Obec účtuje - Vše o účetnictví obcí

Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

Dotazy

Hledanému výrazu odpisy odpovídá celkem 1333 dotazů:

  • Dotace z MFČR
    16. 05. 2024

    V roce 2019 jsme obdrželi neinvestiční dotaci na stavební obnovu objektu ZŠ včetně vybavení kuchyně, kde bylo původní nahrazeno novým, ale v rámci modernizace byly pořízeny i nové kuchyňské přístroje, stroje a zařízení, které tam dříve nebyli. Vzhledem k tomu, že dotace byla přiznaná jako neinvestiční a později jsme si vyhodnotili jako částečně investiční, požádali jsme poskytovatele o změnu a bylo nám vyhověno. Zařadila jsem tedy do majetku část akce na 022 a ještě i část stavebních úprav jako TZ na 021 v souladu s novým Rozhodnutím o přidělení dotace.
    Nyní nám přišlo ZVA s tím, že jsme požádali o změnu až po vyplacení dotace a takový úkon již nelze měnit a zůstává tedy charakter dotace jako neinvestiční.
    A nyní tedy nevím co s tím majetkem, který jsem zařadila jako investiční a ještě je u toho i transfer, včetně tedy odepisování a rozpouštění transferu od r. 2019 až dosud.
    Mám ponechat v souladu se změnou ROPD, tedy částečně investiční, nebo v souladu se ZVA a tedy prosím o radu jak zaúčtovat, vyřadit, jak se s tím vypořádat.}

    Tohle je situace, kdy bude spousty názorů. Postupně bych to rozebrala a napsala svůj názor, jak bych se zachovalá já. 

    Jenom pro shrnutí: neinvestiční dotace na obnovu objektu ZŠ včetně vybavení kuchyně. Během realizace jste zjistili, že se bude jednat i o částečnou investiční akci. Podána žádost poskytovateli o změnu. Bylo vám vyhověno. 

    Při realizaci jste postupovali podle zákona o účetnictví a prováděcích předpisů, zejména vyhlášky č. 410/2009 Sb., v platném znění, kdy jste tyto předpisy nechtěli porušit. Dlouhodobý hmotný majetek  a TZ budovy v hodnotě nad 40 tis. Kč se eviduje na účtech 022 a 021 a je pořizován dle RS s položkou 6122 a 6121. Vše je účtováno za podmínek prováděcí vyhlášky k zákonu o účetnictví, ČÚS č. 710 a v dobré víře, díky vyhovění žádosti o přerozdělení dotace na neinvestiční a investiční položky. Při zařazení majetku do užívání, proto měla být účtována dohadná položka na účet 403 a zároveň hodnota dotace zavedena (rozdělena) na majetkové karty a postupně měsíc po zařazení majetku do užívání se začala rozpouštět. Předpokládám, že tu změnu na přerozdělení dotace na neinvestiční a investiční položky máte podloženou písemně.

    Bohužel po letech přišlo vyjádření k ZVA, že žádosti nemohlo být vyhověno. Zaráží mě, že jednou Vám to písemně potvrdí a potom tvrdí něco jiného. Pokud opravdu máte písemně podloženo, že přerozdělení dotace proběhlo v průběhu realizace akce, řídila bych se tím. Hlavně, za mě bych neporušovala prováděcí předpisy k zákonu o účetnictví a závazné ČÚS a držela se toho, že jsem pořídila majetek nad 40 tis. Kč jako dlouhodobý a je správně zaúčtovaný. Jenom mě tu napadá otázka, zda jste nepořizovaly soubory majetku, který by v 1 položce nepřekročil tu hranici 40 tis. Kč. Že opravdu každý jeden pořizený majetek byl v hodnotě vyšší než 40 tis. Kč. Ve variantě, že opravdu jeden pořízený DHM je v hodnotě 40 tis. a vyšší z důvodu neporušení prováděcích předpisů bych nic nepřeúčtovávala.

    Pokud by se jednalo však o variantu, kdy jste tvořili soubory a jednotlivé položky by nepřesáhly 40 tis. Kč, je možnost z účtu 022 tento majetek přeúčtovat na 028. Tím byste neporušili podmínky neinvestiční dotace. Jenom, byste museli uznat, že jste účtovali chybně. Oprava by byla provedena zápisem 558/022 a 028/088, odúčtovat dotaci 403/672, zrušit odpisy 082/551 a rozpouštění dotace 672/403. Nevím o jak velkou částku by se jednalo. Pokud byste překročili částku 260 tis. Kč nebo 0,3% netto aktiv, tak místo účtu 558,672,551 byste museli použít účet 408 a toto pochybení zdůvodnit v příloze účetní závěrky. I tato varianta je, ale na zvážení. Měli jste informaci o tom, že dotace je i investiční. Jednalo se opravdu o chybu? Já bych si to nemyslela. Postup byl v dobré víře z informací, které byly k dispozici a zároveň se neporušil žádný převáděcí předpis k zákonu o účetnictví. To by bylo pro mě prioritní a domnívám se, že i pro další kontroly. 

    Co se týká RS, tak tu už neopravíte. Ani u pořízení majetku a ani u přijetí dotace. 

    Jak jsem psala v prvním odstavci, jeden člověk, jeden názor. Je možné, že případná kontrola uzná, že jste účtovali v dobré víře při informacích, které jste měla k dispozici. Ale také se může stát, že to neuzná. V tomto případě by možná hrozil postih. Ale tohle rozhodnutí je na vás jako na obci. 

    V dotazu hovoříte o změnovém rozhodnutí, takže písemný podklad nějaký máte, byť ne konečný, a je to opravdu na vážkách, většinou se přikláníme k tomu dodržet účetní předpisy. To, že jsou v rozporu s druhem dotace se občas stává a když poskytovatel změnu nakonec neuznal, je chyba ve výsledku na jeho straně. Postih hrozí za obě varianty - chybný druh dotace i chybné účtování (porušení účetních předpisů - i to bývá v podmínkách dotace, že máte účtovat v souladu s předpisy). Bohužel proto neumíme odhadnout, která varianta pro Vás bude ve výsledku z hlediska případné sankce méně riziková, tak jediná praktická rada, která mě tu napadá, je prostudovat si podmínky Vaší konkrétní dotace a posoudit, která sankce je vyšší a rozhodnout se tedy pro tu variantu, kde hrozí nižší odvod dotace. 

  • Dotace MZE
    16. 05. 2024

    Dobrý den, převzala jsem účetnictví v obci od 1.5.24 a nyní jsem zjistila, že obec získala dotaci z MZE_program 12939 - Podpora opatření na drobných vodních tocích - 2. etapa na rekonstrukci rybníka. V Registraci akce a Rozhodnutí je dotace rozdělena na NIV (UZ29031 - 623 000 Kč) a IN (29524 - 598 000 Kč) dotaci. Předchozí účetní zaúčtovala obě částky na pol. 4216. Ve výdajích byla NIV účtována na pol.6121 s UZ 29031, a pak IN účtována na pol. 5321 s UZ 29524. A celá faktura za stavební práce byla účtována 042/321 a celé na majetkovou kartu. Nyní řeším co s tím mám udělat? Dle sdělení kraje nelze již do roku 2023 vstoupit a provést opravu ve FIN 2-12. Tak jsem si myslela, že bych alespoň opravila zápisy na průvodkách faktur, na interním dokladu o zaúčtování dotace - pol. 4116 na NIV. Ve výdajích správné pol. 5171 místo chybné 6121, a správné položky 6121 místo chybné pol. 5321, šlo by to takto? A pak bych do 05/24 udělala interní doklad kde bych zaúčtovala 408/042 bude to určitě více 238 tis.(0,3% aktiv netto) ale až dle krycí listů k dotaci zjistím jaká výše měla být na INV a jaká na NIV. Mohlo by to takto být? Případně Vás napadá jak jinak napravit tuto šlamastiku, aby u případné kontroly nebyla dotace krácena? Děkuji}

    RS v minulých letech už neopravíte, to je pravda. Můžete opravit pouze ručně na fakturách, které se týkají dotace. 

    Shrnula bych si to: Investiční dotace, ÚZ 29524 ve výši 598 000 Kč. Pořízení majetku mělo být účtováno na 042. Po zařazení majetku do užívání, zápisem 02x/042, výše dotace  měla být zapsána na kartu majetku a následující měsíc od zařazení se měla začít rozpouštět do výnosů 403 /672. Nepíšete, zda už proběhlo vyúčtování dotace (ZVA). Pokud ne, tak k zařazení do užívání měla být účtována i dohadná položka 388 / 403 ve výši dotace. 

    Neinvestiční dotace, ÚZ 29031 ve výši 623 000 Kč. Výdaje měly být podle všeho účtovány na 511, pol. 5171 (případně třeba i pol. 5169). V případě neinvestiční dotace, měla být k 31.12. zúčtována dohadná položka 388 / 672 ve výši dotace na uznatelné náklady v daném roce, max. v součtu za dobu realizace do výše neinvestiční dotace. 

    Co se týká oprav zaúčtování. Budete opravovat, snižovat účet 02x do nákladů, účet 511 (518?). Zároveň musíte částečně odúčtovat odpisy 08x/551 (tam se možná budeme bavit o malých částkách, tak by se případně chybné odpisy mohly pro neefektivní pracnost i nechat, jak byly zaúčtovány, případně se upraví zbytková životnost) a rozpouštění dotace 672/403 (nevím, jak dlouhá doba je od zařazení, ale také lze případně nechat, pokud neodúčtujete odpisy), psala jste, že majetek už byl zařazen v užívání. Předpokládám, že se začal odpisovat a rozpouštět do výnosů. Zároveň je potřeba rozdíl v dotaci (tedy konečnou výši neinvestiční dotace) odúčtovat z účtu 403 do výnosů 672. Ano, pokud bude částka v součtu vyšší než 260 tis. Kč nebo 0,3% netto aktiv, měla byste použít účet 408 a tuto chybku zdůvodnit v příloze účetní závěrky - účet 408 použijete v takovém případě (významnost) místo účtu 511 i místo účtu 672, jako u hromadné chyby. 

    Chce to věcně prověřit nejen konečnou výši neinvestiční dotace, ale i výši celkových neinvestičních nákladů, abyste věděla, kolik vyřadit z účtu 042.

    Asi bych to před opravou ještě prověřila i z hlediska použití pol. 5321 - proč volila takto "nesmyslné" položky, nebyla tam např. nějaká spolupráce se sousední obcí, kde by se jim část dotace přeposílala? 

  • Kupní smlouva na již zařazený majetek (prodej)
    13. 05. 2024

    Obec koupila septik 10m3, tento septik byl zařazen do majetku (v roce 2022). Ve finále se nemusel použít a v březnu 2024 ho obec prodala na základě kupní smlouvy. Tato kupní smlouva je sepsána na částku 51728,- Kč (hodnota septiku) a smlouva má přílohou splátkový kalendář na celkem 5 splátek. Ve smlouvě se ujednalo, že kupující bude vlastníkem předmětu koupě teprve úplným splacením kupní ceny, poslední splátka je nastavena 10.08.2024. Prosím o pomoc se zaúčtováním, nějak jsem se v tom ztratila. Budu účtovat předpis přes účet 377 a pak? Majetek vyřadím okamžikem uhrazení celé částky v srpnu.
    (Septik měl být použit v MŠ), je zařazen pod MŠ}

    Septik se neměl zařazovat, když nebyl "zfunkčněn", mělo být účtováno na účet 042, případně jako materiál na sklad. Ted už bych to ale neopravovala, odpisy nebudou významné, tzn. účtovala bych teď klasicky o prodeji majetku. Předpis v kupní ceně 469/646, vyřazení k datu předání dle smlouvy 553/082 v ZC, 082/022 v PC. 

    Splátky budete účtovat 231/469, RS odpa 2321 pol. 3113. 

    Nevyřadíte jej tedy k datu doplacení, je sice právně sjednaná výhrada vlastnického práva až do celkového zaplacení, ale účetně se vyřazuje již při předání, nikoliv až doplacením (septik bude užívat již kupující). 

  • Zřizovací listina
    13. 05. 2024

    Mohu se prosím zeptat, zdali je v současné době podmínkou, abychom vůči námi zřízené příspěvkové organizaci (zákl. škola) majetek (budovy, pozemky) svěřili? Nebo je možné tento majetek jen vypůjčit? Platí prosím, že u svěřeného majetku tento majetek odepisuje škola a my ji přispíváme v příspěvku zřizovatele na celé odpisy (je-li doplňková činnost, kde vaří pro cizí strávníky, tak zde by bylo pokráceno o výši připadající právě na tyto cizí strávníky, že)?.
    Náš případ je navíc takový, že máme navíc na kartách budov dotaci na rekonstrukci školy, kterou rozpouštíme. Pokud bychom tento majetek škole svěřili, kdo nebo jakou formou by se rozpouštěla dotace?
    Aktuálně máme zřizovací listinu a vedle toho smlouvy o výpůjčce (budovy, pozemky, nějaké prvky jako kolotoč, prolézačka apod. v MŠ). Rádi bychom to takto zachovali.
    Pokud by nebyla jiná cesta než přes "svěřený majetek" a my škole posílali příspěvek na odpisy (u nás cca 600 tis.Kč), můžeme si hned přes fond investic stáhnout zpátky? Uvádí se, že ano, pokud organizace peníze pro svůj rozvoj nepotřebuje. Může ale nastat kolize ve smyslu, kdy vedení školy bude tvrdit a předkládat návrhy technického zhodnocení budov, se kterými bychom nesouhlasili. Jakmile jsou už peníze ve fondech, hospodaří s nimi škola, že...? A vliv zřizovatele už zde tak veliký není, pokud se vejdou do zákona a použití prostředků dle přísl. zákona, že? Zatím máme ředitele, kde
    nemáme problém se domluvit, ale za dva roky může být situace jiná....}

    Situace zůstává přesně taková, jak ji popisujeme v dokumentu "Majetek PO a majetkoprávní vztahy zřizovatele a PO" ze dne 9.9.2020 a k tomu tam je i video, kde vysvětluji zdroje názorů, proč je problém příspěvkové organizaci majetek vypůjčit/pronajmout. V tom dokumentu najdete také podrobný popis dopadů svěření majetku x vypůjčení majetku - myslím si, že je zbytečné, abych to nyní nějak sáhodlouze rozebíral - určitě se na to podívejte v těch dokumentech.

    Takže spíše jen heslovitě:

    - ano domnívám se, že je možné volit také výpůjčku kromě správy - nicméně objevují se hlasy, že jedinnou relevantní možností je správa (viz dané zdroje, které jsem uvedl výše - v nich to popisuji)

    - pokud je majetek ve správě - podle současých pravidel jej odepisuje příspěvková organizace. U školy by to mělo být případně financováno ze strany zřizovatele a samozřejmě v rozsahu, ve kterém by si na odpisy měla PO vidělat z jiných zdrojů (napříkld doplňkové činnosti), tak jim příspěvek neposíláte

    - pokud by se majetek svěřil a byla by na něj vázána 403, převádí se také tato 403 a bude se rozpouštět proti odpisům u příspěvkové organizace

    - ano - případné stažení zpět je možné s tím, že byste nařídili odvod z fondu investic (v tom Vám PO nemůže zabránit) a pokud by nerespektovala nařízený odvod z fondu investic, jednalo by se u ní o porušení rozpočtové kázně. Takže v zásadě to pohlídat lze - samozřejmě nic nemůže odstranit situaci, kdy se ředitel PO "zblázní" a utratí peníze za totální nesmysl (to můžete potom nařizovat odvod jak chcete, ale když tam ty peníze nebudou tak ....). Takže za mne ohlídat to v zásadě až na extrémní situace možné je.

    Pokud to zrekapituluji - pokud Vám nyní výpůjčka vyhovuje a ta příspěvková organizace nevstupuje prostřednictvím své doplňkové činnosti na trh, tak bych klidně výpůjčku ponechal.

  • Fotovoltaika
    10. 05. 2024

    Obec dostala dotaci z SFŽP z Programu : Nové obnovitelné zdroje v energetice (RES+) financovaného z prostředků Modernizačního fondu, v rámci výzvy Modf - RES + č.3/2022 . Bylo vydáno rozhodnutí v roce 2023, na základě žádosti, ale pouze na celkové náklady, nebylo nám známo kolik bude skutečná dotace. Po vyběrovém řízení jsme poslali na fond přesnou částku celkových nákladů a ta přepracovala tabulku k rozhodnutí, ale nové již nebylo vydáno vše je přes stránky MŽP. Celkové základ pro dotaci je 1 075 535,50 a dotace podle smlouvy 790 418,60. (Smlouva ještě není podepsaná půjde na zastupitelstvo v červnu). Fotovoltaika je již hotová a máme předávací protokol z 6.2.2024.
    Protože výzva nešla rozdělit na dva různé projekty tak fotovoltaika je vybudována na dvou budovách. Jedna provozní budova čistírny odpadních vod, tady zůstane na střeše napořád, ale druhá je na budově obecního úřadu, která se bude bourat ve výhledu 5 let a fotovoltaika se bude dávat na novou střechu. Od začátku jsem tedy dělila náklady 50% , ale na budovu ČOV jsem účtovala na stavbu a na budovu obecního úřadu na 6122. Našla jsem UZ 90504 a protože na smlouvě všude vidím Eu nevím do čeho se podívat ješte je tato dotace také z peněz EU. Prosím o zaúčtování této dotace . Jak to bude vypadat z odpisy na jednotlivých budovách. V mailu posílám rozhodnutí a smlouvu + předávací protokol.}

    Nejprve účetně: V případě, že FVE neslouží čistě jen pro danou budovu, tak panely a technologická část jsou samostatná movitá věc, zbytek TZ budovy (držáky, rozvody). Pokud FVE slouží čistě pro budovu, na které je umístěna, je možné jí účtovat i celou jako součást budovy (TZ). 

    Jste plátci, tak se raději podívejte do dotazů, vysvětlujeme to i z pohledu DPH, stačí zadat do vyhledávače "fotovoltaik",  hned např. dotaz z 4.1.2023 "fotovoltaika a DPH". 

    ÚZ 90504 je určen pro Modernizační fond (investici), nástroj dle číselníku je 171, zdroj 5 je pro podíl EU. Pokud by byl podíl obce, pak se používá jen nástroj a zdroj 1, podíl SR tady nepředpokládáme (jinak klasicky s ÚZ, nástrojem a zdrojem 1). ÚZ 90007 je určen pro  Modernizační fond – neinvestice. Píšu ho sem pro jistotu, protože ve smlouvě v článku III. v  bodě 2 máte zmínku o rozložení investičních a neinvestičních nákladů v rozpočtu systému a tyto informace nemám k dispozici. Z hlediska pořízení FVE asi nic neinvestice nebude, jedině nějaké rozvody pod 40 tis. Kč jako podlimitní TZ.

    Všeobecné účtování dotace:

    - při rozhodnutí o poskytutí dotace, se účtuje podmíněná pohledávka 915 (955) MD / 999 D ve výši poskytnuté dotace z rozhodnutí (ve vašem případě šlo o 1.031.150,56 Kč). Smlouvou byla snížena dotace na 790.418,60 Kč. O snížení se účtuje opačným zápisem, tedy 999/915. 

    - příjem dotace: v případě zálohy - 231 MD / 374 (472) + RS položka 4113 a nebo 4213 podle toho, zda je to investice nebo neinvestice a k tomu stanovené značení a odúčtování podmíněné pohledávky z podrozvahy 999 MD/ 915 (955) D.

    - závěrečné vyúčtování (ZVA): předpis dotace 346/ 403 (672) a zúčtování zálohy 374 (472) MD / 346. Ale pozor na dohady, viz dále - místo účtu 403 (672) se použije zápis 346/388 v případě, že před vyúčtováním byla účtována dohada. 

    V účtování uvádím krátkodobou i dlouhodobou pohledávku. V rozhodnutí není datum, kdy bylo vydáno a odkdy platí 3 roky pro ukončení akce, tak s jistotou nemůžu určit zda se jedná o krátkodobou nebo dlouhodobou pohledávku. ZVA by měla být podána do 3 měsíců od ukončení akce. Je možné, že platba proběhne i po závěrečném vyúčtování. V tom případě byste neúčtovala příjem peněz jako zálohu, ale rovnou zápisy 346 MD / 403 (672), případně 388 D (viz dále) a 231 MD + RS / 346 D a zároveň odúčtování z podrozvahy zápisem 999 MD / 915 (955) D. 

    Nezapomeňte na zařazení dotace na kartu majetku. Pokud dělíte náklady 50% (nemusí to být ale úplně přesné), tak potom výši dotace musíte rozdělit stejně (obecně podílem nákladů na dílčí FVE na celkových nákladech). Jenom připomínám začátek odpovědi, pokud budete účtovat v jiném poměru, tak v tom samém rozdělit celou dotaci na jednotlivé položky. Dotace na karty by měla být zavedena v době, kdy FVE splnila podmínky k uvedení do užívání (tedy kdy bude zařazena do majetku). Podle protokolu o předání FVE se tak stalo v únoru. Při zařazení FVE do užívání se má zaúčtovat dohadná položka zápisem 388 MD / 403 D ve výši předpokládané dotace (ve vašem případě 790.418,60 Kč) a dotace se zařadit na karty majetku a od následujicího měsíce se rozpouštět postupně do výnosů zápisem 403 MD / 672 D. Když jsou pak následně u dotace nějaké korekce (něco se sníží apod.), a liší se od dohady tak se již dle ČÚS 709 na kartu nezasahuje a jen se zaúčtuje dle bodu 4.2.6. na dal 403 a rovnou 672/403 - tj. na kartě se nemění, v účetnictví se jen proúčtuje.

    U neinvestiční dotace, pokud je meziroční vyúčtování, se musí vždy k 31.12. účtovat dohada 388/672 ve výši dotace na vzniklé náklady. 

  • Předání kompostérů a štěpkovačů ze svazku obcí na obce
    24. 04. 2024

    V roce 2018 získal svazek obcí dotaci na pořízení kompostérů (evidovány na účtu 028 a jeden kompostér na 902) pro občany jednotlivých obcí svazku - dotace neinvestiční. Část dotace byla investiční, a ta se týkala pořízení štěpkovačů pro 5 obcí svazku (evidovány na účtu 022 vč. transferu, a ten rozpouštěn na 403). Bohužel jsem nyní zjistila, že k předání mělo již dojít v prosinci 2023. Ve smlouvě o výpůjčce, která byla s jednotlivými občany sepsána (stejná smlouva byla sepsána i s obcemi na štěpkovače) se uvádí:
    Doba výpůjčky: Tato smlouva se uzavírá na dobu udržitelnosti projektu definovanou pravidly OPŽP (doba udržitelnosti je poskytovatelem dotace určena na 5 let od proplacení projektu ze strany poskytovatele dotace). Přesné datum ukončení zápůjčky bude oznámeno půjčitelem na webových stránkách mikroregionu, případně jiným vhodným způsobem. Vypůjčitel si může kdykoli ověřit zda uplynula doba udržitelnosti projektu a tedy i doba výpůjčky dotazem na zástupce mikroregionu.
    Darování: K prvnímu dni následujícím po uplynutí sjednané doby výpůjčky dle článku II, tj. uplynutí doby udržitelnosti projektu, půjčitel bezplatně přenechává vypůjčiteli předmět výpůjčky do vlastnictví a ten ho do svého vlastnictví přijímá.
    Dotaci svazek obdržel dne 13. 12. 2018. Předpokládám, že k datu (5 let + 1 den po obdržení) 14. 12. 2023 měly být kompostéry a štěpkovače vyřazeny z evidence majetku svazku. Pokud bych to zjistila včas, k tomuto datu bych kompostéry vyřadila zápisem 088/028, 999.902/902.999. Vyřadím tedy takto opožděně letos. Předpokládám, že valná hromada svazku toto projednávat nemusí. Ve smlouvě je jasně uvedeno, že po uplynutí doby udržitelnosti přechází kompostér na vypůjčitele.
    A nyní ke štěpkovačům. Na ně tedy byla sepsána úplně stejná smlouva, jako na kompostéry. Štěpkovače jsou evidovány na účtu 022 vč. transferu (ten rozpouštěn 403). Odpisy provádíme jednou ročně, vždy k 31.12. V příloze zasílám i inventární kartu jednoho z nich. Tady by asi bylo vhodné pro jednotlivé obce připravit předávací protokoly (které by měla projednat VH mikroregionu a následně obce na svých OZ?), kde bude uvedena pořizovací cena, odpisy a transfer vč. rozpuštění? Pokud to má přejít na obec, musí jejich účetní vědět pořizovací cenu (tu sice ví ze smlouvy) a také, jaké byly odpisy a kolik ještě zbývá odepsat. Netuším, zda mám předat bez dotace a tu dorozpustit v účetnictví svazku nebo na obce předat i s dotací, aby obce dorozpustily? Ale to mi přijde trochu nelogické, když příjemce dotace byl svazek a ne obce. Navíc netuším, jak vyřešit, že mělo být předáno již v prosinci a nyní je duben.
    Moc děkuji za zodpovězení.}

    Dobrý den, uvažujete obecně ve všem správně – termín dle smlouvy měl být opravdu asi v prosinci, na kartu majetku se dotace zadala 13.12.2018, tak jestli se tam zadala až datem přijetí peněz…. Zpětně se to bez dalších informací těžko posuzuje, ale podle karty byl kompostér zařazen už v červenci 2018. Jestli při zařazení byla přiznaná dotace, tak se měla dohadovat účetně 388/403 a dát i na kartu majetku, tzn. správně se měla dotace rozpouštět od srpna 2018, kdy se začalo i odepisovat. Ale to spíše pro příště, teď bych neřešila a třeba byly jiné okolnosti, které Vás vedly k tomu zadat dotaci na kartu až po zařazení.

    Teď tedy jak to vyřešit, pokud si řekneme, že správně mělo být předáno k 14.12.2023. Valná hromada v této věci nic projednávat nemusí, předpokládám, že smlouvy byly řádně schváleny, takže k předání občanům/obcím by mělo dojít právně již jen na základě předávacího protokolu. Účetně máte předání občanům správně.

    Předání obcím – jedná se o bezúplatný převod mezi DSO a obcemi, tedy mezi vybranými účetními jednotkami (VÚJ), kdy podle zákona o obcích mají obce převzít Vaše ocenění včetně oprávek a nerozpuštěné výše dotace. Tady už bude záležet, jak moc si s tím budete chtít dát práci s ohledem na přesnost.

    Obě víme, že nejsprávněji by bylo, abyste obcím kompostéry na základě protokolu předali v hodnotách k 31.12.2023 (majetek se odepisuje včetně měsíce vyřazení).  Pokud vezmu pro příklad informace ze zaslané majetkové karty, tak by účetně vyřazení vypadalo u DSO takto (obce převezmou zrcadlovým, tedy opačným zápisem, údaje pro správný zápis jim musíte sdělit, můžete to uvést např. do předávacího protokolu):

    Výchozí údaje: PC 68 949 Kč, oprávky k 31.12.2023 37 375 Kč, ZC 31 574 Kč, nerozpuštěná výše dotace 25 964,73 Kč (zde nevidím hodnotu k 31.12.2023, asi spíše se jedná o výši k období 4/2024, to by se muselo tedy upravit):

    Účetní zápis: 403 MD 25 964,73 Kč, 081 MD 37 375 Kč, 401 MD 5609,27 Kč/ 022 D 68 949 Kč.

    Ale rovnou říkám, že s tím budou spojené problémy - v registru majetku vyřadit zpětně v lednu jako opravu, aby když odepisujete ročně, nenaběhly již žádné odpisy a rozpouštění za rok 2024. Obcím naopak sdělit, že musí zpětně doúčtovat oprávky od ledna...

    Ve výsledku se podle mě tolik nestane, když to předáte s údaji k 30.4.2024 a rozhodně to pro Vás bude jednodušší, ale oficiální rada to být z logiky věci nemůže... 

  • účet 472
    10. 04. 2024

    Dobrý den, nevím proti čemu odúčtovat z účtu záloh 472 poměrně velkou částku. Jde o dotaci IROP, která je už od roku 2022 vypořádaná. Přijatá dotace byla v roce 2021 zaúčtována pouze zápisem 231/472, bez účtu 388 .Šlo o rekonstrukci školy a tato investice byla v roce 2022 převedena na PO, čili už neúčtujeme ani odpisy transferu. Jen nevím co s těmi zálohami.}

    Bude to chtít více prověřit - když nebyla účtovaná dohada, tak nebyla dotace vůbec účtována na účet 403 na str. D, ale rozpouštěla se přitom 403/672? Správně to mělo být takto:

    - Příjem dotace před vypořádáním v pořádku, že jako záloha 231/472.

    - K datu zařazení dohada 388/403 ve výši dotace.

    - Při vypořádání dotace 346/388 a 472/346. 

    - Při předání PO předat i nerozpuštěnou výši dotace na 403 MD, když se předá hned po dokončení, což je u TZ žádoucí, tam není požadováno schválení, pak je zápis jednochý - 403 MD ve výši dotace, 401 MD zbytek do PC/ 021 D v PC.

    Tak zvažte, co bylo/nebylo účtováno - není ani předpis 346/403, tzn. nikde jinde dotace v rozvaze "nevisí"? PO jí na účtu 403 tedy také nemá a nerozpouští jí?

    Pak by to bylo na doúčtování předpisu vyúčtování 346/403, 472/346 a předání PO účetně 403/401 - takto to na první pohled z dotazu odhaduji (možná v tom bude ale více zápisů, jestli se dotace u Vás už nějakou dobu rozpouštěla apod.). 

  • Stavební dozor
    25. 03. 2024

    V loňském roce jsme realizovali akce: Chodníky v MČ a Rekonstrukci sportovních kabin. Tyto akce již byly zařazeny v roce 2023 na základě kolaudace. V únoru 2024 jsem obdržela fakturu za stavební dozor těchto akcí.
    Mohu je ještě k těmto akcím dodatečně přiřadit částku za stavební dozor?}

    Podle všeho se asi jednalo o chybu při zařazení - stavební dozor byl, odhaduji, prováděn v době výstavby, takže se měl dohadovat do ceny staveb zápisem 042/389. Je potřeba nyní roklíčit, jaká výše jde k jaké stavbě (podle smluv) a opravit ocenění majetku, odpisy nemusíte zpětně dopočítávat. Účetně zápis již jen 021/321, RS pol. 6121, odpa lze zvolit podle převažující stavby (či podle toho, jak máte narozpočtováno). 

    Nevím, o jaké částce se bavíme, teoreticky je možné brát to i jako rozdíl od dohady a pokud je to tedy nevýznamná částka, zúčtovali byste to zápisem 551/321, a neopravovali již ocenění majetku, ale pozor na případy, kdy je to pořízeno z dotace, tam pak vždy radějí opravujeme cenu majetku v logice správného účetního postupu a doložení všech nákladů s tím, že se to mělo do pořizovací ceny zahrnout. 

    Kdyby to byl náklad vzniklý až po zařazení majetku (zde dost nelogické, že by Vám někdo dozoroval dokončenou stavbu :) reálně jediné nějaké prohlídky po kolaudaci...), tak by to bylo jednoduché - provozní náklad, který do ceny majetku již nepatří. 

  • Oprava minulých let - Stavba x oprava budovy
    18. 03. 2024

    Dobrý den,
    z MZe (SZIF) nám byla přiznána v roce 2023 dotace na "Opravu pomníku padlých" ve výši 178 508 Kč (čistá dotace) + náš finanční podíl. Vycházela jsem ze smlouvy, kde nebylo specifikováno zda se jedná o dotaci investiční nebo neinvestiční a název zněl opravdu na "Oprava pomníku ...". Opravený pomník se předával ke konci 12/2023. Zaúčtovala jsem tedy v prosinci 2023 na účet 511.

    Nyní proběhla kontrola ze strany MZe, kde kontrolorka konstatovala, že nemáme zaúčtováno v majetku jako technické zhodnocení. Označení, že poskytovaná dotace je investičního charakteru, je uvedeno v "Pravidlech k poskytované dotaci" - zde se přiznám, že tato Pravidla jsem bohužel nestudovala a ani starostka se tohoto nevšimla a proto jsem vycházela z toho, že se jedná o opravu.
    Jde mi o to jak se správně vypořádat s loňskou chybou. Lze takto?
    021/042 a 042/408. Odpisy by byly řešeny od 1.1.2024, pokud bylo předáno v 12/2023?

    Děkuji moc a přeji pěkný den}

    Dobrý den, oprava už se neřeší jako pořizování majetku přes účet 042, stačí zápis 021 MD/ 408 (511) D. Neznám částku celkové opravy, co bylo zaúčtováno na účet 511, ale pokud by to bylo méně než 260 tis. Kč, volte účet 511. Účet 408 volíme, když je částka opravy VH minulých let významná, kde se testuje hranice 260 tis. Kč a 0,3 % aktiv netto - rozhoduje ta částka, která je nižší. Vaše aktiva jsou k 31.12.2023 taková, že 0,3% vychází na ca 300 tis. Kč, proto pro Vás platí hranice pro volbu účtu 408 ve výši 260 tis. Kč. Toto vyplývá z obsahové náplně účtu 408 s tím, že pak podle § 69 vyhlášky č. 410/2009 Sb. když je to oprava v nevýznamné částce (pod hranicí pro použití účtu 408, u Vás pod 260 tis. Kč), použije se stejný účet, na který mělo/nemělo být účtováno. 

    S odpisy máte pravdu.

    Jinak neřeším věcnou stránku věci - jestli pro udržení dotace z toho musíte udělat investici, tak pak takto. Ale většinou se kvůli nedodržení druhu dotace nedávají velké sance, ca 1 %, tak zvažte, zda to na druhou stranu nebude porušení účetních předpisů - jestli alespoň nějaký argument pro TZ je, u památek to nebývá úplně běžné, že by se nějak měnily jejich parametry, bývá to vzhledem k jejich charakteru i často od památkářů zakázané. Tak doporučuju, než se unáhlíte s účetní opravou, v této věci ještě blíže pročíst podmínky dotace, protože i porušení účetních předpisů (účtování jako TZ, když se správně jedná o opravu) je z hlediska dotací většinou problém. Někdy ale nic jiného nezbývá, tak to berte jen jako upozornění na další možné riziko. Kontrola u Vás ale již nějaká proběhla (od poskytovatele?), tak možná je toto již vyjasněno a mělo to i věcně být TZ...

    Majetkově mohou být různé situace, záleží, jak evidujete původní pomník. Přepokládám, že pomník evidujete na účtu 021. Pokud je na účtu 021 v ocenění 1 Kč, tak TZ takového majetku patří také na účet 021, ale jako samostatná majetková položka. Jestli má na účtu 021 ocenění jiné, než v 1 Kč, pak klasicky TZ přičtete k ceně pomníku. 

  • Předání majetku PO - návaznost odepisování
    11. 03. 2024

    Dobrý den,

    v dotazu ze 7.3.2024 - Předání majetku PO píšete, že cituji "Z hlediska odpisů - souhlasím s tím, že poslední odpis a rozpouštění 403 je za měsíc, kdy majetek vyřazuje, PO začne odepisovat od následujícího měsíce."
    V bodě 6.1. se ale píše, že se odpisuje po celou dobu používání majetku.


    Máme obdobný případ. Zrušili jsme naši PO k 31.12.2023 a 1.1.2024 převzali její majetek. PO udělala odpisy naposledy v prosinci. My vedeme evidenci majetku v GINISU, který má ale nastaveno, že se začíná odepisovat až měsíc následující po zařazení, což je v souladu s ČUS 708, bodem 4.3..

    Ale v bodě 6.1. se píše, že se odpisuje po celou dobu používání majetku.
    A v bodě 6.3., že navazujeme na výši ocenění a výši oprávek, o navázání odpisování zde nic není.

    Obracím se na Vás proto se dvěma dotazy: Je správné začít odepisovat majetek zařazený 1.1.2024 od února 2024? Nebo musíme navázat na odpisování PO a začít odepisovat již od ledna 2024? Pokud ano, kterým ustanovením vyhlášky, zákona nebo ČUS je dáno, že v tomto případě se má začít odepisovat hned v měsíci zařazení?}

    Nejprve pro vyjasnění - část naší odpovědi, kterou citujete, není v rozporu s ČÚS. Pokud k vyřazení majetku dojde 7.3.2024, tak odpisy budou v daném případě navazovat - zřizovatel zaúčtuje odpis ještě v měsíci vyřazení, což je březen, PO začne odepisovat od následujícího měsíce, což je v daném případě duben.

    No a Váš případ by byl obdobný, kdyby to byl klasický přechod majetku, tak by PO správně zaúčtovala odpis ještě za měsíc leden a předala Vám tedy majetek sice k 1.1., ale v ZC k 31.1. Vy byste správně začali odepisovat až v únoru.

    Když se ale PO k 31.12. zrušila, tak v takovém případě je v pořádku, že PO provede prosincový odpis s tím, že k 31.12. majetek ještě vykázala PO. Jedná se o režim právního nástupnictví, kdy zrušením PO ale vše přechází k 1.1. na zřizovatele (jako celek) a potom je logické, že odepisuje za leden právní nástupce. Tady se nejedná o izolovaný převod majetku. Ono ani nedochází ke klasickému zařazení majetku ve smyslu pořízení - prostě jen jako právní nástupce pokračujete v jednání svého "předchůdce". 

  • Předání majetku PO
    07. 03. 2024

    Mám dotaz ohledně předání majetku naší PO (mš).
    V naší evidenci vedeme majetek na účtu 028,021, který bude darován naší PO.
    K datu podpisu darovací smlouvy majetek vyřadím ze své evidence a PO zařadí na základě předaných majetkových karet.
    Jde mi o účet 021. V měsíci, kdy bude smlouva podepsaná udělám odpisy a od dalšího měsíce bude odepisovat PO.
    Jen nevím co s dotací, která se stále ještě v jednotlivých letech rozpouští. A je vedena u jednotlivého majetku na účtu 021.
    Musí PO dál dotaci rozpouštět ve svém účetnictví? Nebo z tohoto důvodu nemůžu majetek předat?}

    Já bych ten dotaz rozdělil na dvě části:

    a) pokud převádíte bezúplatně majetek na PO (ať již svěřením nebo třeba bezúplatným převodem vlastnického práva), tak s ním převádíte i hodnotu nerozpuštěné 403. Tedy účtujete:

    MD 08x (oprávky)

    MD 403 (dosud nerozpuštěná dotace)

    MD 401 (zbytek hodnoty do PC)

                                                             Dal 02x

    No a příspěvková organizace to účtuje k sobě zrcadlově - tedy včetně 403.

    Z hlediska odpisů - souhlasím s tím, že poslední odpis a rozpouštění 403 je za měsíc, kdy majetek vyřazuje, PO to začně odepisovat od následujícího měsíce.

    U DDHM není jakýkoliv problém - tam Vy jen vyřadíte 088/028 a oni zrcadlově zařadí MD 028/Dal 088.

    b) druhou záležitostí je, že píšete, že to chcete darovat. Myslíte tím i budouvu - že převedete vlastnické právo k budově na PO? Ono by to v zásadě jít mělo, ale moc se mi nezdá, že je vhodné zbavovat se vlastnictví majetku (například kvůli dotacím ...). Intuitivně bych odhadoval, že lepší by bylo nepřevádět vlastnické právo - ale jen svěřit (tedy účtovala by o tom na rozvaze PO, ale Vy byste dále byli právními vlastníky). A nezapomeňte prosím, že nejde převést takto budovu bez pozemku (pokud jste také vlastníky pozemku). Pokud budova, tak samozřejmě to musí být i s pozemkem.

  • Mylné účtování na 028 - mělo být na 021
    29. 02. 2024

    K 31.12.2023 jsem mylně zaúčtovala část kanalizačních přípojek z 042 na 558; 028/088 v celkové částce 520tis. Kč. Při kontrole bylo zjištěno, že se jedná o stavbu a musí být vedeno na 021. Jak správně napravit chybu loňského roku v účetnictví i majetku včetně správného nastavení odpisů? Co vše tato významná chyba bude mít za následek?}

    Zápis opravy účtování bude takto 088/028 a 021/408 (při opravách již nepoužíváme účet 042, pochopila jsem to tak, že mělo být v prosinci zařazeno na účet 021 jako dokončené, případně zkoulaudované stavby). Z důvodu významné částky přeřazujete majetek místo nákladů 558 přes účet 408. Při opravě chyby minulého účetního období s vlivem na VH se posuzuje významnost opravované částky. Pokud je vyšší než 260 tis. Kč nebo v 0,3 % netto aktiv (bere se ta nižší částka) používá se účet 408. Tuto skutečnost musíte zdůvodnit v příloze účetní závěrky v bodě E.1 nebo E.4. To je jediný následek, který vaše chybka způsobila. Jsme jenom lidi a občas se to stane každému :-)

    Ptáte se ještě na správné nastavení odpisů. Předpokládám, že stavba splnila podmínky k uvedení do užívání a měla jste ji zařadit v prosinci 2023. Odpisovat se majetek začíná od dalšího měsíce po zařazení. Ve vašem případě tedy v lednu 2024. Zařaďte majetek správně a dopočítejte odpis za leden, který proúčtujete zápisem 551/081. Zápis se týká roku 2024, takže tady vlastně chybu minulého roku neopravujete. Pokud mělo být zařazení majetku dříve než v prosinci, měly by se chybějící odpisy za rok 2023 doúčtovat 408/081 (jako souhrnná chyba se zařazením), letošní odpisy účtujte ale každopádně již klasicky 551/081. 

  • sloučení dvou inventárních čísel DHM
    12. 02. 2024

    prosím Vás o radu a kontrolu:
    máme v inventuře komunikaci pod jedním číslem a opravu pod druhým číslem inventárním - navedla ještě minulá účetní - roky to nikomu nevadilo až letošní inventarizační komise chce tyto sloučit do jednoho inventárního čísla
    inv. č. 32 - PC 28410 Kč, zařazeno v roce 1998, životnost 50 let, oprávky k 31.1.2024 18324 Kč, zůstatková cena 10 086 Kč
    inv. č. 41 - PC 64000 Kč, zařazeno taky 1998, životnost 50 let, oprávky k 31.1.2024 41115 Kč, zůstatková hodnota 22885 Kč
    vše by mělo být pod inv. č. 32
    jak to zaúčtovat: můžu? 551 / 081 41115 Kč (oprávky č. 41 k 31.1.2024), 081 / 021 64000 (pořizovací cena č. 41), 021 / 401 (pořizovací cena č. 41 připočtená do pořizovací ceny č. 32), s tím, že by se pak odepisovalo z vyšší částky (28410+64000)?
    děkuji za odpověď a přeji příjemný den}

    Vůbec nic neúčtujte, slučte to jen v registru majetku tak, že tu kartu "opravy" vymažte, přičtete její PC 64 tis. Kč k původní ceně 28 410 Kč, stejně tak doposud zaúčtované oprávky a nově se začne odepisovat ze zvýšené částky jen z jedné majetkové karty. Nemusíte automaticky vždy plnit požadavky IK, ale tady mají pravdu, že zásahy na jednom majetku mají být zahrnuty v ceně majetku, nikoliv na samostatné kartě. Ale prosím Vás, mělo by se jednat o technické zhodnocení, nikoliv o opravu, pak postup sloučení viz výše. Jestli se do majetku dala oprava, mělo by se to z majetku odúčtovat zápisem 511 MD/ 021 D jako oprava roku 1998 s tím, že nemělo být účtováno do majetku. Vstoupila do toho ale účetní reforma, tak oprava takto: 406 minus MD/ 081 minus D zrušení jednorázového dooprávkování v roce 2011, v ZC zápis 511/021 (jakoby složený zápis, ve výsledku stejný, jako v PC účtovat 511/021 a zrušit odpisy od roku 2012 551 minus MD/ 081 minus D).

    A protože asi nikdo už nedohledá, jaký zásah se před 25 lety dělal, jestli oprava nebo TZ, tak asi jednodušší brát to jako TZ :) Tak jen abyste do poznámky to vedla jako technické zhodnocení, ne opravu (o opravu nezvyšujeme cenu majetku, jen může mít vliv na životnost). 

    To zařazení asi bylo tehdy vícenálezem s tím, že se asi zjistilo, že opravovaná komunikace není v majetku, proto zařazení i oprava v jednom roce, odhaduju...

  • Nerozpuštěné transfery 2022 a 2023 - SPĚCHÁ
    12. 02. 2024

    Dobrý den, při auditu jsme přišli na to, že se nám v roce 2022 díky chybnému nastavení účetního programu přestaly rozpouštět transfery u vybraných položek DHM. Za rok 2022 je tedy rozpuštěno 0 a za aktuální rok 2023 také 0. Odpisy v obou letech běží. Dopočítali jsme ručně výši transferů, které měly být rozpuštěny v obou letech (rozp. transfer měsíční i celkový roční). Transfery k rozpuštění za rok 2022 činí celkem 307.105,-. Transfery k rozpuštění za rok 2023 činí celkem 318.771,-.
    Nejsem si jista jednak účtováním a jednak posouzením chyby za 2022 z hlediska významnosti (více než 260 tis. Kč nebo 0,3% aktiv netto) - chyba se posuzuje jako celek nebo se bere každý jeden nerozpuštěný (měsíční) transfer zvlášť? Posuzuje se přepokládám vůči aktivům 2022? Výše aktiv netto za 2022: 104.968.437,- a za 2023: 109.590.620,-.
    Účtovala bych asi takto, je to správný postup?
    2023 - rozpuštění transferů ve VÚD k 31.12.2023 s předkontací 403.AE / 672. 700 v celkové výši 318.771,- (bude zaúčtováno do UCE, do evidence majetku v roce 2023 už pravděpodobně rozpuštěné transfery nedostaneme)
    2022 - rozpuštění transferů ve VÚD k 31.12.2023 s předkontací 403.AE/408.0022 v celkové výši 307.105,- + zdůvodnit opravu přes účet 408 do Přílohy v částí E.1

    Podrobnou tabulku k této problematice zasílám mailem. Děkuji}

    Váš postup účtování je správný. Rok 2023 ještě zaúčtujete k 31.12., takže účet 672 je tady v pořádku, u roku 2022 je nutné zvolit účet 408, protože toto je již chyba ve VH minulých let a je to významná částka - když je oprava VH větší, než 260 tis. Kč, použije se pro opravu účet 408 vždy (aktiva se testují, jen kdyby částka opravy byla méně než 260 tis. Kč, vždy platí ten limit, který je nižší, u Vás v obou letech vychází 0,3 % aktiv netto více než 300 tis. Kč, proto platí limit pro použití účtu 408 260 tis. Kč). Čistě teoreticky by se dle obsahové náplně účtu 408 mělo vyjít z hodnoty aktiv netto za minulé účetní období, takže pokud řekneme, že ještě v roce 2023 opravujeme rok 2022, mají se použít aktiva k 31.12.2022, ale to Vám může být tady celkem jedno. 

    Na tabulku jsem se dívala, je tam použit klasický postup výpočtu TP - výše transferu děleno PC a tím násobíte odpisy. Jen upozorňuju, že někde to tak nemusí přesně vycházet, má se při výpočtu TP vzít v úvahu ZC majetku, pokud je to dotace na majetek, který není nový. Tady to ale asi nebylo TZ, vše nová výstavba, pak by to mělo vyjít plus minus na výpočet v majetku (do majetku to zaneste alespoň v roce 2024, majetková evidence je jakoby podružná účetní). 

    Máte tam vše na jedné AÚ, je vhodné to rozhodit - na str. D při příjmu dotace použít pro každou dotaci jinou AÚ, stejně tak na MD při rozpouštění, ale pozor, zvolte závazné AÚ dle dodavatele Vašeho SW, aby transfery správně vstupovaly do části C.1, rozpouštění do části C.2 výkazu Příloha. 

    Ještě k té 408 - posuzuje se spíše celkový vliv na VH z důvodu této chyby, přesnější je sečíst všechno rozpouštění, tedy vycházet z částky 307 105 Kč. 

  • KS - přerušení řízení
    07. 02. 2024

    V 15.1. jsme dali na katastr nemovitostí 4 smlouvy o prodeji bytů stávajícím nájemníkům. Tři smlouvy byly zapsány, u čtvrté smlouvy katastr 6.2. přerušil řízení než si nájemníci založí společenství vlastníků. Čtvrtá smlouva bude ležet na katastru do doby založení SVJ.
    Musím zaúčtovat zpět do majetku , když smlouva pořád leží na katastru?}

    Nejsme právníci, můžete to zkusit ověřit na KN, ale osobně si myslím, že to přerušení není právně totéž jako zamítnutí vkladu - nebudete muset platit znovu poplatek a dávat znovu na vklad? Co jsem si tak ověřovala, mělo by se jednat jen o mezistupeň při rozhodování, kdy neběží běžné lhůty.  

    Podle bodu 6.4. ČÚS 701 se mají zápisy zrušit v případě, kdy KN zápis nepovolí, vyloženě tato situace ještě nenastala, tak bych zatím nechala zaúčtováno v dobré víře s tím, že zamítnuto to není, jen přerušeno, do konce roku se to myslím vyřeší :) (uf, ještě že se neptáte co s tím koncem roku :)

    Moc nechápu, proč tři povolili a jeden ne, to je ve vztahu k různým bytovým domům? 

    A ještě rada na závěr - určitě si to pohlídejte a nájemníky popohánějte, snad sami budou mít snahu to co nejrychleji vyřešit, jde hlavně o to, aby se to nenechalo být a neřešilo pak za rok při závěrce, ale snad je i nějaká lhůta pro nápravu ze strany KÚ (nějaká maximální doba pro přerušení řízení...)? 

    Co mě ještě dodatečně napadlo jako takový závěr - maximálně byste to pak opravili, kdyby zpětně vklad nepovolili, je to postup v souladu s ČÚS, nechat zatím vyřazené, zápisy nerušit, když ještě nemátek konečné rozhodnutí, např. by se i doúčtovaly odpisy, pokud by to nakonec zamítli... Myslím totiž, že když požadavek nájemníci splní, tak právní účinky vkladu budou zpětně k 15.1., to je důležitá informace pro rozhodnutí, co s tím (to bych si u KN být Vámi pro jistotu ověřila). 

← Novější dotazy

Oblasti dotazů

Hledání v dotazech

Tipy pro práci s dotazy

Návrh a tvorba webu