Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.
Hledanému výrazu investiční dotace odpovídá celkem 783 dotazů:
Dobrý den, obec uzavřela 2025 smlouvu s naším krajem o poskytnutí dotace v rámci dotačního programu ENERGION – Podpora energetických úsporných opatření Jihomoravském kraji. Dotace je na průkazy energetické náročnosti budov. Dotaci jsme již obdrželi (2025). Fakturu za štítky ještě nemáme. Dotaci musíme použít do konce roku 2025. Vyúčtování musíme předložit do 31. 1. 2026. Jak prosím účtovat.}
Na základě podepsané smlouvy o poskytnutí dotace jste měli účtovat o podmíněné pohledávce na podrozvaze zápisem 915 MD / 999 D ve výši dotace. Přijatá finanční prostředky účtovat jako zálohu zápisem 231 MD / 374 D a odúčtovat z podrozvahy zápisem 999 MD / 915 D.
Energetické průkazy jsou provozní náklad, obdobně jako revize. Účet 518, položka 5169, paragraf volte podle účelu budovy (úřad 6171, škola 3113...). Případně lze u hromadného pořizování zvolit i souhrrný paragraf 3639 pro všechny budovy jako celek.
V případě, kdy by se energetický průkaz zpracovával v souvislosti s investicí (novou stavbou), patřil by do její ceny jako související (investiční) výdaj.
Nezmiňujete se o jakou dotaci jde, zda neinvestiční nebo investiční a jak máte v plánu průkazy účtovat. Neinvestiční dotace se zúčtovává proti účtu 672, investiční proti účtu 403.
Pokud letos budete mít náklady, a to asi budete, pokud máte v podmínce, že dotaci musíte vyčerpat do konce roku. Tak byste měli účtovat o dohadné položce zápisem 388 MD / 672 D (v případě neinvestice, 403 v případě investice) v procentním podílu dotace na uznatelné náklady, max. do výše dotace.
Účtování o schváleném ZVA, předpokládám že proběhne až v roce 2026: 348 MD / 388 D ve výši účtované dohady, zúčtování zálohy 374 MD / 348 D. Pokud by vyúčtování bylo už v roce 2025, tak se neúčtuje o dohadné položce k 31.12., ale předepíšete pohledávku rovnou do výnosů zápisem 348 MD / 672 D (neivestiční dotace, 403 investiční dotace) a zúčtujete zálohu 374 MD / 348 D.
Co se týká značení, např. ÚZ, tuto informaci Vám poskytnou přímo na Jihomoravském kraji. Kraje mají své ÚZ a třeba u některých typů dotací ani nejsou.
Obci byla poskytnuta investiční dotace na obnovu lamp veřejného osvětlení. Z minulých let máme v majetku veřejné osvětlení po obci – jedná se o lampy umístěné na sloupech ve vlastnictví firmy E.ON – tento majetek vyřadíme, k datu zařazení nových a nově zaúčtuji lampy pořízené z dotace. Dále máme dvě samostatně vedené ulice s kompletním veřejným osvětlením. U těchto dvou samostatně vedených majetků navýšíme cenu o technické zhodnocení lamp. Mohu postupovat tak, že fakturu za práce a lampy podělím celkovým počtem lamp po obci a rozdělím dle nově instalovaných – část na nové osvětlení obec, část na TZ první ulice a část na TZ druhé ulice (anebo zaúčtovat vše na jedno inventární číslo - nově vzniklý majetek)?}
Záleží na vás a vaši evidenci majetku jak si povedete VO. Pokud byste chtěli více rozčlenit současnou evidenci, pak byste musely nové lampy účtovat po nějakých logických celcích (např. ulice apod.) na samostatné majetkové karty.
Pokud původní lampy nejsou v provozu a byly zlikvidovány, tak je vyřaďte a nové i z důvodu investiční dotace zařaďte do majetku.
Co se týká těch dvou samostatně vedených v majetku. Argumentem pro TZ může být úspora energie, ale máte investiční dotaci, tak buď se jedná o TZ nebo nějaké rozšíření VO. To neumím takto od stolu posoudit.
Co se týká rozdělení nákladů na jednotlivé lampy. Je to možnost, jak to rozpočítat. Záleží zda všechny lampy jsou za jednotnou cenu. Pokud ano, tak bych to rozpočítala jak navrhujete.
Dobrý den, dostali jsme na vybavení MŠ dotaci z MMR (IROP), výše dotace 90% (85% EU a 5% SR), 7% je nezpůsobilých. Majetek máme zařazený dle vnitřní směrnice. Dotaci k jednotlivým souborům majetku jsem proúčtovala 388/403 DHM a 388/672 DDHM (částky jsou proúčtovány včetně 7%). Na karty majetku DHM jsem do transferu navedla celkovou částku (403 = 90%+7%). V rámci investic jsme získali 3,2 mil. Kč, neinvestice 1,6 mil. Kč. Předpokládám tedy, že na 403 bych měla mít proúčtováno 3,2 mil. Kč a na 672 částku 1,6 mil. Kč. Prosím je moje úvaha správná? Děkuji za odpověď.}
Rozdělení investiční a neinvestiční dotace by mělo v prvé řadě odpovídat rozdělení od poskytovatele. Zároveň by mělo být v souladu s druhem pořizovaného majetku. V tom máte podle všeho jasno - majetek, který skončil na účtu 022 má dotaci evidovanou na účtu 403 a rozpočítanou na jednotlivé majetkové karty. Majetek na účtu 028 má dotaci na účtu 672.
Uvádíte částku 7 %, to máte na mysli asi spíše nepřímou dotaci, než nezpůsobilé výdaje. Nepřímá dotace je neinvestiční - nepřímé výdaje se v její výši značí neinvestičním ÚZ, při příjmu nepřímé dotace se volí neinvestiční položka, zde 4116. Nepřímá dotace se vztahuje k nepřímým výdajům, věcně jsou to výdaje na projektovou dokumentaci, výběrové řízení, administraci dotace apod. Účtování dotace by v takovém případě mělo sledovat účtování těchto výdajů. Správně jste tyto výdaje, které jsou společné pro celý projekt, měli poměrově rozdělit do ceny investičního (022) a neinvestičního (028) majetku. V této logice pak nepřímou dotaci máte tedy rozdělit částečně na účet 403 mezi jednotlivé karty majetku a na účet 672 ve vztahu k majetku, který je na účtu 028.
Obec požádala o dotaci na opravu místních komunikací (zpevnění, výměna povrchu..) a v žádosti chybně zaškrtla, že se jedná o investiční dotaci. V roce 2024 proběhla celá realizace a všechny výdaje byly účtovány přímo do nákladů na opravy a údržbu. V únoru 2025 obec obdržela a potvrdila konečné znění smlouvy na poskytnutí investiční dotace. Následně byla dotace vyplacena s pokynem k účtování jako investiční dotace. Dle vyjádření poskytovatele nelze smlouva zpětně opravit na neinvestiční. Prosíme Vás o radu, jak v tomto případě postupovat. Jedná se o částku vyšší než je 0,3% aktiv netto.}
Nejvhodnější by z hlediska dotace bylo, abyste z toho účetně udělali dodatečně investici. Zkuste najít nějaký argument pro TZ - rozšíření komunikací, odvodnění, nové parametry povrchu... Nebo pokud se původní komunikace odstranily až na podloží, museli byste původní komunikace likvidací dodatečně vyřadit a dozařadit nové jako novou výstavbu.
V takovém případě (TZ nebo nová výstavba) byste opravu zaúčtovali zápisem 021 MD/ 408 D. Oprava s použitím účtu 408 se musí popsat do přílohy závěrky - nepište tam, že je to účelově účtováno jako investice kvůli investiční dotaci, ale spíše argumentačně popište, proč to opravujete na investici.
Nevím, o jaký dotační titul se jedná, tak se bojím poradit vám, že byste to nechali na neinvestici a dotaci dali i přes to, že je investiční, na účet 672 - mohlo by to být jako nedodržení druhu dotace sankciováno.
Dobrý den,
ke konci minulého roku jsem v období 12/2024 zaúčtovala dohadu ve výši předpokládané investiční dotace z MMR 388/403 ve výši 1 036 566,- Kč. Letos při podávání žádosti o platbu byly zjištěny nesrovnalosti v zadávací dokumentaci a fakturách a bylo rozhodnuto, že budeme žádat o jinou výši investiční dotace a zbývající část bude neinvestiční, což podmínky poskytovatele dovolují. Potřebuji tedy zaúčtovat opravu dohady a zároveň potřebuji doúčtovat neinvestiční část dotace do výnosů.}
V prvé řadě ověřte, jestli se nejedná o situaci, kdy byly zpětně identifikovány tzv. nepřímé výdaje. Na nepřímé výdaje MMR poskytuje neinvestiční dotaci, pokud jsou ale účtovány do ceny investice (účet 042), patří dotace k nim účetně také celá na účet 403. Příjem nepřímé dotace se jen zatřídí na neinvestiční položku 4116 s neinvestičním ÚZ a nepřímé výdaje se do výše nepřímé dotace značí také neinvestičním ÚZ.
Pokud by to bylo tak, že se přímé výdaje částečně změnily na neinvestiční, pak je přesun zápisem 403 minus D/ 672 D. V případě významné částky - více než 260 tis. Kč nebo 0,3 % aktiv netto k 31.12.2024 zápis 403 minus D/ 408 D a popis opravy do přílohy.
Dobrý den, na základě žádosti stavebníka budeme provádět změnu územního plánu. Změna územního plánu pro jeho potřebu by vyšla na hodnotu do padesáti tisíc korun. Poněvadž však nemáme provedenou standardizaci ÚP, bude celková částka činit 350 tis.Kč (standardizace+úprava ÚP pro stavebníka. Mohu poprosit o radu, zda by se mělo na tento případ nahlížet jako na investiční či neinvestičíní náklad? Ještě dodám, že stavebník zaplatí na náš účet celkovou cenu včetně standardizace. Na tento příjem bychom potom pohlíželi jako na poskytnutý transfer....}
Můžete se podívat do starších odpovědí - standardizaci jsme vyhodnotili jako provozní náklad. Jako TZ doporučujeme účtovat v s případě, že je čerpána investiční dotace. Když na to nemáte externí dotaci, můžete to tedy celé účtovat na účet 518 s pol. 5169.
Jen upozorňuju, že případně bude nutné přijatý transfer časově rozlišit přes účet 384, aby se výnos (672) dostal do období vzniku nákladu.
Městys dostal rozhodnutí o přidělení dotace: Program Z1537 Podpora provozu návštěvnických a informačních středisek v Programu Dům přírody. Název akce: Příroda a my-vzdělávací iniciativy v Domě přírody Českého lesa. ID akce:Z153701000015, Identifikační číslo EIS S/01578/SOPK/25, typ financování: EX ante. Účel akce: zajištění provozu Domu přírody Českého lesa v roce 2025 podle ročního plánu činnosti DP. Poskytovatel akce: Agentura ochrany přírody a krajiny České republiky. Stránky "Obec účtuje" jsem prohledala, ale nějak si nevím rady se zaúčtováním. Prosím o radu se zaúčtováním, děkuji.}
Našla jsem k tomuto tématu tuto výzvu: https://dotace.aopk.gov.cz/-/vyzva-v-programu-dum-prirody-2025
Ale, blíže jsem k tomuto programu nic nenalezla. Pouze, že podpora je poskytována formou dotace z prostředků AOPK ČR v souladu s touto výzvou a dále za podmínek stanovených v rozhodnutí o poskytnutí finančních prostředků. Jako náklady výzvy lze uplatnit náklady vzniklé od 1. 1. 2025 do 31. 12. 2025.
MF vloni k AOPK vydalo metodiku: https://www.mfcr.cz/cs/dane-a-ucetnictvi/ucetnictvi/ucetni-reforma-verejnych-financi-ucetnic/metodicka-podpora/pracovni-skupina-transfery. Ale o tomto programu se v ní nepíše.
Předpokládám, že příjemcem je městys. Příjem neinvestiční dotace se účtuje zápisem 231 MD + RS / 374 D. Vyúčtování a schválení ZVA: 346 MD / 672 D a zúčtování zálohy 374 MD / 346 D.
Pokud jde o značení, kontaktovali jsme přímo AOPK a MF a závěr je takový, že použijete ÚZ 15340. V den, kdy jste nám poslali dotaz vám od AOPK mělo rozpočtové zatřídění i dojít e-mailem (aktualizovaná metodika, která se bohužel ještě nedostala na stránky MF), paní mi ho přeposlala a jste v příjemcích. Nástroj a zdroj zde nepoužijete, to je tam zavádějící, nevšímejte si toho zdroje 1, je to čistě z národních zdrojů, kdy obce v tomto případě zdroj nepoužijí.
Naše obec přijala Rozhodnutí o poskytnutí dotace: Poskytovatel: Agentura ochrany přírody a krajiny ČR, Program: Z1507 Operační program životní prostředí – 2021-2027 – AOPK ČR, akce: Výsadba dřevin v obci.
V Rozhodnutí uvedeny informace: ÚZ k této akci jsou 15016 – neinvestice, v případě investic 15501, nástroj 148, prostor. jednotka – 5. Financování akce: Poskytovaná částka ze stát. rozpočtu Kč 293.961,--, jiné zdroje Kč 51.876,-- (což jsou vlastní zdroje příjemce dotace).
Dle uvedeného bude příjem dotace zaúčtován takto?:
SÚ 231, AÚ 200, nástroj 148, prostor. jednotka 5, ÚZ 15016, pol. 4116, ORG 0425 (značení akce).
Dotační specialista, který se nám stará o administraci dotace nám sdělil, že projekt je neinvestiční a že dotace je spolufinancována z EU (část jde ze SR ČR) – nevím, jak to tedy je, když v rozhodnutí nepíší nic o příspěvku z národních zdrojů, nemají zde rozpis na příspěvek z národních zdrojů a příspěvek EU. Podle informací z Rozhodnutí nám to připadá, že celá dotace je z EU???
Ještě, prosím, co se týče navedení příjmu dotace do rozpočtu. Výsadba bude provedena v r. 2025 a v dalších třech letech následná péče. Do rozpočtu r. 2025 do příjmů navedeme na základě Rozhodnutí jen poměrnou část dotace, která se bude vázat na rok 2025 a postupně v dalších 3 letech
zbývající poměrné části? (Projekt je etapový, podání žádosti o platbu je celkem 4x).
Výdaje - výsadba: par. 3745, pol. 5169, účet 518.}
Jak píšete, pro investiční dotaci OPŽP je určen ÚZ 15501 a neinvestiční dotace (na nepřímé výdaje případně na přímé neinvestiční výdaje) OPŽP ÚZ 15016. Nástroj je zde určen 148, viz metodika k účtování transferů od AOPK:
Ano, zdroj 5 - financování z EU. Takto značíte procenticky do výše dotace. Vlastní podíl na způsobilých výdajích se značí jen nástrojem a zdrojem 1. Nezpomeňte na vykazování nepřímých výdajů v rámci ZMV (tzv. zjednodušená metoda vykazování).
Podle dostupných informací, které máme, nevím, z čeho váš dotační specialista usuzuje, že část dotačních prostředků je spolufinancována ze SR. Měla byste se poptat u něho a popřípadě by vám měl doložit rozdělení, popř. písemnou informaci z čeho tak usuzuje. Pokud já vím, tak v tomto případě podíl SR není, bývá případně stanoven jen podíl obce - ve výše uvedené metodice je uveden také jen zdroj 5 pro tyto ÚZ.
Co se týká příjmů v rozpočtu, tak ano, měla byste v aktuálním roce mít pouze příjmy, které vám přijdou nebo je očekáváte v tom daném roce. A stejným způsobem pracovat i s rozpočtem v následujicích letech. Co se týká výdajů. Pokud Vám firma nejen dřeviny prodala, ale i vysadila, tak ano jedná se o službu, pol. 5169. Pokud však vám pouze firma dřeviny prodala a o výsadbu se postaral někdo jiný, tak nákup dřevin se účtuje na pol. 5139.
Na podrozvaze byste měla nechat vždy tu neproplacenou část dotace, která vám zatím nepřišla. O přijatou částku jí snížíte až v roce při příjmu dotace nebo při předpisu pohledávky z vypořádání - co nastane dříve.
Dobrý den ,budeme opravovat schody ke kostelu, vyřizujeme dotaci. Schody nejsou přímo zařazeny v majetku obce-nevíme jejich skutečnou hodnotu, jsou ale na pozemku patřící obci. Bude se jednat o rekonstrukci .Prosím je neinvestiční nebo investiční dotace? Děkuji.}
Z dotazu nejsem schopná druh dotace jednoznačně určit. Nejprve k majetkové klasifikaci schodů. Měli by být evidovány jako samostatná stavba, nevím, jestli se v minulosti nezařadily třeba ke kostelu, nebo se historicky neevidovaly. Podle toho máte teď následující možnosti:
a) Schody zařadíte jako vícenález zápisem 021 MD/ 401 D, ocenění v reprodukční pořizovací ceně (aktuální hodnota), stačí kvalifikovaným odhadem. Následně budete účtovat o opravě nebo technickém zhodnocení. Jestli se uvedou do původního stavu, ve stejné trase, je to oprava. TZ jen pokud by nové schody měly jiné parametry, než ty původní (šířka, délka apod.). Aby to byla investice, musí být částka TZ nad 40 tis. Kč. TZ pod 40 tis. Kč nebo oprava jsou neinvestice, v souladu s tím je potřeba určit druh dotace.
b) Pokud by se původní schody úplně odstranily a vystavěly nově, dalo by se to pojmout jako kompletní obnova, kdy byste staré schody již nezařazovaly a účtovaly byste o nových schodech jako nové stavbě. Stavba se zařazuje na účet 021 od 0,1 Kč, takže by to v tomto případě byla investice.
Pojem rekonstrukce je nic neříkající - byť by měl představovat TZ, tak pojmy oprava/rekonstrukce je potřeba vždy ověřit věcně z hlediska toho, jaké práce jsou na majetku prováděny, ne vždy je to názvem správně charakterizováno.
Když to shrnu, musíte vědět, co přesně se technicky se schody provede, z toho vyjít při rozhodování, jakou možnost zvolíte.
Dobrý den, při zpracování zprávy ke schválení účetní závěrky příspěvkových organizací jsem zjistila, že v účetních výkazech sestavených k 31.12.2024 nemají příspěvkové organizace k rozvahovému dni proúčtovány všechny účetní operace související s daným účetním obdobím (dohadné položky k investičním dotacím, nesplacenou návratnou finanční výpomoc od města, zřizovatele, mají naúčtovanou ve fondu investic, takže nevykazují zůstatek na účtu 316, dohadnou položku neinvestiční dotace mají v jiné výši než v závěrečném vyúčtování dotace). Myslím si, že tímto dochází ke zkreslení hospodářského výsledku a rada města by neměla účetní závěrku příspěvkových organizací schválit. Schválit účetní závěrku s výhradou asi nelze. Nevím, co si s tím počít.
Pročítala jsem si vaše materiály ke schválení účetních závěrek a pochopila jsem z toho, že rada neschválí předloženou účetní závěrku a dá příspěvkové organizaci lhůtu na nápravu a když příspěvková organizace doloží, že chyby napravila (jestli jdou napravit) tak může účetní závěrku schválit. Nejlepší by bylo, kdyby do rady města mohla jít ke schválení účetní závěrka již s opravami a rada ji schválila s tím, že bylo napraveno v následujícím účetním období. Ale nevím, jestli je to možné, jestli není nutný mezikrok neschválení účetní závěrky s termínem odstranění chyb. Nevím, jak by mělo znít usnesení rady města.
Děkuji za odpověď a přeji krásný den.
Jana Kejšarová}
Podívejte se prosím na dokument "Opravy úč. závěrek od předání do CSÚIS do schválení ÚZ přísl. orgánem" z 24.10.2022.
V podobných případech chyb s vlivem na vypovídací schopnost závěrky bych viděla jako relevantní, aby PO závěrku opravila, poslala znovu do CSÚIS a vy jí pak schválili již po opravě.
Postup je pak takový, že půjde ke schválení již opravená závěrka.
Závěrku lze schválit nebo neschválit, jiná možnost není. Není ale potřeba jí nejprve neschvalovat, rovnou jí schválíte jako opravenou - ať už opravy proúčtují do loňska nebo letoška. Případně lze projednat, že se např. posouvá termín schvalování s tím, že dáváte PO prostor pro výše popsanou nápravu.
V roce 2024 nám byla Oznámením přislíbena dotace od Stř.kraje na opravu kanalizačních šachet 240 000 Kč a rekonstrukci chodníku 420 000 Kč. Bohužel mojí chybnou komunikací s vedením obce jsem považovala dotaci za neinvestiční - vzhledem k Názvu projektu: Oprava kanalizačních šachet a rekonstrukce chodníku (kde se opotřebovaná dlažba vyměnila za novou, ale ze stejného materiálu).
Do konce roku 2024 jsme již další dokumenty jako je smlouva nebo rozhodnutí o dotaci neobdrželi. Náklady na opravu šachet a chodníku však byly v roce 2024. Proto jsem slíbenou dotaci zaúčtovala na podrozvahu MD 915 DAL999 a dohad dotace na MD 388/DAL 672. Bohužel dne 25.3.2025 jsme obdrželi smlouvu na tyto dotace, ve které se píše, že se jedná o investiční dotaci.
Prosím o návrh řešení - jak účtovat v roce 2025. Děkuji}
V podobných případech se těžko něco radí, musíte to vykomunikovat v prvé řadě s poskytovatelem. Kraj by vám mohl uznat změnu druhu dotace. Jinak byste to museli účelově kvůli dotaci změnit na investici, ale to by zase bylo porušení účetních předpisů - jestli je to obojí skutečně neinvestice.
Jediné možné ještě je zkusit argument pro TZ - např. rozšíření chodníku, nově bezbariérovost apod. Zkusit najít nějakou změnu nového oproti původnímu. U opravy kanalizačních šachet také. Určitě nerozhoduje název, je pravda, že když se to nazve oprava, měla by to být oprava - neinvestice, rekonstrukce je spíše ve smyslu TZ. Ale pojmy jsou často používány špatně, vždy rozhoduje konkrétní technické řešení.
Víc vám bohužel v současné chvíli nedovedu poradit. Přeúčtování na investici by bylo zápisem 021 MD/ 408 D, ale viz výše, kraj pak může krátit dotaci když při kontrole zjistí, že to mělo být účtováno jako investice. Musela byste opravit i dohadu, zápisem 408 MD/ 388 D a doúčtovat jí správným zápisem 388/403, ale to opravdu jen v případě, že byste našli argument pro TZ u obou akcí, jinak doporučuju komunikaci s poskytovatelem.
A pro příště - dohadu dotace účtujte, až když máte rozhodnutí nebo smlouvu, přísliby nebývají dostatečně závazné.
V loňském roce jsme zahájili akci přístavba víceúčelové budovy, vybudování parkoviště, návsi a autobusové zastávky. Ve víceúčelové budově se nachází prodejna potravin, pro kterou budou postaveny dočasné mobilní kontejnery s vodovodní a kanalizační přípojkou. Tyto kontejnery budou v pronájmu. Po pročtení dotazů si myslím, že náklady na dočasnou prodejnu nebudou vstupovat do rekonstrukce budovy. Přípojky jsou vybudovány také jen na dobu rekonstrukce a poté budou zaslepeny. Nevím, jestli je dát na účet 021 a po zaslepení vyřadit.
Na celou akci je jeden projekt a dotace z MMR. Jednotlivé stavby se budou zařazovat samostatně po kolaudaci. Nejspíš se budou muset náklady na projekt zařadit k jednotlivým stavbám a stejně tak i dotace z MMR.
Prosím o kontrolu, jestli jsou moje úvahy správné.}
Jestli to správně chápu, tak mobilní kontejnery budou sloužit dočasnému provozu prodejny po dobu rekonstrukce. Pronájem prostor při rekonstrukci je provozní náklad. Vy ale pořídíte dočasné stavby, které budete prodejně pronajímat? Není to klasické zařízení staveniště, takže ve vyhlášce k této kategorii jednoznačnou odpověď nenalezneme. Nicméně věcně to nesouvisí s pořizovaným majetkem (TZ), ale se zajištěním provozu po dobu rekonstrukce, proto s vám souhlasím v tom, že to nebude náklad vstupující do ceny TZ.
Protože to ale z pozice obce bude pořízení dočasné stavby, tak v případě, že bude životnost déle než rok, měly by se zachytit na účtu 021 s životností dle doby trvání stavby. Nevím ale, jak na to nahlížejí podmínky dotace - pokud by byla investiční dotace i na tuto část, tak jak to řeší z hlediska udržitelnosti.
Vaše závěrečné úvahy jsou také správné - společné související výdaje typu projekt na celek, by se měly mezi jednotlivé stavby rozpočítat poměrem pořizovacích cen každé stavby děleno celková pořizovací cena všech staveb. Stejným poměrem rozpočítáte i dotaci mezi jednotlivé stavby. Pokud bude dokončováno postupně a celkovou PC tedy budete znát až na konci, lze použít poměr cen z rozpočtu.
Dobrý den, potřebovala bych poradit jak zaúčtovat přijatou dotaci ve výši 1 030 278,08,-. Rozhodnutí o poskytnutí dotace je z roku 2024. Ke konci roku jsem zaúčtovala dohad ve výši 1 030 279,-- Vznikl tedy rozdíl 0,92. Prosím o následující postup. Dále jsem zjistila, že se mělo účtovat na podrozvahu v okamžiku přijmutí rozhodnutí. Jde s tím ještě něco dělat? Moc děkuji.}
Začnu odzadu - v okamžiku, kdy obdržíte fyzicky dotaci na účet, podrozvaha se odúčtovává. Takže když jste jí opomněli účtovat, teď už to neřešte a pamatujte si pro příště.
Nevím, jestli je dotace investiční nebo neinvestiční ale rozdíl od dohady je tak malý, že to vůbec nemusíte řešit a jednorázově jej zaúčtujete na účet 672.
V programu IROP dochází k vyúčtování schválením závěrečné platby, tzn. pokud je přijetím peněz dotace administrativně vyúčtována, zaúčtujete vypořádání takto:
346 MD 1 030 278,08 Kč, 672 MD 0,92 Kč/ 388 D 1030279 Kč a příjem 231 MD/ 346 D.
Kdyby dotace ještě nebyla vypořádaná, účtovali byste příjem dotace jako zálohu 231/374, snížily byste dohad 388 minus MD/ 672 minus D a až při vypořádání byste účtovali o dotaci v již konečné výši zápisem 346/388. Volím u snížení dohady rovnou takto účet 672 s tím, že nemusíte řešit, zda je to investiční nebo neinvestiční dotace - není zas tolik nezbytné zobrazovat rozdíl od dohady přes účet 403 (je to ve výsledku stejné jako složený zápis pro případ investiční dotace 388 minus MD/ 403 minus D a zároveň 672 MD/ 403 D).
Prosím o radu - zařazení majetku. V roce 2024 obec rekonstruovala most, který byl dokončen 10.12.2024.Dala jsem k 31.12.2024 do nedokončeného majetku v celkové částce 7.200 000,-(v částce i dotace JMK 750.000,-) Kolaudační rozhodnutí 13.1.2025 nabylo právní moci 29.1.2025.Ale pak se ke mě ještě dostala fa za stavební dozor dne 24.1.2025(DUZP 21.1.25) .Tato faktura v částce 312.180,- byla uhrazena 3.2.2025.K datu kolaudace dám most do majetku jako technické zhodnocení v částce 7.200 000,- a teď nevím jestli k tomu můžu přičíst i tu fa za stavební dozor nebo až k 3.2.zařadím na kartu majetku už jen jako změnu ceny. Nejsem na obci dlouho a nerada bych udělala nějakou chybu. Děkuji}
Stavební dozor věcně patří do ceny TZ. Když není k datu zařazení vyfakturován, ale plnění bylo poskytnuto v době pořizování majetku, účtuje se dohada 042/389 - tento zápis slouží obecně k zobrazení nevyfakturovaných plnění do ceny majetku při jeho zařazení. Následná faktura se pak zaúčtuje již jen 389/321.
Ve vašem případě je to ale zbytečné. Faktura za dozor přišla dříve, než nabylo právní moci kolaudační rozhodnutí. Takže do ledna fakturu předepíšete 042/321, TZ zařadíte 29.1.2025 v celkové ceně včetně faktury za dozor. V únoru zaúčtujete úhradu faktury 321/231.
Investiční dotace nesnižuje vstupní cenu majetku, patří na účet 403 - při zařazení majetku se má zaúčtovat dohada 388/403, jestli ještě není vyúčtovaná a dotace se má zadat na kartu majetku, aby se mohla začít rozpouštět do výnosů.
Budu zařazovat kuchyň a bar. (investiční dotace-kuchyň není součástí budovy kulturního domu) Aby mohla být napojena nová kuchyň, bylo potřeba udělat v části kuchyně novou vodoinstalaci (nové umístění myčky a výměnu starých trubek vody).
1) Mám práci, která se týká rozvodů vody, rozpočítat jen na dřez, vodovodní baterii bojler a myčku nebo je potřeba tuto práci rozpočítat i na všechny kuchyňské skříňky?
Klasifikace: 31.02.10 kuchyňský nábytek a délku účetních odpisů může být 15let?
Majetek bude zařazen (zvlášť na kuchyň 022 a bar 022) jako soubory(s rozpisem: skříněk ,spotřebičů,..) Následně je zažádáno o dotaci na tento majetek čekáme na podpis.
2) Protože majetek bude již zařazen a dotace bude přiznaná jiný měsíc - až později. Přiznaná dotace se na karty majetku zařadí až v měsíci přiznání dotace? (nebo až přijde na účet?)
3) Dobropis na drobný dlouhodobý majetek(tiskárna) pořízený v jiném roce zaúčtuji:
321/649
231-2324/321 (a paragraf, kterého se týká 6171)
vyřazení: 088/028 a 999/902
Moc Vám děkuji}
1. Jestli to dobře chápu, v budově KD se vyměnila původní kuchyň za novou s tím, že je evidována jako samostatná věc. Mělo by tedy dojít k vyřazení staré kuchyně a zařazení nové na účet 022 (cena nad 40 tis. Kč).
Rozvody bych neúčtovala do ceny kuchyně, mohou být součástí stavby, tzn. TZ budovy a tím vám odpadne starost s rozpočítáváním.
S klasifikací souhlas.
Kuchyňskou linku nemusíte zařazovat jako soubor věcí, to je vcelku zbytečné, plní funkci dohromady jako jedna věc. Zvlášť můžete zařadit jen spotřebiče.
Bar by mohl jít také do ceny stavby, tzn. do ceny celkového TZ - jestli se tam dělali i jiné práce. Ale rozhoduje technické řešení, může být i samostatnou věcí.
2. Nejsem si jistá, co přesně myslíte tím přiznáním dotace. Jestli máte rozhodnutí/smlouvu, pak byste k datu zařazení majetku měli dotaci zadat na majetkovou kartu a zaúčtovat dohadu 388/403. Jestli ale dotace není závazně přiznaná - není ještě podepsaná smlouva nebo vydáno rozhodnutí, pak dotaci můžete zadat na kartu až při vyúčtování, kdy jí předepíšete i účetně 34x/403 a začne se nově rozpouštět od dalšího měsíce. Každopádně se nečeká na příjem peněz, to v tom nehraje roli.
3. Souhlas.
Acha obec účtuje s.r.o.
Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8
IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091
Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010
Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007
(preferujeme e-mailový kontakt)
Odborná pomoc
Ing. Ivana Schneiderová
Ing. Zdeněk Nejezchleb
Bc. Klára Vavrišinová
Kateřina Hudečková