Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.
Hledanému výrazu transfer odpovídá celkem 1967 dotazů:
Chtěla bych Vás požádat o kontrolu správnosti účtování při bezúplatném převodu mezi vybranými účetními jednotkami, smlouva z 4/2025.
Výchozí situace - převádět se bude traktor, který byl pořízen v roce 2009 a byl částečně financován z dotace. Již ale uplynula udržitelnost projektu. Takže z hlediska dotace není převod problém.
Hodnoty majetku na straně předávajícího po zaúčtování posledního odpisu v 4/2025:
PC traktoru = 1 094 235 Kč
Účetní oprávka = 860 642 Kč
ZC = 233 593 Kč
Transfér = 824 630 Kč
Zůstatek rozpuštění transféru = 176 038,92 Kč
Účtování na straně Svazku, tj. toho, kdo majetek vyřazuje:
MD 403 = 176 038,92 Kč (nerozpuštěná dotace), MD 082 = 860 642 Kč (oprávky), MD 401 = 57 554,08 Kč / D 022 = 1 094 235 Kč
Účtování na straně obce, tj. toho, kdo majetek přijímá do evidence
MD 022 = 1 094 235 Kč / D 403 = 176 038,92 Kč, D 082 = 860 642 Kč, D 401 = 57 554,08 Kč.
Předpokládám, že do majetkové evidence musí nabyvatel dostat přesně tak, jako předávající. Tzn., že i transfér tam bude v plné výši a bude zaneseno, kolik bylo rozpuštěno? Stejně tak i u odpisů?}
Jedná se o bezúplatný převod mezi DSO a obcí, tedy mezi vybranými účetními jednotkami (VÚJ), kdy podle zákona o obcích má obce převzít Vaše ocenění včetně oprávek a nerozpuštěné výše dotace. Účtování na obou stranách VÚJ máte správně. Jste šikulka :-) Jenom poznámka, ale vypadá to, že to tak myslíte. Pokud budete účtovat v dubnu o převodu, tak DSO ještě provede a zaúčtuje odpis a rozpuštění.
Co se týká majetkové evidence, přebíráte také pouze nerozpuštěnou výši dotace. Pokud byste na kartu majetku zavedla celkovou dotaci a hodnotu rozpuštěné dotace, tak ta hodnota rozpuštěné dotace by vám chyběla v účetnictví na účtu 403 na str. MD. Zjednodušeně by vám neseděla majetková evidence na účetní evidenci.
Dobrý den, chtěla bych Vás požádat o radu s účtováním, určením odpa a položek. Naše obec uzavřela smlouvu o spolupráci se sousedním městem na realizaci projektu Cyklostezka. Realizace projektu proběhne s podporou dotačního programu IROP. Žadatelem a příjemcem dotace bude město, které má již uzavřenu smlouvu o dílo se zhotovitelem. Město požádalo naši obec o pomoc s předfinancováním projektu. Za tímto účelem jsme požádali banku o úvěr ve výši 10 mil. Kč s čerpáním od 28.4.2025 a splacením do 31.12.2026.
1) Čerpání úvěru proběhlo na náš obecní běžný účet 29.4.2025 (budu účtovat 262100/281300; 231100/262100 pol.8113.
2) Nyní musím městu poslat 8,2 mil. na předfinancování podílu dotace EU v rámci smlouvy o poskytnutí návratné finanční výpomoci - tu nám město musí vrátit z prostředků dotace do 31.7.2026 (zde si nevím rady s účtováním ani odpa a pol.).
3) A dále musím uhradit městu v rámci veřejnoprávní smlouvy o poskytnutí dotace (což zahrnuje 15% podílu obce na povinné spolufinancování dotace a 5letou následnou péči celou hrazenou z vlastních zdrojů) ve výši necelých 2 mil. Kč. (také si nevím rady se zaúčtováním a správným odpa a pol.)
4) Dále bych Vás chtěla požádat o radu s účtováním, odpa a pol v případě splátky návratné finanční výpomoci od města
5) Také Vás prosím o radu s účtováním, odpa a pol. ohledně splátky úvěru obcí
Ještě bych chtěla zmínit, že cyklostezka bude místní komunikací IV.třídy. Každé ze smluvních stran (tedy obci i městu) připadne do výlučného vlastnictví ta část cyklostezky, která se nachází na jejím katastrálním území.
Předem velmi děkuji za pomoc a za radu. S přáním hezkého dne Michaela Patková, účetní obce}
1. Volila bych účet 451 jako dlouhodobý úvěr, když je poskytnuto v dubnu 2025 a splatnost je 31.12.2026, tak je to déle než rok. Dlouhodobá položka je 8123. Zápis 262/281 se asi vztahuje k výpisu úvěrového účtu, lze takto přes účet 262.
2. Splatnost je opět za déle než rok, tak pokud je to právně sjednáno jako NFV (nezapomeňte dodržet administrativní pravidla zákona č. 250/2000 Sb.), poskytnutí bude zápisem 462 MD/ 231 D, odpa 2219, pol. 6441.
3. Když je uzavřena veřejnoprávní smlouva o poskytnutí dotace, měla by být opět dodržena administrativní pravidla zákona č. 250/2000 Sb. Mj. také vyúčtování. Musíte se zase rozhodnout, do kdy je sjednáno vyúčtování vzhledem k posláná peněz. Pokud do roka, volíme krátkodobý účet, jinak dlouhodobý. Poskytnutí tedy zápisem 373 (472)/ 231, RS odpa 2219, pol. 6341. Je potřeba dodržet veškeré náležitosti účtování transferu s vypořádáním - dohada spotřebované výši vždy k 31.12. až do doby vyúčtování zápisem 572/389, pokud se posílá hned celá sjednaná částka, nemusí se účtovat podrozvaha...
4. Příjem od města bude 231 MD, bez odpa, pol. 2441/ 462 D.
5. Úvěr budete splácet 451 MD/ 231 D pol. 8124. Případně s úvěrovým účtem 262 MD/ 231 D poslání splátky, zobrazení na výpisu úvěrového účtu 451 MD/ 262 D.
K převodu vlastnictví dojde asi až po uplynutí udržitelnosti, to se bude řešit s ohledem na právní povahu, pravděpodobně bude sjednáno bezúplatné předání, kdy převezmete nerozpuštěnou dotaci i svůj příspěvek na 403 D, 081 D oprávky, 401 D zbytek a na MD proti tomu pořizovací cenu cyklostezky.
Z doporučení zpracovatele MEK vyplývá vybudování dvou FVE na budovách ZŠ a MŠ. Dvě firmy nám budou zpracovávat dotační žádost na FVE, dále Revize střešních profilů, Potvrzení technických parametrů RES3 a Zajištění smlouvy o připojení. Přiznám se, že vůbec netuším, jak tyto výdaje účtovat. Na jaký paragraf a položku. Některé výdaje snad budou uznatelné, pokud dotaci obdržíme, ale zatím mám na stole pouze zálohovou fakturu na revizi střešního profilu. Víc o tom nevím.}
Podle bodu 7.1 d) ČÚS 710 si má účetní jednotka ve směrnici stanovit způsob zahrnování či nezahrnování výdajů souvisejících se zajištěním financování a administrací přijatých transferů podle Českého účetního standardu č. 703 – Transfery a žádostí o poskytnutí těchto transferů určených na financování pořízení dlouhodobého majetku a jiných obdobných činností jako součásti nákladů souvisejících s pořízením tohoto dlouhodobého majetku. Jedná se (mimo ještě úroky) o jediný okruh výdajů, kde si to takto sami můžete stanovit, jestli dané výdaje zahrnujete nebo nezahrnujete do ceny majetku.
Z toho vyplývá, že účtujete podle Vaší směrnice buď náklady za zpracování dotační žádosti jako vedlejší pořizovací náklad dlouhodobého majetku (par. a položka stavby, předpoklám par. 3111 nebo 3113 a pol. 6121) nebo jako provozní výdaj (pol. 5169 a účet 518).
Co se týká dalších nákladů - revize, potvrzení techn. parametrů a zajištění smlouvy o připojení. Vypadá to jako vazba na konkrétní pořizovaný dlouhodobý hmotný majetek - FVE. Testujeme vždy i další okolnosti - okamžik vzniku nákladu, zda je už rozhodnuto o pořízení majetku, jestli neslouží jen k rozhodování, zda majetek pořídit, apod. Ve chvíli, kdy je vazba na konkrétní pořizovaný majetek se náklady považují za vedlejší pořizovací náklady k pořízení majetku a účtují se na účet 042 a pol. 6121. Zařazují se pak až jako DHM po celkovém dokončení.
Pokud vzniklé náklady slouží pouze k rozhodování a nemají pevnou vazbu na pořízení majetku, používá se pol. 5166 a účet 518. Ale nejspíš to nevypadá na Váš případ a spíše se jedná o vedlejší pořizovací náklady k pořízení FVE.
Dobrý den,
v roce 2022 jsme vypravili pohřeb a v roce 2024 jsme od MMR obdrželi náhradu za vypravený pohřeb. V letošním roce se objevil pozůstalý a uhradil náklady na pohřeb. Nyní tedy budeme vracet MMR získanou náhradu. Prosím o pomoc jak tuto vratku zaúčtovat vč. rozpočtové skladby? Děkuji}
Dobrý den, raději jsme si RS ověřili na MF a máme tuto odpověď:
"Spíše než nettovat příjmovou položku od dědice, je podle mého názoru lepší vrátit transfer, který účetní jednotka nemůže použít, tedy vratka transferu, což je 5364, nikoliv pouze FV. A samozřejmě příslušný paragraf."
Účetně bych volila náhradu výnosu minulých let - resp.jako obecný náklad, byl 1x výdaj, 2x příjem (druhý příjem by měl jít do výnosů, výdaj první byl přímo na pohledávku, náhrada Z MMR proti pohledávce) a 1x se příjem vrací, tzn. účet 549.
Pozn. Protože odpověď máme z MF, tak dotaz nepočítáme :o)
Obracím se na Vás s utvrzením v několika případech rozpouštěním transferů.
Finance od MZE jsou odsouhlasená dotace 11/2023, kolaudace vodovodu je 12/2024, vodovod je zařazen 12/24 - odepisován od 01/25, transfery od MZe se budou rozpuštět tedy také až od 01/25 ?
Finanční příspěvek od fyzického osoby na vodovod dle smlouvy 06/24, zaplacen 10/25, tež se bude tento transfer rozpuštět až od 01/25 ? Protože vodovod byl zařazen 12/24 - odepisován od 01/25 ?
A pak mám jeden případ, kdy faktury jsou v roce 6-8/2024 na které se žádá, ale dotace přišla na bankovní účet až 01/2025, kdyby rozhodutí bylo 11/24, rozpuští se transfer dříve nebo až od 11/24 ?}
K 1) ano, transfer by se měl začít rozpouštět od následujicího měsíce po zařazení.
K 2) Jestli jsem to pochopila správně, tak smlouva byla podepsána 06/2024, takže ano, o příspěvku jste věděli a při zařazení vodovodu do majetku, měl být příspěvek doplněn na kartu majetku a od následujicího měsíce se začít rozpouštět. I tento příspěvek patří na účet 403.
K 3) Nezáleží, kdy dorazily finanční prostředky na účet, spousta dotací je ex-post. A fin. prostředky přichází až dodatečně po zařazení majetku. Vždy záleží, kdy máte informaci o poskytnutí dotace, tedy rozhodnutí o poskytnutí dotace. Pokud rozhodnutí je, tak vždy při zařazení byste měla účtovat dohadnou položku zápisem 388 MD / 403 D a dotaci zapsat na kartu majetku a začít rozpouštět. Pokud rozhodnutí ještě není, dotace se zapisuje na kartu majetku až v době, kdy to rozhodnutí máte. Také nečekáte na finanční prostředky.
Městys dostal rozhodnutí o přidělení dotace: Program Z1537 Podpora provozu návštěvnických a informačních středisek v Programu Dům přírody. Název akce: Příroda a my-vzdělávací iniciativy v Domě přírody Českého lesa. ID akce:Z153701000015, Identifikační číslo EIS S/01578/SOPK/25, typ financování: EX ante. Účel akce: zajištění provozu Domu přírody Českého lesa v roce 2025 podle ročního plánu činnosti DP. Poskytovatel akce: Agentura ochrany přírody a krajiny České republiky. Stránky "Obec účtuje" jsem prohledala, ale nějak si nevím rady se zaúčtováním. Prosím o radu se zaúčtováním, děkuji.}
Našla jsem k tomuto tématu tuto výzvu: https://dotace.aopk.gov.cz/-/vyzva-v-programu-dum-prirody-2025
Ale, blíže jsem k tomuto programu nic nenalezla. Pouze, že podpora je poskytována formou dotace z prostředků AOPK ČR v souladu s touto výzvou a dále za podmínek stanovených v rozhodnutí o poskytnutí finančních prostředků. Jako náklady výzvy lze uplatnit náklady vzniklé od 1. 1. 2025 do 31. 12. 2025.
MF vloni k AOPK vydalo metodiku: https://www.mfcr.cz/cs/dane-a-ucetnictvi/ucetnictvi/ucetni-reforma-verejnych-financi-ucetnic/metodicka-podpora/pracovni-skupina-transfery. Ale o tomto programu se v ní nepíše.
Předpokládám, že příjemcem je městys. Příjem neinvestiční dotace se účtuje zápisem 231 MD + RS / 374 D. Vyúčtování a schválení ZVA: 346 MD / 672 D a zúčtování zálohy 374 MD / 346 D.
Pokud jde o značení, kontaktovali jsme přímo AOPK a MF a závěr je takový, že použijete ÚZ 15340. V den, kdy jste nám poslali dotaz vám od AOPK mělo rozpočtové zatřídění i dojít e-mailem (aktualizovaná metodika, která se bohužel ještě nedostala na stránky MF), paní mi ho přeposlala a jste v příjemcích. Nástroj a zdroj zde nepoužijete, to je tam zavádějící, nevšímejte si toho zdroje 1, je to čistě z národních zdrojů, kdy obce v tomto případě zdroj nepoužijí.
Naše obec přijala Rozhodnutí o poskytnutí dotace: Poskytovatel: Agentura ochrany přírody a krajiny ČR, Program: Z1507 Operační program životní prostředí – 2021-2027 – AOPK ČR, akce: Výsadba dřevin v obci.
V Rozhodnutí uvedeny informace: ÚZ k této akci jsou 15016 – neinvestice, v případě investic 15501, nástroj 148, prostor. jednotka – 5. Financování akce: Poskytovaná částka ze stát. rozpočtu Kč 293.961,--, jiné zdroje Kč 51.876,-- (což jsou vlastní zdroje příjemce dotace).
Dle uvedeného bude příjem dotace zaúčtován takto?:
SÚ 231, AÚ 200, nástroj 148, prostor. jednotka 5, ÚZ 15016, pol. 4116, ORG 0425 (značení akce).
Dotační specialista, který se nám stará o administraci dotace nám sdělil, že projekt je neinvestiční a že dotace je spolufinancována z EU (část jde ze SR ČR) – nevím, jak to tedy je, když v rozhodnutí nepíší nic o příspěvku z národních zdrojů, nemají zde rozpis na příspěvek z národních zdrojů a příspěvek EU. Podle informací z Rozhodnutí nám to připadá, že celá dotace je z EU???
Ještě, prosím, co se týče navedení příjmu dotace do rozpočtu. Výsadba bude provedena v r. 2025 a v dalších třech letech následná péče. Do rozpočtu r. 2025 do příjmů navedeme na základě Rozhodnutí jen poměrnou část dotace, která se bude vázat na rok 2025 a postupně v dalších 3 letech
zbývající poměrné části? (Projekt je etapový, podání žádosti o platbu je celkem 4x).
Výdaje - výsadba: par. 3745, pol. 5169, účet 518.}
Jak píšete, pro investiční dotaci OPŽP je určen ÚZ 15501 a neinvestiční dotace (na nepřímé výdaje případně na přímé neinvestiční výdaje) OPŽP ÚZ 15016. Nástroj je zde určen 148, viz metodika k účtování transferů od AOPK:
Ano, zdroj 5 - financování z EU. Takto značíte procenticky do výše dotace. Vlastní podíl na způsobilých výdajích se značí jen nástrojem a zdrojem 1. Nezpomeňte na vykazování nepřímých výdajů v rámci ZMV (tzv. zjednodušená metoda vykazování).
Podle dostupných informací, které máme, nevím, z čeho váš dotační specialista usuzuje, že část dotačních prostředků je spolufinancována ze SR. Měla byste se poptat u něho a popřípadě by vám měl doložit rozdělení, popř. písemnou informaci z čeho tak usuzuje. Pokud já vím, tak v tomto případě podíl SR není, bývá případně stanoven jen podíl obce - ve výše uvedené metodice je uveden také jen zdroj 5 pro tyto ÚZ.
Co se týká příjmů v rozpočtu, tak ano, měla byste v aktuálním roce mít pouze příjmy, které vám přijdou nebo je očekáváte v tom daném roce. A stejným způsobem pracovat i s rozpočtem v následujicích letech. Co se týká výdajů. Pokud Vám firma nejen dřeviny prodala, ale i vysadila, tak ano jedná se o službu, pol. 5169. Pokud však vám pouze firma dřeviny prodala a o výsadbu se postaral někdo jiný, tak nákup dřevin se účtuje na pol. 5139.
Na podrozvaze byste měla nechat vždy tu neproplacenou část dotace, která vám zatím nepřišla. O přijatou částku jí snížíte až v roce při příjmu dotace nebo při předpisu pohledávky z vypořádání - co nastane dříve.
Dobrý den, obec plánuje výstavbu DČOV pro jednotlivé domy. Chtěla jsem poprosit o pomoc s účtováním, jelikož realizace projektu od první platby občana může být i 4 roky. Předem moc děkuji. Takto zní body smlouvy: Obec má zájem požádat Státní fond životního prostředí ČR o dotaci dle Národního programu Životní prostředí (dále jen „Program“) dle Výzvy č. 6/2025 k předkládání žádostí o poskytnutí podpory na realizaci domovních čistíren odpadních vod (dále jen "DČOV").
DČOV bude po dobu udržitelnosti dle Programu, tj. po dobu 10 let od dokončení realizace projektu, předání a převzetí stavby, vlastnictvím Obce a Obec bude DČOV provozovat, přičemž oprávnění Obce umístit DČOV na Pozemku a používat Pozemek za účelem umístění a provozování DČOV a k přístupu k DČOV se sjednává bezúplatně.
Smluvní strany si sjednávají, že po skončení doby udržitelnosti je Obec oprávněna vyzvat Občana k uzavření kupní smlouvy, na základě které Občan DČOV od Obce koupí za kupní cenu ve výši 1,- Kč. Občan je povinen takovou kupní smlouvu uzavřít do 30 dnů poté, co bude k jejímu uzavření Obcí vyzván. Provozovatelem DČOV bude i po převodu vlastnického práva k DČOV na Občana Obec.
Občan se zavazuje poskytnout Obci jako spoluúčast na vybudování DČOV částku v celkové výši 25 000 Kč. První část spoluúčasti ve výši 15 000 Kč bude uhrazena do 3 měsíců od uzavření této smlouvy. Druhá část spoluúčasti ve výši 10 000 Kč bude uhrazena do 7 měsíců od uzavření této smlouvy. V případě, že se do 4 let od uzavření této smlouvy nepodaří DČOV na Pozemku vybudovat, tato smlouva zaniká a zaplacená částka bude občanovi vrácena do 30 dnů ode dne zániku této smlouvy. V jiných případech zániku této smlouvy nemá Občan na vrácení zaplacené částky spoluúčasti právo, pokud se smluvní strany výslovně písemně nedohodnou jinak. Ustanovení věty první tohoto odstavce se nepoužije, pokud nemožnost vybudování DČOV na Pozemku způsobí, byť i jen zčásti, Občan, a v takovém případě Obec není povinna Občanovi zaplacenou částku vracet.}
Příjem budete účtovat 231/472, položka 3121. Příspěvky od občanů postupně podle realizace dohadujte 388/403 a při zařazení ČOV do majetku je zadejte na kartu jako transfer k ČOV. Vyúčtování po realizaci 344/388 a 472/344.
Důležité je, aby to nebránilo dotaci, ale soukromoprávní dar by problém být neměl, poskytovatelé neuznávají většinou hlavně souběh dvou veřejnoprávních dotací (většinou ale z ústředí, bývá tolerována souběžná podpora např. z kraje, kdy samozřejmě ale součet podpor nesmí být více, než je celková pořizovací cena - aby se na jeden výdaj nečerpaly dva transfery).
Plátci DPH podle registru nejste, tak v tomto ohledu to nemusíme řešit.
Naše ZŠ má obdržet dotaci na modernizaci školní družiny ZŠ.
Příjemce dotace je uvedena ZŠ Čestmíra Císaře,Hostomice, číslo projektu CZ06,05,01/00/22_048/0006273
poskytovatel MMR ČR Praha
program 06 Integrovaný regionální operační program,účel dotace : zkvalitnění vzdělávací infrastruktura v oblasti základního vzdělávání a zvýšení její dostupnosti.
celkový příspěvek unie : 3 109 683,74 Kč, vlastní zdroje 163 667,56 Kč, typ financování ex post.
ZŠ požaduje zaslání dotace na její účet od obce jako zřizovatele. Vůbec nevím jak mám účtovat. Mám peníze zaslat ZŠ a jak účtovat a dotaci obržíme po vyhodnocení na náš účet ? A s jakým UZ ? Zatím jsem dala 955/999. Děkuji}
Určitě nemáte povinnost zasílat PO dotaci před tím, než jí obdržíte. Obec je zde v pozici zprotředkovatele. V okamžiku, kdy dostanete peníze, je přeposíláte PO. Pokud potřebují dotaci předfinancovat, je možné s PO toto sjednat jako transfer s vypořádáním či NFV mezi obcí a PO, viz dokument Finanční vztahy mezi zřizovatelem a PO.
Příjem dotace u obce 231/375, pol. 4116/4216 (nevím, zda je to investice nebo neinvestice), k tomu stanovený NZÚZ.
Poslání PO 375 MD/ 231 D, odpa 3113 pol. 5336, NZÚZ.
Ohledně NZÚZ, u IROPU jsou tyto účelové znaky:
17084 Integrovaný regionální operační program (IROP) 2021-2027 – SR – NIV
17085 Integrovaný regionální operační program (IROP) 2021-2027 – EU – NIV
17518 Integrovaný regionální operační program (IROP) 2021-2027 – SR – INV
17519 Integrovaný regionální operační program (IROP) 2021-2027 – EU – INV
K tomu nástroj 149, zdroj 1 pro podíl SR (jestli je), zdroj 5 pro podíl EU.
Z dotazu nevím, zda je to investice nebo neinvestice, jestli je i podíl SR, proto uvádím raději takto celkové značení.
U obce neúčtujte nic na podrozvahu, jen to samotné přeposlání peněz. Příjemcem je PO, takže účtování o dotaci má proběhnout u nich - podrozvaha, záloha, dohady, vyúčtování.
Dobrý den.
Obec uzavřela s Vodohospodářskou společností smlouvu o úpisu akcií, kde je uvedeno, že na základě ZP byl převáděný majetek oceněn částkou 2.591.000,- Kč, obec obdrží akcie v celkovém emisním kurzu za 2.590.000,- Kč.
Hodnota převáděného majetku obce v PC: 1.807.000,- Kč, odpisy: 221.000,-Kč, ZC: 1.586.000,-Kč . Část tohoto majetku bylo pořízeno transferem před 10. lety, odpisy transferu: 60.435,-Kč, zůstatek 172.762,-Kč.
účtování - nepřeceňuji dle ZP.
043/368 1.586.000,- Kč ZC vloženého majetku
069/043 1.586.000,-Kč zařazení finančního majetku (akcie)
081/021 1.807.000,- Kč vyřazení majetku
postupuji správně? nevím dále jak s oprávkami?}
První dva zápisy máte správně, k tomu vyřazení ale zaúčtujete takto:
368/081 v ZC a 081/021 v PC.
Není to vyřazení přes náklady, takže transfer zůstane zafixován na účtu 403 tak jak je. Nebude se již dál rozpouštět.
Dobrý den. Chtěla bych poprosit o pomoc se zaúčtováním. Nově zpracovávám účetnictví i pro Euroregion (dosud jsem účtovala pouze pro obec) a trošku tápu v dotacích.
Euroregion má podepsanou smlouvu se Saskou rozvojovou/dotační bankou na projekt Fond malých projektů, který zároveň spravuje.
Fond se dělí na 2 části:
1. Administrativní - Euroregion je administrátor tohoto projektu a peníze jsou zasílány ze SRN čtvrtletně na základě zaslaného a schváleného vyúčtování. Příjem peněz bych zaúčtovala na pol. 4151? a celé účtování: 231/344 a 344/672? (bude zde nějaký N a Z?)
Současně ale na tuto "administraci" přispívá MMR 20%ním podílem na základě smlouvy o poskytnutí dotace. Tyto přijaté peníze bych účtovala na pol 4116 s UZ 17086, ale nevím jak N a Z. Celé účtování: 231/346 a 346/672?
2. druhá část fondu je tzv. Projektová - tj. přeposílají se vyúčtování a žádosti od jednotlivých žadatelů o dotace, kteří se do tohoto projektu zapojili. Na základě zaslaného vyúčtování Saská banka připíše na účet Euroregionu peníze, které poté Euroregion rozešle na účty jednotlivých žadatelů (města, obce, školy, spolky v ČR, spolky v SRN).
Zde s účtováním tápu. Příjem peněz bych zaúčtovala na položku 4151? a SU 375 jakože průtoková dotace? - která přes Euroregion "jen proteče" dál jednotlivým žadatelům?
a odeslané peníze žadatelům bych zaúčtovala na pol dle jednotlivých žadatelů ( např. obec pol 5321, spolek v SRN pol 5532?) a zároveň účet 375 jako průtoková dotace?
Snad jsem to popsala srozumitelně. Je to obsáhlé, já vím, omlouvám se a mnohokrát děkuji za pomoc.}
Ptáte se podle všeho za DSO, tedy VÚJ.
1. Nejprve transfer přímo za zahraničí:
Pro přeshraniční spolupráci je určen v novém programovacím období nástroj 151, textově "Programy přeshraniční spolupráce INTERREG VI-A 2021+". K tomu zdroj 5, ale bez ÚZ, když jsou peníze rovnou ze zahraničí.
Příjem bych dala na položku 4152, protože to není transfer přímo od cizího státu, ale od banky.
U přeshraniční spolupráce se vyskytuje dílčí vyúčtování, v takovém případě souhlas s tím, že účtujete bez zálohy, rovnou přes předpis.
Podíl MMR: U podílu MMR už správně budete kromě nástroje a zdroje (u podíl SR je zdroj 1) používat i ÚZ. Ten musíte zvolit podle konkrétního dotačního programu, ÚZ 17086 je dle číselníku určen pro "Programy Evropské územní spolupráce 2021+ - NIV – SR".
Zde už bude asi sjednáno konečné vyúčtování s MMR jako poskytovatelem, kdy průběžné platby budete přijímat jako zálohy (231/374 nebo 231/472), k tomu průběžně dohady 388/672 (vždy k 31.12. až do okamžiku vyúčtování), o přijaté platby budete snižovat podrozvahu (celou dotaci byste měli dle smlouvy zaúčtovat na podrozvahu 915/999 nebo 955/999 - klasické účtování o transferu s vypořádáním). Konečný předpis při ZVA 346/388 (na 672 případný zbytek) a 374 (472)/346.
2. Souhlasím s účtováním o průtoku a položka podle právní formy příjemce. Obec v ČR pol. 5321 souhlas, spolek v SRN pol. 5532.
Nezapomeňte při příjmu i přeposlání dotace použít také nástroj a zdroj 5.
Naše obec ukončila k 31.3.2025 členstí v dobrovolném svazku obcí. Podle dohody o majetkovém vyrovnání nám DSO poslal na účet peníze (jedná se o podíl peněz na účtě a v pokladně).
Prosím o radu, jak tento příjem zaúčtovat včetně rozpočtové skladby.}
Volila bych účet 672. Z hlediska RS, připadá mi nejsprávněji položka vypořádání s DSO 2226, paragraf podle účelu DSO.
Je potřeba se však domluvit i s DSO, aby vyšla konsolidace - na rozpočtovém zatřídění.
Např. u DSO 5367 a u obce 2226. I když to s nějakým FV či vratkou nějakou jiného transferu nemá nic společného.
Je možné i DSO 5321 a u obce 4129, ale to vypořádání více říká.
U DSO náklad na 572 a u obce výnos na 672.
Analogicky jako na běžný příspěvek do DSO.
Zeptali jsme se ještě na názor MF, když něco zjistíme, doplníme.
V rámci investičních akcí bylo rozhodnuto, že v naší budově základní školy (budova svěřena na základě zřizovací listiny na PO-ZŠ) se bude provádět technické zhodnocení výtahu. Zřizovatel (město) nechalo vypracovat projektovou dokumentaci za cca 200 tis.Kč (vedeme na účtu 042). V průběhu roku se ale rozhodlo, že TZ výtahu si zafinancuje (skrz inv.transfer od zřizovatele) a zařadí do majetku a bude odepisovat sama ZŠ. To se v 11/2024 stalo. Příspěvková organizace již zařadila a odepisuje, ale na účtu 042 u nás jako zřizovatele zůstala projektová dokumentace.
Nyní řešíme problém, co s projektovou dokumentací na TZ výtahu udělat, když už má příspěvková organizace zařazeno. Kdybychom alespoň financovali a předali již zmiňované TZ, ale to nebylo. Pouze jsme financovali projektovou dokumentaci. Můžeme nyní částku na 042 dodatečně předat škole na základě předávacího protokolu ? A může škola nyní navýšit hodnotu již zařazeného majetku o částku projektové dokumentace, například jako technické zhodnocení již zaevidovaného TZ provedené školou? Mohlo by to být jako změna ocenění majetku : případ opravy účetní chyby, kdy na účtu 042 zbyla PD, která měla vstupovat do hodnoty TZ výtahu ? Nebo se má částka z 042 přeúčtovat do nákladů města jako zmařená investice? Děkujeme moc.}
Pokud se podle této projektové dokumentace rekonstrukce skutečně dělala, nedává smysl, aby se o projektové dokumentaci účtovalo jako o zmařené investici. Správným účetním zobrazením je, aby hodnota dokumentace vstoupila do hodnoty TZ stavby.
Za těchto okolností se domníváme, že by bylo správné nyní projektovou dokumentaci okamžitě škole "předat" (udělat k tomu protokol) - tedy u Vás vyřazení proti 401 a u školy zaúčtování 042/401. Pokud bychom to chtěli opravovat u školy úplně správně, tak by měli dle mého názoru dopočítat i navýšení odpisů a tyto odpisy doúčtovat (protože výtah byl asi prokazatelně realizován podle této dokumentace). Nicméně pokud se bavíme o tom, že práce byly třeba dokončeny v listopadu 2024 a nyní je březen 2025, tak ten vliv je naprosto minimální a za mne bych neviděl ani problém v tom, pokud by navýšili cenu nyní k březnu a vyšší odpis by se začal počítat až od dubna 2025 (ten vliv jestli toto zahrnu do odpisů od prosince 2024 nebo od dubna 2025 je zanedbatelný).
Dobrý den, naše město uzavřelo s PO smlouvu o zápůjčce (návratnou) určenou na nákup vybavení cukrárny, ve které provozuje PO vedlejší hospodářskou činnost.
PO provedla zaúčtování na BÚ/452 prosím o radu ohledně účtování, neměly by se poskytnuté finanční prostředky účtovat BÚ/348 a 348/672? PO skončila v této činnosti ztrátou právě ve výši zápůjčky.
Děkuji}
Pokud jste PO poskytli zápůjčku podle soukromého práva, měli byste jí evidovat na účtu 469, PO na účtu 459. Jako NFV se eviduje jen pokud je to schválená návratná finanční výpomoc v souladu se zákonem č. 250/2000 Sb. Tedy PO má pravděpodobně jen špatně - nepřesně zvolený účet.
Zápůjčka je vratná, není to transfer, takže určitě ne účet 672 u PO a 572 u obce.
V případě, že někomu půjčíte za účelem zhodnocení, volí se účet 067.
Dobrý den,
prosím odsouhlasení správného účtování. Zastupitelstvo odsouhlasilo příspěvek 500 Kč na kastraci koček v obci. Mohu zaúčtovat jako dar FO 572 MD / 261/231 D a přes RS odpa 1014 pol. 5492. Děkuji
Pravidla poskytování příspěvku obce J na kastraci koček
Zastupitelstvo obce J se dle § 13 zákona č. 246/1992 Sb., na ochranu zvířat proti týrání, v platném znění, rozhodlo zavést opatření k regulaci toulavých a opuštěných zvířat a definovala tato pravidla a podmínky poskytování příspěvku na kastraci koček, čímž bude snížena míra jejich nekontrolovaného množení.
§ 1
Úvodní ustanovení
Pravidla poskytování příspěvku definují příjemce, výši a způsob vyplácení poskytovaného příspěvku.
Předpokládaný objem vyčleněných finančních prostředků na program je 20. 000 Kč v jednom kalendářním roce, až do doby zrušení tohoto programu.
§ 2
Příjemce příspěvku
Příjemce příspěvku je fyzická osoba, která splňuje níže uvedené podmínky
a) je vlastníkem kočky a kastrovaná kočka je chována v obci J
b) má trvalý pobyt v obci Jezbořice, nebo je vlastníkem nemovitosti v obci J
c) nechala svou kočku vykastrovat u veterinárního lékaře a je uvedena na dokladu od veterinárního lékaře (platební doklad za provedený chirurgický zákrok – kastraci kočky)
§ 3
Výše příspěvku
Příspěvek je žadateli poskytován
a) na kastraci kočky ve výši 500,- Kč
b) příspěvek bude žadateli poskytnut pro nanejvýš tři zvířata ročně, nerozhodne-li zastupitelstvo obce J jinak
c) v případě, že bude kastrace provedena veterinářem za nižší cenu, než je výše příspěvku, bude příspěvek vyplacen pouze do výše ceny zákroku
§ 4
Žádost o vyplacení příspěvku
Žadatel je oprávněn požádat o příspěvek do 2 měsíců od provedení kastrace kočky, ve vztahu, k níž je žádost o příspěvek podávána. O poskytnutí příspěvku bude rozhodnuto do 1 měsíce od dne podání bezvadné žádosti či do 1 měsíce od dne odstranění vad žádosti.}
Podle popisu se jedná o soukromoprávní příspěvek, tzn. odpadají administrativní povinnosti stanovené zákonem č. 250/2000 Sb. Způsob účtování volíme u transferů vždy podle toho, zda je požadováno vyúčtování či nikoliv. Vy příspěvek poskytnete až po dodání podkladů o kastraci a schválení, takže souhlasím s tím, že budete účtovat poskytnutí rovnou zápisem 572/231, RS máte dobře.
Můžeme diskutovat jedině o položce. Položku 5493 volíme spíše u účelových dotačních programů. Názvem by odpovídala, obsahově již tolik ne. Připadá v úvahu za mě ještě pol. 5499 s tím, že to právně nemáte schváleno jako peněžní dar, ale jako obecný příspěvek - občanský zákoník umožňuje uzavírat i jiné typu smluv, než ty, které výslovně uvádí, takže smlouva o příspěvku je v pořádku (jestli to tak uzavíráte, jestli smlouvy nemáte, tak právně to ale nazýváte příspěvkem). Z hlediska RS bych ale viděla jako přesnější směřovat transfery schválené jako "příspěvky" na obecnou transferovou položku 5499. Na pol. 5492 patří za mě transfery schválené jako peněžité dary.
Acha obec účtuje s.r.o.
Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8
IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091
Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010
Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007
(preferujeme e-mailový kontakt)
Odborná pomoc
Ing. Ivana Schneiderová
Ing. Zdeněk Nejezchleb
Bc. Klára Vavrišinová
Kateřina Hudečková