Obec účtuje - Vše o účetnictví obcí

Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

Dotazy

Hledanému výrazu zahraničí odpovídá celkem 187 dotazů:

  • Mail - Euroregion - Fond malých projektů
    05. 04. 2025

    Dobrý den. Chtěla bych poprosit o pomoc se zaúčtováním. Nově zpracovávám účetnictví i pro Euroregion (dosud jsem účtovala pouze pro obec) a trošku tápu v dotacích.
    Euroregion má podepsanou smlouvu se Saskou rozvojovou/dotační bankou na projekt Fond malých projektů, který zároveň spravuje.

    Fond se dělí na 2 části:
    1. Administrativní - Euroregion je administrátor tohoto projektu a peníze jsou zasílány ze SRN čtvrtletně na základě zaslaného a schváleného vyúčtování. Příjem peněz bych zaúčtovala na pol. 4151? a celé účtování: 231/344 a 344/672? (bude zde nějaký N a Z?)
    Současně ale na tuto "administraci" přispívá MMR 20%ním podílem na základě smlouvy o poskytnutí dotace. Tyto přijaté peníze bych účtovala na pol 4116 s UZ 17086, ale nevím jak N a Z. Celé účtování: 231/346 a 346/672?

    2. druhá část fondu je tzv. Projektová - tj. přeposílají se vyúčtování a žádosti od jednotlivých žadatelů o dotace, kteří se do tohoto projektu zapojili. Na základě zaslaného vyúčtování Saská banka připíše na účet Euroregionu peníze, které poté Euroregion rozešle na účty jednotlivých žadatelů (města, obce, školy, spolky v ČR, spolky v SRN).
    Zde s účtováním tápu. Příjem peněz bych zaúčtovala na položku 4151? a SU 375 jakože průtoková dotace? - která přes Euroregion "jen proteče" dál jednotlivým žadatelům?
    a odeslané peníze žadatelům bych zaúčtovala na pol dle jednotlivých žadatelů ( např. obec pol 5321, spolek v SRN pol 5532?) a zároveň účet 375 jako průtoková dotace?
    Snad jsem to popsala srozumitelně. Je to obsáhlé, já vím, omlouvám se a mnohokrát děkuji za pomoc.}

    Ptáte se podle všeho za DSO, tedy VÚJ. 

    1. Nejprve transfer přímo za zahraničí:

    Pro přeshraniční spolupráci je určen v novém programovacím období nástroj 151, textově "Programy přeshraniční spolupráce INTERREG VI-A 2021+". K tomu zdroj 5, ale bez ÚZ, když jsou peníze rovnou ze zahraničí.

    Příjem bych dala na položku 4152, protože to není transfer přímo od cizího státu, ale od banky. 

    U přeshraniční spolupráce se vyskytuje dílčí vyúčtování, v takovém případě souhlas s tím, že účtujete bez zálohy, rovnou přes předpis.

    Podíl MMR: U podílu MMR už správně budete kromě nástroje a zdroje (u podíl SR je zdroj 1) používat i ÚZ. Ten musíte zvolit podle konkrétního dotačního programu, ÚZ 17086 je dle číselníku určen pro "Programy Evropské územní spolupráce 2021+ - NIV – SR".

    Zde už bude asi sjednáno konečné vyúčtování s MMR jako poskytovatelem, kdy průběžné platby budete přijímat jako zálohy (231/374 nebo 231/472), k tomu průběžně dohady 388/672 (vždy k 31.12. až do okamžiku vyúčtování), o přijaté platby budete snižovat podrozvahu (celou dotaci byste měli dle smlouvy zaúčtovat na podrozvahu 915/999 nebo 955/999 - klasické účtování o transferu s vypořádáním). Konečný předpis při ZVA 346/388 (na 672 případný zbytek) a 374 (472)/346. 

    2. Souhlasím s účtováním o průtoku a položka podle právní formy příjemce. Obec v ČR pol. 5321 souhlas, spolek v SRN pol. 5532. 

    Nezapomeňte při příjmu i přeposlání dotace použít také nástroj a zdroj 5. 

  • Pokuta ze zahraničí
    27. 02. 2025

    Přišla nám z Rakouska výzva k zaplacení pokuty za dopravní přestupek. Můžete mi poradit, jak zaúčtovat včetně rozpočtové skladby? Účtuje se stejně jako pokuta v ČR?}

    Ano, pokuta se účtuje stejně, předpis 542/347, úhrada 347/231 odpa vozidla např. 6171, jen položka, že je to jinému státu spíše  pol. 5179 (ne 5363). Ale předpokládám, že pokutu by vám měl někdo uhradit. Ohledně předpisu pohledávky za tím, kdo přestupek zavinil - tam by se pokuta předepsat určitě měla, jinak totiž je to nepeněžní plnění a mělo by se dodanit. Takže tím předpisem a následnou náhradou vlastně RS vynulujete. Úhradu pokuty dáte 335 MD/ 231 par. např. 6171 5179 D a přijatou náhradu zaúčtujete -231 6171 5179 D/ 335 D. 

  • dotaz na účelový znak
    03. 02. 2025

    Dobrý den,
    máme podepsanou Smlouvu o poskytnutí účelového prostředku s MAS Český sever na příspěvek projektu Dětský den - Příjemce z Programu rozvoje Ústeckého kraje 2014-2020. Jde o akci "Podpora komunitního života na venkově pro rok 2024"., na 20.tisíc.
    Bude se u tohoto příspěvku evidovat v účetnictví účelový znak - ÚZ? Případně nástroj, zdroj?
    Nemohu nikde dohledat jaký ÚZ.
    Děkuji}

    Pokud vám bude posílat transfer MAS, tak se určitě nesmí použít žádný UZ. Píšete že je to program rozvoje Ústeckého kraje, to spíše vypadá jen na krajský program, než program spolufinancovaný EU nebo ze zahraničí, v tom případě se nástroj ani zdroj neznačí. 

  • reverse-charge
    15. 01. 2025

    v 7/2024 jsem uhradila zálohovou fakturu (českou) firmě WEBNODE, sídlící ve Švýcarsku, DI4 CHE-413.669.887 MWST - na doménu ve výši 2388 Kč. Koncem prosince se ke mě dostala faktura - vyúčtování, na částku celkem 2388 Kč. Na faktuře je poznámka : Vzhledem k tomu, že se jedná o dodání služeb s místem plnění v zahraničí, je toto plnění osvobozeno od DPH. Na toto plnění se váže povinnost samozdanění (reverse-charge systém), tzn. daň odvede zákazník. Vůbec s tímto nemám zkušenosti, můžete mi prosím poradit, co s tím? Jaká výše daně tam bude atd.? Děkuji}

    Je to obdobný systém jako tuzemský režim PDP. Je to služba, místěm plnění je ČR a prodaňuje to příjemce plnění. Klasifikujete to do sazby daně podle našich pravidel - tedy tím, že je to služba (doména), tak 21 %.

    V přiznání k DPH - ř. 12 přiznání - tam dáte 2 388 Kč a k tomu dopočtete daň 21 %.. V kontrolním hláíšení by to mělo jít do části A.2. Tím, že j to zahraniční osoba (ne EU plátce), tak by to mělo být bez vyplnění DIČ,

    Předpokládám, že nárok na odpočet DPH nemáte - tedy nebudete dávat již na ř. 43 přiznání (odvedená daň bude tedy nákladem).

  • DPH za služby ze zahraničí
    27. 12. 2024

    Dobrý den, obdrželi jsme fa ze Slovenska za přepravu osob k nám i zpět na Slovensko. Fa je vystavena z nulovou sazbou DPH a je na ní uvedeno, že dodání je osvobozené od daně dle §46, 47 a 48 odst. 8 zákona o dani z přidané hodnoty. Dodavatel má sídlo na Slovensku. Můžu fa podle § 70 osvobození přepravy osob osvobodit od DPH a nebo musím zdanit 21% DPH dle § 9/1 poskytnutí služby z EU i když fa je vystavena z nulovou sazbou? Pokud budu danit tak pak se přijetí služby s místem plnění v ČR objeví na ř. 12 a v KH na A.2.
    Děkuji za odpověď}

    Nic neprodaňujte - jedná se o mezinárodní přepravu osob. Z hlediska místa plnění se rozděluje na jednotlivé úseky. Úsek v ČR je od DPH osvobozen - podle §70. Pokud se týká úseku po Slovensku, tak místo plnění je Slovensko (tedy logicky nemůžete v ČR nic prodaňovat - ani teoreticky). No a Slovensko má stejné nastavení jako v České republice. Tedy i slovenský úsek je od daně osvobozen.

    Takže neprodaňujete, v přiznání a kontrolním hlášení se to nikde neobjeví.

  • Canva-platba v dolarech
    15. 11. 2024

    Dobrý den,
    obec koupila roční předplatné programu na tvorbu plakátů od firmy Canva z Austrálie. Faktura je v dolarech 119,99USD, částka stržena z bankovního účtu 2927,24CZK. (518/321;6171-5169)
    (Na faktuře je uvedeno: Směnný kurz společnosti PayPal: 1CZK=0,041USD. Tento kurz zahrnuje poplatek za převod měny. Elektronické peníze byly vydány v CZK a následně převedeny na USD. )

    Mám účtovat směnný kurz společnosti PayPal?

    Vznik závazku, kurz ke dni 4.11.=23,179USD (2781,248kč)
    Platba závazku, kurz ke dni 6.11.=23,668USD (2837,923kč)
    Kurzový rozdíl je 58,675kč
    Ale obec zaplatila v českých korunách 2927,24CZK.
    Nevím, jak kurz spočítat. Ani jak zaúčtovat (563/321nebo321/663), protože mi pak neubude sedět 321?

    Obec není plátcem DPH. Máme nějaké povinnosti k Finančnímu úřadu?
    Kdy se stane obec plátce kromě obratu 2mil. kč ?}

    V interním předpisu byste měli mít uvedeno, jakou formou přepočítáváte platby (faktury) v jiné než české měně. Zda denním kurzem ČNB nebo určeným pevným kurzem  (například roční pevný kurz) . Kurzy CNB najdete zde:

    https://www.cnb.cz/cs/financni-trhy/devizovy-trh/kurzy-devizoveho-trhu/kurzy-devizoveho-trhu/

    Obecně doporučujeme vyhlásit si roční pevný kurz - je to pro Vás mnohem jednodušší.

    * předpis faktury 518 MD / 321 D (pokud byste měli roční pevný kurz, tak ten je 22,376 Kč/USD * těch 1199),

    * platba 321 MD / 231 D RS. Pokud by byl nějaký rozdíl mezi předpisem a platbou, jedná o kurzovní rozdíl, účet 563 nebo 663, který budete účtovat proti 321. 

    Platbu faktury bych účtovala, takovou jaká vám skutečně odešla z účtu, a to je ve výši 2.927,24 Kč. Každá banka má jiný kurz, takže bych určitě nepřepočítávala platbu podle faktury a kurzu v den platby. A poté zúčtujete kurzovní rozdíl. Pokud máte předpis závazku nižší než platbu, tak zápisem 563 MD / 321 D. 

    Teď to horší - otázka DPH. V manuáku k DPH č. 3 vysvětlujeme, jak se můžete zaplést s DPH. Jeednak je plátcovství DPH (při překročení limitu obratu či při dobrovolné registraci), nicméně druhou možností je, že se stanete osobou identifikovanou k dani právě díky tomu, že třeba pořídíte službu ze zahraničí, která má místo plnění v ČR (podle DPH pravidel). Obávám se, že to se Vám právě potenciáln mohlo stát při tomto pořízení, protože toto bude obecně službou. To by znamenalo registrovat se k DPH v ČR jako osoba identifikovaná k dani a případy, kdy takto pořizujete službu ze zahraničí prodanit a daň odvést finančnímu úřadu. Osoby identifikované k DPH mají jednodušší režim - prodaňují jen ty případy, které se týkají právě těchto případů )tedy nákup služeb s místem plnění v ČR, případně pořízení zboží ...) - pokud zrovna v daném období takový případ nenastane, nedělají z pohledu DPH nic. Ve vztahu k ostatním případům se chovají jako neplátci. Tak tolik v rychlost - doporučuji Vám - podívejte se do Manuálu k DPH č. 3 a dále do Manuálu k DPH č. 16. A ještě poznámka - nákupy CANVA jsme iž v dotazech řešili (ale pro plátce) - napište CANVA do vyhledávače v dotazech a objeví se Vám dva dotazy - mohlo by Vám to pomoci.

     

  • IROP - nepřímé náklady
    20. 09. 2024

    Dobrý den,
    máme dotaz ohledně značení nepřímých nákladů (v dotaci IROP - 7%). Protože se procenta počítají z přímých nákladů, tzn. jak z přímých nákladů EU, tak z přímých nákladů z vlastního podílu. Víme, že náklady z EU značíme nástrojem, zdrojem 5 a neinvestičním ÚZ a ptáme se jestli máme do paušálu uvádět i náš podíl nástroj, zdroj 1, bez ÚZ, když je dotace na paušál posílána jen z EU}

    Pokud není dotace 100 %, tak v případě, kdy je to částečně nebo plně kryto prostředky ze zahraničí, má se nástrojem a zdrojem značit vždy i vlastní podíl. To je obecné pravidlo ke značení NZÚZ. V případě paušálních výdajů k tomu vznikají diskuze, záleží vždy na konkrétních číslech, ale obecně to můžu shrnout tak, že pokud jsou skutečné nepřímé výdaje dostačující k tomu, aby byly značeny ve výši nepřímé dotace a je prostor pro značení vlastního podílu, značila bych jej. Pokud jsou skutečné nepřímé výdaje nižší, než dotaca na ně, tak značte jen do výše dotace (prostor pro vlastní podíl není), je to tak více v souladu s postojem MF k dané problematice. 

  • Povodeň 2024
    19. 09. 2024

    Vzhledem k zářijovým povodním pan starosta ukončil dovolenou v zahraničí a vrátil se zpět letecky do obce, kde byl vyhlášen 3. SPA, ale ne krizový stav.
    Prosím o informaci, zda je možné proplatit letenku, která byla zakoupena mimo termín původního návratu, do nákladů na povodně.}

    Pod mimořádnou událostí 02 - Povodně 2024 budou sledovány zejména výdaje, případně příjmy a přijaté půjčené peněžní prostředky obcí, krajů a dobrovolných svazků obcí související s předcházením a odstraňováním následků škod způsobených tlakovou níží Boris (např. v důsledku povodní, větru, sesuvu půdy atd.), a to bez ohledu na skutečnost, zda v kraji byl vyhlášen stav nebezpečí, či nikoliv. Tedy tuto mimořádnou událost použijí obce, kraje a dobrovolné svazky obcí napříč republikou, a to i v případě, že nebyly ohroženy touto tlakovou níží Boris, ale budou realizovat výdaje např. za účelem finanční nebo věcné pomoci právnickým nebo fyzickým osobám v zasažených oblastech.

    Nemyslím si, že výdaj ve formě náhrady za dřívější letenku je výdaj související s předcházením a odstraňováním následků škody způsobených povodní, takže bych ho do výdajů, které se budou značit 02 - Povodně 2024 nedávala. 

    Ohledně nároku, ten u zaměstnanců vyplývá z § 217 odst. 3 zákoníku práce:

    "(3) Zaměstnavatel je povinen nahradit zaměstnanci náklady, které mu bez jeho zavinění vznikly proto, že zaměstnavatel změnil jemu určenou dobu čerpání dovolené nebo že ho odvolal z dovolené."

    Nicméně tady se bavíme o zastupiteli, nikoliv zaměstnanci, v metodice tento případ řešen není, takže ohledně nároku bych se raději zeptala na MV - věřím, že z hlediska "lidskosti" to, i kdyby na výjimku, povolí proplatit, ale je to na jejich posouzení, tak ať to máte kryté. 

  • IT stavební úřad a účet 403
    10. 09. 2024

    Město pořídilo IT vybavení pro stavební úřad na dotaci. K datu zařazení PC mám dohadovat dotaci 388/403? A jaké AČ mám dát u účtu 403 – na konci 01 či 02?}

    Pokud hovoříme o PC nad 40 tis. Kč (účet 022), je Váš účetní zápis správný – investiční dotace se zachycuje na účet 403. Zápis dohady 388/403 se účtuje k datu zařazení majetku v případě, že dotace ještě není s poskytovatelem vypořádána, ve většině případů to tak bývá (nejprve pořízení a zařazení majetku, následně se dokládá poskytovateli vyúčtování, závěrečné vyhodnocení akce apod.). U víceletých projektů se dohady účtují průběžně vždy k 31.12. vůči vynaloženým nákladům, u investičních projektů realizovaných v jednom roce se účtuje dohada k datu zařazení. Obecné pravidlo je, aby na dohadě byla k datu zařazení zachycena celková očekávaná výše dotace. Nezapomeňte dotaci poznamenat na kartu majetku a začít rozpouštět. 

    Analytický účet k účtu 403 zvolte takový, aby to vstoupilo do části C.1 výkazu Příloha – podle závazné analytiky Vašeho SW (najdete jí v účtové osnově Vašeho účetního programu). Například u programu Fenix je nutné volit AÚ 2x až 4x. Pokud se týká váš dotaz AUPAP, tak 40340301 se volí u tuzemského transferu, 40340302 u transferu spolufinancovaného ze zahraničí. V případě IT pro stavební úřad předpokládám, že by se jednalo o tuzemský transfer, tj. 40340301. 

  • Dovoz zboží ze zahraničí
    12. 06. 2024

    Nejsme plátci DPH a koupili jsme zboží ze Slovenska (cca za 5 tis. Kč). Vím, že pokud nepřekročíme částku 326 tis. Kč, tak nemusím ohledně daně nic řešit. Pokud je ale na faktuře kromě zboží uvedena i doprava, a to už je služba, platí pořád, že se nestávám identifikovanou osobou?}

    Pro Vás by to stále mělo být pořízení zboží - tedy kvůli tomu, že na faktuře je vyčíslena i doprava byste se dle mého názoru neměli stát identifikovanou osobou.

  • ! Chybné zaúčtování DPH
    31. 05. 2024

    Na konci roku jsme chybně zaúčtovali předpis odvodu DPH - místo na závazky účtováno na pohledávky 343 40/518. V lednu jsme DPH zaplatili, tudíž nám zůstala částka dvakrát na straně MD. Audit nařídil chybu opravit a přeúčtovat.
    Můžu nyní opravným dokladem účtovat 518/343 40 ve výši celé dvojnásobné částky? Je tento postup správný?}

    Prvotně než se budeme vyjadřovat přímo k opravě zaúčtování bychom chtěli jen říci, že jsme si nejisti Vaším systémem účtování. Totiž výsledný odvod "nepředepisujeme" podle přiznání k DPH (a určitě ne zápisem MD 518/Dal 343)- ten odvod nebo nadměrný odpočet nám vychází z jednotlivých případů, kterých se DPH týká - že například při nějakém poskytnutí služby s DPH zaúčtujeme MD 311/Dal 602 a Dal 343, nebo naopak nárokujeme odpočet ... - tedy 343 nám vzniká jako souhrn jednotlivých případů. Samozřejmě může dojít k tomu, že provádíme nějaké vyrovnání - například z titulu odúčtování neuplatněného DPH z koeficientu nebo třeba úpravy odpočtu DPH podle §78 ZDPH... - to by ale nemělo být MD 518/Dal 343 ale spíše MD 549/Dal 343 (případně MD 538/Dal 343). Vazba na 518 (511) by nás napadala, pokud by například obec přijala fakturu v PDP, kterou měla prodanit a neuplatnit si odpočet a omylem zaúčtovala danou daň, kterou má z faktury odvést MD 343/Dal 511 (518). Ale to se nebavíme o celkovém předpisu celkové platby z přiznání. Tak to raději takto popisujeme, protože si nejsme jisti, zda ten systém účtování je vlastně v pořádku (pokud byste to mysleli tak, že těch cca 129 tis. kč, které v závěrce máte na MD 343 jste omylem zaúčtovali namísto MD 518/Dal 343 opačně), tak se obáváme, že   máte chybně celkové účtování o DPH a je to potřeba překopat úplně kompletně.

    Dále budeme odpovídat již na situaci, že to Vaše zaúčtování je například skutečně o chybě u konkrétní faktury v PDP režimu (nebo nákupu služby ze zahraničí s místem plnění v ČR) a že to skutečně správně mělo být doúčtování odvodu DPH ke konkrétní faktuře (a otočili jste strany).

    Přesnější  (opravdu ale jen "kosmeticky" :) je u oprav minusování, tzn. opravit prvotní chybu zápisem 343 40 - MD / 518 - D. Klidně i meziročně... A pak dopředepsat odvod ve správné výši 518 MD/ 343 D. Váš zápis je ale ve výsledku stejný - tím, že to zdvojíte u 343 na D, tak se MD vyrovná a zůstane jen výše odvodu na D. 

    Nepíšete o jakou částku se jedná. Pokud by byla částka vyšší než 260 tis. Kč nebo 0,3% netto aktiv (bere se ta nižší částka), měla byste místo účtu 518 použít účet 408 a zdůvodnit v příloze účetní závěrky. Platbu DPH v lednu budete účtovat 343 40 MD / 231 D. 

  • účtování grantu od EACEA
    22. 05. 2024

    Město podepsalo grantovou dohodu s Evropskou grantovou agenturou pro vzdělávání a kulturu (EACEA) název projektu Hlas národů, typ akce paušální granty CERV -2023 –citizens-town-TT ve výši 50.745 EUR. Nemáme vůbec žádné zkušenosti s čerpáním dotace přímo ze zahraničí. Náklady by měly být převážně v Kč, v EUR by měla být pouze faktura za zpracování žádosti. Všechny náklady by měly být uznatelné. Všechny použité účty budeme značit č. projektu, nevíme nástroj, zdroj předpokládám 5 a nevím, zda se uvádí nějaký UZ. Zda k zaúčtování na podrozvahu máme použít denní kurz ČNB ke dni podpisu smlouvy? Jak postupovat u faktury v EUR a bude se dělat nějaký přepočet u faktur placených v Kč? Ve smlouvě je totiž uvedeno, že účetní uzávěrka musí být sestavena v EUR což nelze.}

    Odpověď z MF ze dne 23.5.2024

    "Protože to budou peníze ze zahraničí (na příjmu položka 4152), potom se nebude používat ÚZ ani nástroj a zdroj."

    Doplnění od obec účtuje: 

    Ohledně smlouvy - nelze splnit smlouvu v bodě, že Účetní závěrka bude sestavena v EUR, programy to neumožňují, ani české účetní předpisy. Účetní závěrka musí být v Kč pro ÚSC. Doporučuji si sjednat dodatek ke smlouvě, co se týká Účetní závěrky, je možné uvést, že můžete dát výkaz přepočtený na kurz k 31.12.2024 - to je ale něco jiného, než ÚZ v EUR. U cizoměnových operací postupujte dle svých vnitřních předpisů, měli byste si i určit pravidla pro podrozvahu - denní, či pevný kurz. 

    Ing. Nejezchleb doplnil:

    S tou účetní závěrkou v EUR souhlasím s výše uvedeným - může se podle mne maximálně dohodnout, že se účetní závěrka přepočte kurzem k 31. 12., ale to je něco jiného, než účtování v EUR - protože výsledkové operace vznikají postupně a měl bych je přepočítávat platným kurzem Kč/EUR ke dni dané operace - a ne budoucím kurzem. Proto když se převádí třeba Kč výkazy na EUR pro účely nějakých konsolidací, tak se závěrka přepočte konečným kurzem, ale výsledovka nějakým průměrným kurzem a řeší se dopady rozdílu kurzů ....

    Ještě co bych jen poradil k tomu, co se ptají - musí si dát pozor na Kč výdaje - u nich sice samozřejmě účtují o Kč, ale někde musí najít, jak se Kč výdaje přepočtou na EUR pro výpočet čerpání - to není o účtování, ale o evidenci, kolik EUR vyčerpali. U EUR výdajů je to jednoduché - 1 EUR výdaje který je financován ze 100 % představuje 1 EUR nároku na dotaci. Kolik ale představuje třeba výdaj 10 tis. kč - to musí stanovit smlouva - v praxi je několik variant smluv (někde pevně stanovený kurz po celou dobu trvání smlouvy, teď je nová móda se smlouvami, kde se to přepočítává kurzem ECB o dobu trvání smlouvy, někde nemají nic a má se vyjít z kurzu používaného účetní jednotkou... Já to znám z příspěvkovek u ERASMU a to je zdroj nejčastějších problémů - že si správně nevypočítají, jaký mají nárok na dotaci a nechápou, že klidně mohou mít na dotaci zisk či ztrátu, i když mají dotaci na 100 % uznatelných nákladů ...

  • platba v dolarech
    16. 04. 2024

    Přes portál Canva jsme nakoupili program do pc na výrobu plakátů z Austrálie v dolarech. /119,99 US/Platba nám byla stržena v Kč z běžného účtu. Na dokladu od portálu Canva je uvedeno, že DPH podléhá přenesené daňové povinnosti. Prosím o radu z jaké částky DPH odvést a na jaký řádek dát v daňovém přiznání a kam dát do kontrolního hlášení
    a jak ho vyplnit. Děkuji.}

    Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

  • Stravenky, str. paušál
    03. 04. 2024

    Obec nemá sociální fond. Rada obce schválila pro zaměstnance obce od 1. 4. 2024 - strav. paušál. Pro uvolněné členy zastupitelstva by mělo benefity schvalovat zastupitelstvo obce?
    Na měsíc březen dostali zaměstnanci stravenky předem, za neodpracované směny musí stravenky vrátit. Obec hradila celou výši stravenky tj. 130,00, rozdíl mezi strav. paušálem a stravenkou byl od ledna do března 2024 krácen od odvody z mezd a daněny.
    Za měsíc duben bude tedy vyplacen zaměstnancům strav. paušál v měsíci květnu, podle počtu odpracovaných směn?
    Máme za to, že strav. paušál nelze vyplácet předem, tak jak se vydávaly stravenky?
    Zaměstnancům, kteří pracují na poloviční úvazek, nebyly stravenky kráceny a, strav. paušál bude tedy také vyplácen v plné výši?
    Jaký je příplatek z DPP pokud zaměstnanec pracuje o víkendu 10 % nebo 25 %?
    Děkuji za odpověď.}

    Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

  • Kulturní a cestovní služby
    21. 03. 2024

    Dobrý den.
    Naše město je plátcem DPH. Pořádáme následující akce:
    - zájezd na kulturní představení – hromadně nakoupíme předem vstupenky, dále hradíme dopravu. Od účastníků zájezdu vybereme přesnou částku za vstupenky a dopravu (případně částku nižší).
    - pořádáme zájezd např. do ZOO do Ostravy – zde vybereme od účastníků předem částku za dopravu a vstupné si hradí účastníci sami na místě.
    - pořádáme zájezd do zahraničí (např. termály v Maďarsku) – zde vybereme od účastníků předem částku za dopravu. Vstupné si již hradí účastníci na místě sami.
    - pořádáme zájezd do zahraničí (znovu termály v Maďarsku)¨- zde vybereme od účastníků předem částku za dopravu a za pojištění (uzavřeme hromadnou smlouvu na pojištění osob) – vstupné si již hradí účastníci na místě sami.
    Prosím o posouzení těchto akcí z pohledu DPH. Zda se jedná ještě o kulturní akci nebo spíše o „cestovní služby“ (§ 89). (z pohledu cestovní služby nemáme žádnou přirážku, která by se musela zdaňovat).
    Posouzení se bude týkat spíš toho, zda se jedná o plnění osvobozené, které vstupuje do koeficientu nebo bude plnění mimo režim DPH.}

    Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

← Novější dotazy

Zobrazit

Hledání v dotazech

Tipy pro práci s dotazy

Acha obec účtuje s.r.o.

Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8

IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091

Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010

Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007

Návrh a tvorba webu