Obec účtuje - Vše o účetnictví obcí

Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

Dotazy

Hledanému výrazu dar odpovídá celkem 3115 dotazů:

  • Faktura vystavená na základě objednávky partnerství na akci
    02. 12. 2024

    Dobrý den, prosím o radu s následující situací.
    MČ spoluorganizuje spolu se zájmovým spolkem kulturní akci "ADVENT", při které proběhne rozsvícení vánočního stromu, děti budou zpívat koledy atd. Soukromý subjekt nám chce poskytnout na tuto akci 10.000 KČ, a sice na základě faktury, kterou my jako MČ vystavíme a bude na základě objednávky partnerství na této akci. (Soukromý subjekt vytvoří objednávku na partnerství na akci, MČ mu oproti této objednávce má vystavit za partnerství fakturu na 10 000 Kč).
    Vůbec nevím, jak na toto pohlížet? Mám fakturu vystavit v hlavní činnosti nebo ve vedlejší činnosti? Naše MČ není ve své hlavní činnosti plátce DPH, pouze ve vedlejší činnosti jsme plátci DPH. A také nevím, zda součástí vystavené faktury za partnerství by mělo být i DPH, které bychom měli odvést.
    Soukromý subjekt nechce poskytnout finanční prostředky na základě darovací smlouvy, trvá na postupu uvedeném výše...
    Předem Vám děkuji za radu.}

    Prvotně chci upozornit, že z pohledu DPH není vůbec důležité, zda je to hlavní nebo hospodářská činnost.  Pokud jsou naplněny charakteristiky předmětu DPH, tak tam prostě bude daň. No a tady je rozhodující, zda dochází nebo nedochází k poskytnutí služby (že byste té firmě něco poskytli). Pokud jim nezajišťujete žádnou reklamu, propagaci, ale oni jsou ochotni pouze na akci přispět, potom jim plnění neděláte a bude to mimo DPH. Pokud byste ale zároveň tu firmu při akci propagovali, mohla by mít třeba někde banner ... - potom by to byla reklamní služba - sazba DPH 21 %.

    Takže musíte zvolit variantu - která to je z výše uvedených. Pokud to jen trochu bude zavánět reklamou - doporučuji Vám fakturovat to jako reklamní službu s DPH 21 %. V obou případech to klidně může být hlavní činnost - v tom není problém. A samozřejmě fakturu (nikoliv daňový doklad) můžete vytvořit i na něco, co není předmětem daně (byť fakticky pokud to bude to partnerství, tak věcně to bude dar).

  • Nadační fond VIA - Povodeň 2024
    28. 11. 2024

    V říjnu obec obdržela od Nadačního fondu VIA první část vybraných finančních prostředků , které se mají použít pro občany. Příjem daru na § 5299 pol. 2321. Obec nakoupila popelnice a kontejnery a vydává je jako věcné dary pol 5194.
    Ke konci roku obec nedočerpá celou částku finančních prostředků , je možné příští rok rozpočtovat na pol. 5194 zbývající část prostředků? Nadační fond bude chtít nahlédnout , jak bylo s financemi naloženo.}

    Podle ČÚS 703 u transferů bez vypořádání máme časově rozlišit výnos podle období čerpání. To co nevyčerpáte byste měla účtovat na účet 384. Nepíšete o jak vysokou částku se jedná, možná je nevýznamná. Postupujte podle vaši určené významnosti k časovému rozlišení.

    Co se týká rozpočtu. Můžete klidně rozpočtovat celou přijatou částku jak v příjmech, tak výdajích, ale nemusíte, správněji je rozpočtovat očekávanou skutečnost.  Pokud nemáte časově určeno dokdy máte přijatou částku dočerpat, tak se nic nestane. Fyzicky budete mít peníze na účtu a do rozpočtu roku 2025 je můžete zapojit jako financování, pol. 8115, finanční prostředky na bankovním účtu a nezapomeňte rozpočtovat i výdaj zbytku přijatých finančních prostředků. 

    I v tomto případě je potřeba označit prvek 02 na povodně jak u příjmů, tak u výdajů- část rozpočtové věty = mimořádná událost. 

  • Novela zákona o DPH 2025
    27. 11. 2024

    Měli bychom dotaz týkající se novely zákona o DPH od 2025. Nastane několik změn od 1.1.2025. Ta, která se nás bezprostředně týká je ve změně evidence pro účely DPH § 100, odst. 2, kde se píše, že plnění, které nejsou předmětem daně, ale souvisí s daňovými povinnostmi, vést všechny údaje k tomuto se vztahující v obdobném členění jako by byly daňovými povinnostmi. Tzn. veškeré správní poplatky, sdílené daně atd. by se měly záznamovou jednotkou označit, abych byla schopná je ve stanoveném členění mít k dispozici nejpozději v den pro lhůtu odeslání přiznání (tj. 25.2.2025). Pracujete s touto změnou ve vašem programu? Procházeli jsme tuto novelu i důvodovou zprávu. K žádné úpravě § 100, odst. 2 nedochází. Dochází k úpravě či rozdělení §100, odst. 1 do bodu a) a b). Uživatelka, která nám dotaz zaslala, má zřejmě na mysli bod 1b). V Důvodové zprávě jsme našli mj. toto: Navrhuje se nová konstrukce odstavce 1, který je rozdělen na písmeno a) obsahující původní text odstavce 1 a písmeno b), kam se z původního odstavce 3 písm. a) přemisťuje povinnost vést v evidenci u plnění, která nejsou uvedena v písmenu a), nejsou předmětem daně a u kterých se stanoví povinnost nejen tyto údaje vést, ale zároveň se stanovuje, které údaje musí být uvedeny (jsou to údaje odpovídající řádku 26 přiznání k dani z přidané hodnoty). Patří sem dále uskutečněná plnění, která nejsou předmětem daně jako např. poskytnutí dárku v rámci ekonomické činnosti nebo poskytnutí obchodního vzorku bez úplaty v rámci ekonomické činnosti. Z výše uvedené důvodové zprávy i našeho úsudku nám vyplývá, že v žádném případě, novela DPH neukládá povinnost u příjmů ze správních poplatků, místních poplatků či sdílených daní je zahrnout do evidence pro daňové účely (k DPH), jak se ptá uživatelka a jak to dle jejich slov bylo interpretováno na školení, které absolvovala. Je to tak?}

    Toto navazuje na letitý problém. Nové ustanovení §100 odst. 1 písm. b) pouze jen částečně kopíruje to (respektive částečně upřesňuje), co do 31. 12. 2024 máme uvedeno v §100 odst.  3 písm. a), kde se také hovoří o tom, že mám vést evidenci o uskutečněných plněních, které nejsou předmětem daně.

    Zkusím prvotně komentář ke stavu do 31. 12. 2024 - z textace §100 odst. 3 písm. a) již v současnosti někdo dovozuje povinnost právě vést v rámci evidence DPH evidenci o veškerých příjmech a takto je i kódovat ... (tedy i těch, které nejsou předmětem DPH). Já se to nedomnívám a to ze dvou důvodů:

    - nemluví se o příjmech, ale o uskutečněných plněních - což jsou pojmy z oblasti DPH (tedy ve smyslu nějakých dodání ...)

    - i kdybych připustil, že příjmy typů daní, poplatků, darů ... mám sledovat  - nebylo nikde napsáno, jakým způsobem a dle mého názoru musí plně dostačovat záznam, který je v účetnictví (tedy bez zvláštního kódování pro účely DPH).

    Nyní se podívejme do úpravy platné od 1. 1. 2025  - dle mého názoru pracujeme jen s upřesněním stávajícího textu. Prvotně bych obrátil Vaši pozornost již na úvod důvodové zprávy v části k §100 odst. 1. Jasně je v ní uvedeno, že evidenci  mohu vést v rámci účetnictví, nebo třeba samostatné evidenci pro účely DPH. Takže jen potvrzení mé výše uvedené poznámky - nic tedy nevylučuje (i kdybych tuto povinnost měl a já jsem přesvědčen, že nemám), abych evidenci takových přímů dokládal přímo záznamy v účetnictví (tedy bez nějakých zvláštních kódování pro účely DPH) - tedy třeba pohybem na výnosovém účtu poplatků, daní ....

    Stále se ale domnívám, že text §100 mluví "plnění" (v logice principů DPH) a to ostatně i potvrzují vyjmenované případy v důvodové Zprávě (tedy určité typy dodání). To, že vyinkasuji sdílenou daň dle mého názoru plněním ve smyslu principů DPH  není.

    Tedy jsem přesvědčen, že novela ZDPH neukládá novou povinnost v této oblasti, pouze jen přeformulovává textaci platnou do 31. 12. 2024. Podle mne nejsem povinen příjmy typu poplatky, sdílené daně. přijaté dary, dotace (pokud nesou předmětem daně) zahrnovat do speciální evidence pro účely DPH, protože se domnívám, že na tyto případy §100 nedopadá. A i kdyby dopadal, mělo by být plně dostačující jejich podchycení v účetnictví - přesně tak, jak je uvedeno v důvodové Zprávě.

    Samozřejmě kdo si tyto příjmy chce kódovat i pro účely DPH, nic v tom nebrání.   

  • Neinvestiční příspěvek
    27. 11. 2024

    Obec má podepsanou Smlouvu o spolupráci při budování nové lokality v obci a investor se zavazuje, že uhradí obci příspěvek na rozvoj obce. Tento příspěvek použije obec na opravy komunikací a na údržbu (jako neinvestiční). Na jaký paragraf a položku účtovat příjem příspěvku? Mohu použít položku 2321 - Přijaté peněžité neinvestiční dary, když to není darovací smlouva?}

    Je jedno, jestli to nazveme příspěvkem nebo darem, jestli je k tomu smlouva o příspěvku nebo daru... Pokud je to transfer (peněžní prostředky bez protihodnoty), tak by účtování bylo jen zápisem 231 MD/ 672 D, RS odpa obecný 3639, pol. 2321. Takto jednoduše, ale za následujících předpokladů:

    - Musí se spotřebovat letos při přijetí. Kdyby se využil prokazatelně na náklad příštího roku, bylo by správnější časové rozlišení přes účet 384 a do výnosů účtovat vždy v okamžiku spotřeby (profinancování na určený náklad).

    - Vyúčtování asi nepožadují, tak neuvažujeme o účtování přes zálohy. 

    - Je to opravdu transfer? Trochu tam bude problém s tou protihodnotou - neznáme konkrétní smluvní ujednání té spolupráce, ale jestli reálně za to poskytnete nějaké protiplnění, jsou to pak případy, kdy to třeba ani neklasifikujeme jako transfer, ale jako poskytnutí služby na účet 602.

    - S tím souvisí i problematika zdanění - i pokud to účetně klasifikujeme na účet 672, uvažujeme někdy v podobných případech s odvodem DPH - v situacích podobných spoluprácí to opravdu může být na hraně a dost záleží, jak se to celé upraví, tak jen upozorňujeme, že byť se obecně transfery nezdaňují, toto bývají trochu zastřené případy. 

  • Příspěvek na provoz pošty Partner
    26. 11. 2024

    Dobrý den,
    ZO zvažuje poskytnutí příspěvku OSVČ, který v naší obci provozuje poštu Partner jako součást obchodu s potravinami. Bohužel je pošta Partner dlouhodobě ztrátová a obec vyjde lépe, když poskytne příspěvek, než když by poštu musela sama provozovat. Je to vůbec možné, příp. jakou zvolit formu - dotace, příspěvek na provoz? Pokud ano, jak to prosím zaúčtovat, jaký použít OdPa a pol.}

    Je zde možné přispět formou finančního příspěvku - transferu. Rozpočtová skladba je zde jasná, volila bych odpa 2411, pol. 5212. Jinak je na vás, zda to právně poskytnete jako transfer s vyúčtováním či bez vyúčtování. Pokud s vyúčtováním, účtuje se o záloze (373,471), při meziročním vyúčtování o dohadě...

    Když to poskytnete jako peněžní dar a nebudete jej vyúčtovávat (např. jen doloží účel bez vlivu na konečnou částku příspěvku), je zaúčtování jen zápisem 572 MD/ 231 D.

    Kdybyste to poskytli právně jako dotaci, je vyúčtování povinné, stejně jako ostatní administrativní pravidla v souladu se zákonem č. 250/2000 Sb.

    Dejte také pozor na schvalovací limity, u darů a dotací jsou odlišné limity, kdy schvaluje ZO  a kdy rada/starosta (když si ZO nevyhradí i nižší částky). 

  • bezúplatně poskytnuté vybavení do zubní ordinace
    22. 11. 2024

    Dobrý den, v rámci kontrolní činnosti na obci zjištěno pořízení vybavení za cca 161 tis. Kč do zubní ordinace nové paní zubařce v průběhu června. Paní zubařka má uzavřenu smlouvu na pronájem nebytových prostor (zubní ordinace). Teď dodatečně v listopadu byl sepsán Předávací protokol pro p. doktorku, který navazuje na předání ordinace k užívání na základě Smlouvy o nájmu prostor sloužících k podnikání. Součástí předávacího protokolu je i převzetí spotřebního materiálu, který byl v rámci podpory paní doktorky také nakoupen cca 300 tis.Kč.
    Protokol byl předán do účtárny, abychom to zaúčtovali.
    Nevíme jak to teď zaúčtovat, movitý majetek za 161 tis. kč byl při pořízení zúčtován 042/321+321/231 §3512 pol.6122 + 022/042 je tedy již v evidenci obce . Materiál za 300 tis. kč zúčtován 501/321+321/231 §3512 pol.5139 (předpokládáme, že je průběžně p. doktorkou spotřebováván).
    Čekali jsme spíše, že bude s paní doktorkou uzavřena Smlouva o výpůjčce na bezúplatné zapůjčení movitého majetku a mi budeme účtovat na podrozvahu na účet 924-Dlouh. podmíněné pohledávky z důvodu užívání majetku jinou osobou na základě smlouvy o výpůjčce. Procesně je samozdřejmě pozdě, majetek předán již k 1.7.2024.
    Nevíme jak máme účtovat na základě Předávacího protokolu k Smlouvě nájemní.
    Děkujeme za odpověď}

    Omlouvám se, ale nerozumím co je vaším dotazem myšleno. Jestli se jedná o bezúplatný převod majetku (jinými slovy dar) paní doktroce nebo pouze může bezplatně využívat vnitřní majetek ordinace, který nadále zůstává vaším majetkem. 

    Pokud by šlo o bezplatné využívání, na základě sepsaného protokolu, který pouze dokládá, co je součástí ordinace. O hodnotě "vypůjčeného" majetku nijak neúčtujeme. I když by byla uzavřena smlouva o výpůjčce, tak i přesto byste o tom neúčtovala. Nemáme pro tento případ v obsahové náplni žádný vhodný podrozvahový účet. Když se podíváte do vyhlášky č. 410/2009 Sb. do náplně účtu 924, zjistíte, že v názvu se sice hovoří o smlouvě o výpůjčce, což by napovídalo tomu, že zde evidujeme hodnotu vypůjčeného majetku, ale na tento účet správně patří:

    "krátkodobé budoucí pohledávky z titulu případné nemožnosti vrácení majetku účetní jednotky užívaného jinou osobou na základě smlouvy o výpůjčce, například z důvodu zničení nebo odcizení nebo z důvodu významného znehodnocení tohoto majetku, a to ve výši případného peněžitého plnění vůči účetní jednotce,"

    Není to v praxi moc aplikovatelné, protože i kdybyste si do smlouvy sjednali nějakou sankci, nemusí ke škodě dojít a samotnou výši je tak dost problematické dopředu odhadovat, když není informace o nějakém riziku apod.

    Proto radíme tento účet moc nepoužívat - odhad je ve většině případů neproveditelný. Každopádně nemá účet 924 vazbu na hodnotu vypůjčeného majetku, ale právě pouze na případy pohledávek z titulu škody na majetku (prakticky u vás např. situace kdyby ŘSD zasáhlo do pozemků v rozporu s povolenými zásahy). 

    Výpůjčka se eviduje jen mimoúčetně - smlouvou. V případě významných hodnot majetku se může informace uvést do přílohy závěrky, majetek si můžete interně oddělit na účtu 021 např. org (ale pak hlídat, až se výpůjčka ukončí...). Nic víc k tomu není potřeba.

    V případě, že se jedná o bezúplatný převod majetku, vlastně dar účtovala byste 543 / 082 ve výši ZC a vyřazení 082 / 022 ve výši PC. A pořízený materiál byste musela účtovat přes 543 a pol. 5194. 

  • Příspěvek pro rodiče
    21. 11. 2024

    V naší obci se po 60ti letech narodila dvojčátka. Bylo rozhodnuto, že rodinu obec podpoří částkou 20.000,- Kč. Byla sepsána a podepsána dohoda o finančním daru v souvislosti se zvýšenými náklady rodiny na péči o děti. Budu účtovat na 572/231 pol. 5492. Potřebovala bych poradit jaký zvolit paragraf?}

    Zvolila bych par. 4399 nebo všeobecný par. související se službami pro FO, par. 3900. Zaúčtování máte v pořádku. 

  • Finanční dar obci
    20. 11. 2024

    Dobrý den, na základě darovací smlouvy obec obdržela finanční dar od právnické osoby ve výši 300 000,- Kč na rozvoj obce (ve smlouvě je uvedeno v souladu s §20 odst.8 zákona č. 586/1992 Sb.) Jde o dar neinvestiční a zaúčtovala jsem ho 231 / 672 (par.3745 pol. 2321). Tento dar bychom chtěli vyčerpat ještě v tomto roce. Pokud ne, musím přeúčtovat k 31.12.2024 na účet 384 a v příštím roce po vyčerpání zaúčtovat na 384/672? Jen nevím, jak je to v tomto případě s daní z příjmu? Děkuji za odpověď.}

    Účtování máte dobře. Jestli dar použijete na veřejnou zeleň, souhlasím i s paragrafem. Kdybyste použili obecně na rozvoj, volila bych odpa 3639. Nevím, jak máte čerpání uvedeno ve smlouvě - ale neúčtujete o záloze, takže vyúčtování asi nepožadují.

    S účtem 384 uvažujete také správně. Podle ČÚS 703 u transferů bez vypořádání máme časově rozlišit výnos podle období čerpání. 

    Se zdaněním si nemusíte dělat starosti, transfer na účtu 672 je vyloučen z DPPO. I když je pravda, že bychom správně měli rozlišovat dary od veřejných rozpočtů a dary od soukromých subjektů. K dané problematice cituji z dokumentu k DPPO:

    "Správně bychom měli na ř. 101 vyloučit pouze část účtu 672, která má původ ve veřejných rozpočtech. Nicméně zároveň je obec jako veřejně prospěšný poplatník osvobozen od zdanění bezúplatných příjmů (pokud tuto variantu zvolí) – dané osvobození vyplní na ř. 109. U investičních darů by dokonce rozpuštění 403 MD/ 672 D vůbec nemělo být předmětem daně, neboť tyto dary snižují daňovou vstupní hodnotu majetku.

    Pokud se tedy rozhodneme „smíchat“ dary a tyto dotace, tak se z hlediska daně z příjmů nic nestane – výpočet daně bude nakonec stejný, jen se k němu dostaneme přes rozdílné částky.

    Kdo chce být ale „pořádný“ vyčlení si přijaté finanční provozní dary zaúčtované na 672 na zvláštní analytiku (tyto výnosy možná vyloučí na ř. 109 přiznání) a na ř. 101 vyloučí pouze zbytek zaúčtovaný na účet 672."

  • Nákup z finančního daru pro příspěvkovou organizaci
    19. 11. 2024

    Právnická osoba s námi jako se zřizovatelem uzavřela darovací smlouvu. Dostali jsme 100 000 Kč, abychom se domluvili s naší příspěvkovou organizaci, co jim máme pořídit. Jedná se o různý nábytek, stoly, židle, skříně, taky sušičku, pračku, myčku apod. Dle naší směrnice některý nábytek nesplňuje ani podmínky pro zařazení do majetku (i když pořizujeme ho z finančního daru). Ve smlouvě je uvedeno, aby tento majetek vlastnila příspěvková organizace.
    Můj dotaz zní, jak máme účtovat přijetí daru, pořízení majetku a následné předání příspěvkové organizaci?
    Mockrát děkuji za odpověď :)}

    Dar přijmete zápisem 231 MD/ 672 D, RS odpa PO, pol. 2321 (asi není s vyúčtováním?). Neúčtovala bych jako průtok, když není sjednáno jasně přeposlání daru. No a pak jsou dvě možnosti, podle toho, co je více v souladu se smlouvou a co vám bude i více vyhovovat (třeba i s ohledem na schválení):

    - jedna možnost je, že peníze přepošlete PO, ať si věci pořídí s vaším souhlasem rovnou do svého majetku. Zápis by byl jako provozní příspěvek 572 MD/ 231 D pol. 5331. 

    - můžete věci nakoupit i jako zřizovatel, nemusíte je zařazovat do registru majetku, stačí účetně věci pořídit na účet 028, 022, 902... PO to předáte jen rozvahově - zápis 088/028, 401/022, 999/902. Majetek pod hranicí vaší evidence zaúčtujte na účet 501 a PO ho předejte jen protokolárně, ať si ona zařadí dle svých zvyklostí.

  • Bezúplatné převody – dary
    18. 11. 2024

    Dobrý den, přebíráme od hasičů hasičskou zbrojnici i s vybavením. Vybavení už je staré a chceme ho hned po převzetí vyřadit. Soubory drobného majetku neděláme, a nechceme majetek ani zařazovat, když ho budeme hned vyřazovat. Lze zaúčtovat pouze zápisem 549/649?
    Ještě pravidelně přebíráme od fyzických osob na jejich náklady vybudovaná parkovací místa. Zařazujeme je na základě předávacího protokolu, kdy cena je stanovena předávajícím. Někdy nám předávající dá k tomu faktury, někdy jenom čestné prohlášení, kolik ho to stálo. Jedná se o částky kolem 50 tis. Kč. Účtujeme je 021/401. Jak máme postupovat, když nám nejsou předány faktury? Můžeme zařazovat jen na základě čestného prohlášení nebo jen předávacího protokolu?}

    Doporučuju zaúčtovat spíše jako převzatý materiál 501/649, nebudete přebírat ani do zásob (např. k prodeji apod.?). No záleží, jak s tím chcete nakládat, jestli to jen rovnou zlikvidovat, tak pak dané věci nemusíte ani přebírat, jestli nejsou hasiči vybranou účetní jednotku, ale myslíte dobrovolné hasiče jako spolek. Zbrojnici jako stavbu, pokud jí dávají darem a nejsou vybranou účetní jednotkou, převezmete zápisem 021 MD/ 401 D, ocenit by se měla reprodukční pořizovací cenou (odhad současné hodnoty). 

    U druhého případu postupujete správně. Faktury nejsou nezbytné, pro účely určení reprodukční pořizovací ceny bych jako doklad klidně použila i nákladovou cenu z čestného prohlášení, pokud odhadnete, že v porovnání s těmi, kteří doloží fakturu, je to odpovídající aktuální hodnota předávaného majetku. Obecně nepřebíráme od fyzických osob ocenění (nejsou VÚJ), ale u nového majetku je nákladová cena jako RPC většinou akceptovatelná.

  • Koupě fary + darovací smlouva na kostel
    18. 11. 2024

    Prosím o radu jak účtovat:
    Obec kupuje od Římskokatolické farnosti budovu bývalé fary, včetně přilehlých pozemků za celkovou částku 6 milionů. Znalecký posudek je na budovu fary včetně pozemků jako celku ve výši 7 milionů. Bohužel není uvedena zvlášť cena budovy a cena pozemků.
    V jaké výši účtovat:
    pořízení budovy MD 042 / D 378 zařazení budovy do majetku MD 021/ D 042
    pozemky MD 042/ D 378 zařazení MD 031 / D 401
    Dále máme darovací smlouvu od Římskokatolické farnosti na kostel včetně přilehlých pozemků, příslušenství a movitých věcí Kostela. Jak toto ocenit a účtovat.}

    Místo účtu 378 volte účet 321, to jen drobnost na začátek. I zařazení pozemků bude zápisem 031 MD/ 042 D, tam máte možná jen překlep. Ohledně pointy dotazu - když nemáte v ZP oceněno zvlášť, tak jej nemůžete použít pro rozvrh ceny, a pak jsme vždy s humorem radili vzít na pomoc "křišťálovou kouli" :) Ale teď vážně - kupní cenu 6 mil. Kč (plus případné související náklady) musíte nějak rozvrhnout pro účely ocenění koupí pořízeného majetku - budovy a jednotlivých pozemků. Když už máte ZP, tak možná požadovat rozdělení odhadu, nevím, zda by to byl nějaký větší náklad navíc. Nezbytně nutné to ale není, případně lze pak ale rozdělit cenu jedině kvalifikovaným odhadem ceny (podpis vedení). Nebo pokud by byla farnost ochotná jako přílohu smlouvy podepsat rozvrh kupní ceny (který si plus minus nějak určíte), bylo by to pro vás nejjednodušší. 

    Darovaný kostel můžete převzít darem zápisem 021 MD/401 D v ceně 1 Kč (je to bezúplatně předaná církevní stavba, takže to vyhovuje požadavkům pro ocenění v této výši). U pozemků bude zápis 031 MD/ 401 D a tam budete muset určit jejich reprodukční pořizovací cenu (aktuální hodnotu). Není nezbytné nechat zpracovávat ZP, stačí opět kvalifikovaný odhad (ale pozor, za toto neodpovídá účetní, opět projednat s vedením). Movité vybavení, které nebude součástí stavby kostela (nějaké přenosné sochy, obrazy apod.), tam lze aplikovat zařazení např. jako kulturních předmětů 032/401 v 1 Kč, nebo na účet 022 (nad 40 tis. Kč) zápisem 022/401, zápis 028/088 u věcí do 40 tis. Kč (u věcí na účtu 028 a 022 opět určit RPC). 

  • elektrická tříkolka
    14. 11. 2024

    Obec se chystá koupit elektrickou tříkolku, prosím o zaúčtování.
    Já bych dala na účet 022 (nebude SPZ), par. 3639 nebo 3722, pol. 6122, kvůli tomu, že převážně bude odvážen odpad apod. věci po obci. A prosím o zatřídění kvůli odpisům. Hodnota cca 65 000 Kč.

    Mám ještě dotaz ohledně rozhodování rady obce? Platí od 1.1.2024 hodnota 100 000 Kč, jedná se o zbytkovou pravomoc rady obce, co se týká rozhodování?
    Děkuji, pěkný den.}

    Ano, účet 022 jste určila správně. Jedná se DHM s pořizovací cenou vyšší než 40 tis. Kč (hranice je určena prováděcími předpisy). Pol. 6122 máte taky správně. Co se týká par. Pokud tříkolku budete využívat i pro jiné věci než je odvážení odpadu, byl by asi vhodnější par. všeobecný pro komunální služby, to je ten par. 3639. Tříkolku bych zatřídila do III. odpisové skupiny CZ-CPA 30.91.1x (podle obsahu válců) nebo všeobecný 30.99.10.

    Ano, v roce 2024 se navýšila hranice do 100 tis. Kč, pro rozhodování RM. Jedná se např. o poskytování věcných a finančních darů FO nebo PO v jednom kalendářním roce, vzdání se práva a prominutí dluhu nebo postoupení pohledávky. 

    V následujícím odkazu si najdete kompletní informace o změnách.

    https://www.mvcr.cz/odk2/clanek/odbor-verejne-spravy-dozoru-a-kontroly.aspx?q=Y2hudW09MTA%3d

  • Darovací smlouva
    14. 11. 2024

    Rada obce schválila dar Sdružení místních samospráv, z.s. , který bude využit ve prospěch obcí postižených povodní v září 2024. Jaký mám dát paragraf? A 572/pol. 5321?}

    Položku RS určujeme podle právní subjektivity obdarovaného, jedná se o zapsaný spolek a proto byste měla použít pol. 5222. Paragraf byste měla určit podle druhu činnosti - účelu. Nepíšete k čemu by ten dar měl být konkrétně použit. Tak můžu stěží určit o jaký par. by se jednalo. Níže je odkaz na metodiku MFČR, kde naleznete metodickou podporu jak zatřídit výdaje k odstranění následků škod způsobené povodněmi. 

    Co se týká účtování. Pokud se jedná o dar - finanční prostředky bez vyúčtování, účtujete rovnou do nákladů na účet 572.  Pokud je dar s vyúčtováním, tak byste měla účtovat o záloze, účet 373 a teprve po vyúčtování účtovat předpis 572 MD / 345 D zúčtovat zálohu 345 MD / 373 D.  

    Nezapomeňte to zatřídit pod mimořádnou událost 02 - mělo by vstoupit do výkazu Fin 2-12 M (pod M02).

    https://www.mfcr.cz/cs/rozpoctova-politika/uzemni-rozpocty/legislativa-a-metodicka-podpora-uzemnich-rozpoctu/2024/odstraneni-nasledku-skod-zpusobenych-tlakovou-nizi-57214

  • EKO - KOM podíl na nákladech a DPH
    13. 11. 2024

    Dobrý den, prosím o radu, týká se určitě více obcí. Společnost EKO-KOM vyhlásila výzvu k podávání nabídek v rámci projektu podpory intenzifikace tříděného sběru v roce 2024. Se společností EKO-KOM jsme uzavřeli smlouvu o spolupráci a o zpracování studie Optimalizace hospodaření s komunálními odpady včetně jejich obalové složky. Dle podmínek smlouvy jsme byli povinni předat EKO-KOMu studii o odpadech (komunální včetně obalové složky), kterou dodavatelsky zpracovala oslovená firma. Podmínky jsme splnili, EKO-KOMu jsme předali studii včetně závěrečného vyúčtování. Dále jsme povinni vystavit EKO-KOMu fakturu “za podíl na celkových uznatelných nákladech na zpracování studie“, tj. za studii jsme zaplatili oslovené firmě a na části nákladů se podílí EKOKOM, který nám zaplatí na základě faktury. Prosím, jak vyhodnotit podíl na nákladech za zpracovanou studii o odpadech pro EKO-KOM z hlediska DPH, je plnění předmětem DPH?}

    V této záležitosti jsem se spojil i se zástupci EKO-KOM a na základě projednání s nimi jsem dospěl k následujícím závěrům:

    a) ve vztahu k fakturaci podílu na nákladech na zpracování studie jsme po diskusi dospěl k tomu, že se jedná o poskytnutí služby za úplatu. Daná platba nemá charakter "daru" neboť EKO-KOM si na základě dané smlouvy a platby získává data obsažená v příslušné studii a s těmito daty dále pracuje a využívá je pro svou ekonomickou činnost. Za těchto okolností se domnívám, že je naplněna charakteristika, že se jedná o dodání služby (zde práva využití dat v rámci dané studie) za úplatu a že byste v tomto případě měli fakturovat na EKO-KOM s DPH ve výši 21 %

    b) s tím souvisí i druhá záležitost a tím je odpočet DPH. Studie, kterou jste objednali slouží k následujícím aktivitám z pohledu DPH:

       -   činnosti, které nejsou vůbec předmětem daně - tedy zejména analýz a doporučení v oblasti nakládání se směsným komunálním odpadem, bioodpadem, částí searovaných složek odpadu, které nesouvisí s obaly...

    - činnosti, které jsou zdanitelnými plněními - tedy jednak vyúčtování podílu na EKO-KOM za vlastní studii, ale dále i v oblasti nakládání s obaly (v návaznosti na fakturaci na EKO-KOM), případně na vlastní výnosy z prodeje některých komodit (papír, sklo ...).  

    Tedy měli byste mít nárok na uplatnění odpočtu DPH v poměrné výši. Přitom doporučuji konzervativně zvolit režim, že byste poměrem odečetli DPH ve výši odpovídající podílu, který je fakturován na EKO-KOM. Tedy pokud se EKO-KOM podílí 30%, odečetl bych 30 %.

  • Studie ke zmírnění dopadů klimatu - Generel
    13. 11. 2024

    Dobrý den, prosím o radu na jaký § zaúčtovat zpracování studie ke zmírnění dopadů změny klimatu - Generel voda, lidé, krajina. Předmětem je návrh koncepce zmírnění dopadů změny klimatu (extrémní sucho nebo náhlé přívalové srážky). Musíme tento generel vést na majetkovém účtu, nebo ho mohu považovat za provozní náklad (ú.518)?
    Na generel dále obdržíme účelově vázaný peněžní dar od Nadace pojišťovny Kooperativa (máme darovací smlouvu).}

    Paragraf bych zvolila 3749. Spíše bych ho nepovažovala za DNM, ale pro větší jistotu byste si to tak v souladu s § 11 odst. 8 vyhlášky č. 410/2009 Sb. měli sami stanovit. Například povodňový plán je prvotně podle tohoto ustanovení DNM, pokud se nerozhodnete, že o něm budete účtovat jako o provozním nákladu. Toto mi přijde podobné, proto to vidím jako jistější postup.

    Kdyby to byl základ pro nějaký hmotný majetek - hráz apod., pak by to bylo zase jiná situace (mohlo by to vstupovat do ceny majetku), to jen pro jistotu, že neznám konkrétní opatření, která z toho vyplývají. 

    Od nadace máte peněžní dar, asi si druh (investice/neinvestice) nevymiňují? Dar účtujte podle toho, zda bude s vyúčtováním nebo bez vyúčtování. 

Zobrazit

Hledání v dotazech

Tipy pro práci s dotazy

Acha obec účtuje s.r.o.

Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8

IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091

Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010

Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007

Návrh a tvorba webu