Obec účtuje - Vše o účetnictví obcí

Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

Dotazy

Hledanému výrazu dar odpovídá celkem 3096 dotazů:

  • Kanalizační přípojky
    19. 03. 2025

    Dobrý den, v obci děláme kanalizaci a nyní projektant pracuje na plánech na vodovodní přípojky pro domácnosti. Tyto plány budeme občanům hradit, poté darovat a následně si občané na své náklady podle těchto plánů již budou realizovat přípojku sami. Chci se zeptat jak to v tomhle případě bude s DPH. Můžeme si DPH na vstupu a poté z hodnoty daru odvést DPH nebo to bude úplně mimo režim DPH. A ještě prosím jak to bude s DPH u projektů na chodníky a komunikace, které budeme muset na vlastní náklady zhotovit po dodělání kanalizace. Děkuji.}

    Ty projekční práce na přípokách nebudou, jak to popisujete, sloužit ke zdaňovaným plněním (bude tam bezúplatný převod). Tedy pokud e to naplánováno tímto způsobem, tak iž nemáte nárok na odpočet z projektových prací. Takže toto úplně mimo DPH.

    Chodníky aa komunikace - toto je velice problémové téma - fakticky se bavíme o otázce vyvolaných investic a kde jsou k tomu nějaké hranice.

    Zkusím to na příkladu:

    - děláte kanalizaci, kvůli ní jste museli říznout v rozsahu 1 metr stávající místní komunikaci (ve slušném stavu) - toto následně opravíte (tedy je tam 1 metr široký pás "záplaty") - toto beze sporu je vyvolanou investicí, práce by dokonce měly jít správně do hodnoty kanalizace a je tady nárok na odpočet DPH

    - uděláte kanalzaci, chodník tam ani nebyl a když se iž kanalizace udělala, tak tam dobudujete chodník - tady je to beze sporu bez nároku na odpočet DPH.

    No a mezi těmito mantinely se nějak pohybujeme.

    Můžeme mít třeba komunikace, které již byly v horším stavu, nyní se udělala kanalizace a rozhodlo se neopravit jen ten pruh, ale udělala se celoplošná oprava povrchu. Třeba tady bych já neudělal plný odpočet DPH - uvažoval bych o nějakém poměrném odpočtu podle §75 ...(třeba v logice - celková šířka 6 metrů, zásah je v jednom metru, tak odpočet 1/6 ....). Ale hrozně záleží na konkrétní situaci, rozsahu prací a Vaší odvaze. Na toto nikde nenajdeme konkrétní pravidla.  

  • Drobná pozornost k výročí a odvody
    18. 03. 2025

    Dobrý den,

    město jako zaměstnavatel kupuje svým zaměstnancům k životním výročím dárky jako pozornost, které hradí ze svého provozního rozpočtu a účtuje na položku 5194.

    Nejedná se o standardní dary k výročím (pracovním nebo životním) - toto máme řešeno v sociálním fondu města jako peněžní dary ve výši 5.000,-/výročí a ve mzdě pak zaměstnancům provedeme příslušné odvody).

    Hodnota těchto "dárků" je cca. 1.000,- Kč (u žen se jedná o kytice, muži si mohou vybrat - konkrétně to byl např. kompostér nebo držák na mobil).

    1) Musí se z těchto dárků (pozorností) u zaměstnanců také odvádět daň, SP a ZP jako z nepeněžních darů poskytovaných ze SF?
    2) Jak by to bylo v případě, kdybychom místo toho koupili třeba jen bonboniéru v hodnotě cca. 200,- Kč?

    Předpokládám, že pro odvody není rozhodující, odkud je dárek hrazen (běžný rozpočet nebo sociální fond).

    Děkuji za odpověď.}

    Cituji vám k tomu dokument k benefitům zaměstnanců - aktualizovaný 27.1.2025:

    "V pravidlech sociálního fondu máme nastaveno, že zaměstnancům při životním jubileu 50 a 60 let poskytujeme dar v hodnotě 1 500 Kč (v nepeněžní formě – zaměstnanec si vybere co chce a obec mu to objedná, zaplatí a dar potom předá). Jaký bude režim u těchto darů od roku 2024?

    Od roku 2024 budete muset tyto dary zdanit. Takže se domníváme, že pokud chcete takovýto dar nadále poskytovat, je skoro pro Vás jednodušší poskytnout peněžitý dar (technicky je to jednodušší a zdanění bude shodné). Samozřejmě pokud by dar směřoval pod plnění uvedená v §6 odst. 9 písm. d) (například kniha, vstupenka do divadla, příspěvek na sport), bylo by možné využít osvobození do úhrnného ročního limitu 21 983 Kč (od roku 2025 limit 23 279 Kč)."

    Takže opravdu nehraje roli, jestli ze SF nebo z rozpočtu a jak z citace výše vyplývá - jediná možnost, kdy se nedaní je, pokud zvolíte odpovídající typ daru.

  • Dohoda o navýšení členského podílu
    13. 03. 2025

    Obec uzavřela se svazkem obcí dohodu o navýšení členského investičního podílu. Svazku jsme předali k 1.1.2025 do jejich majetku vodárenské zařízení v pořizovací ceně 2,555.372,- Kč-. Oprávky k 31.12.2024 byly 1,678.579,- Kč a zůstatková cena k 31.12.2024 je 876.793,- Kč. Jak to mám prosím u sebe zaúčtovat? Dále se chci zeptat, zda mám na podrozvaze navýšit o částku 2,555.372,- Kč členský investiční podíl u svazku obcí? A dále ještě ohledně DPH - fikce úplaty u bezúplatného dodání zboží - platí od nového roku. Když jsme plátce DPH od roku 2010 a majetek se pořizoval někdy kolem roku 1998, tak nás se toto asi netýká, protože jsme si tenkrát zřejmě neuplatnily DPH. Děkuji.}

    Jedná se o bezúplatný převod mezi obcí a DSO, tedy mezi vybranými účetními jednotkami (VÚJ), kdy podle zákona o obcích mají převzít Vaše ocenění, PC, ZC, včetně oprávek. Účetní zápis by byl 081 MD - oprávky, 401 MD - zůstatková cena / 021 D - pořizovací cena.

    Na 909 máte mít evidován majetek vložený do DSO, který zůstává ve vlastnictví obce. Takže pokud nadále zůstává vodárenské zařízení ve vašem majetku, měla byste účtovat o vloženém majetku do DSO v pořizovací ceně na účtu 909.

    To DPH u fikcí dodání je obecný princip, který platí dlouhodobě. Od 1. 1. 2025 se zde nic nezměnilo - jedinou změnou jsou pravidla pro určení základu daně. Co e potřeba zdůraznit  - stále platilo, platí a bude platit - fikce dodání ve vztahu k DPH se řeší pouze pro situace, kdy u příslušného majetku, nebo jeho části byl uplatněn odpočet DPH. Pokud u daného majetku odpočet DPH nebyl uplatněn, fikce dodání v případě vkladu DSO nemůže nastat.

  • Návrh na vklad účtování
    13. 03. 2025

    Mohu se zeptat kam účtovat na jaký paragraf a položku návrh na vklad poplatek 2000 Kč, normálně platí obec na KÚ při podání. Účet 538/300 vím. Jen pro ujištění}

    Záleží čeho ten poplatek za návrh na vklad týká, zda pořízení majetku, prodeje majetku nebo nějakého bezúplatného převodu, zda nabytí majetek oceňujete pořizovací cenou nebo reprodukční pořizovací cenou. V případě ocenění pořizovací cenou vstupuje jako vedlejší pořizovací náklad. Při ocenění RPC se platí z provozních prostředků, pol. 5362 a účet 538, par. např. 3639, určila bych ho podle toho čeho se týká. 

    Pokud pořizujete majetek, např. na základě KS, tak by se jednalo o vedlejší pořizovací náklad a měl by vstupovat do pořizovací ceny majetku, pol. 6121 (popř. 6130) a účet 042 (zápis 042 MD / 231 D + RS).

    U směny, pokud oceňujete pořizovací cenou je přesnější náklad na vklad do KN rozdělit a ve výši jedné poloviny jej účtovat na účet 538 s pol. 5362 (ve vztahu k vyřazovanému pozemku) a druhou polovinu zaúčtovat jako vedlejší pořizovací náklad pořizovaného majetku, účet 042 a pol. 6121 (popř. 6130). Při ocenění RPC se jedná o provozní náklad, pol. 5362 a účet 538.

    Při prodeji majetku se poplatek za návrh na vklad účtuje z provozních prostředků, pol. 5362 a účet 538.

    U darů či bezúplatných převodů postupujeme obdobně. Záleží zda oceňujete PC nebo RPC a zda je druhá stana VÚJ nebo ne. Pokud by byla VÚJ, přebíráte její ocenění a poplatek za návrh na vklad je provozní náklad, pol. 5362 a účet 538. 

  • Pořízení drobného dlouhodobého hmotného majetku za účelem bezúplatného převodu/darování vybraným účetním jednotkám
    12. 03. 2025

    Město nakoupí drobný dlouhodobý hmotný majetek (movité věci), který bude následně (na základě uzavřených smluv) bezúplatně předán do vlastnictví/darován dalším vybraným účetním jednotkám: vlastní zřízené příspěvkové organizaci (na základě smlouvy o bezúplatném převodu do vlastnictví), městům a cizím příspěvkovým organizacím (na základě darovacích smluv). Protože se ve všech případech jedná o vybrané účetní jednotky, je nutno dodržet postup dle § 25 odst. 6, zák. č. 563/1991 Sb. (tzn. pořízení vykázat na účtu 028 a následně vyřadit na základě uzavřené smlouvy a předání vybrané účetní jednotce). Doporučujete při nákupu použít POL 5137 nebo POL 5194?}

    Když je majetek pořízen za účelem bezúplatného předání jiné VÚJ, měl by se vykázat na účtu 028. Navrhujete správný postup. Pořízení bude 558/321, pol. 5137, zařazení 028/088. 

    Zařadit se může jen účetně, nemusí se evidenčně v registru majetku, pokud by v měsíci pořízení byl majetek obratem darován (zápis 088 MD/ 028 D). 

    Výjimka platí jen pro bezúplatné převody mimo VÚJ, tam předpisy umožňují účtovat majetek pořízený za účelem darování rovnou do spotřeby (účet 543 s pol. 5194), případně s využitím účtu 139. 

  • obchodní majetek
    03. 03. 2025

    Dobrý den,
    chtěli bychom požádat o zodpovězení dotazu týkajícího se DSO. Město bude přebírat formou darovací smlouvy od fyzických osob vodovod, kanalizaci splaškovou a dešťovou. Následně budeme vkládat vodovod a splaškovou kanalizaci do DSO (můžeme hned vložit do majetku DSO nebo musíme čekat 5 let od kolaudace, když přebíráme od fyzické osoby, která DPH nenárokovala?). Máme tento vodovod a kanalizaci zařadit do obchodního majetku při nabytí, když ho během cca 2-3 měsíců od nabytí budeme vkládat do DSO a kartu majetku vyřadíme nebo nevkládat do OM? Jak by toto bylo v případě, pokud by městu vodovod darovala právnická osoba?
    Dále bychom se chtěli zeptat, pokud pronajímáme nemovité věci za symbolickou cenu, zda i tyto zařazovat do OM a pokud pronajímáme majetek nezařazený do OM, zda lze v případě, když nájemce nemovitou věc používá ke své ekonomické činnosti, připočítat k nájemnému DPH.

    Děkujeme}

    Pokud realizujete vklad majetku do DSO, u kterého jste si nenárokovali odpočet DPH (což v tomto případě nebude - to byste jej museli třeba nějak technicky zhodnotit v mezičase mezi nabytím od fyzických osob a vkladem do DSO), není to vůbec předmětem DPH. V tomto případě je úplně jedno, jak je majetek starý .... - můžete klidně vložit okamžitě, nebude to mít jakékoliv souvislosti s DPH.

    Pokud tento majetek v mezičase nepoužíváte k jakémukoliv zdanitelnému plnění (nepronajímáte jej DSO apod.), není důvod tento majetek vkládat do obchodního majetku (z pohledu DPH). 

    Účetně - pokud správně chápu - jedná se o majetek, který nabýváte za účelem jeho vkladu - tady bohužel by se na karty majetku měl správně dostat (pokud je to majetek dokončený a je již v provozu), měli byste jej začít odepisovat a následně při vkladu DSO jim předat hodnoty vstupních cen a naběhlých oprávek.  Samozřejmě alternativou by bylo mít jej zařazen pouze na účtu 042 a předat jej z 042 - nicméně to by se správně mělo udělat pouze tehdy, pokud by se tento majetek ještě nepoužívval (jinak se to těžko dá obhájit).

    Ta druhá otázka je za mne hodně filosofická a diskutabilní. Pokud by cena byla natolik symbolická, že se ve světle judikatury ESD nebude moci považovat za reálnou úplatu (viz popis v Manuálu k DPH č. 2) - typicky třeba pronájmy za 1 Kč, nebo 100 Kč u majetku v hodnotách v řádech mil. Kč, potom není naplněna charakteristika předmětu daně a logicky tedy nájemné nemohu považovat ani za plnění ve vztahu k DPH. Potom takový majetek nepoužívám k ekonomické činnosti a neměl bych jej ani zařazovat do obchodního majetku. Pokud ale vyhodnotím, že nájemné je sice nízké (třeba nepokrývající náklady), nicméně jsem v pásmu, kdy již vyhodnotím, že to je "úplata" - potom podele pravidel judikatury musím vyhodnotit, zda je to plnění od daně osvobozené nebo zdaňované. No a daný maetek musí být zařazen v obchodním majetku.

    Takže základní rozhodování je pro Vás o tom, zda okolnosti daného pronájmu a výše nájemného vede k tomu, že platbu musím považovat za úplatu z hlediska DPH či nikoliv (více k tomu povídání v Manuálu k DPH č. 2 - str. 9 - 11)

  • Úhrada rozdílu z pokladního dokladu, úhrada místního poplatku v následujícím roce, storno faktury
    28. 02. 2025

    1.Zjistila jsem, že mám v účetnictví z roku 11/2024 účtenku, kdy celková částka je 2.000,- Kč za dárkové karty (částku jsem účtovala 543/261 3399 5194), kdy při platbě byla použita zákaznická karta obchodu a uplatněna zákaznická sleva 571,- Kč a skutečná úhrada byla 1.429,- Kč. Bohužel jsem účtovala o celé částce a tu i proplatila. Chtěla bych částku 571,- Kč letos uhradit, ale nevím, jak příjem zaúčtovat.
    2.Minulý rok 2024 bylo několik občanů chybně osvobozeno od místního poplatku za obecní systém odpadového hospodářství. Jak zaúčtovat příjem místního poplatku z roku 2024 v letošním roce, mohu 231 pol. 1345/315?
    3.Jak správně provést storno faktury? Mám vystavenou fakturu na nájemné z ledna účtováno 311/603. Faktura není zaplacená. Stačí vystavit interní doklad o zrušení a zaúčtovat -311/-603 a s druhou stranou se jen domluvit na stornu, příp. emailem potvrdit storno?}

    1) Jestli dobře chápu, rozdílnou částku vám má uhradit zaměstnanec. Předepiště pohledávku za zaměstnancem 335 MD / 649 D a příjem peněz s pol. 2324. 

    2) Nevím, o jak významnou částku půjde, ale předpokládám, že nepřesáhne vaši výši významnosti. Předepište klasicky předpis místního poplatku 315 MD / 606 D a úhradu 231 MD pol. 1345 / 315 D. 

    3) Ano, stačí fakturu vystornovat opačným zápisem a druhou stranu o tomto kroku informovat. Nejste plátci DPH, tak není problém. 

    Prosíme, podávejte vždy jeden dotaz v souladu s obchodními podmínkami. :o)

  • Zařazení nedokončeného majetku
    27. 02. 2025

    Vybudovali jsme chodníky na pozemcích kraje. V roce 2019 jsme obdrželi od Měú kolaudační souhlas s užíváním staveb. Do majetku (021 ) jsem nezařadila, jelikož pozemky nebyly naší obce. V březnu 2023 nám kraj tyto pozemky daroval. Na účet 031 jsem pozemky zařadila, ale nějak jsem zapomněla na nedokončený majetek spojený s vybudováním chodníků a z účtu 042 jsem nepřeúčtovala na 021. Jak nyní postupovat, když jsem si uvědomila až teď. Musíme mít nový kolaudační souhlas nebo stačí jen odsouhlasit v zastupitelstvu, nebo jen tak zařadit? Jde hlavně o odpisy.}

    V případě chodníků je stavba součástí pozemku, sice se eviduje zvlášť, ale je správná úvaha stavbu nezařadit, pokud nevlastníte pozemky, není ve vašem vlastnictví. Pozn. Za určitých podmínek (např. právo stavby) můžete být vlastníkem stavby na cizím pozemku.  Nepotřebujete nové kolaudační rozhodnutí, jednou byly chodníky dokončeny, předány a byla provedena kolaudace. Takže zařaďte chodníky do užívání nyní a zahajíte odpisování následující měsíc po zařazení (od data vlastnictví pozemků).  

  • Svazek obcí - destinační společnost
    26. 02. 2025

    dne 29.11.2024 jsem Vám posílala dotaz ohledně výše uvedeného... Vrátila jste mi ho s tím. že neznáte řešení. Zkouším to znovu :-). Dnes už vím, že právní forma zůstává beze změny, tedy SVAZEK OBCÍ. Musel být založen zvláštní bankovní účet, na který budou přispívat obce svazku, cizí, příspěvkové organizace, neziskovky..., a to na základě "Smlouvy o zajištění podpory cestovního ruchu včetně marketingu příspěvkem do Fondu cestovního ruchu". Peníze budou použity na úhradu nákladů dle schválení valné hromady. Patrně tedy běžné účtování jako pro svazek obcí..., ale jak účtovat příspěvky od těch cizích příspěvkovek nebo cizích právnických osob?}

    Pokud je právní forma DSO, pak by mělo platit účtování klasicky pro tento typ právnické osoby, tedy stejné předpisy, jako pro obce. Jestli všechny příspěvky budou neinvestičního charakteru, tak od cizích příspěvkových organizací patří příjem na pol. 2321 (dary), stejně tak od právnických osob na pol. 2321, od obcí pol. 4121. 

    Vše účet 672, případně záloha  (374, 472) tam, kde se sjedná vyúčtování. 

  • Darování stavebního pozemku
    26. 02. 2025

    Obec vlastní pozemek, který je v územním plánu evidován jako stavební, je určen k prodeji, pozemku jsou i vybudovány sítě. Zastupitelstvo obce rozhodlo, že tento pozemek darujeme občanům, kteří v našem okolí kvůli povodni přišli o dům. Prosím o sdělení jak to bude s DPH v případě darování stavebního pozemku.}

    Pokud jste si v souvislosti s jeho pořizováním nebo úpravami neuplatňovali odpočet DPH, není darování předmětem daně. Takže daň by se vůbec neřešila.

    Pokud by tam ale byly přímo v souvislosti s tímto pozemkem odpočty, musíme řešit případnou fikci dodání. 

    Případně je to možné dořešit e-mailem (zdenek@obecuctuje.cz) - pokud tam byly nějaké odpočty uplatňovány, abychom prodiskutovali další postup (tam bych prostě potřeboval dodatečné informace).

  • Směna pozemků s DPH
    25. 02. 2025

    Dobrý den, město připravuje směnu pozemků s fyzickou osobou (neplátcem DPH).
    Dle znaleckého posudku je stanovena cena obvyklá pro oba směňované pozemky v částce 2 900 000,- Kč, směna je tedy bez doplatku.
    Ze strany města je ale směňován pozemek určený k zástavbě (výstavba 2 stomatologických ordinací) a tedy musí být zatížen DPH na výstupu.
    Nevíme, zda cenu obvyklou máme chápat jako včetně DPH (tzn. oddanit a pak DPH vychází 503 306,- Kč) nebo chápat jako základ daně a pak navýšit o DPH (pak DPH vychází 609 000,- Kč).
    Zároveň ale je dohodnuto jako podpora nového stomatologa, že se po něm nebude vyžadovat úhrada této daně. Takže nám bude zůstávat neuhrazená výše DPH na účtu 377.
    Přemýšlíme, jak vše zúčtovat:
    1) MD 031 částka 2 900 tis. Kč /Dal 647 částka 2 900 tis. +Předpis odvodu DPH účty MD 377 částka 609 tis. Kč/ Dal 343 částka 609 tis. Kč
    3) Rozdíl z titulu DPH 609 tis. Kč pak zúčtovat 538 nebo 547 nebo 549 nebo 557??/377 (pokud nebude od doktora požadováno)
    4) Vyřazení pozemku v účetní ceně 547/031

    Ve hře je i případná úhrada ve výši 1/2 DPH tzn. 300 tis. Kč. Nevíme jak to ale zapracovat do směnné smlouvy.
    Takže se vymýšlí, že by se vedle toho uzavřela darovací smlouva a on by nám poslal na účet oněch 300 tis. Kč (v podstatě by to byla taková kompenzace za DPH uhrazené městem místo něho) . Pak by bylo vedle toho účtováno o předpisu daru účty 377/672.
    Děkujeme za konzultaci}

    Pokud znalec ohodnotil ten pozemek na úrovni 2,9 mil. Kč a nic k DPH dále neuvedl, vycházel bych z toho, že je to cena konečná a tedy včetně DPH. Zdaněno má být potom 2900 tis. Kč směrem dolů , tzn. základ daně je 2 396 694, daň je jak píšete 503 306 Kč. 

    O směně se správně účtuje k datu podání návrhu na vklad takto:

    311 MD 2900 tis. Kč / 647 D 2 396 694, 343 D 503 306 Kč.

    042 MD/ 321 D 2900 tis. Kč

    321 MD/ 311 D 2900 tis. Kč

    554 MD/ 031 D vyřazení pozemku v účetní ceně

    031/042 2900 tis. Kč - zařazení směnou nabytého pozemku

    Takto, když nebude sjednán doplatek.

    V případě, že sjednáte doplatek 300 tis. Kč bude účtování takto:

    311 MD 3200 tis. Kč / 647 D 2 696 694, 343 D 503 306 Kč - o doplatek se zvýší výnos ze směny a pohledávka 

    042 MD/ 321 D 2900 tis. Kč

    321 MD/ 311 D 2900 tis. Kč

    554 MD/ 031 D vyřazení pozemku v účetní ceně

    031/042 2900 tis. Kč - zařazení směnou nabytého pozemku

    231/311 příjem doplatku, pol. 3111. 

    Váš postup s darem nedoporučujeme (tam ta souvislost s touto transakcí může být dosti zřejmá), pokud bude ochota zaplatit podíl na DPH, formulujte to do směnné smlouvy jako doplatek. 

    A ještě upozorňujeme, že jsou tam různé varianty účtování podle toho, kdy nastane DUZP. Obecně nastává při předání pozemku nebo k datu oznámení o povolení vkladu (nikoliv návrhu!), takže výše uvedené účtování - odvod DPH k datu podání návrhu na vklad, by platilo, kdybyste pozemek předávali k datu podání návrhu na vklad. Pokud dojde k DÚZP až k datu povolení vkladu, místo účtu 343 byste použili 378 a zápis 378/343 až při DUZP. 

  • Provozování FVE
    25. 02. 2025

    Obec pořídila na budově MŠ (PO obce; budova MŠ ve vlast. obce, svěř. k užívání PO) FVE z dotační podpory (Výzva RES+č.3/2022). Hlavním záměrem pořízení byla energet. soběstačnost MŠ. Systém FVE jsem zařadila jako celek jako „TZ“ budovy MŠ s odůvodněním, že FVE má za hlavní účel zajistit výrobu energie pro provoz budovy MŠ. Domnívám se, že vzhledem k tomu, že budovu MŠ má ve výpůjčce naše PO, má se za to, že tedy aktuálně již včetně provozování FVE. Pro provoz FVE se mi jeví jako vhodná tato varianta: MŠ je nutné schválit dodatek zřizovací listiny, ve kterém bude řešena doplňková činnost spočívající v prodeji přetoků energie. Veškeré fakturace přetoků prodané do sítě si bude tedy řešit PO a budou jejími výnosy. V případě sdílení energie do dalších odběrných míst, které jsou ve vlastnictví zřizovatele, tedy např. VO nebude nutné činit žádné účetní kroky (přefakturace)? Bude se tedy jednat o využití energie vyrobené v rámci majetku obce a jediným finančním výstupem ze sdílení bude úspora vnímaná v rámci ročního vyúčtování od běžného dodavatele energie? Pan starosta se více přiklání k té variantě, aby odběrné místo MŠ (PO) bylo převedeno na vlastníka, tzn., že obec bude hradit zálohy na energii za PO MŠ, zároveň bude obec provozovat veškeré sdílení energií na další odběrná místa a provozovat prodej přebytků do sítě. Mě se tato varianta příliš nepozdává, FVE je součástí budovy, kterou jsme svěřili PO (od obce dostává provozní příspěvek, tj. i na energie). Nejsem si jista s fakturací prodeje přebytků, jako obec nejsme plátci DPH. Platila by i nadále ta varianta, že pokud naše výnosy z činnosti nepřesáhnou 1 mil. Kč, nestáváme se plátci? Původně jsem měla za to, že přetoky k prodeji do sítě budou řešeny v rámci distributora, se kterým máme uzavřenou smlouvu na odběr energie, tzn. že by se prodaná energie odrazila pouze v ročním vyúčtování konkrétního odběrného místa. Nyní se však jedná o uzavření smlouvy o prodeji přetoků jiné společnosti, než od které energii odebíráme.}

    Já to možná vezmu od konce - prodej přetoků z FVE je jednoznačně plněním započítávaným do obratu pro účely DPH. Nicméně limit obratu pro povinné plátcovství je nyní na úrovni 2 mil. Kč (ne 1 mil. Kč). Navíc při současných cenách si dovolím odhadnout, že ty přetoky budou relativně v malém finančním objemu.

    Teď k těm variantám:

    - varianta, kterou navrhujete Vy, je podle mých zkušeností častější - tedy elektroměr zůstává na organizaci, ona si případně řeší přetoky. Pokud se jedná o sdílení pro další odběrná místa obce - souhlas s tím, že není problém, pokud je to mezi organizací a obcí zdarma (je to vyrobené na FVE v majetku zřizovatele ...). Já jen nevím technicky jednu věc - předpokládám, že pokud tam bude sdílení, tak se ale budou hradit náklady distribuce- tyto náklady by samozřejmě měla uhradit obec. Pokud by to ale bylo tak, že by náklady na distribuci sdílené energie byly fakturovány organizaci, tak ta by podle mne toto měla přeúčtovat zřizovateli (protože to by byly náklady na energii, které se organizace netýkají). Tady skutečně nevím, jak to technicky funguje.

    - varianta, se k terou uvažuje pan starosta - také jsem to v praxi viděl, nicméně tak jak on to podává, tak by díky tomu organizace neměla fakticky náklady na energie (ty by nesl zřizovatel). Nejsem moc příznivcem - potom se dostáváme do situace, kdy organizace nenese část nákladů, které jsou prokazatelně "její". Nicméně pokud by to byla třeba škola a dělala by z drtivé většiny jen hlavní činnost, tak je to asi ještě akceptovatelné (stejně by energii hradil). Můžeme ale mít i organizaci, která má relativně významnou doplňkovou činnost (klidně i školku, která třeba vaří ve velkém obědy i pro cizí) - no a potom se mi chybějící náklady na činnost vyloženě nelíbí.

  • Územní plán
    24. 02. 2025

    Dobrý den,
    v majetku na účtu 019 vedeme územní plán. Nyní máme smlouvu o dílo na změnu č. 1 Územního plánu.Cena za vyhotovení díla je 514 250,- Kč.
    Obsah změny ÚP: 1) ÚP bude převeden do jednotného standardu. 2) Problémy k řešení ÚP- dopravní závady, hygienické závady, střety v území.3) Prověření plošného a prostorového uspořádání zastavěného území aprověření možných změn, včetně vymezení zastavitelných ploch. 4) Požadavky na prověření vymězení ploch a koridorů. 5) změna zohlední připravované komplexní pozemkové úpravy v obci.
    Na změnu ÚP obdržíme dotaci z kraje. Prosím o radu jak celé účtovat. Děkuji}

    Já bych to klidně celé účtovala jako provozní náklad, účet 518 s pol. 5169, pokud kraj nebude trvat na investiční dotaci. Např. u  standardizace, kterou lze svým způsobem považovat i za TZ, je i investice možná. Neberte to jako univerzální radu, ale v tomto případě se můžete rozhodnout s ohledem na druh dotace. Pokud bude rozhodnutí na vás, volila bych neinvestici.

    Také je dobré zvážit všechny okolnosti - např. bod 4 - prověří se stávající území, nerozšíří se o nové? Já bych u ÚP volila TZ právě jen v případě, že se rozšiřuje o nová území. Změny stávajícího ÚP bych považovala za provozní náklad. Ale uznávám, že názory se mohou lišit, je dost subjektivní, co je změna parametrů či využitelnosti ÚP (z hlediska hledání argumentů pro TZ). 

    Doplnění odpovědi: Vzhledem k tomu, že dotace je investiční, bude postup následující:

    Fakturu(y) za zpracování změny a související výdaje budete účtovat 041/321, pol. 6119, do výše dotace je potřeba značit ÚZ (jestli kraj stanovil) a org, vlastní podíl jen org. Po nabytí účinnosti OOP zařadíte TZ 019/041 – zvýšíte cenu ÚP na jeho majetkové kartě.

    Na kartu majetku je nutné zadat dotaci od kraje, pokud je k datu zařazení závazně přiznaná – smlouva podepsaná oběma smluvními stranami. Pokud k okamžiku zařazení ÚP nebude dotace s krajem vypořádaná, zaúčtujete dohadu dotace 388/403, aby při zařazení byla dotace zachycena i účetně a mohla se začít rozpouštět.

     

  • Finanční dar
    23. 02. 2025

    Dobrý den, máme uzavřenou smlouvu o poskytnutí finančního daru Policii ČR ve výši 5.000,--. Tento dar bude podle smlouvy využit na vytvoření tomboly na ples. Jaký mám zvolit paragraf a položku? Děkuji}

    Asi to bude bez vypořádání, poskytnutí proto zaúčtujte zápisem 572 MD/ 231 D, odpa 3900, pol. 5311. Paragraf volíme podle účelu daru, nikoliv podle činnosti příjemce. 

  • Příspěvek farnosti
    19. 02. 2025

    V měsici březnu proběhne v obci akce Lidové misie. Obec by chtěla přispět na tuto akci částkou 15 000 Kč. Jakou formou - darovací smlouva mezi obcí a farností.Prosím jak zaúčtovat, děkuji.}

    Můžete být i spolupořadatel a zaplatit nějaké související výdaje přímo jako náklady obce - např. materiál účet 501, nějaké vystoupení účet 518 apod. 

    Můžete ale i jen přispět darem, pak je účtování 572/231 odpa 3900 pol. podle právní formy příjemce - pro farnost platí pol. 5223.

    Jestli dar nebo pořadatelství - rozhodnutí je na vás, jak se schválí. Zde vzhledem k částce je schválení v pravomoci rady/starosty. 

← Novější dotazy

Zobrazit

Hledání v dotazech

Tipy pro práci s dotazy

Acha obec účtuje s.r.o.

Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8

IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091

Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010

Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007

Návrh a tvorba webu