Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 6 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.
Hledanému výrazu investiční dotace odpovídá celkem 801 dotazů:
Na dotaci nakoupeno 76 ks kontejnerů ve výši 1 770 236.05 Kč, max výše dotace bude 1 353 816 Kč (částečně investiční a neinvestiční), dotace nám zatím nepřišla a potřebuji zařadit do majetku kontejnery, musím vytvořit tedy 76 karet a ke každé kartě zapsat transfer ? Jak budu rozpočítávat transfer ?
Neznám bližší informace k dotaci, takže nemohu stoprocentně posoudit, co je věcně čerpáno jako investice a co jako neinvestice. Například v programu OPŽP jsou jako neinvestiční vyčleněny nepřímé výdaje.
Nepřímé výdaje jsou specifické v tom, že často patří do ceny investice, ale je na ně čerpána neinvestiční dotace. To se řeší použitím neinvestičního ÚZ a neinvestiční příjmové položky, jinak se ale mají nepřímé výdaje účtovat v souladu s účetními předpisy (tzn. mohou být účtovány do ceny investice, v RS i účetnictví). Podle MF můžete i nepřímý výdaj, je-li svým charakterem investiční, účtovat na účet 042 a dotaci na něj tedy na účet 403.
Další jedinečností nepřímých výdajů je to, že je na ně určována paušální dotace a tedy skutečné nepřímé výdaje nabývají různých hodnot a nemají přímou vazbu na výši nepřímé dotace. To platí obecně pro všechny paušální dotace - ty se nevypočítávají z výše skutečně vynaložených výdajů, ale např. u OPŽP se vypočítávají procentem ze skutečných přímých výdajů.
Za nepřímé výdaje považujeme např. výdaje na administraci projektu, výběrové řízení a další. Účtování dotace by v takovém případě mělo sledovat účtování těchto výdajů. Zároveň ÚJ by si měla ve vnitřním předpise určit zda výdaje na administraci projektu jsou součástí pořizovací ceny nebo se platí z provozních prostředků. A podle toho tento typ nákladů účtovat.
Pokud jediným neinvestičním výdaje jsou u vás z hlediska dotace výdaje nepřímé, tak je problematické, že čerpáte na přímé výdaje (kontejnery) investiční dotaci. Kontejnery by musely být investičním majetkem v jednotkové hodnotě nad 40 tis. Kč (účet 022).
Nevím jaké další náklady máte (jestli jsou), ale když si vydělím PC kontejnerů (tak jak ji máte v dotazu uvedenou) počtem kusů, tak mi vychází 23.292,60 Kč na jeden kontejner. V tu chvíli nedodržujete podmínky investiční dotace a nepořizujete DHM, ale DDHM, který by měl být financován z neinvestiční dotace. Je také možné, že všech 76 ks kontejnerů není stejných (různé velikosti, různé pořizovací ceny). Pokud to tak je, tak je důležité vypočítat jednotlivé ceny kontejnerů zvlášť podle velikosti a ceny, úplně stejným principem jako jsem počítala výše (PC/počet stejných kusů).
Pokud vyjde jednotková cena kontejnerů pod 40 tis. Kč, mělo by se to řešit - nelze čerpat investiční dotaci. Možná se stala už chyba při žádosti o dotaci a dotace měla být neinvestiční. Nedá se ještě u poskytovatele změnit typ dotace z investice na neinvestiční? Zkuste to prověřit.
Musely byste z toho jedině účelově tvořit soubory, což moc nedoporučujeme. Se souborem jako takovým jsou problémy, musí se zvolit pravidla pro vyřazování a dále je někdy těžké rozhodování o tom, co vlastně ještě bude k souboru patřit a co ne. Soubory jsou vhodné u majetku, pokud věci jsou funkčně provázané. Soubor ale automaticky netvoříme jen proto, že pořizujete hromadně více stejných věcí, tak jak je to ve vašem případě. Poskytovatelé to v minulosti i napadali a sankcionovali.
Dotace se rozděluje podle poměru cen jednotlivých majetkových karet na celkové ceně, přiřazujete jí ve vypočtené výši na jednotlivé karty majetku.
Rozdělení investiční a neinvestiční dotace by mělo v prvé řadě odpovídat rozdělení od poskytovatele. Zároveň by mělo být v souladu s druhem pořizovaného majetku. Majetek, který patří na účet 022 má dotaci evidovanou na účtu 403 a rozpočítanou na jednotlivé majetkové karty. Majetek na účtu 028 má dotaci mít zachycenou na účtu 672.
Pokud budete potřebovat něco dojasnit, ozvěte se na e-mail jitka@obecuctuje.cz - z odpovědi nevíme, jaká část dotace je investiční a jaká neinvestiční, možná to máte rozděleno správně v logice, že na kontejnery do 40 tis. Kč čerpáte neinvestiční dotaci a na kontejnery nad 40 tis. Kč dotaci investiční...
Budeme zasíťovat pozemky k prodeji a získali jsme investiční dotaci - "Projektová dokumentace - infrastruktura pro 24 RD" ve výši 200.000,-Kč. Celková cena projektu činí 945 010,- Kč. Dotace nám přišla na účet v loňském roce. Letos máme 2 faktury na projektovou dokumentaci. Zaúčtovala jsem první fa v 1/2025 321/ 231 UZ 00246 3639 6121 661.507,- a 042/321 a druhou fa v 10/2025 stejně, akorát bez UZ. Nevím zda má být UZ jen do výše dotace 200.000,- nebo na celou částku projektu 945.000,-. A zařazení do majetku bude v 10/2025 021/042.
Pokud vím, tak zrovna váš kraj požaduje značit ÚZ celou výši výdajů projektu. Můžete si to pro jistotu ověřit přímo u nich jako poskytovatele nebo i ve sjednané smlouvě. Značení by tedy bylo např. ÚZ ve výši celkových výdajů a k tomu přidat org ve výši dotace 200 tis. Kč nebo u vlastního podílu, aby to bylo vzájemně nějak odděleno. "Nařízený" interní krajský ÚZ vám tím v účetní větě nahradí vaše interní značení - běžně používáme org do výše celkových výdajů, vy zde místo toho použijete ÚZ, který ale nevstoupí do výkazu Fin 2-12 M.
K datu dokončení a předání nebudete PD zařazovat do majetku. Váže se k plánovaným sítím, které jsou předmětem projektové dokumentace. Teprve po dokončení sítí byste cenu PD měli jako související výdaj rozpočíst do jejich ceny. Nevím, které sítě jsou předmětem projektu, ale asi něco typu veřejná část vodovodu, kanalizace, veřejné osvětlení apod. Raději upozorňuji, že by nemělo být na dotaci pořizováno něco, co prodáte dříve, než uplyne doba udržitelnosti dotace.
Značte všechny účty k projektu zvoleným org - 042, 321 apod., abyste splnili oddělené sledování projetku v účetnictví (nejen příjmy a výdaje).
Prosím o radu, jak opravit účet 403, na který jsem účtovala přes dohadnou položku 388. Očekávaná dotace z SFŽP na FVE.
Účtováno k 31.12.2024 388/403 - 344.459,19 Kč a 915/999.
V únoru 2025 nám byla na účet zaslaná dotace, která byla rozdělena na investiční a neinvestiční. Bohužel, vloni jsem účtovala jako investici.
Příjem dotace neinvestiční 231-ÚZ 90007 Np 1715- pol.4113-129.241,89/346.
Příjem dotace investiční 231-ÚZ 90504 Np 1715-pol.4213-215.217,20.
a odúčtování z podrozvahy 999/915 - 344.459,19.
V únoru jsem odúčtovala takto :
346 MD -215.217,20/403D 215.217,20
346 MD - 129.241,99/672D 129.241,99
388 D - 344.459,19 / 403 MD 344.459,19
Nyní mám problém s přílohou C.1, která mi nesedí na rozvahu účet 403.
Na úvod poznámka - zápis 915/999 se má účtovat k datu podepsané smlouvy/ vydání rozhodnutí. Je možné, že se k vám dokumenty dostaly v lednu a zpětně jste účtovala do prosince.
Jestli účetní zápisy chápu dobře, tak jste v únoru zrušila dohadnou položku a zaúčtovala nově předpis. Ověřovala jsem si výši vašich aktiv a není problém opravit částečně výnos ve vztahu k loňskému roku letos na účet 672 (nemusíte pro opravu v tomto případě používat účet 408). Jestliže je dotace přijetím vypořádaná, účtujete ve výsledku správně.
Mělo by navíc dojít k opravě výše dotace na kartě majetku.
Ale upozorňuju, že neznám okolnosti případu - jestli veškeré výdaje mají být správně investiční, jsou zařazeny v ceně majetku na účtu 042, není dobře "ohýbat" účetnictví na druh dotace. Může to být poskytovatelem vytknuto a sankciováno jako porušení účetních předpisů. Vzniká pak tady patová situace, protože i porušení druhu dotace (čerpání neinvestiční dotace na investici) bývá postihováno (kromě varianty nepřímé dotace, ale ta se myslím tohoto programu netýká).
Pokud zjistíte, že je to případ, který popisuju, tzn. správně neměla být vůbec čerpána neinvestiční dotace, protože všechny výdaje jsou účetně investicí, je nutné zkusit požádat o změnu druhu dotace, což ale u proplacených dotací nebývá často již možné.
Tak jsem vás možná nepotěšila, ale než se budete lekat, ověřte, na co se věcně čerpala neinvestiční dotace - mohou v tom být výdaje na administraci dotace (tam se můžete rozhodnout neúčtovat je do ceny majetku) nebo třeba nějaké přípravné studie, které do ceny FVE nešly. Jiné druhy neinvestičních výdajů k FVE mě momentálně typově nenapadají.
V příloze C.1 to možná dělá nepořádek kvůli použitým analytikám. Ověřte, jestli jste při účtování letos použila analytiku u účtu 403 takovou, jaká byla použita při účtování původní dohady na účtu 403 (tedy aby i oprava dohady vstupovala do C.1).
Máme v majetku města krematorium - národní památku, krematorium začínáme rekonstruovat, mám v ruce Rozhodnutí o poskytnutí dotace (dle kterého nevyčtu, zda se jedná o investici či neinvestici) a zároveň i fakturu, kterou mám dle investičního oddělení již zaúčtovanou rozpočtově na položce 5171 zatím bez UZ. Nyní chtějí provést opravu původního zaúčtování doplněním UZ (investičních), když jsem jim sdělila, že položka je neinvestiční a UZ investiční, tak mi chtějí dát ještě opravu položky z položky 5171 na položku 6121.
Potřebuji si ujasnit, zda Rekonstrukce budovy krematoria - národní památky může být zaúčtovaná s položkou 6121 a UZ investiční? Nebo zda mohu zaúčtovat požadavek investičního oddělení na zaúčtování položky 5171 s UZ investičním (což se mi teda vůbec nezdá)?
Omlouvám se, ale charakter prací nedokážu posoudit, protože k tomu nemám žádné informace, tak to prosím zkonzultujte s investičním oddělením, zda se z technického hlediska jedná o opravu (neinvestici) nebo TZ (investici).
Pokud byste měli investiční dotaci (investiční ÚZ) tak by se mělo jednat o investici - TZ, pol. 6121. Sama ale píšete, že z rozhodnutí to nevyčtete, tak si raději ověřte i to, že opravdu má být použit investiční ÚZ. Administrátor dotace vám to musí sdělit. Pokud by dotace byla investiční, museli byste najít argument pro TZ, protože použít investiční dotaci na opravu je porušením stanoveného druhu dotace. Případně lze zkusit žádat o změnu dotace na neinvestiční, pokud by to účetně byla oprava a čerpali byste na to chybně investiční dotaci.
Úhrady nákladů v případě TZ by měly být s investiční pol. 6121 a účet 042. Pro neinvestici ve smyslu opravy části stavby bez změny parametrů se používají neinvestiční (provozní) náklady, např. pol. 5171, 5169 a účet 511, 518. A v tomto případě by dotace měla být neinvestiční, včetně ÚZ.
TZ u památek nebývá časté, památkáři i většinou dávají neinvestiční dotace, protože zde bývá účelem uvedení do původního stavu, nikoliv nějaké nové parametry památky.
Když to shrnu, měli byste předně ověřit druh dotace, která na to je čerpána, abyste neporušili podmínky a dále i účetní hledisko - zda je to TZ nebo oprava krematoria a je nutné na základě těchto informací správné účetní řešení dát do souladu s druhem dotace.
Objevují se situace, kdy u kapitálové položky 6121 použijete neinvestiční ÚZ, ale to je situace nepřímých výdajů u vybraných dotačních programů. Troufám si říct, že to, ale v tuto chvíli není váš případ. Přímé realizační výdaje, pokud jsou investiční, se neinvestičním ÚZ určitě značit nemají.
Potřebuji poradit se zaúčtování výdajů na výstavbu MŠ, která bude poskytunuta EX POST z MMR programu IROP RČ projektu:CZ.06.04.01/00/22_020/0003856. Faktury za stavební práce rozdělím na příspěvek Unie 85%, státního rozpočtu 5% a vlastní zdroje 10%
Faktura v hodnotě 1 525 432,- 042/321,
úhrada 321/231 §3111, 6121 orj 26 ÚZ 149517519 ve výši 1 296 617,-Kč
úhrada §3111,6121, orj. 26 ÚZ 149117518 76 272,-
úhrada §3111,6121 orj. 26 ÚZ 149100000 152 543 ,-Kč.
A faktura za technický dozor? je nepřímý výdaj? a tedy neinvestiční dotace? a účtuji UZ 17084 a 17085? Prosím poraďte i zaokrouhlování v rámci rozdělení úhrad faktury.
Rozdělení a značení přímého výdaje máte dobře. Takto postupujeme, když je celý výdaj způsobilý. Celkově pak značíme do výše dotace - je potřeba ohlídat NZÚZ v součtu za všechny faktury.
Z hlediska zaokrouhlování jednotlivých podílů máme z MF tuto informaci:
„Pořadí zdrojů je EU podíl, SR podíl, podíl SF, další veřejné zdroje od obcí a krajů, jiné veřejné zdroje, soukromé zdroje, přičemž EU podíl se zaokrouhluje dolů, další podíly matematicky a poslední podíl dopočtem. Tedy v případě, že jsou pouze dva zdroje (EU a SR), se zaokrouhluje EU podíl na 2 desetinná místa dolů, SR podíl dopočtem."
Ale opět je potřeba to pak na závěr srovnat na přesná čísla dle konečného nároku.
Faktura za technický dozor je nepřímý výdaj. Správně uvažujete, že u něj použijete neinvestiční ÚZ, ale investiční položku 6121 ponecháte (půjde to do ceny investice na účtu 042, neinvestiční dotace se proto zobrazí na účtu 403).
U nepřímých výdajů existuje výklad MF, podle kterého nemusíte aplikovat procentické rozpočítání. Nepřímé výdaje značte proto nejprve rovnou do výše nepřímé dotace EU, potom teprve podíl SR a následuju vlastní podíl, podle toho, jestli zbyde prostor - skutečné nepřímé výdaje nabývají proti nepřímé dotaci různých hodnot, proto lze využít tento zjednodušený postup, kdy značíte nejprve podíl EU, pak když jsou výdaje dostačující značíte postupně do výše podílu SR a vlastní podíl až jako poslední. Případný zbytek, kdyby skutečné výdaje byly vyšší, než nepřímá dotace, se značí jen orj jako nezpůsobilý výdaj.
V roce 2022 jsme obdrželi dotaci z MMR - Obnova místních komunikací ve výši 9.513.771 Kč. Část byla neinvestiční (8.520.157 Kč), menší část investiční (993.614 Kč), tedy pokaždý jiný UZ. V r. 2023 proběhlo ZVA a zařazení investiční části (opěrná zeď) do majetku. Letos jsme měli z MMR kontrolu a nelíbilo se jim rozdělení výběrového řízení a i přes dokonale vypracované námitky nám na základě Výzvy vyměřili vratku části dotace. Nejedná se o žádnou nízkou částku, konkrétně o 2.388.443,- Kč. Zastupitelé zvažovali další kroky proti Rozhodnutí a Výzvě, ale nakonec vzali v potaz všechna rizika a dospěli k závěru dotaci vrátit, byť s tím nikdo nesouzní. V předchozích odpovědích uvádíte, že nemáme na kartě majetku měnit výši dotace. Jak mám prosím postupovat, bude správně: 374X231 po. 5904, par. 2212, 388 minus x 403 minus, 672x403. A jaký prosím uvádět UZ?
To je opravdu nemilé, ale bohužel se to stává. Máte pravdu, že v souladu s předpisy je neměnit dotaci na kartě majetku. V případě, že je ale vratka investiční dotace významná, doporučujeme odchylku od metody - musíte to popsat v příloze závěrky, pak lze o vratku korigovat účet 403.
Ve vašem případě však výše vratky převyšuje o dost samotnou investiční dotaci, takže je vázána poměrově více k dotaci neinvestiční. Pokud vám poskytovatel sám neurčil, jaká část vratky se váže k investiční dotaci a jaká k neinvestiční, berou to podle mě jako obecnou sankci, bude nejjednodušší účtovat, jak uvádíte, tedy i ten zápis 672/403 a neměnit dotaci na kartě majetku.
ÚZ si ale raději ověřte přímo u poskytovatele – zda investiční nebo neinvestiční, ale vzhledem k výši vratky by byl rozumný celkově neinvestiční.
Na závěr ještě poznámka - položka 5904 se používá u vratek na základě výzvy (mimo PRK), položka 5364, kdyby to byla vratka v rámci vyúčtování. Tady to bude možná taková kombinace, takže položku 5904 jako správnou nevylučuju (někdy je potřeba si to vyjasnit raději s poskytovatelem).
V roce 2024 jsme obdrželi potvrzení o přijetí žádosti o dotaci na projekt rozvoje venkova. Neúčtovala jsem. V tomtéž roce jsme nakoupili traktor za 289.900 Kč a tři kusy DDHM celkem za 108.680 Kč. Tyto jsem zařadila do majetku. Traktor byl zakoupen v prosinci, takže odpisy od ledna 2025. V dubnu 2025 jsme obdrželi dohodu o poskytnutí dotace a sice 35% příspěvek EZFRV a 65% příspěvek z národních zdrojů. Dotace nám zatím na účet zaslána nebyla.
Protože je to moje první účtování dotace, prosím o radu, jak zaúčtovat dohodu o poskytnutí dotace a poté její příjem. Jak rozdělit investiční dotaci mezi DHM a DDHM ? Do karty majetku zapíši dotaci po přijetí i k DDHM? Neudělala jsem chybu, když jsem zatím nic neúčtovala?
Začnu odzadu - chybu jste neudělala, když jste v roce 2024 nic neúčtovala, protože až teprve v dubnu 2025 byla dotace závazně přiznaná. Dohodu o poskytnutí dotace jste měla předepsat do podrozvahy zápisem 915 MD/ 999 D ve výši dotace (když je vyúčtování za déle než rok, volí se dlouhodobý účet 955).
Nejedná se o běžný účetní případ dotace, protože vám jí přiznali až po zařazení majetku. Z odpovědi MF vyplývá, že v takovém případě můžete účtovat rovnou předpis 346 MD/ 403 D - ale až v okamžiku vyúčtování, pokud smlouvou není dotace vypořádaná a ještě budete něco dokládat. Tzn. až proběhne vyúčtování, zaúčtujete 346/403, dotaci zadáte nově na kartu investičního majetku a začnete jí nově rozpouštět zápisem 403 MD/ 672 D.
Příjem dotace zaúčtujete 231 MD/ 346 . Investiční dotace patří na pol. 4213 + investiční ÚZ, nástroj a zdroje 1 a 5 (je nutné rozdělit na podíl SR a EU). Na pol. 4113 patří neinvestiční dotace - značí se v tomto programu neinvestičním ÚZ, nástrojem a opět zdrojem 1 a 5 (zdroj 1 podíl SR, zdroj 5 podíl EU). Vzniknou z toho v účtování příjmu z hlediska RS čtyři řádky (investiční podíl EU, investiční podíl SR, neinvestiční podíl EU, neinvestiční podíl SR).
Proč zmiňuju i neinvestiční dotaci - jestli byl pořízen jako způsobilý výdaj investiční dotace DDHM, tak to není dobře. DDHM je neinvestiční majetek a musí na něj být čerpána neinvestiční dotace. Neinvestiční dotace se účtuje na účet 672, nedává se do majetku na kartu DDHM, to platí jen u dotace investiční. Pokud ještě nedošlo k proplacení dotace, požádejte poskytovatele o změnu druhu dotace na DDHM na neinvestiční. Jako investiční nechte jen dotaci na DHM.
NZÚZ u výdajů účetně zpětně do minulého roku neoznačíte - ani to není nutné, když jste neměli podklad ke značení, tak jste správně neznačili - NZÚZ stačí doplnit ručně na doklady, do souhrnné tabulky k dotaci, zkrátka u výdajů mimoúčetně.
Naše Obec je plátcem DPH pro svou ekonomickou činnost. V obci probíhá výstavba kanalizace. Součástí smlouvy o dílo je uvést jeden zasažený jízdní pruh krajské silnice do původního stavu. Na celou tuto akci využíváme PDP.
Po domluvě s KSÚS bude opraven i druhý pruh krajské komunikace, který není výstavbou zasažen a obec obdrží dotaci na homogenizaci druhého jízdního pruhu z fondu homogenizace, aby byla krajská komunikace opravena v celé své šíři.
Danou akci řešíme se zhotovitelem dodatkem ke smlouvě na vícepráce a změnovým listem z hlediska dotace na kanalizaci, kde to bude neuznatelný výdaj.
Zhotovitel nám nyní vystavil fakturu na opravu druhého pruhu - po dohodě je také v režimu PDP, ale s tím, že si obec nebude nárokovat odpočet DPH. Dotace, kterou obdržíme z kraje je investiční v celkové částce (tj. ZD + DPH). Nyní, ale vůbec nevím, jak postupovat při účtování - nejedná se o vyvolanou investici (nemůže vstoupit do ceny kanalizace), ale protože to není majetek obce tak nemohu použít majetkový účet 042, ale jaký? To samé nevím, jak správě postupovat rozpočtově - výdaj nebude účtovaný 2321/6121 nebo ano? A pokud se jedná o investiční dotaci, tak by se měla postupně rozpouštět v odpisech, ale to není možné když se nejedná o náš majetek. Moc Vás prosím o radu ohledně kompletního zachycení celé této akce z pohledu účetnictví i rozpočtu.
Dívala jsem se na program Homogenizace na stránkách vašeho kraje:
Hlavní podstatou dotace a programu je homogenizace (optimalizace) vozovky pozemní komunikace ve vlastnictví Středočeského kraje ve smyslu souvislé opravy této vozovky v celé její šíři (uvedení vozovky do provozuschopného stavu) po zásahu ze strany obce při opravě, rekonstrukci, či nové pokládce infrastruktury inženýrských sítí do pozemní komunikace.
Při uvádění vozovky do původního stavu v souvislosti s pokládkou, či rekonstrukcí inženýrských sítí pod krajskou komunikací je tedy možné žádat o dotaci na homogenizaci druhé poloviny vozovky tak, aby byla vozovka opravena v celé šíři. Dotace je určená výhradně na homogenizaci silnic II. a III. třídy po provedení zásahu souvisejícího s pokládkou, či úpravou inženýrských sítí obce. Homogenizace jako taková by měla bezprostředně navazovat na zásah do inženýrských sítí.
Píšete o investiční dotaci. Nevím, zda to byl váš požadavek nebo to určil kraj. Není ve stavebním povolením, že se musí opravit oba pruhy komunikace? Potom by se mohlo jednat o vyvolaný náklad k výstavbě kanalizace a oprava by vstupovala do ceny investice. Účet 042, par. 2321, pol. 6121.
V takovém případě účtování investiční dotace od kraje:
Předpis podmíněné pohledávky na podrozvahu z rozhodnutí nebo smlouvy o poskytnutí dotace: 915 (955) MD / 999 D.
Přijatá platba před vyúčtováním - záloha : 231 MD pol. 4222, org, popřípadě ÚZ/ 374 D (472). Zároveň odúčtování z podrozvahy: 999 MD / 915 (955) D.
Pokud majetek není zařazen, tak k 31.12. byste měla účtovat o dohadě 388/403 ve výši vynaložených způsobilých nákladů v roce krát podíl dotace, maximálně do výše očekávané výše dotace.
Nezapomeňte mít značeny výdaje - dotace je krajská, tak značení by mělo být ÚZ a org ve výši dotace, jen org vlastní podíl, ale ujasněte si postup značení raději s krajem, některé kraje to chtějí opačně - ÚZ a org ve výši všech výdajů, k tomu org vlastní podíl (ten org tam potřebujeme v obou variantách, abychom oddělili vlastní podíl od podílu dotace). Někdy kraj neurčuje interní ÚZ a značíme jen org a orj.
Vypořádání po akceptaci ZVA: předpis 348 MD / 388 D a zúčtování zálohy 374 (472) MD / 348 D ve výši přijatých záloh.
Tyto situace nejsou moc logické - kraj dává obci dotaci, aby opravila krajskou komunikaci. Ale děje se to, tak nejlépe s tím naložit tak, že dáme do ceny investice (tedy i RS 2321 6121) a dotaci k tomu přiřadíme, pokud se trvá na tom, že je investiční. Moc mě nenapadá žádné lepší řešení, jak z toho trochu logicky udělat investici, když je to oprava a ne TZ.
Z účetního hlediska víme, že je to sporné, ale pokud kraj bude trvat na investiční dotaci, tak nejsem schopná nic lepšího poradit.
Mohou být k diskuzi i další řešení, pokud by například náklady na opravu druhého pruhu vznikly až po zařazení kanalizace, muselo by se posoudit, jestli zásah do druhého pruhu je oprava nebo TZ a zda by třeba nebyla řeč s krajem ohledně účetního převodu provedených prací - když na to dávají dotaci, tak ale nepředpokládám, že k něčemu takovému budou svolní.
V letošním roce jsem obdrželi rozhodnutí o poskytnutí neinvestiční dotace z MZE na opravu latinského kříže v obci. Faktury jsem účtovala 511/321, úhrada 5171 odpa 3326. Závěrečné vyúčtování dotace jsme odeslali DS 14.7.2025. K tomuto datu jsem odúčtovala z podrozvahy a předepsala pohledávku 346/672. Peněžní prostředky jsme dosud neobrželi. Možná přijdou letos, možná příští rok. Příjem bych zaúčtovala 4116 UZ 29032 , 231/246. Je to takto správně?
Nejprve k účelovému znaku. V dotazu chybí konkrétnější informace o programu. Předpokládám, ale že ÚZ 29032 máte potvrzený od poskytovatele dotace. Tento ÚZ se použije u programu Údržba a obnova kulturních a venkovských prvků II – program č. 129670 (poskytoval MZe).
Pro tento ÚZ platí, že se jedná se o dotaci z národních zdrojů. ÚZ a org se používá pouze u příjmu dotace a výdajů ve výši dotace (případný vlastní podíl se značí jen org), u ostatních účtů typu 955, 999, 511 a 321 pro oddělení projektu používejte jen org. Většinou v podmínkách dotace bývá podmínka odděleného účtování a právě proto si vypomáháme např. org. U všech účetních případů, které se týkají dotace, byste měla mít tedy i org.
K účtování výdajů. Faktury od dodavatele účtujete jako opravu - to je správně v případě, že se jedná o uvedení do původního stavu, bez změny parametrů. U památek nebývá TZ časté a není většinou ani žádoucí. Navíc máte neinvestiční dotaci. V případě neinvestice se samotné práce účtují na účet 511 jako oprava, na účet 518 jen případné související služby, např. projektová dokumentace k opravě.
Výdaje máte postupně procenticky značit až do celkové výše dotace ÚZ a org, vlastní podíl (když není dotace 100 %) jen org. V případě, že se to týká faktur, které jsou už v uzavřeném období (např. v minulém roce), tak se procenticky dooznačí pouze ručně na fakturách.
Pokud je ÚZ správně, tak se jedná, jak píšu výše, o národní program, takže příjem dotace (s pol. 4116, když je to dotace neinvestiční) budete mít značen ÚZ a org.
Co se týká účtování ZVA. Účetní předpisy ZVA máte správně. Jenom opět nezapomeňte na značení org. Opravdu, když nedorazí fin. prostředky z dotace dříve, tak při předpisu ZVA se odúčtovává i podrozvaha. Ale píšete, že jste učtovala k datu odeslání ZVA. S vypořádáním dotace z MZe (účtováním předpisu ZVA) byste měla správně počkat až na potvrzení ZVA poskytovatelem. Ověřila bych si dokonce roku právě to potvrzení. Pokud byste do konce roku neměla potvrzenou ZVA, tak by bylo třeba, aby jste předpis zrušila a nechala podmíněnou pohledávku na podrozvaze. A zároveň byste měla k 31.12. účtovat o dohadné položce zápisem 388 MD / 672 D. A až Vám potvrdí ZVA, tak teprve účtovat o předpise, již zápisem 346/388.
Prosím o radu jak napravit chybu, kterou jsem zřejmě udělala v účtování nepřímých nákladů. Naše obec v roce 2023 začala stavbu kanalizace (projekt + veškerá dokumentace byla připravena už od roku 2020), na kterou 2023 obdržela dotaci z OPŽP z programu 2021-2027 s tím, že vedle vlastní investiční dotace (70% uznatelných výdajů) získáme ještě 3,5% dotace na financování nepřímých nákladů. Nepřímé náklady = faktury za TDS a BOZP, manažerské řízení projektu a autorský dozor jsme účtovala prvně v 8/2023 Např. fap za manaž. řízení celkem 12 100,- -/321 ZD 10 000,- DPH 2 100,- účtování: 7 000,- (což je 70% uznatelných nákladů) 042/- 2321/6121 org. 2321 ÚZ: 15016 NP: 1485; 3 000,- (30% připadající na obec) 042/- 2321/6121 org. 2321 ÚZ: bez NP: 1481 a částku 2 100,- (DPH = ) 343/- 2321/6121 org. 2321 ÚZ: bez a NP: bez. V podobném duchu jsem účtovala faktury za nepřímé náklady. Na konci roku mi ale ve výkazu FIN vznikl rozdíl v roce 2023 ÚZ 15016 příjmy 192 180,61 X výdaje 111 517,- v roce 2024 ÚZ 15016 příjmy 903 603,23 X výdaje 425 768,- nyní v roce 2025 (srpen) ÚZ 15016 příjmy 783 993,24 X výdaje 304 493,13. Podle dotazů, které jsem přečetla vznikla chyba (rozdíl) tím, že jsem faktury na nepřímé náklady rozdělovala na 70 (z dotace) a 30 (z vl.zdrojů), Je to tak? Jak to napravit, jestli to jde? Děkuji
Rozdíly mezi příjmy a výdaji značenými ÚZ v jednotlivých letech vznikají. U nepřímých výdajů je to úplně běžné, protože nepřímou dotaci vyplácí poskytovatel prostupně procenticky z vynaložených přímých výdajů, ale přitom vznikají nepřímé výdaje postupně v odlišné výši. Ale v součtu za všechny roky realizace má platit soulad příjmu značeného ÚZ na výdaje s daným ÚZ.
Důležité pravidlo, jak postupovat, je stejné, jako u přímých výdajů - musíte si určit celkový objem nepřímých výdajů (podle skutečných způsobilých výdajů) a z toho pak určíte výši nepřímé dotaci a výši vlastního podílu na nepřímých výdajích. Ve skutečnosti pak vychází různé procento dotace vůči skutečně vynaloženým nepřímým výdajům, ale podle MF nemusíme nepřímé výdaje procenticky rozdělovat, stačí je značit nejprve do výše nepřímé dotace a když zbyde prostor, pak značit do výše vlastního podílu, zbytek jen org.
Konkrétní příklady a vysvětlení jak na to najdete v komplexním dotazu z 5.7.2025, odkaz:
Neznám pro váš případ konkrétní výši způsobilých nepřímých výdajů, ale můžete využít postup uvedený v komplexním dotazu. Minulé roky už neopravíte, dalo by se to zkorigovat případně letos, kdybyste zjistila, že jste v součtu označila více, než se mělo.
Jestli to správně počítám, máte příjmy s ÚZ označeny doposud za všechny roky ve výši ca 1,8 mil. Kč, výdaje ale jen ca 800 mil. Kč, tak to by znamenalo, že vám chybí dooznačit ÚZ ca 1 mil. Kč. Nepostupovala jste vyloženě špatně, ale u nepřímých výdajů je to tak, že nemají procenticky vazbu na výši nepřímé dotace (respektive tato vazba se těžko určuje), proto MF postup zjednodušilo a vy máte značit nepřímé výdaje nejprve ÚZ do výše dotace a neřešit procentické rozdělení. On to ani nikdo moc nekontroluje, je to spíše o dodržování principů RS. Poskytovatelé to nevytknou.
Když to shrnu, stačí si vypočítat celkový nárok na nepřímou dotaci a případně letošní výdaje dooznačit u vlastního podílu ÚZ tak, aby vám to v součtu za roky sedělo - nevím, do jaké míry se to podaří srovnat, protože jestli žádné další nepřímé výdaje nebudou, tak za rok 2025 výdaje nejsou dostačující na to, aby přesunem z vlastního podílu jste to dorovnali, můžete ale opravit značení ručně na dokladech z minulých let.
Máme Rozhodnutí o dotaci z MMR na „Demolici bývalého učiliště“. Žádali jsme o dotaci investiční, a to z důvodu, že zastupitelstvo schválilo záměr využití pozemků po demolici pro přípravu lokality k budoucí výstavbě rodinného bydlení, vč. přípravy technické infrastruktury. Dle PD bude vybudována komunikace k parcelám, vodovodní, kanalizační řád, osvětlení . Dotační akci (DEMOLICI) sleduju pod jednotným ORG, účet 042. Nyní je demolice dokončena. Ke dni dokončení demolice (předávací protokol) vyřadím z účetnictví a evidence majetku zdemolovanou stavbu, ZC stavby zaúčtuju na 042, ORG demolice a tím prozatím končím. Ke konci roku zaúčtuju dohadu dotace 388/403. Je mi to teda divné, že budu poskytovateli dotace případně předkládat jako výstup akce výši 042, ale zatím nemám, co zařazovat. Při realizaci stavby technické infrastruktury (předpoklad rok 2026) na uvolněném pozemku budu výdaje sledovat pod odlišným orgem a po dokončení výstavby zařadím oba orgy (demolice+ infrastruktura) na 021. Je to tak prosím správně?
Váš postup je správný - ZC vyřazované stavby i náklady na demolici vstoupí do ceny nových staveb. Při zařazení infrastruktury byste měla náklady evidované na org "demolice" rozpočítat mezi cenu pořizovaných staveb, které vedly k demolici objektu. Bude potřeba rozpočítat na majetkově karty i dotaci na demolici, aby se po zařazení mohla začít rozpouštět.
Prosím o kontrolu účtování.
Obec stavěla chodníky podél komunikace. Dotaci máme od MMR, příspěvek z EU. Při žádosti o platbu byla dotace 1.168.698,49 Kč z toho INV 1.092.241,59 Kč a NINV 76.456.90 Kč. V průběhu podání žádosti o platbu probíhaly kontroly ze strany MMR a neustálé snižování způsobilých výdajů. Datum nabytí PM kolaudace 27.5.2025, k tomuto datu jsem zařadila stavbu do majetku a INV dotaci zařadila na kartu majetku zápisem 388/403.300 ve výši 1.092.241,59 Kč.
1.9.2025 přišel pokyn k platbě a INV dotace byla vyčíslena 831.936,53 Kč a NINV 58.548,79 Kč.
Přijato na BÚ 231.11 4116 UZ 149517085/672.300 58.548,79Kč a 231.11 4216 UZ 149517519/346 831.936,53Kč
K datu přijetí pokynu k platbě jsem provedla vyúčtování dotace:
346 MD 831.936,53/ 388 D 831.936,53
-388 MD 260.305,06/-403.300 D 260.305,06
672.300 MD 260.305,06 / 403.300 D260.305,06. Na kartu majetku jsem uvedla, že dotace byla snížena.
Účetní zápisy máte správně, ale nejprve prosím ještě ověřte, jestli jste neudělali v květnu dohad ve špatné výši. Pokud jste např. měli informaci o snížení celkových skutečných výdajů projektu oproti částce výdajů z rozhodnutí, mělo se to do dohady reflektovat, protože je tím pádem dle podmínek nárok na nižší dotaci (procento skutečných výdajů). V takovém případě by se jednalo o opravu chyby, kdy máme předpisy stanoveno upravit hodnotu účtu 403, tzn. neúčtovali byste ten poslední zápis 672/403 a upravili byste dotaci na kartě majetku na skutečnou výši.
Pokud jste dohadu účtovali ve správné výši (rozhodují informace dostupné k datu účtování) a následně vznikl rozdíl od dohady, pak je váš postup v souladu s předpisy. Vzhledem k významnosti částky - přece jenom je to vliv na VH větší než 260 tis. Kč, což je i hranice pro použití účtu 408 pro opravy VH, tak bych touto částku letošní VH nezatěžovala a aplikovala bych odchylku od metody. Berte to ale jako doporučení - museli byste to jako odchylku popsat do přílohy závěrky. A opět byste pak postupovali tak, jak píšu v prvním odstavci, tedy korekce účtu 403, bez dopadu do VH.
Mám k tomu ještě jednu důležitou poznámku - ověřte, že neinvestiční dotace opravdu ve vašem případě správně patří na účet 672. U MMR často neinvestiční dotace kryje nepřímé výdaje, které pokud se účtují na účet 042 jako výdaje související se stavbou chodníku (například projekt), pak tato nepřímá neinvestiční dotace patří dle MF také na účet 403. Neinvestiční příjmová položka s neinvestičním ÚZ se ale i tak zachovávají.
Ve veřejnoprávní smlouvě o poskytnutí neinvestiční dotace potřebujeme vymezit, do jaké hranice může příjemce dotace použít neinvestiční dotaci na nákup drobného hmotného majetku. Příjemci nás tlačí, abychom s ohledem na hranici 80.000 Kč stanovenou v zákoně o dani z příjmu, akceptovali jako provozní náklad nákupy nad hranici 40.000 Kč, kterou jsme měli doposud ve smlouvách a v pravidlech o poskytování neinvestičních dotací. Je možná níže uvedená formulace ve smlouvě, prosím? Dotace poskytujeme převážně spolkům, ale i o.p.s., s.r.o., f.o., cizím p.o., atd.
"Pro účely této smlouvy se neinvestiční dotací rozumí dotace, která musí být použita na úhradu jiných výdajů než:
a) výdajů spojených s pořízením hmotného majetku dle § 26 odst. 2 zákona č.586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „cit. zákona“),
b) výdajů spojených s pořízením nehmotného majetku,
c) výdajů spojených s technickým zhodnocením, rekonstrukcí a modernizací ve smyslu § 33 cit. zákona
bez ohledu na způsob účetního zachycení u příjemce dotace.
Charakter poskytnuté dotace (investiční/ neinvestiční) by měl být určován v souladu s účetnictvím příjemce.
Cituju vám k tomu definici investičního transferu dle ČÚS 703:
f) investičním transferem transfer, který je určen k financování dlouhodobého majetku příjemce, který tento dlouhodobý majetek pořizuje, s výjimkou drobného dlouhodobého majetku.
Máme tedy i předpisy stanoveno, že rozhoduje účetnictví příjemce. Je to i obecné zažité pravidlo účtování dotací.
V pokynu k RS v části Vymezení některých pojmů, bod 17 se také uvádí, že investičními transfery se rozumějí transfery, které představují poskytnutí peněžních prostředků určených na investiční výdaje příjemce s tím, že rozhodují účetní předpisy vztahující se na příjemce.
Když je obec poskytovatel, účtuje dotaci vždy na účet 572, RS podle toho, zda bude dotace sjednána jako investiční nebo neinvestiční, ale je vhodné to opravdu dohodnout vždy podle pravidel účtování příjemce - co je pro něj investice nebo neinvestice, nikoliv pro vás jako poskytovatele.
Toto je potřeba v pravidlech k dotaci zohlednit a druh dotace sjednávat vždy s příjemcem.
Shrnutí: Pokud žadatel účtuje podle jiných účetních předpisů, než obec, musí vám určit, jestli náklady, na které žádá dotaci bude účtovat jako investiční nebo neinvestiční a podle toho nastavíte druh dotace.
O tom, zda se pořizuje dlohodobý majetek (investice) rozhodují účetní předpisy , nikdy ne daňové předpisy, bez ohledu na to, co si myslí někteří právníci :-)
JSDH si podalo žádost o poskytnutí dotace spojené se zásahem při mimořádné události - tlaková níže BORIS na výdaje od 11.9. do 31.12.2024.
V žádosti byly uvedené náklady na PHM ve výši 4.528,- Kč a záchranné lano (přetržené) za 4.000,- Kč. Doba zásahu 15.9.2024. Lhůta k dosažení účelu dotace je stanovena do 31.12.2025.
Dotaci ve výši 8.528,- obec obdržela v srpnu 2025 (položka 4116, ÚZ 14022). V září 2025 obec zakoupila lano za částku 3.086,- Kč, takže budeme muset asi vrátit 914,- Kč. PHM se pravděpodobně týkají roku 2024 (nevím).
Potřebuji poradit, jak dotaci zaúčtovat v příjmech i výdajích. Jak provést rozpočtové opatření ? Naše obec ještě takovou dotaci nikdy neobdržela, takže nevím.
Příjem dotace budete účtovat jako zálohu zápisem 231 pol. 4116, ÚZ 14022, org MD / 374 D ve výši dotace 8 528 Kč.
Ověřte ještě raději ten ÚZ - v číselníku je u tohoto ÚZ text "Neinvestiční transfery krajům a hl. m. Praze podle usnesení vlády k povodním". Ale jestli vám jej stanovil kraj nebo přímo poskytovatel, je možné, že to přes kraj jen průtokově přešlo na obec.
Výdaje k dotaci:
Tím, že náklady na PHM máte možná už v roce 2024 a dotace je (asi) přiznaná až v roce 2025, tak jste k datu výdaje neměla o dotaci závaznou informaci a zpětně to dooznačovat v účetnictví nemáte a ani nelze, tak v účetnictví už nic opravovat nebudete, pouze na doklady (faktury) k PHM dooznačíte ručně ÚZ 14022 a org, pouze do výše dotace - uvidíte po vypořádání. Z podmínek dotace by mělo vyplývat, jak se bude vypořádávat, jestli na PHM budete předkládat doklad o nákupu, mělo by se dohledat, dořešit.
Co se týká toho lana. Neznám celou smlouvu, ale píšete, že výdaje jsou od 11.9.2024 do 31.12.2024. A lano zakoupené tedy v září 2025 není v tomto termínu. Ověřila bych si u poskytovatele dotace, zda tento výdaj můžete použít, obdobně i u PHM. Možná díky té lhůtě k dosažení účelu dotace, která je 31.12.2025 je i nějaká další možnost. Popřípadě zkusit se s nimi domluvit, zda máte ještě nějaké další výdaje kvůli té mimořádné události v tom daném termínu. Zda se s tím něco dá udělat abyste čerpali celkovou výši přiznané dotace. Pokud by to nešlo, tak předpokládám, že fin. prostředky nevyčerpané dotace budete vracet do 31.12.2025.
Účtování ZVA:
předpis dotace: 346 MD / 672 D
zúčtování zálohy: 374 MD / 346 D
popřípadě vratka, předpokládám do konce roku 2025: 374 MD / 231 pol. 4116, ÚZ 14022
Rozpočtové opatření si vytvoříte na příjem fin. prostředků, pol. 4116, ÚZ 14022. Co se týká výše - buď rozpočtujete celou přijatou dotaci potom podle potřeby upravíte dalším RO na skutečnost. Nebo rozpočtujete příjem ve výši opravdu jenom uskutečněných výdajů - kdyby nastala vratka. Když dotaci nepotřebujete ke krytí výdajů, rozpočtování nespěchá.
Rozpočtováná výdajů: Jestli výdaje za PHM proběhly v roce 2024, tak letos je s ÚZ už rozpočtovat nebudete. Pouze pokud to lano budete moci doložit, tak ten výdaj na lano, musíte rozpočtovat s ÚZ 14022, par. 5512, pol. 5139 (5137) ve výši 3.086 Kč.
Jenom pro příklad RO (ilustrativně, je tam více neznámých, hlavně ve vztahu k časové uznatelnosti výdajů):
příjem: 231 MD pol. 4116, ÚZ 14022 ve výši 7.614 Kč (očekávaná dotace, upravte případně podle PHM)
výdej: 231 D par. 5512, pol. 5139, ÚZ 14022 ve výši 3.086 Kč (lano),
financování: 231 D pol. 8115 ve výši 4.528 Kč (pro vyrovnání, že zbytek dotace kryje výdaj minulého roku)
U dotací používejte vždy i org, tady pokud je dotace 100 %, není vlastní podíl, není to u účtu 231 nezbytně nutné, ale obecně pro oddělení projektu v účetnictví používáme org u všech syntetických účtů - nejen 231, ale i 374, 501 apod.
V roce 2020 jsme podepsali tzv „kotlíkovou dotaci“ s tím, že si zpětně vybrané prostředky můžeme ponechat na blíže specifikovaný účel – rekonstrukce kulturního domu. Z této dotace jsme po vyúčtování získali 1 800 000 Kč, které v současné době vedu na účtu 403. Tyto prostředky jsme museli použít na Energeticky úsporná opatření (de facto viz níže UZ 90505).
Dále jsme od MMR postupně v roce 2023 získali dotaci ve výši 10 000 000 Kč, kterou jsem dávala na 672, UZ 17058.
A dotaci od SFŽP ve výši 7 207 524,97 Kč, kterou vedu na 403, UZ 90505.
Během let jsem na účtu 042 nashromáždila celkem 52 426 903,69 Kč. Částečně se jedná o čistou rekonstrukci „vnějšku“ (fasáda, střecha, viz UZ 90505), částečně o rekonstrukci „vnitřku“ (všelijaké zdi, bary - pevně spojený s budovou, viz UZ17058), a částečně o vybavení, které je součástí domu (nápis názvu domu, různé organizace VŘ, technické pomoci…)
Prosím o postup zařazení do majetku, zapsání dotace a zpracování v účetnictví včetně určení k jakému datu.
12/2023 kolaudace celá budova mimo kuchyně
2/2025 kolaudace kuchyň
9/2025 závěrečné vyhodnocení akce na SFŽP
Kotlíková dotace není financovaná z NPO, ÚZ 90505 máte asi na mysli v souvislosti s dotací ze SFŽP.
Jestli je rekonstrukce investicí, tak v prosinci 2023 se měla zařadit zkolaudovaná část včetně příslušné výše dotace. V únoru 2025 zbývající část v okamžiku kolaudace. Pokud byly dotace k datu zařazení smluvně zajištěné, měly se účtovat k datu zařazení dohady dotací 388/403, dotace se měly zadat na kartu a začít rozpouštět do výnosů.
Na účtu 403 investiční dotace máte, takže jen aby byly i na kartě budovy, stejně jako TZ.
Při závěrečném vypořádání se účtuje předpis pohledávky 346/388 (pokud jste správně účtovali dohadu) a zúčtování případných záloh 374 (472)/ 346.
Neinvestiční dotaci neumím blíže posoudit - možná to měla být dotace investiční, pokud sloužily k financování stavebních zásahů typu výstavba či bourání příček apod.
A pokud jde o celkové majetkové posouzení, musíte zvážit, jestli rekonstrukce byla technickým zhodnocením nebo opravou. Kdyby se měnil účel budovy, jsou všechny zásahy TZ, tedy investicí. Kdyby se měnily nějak parametry budovy - např. zateplení, stavební úpravy, je to také argument pro TZ a do ceny TZ se dávají i související vyvolané opravy.
Oprava (neinvestice) je to jen v případě, kdy by se budova vracela do původního stavu, bez změny parametrů. Napovědět může i záměr rekonstrukce. Neinvesticí jsou i samostatné movité věci do 40 tis. Kč (účet 028).
Tak se obávám, jestli neinvestiční dotace byla správným krokem, ale zvažte to jako celek. Výjimečně může nastat i souběh investice a neinvestice, ale musí to být technologicky neprovázané zásahy.
TZ se zařazuje do majetku zápisem 021/ 042 a zvýší se o něj účetní cena budovy v majetku.
Acha obec účtuje s.r.o.
Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8
IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091
Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010
Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007
(preferujeme e-mailový kontakt)
Odborná pomoc
Ing. Ivana Schneiderová
Ing. Zdeněk Nejezchleb
Bc. Klára Vavrišinová
Kateřina Hudečková