Obec účtuje - Vše o účetnictví obcí

Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 6 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

Dotazy

Hledanému výrazu dar odpovídá celkem 3199 dotazů:

  • Pronájem nebytových prostor a prodej pytlů na odpad
    07. 11. 2025

    1. Obec pronajala nebytový prostor. Ve smlouvě je uvedeno, že nájemné se sjednává dohodou měsíčně částkou 0,- Kč a náhrada za energie bude činit 1.000,- měsíčně. Prosím, jak mám zaúčtovat předpis a úhradu této částky 1.000,- Kč ? Jako nájemné 311/603 a 3613-2132, nebo jako energie – 311/602 a 3613-2111 ? (Nájemci se již nebudou žádné další energie účtovat).
    2. Obec prodává občanům pytle na odpad, který se nevejde do popelnice. Pytle eviduji na účtu 132, úbytek na účet 504 a a výnosy z prodeje na účet 604, 3722-2112. Pytle nakupujeme za 36,- Kč a prodáváme občanům za 30,- Kč. Nyní jsme dostali zdarma „bokem“ 50 pytlů, jako omluvu za nedopatření. Nemáme k tomu žádný doklad. Prosím, jak tyto pytle zaúčtovat, abych je mohla prodávat občanům ? Napadá mě 132/649 v ceně 36,- Kč za kus. Dá se to takto provést ?

    1) Částka 1.000 Kč je na energie, účtovala bych to jako službu 311 MD / 602 D a 231 par. 3613 a pol. 2111 MD / 311 D, pokud to máte takto rozdělené. Nájemné máte sjednané v nulové hodnotě, tak bych účet 603 nepoužila. I když to bude hrazeno paušálně bez vyúčtování, tak věcně je druh příjmu sjednán za energie, nikoliv za nájem. 

    2) Správně byste měla účtovat 132 MD/ 384 D v RPC, až spotřebujete, tak kvůli akruálu rozpustíte 384/ 649. Spotřebu pytlů pak 504/132. Ohledně té 384 - záleží na vaší směrnici k časovému rozlišení, pokud máte např. 20 tis. Kč, není problém zaúčtovat rovnou na 649 D. Provozní dary účtujeme výnosově a v tomto případě se nejedná o žádnou významnou částku.

    Nicméně jestliže v nekupujete pytle jako zboží, ale zároveň se službou svozu, doporučujeme je neúčtovat jako zásobu, ale fakturu na ně na účet 518 s pol. 5169. Výběr peněz od občanů na účet 602 s pol. 2111 a pytle stačí evidovat mimoúčetně. Hodnota pytle není v tom, že je prázdný, ale že se likviduje odpad, který se do něj dá. Pak by darované pytle byly jen zápisem 518/649.

  • Veřejná sbírka
    07. 11. 2025

    ZM schválilo dar pro fyzickou osobu do veřejné sbírky. Veřejnou sbírku organizuje s.r.o.. Na jaký paragraf a položku účtovat ?

    Položku určujeme podle právní subjektivity organizátora sbírky. Píšete, že je to s.r.o., proto zvolte pol. 5213 (asi se jedná o transfer neinvestiční). Paragraf se určuje podle účelu daru. Pro různé účely u FO často odpovídá všeobecný 3900. 

  • Způsobená škoda krádeží
    06. 11. 2025

    V roce 2024 vnikl zloděj do našeho uzamčeného a oploceného areálu ČOV a zde z našeho odstaveného vozidla odcizil naftu. Vyšetřováno Policií ČR. Teď v říjnu 2025 nám přišel rozsudek od soudu, že je pachatel odsouzený, je ve výkonu trestu. Způsobená škoda je zde vyčíslena na 7 084 Kč (nafta 4 584 Kč, poškození oplocení 2 500 Kč). Vzhledem k tomu, že dle rozsudku je poškozených spousta, pachatel je ve věznici a k přihlédnutí k výši škody, bylo dohodnuto, že nebudeme částku vymáhat. Nevím, jestli mám tuto pohledávku nějakým způsobem zachytit v účetnictví. Případně k ní vést opravné položky, nebo ji mít na podrozvaze a po nějaké době ji odepsat. Poradíte jestli účtovat, případně jak?

    Jde o skutečnou pohledávku, kterou máte podloženou rozsudkem od soudu. Z vašeho pohledu se jedná o nedobytnou pohledávku? Vymahatelná je (nezaniká), ale obtížně a je asi z vašeho pohledu nehospodárné ji vymáhat. Nedobytnost byste si měli definovat ve směrnici a zároveň i postupy evidence těchto pohledávek. 

    Např. v okamžiku, kdy se jeví pohledávky jako nedobytné se přeúčtují z rozvahy do podrozvahy. Tento krok (přeúčtování) nikdo neschvaluje. Vy pouze postupujete v souladu s vnitřním předpisem. Nedobytné pohledávky bych evidovala na podrozvaze např. tři roky, pak vyřadila i z podrozvahy, ale je nutné si lhůtu také stanovit ve směrnici. Důvod vyřazení z rozvahy a přeúčtování do podrozvahy je pro nedobytnost v souladu s vnitřním předpisem, odúčtování z podrozvahy pak je pro nedobytnost po uplynutí doby vedení na podrozvaze stanovené ve směrnici. 

    Co se týká účtování, tak záleží právě na tom vnitřním předpisu, povinnost vychází z  ČÚS 706. Pokud bych měla definovanou nedobytnost účtovala bych rovnou na podrozvahu zápisem 905 MD / 999. Pokud ne, tak bych si upravila vnitřní předpis. Jedná se o nevýznamnou částku a jste rozhodnuti ji nevymáhat pro nedobytnost, tak bych ji do rozvahy neúčtovala. Zachytilo by se stejně 377/649 a rovnou vyřazení z rozvahy 557/377 a zařazení do podrozvahy. Proto ve výsledku stačí i zachycení rovnou do podrozvahy. Když jste pohledávku do této doby neevidovaly, nemá smysl ani zpětně zachycovat OP. 

    Předpokládám, že jste se nevzdali práva a dluh jste neprominuly. To je v pravomocí ZO podle zákona o obcích "vzdání se práva a prominutí dluhu vyšší než 100 000 Kč", do 100 tis. Kč stačí rada (starosta tam, kde není rada). Pokud by to tak bylo, tak byste účtovala 377 MD / 649 D a odepsání pohledávky z důvodu prominutí 557 MD / 377 D.

  • PGRLF pořízení traktoru
    04. 11. 2025

    Prostudovala jsem dotazy týkající se PGRLF, ale není mi jasné jak mám účtovat o výši úvěru?
    Obec pořídila traktor a vlek v hodnotě 1.105.000 Kč bez DPH. Obec je plátce a bude si DPH uplatňovat. DPH v částce 232.050Kč – obec zaplatí dodavateli jen DPH a doplatek faktury.
    Obec uzavřela smlouvu o poskytnutí úvěru ve výši 1.000.000 Kč, zároveň uzavřela smlouvu poskytnutí podpory ve formě snížení jistiny v částce 400.000Kč.
    Nevím, jestli účtovat celou částku úvěru(1.000.000Kč), nebo jen částku sníženou o jistinu tedy částku 600.000Kč kterou budeme splácet 24 měsíců?
    Doplatek bude faktura bez DPH 1.105.000Kč – celá výše úvěru 1.000.000Kč? =105.000Kč

    Účtovala bych takto
    Úhrada daně:
    343/321 232.050 Kč
    321/231 5362(pol.) 6399(par.) 232.050 Kč
    Předpis FA: 042/321 1.105.000Kč
    Podpora PGRLF předpis 344/403 tady nevím 600.000Kč??
    Zápočet 321/344 600.000Kč
    Čerpání úvěru 321/281 6123 600.000Kč
    Doplatek rozdílu ve faktuře 321/231

    Zařazení do majetku
    022/042 1.105.000 Kč (částka bez DPH)

    Věcně je to tak, že PGRLF zaplatí dodavateli 1 mil. Kč, z toho 600 tis. Kč je konečná výše úvěru, 400 tis. Kč je podpora (transfer), který snižuje úvěr. Vy doplatíte dodavateli zbytek faktury nad částku 1 mil. Kč.

    Podporu předepíšete 344/403 ve výši 400 tis. Kč - to je částka, kterou vám "darují" s tím, že o to sníží částku úvěru. Zápočet 321/344 budete účtovat také v částce 400 tis. Kč. 

    Jestli je splatnost úvěru do jednoho roku, pak je zápis 321/281 v pořádku. Jinak účet 451. Ostatní zápisy máte dobře. 

    Nezapomeňte rozpočtovat přijetí úvěru na položky 8113 a splátky na 8114 (jestli je to opravdu úvěr krátkodobý, jinak k účtu 451 položky 8123 a 8124). Před uzavřením úvěrové smlouvy má dojít k jejímu schválení v ZO. 

    K datu zařazení nezapomeňte výši podpory 400 tis. Kč zadat jako transfer na kartu traktoru a rozpouštět ho do výnosů proti odpisům, jako u běžného investičního transferu.  

  • Ekonomická, hospodářská činnost a obchodní majetek
    04. 11. 2025

    Měla bych dotaz týkající se rozdělení hospodářské a hlavní činnosti a s tím související označení obchodního majetku.
    Jsme malá obec. Zatím máme vše evidované jako hlavní činnost a předpokládám, že ještě rok budeme neplátci DPH.
    V souvislosti s obchodním majetkem bych si chtěla ověřit, zda musíme vést obchodní majetek i když máme jen hlavní činnost?
    Dále zvažuji, zda máme v pořádku všechny činnosti vedené jako hlavní a zda by neměla být z toho nějaká hospodářská?
    V rámci hlavní činnosti máme ekonomickou činnost u těchto činností:
    1)pronajímáme jeden bytový dům, kde je 6 bytů.
    2)V budově občanského centra, kde sídlí úřad, knihovna, družina, pronajímáme 5 komerčních objektů a dále zde pronajímáme sál na krátkodobé pronájmy i využíváme k obecním akcím a půjčujeme seniorům zadarmo.
    3)Vlastníme hřiště, kde je víceúčelové hřiště volně dostupné pro veřejnost, a k tomu nově pronajímáme tenisové kurty pro veřejnost za hod. nájemné.
    4)vybíráme stočné u kousku kanalizace (pár objektů. Celková kanalizace se bude teprve stavět v následujících 2-3 letech, kde budeme potom provozovatel i vlastníkem, takže budeme vybírat od všech stočné
    5)vlastníme budovu – kde máme příjmy z pronájmu, je tam obchod s potravina, dále tam máme Poštu partner-jsou zde příjmy z pošty a Sazky a třetí část budovy slouží pro nás jako sklad.
    6) Drobné nepravidelné činnosti – příjem za vylepení reklam. plakátů, půjčení party stanu, prodej. Stánků.

    Co se týče evidence obchodního majetku, to se týká plátců DPH. Máme k tomu manuál z 2.12.2024 na tomto odkazu:

    https://www.obecuctuje.cz/dokumenty?jak=fraze&hledat=Manu%C3%A1l%20k%20DPH%20-%20dopln%C4%9Bk

    Prostudujte si to, kdyby se vás plátcovství začalo týkat, máme v sekci DPH i manuál pro začínající plátce. Dokud nejste plátci DPH, nemusíte obchodní majetek řešit.

    I pokud plátci budete, tak do obchodního majetku lze vkládat i majetek určený pro hlavní činnost.

    Hlavní a hospodářská činnost je jiná kategorie, to je hlavně o způsobu účtování. Je pravda, že ve VHČ se tradičně vedou činnosti provozované za účelem zisku, ale není předpisy stanoveno povinnost pro obce nějaké konkrétní činnosti ve VHČ vést, je to vždy o rozhodnutí orgánu obce. Zákonně je na některé činnosti nutné mít např. živnostenský list, ale i pak to neznamená povinnou evidenci ve VHČ.

    Vše, co vyjmenováváte můžete klidně nadále vést v hlavní činnosti. Hospodářská činnost může být výhodná u rozsáhlejšího podnikání, kde pak může být snadnější vést to mimo rozpočet. Například u pronájmu bytů MF dalo i stanovisko, že by to mělo být součástí hlavní činnosti a tedy i rozpočtu, v logice služby občanům. 

    Z hlediska DPH je ale určitě potřeba hlídat z uvedených plnění obrat, opět k tomu máme manuál. 

  • Finanční příspěvek na platy nepedagogů 2026
    03. 11. 2025

    Prosím na kolik měsíčních platů nepedagogických pracovníků má zřizovatel poslat příspěvkovým organizacím v roce 2026?
    Ze dvou seminářů mám informace:
    "Ministerstvo hradí v lednu 2026 prosincový plat z roku 2025
    Město uhradí v příspěvku roku 2026 až lednový plat v únoru, do konce roku 2026 tedy 11 platů a pak příští rok již 12 platů"
    Jak bude účtovat město, jak bude účtovat p.o?

    Máme informace z metodických dnů MF, že prosincové platy budou ještě v lednu 2026 hrazeny z přímých výdajů. Tzn. první platy z rozpočtu obce se vyplatí v únoru 2026 za leden 2026. Nicméně uvědomte si prosím, že provozní příspěvky posíláte na úhradu nákladů - tedy příspěvkové organizace budou mít v nákladech 12 platů (leden - prosinec) - tedy pokud byste jim dali příspěvek na rok 2026 vypočtený pouze z nákladů na 11 platů, tak je dostanete do účetní ztráty. Standardní postup by byl takový, abyste v příspěvku na rok 2026 počítali s 12 platy.  

    Metodiky k novele školského zákona najdete na tomto odkazu:

    https://edu.gov.cz/reformy/novela-skolskeho-zakona-kveten-2025/

    U obcí se procento z RUD změní o 1,77 %. Kromě zvýšených výdajů se má narozpočtovat i nárůst daňových příjmů. 

  • Finanční dar nově přihlášeným občanům města
    03. 11. 2025

    Chtěla bych se ujistit, zda máme správně v rozpočtu poskytnutý finanční dar nově přihlášeným občanům města - paragraf 3900, položka 5492 (po posouzení žádosti bude městem vystavena darovací smlouva)? A ještě prosím o ověření správnosti zaúčtování po uzavření žádostí (2/2026) - předpis daru 572/345?

    Účetní postup máte správný. Vyúčtování žádné není, je to neúčelový dar, takže ve výsledku stačí jen poskytnutí zápisem 572/231, RS máte také dobře. Pokud to chcete mít technicky správnější dle ČÚS, tak předpis ano, ale rovnou při úhradě daru, protože právně je nárok na dar sporný, proto nám předpis v podobných případech nepřijde smysluplný. 

    Schvalovací proces asi máte ošetřen - do objemu 100 tis. Kč jedné FO v kalendářním roce je to pravomoc rady/starosty. 

  • Směnná smlouva bez doplatku
    03. 11. 2025

    Jak zaúčtovat Směnnou smlouvu bez doplatku. Obec směňuje část pozemku 257m2, par.č.1064/119, orná půda, účetní hodnota 0,03,- Kč/m2, zjištěná cena dle ZP 90,-Kč/m2, obvyklá 960,- Kč/m2 za části pozemků - 332 m2 oddělující se z par.č.1064/118 a část z pozemku 96m2 parc.č.1064/120, zjištěná cena obou dle ZP 120,- Kč/m2. Na pozemku parc.č.1064/120 majitel staví dům. Tato směna se dělá z důvodu, že obec bude rozšiřovat původní cestu par.č. 824/1, aby zde mohli majitelé okolních pozemků stavět. Někteří nám části pozemků darovali, nebo je obec odkoupila. Obec je plátce DPH a nevím, jak tuto směnu zaúčtovat. Smlouva byla podepsána 1.10.2025, návrh na vklad 7.10.2025.

    Pokud jde o ocenění nabývaného majetku platí, že když je cena uvedená ve směnné smlouvě, oceňujete pořizovací cenou, což je cena ze smlouvy + případné související výdaje (společné výdaje se u směny započítávají jen ve výši jedné poloviny). Jestli ve smlouvě cena uvedená není, má se odborným odhadem určit reprodukční pořizovací cena. Přikládám k tomu stanovisko MF:

    https://www.mfcr.cz/assets/cs/media/2022-05-12_Stanovisko-k-reprodukcni-porizovaci-cene-po-1-1-2021.pdf

    Na závěr je uvedeno, že v případě kdy RPC zjišťujete pro účely ocenění v účetnictví, nemusí být zpracován ZP. Když jej máte zpracovaný, použijte takovou cenu, která odpovídá definici RPC  "cena, za kterou by byl majetek pořízen v době, kdy se o něm účtuje".  Pro účely účetnictví byste u znaleckého posudku měli vyjít z "obvyklé ceny" - což je 180 Kč za metr čtvereční.

    Teď prosím k DPH - jak jsme si dopřesnili nějaké informace, jedná se u Vámi pozbývaného pozemku o pozemek, která odpovídá svým charakterem stavebnímu pozemku - odváděl bych z něj DPH. Pro stanovení základu daně bych vyšel z ocenění obvyklou cenou (viz §36 odst. 6 písm. c) ZDPH). Tedy podle znaleckého posudku je to 960 Kč za metr čtvereční - řešil bych to oddaněním směrem dolů. Přitom základem daně je hodnota, kterou směnou pozbýváte.

    Zároveň jsme v hodnotově nevyvážené směně, tak to účtování bude vypadat trochu méně standardně než u běžných směn.

    Totiž pozbýváte pozemek  v obvyklé hodnotě 246 720 Kč (257 metrů * 960 Kč) a navýváte pozemky v obvyklé hodnotě 77 040 Kč (428 metrů v obvyklé hodnotě 180 Kč). Přitom je to bez doplatku.

    Zaúčtování by mohlo vypadat následovně (účtoval bych k datu podání návrhu na vklad a pokud by zároveň došlo k předání pozemků, rovnou bych i řešil odvod DPH ... - možná budete v odvodu takto o měsíc dříve, ale to není nyní důležité):

    MD 042/Dal 321                        77 040 Kč - nabytí pozemků v obvyklé hodnotě

    MD 311/Dal 647                        77 040 Kč - výnos z Vámi směňovaných pozemků - níže budeme ještě korigovat o DPH

    a zápočet MD 321/Dal 311         77 040 Kč

    MD 554/Dal 031                         vyřazení v účetní hodnotě - tam mi je přijde ty 0,03 Kč za metr hodně minimalistické účetní ocenění - ale to teď neřeším - prostě vyřadíte dané metry.

    MD 734/Dal 734 (v GORDICu), v KEO či FENIXu 395/395           - hodnota 203 900,8 Kč - základ daně - okódovat stranu dal (aby to šlo na ř. 1 přiznání a ř. 51 první sloupec)

    MD 647/Dal 343                                                   - hodnota 42 819,20 Kč - odvod DPH.

    No a potom s případnými vedlejšími náklady (viz úvodní odstavec - ta 1/2 vedlejších výdajů) zařazení pozemků MD 031/Dal 042.

    Jen podotýkám, že zrovna v tomto případě nebyla dle mého názoru z pohledu DPH ta volba směnné smlouvy příliš šťastným počinem - nicméně stalo se, je to na katastru, tak to již nemá cenu řešit.

  • Darované hrobové místo
    30. 10. 2025

    Obec je provozovatelem pohřebiště a obdržela darem jedno hrobové místo. Záměr řádně vyvěšen. Odhad od znalce 2 900,- Kč. Jako drobný majetek, obec účtuje až od hodnoty 3 000,- Kč. Využiji tedy účty 902 a 401? Následně pak vyřazení a prodej na 646?

    Zákon o pohřebnictví definuje hrobové místo jako místo na pohřebišti určené pro hrob nebo hrobku nebo vyhrazené místo v úložišti jednotlivých uren. Rozdíl mezi hrobovým místem a hrobem spočívá v tom, že hrobem je hrobové místo, do něhož již bylo pohřbeno. Protože se hrobová místa na pohřebištích jako specificky vymezené části pozemku neprodávají, ale pouze  pronajímají jednotlivým osobám, tak si nejsem vůbec jistá co je předmětem daru a popřípadě prodeje, o kterém se zmiňujete.

    V souvislosti s hrobovými místy se setkáváme s pojmem „hrobové příslušenství“. Tento termín nelze považovat za správný, neboť pomník, náhrobek či jiná věc jsou samostatnými věcmi v právním smyslu, protože hrob nelze považovat za věc hlavní, neboť není ve vlastnictví toho, kdo je vlastníkem například výše zmíněného pomníku. Přitom příslušenstvím může být podle občanského zákoníku pouze taková věc, která náleží vlastníku věci hlavní a je jím určena k tomu, aby byla s věcí hlavní trvale užívána. Správně je proto třeba hovořit o hrobovém zařízení, nikoliv o hrobovém příslušenství.  Hřbitovní stavba je zpravidla stavba podzemní či nadzemní hrobky, stavba kolumbária pro uložení uren a další. 

    Hrobové zařízení, vyjma hrobek je považováno za movitou věc, nicméně to splňuje definici stavby (např. vyzděný a zpevněný hrob - spíše stavba malého rozsahu), takže ho můžete vést na účtu 021. V tomto případě byste dar účtovala zápisem 021/401 v RPC dle odhadu znalce (asi nepřebíráte od VÚJ - to byste musela jinak převzít jejich ocenění). Stavby nemají žádnou hranici pro ocenění. Prodej se účtuje na účet 646 a pol. 3112 - předpis 311/646, vyřazení 553 MD/ 081 D v ZC a 081 MD/ 021 D v PC.

    Pokud by se však nejednalo o stavbu, ale o samostatnou věc, ve vašem případě ještě DDHM pod Vámi stanovenou hranici, tak pořízení daru se účtuje zápisem 902 MD / 999 D v RPC. Následný prodej byste účtovala přes účet 646 a pol. 2310 - předpis 311/646, vyřazení 999/909. 

    Předpokládám, že se jedná jen o nepřesnost v pojmech - že neprodáváte hrobové místo jako pozemek.

    A ještě upozorňuju na jednu věc - podle obsahové náplně účtů patří "nemovité a movité věci nabyté za účelem prodeje" na účet zásob 132. V praxi se ale pořád ještě častěji účtuje viz výše, klasicky o pořízení a následném prodeji. 

  • Příspěvek na toulavé kočky
    30. 10. 2025

    Máme v obci občana, který se stará o toulavé kočky. Pan starosta by mu chtěl poskytnout příspěvek formou poukázky do Kauflandu na nákup krmiva. Je možné použít poukázku, nebo musí obec s občanem uzavřít darovací smlouvu? Na jaký paragraf a položku tento příspěvek účtovat?

    Nemusíte s občanem uzavírat darovací smlouvu. Je potřeba mít poukázky a jejich poskytnutí jako dar schváleno. Jednotlivci do 100 tis. Kč ročně schvaluje rada/starosta obce. Poukazy se evidují většinou mimoúčetně, pak přidat jen poznámky komu a proč předány.

    Poukázky účtujte jako věcný dar na účet 543 s paragrafem 1014, pol. 5194.

  • ! Příspěvek obce na sběrný dvůr z pohledu DPH
    29. 10. 2025

    Chtěli bychom aby nám sousední obce přispívali na používání sběrného dvora. Jejich občané k nám vozí odpad zadarmo. Ekonomickou činnost nemáme. A jde nám o to, aby s tím příspěvkem nebyl nějaký problém? Nebo jak to nejlépe udělat?

    Vím, že tyto případy nejsou úplně jednoznačné (ostatně nyní se i právě tyto situaci předložili k řešení na jednání s GFŘ a MFČR v návaznosti na změnu definice úplaty od 1. 1. 2028). Takže Vám napíši svůj názor a rozhodně chápu, že se názory v této oblasti mohou lišit.

    Mým názorem je, že by toto mělo být z pohledu DPH považováno za plnění a mělo by se to v tomto případě zdanit v sazbě 21 %. Přitom je mi jedno, zda se finanční tok uskuteční na základě nějaké dotační smlouvy či to bude odměna za službu (například i navázanou na to, jaký objem odpadu bude uložen). Podle mne totiž není naplněn režim výkonu veřejné správy vzhledem k tomu, že službu provozování sběrného dvora může nabídnout obcí jakýkoliv subjekt (a běžně se to i tak děje). Za mne tak absentuje pro mne důležitý znak výkonu veřejné správy a tím je určitá výlučnost subjektů vykonávajících veřejnou správu poskytující plnění v této oblasti. Tedy já bych toto zdaňoval a samozřejmě ve vazbě na tuto skutečnost bych zase mohl argumentovat případným nárokem na odpočet DPH (v poměrné výši).

    Vím ale o názorech, že i toto je výkon veřejné správy - spolupráce obcí v oblasti, kdy v zákoně o odpadech najdeme povinnosti obce zajistit oblast nakládání s komunálním odpadem, Já bych do toho nešel - ale budiž. Musím ale upozornit pro tuto variantu - například stavební odpad není odpadem komunálním, stejně tak například "elektroodpad" ani není odpadem.  

    Ale opakuji - za stávajícího stavu si myslím, že ty "příspěvky od obcí" se mají zdanit 21 %, že takovouto spolupráci mezi obcemi pod výkon veřejné správy neschovám, Ale mohu se mýlit (za mne je to šedá zóna). Pokud by došlo k vyjasnění (nějakému jasnému sdělení) v této oblasti ze strany finanční správy, budu o tom určitě informovat na webu.

  • Upřesnění k úvěru
    27. 10. 2025

    Obracím se na Vás s dotazem ohledně správného zařazení splátky dlouhodobého úvěru na položce 8124 při sestavování rozpočtu. Dlouhodobé splátky úvěru se standardně vykazují pod výdaji jako součást financování a přičítají se k celkovým výdajům. Ráda bych věděla, zda je možné tuto položku uvést záporně k příjmům a od příjmů ji odečíst, nebo zda musí být vždy vykázána výhradně jako výdaj? Děkuji za upřesnění.

    Když se jedná o poskytnutou půjčku, pak se jedná o výdaj - položka 56xx nebo 64xx při poskytnutí a o příjem -  položka 24xx při příjmu splátky.

    Pokud úvěr přijmete, je to vždy financování, které se nepočítá do příjmů a výdajů. Příjmy třídy 1 až 4 se sečtou, výdaje 5 a 6 se sečtou, rozdíl je buď kladné nebo záporné financování. Pokud jsou příjmy a výdaje stejně vysoké a splácíte úvěr na položce 8124 D, pak na splátky musí být úspora v rozpočtu z minulých let, vyrovná se v rozpočtu přes pol. 8115 MD (úbytek peněz na účtu). Rozpočet je ale vyrovnaný, protože příjmy daného roku jsou dostačující na výdaje daného roku, financování slouží jen právě k vyrovnání rozpočtu.

    Položka 8124 se nepočítá nikdy do výdajů, příjem úvěru na položce 8123 se nepočítá do příjmů rozpočtu. Peněžně se o přijatý úvěr zvednou peníze na účtu, což se zobrazí položkou 8115 na D, při splátce pol. 8115 na MD.

    Už vůbec není možné rozpočtovat jako záporně příjem, moc dotazu nerozumíme, je to hodně mimo systém rozpočtování, jak je nastaven. Doporučuji si přečíst naše vyúkové materiály k financování, najdete v dokumentech ke stažení. 

  • Peněžitý dar, nákup budovy
    23. 10. 2025

    1. Na základě darovací smlouvy obec poskytla společnosti „BABYBOX – z.s.“ peněžitý dar ve výši 5 tis. Kč.
    Toto je info o jejich činnosti na www.stránkách: „Snaha o záchranu odložených novorozenců. Instalujeme babyboxy po dohodě se zdravotními zařízení. Sledujeme a podporujeme vývoj odložených dětí. Snažíme se o humanizaci společnosti. Spolupracujeme s ostatními orgány a institucemi. Informujeme veřejnost o dané problematice“.
    účtovala jsem:
    Předpis - MD 572/DAL 345; účtování – MD 345/DAL 231, par. 3599 nebo 3900, položka 5222. Je to správně?

    2. Obec kupuje od společnosti COOP budovu – bývalá samoobsluha. Cenu rozdělím na cenu za budovu a cenu za pozemek. Jde mi o to, na jaký paragraf účtovat – 3613, a to jak budovu i pozemek? Nebo má být pozemek účtován zvlášť na par. 3639?

    1) Předpokládám, že se jedná o darovací smlouvu, ve které nepožadujete vyúčtování, pak máte účtování správně. Pol. 5222 odpovídá. Jedná se o zapsaný spolek a položka se určuje právě na základě právní subjektivity obdarované instituce. A podle všeho je to obecný dar na činnost, tzn. neinvestiční. Odpa lze zvolit 3599 i 3900, oba jsou možné, odpa 3599 je konkrétnější. 

    2) Pro obchod je vhodný paragraf 2141. Ale píšete o bývalé samoobsluze, tzn. pokud budova pro vás nebude plnit funkci obchodu, zvolte takový odpa, který odpovídá účelu budovy. Pro nákup pozemku se stavbou lze použít souhrnně pol. 6121 a použijte jeden paragraf. Budova je právně součástí pozemku, volíme jednotný odpa podle účelu budovy. Odpa 3613 zvolte, jestli to bude pro vás obecný nebytový prostor, případně zvolte nějaký konkrétnější odpa, např. 3319, kdybyste to koupili například pro účely vybudovat z toho kulturní dům apod. 

    Rozdělit cenu musíte až při zařazení majetku do užívání na budovu (účet 021) a pozemek (účet 031). 

  • Dar - zlatá mince
    22. 10. 2025

    Od ČNB jsme na základě darovací smlouvy obdrželi bankou vydanou zlatou minci v cyklu "Městské památkové rezervace - mince Tábor". Její nominální hodnota je 5 tis. Kč, hodnota daru je ale cca 48 tis. Kč (uvedeno v darovací smlouvě). Dohledala jsem si, že mince může být jak investičním, tak i sběratelským zlatem.
    Zařadím v hodnotě 48 tis. na MD 069 Jiný dlouhodobý finanční majetek / D 401 Jmění účetní jednotky?
    Vzhledem k tomu, že se jedná o dar, nebudu tedy muset sledovat k rozvahovému dni hodnotu zlata a v případě poklesu jeho hodnoty vytvářet opravné položky.

    Nominální hodnota zde bude asi sporným parametrem - nejedná se o její hodnotu jako platidla, takže reprodukční pořizovací cenu byste měli určit spíše s ohledem na její hodnotu ve formě zlata. 

    Při účtování bych ale určitě zvážila s jakým záměrem byla nabyta. Pokud za účelem památného předmětu, bylo by možné jí zaúčtovat zápisem 032 MD/ 401 D a ocenit třeba i 1 Kč jako předmět kulturní hodnoty. 

    Na účet 069 jen pokud by to bylo pořízeno v logice investičního zlata.

  • Standardizace UP
    21. 10. 2025

    Městys v rámci žádosti o dotaci - 76.výzva IROP - standardizace územních plánů SC1.1 (PR) zadal firmě zpracování žádosti o dotaci k projektu standardizace UP a studii proveditelnosti. Dotace bude investiční. Mám o zpracování žádosti o dotaci účtovat jako o neinvestičních nákladech, nebo mám dávat na 3635-6119?

    V souladu s ČÚS 710 si máte ve směrnici stanovit, jestli výdaje na administraci dotace považujete za výdaj související s pořízením majetku či nikoliv. Doporučujeme si zvolit variantu, dodržovat jí a dopsat si tam i dovětek, že druh výdaje budete volit i s ohledem na případný transfer.

    Rozhodnutí je tedy na vás, ale v případě, že na tento vedlejší výdaj bude možné čerpat investiční dotaci, je určitě vhodné účtovat to jako součást ceny investice, zde TZ územního plánu.

← Novější dotazy

Zobrazit

Hledání v dotazech

Tipy pro práci s dotazy

Acha obec účtuje s.r.o.

Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8

IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091

Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010

Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007

Návrh a tvorba webu