Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.
Hledanému výrazu Dotace odpovídá celkem 5275 dotazů:
V 11/2023 jsme obdrželi rozhodnutí od SFŽP na invest. dotace - energetické úspory na dvě školy v částkách 5 087 tis. a 2 998 tis. Kč. Projekty dokončeny v roce 2024, majetek zařazen a dotace odepisovány v uvedené výši. V letošním roce byly k rozhodnutím podepsány smlouvy, kde uvedené částky jsou nižší než v rozhodnutích - o 1 379 tis. a
501 tis. Kč, zálohy nebyly zaslány. Vyúčtování a, MD 346 3 708,403 1 379/
D 388 5 087, MD 672 1 379/ D 403 1 379, MD 231 3 708/ D 346 3 708.
Druhý případ stejně. Na kartách majetku nechám původní výši dotace, pouze
napíšu změnu do poznámky. Podobný případ jsem měla poprvé loni ( rozdíl 1 215 tis. Kč, zaúčtovala jsem stejně. Nyní si nejsem jistá, zda to bylo správně.}
Váš postup je v souladu s předpisy, kdy rozdíl od dohady máme zúčtovat do výnosů a neměnit dotaci na účtu 403 v účetnictví ani v majetku. Otázka je, jestli když nebyla smlouva, byla dohada správně účtována - podobné případy jsou často sporné. Za mě často není v podobných případech dost dobře odhadnutelná výše dotace a rozdíl je navíc už docela významný, takže já bych se přikláněla k tomu neúčtovat zápis 403/672, ale o rozdíl zkorigovat účet 403 a i výši dotaci v majetku.
Pro jistotu to můžete popsat i do přílohy závěrky, protože teoreticky to může být odchylka od metody, já bych to tady ale tak jednoznačně neviděla, ale klidně to tam pro větší klid napište.
Obec pořídila kompostéry z dotace OPŽP - číslo projektu CZ.05.01.05/01/24_068/0004954. Pořád jsem čekala, až přijde rozhodnutí, ale protože se nemohu dočkat. zatím je v ruce nemám tak píšu alespoň takto.
Celkem jsme za kompostéry (200 Ks) vynaložili 1 176 120 Kč Zaúčtovala jsem
na MD 558/ D 321, Úhrada - MD 321/ D 231 3725 5137 Nástroj 148 Zdroj 5, ÚZ 15016 ve výši 646866Kč - 55 % , zbytek - 45% Nástroj 148 Zdroj 1 - 529 254Kč. Vše ORG 372. V této výši i zařadím 200 ks kompostérů do majetku.
Máme i další náklady s pořízením kompostérů a vyřízením dotace spojené. administrace žádosti - 12100 Kč, analýza odpadů a projektová dokumentace - 17240 Kč, výběrové řízení na dodavatele 27830 Kč a zajištění podkladů pro rozhodnutí - 27830 Kč. Vše jsem zatím účtovala na služby 518 - bez nějakého značení. Hlavně analýza odpadů a projektová dokumentace byly zpracovány v loňském roce - vystavena faktura i úhrada.
Měly by to být paušální výdaje ve výši 7%. Ve schválené výzvě na stránkách OPŽP jsem našla výši skutečných nákladů 1 294 700 Kč. Z toho dotace EU 712 085 Kč, zbytek 582 615Kč. Prosím tedy o radu, jak to vše skutečně zpracovat. Děkuji a krásné prázdniny.}
Když všechny náklady sečtu, vychází mi 1261120 Kč. Přímé výdaje 1176120 Kč, nepřímé výdaje 85 tis. Kč. Skutečné výdaje jsou nižší, než způsobilé z rozhodnutí, tzn. dotace bude nakonec takto:
přímá dotace 55 % z částky 1176120 Kč
nepřímá dotace: pokud je sazba nepřímých výdajů 7 %, tak nepřímé výdaje budou určeny v částce 7 % z 1176120 Kč = 82328,40 Kč, 55 % z toho je nepřímá dotace 45 280,62 Kč, vlastní podíl je rozdíl 37 047,78 Kč. Nepřímé výdaje budete značit v těchto částkách, rozdíl mezi skutečnými výdaji 85 tis. Kč a paušálními 82 328,40 Kč jsou nezpůsobilé nepřímé výdaje (jen org).
Až přijde rozhodnutí, tak výdaje dooznačte zpětně (loňské výdaje jen ručně na doklady), do té doby nic k dotaci účetně neřeště.
Dobrý den,
moc bych Vás chtěla poprosit s pomocí této dotace na realizaci projektu: "Zpracování digitálního povodňového plánu a varovného informačního systému pro město". Bohužel Rozhodnutí je z datumem nabytí účinnosti 7.5.2024, ale do ruky se mi to dostalo až 27.6.2025, což je o více jak rok později. V minulém roce to mělo být již v účetnictví na podrozvaze a předpokládám na 955/999 . Neměla jsem vůbec tušení, že bylo o nějakou dotaci zažádáno - nikdo mi nic neřekla, ani neinformoval. V Rozhodnutí není žádné ÚZ, Zd, Ná a ani zda je to dotace investiční nebo neinvestiční a nebo zda obojí. Jediné co vím, že je to z EU a Zd5.
Moc Vás poprosím, zda by jste mi s touto dotací mohli nějak pomoci i s veškerým zaúčtováním.
Děkuji moc HŠ
PS: Rozhodnutí posílám e-mailem}
Pokud chcete kompletní účtování, museli bychom mít kompletní podklady - i faktury apod. a odpověď pak zpracováváme v rámci zakázek. Jako odpověď na podaný dotaz řešíme jen dílčí záležitosti, zaúčtování celé dotace je již časově náročnější. V rámci zaplaceného dotazu zodpovím teď dílčí věci, ke kterým mám i informaci.
Zakázky uzavíráme dnes 30.6., takže jedině pak po prázdninách, kdybyste potřebovala.
Doúčtujte teď dotaci na podrozvahu, zápis 955/999, dle rozhodnutí bude vyúčtování za déle než rok. Asi doposud žádné peníze nepříšly? O přijatou zálohu se podrozvaha snižuje.
Podle § 11 odst. 8 vyhlášky č. 410/2009 Sb. se může účetní jednotka rozhodnout, že o povodňových plánech neúčtuje jako o dlouhodobém nehmotném majetku. Z toho tedy vyplývá, že pokud nemáte ve směrnici nic stanoveno, účtujete ho jako nehmotný majetek. Pokud ho nechcete účtovat jako nehmotný majetek, je to v souladu s vyhláškou možné, ale jen pokud se tak rozhodnete, což znamená si to i jasně stanovit ve směrnici k dlouhodobému majetku. Takže se rozhodněte, abyste byli i v souladu s druhem dotace - nevím, jestli je investiční nebo neinvestiční, to si musíte dohledat v podkladech k dotaci.
Ohledně značení, je zde jen podíl EU a vlastní podíl (bez podílu SR). Dotaci z EU budete značit účelovým znakem, nástrojem 148 a zdrojem 5, vlastní podíl nástrojem 148 a zdrojem 1. Účelové znaky volte podle toho, zda je to investice nebo neinvestice:
ÚZ 15016 - OPŽP 2021-2027 – EU – neinvestice
ÚZ -15501 - OPŽP 2021-2027 – EU – investice
Pozor na to, že částka dotace je rozdělena na přímou dotaci (na přímé realizační výdaje) a nepřímou dotaci (na vedlejší související výdaje). Nepřímá část dotace je vždy neinvestiční, nepřímé výdaje ale účtujeme podle toho, jaké jsou charakteru - mohou se účtovat i jako investiční, jen se značí neinvestičním ÚZ a nepřímá dotace se přijme na pol. 4116. Rozdělení na přímou a nepřímou část musí opět dodat administrátor dotace. K nepřímým výdajům je na stránkách již dost odpovědí, kdybyste si chtěla nastudovat.
Loňské výdaje označíte již jen ručně na doklady.
Dobrý den, v době, kdy jsem měla dovolenou bylo svoláno ZO ohledně výzvy 2 z Ministerstva vnitra - HZS ČR ohledně podání žádosti o poskytnutí účelové neinvestiční dotace na mimořádné odměny pro členy JSDH (Ti nejsou zaměstnanci OU) v souvislosti se zásahy při mimořádných událostech způsobených tlakovou níží Boris. V bodu 2. (výzvy) jsou uznatelnými výdaji buď mimořádné odměny nebo finanční dary členům JSDH. V důvodové zprávě byly schváleny mimořádné odměny pro členy JSDH. Podle výzvy 2, musí být vyplaceny do 30.6.2025. Ty jsem vyplatila, na základě darovacích smluv. Komunikovala jsem s auditory, jak jim vyplatit mimořádnou odměnu??? (co schválilo ZO), když nejsou zaměstnanci. Taky jsme se shodli na finančním daru, jak je ve výzvě, protože jakým jiným způsobem bych mohla dát osobě mimořádnou odměnu, která není zaměstnána. Dohoda o prov. práce, refundace nejsou uznatelnými náklady v této výzvě.
Jde mi o to, abych to měla z mé strany v pořádku, když v usnesení je slovo odměna a ne dar. Děkuji.}
Pokud to právně pojmete jako dar, podle podmínek dotace to bude uznatelný výdaj. Možná se to ale vyřešilo moc narychlo - nevím, jestli bude v pořádku, když se schválila mimořádná odměna a vyplatilo se to jako dar, to vypadá na první pohled jako nesoulad, který by mohl poskytovatel dotace vytknout.
Jinak se k tomu moc už nevyjadřuju - kdybyste to poskytli za zásah, je to závislá činnost, tady ale asi podle všeho to obhájíte jako finanční dar ve smyslu ocenění, když to MV takto akceptuje, tak to tak vyplatit můžete.
Dobrý den, obec uzavřela 2025 smlouvu s naším krajem o poskytnutí dotace v rámci dotačního programu ENERGION – Podpora energetických úsporných opatření Jihomoravském kraji. Dotace je na průkazy energetické náročnosti budov. Dotaci jsme již obdrželi (2025). Fakturu za štítky ještě nemáme. Dotaci musíme použít do konce roku 2025. Vyúčtování musíme předložit do 31. 1. 2026. Jak prosím účtovat.}
Na základě podepsané smlouvy o poskytnutí dotace jste měli účtovat o podmíněné pohledávce na podrozvaze zápisem 915 MD / 999 D ve výši dotace. Přijatá finanční prostředky účtovat jako zálohu zápisem 231 MD / 374 D a odúčtovat z podrozvahy zápisem 999 MD / 915 D.
Energetické průkazy jsou provozní náklad, obdobně jako revize. Účet 518, položka 5169, paragraf volte podle účelu budovy (úřad 6171, škola 3113...). Případně lze u hromadného pořizování zvolit i souhrrný paragraf 3639 pro všechny budovy jako celek.
V případě, kdy by se energetický průkaz zpracovával v souvislosti s investicí (novou stavbou), patřil by do její ceny jako související (investiční) výdaj.
Nezmiňujete se o jakou dotaci jde, zda neinvestiční nebo investiční a jak máte v plánu průkazy účtovat. Neinvestiční dotace se zúčtovává proti účtu 672, investiční proti účtu 403.
Pokud letos budete mít náklady, a to asi budete, pokud máte v podmínce, že dotaci musíte vyčerpat do konce roku. Tak byste měli účtovat o dohadné položce zápisem 388 MD / 672 D (v případě neinvestice, 403 v případě investice) v procentním podílu dotace na uznatelné náklady, max. do výše dotace.
Účtování o schváleném ZVA, předpokládám že proběhne až v roce 2026: 348 MD / 388 D ve výši účtované dohady, zúčtování zálohy 374 MD / 348 D. Pokud by vyúčtování bylo už v roce 2025, tak se neúčtuje o dohadné položce k 31.12., ale předepíšete pohledávku rovnou do výnosů zápisem 348 MD / 672 D (neivestiční dotace, 403 investiční dotace) a zúčtujete zálohu 374 MD / 348 D.
Co se týká značení, např. ÚZ, tuto informaci Vám poskytnou přímo na Jihomoravském kraji. Kraje mají své ÚZ a třeba u některých typů dotací ani nejsou.
Obci byla poskytnuta investiční dotace na obnovu lamp veřejného osvětlení. Z minulých let máme v majetku veřejné osvětlení po obci – jedná se o lampy umístěné na sloupech ve vlastnictví firmy E.ON – tento majetek vyřadíme, k datu zařazení nových a nově zaúčtuji lampy pořízené z dotace. Dále máme dvě samostatně vedené ulice s kompletním veřejným osvětlením. U těchto dvou samostatně vedených majetků navýšíme cenu o technické zhodnocení lamp. Mohu postupovat tak, že fakturu za práce a lampy podělím celkovým počtem lamp po obci a rozdělím dle nově instalovaných – část na nové osvětlení obec, část na TZ první ulice a část na TZ druhé ulice (anebo zaúčtovat vše na jedno inventární číslo - nově vzniklý majetek)?}
Záleží na vás a vaši evidenci majetku jak si povedete VO. Pokud byste chtěli více rozčlenit současnou evidenci, pak byste musely nové lampy účtovat po nějakých logických celcích (např. ulice apod.) na samostatné majetkové karty.
Pokud původní lampy nejsou v provozu a byly zlikvidovány, tak je vyřaďte a nové i z důvodu investiční dotace zařaďte do majetku.
Co se týká těch dvou samostatně vedených v majetku. Argumentem pro TZ může být úspora energie, ale máte investiční dotaci, tak buď se jedná o TZ nebo nějaké rozšíření VO. To neumím takto od stolu posoudit.
Co se týká rozdělení nákladů na jednotlivé lampy. Je to možnost, jak to rozpočítat. Záleží zda všechny lampy jsou za jednotnou cenu. Pokud ano, tak bych to rozpočítala jak navrhujete.
V letošním roce budeme vracet část dotace, kterou jsme obdrželi prostřednictvím Ústeckého kraje v roce 2024 a to z operačního programu Zaměstnanost plus z MPSV na realizaci projektu Dětská skupina . Příjem dotace jsem účtovala 4116 144/5 ( 144/1 ) 13021.Prosím jak budu účtovat vratku.}
Záleží jestli se jedná o vratku v rámci finančního vypořádání nebo vratku na základě výzvy.
- vratka v rámci finančního vypořádání - pol. 5364, par. 6402.
- vratka na základě výzvy (mimo režim PRK) - pol. 5904, par. dle účelu dotace - 4339.
Obec dává k položkám 536x a k položce 5904 UZ i u vratek z FV k dotacím ze SR, kde kraj vystupuje jako zprostředkovatel.
Značení vratek i výdajovou položku si pro jistotu ujasněte s krajem, někdy se i u vratek v rámci vypořádání volí pol. 5904, takže postupujte podle názoru Vašeho kraje.
Dobrý den,
ze SFDI nám bude poskytnuta dotace na akci Parkoviště a chodníky u ZŠ a MŠ. Jak mám účtovat přijatou dotaci a výdaje na tuto akci?
K této akci nám přišla jen smlouva. Mohu Vám ji poslat? Akorát prosím o sdělení na jaký mail.}
V rámci klasicích dotazů odpovídáme na dotazy bez příloh. Proto Vám napíšu všeobecné účtování dotace.
Na základě rozhodnutí nebo smlouvy o poskytnutí dotace zaúčtujete podmíněnou pohledávku na podrozvahu zápisem 915 (955) MD / 999 D ve výši dotace, která je určena ve smlouvě (rozhodnutí). Vycházíte z podepsané smlouvy. Účet 915 se používá, když se jedná o pohledávku do 1 roku. Vycházíte z datumu podepsané smlouvy a předpokládanému ZVA. Pokud by to období bylo delší než jeden rok, měla byste použít účet 955.
Většinou v podmínkách poskytnutí dotace bývá podmínka odděleného účetnictví. Vypomáháme si např. org. nebo orj. To znamená, že ke všem účetním případům týkající se dotace přiřazujete právě tu org.
V případě dílčích plateb se až do okamžiku schválení dotace od poskytovatele, kdy se účtuje o pohledávce, dává příjem dotace na zálohy na transfery, tj. 231, pol. 4213 (předpokládám, že se jedná o investiční dotaci), NZUZ, nebo jen UZ, org akce MD/ 374 D pokud se stihne ZVA do 12 měsíců, nebo 472 pokud nad 12 měsíců - a to bez ohledu je to na základě uznaných fa nebo žádosti o platbu nebo vyúčtování dílčí - vždy záloha až do uznání od poskytovatele, nebo aspoň k ZVA. Ve výši přijaté zálohy na transfer se zároveň odúčtovává podrozvaha např. 999/915 k datu přijetí zálohy. Zbytek, co zůstal na podrozvaze se odúčtuje k datu předpisu na 346.
K okamžiku zařazení do majetku chodníku k němu přiřadíte 403, účetně zápis 388/403 a začnete rozpouštět následující měsíc po zařazení proti odpisům.
Předpis pohledávky z dotace se účtuje až nejlépe k datu uznání ZVA (závěrečného vyúčtování akce) od poskytovatele dotace a to zápisem 346 MD / 403 D, případně pokud již byla účtována dohada např. k datu zařazení majetku z dotace do užívání zápisem 388/403, tak 346 MD/ 388 D a +/403 pokud vznikl při vypořádání akce rozdíl na dotaci ( a zároveň 551/403 nebo 403/551 pokud je již dotace k majetku přiřazena).
Výdaje se většinou značí takto, ale samozřejmě záleží na konkrétním programu a z toho byste měla vycházet:
- uznatelné výdaje z dotace (UZ, popřípadě NZUZ, org.)
- uznatelných vlastní podíl (org, popřípadě NZUZ)
- neuznatelné náklady (org)
Pokud byste měla zájem o poradenství ke konkrétní dotaci, včetně zaslaných příloh, jedná se o zakázku. Prostřednictvím našich stránek si o ni můžete zažádat.
Naše obec převádí bezúplatným převodem hasičský automobil na jinou obec. PC 4.579.979,90,-. Automobil jsme měli pořízený částečně z dotace 2 mil. Při převodu již máme dotaci rozpuštěnou a ZC =0,-.
Jak to celé správně zaúčtovat? 401/022 a? Účet 082 v účetnictví mi nesedí se stavem v majetku (v majetku je nižší).}
Bezúplatný převod majetku, který má ZC nula zaúčtujete zápisem 082 MD/ 022 D v PC, pak vám to bude sedět. Na účet 401 se účtuje předávaná ZC po odečtení dotace, to jde zde vše nulové.
Dobrý den,
jsme obec a naše zřízená PO ZŠ si požádala o dotaci ze SZIF. Dotace je investiční a škola na tuto akci nemá na fondu investic potřebné finanční prostředky. Prosím o radu zda poskytnout NFV a nebo investiční příspěvek na posílení fondu a jak to celé účtovat. Děkuji za odpověď.}
Kompletní postup pro obec i PO pro obě varianty najdete v dokumentu "Finanční vztahy mezi zřizovatelem a PO", odkaz:
Záleží, jakou právní formou to orgány schválí. Na str. 30 až 35 máte účetní postupy, vysvětlení i srovnání variant.
V případě NFV volíme mezi účtem pro návratnou finanční výpomoc 316 (krátkodobá) nebo 462 (dlouhodobá). Účet se volí podle doby od poskytnutí půjčky do termínu jejího splacení, tzn. pro půjčku na dobu více než 12 měsíců je správně účet 462.
Investiční NFV se třídí na pol. 6451, neinvestiční na pol. 5651.
Přijaté splátky budou účtovány pol. 231/ 316 (462), pol. 2451 bez odpa.
Dotaci můžete předfinancovat i formou zálohy na transfer. Investiční lze rovnou účtovat 401/231, viz dokument, na který vás v úvodu odkazuju. Je určitě potřeba sjednat pravidla vrácení, v tom je to podobné, jako NFV.
Dobrý den, dostali jsme na vybavení MŠ dotaci z MMR (IROP), výše dotace 90% (85% EU a 5% SR), 7% je nezpůsobilých. Majetek máme zařazený dle vnitřní směrnice. Dotaci k jednotlivým souborům majetku jsem proúčtovala 388/403 DHM a 388/672 DDHM (částky jsou proúčtovány včetně 7%). Na karty majetku DHM jsem do transferu navedla celkovou částku (403 = 90%+7%). V rámci investic jsme získali 3,2 mil. Kč, neinvestice 1,6 mil. Kč. Předpokládám tedy, že na 403 bych měla mít proúčtováno 3,2 mil. Kč a na 672 částku 1,6 mil. Kč. Prosím je moje úvaha správná? Děkuji za odpověď.}
Rozdělení investiční a neinvestiční dotace by mělo v prvé řadě odpovídat rozdělení od poskytovatele. Zároveň by mělo být v souladu s druhem pořizovaného majetku. V tom máte podle všeho jasno - majetek, který skončil na účtu 022 má dotaci evidovanou na účtu 403 a rozpočítanou na jednotlivé majetkové karty. Majetek na účtu 028 má dotaci na účtu 672.
Uvádíte částku 7 %, to máte na mysli asi spíše nepřímou dotaci, než nezpůsobilé výdaje. Nepřímá dotace je neinvestiční - nepřímé výdaje se v její výši značí neinvestičním ÚZ, při příjmu nepřímé dotace se volí neinvestiční položka, zde 4116. Nepřímá dotace se vztahuje k nepřímým výdajům, věcně jsou to výdaje na projektovou dokumentaci, výběrové řízení, administraci dotace apod. Účtování dotace by v takovém případě mělo sledovat účtování těchto výdajů. Správně jste tyto výdaje, které jsou společné pro celý projekt, měli poměrově rozdělit do ceny investičního (022) a neinvestičního (028) majetku. V této logice pak nepřímou dotaci máte tedy rozdělit částečně na účet 403 mezi jednotlivé karty majetku a na účet 672 ve vztahu k majetku, který je na účtu 028.
Dobrý den, prosím o radu, jak zaúčtovat následující:
Naše obec měla zájem pořídit pro své občany kompostéry. Pro malý zájem občanů jsme se spojili s dalšími obcemi a žádost o dotaci podala z Operačního programu Životní prostředí 2021-2027 jedna z obcí. Nyní jsme s dotyčnou obcí, která dotaci získala, uzavřeli veřejnoprávní smlouvu o poskytnutí dotace z rozpočtu naší obce ve výši 295 785,99 Kč (100 ks plastových kompostérů). Tato smlouva byla schválena zastupitelstvem obce. Kompostéry nám budou předány na základě smlouvy o výpůjčce, která bude bezplatná na dobu určitou do 31. 12. 2031. Po uplynutí doby výpůjčky přejde vlastnické právo od 1. 1. 2032 na naši obec.
1) Jak zaúčtovat veřejnoprávní smlouvu? Je správné účtování: 572/231.10 3723 5321?
2) Jak účtovat o kompostérech majetkově? Jeden kompostér bude v hodnotě 2 958,60 Kč.
3) Občanům budou kompostéry předávány na základě Smlouvy o výpůjčce a následném darování na dobu 5 let za úplatu v částce 500,00 Kč. Po uplynutí pěti let přejdou kompostéry do vlastnictví občanů. Jak zaúčtovat předání kompostérů a přijetí úplaty v částce 500,00 Kč?}
1) Ano, za předpokladu, že se jedná o neinvestiční dotaci a také není požadováno vyúčtování. Pokud by se jednalo o investiční dotaci účtovala byste přes pol. 6349. Vzhledem k ceně kompostéru by dotace měla být neinvestiční (neměly by se zde tvořit soubory). Kvůli konsolidaci si položku raději ujasněte se sousední obcí - zda to považují za neinvestici. Paragraf pro kompostéry na bioodpad by se měl zvolit 3722, což odpovídá druhu odpadu, nebo bych volila 3725 v logice tříděného odpadu.
Ještě k tomu vyúčtování - hovoříte o veřejnoprávní smlouvě o poskytnutí dotace. Dejte pozor na to, že pokud jste schválili poskytnutí dotace, musíte postupovat podle pravidel zákona č. 250/2000 Sb. To znamená především dodržení příslušných administrativních úkonů včetně např zveřejnění smlouvy u dotace nad 50 tis. Kč. Veřejnoprávní smlouva o dotaci má zákonem dané náležitosti, mj. právě i způsob a termín vyúčtování. Zápis 572/231 by tak připadal v úvahu jen v případě, že dotaci jim poskytujete po zakoupení kompostérů a podklady k vyúčtování předložili již k žádosti o dotaci, je ale určitě nutné si to specifikovat ve smlouvě. Pokud by vyúčtování proběhlo až po uzavření smlouvy, bylo by nutné účtovat o záloze zápisem 373 (471) MD/ 231 D.
2) O hodnotě vypůjčeného majetku nijak neúčtujeme. Nemáme pro tento případ v obsahové náplni žádný vhodný rozvahový ani podrozvahový účet. Výpůjčka se eviduje jen mimoúčetně - smlouvou, např. v nějaké operativní evidenci. V případě významných hodnot majetku se může informace uvést do přílohy závěrky.
Až v okamžiku, kdy přejdou kontejnery vlastnicky na vás, tedy k 1.1.2032, budete účtovat o převzetí do majetku. Převod od obce bude asi bezúplatný, kontejnery v takovém případě převezmete zápisem 902 MD/ 999 D nebo 028 MD/ 088 D, podle toho, jaká jsou Vaše pravidla pro evidenci drobného dlouhodobého hmotného majetku. Na účet 028 účtujeme dle vyhlášky DDHM v částce od 3 tis. Kč, můžete si ale stanovit nižší spodní hranici, to nevím, jak/jestli máte řešeno.
3) Nejprve důležitá věc - na občany nemůžete vlastnické právo převést dříve, než 1.1.2032, kdy přejde vlastnické právo na vás. To máte asi vyřešeno. Je nutné také vzít v úvahu důležitý fakt - výpůjčka je z právního hlediska bezplatné užívání věci. Proto nechápu charakter úplaty 500 Kč - muselo by to být sjednáno jako nájem, abyste mohli vybírat úplatu. Protože jsou kontejnery pořízené z dotace, dala bych na to obzvlášť pozor - úplata pokud vím zde není akceptována, proto se sjednává výpůjčka, může se pak jednat max. o nějakou vratnou zálohu, například pro případ poškození kompostéru, která by se účtovala jako cizí prostředky s pol. 8901 (pokud nepovedete peníze na zvláštním bankovním účtu - "depozitním") proti dlouhodobému závazku (459).
Toto si určitě právně dejte do pořádku.
Obchodní majetek
1. Máme budovu městské haly sloužící ke kulturním a sportovním akcím obce, dále škole a spolkům formou výpůjčky. Součástí budovy je i restaurace pronajatá plátci, dále kancelář pronajata plátci.
Pokud budovu vedeme jako obchodní majetek, je možné vést některý drobný dlouhodobý majetek v této budově mimo majetek obchodní?
Např. nově nakoupené židle a stoly na kulturní akce, odpočet DPH při nákupu nebyl. Vzhledem k podmínkám dotace židle a stoly nesmí být pronajímány, je možné pořádat kulturní akce obce se vstupným (nejsou používány v restauraci).
2. Budovu radnice nezařadíme do obchodního majetku, je možné např. kopírovací stroj (při pořízení nebyl uplatněn odpočet) ponechat mimo obchodní majetek, i když někdy kopíruji lidem za úplatu. DPH za kopírování odvádíme.
Děkuji za odpověď.}
O každé věci se rozhodujete samozřejmě samostatně. Takže pokud do obchodního majetku zařadíte budovu, neznamená to, že musíte zařadit do obchodního maetku všechny movité věci, které se v ní nacházejí.
U těch stolků a židlí - pokud by byly výhradně používány ke kulturním akcím se vstupným, tak je to výhradní užívání k ekonomické činnosti (byť osvobozené od DPH bez nároku na odpočet) a do obchodního majetku je podle mého názoru máte dát. Pokud je to ale jak na akce zpoplatněné, tak i zdarma, znamená to využití jak pro ekonomicko tak i neekonomicko činnost a můžete klidně zvolit, že nebudou v obchodním majetku.
Kopírka - pokud by to bylo výhradně jen ke kopírování pro veřejnost za peníze - potom by to bylo výhradně k ekonomické činnosti a do obchodního majek by to přijít mělo. Pokud je to ale obecně k činnosti úřadu + se ještě kopíruje za peníze pro veřejnost, tak je to ba Vašem rozhodnutí, zda to do obchodního majetku dáte či nikoliv.
Dne 4. 4. 2025 nabyl účinnosti nový Územní plán obce v hodnotě 263.780,-Kč, zařadím ke dni účinnosti do majetku zápisem 019/041. V majetku máme ale starý územní plán z 1.9.2009 v hodnotě 275.472,-Kč. Byla na něj dotace 137.736,-Kč, v majetku rozpuštěno 103.730,-Kč a nerozpuštěno 34.006,-Kč.
Můj dotaz zní, jak vyřadit starý územní plán když ještě zbývá rozpustit za roky 2025 – 2029 ( 4x 6.802,-Kč a poslední rok 2029 6.798,-Kč) ……. 401/019 ??? Nevím si rady. Předem moc děkuji za podrobné zaúčtování.}
Starý územní plán tedy pozbyl platnosti?? Pořídili jste nový?? A nejednalo se o změnu původního?? Omlouvám se, pouze ujasňuji Vaši situaci.
Jenom obecně k územnímu plánu. Podle stavebního zákona rozlišujeme tři pojmy:
- zpřesnění ÚP, jedná se o službu a toto upřesnění se platí z provozních prostředků,
- aktualizace ÚP - z důvodu rozsahu změn stávajícího ÚP bylo rozhodnuto, že bude pořízen zcela nový ÚP a stávající bude vyřazen,
- rozšíření ÚP - jedná se o pořízení dlouhodobého nehmotného majetku (územní plán dle názoru MF splňuje i definici aktiva podle mezinárodních účetních standardů pro veřejný sektor) a původní ÚP zůstává nadále v platnosti.
Pokud jste tedy v režimu aktualizace ÚP, vznikl nový a starý se vyřazuje, tak účetní zápisy pro toto vyřazení jsou následující:
- doúčtování oprávek 551 MD / 079 D ve výši ZC
- vyřazení ÚP 079 MD / 019 D ve výši PC
Vy k tomu máte ještě dotaci, takže byste zbytek nerozpuštěné dotace měla "dorozpustit" zápisem 403 MD / 672 D.
V roce 2024 jsme obdrželi dotaci 510 tis. Kč od Středočeského kraje, mám na účtu 403. Nyní došlo k závěrečnému vyhodnocení, vzhledem k nižším vysoutěženým nákladům na realizaci máme vratku 45 tis. Kč. Majetek je zařazený do užívání v 5/2025, dotace je na kartě v plné výši. ZVA je v 6/2025. Jak se zaúčtováním? Kraj potvrdil §6402, p. 5366 a ÚZ.}
Podle vámi uvedené položky 5366 se tedy jedná o výdaj z finančního vypořádání dotace s krajem.
Pokud máte zařazen majetek v užívání a dotace je po vypořádání, tak kdybychom se měli držet účetních předpisů, tak necháte dotaci na účtu 403 v původní výši, nadále jí budete z této výše rozpouštět a vratku zaúčtujete na účet 672. Vratka není v nějaké významnější částce. Na kartě majetku necháte také původní výši dotace, jen do informací uvedete poznámku o vratce. Vratku předepíšete zápisem 672 MD/ 347 D a uhradíte 347 MD/ 231 D.
Nezmiňujete se při zařazení do majetku o účtování o dohadné položce. Je ale možné, že jste dohadu účtovali chybně - možná jste o nižších vysoutěžených nákladech na realizaci věděli již k datu účtování dohady, pak předpisy umožňují účtovat to jako korekci účtu 403.
To znamená, že byste snížila zápis dohady 388 MD / 403 D právě o tu vratku, opravila i výši dotace na kartě majetku a ZVA už zúčtovala se správnou výší dotace. Předpis ZVA 348 MD / 388 D. Předpokládám, že jste obdrželi fin. prostředky před ZVA a že příjem fin. prostředků máte zaúčtované na záloze (231 MD / 374 D) a zúčtovali byste zálohu 374 MD / 348 D ve výši dotace a vratku dotace byste účtovala 374 MD / 231 D.
Acha obec účtuje s.r.o.
Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8
IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091
Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010
Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007
(preferujeme e-mailový kontakt)
Odborná pomoc
Ing. Ivana Schneiderová
Ing. Zdeněk Nejezchleb
Bc. Klára Vavrišinová
Kateřina Hudečková