Obec účtuje - Vše o účetnictví obcí

Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

Dotazy

Hledanému výrazu dar odpovídá celkem 3115 dotazů:

  • Dar
    30. 04. 2025

    Budeme dělat rekonstrukci jídelny v ZŠ a MŠ. Firma, která bude rekonstrukci dělat příspěvkové organizaci nabídla dar-nerezové umyvadlo s nerezovým dávkovačem mýdla, nerezovou výlevku v ceně ve výši 28 500 Kč bez DPH, bezplatné zakomponování do rekonstrukce jídelny, výměnu stávajících radiátorů, změnu koncepce stávajících rozvodů vody a vytápění.
    Potřebovala bych poradit, jak tuto rekonstrukci formou daru mám dostat do hodnoty majetku.}

    V prvé řadě si ujasněme, jestli dané práce jsou charakterem technické zhodnocení nebo oprava. Případně je tam nějaký souběh na sobě nezávislých prací (opravy a TZ). Výměna radiátorů bez změny ostatních parametrů by mohla být oprava, hovoříte ale o změně koncepce stávajících rozvodů vody a tepla, tak budu dále v odpovědi vycházet z toho, že jsou celkově naplněny znaky pro TZ. Jen upozorňuju, že na dálku se toto vždy těžko posuzuje a není to pointa dotazu, spíše na to upozorňuju. Rozhoduje vždy porovnání původního a nového stavu. 

    Pokud je to celé bezúplatné - nejen umyvadlo, které máte vyčíslené, ale i další práce, které zmiňujete, tak nejjednodušší by bylo, aby vám to firma jako celek vyčíslila, její náklady byste považovali za reprodukční pořizovací cenu převzatých prací, převztetí daru po dokončení zápisem 042 MD/ 401 D v takto určené RPC. 

    Jestli v tom bude i něco úplatně, tak lze použít kombinované ocenění - placené práce pořadíte klasicky v jejich ceně 042/321, k tomu přičtete hodnotu daru 042/401.

    Zařazení po dokončení, případně kolaudaci 021/042 a zvýšíte cenu budovy.

  • Příspěvek pro školu
    29. 04. 2025

    Máme v rozpočtu schválené provozní dotace pro naší školu. Škola, ale během roku žádá o další příspěvky např. na plavání, lyžařský kurs, balíčky pro děti k Mikuláši atd.. Zastupitelstvo vždy tyto mimořádné příspěvky schválí a teď jak to správně účtovat. Mám udělat vždy na tyto příspěvky rozpočtové opatření a účtovat stejně jako provozní dotace po. 5331 par. 3113 a nebo použít jinou položku? Auditu se nelíbilo, že poskytujeme tyto příspěvky, když jim poskytujeme provozní dotace.
    Děkuji za odpověď.}

    Podle účelu jsou to vše provozní příspěvky (ne investiční) a je na rozhodnutí ZO, v jaké výši a na jaký účel příspěvek schválí. Navyšování během roku je možné, musí se ale udělat rozpočtové opatření, postupuje se, jak uvádíte. Pro provozní příspěvky zřizovatele je určena pol. 5331, žádná jiná. 

    Jediné riziko je nehospodárnost - to eliminujete tím, že kontrolujete hospodaření PO, můžete požadovat vyúčtování příspěvků (potom by se jen o nich účtovalo jako o příspěvcích s vypořádáním).

    Výtky auditu v situacích, které popisujete, nepovažujeme za legislativně odůvodněné.

  • Náklady na zpracování dotační žádosti
    25. 04. 2025

    Z doporučení zpracovatele MEK vyplývá vybudování dvou FVE na budovách ZŠ a MŠ. Dvě firmy nám budou zpracovávat dotační žádost na FVE, dále Revize střešních profilů, Potvrzení technických parametrů RES3 a Zajištění smlouvy o připojení. Přiznám se, že vůbec netuším, jak tyto výdaje účtovat. Na jaký paragraf a položku. Některé výdaje snad budou uznatelné, pokud dotaci obdržíme, ale zatím mám na stole pouze zálohovou fakturu na revizi střešního profilu. Víc o tom nevím.}

    Podle bodu 7.1 d) ČÚS 710 si má účetní jednotka ve směrnici stanovit způsob zahrnování či nezahrnování výdajů souvisejících se zajištěním financování a administrací přijatých transferů podle Českého účetního standardu č. 703 – Transfery a žádostí o poskytnutí těchto transferů určených na financování pořízení dlouhodobého majetku a jiných obdobných činností jako součásti nákladů souvisejících s pořízením tohoto dlouhodobého majetku. Jedná se (mimo ještě úroky) o jediný okruh výdajů, kde si to takto sami můžete stanovit, jestli dané výdaje zahrnujete nebo nezahrnujete do ceny majetku.

    Z toho vyplývá, že účtujete podle Vaší směrnice buď náklady za zpracování dotační žádosti jako vedlejší pořizovací náklad dlouhodobého majetku (par. a položka stavby, předpoklám par.  3111 nebo 3113 a pol. 6121) nebo jako provozní výdaj (pol. 5169 a účet 518).

    Co se týká dalších nákladů - revize, potvrzení techn. parametrů a zajištění smlouvy o připojení. Vypadá to jako vazba na konkrétní pořizovaný dlouhodobý hmotný majetek - FVE. Testujeme vždy i další okolnosti - okamžik vzniku nákladu, zda je už rozhodnuto o pořízení majetku, jestli neslouží jen k rozhodování, zda majetek pořídit, apod. Ve chvíli, kdy je vazba na konkrétní pořizovaný majetek se náklady považují za vedlejší pořizovací náklady k pořízení majetku a účtují se na účet 042 a pol. 6121. Zařazují se pak až jako DHM po celkovém dokončení. 

    Pokud vzniklé náklady slouží pouze k rozhodování a nemají pevnou vazbu na pořízení majetku, používá se pol. 5166 a účet 518. Ale nejspíš to nevypadá na Váš případ a spíše se jedná o vedlejší pořizovací náklady k pořízení FVE.

  • Fakturace IT služeb příspěvkové organizaci a zřízené s.r.o.
    25. 04. 2025

    Dobrý den, z důvodu snížení externích nákladů na zajištění IT služeb a zlepšení kvality těchto služeb jsme se rozhodli zajišťovat nadále tyto služby pro zřízenou příspěvkovou organizaci (MŠ) a 100% vlastněné s.r.o. (vodárny). Po konzultaci s naším auditorem to při hodinové sazbě na úrovni 400 Kč (náklady + minimální režie, bez zisku) je možné realizovat mimo hospodářskou činnost, v rámci hlavní činnosti. Jak to bude s DPH? U vodáren by nás, tedy vodárny, 21% sazba DPH nebolela. Vodárny jsou plátci, uplatní si odpočet. Ale u MŠ by to bohužel nešlo, plátce není. Je v takovém případě povinnost fakturovat s DPH? Neexistuje nějaké "osvobození"? Předem moc děkuji za odpověď.}

    V tomto případě skutečně fakturace služeb v sazbě 21 % - s tím nepůjde nic dělat. Je to poskytnutí služby za úplatu, výkon veřejné správy to není (tyto služby může dělat každý), osvobození od DPH se na toto nevztahuje. Takže výsledek je, že je to s DPH.

    Pokud nechcete DPH řešit tak máte fakticky jedinou možnost -  činnost školce poskytovat zdarma. 

  • Správný postup při změně hranice pro ocenění DDM
    23. 04. 2025

    Dobrý den, prosím o informaci ohledně správného postupu při změně hranice pro ocenění u drobného dlouhodobého majetku, který byl pořizován a vykázán v rozvaze podle v minulosti platné směrnice (hodnota ocenění) a v současné době nesplňuje podmínky stanovené pro drobný dlouhodobý majetek s ohledem na změnu ocenění (změna směrnice – navýšena hodnota hranice pro majetkový účet 018 a 028)?
    Neznamená tato skutečnost pro vybranou účetní jednotku (příspěvková organizace zřizovaná ÚSC) povinnost přeúčtování z rozvahy na příslušné účty podrozvahy stávající majetek nebo se to týká nově pořízeného majetku? A pak současně komentovat tuto změnu v Příloze k účetní závěrce jako změnu účetní metody, s ohledem na významnost?
    Děkuji za odpověď.
    S pozdravem}

    Podle mě záleží na vás, jak se rozhodnete, je to obdoba přechodných ustanovení v právních předpisech, kdy v nové směrnici by mělo být uvedeno, jak se bude postupovat u dříve zařazeného majetku. 

    Můžete se inspirovat odpovědí MF, ve které řeší, jak postupovat při změně hranice pro ocenění majetku v účetních předpisech:

    "3/2011 Jakým způsobem by mělo být postupováno u dlouhodobého majetku, který byl pořizován podle v minulosti platných předpisů v oblasti účetnictví a v současné době nesplňuje podmínky stanovené obsahovým vymezením položek dlouhodobého majetku v platném prováděcím právním předpisu?
    Neznamená tato skutečnost pro účetní jednotku povinnost přeúčtování na příslušné položky podle aktuálně účinného znění vyhlášky č. 410/2009 Sb.?

    Uvedený předmět dotazu není výslovně předmětem právní úpravy v oblasti účetnictví, zejména vyhlášky č. 410/2009 Sb., v aktuálním znění (dále jen „vyhláška“).
    Současně tuto otázku neřeší ani žádný z platných Českých účetních standardů. V případě obsahového vymezení položek účetní závěrky účetní jednotka postupuje v aktuálním účetním období podle právních předpisů účinných v tomto účetním období. Není proto v rozporu s právními předpisy, pokud účetní jednotka z důvodu významnosti vykáže tento majetek v příslušných položkách rozvahy (drobného dlouhodobého majetku). Jinými slovy, pokud účetní jednotka posoudí jako významné provedení změny způsobu vykazování uvedeného majetku v položkách účetní závěrky, doporučujeme v takovém případě jako jeden z příkladných postupů:
    a.Účetní jednotka na základě průkazného účetního dokladu provede zápis na stranu MÁ DÁTI syntetického účtu 018 – Drobný dlouhodobý nehmotný majetek se souvztažným zápisem na stranu DAL syntetického účtu 013 – Software,
    b.nebo zápis na stranu MÁ DÁTI syntetického účtu 028 – Drobný dlouhodobý hmotný majetek se souvztažným zápisem na stranu DAL syntetického účtu 022 – Samostatné movité věci a soubory movitých věcí.
    c.Postupem v souladu s vyhláškou je též současné provedení zápisu na stranu MÁ DÁTI syntetického účtu 406 – Oceňovací rozdíly při změně metody se souvztažným zápisem na stranu DAL syntetického účtu 078 – Oprávky k drobnému dlouhodobému nehmotnému majetku nebo syntetického účtu 088 – Oprávky k drobnému dlouhodobému hmotnému majetku, a to ve výši netto ocenění tohoto majetku k danému okamžiku, pakliže toto netto ocenění není ve výši 0 Kč."

  • Finanční dar spolku
    22. 04. 2025

    Dobrý den, prosím na jaký paragraf a položku nejlépe zaúčtovat poskytnutý finanční dar spolku mažoretek, mysliveckému spolku a dětskému onkologickému ústavu? Mockrát děkuji za odpověď.}

    Paragraf volíme podle účelu daru, položku podle právní formy.

    Spolek mažoretek a myslivců - jestli jsou právní formou zapsaný spolek, volte pol. 5222 (asi to bude neinvestiční dar, pro investiční je určena pol. 6322), odpa lze pro obojí zvolit 3429.

    Dětský onkologický ústav - odpa 3900, položka 5221 (pro neinvestiční dar), kdyby byly právní formou ústav, ale nenašla jsem je přesně pod tímto názvem, tak zde právní formu ještě prověřte. 

    Pokud je to dar bez vyúčtování, poskytnutí je zápisem 572/231. 

  • Směna pozemků s doplatkem
    16. 04. 2025

    ve smlouvě je v části "Předmět smlouvy-Projev vůle" uvedeno: "touto směnou vzniká firmě M nárok na finanční dorovnání ve výši 381,30Kč/m2 vč. DPH rozdílu ve výměře pozemků, tj. 3154 m2 za 1.202.620,20 Kč vč. DPH, dále jen doplatek a firma M i obec tuto směnu přijímají. " Není zde napsáno nic dalšího podrobnějšího. Nevím si rady. Jak to mám zaúčtovat? Obec pozbývá směnou 317 m2 a nabývá 3471 m2. Mám znalecký posudek z 6/2024 na 317 m2, tržní cena je 1500/m2, tržní hodnota pozbývaných pozemků je 475.500 Kč. K nabývaným pozemkům znalecký posudek není, do majetku půjdou dle smlouvy za 381,30 Kč/m2, nebo při směně obdobně za tržní cenu 1500 Kč/m2? Mohu vzít 475.500 Kč za základ DPH a z něj odvést DPH? Smlouva se ke mně dostala teď těsně před podpisem, jak lépe formulovat tuto finanční část smlouvy? Na směňovaných pozemcích firmy M je také komunikace. Je zde ještě jedna připravovaná smlouva s touto firmou M, kde obec odkupuje jen infrastrukturu, kanalizaci a vodovod, které na těchto pozemcích jsou. Tam bude kupní smlouva s 21% DPH. Děkuji za odpověď}

    K datu podání návrhu na vklad budete o směně účtovat takto:

    311/647  120 872,10 Kč - výnos ze směny je hodnota nabývaného pozemku snížená o doplatek

    042/321 1 323 492,30 (3471 m2 x 381,30 Kč) nabývaný pozemek - oceňujeme cenou ze smlouvy

    321/311 120 872,10 Kč

    554/031 vyřazení vašeho pozemku v účetní ceně

    321/231 doplatek 1202620,20 Kč

    Děkuji Vám za Vaše doplnění - z toho, co jste mi poskytli za dodatečné informace bych doporučoval chovat se k Vámi směňovaným pozemkům jako ke stavebním a odvst z nich DPH. Jedná se o směnný obchod - základem pro daň by v tomto případě měla být hodnota, kterou pozbýváte. Tedy odvoz ze 475 500 Kč směrem dolů.

    Což by tedy v našem případě ještě znamenalo následující:

    392 975,21 základ daně - na nějakých pomocných účtech (MD 395/Dal 395 nebo MD 734/Dal 734)

      82 524,79 daň - účtoval bych 647/343

    Takže ve výsledku Vám toho na té 647 skutečně moc nezbude - ve výsledku by to bylo jen nějakých 38 tis. kč. Což ale vyjadřuje přesně to, co se stalo - vyměňujete svoje pozemky za něco, co věcně dle všeho má spíše nižší hodnotu. Neznm všechny okolnosti tohoto případu, ale toto samo o sobě mi nepřijde výhodné pro obec (když bych byl občan, tak se zajímám o důvody této transakce - totiž běžné je, že developer následně převádí na obec pozemky s komunikacemi zdarma ....). Berte to i tak, že máte vystavit daňový doklad a oni si to DPH skutečně odpočtou.

    Takže pokud se mne ptáte, co se mi na smlouvě nezdá a co bych změnil, tak ještě jednou bych zvážil výhodnost této transakce (a také to, zda je doplatek adekvátní) - ale e klidně možné, že jsou tam ještě další dohody, které to vyrovnávají.

    jinak ještě jedna poznámka - pokud na pozemcích, které získáváte jsou skutečně i povrchy, snažil bych se být vámi ve smlouvě rozdělit hodnotu (alespoń nějak zmínit) na pozemky (účet 031) a komunikace (účet 021) - abyste věděla, jak rozdělit těch cca 381 Kč za metr čtvereční.

     

  • věcný dar
    14. 04. 2025

    Dobrý den, obec obdržela na základě darovací smlouvy 5 stříbrných mincí v celkové hodnotě cca 5tis. Kč od Invest Group s účelem podpory vítání občánků. Jak o tomto přijatém daru účtovat?}

    Jestli mince budete následně darovat občanům při vítání občanků, zaúčtujte je 139/649, dar občanům 543/139. 

    Pokud účtujete zásoby způsobem B, můžete mince rovnou proúčtovat 543/649.

    Pouze v případě, že by mince zůstaly obci, bychom uvažovali s majetkovou evidencí, zde vzhledem k jednotkové hodnotě (kterou lze odhaduji považovat za RPC) případně jen 902/999 (s ohledem na vaší majetkovou směrnici).  

  • finanční dar
    10. 04. 2025

    ZO schválilo naší zaměstnankyni finanční dar 200 tis. Kč z důvodu překlenutí tíživé životní situace (náhlé úmrtí manžela). Paní zůstala s dvěma dětmi sama. Můžeme ji peníze vyplatit na účet jako občance obce, abych ji dar jako zaměstnanci nemusela dávat do výplaty?}

    Toto  je  těžké. V tomto neznáme judikaturu a nevíme do jaké míry mám šanci obhájit, že dar nijak nesouvisí s tím, že se jedná zároveň o zaměstnance. Připomínám, že ono to nemusí být jen v souvislosti s odměňováním zaměstnance - třeba v §6 se řeší i podmínky osvobození u půjček pro zaměstnance - pokud jsou bezúročné. Tedy to vůbec nemusí souviset s výkonem práce. Ale opravdu toto neumíme a netroufáme si odpovídat. Daňoví poradci řeknou, tak mi řekne, že by to viděla na závislou činnost a v nejlepšsím případě, že se měli s někým domluvit Dobrý Anděl ... a přehnat to přes něj. A ještě pozor - to že to odůvodníme, že to není §6 stále ještě nezbavuje to, že to zaměstnankyně nezdaní - u §10 je osvobození do 50 tis. Kč. Samozřejmě tady by si přiznání měla podat sama. Ale pokud nepodá a zjistí se to - co když se začne následně vymlouvat, že to měl udělat zaměstnavatel a že to byla závislá činnost? Podle mne se s tou zaměstnankyní o tom stejně musí mluvit ....
    Neodavažujeme se na toto odpovědět, nemáme na to odbornost. 

  • Domovní čistírny odpadních vod
    09. 04. 2025

    Dobrý den, obec plánuje výstavbu DČOV pro jednotlivé domy. Chtěla jsem poprosit o pomoc s účtováním, jelikož realizace projektu od první platby občana může být i 4 roky. Předem moc děkuji. Takto zní body smlouvy: Obec má zájem požádat Státní fond životního prostředí ČR o dotaci dle Národního programu Životní prostředí (dále jen „Program“) dle Výzvy č. 6/2025 k předkládání žádostí o poskytnutí podpory na realizaci domovních čistíren odpadních vod (dále jen "DČOV").
    DČOV bude po dobu udržitelnosti dle Programu, tj. po dobu 10 let od dokončení realizace projektu, předání a převzetí stavby, vlastnictvím Obce a Obec bude DČOV provozovat, přičemž oprávnění Obce umístit DČOV na Pozemku a používat Pozemek za účelem umístění a provozování DČOV a k přístupu k DČOV se sjednává bezúplatně.
    Smluvní strany si sjednávají, že po skončení doby udržitelnosti je Obec oprávněna vyzvat Občana k uzavření kupní smlouvy, na základě které Občan DČOV od Obce koupí za kupní cenu ve výši 1,- Kč. Občan je povinen takovou kupní smlouvu uzavřít do 30 dnů poté, co bude k jejímu uzavření Obcí vyzván. Provozovatelem DČOV bude i po převodu vlastnického práva k DČOV na Občana Obec.
    Občan se zavazuje poskytnout Obci jako spoluúčast na vybudování DČOV částku v celkové výši 25 000 Kč. První část spoluúčasti ve výši 15 000 Kč bude uhrazena do 3 měsíců od uzavření této smlouvy. Druhá část spoluúčasti ve výši 10 000 Kč bude uhrazena do 7 měsíců od uzavření této smlouvy. V případě, že se do 4 let od uzavření této smlouvy nepodaří DČOV na Pozemku vybudovat, tato smlouva zaniká a zaplacená částka bude občanovi vrácena do 30 dnů ode dne zániku této smlouvy. V jiných případech zániku této smlouvy nemá Občan na vrácení zaplacené částky spoluúčasti právo, pokud se smluvní strany výslovně písemně nedohodnou jinak. Ustanovení věty první tohoto odstavce se nepoužije, pokud nemožnost vybudování DČOV na Pozemku způsobí, byť i jen zčásti, Občan, a v takovém případě Obec není povinna Občanovi zaplacenou částku vracet.}

    Příjem budete účtovat 231/472, položka 3121. Příspěvky od občanů postupně podle realizace dohadujte 388/403 a při zařazení ČOV do majetku je zadejte na kartu jako transfer k ČOV. Vyúčtování po realizaci 344/388 a 472/344. 

    Důležité je, aby to nebránilo dotaci, ale soukromoprávní dar by problém být neměl, poskytovatelé neuznávají většinou hlavně souběh dvou veřejnoprávních dotací (většinou ale z ústředí, bývá tolerována souběžná podpora např. z kraje, kdy samozřejmě ale součet podpor nesmí být více, než je celková pořizovací cena - aby se na jeden výdaj nečerpaly dva transfery). 

    Plátci DPH podle registru nejste, tak v tomto ohledu to nemusíme řešit. 

  • finanční dar
    09. 04. 2025

    Uzavřeli jsme darovací smlouvu na poskytnutí finančního daru Hasičskému záchrannému sboru Středočeského kraje ve výši 300 tis. Kč.
    Účtovala jsem: paragraf 5512, položka 6331, účet 572. (na položku jsem se dotazovala u výše zmíněné instituce) - je to správně?

    Dále jsme uzavřeli darovací smlouvu na poskytnutí finančního daru hospici Důstojný odchod z.ú. ve výši 5 tis. Kč. Účtovala jsem: paragraf 3525, položka 5221, účet 572. - je to správně?}

    1. Paragraf spíše 5511 profesionální část hasičů, a položka 6331 by byla dobře, pokud se jednalo o dotaci na pořízení dlouhodobého majetku, jinak je správná položka 5311.

    2. Šikulka, to je dobře určitě celé.

  • Započtení pohledávky - u zálohy na elektřinu
    08. 04. 2025

    Dobrý den prosím o informaci, jak mám započítat pohledávku za dodavatelem elektřiny.
    Standardně účtuju přeplatek
    MD 502 8.446 Kč / D 321 -154 Kč a zálohy D 314 8 600 Kč
    + úhrada MD 321 -154 Kč / D 231 par 3639 pol.5154.
    Nyní mi psali, že 154 Kč započtou do mimořádných záloh započtením pohledávek. Mohu to zaúčtovat přímo u faktury nebo musím vnitřním dokladem udělat zápočet + informaci o účtování zápočtu.}

    U přeplatku myslíte ve druhém zápisem asi minus D pol. 5154, aby to bylo účetně vyrovnané.

    Jen pro jistotu uvádím, že jinak účtujete na MD o celé spotřebě, že? Tzn. na MD účtu 502 jde celá spotřeba ve výši, co nebylo případně účtováno formou dohady 502/389 (u meziroční spotřeby). 

    Správně má být o vyúčtovací faktuře za energie účtováno takto:

    389 MD dohada (pokud byla účtována), 502 MD částka do celkové spotřeby/ 321 D celková spotřeba

    321 MD/ 314 D zápočet zálohy (u přeplatku jen ve výši spotřeby)

    Příjem přeplatku 231/314.

    Jestliže nyní přeplatek nevyplatí, tak budete účtovat jen ty první dva zápisy, čím se zajistí, že přeplatek zůstane na účtu 314 k zúčtování v příštím období (tím, že nezúčtujete celou výši záloh). 

    Ve vašem účtování (zúčtujete celou výši záloh) byste musela doúčtovat zápis 314 MD/ 321 D 154 Kč, aby se to správně zobrazilo, ale viz výše - je nutné účtovat o celkové faktuře, nejen o přeplatku. 

     

  • Převod majetku ze z. s. na město a následně na PO.
    03. 04. 2025

    Město (zřizovatel) chce převzít všechna sportoviště na území města od zdejší Tělovýchovné jednoty, z.s. (dárce) za účelem lepší údržby a následně je ihned předat do správy příspěvkové organizaci města Technické služby.
    Je možné sportoviště předat od dárce přímo Technickým službám anebo musí přejít tento majetek naší příspěvkové organizaci prostřednictvím majetkové evidence zřizovatele? V tom případě lze souhrnně majetek po účtech "projít" u zřizovatele vždy pouze jedním inventárním číslem?
    V minulosti obdržel dárce pozemky od státu s nulovou pořizovací cenou, na některých pozemcích je však nějaká nemovitost (budova, parkoviště, ostatní plocha, apod.), která je však oceněna "historickou" pořizovací cenou. Musíme tuto cenu dodržet při převodu na město, příp. až na Technické služby anebo má dojít k přecenění jak pozemků tak i nemovitostí na nich umístěných naším odborným odhadem či cenou znalce?}

    Začnu od konce. Bezúplatný převod nebo dar od jiné než VÚJ se podle účetních předpisů oceňuje reprodukční pořizovací cenou, zjednodušeně řečeno jeho aktuální hodnotou. Jako podklad pro ocenění RPC nemusí být nutně zpracován znalecký posudek, stačí kvalifikovaný odhad někoho např. nějakého "majetkáře" nebo někoho z vedení. Ještě upozorňuju, že účetní pracovník je zodpovědný za zaúčtování, nikoliv za ocenění nabývaného majetku, tam je opravdu potřeba mít určenou osobu.

    Je potřeba rozklíčit, co vám předávají. Ve smlouvě by měl být konkretizovaný majetek, který se bude převádět. Ceny povinné nejsou, protože to nepřebíráte od jiné VÚJ, ale někdy můžeme z pořizovací ceny převodce vycházet při určování RPC, u starších staveb typu už to moc směrodatné ale není. Pozemky určitě nelze oceňovat cenou převodce, když nejsou VÚJ, protože ceny nemovitostí se obecně v časě mohou hodně lišit a cena, jakou by vám uvedli by mohla výrazně neodpovídat RPC. Takže u pozemku je nutné určit jeho hodnotu, stačí odhadem. 

    Z hlediska určování RPC máme návod, který může trochu nasměřovat, viz odkaz (lze stáhnout jen dokument pod videem, pokud byste chtěli bez výkladu):

    https://www.obecuctuje.cz/videa/serie/23

    Co se týká účtování tohoto majetku a evidence majetku. O účetním případě bezúplatného převodu účtujete zápisem např. 021, 031 MD / 401 D. 

    Svěřený majetek PO eviduje rozvahově, město na podrozvaze. Majetek vyřadíte zápisem 401/031, 021 (píšete o okamžitém převodu PO, předpokládám, že v jednom měsíci) a zavedete do podrozvahy zápisem 909 MD / 999 D. PO do majetku zavede ve stejných hodnotách opačným zápisem.

    Co se týká evidence při zařazení majetku. Pokud to bude vše v jednom měsíci nevidím důvod, aby jste majetek zadávali do evidence dlouhodobého majetku a hned ho zase vyřazovali. Postačí, když si majetek zadáte jenom do evidence, která se týká podrozvahy - svěřeného majetku. 

  • AI Codexis
    03. 04. 2025

    Jak účtovat přechod na AI Codexis. Různé monitory si platíme již několik let a vždy účtuji přímo do nákladů (518) s časovým rozlišením na roky, ke kterým se předplatné vztahuje. Nyní jsme přešli na AI Codexis.
    Na faktuře jsou rozepsány položky bez DPH takto:
    - přechod na CODEXIS AI 22.000,-
    - Judikatura AI CODEXIS 20.000,-
    - AI Monitor daně CODEXIS 15.000,-
    - Legislativní alarm - LEAL CODEXIS 10.000,-
    - Předpl. CODEXIS AI Retence - 3 roky 15.000,-

    Dle informací oblastního manažera se vyjma poslední částky jedná o jednorázový poplatek.

    Částka celkem včetně DPH 99.220,- Smlouvu jsme žádnou nepodepisovali, tedy k tomu víc nemám. Ve směrnici o časovém rozlišení máme uvedeno, že časově rozlišujeme hodnoty vyšší než 10.000,- Kč. Přemýšlím i o tom, tuto částku ve směrnici zvýšit. Prosím tímto ještě o radu, jaká částka je dle Vás nyní vhodná? Je mi jasné, že do účinnosti směrnice se budu muset ještě řídit směrnicí starou a tedy časově rozlišit částku vyšší než 10.000,- .}

    Takto to vypadá jako nákup licence (licencí). Pokud se jedná o platbu za licenci, tak licence je nehmotným majetkem, když je na déle než rok. Licencí k programu Codexis nezískáváte vlastnické právo k produktu, toto právo stále náleží dodavateli, ale máte právo daný program využívat (ĺicence), takže do majetku by toto právo patřit mělo, když jej máte sjednáno na dobu delší než rok. Licence s platbou dopředu by patřila na účet 013, položka 6111 (nad 60 tis. Kč), do 60 tis. Kč pol. 5172 a účet 558. Časově byste nerozlišovala.

    Pak je ještě možné, že neplatíte v rámci smlouvy za licenci, tu můžete mít zdarma a platíte jen servisní poplatek - službu pol. 5168 a účet 518. Uhrazenou cenu za servisní náklady je pak potřeba časově rozlišit, opět ale v souladu s vaší směrnicí k časovému rozlišení. 

    Co se týká vaší určené významnosti. Podle vašich výkazů mi částka přijde opravdu nízká. V dokumentech je přímo materiál významnost - výklad a přímo tabulka na jednotlivé účetní položky a jejich významnost. Zkuste se na to podívat a popřípadě si ji zvýšit. 

  • Inventura pokladny
    01. 04. 2025

    Je možné provést inventuru pokladny (přepočet hotovosti) např. 10. prosince, k tomuto vyhotovit Inventurní soupis a pak udělat dokladovou inventuru přírůstků a úbytků od data fyzické inventury (od toho zmíněného 10. prosince) do 31. 12. a k tomu vyhotovit Dodatečný inventurní soupis, kde by byly vypsány přírůstky a úbytky dle pokladní knihy a pokladních dokladů? Nebo je nutné na Silvestra vyrvat členy IK od rozpitých sklenic a uvrhnout je mezi bankovky a mince, aby se se vší vehemencí a plni odhodlání pustili do přepočtu hotovosti v pokladně, neboť i 31. prosinec bývá pracovním dnem, a tudíž mohou nastat pokladní hodiny? Děkuji.}

    Určitě se musí pokladna udělat o půlnoci na Silvestra, o tom nemá nikdo pochyby, že se inventura neudělala a kontroloři to rádi uvidí. To jen abych si ulevila :)

    Jinak bez obav - je naprosto v pořádku, že inventura probíhá i v lednu, viz § 5 odst. 4 inventarizační vyhlášky:

    "V případě, že okamžik ukončení fyzické inventury hmotného majetku je stanoven před koncem rozvahového dne nebo po tomto dni, obsahuje plán inventur zdůvodnění tohoto postupu a popis činností, které se uskuteční v období mezi koncem rozvahového dne a dnem ukončení fyzické inventury hmotného majetku, včetně popisu postupu při rozdílové inventuře."

    Záměr zákonodárce podle důvodové zprávy nebyl, abyste v případě, kdy je fyzická inventura prováděna po rozvahovém dni, dělali rozdílovou inventuru. Prostě v lednu ověříte stav pokladny k 31.12.

← Novější dotazy

Zobrazit

Hledání v dotazech

Tipy pro práci s dotazy

Acha obec účtuje s.r.o.

Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8

IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091

Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010

Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007

Návrh a tvorba webu