaúčtuje ve výsi dotace ze smlouvy nebo rozhodnutí, ale nevezme se v úvahu snížení skutečných výdajů, které má vliv na konečnou výši dotace.
Pro přístě ale určitě k datu zařazení majetku má být na kartě i na dohadě celková očekávaná výše dotace (s ohledem na skutečné výdaje, ne automaticky smluvní výše), nečeká se na reálné přijetí peněz.
Jestli byla dohada vytvořená chybně, ale na kartě majetku máte dotaci 8 111 tis. Kč, tak postupujte viz výše a k tomu upravte i výši dotaci na kartě na částku 7 820 tis. Kč.
V případě, že by rozdíl od dohady nevznikl chybnou výší dohady, což je situace, kdy jste k datu účtování o dohadě nevěděli/nemohli vědět, že nakonec bude dotace nizší, pak by bylo více v souladu s předpisy nechat na kartě původní výši dotace 8111 tis. Kč a rozdíl zúčtovat do výnosů 403/672. Můžete ale aplikovat odchylku od metody, pokud si stanovíte, že tento rozdíl je pro vás významný, muselo by se to popsat do přílohy závěrky, ale pak byste mohli postupovat tak, jak uvádím v úvodu odpovědi - u významných rozdílů doporučujeme zkorigovat dohadu a výši dotace na kartě majetku.
Dobrý den, převzala jsem účetnictví obce v jejímž katastru je Lom, s Lomy má obec Dohodu o výpomoci, na jejímž základě Lomy obci poskytují služby (např. práce bagrem apod.) nebo materiál (např. kamenivo), Lomy vystaví běžnou fakturu, kterou ale obec nehradí. Zatím paní účetní zadala fakturu do knihy přijatých faktur a účtovala jenom 518/672, nejsem si jistá správností postupu a krajskému auditu se to také moc nelíbilo, ale nenabídli jiný způsob. Neprochází rozpočtem. Mohu poprosit o radu, jak byste účtovali? Děkuji}
V souladu s ČÚS 707 se má účtovat u darovaného materiálu zápis 501 MD/ 649 D, případně převzít na sklad podle způsobu účtování o zásobách. U služeb lze analogicky proúčtovat jen 518/649. Účet 672 je určen jen pro transfery - peněžní dary/dotace.
Dobrý den,
doplnění dotazu ze dne 22.5.2025 (ČOV – neuplatnění odpočtu DPH). Majetek byl postaven v roce 2004 (v té době jsme byli neplátce DPH), plátce DPH jsme od 02/2022. Celková hodnota majetku je 96 mil. Kč. Nájemné 150 tis. bez DPH máme z důvodu levnějšího vodného a stočného pro občany, pokud bychom požadovali větší nájem, zvedla by se cena vodného a stočného. V dotaci to jde změnit (neuplatnění odpočtu DPH) a DPH z dotace vyloučit. Nebude ale u finančního úřadu problém, že si uplatníme plný nárok na odpočet a nájemné je tak nízké? Nájemné budeme navyšovat až po realizaci intenzifikace ČOV a jejím zkušebním provozu, zároveň budeme mít možnost vstoupit do společenství obcí vodohospodářské společnosti.}
Ano - obecně ten nízký nájem je něco co může blokovat vymezení, že se vůbec jedná o ekonomickou činnost. Odpočet DPH rozhodně neblokuje to, že je činnost ztrátová - nicméně nesmí být aplikována cena symbolická (a k tomu jsou nějaké limity , které popisuji v manuálu k DPH č. 2) a také nesmí být cena snižována záměrně s cílem výsledného daňového "podvodu" - což je tak trochu to, co popisujete - chcete udržet nízkou cenu vodného a stočného (tedy i výsledný odvod DPH právě z ceny vodného a stočného) - přitom nic nebrání aby výše nájemného byla ekonomicky alespoň trochu lépe zdůvodnitelná.
Navíc byste si měli uvědomit, že nájemné by Vám asi mělo nějakým způsobem generovat prostředky na obnovu podle Zákona o vodovodech a kanalizacích, což nyní asi moc nefunguje.
Já Vám nemohu dát žádné nějaké přesnější vodítko - když vezmu to vodítko přes judikaturu ESD, že máme nějaké rozhodnutí, když poskytuji plnění za 10 % nákladové ceny, tak je to ekonomická činnost. Takže pokud po té rekonstrukci budete mít třeba majetek za 140 mil. Kč a představím si životnost v průměru na 50 let, tak pokud neplatíte opravy (ty by byly na straně nájemce), tak by se ročně na prostou obnovu mohlo pamatovat 3 mil. Kč - tedy 10 % je někde kolem 300 tis. Kč. Samozřejmě je k velké diskusi, jak v tomto zohledńovat přijaté dotace, které se podle výměru MF nemají dostat do ceny. Samozřejmě budu rád, pokud by i nájemné bylo vyšší - čím vyšší - tím se to bude lépe obhaovat.
Teď moje doporučení - je nesmysl chovat se tak, že si daň neodčítáte. Pokud budete mít dotaci 30 %, tak reálně Vám jde o DPH ze 70 % z těch 40 mil. Kč - což je nějakých 4,9 mil. Kč. Mít a nemít 4,9 mil. Kč je podle mne pořádný rozdíl. Pokud bych byl starosta - dohodnu navýšení nájemného - nevadí, že by to bylo dohodnuto až po intenzifikaci ČOV (klidně smlouvou o smlouvě budoucí). Zároveň začnu odčítat DPH z této akce a nahlásím to i poskytovateli dotace. Vyším nájemným se samozřejmě navýší vodné a stočné. Nicméně Vy to lidem umíte kompenzovat - podle Vaší vyhlášky se platí 1 000 Kč za odpad. Toto platí prakticky stejná skupina obyvatel jako vodné a stočné. Pokud by došlo k tomu, že třeba zvednete nájem na 400 tis. Kč (tedy o 250 tis. Kč proti současnému stavu) , tak se to při 1000 obyvatelích projeví ve výši 250 Kč za rok na obyvatele a to asi peháním, protože nějaké vodné a stočné se také vyúčtuje na právnické osoby ...). Mohu jim to vrátit tak, že poplatek za odpad nebude 1000 Kč, ale třeba 700 Kč. Podle mne se ty skupiny budou překrývat z 95 %. Samozřejmě jen to oriantační - budou tam i další subjekty, kterým je vodné a stočné účtováno ....
A jen poznámka - až budete případně ty vodovody, kanalizaci a ČOV případně někam vkládat - pokud si budete odčítat DP, dejte pozor na zvolený režim - nyní je to složité vysvětlovat - ozvěte se případně, až byste to reálně chystali.
Dobrý den.
Z dotace SFPI jsme zrekonstruovali objekt "Zlatý jelen".
V podmínkách dotace je možné pronajmout konkrétní rozlohu nebytových prostor k hospodářské činnosti - jedná se o nebytové prostory (kavárna a cukrárna). To jsme již vyřešili.
Ale dotaz píšu k tomuto -
Další nebytové prostory - tj. velký sál můžeme tzv. vypůjčit jen za cenu služeb (tj. za spotřebované náklady - elektřina, voda, plyn, popř. náklady na vybavení a správce).
Bude se jednat vždy o krátkodobé vypůjčení (nikdy ne více jak 3 dnů).
Nevíme, zda můžeme účtovat cenu služeb bez DPH nebo s DPH?}
Pokud správně chápu - v tomto případě budete poskytovat sál a účtujete nějaké "nájemné" - to bude regulováno ve výši vynaložených nákladů (do kterých ale třeba započítáte i mzdu člověka, který se o sál stará, uklízí ...). V této situaci si myslím, že jsou naplněny charakteristiky pronájmu - tedy pokud to bude nájem do 48 hodin - nájemné s DPH 21 %, pokud nad 48 hodin - tak neplátci povinně osvobozeno od daně a plátci pro jeho ekonomickou činnost - mohu se rozhodnout, zda dám s DPH 21 % nebo osvobozeně od daně.
Dobrý den, obec je plátcem DPH a je vlastníkem ČOV+vodovodu+kanalizace, všechno pronajímá společnosti, která ČOV provozuje, z pronájmu dostáváme cca 150 tis. + DPH za rok. V letošním roce bude obec dělat intenzifikaci ČOV za více než 40 mil. Kč. Máme přiznanou dotaci ve výši 30% uznatelných nákladů. V žádosti o dotaci je uvedeno, že obec je plátcem DPH a nebude si uplatňovat odpočet DPH. V uznatelných nákladech je i DPH (viz. příloha). Společnost, která nám bude intenzifikaci dělat nám fakturuje v PDP. Je prosím v pořádku, pokud si z faktur neuplatním odpočet DPH? Děkuji za odpověď}
Jsrem přesvědčen, že toto nastavení není v pořádku. Podle mne tady mohou být dvě varianty:
a) budete obhajovat, že nájemné ve výši 150 tis. Kč naplní charakteristiku úplaty - tedy, že se jedná o ekonomickou činnost obce. Potom je v pořádku zatížit toto DPH. Stavební a montážní práce na této kanalizaci potom budou fakturovány v PDP a budete mít plný nárok na odpočet DPH. Tedy i pro dotaci musíte prohlásit, že náro na odpočet DPH máte a dotace by se měla počítat z částky bez DPH.
b) vyhodnotíte, že nájemné ve výši 150 tis. kč je s ohledem na rozsah pronajímaného majetku natolk symbolické, že nesplňuje charakteristiku úplaty za ekonomickou činnost (k této problematice více v manuálu k DPH č. 2). Neznám, o jaký rozsah majetku se jedná - 150 tis. Kč není málo, ale samozřejmě netuším, zda se celkově bavíme o majetku v hodnotě 80 mil. Kč, nebo třeba 300 mil. Kč. Pokud ale vyhodnotíte, že nenaplníte charakteristiku úplaty, protože nájem je natolik symbolický, že není reálnou úplatou, potm jej nemáte zatěžovat DPH, neuplatňujete si odpočet a dodavatel by měl fakturovat v normálním režimu - respektive byste mu museli sdělit, že nejednáte jako osoba povinná k dani.
Vy byste měli udělat všechno proto, abyste měli nájem nastaven tak, že obhájíte, že je to ekonomická činnost a DPH na nájem je oprávněně a tím máte plné nároky na odpočet DPH - to je relevantní ekonomické chování.
Obec požádala o dotaci na opravu místních komunikací (zpevnění, výměna povrchu..) a v žádosti chybně zaškrtla, že se jedná o investiční dotaci. V roce 2024 proběhla celá realizace a všechny výdaje byly účtovány přímo do nákladů na opravy a údržbu. V únoru 2025 obec obdržela a potvrdila konečné znění smlouvy na poskytnutí investiční dotace. Následně byla dotace vyplacena s pokynem k účtování jako investiční dotace. Dle vyjádření poskytovatele nelze smlouva zpětně opravit na neinvestiční. Prosíme Vás o radu, jak v tomto případě postupovat. Jedná se o částku vyšší než je 0,3% aktiv netto.}
Nejvhodnější by z hlediska dotace bylo, abyste z toho účetně udělali dodatečně investici. Zkuste najít nějaký argument pro TZ - rozšíření komunikací, odvodnění, nové parametry povrchu... Nebo pokud se původní komunikace odstranily až na podloží, museli byste původní komunikace likvidací dodatečně vyřadit a dozařadit nové jako novou výstavbu.
V takovém případě (TZ nebo nová výstavba) byste opravu zaúčtovali zápisem 021 MD/ 408 D. Oprava s použitím účtu 408 se musí popsat do přílohy závěrky - nepište tam, že je to účelově účtováno jako investice kvůli investiční dotaci, ale spíše argumentačně popište, proč to opravujete na investici.
Nevím, o jaký dotační titul se jedná, tak se bojím poradit vám, že byste to nechali na neinvestici a dotaci dali i přes to, že je investiční, na účet 672 - mohlo by to být jako nedodržení druhu dotace sankciováno.
V roce 2023 nám byla schválená dotace z MMR (IROP), ex post, dotace na rekonstrukci MŠ (stavba) a její vybavení. Realizace probíhala až do ledna roku 2025. V průběhu akce jsem žádali o platby na základě předložených faktur, které nám byly postupně propláceny. Závěrečnou zprávu jsem podali 21.03.2025. Mohu účetně vypořádat dotaci k tomuto datu, tj. 21.03.2025 zápisy 346/388 a zároveň 472/346 (příjem pak samozřejmě až po připsání peněz 231/346, 999/955) nebo je nutné proúčtovat (346/388 a 472/346) až po schválení celé akce ze strany MMR, tzn. v květnu 2025? Samozřejmě v tuto chvíli zatím netuším, zda-li požadovaná částka bude v plné výši nebo bude případně krácena. Nemám v tom úplně jasno.
Děkuji mnohokrát za odpověď.}
Nejprve k podrozvaze - ta měla být správně již nulová. Při příjmu zálohy 231/472 se měla postupně odúčtovat. Případný zbytek se má odúčtovat k datu předpisu pohledávky na účet 346. V prvé řadě tedy odúčtujte celou výši dotace zápisem 999/955. Na účtu 955 nechte jen zbytek, pokud mají ještě něco proplatit. Případný nárok na doplatek by měl vyplývat ze zaslané žádosti o platbu. Pokud byste doplatek na podrozvaze nechali, odúčtujete jej k datu příjmu peněz nebo předpisu zálohy, podle toho, co nastane dříve.
U MMR, např. v programu IROP, bývá vyúčtování (předpis pohledávky) možný k okamžiku schválení žádosti o platbu.
Určitě počkejte, až budete znát konečnou výši dotace a vyúčtování bude ze strany MMR akceptováno. Teprve potom zaúčtujete zápisy 346/388 a 472/346.
Prozatím odúčtujte tedy jen tu podrozvahu.
Dobrý den,
ke konci minulého roku jsem v období 12/2024 zaúčtovala dohadu ve výši předpokládané investiční dotace z MMR 388/403 ve výši 1 036 566,- Kč. Letos při podávání žádosti o platbu byly zjištěny nesrovnalosti v zadávací dokumentaci a fakturách a bylo rozhodnuto, že budeme žádat o jinou výši investiční dotace a zbývající část bude neinvestiční, což podmínky poskytovatele dovolují. Potřebuji tedy zaúčtovat opravu dohady a zároveň potřebuji doúčtovat neinvestiční část dotace do výnosů.}
V prvé řadě ověřte, jestli se nejedná o situaci, kdy byly zpětně identifikovány tzv. nepřímé výdaje. Na nepřímé výdaje MMR poskytuje neinvestiční dotaci, pokud jsou ale účtovány do ceny investice (účet 042), patří dotace k nim účetně také celá na účet 403. Příjem nepřímé dotace se jen zatřídí na neinvestiční položku 4116 s neinvestičním ÚZ a nepřímé výdaje se do výše nepřímé dotace značí také neinvestičním ÚZ.
Pokud by to bylo tak, že se přímé výdaje částečně změnily na neinvestiční, pak je přesun zápisem 403 minus D/ 672 D. V případě významné částky - více než 260 tis. Kč nebo 0,3 % aktiv netto k 31.12.2024 zápis 403 minus D/ 408 D a popis opravy do přílohy.
Dobrý den,
prosím, lze poskytnout finanční příspěvek právnické i fyzické osobě, coby protislužbu poskytnutí reklamy nebo propagace města?
Doposud město poskytovalo finanční příspěvky formou dotace na základě veřejnoprávní smlouvy nebo formou daru na základě darovací smlouvy.
Pokud by to bylo za poskytnutí reklamy, jakým způsobem nebo smlouvou by se poskytovalo a jak by se účtovalo?
Děkuji}
V případě, že za poskytnuté prostředky obdržíte protiplnění ve formě reklamy, je to z pohledu DPH úplata za poskytnutou službu. Nejen že by to právně nemělo být sjednáno jako transfer (který má být správně bez protiplnění), ale navíc by zde mělo dojít k odvodu DPH. To berte hlavně jako informaci pro situace, kdy by někdo poskytl "dar" vám na nějakou akci a vy mu za to udělali propagaci.
Když dáváte příspěvek vy firmě, měla by být smlouva o reklamě, účetně jako služba, tzn. účet 518 s pol. 5169.
Městys bude realizovat stavbu rybníka, předmětem bude rekonstrukce a odbahnění stávající malé vodní (požární) nádrže, která byla v 70. letech vystavěna bez stavebního povolení, pozemek v KN ostatní plocha. Po dokončení stavebních prací bude rybník sloužit jako retenční nádrž. Z krajské dotace byla spolufinancována projektová dokumentace na tuto stavbu, při fakturaci projektové dokumentace jsme si nenárokovali odpočet DPH.
Prosím, mohli bychom při stavbě rybníka mít nárok na odpočet DPH? A za jakých podmínek? Případně jaká testovací lhůta při odpočtu DPH? Mohli bychom si nárokovat odpočet DPH na vstupu v případě, že nově vybudovanou retenční nádrž budeme pronajímat neplátci DPH?}
V tomto případě vidím možnost odpočtu DPH velice skepticky. Aby byl nárok na odpočet DPH, musí být prokázána souvislost se zdaňovanou ekonomickou činností. Pokud má být účel "retenční nádrž", tak si moc nedokáži představit, jaká zdaňovaná činnost by tam mohla probíhat.
Například u nájmů - nájem neplátci DPH by byl povinně od daně osvobozen (pokud jsou neplněny charaktesriky nájmu). Jedině u nájmu plátci DPH k jeho ekonomické činnosti by bylo možné rozhodnout se pro nájem s DPH - což by umožnilo odpočet DPH. Nicméně pokud byste nájemce (plátce DPH) sehnali - není mi vůbec jasné, jakou ekonomickou činnost by tam nájemce prováděl - pokud by byl účel "retenční nádrž v obci" bez nějaké přímé vazby například na průmyslový areál.
Pokud je to retenční nádrž, ani není reálné, aby tam bylo třeba poskytnuto právo rybolovu (jako druhý účel) - že by se šlo třeba na poměrný odpočet podle §75.
Takže jsem hodně skeptický ohledně možnosti odpočtu - nemohu ale vyloučit, že konkrétní podmínky a charakter dané nádrže ve Vaší obci by to mohly umožňovat. Pokud máte nějaké konkrétní návrhy, jaká zdaňovaná činnost by tam byla, můžeme to dořešit mailem. Mne nenapadá prakticky nic.
Dobrý den, na základě předávacího protokolu budeme do majetku zařazovat FVE vybudovanou na střeše ZŠ a MŠ, na pořízení je schválena dotace SFŽP, výzva RES+ č. 3/2022. Po dobu udržitelnosti povedeme FVE na našich majetkových kartách, předání na p.o. proběhne až po jejím skončení (budovy jsou p.o. svěřeny k hospodaření). Majetkově máme FVE rozdělenou na technologickou část a TZ budov. Je možné u části FVE, která představuje technické zhodnocení budov, při zařazení nastavit životnost dle zbývající životnosti budov ZŠ a MŠ evidovaných u p.o. (cca 50 let)? Nebo jak nejlépe samostatné TZ do majetkové evidence obce nyní navést? Děkuji.}
Celou FVE účtujte jako TZ, nerozdělujte technologickou část. Vyvětlujeme to v nedávném dokumentu k FVE. Ohledně doby životnosti je to na vás, ale můžete v kooperaci s PO plus minus nastavit životnost, která odpovídá budově, ať to neodepisujete zbytečně rychle. PO si pak přiřadí k budově až jí to v budoucnu předáte a bude pokračovat v odpisování po svém.
Dobrý den, na základě žádosti stavebníka budeme provádět změnu územního plánu. Změna územního plánu pro jeho potřebu by vyšla na hodnotu do padesáti tisíc korun. Poněvadž však nemáme provedenou standardizaci ÚP, bude celková částka činit 350 tis.Kč (standardizace+úprava ÚP pro stavebníka. Mohu poprosit o radu, zda by se mělo na tento případ nahlížet jako na investiční či neinvestičíní náklad? Ještě dodám, že stavebník zaplatí na náš účet celkovou cenu včetně standardizace. Na tento příjem bychom potom pohlíželi jako na poskytnutý transfer....}
Můžete se podívat do starších odpovědí - standardizaci jsme vyhodnotili jako provozní náklad. Jako TZ doporučujeme účtovat v s případě, že je čerpána investiční dotace. Když na to nemáte externí dotaci, můžete to tedy celé účtovat na účet 518 s pol. 5169.
Jen upozorňuju, že případně bude nutné přijatý transfer časově rozlišit přes účet 384, aby se výnos (672) dostal do období vzniku nákladu.
Acha obec účtuje s.r.o.
Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8
IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091
Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010
Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007
(preferujeme e-mailový kontakt)
Odborná pomoc
Ing. Ivana Schneiderová
Ing. Zdeněk Nejezchleb
Bc. Klára Vavrišinová
Kateřina Hudečková