Obec účtuje - Vše o účetnictví obcí

Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

Dotazy

Hledanému výrazu nemoc odpovídá celkem 108 dotazů:

  • DPH - oprava základu a výše daně (storno smlouvy)
    07. 02. 2025

    Město uzavřelo v 7/2021 budoucí smlouvu kupní na stavební pozemek. K předání pozemku došlo hned při podpisu této smlouvy (tj. DÚZP=převod práv a povinností). K tomuto dni jsme i celý objem kupní ceny zdanili 21 % DPH (nechtěli jsme danit jen ½ ceny – zálohu ke dni přijetí úhrady na účet). Kupující ale v roce 2022 onemocněl a začaly se uzavírat dodatky, kterými se prodlužovala lhůta pro splnění podmínek pro uzavření kupní smlouvy. Kupující dne 1.7.2024 zemřel. Nevěděli jsme, jak se k tomu postaví notářka a dědicové, jestli budou chtít nějak do smlouvy vstoupit a pokračovat nebo budou chtít složenou zálohu vrátit. Smlouva s úmrtím nepočítala, nemohla se podle našeho právníka uplatnit ani žádná sankce apod. Proto jsme čekali na dědické řízení, to bylo ukončeno až 28.11.2024, na město ale bylo doručeno až v lednu 2025. V něm notářka jen stručně píše, že dědicové nabývají pohledávku za městem z titulu složené zálohy = ½ kupní ceny s DPH [cca 285 tis. Kč]. Do lednového přiznání k DPH bychom chtěli dát zrušení/storno předpisu, tj. na ř. 1 by byl mínusem základ cca 471 tis. Kč a daň na výstupu cca mínus 99 tis. Kč. Problém ale vidíme v § 42 odst. 5, který v roce 2024 ještě říká, že opravu základu a výše daně nelze provést po uplynutí 3 let od konce zdaňovacího období, ve kterém vznikla povinnost přiznat daň u původního plnění (od roku 2025 by se už aplikovala doba 7 let – viz nový odst. 8 § 42 ve znění od roku 2025).
    Otázky:
    - Do jakého období DPH by se měla dát správně oprava základu DPH? Můžeme do řádného lednového, kdy jsme se to dozvěděli, nebo udělat dodatečné k 07/2024, kdy zemřel (vlezli bychom se do 3 let)? Ta 7 letá lhůta, platná od roku 2025, se bude počítat až u původních plnění vzniklých od roku 2025 nebo je tam nějaké přechodné ustanovení?
    - Nestaví třeba to dědické řízení běh lhůt?
    - Napadá vás prosím nějaké řešení, jak si snížení daně uplatnit a neriskovat chybu a penále v případné kontrole?
    Děkuji}

    Nejprve si myslím, že je klíčová otázka, zda se bude aplikovat nová lhůta v délce trvání 7 - 8 let, nebo stará v délce 3 let. 

    Nový Zákon k tomu neobsahuje žádná přechodná ustanovení (bohužel). Podle informace GFŘ k alikaci novely ZDPH od 1. 1. 2025 se použije nová 7 -8 letá lhůta pro opravy plnění, která se uskutečnila (myšleno ta původní) až od 1. 1. 2025. Tedy ne pro Váš případ. Já o tom ale mám pochybnosti - totiž oprava podle §42 je samostatným plněním s okamžikem opravy v aktuálním okamžiku, kdy je oprava prováděna. Tedy pokud nyní provádím takovou opravu a nemám přechodná ustanovení, tak bych si myslel, že to mám číst optikou zákona platného k okamžiku provádění opravy podle §42 - no a tam se dočtu, že na opravu mám 7-8 let.  Tak k tomuto jsem došel já - je to ale něco, co neodpovídá názoru GFŘ. Vnímám to jako hodně sporné téma - je to spíše na nějaké právní posouzení. Tuto problematiku rozebírám v aktualizovaném manuálu k opravám základu daně. Myslím si, že toto je pro Vás klíčové rozhodnutí - k čemu se přikloníte.

    S tím je spojeno to, že pokud budete aplikovat lhůtu podle GFŘ (tedy fakticky staré znění §42), tak tam v §42 odst. 9 byly sice případy, po které se lhůta zastavila - nicméně podle mne není aplikovatelná na dědické řízení, neboť dědické řízení není v souvislosti s tím plněním a nemá vliv na základ daně (není to spor o kvalitu, o to, co bylo a nebylo vyfakturováno a zda nemá být třeba sleva či komplet vrácení). Takže pokud postupujeme "po staru" je tady dle mého názoru striktně 3-letá lhůta. Potom byste skutečně potřebovali, aby oprava proběhla v tom 7/2024.

    Teď je otázka, zda došlo v 7/2024 k důvodům pro opravu (tady je důležité, že je to plnění, u něhož jste nebyli povinni vystavit daňový doklad - tedy ani nemusíte vystavit daňový doklad na opravu). Podle mne je to skutečně spíše o posouzení na právníka. Pokud lze dovodit, že již úmrtím došlo k faktickému "rozvázání" dané smlouvy - tedy nešlo předpokládat, že do práv a povinností ze smlouvy může automaticky vstoupit nějaký dědic ..., tak si myslím, že důvod pro opravu je 1. 7. 2024. Tedy potom bych byl ve lhůtě 3 let. za sebe bych podal dodatečné daňové přiznání.

    Pokud mi ale právník sdělí, že až do ukončení dědického řízení musím případně akceptovat, že do smluvního vztahu vstoupí nějaký z dědiců a teprve pokud tak neučiní, že dojde k "rozvázání" smlouvy, potom si myslím, že okamžik pro opravu nastane ne dříve, než ukončením dědického řízení (respektive asi až okamžikem, kdy jsem se dozvěděl - při vynaložení přiměřeného úsilí) . Jenže to jsme již po té 3-leté lhůtě - tedy podle názoru GFŘ již bez možnosti opravy, protože byste byli po lhůtě.

    Víc mne k tomu nenapadá - prostě s ohledem na info GFŘ by bylo nejlepší dosáhnout toho, že se bude dát dovodit, že úmrtím dané osoby padla smlouva o smlouvě budoucí kupní a fakticky nastal objektivně okamžik pro opravu. No a reagovat na to dodatečným přiznáním.

     

  • Opravné položky
    03. 02. 2025

    Chtěla jsem se zeptat na opravné položky k účtu 462. Na podzim roku 2023 zastupitelstvo schválilo bezúročnou půjčku občanovi v tíživé finanční situaci, bylo to na nákup stavební buňky ve výši 27 000,00 Kč, aby měl kde bydlet. (v exekuci přišel o dům). Ve smlouvě stojí, že „vydlužitel se zavazuje zapůjčiteli vrátit zápůjčku v pravidelných měsíčních splátkách v částce 1 000,00 Kč vždy k 15. dni v měsíci, a to pod ztrátou výhody splátek.“
    Vydlužitel řádně splácel do května 2024, potom se opil, utrpěl úraz hlavy a byl až do prosince 2024 nemocný. Teď v lednu zase začal splácet.
    Asi bych měla tvořit nějaké opravné položky?
    Poradíte mi?}

    Záleží, jak jste nastavili pohledávky, pokud jste nechali jednu pohledávku na 462 i při sjednání splátek, pak OP tvořte v pravidle 10 % za každých 90 dní po splatnosti, stačí k 31.12.2024, zápis 556 MD/ 142 D. 

    U splátkových kalendářů je také možné nastavit jakoby jednotlivé pohledávky po měsíčních splátkách, je to pracné, často kvůli nesplácení nepřínosné, my často doporučujeme spíše ten první případ - splácení jedné dlouhodobé pohledávky. V případě nastavení jednotlivých splátek dle splatnosti se pak musí OP dělat dle jednotlivých nesplacených splátek, které jsou již po splatnosti. 

  • Zaúčtování vstupné
    10. 01. 2025

    V loňském roce naše obec zprostředkovala vystoupení umělce. Uskutečnit se mělo v prosinci, od září jsme prodávali vstupenky. Kvůli nemoci se vystoupení nakonec uskutečnilo na začátku ledna.
    1. Jak zaúčtovat příjem za vstupenky do pokladny v minulém roce, když se vystoupení konalo až v novém roce?
    2. Jak zaúčtovat fakturu za vystoupení umělce? (platila se v minulém roce)
    3. Několik vstupenek se prodalo ještě na začátku roku, před vystoupením.}

    Píšete o zprostředkování, ale fakturu za vystoupení jste platili vy, příjem peněz jde také za vámi. Nezmiňujete se o nějaké provizi za zprostředkování např. zápočtem. Chápu z toho, že vy jako obec jste pořadatelem. Náklady a výnosy jdou za vámi. Zároveň se nezmiňujete o nějaké významnosti, kterou máte určenou v rámci časového rozlišení. Pokud by žádná nebyla, tak příjem peněz za vstupenky v roce 2024 bych účtovala 261 / 384 (můžete to opravit jednou částkou k 31.12.) a v roce 2025 zúčtovala účet 384 do výnosů, zápisem 384 / 602. Faktura za vystoupení umělce zaplacená v roce 2024 účtujte 381 /321 a 321 /231 a  v roce 2025 zúčtovat 381 do nákladů, zápisem 518 / 381. Správněji by asi bylo ji zaúčtovat přes zálohy, 314, náklad v roce 24 nevznikl, když došlo k posunu akce. Ale asi to není až tak významné, nevíme, jak fa za vystoupení vypadá. A příjem za prodané vstupenky v roce 2025 už účtujte zápisem 261 / 602. V tu chvíli budete mít náklady i výnosy v roce 2025, kdy se koncert skutečně konal. 

  • Stravné
    22. 05. 2024

    Dobrý den, ve směrnici sociálního fondu máme uvedeno, že poskytujeme příspěvek na stravování i v době nemoci a dovolené. Poskytujeme paušál do výplaty v hodnotě 100 Kč. Mění konsolidační balíček poskytnutí v době nemoci a dovolené? Musíme zdaňovat? Děkuji}

    Tento týden jsem stejný dotaz již odpovídala, najdete ho pod názvem "Příspěvek na stravování" z 20.5.2024. Splňujete sice limit příspěvku, ale jsou i další podmínky, které musí být splněny, aby příspěvek na stravování byl pro zaměstnance osvobozeným příjmem - např. odpracování min. 3 hodin směny, to u stravovacího paušálu platilo i dříve, nově to jako podmínka pro osvobození platí od 1.1.2024 u stravenek. 

    Bližší vysvětlení a odkaz na dokument viz dotaz, na který Vás odkazuju - poskytnout za tyto dny můžete, ale musíte zdanit. 

  • Příspěvek na stravování
    20. 05. 2024

    Vnitřním předpisem máme stanoveno, že obec poskytuje zaměstnanci příspěvek na stravování i v době nemoci a dovolené. Je to přípustné i po schválení konsolidačního balíčku? Obec zaplatí na základě faktury odebrané obědy (80,-Kč/oběd) a zaměstnanci do pokladny koncem měsíce uhradí polovinu (40,-Kč/oběd) .}

    Obecně je to tak, že obce nejsou omezeny v poskytování příspěvků na stravování. Můžete tedy poskytnout oběd i za den nemoci nebo dovolené, ale jak je vysvětleno v dokumentu "Benefity zaměstnanců" z 10.12.2023, bude nutné příspěvek obce zaměstnanci za daný den zdanit, protože nebudou splněny podmínky pro osvobození. 

    V dokumentu máme vysvětlena pravidla pro osvobození příspěvků (nejen) na stravování od daně z příjmů od 1.1.2024 v návaznosti na konsolidační balíček. Podmínky pro osvobození se týkají nejen stravenek a stravovacího paušálu, ale i Vaší formy, kdy máte sjednáno zajištění stravování jinou osobou, pořád jsme dle zákona o daních z příjmů v situaci, že zaměstnancům poskytujete příspěvek na stravování (ve Vašem případě 40 Kč) - interně si můžete tak, jak máte, příspěvek nastavit, to jsme v dikci zákoníku práce, ale dle zákona o daních z příjmů za den, kdy neodpracuje min. 3 hodiny apod., jej musíte zdanit. 

  • finanční dar
    11. 03. 2024

    Jak správně zaúčtovat finanční dar jednomu z našich občanů? (Nemocná holčička). Částka 50.000,-}

    Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

  • Rozpočtové opatření zpětně během roku
    03. 05. 2023

    Dobrý den, mám dotaz jestli mohu radě obce předložit RO se zpětným datem účinnosti - např. 3.5.2023 se rada sejde a schválí mi RO k 30.4.2023 abychom měli kryté výdaje k 30.4.2023. Důvodem k tomuto kroku během roku je (byla) dočasná dlouhodobá pracovní neschopnost (rozpočtář, účetní). Hradili se faktury (3-4/2023) a nebyla kontrola na krytí rozpočtem. Rada zasedala i v průběhu dubna, ale nebyl nikdo kdo by RO vytvořil a radě předložil ke schválení. Vím, že na konci roku je toto možné, ale nejsem si jistá jestli toto mohu uskutečnit v průběhu roku. Děkuji za odpověď.}

    Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

  • Stravenkový paušál
    06. 02. 2023

    Dobrý den, ráda bych se zeptala ohledně stravenkového paušálu.
    Máme směrnici, kde je zaměstnancům a uvolněnému starostovi vyplacen str. paušál. Ve směrnici máme, že se vyplácí vyšší částka a zaměstnavatel hradí 70% . V nemoci a při dovolené se nevyplácí.
    Pro rok 2023 je to 153,- Kč.
    Znamenalo by to tedy příspěvek ve výši 107,- Kč. Ale nejsem si jistá, zda je to takto v pořádku co se týče zdanění. Četla jsem, že je možné vyplatit pouze 99,- Kč kvůli zdanění. Jak mám tedy postupovat?
    Děkuji Vám za vyjasnění.
    Pěkný den}

    Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

  • Zařazení do majetku
    03. 11. 2022

    Město v současné době nechalo vybudovat v lokalitě lesa nad městskou nemocnicí 850 metrů dlouhý Modrý trail. Vybudovaná trasa respektuje přírodní charakter krajiny, do podoby lesa zasahuje minimálně a neohrožuje jeho ekosystém a životní prostředí. Součástí prací bylo kromě zemních prací také realizace kamenné studánky pro odvod vody z trailu, lávky, dřevěné konstrukce apod., a to dle zpracované projektové dokumentace. Odbor životního prostředí městského úřadu svým rozhodnutím povolil zásah do významného krajinného prvku, kterým je lesní porost. Byl vydán i provozní řád. Modrý trail bude smlouvou o výpůjčce předán soukromému provozovateli, který bude zajišťovat i jeho údržbu.
    Myslím, že se jedná o stavbu, kterou zařadím na účet 021. Potřebuji jen poradit, zda se rozhodnout pro klasifikaci stavby např. jako 24.11.69 Nekryté plochy sportovišť jinde neuvedené, nebo 24.12.49 Ostatní stavby pro sport a rekreaci (kromě budov), nebo jako 21.12.11 Komunikace v obcích (jako cyklostezku)? Přijde mi, že trail se podobá svým účelem spíše sportovišti, když je vydán i provozní řád a bude jej provozovat soukromý sportovní klub.}

    Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

  • Výpočet odměny
    01. 11. 2022

    Dobrý den, prosím o kontrolu výpočtu. Jedná se mi hlavně o zaokrouhlování, zda mám dobře.
    Funkce uvolněný místostarosta do 21.10.2022, byl zvolen do funkce uvolněný starosta od 22.10.2022

    47.596:30=1.586,53*21=33.317,13 (místostarosta)
    54.086:30=1.802,86*10=18.028,60 (starosta)

    33.317,13+18.028,60=51.346,- Kč

    Mnohokrát děkuji.}

    Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

  • stravenky
    20. 10. 2022

    Mám na Vás ještě jeden dotaz. Máme směrnici, ve které máme schváleno, vyplácení stravenek v době nemoci i dovolené. Procentem máme stanoveno v této směrnice kolik je hrazeno ze sociálního fondu, rozpočtu a kolik doplácí zaměstnanec. Směrnice je schválena Radou města. Vyplácíme tyto stravenky i panu starostovi. (Podotýkám, že co se týče FÚ nebo zdanění nic neřeším :-)) Kolega tvrdí, že to vyplácíme špatně, že není nárok na vyplacení v době nemoci a dovolené. Já jsem si ale našla v zákoníku práce v §236 odst. 2 , že pokud to máme schváleno, tak můžeme. A ještě nevím jestli vyplácení stravenek starostovi musí schvalovat ZM. Rozhodujeme se totiž, zda nechat stravenky nebo přejít na paušál. Motáme se v tom už dlouho a pořád nevíme co je lepší a hlavně aby to bylo dobře. Předem moc děkuji}

    Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

  • Oprava chyby v účtování z minulých let - dar
    30. 09. 2022

    Při inventarizaci majetku za rok 2021 mi vyšla minusová hodnota netto u účtu 022 – samostatné movité soubory a soubory movitých věcí. Zjistila jsem, že kolegyně přede mnou měla účet 022 v hodnotě netto minusový již při inventarizaci za rok 2020.

    Chyba zřejmě nastala u účtování zdravotní techniky, kterou jsme předávali darem nemocnici, která je společností s ručením omezeným (nejedná se tedy o VÚJ) v prosinci 2020.
    Pořizovací cena: 25 643 059,30 Kč
    Zůstatková cena: 561 926,40 Kč
    Nerozpuštěná dotace: 438 374,69 Kč

    ZAÚČTOVÁNO:
    – účetní doklad č. 0720376 – zpracován v GINIS – MAJ – evidence majetku
    9.12.2020 – výdej – vyřazení majetku darováním
    401/022 25 643 059,30 Kč (pořizovací cena)

    - účetní doklad č. 0720394
    31.12.2020 – vyřazení majetku – zpracován v GINIS – UCT – pořizovač účetních dokladů
    543/082 561 926,40 (zůstatková cena)
    403/672 438 374,69 (nerozpuštěná dotace)

    Podle mě to mělo být zaúčtováno takto – zpracován účetní doklad v GINIS – MAJ – evidence majetku, aby se mi tam promítly i oprávky a dotace v účtování a souhlasily mi účty v MAJ a UCT
    082/022 25 643 059,30
    543/082 561 926,40
    403/672 438 374,69

    Myslím si to správně a jak tuto chybu opravit? Zápisem na straně MD u 401 -25 643 059,30 a na straně MD u 082 +25 643 059,30 Kč je nejspíš nesmysl, že?

    Pro úplnost: majetek (zdravotní technika) byl pořízen městem v roce 2007, kdy byla nemocnice ještě města. V roce cca 2010 však nemocnice přešla do soukromých rukou na s.r.o. a majetek jí byl dán do pronájmu. A v 12/2020 bylo rozhodnuto a darování majetku nemocnici.

    Pokud bude potřeba ještě něco dovysvětlit, poslat doklady, např. inventurní soupis za r. 2020 a výše zmíněné účetní doklady, napiště a já pošlu. Děkuji za odpověď.


    Renata Pokorná
    ekonomický a školský odbor
    evidence a účtování majetku
    inventarizace majetku

    Městský úřad
    Karlovo náměstí 21
    Roudnice nad Labem
    tel: 416 850 134
    e-mail: rpokorna@roudnicenl.cz}

    Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

  • uplatnění odpočtu DPH
    19. 05. 2022

    Dobrý den paní Schneiderová,
    MČ má ve správě nebytovou budovu, kterou jsme pronajímali, a v minulém roce jsme ji začali rekonstruovat.
    Tuto budovu jsme pronajímali plátcům i neplátcům DPH, tento nájem byl od DPH osbovozen. Náklady jsme si na FÚ neuplatňovali žádné.
    Budovu nyní rekonstrujeme z dotace a firma, která ji opravuje, fakturuje s PDP. Jelikož po rekonstrukci budeme mít veškeré pronájmy s DPH,které budeme odvádět na FÚ, potřebovali bychom zjistit, zda by šlo uplatnit náklady zpětně z faktur od počátku rekonstrukce.
    A také zda uplatnit poměrný koeficient či krátící.
    Budovu budeme pronajímat, ale částečně ji budeme využívat jako úřad (asi 50%). Je nutné to nějak propočítat podle pronajímané plochy.}

    Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

  • Uplatňování DPH
    26. 04. 2022

    Dobrý den, město postavilo polyfunkční dům (PD) s hřištěm (vše jedním zhotovitelem stavby). PD pronajímáme plátci DPH (32% podl.pl.) a neplátci DPH (63% podl.pl.), zbytek podlahové plochy je veřejné WC, patřící k hřišti. Hřiště slouží pro veřejnost zdarma.
    U faktur (faktury jsou s DPH) jsme schopni rozlišit náklady zvlášť za PD a zvlášť za hřiště a ostatní náklady celkem (projektová dokumentace, technický dozor, přeložky). Myslíme si, že u nákladů za PD si uplatníme DPH v poměrné výši 32%, u hřiště si nic neuplatníme (veřejná správa) a u ostatních nákladů si uplatníme koeficient.
    Postupujeme u uplatňování DPH správně?
    Děkuji za odpověď.}

    Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

  • Výtěžek ze vstupného a prodeje tomboly
    30. 03. 2022

    Naše město pořádá dětský karneval na kterém bude vybíráno dobrovolné vstupné a budou prodávány losy do tomboly. Výtěžek z této akce bychom chtěli věnovat naší spoluobčance, která bojuje s těžkou nemocí a zaslat na transparentní účet, který založil její manžel. Jaký bude, prosím, účetní postup?
    Co všechno a jak je potřeba zaúčtovat a co je potřeba schválit v zastupitelstvu nebo radě.}

    Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

← Novější dotazy

Zobrazit

Hledání v dotazech

Tipy pro práci s dotazy

Acha obec účtuje s.r.o.

Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8

IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091

Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010

Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007

Návrh a tvorba webu