Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.
Hledanému výrazu nepřímé výdaje odpovídá celkem 63 dotazů:
Prosím o radu jak napravit chybu, kterou jsem zřejmě udělala v účtování nepřímých nákladů. Naše obec v roce 2023 začala stavbu kanalizace (projekt + veškerá dokumentace byla připravena už od roku 2020), na kterou 2023 obdržela dotaci z OPŽP z programu 2021-2027 s tím, že vedle vlastní investiční dotace (70% uznatelných výdajů) získáme ještě 3,5% dotace na financování nepřímých nákladů. Nepřímé náklady = faktury za TDS a BOZP, manažerské řízení projektu a autorský dozor jsme účtovala prvně v 8/2023 Např. fap za manaž. řízení celkem 12 100,- -/321 ZD 10 000,- DPH 2 100,- účtování: 7 000,- (což je 70% uznatelných nákladů) 042/- 2321/6121 org. 2321 ÚZ: 15016 NP: 1485; 3 000,- (30% připadající na obec) 042/- 2321/6121 org. 2321 ÚZ: bez NP: 1481 a částku 2 100,- (DPH = ) 343/- 2321/6121 org. 2321 ÚZ: bez a NP: bez. V podobném duchu jsem účtovala faktury za nepřímé náklady. Na konci roku mi ale ve výkazu FIN vznikl rozdíl v roce 2023 ÚZ 15016 příjmy 192 180,61 X výdaje 111 517,- v roce 2024 ÚZ 15016 příjmy 903 603,23 X výdaje 425 768,- nyní v roce 2025 (srpen) ÚZ 15016 příjmy 783 993,24 X výdaje 304 493,13. Podle dotazů, které jsem přečetla vznikla chyba (rozdíl) tím, že jsem faktury na nepřímé náklady rozdělovala na 70 (z dotace) a 30 (z vl.zdrojů), Je to tak? Jak to napravit, jestli to jde? Děkuji
Rozdíly mezi příjmy a výdaji značenými ÚZ v jednotlivých letech vznikají. U nepřímých výdajů je to úplně běžné, protože nepřímou dotaci vyplácí poskytovatel prostupně procenticky z vynaložených přímých výdajů, ale přitom vznikají nepřímé výdaje postupně v odlišné výši. Ale v součtu za všechny roky realizace má platit soulad příjmu značeného ÚZ na výdaje s daným ÚZ.
Důležité pravidlo, jak postupovat, je stejné, jako u přímých výdajů - musíte si určit celkový objem nepřímých výdajů (podle skutečných způsobilých výdajů) a z toho pak určíte výši nepřímé dotaci a výši vlastního podílu na nepřímých výdajích. Ve skutečnosti pak vychází různé procento dotace vůči skutečně vynaloženým nepřímým výdajům, ale podle MF nemusíme nepřímé výdaje procenticky rozdělovat, stačí je značit nejprve do výše nepřímé dotace a když zbyde prostor, pak značit do výše vlastního podílu, zbytek jen org.
Konkrétní příklady a vysvětlení jak na to najdete v komplexním dotazu z 5.7.2025, odkaz:
Neznám pro váš případ konkrétní výši způsobilých nepřímých výdajů, ale můžete využít postup uvedený v komplexním dotazu. Minulé roky už neopravíte, dalo by se to zkorigovat případně letos, kdybyste zjistila, že jste v součtu označila více, než se mělo.
Jestli to správně počítám, máte příjmy s ÚZ označeny doposud za všechny roky ve výši ca 1,8 mil. Kč, výdaje ale jen ca 800 mil. Kč, tak to by znamenalo, že vám chybí dooznačit ÚZ ca 1 mil. Kč. Nepostupovala jste vyloženě špatně, ale u nepřímých výdajů je to tak, že nemají procenticky vazbu na výši nepřímé dotace (respektive tato vazba se těžko určuje), proto MF postup zjednodušilo a vy máte značit nepřímé výdaje nejprve ÚZ do výše dotace a neřešit procentické rozdělení. On to ani nikdo moc nekontroluje, je to spíše o dodržování principů RS. Poskytovatelé to nevytknou.
Když to shrnu, stačí si vypočítat celkový nárok na nepřímou dotaci a případně letošní výdaje dooznačit u vlastního podílu ÚZ tak, aby vám to v součtu za roky sedělo - nevím, do jaké míry se to podaří srovnat, protože jestli žádné další nepřímé výdaje nebudou, tak za rok 2025 výdaje nejsou dostačující na to, aby přesunem z vlastního podílu jste to dorovnali, můžete ale opravit značení ručně na dokladech z minulých let.
Financujeme od roku 2024 rekonstrukci základní školy. Jedná se o nástavbu 5 odborných učeben vč. vybavení. Rekonstrukce je účtovaná jako investice a vybavení je rozděleno podle hodnoty jednotlivých předmětů na investici i neinvestici (do hodnoty 40 tis.). Stejně tak je zažádáno o dotaci. Výdaje proběhly už i v roce 2024 a obdrželi jsme část dotace, kterou jsem proúčtovala. V únoru 2025 IROP dodatečně uznal i dotaci na rekonstrukci střechy jako způsobilý výdaj a nyní nám ji i poslal. Tu jsme však hradili již v prosinci 2024 podle harmonogramu a faktura a je zaúčtovaná jako nepřímý výdaj a část i jako nezpůsobilý výdaj podle procent. Jak máme nyní postupovat, když výdaje na střechu proběhly loni, dotace konkrétně na tuto část přišla až po uznání dodatečně letos ? Rekonstrukce pokračuje i v tomto roce, ještě budu hradit několik faktur, označuji odděleně AU, Org, UZ, N, Zdr od ostatních výdajů. Kolaudace proběhne teď v září a musím zařadit do majetku. IROP vyžaduje sjetiny z účetnictví o značení výdajů a likvidační lístky k jednotlivým fakturám. Nebude mi to však sedět z důvodu loňských výdajů.
Ještě mi prosím napište, jak zaúčtuji dotaci na vybavení učeben, která je investiční a část neinvestiční podle hranice drobného majetku. A lze do vybavení zahrnout i výdaj na administraci výběrového řízení na dodavatele nábytku a informační techniky?
Moc nerozumím, proč byly výdaje na rekonstrukci střechy účtovány částečně jako nepřímý výdaj, to myslíte možná tak, že jste do ceny rekonstrukce střechy poměrně rozdělili část celkových společných výdajů (nepřímé výdaje jsou věcně např. projekt, stavební dozor apod.). Protože jinak realizační výdaje jsou vždy přímé (neznačí se nikdy jako nepřímé). Ale jestli na střechu dotace původně nebyla, tak realizační výdaje byly nezpůsobilé.
Pokud dotace byla přiznaná až letos po loňské realizaci, nakládáte s tím jako s novou skutečností. Tzn. zachytíte jí dohadou zápisem 388/ 403. Na loňských výdajích doplníte značení jen ručně, je to tak v pořádku - vloni informace o dotaci nebyla.
Dotaci na vybavení učeben zaúčtujte v souladu se skutečností, která má sedět na dotaci. Na DDHM (028) máte čerpat neinvestiční dotaci (účet 672), na DHM (účet 022) investiční dotaci (účet 403). Do ceny vybavení patří i související výdaje, které uvádíte.
Prosím o kontrolu účtování.
Obec stavěla chodníky podél komunikace. Dotaci máme od MMR, příspěvek z EU. Při žádosti o platbu byla dotace 1.168.698,49 Kč z toho INV 1.092.241,59 Kč a NINV 76.456.90 Kč. V průběhu podání žádosti o platbu probíhaly kontroly ze strany MMR a neustálé snižování způsobilých výdajů. Datum nabytí PM kolaudace 27.5.2025, k tomuto datu jsem zařadila stavbu do majetku a INV dotaci zařadila na kartu majetku zápisem 388/403.300 ve výši 1.092.241,59 Kč.
1.9.2025 přišel pokyn k platbě a INV dotace byla vyčíslena 831.936,53 Kč a NINV 58.548,79 Kč.
Přijato na BÚ 231.11 4116 UZ 149517085/672.300 58.548,79Kč a 231.11 4216 UZ 149517519/346 831.936,53Kč
K datu přijetí pokynu k platbě jsem provedla vyúčtování dotace:
346 MD 831.936,53/ 388 D 831.936,53
-388 MD 260.305,06/-403.300 D 260.305,06
672.300 MD 260.305,06 / 403.300 D260.305,06. Na kartu majetku jsem uvedla, že dotace byla snížena.
Účetní zápisy máte správně, ale nejprve prosím ještě ověřte, jestli jste neudělali v květnu dohad ve špatné výši. Pokud jste např. měli informaci o snížení celkových skutečných výdajů projektu oproti částce výdajů z rozhodnutí, mělo se to do dohady reflektovat, protože je tím pádem dle podmínek nárok na nižší dotaci (procento skutečných výdajů). V takovém případě by se jednalo o opravu chyby, kdy máme předpisy stanoveno upravit hodnotu účtu 403, tzn. neúčtovali byste ten poslední zápis 672/403 a upravili byste dotaci na kartě majetku na skutečnou výši.
Pokud jste dohadu účtovali ve správné výši (rozhodují informace dostupné k datu účtování) a následně vznikl rozdíl od dohady, pak je váš postup v souladu s předpisy. Vzhledem k významnosti částky - přece jenom je to vliv na VH větší než 260 tis. Kč, což je i hranice pro použití účtu 408 pro opravy VH, tak bych touto částku letošní VH nezatěžovala a aplikovala bych odchylku od metody. Berte to ale jako doporučení - museli byste to jako odchylku popsat do přílohy závěrky. A opět byste pak postupovali tak, jak píšu v prvním odstavci, tedy korekce účtu 403, bez dopadu do VH.
Mám k tomu ještě jednu důležitou poznámku - ověřte, že neinvestiční dotace opravdu ve vašem případě správně patří na účet 672. U MMR často neinvestiční dotace kryje nepřímé výdaje, které pokud se účtují na účet 042 jako výdaje související se stavbou chodníku (například projekt), pak tato nepřímá neinvestiční dotace patří dle MF také na účet 403. Neinvestiční příjmová položka s neinvestičním ÚZ se ale i tak zachovávají.
Obec pořídila kompostéry z dotace OPŽP - číslo projektu CZ.05.01.05/01/24_068/0004954. Pořád jsem čekala, až přijde rozhodnutí, ale protože se nemohu dočkat. zatím je v ruce nemám tak píšu alespoň takto.
Celkem jsme za kompostéry (200 Ks) vynaložili 1 176 120 Kč Zaúčtovala jsem
na MD 558/ D 321, Úhrada - MD 321/ D 231 3725 5137 Nástroj 148 Zdroj 5, ÚZ 15016 ve výši 646866Kč - 55 % , zbytek - 45% Nástroj 148 Zdroj 1 - 529 254Kč. Vše ORG 372. V této výši i zařadím 200 ks kompostérů do majetku.
Máme i další náklady s pořízením kompostérů a vyřízením dotace spojené. administrace žádosti - 12100 Kč, analýza odpadů a projektová dokumentace - 17240 Kč, výběrové řízení na dodavatele 27830 Kč a zajištění podkladů pro rozhodnutí - 27830 Kč. Vše jsem zatím účtovala na služby 518 - bez nějakého značení. Hlavně analýza odpadů a projektová dokumentace byly zpracovány v loňském roce - vystavena faktura i úhrada.
Měly by to být paušální výdaje ve výši 7%. Ve schválené výzvě na stránkách OPŽP jsem našla výši skutečných nákladů 1 294 700 Kč. Z toho dotace EU 712 085 Kč, zbytek 582 615Kč. Prosím tedy o radu, jak to vše skutečně zpracovat. Děkuji a krásné prázdniny.
Když všechny náklady sečtu, vychází mi 1261120 Kč. Přímé výdaje 1176120 Kč, nepřímé výdaje 85 tis. Kč. Skutečné výdaje jsou nižší, než způsobilé z rozhodnutí, tzn. dotace bude nakonec takto:
přímá dotace 55 % z částky 1176120 Kč
nepřímá dotace: pokud je sazba nepřímých výdajů 7 %, tak nepřímé výdaje budou určeny v částce 7 % z 1176120 Kč = 82328,40 Kč, 55 % z toho je nepřímá dotace 45 280,62 Kč, vlastní podíl je rozdíl 37 047,78 Kč. Nepřímé výdaje budete značit v těchto částkách, rozdíl mezi skutečnými výdaji 85 tis. Kč a paušálními 82 328,40 Kč jsou nezpůsobilé nepřímé výdaje (jen org).
Až přijde rozhodnutí, tak výdaje dooznačte zpětně (loňské výdaje jen ručně na doklady), do té doby nic k dotaci účetně neřeště.
Dobrý den,
moc bych Vás chtěla poprosit s pomocí této dotace na realizaci projektu: "Zpracování digitálního povodňového plánu a varovného informačního systému pro město". Bohužel Rozhodnutí je z datumem nabytí účinnosti 7.5.2024, ale do ruky se mi to dostalo až 27.6.2025, což je o více jak rok později. V minulém roce to mělo být již v účetnictví na podrozvaze a předpokládám na 955/999 . Neměla jsem vůbec tušení, že bylo o nějakou dotaci zažádáno - nikdo mi nic neřekla, ani neinformoval. V Rozhodnutí není žádné ÚZ, Zd, Ná a ani zda je to dotace investiční nebo neinvestiční a nebo zda obojí. Jediné co vím, že je to z EU a Zd5.
Moc Vás poprosím, zda by jste mi s touto dotací mohli nějak pomoci i s veškerým zaúčtováním.
Děkuji moc HŠ
PS: Rozhodnutí posílám e-mailem
Pokud chcete kompletní účtování, museli bychom mít kompletní podklady - i faktury apod. a odpověď pak zpracováváme v rámci zakázek. Jako odpověď na podaný dotaz řešíme jen dílčí záležitosti, zaúčtování celé dotace je již časově náročnější. V rámci zaplaceného dotazu zodpovím teď dílčí věci, ke kterým mám i informaci.
Zakázky uzavíráme dnes 30.6., takže jedině pak po prázdninách, kdybyste potřebovala.
Doúčtujte teď dotaci na podrozvahu, zápis 955/999, dle rozhodnutí bude vyúčtování za déle než rok. Asi doposud žádné peníze nepříšly? O přijatou zálohu se podrozvaha snižuje.
Podle § 11 odst. 8 vyhlášky č. 410/2009 Sb. se může účetní jednotka rozhodnout, že o povodňových plánech neúčtuje jako o dlouhodobém nehmotném majetku. Z toho tedy vyplývá, že pokud nemáte ve směrnici nic stanoveno, účtujete ho jako nehmotný majetek. Pokud ho nechcete účtovat jako nehmotný majetek, je to v souladu s vyhláškou možné, ale jen pokud se tak rozhodnete, což znamená si to i jasně stanovit ve směrnici k dlouhodobému majetku. Takže se rozhodněte, abyste byli i v souladu s druhem dotace - nevím, jestli je investiční nebo neinvestiční, to si musíte dohledat v podkladech k dotaci.
Ohledně značení, je zde jen podíl EU a vlastní podíl (bez podílu SR). Dotaci z EU budete značit účelovým znakem, nástrojem 148 a zdrojem 5, vlastní podíl nástrojem 148 a zdrojem 1. Účelové znaky volte podle toho, zda je to investice nebo neinvestice:
ÚZ 15016 - OPŽP 2021-2027 – EU – neinvestice
ÚZ -15501 - OPŽP 2021-2027 – EU – investice
Pozor na to, že částka dotace je rozdělena na přímou dotaci (na přímé realizační výdaje) a nepřímou dotaci (na vedlejší související výdaje). Nepřímá část dotace je vždy neinvestiční, nepřímé výdaje ale účtujeme podle toho, jaké jsou charakteru - mohou se účtovat i jako investiční, jen se značí neinvestičním ÚZ a nepřímá dotace se přijme na pol. 4116. Rozdělení na přímou a nepřímou část musí opět dodat administrátor dotace. K nepřímým výdajům je na stránkách již dost odpovědí, kdybyste si chtěla nastudovat.
Loňské výdaje označíte již jen ručně na doklady.
Dobrý den, dostali jsme na vybavení MŠ dotaci z MMR (IROP), výše dotace 90% (85% EU a 5% SR), 7% je nezpůsobilých. Majetek máme zařazený dle vnitřní směrnice. Dotaci k jednotlivým souborům majetku jsem proúčtovala 388/403 DHM a 388/672 DDHM (částky jsou proúčtovány včetně 7%). Na karty majetku DHM jsem do transferu navedla celkovou částku (403 = 90%+7%). V rámci investic jsme získali 3,2 mil. Kč, neinvestice 1,6 mil. Kč. Předpokládám tedy, že na 403 bych měla mít proúčtováno 3,2 mil. Kč a na 672 částku 1,6 mil. Kč. Prosím je moje úvaha správná? Děkuji za odpověď.
Rozdělení investiční a neinvestiční dotace by mělo v prvé řadě odpovídat rozdělení od poskytovatele. Zároveň by mělo být v souladu s druhem pořizovaného majetku. V tom máte podle všeho jasno - majetek, který skončil na účtu 022 má dotaci evidovanou na účtu 403 a rozpočítanou na jednotlivé majetkové karty. Majetek na účtu 028 má dotaci na účtu 672.
Uvádíte částku 7 %, to máte na mysli asi spíše nepřímou dotaci, než nezpůsobilé výdaje. Nepřímá dotace je neinvestiční - nepřímé výdaje se v její výši značí neinvestičním ÚZ, při příjmu nepřímé dotace se volí neinvestiční položka, zde 4116. Nepřímá dotace se vztahuje k nepřímým výdajům, věcně jsou to výdaje na projektovou dokumentaci, výběrové řízení, administraci dotace apod. Účtování dotace by v takovém případě mělo sledovat účtování těchto výdajů. Správně jste tyto výdaje, které jsou společné pro celý projekt, měli poměrově rozdělit do ceny investičního (022) a neinvestičního (028) majetku. V této logice pak nepřímou dotaci máte tedy rozdělit částečně na účet 403 mezi jednotlivé karty majetku a na účet 672 ve vztahu k majetku, který je na účtu 028.
Dobrý den,
ke konci minulého roku jsem v období 12/2024 zaúčtovala dohadu ve výši předpokládané investiční dotace z MMR 388/403 ve výši 1 036 566,- Kč. Letos při podávání žádosti o platbu byly zjištěny nesrovnalosti v zadávací dokumentaci a fakturách a bylo rozhodnuto, že budeme žádat o jinou výši investiční dotace a zbývající část bude neinvestiční, což podmínky poskytovatele dovolují. Potřebuji tedy zaúčtovat opravu dohady a zároveň potřebuji doúčtovat neinvestiční část dotace do výnosů.
V prvé řadě ověřte, jestli se nejedná o situaci, kdy byly zpětně identifikovány tzv. nepřímé výdaje. Na nepřímé výdaje MMR poskytuje neinvestiční dotaci, pokud jsou ale účtovány do ceny investice (účet 042), patří dotace k nim účetně také celá na účet 403. Příjem nepřímé dotace se jen zatřídí na neinvestiční položku 4116 s neinvestičním ÚZ a nepřímé výdaje se do výše nepřímé dotace značí také neinvestičním ÚZ.
Pokud by to bylo tak, že se přímé výdaje částečně změnily na neinvestiční, pak je přesun zápisem 403 minus D/ 672 D. V případě významné částky - více než 260 tis. Kč nebo 0,3 % aktiv netto k 31.12.2024 zápis 403 minus D/ 408 D a popis opravy do přílohy.
Dobrý den, obdrželi jsme rozhodnutí o poskytnutí dotace z OPŽP 2021-2027 (výzva 05_23_035) na sanaci staré ekologické zátěže, které neobsahuje informaci, zda se jedná o investiční či neinvestiční prostředky. Jedná se o sanaci bývalého lomu, který byl v minulosti zavezen nebezpečným odpadem. Předpokládám, že budu účtovat jako technickou rekultivaci: 3729/6121/N 148, Z 5, UZ 15501, popř. s p. 5169 a UZ 15016 (úhrada za úspěšné podání žádosti o dotaci, administrativní úkony během realizace atd.). Po ukončení zařadíme na ú.021. Nárok na uplatnění DPH není. Je tento postup správný?
Podle popisu se jedná v podstatě o rekultivaci skládky, což by mělo být účtováno jako neinvestice. Druh dotace vyplývá z podané žádosti, to prověřte, aby před proplacením dotace byl druh dotace v souladu s druhem výdaje.
Když to vyhodnotíme jako neinvestici, pak pol. 5169, ve výši dotace ÚZ 15016, nástroj 148 a zdroj 5. (Podle čísla výzvy je to financováno z Fondu soudržnosti, takže nástroj 148 je správně.) U OPŽP bývají poskytovatelem vyčísleny nepřímé výdaje (věcně projekt, stavební dozor, administrativa, žádost o dotaci, apod.), na které se poskytuje nepřímá neinvestiční paušální dotace.
Vaším postupem by se značilo, kdyby přímé výdaje byly investiční, pak se nepřímé výdaje značí neinvestičním ÚZ, ale pozor na to, že nepřímé výdaje vstupují také do ceny investice a účtují se na kapitálovou pol. 6121 a účet 042. U nepřímých výdajů, pokud souvisí s investicí tedy značíme pol. 6121 neinvestičním ÚZ do výše nepřímé dotace.
Naše obec přijala Rozhodnutí o poskytnutí dotace: Poskytovatel: Agentura ochrany přírody a krajiny ČR, Program: Z1507 Operační program životní prostředí – 2021-2027 – AOPK ČR, akce: Výsadba dřevin v obci.
V Rozhodnutí uvedeny informace: ÚZ k této akci jsou 15016 – neinvestice, v případě investic 15501, nástroj 148, prostor. jednotka – 5. Financování akce: Poskytovaná částka ze stát. rozpočtu Kč 293.961,--, jiné zdroje Kč 51.876,-- (což jsou vlastní zdroje příjemce dotace).
Dle uvedeného bude příjem dotace zaúčtován takto?:
SÚ 231, AÚ 200, nástroj 148, prostor. jednotka 5, ÚZ 15016, pol. 4116, ORG 0425 (značení akce).
Dotační specialista, který se nám stará o administraci dotace nám sdělil, že projekt je neinvestiční a že dotace je spolufinancována z EU (část jde ze SR ČR) – nevím, jak to tedy je, když v rozhodnutí nepíší nic o příspěvku z národních zdrojů, nemají zde rozpis na příspěvek z národních zdrojů a příspěvek EU. Podle informací z Rozhodnutí nám to připadá, že celá dotace je z EU???
Ještě, prosím, co se týče navedení příjmu dotace do rozpočtu. Výsadba bude provedena v r. 2025 a v dalších třech letech následná péče. Do rozpočtu r. 2025 do příjmů navedeme na základě Rozhodnutí jen poměrnou část dotace, která se bude vázat na rok 2025 a postupně v dalších 3 letech
zbývající poměrné části? (Projekt je etapový, podání žádosti o platbu je celkem 4x).
Výdaje - výsadba: par. 3745, pol. 5169, účet 518.
Jak píšete, pro investiční dotaci OPŽP je určen ÚZ 15501 a neinvestiční dotace (na nepřímé výdaje případně na přímé neinvestiční výdaje) OPŽP ÚZ 15016. Nástroj je zde určen 148, viz metodika k účtování transferů od AOPK:
Ano, zdroj 5 - financování z EU. Takto značíte procenticky do výše dotace. Vlastní podíl na způsobilých výdajích se značí jen nástrojem a zdrojem 1. Nezpomeňte na vykazování nepřímých výdajů v rámci ZMV (tzv. zjednodušená metoda vykazování).
Podle dostupných informací, které máme, nevím, z čeho váš dotační specialista usuzuje, že část dotačních prostředků je spolufinancována ze SR. Měla byste se poptat u něho a popřípadě by vám měl doložit rozdělení, popř. písemnou informaci z čeho tak usuzuje. Pokud já vím, tak v tomto případě podíl SR není, bývá případně stanoven jen podíl obce - ve výše uvedené metodice je uveden také jen zdroj 5 pro tyto ÚZ.
Co se týká příjmů v rozpočtu, tak ano, měla byste v aktuálním roce mít pouze příjmy, které vám přijdou nebo je očekáváte v tom daném roce. A stejným způsobem pracovat i s rozpočtem v následujicích letech. Co se týká výdajů. Pokud Vám firma nejen dřeviny prodala, ale i vysadila, tak ano jedná se o službu, pol. 5169. Pokud však vám pouze firma dřeviny prodala a o výsadbu se postaral někdo jiný, tak nákup dřevin se účtuje na pol. 5139.
Na podrozvaze byste měla nechat vždy tu neproplacenou část dotace, která vám zatím nepřišla. O přijatou částku jí snížíte až v roce při příjmu dotace nebo při předpisu pohledávky z vypořádání - co nastane dříve.
V roce 2023 jsme uzavřeli dohodu o poskytnutí dotace z části investiční a z části neinvestiční. Zaúčtovala jsem na 955. Akci jsem uskutečnili v roce 2024. K 31.12.2024 byla podána žádost o platbu s tím, že peníze obdržíme až po závěrečném vyúčtování. K 31.12.2024 jsem tedy neúčtovala nic, dotace je vedena stále na podrozvaze. Je to správně?
Správně máte o podmíněné pohledávce účtováno na podrozvaze. Odúčtovávat z ní budete, až vám přijdou peníze na účet nebo až budete účtovat o vyúčtování (ZVA), pokud ZVA proběhne dříve než fin. prostředky budete mít připsané na ZBÚ.
Píšete, že akce se uskutečnila v roce 2024. V tu chvíli byste v tom roce měla mít označené uznatelné výdaje v procentním podílu dotace, max. do výše dotace UZ a popřípadě nástrojem a zdrojem.
Nezmiňujete se o jakou dotaci přesně jde, tak pouze všeobecně. Pokud majetek nebyl uveden do užívání, tak k 31.12.2024 jste měla účtovat o dohadné položce k investiční dotaci zápisem 388 MD / 403 D a dohadnou položku k neinvestiční dotaci 388 MD / 672 D, opět v procentním podílu dotace, max. do výše dotace. Je možné, že tu neinvestiční dotaci máte na nepřímé výdaje, které jsou specifické v tom, že často patří do ceny investice, ale je na ně čerpána neinvestiční dotace. To se řeší použitím neinvestičního ÚZ a neinvestiční příjmové položky, jinak se ale mají nepřímé výdaje účtovat v souladu s účetními předpisy (tzn. mohou být účtovány do ceny investice, v RS i účetnictví). V tu chvíli byste nepoužila účet 672, ale účet 403. Ale jak jsem psala výše, neznám přesně o jakou dotaci se jedná, tak jenom malá poznámka.
Pokud však majetek byl zařazen do užívání, tak o časovém rozlišení účtujete právě k datu zařazení majetku do užívání. Dotace se zapíše na kartu majetku a začne se od následujicího měsíce po zařazení spolu s odpisy rozpouštět zápisem 403 MD / 672 D.
Účtování schváleného ZVA: předpis 346 MD / 388 D a přijatá platba 231 MD / 346 D. Píšete, že finanční prostředky obdržíte až po ZVA. Až budete účtovat o předpisu ZVA nezapomeňte odúčtovat podmíněnou pohledávku z podrozvahy.
Pokud by peníze přišly dříve než budete účtovat o ZVA, tak příjem fin. prostředků bude účtován zápisem 231 MD + RS / 374 D a odúčtování z podrozvahy 999 MD / 955 D. Následně předpis ZVA: 346 MD / 388 D a zúčtování zálohy 374 MD / 346 D.
Dobrý den, prosím o radu jak správně označit výdaje(příjmy) na počítačovou učebnu, na kterou jsme žádali dotaci z IROP.
poskytnutá dotace (obdržíme v roce 2025) 1073960,53,-
zdroje financování: 80% EU 904387,82,- 15% SR 169572,71-, VZ 5% 56524,25
Celkové způsobilé výdaje 1130484,78
přímé výdaje 1056527,83
nepřímé výdaje 7% 73956,95
Dala jsem na podrozvahu 915/999 1056527,83, ale asi mělo být 1073960,53
Máme jedinou fa na pc učebnu v částce 1172657,-.
Žádali jsme o změnu části dotace na neinvestiční, protože byla celá dotace investiční. Změna byla provedena na:
Investiční 80% 73568,- 15% 13794
Neinvestiční 80% 830819,82 15% 155778,71
Prosím o informaci, jak má být faktura správně rozúčtovaná.
Mám takto investiční: EU 3113 6122 17519 149 5 4 73568,-, SR 3113 6122 17518 149 1 4 13794,-, VZ 3113 6122 149 1 4 4598,- .
Ale neinvestiční mám nejspíš špatně, protože jsem z faktury vzala nepřímé výdaje 67034,-, ale celá faktura nám byla schválena jako způsobilá. Jak by měly být účtované výdaje na neinvestiční dotaci správně a lze ještě nějak opravit?
Dohad k 31.12.2024 na INV 87362,- 388/403
Dohad k 31.12.2024 na NIV 1026662,15 388/672, ale také špatně, prosím v jaké částce měl dohad být a lze opravit při vyúčtování?
Příjem dotace INV 231 4216 17519 149 5 4 73568/ 374
17518 149 1 4 13794/ 374
Příjem dotace NIV 231 4116 17085 149 5 4 830 819,82/ 462
17084 149 1 4 155778,71/462
Rok 2024 už mám uzavřený, takže nic už neopravím. Největší chaos mám v částkách, tak snad mi aspoň něco poradíte. Předem děkuji.
Na účtu 915 se zobrazuje podmíněná pohledávka z titulu dotace, MF tam chce sledovat celkovou výši dotace, kterou máte ještě obdržet, tzn. snižuje se vždy o přijaté zálohy. Takže máte pravdu v tom, že jste měli účtovat na podrozvahu nikoliv způsobilé výdaje, ale očekávanou dotaci. Místo účtu 915 volíme účet 955, pokud se vypořádání dotace očekává za déle než rok.
Investiční výdaje značíte dobře - vlastní podíl do celkových způsobilých investičních výdajů jen nástrojem a zdrojem 1, vypadá to úplně v pořádku.
U neinvestičních výdajů musíte používat ÚZ 17084 pro podíl SR a ÚZ 17085 pro podíl EU. Je potřeba v tom všem rozklíčit neinvestiční dotaci (na vybavení?) - tam budete značit procenticky např. tedy položku 5137 a paušální neinvestiční dotaci, kterou určují z celkové výše všech přímých výdajů (investičních a neinvestičních).
U nepřímých výdajů je nutné si ujasnit, jestli reálně vůbec nějaké vznikly, když máte jen jednu fakturu, vypadá to, že tato faktura je asi jen na přímé výdaje, nepřímé výdaje jsou typově výdaje na projektovou dokumentaci, administraci dotace, výběrové řízení, tam asi nějaké skutečné výdaje vznikly, ale fakturovány byly odděleně od této hlavní realizační faktury. To by znamenalo, že celá neinvestiční dotace nebude označena na této jedné faktuře, ale část ve výši nepřímé dotace se vztahuje na jiné faktury.
Jestli se jedná o fakturu roku 2024, opravit značení již nelze, jedině po dohodě s krajem, jestli by vzali ještě opravený výkaz.
Dohady se měly účtovat podle struktury dotace ve výši očekávaní investiční dotace a neinvestiční dotace. Rozhodují vždy skutečné vynaložené výdaje - v rozhodnutí máte způsobilé výdaje 1130 tis. Kč, faktura je v nižší částce, takže máte nárok na dotaci jen ve výši 95 % skutečných přímých výdajů plus k tomu dotace 95 % z částky 7 % přímých výdajů (to je výše nepřímé dotace).
Příjem dotace účtujete dobře, jen nevím, proč u neinvestiční volíte protiúčet 462, to je nějaký překlep asi, vracet to nebudete a navíc tento účet slouží pro poskytnuté NFV, takže správně také 231/374 (nebo 472, pokud vypořádání zálohy bude za déle než rok od přijetí).
Dohadu neinvestiční dotace bude potřeba opravit - udělejte v tomto roce, můžete počkat na vyúčtováná, až budete vědět konečnou částku, použijete při opravě účet 408, kdyby rozdíl byl významný (více nže 260 tis. Kč nebo 0,3 % aktiv netto), investiční dotace byla dohadovaná asi také mírně nepřesně, protože jak píšu výše - celkové způsobilé náklady jsou o něco nižší než náklady z rozhodnutí, ze kterých určil dotaci poskytovatel - jestli jste nedokládali ke změnovému rozhodnutí rovnou i jinou částku nákladů.
Majetek už se měl asi zařadit, v takovém případě se má dotace dohadovat k datu zařazení a začát od dalšího měsíce rozpouštět.
Omlouvám se, ono se to těžko vysvětluje obecně a popsat to vše číselně konkrétně už je časově na zakázku. Navíc by se tam muselo doplnit i info o těch ostatních fakturách na nepřímé výdaje, abychom mohli přesně stanovit, jak rozúčtovat tu jednu fakturu.
Dobrý den, moc Vás prosím a po telefonické domluvě posílám dotaz. Jsem nová účetní, včera jsem měla audit a zjistili mi špatné účtování dvou dotací. Musím to dnes opravit a ještě dnes odeslat opravenou uzávěrku. S IT jsem domluvená, ale vůbec si teď v nervech nevím rady.
Posílám Vám rozhodnutí o dotaci a všechno, co jsem účtovala, můžete mi prosím poslat podrobný popis, jak mám co zaúčtovat? Přílohy posílám na email.
Auditorky mi říkaly, že musím faktury rozúčtovat na vlastní náklady a EU, vůbec nevím....
Pošlu ještě 2. dotaz k dotaci na FVE
Dotace MMR na chodník
Nejprve k ÚZ. Máte dotaci financovanou pouze z EU, žádný SR. Proto použijete jenom ÚZ 17519 pro přímé způsobilé náklady dotace a ÚZ 17085 určený pro nepřímé náklady. Nepřímý výdaj se vždy musí označit neinvestičním ÚZ (dotace na něj patří na neinvestiční příjmovou položku, ve vašem případě 4116 a může být čerpán i na investiční výdaj. Podle MF můžete i nepřímý výdaj, je-li svým charakterem investiční, účtovat na účet 042 a dotaci na něj tedy na účet 403. To máte účetně správně. Nástroj 149 a zdroj 5. Většinou bývá v podmínkách dotace, že je třeba sledovat a účtovat dotaci odděleně. Pomáháme si právě tou org. Jenom informace, aby jste si ji popřípadě doplnila ke všem účetním případům, které se týkají dotace.
Podle fin. plánu uvedeného v rozhodnutí máte přímé výdaje ve výši 780.621,-- Kč. Musíte vyjít z přímých výdajů, které vychází z rozhodnutí. Ve vašem případě je projekt nákladnější, než je vyčísleno ve finančním plánu projektu (v rozhodnutí), tak předpokládám, že způsobilé výdaje z rozhodnutí se uskutečnily. Takže je potřeba si rozpočítat právě ty přímé výdaje v procentní podílu, abyste věděla, jak rozpočtítat tu fakturu.
95% z 780.621,-- Kč, je 741.589,95 Kč, což je vlastně přímý způsobilý výdaj a 5% je 39.031,05 Kč jsou vlastní zdroje.
Takže, když to shrnu ten přímý výdaj - práce byste měla účtovat s ÚZ investičním a nástrojem a zdrojem.
Pro postupné značení nepřímých výdajů, musíme určit nejprve správné procento dotace na nepřímé výdaje, dotace na nepřímé výdaje má totiž vazbu na hodnotu přímých výdajů, takže v porovnání se skutečně vynaloženými nepřímými výdaji může skutečné procento nabývat různých hodnot - to je důležité pro značení i pro dohady. Přesto je dotace na ně fixní - paušálně odvozená z hodnoty přímých výdajů.
Nepřímé výdaje jsou dle rozhodnutí ve výši 54.643,47 Kč. Nepřímé výdaje jsou určovány paušálně z hodnoty přímých výdajů. Ve Vašem případě jsou nepřímé výdaje 7 % výdajů přímých a jak jsem psala výše, předpokládám, že způsobilé výdaje z rozhodnutí se uskutečnily. I tady je potřeba rozpočítat ty nepřímé výdaje v procentním podílu.
95% z 54.643,47 Kč je 51.911,30 Kč, což je vlastně nepřímý způsobilý výdaj a 5% je 2.732,17 Kč.
Takže, když to shrnu ten nepřímý výdaj - zpracování žádosti byste měla účtovat s ÚZ neinvestičním a nástrojem a zdrojem.
A k značení faktur. Měla byste postupně rozpočítat každou fakturu způsobilých výdajů dotace do max. výše dotace. Je potřeba jen ohlídat, aby celá faktura byla způsobilým nákladem, pokud by v tom byly i nějaké náklady nezpůsobilé, musela by se procenta počítat pouze z těch způsobilých (nezpůsobilé výdaje byste neznačila vůbec nebo jen org).
Děláte to dodatečně, takže bych rozpočítala pouze fakturu na úpravy komunikace ve výši 1.118.928,84 Kč. Tedy pokud jsou v ní pouze způsobilé náklady. Ale předpokládám, že stavební práce (úpravy) budou způsobilé náklady. Nezpůsobilé náklady budou náklady za žádost o dotaci nebo administrativní náklady.
Takže pokud budete rozpočítávat pouze výše zmiňovanou fakturu, tak byste měla mít označenou na ÚZ 17519, nástroj 149 a zdroj 5 a org. částku ve výši 741.589,95 Kč a zbytek ve výši 377.338,89 Kč jsou vlastní náklady, značit např. org.
Rozpočítání nepřímých výdajů na faktuře za zpracování žádosti ve výši 67.000,-- Kč. 51.911,30 Kč s ÚZ neinvestičním 17085 a nástrojem 149 a zdrojem 5. Zbytek ve výši 15.088,70 Kč jsou vlastní náklady.
Když si uděláte kontrolu, tak součet 51.911,30 Kč (nepřímé náklady) a 741.589,95 Kč (přímé náklady), tak vám dá výši dotace 793.501,25 Kč.
Vypadá to, že úpravu komunikace ještě nemáte uvedenou do užívání. Tak byste k 31.12. měla také účtovat o časovém rozlišení, zápisem 388 MD / 403 D ve výši té dotace.
Budujeme v rámci vodohospodářské infrastruktury (VHI) kanalizaci a ČOV. Na 1. část investice, kterou máme již zařazenou v majetku v r. 2023 jsme obdrželi zpětně z MŽP dotaci a dále na základě ŽOP průběžně čerpáme další v rámci jedné společné smlouvy. Dotace se bude tedy vypořádávat až po ukončení celé investice.
V roce 2024 proběhla ze strany MŽP kontrola a byl zjištěn nedostatek v souladu s bankovní zárukou na právě již 1.část zařazené investice, a nařízen odvod (vratka) části inv. dotace a části paušální dotace zpět na účet MŽP.
Přijetí dotace jsem účtovala část inv. a část neinv.: předpis 346 / 403, příjem 4216, 4116 vč.N, Z, ÚZ / 346.
Na kartu majetku poznamenám výši snížené dotace (mám inv. i neinv. v majetku) a dále rozpouštím v původní výši dotace. Nyní ještě musím zaúčtovat vratku této dotace. Prosím o radu jakým účetním zápisem.
Děkuji
Neinvestiční částí dotace máte asi na mysli dotaci na nepřímé výdaje. K účtování - když není jako celek ještě vypořádané, mělo se nechat na záloze a dohadě, ale kontrola proběhla, tak to nechte už být.
Pokud vratka není v nějaké významnější částce, pak se postupuje, jak uvádíte - na kartě majetku necháte původní výši dotace, jen do informací uvedete poznámku o vratce. Vratku předepíšete 672 MD/ 347 D a uhradíte 347 MD/ 231 D.
RS může být takto:
- odpa 6402 pol. 5364 - vratka v rámci finančního vypořádání
- odpa 2321 pol. 5904 - vratka na základě výzvy (mimo režim PRK - porušení rozpočtové kázně zde nenastalo, jestli jste peníze na základě výzvy vrátili).
Dobrý den,
paní Schneiderová, chtěla jsem se zeptat na účelový znak u nepřímých nákladů. Značí se účelovým znakem nepřímé náklady jen u dotací z IROP nebo se musí značit neinvestičním účelovým znakem všechny dotace u kterých jsou v rozhodnutí nepřímé náklady? Týká se značení nepřímých nákladů účelovým znakem i u dotace Interreg Česko - Polsko 2021-2027?
Značení NZÚZ nevyplývá z podmínek jednotlivých dotací, ale z pravidel rozpočtové skladby. Takže je úplně jedno, z jakého konkrétního dotačního programu prostředky čerpáte, značit se výdaje mají, když jsou kryté dotací.
Nepřímé výdaje jsou specifické v tom, že často patří do ceny investice, ale je na ně čerpána neinvestiční dotace. To se řeší použitím neinvestičního ÚZ a neinvestiční příjmové položky, jinak se ale mají nepřímé výdaje účtovat v souladu s účetními předpisy (tzn. mohou být účtovány do ceny investice, v RS i účetnictví).
Další jedinečností nepřímých výdajů je to, že je na ně určována paušální dotace a tedy skutečné nepřímé výdaje nabývají různých hodnot a nemají přímou vazbu na výši nepřímé dotace. To platí obecně pro všechny paušální dotace - ty se nevypočítávají z výše skutečně vynaložených výdajů, ale např. u IROP a OPŽP se vypočítávají procentem ze skutečných přímých výdajů, u jiných programů jsou paušální výdaje určovány na základě výpočtu a pravidel poskytovatele.
Obecně platí, že máte značit NZÚZ skutečné nepřímé výdaje (respektive obecně výdaje, na které je paušální dotace) do výše dotace. Pokud zbyde prostor a je to dotace spolufinancovaná z EU, značíte i vlastní podíl. Toto je postup, který metodiciky stanovilo MF.
Nevím jak na dohadu dotace k 31.12. Dle smlouvy je max. výše dotace 33.722.611,71 Kč z toho 1.140.378,18 nepřímé výdaje. Veškeré faktury za stavbu jsou již uhrazeny k 31.12.2024. V roce 2024 byly hrazeny výdaje, které nebudou zahrnuty do ceny stavby (cca 100.000,- Kč), účtováno na položky 5xxx. V roce 2025 ještě asi zhruba 100.000,- Kč bude hrazeno a nebude zahrnuto do ceny stavby (nákladové pol. 5xxx). K 31.12.2024 přijaté zálohy na dotaci cca 30 mil. Kč. Nejsem si úplně jistá, jakou výši dohady na účet 403 k 31.12. V dotazu ze 16.1.2024 uvádíte, že účet 672 se použije při vypořádání dotace. To proběhne v 3/2025.
Nevím, co přesně myslíte těmi výdaji, které nezahrnujete do ceny stavby. Pokud jde o nepřímé výdaje, tam je nastaven z MF takový postup, že dotace je na ně neinvestiční, ale pokud věcně patří jako související výdaje do ceny investice, účtují se také na kapitálovou položku investičního výdaje, na účet 042 a dotace k nim na účet 403. Jen se značí neinvestičním ÚZ a neinvestiční příjmovou položkou.
Takže z hlediska dohady v prvé řadě záleží, jaké všechny náklady mají být kryté dotací, jaká část je investice, jaká neinvestice. Ale jak říkám, pokud nemáte výslovně uvedeny v žádosti nějaké výdaje jako neinvestiční, například na nákup DDHM, tak nepřímé výdaje většinou účtujeme na účet 042 a dotaci na účet 403, když jsou přímé výdaje investiční.
K určení přesné částky je také potřeba vzít v úvahu očekávanou výši dotace. Na zálohách nemáte ještě celkovou výši dotace ze smlouvy, budou ještě podány žádosti o platbu, tzn. očekáváte doplatek? Nebo již nic nepošlou, protože máte např. celkové skutečné náklady nižší, než způsobilé náklady ze smlouvy, nebo bylo poskytovatelem určeno snížení dotace... To vše je třeba vzít v úvahu.
Obecně ale platí, že jestli máte vynaloženy všechny přímé výdaje (letos budete doplácet jen nepřímé), máte mít k 31.12.2024 na dohadě celkově za všechny roky realizace mít uvedenou celkovou výši dotace,k terou očekáváte - a pravděpodobně i s nepřímou dotací, viz výklad výše.
Dotaz, který zmiňujete, tam vysvětlujeme, že na účet 672 patří dotace při vypořádání, pokud nekryje skutečné výdaje. Pro příklad si uveďme situaci, kdy byste neměli žádné skutečné nepřímé výdaje, pak byste nepřímou dotaci zaúčtovali na účet 672 při vypořádání. Vy ale podle všeho nepřímé výdaje máte, a navíc odhaduju, že budou správně patřit do ceny investice, pak by tedy související nepřímá dotace měla jít na účet 403.
Pokud byste potřebovala konkrétní výpočet dohady, musela byste poslat podklady k dotaci a to by bylo v tomto případě již na zakázku.
Acha obec účtuje s.r.o.
Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8
IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091
Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010
Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007
(preferujeme e-mailový kontakt)
Odborná pomoc
Ing. Ivana Schneiderová
Ing. Zdeněk Nejezchleb
Bc. Klára Vavrišinová
Kateřina Hudečková