Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.
Hledanému výrazu investiční dotace odpovídá celkem 777 dotazů:
Městys dostal rozhodnutí o přidělení dotace: Program Z1537 Podpora provozu návštěvnických a informačních středisek v Programu Dům přírody. Název akce: Příroda a my-vzdělávací iniciativy v Domě přírody Českého lesa. ID akce:Z153701000015, Identifikační číslo EIS S/01578/SOPK/25, typ financování: EX ante. Účel akce: zajištění provozu Domu přírody Českého lesa v roce 2025 podle ročního plánu činnosti DP. Poskytovatel akce: Agentura ochrany přírody a krajiny České republiky. Stránky "Obec účtuje" jsem prohledala, ale nějak si nevím rady se zaúčtováním. Prosím o radu se zaúčtováním, děkuji.}
Našla jsem k tomuto tématu tuto výzvu: https://dotace.aopk.gov.cz/-/vyzva-v-programu-dum-prirody-2025
Ale, blíže jsem k tomuto programu nic nenalezla. Pouze, že podpora je poskytována formou dotace z prostředků AOPK ČR v souladu s touto výzvou a dále za podmínek stanovených v rozhodnutí o poskytnutí finančních prostředků. Jako náklady výzvy lze uplatnit náklady vzniklé od 1. 1. 2025 do 31. 12. 2025.
MF vloni k AOPK vydalo metodiku: https://www.mfcr.cz/cs/dane-a-ucetnictvi/ucetnictvi/ucetni-reforma-verejnych-financi-ucetnic/metodicka-podpora/pracovni-skupina-transfery. Ale o tomto programu se v ní nepíše.
Předpokládám, že příjemcem je městys. Příjem neinvestiční dotace se účtuje zápisem 231 MD + RS / 374 D. Vyúčtování a schválení ZVA: 346 MD / 672 D a zúčtování zálohy 374 MD / 346 D.
Pokud jde o značení, kontaktovali jsme přímo AOPK a MF a závěr je takový, že použijete ÚZ 15340. V den, kdy jste nám poslali dotaz vám od AOPK mělo rozpočtové zatřídění i dojít e-mailem (aktualizovaná metodika, která se bohužel ještě nedostala na stránky MF), paní mi ho přeposlala a jste v příjemcích. Nástroj a zdroj zde nepoužijete, to je tam zavádějící, nevšímejte si toho zdroje 1, je to čistě z národních zdrojů, kdy obce v tomto případě zdroj nepoužijí.
Naše obec přijala Rozhodnutí o poskytnutí dotace: Poskytovatel: Agentura ochrany přírody a krajiny ČR, Program: Z1507 Operační program životní prostředí – 2021-2027 – AOPK ČR, akce: Výsadba dřevin v obci.
V Rozhodnutí uvedeny informace: ÚZ k této akci jsou 15016 – neinvestice, v případě investic 15501, nástroj 148, prostor. jednotka – 5. Financování akce: Poskytovaná částka ze stát. rozpočtu Kč 293.961,--, jiné zdroje Kč 51.876,-- (což jsou vlastní zdroje příjemce dotace).
Dle uvedeného bude příjem dotace zaúčtován takto?:
SÚ 231, AÚ 200, nástroj 148, prostor. jednotka 5, ÚZ 15016, pol. 4116, ORG 0425 (značení akce).
Dotační specialista, který se nám stará o administraci dotace nám sdělil, že projekt je neinvestiční a že dotace je spolufinancována z EU (část jde ze SR ČR) – nevím, jak to tedy je, když v rozhodnutí nepíší nic o příspěvku z národních zdrojů, nemají zde rozpis na příspěvek z národních zdrojů a příspěvek EU. Podle informací z Rozhodnutí nám to připadá, že celá dotace je z EU???
Ještě, prosím, co se týče navedení příjmu dotace do rozpočtu. Výsadba bude provedena v r. 2025 a v dalších třech letech následná péče. Do rozpočtu r. 2025 do příjmů navedeme na základě Rozhodnutí jen poměrnou část dotace, která se bude vázat na rok 2025 a postupně v dalších 3 letech
zbývající poměrné části? (Projekt je etapový, podání žádosti o platbu je celkem 4x).
Výdaje - výsadba: par. 3745, pol. 5169, účet 518.}
Jak píšete, pro investiční dotaci OPŽP je určen ÚZ 15501 a neinvestiční dotace (na nepřímé výdaje případně na přímé neinvestiční výdaje) OPŽP ÚZ 15016. Nástroj je zde určen 148, viz metodika k účtování transferů od AOPK:
Ano, zdroj 5 - financování z EU. Takto značíte procenticky do výše dotace. Vlastní podíl na způsobilých výdajích se značí jen nástrojem a zdrojem 1. Nezpomeňte na vykazování nepřímých výdajů v rámci ZMV (tzv. zjednodušená metoda vykazování).
Podle dostupných informací, které máme, nevím, z čeho váš dotační specialista usuzuje, že část dotačních prostředků je spolufinancována ze SR. Měla byste se poptat u něho a popřípadě by vám měl doložit rozdělení, popř. písemnou informaci z čeho tak usuzuje. Pokud já vím, tak v tomto případě podíl SR není, bývá případně stanoven jen podíl obce - ve výše uvedené metodice je uveden také jen zdroj 5 pro tyto ÚZ.
Co se týká příjmů v rozpočtu, tak ano, měla byste v aktuálním roce mít pouze příjmy, které vám přijdou nebo je očekáváte v tom daném roce. A stejným způsobem pracovat i s rozpočtem v následujicích letech. Co se týká výdajů. Pokud Vám firma nejen dřeviny prodala, ale i vysadila, tak ano jedná se o službu, pol. 5169. Pokud však vám pouze firma dřeviny prodala a o výsadbu se postaral někdo jiný, tak nákup dřevin se účtuje na pol. 5139.
Na podrozvaze byste měla nechat vždy tu neproplacenou část dotace, která vám zatím nepřišla. O přijatou částku jí snížíte až v roce při příjmu dotace nebo při předpisu pohledávky z vypořádání - co nastane dříve.
Dobrý den ,budeme opravovat schody ke kostelu, vyřizujeme dotaci. Schody nejsou přímo zařazeny v majetku obce-nevíme jejich skutečnou hodnotu, jsou ale na pozemku patřící obci. Bude se jednat o rekonstrukci .Prosím je neinvestiční nebo investiční dotace? Děkuji.}
Z dotazu nejsem schopná druh dotace jednoznačně určit. Nejprve k majetkové klasifikaci schodů. Měli by být evidovány jako samostatná stavba, nevím, jestli se v minulosti nezařadily třeba ke kostelu, nebo se historicky neevidovaly. Podle toho máte teď následující možnosti:
a) Schody zařadíte jako vícenález zápisem 021 MD/ 401 D, ocenění v reprodukční pořizovací ceně (aktuální hodnota), stačí kvalifikovaným odhadem. Následně budete účtovat o opravě nebo technickém zhodnocení. Jestli se uvedou do původního stavu, ve stejné trase, je to oprava. TZ jen pokud by nové schody měly jiné parametry, než ty původní (šířka, délka apod.). Aby to byla investice, musí být částka TZ nad 40 tis. Kč. TZ pod 40 tis. Kč nebo oprava jsou neinvestice, v souladu s tím je potřeba určit druh dotace.
b) Pokud by se původní schody úplně odstranily a vystavěly nově, dalo by se to pojmout jako kompletní obnova, kdy byste staré schody již nezařazovaly a účtovaly byste o nových schodech jako nové stavbě. Stavba se zařazuje na účet 021 od 0,1 Kč, takže by to v tomto případě byla investice.
Pojem rekonstrukce je nic neříkající - byť by měl představovat TZ, tak pojmy oprava/rekonstrukce je potřeba vždy ověřit věcně z hlediska toho, jaké práce jsou na majetku prováděny, ne vždy je to názvem správně charakterizováno.
Když to shrnu, musíte vědět, co přesně se technicky se schody provede, z toho vyjít při rozhodování, jakou možnost zvolíte.
Dobrý den, při zpracování zprávy ke schválení účetní závěrky příspěvkových organizací jsem zjistila, že v účetních výkazech sestavených k 31.12.2024 nemají příspěvkové organizace k rozvahovému dni proúčtovány všechny účetní operace související s daným účetním obdobím (dohadné položky k investičním dotacím, nesplacenou návratnou finanční výpomoc od města, zřizovatele, mají naúčtovanou ve fondu investic, takže nevykazují zůstatek na účtu 316, dohadnou položku neinvestiční dotace mají v jiné výši než v závěrečném vyúčtování dotace). Myslím si, že tímto dochází ke zkreslení hospodářského výsledku a rada města by neměla účetní závěrku příspěvkových organizací schválit. Schválit účetní závěrku s výhradou asi nelze. Nevím, co si s tím počít.
Pročítala jsem si vaše materiály ke schválení účetních závěrek a pochopila jsem z toho, že rada neschválí předloženou účetní závěrku a dá příspěvkové organizaci lhůtu na nápravu a když příspěvková organizace doloží, že chyby napravila (jestli jdou napravit) tak může účetní závěrku schválit. Nejlepší by bylo, kdyby do rady města mohla jít ke schválení účetní závěrka již s opravami a rada ji schválila s tím, že bylo napraveno v následujícím účetním období. Ale nevím, jestli je to možné, jestli není nutný mezikrok neschválení účetní závěrky s termínem odstranění chyb. Nevím, jak by mělo znít usnesení rady města.
Děkuji za odpověď a přeji krásný den.
Jana Kejšarová}
Podívejte se prosím na dokument "Opravy úč. závěrek od předání do CSÚIS do schválení ÚZ přísl. orgánem" z 24.10.2022.
V podobných případech chyb s vlivem na vypovídací schopnost závěrky bych viděla jako relevantní, aby PO závěrku opravila, poslala znovu do CSÚIS a vy jí pak schválili již po opravě.
Postup je pak takový, že půjde ke schválení již opravená závěrka.
Závěrku lze schválit nebo neschválit, jiná možnost není. Není ale potřeba jí nejprve neschvalovat, rovnou jí schválíte jako opravenou - ať už opravy proúčtují do loňska nebo letoška. Případně lze projednat, že se např. posouvá termín schvalování s tím, že dáváte PO prostor pro výše popsanou nápravu.
V roce 2024 nám byla Oznámením přislíbena dotace od Stř.kraje na opravu kanalizačních šachet 240 000 Kč a rekonstrukci chodníku 420 000 Kč. Bohužel mojí chybnou komunikací s vedením obce jsem považovala dotaci za neinvestiční - vzhledem k Názvu projektu: Oprava kanalizačních šachet a rekonstrukce chodníku (kde se opotřebovaná dlažba vyměnila za novou, ale ze stejného materiálu).
Do konce roku 2024 jsme již další dokumenty jako je smlouva nebo rozhodnutí o dotaci neobdrželi. Náklady na opravu šachet a chodníku však byly v roce 2024. Proto jsem slíbenou dotaci zaúčtovala na podrozvahu MD 915 DAL999 a dohad dotace na MD 388/DAL 672. Bohužel dne 25.3.2025 jsme obdrželi smlouvu na tyto dotace, ve které se píše, že se jedná o investiční dotaci.
Prosím o návrh řešení - jak účtovat v roce 2025. Děkuji}
V podobných případech se těžko něco radí, musíte to vykomunikovat v prvé řadě s poskytovatelem. Kraj by vám mohl uznat změnu druhu dotace. Jinak byste to museli účelově kvůli dotaci změnit na investici, ale to by zase bylo porušení účetních předpisů - jestli je to obojí skutečně neinvestice.
Jediné možné ještě je zkusit argument pro TZ - např. rozšíření chodníku, nově bezbariérovost apod. Zkusit najít nějakou změnu nového oproti původnímu. U opravy kanalizačních šachet také. Určitě nerozhoduje název, je pravda, že když se to nazve oprava, měla by to být oprava - neinvestice, rekonstrukce je spíše ve smyslu TZ. Ale pojmy jsou často používány špatně, vždy rozhoduje konkrétní technické řešení.
Víc vám bohužel v současné chvíli nedovedu poradit. Přeúčtování na investici by bylo zápisem 021 MD/ 408 D, ale viz výše, kraj pak může krátit dotaci když při kontrole zjistí, že to mělo být účtováno jako investice. Musela byste opravit i dohadu, zápisem 408 MD/ 388 D a doúčtovat jí správným zápisem 388/403, ale to opravdu jen v případě, že byste našli argument pro TZ u obou akcí, jinak doporučuju komunikaci s poskytovatelem.
A pro příště - dohadu dotace účtujte, až když máte rozhodnutí nebo smlouvu, přísliby nebývají dostatečně závazné.
V loňském roce jsme zahájili akci přístavba víceúčelové budovy, vybudování parkoviště, návsi a autobusové zastávky. Ve víceúčelové budově se nachází prodejna potravin, pro kterou budou postaveny dočasné mobilní kontejnery s vodovodní a kanalizační přípojkou. Tyto kontejnery budou v pronájmu. Po pročtení dotazů si myslím, že náklady na dočasnou prodejnu nebudou vstupovat do rekonstrukce budovy. Přípojky jsou vybudovány také jen na dobu rekonstrukce a poté budou zaslepeny. Nevím, jestli je dát na účet 021 a po zaslepení vyřadit.
Na celou akci je jeden projekt a dotace z MMR. Jednotlivé stavby se budou zařazovat samostatně po kolaudaci. Nejspíš se budou muset náklady na projekt zařadit k jednotlivým stavbám a stejně tak i dotace z MMR.
Prosím o kontrolu, jestli jsou moje úvahy správné.}
Jestli to správně chápu, tak mobilní kontejnery budou sloužit dočasnému provozu prodejny po dobu rekonstrukce. Pronájem prostor při rekonstrukci je provozní náklad. Vy ale pořídíte dočasné stavby, které budete prodejně pronajímat? Není to klasické zařízení staveniště, takže ve vyhlášce k této kategorii jednoznačnou odpověď nenalezneme. Nicméně věcně to nesouvisí s pořizovaným majetkem (TZ), ale se zajištěním provozu po dobu rekonstrukce, proto s vám souhlasím v tom, že to nebude náklad vstupující do ceny TZ.
Protože to ale z pozice obce bude pořízení dočasné stavby, tak v případě, že bude životnost déle než rok, měly by se zachytit na účtu 021 s životností dle doby trvání stavby. Nevím ale, jak na to nahlížejí podmínky dotace - pokud by byla investiční dotace i na tuto část, tak jak to řeší z hlediska udržitelnosti.
Vaše závěrečné úvahy jsou také správné - společné související výdaje typu projekt na celek, by se měly mezi jednotlivé stavby rozpočítat poměrem pořizovacích cen každé stavby děleno celková pořizovací cena všech staveb. Stejným poměrem rozpočítáte i dotaci mezi jednotlivé stavby. Pokud bude dokončováno postupně a celkovou PC tedy budete znát až na konci, lze použít poměr cen z rozpočtu.
Dobrý den, potřebovala bych poradit jak zaúčtovat přijatou dotaci ve výši 1 030 278,08,-. Rozhodnutí o poskytnutí dotace je z roku 2024. Ke konci roku jsem zaúčtovala dohad ve výši 1 030 279,-- Vznikl tedy rozdíl 0,92. Prosím o následující postup. Dále jsem zjistila, že se mělo účtovat na podrozvahu v okamžiku přijmutí rozhodnutí. Jde s tím ještě něco dělat? Moc děkuji.}
Začnu odzadu - v okamžiku, kdy obdržíte fyzicky dotaci na účet, podrozvaha se odúčtovává. Takže když jste jí opomněli účtovat, teď už to neřešte a pamatujte si pro příště.
Nevím, jestli je dotace investiční nebo neinvestiční ale rozdíl od dohady je tak malý, že to vůbec nemusíte řešit a jednorázově jej zaúčtujete na účet 672.
V programu IROP dochází k vyúčtování schválením závěrečné platby, tzn. pokud je přijetím peněz dotace administrativně vyúčtována, zaúčtujete vypořádání takto:
346 MD 1 030 278,08 Kč, 672 MD 0,92 Kč/ 388 D 1030279 Kč a příjem 231 MD/ 346 D.
Kdyby dotace ještě nebyla vypořádaná, účtovali byste příjem dotace jako zálohu 231/374, snížily byste dohad 388 minus MD/ 672 minus D a až při vypořádání byste účtovali o dotaci v již konečné výši zápisem 346/388. Volím u snížení dohady rovnou takto účet 672 s tím, že nemusíte řešit, zda je to investiční nebo neinvestiční dotace - není zas tolik nezbytné zobrazovat rozdíl od dohady přes účet 403 (je to ve výsledku stejné jako složený zápis pro případ investiční dotace 388 minus MD/ 403 minus D a zároveň 672 MD/ 403 D).
Prosím o radu - zařazení majetku. V roce 2024 obec rekonstruovala most, který byl dokončen 10.12.2024.Dala jsem k 31.12.2024 do nedokončeného majetku v celkové částce 7.200 000,-(v částce i dotace JMK 750.000,-) Kolaudační rozhodnutí 13.1.2025 nabylo právní moci 29.1.2025.Ale pak se ke mě ještě dostala fa za stavební dozor dne 24.1.2025(DUZP 21.1.25) .Tato faktura v částce 312.180,- byla uhrazena 3.2.2025.K datu kolaudace dám most do majetku jako technické zhodnocení v částce 7.200 000,- a teď nevím jestli k tomu můžu přičíst i tu fa za stavební dozor nebo až k 3.2.zařadím na kartu majetku už jen jako změnu ceny. Nejsem na obci dlouho a nerada bych udělala nějakou chybu. Děkuji}
Stavební dozor věcně patří do ceny TZ. Když není k datu zařazení vyfakturován, ale plnění bylo poskytnuto v době pořizování majetku, účtuje se dohada 042/389 - tento zápis slouží obecně k zobrazení nevyfakturovaných plnění do ceny majetku při jeho zařazení. Následná faktura se pak zaúčtuje již jen 389/321.
Ve vašem případě je to ale zbytečné. Faktura za dozor přišla dříve, než nabylo právní moci kolaudační rozhodnutí. Takže do ledna fakturu předepíšete 042/321, TZ zařadíte 29.1.2025 v celkové ceně včetně faktury za dozor. V únoru zaúčtujete úhradu faktury 321/231.
Investiční dotace nesnižuje vstupní cenu majetku, patří na účet 403 - při zařazení majetku se má zaúčtovat dohada 388/403, jestli ještě není vyúčtovaná a dotace se má zadat na kartu majetku, aby se mohla začít rozpouštět do výnosů.
Budu zařazovat kuchyň a bar. (investiční dotace-kuchyň není součástí budovy kulturního domu) Aby mohla být napojena nová kuchyň, bylo potřeba udělat v části kuchyně novou vodoinstalaci (nové umístění myčky a výměnu starých trubek vody).
1) Mám práci, která se týká rozvodů vody, rozpočítat jen na dřez, vodovodní baterii bojler a myčku nebo je potřeba tuto práci rozpočítat i na všechny kuchyňské skříňky?
Klasifikace: 31.02.10 kuchyňský nábytek a délku účetních odpisů může být 15let?
Majetek bude zařazen (zvlášť na kuchyň 022 a bar 022) jako soubory(s rozpisem: skříněk ,spotřebičů,..) Následně je zažádáno o dotaci na tento majetek čekáme na podpis.
2) Protože majetek bude již zařazen a dotace bude přiznaná jiný měsíc - až později. Přiznaná dotace se na karty majetku zařadí až v měsíci přiznání dotace? (nebo až přijde na účet?)
3) Dobropis na drobný dlouhodobý majetek(tiskárna) pořízený v jiném roce zaúčtuji:
321/649
231-2324/321 (a paragraf, kterého se týká 6171)
vyřazení: 088/028 a 999/902
Moc Vám děkuji}
1. Jestli to dobře chápu, v budově KD se vyměnila původní kuchyň za novou s tím, že je evidována jako samostatná věc. Mělo by tedy dojít k vyřazení staré kuchyně a zařazení nové na účet 022 (cena nad 40 tis. Kč).
Rozvody bych neúčtovala do ceny kuchyně, mohou být součástí stavby, tzn. TZ budovy a tím vám odpadne starost s rozpočítáváním.
S klasifikací souhlas.
Kuchyňskou linku nemusíte zařazovat jako soubor věcí, to je vcelku zbytečné, plní funkci dohromady jako jedna věc. Zvlášť můžete zařadit jen spotřebiče.
Bar by mohl jít také do ceny stavby, tzn. do ceny celkového TZ - jestli se tam dělali i jiné práce. Ale rozhoduje technické řešení, může být i samostatnou věcí.
2. Nejsem si jistá, co přesně myslíte tím přiznáním dotace. Jestli máte rozhodnutí/smlouvu, pak byste k datu zařazení majetku měli dotaci zadat na majetkovou kartu a zaúčtovat dohadu 388/403. Jestli ale dotace není závazně přiznaná - není ještě podepsaná smlouva nebo vydáno rozhodnutí, pak dotaci můžete zadat na kartu až při vyúčtování, kdy jí předepíšete i účetně 34x/403 a začne se nově rozpouštět od dalšího měsíce. Každopádně se nečeká na příjem peněz, to v tom nehraje roli.
3. Souhlas.
V roce 2023 jsme uzavřeli dohodu o poskytnutí dotace z části investiční a z části neinvestiční. Zaúčtovala jsem na 955. Akci jsem uskutečnili v roce 2024. K 31.12.2024 byla podána žádost o platbu s tím, že peníze obdržíme až po závěrečném vyúčtování. K 31.12.2024 jsem tedy neúčtovala nic, dotace je vedena stále na podrozvaze. Je to správně?}
Správně máte o podmíněné pohledávce účtováno na podrozvaze. Odúčtovávat z ní budete, až vám přijdou peníze na účet nebo až budete účtovat o vyúčtování (ZVA), pokud ZVA proběhne dříve než fin. prostředky budete mít připsané na ZBÚ.
Píšete, že akce se uskutečnila v roce 2024. V tu chvíli byste v tom roce měla mít označené uznatelné výdaje v procentním podílu dotace, max. do výše dotace UZ a popřípadě nástrojem a zdrojem.
Nezmiňujete se o jakou dotaci přesně jde, tak pouze všeobecně. Pokud majetek nebyl uveden do užívání, tak k 31.12.2024 jste měla účtovat o dohadné položce k investiční dotaci zápisem 388 MD / 403 D a dohadnou položku k neinvestiční dotaci 388 MD / 672 D, opět v procentním podílu dotace, max. do výše dotace. Je možné, že tu neinvestiční dotaci máte na nepřímé výdaje, které jsou specifické v tom, že často patří do ceny investice, ale je na ně čerpána neinvestiční dotace. To se řeší použitím neinvestičního ÚZ a neinvestiční příjmové položky, jinak se ale mají nepřímé výdaje účtovat v souladu s účetními předpisy (tzn. mohou být účtovány do ceny investice, v RS i účetnictví). V tu chvíli byste nepoužila účet 672, ale účet 403. Ale jak jsem psala výše, neznám přesně o jakou dotaci se jedná, tak jenom malá poznámka.
Pokud však majetek byl zařazen do užívání, tak o časovém rozlišení účtujete právě k datu zařazení majetku do užívání. Dotace se zapíše na kartu majetku a začne se od následujicího měsíce po zařazení spolu s odpisy rozpouštět zápisem 403 MD / 672 D.
Účtování schváleného ZVA: předpis 346 MD / 388 D a přijatá platba 231 MD / 346 D. Píšete, že finanční prostředky obdržíte až po ZVA. Až budete účtovat o předpisu ZVA nezapomeňte odúčtovat podmíněnou pohledávku z podrozvahy.
Pokud by peníze přišly dříve než budete účtovat o ZVA, tak příjem fin. prostředků bude účtován zápisem 231 MD + RS / 374 D a odúčtování z podrozvahy 999 MD / 955 D. Následně předpis ZVA: 346 MD / 388 D a zúčtování zálohy 374 MD / 346 D.
Dobrý den, prosím o radu jak správně označit výdaje(příjmy) na počítačovou učebnu, na kterou jsme žádali dotaci z IROP.
poskytnutá dotace (obdržíme v roce 2025) 1073960,53,-
zdroje financování: 80% EU 904387,82,- 15% SR 169572,71-, VZ 5% 56524,25
Celkové způsobilé výdaje 1130484,78
přímé výdaje 1056527,83
nepřímé výdaje 7% 73956,95
Dala jsem na podrozvahu 915/999 1056527,83, ale asi mělo být 1073960,53
Máme jedinou fa na pc učebnu v částce 1172657,-.
Žádali jsme o změnu části dotace na neinvestiční, protože byla celá dotace investiční. Změna byla provedena na:
Investiční 80% 73568,- 15% 13794
Neinvestiční 80% 830819,82 15% 155778,71
Prosím o informaci, jak má být faktura správně rozúčtovaná.
Mám takto investiční: EU 3113 6122 17519 149 5 4 73568,-, SR 3113 6122 17518 149 1 4 13794,-, VZ 3113 6122 149 1 4 4598,- .
Ale neinvestiční mám nejspíš špatně, protože jsem z faktury vzala nepřímé výdaje 67034,-, ale celá faktura nám byla schválena jako způsobilá. Jak by měly být účtované výdaje na neinvestiční dotaci správně a lze ještě nějak opravit?
Dohad k 31.12.2024 na INV 87362,- 388/403
Dohad k 31.12.2024 na NIV 1026662,15 388/672, ale také špatně, prosím v jaké částce měl dohad být a lze opravit při vyúčtování?
Příjem dotace INV 231 4216 17519 149 5 4 73568/ 374
17518 149 1 4 13794/ 374
Příjem dotace NIV 231 4116 17085 149 5 4 830 819,82/ 462
17084 149 1 4 155778,71/462
Rok 2024 už mám uzavřený, takže nic už neopravím. Největší chaos mám v částkách, tak snad mi aspoň něco poradíte. Předem děkuji.}
Na účtu 915 se zobrazuje podmíněná pohledávka z titulu dotace, MF tam chce sledovat celkovou výši dotace, kterou máte ještě obdržet, tzn. snižuje se vždy o přijaté zálohy. Takže máte pravdu v tom, že jste měli účtovat na podrozvahu nikoliv způsobilé výdaje, ale očekávanou dotaci. Místo účtu 915 volíme účet 955, pokud se vypořádání dotace očekává za déle než rok.
Investiční výdaje značíte dobře - vlastní podíl do celkových způsobilých investičních výdajů jen nástrojem a zdrojem 1, vypadá to úplně v pořádku.
U neinvestičních výdajů musíte používat ÚZ 17084 pro podíl SR a ÚZ 17085 pro podíl EU. Je potřeba v tom všem rozklíčit neinvestiční dotaci (na vybavení?) - tam budete značit procenticky např. tedy položku 5137 a paušální neinvestiční dotaci, kterou určují z celkové výše všech přímých výdajů (investičních a neinvestičních).
U nepřímých výdajů je nutné si ujasnit, jestli reálně vůbec nějaké vznikly, když máte jen jednu fakturu, vypadá to, že tato faktura je asi jen na přímé výdaje, nepřímé výdaje jsou typově výdaje na projektovou dokumentaci, administraci dotace, výběrové řízení, tam asi nějaké skutečné výdaje vznikly, ale fakturovány byly odděleně od této hlavní realizační faktury. To by znamenalo, že celá neinvestiční dotace nebude označena na této jedné faktuře, ale část ve výši nepřímé dotace se vztahuje na jiné faktury.
Jestli se jedná o fakturu roku 2024, opravit značení již nelze, jedině po dohodě s krajem, jestli by vzali ještě opravený výkaz.
Dohady se měly účtovat podle struktury dotace ve výši očekávaní investiční dotace a neinvestiční dotace. Rozhodují vždy skutečné vynaložené výdaje - v rozhodnutí máte způsobilé výdaje 1130 tis. Kč, faktura je v nižší částce, takže máte nárok na dotaci jen ve výši 95 % skutečných přímých výdajů plus k tomu dotace 95 % z částky 7 % přímých výdajů (to je výše nepřímé dotace).
Příjem dotace účtujete dobře, jen nevím, proč u neinvestiční volíte protiúčet 462, to je nějaký překlep asi, vracet to nebudete a navíc tento účet slouží pro poskytnuté NFV, takže správně také 231/374 (nebo 472, pokud vypořádání zálohy bude za déle než rok od přijetí).
Dohadu neinvestiční dotace bude potřeba opravit - udělejte v tomto roce, můžete počkat na vyúčtováná, až budete vědět konečnou částku, použijete při opravě účet 408, kdyby rozdíl byl významný (více nže 260 tis. Kč nebo 0,3 % aktiv netto), investiční dotace byla dohadovaná asi také mírně nepřesně, protože jak píšu výše - celkové způsobilé náklady jsou o něco nižší než náklady z rozhodnutí, ze kterých určil dotaci poskytovatel - jestli jste nedokládali ke změnovému rozhodnutí rovnou i jinou částku nákladů.
Majetek už se měl asi zařadit, v takovém případě se má dotace dohadovat k datu zařazení a začát od dalšího měsíce rozpouštět.
Omlouvám se, ono se to těžko vysvětluje obecně a popsat to vše číselně konkrétně už je časově na zakázku. Navíc by se tam muselo doplnit i info o těch ostatních fakturách na nepřímé výdaje, abychom mohli přesně stanovit, jak rozúčtovat tu jednu fakturu.
Dobrý den, obec ve 100% vlastnící školskou právnickou osobu. Musí obec dělat rozpočtové opatření na dotaci, které je jenom průtoková (z IROPU Ministerstvo pro místní rozvoj), když ji dále zasílá své základní škole.
Popřípadě jaký správný § a položka ? Při příjmu a při výdeji ? Děkujeme moc}
Ano, i na průtokovou dotaci musíte udělat rozpočtové opatření.
Příjmovou položku volíte podle poskytovatele dotace. Píšete o dotaci z MMR - IROP, u příjmu použijte buď neinvestiční pol. 4116 nebo investiční pol. 4216, podle dotace. Co se týká výdaje, tak u neinvestiční dotace použijete pol. 5336 a u investiční dotace pol. 6356. Par. se určuje podle činnosti PO. Pokud se jedná např. o ZŠ, tak par. je 3113.
Účetní zápis příjmu je 231/375 a výdaje 375/231 + k tomu stanovené značení.
Dobrý den,
paní Schneiderová, chtěla jsem se zeptat na účelový znak u nepřímých nákladů. Značí se účelovým znakem nepřímé náklady jen u dotací z IROP nebo se musí značit neinvestičním účelovým znakem všechny dotace u kterých jsou v rozhodnutí nepřímé náklady? Týká se značení nepřímých nákladů účelovým znakem i u dotace Interreg Česko - Polsko 2021-2027?}
Značení NZÚZ nevyplývá z podmínek jednotlivých dotací, ale z pravidel rozpočtové skladby. Takže je úplně jedno, z jakého konkrétního dotačního programu prostředky čerpáte, značit se výdaje mají, když jsou kryté dotací.
Nepřímé výdaje jsou specifické v tom, že často patří do ceny investice, ale je na ně čerpána neinvestiční dotace. To se řeší použitím neinvestičního ÚZ a neinvestiční příjmové položky, jinak se ale mají nepřímé výdaje účtovat v souladu s účetními předpisy (tzn. mohou být účtovány do ceny investice, v RS i účetnictví).
Další jedinečností nepřímých výdajů je to, že je na ně určována paušální dotace a tedy skutečné nepřímé výdaje nabývají různých hodnot a nemají přímou vazbu na výši nepřímé dotace. To platí obecně pro všechny paušální dotace - ty se nevypočítávají z výše skutečně vynaložených výdajů, ale např. u IROP a OPŽP se vypočítávají procentem ze skutečných přímých výdajů, u jiných programů jsou paušální výdaje určovány na základě výpočtu a pravidel poskytovatele.
Obecně platí, že máte značit NZÚZ skutečné nepřímé výdaje (respektive obecně výdaje, na které je paušální dotace) do výše dotace. Pokud zbyde prostor a je to dotace spolufinancovaná z EU, značíte i vlastní podíl. Toto je postup, který metodiciky stanovilo MF.
Dobrý den, svazek obcí obdržel v roce 2024 investiční a neinvestiční dotaci na "Podporu nemotorové dopravy" z krajského úřadu. Vyúčtování s krajem proběhlo do 31.1.2025 dle Smlouvy. Nyní budou zúčastněné obce doplácet svoje podíly k této dotaci, a to inv. a neinvestiční. Prosím, jak bude svazek a obce tyto transfery účtovat a má svazek k 31.12.2024 zaúčtovat předpis těchto příjmů? Děkuji.}
Pokud se dotace vypořádala až k 31.1.2025, tak stačí předpisy na dotace od obcí až k roku 2025. Otázkou je neinvestiční dotace kvůli akruálu, protože tam se měla udělat dohada na dotaci od obcí 388/672 a rovněž tak za krajem, pokud náklady k akci vznikaly v roce 2024. Lze udělat i dohady na investiční část dotace 388/403, je to v souladu s ČÚS 703, ale když se dohada k 403 neudělá, tak to tak nevadí - není v ní obsažen akruální princip.
Svazek budu účtovat o investiční dotaci jako o dotaci od obcí: 231 pol. 4221 + org. k akci MD/ 348 D. Předpis bude v lednu 348 MD/ 403 D - nebo jestli se stihlo proúčtovat do roku 2024, tím lépe, ubyde vám nutnost dohady - tak nebo tak by se měl výnos proúčtovat do roku 2024.
Neinvestiční dotaci bude svazek účtovat: 231, pol. 4121 + org. k akci MD, předpis bude v lednu 348 MD/ 388 D a +/-672
(org. k akci ke každému použitému účtu). K 31.12.2024 by se měla doúčtovat dohada 388/672 (jak píšeme na začátku - na dotaci kraje i
Obce mohou účtovat jen v lednu, ale pokud měly včas informaci, rovněž měly účtovat dohadu: (572 MD/ 389 D):
V lednu: Závazek: 572(389)/349, úhrada 349/231 paragraf dle účelu svazku nebo akce, položka 5329 D - neinvestiční část dotace svazku, 6349 investiční část dotace svazku. V dotazu neuvádíte, zda byly nějaké zálohy apod. tak je v odpovědi neřešíme.
Budujeme odpadové centrum. K 31.12.2024 byla stavba dokončena.
Na stavbu máme dotaci UZ 15501 (investiční) a 15016 (neinvestiční). V podmínkách je, že musíme mít i neinvestiční výdaj, a to projekt v hodnotě řádově 550 tis. Kč, který jsme ale hradili již v roce 2021 a máme ho veden na účtu 042, protože jsme v roce 2021 nevěděli, že na projekt bude neinvestiční dotace - jakým způsobem ho z účtu 042 "dostat", aby splňoval podmínku na neinvestiční dotaci. Samozřejmě v roce 2021 byl účtování 042/3723 6121.}
Pravděpodobně máte na mysli dotaci z OPŽP, kde je automaticky na nepřímé výdaje typu PD poskytovaná neinvestiční dotace. V takovém případě nechte PD na účtu 042, dotace na ní patří na účet 403, protože účetně je to tak správně. MF pro tyto případy určilo postup takový, že nepřímé výdaje do výše nepřímé dotace značíte neinvestičním ÚZ, nepřímá dotace se označí na příjmu také neinvestičním ÚZ a neinvestiční příjmovou položkou, to je jediné, jak tu podmínku neinvestice pro tuto situaci zajistíte (jinak máte postupovat v souladu s účetními předpisy, tzn. když je to správně investiční výdaj - vstupuje do ceny investice, patří na účet 042).
Značení doplňte jen ručně na dokladu.
Acha obec účtuje s.r.o.
Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8
IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091
Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010
Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007
(preferujeme e-mailový kontakt)
Odborná pomoc
Ing. Ivana Schneiderová
Ing. Zdeněk Nejezchleb
Bc. Klára Vavrišinová
Kateřina Hudečková