Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.
Hledanému výrazu Dotace odpovídá celkem 5220 dotazů:
Dobrý den, chtěla bych Vás požádat o radu s účtováním, určením odpa a položek. Naše obec uzavřela smlouvu o spolupráci se sousedním městem na realizaci projektu Cyklostezka. Realizace projektu proběhne s podporou dotačního programu IROP. Žadatelem a příjemcem dotace bude město, které má již uzavřenu smlouvu o dílo se zhotovitelem. Město požádalo naši obec o pomoc s předfinancováním projektu. Za tímto účelem jsme požádali banku o úvěr ve výši 10 mil. Kč s čerpáním od 28.4.2025 a splacením do 31.12.2026.
1) Čerpání úvěru proběhlo na náš obecní běžný účet 29.4.2025 (budu účtovat 262100/281300; 231100/262100 pol.8113.
2) Nyní musím městu poslat 8,2 mil. na předfinancování podílu dotace EU v rámci smlouvy o poskytnutí návratné finanční výpomoci - tu nám město musí vrátit z prostředků dotace do 31.7.2026 (zde si nevím rady s účtováním ani odpa a pol.).
3) A dále musím uhradit městu v rámci veřejnoprávní smlouvy o poskytnutí dotace (což zahrnuje 15% podílu obce na povinné spolufinancování dotace a 5letou následnou péči celou hrazenou z vlastních zdrojů) ve výši necelých 2 mil. Kč. (také si nevím rady se zaúčtováním a správným odpa a pol.)
4) Dále bych Vás chtěla požádat o radu s účtováním, odpa a pol v případě splátky návratné finanční výpomoci od města
5) Také Vás prosím o radu s účtováním, odpa a pol. ohledně splátky úvěru obcí
Ještě bych chtěla zmínit, že cyklostezka bude místní komunikací IV.třídy. Každé ze smluvních stran (tedy obci i městu) připadne do výlučného vlastnictví ta část cyklostezky, která se nachází na jejím katastrálním území.
Předem velmi děkuji za pomoc a za radu. S přáním hezkého dne Michaela Patková, účetní obce}
1. Volila bych účet 451 jako dlouhodobý úvěr, když je poskytnuto v dubnu 2025 a splatnost je 31.12.2026, tak je to déle než rok. Dlouhodobá položka je 8123. Zápis 262/281 se asi vztahuje k výpisu úvěrového účtu, lze takto přes účet 262.
2. Splatnost je opět za déle než rok, tak pokud je to právně sjednáno jako NFV (nezapomeňte dodržet administrativní pravidla zákona č. 250/2000 Sb.), poskytnutí bude zápisem 462 MD/ 231 D, odpa 2219, pol. 6441.
3. Když je uzavřena veřejnoprávní smlouva o poskytnutí dotace, měla by být opět dodržena administrativní pravidla zákona č. 250/2000 Sb. Mj. také vyúčtování. Musíte se zase rozhodnout, do kdy je sjednáno vyúčtování vzhledem k posláná peněz. Pokud do roka, volíme krátkodobý účet, jinak dlouhodobý. Poskytnutí tedy zápisem 373 (472)/ 231, RS odpa 2219, pol. 6341. Je potřeba dodržet veškeré náležitosti účtování transferu s vypořádáním - dohada spotřebované výši vždy k 31.12. až do doby vyúčtování zápisem 572/389, pokud se posílá hned celá sjednaná částka, nemusí se účtovat podrozvaha...
4. Příjem od města bude 231 MD, bez odpa, pol. 2441/ 462 D.
5. Úvěr budete splácet 451 MD/ 231 D pol. 8124. Případně s úvěrovým účtem 262 MD/ 231 D poslání splátky, zobrazení na výpisu úvěrového účtu 451 MD/ 262 D.
K převodu vlastnictví dojde asi až po uplynutí udržitelnosti, to se bude řešit s ohledem na právní povahu, pravděpodobně bude sjednáno bezúplatné předání, kdy převezmete nerozpuštěnou dotaci i svůj příspěvek na 403 D, 081 D oprávky, 401 D zbytek a na MD proti tomu pořizovací cenu cyklostezky.
Máme v rozpočtu schválené provozní dotace pro naší školu. Škola, ale během roku žádá o další příspěvky např. na plavání, lyžařský kurs, balíčky pro děti k Mikuláši atd.. Zastupitelstvo vždy tyto mimořádné příspěvky schválí a teď jak to správně účtovat. Mám udělat vždy na tyto příspěvky rozpočtové opatření a účtovat stejně jako provozní dotace po. 5331 par. 3113 a nebo použít jinou položku? Auditu se nelíbilo, že poskytujeme tyto příspěvky, když jim poskytujeme provozní dotace.
Děkuji za odpověď.}
Podle účelu jsou to vše provozní příspěvky (ne investiční) a je na rozhodnutí ZO, v jaké výši a na jaký účel příspěvek schválí. Navyšování během roku je možné, musí se ale udělat rozpočtové opatření, postupuje se, jak uvádíte. Pro provozní příspěvky zřizovatele je určena pol. 5331, žádná jiná.
Jediné riziko je nehospodárnost - to eliminujete tím, že kontrolujete hospodaření PO, můžete požadovat vyúčtování příspěvků (potom by se jen o nich účtovalo jako o příspěvcích s vypořádáním).
Výtky auditu v situacích, které popisujete, nepovažujeme za legislativně odůvodněné.
V roce 2024 jsme obdrželi inv.dotaci pro hasiče ve výši 198.000,-Kč. Letos bylo utraceno , ale nebyla dodržena spoluúčast takže jsem museli vrátit částku ve výši 825,66 Kč zpět na účet KÚ. Účtovala jsem vratku : 231 ÚZ 00022 6402 5366 D/403 -D (825,66) . Nyní jsem kontrolovala sestavy a mám pod ÚZ 00022 částku 198.000 + 825,66 . Při úhradě faktury jsem pod ÚZ dala celou částku 198.000,-Kč.Teď nevím jak opravit.}
Podle vámi uvedené položky 5366 se tedy jedná o výdaj z finančního vypořádání dotace s krajem. Je vhodné se s poskytovatelem dotace domluvit (kvůli konsolidaci), jakou RS u vratky použít. Vratku na základě výzvy byste účtovali na odpa 5512, pol. 5904.
Pokud máte zařazen majetek v užívání, a je po vypořádání tak kdybychom se měli držet účetních předpisů, tak necháte dotaci na účtu 403 v původní výši, nadále jí budete z této výše rozpouštět a vratku zaúčtujete na účet 672. Vratka není v nějaké významnější částce. Na kartě majetku necháte také původní výši dotace, jen do informací uvedete poznámku o vratce. Vratku předepíšete zápisem 672 MD/ 347 D a uhradíte 347 MD/ 231 D.
Pokud však nemáte ještě zařazeno do užívání, není účtována dohada 388 MD / 403 D a dotace není vypořádána, vratku uhradíte jako vrácení části zálohy 374 MD / 231 D. A další účtování o zařazení majetku a vyúčtování dotace by bylo už ve správné výši dotace.
Výdaje jsou letos, opravila bych účtování rozepsané faktury podle skutečnosti, tedy ponižte fakturu o tu částku vratky. Respektive přeúčtujete výdaje z ÚZ na vlastní zdroje zápisem: 231 ÚZ 00022 na straně D mínusem na 231 bez ÚZ (jen org) plusem.
Ale pozor na to, že je to krajská dotace - zrovna Ústecký kraj pokud vím, požaduje značit všechny výdaje ÚZ, k tomu vždy volíme org a pak v praxi řešíme, jak oddělit vlastní podíl, např. navíc orj. Raději to ve smlouvě prověřte - vy máte značeno ÚZ jen ve výši dotace, hodně obcím to v poslední době vraceli k opravě. ÚZ je zde interním značením, tak je opět na kraji, jestli jej bude požadovat i u vratky, to se s nimi domluvte.
Pak by ve výsledku to přeúčtování ÚZ výše nebylo potřeba, jen byste museli poupravit celé značení - ÚZ a org celkové výdaje, ÚZ, org a orj vlastní podíl (zde vzít v úvahu tu vratku). Není to běžný postup, ale protože to není státní ÚZ, je na kraji, jak to bude chtít interně u příjemců vykázat (u státních dotací se ÚZ volí do výše dotace).
Dobrý den, obdrželi jsme rozhodnutí o poskytnutí dotace z OPŽP 2021-2027 (výzva 05_23_035) na sanaci staré ekologické zátěže, které neobsahuje informaci, zda se jedná o investiční či neinvestiční prostředky. Jedná se o sanaci bývalého lomu, který byl v minulosti zavezen nebezpečným odpadem. Předpokládám, že budu účtovat jako technickou rekultivaci: 3729/6121/N 148, Z 5, UZ 15501, popř. s p. 5169 a UZ 15016 (úhrada za úspěšné podání žádosti o dotaci, administrativní úkony během realizace atd.). Po ukončení zařadíme na ú.021. Nárok na uplatnění DPH není. Je tento postup správný?}
Podle popisu se jedná v podstatě o rekultivaci skládky, což by mělo být účtováno jako neinvestice. Druh dotace vyplývá z podané žádosti, to prověřte, aby před proplacením dotace byl druh dotace v souladu s druhem výdaje.
Když to vyhodnotíme jako neinvestici, pak pol. 5169, ve výši dotace ÚZ 15016, nástroj 148 a zdroj 5. (Podle čísla výzvy je to financováno z Fondu soudržnosti, takže nástroj 148 je správně.) U OPŽP bývají poskytovatelem vyčísleny nepřímé výdaje (věcně projekt, stavební dozor, administrativa, žádost o dotaci, apod.), na které se poskytuje nepřímá neinvestiční paušální dotace.
Vaším postupem by se značilo, kdyby přímé výdaje byly investiční, pak se nepřímé výdaje značí neinvestičním ÚZ, ale pozor na to, že nepřímé výdaje vstupují také do ceny investice a účtují se na kapitálovou pol. 6121 a účet 042. U nepřímých výdajů, pokud souvisí s investicí tedy značíme pol. 6121 neinvestičním ÚZ do výše nepřímé dotace.
Obracím se na Vás s utvrzením v několika případech rozpouštěním transferů.
Finance od MZE jsou odsouhlasená dotace 11/2023, kolaudace vodovodu je 12/2024, vodovod je zařazen 12/24 - odepisován od 01/25, transfery od MZe se budou rozpuštět tedy také až od 01/25 ?
Finanční příspěvek od fyzického osoby na vodovod dle smlouvy 06/24, zaplacen 10/25, tež se bude tento transfer rozpuštět až od 01/25 ? Protože vodovod byl zařazen 12/24 - odepisován od 01/25 ?
A pak mám jeden případ, kdy faktury jsou v roce 6-8/2024 na které se žádá, ale dotace přišla na bankovní účet až 01/2025, kdyby rozhodutí bylo 11/24, rozpuští se transfer dříve nebo až od 11/24 ?}
K 1) ano, transfer by se měl začít rozpouštět od následujicího měsíce po zařazení.
K 2) Jestli jsem to pochopila správně, tak smlouva byla podepsána 06/2024, takže ano, o příspěvku jste věděli a při zařazení vodovodu do majetku, měl být příspěvek doplněn na kartu majetku a od následujicího měsíce se začít rozpouštět. I tento příspěvek patří na účet 403.
K 3) Nezáleží, kdy dorazily finanční prostředky na účet, spousta dotací je ex-post. A fin. prostředky přichází až dodatečně po zařazení majetku. Vždy záleží, kdy máte informaci o poskytnutí dotace, tedy rozhodnutí o poskytnutí dotace. Pokud rozhodnutí je, tak vždy při zařazení byste měla účtovat dohadnou položku zápisem 388 MD / 403 D a dotaci zapsat na kartu majetku a začít rozpouštět. Pokud rozhodnutí ještě není, dotace se zapisuje na kartu majetku až v době, kdy to rozhodnutí máte. Také nečekáte na finanční prostředky.
Městys dostal rozhodnutí o přidělení dotace: Program Z1537 Podpora provozu návštěvnických a informačních středisek v Programu Dům přírody. Název akce: Příroda a my-vzdělávací iniciativy v Domě přírody Českého lesa. ID akce:Z153701000015, Identifikační číslo EIS S/01578/SOPK/25, typ financování: EX ante. Účel akce: zajištění provozu Domu přírody Českého lesa v roce 2025 podle ročního plánu činnosti DP. Poskytovatel akce: Agentura ochrany přírody a krajiny České republiky. Stránky "Obec účtuje" jsem prohledala, ale nějak si nevím rady se zaúčtováním. Prosím o radu se zaúčtováním, děkuji.}
Našla jsem k tomuto tématu tuto výzvu: https://dotace.aopk.gov.cz/-/vyzva-v-programu-dum-prirody-2025
Ale, blíže jsem k tomuto programu nic nenalezla. Pouze, že podpora je poskytována formou dotace z prostředků AOPK ČR v souladu s touto výzvou a dále za podmínek stanovených v rozhodnutí o poskytnutí finančních prostředků. Jako náklady výzvy lze uplatnit náklady vzniklé od 1. 1. 2025 do 31. 12. 2025.
MF vloni k AOPK vydalo metodiku: https://www.mfcr.cz/cs/dane-a-ucetnictvi/ucetnictvi/ucetni-reforma-verejnych-financi-ucetnic/metodicka-podpora/pracovni-skupina-transfery. Ale o tomto programu se v ní nepíše.
Předpokládám, že příjemcem je městys. Příjem neinvestiční dotace se účtuje zápisem 231 MD + RS / 374 D. Vyúčtování a schválení ZVA: 346 MD / 672 D a zúčtování zálohy 374 MD / 346 D.
Pokud jde o značení, kontaktovali jsme přímo AOPK a MF a závěr je takový, že použijete ÚZ 15340. V den, kdy jste nám poslali dotaz vám od AOPK mělo rozpočtové zatřídění i dojít e-mailem (aktualizovaná metodika, která se bohužel ještě nedostala na stránky MF), paní mi ho přeposlala a jste v příjemcích. Nástroj a zdroj zde nepoužijete, to je tam zavádějící, nevšímejte si toho zdroje 1, je to čistě z národních zdrojů, kdy obce v tomto případě zdroj nepoužijí.
Naše obec přijala Rozhodnutí o poskytnutí dotace: Poskytovatel: Agentura ochrany přírody a krajiny ČR, Program: Z1507 Operační program životní prostředí – 2021-2027 – AOPK ČR, akce: Výsadba dřevin v obci.
V Rozhodnutí uvedeny informace: ÚZ k této akci jsou 15016 – neinvestice, v případě investic 15501, nástroj 148, prostor. jednotka – 5. Financování akce: Poskytovaná částka ze stát. rozpočtu Kč 293.961,--, jiné zdroje Kč 51.876,-- (což jsou vlastní zdroje příjemce dotace).
Dle uvedeného bude příjem dotace zaúčtován takto?:
SÚ 231, AÚ 200, nástroj 148, prostor. jednotka 5, ÚZ 15016, pol. 4116, ORG 0425 (značení akce).
Dotační specialista, který se nám stará o administraci dotace nám sdělil, že projekt je neinvestiční a že dotace je spolufinancována z EU (část jde ze SR ČR) – nevím, jak to tedy je, když v rozhodnutí nepíší nic o příspěvku z národních zdrojů, nemají zde rozpis na příspěvek z národních zdrojů a příspěvek EU. Podle informací z Rozhodnutí nám to připadá, že celá dotace je z EU???
Ještě, prosím, co se týče navedení příjmu dotace do rozpočtu. Výsadba bude provedena v r. 2025 a v dalších třech letech následná péče. Do rozpočtu r. 2025 do příjmů navedeme na základě Rozhodnutí jen poměrnou část dotace, která se bude vázat na rok 2025 a postupně v dalších 3 letech
zbývající poměrné části? (Projekt je etapový, podání žádosti o platbu je celkem 4x).
Výdaje - výsadba: par. 3745, pol. 5169, účet 518.}
Jak píšete, pro investiční dotaci OPŽP je určen ÚZ 15501 a neinvestiční dotace (na nepřímé výdaje případně na přímé neinvestiční výdaje) OPŽP ÚZ 15016. Nástroj je zde určen 148, viz metodika k účtování transferů od AOPK:
Ano, zdroj 5 - financování z EU. Takto značíte procenticky do výše dotace. Vlastní podíl na způsobilých výdajích se značí jen nástrojem a zdrojem 1. Nezpomeňte na vykazování nepřímých výdajů v rámci ZMV (tzv. zjednodušená metoda vykazování).
Podle dostupných informací, které máme, nevím, z čeho váš dotační specialista usuzuje, že část dotačních prostředků je spolufinancována ze SR. Měla byste se poptat u něho a popřípadě by vám měl doložit rozdělení, popř. písemnou informaci z čeho tak usuzuje. Pokud já vím, tak v tomto případě podíl SR není, bývá případně stanoven jen podíl obce - ve výše uvedené metodice je uveden také jen zdroj 5 pro tyto ÚZ.
Co se týká příjmů v rozpočtu, tak ano, měla byste v aktuálním roce mít pouze příjmy, které vám přijdou nebo je očekáváte v tom daném roce. A stejným způsobem pracovat i s rozpočtem v následujicích letech. Co se týká výdajů. Pokud Vám firma nejen dřeviny prodala, ale i vysadila, tak ano jedná se o službu, pol. 5169. Pokud však vám pouze firma dřeviny prodala a o výsadbu se postaral někdo jiný, tak nákup dřevin se účtuje na pol. 5139.
Na podrozvaze byste měla nechat vždy tu neproplacenou část dotace, která vám zatím nepřišla. O přijatou částku jí snížíte až v roce při příjmu dotace nebo při předpisu pohledávky z vypořádání - co nastane dříve.
Dobrý den ,budeme opravovat schody ke kostelu, vyřizujeme dotaci. Schody nejsou přímo zařazeny v majetku obce-nevíme jejich skutečnou hodnotu, jsou ale na pozemku patřící obci. Bude se jednat o rekonstrukci .Prosím je neinvestiční nebo investiční dotace? Děkuji.}
Z dotazu nejsem schopná druh dotace jednoznačně určit. Nejprve k majetkové klasifikaci schodů. Měli by být evidovány jako samostatná stavba, nevím, jestli se v minulosti nezařadily třeba ke kostelu, nebo se historicky neevidovaly. Podle toho máte teď následující možnosti:
a) Schody zařadíte jako vícenález zápisem 021 MD/ 401 D, ocenění v reprodukční pořizovací ceně (aktuální hodnota), stačí kvalifikovaným odhadem. Následně budete účtovat o opravě nebo technickém zhodnocení. Jestli se uvedou do původního stavu, ve stejné trase, je to oprava. TZ jen pokud by nové schody měly jiné parametry, než ty původní (šířka, délka apod.). Aby to byla investice, musí být částka TZ nad 40 tis. Kč. TZ pod 40 tis. Kč nebo oprava jsou neinvestice, v souladu s tím je potřeba určit druh dotace.
b) Pokud by se původní schody úplně odstranily a vystavěly nově, dalo by se to pojmout jako kompletní obnova, kdy byste staré schody již nezařazovaly a účtovaly byste o nových schodech jako nové stavbě. Stavba se zařazuje na účet 021 od 0,1 Kč, takže by to v tomto případě byla investice.
Pojem rekonstrukce je nic neříkající - byť by měl představovat TZ, tak pojmy oprava/rekonstrukce je potřeba vždy ověřit věcně z hlediska toho, jaké práce jsou na majetku prováděny, ne vždy je to názvem správně charakterizováno.
Když to shrnu, musíte vědět, co přesně se technicky se schody provede, z toho vyjít při rozhodování, jakou možnost zvolíte.
Naše ZŠ má obdržet dotaci na modernizaci školní družiny ZŠ.
Příjemce dotace je uvedena ZŠ Čestmíra Císaře,Hostomice, číslo projektu CZ06,05,01/00/22_048/0006273
poskytovatel MMR ČR Praha
program 06 Integrovaný regionální operační program,účel dotace : zkvalitnění vzdělávací infrastruktura v oblasti základního vzdělávání a zvýšení její dostupnosti.
celkový příspěvek unie : 3 109 683,74 Kč, vlastní zdroje 163 667,56 Kč, typ financování ex post.
ZŠ požaduje zaslání dotace na její účet od obce jako zřizovatele. Vůbec nevím jak mám účtovat. Mám peníze zaslat ZŠ a jak účtovat a dotaci obržíme po vyhodnocení na náš účet ? A s jakým UZ ? Zatím jsem dala 955/999. Děkuji}
Určitě nemáte povinnost zasílat PO dotaci před tím, než jí obdržíte. Obec je zde v pozici zprotředkovatele. V okamžiku, kdy dostanete peníze, je přeposíláte PO. Pokud potřebují dotaci předfinancovat, je možné s PO toto sjednat jako transfer s vypořádáním či NFV mezi obcí a PO, viz dokument Finanční vztahy mezi zřizovatelem a PO.
Příjem dotace u obce 231/375, pol. 4116/4216 (nevím, zda je to investice nebo neinvestice), k tomu stanovený NZÚZ.
Poslání PO 375 MD/ 231 D, odpa 3113 pol. 5336, NZÚZ.
Ohledně NZÚZ, u IROPU jsou tyto účelové znaky:
17084 Integrovaný regionální operační program (IROP) 2021-2027 – SR – NIV
17085 Integrovaný regionální operační program (IROP) 2021-2027 – EU – NIV
17518 Integrovaný regionální operační program (IROP) 2021-2027 – SR – INV
17519 Integrovaný regionální operační program (IROP) 2021-2027 – EU – INV
K tomu nástroj 149, zdroj 1 pro podíl SR (jestli je), zdroj 5 pro podíl EU.
Z dotazu nevím, zda je to investice nebo neinvestice, jestli je i podíl SR, proto uvádím raději takto celkové značení.
U obce neúčtujte nic na podrozvahu, jen to samotné přeposlání peněz. Příjemcem je PO, takže účtování o dotaci má proběhnout u nich - podrozvaha, záloha, dohady, vyúčtování.
Dobrý den, pročítám vaše odpovědi k dotazům týkajícím se MEK a není mi vše jasné. Obdrželi jsme dotaci z MPO. ÚZ 22023 N170, Z5, dotace činí 95% uznatelných nákladů. Naši spoluúčast budu účtovat 22023 N170 Z1 a neuznatelné náklady (DPH) si označím pouze ORGEM. Zvolila jsem paragraf 2115 a položku 5166 a toto rozpočtovala. Budeme dostávat pravidelné faktury od firmy a od koordinátora. Součástí projektu jsou však i náklady na terénního konzultanta a vedoucího projektu, kteří budou vypláceni na DPP. Můžu i zde použít položku 5166? Nebo nelze a musím účtovat na položce 5021? Jako závazný ukazatel máme schválený paragraf, pokud by odměny na DPP musely být na 5021, nemusela bych asi dělat rozpočtové opatření, ale jde mi o to, abych měla účtování celé této dotace správně. (Příjem dotace jsem účtovala proti 374 a podrozvahu).}
Spoluúčast obce značte jen nástrojem 170 a zdrojem 1, bez ÚZ. S ÚZ, nástrojem a zdrojem 1 tak, jak máte, se značí, když je podíl SR.
Položka se volí dle druhu výdaje, tzn. mzdy v rámci DPP patří na pol. 5021 a jak říkáte, ani nemusíte dělat RO, pokud je závazným ukazatelem odpa 2115 a nebude tím překročen. V případě, že je to v rámci dotace uznatelný výdaj, označíte ho opět NZÚZ (zvlášť podíl dotace a podíl obce).
Nehraje roli, jak je výdaj financován, je běžné, že v rámci dotačních výdajů není používána jen jedna výdajová položka, zvlášť když je to neinvestice. Ale i u investice je někdy např. stavební část na jiné položce (6121) než movité vybavení nad 40 tis. Kč (6122).
Dobrý den. Chtěla bych poprosit o pomoc se zaúčtováním. Nově zpracovávám účetnictví i pro Euroregion (dosud jsem účtovala pouze pro obec) a trošku tápu v dotacích.
Euroregion má podepsanou smlouvu se Saskou rozvojovou/dotační bankou na projekt Fond malých projektů, který zároveň spravuje.
Fond se dělí na 2 části:
1. Administrativní - Euroregion je administrátor tohoto projektu a peníze jsou zasílány ze SRN čtvrtletně na základě zaslaného a schváleného vyúčtování. Příjem peněz bych zaúčtovala na pol. 4151? a celé účtování: 231/344 a 344/672? (bude zde nějaký N a Z?)
Současně ale na tuto "administraci" přispívá MMR 20%ním podílem na základě smlouvy o poskytnutí dotace. Tyto přijaté peníze bych účtovala na pol 4116 s UZ 17086, ale nevím jak N a Z. Celé účtování: 231/346 a 346/672?
2. druhá část fondu je tzv. Projektová - tj. přeposílají se vyúčtování a žádosti od jednotlivých žadatelů o dotace, kteří se do tohoto projektu zapojili. Na základě zaslaného vyúčtování Saská banka připíše na účet Euroregionu peníze, které poté Euroregion rozešle na účty jednotlivých žadatelů (města, obce, školy, spolky v ČR, spolky v SRN).
Zde s účtováním tápu. Příjem peněz bych zaúčtovala na položku 4151? a SU 375 jakože průtoková dotace? - která přes Euroregion "jen proteče" dál jednotlivým žadatelům?
a odeslané peníze žadatelům bych zaúčtovala na pol dle jednotlivých žadatelů ( např. obec pol 5321, spolek v SRN pol 5532?) a zároveň účet 375 jako průtoková dotace?
Snad jsem to popsala srozumitelně. Je to obsáhlé, já vím, omlouvám se a mnohokrát děkuji za pomoc.}
Ptáte se podle všeho za DSO, tedy VÚJ.
1. Nejprve transfer přímo za zahraničí:
Pro přeshraniční spolupráci je určen v novém programovacím období nástroj 151, textově "Programy přeshraniční spolupráce INTERREG VI-A 2021+". K tomu zdroj 5, ale bez ÚZ, když jsou peníze rovnou ze zahraničí.
Příjem bych dala na položku 4152, protože to není transfer přímo od cizího státu, ale od banky.
U přeshraniční spolupráce se vyskytuje dílčí vyúčtování, v takovém případě souhlas s tím, že účtujete bez zálohy, rovnou přes předpis.
Podíl MMR: U podílu MMR už správně budete kromě nástroje a zdroje (u podíl SR je zdroj 1) používat i ÚZ. Ten musíte zvolit podle konkrétního dotačního programu, ÚZ 17086 je dle číselníku určen pro "Programy Evropské územní spolupráce 2021+ - NIV – SR".
Zde už bude asi sjednáno konečné vyúčtování s MMR jako poskytovatelem, kdy průběžné platby budete přijímat jako zálohy (231/374 nebo 231/472), k tomu průběžně dohady 388/672 (vždy k 31.12. až do okamžiku vyúčtování), o přijaté platby budete snižovat podrozvahu (celou dotaci byste měli dle smlouvy zaúčtovat na podrozvahu 915/999 nebo 955/999 - klasické účtování o transferu s vypořádáním). Konečný předpis při ZVA 346/388 (na 672 případný zbytek) a 374 (472)/346.
2. Souhlasím s účtováním o průtoku a položka podle právní formy příjemce. Obec v ČR pol. 5321 souhlas, spolek v SRN pol. 5532.
Nezapomeňte při příjmu i přeposlání dotace použít také nástroj a zdroj 5.
Dobrý den, při zpracování zprávy ke schválení účetní závěrky příspěvkových organizací jsem zjistila, že v účetních výkazech sestavených k 31.12.2024 nemají příspěvkové organizace k rozvahovému dni proúčtovány všechny účetní operace související s daným účetním obdobím (dohadné položky k investičním dotacím, nesplacenou návratnou finanční výpomoc od města, zřizovatele, mají naúčtovanou ve fondu investic, takže nevykazují zůstatek na účtu 316, dohadnou položku neinvestiční dotace mají v jiné výši než v závěrečném vyúčtování dotace). Myslím si, že tímto dochází ke zkreslení hospodářského výsledku a rada města by neměla účetní závěrku příspěvkových organizací schválit. Schválit účetní závěrku s výhradou asi nelze. Nevím, co si s tím počít.
Pročítala jsem si vaše materiály ke schválení účetních závěrek a pochopila jsem z toho, že rada neschválí předloženou účetní závěrku a dá příspěvkové organizaci lhůtu na nápravu a když příspěvková organizace doloží, že chyby napravila (jestli jdou napravit) tak může účetní závěrku schválit. Nejlepší by bylo, kdyby do rady města mohla jít ke schválení účetní závěrka již s opravami a rada ji schválila s tím, že bylo napraveno v následujícím účetním období. Ale nevím, jestli je to možné, jestli není nutný mezikrok neschválení účetní závěrky s termínem odstranění chyb. Nevím, jak by mělo znít usnesení rady města.
Děkuji za odpověď a přeji krásný den.
Jana Kejšarová}
Podívejte se prosím na dokument "Opravy úč. závěrek od předání do CSÚIS do schválení ÚZ přísl. orgánem" z 24.10.2022.
V podobných případech chyb s vlivem na vypovídací schopnost závěrky bych viděla jako relevantní, aby PO závěrku opravila, poslala znovu do CSÚIS a vy jí pak schválili již po opravě.
Postup je pak takový, že půjde ke schválení již opravená závěrka.
Závěrku lze schválit nebo neschválit, jiná možnost není. Není ale potřeba jí nejprve neschvalovat, rovnou jí schválíte jako opravenou - ať už opravy proúčtují do loňska nebo letoška. Případně lze projednat, že se např. posouvá termín schvalování s tím, že dáváte PO prostor pro výše popsanou nápravu.
V roce 2024 nám byla Oznámením přislíbena dotace od Stř.kraje na opravu kanalizačních šachet 240 000 Kč a rekonstrukci chodníku 420 000 Kč. Bohužel mojí chybnou komunikací s vedením obce jsem považovala dotaci za neinvestiční - vzhledem k Názvu projektu: Oprava kanalizačních šachet a rekonstrukce chodníku (kde se opotřebovaná dlažba vyměnila za novou, ale ze stejného materiálu).
Do konce roku 2024 jsme již další dokumenty jako je smlouva nebo rozhodnutí o dotaci neobdrželi. Náklady na opravu šachet a chodníku však byly v roce 2024. Proto jsem slíbenou dotaci zaúčtovala na podrozvahu MD 915 DAL999 a dohad dotace na MD 388/DAL 672. Bohužel dne 25.3.2025 jsme obdrželi smlouvu na tyto dotace, ve které se píše, že se jedná o investiční dotaci.
Prosím o návrh řešení - jak účtovat v roce 2025. Děkuji}
V podobných případech se těžko něco radí, musíte to vykomunikovat v prvé řadě s poskytovatelem. Kraj by vám mohl uznat změnu druhu dotace. Jinak byste to museli účelově kvůli dotaci změnit na investici, ale to by zase bylo porušení účetních předpisů - jestli je to obojí skutečně neinvestice.
Jediné možné ještě je zkusit argument pro TZ - např. rozšíření chodníku, nově bezbariérovost apod. Zkusit najít nějakou změnu nového oproti původnímu. U opravy kanalizačních šachet také. Určitě nerozhoduje název, je pravda, že když se to nazve oprava, měla by to být oprava - neinvestice, rekonstrukce je spíše ve smyslu TZ. Ale pojmy jsou často používány špatně, vždy rozhoduje konkrétní technické řešení.
Víc vám bohužel v současné chvíli nedovedu poradit. Přeúčtování na investici by bylo zápisem 021 MD/ 408 D, ale viz výše, kraj pak může krátit dotaci když při kontrole zjistí, že to mělo být účtováno jako investice. Musela byste opravit i dohadu, zápisem 408 MD/ 388 D a doúčtovat jí správným zápisem 388/403, ale to opravdu jen v případě, že byste našli argument pro TZ u obou akcí, jinak doporučuju komunikaci s poskytovatelem.
A pro příště - dohadu dotace účtujte, až když máte rozhodnutí nebo smlouvu, přísliby nebývají dostatečně závazné.
V loňském roce jsme zahájili akci přístavba víceúčelové budovy, vybudování parkoviště, návsi a autobusové zastávky. Ve víceúčelové budově se nachází prodejna potravin, pro kterou budou postaveny dočasné mobilní kontejnery s vodovodní a kanalizační přípojkou. Tyto kontejnery budou v pronájmu. Po pročtení dotazů si myslím, že náklady na dočasnou prodejnu nebudou vstupovat do rekonstrukce budovy. Přípojky jsou vybudovány také jen na dobu rekonstrukce a poté budou zaslepeny. Nevím, jestli je dát na účet 021 a po zaslepení vyřadit.
Na celou akci je jeden projekt a dotace z MMR. Jednotlivé stavby se budou zařazovat samostatně po kolaudaci. Nejspíš se budou muset náklady na projekt zařadit k jednotlivým stavbám a stejně tak i dotace z MMR.
Prosím o kontrolu, jestli jsou moje úvahy správné.}
Jestli to správně chápu, tak mobilní kontejnery budou sloužit dočasnému provozu prodejny po dobu rekonstrukce. Pronájem prostor při rekonstrukci je provozní náklad. Vy ale pořídíte dočasné stavby, které budete prodejně pronajímat? Není to klasické zařízení staveniště, takže ve vyhlášce k této kategorii jednoznačnou odpověď nenalezneme. Nicméně věcně to nesouvisí s pořizovaným majetkem (TZ), ale se zajištěním provozu po dobu rekonstrukce, proto s vám souhlasím v tom, že to nebude náklad vstupující do ceny TZ.
Protože to ale z pozice obce bude pořízení dočasné stavby, tak v případě, že bude životnost déle než rok, měly by se zachytit na účtu 021 s životností dle doby trvání stavby. Nevím ale, jak na to nahlížejí podmínky dotace - pokud by byla investiční dotace i na tuto část, tak jak to řeší z hlediska udržitelnosti.
Vaše závěrečné úvahy jsou také správné - společné související výdaje typu projekt na celek, by se měly mezi jednotlivé stavby rozpočítat poměrem pořizovacích cen každé stavby děleno celková pořizovací cena všech staveb. Stejným poměrem rozpočítáte i dotaci mezi jednotlivé stavby. Pokud bude dokončováno postupně a celkovou PC tedy budete znát až na konci, lze použít poměr cen z rozpočtu.
Dobrý den, prosím o upřesnění k výstavbě budovy dětské skupiny v naší obci. Nyní jsme ve fázi těsně před schválením přidělení dotace (měli bychom ji dostat, ale papír zatím nemáme). Celá akce se uskuteční pouze v případě, že dotaci obdržíme, v tomto duchu jsou dosavadní rozhodnutí zastupitelstva obce. Stále není úplně rozhodnuto, zda se bude stavět.
Žádali jsme u MPSV, výzva 31_24_150 Budování kapacit dětských skupin.
Nyní soutěžíme dodavatele stavby. Teprve po obdržení Rozhodnutí bude případně podepsána smlouva s dodavatelem stavby. Pokud dotace nebude, projekt a ostatní již hotové věci zůstanou v šuplíku. Celková hodnota stavby má být cca 33 milionů, dotace 100 %, ale bez DPH, tedy cca 27 milionů.
Jde mi o zajištění financování. Zatím máme v rozpočtu 1,5 milionu na projekt (z toho již něco utraceno), ale obratem může ZO přidat až 10 milionů z TV, které nebyly zatím v rozpočtu zapojeny. Někde jsem četla, že pokud je akce financována z EU, měla by být v rozpočtu celá komplet. Pro nás to znamená zajistit úvěr, který možná ani nevyužijeme. Administrátor dotace tvrdí, že pokud projekt rozfázujeme na 4 etapy a budeme žádat vždy o část dotace, budeme aktuálně vždy potřebovat jen třeba 8 milionů, které budeme točit a dle něj v rozpočtu stačí mít těchto 8 mil.
Tak prosím o upřesnění, jak to tedy je, zda stačí v rozpočtu 8 milionů nebo je třeba zajistit úvěr. Možná to mělo být už dřív toto všechno, ale ono to moc nevypadalo, že vůbec dojde k realizaci, výzva se odkládala a dlouho trvá rozhodnutí, celé je to už na hraně, protože kolaudace musí být 2/2026.
Do rozpočtu potom přidám 10 milionů do výdajů a par. 4339 a oproti tomu pol. 8117?
Děkuji za odpověď}
Jde zde o naplnění požadavku § 11 odst. 2 zákona č. 250/2000 Sb:
"V případě, že se územní samosprávný celek podílí na realizaci programu nebo projektu spolufinancovaného z rozpočtu Evropské unie, musí jeho rozpočet na příslušný kalendářní rok obsahovat stanovený objem finančních prostředků účelově určených na spolufinancování programu nebo projektu Evropské unie."
Z hlediska rozpočtu byste tedy měli mít momentálně narozpočtován ve výdajích vlastní podíl ca 6 mil. Kč, nikoliv celou akci. Mohou to být zatím účelově vázané výdaje - budou moci být vynaloženy v okamžiku převedení prostředků z účtu TV.
Nemusíte rozpočtovat položky 8117 a 8118, pokud si je nestanovíte jako závazné ukazatele. Stačí tedy RO v podobě zvýšení výdajů a proti tomu pol. 8115.
V okamžiku vydání rozhodnutí si narozpočtujte jednotlivé etapy - výdaje v tomto případě lze krýt příjmem dotace s tím, že časový nesoulad vám bude krýt rozpočet vlastního podílu.
Je potřeba ale podávat včas žádosti o platbu, ale nevznikl rozpočtově nezajištěný výdaj, jinak ale 10 mil. Kč vidím předběžně jako bezpečné krytí dané akce. Úvěr řešte, jen kdyby vznikl problém z hlediska vyplácení dotace.
Pořád musí platit, že můžete letos do rozpočtu zapojit přes pol. 8115 částku maximálně ve výši zůstatku peněz na BÚ a TV k 31.12.2024, případně lze zapojit prostředky letošního rozpočtu v podobě zvýšení příjmů či snížení jiných výdajů.
Acha obec účtuje s.r.o.
Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8
IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091
Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010
Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007
(preferujeme e-mailový kontakt)
Odborná pomoc
Ing. Ivana Schneiderová
Ing. Zdeněk Nejezchleb
Bc. Klára Vavrišinová
Kateřina Hudečková