Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.
Hledanému výrazu transfer odpovídá celkem 1989 dotazů:
Dobrý den,
ze SFDI nám bude poskytnuta dotace na akci Parkoviště a chodníky u ZŠ a MŠ. Jak mám účtovat přijatou dotaci a výdaje na tuto akci?
K této akci nám přišla jen smlouva. Mohu Vám ji poslat? Akorát prosím o sdělení na jaký mail.}
V rámci klasicích dotazů odpovídáme na dotazy bez příloh. Proto Vám napíšu všeobecné účtování dotace.
Na základě rozhodnutí nebo smlouvy o poskytnutí dotace zaúčtujete podmíněnou pohledávku na podrozvahu zápisem 915 (955) MD / 999 D ve výši dotace, která je určena ve smlouvě (rozhodnutí). Vycházíte z podepsané smlouvy. Účet 915 se používá, když se jedná o pohledávku do 1 roku. Vycházíte z datumu podepsané smlouvy a předpokládanému ZVA. Pokud by to období bylo delší než jeden rok, měla byste použít účet 955.
Většinou v podmínkách poskytnutí dotace bývá podmínka odděleného účetnictví. Vypomáháme si např. org. nebo orj. To znamená, že ke všem účetním případům týkající se dotace přiřazujete právě tu org.
V případě dílčích plateb se až do okamžiku schválení dotace od poskytovatele, kdy se účtuje o pohledávce, dává příjem dotace na zálohy na transfery, tj. 231, pol. 4213 (předpokládám, že se jedná o investiční dotaci), NZUZ, nebo jen UZ, org akce MD/ 374 D pokud se stihne ZVA do 12 měsíců, nebo 472 pokud nad 12 měsíců - a to bez ohledu je to na základě uznaných fa nebo žádosti o platbu nebo vyúčtování dílčí - vždy záloha až do uznání od poskytovatele, nebo aspoň k ZVA. Ve výši přijaté zálohy na transfer se zároveň odúčtovává podrozvaha např. 999/915 k datu přijetí zálohy. Zbytek, co zůstal na podrozvaze se odúčtuje k datu předpisu na 346.
K okamžiku zařazení do majetku chodníku k němu přiřadíte 403, účetně zápis 388/403 a začnete rozpouštět následující měsíc po zařazení proti odpisům.
Předpis pohledávky z dotace se účtuje až nejlépe k datu uznání ZVA (závěrečného vyúčtování akce) od poskytovatele dotace a to zápisem 346 MD / 403 D, případně pokud již byla účtována dohada např. k datu zařazení majetku z dotace do užívání zápisem 388/403, tak 346 MD/ 388 D a +/403 pokud vznikl při vypořádání akce rozdíl na dotaci ( a zároveň 551/403 nebo 403/551 pokud je již dotace k majetku přiřazena).
Výdaje se většinou značí takto, ale samozřejmě záleží na konkrétním programu a z toho byste měla vycházet:
- uznatelné výdaje z dotace (UZ, popřípadě NZUZ, org.)
- uznatelných vlastní podíl (org, popřípadě NZUZ)
- neuznatelné náklady (org)
Pokud byste měla zájem o poradenství ke konkrétní dotaci, včetně zaslaných příloh, jedná se o zakázku. Prostřednictvím našich stránek si o ni můžete zažádat.
Dobrý den,
jsme obec a naše zřízená PO ZŠ si požádala o dotaci ze SZIF. Dotace je investiční a škola na tuto akci nemá na fondu investic potřebné finanční prostředky. Prosím o radu zda poskytnout NFV a nebo investiční příspěvek na posílení fondu a jak to celé účtovat. Děkuji za odpověď.}
Kompletní postup pro obec i PO pro obě varianty najdete v dokumentu "Finanční vztahy mezi zřizovatelem a PO", odkaz:
Záleží, jakou právní formou to orgány schválí. Na str. 30 až 35 máte účetní postupy, vysvětlení i srovnání variant.
V případě NFV volíme mezi účtem pro návratnou finanční výpomoc 316 (krátkodobá) nebo 462 (dlouhodobá). Účet se volí podle doby od poskytnutí půjčky do termínu jejího splacení, tzn. pro půjčku na dobu více než 12 měsíců je správně účet 462.
Investiční NFV se třídí na pol. 6451, neinvestiční na pol. 5651.
Přijaté splátky budou účtovány pol. 231/ 316 (462), pol. 2451 bez odpa.
Dotaci můžete předfinancovat i formou zálohy na transfer. Investiční lze rovnou účtovat 401/231, viz dokument, na který vás v úvodu odkazuju. Je určitě potřeba sjednat pravidla vrácení, v tom je to podobné, jako NFV.
Dobrý den, dostali jsme na vybavení MŠ dotaci z MMR (IROP), výše dotace 90% (85% EU a 5% SR), 7% je nezpůsobilých. Majetek máme zařazený dle vnitřní směrnice. Dotaci k jednotlivým souborům majetku jsem proúčtovala 388/403 DHM a 388/672 DDHM (částky jsou proúčtovány včetně 7%). Na karty majetku DHM jsem do transferu navedla celkovou částku (403 = 90%+7%). V rámci investic jsme získali 3,2 mil. Kč, neinvestice 1,6 mil. Kč. Předpokládám tedy, že na 403 bych měla mít proúčtováno 3,2 mil. Kč a na 672 částku 1,6 mil. Kč. Prosím je moje úvaha správná? Děkuji za odpověď.}
Rozdělení investiční a neinvestiční dotace by mělo v prvé řadě odpovídat rozdělení od poskytovatele. Zároveň by mělo být v souladu s druhem pořizovaného majetku. V tom máte podle všeho jasno - majetek, který skončil na účtu 022 má dotaci evidovanou na účtu 403 a rozpočítanou na jednotlivé majetkové karty. Majetek na účtu 028 má dotaci na účtu 672.
Uvádíte částku 7 %, to máte na mysli asi spíše nepřímou dotaci, než nezpůsobilé výdaje. Nepřímá dotace je neinvestiční - nepřímé výdaje se v její výši značí neinvestičním ÚZ, při příjmu nepřímé dotace se volí neinvestiční položka, zde 4116. Nepřímá dotace se vztahuje k nepřímým výdajům, věcně jsou to výdaje na projektovou dokumentaci, výběrové řízení, administraci dotace apod. Účtování dotace by v takovém případě mělo sledovat účtování těchto výdajů. Správně jste tyto výdaje, které jsou společné pro celý projekt, měli poměrově rozdělit do ceny investičního (022) a neinvestičního (028) majetku. V této logice pak nepřímou dotaci máte tedy rozdělit částečně na účet 403 mezi jednotlivé karty majetku a na účet 672 ve vztahu k majetku, který je na účtu 028.
Dobrý den, v 11/2023 bylo účtováno koupě Hanácký svaz tech. sportů
021 MD/042 D v hodnotě 210.530,--
poté v 12/2023 účtováno: ZRUŠENÍ
042 MD 208.0530,-- /021 D 210.530,--
549/MD 2.000,--
042 MD 2.000,--
042 MD -2.000,--
následně 1/2024
021/ MD 042/D 208.530,--
účtovala kolegyně, popravdě vůbec nechápu.
Nyní zpráva Advokátní kanceláře: návrh převodu likvidačního zůstatku, který obec obdržela na účet ve výši 124.146,25 Kč. dne 18.6.2025
jedná se o likvidační zůstatek.
Mám k dispozici kompletní zprávu. Mohu dodat k upřesnění
Jedná se o likvidaci spolku}
Pokud je to spolek, jehož jste nebyli členem, ale jste příjemcem likvidačního zůstatku, protože sídlo bylo ve Vaší obci, tak příjem likvidačního zůstatku zaúčtujte na účet 649 s pol. 2324.
Pokud by to ale bylo v situaci, že jste byli členem, dávali tam nějaký členský vklad (který jste měli účtovat jako transfer na účet 572), potom by bylo správnější volit účet 672.
Účetní zápis, který uvádíte -na dálku neumím posoudit, jak to s tím souvisí. Prověřila bych majetek na účtu 021 v hodnotě 208 530 Kč, jaký to má vztah se spolkem, ale pokud je to majetek obce, mohlo se dát spolku např. do nájmu nebo do výpůjčky, tak by se s tím nic nedělo. Jestli se to pořídilo pro ně jako dar, tak se to nemělo zařazovat do majetku.
Na zastupitelstvu obce bylo schváleno, že na základě smlouvy o spolupráci bude Národnímu vinařskému centru, o.p.s. poskytnuto 6 000 Kč včetně DPH. Z návrhu smlouvy vyplývá, že plnění by mělo být za poskytnutí: 2 vstupenky do Salonu vín, tištěné materiály o vinařství a vinohradnictví, videomateriál o vinařství a vinohradnictví, texty o vinařství a vinohradnictví ke zveřejnění obcí. Vše je za účelem podpory propagace vinařství a vinohradnictví v obci. NVC nám na základě podepsané smlouvy vystaví fakturu k úhradě. Prosím, jak zaúčtovat? Jako neinvestiční transfer spolku? Na účet 572, položka 5222? A odpa? Nebo je možná i nějaká jiná varianta? Děkuji}
Jak jsem dohledal - běžná cena vstupenky je 645 Kč - takže cca 20 % z hrazené částky je vyloženě cena za vstupenky - což není málo. Potom dodají nějaké materiály, tzn. přijde mi to jako klasická odměna za poskytnutou službu. Účet 518 s pol. 5169.
Na komunální FVE nám přišla dotace ve výši 428.007 Kč. FVE máme na dvě budovy, s ne stejným počtem panelů a plochou. Podle Vašeho dokumentu mi přišlo, že nemusím rozdělovat na jednotlivé komponenty (panely, nosníky, práce, bateriové úložiště, střídače). Výši dotace rozdělím tedy poměrem jako TZ každé budovy zvlášť? na 042 mám vše v jednom i s tím, co do dotace nepatří, ale FVE se týká. Na TZ tedy přijde celá částka s našimi náklady, bez části dotace, která bude zaúčtována do transferu a potom odepisována na účty 403/672?
Nějak se v tom motám.}
Na účtu 042 shromažďujte všechny náklady na FVE, bez ohledu na to, jestli je financujete z dotace nebo z vlastních zdrojů, nebo jestli jsou to z hlediska dotace náklady způsobilé nebo nezpůsobilé. Platí zde pravidla pro oceňování majetku, kdy TZ máte v tomto případě ocenit skutečnými pořizovacími náklady. Do majetku zařaďte TZ jak uvádíte - celkově je to TZ budov, mělo by se nákladově (ne poměrem) rozdělit mezi jednotlivé budovy, nejlépe když dodavatel vyčíslí náklady na jednotlivých budovách.
U obcí dotace nesnižuje vstupní cenu majetku, bylo zde zvoleno výsledkové řešení, kdy se dotace zúčtuje postupně do výnosů proti nákladům, viz ještě dále.
V okamžiku zařazení do majetku vezmete celkovou výši dotace na obě FVE a rozdělíte jí poměrem pořizovacích cen jednotlivé FVE na ceně obou FVE. Takto určítě výši dotace pro konkrétní FVE, kterou dáte k příslušné majetkové kartě, v součtu za obě karty má být součet přesně na haléře ve výše dotace. Pozor na to, že nárok nemusí být ve výši příjaté dotace. Jestli dotace ještě není vyúčtovaná, může být konečný nárok odlišný, ale u FVE bývají stanoveny paušální dotace vycházející z technických parametrů, účetním se to těžko určuje, to by se pak vyřešilo, kdyby vám vznikl nějaký významnější rozdíl.
Nezapomeňte mít k datu zařazení majetku dotaci nejen zadanou do majetku, ale zachycenou i účetně na účtu 403. U nevyúčtované dotace se to zajistí dohadou 388/403. Pokud je dotace vyúčtovaná, měla byste mít její hodnotu na účtu 403 již zachycenou. A jak uvádíte - od dalšího měsíce se proti odpisům 551/081 rozpouští dotace 403/672, toť vše pokud jde o zachycení dotace.
Dobrý den, mám dotaz, jakou položku zaúčtovat na členství ve Svazu obecních a městských policií ČR?
Děkuji za odpověď.}
Právní formou jsou zapsaný spolek, pro členské příspěvky spolkům je určena položka 5179. Ostatní transfery mimo členský příspěvek patří klasicky na položku 5222 (neinvestiční) a 6322 (investiční). Účet 572.
Dobrý den, prosím o radu s rozpouštěním transferu. V loňském roce jsme nakoupili investiční i neinvestiční majetek – stroje pro technické služby. Předpokládalo se, že budou z dotace, ale neměli jsme v ruce žádnou smlouvu, proto jsme zařadili do majetku bez transferu a odepisujeme. 2.4.2025 byla konečně podepsána smlouva o dotaci, zaúčtovaly jsme k tomu datu dohad na 403 ve výši dotace. Ve smlouvě nebylo rozděleno, kolik je investice a kolik neinvestice, proto jsme si to rozdělily samy → 388/403 = 749 238 Kč, 388/672 = 131 999 Kč. Nyní bych v majetku postupovala tak, že ke dni 2.4.2025 (podpis smlouvy o dotaci) bych zadala transfer na kartu majetku, ale od kdy ho máme začít rozpouštět? Již od dubna nebo až od května, jako když zařazujeme majetek? Nebo mám rozpouštění transferu za měsíce, kdy jsme ještě neměli smlouvu, dopočítat a zaúčtovat jako opravu odpisů (rozpouštění transferu)?}
Nejdříve trochu obecně ohledně dohady transferu a přiřazení trasferu na kartu majetku a rozpouštění.
Jsou k dispozici dva dotazy odpovědi z MF:
"5/2019 Účtuje vybraná účetní jednotka o odhadu výše přijatého investičního transferu k okamžiku zařazení majetku do užívání podle ustanovení bodu 5.3.4. písm. c) ČÚS č. 703 – Transfery v případě, že dosud nebyla podána žádost o poskytnutí dotace na financování pořízení tohoto majetku?
Pokud k okamžiku zařazení dlouhodobého majetku nebo jeho technického zhodnocení do užívání nejsou naplněny podmínky podle ustanovení bodu 4.7. ČÚS č. 703 - Transfery, neúčtuje vybraná účetní jednotka prostřednictvím syntetického účtu 388 – Dohadné účty aktivní o odhadu výše přijatého investičního transferu.
V souladu s ustanovením bodu 4.7. ČÚS č. 703 – Transfery účtuje příjemce transferu prostřednictvím syntetického účtu 388 – Dohadné účty aktivní v případě, že nastaly skutečnosti, ze kterých vyplývá nezpochybnitelnost důvodu poskytnutí transferu a okamžik nebo lhůta poskytnutí transferu a není známa výše transferu nebo je tato výše zpochybnitelná. Dohadné účty aktivní představují pohledávku, tzn. nezpochybnitelný nárok vybrané účetní jednotky, jejíž výše je zpochybnitelná.
4/2019 Jakým způsobem vybraná účetní jednotka účtuje o investičním transferu přijatém za účelem financování majetku, který byl zařazen do užívání před okamžikem podání žádosti o poskytnutí investičního transferu?
K okamžiku, kdy nastanou skutečnosti podle ustanovení bodu 4.8. ČÚS č. 703 – Transfery, účtuje vybraná účetní jednotka s výjimkou organizační složky státu o přijatém investičním transferu na stranu MÁ DÁTI příslušného syntetického účtu pohledávek se souvztažným zápisem na stranu DAL syntetického účtu 403 – Transfery na pořízení dlouhodobého majetku.
O časovém rozlišení přijatého investičního transferu účtuje účetní jednotka zejména současně s odpisem tohoto majetku v souladu s ustanovením bodu 8.3. ČÚS č. 708 – Odpisování dlouhodobého majetku na stranu MÁ DÁTI syntetického účtu 403 – Transfery na pořízení dlouhodobého majetku se souvztažným zápisem na stranu DAL příslušného syntetického účtu účtové skupiny 67 – Výnosy z transferů, a to v částce tohoto odpisu násobené transferovým podílem.
Po dobu, po kterou byl majetek užíván a odepisován, až do okamžiku předpisu pohledávky z titulu přijatého investičního transferu se neprovede „zpětně" časové rozlišení investičního transferu.
Transferový podíl se stanoví obdobně jako podle bodu 3.1. písm. e) věty druhé ČÚS č. 708 – Odpisování dlouhodobého majetku, tj. podíl přijatého investičního transferu k pořizovací ceně snížené o výši oprávek a opravných položek k tomuto majetku. V případě přijetí investičního transferu určeného na pořízení dlouhodobého majetku, který již byl zařazen do užívání, tak může dojít i k situaci, kdy hodnota transferového podílu bude větší než 1."
Bohužel si trochu protiřečí. Proto radíme, když to je takto umožněno, dotaci nedohadovat, protože když je ta možnost, vyhneme se případným rozdílům od dohady – toto není klasická ex post ve smyslu, že proplácí až po zařazení, ale my v okamžiku zařazení nemáme dotaci přiznanou.
Takže jak jsem psala v předchozím odstavci, i když máte smlouvu podepsanou, tak bych neúčtovala o dohadné položce a počkala si až budete vědět skutečnou výši dotace i její rozdělení, nezařazovala na kartu majetku a nezačala rozpouštět, protože nemáte nezpochybnitelné informace. I podle toho co píšete, že jste si dotaci rozdělily samy. Tomu moc nerozumím. Většinou je tato informace k dispozici v rozhodnutí nebo smlouvě o jakou dotaci se jedná a v jakém poměru ji obdržíte. Nepíšete o jakou dotaci se jedná, takže bohužel mohu jenom hádat. Napadlo mě, že třeba ta neinvestiční forma dotace jsou nepřímé neboli paušální náklady, které jsou většinou dány pevnou procentní sazbou a vycházejí z uznatelných nákladů dotace.
Ve shrnutí: o dohadné položce bych zatím neúčtovala, pokud nebudete mít k dispozici nezpochybnitelné informace, transfer bych nezapisovala na kartu majetku a nerozpouštěla ho. A pokusila se zjistit více informací a podle toho dále postupovala. A ještě jedna poznámka, kterou bych tu ráda vypíchla: pokud je dotace přiznaná dodatečně po zařazení nedopočítáváte zpětně rozpouštění dotace, viz. ČÚS 708.
V roce 2024 jsme podali žádost o dotaci na dětské hřiště a hřiště i udělali.
V prosinci jsem ho zařadila do majetku. Rozhodnutí o přidělení dotace přišlo koncem února, až po uzávěrkách, zařadila jsem jen na podrozvahu 915/999 ve výši 171 142,- Kč. Starosta udělal vyúčtování dotace a v květnu přišly peníze na účet. Dotaci nám o 1 712,- Kč pokrátili, takže přišlo 169 430,- Kč. Prosím o info, EU investice je 59 300,- UZ 89518, N 160, Z 5, národní zdroje
110 130,- Kč, UZ 89517, N 160, Z 1
1. jak příjem dotace dotaci zaúčtovat. Z podrozvahy jsem odúčtovala.
2. na kartu majetku doplním částku transferu, až teď od května?}
Úplně si nejsem jistá, zda proběhlo ZVA (závěrečné vyúčtování akce) a je schváleno, tak napíšu obě varianty. U nějakých typů dotace, bývá vyúčtování (předpis pohledávky) možný k okamžiku schválení žádosti o platbu. Mělo by to být ve smlouvě k poskytnutí dotace. U tohoto typu dotace to bývá a prověřila bych si to.
Účtování schváleného ZVA: předpis 346 MD / 403 D a přijatá platba 231 MD / 346 D a zároveň odúčtovat podmíněnou pohledávku z podrozvahy zápisem 999 MD / 915 D.
Na kartu majetku zapíšete správnou výši dotace, která Vám přišla k okamžiku, kdy nastanou skutečnosti podle ustanovení bodu 4.8. ČÚS č. 703 – Transfery a začnete rozpouštět dotaci postupně do výnosů. To je tedy v době, kdy víte skutečnou výši dotace, tedy v květnu.
Pokud by peníze přišly dříve než budete účtovat o ZVA, tak příjem fin. prostředků bude účtován zápisem 231 MD + RS / 374 D a odúčtování z podrozvahy 999 MD / 955 D. Následně předpis ZVA: 346 MD / 403 D a zúčtování zálohy 374 MD / 346 D.
Dobrý den, prosím o radu i z pohledu spolku. V roce 2011 dostal spolek přes MAS dotaci ze SZIF (národní zdroje i EU) ve výši 472 500 Kč na nákup krojů a 2 stánků. Obec dala také dotaci 143 733 Kč, aby byla pokrytá celá částka z dotací. Spolek to dosud neeviduje, žádný majetek nevede. Nyní bychom chtěli kroje a stánky převést na obec, protože se o to stejně staráme. Můžeme majetek převést darovací smlouvou? Může spolek darovat majetek, který nemá v evidenci? V jaké ceně máme majetek zařadit, co dát do smlouvy? Jedná se o drobný majetek, který měl pořizovací cenu max. 20 000 Kč za kus, některé jsou i za míň než 1 000 Kč, celkem 547 900 Kč za kroje a 45 000 Kč za stánky. O dotaci já už účtovat nebudu, že.}
Nevím, jak z Vaši strany bylo účtováno při poskytnutí dotace spolku na pokrytí celé částky na pořízení krojů a stanků a jak to bylo právně ošetřeno, tak mohu napsat jenom obecnou radu.
Pokud jste transfer poskytli na základě veřejnoprávní smlouvy podle zákona č. 250/2000, účtovali přes účet 572 a pol. 5222 a nebyla ve smlouvě o poskytnutí trasferu žádná budoucí podmínka, tak je jedno jakým způsobem Vám spolek daruje (darovací smlouva) nebo bezúplatně převede (smlouva o bezúplatném převodu) kroje i stánky. Je na nich a Vás jakou formu si zvolíte.
Spolek není VÚJ, tak jejich dar budete účtovat v RPC, tedy v ceně, která je v místě a čase obvyklá (aktuální hodnota). Není to tedy automaticky cena ze smlouvy. Nepřebíráte jejich ocenění a ani výši dotace. Můžete využít pořizovací cenu převodce a snížit jí o odhadované opotřebení, obecně se jinak využívá i cena např. z bazarů apod. (není vhodné zpracovávat ZP). Vhodné aby RPC určil někdo jiný, než účetní (např. starosta).
Omlouvám se, ale spolek vede účetnictví podle jiných předpisů než ÚSC a podle obchodních podmínek na jiné účetnictví než účetnictví ÚSC neodpovídáme. Není to ani v naší odbornosti. Děkuji za pochopení.
Dobrý den,
ZŠ - příspěvková organizace zřízená městem schválila v RM poskytnutí několika částek (3 mil. 4 mil. aj.) na projekty z dotačních titulů, které chce ZŠ předfinancovat od města. Jeden projekt bude schvalovat ZM jelikož se jedná o 10 mil. Kč a také o spolufinancování projektu ve výši 1,5 mil. bez DPH. Chci se zeptat na to, jak má vypadat smlouva o návratné finanční výpomoci pro tento případ (veřejnoprávní smlouva o poskytnutí NFV nebo jenom smlouva o NFV)? Zda podléhá smlouva zveřejnění na úřední desce nebo nikoliv? Zda si mohu určit termín pro vrácení zapůjčené NFV i když nebude kryt výnosy běžného období p.o. a kam správně v rozpočtové skladbě předfinancování a také následné spolufinancování zařadit. Účtovat budu jako dlouhodobě poskytnutou zálohu. Zatím jsme podobnou smlouvu neuzavírali a částka určená k předfinancování byla škole ve výši 5 mil. poskytnuta RS takto (3113/5331). Mám si v případě smlouvy o návratné finanční výpomoci vlastní p.o. dát na něco pozor?
Předem děkuji}
Je na Vás, jaká pravidla si stanovíte, pro NFV mezi zřizovatelem a PO neplatí administrativní pravidla ze zákona č. 250/2000 Sb. , viz odkaz MF:
Můžete si stanovit i termín vrácení (§ 34 odst. 1).
V dokumentu "Finanční vztahy mezi zřizovatelem a PO" najdete účetní postupy - i ve vztahu k PO.
Účtování:
Volíme mezi účtem pro návratnou finanční výpomoc 316 (krátkodobá) nebo 462 (dlouhodobá). Dlouhodobost se nevolí dle data podpisu smlouvy, ale dle data poskytnutí půjčky a jejího splacení, tj. více než 12 měsíců.
Pokud by se jednalo o poskytnutí investiční návratné finanční výpomoci zvolíte pol. 6451, pro neinvestiční je určena pol. 5651. Par. máte určen správně.
Přijaté splátky budou účtovány pol. 231/ 316 (462), pol. 2451. Zde už nerozlišujete (invenstiční nebo neinvestiční) a nepoužijete par.
Kromě NFV můžete dotaci předfinancovat PO i formou zálohy na transfer (investiční lze rovnou účtovat 401/231), viz dokument k finančním vztahům mezi zřizovatelem a PO, odkaz na dokument:
https://www.obecuctuje.cz/dokumenty?jak=fraze&hledat=finan%C4%8Dn%C3%AD%20vztahy%20mezi
Záleží, jakou právní formou to orgány schválí.
K 31.12.2024 jsme zaúčtovali dohad dotace dle rozhodnutí od MMR na výstavbu chodníků ve výši 4 472 tis. Kč.
Chodník jsme zařadili 27.03.2025 a zapomněli jsme na kartu majetku zařadit dohad transferu, tudíž tam transfer není.
04.06.2025 přišla dotace na chodník ve výši 2 907 tis Kč, neuznali nám způsobilé výdaje.
Můžeme na kartu majetku zařadit transfer ve skutečné výši k datu přijetí dotace a můžeme naúčtovat přijetí transféru:
231 MD / 388 D 2 907 tis. Kč
a zaúčtovat snížení 403 oproti dohadu
388 MD/ 403 D 1 565 tis. Kč.}
Nejdříve trochu všeobecněji: V případě, že by rozdíl od dohady nevznikl chybnou výší dohady, což je situace, kdy jste k datu účtování o dohadě nemohli vědět, že nakonec bude dotace nižší, pak by bylo více v souladu s předpisy nechat na kartě původní výši dotace a rozdíl zúčtovat do výnosů 403/672.
Můžete ale aplikovat odchylku od metody, pokud si stanovíte, že tento rozdíl je pro vás významný, muselo by se to popsat do přílohy závěrky. U významných rozdílů doporučujeme zkorigovat dohadu a výši dotace na kartě majetku.
Úplně si nejsem jistá, zda už proběhlo ZVA. Pokud ne a nemáte dotaci zapsanou na kartě majetku tak bych zpětně opravila snížení dohadné položky a na kartu majetku zapsala správnou výši dotace. Oprava by byla: 388 - MD / 403 - D v rozdílu 1.565 tis. Kč. Zaúčtování příjmu fin. prostředků na účet by bylo zápisem 231 MD + RS / 374 D a odúčtování z podrozvahy zápisem 999 MD / 915 (955) D. A teprve po schválení ZVA budete účtovat o předpisu 346 MD / 388 D a zúčtujete zálohu 374 MD / 346.
Jestliže už ZVA proběhlo a na základě toho jste dostali fin. prostředky, tak neúčtujete přes účet 374, ale měla byste mít předepsanou pohledávku zápisem 346 MD / 388 D, odúčtovat podmíněnou pohledávku z podrozvahy zápisem 999 MD / 915 (955) D a příjem fin. prostředků účtovat zápisem 231 MD / 346 D. A jak jsem psala výše, pokud je to pro vás významná částka, tak bych i v tomto případě zvolila odchylku od metody a na kartu majetku zapsala zpětně správnou výši dotace a upravila výši dohadné položky, jako v předchozím odstavci.
Shrnutí - popište to raději jako odchylku od metody do přílohy závěrky, ale protože je rozdíl významný, zadejte na kartu konečnou (sníženou) výši dotace, upravte o to dohadu a dále pokračujte podle toho, jestli je nebo není dotace jejím přijetím vypořádaná.
Dobrý den, na základě žádosti stavebníka jsme provedli změnu územního plánu, kde se jedná o rozšíření stávajícího provozu firmy, přístavby nové plochy výroby. Z plochy občanského vybavení - tělovýchovného a sportovního
zařízení na plochu výroby a skladování. Vznik plochy bude sloužit pro zemědělskou prvovýrobu - výkrm zástavových býčků, chov a výcvik koní, bazén pro koně. Celková změna ÚZ je v částce 290.400,- Kč z toho 193 600,-zaplatí nám firma. Jak mám účtovat tuto změnu službu nebo investici ?}
U územního plánu je někdy kontroverzní, jak změny účtovat. Já bych se v podobných případech přikláněla k provoznímu nákladu (aktualizace). Změnu účtujte jako službu na účet 518 s pol. 5169. Příspěvek od firmy účtujte jako transfer.
Postup účtování o příspěvku se odvíjí od konkrétních podmínek, jestli je sjednáno vyúčtování nebo ne. Předpokládám, že spíše je definován obecně účel přispěvku a případně, že jej musíte vrátit v případě nerealizace, tzn. není nutné účtovat o záloze. Účtování o záloze je ale někdy vhodné i u transferů bez vypořádání kvůli zachycení výnosu do správného období. A když je to něčím podmíněno, tak lze účtovat o záloze (374 nebo 472) i s ohledem na fakt, že na příspěvek je pravděpodobně podle smlouvy nárok jen v případě dokončení změny ÚP.
V konečné fázi by se měl příspěvek zaúčtovat na účet 672, pol. 3121. Pokud byste neučtovali o záloze, je nutné časové rozlišení přes účet 384, pokud by jej poskytli v jiném období, než bude realizace. Výnos z příspěvku je potřeba zaúčtovat do období vzniku nákladu na změnu ÚP. Proto např. letos příjem 231/384 (374,472), kdyby se realizovalo až příští rok.
Berte to spíše jako takové poznámky, záleží, kdy příspěvek pošlou - jestli po realizaci, před realizací, podle toho zvažte i zachycení podmíněné pohledávky na podrozvaze ke dni podpisu smlouvy (915 nebo 955 MD/ 999 D ve výši příspěvku, snižuje se pak o přijaté zálohy).
DSO založil TV na 3 měsíce s automatickou obnovou. Rozpočet je stastaven ve struktuře RS ,tj. PŘÍJMY: 1. daňové 2. nedaňové 3. kapitálové příjmy a transfery VÝDAJE 5. běžné 6. kapitálové výdaje. Rozpočet je vyrovnaný , financování je nulové. Pokud jsme převedli prostředky na TV s položkou 8118 je potřeba, aby VH resp. rada svazku schvalovala RO, když je v rozpočtu financování 0,-? Myslím, že by nebylo potřeba.
Skladba rozpočtu
tř.
Daňové příjmy 1
Nedaňové příjmy 2
Kapitálové příjmy 3
Přijaté transfery 4
Příjmy CELKEM (ř. 1 - ř. 4) 100 000 Kč
Předpokládané výdaje
Běžné výdaje 5
Kapitálové výdaje 6
Výdaje CELKEM (ř. 7- ř. 8) 100 000 Kč
Saldo rozpočtu (příjmy-výdaje) 0,- Kč
Financování CELKEM 8 0,- Kč}
Není potřeba schvalovat RO, když nemáte stanoveny položky 8117 (8127) a 8118 (8128) jako závazné ukazatele. Je ale vhodné radu svazku informovat o vázanosti prostředků - pro jistotu si nechat schválit řízení likvidity. Ani to ale není povinné.
Dobrý den, obracím se na Vás s prosbou kontroly účtování úvěru od PGRLF. Pročítala jsem sice dotazy, ale účtuji takový úvěr poprvé a nejsem si úplně jistá.
Výše úvěru je 1.373.280 Kč, podpora je 686.640 Kč. Maximální splatnost úvěru je 24 měsíců od vyčerpání úvěru.
Předmětem úvěru je:
- nová univerzální těžká lopata
- nové žací rameno
- nový štípací adaptér
- nová fréza na pařezy.
Zatím mám jen fakturu na frézu a štípací adaptér.
Fréza na pařezy základ 124 700 Kč, DPH 26 187 Kč, celkem 150 887 Kč
Štípací adaptér základ 417 130 Kč, DPH 87 597,30 Kč, celkem 504 727,30 Kč.
Zatím mám zaúčtovanou jen frézu, faktura za adaptér se ke mně dostala včera. U obou faktur platíme dodavateli pouze DPH.
Účtuji 955 MD / 999 D 686 640 Kč
Faktura: 042 MD 124 700 Kč, 343 MD 26 187 Kč / 321 D 150 887 Kč
Dodavateli platíme jen DPH: 321 MD / 231 D 26 187 Kč
Zařazení do majetku 022 MD / 042 D 124 700 Kč
Nárok na podporu 344 MD / 403 D 124 700 Kč
odúčtování z podrozvahy 999 MD / 955 D 124 700 Kč
zápočet 321 MD / 344 D 124 700 Kč a 321 MD / 451 D 124 700.
Takto když vše zaúčtuji na účtu 321 mám zůstatek 124 700 Kč.
Nemá tedy být nárok na podporu, odúčtování z podrozvahy a zápočet pouze ve výši 62 350 Kč?
To samé u adaptéru, nárok na podporu, odúčtování z podrozvahy a zápočet by byl ve výši 208 565 Kč ( polovina ze základu 417 130 Kč)?
Už jsem z toho zmatená. Předem moc děkuji za Vaši odpověď.}
Je potřeba si ujasnit, jak je to celé koncipováno. Pokud je to tak, že z každé proplacené faktury je 50 % podpora a 50 % je hrazeno z úvěru, pak je problém přesně, jak píšete - podpora se musí předepsat jen v částce 62350 Kč, stejně tak i zápočet a zbytek je úhrada z úvěru 321/451 (opět 62 350 Kč).
Viděla jsem už podobné smlouvy a bylo tam sjednáno, že úvěr zasílají na účet obce a obec si pak hradí podíl z úvěru sama, tak jen prověřte, jak to máte ve smlouvě sjednané s PRGLF vy - jestli vše, co proplatí dodavateli není transfer s tím, že zbytek si pak doplatíte z úvěru, který vám pošlou.
Jestli ale úvěr na účet neposlali, pak z částek, které neplatíte vyplývá, že 50 % je transfer, 50 % úvěr, takto až do celkových částek, vše co zaplatíte navíc je podíl obce. Musí to ale vyplývat takto i z uzavřené smlouvy.
Mám k tomu ještě následující:
- DHM na účtu 022 se zařazuje k datu předání
- ten štípací adaptér by mohl být věc do souboru s nějakou hlavní věcí (ke které bude připojen), často se ale jen převáží, pracuje ale samostatně po odpojení, pak je možné jej evidovat samostatně (stejně tak když je připojován k různým zařízením, ne jen k jednomu)
- na kartu každé věci, kterou pořídíte z podpory, je nutné transfer zanést, účetně bude zaevidován tím zápisem 344/403, od měsíce po zařazení se má transfer rozpouštět zápisem 403/672. Transfer nebudete muset nijak rozpočítávat, pokud bude jasné, že vždy 50 % ceny bez DPH je podpora, pak víte, kolik na kterou věc přispívají
- uplatňujete odpočet, k tomu se nevyjadřuji, asi máte prověřeno
- pokud by některá věc byla do 40 tis. Kč, patřila by na účet 028 a transfer rovnou na účet 672 (účet 403 slouží pro investiční transfery)
Acha obec účtuje s.r.o.
Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8
IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091
Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010
Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007
(preferujeme e-mailový kontakt)
Odborná pomoc
Ing. Ivana Schneiderová
Ing. Zdeněk Nejezchleb
Bc. Klára Vavrišinová
Kateřina Hudečková