Obec účtuje - Vše o účetnictví obcí

Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

Dotazy

Hledanému výrazu eur odpovídá celkem 363 dotazů:

  • DPH a odpady
    16. 06. 2025

    Dobrý den, chci Vás poprosit o radu, co se týká uplatnění DPH při nákupu nádob na tříděný odpad. Naše obec koupila nádoby na papír a plast. Chceme si uplatnit DPH koeficientem a použili bychom stejné procento jako ve vyhlášce č. 4, ale zároveň se chceme zeptat, zda můžeme uplatnit více než je koeficient ve zmíněné vyhlášce, když nádoby prodáme obyvatelům obce za Kč 100,-.
    Dále máme v současné době nádoby na BIO odpad v pronájmu od svozové společnosti, od které máme domluvený odkup za Kč 200,- a zároveň je opět chceme prodat občanům za Kč 100,-. Jak tady s DPH?
    Děkuji za odpověď}

    Zkusím popsat svůj názor - rozhodně to není nic černobílého.t

    - začnu nádobami na bioodpad - principy DPH sice pracují s tím, že ekonomická činnost může být i ztrátová. Nicmémě má to nějaké limity. No a jedním z limitů popsaných v rozhodnutí ESD č. 612/21 - odkaz najdete zde:

    https://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=272069&pageIndex=0&doclang=cs&mode=lst&dir=&occ=first&part=1&cid=6088175

    je to, že soud nevyhodnotil jako ekonomickou činnost to, že je prováděna transakce bez jakékoliv vyhlídky na zisk, kde zároveň poskytovatel plnění je pouze faktickým "přeprodejcem" - bez toho, aby to byla jeho trvalá činnost. Myslím si, že to, co je popsáno v tomto rozhodnutí lze hodně dobře aplikovat na Váš případ. Také je potřeba pamatovat na to, že svoz bioodpadu není sám o sobě ekonomicko činností - což to odlišuje od nádob na papír a plast. Já bych odpočet neuplatňoval a neodváděl bych ani DPH na výstupu - pokud to máte nastaveno na režim odkup za 200 a prodej za 100.

    Složitější situace je pro mne ten nákup popelnic na separovaný odpad. Tady najednou pracujete se dvěma důvody pro odpočet (jednak prodej nádob občanům - což by samo o sobě podle mne nestačilo - viz moje poznámka uvedená výše) a dále tím, že se takto snažíte zvýšit objem svozu separovaných odpadů a s tím by mohla být spojena i vyšší odměna EKO-KOM, která je zdanitelným plněním. Takže za mne - plný odpočet bych si neuplatnil - zůstal bych u poměru. Ale ve hře by mohlo být například to, že když počítám poměr a nádoba by modelově stála třeba 1000 Kč a vy ji prodáte za 100 Kč, že bych uvažoval tak, že si jakoby ze 100 Kč uplatním plný odpočet a ze zbylých 900 Kč procento podle tabulek EKO-KOM. Tedy vyšel by mi ve výsledku lepší poměr. To je asi maximum, do kterého bych já šel.

    Ale připouštím, že toto by asi každý řešil různě.

  • majetek
    09. 04. 2025

    Dobrý den,
    před 5 lety jsme koupili zahradní domek, který je umístěn v parku miniatur a měl sloužit jako zázemí pro tento park. Jeho cena byla 50 tis. Domek nebyl zařazen samostatně, ale jako technické zhodnocení parku miniatur. Nyní přišel stavební úřad s tím , že pokud tento domek stojí samostatně déle, než 30 dnů, musí se zanést do katastru. V jaké ceně jej mám zařadit, když už jednou zařazený je? Nyní teda platíme fakturu za projektovou dokumentaci k dodatečnému povolení, tak jestli v ceně za tu projektovou dokumentaci? Navíc, loni jsme pořídili v podstatě stejný dřevěný stánek, který má sloužit např. v době vánoc jako prodejní stánek. Tento stánek, stejně jako ten první, nemá žádné základy, asi je připevněný na nějakých patkách a předpokládá se, že nebude instalovaný trvale, že se vždy uklidí, a zabuduje se právě jen např. na období vánočních nebo velikonočních trhů. Tento stánek jsme zařadili jako samostatnou movitou věc. Samozřejmě, pokud to nakonec dopadne tak, jak s prvním stánkem, že nakonec bude pořád na stejném místě, čeká nás ten stejný proces. A taky by mě zajímalo, jak z hlediska DPH, když budu stánek pronajímat? Mám na něj pohlížet jako na věc movitou, tedy s DPH, nebo jako na nemovitost, kde mohu pronajmout s DPH nebo bez?}

    1. Znáte pořizovací cenu domku, je veden na účtu 021 jako součást TZ, takto se i odepisoval. Účetně není potřeba dělat nic, pořád patří na účet 021. Stačí když v registru majetku provedete přeřazení. Vytvoříte novou majetkovou kartu domku jako samostatné stavby v pořizovací ceně 50 tis. Kč. Na kartě parku miniatur ponížíte pořizovací cenu o 50 tis. Kč. Pak už zbývá přesunout jen poměrnou část oprávek, opět z karty parku na kartu domku a dále se bude odepisovat už samostatně, nastavíte mu odhadovanou zbývající životnost.

    K vyřešení pak zbývá jen výše oprávek, kterou máte přesunout. Musíte zjistit míru odepsanosti domku jako části stavby. Provedete výpočet: výše oprávek k parku na účtu 081 děleno pořizovací cena 021. Tímto poměrem vynásobíte PC domku 50 tis. Kč a zjistíte, jaká je výše oprávek k domku. 

    Náklad na dodatečnou PD lze účtovat na účet 518 s pol. 5169 - časově vznikl po zařazení majetku. Je to ale trochu specifické v tom, že se stavba legalizuje, tedy neměla být do doby legalizace zařazena, varianta by pak byla připočíst cenu PD k ceně domku, v tomto případě, kdy to není vícenález stavby, ale opravujeme chybu, je to za mě akceptovatelné (kdyby se pořizovalo správně - zlegalizovalo, patřila by PD a správní poplatky do ceny stavby).

    2. Ohledně DPH bych v případě pronájmu stánku považoval takový stánek - byť je pouze připevněn na patkách - za nemovitost. Tedy při jeho pronájmu bych se řídil pravidy uvedenými v §56a ZDPH.  Argumentoval bych rozsudkem ESD č. C - 532/11, kde se mimo jiné řešilo, zda dlouhodobě ukotvený hausbót splňuje charakteristiku nemovitosti.

    Odkaz najdete zde:

    https://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=hausb%25C3%25B3t&docid=129845&pageIndex=0&doclang=cs&mode=req&dir=&occ=first&part=1&cid=1167910#ctx1

    Z klíčových částí vyjímám:

    25      Vezmou‑li se v úvahu spojení existující mezi hausbótem a součástmi, ze kterých se skládá jeho stanoviště, a skutečnost, že je upevněn k těmto součástem, takže prakticky představuje, část tohoto prostoru jako celku, jakož i smlouva, která určuje hausbót výhradně k trvalému užívání na tomto stanovišti jako restaurace s diskotékou,  i skutečnost, že je tento hausbót připojen k různým sítím, je třeba celek tvořený hausbótem a součástmi, ze kterých se skládá stanoviště, kde je zakotven, považovat pro účely uplatnění osvobození od daně uvedeného v čl. 13 části B písm. b) šesté směrnice za nemovitý majetek.

    26      Evropské komise správně uvádí, že s ohledem na cíl sledovaný smluvními stranami a funkci, jež tyto strany vyhradily hausbótu, je pro tyto strany z hospodářského hlediska nepodstatné, zda se jedná o stavbu spojenou se zemí, například prostřednictvím kůlů, nebo o takový jednoduchý hausbót, o jaký se jedná ve věci v původním řízení.

    27      Nelze přijmout argument německé vlády, že hlavním předmětem smlouvy je nájem hausbótu nehledě na stanoviště, kde je ukotven, neboť pro účely zajištění rentability restaurace má stanoviště značný význam. Nájemní smlouva a částka nájemného byly v projednávané věci dohodnuty v závislosti na stanovišti hausbótu, jenž se konkrétně nachází v blízkosti velké aglomerace a umožňuje snadný přístup k hausbótu-restauraci.

     

  • Mail - Euroregion - Fond malých projektů
    05. 04. 2025

    Dobrý den. Chtěla bych poprosit o pomoc se zaúčtováním. Nově zpracovávám účetnictví i pro Euroregion (dosud jsem účtovala pouze pro obec) a trošku tápu v dotacích.
    Euroregion má podepsanou smlouvu se Saskou rozvojovou/dotační bankou na projekt Fond malých projektů, který zároveň spravuje.

    Fond se dělí na 2 části:
    1. Administrativní - Euroregion je administrátor tohoto projektu a peníze jsou zasílány ze SRN čtvrtletně na základě zaslaného a schváleného vyúčtování. Příjem peněz bych zaúčtovala na pol. 4151? a celé účtování: 231/344 a 344/672? (bude zde nějaký N a Z?)
    Současně ale na tuto "administraci" přispívá MMR 20%ním podílem na základě smlouvy o poskytnutí dotace. Tyto přijaté peníze bych účtovala na pol 4116 s UZ 17086, ale nevím jak N a Z. Celé účtování: 231/346 a 346/672?

    2. druhá část fondu je tzv. Projektová - tj. přeposílají se vyúčtování a žádosti od jednotlivých žadatelů o dotace, kteří se do tohoto projektu zapojili. Na základě zaslaného vyúčtování Saská banka připíše na účet Euroregionu peníze, které poté Euroregion rozešle na účty jednotlivých žadatelů (města, obce, školy, spolky v ČR, spolky v SRN).
    Zde s účtováním tápu. Příjem peněz bych zaúčtovala na položku 4151? a SU 375 jakože průtoková dotace? - která přes Euroregion "jen proteče" dál jednotlivým žadatelům?
    a odeslané peníze žadatelům bych zaúčtovala na pol dle jednotlivých žadatelů ( např. obec pol 5321, spolek v SRN pol 5532?) a zároveň účet 375 jako průtoková dotace?
    Snad jsem to popsala srozumitelně. Je to obsáhlé, já vím, omlouvám se a mnohokrát děkuji za pomoc.}

    Ptáte se podle všeho za DSO, tedy VÚJ. 

    1. Nejprve transfer přímo za zahraničí:

    Pro přeshraniční spolupráci je určen v novém programovacím období nástroj 151, textově "Programy přeshraniční spolupráce INTERREG VI-A 2021+". K tomu zdroj 5, ale bez ÚZ, když jsou peníze rovnou ze zahraničí.

    Příjem bych dala na položku 4152, protože to není transfer přímo od cizího státu, ale od banky. 

    U přeshraniční spolupráce se vyskytuje dílčí vyúčtování, v takovém případě souhlas s tím, že účtujete bez zálohy, rovnou přes předpis.

    Podíl MMR: U podílu MMR už správně budete kromě nástroje a zdroje (u podíl SR je zdroj 1) používat i ÚZ. Ten musíte zvolit podle konkrétního dotačního programu, ÚZ 17086 je dle číselníku určen pro "Programy Evropské územní spolupráce 2021+ - NIV – SR".

    Zde už bude asi sjednáno konečné vyúčtování s MMR jako poskytovatelem, kdy průběžné platby budete přijímat jako zálohy (231/374 nebo 231/472), k tomu průběžně dohady 388/672 (vždy k 31.12. až do okamžiku vyúčtování), o přijaté platby budete snižovat podrozvahu (celou dotaci byste měli dle smlouvy zaúčtovat na podrozvahu 915/999 nebo 955/999 - klasické účtování o transferu s vypořádáním). Konečný předpis při ZVA 346/388 (na 672 případný zbytek) a 374 (472)/346. 

    2. Souhlasím s účtováním o průtoku a položka podle právní formy příjemce. Obec v ČR pol. 5321 souhlas, spolek v SRN pol. 5532. 

    Nezapomeňte při příjmu i přeposlání dotace použít také nástroj a zdroj 5. 

  • Programy přeshraniční spolupráce INTERREG VI-A 2021+
    18. 03. 2025

    Dobrý den,
    prosím, chtěla bych se zeptat na informaci k účtování dotačního programu přeshraniční spolupráce. V minulém projektovém období jsme program přeshraniční spolupráce CZ-PL projekt AQUA MINERALIS účtovali na nástroj 110 - dotace státní 5% - UZ investiční 17988, UZ neinvestiční - 17051 a dotace evropské EFRR 85 % - UZ investiční 95 823, UZ neinvestiční 95 113.
    Nyní máme z fondu malých projektů
    v Euroregionu Glacensis v rámci Programu Interreg Česko – Polsko
    2021-2027 novou smlouvu a dále v rámci programu
    Interreg Česko – Polsko 2021 - 2027 dotaci s názvem "Společně přes hranice generací" . Je prosím v těchto případech správný Nástroj 151?
    A dále, jaké jsou nyní u investičních a neinvestičních výdajů UZ ? Když zdroj ČR z MMR dotace, kterou poskytuje stát je 5 % a zdroj EU - EFRR je snížen jen na 80 %. ( spoluúčast měst byla 10 %/nyní je 15% )
    Předem moc děkuji za odpověď .}

    Staré značení v rámci odpovědi neověřuji - to už nemá ani smysl. Pokud jde o značení aktuálních dotačních titulů, uvedu vám poznámky:

    - Tam, kde je poskytovatelem (peníze pošle) euroregion značíte bez ÚZ, jen nástroj a zdroj. 

    - Ohledně nástroje: Pro programovací období 2021+ je v číselníku nástrojů uveden nástroj 151 s textem "Programy přeshraniční spolupráce INTERREG VI-A 2021+". Ne u všech zemí se uvádí kód "VI-A", ale je podle mě záměr pro všechny programy Interreg z nového programovacího období používat již nástroj 151.

    Je i nástroj 153 pro meziregionální spolupráci, jednotlivé programy, které spadají do přeshraniční spolupráce (nástroj 151) a které spadají do meziregionální spolupráce (nástroj 153) najdete na tomto odkazu:

    https://www.crr.cz/programy-preshranicni-a-nadnarodni-spoluprace-2021-2027/

    - účelové znaky pro poskytovatele MMR:

    17086 Programy Evropské územní spolupráce 2021+ - NIV – SR

    17520 Programy Evropské územní spolupráce 2021+ - IV – SR

    Vlastní podíl jen nástroj a zdroj 1. 

  • Zřízení- Smlouva o nákupu a prodeje investičních nástrojů
    26. 02. 2025

    Pan starosta zřídil u Conseq investiční účet, kam poslal 8 mil. Součástí jsou dluhopisy a investování do nemovitostí. Ve smlouvě jsem našla dobu na neurčitou. Před tím jsme zřizovali Termín. vklady, ale s tímto si nevím rady.}

    Nákup cenných papírů zaúčtujte zápisem 251 MD/ 231 D pol. 8118. Kdyby byl zřízen k investici další ZBÚ, účtoval by se nejprve převod na další BÚ 262/231 6330 5345, příjem na novém BÚ 231 6330 4134/262 a teprve z tohoto BÚ nákup CP 251/231.

    Vždy k 31.12. přeceňujte CP na hodnotu dle výpisu zápisem 251/664 nebo 564/251. Více informací najdete v dokumentu ke stažení k finančním investicím ze 7.7.2022. 

  • ! Dotace a jejich zařazování do rozpočtu, dotace ex post
    21. 01. 2025

    Dobrý den, chtěli bychom si upřesnit správný postup při zařazování dotací do rozpočtu. V roce 2024 se připravovala velká investiční akce a bylo požádáno o dotaci. Měli jsme zahrnuto ve výdajích, výdaje však nebyly vůbec čerpány a ještě do března 2025 probíhá výběrové řízení. Obdrželi jsme rozhodnutí o poskytnutí dotace , žádnou dotaci jsme v roce 2024 nečerpali ani neobdrželi. Nevyčerpané výdaje tím pádem zůstaly ve zdrojích minulých let na položce 8115. V roce 2025 se začne stavět a rozpočtovým opatřením budou z položky 8115 zahrnuty do rozpočtu 2025. Podle našeho názoru bychom úměrně k výdajům měli dát do příjmů poměrnou část dotace, např. 80 %. V příjmech to bude ve tř. 4 a oproti jaké položce to máme dát do výdajů 8115 ? To bychom tam vrátili znovu ? Akce bude pokračovat i v roce 2026. Vůbec nevíme jakou částku v roce 2025 obdržíme, snad by tam mělo být průběžné financování. Na podrozvaze v účetnictví máme.
    Ještě prosím jaký je správný postup v případě dotací ex post ? Plánují se výdaje na kyberbezpečnost, výdaje budou všechny vynaložené v roce 2025, ale dotaci obdržíme nejdříve v roce 2026. Do rozpočtu 2025 se bude dělat rozpočtové opatření a krytí výdajů bude rovněž ze zdrojů minulých let z položky 8115. Na položce 8115 máme dostatek finančních finančních prostředků, ale v obou případech se nám jedná o nastavení správného postupu při zapojení dotací do rozpočtů v příslušném roce. Máme čekat a zapojit do rozpočtu prostředky až přijdou na náš účet. Mnohokrát děkujeme za Vaši odpověď.}

    Níže je popsán běžný postup v souladu s předpisy od kolegyně. Já (Iva Schn.) však raději doplním současný stav. Poslední dobou nějak MF "trpí" nesoulady mezi rozpočty poskytovatelů a příjemců. Místo dání nějakých pravidel vzájemné informovanosti píše metodiky (vloni i letos k rozpočtům dotací) s tím, že obce mají rozpočtovat dotace hned při registru akce (když je poskytovatelem uvedena na nějakém seznamu schválených akcí), dokonce zmiňuje možnost rozpočtování již při podání žádosti za předpokladu že je příjem očekáván (velmi neurčitá situace). Rozhodně se nejedná o nějakou právní povinnost, jen na to upozorňuji, nevíme, jak si metodiky vyloží kraje a co budou po obcích chtít. Pokud je dotace v nějaké určité fázi, kdy je možné do rozpočtového roku očekávat příjem, tak by možná bylo jistější ji rozpočtovat, toto jen názor - jak píši, nevím, jaké budou následovat požadavky ve vazbě na metodiku, která vyšla v prosinci 2024 - budu o tom psát do dokumentů ke stažení tento týden. 

    Nejprve první případ. Když nepotřebujete dotaci ke krytí výdajů a narozpočtujete si je tedy proti pol. 8115 MD (úspory minulých let), pak příjem dotace bude zase zvýšení peněz na účtě na str. D položky 8115 a příjem na 4 položce - takže tento postup je možný, není s ním problém (s přihlédnutím k výše uvedenému) . 

    Můžete tak postupovat, když nevíte, jak bude dotace vyplácena a máte kryté výdaje vlastními prostředky. Když je rozhodnutí, můžete rozpočtovat ale příjem dotace klidně hned proti výdajům a přes pol. 8115 zapojit jen prostředky nutné ke krytí vlastního podílu. MF umožnilo poslední metodikou rozpočtovat příjem dotace i např. při registraci akce, ale pořád platí, že rozpočet je finanční plán, můžete udělat jen odhad příjmu dotace (nemusí být 100%), ale podle plánu výdajů a odhadu, co se stihne poslat.  Případně pak dělat RO podle očekávaného přijetí,  např. vždy po odeslání žádosti o platbu apod.

    Druhý případ je obdobný - RO na příjem dotace není povinné, když dotaci nepotřebujete ke krytí výdaje, příjem dotace lze v takovém případě klidně narozpočtovat až po přijetí. V případě však očekávání uvolnění dotace až v roce 2026 je správné dotaci nerozpočtovat. 

  • Platba kartou v Německu
    15. 01. 2025

    Dne 28.12.2024 bylo platební kartou zaplaceno v Německu za zboží u obchodníka celkem 405,94 EUR, na bankovním výpise úhrada 30.12.2024 ve výši 10 622,07 Kč. Zaúčtuji jen jako běžný doklad? Nebo z této transakce pro nás vyplývá nějaká povinnost – účtování kurzovního rozdílu, povinnost ohledně DPH? Nejsme plátci DPH. Děkuji.}

    Částku dokladu 405,94 byste měli přepočítat interním kurzem - jestli máte pevný nebo používáte denní (zvolit si vždy začátkem roku na dané účetní období). Banka strhla peníze ve svém kurzu, z toho pak může vzniknout kurzový rozdíl.

    Např. máte kurz takový, že vyjde částka dokladu 10233,74 Kč (25,21 krát 405,94). V této částce předepíšete nákup zboží např. 501/321. Na výpise ale je stržena částka např. 10 259 Kč. Úhradu tedy zaúčtujete 321 MD 10233,74 Kč, 563 MD 25,26 Kč/ 231 D 10259 Kč. 

    DPH vzhledem k částce řešit nemusíte. 

  • zahraniční faktury, INV dotace
    08. 11. 2024

    Dobrý den, prosím o radu s následujícími účetními případy:
    1) Platba pro čerpání ze soc.fondu zaměstnavatele – vstupenka. Obdrželi jsme emailem podklady k platbě převodem, zahraniční platba do SR v EUR, z BÚ strženo 923,5 Kč. Poté přišla vyúčtovací faktura od slovenského dodavatele na 900 Kč. Zaúčtuji jen čerpání SF 900,- a 23,50 Kč dám na účet 549. Může takto být?
    2)Kartou placené ubytování pro starostu, na výpise mám booking.com, Amsterdam 3255,50 Kč. Ubytování ale bylo v Praze, faktura od českého dodavatele, ale na 127,98 EUR zúčtováno zálohou, k úhradě 0 EUR. Mohu zaúčtovat jen u výpisu 518/231 RS?
    3) INV dotace z kraje poskytnutá po vyúčtování. Kdy účtuji na účet 403? Mohu při vyúčtování dotace 348/403 nebo musím při zařazení majetku přes dohadu 388/403? Pokud takto, co účtuji při vyúčtování? Děkuji}

    K 1) Teoreticky ty podklady k platbě jsou něco jako zálohová (proforma) faktura. Nezmiňujete se o částce v EUR, která byla uvedena v podkladech k platbě. V interním předpisu byste měli mít uvedeno, jakou formou přepočítáváte platby (faktury) v jiné než české měně. Zda denním kurzem ČNB nebo určeným pevným kurzem v začátku roku. Zároveň je vhodné si i v interním předpisu určit jestli se bude jednat o náklady a výnosy (přepočet kurzu, nebo i vyšší bankovní poplatky) obce nebo zaměstnance. Pokud obce, zda budou účtovány v rámci čerpání SF nebo v rozpočtu obce. A podle toho bych účtovala případný kurzovní rozdíl. Teoreticky byste měla mít zaúčtovaný předpis faktury (buď jako zálohu a vyúčtování nebo rovnou v nákladech, pokud nebudete brát podklady k platbě jako proforma fakturu) a platbu faktury. A ten rozdíl buď účtujete jako čerpání v rámci SF nebo náklad obce, účet 563. 

    K 2) To je na stejném principu jako bod 1, viz. forma přepočtu platby (faktury) v jiné než české měně. Předpis faktury 314 MD / 321 D, platba 321 MD / 231 D RS a zúčtování zálohy 518 MD / 321 D a 321 MD/ 314 D. Pokud by byl nějaký rozdíl mezi předpisem a platbou, jedná o kurzovní rozdíl, účet 563 nebo 663. 

    K 3) Pokud máte rozhodnutí nebo smlouvu o poskytnutí dotace a účtujete majetek do užívání (z účtu 042 na účet 02x) tak byste zároveň měla účtovat dohadnou položku k dotaci 388 MD / 403 D a na kartu majetku dotaci zapsat a začít ji s odpisy následující měsíc rozpouštět. Vyúčtování dotace by se účtovalo zápisy: předpis 348 MD / 388 D a přijetí peněz 231 MD + RS / 348 D. Předpokládám, že částka bude jednorázová a ne zálohová.

    Další možností, kdy se účtuje na účet 403, tak je  k 31.12., kdy se dohaduje výše procentního podílu uskututečněných uznatelných nákladů, max. do výše dotace. Zápis je stejný jako při zařazení do užívání, 388 MD / 403 D. 

    Pokud však majetek ještě nemáte zařazený nebo jste ke konci roku neúčtovala o dohadné položce, tak zápis předpisu je 348 MD / 403 D a následné přijetí platby 231 MD / 348 D (v režimu jednorázové platby).

  • přijatý dar
    01. 11. 2024

    V lednu 2024 byla podepsaná darovací smlouva (29.1.2024) se společností BMW na revitalizaci parku před školou. Není následné vyúčtování, je to čistě darovací smlouva na částku 8500 EUR. Jediná podmínka je, že do 5 let mohou zkontrolovat dodržený účel dar. Dne 27.2.2024 přišly peníze na účet města v částce 210256 Kč. Prosím jak toto zaúčtovat? Účtovat již něco při podpisu smlouvy a řešit kurzové rozdíly nebo zaúčtovat čistě příjem peněz na účet již v korunách? Samozřejmě, že smlouva se mi dostala do ruky, až když přišly peníze. Mám zaúčtováno jako darovací smlouvu (navíc na účtu 669, netuším, jak jsem na to přišla, ostatní darovací smlouvy mám na 672) a kurzové rozdíly jsem chtěla následně řešit, ale zapomněla jsem na to, až teď při kontrole všech dotací a darovacích smluv jsem si na to vzpomněla, asi úplně zatmění.}

    O podepsané smlouvě se neúčtuje. Jedná se o nenárokové plnění. Účtuje se až příjem peněz zápisem 231 MD / 672 nebo 403 D v českých korunách, které vám přišly na účet. Tím, že není podmínkou následné vyúčtování, dar se účtuje rovnou do výnosů nebo na trasnfery na pořízení DM, evidujeme jako neúčelovou dotaci. Kurzové rozdíly není potřeba řešit. Vámi zvolený účet 669 zde není vhodný (669 se používá pro ostatní finanční výnosy, tím určitě darované finanční prostředky nejsou). V dotazu uvádíte, že se jedná o dar na revitalizaci parku před školou. Pokud by se jednalo o investiční akci použijete účet 403 a pol. 3121. Jestliže revitalizace parku je spíše oprava (neinvestiční náklady) zvolíte účet 672 a pol. 2321. 

  • Obrat DPH - prodej pozemků
    06. 09. 2024

    Dobrý den,
    obec historicky vlastnila pozemek, který je v územním plánu veden coby stavební. Pozemek nebyl ekonomicky využívaný, není zasíťovaný, pouze v roce 2021 došlo k jeho geometrickému rozdělení na 3 parcely. Vzhledem k tomu, že při změnách územního plánu (kdy občané požadují změny svých pozemků na stavební), je obci vytýkáno, že má v územním plánu převis nezastavených pozemků a zároveň občané projevili zájem o koupi obecních pozemků, se obec rozhodla tyto pozemky prodat. Záměr byl zveřejněn na úřední desce a nabídka byla i na internetu.
    Studovala jsem materiály ohledně typových příkladů prodeje dlouhodobého majetku, nicméně si nejsem jistá, zda rozdělení pozemku je či není nepovažováno za činnost přímo směřující k prodeji a zda prodej se bude počítat do obratu pro DPH. Děkuji za odpověď.}

    Já bych si dovolil tento prodej do obratu nezapočítávat . Pokud tam neproběhlo nic než geometrické rozdělení, tak máme dle mého názoru i oporu v judikatuře ESD C-180/10

    odkaz je zde:

    https://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=109605&pageIndex=0&doclang=cs&mode=lst&dir=&occ=first&part=1&cid=9022185

    Cituji z části, kdy se řešila otázka, za akých okolností se stává "aktivním hráčem" = počítalo by se do obratu a kdy je to pouhlé nakládání s osobním majetkem (mimo ekonomickou činnost)_

    36.     V tomto ohledu z judikatury vyplývá, že pouhý výkon vlastnického práva jeho držitelem nemůže být ­sám o sobě považován za ekonomickou činnost (viz rozsudek ze dne 20. června 1996, Wellcome Trust, C‑155/94, Recueil, s. I‑3013, bod 32).

    37      Je třeba uvést, že počet a objem prodejů uskutečněných v projednávané věci není sám o sobě určující. Jak již Soudní dvůr rozhodl, objem prodejů nemůže představovat rozlišovací kritérium mezi činnostmi subjektu jednajícího soukromě, který se nachází mimo působnost této směrnice, a činnostmi subjektu, jehož plnění představují ekonomickou činnost. Soudní dvůr uvedl, že velké prodeje mohou být rovněž uskutečněny subjekty jednajícími soukromě (v tomto smyslu viz výše uvedený rozsudek Wellcome Trust, bod 37).

    38      Rovněž skutečnost, že dotyčná osoba před převodem přistoupila k parcelaci pozemku za účelem dosažení nejlepší celkové ceny, ani délka, po kterou se uvedená plnění uskutečňovala, nebo objem příjmů, které z nich vyplynuly, nejsou samy o sobe určující. Všechny tyto okolnosti totiž mohou spadat do rámce správy osobního majetku dotyčné osoby.

    39      Tak tomu nicméně není, pokud dotyčná osoba podnikne aktivní kroky k obchodnímu prodeji nemovitostí a využívá přitom prostředky podobné prostředkům používaným výrobcem, obchodníkem nebo osobou poskytující služby ve smyslu čl. 9 odst. 1 druhého pododstavce směrnice o DPH.

    40      Takové aktivní kroky mohou zejména spočívat v zavedení inženýrských sítí na tyto pozemky, jakož i ve využití osvědčených nástrojů marketingu.

    Takže za mne nepočítat. Problém by byl, pokud by byla jasná souvislost změny územního plánu a prodeje, či pokud by došlo k tomu, že byste se třeba zavázali k budování nějakých sítí k pozemkům (i následně po prodeji) - to byste se již "aktivním hráčem" stali a do obratu by se to počítalo.

  • účtování grantu od EACEA
    22. 05. 2024

    Město podepsalo grantovou dohodu s Evropskou grantovou agenturou pro vzdělávání a kulturu (EACEA) název projektu Hlas národů, typ akce paušální granty CERV -2023 –citizens-town-TT ve výši 50.745 EUR. Nemáme vůbec žádné zkušenosti s čerpáním dotace přímo ze zahraničí. Náklady by měly být převážně v Kč, v EUR by měla být pouze faktura za zpracování žádosti. Všechny náklady by měly být uznatelné. Všechny použité účty budeme značit č. projektu, nevíme nástroj, zdroj předpokládám 5 a nevím, zda se uvádí nějaký UZ. Zda k zaúčtování na podrozvahu máme použít denní kurz ČNB ke dni podpisu smlouvy? Jak postupovat u faktury v EUR a bude se dělat nějaký přepočet u faktur placených v Kč? Ve smlouvě je totiž uvedeno, že účetní uzávěrka musí být sestavena v EUR což nelze.}

    Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

  • ! Stavba vodovodu a přípojek
    10. 05. 2024

    Město buduje vodovod, součástí jsou veřejné a neveřejné části přípojek k obydlí občanů. Veřejnou část budujeme v režimu PDP, lze takto pojmout i celé přípojky? Přípojky k obytným domům buduje jiná firma než základní řád, lze zatížit přípojky 12% DPH k občanům (obytné domy) a 21% k nebytovým stavbám nebo vše 21%? Neveřejné části přípojek plánuje město občanům odprodat za stanovenou cenu, která bude nižší než náklady na stavbu. DPH z prodeje přípojek je povinný odvod?}

    Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

  • DPH u nájmu- různé
    18. 04. 2024

    Dobrý den,
    dovoluji se Vás požádat o zodpovězení dotazu ve věci DPH v souvislosti s pronájmem:
    1) Město pronajímá prostory sloužící k podnikání, které ještě před účinností smlouvy opravilo. V konkrétním případě se jedná o výměnu výlohy, z ceny za výměnu výlohy si město nárokovalo odpočet DPH.
    Nájemní smlouva bude uzavřena na dobu neurčitou za účelem provozování oční optiky, nájemné bude stanoveno + DPH, nájemce je plátcem DPH. Je tento přístup správný, když stanoví nájemné + DPH, když se jedná o „dlouhodobý pronájem“, který je osvobozen od DPH.

    Může se město takto rozhodnout i v případě, kdy žádnou opravu před uzavřením nájemní smlouvy neprovedlo, ale do budoucna opravu prostor bude provádět a z této opravy by si DPH chtělo nárokovat?

    2) Město pořídilo nový pump park, při jeho pořízení si DPH nárokovalo. Poté město pronajalo pump park příspěvkové organizaci a stanovilo nájemné + DPH, zvlášť za nemovitosti a zvlášť za movitý majetek. Je to takto v pořádku?

    3) Pronajímáme část pozemku za účelem umístění reklamního poutače (nájemce není plátce DPH) a dále část nebytového prostoru za účelem umístění nápojového automatu (nájemce je plátce DPH). Lze uplatnit osvobození od daně nebo musí být nájemné předmětem DPH?}

    Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

  • DPH a hasičské auto
    17. 04. 2024

    Ze Slovenska od neplátce DPH bylo zakoupeno hasičské auto za 11 500,- EUR. Stáří auta 10 let (1. majitel) a najeto má 14 500 km. Je naše povinnost odvést DPH? Mohu to zařadit do typu DPH jako Pořízení zboží z EU dle § 16?}

    Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

  • platba v dolarech
    16. 04. 2024

    Přes portál Canva jsme nakoupili program do pc na výrobu plakátů z Austrálie v dolarech. /119,99 US/Platba nám byla stržena v Kč z běžného účtu. Na dokladu od portálu Canva je uvedeno, že DPH podléhá přenesené daňové povinnosti. Prosím o radu z jaké částky DPH odvést a na jaký řádek dát v daňovém přiznání a kam dát do kontrolního hlášení
    a jak ho vyplnit. Děkuji.}

    Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

← Novější dotazy

Zobrazit

Hledání v dotazech

Tipy pro práci s dotazy

Acha obec účtuje s.r.o.

Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8

IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091

Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010

Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007

Návrh a tvorba webu