Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.
Hledanému výrazu odpisy odpovídá celkem 1400 dotazů:
Na SU 042 máme od roku 2003 rozpracovanou investici v hodnotě 4mil. Kč. K této investici máme minimum dokladů. Jedná se o lokalitu určenou k bydlení, kde byla vybudována kanalizace, vodovod, plynovod a komunikace. Kolaudační rozhodnutí stavby bylo vydáno až v r. 2025 (nabytí právní moci očekáváme v červnu 2025). STL plynovod následně nabídneme provozovateli (Gasnet) k odkoupení. Kanalizaci a vodovod budeme převádět naší příspěvkové organizaci, jako správci technické infrastruktury. Městu by měla zůstat v majetkové evidenci pouze komunikace. Nejsem schopna z dokladů, které máme k dispozici, rozdělit pořizovací náklady na jednotlivé stavby. Musím tedy zařadit jako celek. Je to tak v pořádku? Podle naší směrnice bych měla dát dobu odepisování 80 let. Mám těchto 80 let zkrátit o dobu, kdy je skutečně v provozu, tzn. odečíst cca 22let? Pokud budeme předávat příspěvkové organizaci, budeme muset udělat odborný odhad a podle zjištěné hodnoty udělat částečné vyřazení stavby nebo jak prosím postupovat?}
V podobné situaci se těžko něco radí. Jediné trochu logické a správné řešení je zkusit původní pořizovací cenu nějakým odborným odhadem (ne ze současných, ale z dřívějších cen), rozdělit.
Neznám celkové okolnosti - proč se nezařadilo/nezkoulaudovalo dříve, ale jestli bylo v provozu, jen formálně chyběla kolaudace, tak určitě zohlednit toto v životnosti - je již spoustu let i položené v zemi apod., tak opotřebení tam nějaké již bude.
Kdybychom si řekli, že celková životnost je 80 let, tak jste měli mít odepsanou již zhruba čtvrtinu, což je 1 mil. Kč. To už je dost velká částka na to, abychom to zkoumali i z hlediska toho, jestli to nepovažovat za opravu chyby a nedoúčtovat odpisy přes účet 408. Rozhodla bych se zde podle okolností - jestli se stavby používaly, jen se zapomněly zkolaudovat, tak byť dle účetních předpisů má být zařazeno k datu kolaudace, tak toto už je dost extrémní případ, kdy bych se nesnažila nezařazení obhajovat chybějící kolaudací. Určitě bych ale vzala v úvahu důvody, proč se tak dlouho nekolaudovalo. Jestli formálně to zkolaudovat prostě nešlo, pak máte již v ruce nějaký podklad, proč nemohlo být zařazeno dříve (chybějící kolaudace nebyla chyba).
Když to zařadíte jako celek, moc si nepomůžete, protože pak to musíte stejně poměrově vyřazovat. Proto spíše doporučuju zařadit rovnou jednotlivé stavby nějakým tím odhadem, i kdybyste to měli vydělit počtem staveb, nebo plus minus určit, která stavba asi byla nejhodnotnější, která o něco méně hodnotná. Pořád lepší než to zařadit ve starých cenách a pak částečně vyřazovat v aktuálních cenách, to není dobře.
Když to jakkoliv kvalifikovaným odhadem zařadíte jednotlivě, tak pak si necháte v majetku komunikaci, ostatní vyřadíte tak, jak bude postupně právně předáváno/prodáváno.
Dobrý den,
v prosinci r. 2024 byly na základě kupní smlouvy prodány pozemky včetně místní komunikace v ZC 238.777,- Kč. Z majetku v r. 2024 byly vyřazeny jen pozemky. Na komunikaci se zapomnělo a nepřišlo se na to ani v inventuře. Na základě kupní smlouvy v r. 2024 byly pozemky přeceněny RH v částce 528.504,- Kč účtováno na účty 554 a účet 664 s účtem 036.
Můj dotaz zní: na základě schválení OZ ze dne 21.5. ( nechala jsem vše projít finanční kontrolou obce a pro jistotu i schválit OZ, asi se nemuselo?) vyřadím komunikaci z majetku v květnu zápisem 551/081 ZC k 31.12.2024 a vyřadím majetek 081/021? Není nutné použít účet 408 nebyla splněna ani jedna z podmínek a)260tis b) 0,3% hodnoty aktiv netto min.účetní období?
Druhá část dotazu zní: opravuji ( snížím) zápisem účet 554 a 664 o částku 238.777,- Kč? ( v r. 2024 se pozemek na kterém je zmíněná komunikace přecenil RH, viz víše). A je chyba, že účty budou v mínusu, obec nemá letos v plánu prodávat pozemky, tedy se účty 554 a 664 nepoužijí. Nebo se již tyto účty neopravují? Děkuji Vám za odpověď.}
Ověřovala jsem pro jistotu Vaše aktiva k 31.12.2024 a je to tak, jak píšete - ZC komunikace nesplňuje významnost pro použití účtu 408.
Vyřazení doúčtujete letos tak, jak uvádíte, jen když je to vyřazení prodejem, tak ne účet 551, ale 553. Tzn. 553/081 v ZC a 081/021 v PC. Odpisy za letošní rok nebudete účtovat (jestli je účtujete ročně), nebo zrušíte ty zaúčtované zápisem 551 minus MD/ 081 minus D, pokud účtujete odpisy měsíčně nebo čtvrtletně a nějaké tedy již účetně naběhly.
Schvalovat se to v ZO nemuselo, je to "nutná" účetní oprava. Vezměte si, kdyby Vám to neschválili - tak to stejně opravit musíte :)
Ohledně přecenění - zmiňujete, že se přecenily pozemky, nikoliv komunikace. V takovém případě by nebylo, co opravovat. Jestli se správně měla přecenit i komunikace, ale nepřecenila se, už bych to zpětně neřešila, byly by to zápisy k ničemu. Jediné, co by se muselo vzít v úvahu by bylo, pokud se v roce 2024 přecenila na RH komunikace. Ale vyřazujete jí z účtu 021, tak předpokládám, že se bavíme o variantě, kdy se přecenili jen pozemky, pak nemusíte dělat v této souvislosti žádné účetní opravy.
Předpokládám, že z titulu prodeje komunikace byl v roce 2024 zaúčtován předpis v kupní ceně 311/646, jen chybělo zaúčtovat vyřazení. Pak stačí doúčtovat jen ten zápis vyřazení komunikace viz výše.
V roce 2023 jsme zařadili do majetku protipovodňová opatření ve výši 2.690232,93,-. Na tuto akci byla obdržena dotace ve výši 1848989,05,-, kterou jsme obdrželi 8/23. Bohužel jsem zjistila, že není dotace na kartě majetku a nevím jak opravit účetně. Do majetku ji přidám v měsíci 4/25, ale nevím opravu. Prosím o radu doúčtování a výši odpisů ?}
Dotaci dopíšete na kartu majetku a měla byste dopočítat rozpouštění dotace zpětně a částku, kterou dopočítáte, byste také měla uvést na kartě majetku jako už rozpuštěnou. Nezmiňujete se přesně kdy byl majetek uveden do užívání (pouze rok), zdali jste už o dotaci v té době věděli (existovalo rozhodnutí) a účtovalo se o dohadě při zařazení majetku do užívání. Takže přesně nedokážu určit, odkdy byste měla dotaci rozpouštět spolu s odpisy do výnosů. Zda-li od data zařazení majetku do užívání nebo později, protože rozhodnutí o poskytnutí dotace bylo až po zařazení (dotace, nebyla přiznána), tedy k datu přijetí dotace. To si musíte zvážit sama, podle dostupných informací.
Co se týká doúčtování rozpuštěné dotace. Výpočet TP (klasický postup) - výše transferu děleno PC a tím násobíte odpisy. Účetní zápis 403 MD / 672 D. Pokud by však vypočtená částka za roky 2023, 2024 v součtu byla vyšší než 260 tis. Kč nebo 0,3% netto aktiv (rozhoduje ta nižší částka), tak místo účtu 672 byste měla použít účet 408 a zdůvodnit doúčtování v příloze účetní závěrky. Dopočítání rozpouštění pro rok 2025 už budete účtovat klasickým způsobem 403 MD / 672 D (bez použítí účtu 408).
Dobrý den.
Obec uzavřela s Vodohospodářskou společností smlouvu o úpisu akcií, kde je uvedeno, že na základě ZP byl převáděný majetek oceněn částkou 2.591.000,- Kč, obec obdrží akcie v celkovém emisním kurzu za 2.590.000,- Kč.
Hodnota převáděného majetku obce v PC: 1.807.000,- Kč, odpisy: 221.000,-Kč, ZC: 1.586.000,-Kč . Část tohoto majetku bylo pořízeno transferem před 10. lety, odpisy transferu: 60.435,-Kč, zůstatek 172.762,-Kč.
účtování - nepřeceňuji dle ZP.
043/368 1.586.000,- Kč ZC vloženého majetku
069/043 1.586.000,-Kč zařazení finančního majetku (akcie)
081/021 1.807.000,- Kč vyřazení majetku
postupuji správně? nevím dále jak s oprávkami?}
První dva zápisy máte správně, k tomu vyřazení ale zaúčtujete takto:
368/081 v ZC a 081/021 v PC.
Není to vyřazení přes náklady, takže transfer zůstane zafixován na účtu 403 tak jak je. Nebude se již dál rozpouštět.
Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jak je to s odpisy u přeceňované stavby na reálnou hodnotu, v případě, že k prodeji nedojde. Měli jsme záměr prodeje bytového domu ke dni 20.01.2025, k tomuto dni jsem přecenila na RH a odpisy za 1/2025 už jsem nepočítala, je to tak správně? Dne 10.02.2025 záměr zanikl - bytový dům se neprodal, takže v průběhu 2/2025 bych měla odúčtovat reálnou hodnotu, vrátit zpět původní ocenění a odpisy se začnou počítat od února nebo až od března?}
Ano, pokud přeceníte majetek určený k prodeji na RH, majetek se přestává odepisovat. Účetními zápisy změníte hodnotu původní pořizovací ceny proti účtu 407, zrušíte oprávky a převedete majetek na zvláštní účet 036.
Pokud nedojde k prodeji, v těchto případech musíte řešit okamžik, ke kterému bude hodnota majetku vrácena na původní ocenění podle §25 odst. 1 zákona o účetnictví. V tu chvíli byste měla odúčtovat všechny zápisy týkající se přecenění na RH. Konkrétní postup je popsán v bodech 4.3.8. – 4.3.10 ČÚS 709. Odpisy za dobu, kdy byl majetek přeceněn na reálnou hodnotu, se u obecně odpisovaného majetku nedopočítávají, ale navazuje se na oprávky před provedením přecenění. Takže, pokud 10.2.2025 zanikl záměr a vy opravíte původní zápisy přecenění, tak za únor by vám měl navázat odpis na oprávky před provedením přecenění.
Obec v loňském roce dokončila výstavbu chodníku, v letošním roce nabylo kolaudační rozhodnutí právní moci. Chodník byl vystavěn na cizích pozemcích, které se budou v letošním roce vykupovat od vlastníků. Chtěla bych se informovat, jak se bude tato záležitost řešit z hlediska zařazení do majetku obce a v jakém časovém období. Bude se tato stavba zařazovat samostatně a samostatně i vykoupené pozemky? Co bude předmětem návrhu na vklad do katastru nemovitostí?}
Bude se zařazovat stavba samostatně na 021 a odpisy zahájeny měsíc po zařazení (chodník má být zařazen k datu kolaudace) a pozemky pak také každý zvlášť zařadit na 031 k datu podání návrhu na vklad. Předmětem návrhu na vklad bude vždy pozemek a to jako zastavěný.
V rámci investičních akcí bylo rozhodnuto, že v naší budově základní školy (budova svěřena na základě zřizovací listiny na PO-ZŠ) se bude provádět technické zhodnocení výtahu. Zřizovatel (město) nechalo vypracovat projektovou dokumentaci za cca 200 tis.Kč (vedeme na účtu 042). V průběhu roku se ale rozhodlo, že TZ výtahu si zafinancuje (skrz inv.transfer od zřizovatele) a zařadí do majetku a bude odepisovat sama ZŠ. To se v 11/2024 stalo. Příspěvková organizace již zařadila a odepisuje, ale na účtu 042 u nás jako zřizovatele zůstala projektová dokumentace.
Nyní řešíme problém, co s projektovou dokumentací na TZ výtahu udělat, když už má příspěvková organizace zařazeno. Kdybychom alespoň financovali a předali již zmiňované TZ, ale to nebylo. Pouze jsme financovali projektovou dokumentaci. Můžeme nyní částku na 042 dodatečně předat škole na základě předávacího protokolu ? A může škola nyní navýšit hodnotu již zařazeného majetku o částku projektové dokumentace, například jako technické zhodnocení již zaevidovaného TZ provedené školou? Mohlo by to být jako změna ocenění majetku : případ opravy účetní chyby, kdy na účtu 042 zbyla PD, která měla vstupovat do hodnoty TZ výtahu ? Nebo se má částka z 042 přeúčtovat do nákladů města jako zmařená investice? Děkujeme moc.}
Pokud se podle této projektové dokumentace rekonstrukce skutečně dělala, nedává smysl, aby se o projektové dokumentaci účtovalo jako o zmařené investici. Správným účetním zobrazením je, aby hodnota dokumentace vstoupila do hodnoty TZ stavby.
Za těchto okolností se domníváme, že by bylo správné nyní projektovou dokumentaci okamžitě škole "předat" (udělat k tomu protokol) - tedy u Vás vyřazení proti 401 a u školy zaúčtování 042/401. Pokud bychom to chtěli opravovat u školy úplně správně, tak by měli dle mého názoru dopočítat i navýšení odpisů a tyto odpisy doúčtovat (protože výtah byl asi prokazatelně realizován podle této dokumentace). Nicméně pokud se bavíme o tom, že práce byly třeba dokončeny v listopadu 2024 a nyní je březen 2025, tak ten vliv je naprosto minimální a za mne bych neviděl ani problém v tom, pokud by navýšili cenu nyní k březnu a vyšší odpis by se začal počítat až od dubna 2025 (ten vliv jestli toto zahrnu do odpisů od prosince 2024 nebo od dubna 2025 je zanedbatelný).
Dobrý den, prosím jdu si pro radu. Potřebovala bych si ověřit účtování. V souvislosti s loňskou povodní jsme obdrželi od nadace Via nadační příspěvek ve výši Kč 184 130,00.
Ve smlouvě je, že je účelově vázán na úhradu nákladů spojených s pomocí lidem, kteří se dostali do těžké životní situace v důsledku přírodní katastrofy, a obnovu infrastruktury po povodni za účelem zajištění služeb pro občany. Starosta chce pořídit 3 velkoobjemové kontejnery na odpad (máme ověřeno, že můžeme příspěvek na toto použít). Mám prosím správně účtování? Příjem: MD 231 3722 2321, D 374, pořízení kontejnerů MD 558, (042) (dle PC), D 231 3722 5137 (6122), 028/088, 021/042 zařazení do majetku, vyúčtování 344/672, 374/344…
A pak máme ještě průtokovou dotaci pro zřízenou PO MŠ z OP JAK ve výši 266 425,59. Příjem: MD 231 4116, ÚZ 143533092 Kč 215 201,77, MD 231 4116, ÚZ 143133092 Kč 51 223,82, D 375, přeposlání MŠ: MD 375/DAL 231 3111 5336 ÚZ 143533092 Kč 215 201,77 a ÚZ 143133092 Kč 51 223,82…Náš podíl ve výši Kč 14 022,41-tady si nevím rady MD 373/231 3111 5331 + označím si ORG? Datum ukončení fyz. realizace projektu je 31.10.26, tudíž bych poté musela 373 zúčtovat, ale nevím na základě čeho….A ještě k tomu mám dotaz na propagaci. Kdy se má propagace realizovat? Když školce přijde rozhodnutí o dotaci nebo až jim přepošleme finance?}
V případě pořízení kontejnerů jako DDHM (do 40 tis. Kč) tak účtování máte správně. Ale jestliže kontejnery budete pořizovat jako DHM, tak se jedná o investiční dar. Při přijetí fin. prostředků se použije pol. 3121 a při vyúčtování použijete místo účtu 672 účet 403. Na karty majetku finanční dar zapíšete a od následujícího měsíce po zařazení spolu s odpisy začnete rozpouštět do výnosů. Neuvádíte cenu, DDHM může být jen do 40 tis. Kč za kus.
K průtokové dotace. Účtování máte v pořádku. Jenom malá poznámka, píšete ÚZ 143533092. ÚZ je 33092, 143 je nástroj a 5 zdroj.
Co se týká vašeho podílu. Nevím jak ho máte schválený. Právně by mělo být stanoveno, jakou formou financování poskytnete. Pokud by bylo nevratné, pro pokrytí vlastního podílu PO - neinvestiční projekt, souhlasím s tím, že to poskytnete jako neinvestiční příspěvek. Účtování zápisem 572 / 231 + RS 3111 5331. Org. si samozřejmě můžete dát, to záleží na vás a na potřebě označit konkrétní příspěvek. Doporučujeme, ale spíše sjednat si to jako příspěvek s vyúčtováním ve vazbě na skutečné náklady projektu, to by pak účetně znamenalo, že PO peníze poskytnete zápisem 373/231, PO přijme 231/374, na konci roku se účtují dohady vyčerpané části (obec 572/389, PO 388/672). Při vyúčtování byste účtovala předpis 389 (572)/349 a zúčtování zálohy 349/373. Konkrétní účetní postupy najdete i v dokumentu Finanční vztahy mezi zřizovatelem a PO.
Dobrý den, prosím o nastínění postupu a účtování při převzetí majetku. Fotbalový klub má v majetku travnaté hřiště, které bude bezúplatně převádět na obec. Je vhodné dávat do smlouvy, jakou hodnotu má hřiště? Případně hodnotu hřiště a pozemku? Lze podle toho navést do majetku nebo se musí udělat kvalifikovaný odhad? Znalecký posudek nebude.
Součástí hřiště je závlahový systém, který prý fotbalový klub ještě odepisuje. Jaký je postup s tímto? Chtěli bychom hřiště dát do majetku jako jeden celek, bude tam probíhat velká rekonstrukce a zrovna ten závlahový systém bude nahrazen jiným. Tak ve smlouvě by to asi vůbec nemělo být uvedeno, že tam nějaký odepisovaný majetek je. Pokud na tom ale budou trvat a vyčíslí ZC, jak by se postupovalo v tomto případě?
Účetní klubu je toho názoru, že obec nesmí převzít majetek bezúplatně, že smlouva musí být alespoň na 1 Kč. To bych ale pak měla v majetku hřiště za 1 Kč? V minulosti jsme bezúplatně přebírali majetek pouze od VÚJ, ale z dotazů zde vyplývá, že od klubu to lze bezúplatně také.
Děkuji}
Správně narážíte na to, že FK není vybranou účetní jednotkou. Bezúplatný převod není právně omezen, podle účetních předpisů ale máte nabývaný majetek ocenit reprodukční pořizovací cenou, zjednodušeně řečeno jeho aktuální hodnotou. Jako podklad pro ocenění RPC nemusí být nutně zpracován znalecký posudek, stačí kvalifikovaný odhad někoho např. z vedení obce.
Z hlediska určování RPC máme návod, který může trochu nasměřovat, viz odkaz (lze stáhnout jen dokument pod videem, pokud byste chtěli bez výkladu):
https://www.obecuctuje.cz/videa/serie/23
Je potřeba rozklíčit, co vám předávají. Hřiště jako pozemek zařadíte zápisem 031/401. Dále je potřeba řešit, jestli kromě zatravnění jsou tam nějaké stavby. Vy hovoříte o závlahovém systému, aby jej FK mohl vyřadit, obec by jej měla převzít do majetku zápisem 021/401 a pak řešit, co s tím dál. Jestli se bude někdy kompletně nahrazovat novým, vyřadili byste původní a zařadili nový, případně jej lze opravit či provést zásah typu TZ.
Takže za mě by se do smlouvy měl konkretizovat majetek, který se bude převádět. Ceny povinné nejsou, protože to nepřebíráte od jiné VÚJ, ale někdy můžeme z pořizovací ceny převodce vycházet při určování RPC, u starších staveb typu už to moc směrodatné ale není. Pozemky určitě nelze oceňovat cenou převodce, když nejsou VÚJ, protože ceny nemovitostí se obecně v časě mohou hodně lišit a cena, jakou by vám uvedli by mohla výrazně neodpovídat RPC.
Takže u pozemku je nutné určit jeho hodnotu, stačí odhadem. U závlahového systému si dovedu představit zjednodušení, kdy vám sdělí jejich pořizovací cenu, vy jí snížíte o odhadované opotřebení (jejich odpisy nemusí tomu odpovídat) a tuto cenu použijete jako odhad aktuální hodnoty (vzít ale tedy v úvahu, že jejich ZC nemusí RPC odpovídat).
Ještě upozorňuju, že účetní pracovník je zodpovědný za zaúčtování, nikoliv za ocenění nabývaného majetku, tam je opravdu potřeba mít určenou osobu, u malých obcí starosta apod.
Nevím, co má účetní FK na mysli, jestli třeba neřeší daňový režim dané transakce, ale obec může bezúplatně převzít majetek i od jiné, než VÚJ, žádné právní omezení v tom není.
V 11.2023 jsme obdrželi z MSK 1. část dotace na projektovou dokumentaci Sběrné místo ve výši 319 200 Kč. K tomu dni zadaný transfer na kartě v majetku ve stejné výši.
Účtování 231/472
Poslední faktura za projektovou dokumentaci byla až v 5/2024. Projektová dokumentace byla k tomu dni i zařazena do majetku na 042.
k 31.12.2024 vytvoření dohad ve výši 44 618,38 Kč a K 31.12.2024 vytvořen v účetnictví dohad ve výši 135 287,68 Kč Celkem mám na účtu 388/403. 179906,06 Kč.
Vyúčtování dotace bylo posláno 15.1.2025. Z 319 200 kč Vyčerpáno 135.287,68 Kč. Vrácena dotace 22.1.2025 183 912,32 Kč. (472/231)
Pozn. 2. část dotace už nepřijde ani se už čerpat nebude a z kraje zatím nemám žádné potvrzení že je vratka i tabulka s vypořádáním v pořádku. Psala jsem dotaz a čekám na informaci.
Chtěla bych se zeptat, zda vyúčtování dotace řeším ke dni vytvoření tabulky k 15.1.2025 nebo až k poslednímu kroku tedy ke dni, kdy jsem vrátila část dotace toho 22.1.2025. Dokončení a vyúčtování bych účtovala 348/388 135 287,68 kč Kč a 472 /348 135.287,68.
+ bych měla asi opravit dohad z roku 2023 179906,06-135287,68, který tam bude na 388 na MD viset ve výši 44 618,38 Kč. To nevím, jak opravit. Rok 2023 i 2024 už mám uzavřený. Jestli stačí vnitřním dokladem 388/403 s mínusem 44 618,38 Kč ke dni vypořádání dotace.
A zda mám v kartě majetku na 042 opravit výši transferu z 319 200 na 135 287,68 Kč aby seděli hodnoty v účetnictví i v majetku na účtu 403– majetek není dokončený, takže se zatím transfer nerozpouští a nemuselo by to vadit.}
Oprava dohady není opravou chyby, snižte dohadu na skutečnou výši dotace zápisem 388 - MD / 403 - D. Datumově je to už jedno, protože správně jste měla dohadu opravit do roku 2024, když jste na základě vašeho vyúčtování přišla na to, že máte účtováno na dohadě více než je skutečné čerpání dotace. Klidně účtujte k datu vytvoření vašeho vyúčtování dotace. Vratku dotace máte zaúčtovanou správně. O předpisu ZVA se účtuje po schválení ZVA, zápisy 348 MD / 388 D a zúčtování zálohy 472 MD / 348 D ve výši skutečné dotace.
Co se týká tzv. karty majetku pro účet 042. Jedná se o pomocnou evidenci, není to přímá karta majetku, ze které se tvoří odpisy a rozpouští se dotace. Tu teprve vytvoříte až uvedete celý majetek do užívání. Takže si na té kartě majetku pro účet 042 určitě opravte částku na správnou výši dotace.
V prosinci 2021 jsme zařadili do majetku a začali odepisovat investiční akci - rekonstrukci komunikací a výstavbu nového parkoviště v hodnotě 17.500,- tis. Kč. V růběhu ledna 2022 jsme zjistili nesrovnalosti v předaných dokumentech ke stavbě. Jak se následně zjistilo, stavební firma, v rozporu se SoD, prováděla zápočty méněprací s vícepracemi bez souhlasu objednatele. V březnu 2024 nám zhotovitel dobropisoval částku 2 300,- tis. Kč s tím, že uznal své pochybení v postupu v rozporu se smlouvou. Všechny změny měly být podloženy změnovými listy což se nestalo a tím nemá zhotovitel nárok na jakékoliv plnění za vícepráce. Tím došlo ke snížení ceny díla o uvedené 2 300,- tis. Kč. Prosím o radu jak postupovat, když při odepisování vycházíme z ceny původní 17.500,- Kč a v roce 2024 se cena díla snížíla díky dobropisu o 2.300,- tis. Kč.}
Když to je dobropis ve vztahu k zařazenému majetku, můžeme aplikovat bod 4.4. ČÚS 710. Jde však o docela významnou částku, proto bych korekci vstupní ceny v tomto případě provedla. Byla by to odchylka od metody. Snížila byste vstupní cenu přes 551. Odpisy se pak budou vypočítávat dle Vašeho programu nadále z nižší hodnoty. Zpětně se odpisy neopravují.
V roce 2023 jsme uzavřeli dohodu o poskytnutí dotace z části investiční a z části neinvestiční. Zaúčtovala jsem na 955. Akci jsem uskutečnili v roce 2024. K 31.12.2024 byla podána žádost o platbu s tím, že peníze obdržíme až po závěrečném vyúčtování. K 31.12.2024 jsem tedy neúčtovala nic, dotace je vedena stále na podrozvaze. Je to správně?}
Správně máte o podmíněné pohledávce účtováno na podrozvaze. Odúčtovávat z ní budete, až vám přijdou peníze na účet nebo až budete účtovat o vyúčtování (ZVA), pokud ZVA proběhne dříve než fin. prostředky budete mít připsané na ZBÚ.
Píšete, že akce se uskutečnila v roce 2024. V tu chvíli byste v tom roce měla mít označené uznatelné výdaje v procentním podílu dotace, max. do výše dotace UZ a popřípadě nástrojem a zdrojem.
Nezmiňujete se o jakou dotaci přesně jde, tak pouze všeobecně. Pokud majetek nebyl uveden do užívání, tak k 31.12.2024 jste měla účtovat o dohadné položce k investiční dotaci zápisem 388 MD / 403 D a dohadnou položku k neinvestiční dotaci 388 MD / 672 D, opět v procentním podílu dotace, max. do výše dotace. Je možné, že tu neinvestiční dotaci máte na nepřímé výdaje, které jsou specifické v tom, že často patří do ceny investice, ale je na ně čerpána neinvestiční dotace. To se řeší použitím neinvestičního ÚZ a neinvestiční příjmové položky, jinak se ale mají nepřímé výdaje účtovat v souladu s účetními předpisy (tzn. mohou být účtovány do ceny investice, v RS i účetnictví). V tu chvíli byste nepoužila účet 672, ale účet 403. Ale jak jsem psala výše, neznám přesně o jakou dotaci se jedná, tak jenom malá poznámka.
Pokud však majetek byl zařazen do užívání, tak o časovém rozlišení účtujete právě k datu zařazení majetku do užívání. Dotace se zapíše na kartu majetku a začne se od následujicího měsíce po zařazení spolu s odpisy rozpouštět zápisem 403 MD / 672 D.
Účtování schváleného ZVA: předpis 346 MD / 388 D a přijatá platba 231 MD / 346 D. Píšete, že finanční prostředky obdržíte až po ZVA. Až budete účtovat o předpisu ZVA nezapomeňte odúčtovat podmíněnou pohledávku z podrozvahy.
Pokud by peníze přišly dříve než budete účtovat o ZVA, tak příjem fin. prostředků bude účtován zápisem 231 MD + RS / 374 D a odúčtování z podrozvahy 999 MD / 955 D. Následně předpis ZVA: 346 MD / 388 D a zúčtování zálohy 374 MD / 346 D.
Vybudovali jsme chodníky na pozemcích kraje. V roce 2019 jsme obdrželi od Měú kolaudační souhlas s užíváním staveb. Do majetku (021 ) jsem nezařadila, jelikož pozemky nebyly naší obce. V březnu 2023 nám kraj tyto pozemky daroval. Na účet 031 jsem pozemky zařadila, ale nějak jsem zapomněla na nedokončený majetek spojený s vybudováním chodníků a z účtu 042 jsem nepřeúčtovala na 021. Jak nyní postupovat, když jsem si uvědomila až teď. Musíme mít nový kolaudační souhlas nebo stačí jen odsouhlasit v zastupitelstvu, nebo jen tak zařadit? Jde hlavně o odpisy.}
V případě chodníků je stavba součástí pozemku, sice se eviduje zvlášť, ale je správná úvaha stavbu nezařadit, pokud nevlastníte pozemky, není ve vašem vlastnictví. Pozn. Za určitých podmínek (např. právo stavby) můžete být vlastníkem stavby na cizím pozemku. Nepotřebujete nové kolaudační rozhodnutí, jednou byly chodníky dokončeny, předány a byla provedena kolaudace. Takže zařaďte chodníky do užívání nyní a zahajíte odpisování následující měsíc po zařazení (od data vlastnictví pozemků).
Dobrý den, obec buduje nový vodovod. 14.6.2024 bylo vydáno kolaudační souhlas na vodovodní řad, ale přípojky nejsou hotové a zkolaudované.
vše vedu na účtu 042 a nelze vyčíslit cenu pouze vodovodního řadu, jak mám postupovat? Děkuji za odpověď.}
U přípojek může být odlišný vlastník - ne všechny asi zůstanou obci? Podle zákona o vodovodech a kanalizacích jsou vodovodní přípojky samostatnou stavbou, vodovod (tvořen vodovodním řádem) je také samostatnou stavbou, tak bych to respektovala i v účetnictví. Za mě by se to tedy mělo vyčíslit odděleně a zařadit vodovod k datu kolaudace, dřív nebo později byste to udělat stejně měli. Asi se již nestihne do závěrky, tak se mohou dopočítat odpisy, nebudou významné, tak je doúčtujete letos.
Dobrý den, zjistila jsem, že u některého svěřeného majetku PO - MŠ, účtujeme a děláme odpisy obě dvě strany. Obec i školka. Nevím si rady s tím, jak to mám vyřešit? Mám udělat opravu přes SU408, bude to hodně let zpětně, čili předpokládám i velkou částku. Nebo udělat tlustou čáru a od letoška nechat odpisy jen na školce? Případně znáte jiné řešení?}
Svěřený majetek má odpisovat jen PO, obec jej má předat účetně z rozvahy zápisem např. stavba: 081 MD oprávky, 403 MD případná dotace (nerozpuštěná výše), 401 MD zbytek do PC/ 021 D v PC. Svěřený majetek obec eviduje v podrozavaze na účtu 909.
Správně byste měli duplicitní odpisy na obci odúčtovat buď 551 minus MD/ 081 minus D nebo 408 D/ 081 minus D. Účet 408 kdyby částka chybně zaúčtovaných odpisů byla větší než 260 tis. Kč nebo 0,3 % vašich aktiv netto k 31.12.2024.
Acha obec účtuje s.r.o.
Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8
IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091
Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010
Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007
(preferujeme e-mailový kontakt)
Odborná pomoc
Ing. Ivana Schneiderová
Ing. Zdeněk Nejezchleb
Bc. Klára Vavrišinová
Kateřina Hudečková