Obec účtuje - Vše o účetnictví obcí

Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 6 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

Dotazy

Hledanému výrazu Dotace odpovídá celkem 5333 dotazů:

  • Dotace - Integrovaný regionální operační program (IROP)
    17. 10. 2025

    Prosím o radu k zaúčtování dotace od IROP - priorita - komunitně vedený místní rozvoj, registr. č. projektu: CZ.06.05.01/00/22_061/0005059. Dle rozhodnutí: Příspěvek Unie 95 % (1 608 963,89 Kč), vlastní zdroje příjemce 5% (84 682,21 Kč), celková výše způsobilých výdajů 100% (1 693 646,20 Kč), přímé výdaje 1 582 846,92 Kč, nepřímé náklady 110 799,28 Kč. Přímé výdaje a nepřímé náklady jsem rozdělila na 95% a 5%. Zaúčtovala jsem: PŘÍMÉ VÝDAJE: 95 % = 231 + UZNZ 17519 1495 + ORG = 1 503 704,57 Kč / 5% = 231 + UZNZ 17519 1491 + ORG = 79 142,35 Kč. NEPŘÍMÉ NÁKLADY: 95% = 231 + UZNZ 17085 1495 + ORG = 58 049,75 Kč / 5% = 231 + UZNZ 17085 1491 + ORG = 3 055,25 Kč. ÚPLNÉ VLASTNÍ NÁKLADY: 231 + ORG.

    Rozdělení přímého výdaje máte v pořádku, značení skoro také, jenom u vlastního podílu byste neměla používat ÚZ. ÚZ, nástrojem, zdrojem a org se značí pouze podíl dotace. Vlastní podíl na způsobilých výdajích značíte pouze nástrojem, zdrojem a org.

    Ale u nepřímých výdajů, trochu nevím z čeho jste vycházela. Pokud vyjdu z toho, že přímé výdaje jsou ve výši 1.582.846,92 Kč, tak 7% z nich je těch 110.799,28 Kč - nepřímé výdaje. To zatím sedí. A rozpočítání nepřímých výdajů tedy je 95% z 110.799,28 Kč je 105.259,32 Kč - podíl dotace a 5% z 110.799,28 Kč, je 5.539,96 Kč - vlastní podíl. A jak jsem psala výše tak značeního tohoto vlastního podílu je bez ÚZ, pouze z nástrojem, zdrojem a org. 

    U nepřímých výdajů existuje výklad MF, podle kterého nemusíte aplikovat procentické rozpočítání. Nepřímé výdaje značte proto nejprve rovnou do výše nepřímé dotace EU, potom teprve podíl SR a následuje vlastní podíl, podle toho, jestli zbyde prostor - skutečné nepřímé výdaje nabývají proti nepřímé dotaci různých hodnot, proto lze využít tento zjednodušený postup, kdy značíte nejprve podíl EU, pak když jsou výdaje dostačující značíte postupně do výše podílu SR a vlastní podíl až jako poslední.

    A ano, máte pravdu, že případný zbytek, kdyby skutečné výdaje byly vyšší, než nepřímá dotace, se značí jen org jako nezpůsobilý výdaj.

    Dovysvětlení k nepřímým výdajům: NZÚZ značíte tak, jak uvádíte asi proto, že vám skutečné nepřímé výdaje vznikly ve výši 61105 Kč? (58049,75 + 3055,25). Pokud je to tak, tak v souladu s výše uvedeným byste nepřímé výdaje měla označit celou výši 61105 Kč ÚZ 17085, nástrojem 149 a zdrojem 5 (a org) - protože dotace EU na ně je vyšší (nepřímá dotace je celkem 105.259,32 Kč), než celkové nepřímé výdaje (není zde prostor pro značení vlastního podílu, postupujeme tedy podle metodiky MF takto). 

    Vše uvedené v této odpovědi platí v případě, že máte nárok na dotaci z rozhodnutí - skutečné přímé způsobilé výdaje jsou stejné nebo vyšší, než uvedené v rozhodnutí. 

  • Rozpočet obce schválený v
    17. 10. 2025

    Je možné schvalovat rozpočet pouze v základním členění. Viz. příklad sestaveného rozpočtu.. Rozpočtová opatření např. navyšování financování v rámci paragrafů se již tedy nemusí ZM nebo RM schvalovat ? Nebo je nutné změny schválit, ale již se nemusí zveřejňovat? Nebo tyto změny provádí účetní aniž by změnu schválilo ZM nebo RM? Jaká jsou úskalí takto schváleného rozpočtu?
    Moc děkuji.

    ROZPOČET OBCE NA ROK 2025
    PŘÍJMY Položka Kč
    DAŇOVÉ 1xxx 75 701 ,00
    NEDAŇOVÉ 2xxx 15 635 ,86
    KAPITÁLOVÉ 3xxx 1 500 ,00
    PŘIJATÉ TRANSFERY 4xxx 1 571 ,00
    PŘÍJMY CELKEM 94 407 ,86
    VÝDAJE Položka Kč Investice a opravy (dle přílohy) - 83 535 ,00
    Provoz - 65 232 ,60 z toho:
    příspěvek na činnost Mateřské školy 5331 2 070 ,00
    příspěvek na činnost Základní školy 5331 3 397 ,00
    převod SF 5342 300 ,00
    VÝDAJE CELKEM 148 767 ,60 SALDO
    ROZPOČTU (PŘÍJMY - VÝDAJE) -54 359 ,74
    FINANCOVÁNÍ Položka Kč Zdroje z minulých let 8115 -54 359 ,74
    Rámcový úvěr 8123 0,00
    FINANCOVÁNÍ CELKEM -54 359 ,74
    Rozklikávací rozpočty minulých let, včetně plnění, jsou zveřejněné na internetu viz https://monitor.statnipokladna.cz

    Závazný ukazatel rozpočtu může být v jakémkoliv třídění podle rozpočtové skladby (druhové, odvětvové a další). Záleží jenom na ZO, jakým způsobem schválí rozpočet a co považuje za závazné ukazetele rozpočtu. 

    Pokud byste si schválili závazným ukazatelem u příjmů druhové třídění, tak jak píšete (daňové, nedaňové, kapitálové, přijaté transfery), tak "povinnými údaji" jsou tedy příjmy podle první úrovně druhového třídění RS, tedy třídy celkem. Třídy celkem jsou tak závaznými ukazateli rozpočtu. Pokud jde o daňové, nedaňové a kapitálové příjmy, tak ačkoliv je máme jako závazné ukazatele, tak není třeba při překročení provádět rozpočtové opatření, pokud neplánujeme tyto prostředky zapojit do výdajů. Pokud je plánujeme zapojit do výdajů, tak pak je třeba udělat rozpočtové opatření. U změn rozpočtu na příjmové straně se RO dělá vždy pokud se jedná o příjem - snížení dotace (rozpočet upravuji rozpočtovým opatřením dle skutečného plnění), změny vůči jiným rozpočtům. Pokud by nebylo potřeba nenarozpočtovaný příjem zapojit do rozpočtu (vyšší daňové, nedaňové příjmy, neplánovaný prodej majetku), tak se RO neprovádí, pokud ty dodatečné peníze nechceme zapojit do výdajů. Pokud je chceme "nechat" na položce 8115, rozpočtové opatření není třeba. Ještě jen pro úplnost - rozpočtové opatření v příjmech by bylo ještě v situaci, jak se píše v § 16 odst 2 úplně poslední část věty "jestliže hrozí nebezpečí rozpočtového schodku" - když by byly příjmy narozpočtované nereálně vysoké a objektivně by se neplnily, tak pak by bylo také třeba udělat RO v příjmech (snížit) a ještě také např. při odvodu z fondu investic příspěvkové organizace (změna závazného ukazatele vůči jiné osobě). 

    Pokud jde o celkové běžné a kapitálové výdaje. Je možné takto druhové třídění. Jak jsem psala výše, bude záležet na ZO, jak závazné ukazatele nastaví. Nikde není napsáno, že rozpočet nemůže být schválen po třídách druhového třídění. Někomu se jeví vhodnější postavit systém rozpočtu na odvětovovém třídění (paragrafy, pododdíly, oddíly nebo skupiny) a to hlavně z důvodu, že je to pro zastupitele srozumitelnější.

    Zároveň je v  rozpočtu povinný závazný ukazatel podle § 12 odst. 2 písm. b) zákona 250/2000 b. (příspěvek příspěvkové organizaci) nebo prostředky na spolufinancování projektu EU (povinně proto, že to vyžaduje § 11 odst. 2) - obě čísla jsou součástí rozpočtu a tudíž se jedná o závazné ukazatele ve smyslu, že zastupitelstvo zavazuje (tím, že číslo v rozpočtu schválí) orgán města nebo organizaci, kteří jsou odpovědni za hospodaření, k dodržení tohoto závazného ukazatele. Další povinnou součástí rozpočtu obce jsou rozpočty zřízených peněžných fondů. 

    Záleží, co všechno si určíte jako závazné ukazatele rozpočtu. Pak si vždy budete hlídat překročení závazného ukazatele, nedočerpání je v pořádku, tam RO není povinné. Pokud byste nepřekročili závazné ukazatele u výdajů (nenavyšovali byste výdaje), tak změnu rozpisu rozpočtu můžete provádět účetní a tato změna se nemusí zvěřejňovat a ani schvalovat v RM nebo ZM. 

    Jinak platí, že když nepotřebujete měnit závazný ukazatel, RO se neprovádí. Po schválení je povinný jen rozpis rozpočtu a změny rozpisu rozpočtu jsou na vašem vnitřním nastavení. Tedy například do rozpisu rozpočtu dáte RS 6171 5171, výdaj se čerpá na 3639 5169 a nic v rozpočtu se měnit nemusí, pokud závazný ukazatel jsou běžné výdaje, položky 5xxx souhrnně. Jen se musí dodržet objem běžných výdajů a investic, pokud jako závazné ukazatatele stanovíte např. souhrnně pol. 5xxx a 6xxx. 

    Konkrétní podoby schváleného rozpočtu pro inspiraci viz kniha Rozpočtový proces  - v dokumentech z 16.4.2023. 

  • Zařazení kontejnerů dotace Ministerstva životního prostředí
    16. 10. 2025

    Na dotaci nakoupeno 76 ks kontejnerů ve výši 1 770 236.05 Kč, max výše dotace bude 1 353 816 Kč (částečně investiční a neinvestiční), dotace nám zatím nepřišla a potřebuji zařadit do majetku kontejnery, musím vytvořit tedy 76 karet a ke každé kartě zapsat transfer ? Jak budu rozpočítávat transfer ?

    Neznám bližší informace k dotaci, takže nemohu stoprocentně posoudit, co je věcně čerpáno jako investice a co jako neinvestice. Například v programu OPŽP jsou jako neinvestiční vyčleněny nepřímé výdaje.

    Nepřímé výdaje jsou specifické v tom, že často patří do ceny investice, ale je na ně čerpána neinvestiční dotace. To se řeší použitím neinvestičního ÚZ a neinvestiční příjmové položky, jinak se ale mají nepřímé výdaje účtovat v souladu s účetními předpisy (tzn. mohou být účtovány do ceny investice, v RS i účetnictví). Podle MF můžete i nepřímý výdaj, je-li svým charakterem investiční, účtovat na účet 042 a dotaci na něj tedy na účet 403. 

    Další jedinečností nepřímých výdajů je to, že je na ně určována paušální dotace a tedy skutečné nepřímé výdaje nabývají různých hodnot a nemají přímou vazbu na výši nepřímé dotace. To platí obecně pro všechny paušální dotace - ty se nevypočítávají  z výše skutečně vynaložených výdajů, ale např. u OPŽP se vypočítávají procentem ze skutečných přímých výdajů.

    Za nepřímé výdaje považujeme např. výdaje na administraci projektu, výběrové řízení a další. Účtování dotace by v takovém případě mělo sledovat účtování těchto výdajů. Zároveň ÚJ by si měla ve vnitřním předpise určit zda výdaje na administraci projektu jsou součástí pořizovací ceny nebo se platí z provozních prostředků. A podle toho tento typ nákladů účtovat.

    Pokud jediným neinvestičním výdaje jsou u vás z hlediska dotace výdaje nepřímé, tak je problematické, že čerpáte na přímé výdaje (kontejnery) investiční dotaci. Kontejnery by musely být investičním majetkem v jednotkové hodnotě nad 40 tis. Kč (účet 022). 

    Nevím jaké další náklady máte (jestli jsou), ale když si vydělím PC kontejnerů (tak jak ji máte v dotazu uvedenou) počtem kusů, tak mi vychází 23.292,60 Kč na jeden kontejner. V tu chvíli nedodržujete podmínky investiční dotace a nepořizujete DHM, ale DDHM, který by měl být financován z neinvestiční dotace. Je také možné, že všech 76 ks kontejnerů není stejných (různé velikosti, různé pořizovací ceny). Pokud to tak je, tak je důležité vypočítat jednotlivé ceny kontejnerů zvlášť podle velikosti a ceny, úplně stejným principem jako jsem počítala výše (PC/počet stejných kusů).

    Pokud vyjde jednotková cena kontejnerů pod 40 tis. Kč, mělo by se to řešit - nelze čerpat investiční dotaci. Možná se stala už chyba při žádosti o dotaci a dotace měla být neinvestiční. Nedá se ještě u poskytovatele změnit typ dotace z investice na neinvestiční? Zkuste to prověřit. 

    Musely byste z toho jedině účelově tvořit soubory, což moc nedoporučujeme. Se souborem jako takovým jsou problémy, musí se zvolit pravidla pro vyřazování a dále je někdy těžké rozhodování o tom, co vlastně ještě bude k souboru patřit a co ne. Soubory jsou vhodné u majetku, pokud věci jsou funkčně provázané. Soubor ale automaticky netvoříme jen proto, že pořizujete hromadně více stejných věcí, tak jak je to ve vašem případě. Poskytovatelé to v minulosti i napadali a sankcionovali. 

    Dotace se rozděluje podle poměru cen jednotlivých majetkových karet na celkové ceně, přiřazujete jí ve vypočtené výši na jednotlivé karty majetku.

    Rozdělení investiční a neinvestiční dotace by mělo v prvé řadě odpovídat rozdělení od poskytovatele. Zároveň by mělo být v souladu s druhem pořizovaného majetku. Majetek, který patří na účet 022 má dotaci evidovanou na účtu 403 a rozpočítanou na jednotlivé majetkové karty. Majetek na účtu 028 má dotaci mít zachycenou na účtu 672. 

    Pokud budete potřebovat něco dojasnit, ozvěte se na e-mail jitka@obecuctuje.cz - z odpovědi nevíme, jaká část dotace je investiční a jaká neinvestiční, možná to máte rozděleno správně v logice, že na kontejnery do 40 tis. Kč čerpáte neinvestiční dotaci a na kontejnery nad 40 tis. Kč dotaci investiční...

  • Modernizace školní kuchyně prováděná obcí k předání ZŠ po dokončení
    15. 10. 2025

    Obec je zřizovatelem PO – školy. Probíhá akce podpořená z MŽP-OPŽP na Modernizaci školní kuchyně ZŠ s cílem snížení energetické náročnosti. Některé vybavení kuchyně bylo součástí ocenění budovy školy (nikoliv samostatné majetkové položky na 022 – pořízeny již při výstavbě školy, tedy před 25 lety) a některé položky vybavení původní kuchyně jsou zařazeny na účtech 022 v účetnictví školy- nové vybavení. Budovu má příspěvková organizace svěřenou k hospodaření. V podstatě bylo asi skoro všechno současné vybavení odstraněno a nahrazeno kompletně novým vybavením, včetně rekonstrukce kuchyně, rozvodů, vzduchotechniky, ale také je součástí rozpočtu vybavení kanceláří kuchyně, spotřebiče všech možných druhů. Neumím od stolu posoudit, co je zabudováno a co bude samostatným majetkem. Akce se blíží ke konci a potřebuji se připravit na vyčíslení celé akce, včetně podílů dotace a předání dokončeného TZ kuchyně škole. Jaké kroky učinit: 1. vyčíslit celkové náklady akce, včetně dohady dotace. 2. majetkově rozdělit na TZ budovy, kam bychom měli zařadit vše vestvavěné a samostatné spotřebiče, případně soubory majetku (máme investiční dotaci na celou akci) zařadit na 022. 3. Dokončené TZ a podíl dotace neprodleně předat škole na základě protokolu, můžeme rovnou 401 MD / 042 DAL, nebo je potřeba nejprve převést na 021, které následně odúčtujeme 401 MD / 021 DAL ? 4. Co ostatní dlouhodobý hmotný majetek a soubory, které chceme také převést škole? Musíme navést nejprve do majetku obce na 022 MD a teprve po schválení můžeme převést? Pak totiž zřejmě dojde k tomu, že pokud musí schvalovat zastupitelstvo, tak než se sejde, musíme začít na obci odepisovat, je to tak? Jedná se o velké množství položek, některé jsou uznatelné pro dotaci, jiné neuznatelné, takže budou nést jiný podíl dotace, k některým je montáž, k některým ne a k tomu všemu bude potřeba rozpočítat všechny společné náklady. Bylo by vůbec možné celou akci zařadit jako TZ budovy školy, když všechno plní jednotnou funkci kuchyně?

    Posouzení se mělo učinit dopředu - mohou tam vznikat samostatné věci do 40 tis. Kč, které patří na účet 028 a mají být kryty neinvestiční dotací. To jen úvodní poznámka. Dále to vezmu pro přehlednost postupně podle vašich dílčích dotazů:

    1. a 2. Určitě je vhodné k datu dokončení vyřešit majetkově, co s tím. Pokud je stavební část vyhodnocena správně celá jako TZ, nebudete to u obce ani do majetku zařazovat, když je budova svěřená PO, k tomu ještě viz dále. Poskytovatelé většinou akceptují, že majetek pořízený z dotace se účetně převede na zřízenou PO, raději si to ale ověřte pro vaši konkrétní dotaci (jejím příjemcem je odhaduji obec). Dále je potřeba řešit již jen pořízené samostatné věci. Ty nad 40 tis. Kč dát na účet 022, do 40 tis. Kč by měly patřit na účet 028. Účelové soubory tu nejsou moc vhodné, poskytovatelé to také někdy napadaly - například udělat soubor ze židlí v kanceláři, abyste to dostali na účet 022 a mohli čerpat investiční dotaci. Tak raději zvažte, jestli v nějakém rozsahu nepožádáte o změnu na neinvestiční dotaci.

    Nemusíte nic navádět do registru majetku, stačí to zařadit jen účetně a PO následně hned předat, aby právě nenaběhly odpisy. Ale muselo by se to časově vše připravit - předání TZ na PO se neschvaluje, takže časová tíseň vzniká jen u DHM na účtu 022 - tam musí být schváleno svěření PO a dokud to schváleno není, nemůžete jim věci účetně převést, což znamená, že případně to od doby převzetí do doby předání budete muset zařadit a odepisovat.

    3. Když jsou stavební práce dokončené a případně i zkolaudované, můžete je zařadit účetně 021/042, do majetku to nezařazujte, protože se to, jak píšete, obratem předá PO 401 MD/ 021 D, dotace 403 MD/ 401 D. PO si nabere opačnými zápisy, TZ i dotaci si přířadí ke kartě budovy. Tento postup je u TZ umožněn, nemusí být i podle MF schvalován převod na PO, protože právně je TZ svěřeného majetku. Tedy stačí jen sepsat protokol o předání s vhodným datem - hned v okamžiku, kdy se má zařadit. 

    4. Ano, viz jak popisuju již výše. Věci po schválení (když nenaběhnou oprávky) převedete na PO opět jen zápisem 401 MD/ 022 D a dotaci na ně 403 MD/ 401 D. Protože chápeme praktické problémy dané situace, připojuju ještě námět Ing. Nejezchleba:

    Záleží na tom, zda jsou konzervativní nebo ne. Totiž ve ZL se má vymezit rozsah svěřeného majetku. Většina lidí to udělá tak, že je to nějaký seznam majetku apod. Za sebe si myslím, že to není nezbytné - že mohu v rámci ZL toto vymezit i obecně. Dokonce si myslím, že to lze řešit rozhodnutím zastupitelstva i dopředu - že je to prostě i majetek, který je nyní pořizován v rámci projektu " ......" - teď ho popíši a že pověřuji například starostu, že udělají předávací protokol. Podle mne to jsou sice kroky sporné, nicméně za mne lepší než to, že třeba 2 měsíce užívají nějakou movitou věc bez jakéhokoliv právního režimu, neboť se čeká na to, až zastupitelstvo schválí dodatek Zřizovací listiny. Navíc odepisovat to u zřizovatele například 2 měsíce nedává nákladově smysl. Ale pro někoho jsou tyto myšlenky moc revoluční.

  • Investiční dotace a vyznačení UZ kraje
    15. 10. 2025

    Budeme zasíťovat pozemky k prodeji a získali jsme investiční dotaci - "Projektová dokumentace - infrastruktura pro 24 RD" ve výši 200.000,-Kč. Celková cena projektu činí 945 010,- Kč. Dotace nám přišla na účet v loňském roce. Letos máme 2 faktury na projektovou dokumentaci. Zaúčtovala jsem první fa v 1/2025 321/ 231 UZ 00246 3639 6121 661.507,- a 042/321 a druhou fa v 10/2025 stejně, akorát bez UZ. Nevím zda má být UZ jen do výše dotace 200.000,- nebo na celou částku projektu 945.000,-. A zařazení do majetku bude v 10/2025 021/042.

    Pokud vím, tak zrovna váš kraj požaduje značit ÚZ celou výši výdajů projektu. Můžete si to pro jistotu ověřit přímo u nich jako poskytovatele nebo i ve sjednané smlouvě. Značení by tedy bylo např. ÚZ ve výši celkových výdajů a k tomu přidat org ve výši dotace 200 tis. Kč nebo u vlastního podílu, aby to bylo vzájemně nějak odděleno. "Nařízený" interní krajský ÚZ vám tím v účetní větě nahradí vaše interní značení - běžně používáme org do výše celkových výdajů, vy zde místo toho použijete ÚZ, který ale nevstoupí do výkazu Fin 2-12 M. 

    K datu dokončení a předání nebudete PD zařazovat do majetku. Váže se k plánovaným sítím, které jsou předmětem projektové dokumentace. Teprve po dokončení sítí byste cenu PD měli jako související výdaj rozpočíst do jejich ceny. Nevím, které sítě jsou předmětem projektu, ale asi něco typu veřejná část vodovodu, kanalizace, veřejné osvětlení apod. Raději upozorňuji, že by nemělo být na dotaci pořizováno něco, co prodáte dříve, než uplyne doba udržitelnosti dotace. 

    Značte všechny účty k projektu zvoleným org - 042, 321 apod., abyste splnili oddělené sledování projetku v účetnictví (nejen příjmy a výdaje). 

  • Oprava dohadné položky 338/403 z 31.12.2024
    14. 10. 2025

    Prosím o radu, jak opravit účet 403, na který jsem účtovala přes dohadnou položku 388. Očekávaná dotace z SFŽP na FVE.
    Účtováno k 31.12.2024 388/403 - 344.459,19 Kč a 915/999.
    V únoru 2025 nám byla na účet zaslaná dotace, která byla rozdělena na investiční a neinvestiční. Bohužel, vloni jsem účtovala jako investici.
    Příjem dotace neinvestiční 231-ÚZ 90007 Np 1715- pol.4113-129.241,89/346.
    Příjem dotace investiční 231-ÚZ 90504 Np 1715-pol.4213-215.217,20.
    a odúčtování z podrozvahy 999/915 - 344.459,19.
    V únoru jsem odúčtovala takto :
    346 MD -215.217,20/403D 215.217,20
    346 MD - 129.241,99/672D 129.241,99
    388 D - 344.459,19 / 403 MD 344.459,19
    Nyní mám problém s přílohou C.1, která mi nesedí na rozvahu účet 403.

    Na úvod poznámka - zápis 915/999 se má účtovat k datu podepsané smlouvy/ vydání rozhodnutí. Je možné, že se k vám dokumenty dostaly v lednu a zpětně jste účtovala do prosince.

    Jestli účetní zápisy chápu dobře, tak jste v únoru zrušila dohadnou položku a zaúčtovala nově předpis. Ověřovala jsem si výši vašich aktiv a není problém opravit částečně výnos ve vztahu k loňskému roku letos na účet 672 (nemusíte pro opravu v tomto případě používat účet 408). Jestliže je dotace přijetím vypořádaná, účtujete ve výsledku správně.

    Mělo by navíc dojít k opravě výše dotace na kartě majetku. 

    Ale upozorňuju, že neznám okolnosti případu - jestli veškeré výdaje mají být správně investiční, jsou zařazeny v ceně majetku na účtu 042, není dobře "ohýbat" účetnictví na druh dotace. Může to být poskytovatelem vytknuto a sankciováno jako porušení účetních předpisů. Vzniká pak tady patová situace, protože i porušení druhu dotace (čerpání neinvestiční dotace na investici) bývá postihováno (kromě varianty nepřímé dotace, ale ta se myslím tohoto programu netýká).

    Pokud zjistíte, že je to případ, který popisuju, tzn. správně neměla být vůbec čerpána neinvestiční dotace, protože všechny výdaje jsou účetně investicí, je nutné zkusit požádat o změnu druhu dotace, což ale u proplacených dotací nebývá často již možné.

    Tak jsem vás možná nepotěšila, ale než se budete lekat, ověřte, na co se věcně čerpala neinvestiční dotace - mohou v tom být výdaje na administraci dotace (tam se můžete rozhodnout neúčtovat je do ceny majetku) nebo třeba nějaké přípravné studie, které do ceny FVE nešly. Jiné druhy neinvestičních výdajů k FVE mě momentálně typově nenapadají. 

    V příloze C.1 to možná dělá nepořádek kvůli použitým analytikám. Ověřte, jestli jste při účtování letos použila analytiku u účtu 403 takovou, jaká byla použita při účtování původní dohady na účtu 403 (tedy aby i oprava dohady vstupovala do C.1).

  • Výstavba sportovní haly - zařazení do rozpočtu
    14. 10. 2025

    Potřebovala bych poradit jak s rozpočtem na rok 2026, kdy se zastupitelstvo rozhodlo vybudovat v obci sportovní halu. Zatím máme k dispozici pouze odhady cen, dle velikosti. Na výstavbu se bude podávat žádost o dotaci, také zatím nevíme v jaké výši a zbytek se bude financovat z úvěru. Mám tedy do rozpočtu na rok 2026 dát odhadovanou cenu výstavby a úvěru a nebo to poté řešit rozpočtovými opatřeními až budu mít k dispozici konkrétní částky?

    Paragraf bych zvolila 3412. Rozpočtovat můžete v okamžiku, kdy je schválena realizace a máte rozpočet stavby i očekávané časové plnění výdajů. Odhady dopředu nemají smysl, jen hlídejte uzavření smlouvy o dílo - výdaj by měl být kryt rozpočtem dříve, než se smluvně zavážete k samotné realizaci a určitě dříve, než jej proplatíte. 

    Spíše než samotnou výstavbu (když ještě není rozhodnuto konkrétněji) je určitě dopředu potřeba narozpočtovat související výdaje podle jednolivých etap, tzn. mít rozpočtově kryté první výdaje typu projektová dokumentace apod. Nevím, v jaké konkrétní fázi realizace se nacházíte, co přesně jsou právně odhady cen, které zmiňujete, to všechno při rozpočtování zvažte. 

    Usnesení ZO o realizaci tedy berte spíše jako prvotní právní podklad k tomu, že se zahajuje pořizování dané investice. Rozpočtování by mělo následně probíhat podle očekávaných plnění - rozpočet je finanční plán, tzn. kdy se který výdaj a v jaké výši bude vynakládat. Určitě je možné to řešit rozpočtovým opatřením, pokud to k datu schválení rozpočtu nebude vyjasněno. 

    Úvěr se nejprve musí schválit v ZO, následně se rozpočtuje. Dotace se rozpočtuje podle očekávaného přijetí, nejdříve po vydání rozhodnutí/ uzavření smlouvy. 

  • FVE na střeše školy
    14. 10. 2025

    Chystáme se zařazovat FVE, která je umístěna na střeše školy. Budovu školy jsme z evidence majetku vyřadili a předali ji k hospodaření škole, která si budovu zařadila v ZC a odepisuje sama. Můžeme FVE zařadit jako celek nebo musíme rozdělit na technologii a stavební část? Pokud bychom zařadili jako celek jak stanovit dobu odepisování?

    Máme k FVE dokument, kde vysvětlujeme mj. i majetkovou klasifikaci. Můžete celou FVE zařadit jako TZ budovy. Pokud jde o odpisování, naražíte tím na praktický problém, kdy FVE bude jako TZ automaticky odepisována ve stejném režimu jako budova. A přitom samozřejmě všichni víme, že životnost je rozdílná. Kdo by chtěl být precizní, zohlednil by to komponentním odpisováním, ale rovnou říkám, že po praktické stránce se s tím u obcí moc nesetkáme (moc to zatím nikdo neřeší).

    Musíte ještě dořešit, kdo bude TZ majetkově evidovat. Jestli v tom není externí dotace, nic nebrání tomu, abyste TZ po dokončení svěřili PO. Nemusí se to schvalovat, protože TZ je právně součástí svěřené budovy, tzn. svěření je automatické a stačí jej pro účely účetního převodu doložit jen protokolárně. Zápis 401/042 (021) u obce, opačný zápis u PO a PO si bude TZ odepisovat jako součást budovy.

    Pokud na FVE čerpáte dotaci a potřebujete tedy evidovat TZ po dobu udržitelnosti v účetnictví obce, můžete. Teprve poté se může účetně převést na PO včetně nerozpuštěné výše dotace.

  • Hranice pro zařazení majetku
    13. 10. 2025

    Dobrý den, dnes jsem tady měla debatu s pánem od fotbalistů (TJ Sokol). Chtějí si pořídit traktůrek včetně nějakého příslušenství a přišel se zeptat, jestli to mohou hradit z dotace od obce, která je provozní. A tady nastal zádrhel. On mi tvrdí, že hranice, kdy je majetek investiční se už před pár lety zvedala na 80.000,00 Kč. Já pořád žiju v domnění, že hranice pro drobný dlouhodobý hmotný majetek je od tří tisíc do čtyřiceti tisíc, a tak to mám i ve směrnici. Kdo má tedy pravdu? Hledala jsem ve vyhlášce 410 k zákonu o účetnictví a tam je pořád uvedeno těch 40.000,00, ale když jsem se ptala známé, která dělá účetnictví podnikatelů, tak mi řekla, že už se ta hranice před pár lety zvedala na 80.000,00. Můžete mi prosím poradit? Děkuji.

    Trochu škoda dotazu, už jsme to řešili tady mockrát. U ÚSC zůstává hranice pro DHM 40 tis. Kč. Daňově je to 80 tis. Kč, u podnikatelů si pak stanovili většinově 80 tis., ale podnikatelé si určují sami, mohou mít i nižšní. Hranice se bude zvedat asi až s novým zákonem o účetnictví (odhad 2028). Ale pokud chce obec dát dotaci organizaci, tak by se měla řídit hranicí pro DHM dle účetnictví přijímající organizace, takže v tomto případě byste dali do výše 80 tis. Kč neinvestiční příspěvek. I některé neziskové organizace si mohou stanovit samy hranici DHM dle svých účetních předpisů.

  • DPH, úvěr a dotace
    09. 10. 2025

    Obec má schválený úvěr na realizaci 3 projektů, a to na 1)vestavbu bytových jednotek v budově obce, 2)zateplení a výměnu zdroje tepla a 3) vybudování FVE na budovách obce. Potřebovala bych poradit, jak to bude s účtováním. Všechny projekty budou v PDP jelikož to je a bude naše ekonomická činnost. Např. vestavba bytových jednotek, faktura je vystavena v režimu PDP na částku 500.000,-Kč bez DPH. Předpis fa 042 ZJ 211/321 500.000,- a přiznání DPH 042 bez ZJ/343 25 ZJ 211 60.000,-. Faktura je hrazena z úvěru, 321/451 §3612 pol. 6121 500.000,-Kč. V tomto případě DPH nebude uplatňováno a bude na základě přiznání odvedeno na FÚ 343/231 §6399 pol. 5362. DPH si potřebujeme nechat rovněž proplatit z úvěru, jak to bude s účtováním? Lze tedy 231 §6399 pol. 5362/451 § 3612 pol. 6121, kdy je DPH převedeno z úvěrového účtu na náš BÚ. U druhého projektu bude možné uplatňovat DPH ve snížené sazbě pouze na výměnu tepelného zdroje, na zateplení nikoli a u třetího projektu výstavba FVE v základní sazbě na celý projekt. Je to tak? a aby toho ještě nebylo málo na projekt 2 a 3 je přislíbená dotace, takže je nutné výdaje označovat N,Z a ÚZ. Pokud není uplatňováno DPH je to způsobilý výdaj?

    Nejprve ve vztahu k DPH:

    - vestavba bytových jednotek - souhlas - prodaňujete ve snížené sazbě daně a nemáte nárok na odpočet DPH

    - zateplení a výměna zdroje tepla - pokud je to na bytovém domě, tak skutečně snížená sazba, faktura v PDP. U zateplení určitě bez nároku na odpočet, u zdroje tepla - tam tedy mám dost pochybnost nad tím, že odpočet ano - to by se muselo deklarovat, že je technologická část vstupující odpisy do kalkulace ceny tepla. Velká část obcí to má ale tak, že to je spíše součást domu a fakticky také i "nájmu". Ale je pravda, že modely jsou tady různé...

    - FVE - tam bude záležet na jakých budovách - pokud nebytových, tak většinou tam bude 21 %. Někde to může být v PDP a v určitých případech odpočty ano, případně by šly částečné odpočty. Ale toto se řeší podle jednotlivých fotovoltaik - případ od případu, podle toho kde je a k čemu bude sloužit

    Účtování bez nároku na odpočet. Předpokládám, že účtujete v programu od firmy Gordic. 

    V podstatě ano, měla byste mít na účtu 042 zaúčtovanou celou částku (včetně DPH) - tam, kde není nárok na odpočet. 

    předpis 042 ZJ  560 tis. / 321 bez ZJ 500 tis. a 343 ZJ 60 tis.

    pomocný účet 734 ZJ 60 tis. / 734 bez ZJ 60 tis.

    Platba pokud by bylo účtováno přímo na běžném účtu: 321 bez ZJ 500 tis. / 231 bez ZJ pol. 5362 - 60 tis. a pol. 6121 500 tis.

    Ve vašem případě bude účtováno přímo z úvěru, tak použijet 451 bez ZJ. Program by měl automaticky vygenerovat čerpání pol. 8113 nebo 8123, pokud je platba přímo z úvěrového účtu dodavateli. Položku si zvolíte podle toho, zda je úvěr splatný do 1 roku nebo nad 1 rok (u splatnosti do jednoho roku účet 281 místo účtu 451). Příjem peněz na DPH na váš ZBU tedy bude 231 pol. 8113 nebo 8123 MD / 451 (281) D nebo můžete účtovat přes peníze na cestě, pokud máte k dispozici výpis z úvěrového účtu a budete podle něho účtovat, zápisy 262 MD / 451 D a 231 MD + RS / 262 D. 

    Když není k úvěru zřízen další běžný účet, tak se splátky, úroky a poplatky účtují rovnou na BÚ, případně přes účet 262, pokud chcete zobrazit pohyby na úvěrovém účtu - splátky jistiny se tam zobrazují vždy, poplatky a úroky jen někdy. Splátka se v takovém případě může účtovat 262 MD/ 231 D pol. 8124, pohyb na úvěrovém účtu 451 MD/ 262 D.

    Když není hrazeno z BÚ, ale rovnou z úvěru, tak je správné účtovat úhradu na základě výpisu z ÚU.  Úvěrový výpis je účetní doklad, kontroly někdy požadují zobrazovat pohyby na úvěrovém účtu v účetnictví. Není ale chybou účtovat pohyb na BÚ a výpisem k úvěru to jen doložit - přiložit (pohyby +- na úvěrovém účtu), je to spíše o preciznosti, než vyloženě o požadavku předpisů (problém by byl jedině v okamžiku, kdy byste platbu poslali např. chybně jinam, tzn. je to i kontrolní mechanismus, že se platba, která odešla z BÚ, zobrazila na úvěrovém účtu). 

    Až budete mít k dispozici rozhodnutí nebo smlouvu o poskytnutí dotace, tak byste měla začít značit výdaje podle procentního podílu na dotaci, do té doby ne (píšete o příslibu). Co se týká DPH jako způsobilého výdaje, tam musíte vycházet z podmínek dotace. Omlouvám se, ale nemám žádné informace o dotaci, tak neumím odpovědět. Obecně to ale bývá tak, že ve výši nároku na odpočet je DPH nezpůsobilé. 

    Pozn. V dokumentech máme příklady k účtování PDP v RS:

    https://www.obecuctuje.cz/dokumenty?hledat=%20RS%20a%20PDP&jak=fraze

                 

  • Odměna za podání žádosti o dotaci
    09. 10. 2025

    Máme uzavřenou smlouvu o zabezpečení přípravy a administrace žádosti o dotaci - projektová příprava, kdy firma si účtuje dle ceníku:
    14.900 Kč za manažerské řízení projektu
    15.900 Kč za podání žádosti o dotaci
    atd za další služby.
    Dorazili mi faktury na částku 14.900 a 15.900 . Nevím zda to mám zaúčtovat jako službu 518 /231 10 6171 5169 nebo je to součást projektové dokumentace na výstavbu hotelu a patří to na 019/ 231 10 3613 6119 i když nevím zda tu dotaci vůbec dostaneme.

    Já úplně nevím, jestli Vás správně chápu, respektive jestli to máte celé dobře pojato. Začnu od konce dotazu.

    Projektová dokumentace slouží jako podklad k samotné realizaci, takže tím, že se schválí pořízení PD, i když není třeba ještě schválená samotná výstavba, tak se tím realizace započala. Píšete o PD na výstavbu hotelu, což je vedlejší pořizovací náklad k pořízení majetku, a proto náklady za PD patří na účet 042, pol. 6121. PD nevedeme zvlášť na účtu 019, ale jakou součást investice, ve vašem případě jako výstavby hotelu.

    Ohledně nákladů na zabezpečení přípravy a administrace žádosti o dotaci. Podle bodu 7.1 ČÚS č. 710 si máte vnitřním předpisem určit, zda tyto náklady považujete za součást ceny investice nebo ne. Takže pokud si určíte, že ano, tak byste měla tyto faktury za administraci projektu účtovat na účet 042 a pol. 6121. Pokud ne, jedná se o službu a hradíte ji z provozních prostředků, účet 518, pol. 5169. Tato možnost "výběru" ale platí opravdu jen pro náklady ve vztahu k administraci dotace. A na závěr jen upozornění - pokud byste z toho pak chtěli udělat způsobilý investiční výdaj k dotaci, tak už dopředu uvažovat tak, že to dáte raději na účet 042. 

  • Rekonstrukce budovy krematoria - národní památky
    09. 10. 2025

    Máme v majetku města krematorium - národní památku, krematorium začínáme rekonstruovat, mám v ruce Rozhodnutí o poskytnutí dotace (dle kterého nevyčtu, zda se jedná o investici či neinvestici) a zároveň i fakturu, kterou mám dle investičního oddělení již zaúčtovanou rozpočtově na položce 5171 zatím bez UZ. Nyní chtějí provést opravu původního zaúčtování doplněním UZ (investičních), když jsem jim sdělila, že položka je neinvestiční a UZ investiční, tak mi chtějí dát ještě opravu položky z položky 5171 na položku 6121.
    Potřebuji si ujasnit, zda Rekonstrukce budovy krematoria - národní památky může být zaúčtovaná s položkou 6121 a UZ investiční? Nebo zda mohu zaúčtovat požadavek investičního oddělení na zaúčtování položky 5171 s UZ investičním (což se mi teda vůbec nezdá)?

    Omlouvám se, ale charakter prací nedokážu posoudit, protože k tomu nemám žádné informace, tak to prosím zkonzultujte s investičním oddělením, zda se z technického hlediska jedná o opravu (neinvestici) nebo TZ (investici). 

    Pokud byste měli investiční dotaci (investiční ÚZ) tak by se mělo jednat o investici - TZ, pol. 6121. Sama ale píšete, že z rozhodnutí to nevyčtete, tak si raději ověřte i to, že opravdu má být použit investiční ÚZ. Administrátor dotace vám to musí sdělit. Pokud by dotace byla investiční, museli byste najít argument pro TZ, protože použít investiční dotaci na opravu je porušením stanoveného druhu dotace. Případně lze zkusit žádat o změnu dotace na neinvestiční, pokud by to účetně byla oprava a čerpali byste na to chybně investiční dotaci.

    Úhrady nákladů v případě TZ by měly být s investiční pol. 6121 a účet 042. Pro neinvestici ve smyslu opravy části stavby bez změny parametrů se používají neinvestiční (provozní) náklady, např. pol. 5171, 5169 a účet 511, 518. A v tomto případě by  dotace měla být neinvestiční, včetně ÚZ. 

    TZ u památek nebývá časté, památkáři i většinou dávají neinvestiční dotace, protože zde bývá účelem uvedení do původního stavu, nikoliv nějaké nové parametry památky.

    Když to shrnu, měli byste předně ověřit druh dotace, která na to je čerpána, abyste neporušili podmínky a dále i účetní hledisko - zda je to TZ nebo oprava krematoria a je nutné na základě těchto informací správné účetní řešení dát do souladu s druhem dotace. 

    Objevují se situace, kdy u kapitálové položky 6121 použijete neinvestiční ÚZ, ale to je situace nepřímých výdajů u vybraných dotačních programů. Troufám si říct, že to, ale v tuto chvíli není váš případ. Přímé realizační výdaje, pokud jsou investiční, se neinvestičním ÚZ určitě značit nemají. 

  • Oprava UZ, nástroje a zdroje u investic předchozího roku
    08. 10. 2025

    Investiční oddělení mi právě přineslo žádost o opravu účtování rozpočtu cca 9 faktur na investice z minulého roku 2024, u kterých měli rozúčtované čerpání dotace ex post z IROP. Byla jsem dlouhodobě nemocná a nyní jsem kontrolou dokladů zjistila, že na stejnou investiční akci byla rozhodnutím přiznána další dotace ze Středočeského kraje, opět ex post. Tento UZ však nebyl v loňském roce účtován ani na jedné faktuře. Problém je v tom, že na Středočeský kraj byly předloženy v příloze veřejnoprávní smlouvy faktury z roku 2024, které byly již označeny UZ IROP. Co s tím teď, když rok 2024 je uzavřený? Nyní chtějí, abych místo UZ IROP u faktur opravila UZ Středočeského kraje.

    Účelové znaky jistě víte, že za rok 2024 opravíte již jen ručně na dokladech, do účetnictví již dostat nelze. V tom problém asi nebude. Než se něco zbrkle opraví, je potřeba zjistit, co bylo uplatněno jako způsobilý výdaj na IROP. Jedna a tatáž faktura může pak být uplatněna i u kraje, ale jen pokud jde o krytí vlastního podílu. Určitě nemůže být jedna faktura kryta v celé výši dvěmi dotacemi. Uvedu vám příklad:

    Faktura 1 mil. Kč, IROP dotace 85 %, tzn. 850 tis. Kč, vlastní podíl 150 tis. Kč. Dotace z kraje na tuto fakturu může být max. 150 tis. Kč. 

    Z IROPu asi čerpáte více, takže pokud tam bude něco kolidovat, je to o tom rozhodnout se, kde to bude "méně" bolet, pokud jste věcně někde v čerpání udělali chybu a máte proplacené dvě dotace na jeden výdaj. Je potřeba nejprve dozjistit věcnou strukturu způsobilých výdajů k oběma dotacím, to je potřeba doložit i ke kontrolám a může být ještě čas na nápravu, jestli není vyúčtováno.

  • Dotace SZIF
    08. 10. 2025

    Máme přes MAS podanou žádost o dotaci na SZIF. ÚZ 89517/89518. Prozatím mám pouze sdělení o zaregistrování žádosti, nemám dohodu o poskytnutí dotace. Multifunkční vozidlo bylo koupeno 24.9.2025. Mohu již použít při zaúčtování ÚZ, když není dohoda?

    Vozidlo klasicky zařaďte do majetku, nečekejte na dotaci.

    Registrace žádosti není v tomto případě dostatečný podklad pro účtování o dotaci, ani značení NZÚZ. Je to pouze potvrzení, že vaši žádost přijali. Vyčkejte na podepsání dohody. Je vhodné označit výdaje org a zvoleným orgem značit i další účty k projektu (042, 321 apod.). Pokud vám dotaci přiznají, tak podepsanou dohodu předepíšete případně rovnou 346/403 a dotaci zadáte k tomuto okamžiku nově na kartu majetku, zpětně se nic nepřepočítává. Tento postup se volí v případě, kdy je dotace přiznaná po zařazení a dokumenty k vyúčtování doložíte před podpisem dohody, tzn. po uzavření dohody rovnou pošlou peníze 231/346 a nemusíte již nic dokládat.

    Pokud by poslali peníze a ještě následovalo vyúčtování, účtovali byste klasicky o transferu s vypořádáním - dohoda na podrozvahu, příjem dotace jako záloha, vypořádání 346/403 a zúčtování zálohy. Zde je jediné specifikum oproti běžné dotaci, že nemusíme účtovat dohadu, ale lze účtovat rovnou předpis 346/403 v okamžiku vyúčtování (vycházím z odpovědi MF). 

    Pokud smlouvu podepíšete do konce roku, výdaje máte zpětně dooznačit NZÚZ - to platí, i když jí uzavřete například až v lednu 2026, ale stihne se proúčtování značení do roku 2025. 

  • Účtování dotace z MMR program IROP na výstavbu MŠ
    07. 10. 2025

    Potřebuji poradit se zaúčtování výdajů na výstavbu MŠ, která bude poskytunuta EX POST z MMR programu IROP RČ projektu:CZ.06.04.01/00/22_020/0003856. Faktury za stavební práce rozdělím na příspěvek Unie 85%, státního rozpočtu 5% a vlastní zdroje 10%
    Faktura v hodnotě 1 525 432,- 042/321,
    úhrada 321/231 §3111, 6121 orj 26 ÚZ 149517519 ve výši 1 296 617,-Kč
    úhrada §3111,6121, orj. 26 ÚZ 149117518 76 272,-
    úhrada §3111,6121 orj. 26 ÚZ 149100000 152 543 ,-Kč.
    A faktura za technický dozor? je nepřímý výdaj? a tedy neinvestiční dotace? a účtuji UZ 17084 a 17085? Prosím poraďte i zaokrouhlování v rámci rozdělení úhrad faktury.

    Rozdělení a značení přímého výdaje máte dobře. Takto postupujeme, když je celý výdaj způsobilý. Celkově pak značíme do výše dotace - je potřeba ohlídat NZÚZ v součtu za všechny faktury.

    Z hlediska zaokrouhlování jednotlivých podílů máme z MF tuto informaci:

    „Pořadí zdrojů je EU podíl, SR podíl, podíl SF, další veřejné zdroje od obcí a krajů, jiné veřejné zdroje, soukromé zdroje, přičemž EU podíl se zaokrouhluje dolů, další podíly matematicky a poslední podíl dopočtem. Tedy v případě, že jsou pouze dva zdroje (EU a SR), se zaokrouhluje EU podíl na 2 desetinná místa dolů, SR podíl dopočtem."

    Ale opět je potřeba to pak na závěr srovnat na přesná čísla dle konečného nároku. 

    Faktura za technický dozor je nepřímý výdaj. Správně uvažujete, že u něj použijete neinvestiční ÚZ, ale investiční položku 6121 ponecháte (půjde to do ceny investice na účtu 042, neinvestiční dotace se proto zobrazí na účtu 403).

    U nepřímých výdajů existuje výklad MF, podle kterého nemusíte aplikovat procentické rozpočítání. Nepřímé výdaje značte proto nejprve rovnou do výše nepřímé dotace EU, potom teprve podíl SR a následuju vlastní podíl, podle toho, jestli zbyde prostor - skutečné nepřímé výdaje nabývají proti nepřímé dotaci různých hodnot, proto lze využít tento zjednodušený postup, kdy značíte nejprve podíl EU, pak když jsou výdaje dostačující značíte postupně do výše podílu SR a vlastní podíl až jako poslední. Případný zbytek, kdyby skutečné výdaje byly vyšší, než nepřímá dotace, se značí jen orj jako nezpůsobilý výdaj. 

← Novější dotazy

Zobrazit

Hledání v dotazech

Tipy pro práci s dotazy

Acha obec účtuje s.r.o.

Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8

IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091

Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010

Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007

Návrh a tvorba webu