Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.
Hledanému výrazu Dotace odpovídá celkem 5262 dotazů:
Dobrý den, prosím o radu. Obec buduje kanalizaci. Dotace činí 40% způsobilých výdajů. 20% vlastní zdroje a 20% půjčka ze SFŽP.
Stavební práce tedy zaúčtuji pod UZ 90992 60% org 2321 výdaje z dotace
20% org 2321 vlastní zdroje
20% org 2321 prostor.jednotka 1
(nevím, jestli se má použít prostorová jednotka, někde jsem četla, že se nepoužívá ale nevím jak jinak oddělit, co jde z půjčky, nevím také zda i u té půjčky má být UZ 90992)
A pak čemu nerozumím jsou paušální výdaje, co jsem pochopila, jsou neinvestiční, tudíž účtuji na položku 5169 a UZ 90002. Mají být 3,5%. I chápu jak se spočítají, ale co nechápu, že se mi o to zvýší dotace. Jak zaúčtovat, když rozhodnutí je na cca 40 mil a ve skutečnosti dostaneme 41,5mil. Použiji UZ 90992? Ale pak mi to nebude sedět na rozhodnutí, kde je 40 mil. A nebo tu paušální sazbu zaúčtuji UZ 90002, to by i šlo. Co vy na to?
Co je způsobilý či nezpůsobilý, investiční či neinvestiční výdaj a co se počítá do paušálu mi řekne administrátor, jde mi o to, jak nastavit v účetnictví aby to mělo hlavu a patu :-)
Moc děkuji za odpověď
S pozdravem Kleinhamplová}
Nejsem si jistá, že chápu dobře stukturu dotace - jestli je dotace na způsobilé výdaje 40 % a 20 % je půjčka - to vše v rámci jedné smlouvy, tak na vlastní podíl zbývá 40 %.
Pokud jde o nástroj, tam dejte pozor na to, že část opatření je u NPŽP kryto z NPO (EU), tam by se správně měl použít nástroj a zdroj.
V programovém dokumentu je to specifikováno takto:
"NPŽP je financován z prostředků SFŽP ČR. Většina podporovaných aktivit je financována
z příjmů SFŽP ČR, které pocházejí ze zákonných poplatků, odvodů a pokut. V roce 2021
byl NPŽP rozšířen o podporované aktivity financované z dotace poskytnuté SFŽP ČR
z Národního plánu obnovy (NPO) – konkrétně se jedná o tyto podporované aktivity: 1.5.E,
1.8.A, 1.9.A, 3.4.A, 3.4.B, 3.4.C, 5.2.D, 6.1.I, 6.1.J, 8.1.A, 9.3.A a 9.3.B. "
Prostorová jednotka se jako taková používá (pokud je dotace spolufinancovaná z EU), jen se přejmenovala na zdroj, ale pořád platí, že kdybyste měli opatření, kde je financování z NPO, použili byste kromě ÚZ i nástroj a zdroj 5 (pro podíl EU), vlastní podíl se značí jen nástrojem a zdrojem 1. Když byste měli projekt financován ze SFŽP, pak ve výši dotace ÚZ a org, vlastní podíl jen org.
I u půjčky se používá ÚZ - u příjmu a pak u vrácení.
Není to tak, že dostanete dotaci větší, než je uvedeno v rozhodnutí. Částka z rozhodnutí je maximální a je tvořena přímou a nepřímou dotací. Nepřímé výdaje se mají značit neinvestičním ÚZ, ne všechny programy ale mají oddělený ÚZ pro investici a neinvestici. A pozor na to, že pokud jsou účetně správně nepřímé výdaje investiční (patří do ceny majetku), mají se účtovat na kapitálovou položku, např. 6121.
Nepřímé výdaje jsou zavedeny nově hlavně u programů IROP a OPŽP.
Odpovídám alespoň takto obecně, komplexnější zaúčtování dotací zodpovídáme v rámci zakázek, protože je to časově náročnější, je potřeba studovat podklady...
Dobrý den, dovolte otázku na téma dotace - obec koupila v roce 2024 traktor, požádali jsme o dotaci SZIF, po odeslání žádosti nás fond upozornil na chybu v poptávce (spojitost mezi majiteli firem z nabídek) a v listopadu 2024 poslali "Oznámení o stanovení finanční opravy" o 50 %. Přezkum potvrdil finanční opravu. V lednu 2025 byla podepsána Dohoda, kde ale figuruje plná částka dotace s tím, že pohledávka vznikne až po obdržení dokumentu "Oznámení o výše dotace" - předpokládáme, e jej obdržíme někdy v květnu 2025. Vůbec nevím, jestli bych v účetnictví 2024 měla úhradu za traktor rozepsat podle dohody a výše dotace v ní uvedené nebo poníženou o 50 % a jak s vlastně s dohadou dotace... Dohodu i finanční opravu posílám mailem. Moc děkuji za pomoc.}
Jestli jste na základě uvedených podkladů schopni stanovit konečnou výši dotace - víte, že v dohodě je chybná výše s tím, že na základě kontroly dostanete jen 50 % uvedené částky, měly byste v dané očekávané výši dooznačit výdaje a doúčtovat do roku 2024 i dohadu. Podle všeho byla ale dotace přiznaná až po zařazení majetku, tam MF doporučuje postup předpisu pohledávky 346/403 k datu jejího vzniku, tzn. dohada by tak nutná do starého roku nebyla. Pokud jde o značení, tam má MF tendenci požadovat značit výdaje, když jsou informace, aby se to ve výkazu objevilo. V tomto případě by to tedy šlo i oddělit, zjednodušší vám to i inventuru, tzn. dooznačit v roce 2024 jen výdaje a účet 403 řešit až vznikne letos pohledávka, to bude i okamžik, kdy dotaci dáte na kartu majetku a začnete jí nově rozpouštět.
Mám dotaz ohledně přijaté dotace. Dostali jsme investiční dotaci z MMR na rekonstrukci školní výdejny v naší příspěvkové organizaci v Mateřské škole, celé výdaje hradilo také město. Příspěvková organizace má majetek svěřený, takže budovu má v majetku na 021, administrátorka dotace mi sdělila, že příjemce dotace, což jsme my jako město, musí po dobu udržitelnosti mít v majetku rekonstrukci výdejny. Jak toto udělat? Musíme zařadit na jaký účet, když nemáme stavbu a nemůžeme rekonstrukci mít jako technické zhodnocení a navýšení stavby. Máme ji zařadit do majetku jako co? Následně přiřadit transfer a začít rozpouštět u nás v majetku a účtu?}
Můžete TZ vést na samostatné kartě na účtu 021 a po uplynutí udržitelnosti jej účetně převést na PO. Obdobně jako TZ na cizím majetku - když nemáte v účetnictví zhodnocovaný majetek, není jiné řešení.
Můžete zkusit prověřit u poskytovatele dotace - svěření majetku bývá někdy umožněno, právně je majetek pořád obce, jestli ale trvají na účetní evidenci u příjemce, tak jedině takto. Právně i MF jasně deklarovalo, že automaticky je to součást svěřeného majetku.
Dobrý den, prosíme o zodpovězení dotazu:
Město pořizuje automobil pro zřízenou příspěvkovou organizaci Senior-dům, pečovatelskou službu. Město bylo žadatelem o dotaci a obdrželi jsme Rozhodnutí o poskytnutí dotace od MMR – IROP – Komunitně vedený místní rozvoj, schválená výše poskytnuté dotace je Kč 1.388.151,71 Kč.
Pořizovací cena automobilu včetně výdajů na administraci a žádost o dotaci je ve výši 961.888,- Kč. Automobil byl pořízený v lednu 2025 a bude svěřený naší PO. Na MMR bude odesláno vyúčtování, po zaplacení faktury a žádost o změnu, protože pořizovací cena byla vysoutěžena nižší než v žádosti a již nyní víme, že transfer bude poskytnut v nižší částce než je na rozhodnutí, které zatím máme.
V jaké výši sdělit částku dotace PO pro zařazení na kartu majetku? Dle nás se na kartu uvádí výše transferu, která je v současné době schválená, ale v našem případě je IT vyšší než pořizovací cena DHM. Nebo počkat na změnové rozhodnutí o poskytnutí dotace a pak teprve dopsat na kartu a začít rozpouštět. Jak postupovat?
Předem děkujeme za odpověď.}
Je nutné si uvědomit, že nikdy automaticky nepracujeme s částkou dotace z rozhodnutí, ale hlavní roli hrají podmínky dotace. Poskytovatel částku dotace v rozhodnutí určuje na základě vašich podkladů. Zároveň ale uvádí tuto částku jako maximální s tím, že konečná částka dotace se s ohledem na podmínky dotace a stanoveného procenta, odvíjí od skutečné výše nákladů.
V drtivé většině případů v situaci, kterou popisujete (a u MMR to tak určitě budete) poskytnou dotaci nakonec nižší, když skutečné způsobilé výdaje jsou nižší. Ve vašem případě by dokonce dotace byla vyšší než způsobilé výdaje, což je možné pouze u paušálních dotací, kde poskytovatel nezkoumá skutečné výdaje. Např. u IROPu (2021-2027) je to tak, že poskytnou nepřímou dotaci procentem z přímých výdajů s tím, že skutečné nepřímé výdaje mohou být klidně větší, než nepřímé výdaje z rozhodnutí.
Vy se ale ptáte na dotaci jako na celek, takže tam pracujte určitě s konečnou očekávanou dotací - je to důležité pro zaúčtování dohady i značení výdajů. Na kartu majetku i na účet 403 dejte částku, kterou očekáváte. Výše dotace by se měla určit procentem (zjistíte z rozhodnutí) ze skutečných způsobilých výdajů.
Když máte rozhodnutí, máte podklady k účtování o dotaci, takže nečekáte na vyúčtování, dohadu dotace máte účtovat k datu zařazení majetku, PO dotaci předáte v této výši.
Dobrý den, svazek obcí obdržel v roce 2024 investiční a neinvestiční dotaci na "Podporu nemotorové dopravy" z krajského úřadu. Vyúčtování s krajem proběhlo do 31.1.2025 dle Smlouvy. Nyní budou zúčastněné obce doplácet svoje podíly k této dotaci, a to inv. a neinvestiční. Prosím, jak bude svazek a obce tyto transfery účtovat a má svazek k 31.12.2024 zaúčtovat předpis těchto příjmů? Děkuji.}
Pokud se dotace vypořádala až k 31.1.2025, tak stačí předpisy na dotace od obcí až k roku 2025. Otázkou je neinvestiční dotace kvůli akruálu, protože tam se měla udělat dohada na dotaci od obcí 388/672 a rovněž tak za krajem, pokud náklady k akci vznikaly v roce 2024. Lze udělat i dohady na investiční část dotace 388/403, je to v souladu s ČÚS 703, ale když se dohada k 403 neudělá, tak to tak nevadí - není v ní obsažen akruální princip.
Svazek budu účtovat o investiční dotaci jako o dotaci od obcí: 231 pol. 4221 + org. k akci MD/ 348 D. Předpis bude v lednu 348 MD/ 403 D - nebo jestli se stihlo proúčtovat do roku 2024, tím lépe, ubyde vám nutnost dohady - tak nebo tak by se měl výnos proúčtovat do roku 2024.
Neinvestiční dotaci bude svazek účtovat: 231, pol. 4121 + org. k akci MD, předpis bude v lednu 348 MD/ 388 D a +/-672
(org. k akci ke každému použitému účtu). K 31.12.2024 by se měla doúčtovat dohada 388/672 (jak píšeme na začátku - na dotaci kraje i
Obce mohou účtovat jen v lednu, ale pokud měly včas informaci, rovněž měly účtovat dohadu: (572 MD/ 389 D):
V lednu: Závazek: 572(389)/349, úhrada 349/231 paragraf dle účelu svazku nebo akce, položka 5329 D - neinvestiční část dotace svazku, 6349 investiční část dotace svazku. V dotazu neuvádíte, zda byly nějaké zálohy apod. tak je v odpovědi neřešíme.
Obec obdržela v roce 2024 oznámení o přidělení dotace ze středočeského kraje na komunální techniku. Traktor jsme uhradili z rozpočtu obce. Smlouva o dotaci bude uzavřena až v roce 2025, dotace proplacena taktéž 2025. Dotaci mám předepsanou na podrozvaze. Nevím jak postupovat s ÚZ a dohadou.
Děkuji.}
Oznámení o přidělení dotace, trochu nevím co si pod tím mám představit. Jestli je to rozhodnutí o poskytnutí dotace a následný krok je podpis smlouvy. Pokud ano, zvažte nakolik jste nyní schopni odhadnout výši a strukturu dotace pro účely dohady a značení. Pokud k tomu máte potřebné informace, tak bych značila a účtovala časového rozlišení - dohadu do roku 2024.
Ale jestli ne a do doby závěrky nebude podepsaná smlouva, nebo není alespoň "na stole" její znění k podpisu, tak dle MF stačí předpis podmíněné pohledávky na podrozvahu, ostatní se doúčtuje až v roce 2025. Na UZ vůbec nezáleží - je to krajské UZ, výdaje si klidně do roku 2024 krajským UZ označit můžete, ten nevstupuje do výkazů, případně by měli jít i zpětně do roku 2024 dooznačit, když si rok 2024 budete moci znovu otevřít.
V roce 2024 jsme pořídili nové vybavení kuchyně v MŠ v částce
PC 2.414.531,07 Kč, Dotace činila 1.213.695,16 Kč. Následně bylo vybavení Gastro převedeno MŠ. Potřebuji poradit s převodem majetku a dotace na MŠ.
Gastro vybavení jsme zaúčtovali 022/042 dále 401/022 (2.414.531,07,-)
Převod dotace 403/401 (1.213.695,16 Kč)}
Zaúčtování máte dobře. Když se převede v jeden měsíc, aby u obce nenaběhly zbytečně odpisy - odpisuje se až od měsíce následujícího, je to tak ideální. Pozor ale na to, že převod movitých věcí na PO musí být schválen (na rozdíl od TZ svěřeného majetku, které je právně automaticky součástí majetku a převod na PO je pak již jen účetní záležitostí).
A samozřejmě si daný majetek zaevidujte podle svých zvyklostí na účet 909 - je lepší evidovat na tomto účtu majetek v pořizovací ceně, nemusí se aktualizovat o oprávky, které PO zaúčtuje a podchytí se i DDHM. Když byste evidovali v zůstatkové ceně, tak tyto "výhody" odpadávají.
Pozn. Ing. Nejezchleb ke schválování nového majetku u ZL:
Převd nového majetku z pohledu práva, pořízený tzv. do vlastnictví zřizovatele. Standardní cesta - musí to být akt zahrnutý do zřizovací listiny - protože mám vymezit majetek, který je předán k hospodaření. Nicméně již mi nikdo nedokáže říci, zda je právně schůdné, že to vymezím nějak obecně a uvedu, že někdo (třeba zastupitesltvo, nebo Rada ...) může předat další a již ZL neměnit. Pro spoustu lidí je to hrozně pokrokové, nicméně je to pro mne otazník, proč by to nešlo i touto cestou. Ale na to by se musela připravit zřizovací listina ....
Při převodu do vlastnictví PO určitě je třeba orgány obce schválit.
Dobrý den,
město od 01.01.2025 uzavírá "Smlouvy o využití systému odpadového hospodářství města Pohořelic" s místními podnikateli. Jedná se většinou o drobné podnikatele u kterých je zahrnut i směsný komunální odpad. Větší podnikatelé musí na směsný odpad uzavřít smlouvu se svozovou firmou. Tříděný odpad (plasty, papír, sklo, dřevo) mohou dávat do kontejnerů na sběrných hnízdech ve městě nebo na sběrný dvůr, případně do popelnic na tříděný odpad, které mají doma. (Město občanům pořídilo z dotace popelnice na plast, papír a bio odpad.) Prozatím jsme si neuplatňovali nárok DPH u přijatých faktur. Uplatňovali jsme si jen malou část (ve výši přefakturace), u faktury za obsluhu sběrného dvora a dopravu odpadů ze sběrného dvora. Obsluhu a dopravu částečně přefakturováváme 4 obcím v ORP. Chtěla bych si uplatnit DPH dle "Úvahy k odpočtům DPH - aktualizace 1-2024". Jenže jedna ze 4 uzavřených smluv s FCC je uzavřena na paušální částku za osobu/měsíc - je v tom jak vývoz popelnic na kom. odpad a tříděný odpad, tak vývoz kontejnerů na sběrných hnízdech i s likvidací odpadů. Nově je tam zahrnuta i likvidace odpadů z podzemních kontejnerů. Doprava z podzemních kontejnerů je fakturována zvlášť, protože na vývoz musí být jiné auto "s rukou". FCC je schopno mi poskytnout pouze náklady v % u jednotlivých komodit. Zkoušela jsem udělat propočty nároků DPH u faktur kde známe množství a částku tak i u paušální faktury. Prosím o názor, zda můžu uplatnit DPH u paušální faktury na základě oznámení FCC a následného propočtu. Protože nevidím možnost přidat k dotazu přílohu, zašlu podklady panu Nejezchlebovi na email. Ještě mám dotaz ohledně Přílohy č. 4 Ceníku Eko-kom - podíl obalové složky. Můžu zařadit vývoz tříděného odpadu od občanů a podnikatelů - do veřejné a individuální sběrné sítě?}
Přílohy jsem prošel a za mne souhlas s Vámi navrženým postupem (tedy využít oznámení FCC). Myslím si, že je obhajitelný, byť tedy si myslím, že by bylo mnohem lepší s FCC sjednat ceny za svoz podle jednotlivých komodit (vy potřebujte náklady podle jednotlivých komodit třeba i kvůli vyplňování hlášení pro EKO-KOM).
A ano - vývoz tříděného odpadu od občanů a podnikatelů je ten první sloupec (zahrnuje jak Dor to Door, tak vývozy kontejnerů a zvonů).
Budujeme odpadové centrum. K 31.12.2024 byla stavba dokončena.
Na stavbu máme dotaci UZ 15501 (investiční) a 15016 (neinvestiční). V podmínkách je, že musíme mít i neinvestiční výdaj, a to projekt v hodnotě řádově 550 tis. Kč, který jsme ale hradili již v roce 2021 a máme ho veden na účtu 042, protože jsme v roce 2021 nevěděli, že na projekt bude neinvestiční dotace - jakým způsobem ho z účtu 042 "dostat", aby splňoval podmínku na neinvestiční dotaci. Samozřejmě v roce 2021 byl účtování 042/3723 6121.}
Pravděpodobně máte na mysli dotaci z OPŽP, kde je automaticky na nepřímé výdaje typu PD poskytovaná neinvestiční dotace. V takovém případě nechte PD na účtu 042, dotace na ní patří na účet 403, protože účetně je to tak správně. MF pro tyto případy určilo postup takový, že nepřímé výdaje do výše nepřímé dotace značíte neinvestičním ÚZ, nepřímá dotace se označí na příjmu také neinvestičním ÚZ a neinvestiční příjmovou položkou, to je jediné, jak tu podmínku neinvestice pro tuto situaci zajistíte (jinak máte postupovat v souladu s účetními předpisy, tzn. když je to správně investiční výdaj - vstupuje do ceny investice, patří na účet 042).
Značení doplňte jen ručně na dokladu.
Dobrý den,
prosím o radu při účtování projektu Pořízení vybavení do školní kuchyně, dotace je k 3.2.2025 ve fázi:
- 10/24 zaregistrována žádost o dotaci SZIF (100 %, konkrétně částka 295 153 Kč)
- 10/24 projekt předfinancován obcí, vybavení nakoupeno, zaplaceno a zařazeno do majetku, vč. nákladů na zpracování žádosti (celkem 402 702,76 Kč, z toho zaúčtována na 028 částka 219 176,98 Kč a na 022 částka 183525,78 Kč)
- majetek zařazený na 022 odpisován od 11/24
- 1/25 (15.1.) sdělení o provedené administrativní kontrole, je zde uvedeno, že budeme vyzváni k podpisu Dohody.
V účetnictví jsou náklady odděleny (orj.). Co vše má být zaúčtováno k 31.12.2024?}
Podívejte se prosím na dotaz z 29.1.2025 "žádost o dotaci postoupena ke schválení". Zvažte, nakolik jste nyní schopni odhadnout výši a strukturu dotace pro účely dohady a značení, ale jestli do doby závěrky nebude podepsaná dohoda, nebo není alespoň "na stole" její znění k podpisu, tak dle MF stačí předpis podmíněné pohledávky na podrozvahu, ostatní se doúčtuje v roce 2025 - jestli budou chtít ještě něco dokládat, tak až při vypořádání předpis 346/403 a nově začít rozpouštět (zadat i nově na kartu majetku).
Dobrý den,
stavíme kanalizaci od roku 2022, v roce 2022 a 2023 jsem zaúčtovala dohadu dotace ve výši nákladů toho roku na účet 388/403, V roce 2024 jsem zaúčtovala dohadu ve zbývající výši, aby na účtu 403 byla celková částka dotace uvedená ve smlouvě. Tedy na účtech 403 a 388 mám částku 125.812.812,75Kč. Zálohy na dotaci jsem účtovala na účet 472, zálohy na dotaci jsou již všechny vyplaceny. Z důvodu zaokrouhlování na účtu 472 je na konci roku 125.812.812,34 Kč - rozdíl je tedy 0,41Kč. Na podrozvaze taky zůstalo 0,41. Vypořádání dotace má být dle smlouvy do 12/2025.
Teď nevím, zda ten rozdíl mám zúčtovat už teď, nebo až při závěrečném vypořádání.
Prosím Vás o radu, kdy rozdíl zúčtovat a napsat i přesný postup.
Děkuji.}
Vycházela bych při dohadě z částky, kterou poslal SFŽP na základě průběžných žádostí o platbu, protože když při vyúčtování nezvnikne jiný problém, měla by tato výše být konečná - již z jejich strany zaokrouhleno tak, jak uznali.
Je to malá částka, ale když do závěrky stihnete, můžete upravit do 31.12.2024 výši dohady a dotaci na kartě majetku. Je to ale zbytečně pracné, takovýhle rozdíl můžete vypořádat klidně až v rámci vyúčtování takto (když vyjdu, že uznají to, co poslali na zálohách):
346 MD 125.812.812,34 Kč, 403 MD 0,41 Kč/ 388 D 125.812.812,75Kč a 672 MD/ 403 D 0,41 Kč - rozdíl od dohady se zúčtuje do výnosů, nemění se účet 403 v účetnictví ani v majetku.
Podrozvahu vynulujte, tam se má vždy odúčtovat na konci vše, co tam je, ne to, co přišlo - mohou vznikat i větší rozdíly.
ÚSC/obec neplátce DPH.
Faktura ve změní: „výměna elektroměrového rozvaděče s přípravou na FVE, výměna podružného rozvaděče a příprava elektroinstalace úřední desky“ výše 115 868,17 Kč, na obecní budově č.p.1 , která je zároveň sídlem. Tato fakturace se vztahuje k 2 akcím, které byli provedeny najednou.
Na budově č.p.1 je umístěna FVE, která je určena pro veřejné osvětlení, ale ve smlouvě Smlouva č. 7221300329 o poskytnutí podpory ze SFŽP není uvedeno a elektronická úřední desku.
1.část faktury 60.311,02 CZK (výměna podružného rozvaděče a přípravu el. úř. desky) jsem dala na technické zhodnocení budovy.
2.část ve výši 55.557,15 CZK (výměna elektroměrového rozvaděče s přípravou na FVE=uznatelná náklad podpory SFŽP na další TZ budovy, včetně držáků (které jsou na jiné faktuře). Panely a technologickou část jsem zařadila jako 022.
Dotaz: mám správně rozděleno na TZ budovy na č.p. 1? tj. dvě různé technické zhodnocení, které budou vedeny samostatně na dvou kartách majetku pod samostatnými inventárními čísly?
Pro účtování jsem chtěla použít § 3639 nebo § 3631 , ale diskuzích je převaha § 2115, jaký použít?
ÚZ 90504 je určen pro Modernizační fond (investici), nástroj dle číselníku je 171, zdroj 5 – dle informace z diskuze?
Děkuji za odpověď, s tímto nemám takovou zkušenost a pročetla jsem snad všechny dotazy týkající tohoto tématu v diskusích. V případě, že je možné s vámi sjednat individuální placenou konzultaci, rády bych si domluvila schůzku.}
Z dotazu jsem pochopila, že vám jde především o majetkovou klasifikaci. Pokud jde o druhý případ, tak celá FVE by měla být TZ budovy, viz nedávný dokument, který jsme k tomu zpracovali. Technické zhodnocení má být v tomto případě vedeno na stejné majetkové kartě, kde je vedena zhodnocovaná budova čp. 1. TZ se eviduje na samostatné kartě ve výjimečných případech - např. TZ na cizím majetku, TZ na svěřeném majektu (pokud jej chce evidovat obec, např. kvůli dotaci), TZ majetku oceněného 1 Kč atd. Toto je ale klasické případy, kdy zhodnocujete běžnou stavbu, neoceněnou 1 Kč, takže TZ v tomto případě má zvýšit cenu budovy (majetkový program běžně umožňuje majetek zhodnotit na jedné kartě).
Paragraf byste měla volit podle převažující části. Hodnotově jsou obě části faktury skoro nastejno, tak odpa možná by zde byl nejlepší odpa 6171, když je to obojí TZ a práce související na FVE nepřevažují. Ale možná kvůli dotaci byste způsobilý výdaj k FVE měla dát na odpa, kde budete sledovat FVE, klidně 2115 a na 6171 dát zbytek (výdaje k úřední desce). Rozdělen výdaj máte, tak to bude nejlepší.
Jinak tady bych to posoudila takto:
1. Úřední desku zařadíte na účet 022, takže související výdaje patří do její ceny. Tou přípravou je asi myšleno zajištění odpovídajícího elektrického připojení - tam souhlas s tím, že přípravné rozvody by se mohly zařadit jako TZ.
2. FVE bude další komplexní TZ, ale ještě není dokončené - jak píšu výše, celou FVE zařadíte jako TZ budovy, bude na to i dotace, takže zatím bych nechala rozpracované na účtu 042. Jestli je FVE již dokončená, tak to zařaďte i s FVE celé jako jedno TZ (zvýšit opět o to cenu stavby na její majetkové kartě).
Pro komplexnější dotazy a poradenství nabízíme možnost zadat místo dotazu zakázku, případně i s přílohami.
Od roku 2021 obec budovala komunikaci, v roce 2024 požádáno o dotaci, dotace byla přidělena v červnu 2024, kdy jsem se i dozvěděla pokyny k účtování, v listopadu přišly peníze na účet. Do uznatelných nákladů bylo zařazeno pět faktur, z toho tři z roku 2023, já teď váhám, jakým způsobem označit výdaje ÚZ. Jde vždy pouze o části faktur, dvě jsou z roku 2024, to není problém, ovšem jak postupovat u těch tří z roku 2023 ? Označit jen nějak ručně na fakturu ? V tom případě ale bude rozdíl ve finančním výkazu, kde je u ÚZ celý příjem, ale byla by jen část výdaje. Nebo kontaktovat MMR ?}
Faktury z minulých let opravdu označíte jenom ručně. Minulá účetní období jsou už zavřená a do nich nelze vstoupit a něco doupravit. Pokud máte uznatelné náklady z minulých let, tak se nebojte je ručně označit ÚZ. Je spousty dotací, který se týkají několika účetních období nebo se poskytují ex-post (dodatečně). Na kartě majetku byste měla mít od června přiznanou dotaci a měla byste ji začít rozpouštět (403/672) proti odpisům majektu.
Budu o něčem účtovat k 31.12.2024? Náklady na akci Vybavení pro kulturní akce jsou uhrazeny v roce 2024. Máme ze SZIF Sdělení o zaregistrování žádosti-05/2024, dále Oznámení o výsledku hodnocení předložené žádosti- vybrána k financování ze dne 7.6.2024 a Sdělení o provedené administrativní kontrole ze dne 29.10.2024-dotace je postoupena ke schválení.
Budu dělat dohad dotace? Zařazení do podrozvahy budu dělat? Výdaje označím asi jen ORGem akce, když neznám další podrobnosti ( úč.znak apod. )}
Pročtěte si k tomu např. tato pravidla:
Uvádí se tam: "V případě, že je projekt schválen k poskytnutí dotace z SP SZP, je žadatel vyzván
k podpisu Dohody. Dohodu je žadatel povinen podepsat ve stanovené lhůtě."
Já z dotazu nevím, z jakého programu jste žádali, tak si projděte pravidla, ale jestli neznáte ještě výši dotace a strukturu financování, tak nemůžete výdaje značit a účtovat dohadu.
Podívejte se na dotaz ze 7.1.2025 "dotace SZIF - vyvážečka dřeva", přijde mi to jako podobný případ, kdy MF určilo toto:
"doporučení žádosti k financování není dostatečný podklad ke značení výdajů ani k účtování o dotaci. Uvažovali by max. o zachycení podmíněné pohledávky na podrozvaze, nic víc. "
Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jestli se dohada na dotaci 388/403 na FVE účtuje pouze u zařazeného majetku, nebo i nezařazeného. Vznikly nám tři objekty s FVE, jeden je zařazen v roce 2024 a dva budou až letos. Obdrželi jsme již všechny faktury za FVE, jen jedna přijde letos. Nebo se má dohadovat pouze dotace na FVE, která je již v majetku? Zatím máme jen rozhodnutí a předpokládanou výši dotace.
Ze sociálního fondu hradíme obědy zaměstnanců ve školní jídelně, které si odnáší sebou. Patří na účet 527, nebo 518?
Děkuji}
Dohada se má účtovat i ve vztahu k nezařazenému majetku. Vždy k 31.12. ve výši profinancované dotace. Druhý okamžik kdy účtujeme dohadu je k datu zařazení, pokud je v daném roce majetek zařazen.
V okamžiku zařazení se dotace zadává na kartu majetku a od dalšího měsíce se má začít rozpouštět do výnosů.
U FVE je složitější odhad konečné výše dotace, tak případně pak můžete upravit výši dotace na kartě, kdyby vznikl významnější rozdíl.
Rozhoduje obsah, nikoliv forma stravování, takže pro příspěvek na stravování bych jednotně volila účet 527. Někdo volí účet 528, ale když je to nárokové z vnitřního předpisu, je to daňově uznatelný výdaj a obsahově to splňuje náplň účtu 527.
Acha obec účtuje s.r.o.
Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8
IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091
Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010
Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007
(preferujeme e-mailový kontakt)
Odborná pomoc
Ing. Ivana Schneiderová
Ing. Zdeněk Nejezchleb
Bc. Klára Vavrišinová
Kateřina Hudečková