Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 6 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.
Hledanému výrazu dar odpovídá celkem 3237 dotazů:
Obec dostala dar od soukr.firmy, ve výši 100 000,-Kč, v darovací smlouvě není uvedeno na co to je, ale domluva je, že je to pořízení cisterny pro JSDHO, prosím o info, jak účtovat? Dar je připsán na účtu obce již nyní v prosinci, cisterna bude pořízena během roku 2026 (termín se neví). Prosím o celkové účtování předpisu, platby atd.
Pokud máte interní informaci, že má být dar použit na nákup cisterny, zaúčtujte příjem 231 MD/ 403 D, RS odpa 5512 pol. 3121. Příští rok, až zařadíte cisternu, dar jako transfer zadáte na kartu majetku a začnete ho rozpouštět do výnosů.
Obec bude opravovat chodník v parku, který byl poškozen povodní 2024. V příštím roce bude podána žádost o dotaci v rámci Živlu. Chodník není veden v majetku obce. Povrch chodníku je asfaltový, bude vyměněno za zámkovou dlažbu, tudíž bude asfalt vyfrézován, nové podloží a v jedné části dojde k jeho zúžení, obrubníky budou vyměněny.Při přípravě žádosti o dotaci bylo požadováno doložení vlastnictví chodníku, ten v evidenci majetku není, takže nevím, zda bude stačit, čestné prohlášení a to, že je stavba na pozemku obce. Dle sdělení bude dílo podléhat stavebnímu povolení a kolaudaci. Jak mám prosím postupovat?Předpokládám, že se nejedná o opravu, ale o TZ či starý chodník neřešit a zařadit ho jako nový-narážím na problém dotace. V návrhu rozpočtu jsem zatím uvedla, že se jedná o opravu chodníku par. 2219. V letošním roce v prosinci došla faktura na projektovou dokumentaci, jak zaúčtovat par. 2219 pol. 5169, nebo se bude jednat o novou stavbu.
2.) Obec bude v příštím roce pořádat oslavy k výročí obce, mohu použít par. 3399? 3.) Pořízení 3 kamer na nebyt.budovu vč. napájecího zdroje, ostatní materiál, práce, kabely nebudou zasekány, celkem instalace kamer do 40 tis. Kč. Prosím jak zaúčtovat? 4.) Na základě darovací smlouvy obec obdržela neinvestiční dar bez vyúčtování od obce ve výši 100 tis. Kč. (Dar byl poskytnut obdarovanému, který byl v září 2024 postižen živelnou pohromou.) Tento dar v letošním roce nebude vyčerpán, opravy se uskuteční následující rok. Příjem daru jsem zaúčtovala 348/672; 231/348. Mám k 31.12.2025 přeúčtovat na účet 384. Dle naší směrnice pro čas. rozliš. nákladů je stanovena hranice významnosti 45 tis. Kč.
1. Účetně bych tady volila kompletní obnovu - účtovat o investici - vybudování nového chodníku. Jak postupovat z hlediska dotace vám neporadím, to záleží na konkrétních podmínkách. Jestli ale chodník nebyl zcela zničen, tak by měl být v majetku evidován. Pro jistotu proveďte dozařazení jako vícenález zápisem 021 MD/ 401 D v reprodukční pořizovací ceně (odhad aktuální hodnoty) a až chodník odstraníte, vyřadíte jej 551 MD/ 081 D v ZC a 081 MD/ 021 D v PC a budete účtovat o stavbě nového.
2. Ano.
3. Celé můžete zaúčtovat jako soubor věcí na účet 022. Jako TZ budovy, pokud by sloužily čistě pro monitorování dané budovy a plnily tak i její účel.
4. Jiná obec přispěla občanovi vaší obce tím, že vám poskytla dar? Jestli jste občanovi letos neproplatili vše (účet 572), pak je správné časové rozlišení nevyřerpané výši přes účet 384.
Započteno na 2 dotazy.
Chtěla jsem se zeptat, zda naše místní jednotka sboru dobrovolných hasičů může předložit k proplacení obci stvrzenku vystavenou pod jejich IČ naší obci za zprostředkování obecní Mikulášské nadílky. Viděla bych to spíše tak, že by obec schválila dar. Mohou si z pozice SDH účtovat za svoji činnost , kterou prováděli pro naši obec?
Zmiňujete se o jejich IČO, takže mají svoji vlastní právní subjektivitu, jsou např. spolek.
Sbor dobrovolných hasičů, který je zapsaným spolkem, může obci fakturovat náklady za akci, kterou pro obec (nebo jejím jménem) pořádal.
Zároveň můžete poskytnout i dotaci nebo dar hasičům jako spolku - např. na společenské akce apod. Dar může poskytnout starosta obce do limitu 100 tis. Kč (v rámci jednoho roku jedné FO nebo PO a pokud není zřízena rada). U dotací je limit 250 tis. Kč (a nesčítá se, jako dary, jen například v rámci dodatku k jedné akci).
Záleží, kdo byl pořadatel akce a jaká byla dohoda mezi obcí a SDH. Ale pokud byla hlavním pořadatelem obec a SDH pouze zajišťoval část akce, tak nevidím důvod proč jim neproplatit jejich vydanou stvrzenku. I jako spolupořadatel to obec může proplatit klasicky jako provozní výdaj. Takže spíše je to o tom se dopředu domluvit, jak to proběhne.
V r. 2021 byla dokončena a zařazena do majetku Čistička odpadních vod. Je zařazena jako celek na dobu odepisování 30 let.
Objevila se informace, že rozvody potrubí mohou mít životnost i 80 let.
Je možné toto změnit a rozdělit na budovu se strojním zařízením a potrubí a dále odepisovat zvlášť?
Pokud v současné době evidujete ČOV jako budovu s technologií na jedné majetkové kartě, nedoporučovala bych to rozdělovat. Existují již judikáty, že v podobných případech je technologie součástí stavby, protože budova zde splňuje jen funkci "opláštění" dané technologie. Právně (účetně) se zde postupně více a více vyvíjí pohled jako na součást stavby.
Co ale nevidím jako problém je, abyste prodloužili dobu odpisování. Budovy čistíren a úpraven vod se vedou v VII. odpisové skupině. Nevím jak máte stanoven odpisový plán, ale v této skupině se většinou odepisuje 80 - 100 let. Vedení trubní u ČOV je v VI. odpisové skupině - doba odepisování 50 let. Takže spíše pak narážíme na problém, že by se mělo zvolit komponentní odpisování, aby se budova odepisovala delší dobu než technologie. Pokud máte naopak pocit, že technologie (nebo její část) má podobnou životnost jako budova, tak to odepisujte jako celek na 80 let. Změna odpisového plánu je možná a tady i vhodná, 30 let je zde opravdu málo. A jen zvažte, zda opravdu veškerá technologie má životnost 80 let (tím opět narážím na to komponentní odpisování).
Každopádně je to pořád ještě diskutabilní - nařídit najednou celému vodárenství, aby technologii dávali do stavby by bylo problematické, nicméně postupně se na danou situaci snažíme upozorňovat a v podmínkách obcí, pokud si ČOV provozujete sami (nepředáváte např. do DSO), tak z právního pohledu je momentálně správný postup nevyčleňovat podobné technologie, plnící zásadní funkci stavby.
Obec dostala grant od Nadace Via, od České spořitelny, zahájila stavbu víceúčelového altánu, který je již zkolaudován. Chtěla jsem od pana místostarosty podklady k vyúčtování zálohy na poskytnutí grantu, abych mohla proúčtovat neboť jsem chtěla majetek zařadit z 042 na 021 a oni mi do emailu přistály následující informace:
Náklady obce: 164 193Kč, to je hodnota co mám na 042, pak dar od spolku na 72tis. na nábytek, dary od FO ve výši 61 tis. Kč.
Odpracované hodiny dobrovolníci 500h 200Kč/h 100tis. Kč.
Podotýkám darovací smlouvy ještě napsané nemají ani nejsou v ZO schváleny.
Pan starosta mi poslal návrh smlouvy na dary poskytnuté FO, hned hlásil, že doložení dokladu nebude, přestože se tam jednalo o sloupky, phm, půjčení bagru a nářadí.
Můžete mi prosím poradit jak mám aktivovat hodnotu altánu?
Jak vysvětlit panu místostarostovi, že když si nechá udělat odhad na altán, tak v této hodnotě jej nemůže zavést do majetku?
Náklady obce ve výši 164.193 Kč, jsou skutečně zaplacené náklady obce. To je pro vás základ základní pořizovací cena.
Od spolku byste měli dostat fin. dar ve výši 72 tis. Kč na nábytek. Nábytek povedete jako DDHM nebo DHM? Jako součást altánu bych jej vedla jen kdyby to byly například nějaké přimontované lavičky po obvodu. Pokud byste přijali dar na DDHM (028), tak příjem je pol. 2321 a účtuje se na výnosový účet 672. Pokud by se jednalo o DHM, příjmová pol. je 3121 a účet 403. Výše investičního daru (403) se doplňuje na kartu majetku a postupně se rozpouští do výnosů spolu s odpisy. Na kartu majetku bych výši daru zapsala až budou finanční prostředky na účtu.
Dary od FO . jestli to správně chápu jedná se o "materiální dary" ne finanční prostředky. Někdo vám dal dřevěné sloupky, někdo zapůjčil bagr, někdo dřevo apod. Na základě čeho máte ocenění ve výši 61 tis. Kč? To je asi odhad? Kdyby to byly peněžní dary, pak postup obdobný, jako u daru na nábytek - investiční transfer na altán by se zachytil při přijetí na účtu 403 jako zdroj krytí pořízeného majetku.
Co se týká nákladů za dobrovolnickou práci, asi nebyly proplaceny obcí, např. na základě dohody. Pokud ano, tak tam se dá mzda zaktivovat zápise 042 MD/506 D. Pokud ne, máte dvě možnosti. Buď to do ceny z principu opatrnosti nepřidávat a altán tak oceníte jen skutečně vynaloženými náklady, nebo cenu "darované" práce (a případně i materiálu - pokud občané poskytli na altán "věcné dary") vyčíslit a do ceny jí zaúčtovat zápisem 042/401.
Každá varianta má své pro a proti, zvažte významnost ve vztahu k pracnosti a fakt, jestli jste schopni práci a materiál aspoň trochu věrně ocenit. U těch hodin - když to takto místostarosta ocenil, tak podklad máte a vy jako účetní už nemusíte zjišťovat, jestli je to odhadnuto dobře. Tam bych klidně dobrovolnou práci zaúčtovala do ceny zápisem 042/401. Je možné altán ocenit tzv. kombinovaným oceněním - pořizovací cenou plus darovanou prací v RPC. U těch darů FO, pokud to nejsou finanční dary, tak bych to do ceny dala jen když k tomu dostanete nějaký prokazatelný výpočet.
Naše MČ vydala knihu, 2000 ks, 500 ks budeme prodávat, o zásobách účtujeme způsobem B. Můj dotaz zní - K vydání knihy mám 2 faktury 1. faktura za grafiku ve výši 105 000 Kč a 2. faktura za tisk knih ve výši 29 000 Kč. Jak budu prosím faktury účtovat (krytí i likvidaci).
Faktury (náklady za grafiku a tisk) účtujte klasicky do nákladů podle svého druhu, služba pol. 5169 a účet 518.
Protože účtujete způsobem B, tak k 31.12. zaktivujete vynaložené náklady na knihy. Cenu za knihu určíte součtem všech nákladů děleno počet kusů knih. Darované zaktivujete zápisem 543 MD /508 D, prodané 504 MD / 508 D a zbylé knihy na sklad zápisem 123 MD/ 508 D. Nic víc není potřeba :-)
Následně se k 1.1. vrací do spotřeby 508/123, během roku se prodává do výnosů a na konci roku opět 123/508 zbylý stav, darované 543/508, prodané 504/ 508 takto pořád dokola.
Příjem za prodej patří u výrobků spíše na výnosový účet 601 než 604 (proti tomu pak náklad tedy ne 504, ale 501, ale to je jen detail), pol. 2111.
Ohledně DPH u prodeje knih - tam je nulová sazba daně, tedy nic neodvádíte, na 343 neúčtujete, ale musíte zajistit to, že v přiznání k DPH to půjde na ř. 26 přiznání. U faktury za tisk knihy pravděpodobně DPH nebylo vyčísleno, tzn. byla bez odpočtu, u té faktury za grafiku, pokud je to faktura s DPH, tak by se dalo odečíst v poměru 25 %.
Starosta podepsal Smlouvu o poskytnutí sponzorského daru ve výši 10.000,- Kč ZŠ a MŠ na zajištění vánoční besídky. Jedná se o cizí příspěvkovou organizaci, která má sídlo v jiném kraji. Jak správně zaúčtovat a neměla by se smlouva jmenovat Smlouva o finančním daru?
Z hlediska RS se zde volí položka 5339 a záznamová jednotka 035 - Transfery poskytnuté obcí nebo krajem na území jiného kraje. Pokud to bude bez vyúčtování, tak zápis jen 572/231.
Právní forma možná není dobře, ale rozhoduje obsah. U sponzorství by měla potenciálně problém hlavně PO, pokud by byla plátcem a za přijaté peníze tam obci zajistila reklamu jako dárci - to je princip sponzorského daru. Kdyby to tak bylo - obec dostala od PO protiplnění například právě formou reklamy, bylo by přesnější účtovat to jako službu - u PO příjem na účet 602 a u obce 518.
Pokud je to jen špatně nazváno, ale obsahem se jedná o transfer bez protiplnění, je u obce správně účet 572. Právně je možné sjednat různé formy transferu - dotace, dar, příspěvek. Máte ale pravdu, že sponzorství je spojováno spíše s protiplněním za zviditelnění sponzora, tzn. může to být zavádějící název, nicméně ve výsledku vám to do účetnictví nevadí, protože účtovat máte podle obsahu smlouvy, nikoliv podle její formy.
Jak mám zaúčtovat bezúplatný převod varovného systému od obce A. Obec A pořizovala celou akci. V říjnu letošního roku nám a ještě obci B bezúplatně předala varovný systém do vlastnictví. Nyní jsme my, obec A a obec B vlastníky.
Pořizovací cena: 3 379 485,-Kč, Oprávky: 2 798 789,-Kč, Transfer: 3 274 881,-Kč, Rozpuštěný transfer: 2 698 332,-Kč. Zůstatek transferu: 576 548,-Kč.
Dar je od vybrané účetní jednotky, takže přebíráte cenu převodce. Účetní zápis převzetí: 022 MD 3 379 485 Kč/ 082 D 2 798 789 Kč, 403 D 576 548 Kč, 401 D 4148 Kč.
U transferu "lítá" 1 Kč - když odečtu transfer minus rozpuštěný, vychází 576 549 Kč, to jen drobnost k ověření.
Městys získal bezúplatným převodem na základě Darovací smlouvy od SDH požární přívěs, oceněno starostou RPC ve výši 40 976,- Kč (ve smlouvě nebyla cena uvedena). Dar jsem zaúčtovala 022/401 ve výši 40 976,- Kč. Už v tuto dobu se uvažovalo, že na přívěsu bude provedena modernizace - změna podvozku, nátěry, registrace vozidla, aby mohlo být zařazeno do IZS (při předání nebyla SPZ), s tím, že částka přesáhne 40 000,- Kč. Začala jsem výdaje účtovat na účet 042 jako TZ. Když bylo vše dokončeno, tak TZ účtu 042 mi vychází 36 699,- Kč, účtováno na rozpočtovou skladbu 5512 6123.
Prosím o radu, jak správně zaúčtovat. Výdaje mám v měsíci 11/2025, takže je možno účtování ještě opravit jako výdaje neinvestiční na opravu.
Nejprve k bezúplatnému převodu - pokud SDH je například spolek, tedy není vybranou účetní jednotkou, je váš postup ocenění v pořádku. Účetní cenu převodce přebíráme jen pokud je dárcem VÚJ.
Ohledně TZ jsou možné dva postupy podle toho, zda byl přívěs způsobilý k užívání i bez uvedených zásahů:
a) Uvedené zásahy přeúčtovat na pol. 5123 a 549 MD/ 042 minus MD. S tím bych souhlasila, kdyby se vozík mohl používat již k datu převodu a toto bylo jen následné TZ.
b) Vozík převzít 042/ 401 a zásahy účtovat na účet 042 do jeho ceny s tím, že se při zařazení použije kombinované ocenění - jako dar a nutné práce na uvedení do stavu způsobilého k užívání.
Já si tady nejsem jistá, kdy jste vozík darem zařadili a také mě tam mate ta zmínka o registraci - pokud vozík neměl SPZ, neměl být zařazen.
Můžeme to případně ještě dořešit e-mailem (klara@obecuctuje.cz) - bude to tu možná situace "na hraně", kdy zásahy nebyly možná nezbytné k tomu, aby byl funkční, ale neměl SPZ, tzn. nebyl způsobilý k užívání. Nicméně je možné, že bez té přestavby by nesloužil účelu a pak i když bylo zařazeno před nějakou dobou, brala bych to jako opravu ocenění, kdy mělo být zařazeno až po dokončení těchto prací a cenu o zásah dodatečně zvýšit, protože to pak není klasické TZ po zařazení (snad tam v této variantě chybně nenaběhly nějaké větší odpisy).
V září letošního roku začala obec platit energie (elektřina a plyn) za školu a školku. Do té doby si PO platila energie sama, obec PO poskytovala neinvestiční příspěvek. Musí teď obec přefakturovat PO zaplacené zálohy na energie a PO si následně požádá o zvýšení neinvestičního příspěvku? Pokud tomu tak je, jaký důvod má toto přelévání peněz? Snaha o lepší hospodaření s energiemi?
Účetně se vztah mezi obcí (zřizovatelem) a příspěvkovou organizací řeší standardními postupy, které respektují jejich postavení jako dvou samostatných právních subjektů. Příspěvková organizace je odběratelem energií a měla by nést odpovědnost za jejich úhradu a zaúčtování. Je to náklad příspěvkové organizace. Zřizovatel by tyto náklady neměl mít v účetnictví jako náklad za energie (účet 502). Obec jako zřizovatel poskytuje příspěvkové organizaci peněžní prostředky ze svého rozpočtu jako tzv. provozní příspěvek. Výše tohoto příspěvku by měla zohledňovat plánované náklady na energie a další provozní výdaje.
Teď prakticky - pokud budu mít základní školu nebo školku, ty nebudou mít doplňkovou činnost a vše co budou dělat bude hlavní činnost ve prospěch zřizovatele. Potom by mi až tolik nevadilo, pokud určité náklady, které by tak jako tak byly zřizovatelem hrazeny, byly hrazeny zřizovatelem přímo. Nepovažuji to za šťastné (ztrácí se informace, kolik stojí například provoz školy), ale budiž. Problémy začnou v momentě, kdy se například ve školní jídelně budou vařit také obědy pro cizí strávníky, budou tam nějaké pronájmy apod. Potom jakákoliv situace, kdy škola nebude mít náklady může vést jednak k pokřivění kalkulací cen (a pokud tyto náklady i do kalkulací organizace nakalkuluje "hypoteticky", tak jí stejně chybí a může být problém s daní z příjmů). Třeba v takovémto případě bych měl tendenci tyto náklady přeúčtovávat.
Nevím, proč obec začala platit energie za příspěvkové organizace. Možná kvůli nějaké nižší sazbě za energii. Nešlo by to, že by PO byla fakturace prováděna rovnou na jejich IČO (je to celkem běžné, že se energie soutěží společně, ale dodavatel potom fakturuje jednotlivým zapojeným subjektům samostatně)? Tak jako tak vy jako zřizovatelé byste měli PO poskytovat provozní příspěvek. Takže PO by si měla požádát v rámci neinvestičního příspěvku, aby tyto náklady za energii byly v rámci příspěvku zohledněny - a tady je to základní - může nastat situace, že třeba z 10 % by se ty energie měly dostat do cen v doplňkové činnosti.. - no a potom to již není jen "přelévání peněz".
Město získalo v roce 2017 za 1,- Kč ČOV a splaškovou kanalizaci. V majetku vedeno dohromady jako jedna stavba pod jedním inv. č. V roce 2019 ČOV město z důvodu havarijního stavu zlikvidovalo a z majetku vyřadilo vše.
Nyní v roce 2025 došlo k prodeji jen té splaškové kanalizace za cenu 1 672 tis. Kč, zároveň město uzavřelo smlouvu o peněžitém příplatku mimo základní kapitál ve výši 1 671 tis. Kč a dohodu o započtení pohledávek (pohledávka akcionáře), tedy 1 672 tis. proti 1 671 tis. Kč a vodárenská společnost uhradila městu rozdíl 1 000,- Kč. Jak prosím tento prodej zaúčtovat?
Pokud v roce 2017 město nabylo majetek úplatně za 1 Kč, pak čistě dle účetních předpisů je ocenění 1 Kč v pořádku a nebude zde tedy žádný náklad z vyřazení.
Peněžitý příplatek mimo ZK se účtuje: Předpis 043/368 1671 tis. Kč k datu podpisu smlouvy, kterému předchází schválení. Zařazení 06x MD (účet se volí podle velikosti majetkového podílu)/ 043 D 1671 tis. Kč.
Předpis prodeje kanalizace k datu předání 311 MD/ 646 D 1672 tis. Kč.
Zápočet 368 MD/ 311 D 1671 tis. Kč, příjem doplatku 1000 Kč 231 MD, RS odpa 2321, pol. 3112/ 311 D.
Z pohledu DPH by se mělo jednat o plnění osvobozené od DPH podle §56 ZDPH (tedy správně by se to mělo vykázat na ř. 50 a ř. 51 druhý sloupec)
Potřebuji radu pro naši příspěvkovou organizaci. Příspěvková organizace obdržela tiskárnu v pořizovací hodnotě dárce 96300,- Kč, odepsáno 95516,- Kč a zůstatková hodnota je 784,- Kč. Jakým způsobem o obdrženém daru od České školní inspekce účtovat? Jak zařadit majetek a zavést na majetkovou kartu? Můžou si dobu odpisování určit sami?
Domnívám se, že ČŠI je organizační složka státu, tzn. vybraná účetní jednotka. Bezúplatný převod mezi VÚJ se účtuje rozvahově a přebírá se ocenění převodce. Zápis převzetí u PO bude:
022 MD 96300 Kč/ 082 D 95516 Kč, 401 D 784 Kč.
Dobu odpisování si PO zvolí podle odhadované zbývající doby životnosti.
Podle vašich pravidel musíte PO dát souhlas s tím, že majetek přijmou do svého vlastnictví, nikoliv do vlastnictví obce jako zřizovatele.
Obec získává darovací smlouvou bezúplatně od Kraje 25 pozemků a stavbu silnice III třídy. Ve smlouvě máme všechny pozemky oceněné, v této výši je i zařadím do majetku obce 031 MD/401 0901 D.
Ve smlouvě je ocenění i stavby silnice.
Silnice je v délce 1,365 km, v roce 2024 byla celá dělaná nová, ve smlouvě je uvedená cena 700.000,-- Kč, což se nám zdá nízká hodnota. Máme zařadit v této hodnotě, nebo v ceně "obvyklé" dle nacenění v aktuálních cenách?
Zaúčtování 021 0400 MD/0401 0901 D.
Kraj je vybraná účetní jednotka. V případě odpisované stavby darované krajem máte převzít jejich pořizovací cenu i oprávky. Neřešíte v tomto případě reprodukční pořizovací cenu. Pokud ve smlouvě není uvedena zůstatková cena stavby komunikace, požádejte kraj o doplnění této informace.
Zaúčtování převodu komunikace má být: 021 MD v PC/ 081 D oprávky k datu převodu, 401 D zbytek do PC (pokud na to neevidují ještě dotaci na účtu 403, ta by se přebírala také v nerozpuštěné výši a na účet 401 pak zbývající částka).
Majetek se odepisuje včetně měsíce vyřazení a začíná se odepisovat od měsíce následující po zařazení. Kdyby vám kraj předal komunikaci například k 1.12., tak vám má sdělit oprávky včetně odpisu za prosinec a vy začnete odepisovat od ledna (nastavíte odhadovanou zbývající životnost).
Platí to i u pozemků - máte zde převzít jejich pořizovací cenu bez ohledu na to, zda odpovídá či neodpovídá aktuální hodnotě.
V příštím roce nakoupíme knihy o historii obce v celkové částce přes
100 tis. Kč. Budou určeny
- zdarma obyvatelům ?5194
- na komisní prodej do obchodu ?5136
- prodej na OU ?5136
Chtěla bych rozlišit již v rozpočtu (rozpisu rozpočtu)-závazný ukazatel
paragraf. Prosím o kontrolu položek nákupu a doporučení položky paragrafu
+ položky pro příjem z prodeje.
Nejprve si rozhodněte, jestli o knize budete účtovat jako o výrobku, nebo rovnou jako o zboží určeném k prodeji. Oba postupy jsou možné, záleží, jakou formou je kniha vydávána. Pokud máte externího dodavatele, který vám knihu dodá, není problém účtovat o zboží a je to ve výsledku pro vás i jednodušší, byť by se v některých případech mohl jevit jako přesnější postup "výrobek".
Účtování o pořízení zboží se odvíjí od toho, jakým způsobem účtujete o zásobách - zda způsob A nebo B.
Z hlediska rozpočtové skladby, na kterou se ptáte, se volí položky 5138 při pořízení a položka 2112 při prodeji. Položku 5136 (příjem na 2111) byste volila pouze v případě, kdy by to šlo mimo skladovou evidenci, což by zde nebylo vhodné (museli byste si ve směrnici odůvodnit, že to vedete mimo sklad).
Odpa zvolte 3326, když je to kniha o historii obce. Při rozpisu rozpočtu pak volte tyto položky:
- pol. 5194 pro hodnotu knih, které chcete zdarma rozdat (účet 543)
- položky 5138 a 2112 pro hodnotu knih, které budete prodávat v obchodě a na OÚ (účty 504 a 604)
Máme zřízené Informační centrum, ve kterém jsou pořádány výstavy a zároveň je možný prodej upomínkových předmětů - turistické známky, propisky, hrnečky, omalovánky, brožury, mapy a pod.
Jak správně uplatňovat DPH?
Prodej zboží je ekonomickou činností, která je obecně předmětem DPH - s tím nic "nenaděláme". Takže u prodejů jen klasifikujete sazby daně - z toho, co popisujete - brožury, omalovánky - 0 % (§71i ZDPH - ř. 45 přiznání), turistické známky, propisky, hrnečky.... - 21 %. Samozřejmě u tohoto zboží si uplatňujete plný odpočet DPH (pokud je to s DPH).
Teď u těch výstav - jsme ve dvou variantách - pokud je to bez vstupného - není to ekonomická činnost. Pokud je to se vstupným - potom by to bylo osvobozeno podle §61e ZDPH.
No a tím se dostáváme k režimům možných odpočtů u společných vstupů (elektrika, opravy nemovitosti...).
Pokud mám kombinaci osvobozeného plnění podle §61e a těch prodejů zboží, byl by odpočet koeficientem podle §76.
Pokud je to kombinace neplnění (muzeum zdarma) a prodeje knih - byl by poměrný odpočet DPH - třeba v nějakém pokusu rozdělit tu nemovitost podle m2 na tu, kde je prodej a kde jsou ty aktivity zdarma (tady je to hodně o odhadech).
Acha obec účtuje s.r.o.
Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8
IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091
Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010
Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007
(preferujeme e-mailový kontakt)
Odborná pomoc
Ing. Ivana Schneiderová
Ing. Zdeněk Nejezchleb
Bc. Klára Vavrišinová
Kateřina Hudečková