Obec účtuje - Vše o účetnictví obcí

Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 6 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

Dotazy

Hledanému výrazu nepřímé výdaje odpovídá celkem 73 dotazů:

  • Terminologie u transferů
    17. 12. 2025

    V souvislosti s dotacemi se neustále setkáváme s termíny :
    uznatelné/neuznatelné , způsobilé /nezpůsobilé , přímé/nepřímé náklady (výdaje). Je v tom nějaký zásadní rozdíl z hlediska účtování?? Nám se to zdá být asi stejné - značíme či neznačíme NZUZ, ale přijde mi poslední dobou , že si poskytovatelé dotací na těchto termínech víc zakládají a pletou je i dohromady.
    A ještě mě neustále zlobí neinvestiční náklady u investičních akcí! Firmy, které zpracovávají žádosti o dotace dle mého nemají nejmenší znalosti o účetnictví USC a napíšou do žádostí kde co. My například nyní provádíme přípravy na FVE - procentuální výši dotace neznám, jen mám od dotačního managmentu informace o tom, které faktury jsou způsobilé, a které nezpůsobilé. U způsobilých mám letos označit NZUZ celou výši faktur ! Nechtějí věřit tomu, že to příští rok v účetnictví již neopravím. V rozpočtu akce firma napsala některé výdaje jako neinvestiční ( např. právě dotační managment) - i když jsou to výdaje spojené s pořízením dlouhodobého majetku, tudíž se mají účtovat jako investiční s investiční položkou...Má označení nákladů jako neinvestiční v žádosti o dotaci na to nějaký vliv?
    U nás se jedná o dotaci z SFŽP - Modernizační fond , program Nové obnovitelné zdroje v energetice ( RES+3).

    Způsobilost a uznatelnost je ve své podstatě totéž. Častěji se používá termín způsobilé/ nezpůsobilé výdaje. Označuje se tím výše výdajů, ze kterých je počítána dotace. Způsobilé (uznatelné) jsou výdaje, které jsou kryty dotací (poskytovatel je dle podmínek takto určil) - z jejich výše je procenticky určována dotace. Do výše způsobilých výdajů se používá značení NZÚZ - termín způsobilý výdaj používá i MF ve své metodice k NZÚZ.

    Uvedu příklad:

    Celkové výdaje projektu 1,3 mil. Kč

    Nezpůsobilé (neuznatelné) výdaje jsou 300 tis. Kč (někdy si vymiňuje poskytovatel je vynaložit, někdy je nekontroluje/ neřeší)

    Způsobilé: 1 mil. Kč, z toho 700 tis. Kč podíl EU (70 %), 150 tis. Kč (15 %) podíl SR, 150 tis. Kč (15 %) vlastní podíl.

    Nezpůsobilé výdaje 300 tis. Kč se značí jen org. Způsobilé kryté podílem EU (700 tis. Kč) značíte ÚZ, nástrojem a zdrojem 5, kryté podílem SR ÚZ, nástroj a zdroj 1, vlastní podíl nástroj a zdroj 1.

    Pokud jde o nepřímé výdaje, tam je důležité toto sledovat. Je to jeden z typů paušálních dotací a v novém programovacím období se nepřímé výdaje nově aplikují např. u dotací IROP a MMR. Nepřímé výdaje jsou věcně výdaje související s projektem typu PD, VŘ apod. Přímé jsou pak samotné výdaje realizační. Problém je, že na nepřímé výdaje se určila obecně dotace neinvestiční, což MF vyřešilo výkladově tak, že pokud jsou nepřímé výdaje investiční (účtují se do ceny investice), dotace na ně dáváme na účet 403, jen se značí neinvestičním ÚZ a používá se při příjmu dotace neinvestiční příjmová položka.

    Co s nepřímými výdaji z hlediska NZÚZ se snažíme vysvělit v komplexním dotazu z 5.7.2025:

    https://www.obecuctuje.cz/dotazy?zobrazit=komplexni_dotazy&

    Pokud jde o vaši konkrétní dotaci, tak upozorňuji, že poskytovatelé v poslední době často sankcionují, když není dodržen druh dotace (neinvestiční dotaci byste čerpali na investici). Takže je důležité s administrátorem vždy dopředu ujasnit, jaký druh dotace se bude čerpat. Je pravda, že některé dotační programy (viz např. i nepřímé výdaje u MMR či IROP) určují na vedlejší výdaje rovnou neinvestiční dotaci, ale tam poskytovatel nepřímé výdaje nekontroluje a máme to metodicky ošetřeno. Tady ale máte na výběr, jaký druh dotace zvolit, tzn. musí se žádat na výdaje vstupující do ceny investice investiční dotace a neinvestiční opravdu jen na neinvestici, jinak hrozí sankce. 

    U výdajů na administraci dotaci je výjimka, kdy si máte podle ČÚS 710 určit, jestli je účtujete do ceny majetku či nikoliv. Takže zrovna zde není problém si říct, že zohledníte i druh dotace a budete je účtovat na účet 518 s tím, že neinvestiční dotace se proti tomu zachytí na účtu 672. Určitě to ale takto nejde například u výdajů na projektovou dokumentaci, ta má jít vždy do ceny investice (když se váže k investici) a má být na ní tedy čerpána (když máte, jako zde, volbu) investiční dotace.

    Dotace na FVE - tam bývá problém, že to je dalším typem paušální dotace, kde poskytovatel určí maximální limit dotace procentem ze způsobilých výdajů, ale skutečnou výši dotace určuje podle technických parametrů. Tam vůbec není jednoduché určit, kolik nakonec dostanete, takže doporučuju značit procenticky výdaj dle rozhodnutí a pak to zkorigovat případně v posledním roce realizace - když to nepůjde, tak to nepůjde, raději značit nepřesně, než neznačit. Obdobně postupujeme u dohady s tím, že vždy lze, když vznikne větší odchylka, účet 403 zkorigovat (byť to třeba bude odchylka od metody). 

  • Nepřímé výdaje u dotace na kanalizaci
    16. 12. 2025

    Máme dotaci na kanalizaci od MŽP ve výši 70% uznatelných nákladů. V tom máme schváleno cca 8 mil. Kč na nepřímé náklady (3,5% z nákladů - paušální sazba na PD). Teď koukám, že to je v žádosti o platbu vedeno jako neinvestiční. Můžu to tedy použít na technický dozor, autorský, BOZP atd.? Myslela jsem, že bych z toho platila tyto věci, ty jsou ale investiční. Bylo mi řečeno, že to nemusím vůbec dokládat a můžu to použít na co chci (třeba opravu ZŠ...). Raději bych to ale použila na kanalizaci, ale teď nevím. Stejně tak nevím, jestli mám tyto náklady účtovat s ÚZ nebo ne. Nebo nějak vést nějak jinak v souvislosti s tímto projektem. Tento paušál dostáváme vždy po schválení žádosti o platbu v té výši 3,5%. A chtěla bych se zeptat, jestli mohu vyčerpat v tomto roce vyšší částku z paušálu než dostanu peněz. Schváleno máme cca 8 mil. Kč, tak když bych třeba použila 5 mi. Kč. Dotaci jsme zatím dostali jen ve výši 350 tis. Kč (pro paušál). Ale zase bych to chtěla použít na ty dozory atd.

    Chápu vaše nejasnosti - téma nepřímých výdajů je ještě pořád ne vždy zcela dobře uchopeno. Je to tak, že nepřímou dotaci vyplácejí postupně tak, jak se realizují přímé výdaje. Nicméně ve skutečnosti kryje nepřímé výdaje, které uvádíte - technický dozor, projekt, BOZP atd. V praxi máme dle MF postupovat tak, že pokud jsou nepřímé výdaje investiční, jako ve vašem případě, mají se účtovat na účet 042 a nepřímá dotace v tomto případě patří na účet 403. Takže určitě, byť se nepřímé výdaje nekontrolují, to není tak, že si nepřímou dotaci použijete "na co chcete". Je pravda, že nárok na ní je, i když nevzniknou žádné skutečné nepřímé výdaje (v takovém případě se nepřímá dotace účtuje na účet 672), ale pokud nepřímé výdaje reálně máte vynaložené, pak účtování dotace sleduje osud účtování těchto nepřímých výdajů.

    Skutečnost, že se na nepřímé výdaje čerpá paušálně neinvestiční dotace se zachytí tak, že nepřímé výdaje značíte neinvestičním ÚZ a příjem nepřímé dotace se účtuje na neinvestiční příjmovou položku (když je poskytovatelem ministerstvo, platí pol. 4116). Nepřímé výdaje značte postupně tak, jak vznikají - podle metodiky MF žádné procentické rozdělování, ale jednoduše tak, že nejprve se značí do výše podílu EU, pak podíl SR a pokud jsou skutečné nepřímé výdaje dostačující, teprve pak se značí i vlastní podíl, případný zbytek jako nezpůsobilé výdaje jen org (kdyby skutečné nepřímé výdaje byly vyšší, než nepřímé výdaje vyčíslené v rozhodnutí). 

    Příklady postupu s vysvětlením najdete v komplexním dotazu k nepřímým výdajům:

    https://www.obecuctuje.cz/dotazy?zobrazit=komplexni_dotazy&jak=fraze

  • Dotace na chodník IROP
    26. 11. 2025

    Měli bychom dostat dotaci z IROP na vybudování chodníku. Máme Rozhodnutí na částku Kč 20.283.587,23, kde je celková výše způsobilých výdajů 23.863.043,80. Celková částka způs. výdajů však bude jen 9.863.991,31 Kč (podle mého výpočtu). Všechny náklady už máme zaplacené. Jenže chodník ještě není zkolaudovaný, letos určitě už nebude. Potřebovala bych znát přesnou částku dotace. Mohli byste mi to prosím zkontrolovat? V příštím roce už to neopravím. Pošlu vše do e-mailu. Jsou tam i nepřímé náklady, které sem už označila v minulých letech. Ale také jsem neměla přesnou částku, mám asi označeno o něco víc. Účelový znak by měl být pro investici 17519, pro nepřímé výdaje 17085. Nástroj 149, zdroj 1,5. Ke konci roku bych měla zaúčtovat dohadu.

    V rámci odpovědi na dotaz nelze zkontrolovat celé účtování dotace, to je pak již předmětem naší služby zakázek. Jestli je to tak, jak píšete, tedy že celkové skutečné způsobilé výdaje jsou 9.863.991,31 Kč, tak výši dotace určíte takto:

    Nejprve zjistíte procento dotace z rozhodnutí. U IROPu bývá podíl EU, někdy navíc SR, k tomu vlastní podíl. Tímto procentem rozdělíte skutečné způsobilé výdaje. Dotace je celkem 85 % - to lze určit z výpočtu 20.283.587,23/ 23.863.043,80. Ale může v tom být 70 % podíl EU a 15 % podíl SR, nebo celých 85 % podíl EU, zbytek 15 % vlastní podíl. Vy uvažujete jen s ÚZ pro podíl EU, tak podíl SR asi není. 

    A jde také o to, jestli částka způsobilých výdajů 9 mil. Kč, které uvádíte jsou jen přímé výdaje nebo i nepřímé, to vše bude mít na značení vliv. Kdyby to byly jen přímé realizační výdaje, tak pak 7 % z toho jsou paušálně určené nepřímé výdaje a z toho opět 85 % je nepřímá dotace. Do výše nepřímé dotace značíme nepřímé výdaje, když jsou dostatečné tak teprve potom vlastní podíl.

    Tak alespoň takto obecně. 

    Když chodník ještě není zařazen, tak dohadu 388/403 zaúčtujete k 31.12.2025 v odhadnuté výši a je potřeba tedy správně nastavit značení, o to vám asi jde především, ale jak říkám, zde je to složitější - musíme znát celkové skutečné přímé i nepřímé výdaje a kompletně s dohadou jsou již konkrétní výpočty na základě přílohy již na zakázku. 

  • Dotace IROP veřejné prostranství
    18. 11. 2025

    Obdrželi jsme Rozhodnutí o poskytnutí dotace z MMR - IROP 2021-2027, financování ex post. Jedná se o výstavbu veřejného prostranství, které se skládá ze dvou staveb – máme dva zhotovitele. Dotace je 85% EU, vlastní zdroje příjemce jsou 15%. V rozhodnutí jsou uvedeny nepřímé náklady ve výši 7% přímých výdajů, dle sdělení administrátora dotace nebudou tyto nepřímé náklady předmětem kontroly z IROP. Nepřímé náklady všechny co mám BOZP, TDS účtuji celé částky na faktuře s neinvestičním UZ dotace. Například faktura za BOZP na celou částku 9 680 Kč účtuji 042 / 321, 321 / 231 149 5 17085 – nedělím na vlastní zdroje, dočetla jsem se, že se nemusí a může se první vyčerpat až do částky, co je na rozhodnutí, s tím že si hlídám 7% z celkových přímých výdajů. Jen si nejsem jistá na konci roku s určením dohady. Jestli mám dát na dohad vše, co budu mít účtované na UZ.
    Dále ale dle rozpisu, který jsem dostala od administrátora dotace, máme přislíbenou dotaci ve výši 10% z celkových způsobilých výdajů na přímé výdaje na doprovodnou část projektu – VV vedlejší výdaje. Tady už ale nevím kolik mám na UZ účtovat, když mi přijde faktura, kde jsou hlavní i vedlejší výdaje. Dle rozpočtu prací jsme byli přes limit s vedlejšími náklady, částka se tudíž snižovala, aby splňovala 10%, a abych řekla pravdu na číslo, které z toho vzniklo, se nemohu dopočítat. Mohla bych Vám prosím poslat rozpočet, kde jsou přesné částky a jsou rozděleny dle podmínek dotace a poradila byste mi jak nějakou konkrétní fakturu zaúčtovat?

    Pokud jde o nepřímé výdaje, máte pravdu v tom, že se dle metodiky MF má značit nejprve do výše nepřímé dotace, vlastní podíl, jen když jsou skutečné nepřímé výdaje dostačující. Jen pozor na to, abyste jako kryté EU značily nepřímé výdaje opravdu jen ve výši nepřímé dotace z EU, což je ve vašem případě 85 % z celkových nepřímých výdajů dle rozhodnutí. Musíte dodržet celkové přímé výdaje z rozhodnutí. Obecně platí vzorec, kdy nepřímé výdaje se určují z přímých způsobilých výdajů, tedy nepřímá dotace má vazbu na skutečně přiznanou přímou dotaci. V případě, kdy jsou celkové přímé způsobilé výdaje nižší, než ty uvedené v rozhodnutí, snižuje se nárok na přímou i nepřímou dotaci.

    Konkrétní příklady postupů najdete v komplexním dotazu z 5.7.2025 "Nepřímé výdaje...":

    https://www.obecuctuje.cz/dotazy?zobrazit=komplexni_dotazy&hledat=nep%C5%99%C3%ADm%C3%A9+v%C3%BDdaje&jak=fraze

    Dotace je někdy proplácena v jiném časovém horizontu, než jak jsou vynaloženy náklady, proto dohada 388/403 se váže procenticky ve vztahu k nákladům na účtu 042, ne vždy to sedí na značené výdaje nebo příjmy - i u výdajů se může stát, že faktura za prosinec se zaplatí v lednu, přesto patří do prosincové dohady. Při zařazení majetku má být dohadována již celá zbývající částka nevyúčtované dotace, aby se mohla začít rozpouštět do výnosů. 

    Konkrétní rozpočítání značení s přílohami už je spíše časově na zakázku - ale rovnou říkám, že to chce hlavně věcně zjistit, co vám z jaké faktury proplácí. Našla jsem k tomu pravidla, která by měla platit pro veřejné prostranství:

    https://irop.gov.cz/getmedia/6d31db20-00cf-4e5e-8864-bbe088669473/Specificka-pravidla-77v-Zelena-infrastruktura-25032025.pdf.aspx?ext=.pdf

    Na str. 18 tam najdete výklad k těm 10 %, které jsou přímými výdaji na doprovodnou část projektu. Jsou tam věcně vyjmenované výdaje, které lze touto částí dotace krýt, například mobiliář apod. Zkuste ověřit, který z doprovodných výdajů vám vznikl a byl do dotace uplatněn. To by mělo být řešeno ve spolupráci s administrátorem, který ve vztahu k vynaloženým výdajům vyplňuje žádost o platbu. 

  • RES+3 - FVE - Modernizační fond
    10. 11. 2025

    1) máme k dispozici pouze "Rozhodnutí o poskytnutí finančních prostředků ze Státního fondu ŽP ČR v rámci programu financovaného z prostředků Modernizačního fondu" od ministra životního prostředí ČR na podporu výstavby FVE. Je na tom uvedena jen částka 2 mil. Zde je uvedeno, že teprve uzavřeme smlouvu se Státním fondem ŽP ČR. Mám již toto rozhodnutí evidovat na podrozvaze ? Není na něm ani datum, takže ani nevím kdy bylo vydáno - asi někdy v létě.
    2) Realizace se předpokládá v roce 2026, je po vývěrovém řízení - můžu si již na základě tohoto "Rozhodnutí ministra" dát dotaci do příjmů v návrhu rozpočtu? Byla by to položka 4213?
    3) Můžu již uznatelné náklady na základě tohoto "rozhodnutí ministra" značit UZ - mám od administrátorské firmy sdělen N 170 Z 5 UZ 90504 , neznám však žádný procentuální podíl, takže nevím jakou část faktury UZ značit. A chybí mi informace i ke Zdroji 1 . Jsou u této dotace například přímé a nepřímé náklady apod?
    4) FVE bude umístěna na budovách ZŠ a MŠ , prvotně používána jimi, ale přebytky budou pro potřeby obce. Tím, že to má společné náklady ( revize, přípravné práce, energetický managment a jiné blbiny) jsem to dala na par. 2115 a pol. 6122 - jestli to tak může být?
    5) mám ke konci roku také dělat dohad na dotaci, i když nebudeme mít do té doby podepsanou smlouvu se Státním fondem ŽP?
    V jednom z dotazů z roku 2024 jste psali, že jste požádali k problematice těchto dotací o vyjádření MF - máte již nějaké, které by nám v práci pomohlo ?

    1. V podrozvaze bych jej evidovala. Stačí zaúčtovat teď při zjištění informace. Nárok v případě splnění podmínek máte.

    2. Ano, na základě rozhodnutí můžete dotaci rozpočtovat. Poskytovatelem je státní fond, pro investiční dotaci je proto správně pol. 4213. 

    3. Pro Modernizační fond je určen nástroj 171, nástroj 170 je určen pro Národní plán obnovy, jinak máte značení správně - v případě, že je celé z EU a investiční, což je zde pravděpodobné. Nebývá tu podíl SR ani nepřímé výdaje. K tomu tedy pak již jen vlastní podíl nástrojem 171 a zdrojem 1, ke všem účtům jednotný org. 

    Procentní podíl se zde určuje hůře. Posílám vám k tomu do e-mailu pomůcku od jednoho kraje, je to o tom snažit se určit konečný nárok a podle toho pak procento dotace. 

    4. FVE patří na pol. 6121 a lze účtovat celé jako TZ budovy. Primárně můžeme volit odpa účelu budovy, když pro více budov, lze zvolit převažující odpa nebo obecný 2115.

    5. Ohledně dohady a v podstatě i značení MF preferuje účtovat již od prvního stupně, tedy rozhodnutí. Nárok při splnění podmínek je, u FVE je jen problematické to matematicky dohadnout. Zkuste využít pomůcky, jinak telefonicky mi z MF bylo sděleno, že u značení preferují raději nepřesné odhady než žádné. 

  • Dotace - předání ZŠ
    05. 11. 2025

    Z dotace MMR jsme pořídili vybavení do ZŠ. Drobný majetek byl pořizován už v srpnu a účtován 028/088 a 902/999 a zařazen do majetku. V září bylo dodáno a zaplaceno investiční vybavení a zaúčt. 022/042 a ještě v tomto měsíci ZO schválilo převod majetku na ZŠ. Předání drobného majetku škole jsem zaúčtovala 088/028, 999/902 a inv. 401/022 a od října by investiční majetek měla odepisovat škola. Došlou dotaci jsem zaúčtovala -/4116 a -/4216 /374. Odúčtování z podrozvahy 999/915. Proúčtování inv. části dotace 388/403, ZVA 346/388 a 374/346 a neinvestiční část dotace 374/672. A jak mám účetně předat investiční dotaci ZŠ, aby mohli odepisovat inv. část dotace? 403/?

    Příjemcem dotace je podle všeho obec. Trochu mě mate znaménko minus před položkami 4116 a 4216, asi je to myšleno jako pomlčka, protože příjem dotace se má zatřídit na MD těchto položek v kladné hodnotě. Ostatní účtování vypadá naprosto v pořádku.

    Dotaci PO nebude přeposílat, to je vám asi jasné, jen se předá účetně, zápis předání je 403/ 401. Mělo se předat již v září, správně by PO měla zadat dotaci na karty majetku tak, aby od října začali spolu s odpisy rozpouštět dotaci. PO přijme opačným zápisem 401/ 403 (vždy tvar MD/D, ale to podle všeho víte).

    Jediný otazník je za mě u neinvestiční dotace - samozřejmě na investiční majetek se investiční dotace zobrazí na účtu 403, neinvestiční dotace na drobný majetek (902,088) se zaúčtuje na účet 672. Pokud by v tom byly ale nepřímé výdaje, tak nepřímá dotace by se měla zaúčtovat podle druhu nepřímých výdajů - nepřímá dotace na neinvestiční nepřímé výdaje na účet 672, nepřímá dotace na investiční nepřímé výdaje na účet 403. Většinou jsou to nějaké společné výdaje typu výběrové řízení, kde by účtování nepřímé dotace mělo sledovat osud účtování těchto výdajů. 

  • Dotace - Integrovaný regionální operační program (IROP)
    17. 10. 2025

    Prosím o radu k zaúčtování dotace od IROP - priorita - komunitně vedený místní rozvoj, registr. č. projektu: CZ.06.05.01/00/22_061/0005059. Dle rozhodnutí: Příspěvek Unie 95 % (1 608 963,89 Kč), vlastní zdroje příjemce 5% (84 682,21 Kč), celková výše způsobilých výdajů 100% (1 693 646,20 Kč), přímé výdaje 1 582 846,92 Kč, nepřímé náklady 110 799,28 Kč. Přímé výdaje a nepřímé náklady jsem rozdělila na 95% a 5%. Zaúčtovala jsem: PŘÍMÉ VÝDAJE: 95 % = 231 + UZNZ 17519 1495 + ORG = 1 503 704,57 Kč / 5% = 231 + UZNZ 17519 1491 + ORG = 79 142,35 Kč. NEPŘÍMÉ NÁKLADY: 95% = 231 + UZNZ 17085 1495 + ORG = 58 049,75 Kč / 5% = 231 + UZNZ 17085 1491 + ORG = 3 055,25 Kč. ÚPLNÉ VLASTNÍ NÁKLADY: 231 + ORG.

    Rozdělení přímého výdaje máte v pořádku, značení skoro také, jenom u vlastního podílu byste neměla používat ÚZ. ÚZ, nástrojem, zdrojem a org se značí pouze podíl dotace. Vlastní podíl na způsobilých výdajích značíte pouze nástrojem, zdrojem a org.

    Ale u nepřímých výdajů, trochu nevím z čeho jste vycházela. Pokud vyjdu z toho, že přímé výdaje jsou ve výši 1.582.846,92 Kč, tak 7% z nich je těch 110.799,28 Kč - nepřímé výdaje. To zatím sedí. A rozpočítání nepřímých výdajů tedy je 95% z 110.799,28 Kč je 105.259,32 Kč - podíl dotace a 5% z 110.799,28 Kč, je 5.539,96 Kč - vlastní podíl. A jak jsem psala výše tak značeního tohoto vlastního podílu je bez ÚZ, pouze z nástrojem, zdrojem a org. 

    U nepřímých výdajů existuje výklad MF, podle kterého nemusíte aplikovat procentické rozpočítání. Nepřímé výdaje značte proto nejprve rovnou do výše nepřímé dotace EU, potom teprve podíl SR a následuje vlastní podíl, podle toho, jestli zbyde prostor - skutečné nepřímé výdaje nabývají proti nepřímé dotaci různých hodnot, proto lze využít tento zjednodušený postup, kdy značíte nejprve podíl EU, pak když jsou výdaje dostačující značíte postupně do výše podílu SR a vlastní podíl až jako poslední.

    A ano, máte pravdu, že případný zbytek, kdyby skutečné výdaje byly vyšší, než nepřímá dotace, se značí jen org jako nezpůsobilý výdaj.

    Dovysvětlení k nepřímým výdajům: NZÚZ značíte tak, jak uvádíte asi proto, že vám skutečné nepřímé výdaje vznikly ve výši 61105 Kč? (58049,75 + 3055,25). Pokud je to tak, tak v souladu s výše uvedeným byste nepřímé výdaje měla označit celou výši 61105 Kč ÚZ 17085, nástrojem 149 a zdrojem 5 (a org) - protože dotace EU na ně je vyšší (nepřímá dotace je celkem 105.259,32 Kč), než celkové nepřímé výdaje (není zde prostor pro značení vlastního podílu, postupujeme tedy podle metodiky MF takto). 

    Vše uvedené v této odpovědi platí v případě, že máte nárok na dotaci z rozhodnutí - skutečné přímé způsobilé výdaje jsou stejné nebo vyšší, než uvedené v rozhodnutí. 

  • Zařazení kontejnerů dotace Ministerstva životního prostředí
    16. 10. 2025

    Na dotaci nakoupeno 76 ks kontejnerů ve výši 1 770 236.05 Kč, max výše dotace bude 1 353 816 Kč (částečně investiční a neinvestiční), dotace nám zatím nepřišla a potřebuji zařadit do majetku kontejnery, musím vytvořit tedy 76 karet a ke každé kartě zapsat transfer ? Jak budu rozpočítávat transfer ?

    Neznám bližší informace k dotaci, takže nemohu stoprocentně posoudit, co je věcně čerpáno jako investice a co jako neinvestice. Například v programu OPŽP jsou jako neinvestiční vyčleněny nepřímé výdaje.

    Nepřímé výdaje jsou specifické v tom, že často patří do ceny investice, ale je na ně čerpána neinvestiční dotace. To se řeší použitím neinvestičního ÚZ a neinvestiční příjmové položky, jinak se ale mají nepřímé výdaje účtovat v souladu s účetními předpisy (tzn. mohou být účtovány do ceny investice, v RS i účetnictví). Podle MF můžete i nepřímý výdaj, je-li svým charakterem investiční, účtovat na účet 042 a dotaci na něj tedy na účet 403. 

    Další jedinečností nepřímých výdajů je to, že je na ně určována paušální dotace a tedy skutečné nepřímé výdaje nabývají různých hodnot a nemají přímou vazbu na výši nepřímé dotace. To platí obecně pro všechny paušální dotace - ty se nevypočítávají  z výše skutečně vynaložených výdajů, ale např. u OPŽP se vypočítávají procentem ze skutečných přímých výdajů.

    Za nepřímé výdaje považujeme např. výdaje na administraci projektu, výběrové řízení a další. Účtování dotace by v takovém případě mělo sledovat účtování těchto výdajů. Zároveň ÚJ by si měla ve vnitřním předpise určit zda výdaje na administraci projektu jsou součástí pořizovací ceny nebo se platí z provozních prostředků. A podle toho tento typ nákladů účtovat.

    Pokud jediným neinvestičním výdaje jsou u vás z hlediska dotace výdaje nepřímé, tak je problematické, že čerpáte na přímé výdaje (kontejnery) investiční dotaci. Kontejnery by musely být investičním majetkem v jednotkové hodnotě nad 40 tis. Kč (účet 022). 

    Nevím jaké další náklady máte (jestli jsou), ale když si vydělím PC kontejnerů (tak jak ji máte v dotazu uvedenou) počtem kusů, tak mi vychází 23.292,60 Kč na jeden kontejner. V tu chvíli nedodržujete podmínky investiční dotace a nepořizujete DHM, ale DDHM, který by měl být financován z neinvestiční dotace. Je také možné, že všech 76 ks kontejnerů není stejných (různé velikosti, různé pořizovací ceny). Pokud to tak je, tak je důležité vypočítat jednotlivé ceny kontejnerů zvlášť podle velikosti a ceny, úplně stejným principem jako jsem počítala výše (PC/počet stejných kusů).

    Pokud vyjde jednotková cena kontejnerů pod 40 tis. Kč, mělo by se to řešit - nelze čerpat investiční dotaci. Možná se stala už chyba při žádosti o dotaci a dotace měla být neinvestiční. Nedá se ještě u poskytovatele změnit typ dotace z investice na neinvestiční? Zkuste to prověřit. 

    Musely byste z toho jedině účelově tvořit soubory, což moc nedoporučujeme. Se souborem jako takovým jsou problémy, musí se zvolit pravidla pro vyřazování a dále je někdy těžké rozhodování o tom, co vlastně ještě bude k souboru patřit a co ne. Soubory jsou vhodné u majetku, pokud věci jsou funkčně provázané. Soubor ale automaticky netvoříme jen proto, že pořizujete hromadně více stejných věcí, tak jak je to ve vašem případě. Poskytovatelé to v minulosti i napadali a sankcionovali. 

    Dotace se rozděluje podle poměru cen jednotlivých majetkových karet na celkové ceně, přiřazujete jí ve vypočtené výši na jednotlivé karty majetku.

    Rozdělení investiční a neinvestiční dotace by mělo v prvé řadě odpovídat rozdělení od poskytovatele. Zároveň by mělo být v souladu s druhem pořizovaného majetku. Majetek, který patří na účet 022 má dotaci evidovanou na účtu 403 a rozpočítanou na jednotlivé majetkové karty. Majetek na účtu 028 má dotaci mít zachycenou na účtu 672. 

    Pokud budete potřebovat něco dojasnit, ozvěte se na e-mail jitka@obecuctuje.cz - z odpovědi nevíme, jaká část dotace je investiční a jaká neinvestiční, možná to máte rozděleno správně v logice, že na kontejnery do 40 tis. Kč čerpáte neinvestiční dotaci a na kontejnery nad 40 tis. Kč dotaci investiční...

  • Účtování dotace z MMR program IROP na výstavbu MŠ
    07. 10. 2025

    Potřebuji poradit se zaúčtování výdajů na výstavbu MŠ, která bude poskytunuta EX POST z MMR programu IROP RČ projektu:CZ.06.04.01/00/22_020/0003856. Faktury za stavební práce rozdělím na příspěvek Unie 85%, státního rozpočtu 5% a vlastní zdroje 10%
    Faktura v hodnotě 1 525 432,- 042/321,
    úhrada 321/231 §3111, 6121 orj 26 ÚZ 149517519 ve výši 1 296 617,-Kč
    úhrada §3111,6121, orj. 26 ÚZ 149117518 76 272,-
    úhrada §3111,6121 orj. 26 ÚZ 149100000 152 543 ,-Kč.
    A faktura za technický dozor? je nepřímý výdaj? a tedy neinvestiční dotace? a účtuji UZ 17084 a 17085? Prosím poraďte i zaokrouhlování v rámci rozdělení úhrad faktury.

    Rozdělení a značení přímého výdaje máte dobře. Takto postupujeme, když je celý výdaj způsobilý. Celkově pak značíme do výše dotace - je potřeba ohlídat NZÚZ v součtu za všechny faktury.

    Z hlediska zaokrouhlování jednotlivých podílů máme z MF tuto informaci:

    „Pořadí zdrojů je EU podíl, SR podíl, podíl SF, další veřejné zdroje od obcí a krajů, jiné veřejné zdroje, soukromé zdroje, přičemž EU podíl se zaokrouhluje dolů, další podíly matematicky a poslední podíl dopočtem. Tedy v případě, že jsou pouze dva zdroje (EU a SR), se zaokrouhluje EU podíl na 2 desetinná místa dolů, SR podíl dopočtem."

    Ale opět je potřeba to pak na závěr srovnat na přesná čísla dle konečného nároku. 

    Faktura za technický dozor je nepřímý výdaj. Správně uvažujete, že u něj použijete neinvestiční ÚZ, ale investiční položku 6121 ponecháte (půjde to do ceny investice na účtu 042, neinvestiční dotace se proto zobrazí na účtu 403).

    U nepřímých výdajů existuje výklad MF, podle kterého nemusíte aplikovat procentické rozpočítání. Nepřímé výdaje značte proto nejprve rovnou do výše nepřímé dotace EU, potom teprve podíl SR a následuju vlastní podíl, podle toho, jestli zbyde prostor - skutečné nepřímé výdaje nabývají proti nepřímé dotaci různých hodnot, proto lze využít tento zjednodušený postup, kdy značíte nejprve podíl EU, pak když jsou výdaje dostačující značíte postupně do výše podílu SR a vlastní podíl až jako poslední. Případný zbytek, kdyby skutečné výdaje byly vyšší, než nepřímá dotace, se značí jen orj jako nezpůsobilý výdaj. 

  • Dotace Nová Zelená úsporám z prostředků Modernizačního fondu
    23. 09. 2025

    Prosíme o radu, jak opravit účtování projektu Zateplení a zlepšení energetické bilance bytového domu – dotační program Nová zelená úsporám (výzva Housenerg č. 7/23) – SFŽP.

    Dne 8.1.2024 jsme obdrželi od našeho projektového manažera informaci o tom, že projekt byl akceptován (přesné datum akceptace je 20.12.2023) – jsou nám rezervovány 3 051 149,20 Kč (tj. 70 % přímých realizačních výdajů). Stavba je nyní již dokončena a podáváme žádost o platbu. O žádosti rozhoduje ministr vydáním rozhodnutí. Dohledali jsme, že se zřejmě jedná o ÚZ 90504, nástroj 170, zdroj 5.

    Dne 1.4.2024 jsme zaúčtovali částku 3 051 149,20 Kč na účtech 955 MD / 999 Dal. – je to správně? Nebo máme na podrozvahu účtovat až na základě rozhodnutí? Nic dalšího k dotaci zaúčtováno nemáme.

    V roce 2024 jsme obdrželi 3 faktury (faktury jsou vystavovány v režimu PDP bez nároku na odpočet daně). Při úhradě jsme v roce 2024 nečlenili výdaje na přímé a nepřímé a neoznačovali jsme část z dotace účelovým znakem, nemáme ani dohad na dotaci. Pouze vedeme na samostatném ORJ. V jakém okamžiku bychom měli označit výdaje roku 2025 (příp. 2024 ručně na doklady) ÚZ?

    Teprve nyní před podáním žádosti o platbu nám investiční technik rozdělil faktury na výdaje přímé a nepřímé.
    přímé výdaje nepřímé výdaje
    194 577,40 stavební práce 09/2024 194 577,40 0,00
    1 126 631,36 stavební práce 10/2024 1 050 279,60 76 351,76
    3 122 428,31 stavební práce 11/2024 1 908 625,92 1 213 802,39


    998 769,69 stavební práce 4/2025 522 878,79 475 890,90
    460 951,83 stavební práce 5/2025 103 398,20 357 553,63
    572 115,75 stavební práce 6/2025 350 078,11 222 037,64
    347 477,97 stavební práce 7/2025 347 477,97 0,00

    Pokud bude vydáno kolaudační rozhodnutí dříve než rozhodnutí o dotaci, máme ke dni zařazení do majetku zaúčtovat dohad 388 MD/ 403 D?
    Jak máme prosím postupovat?

    Na úvod upřesňuju, že nástroj je zde správně 171 (pro Modernizační fond). ÚZ máte dobře, ale vyjděte při značení z rozhodnutí ministra - mělo by tam být také uvedeno, že je to financováno z Modernizačního fondu. Příjem dotace označíte ÚZ, nástrojem a zdrojem 5. Výdaje do výše dotace značte stejně. Vlastní podíl jen nástroj 171 a zdroj 1.

    NZÚZ doplníte ručně na doklady v okamžiku, kdy obdržíte rozhodnutí. Do účetnictví lze značení doplnit jen k výdajům letošního roku.

    Postupovali jste správně - o dotaci nemáme v tomto případě účtovat, dokud není rozhodnutí. I ta podrozvaha může být k diskuzi, ale když už jste účtovali, je to jedno. 

    Moc nerozumím tomu rozdělení na přímé a nepřímé výdaje. Nepřímé výdaje se u NZÚ moc neřeší, protože poskytovatel kryje jen přímé realizační výdaje, nepřímé výdaje bývají nezpůsobilé, tzn. značily by se jen org. 

    Pro vás platí ještě stará pravidla:

    https://novazelenausporam.cz/dokument/3380

    Na str. 44 je potvrzena moje domněnka, že způsobilé jsou jen přímé výdaje, to si asi administrátor plete s jinými dotačními programi. Ani v nových pravidlech není v tomto ohledu změna. 

    Navíc pokud je faktura na stavební práce, vždy je to přímý výdaj, museli by na té faktuře zároveň vyčíslovat věcně nepřímé výdaje typu projekt.

    Podle pravidel, které cituji výše se jako přímý výdaj u NZÚ uznávají i výdaje, které u jiných dotačních programů jsou nepřímé, cituji:

    "Součástí přímých realizačních výdajů mohou být také náklady na vyhotovení odborného posudku,
    odborný technický dozor, revize a zkoušky nezbytné pro realizaci opatření. "

    Podívejte se do pravidel na odkaze výše, tam je to vše vysvětleno, jak tu píšu.

    Dokud nebude rozhodnutí, neúčtujte dohadu ani značení. 

  • Nepřímé náklady ZMV
    17. 09. 2025

    Prosím o radu jak napravit chybu, kterou jsem zřejmě udělala v účtování nepřímých nákladů. Naše obec v roce 2023 začala stavbu kanalizace (projekt + veškerá dokumentace byla připravena už od roku 2020), na kterou 2023 obdržela dotaci z OPŽP z programu 2021-2027 s tím, že vedle vlastní investiční dotace (70% uznatelných výdajů) získáme ještě 3,5% dotace na financování nepřímých nákladů. Nepřímé náklady = faktury za TDS a BOZP, manažerské řízení projektu a autorský dozor jsme účtovala prvně v 8/2023 Např. fap za manaž. řízení celkem 12 100,- -/321 ZD 10 000,- DPH 2 100,- účtování: 7 000,- (což je 70% uznatelných nákladů) 042/- 2321/6121 org. 2321 ÚZ: 15016 NP: 1485; 3 000,- (30% připadající na obec) 042/- 2321/6121 org. 2321 ÚZ: bez NP: 1481 a částku 2 100,- (DPH = ) 343/- 2321/6121 org. 2321 ÚZ: bez a NP: bez. V podobném duchu jsem účtovala faktury za nepřímé náklady. Na konci roku mi ale ve výkazu FIN vznikl rozdíl v roce 2023 ÚZ 15016 příjmy 192 180,61 X výdaje 111 517,- v roce 2024 ÚZ 15016 příjmy 903 603,23 X výdaje 425 768,- nyní v roce 2025 (srpen) ÚZ 15016 příjmy 783 993,24 X výdaje 304 493,13. Podle dotazů, které jsem přečetla vznikla chyba (rozdíl) tím, že jsem faktury na nepřímé náklady rozdělovala na 70 (z dotace) a 30 (z vl.zdrojů), Je to tak? Jak to napravit, jestli to jde? Děkuji

    Rozdíly mezi příjmy a výdaji značenými ÚZ v jednotlivých letech vznikají. U nepřímých výdajů je to úplně běžné, protože nepřímou dotaci vyplácí poskytovatel prostupně procenticky z vynaložených přímých výdajů, ale přitom vznikají nepřímé výdaje postupně v odlišné výši. Ale v součtu za všechny roky realizace má platit soulad příjmu značeného ÚZ na výdaje s daným ÚZ. 

    Důležité pravidlo, jak postupovat, je stejné, jako u přímých výdajů - musíte si určit celkový objem nepřímých výdajů (podle skutečných způsobilých výdajů) a z toho pak určíte výši nepřímé dotaci a výši vlastního podílu na nepřímých výdajích. Ve skutečnosti pak vychází různé procento dotace vůči skutečně vynaloženým nepřímým výdajům, ale podle MF nemusíme nepřímé výdaje procenticky rozdělovat, stačí je značit nejprve do výše nepřímé dotace a když zbyde prostor, pak značit do výše vlastního podílu, zbytek jen org.

    Konkrétní příklady a vysvětlení jak na to najdete v komplexním dotazu z 5.7.2025, odkaz:

    https://www.obecuctuje.cz/dotazy?zobrazit=komplexni_dotazy&hledat=nep%C5%99%C3%ADm%C3%A9+v%C3%BDdaje&jak=fraze

    Neznám pro váš případ konkrétní výši způsobilých nepřímých výdajů, ale můžete využít postup uvedený v komplexním dotazu. Minulé roky už neopravíte, dalo by se to zkorigovat případně letos, kdybyste zjistila, že jste v součtu označila více, než se mělo. 

    Jestli to správně počítám, máte příjmy s ÚZ označeny doposud za všechny roky ve výši ca 1,8 mil. Kč, výdaje ale jen ca 800 mil. Kč, tak to by znamenalo, že vám chybí dooznačit ÚZ ca 1 mil. Kč. Nepostupovala jste vyloženě špatně, ale u nepřímých výdajů je to tak, že nemají procenticky vazbu na výši nepřímé dotace (respektive tato vazba se těžko určuje), proto MF postup zjednodušilo a vy máte značit nepřímé výdaje nejprve ÚZ do výše dotace a neřešit procentické rozdělení. On to ani nikdo moc nekontroluje, je to spíše o dodržování principů RS. Poskytovatelé to nevytknou. 

    Když to shrnu, stačí si vypočítat celkový nárok na nepřímou dotaci a případně letošní výdaje dooznačit u vlastního podílu ÚZ tak, aby vám to v součtu za roky sedělo - nevím, do jaké míry se to podaří srovnat, protože jestli žádné další nepřímé výdaje nebudou, tak za rok 2025 výdaje nejsou dostačující na to, aby přesunem z vlastního podílu jste to dorovnali, můžete ale opravit značení ručně na dokladech z minulých let. 

  • IROP
    10. 09. 2025

    Financujeme od roku 2024 rekonstrukci základní školy. Jedná se o nástavbu 5 odborných učeben vč. vybavení. Rekonstrukce je účtovaná jako investice a vybavení je rozděleno podle hodnoty jednotlivých předmětů na investici i neinvestici (do hodnoty 40 tis.). Stejně tak je zažádáno o dotaci. Výdaje proběhly už i v roce 2024 a obdrželi jsme část dotace, kterou jsem proúčtovala. V únoru 2025 IROP dodatečně uznal i dotaci na rekonstrukci střechy jako způsobilý výdaj a nyní nám ji i poslal. Tu jsme však hradili již v prosinci 2024 podle harmonogramu a faktura a je zaúčtovaná jako nepřímý výdaj a část i jako nezpůsobilý výdaj podle procent. Jak máme nyní postupovat, když výdaje na střechu proběhly loni, dotace konkrétně na tuto část přišla až po uznání dodatečně letos ? Rekonstrukce pokračuje i v tomto roce, ještě budu hradit několik faktur, označuji odděleně AU, Org, UZ, N, Zdr od ostatních výdajů. Kolaudace proběhne teď v září a musím zařadit do majetku. IROP vyžaduje sjetiny z účetnictví o značení výdajů a likvidační lístky k jednotlivým fakturám. Nebude mi to však sedět z důvodu loňských výdajů.
    Ještě mi prosím napište, jak zaúčtuji dotaci na vybavení učeben, která je investiční a část neinvestiční podle hranice drobného majetku. A lze do vybavení zahrnout i výdaj na administraci výběrového řízení na dodavatele nábytku a informační techniky?

    Moc nerozumím, proč byly výdaje na rekonstrukci střechy účtovány částečně jako nepřímý výdaj, to myslíte možná tak, že jste do ceny rekonstrukce střechy poměrně rozdělili část celkových společných výdajů (nepřímé výdaje jsou věcně např. projekt, stavební dozor apod.). Protože jinak realizační výdaje jsou vždy přímé (neznačí se nikdy jako nepřímé). Ale jestli na střechu dotace původně nebyla, tak realizační výdaje byly nezpůsobilé. 

    Pokud dotace byla přiznaná až letos po loňské realizaci, nakládáte s tím jako s novou skutečností. Tzn. zachytíte jí dohadou zápisem 388/ 403. Na loňských výdajích doplníte značení jen ručně, je to tak v pořádku - vloni informace o dotaci nebyla. 

    Dotaci na vybavení učeben zaúčtujte v souladu se skutečností, která má sedět na dotaci. Na DDHM (028) máte čerpat neinvestiční dotaci (účet 672), na DHM (účet 022) investiční dotaci (účet 403). Do ceny vybavení patří i související výdaje, které uvádíte. 

  • Dotace ex post - chodníky podél komunikace
    08. 09. 2025

    Prosím o kontrolu účtování.
    Obec stavěla chodníky podél komunikace. Dotaci máme od MMR, příspěvek z EU. Při žádosti o platbu byla dotace 1.168.698,49 Kč z toho INV 1.092.241,59 Kč a NINV 76.456.90 Kč. V průběhu podání žádosti o platbu probíhaly kontroly ze strany MMR a neustálé snižování způsobilých výdajů. Datum nabytí PM kolaudace 27.5.2025, k tomuto datu jsem zařadila stavbu do majetku a INV dotaci zařadila na kartu majetku zápisem 388/403.300 ve výši 1.092.241,59 Kč.
    1.9.2025 přišel pokyn k platbě a INV dotace byla vyčíslena 831.936,53 Kč a NINV 58.548,79 Kč.
    Přijato na BÚ 231.11 4116 UZ 149517085/672.300 58.548,79Kč a 231.11 4216 UZ 149517519/346 831.936,53Kč
    K datu přijetí pokynu k platbě jsem provedla vyúčtování dotace:
    346 MD 831.936,53/ 388 D 831.936,53
    -388 MD 260.305,06/-403.300 D 260.305,06
    672.300 MD 260.305,06 / 403.300 D260.305,06. Na kartu majetku jsem uvedla, že dotace byla snížena.

    Účetní zápisy máte správně, ale nejprve prosím ještě ověřte, jestli jste neudělali v květnu dohad ve špatné výši. Pokud jste např. měli informaci o snížení celkových skutečných výdajů projektu oproti částce výdajů z rozhodnutí, mělo se to do dohady reflektovat, protože je tím pádem dle podmínek nárok na nižší dotaci (procento skutečných výdajů). V takovém případě by se jednalo o opravu chyby, kdy máme předpisy stanoveno upravit hodnotu účtu 403, tzn. neúčtovali byste ten poslední zápis 672/403 a upravili byste dotaci na kartě majetku na skutečnou výši.

    Pokud jste dohadu účtovali ve správné výši (rozhodují informace dostupné k datu účtování) a následně vznikl rozdíl od dohady, pak je váš postup v souladu s předpisy. Vzhledem k významnosti částky - přece jenom je to vliv na VH větší než 260 tis. Kč, což je i hranice pro použití účtu 408 pro opravy VH, tak bych touto částku letošní VH nezatěžovala a aplikovala bych odchylku od metody. Berte to ale jako doporučení - museli byste to jako odchylku popsat do přílohy závěrky. A opět byste pak postupovali tak, jak píšu v prvním odstavci, tedy korekce účtu 403, bez dopadu do VH.

    Mám k tomu ještě jednu důležitou poznámku - ověřte, že neinvestiční dotace opravdu ve vašem případě správně patří na účet 672. U MMR často neinvestiční dotace kryje nepřímé výdaje, které pokud se účtují na účet 042 jako výdaje související se stavbou chodníku (například projekt), pak tato nepřímá neinvestiční dotace patří dle MF také na účet 403. Neinvestiční příjmová položka s neinvestičním ÚZ se ale i tak zachovávají. 

  • Kompostéry
    30. 06. 2025

    Obec pořídila kompostéry z dotace OPŽP - číslo projektu CZ.05.01.05/01/24_068/0004954. Pořád jsem čekala, až přijde rozhodnutí, ale protože se nemohu dočkat. zatím je v ruce nemám tak píšu alespoň takto.
    Celkem jsme za kompostéry (200 Ks) vynaložili 1 176 120 Kč Zaúčtovala jsem
    na MD 558/ D 321, Úhrada - MD 321/ D 231 3725 5137 Nástroj 148 Zdroj 5, ÚZ 15016 ve výši 646866Kč - 55 % , zbytek - 45% Nástroj 148 Zdroj 1 - 529 254Kč. Vše ORG 372. V této výši i zařadím 200 ks kompostérů do majetku.
    Máme i další náklady s pořízením kompostérů a vyřízením dotace spojené. administrace žádosti - 12100 Kč, analýza odpadů a projektová dokumentace - 17240 Kč, výběrové řízení na dodavatele 27830 Kč a zajištění podkladů pro rozhodnutí - 27830 Kč. Vše jsem zatím účtovala na služby 518 - bez nějakého značení. Hlavně analýza odpadů a projektová dokumentace byly zpracovány v loňském roce - vystavena faktura i úhrada.
    Měly by to být paušální výdaje ve výši 7%. Ve schválené výzvě na stránkách OPŽP jsem našla výši skutečných nákladů 1 294 700 Kč. Z toho dotace EU 712 085 Kč, zbytek 582 615Kč. Prosím tedy o radu, jak to vše skutečně zpracovat. Děkuji a krásné prázdniny.

    Když všechny náklady sečtu, vychází mi 1261120 Kč. Přímé výdaje 1176120 Kč, nepřímé výdaje 85 tis. Kč. Skutečné výdaje jsou nižší, než způsobilé z rozhodnutí, tzn. dotace bude nakonec takto:

    přímá dotace 55 % z částky 1176120 Kč

    nepřímá dotace: pokud je sazba nepřímých výdajů 7 %, tak nepřímé výdaje budou určeny v částce 7 % z 1176120 Kč = 82328,40 Kč, 55 % z toho je nepřímá dotace 45 280,62 Kč, vlastní podíl je rozdíl 37 047,78 Kč. Nepřímé výdaje budete značit v těchto částkách, rozdíl mezi skutečnými výdaji 85 tis. Kč a paušálními 82 328,40 Kč jsou nezpůsobilé nepřímé výdaje (jen org).

    Až přijde rozhodnutí, tak výdaje dooznačte zpětně (loňské výdaje jen ručně na doklady), do té doby nic k dotaci účetně neřeště. 

  • Dotace z Operačního programu ŽP 2021-2027
    30. 06. 2025

    Dobrý den,
    moc bych Vás chtěla poprosit s pomocí této dotace na realizaci projektu: "Zpracování digitálního povodňového plánu a varovného informačního systému pro město". Bohužel Rozhodnutí je z datumem nabytí účinnosti 7.5.2024, ale do ruky se mi to dostalo až 27.6.2025, což je o více jak rok později. V minulém roce to mělo být již v účetnictví na podrozvaze a předpokládám na 955/999 . Neměla jsem vůbec tušení, že bylo o nějakou dotaci zažádáno - nikdo mi nic neřekla, ani neinformoval. V Rozhodnutí není žádné ÚZ, Zd, Ná a ani zda je to dotace investiční nebo neinvestiční a nebo zda obojí. Jediné co vím, že je to z EU a Zd5.
    Moc Vás poprosím, zda by jste mi s touto dotací mohli nějak pomoci i s veškerým zaúčtováním.
    Děkuji moc HŠ
    PS: Rozhodnutí posílám e-mailem

    Pokud chcete kompletní účtování, museli bychom mít kompletní podklady - i faktury apod. a odpověď pak zpracováváme v rámci zakázek. Jako odpověď na podaný dotaz řešíme jen dílčí záležitosti, zaúčtování celé dotace je již časově náročnější. V rámci zaplaceného dotazu zodpovím teď dílčí věci, ke kterým mám i informaci. 

    Zakázky uzavíráme dnes 30.6., takže jedině pak po prázdninách, kdybyste potřebovala. 

    Doúčtujte teď dotaci na podrozvahu, zápis 955/999, dle rozhodnutí bude vyúčtování za déle než rok. Asi doposud žádné peníze nepříšly? O přijatou zálohu se podrozvaha snižuje. 

    Podle § 11 odst. 8 vyhlášky č. 410/2009 Sb. se může účetní jednotka rozhodnout, že o povodňových plánech neúčtuje jako o dlouhodobém nehmotném majetku. Z toho tedy vyplývá, že pokud nemáte ve směrnici nic stanoveno, účtujete ho jako nehmotný majetek. Pokud ho nechcete účtovat jako nehmotný majetek, je to v souladu s vyhláškou možné, ale jen pokud se tak rozhodnete, což znamená si to i jasně stanovit ve směrnici k dlouhodobému majetku. Takže se rozhodněte, abyste byli i v souladu s druhem dotace  - nevím, jestli je investiční nebo neinvestiční, to si musíte dohledat v podkladech k dotaci.

    Ohledně značení, je zde jen podíl EU a vlastní podíl (bez podílu SR). Dotaci z EU budete značit účelovým znakem, nástrojem 148 a zdrojem 5, vlastní podíl nástrojem 148 a zdrojem 1. Účelové znaky volte podle toho, zda je to investice nebo neinvestice:

    ÚZ 15016 - OPŽP 2021-2027 – EU – neinvestice

    ÚZ -15501 - OPŽP 2021-2027 – EU – investice

    Pozor na to, že částka dotace je rozdělena na přímou dotaci (na přímé realizační výdaje) a nepřímou dotaci (na vedlejší související výdaje). Nepřímá část dotace je vždy neinvestiční, nepřímé výdaje ale účtujeme podle toho, jaké jsou charakteru - mohou se účtovat i jako investiční, jen se značí neinvestičním ÚZ a nepřímá dotace se přijme na pol. 4116. Rozdělení na přímou a nepřímou část musí opět dodat administrátor dotace. K nepřímým výdajům je na stránkách již dost odpovědí, kdybyste si chtěla nastudovat.

    Loňské výdaje označíte již jen ručně na doklady. 

← Novější dotazy

Zobrazit

Hledání v dotazech

Tipy pro práci s dotazy

Acha obec účtuje s.r.o.

Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8

IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091

Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010

Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007

Návrh a tvorba webu