Obec účtuje - Vše o účetnictví obcí

Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 6 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

Dotazy

Hledanému výrazu dar odpovídá celkem 3206 dotazů:

  • Projektová dokumentace
    13. 11. 2025

    Z odboru investic chtějí vyvést PD z r. 2009-2013, které zajišťovali na akci lesní cesty, kterou měli původně realizovat. Nyní zjistili, že akci provedla sama PO a chtějí PD PO předat. Jedná se o 6 ks faktur na PD a zaměření evidovaných na příslušném odboru na 042 v celkové hodnotě 769 455,- Kč.
    Po konzultaci případu s PO jsme zjistili, že akci opravdu v r. 2015 zrealizovali a daná cesta je evidována na PO jako vlastní majetek na pozemku města, který má PO svěřený.

    Chtěli bychom se zeptat:
    1. Může mít PO ve vlastním majetku nemovité věci? Běžně je pouze svěřujeme. Dle sdělení PO mají ve vlastním majetku více staveb a i pozemky.
    Pokud může, je tedy možné předat PO nedokončený majetek, v tomto případě PD na 042, aby si kartu navýšili?

    2. V případě, že by měla PO mít tyto stavby a pozemky svěřené (což si myslíme, že ano), tak by nám je měli předat, předpokládáme že bezúplatným převodem, my bychom následně navýšili hodnotu o PD a dodatkem ZL svěříme?

    Právně je dle našeho názoru možné, aby PO byla vlastníkem nemovitého majetku - sám jsem se s několika takovými případy setkal.

    Nicméně v tomto případě bych měl poznámku - pokud se jedná o lesní cesty, které byly vybudovány na pozemcích ve správě, tak dle mého názoru musíme respektovat to, že ty cesty jsou právní součástí pozemků a tedy pokud jsou pozemky svěřeny, tak je to i s cestou, kterou na nich příspěvková organizace vybudovala - tedy i tato cesta je svěřeným majetkem (respektive jeho součástí).

    V tom případu, který popisujete, bych si myslel, že jim skutečně máte předat projektovou dokumentaci, podle které to bylo budováno, aby si ji začlenili do ocenění cest. Nepříjemné je jen to, že se tak mělo stát již před těmi cca 10 lety - tedy správně by měli zrekonstruovat odpisy majetku (a tvorbu fondu ...) - což je dost velká komplikace. Tak se možná domluvíte, že se nepřesně provede úprava hodnoty na kartě majetku teď k aktuálnímu datu. To je ale na Vás.

    Potom mluvíte o tom, že mají skutečně nějaké pozemky ve vlastnictví. No a tady rovnou říkám, že nemáme v předpisech rozumné řešení, jak je na zřizovatele vlastnicky převést (kromě prodeje). PO totiž nesmí darovat - byť jsme se snažili toto uvolnit, tak MF nikdy nebylo ochotno zákon změnit. Takže z pohledu práva již zbývá jen pozemky odprodat - což je ale dost nesmyslná operace (navíc s potenciálně negativními daňovými dopady).

    Realita je taková, že když se něco takového řeší, tak zřizovatelé nakonec stejně rozhodnou o bezúplatném převodu/daru z PO na zřizovatele - byť je to přímo proti znění 250/2000 Sb. Vnímají to jako rozumné řešení, pokud z nějakého důvodu chceme dosáhnout toho, aby daný majetek nebyl ve vlastnictví PO.

  • Finanční dar fakultní nemocnici
    13. 11. 2025

    Rada schválila finanční dar Fakultní nemocnici v HK na související stavební práce při výstavbě parkovacího domu.
    Prosím o radu, jak zaúčtovat včetně rozpočtové skladby.

    Pokud dar poskytnete bez vypořádání, účtujete rovnou do nákladů zápisem 572 MD/231 D + RS. Jestliže se bude jednat o finanční dar s vypořádáním účtujete přes zálohy, zápisem 373 (471) MD / 231 D + RS. Při vypořádání zápis 572 MD / 347 D a zúčtování poskytnutné zálohy 347 MD / 373 (471) D. 

    Položku si volíte podle právní subjektivity příjemce, komu hradíme a co se týká paragrafu, tak tam volíme par. podle toho, k čemu budou prostředky využity. FNHK je státní příspěvková organizace, proto použijte pol. 6359, když je dar určen na investici. Paragraf bych zvolila 3639 vzhledem k tomu, že je určen výstavbu parkovacího domu, to už mi nepřijde jako klasické parkoviště na komunikaci na odpa 2219.

  • Příspěvek ORP
    12. 11. 2025

    Naše ORP bude dělat Místní akční plán týkající se vzdělávání. Už nebudou mít dotaci a chtějí po zapojených obcích příspěvek. Potřebovala bych poradit, na jakou položku máme dát do rozpočtu tento příspěvek, který poskytneme jako obec ORP.

    Předpokládám, že dotace se zachycovala na položce 5321 (charakterem asi byla neinvestiční). Tato položka je určena obecně pro neinvestiční transfery, tzn. právně je jedno, jestli to z veřejnoprávní smlouvy o poskytnutí dotace změní na soukromoprávní příspěvek. Pokud ostatní zůstane zachované, odpovídá pořád položka 5321 jako transfer. Transferem je poskytnutí peněžních prostředků, bez protihodnoty, kdy položku volíme podle právní formy příjemce, nikoliv podle právní povahy transferu (dar, dotace, obecný příspěvek), proto se domnívám, že nebude nutné položku měnit. Odhaduji, že záměrem změny právní formy transferu bylo zjednodušení administrativy související s pravidly uvedenými v zákoně č. 250/2000 Sb.

  • Finanční dar
    12. 11. 2025

    Obec dostala finanční dar 100000 Kč od firmy na pořízení autobusové zastávky v 7/2025 (bez vyúčtování). Zaúčtovala jsem pouze příjem 231/403 par. 2221/pol. 3121, ale asi jsem měla účtovat předpis 344/403 a příjem 231/344? Autobusové zastávky byli dokončené v 11/2025, fakturovaná částka byla účtována 042/321, 321/231 par. 2221/pol. 3121 a následně převod na dokončený majetek 021/042. Prosím o radu jak správně postupovat a účtovat.

    Účtování máte správně, jen při úhradě faktury 321/231 platí položka 6121, ne 3121, to máte asi jen překlep. K datu zařazení zastávky zadejte dar od firmy jako transfer na kartu majetku, aby se mohl začít rozpouštět do výnosů 403/672.

    Předpis daru zpětně neřešte, my také radíme investiční dar bez vyúčtování přijmout rovnou 231/403. Když už bychom "technicky" chtěli znění ČÚS naplnit, tak protože na dar není právní nárok, účtovali byste předpis 344/403 k datu přijetí daru, což je ve výsledku k ničemu. 

  • Prodej členského podílu
    12. 11. 2025

    Obec vlastní členský podíl v místním zemědělském družstvu v hodnotě 5,4 mil. Kč, vedený na účtu 062. Nyní se ZO rozhodlo členský podíl ve stejné výši 5,4 mil. Kč prodat. Musí obec zveřejnit záměr prodeje, jako je to např. u nemovitostí? Prosím o kontrolu účtování: vyřazení z evidence majetku MD 561/062 D, předpis pohledávky MD 311/661 D a příjem peněz na účet MD 231/311 D.

    Podle mě záměr nemusíte zveřejňovat, protože finanční majetek je podle mě právně nehmotná movitá věc, ale můžete se pro jistotu obrátit s dotazem na MV, v metodice k nakládání s majetkem jsem to nenašla. 

    Cituji k záměru ze zákona o obcích:

    "Záměr obce prodat, směnit, darovat, pronajmout, propachtovat nebo vypůjčit hmotnou nemovitou věc nebo právo stavby anebo je přenechat jako výprosu a záměr obce smluvně zřídit právo stavby k pozemku ve vlastnictví obce obec "

    Účetní zápisy máte dobře. 

  • Obchodní majetek
    11. 11. 2025

    Evidujeme na účtech 123 výrobky (např. vydané knihy), které slouží z části jako dary a z části je prodáváme. Uplatňujeme si částečně DPH. Zásoby vedeme na skladu. Každý výrobek má svoji kartu. Je nutné vyznačovat na jednotlivé karty výrobků informaci, že jsou vloženy do obchodního majetku, nebo by v tomto případě stačilo uvést do směrnice o evidenci obchodního majetku znění:

    "Výrobky zaúčtované na účtu 123 jsou v celém rozsahu automaticky obchodním majetkem."

    Musí být vždy bytové domy a lesní pozemky zařazeny do OM?

    Pozemky na hřbitově, kde pronajímáme hrobová místa?

    U těch výrobků (zásob) - to je přesně ta záležitost, že máme další položky aktiv kromě dlouhodobého majetku, které jsou obchodním majetkem a u nichž může být třeba i problém mít evidenci. Za mne bych toto klidně u zásob ošetřil směrnicí - přeci jen tady asi nebudeme předpokládat, že se odlišuje datum pořízení a datum zařazení do obchodního majetku. Také v průběhu času nejsou ani moc přesuny, že by se to do obchodního majetku mělo zařazovat dodatečně. Podle mne je to akceptovatelné řešení.

    Bytové domy - ty by měly být u Vás výhradně k ekonomické činnosti osvobozené od DPH - tedy jsou k ekonomické činnosti - za mne tedy obchodní majetek ano. Lesní pozemky - pokud využívány skutečně pro Vaše lesní hospodaření, případně pro pronájem - zase je to k ekonomické činnosti a za mne obchodní majetek.

    Pozemky a stavby na hřbitově - za mne také do obchodního majetku - pokud Vy jako obec zde realizujete pronájem (opět ekonomická činnost).

  • Protlak chráničky optického kabelu
    07. 11. 2025

    Obec vybudovala v obci chodník a v souvislosti s těmito stavebními pracemi provedla nad rámec výstavby chodníku protlaky pro uložení chrániček optického kabelu a případného uložení kabelů např. pro kamerový systém, úsekový radar apod. Náklady zaúčtuji na SU 042 - pořízení hmotného dlouhodobého majetku a následně po dokončení a zařazení do užívání na účet majetku SU 022. Na jaký paragraf a položku by bylo vhodné tuto fakturu zaúčtovat? V dotazech jsem podobnou situaci nenalezla.

    Máte pravdu, že by bylo nejlepší to zaúčtovat na účet 042 jako výdaj související s budoucí investicí. Neuváděla bych to do užívání, ale nechala na účtu 042, protože bez kabelů s konkrétním užitím to není dokončené a provozuchopné, je to jen příprava. Muselo by se to ale takto jako zahájení plánované investice schválit a hlídat, aby se realizovalo, případně postupně účtovat opravné položky 556/168, pokud by se zdálo, že realizace je v dlouhodobém horizontu nebo nepravděpodobná.

    V případě, že by se to nakonec nevyužilo, schválilo by se to a zaúčtovalo jako zmařená investice zápisem 547/042 a k tomu rozpuštění případných OP 168/556. Mě se takto jeví vhodné i z hlediska hospodárnosti, kdy by se o nákladech mělo vědět a řešit, aby se to dokončilo a nebyly to "vyhozené" peníze. I když třeba není schválena konkrétní budoucí investice, ke které bude zatrubnění sloužit, tak stačí pro účely zachycení na účtu 042 i schválení, že se to tam pokládá právě pro budoucí majetek. 

    Pokud by to bylo pro úsekový radar, použila bych par. 2223 a pol. 6121. Nebo všeobecný par. 3639 pokud byste neměli přesně určeno, o jakou akci se bude jednat. 

  • Pronájem nebytových prostor a prodej pytlů na odpad
    07. 11. 2025

    1. Obec pronajala nebytový prostor. Ve smlouvě je uvedeno, že nájemné se sjednává dohodou měsíčně částkou 0,- Kč a náhrada za energie bude činit 1.000,- měsíčně. Prosím, jak mám zaúčtovat předpis a úhradu této částky 1.000,- Kč ? Jako nájemné 311/603 a 3613-2132, nebo jako energie – 311/602 a 3613-2111 ? (Nájemci se již nebudou žádné další energie účtovat).
    2. Obec prodává občanům pytle na odpad, který se nevejde do popelnice. Pytle eviduji na účtu 132, úbytek na účet 504 a a výnosy z prodeje na účet 604, 3722-2112. Pytle nakupujeme za 36,- Kč a prodáváme občanům za 30,- Kč. Nyní jsme dostali zdarma „bokem“ 50 pytlů, jako omluvu za nedopatření. Nemáme k tomu žádný doklad. Prosím, jak tyto pytle zaúčtovat, abych je mohla prodávat občanům ? Napadá mě 132/649 v ceně 36,- Kč za kus. Dá se to takto provést ?

    1) Částka 1.000 Kč je na energie, účtovala bych to jako službu 311 MD / 602 D a 231 par. 3613 a pol. 2111 MD / 311 D, pokud to máte takto rozdělené. Nájemné máte sjednané v nulové hodnotě, tak bych účet 603 nepoužila. I když to bude hrazeno paušálně bez vyúčtování, tak věcně je druh příjmu sjednán za energie, nikoliv za nájem. 

    2) Správně byste měla účtovat 132 MD/ 384 D v RPC, až spotřebujete, tak kvůli akruálu rozpustíte 384/ 649. Spotřebu pytlů pak 504/132. Ohledně té 384 - záleží na vaší směrnici k časovému rozlišení, pokud máte např. 20 tis. Kč, není problém zaúčtovat rovnou na 649 D. Provozní dary účtujeme výnosově a v tomto případě se nejedná o žádnou významnou částku.

    Nicméně jestliže v nekupujete pytle jako zboží, ale zároveň se službou svozu, doporučujeme je neúčtovat jako zásobu, ale fakturu na ně na účet 518 s pol. 5169. Výběr peněz od občanů na účet 602 s pol. 2111 a pytle stačí evidovat mimoúčetně. Hodnota pytle není v tom, že je prázdný, ale že se likviduje odpad, který se do něj dá. Pak by darované pytle byly jen zápisem 518/649.

  • Veřejná sbírka
    07. 11. 2025

    ZM schválilo dar pro fyzickou osobu do veřejné sbírky. Veřejnou sbírku organizuje s.r.o.. Na jaký paragraf a položku účtovat ?

    Položku určujeme podle právní subjektivity organizátora sbírky. Píšete, že je to s.r.o., proto zvolte pol. 5213 (asi se jedná o transfer neinvestiční). Paragraf se určuje podle účelu daru. Pro různé účely u FO často odpovídá všeobecný 3900. 

  • Způsobená škoda krádeží
    06. 11. 2025

    V roce 2024 vnikl zloděj do našeho uzamčeného a oploceného areálu ČOV a zde z našeho odstaveného vozidla odcizil naftu. Vyšetřováno Policií ČR. Teď v říjnu 2025 nám přišel rozsudek od soudu, že je pachatel odsouzený, je ve výkonu trestu. Způsobená škoda je zde vyčíslena na 7 084 Kč (nafta 4 584 Kč, poškození oplocení 2 500 Kč). Vzhledem k tomu, že dle rozsudku je poškozených spousta, pachatel je ve věznici a k přihlédnutí k výši škody, bylo dohodnuto, že nebudeme částku vymáhat. Nevím, jestli mám tuto pohledávku nějakým způsobem zachytit v účetnictví. Případně k ní vést opravné položky, nebo ji mít na podrozvaze a po nějaké době ji odepsat. Poradíte jestli účtovat, případně jak?

    Jde o skutečnou pohledávku, kterou máte podloženou rozsudkem od soudu. Z vašeho pohledu se jedná o nedobytnou pohledávku? Vymahatelná je (nezaniká), ale obtížně a je asi z vašeho pohledu nehospodárné ji vymáhat. Nedobytnost byste si měli definovat ve směrnici a zároveň i postupy evidence těchto pohledávek. 

    Např. v okamžiku, kdy se jeví pohledávky jako nedobytné se přeúčtují z rozvahy do podrozvahy. Tento krok (přeúčtování) nikdo neschvaluje. Vy pouze postupujete v souladu s vnitřním předpisem. Nedobytné pohledávky bych evidovala na podrozvaze např. tři roky, pak vyřadila i z podrozvahy, ale je nutné si lhůtu také stanovit ve směrnici. Důvod vyřazení z rozvahy a přeúčtování do podrozvahy je pro nedobytnost v souladu s vnitřním předpisem, odúčtování z podrozvahy pak je pro nedobytnost po uplynutí doby vedení na podrozvaze stanovené ve směrnici. 

    Co se týká účtování, tak záleží právě na tom vnitřním předpisu, povinnost vychází z  ČÚS 706. Pokud bych měla definovanou nedobytnost účtovala bych rovnou na podrozvahu zápisem 905 MD / 999. Pokud ne, tak bych si upravila vnitřní předpis. Jedná se o nevýznamnou částku a jste rozhodnuti ji nevymáhat pro nedobytnost, tak bych ji do rozvahy neúčtovala. Zachytilo by se stejně 377/649 a rovnou vyřazení z rozvahy 557/377 a zařazení do podrozvahy. Proto ve výsledku stačí i zachycení rovnou do podrozvahy. Když jste pohledávku do této doby neevidovaly, nemá smysl ani zpětně zachycovat OP. 

    Předpokládám, že jste se nevzdali práva a dluh jste neprominuly. To je v pravomocí ZO podle zákona o obcích "vzdání se práva a prominutí dluhu vyšší než 100 000 Kč", do 100 tis. Kč stačí rada (starosta tam, kde není rada). Pokud by to tak bylo, tak byste účtovala 377 MD / 649 D a odepsání pohledávky z důvodu prominutí 557 MD / 377 D.

  • PGRLF pořízení traktoru
    04. 11. 2025

    Prostudovala jsem dotazy týkající se PGRLF, ale není mi jasné jak mám účtovat o výši úvěru?
    Obec pořídila traktor a vlek v hodnotě 1.105.000 Kč bez DPH. Obec je plátce a bude si DPH uplatňovat. DPH v částce 232.050Kč – obec zaplatí dodavateli jen DPH a doplatek faktury.
    Obec uzavřela smlouvu o poskytnutí úvěru ve výši 1.000.000 Kč, zároveň uzavřela smlouvu poskytnutí podpory ve formě snížení jistiny v částce 400.000Kč.
    Nevím, jestli účtovat celou částku úvěru(1.000.000Kč), nebo jen částku sníženou o jistinu tedy částku 600.000Kč kterou budeme splácet 24 měsíců?
    Doplatek bude faktura bez DPH 1.105.000Kč – celá výše úvěru 1.000.000Kč? =105.000Kč

    Účtovala bych takto
    Úhrada daně:
    343/321 232.050 Kč
    321/231 5362(pol.) 6399(par.) 232.050 Kč
    Předpis FA: 042/321 1.105.000Kč
    Podpora PGRLF předpis 344/403 tady nevím 600.000Kč??
    Zápočet 321/344 600.000Kč
    Čerpání úvěru 321/281 6123 600.000Kč
    Doplatek rozdílu ve faktuře 321/231

    Zařazení do majetku
    022/042 1.105.000 Kč (částka bez DPH)

    Věcně je to tak, že PGRLF zaplatí dodavateli 1 mil. Kč, z toho 600 tis. Kč je konečná výše úvěru, 400 tis. Kč je podpora (transfer), který snižuje úvěr. Vy doplatíte dodavateli zbytek faktury nad částku 1 mil. Kč.

    Podporu předepíšete 344/403 ve výši 400 tis. Kč - to je částka, kterou vám "darují" s tím, že o to sníží částku úvěru. Zápočet 321/344 budete účtovat také v částce 400 tis. Kč. 

    Jestli je splatnost úvěru do jednoho roku, pak je zápis 321/281 v pořádku. Jinak účet 451. Ostatní zápisy máte dobře. 

    Nezapomeňte rozpočtovat přijetí úvěru na položky 8113 a splátky na 8114 (jestli je to opravdu úvěr krátkodobý, jinak k účtu 451 položky 8123 a 8124). Před uzavřením úvěrové smlouvy má dojít k jejímu schválení v ZO. 

    K datu zařazení nezapomeňte výši podpory 400 tis. Kč zadat jako transfer na kartu traktoru a rozpouštět ho do výnosů proti odpisům, jako u běžného investičního transferu.  

  • Ekonomická, hospodářská činnost a obchodní majetek
    04. 11. 2025

    Měla bych dotaz týkající se rozdělení hospodářské a hlavní činnosti a s tím související označení obchodního majetku.
    Jsme malá obec. Zatím máme vše evidované jako hlavní činnost a předpokládám, že ještě rok budeme neplátci DPH.
    V souvislosti s obchodním majetkem bych si chtěla ověřit, zda musíme vést obchodní majetek i když máme jen hlavní činnost?
    Dále zvažuji, zda máme v pořádku všechny činnosti vedené jako hlavní a zda by neměla být z toho nějaká hospodářská?
    V rámci hlavní činnosti máme ekonomickou činnost u těchto činností:
    1)pronajímáme jeden bytový dům, kde je 6 bytů.
    2)V budově občanského centra, kde sídlí úřad, knihovna, družina, pronajímáme 5 komerčních objektů a dále zde pronajímáme sál na krátkodobé pronájmy i využíváme k obecním akcím a půjčujeme seniorům zadarmo.
    3)Vlastníme hřiště, kde je víceúčelové hřiště volně dostupné pro veřejnost, a k tomu nově pronajímáme tenisové kurty pro veřejnost za hod. nájemné.
    4)vybíráme stočné u kousku kanalizace (pár objektů. Celková kanalizace se bude teprve stavět v následujících 2-3 letech, kde budeme potom provozovatel i vlastníkem, takže budeme vybírat od všech stočné
    5)vlastníme budovu – kde máme příjmy z pronájmu, je tam obchod s potravina, dále tam máme Poštu partner-jsou zde příjmy z pošty a Sazky a třetí část budovy slouží pro nás jako sklad.
    6) Drobné nepravidelné činnosti – příjem za vylepení reklam. plakátů, půjčení party stanu, prodej. Stánků.

    Co se týče evidence obchodního majetku, to se týká plátců DPH. Máme k tomu manuál z 2.12.2024 na tomto odkazu:

    https://www.obecuctuje.cz/dokumenty?jak=fraze&hledat=Manu%C3%A1l%20k%20DPH%20-%20dopln%C4%9Bk

    Prostudujte si to, kdyby se vás plátcovství začalo týkat, máme v sekci DPH i manuál pro začínající plátce. Dokud nejste plátci DPH, nemusíte obchodní majetek řešit.

    I pokud plátci budete, tak do obchodního majetku lze vkládat i majetek určený pro hlavní činnost.

    Hlavní a hospodářská činnost je jiná kategorie, to je hlavně o způsobu účtování. Je pravda, že ve VHČ se tradičně vedou činnosti provozované za účelem zisku, ale není předpisy stanoveno povinnost pro obce nějaké konkrétní činnosti ve VHČ vést, je to vždy o rozhodnutí orgánu obce. Zákonně je na některé činnosti nutné mít např. živnostenský list, ale i pak to neznamená povinnou evidenci ve VHČ.

    Vše, co vyjmenováváte můžete klidně nadále vést v hlavní činnosti. Hospodářská činnost může být výhodná u rozsáhlejšího podnikání, kde pak může být snadnější vést to mimo rozpočet. Například u pronájmu bytů MF dalo i stanovisko, že by to mělo být součástí hlavní činnosti a tedy i rozpočtu, v logice služby občanům. 

    Z hlediska DPH je ale určitě potřeba hlídat z uvedených plnění obrat, opět k tomu máme manuál. 

  • Finanční příspěvek na platy nepedagogů 2026
    03. 11. 2025

    Prosím na kolik měsíčních platů nepedagogických pracovníků má zřizovatel poslat příspěvkovým organizacím v roce 2026?
    Ze dvou seminářů mám informace:
    "Ministerstvo hradí v lednu 2026 prosincový plat z roku 2025
    Město uhradí v příspěvku roku 2026 až lednový plat v únoru, do konce roku 2026 tedy 11 platů a pak příští rok již 12 platů"
    Jak bude účtovat město, jak bude účtovat p.o?

    Máme informace z metodických dnů MF, že prosincové platy budou ještě v lednu 2026 hrazeny z přímých výdajů. Tzn. první platy z rozpočtu obce se vyplatí v únoru 2026 za leden 2026. Nicméně uvědomte si prosím, že provozní příspěvky posíláte na úhradu nákladů - tedy příspěvkové organizace budou mít v nákladech 12 platů (leden - prosinec) - tedy pokud byste jim dali příspěvek na rok 2026 vypočtený pouze z nákladů na 11 platů, tak je dostanete do účetní ztráty. Standardní postup by byl takový, abyste v příspěvku na rok 2026 počítali s 12 platy.  

    Metodiky k novele školského zákona najdete na tomto odkazu:

    https://edu.gov.cz/reformy/novela-skolskeho-zakona-kveten-2025/

    U obcí se procento z RUD změní o 1,77 %. Kromě zvýšených výdajů se má narozpočtovat i nárůst daňových příjmů. 

  • Finanční dar nově přihlášeným občanům města
    03. 11. 2025

    Chtěla bych se ujistit, zda máme správně v rozpočtu poskytnutý finanční dar nově přihlášeným občanům města - paragraf 3900, položka 5492 (po posouzení žádosti bude městem vystavena darovací smlouva)? A ještě prosím o ověření správnosti zaúčtování po uzavření žádostí (2/2026) - předpis daru 572/345?

    Účetní postup máte správný. Vyúčtování žádné není, je to neúčelový dar, takže ve výsledku stačí jen poskytnutí zápisem 572/231, RS máte také dobře. Pokud to chcete mít technicky správnější dle ČÚS, tak předpis ano, ale rovnou při úhradě daru, protože právně je nárok na dar sporný, proto nám předpis v podobných případech nepřijde smysluplný. 

    Schvalovací proces asi máte ošetřen - do objemu 100 tis. Kč jedné FO v kalendářním roce je to pravomoc rady/starosty. 

  • Směnná smlouva bez doplatku
    03. 11. 2025

    Jak zaúčtovat Směnnou smlouvu bez doplatku. Obec směňuje část pozemku 257m2, par.č.1064/119, orná půda, účetní hodnota 0,03,- Kč/m2, zjištěná cena dle ZP 90,-Kč/m2, obvyklá 960,- Kč/m2 za části pozemků - 332 m2 oddělující se z par.č.1064/118 a část z pozemku 96m2 parc.č.1064/120, zjištěná cena obou dle ZP 120,- Kč/m2. Na pozemku parc.č.1064/120 majitel staví dům. Tato směna se dělá z důvodu, že obec bude rozšiřovat původní cestu par.č. 824/1, aby zde mohli majitelé okolních pozemků stavět. Někteří nám části pozemků darovali, nebo je obec odkoupila. Obec je plátce DPH a nevím, jak tuto směnu zaúčtovat. Smlouva byla podepsána 1.10.2025, návrh na vklad 7.10.2025.

    Pokud jde o ocenění nabývaného majetku platí, že když je cena uvedená ve směnné smlouvě, oceňujete pořizovací cenou, což je cena ze smlouvy + případné související výdaje (společné výdaje se u směny započítávají jen ve výši jedné poloviny). Jestli ve smlouvě cena uvedená není, má se odborným odhadem určit reprodukční pořizovací cena. Přikládám k tomu stanovisko MF:

    https://www.mfcr.cz/assets/cs/media/2022-05-12_Stanovisko-k-reprodukcni-porizovaci-cene-po-1-1-2021.pdf

    Na závěr je uvedeno, že v případě kdy RPC zjišťujete pro účely ocenění v účetnictví, nemusí být zpracován ZP. Když jej máte zpracovaný, použijte takovou cenu, která odpovídá definici RPC  "cena, za kterou by byl majetek pořízen v době, kdy se o něm účtuje".  Pro účely účetnictví byste u znaleckého posudku měli vyjít z "obvyklé ceny" - což je 180 Kč za metr čtvereční.

    Teď prosím k DPH - jak jsme si dopřesnili nějaké informace, jedná se u Vámi pozbývaného pozemku o pozemek, která odpovídá svým charakterem stavebnímu pozemku - odváděl bych z něj DPH. Pro stanovení základu daně bych vyšel z ocenění obvyklou cenou (viz §36 odst. 6 písm. c) ZDPH). Tedy podle znaleckého posudku je to 960 Kč za metr čtvereční - řešil bych to oddaněním směrem dolů. Přitom základem daně je hodnota, kterou směnou pozbýváte.

    Zároveň jsme v hodnotově nevyvážené směně, tak to účtování bude vypadat trochu méně standardně než u běžných směn.

    Totiž pozbýváte pozemek  v obvyklé hodnotě 246 720 Kč (257 metrů * 960 Kč) a navýváte pozemky v obvyklé hodnotě 77 040 Kč (428 metrů v obvyklé hodnotě 180 Kč). Přitom je to bez doplatku.

    Zaúčtování by mohlo vypadat následovně (účtoval bych k datu podání návrhu na vklad a pokud by zároveň došlo k předání pozemků, rovnou bych i řešil odvod DPH ... - možná budete v odvodu takto o měsíc dříve, ale to není nyní důležité):

    MD 042/Dal 321                        77 040 Kč - nabytí pozemků v obvyklé hodnotě

    MD 311/Dal 647                        77 040 Kč - výnos z Vámi směňovaných pozemků - níže budeme ještě korigovat o DPH

    a zápočet MD 321/Dal 311         77 040 Kč

    MD 554/Dal 031                         vyřazení v účetní hodnotě - tam mi je přijde ty 0,03 Kč za metr hodně minimalistické účetní ocenění - ale to teď neřeším - prostě vyřadíte dané metry.

    MD 734/Dal 734 (v GORDICu), v KEO či FENIXu 395/395           - hodnota 203 900,8 Kč - základ daně - okódovat stranu dal (aby to šlo na ř. 1 přiznání a ř. 51 první sloupec)

    MD 647/Dal 343                                                   - hodnota 42 819,20 Kč - odvod DPH.

    No a potom s případnými vedlejšími náklady (viz úvodní odstavec - ta 1/2 vedlejších výdajů) zařazení pozemků MD 031/Dal 042.

    Jen podotýkám, že zrovna v tomto případě nebyla dle mého názoru z pohledu DPH ta volba směnné smlouvy příliš šťastným počinem - nicméně stalo se, je to na katastru, tak to již nemá cenu řešit.

← Novější dotazy

Zobrazit

Hledání v dotazech

Tipy pro práci s dotazy

Acha obec účtuje s.r.o.

Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8

IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091

Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010

Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007

Návrh a tvorba webu