Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.
Hledanému výrazu zahraničí odpovídá celkem 188 dotazů:
Prosím, jak zaúčtovat a jak postupovat. Obdrželi jsme fakturu od zahraničního dodavatele na práce v lese ( Polsko), uvedeno 0% sazba daně (tedy dodavatel nedaní v Polsku), já musím dodanit u nás? 21%? ZJ 203? Kontrolní hlášení A2? Les je naší ekonomickou činností – uplatňuji si odpočet.
Druhá faktura je od dodavatele ze Slovenska, není plátcem DPH (ověřila jsem přes VIES, nenalezen subjekt). Tuto fakturu budu taky dodaňovat a zároveň si uplatním odpočet?}
První případ - práce od Polského subjektu - jsou to práce v lese, místo plnění podle pravidel DPH je skutečně ČR. Tedy dodavatel správně osvobodil od DPH.
Vy to prodaňujete v ČR - ř. 5 přiznání (je to služba - nejvím tedy, zda nemáte dávat ZJ 205 - ale neznám číselník). Sazba DPH 21 %. Zároveň si uplatňujete odpočet DPH na ř. 43.
Druhá faktura - práce od "Slováka" - podle mne Slovák chybuje - poskytnutím těchto služeb by se podle pravidel SK měl asi stát správně identifikovanou osobou na Slovensku (takto se registrovat) - je to moje domněnka, neznám přesně zákon SK, nicméně myslím si, že v tomto ohledu to maí stejně jako náš český zákon. Bez ohledu na skutečnost, že se neregistroval - vy jste pořídili službu od osoby povinné k dani (byť neplátce) a chováte se k tomu úplně stejně jako u té faktury z Polska. Tedy zase prodaníte a jen tím, že dodavatel není osobou registrovanou v jiném členském státě, dáte to na ř. 12 přiznání (ZJ nevím - jestli je po řádcích, tak to bude ZJ 212). No a zase uplatníte zároveň odpočet na ř. 43. Pokud by se zaregitroval jako osoba identifikovaná k dani, půjde to na ř. 5 - stejně jako ten případ z Polska.
Dobrý den. Chtěla bych poprosit o pomoc se zaúčtováním. Nově zpracovávám účetnictví i pro Euroregion (dosud jsem účtovala pouze pro obec) a trošku tápu v dotacích.
Euroregion má podepsanou smlouvu se Saskou rozvojovou/dotační bankou na projekt Fond malých projektů, který zároveň spravuje.
Fond se dělí na 2 části:
1. Administrativní - Euroregion je administrátor tohoto projektu a peníze jsou zasílány ze SRN čtvrtletně na základě zaslaného a schváleného vyúčtování. Příjem peněz bych zaúčtovala na pol. 4151? a celé účtování: 231/344 a 344/672? (bude zde nějaký N a Z?)
Současně ale na tuto "administraci" přispívá MMR 20%ním podílem na základě smlouvy o poskytnutí dotace. Tyto přijaté peníze bych účtovala na pol 4116 s UZ 17086, ale nevím jak N a Z. Celé účtování: 231/346 a 346/672?
2. druhá část fondu je tzv. Projektová - tj. přeposílají se vyúčtování a žádosti od jednotlivých žadatelů o dotace, kteří se do tohoto projektu zapojili. Na základě zaslaného vyúčtování Saská banka připíše na účet Euroregionu peníze, které poté Euroregion rozešle na účty jednotlivých žadatelů (města, obce, školy, spolky v ČR, spolky v SRN).
Zde s účtováním tápu. Příjem peněz bych zaúčtovala na položku 4151? a SU 375 jakože průtoková dotace? - která přes Euroregion "jen proteče" dál jednotlivým žadatelům?
a odeslané peníze žadatelům bych zaúčtovala na pol dle jednotlivých žadatelů ( např. obec pol 5321, spolek v SRN pol 5532?) a zároveň účet 375 jako průtoková dotace?
Snad jsem to popsala srozumitelně. Je to obsáhlé, já vím, omlouvám se a mnohokrát děkuji za pomoc.}
Ptáte se podle všeho za DSO, tedy VÚJ.
1. Nejprve transfer přímo za zahraničí:
Pro přeshraniční spolupráci je určen v novém programovacím období nástroj 151, textově "Programy přeshraniční spolupráce INTERREG VI-A 2021+". K tomu zdroj 5, ale bez ÚZ, když jsou peníze rovnou ze zahraničí.
Příjem bych dala na položku 4152, protože to není transfer přímo od cizího státu, ale od banky.
U přeshraniční spolupráce se vyskytuje dílčí vyúčtování, v takovém případě souhlas s tím, že účtujete bez zálohy, rovnou přes předpis.
Podíl MMR: U podílu MMR už správně budete kromě nástroje a zdroje (u podíl SR je zdroj 1) používat i ÚZ. Ten musíte zvolit podle konkrétního dotačního programu, ÚZ 17086 je dle číselníku určen pro "Programy Evropské územní spolupráce 2021+ - NIV – SR".
Zde už bude asi sjednáno konečné vyúčtování s MMR jako poskytovatelem, kdy průběžné platby budete přijímat jako zálohy (231/374 nebo 231/472), k tomu průběžně dohady 388/672 (vždy k 31.12. až do okamžiku vyúčtování), o přijaté platby budete snižovat podrozvahu (celou dotaci byste měli dle smlouvy zaúčtovat na podrozvahu 915/999 nebo 955/999 - klasické účtování o transferu s vypořádáním). Konečný předpis při ZVA 346/388 (na 672 případný zbytek) a 374 (472)/346.
2. Souhlasím s účtováním o průtoku a položka podle právní formy příjemce. Obec v ČR pol. 5321 souhlas, spolek v SRN pol. 5532.
Nezapomeňte při příjmu i přeposlání dotace použít také nástroj a zdroj 5.
Přišla nám z Rakouska výzva k zaplacení pokuty za dopravní přestupek. Můžete mi poradit, jak zaúčtovat včetně rozpočtové skladby? Účtuje se stejně jako pokuta v ČR?}
Ano, pokuta se účtuje stejně, předpis 542/347, úhrada 347/231 odpa vozidla např. 6171, jen položka, že je to jinému státu spíše pol. 5179 (ne 5363). Ale předpokládám, že pokutu by vám měl někdo uhradit. Ohledně předpisu pohledávky za tím, kdo přestupek zavinil - tam by se pokuta předepsat určitě měla, jinak totiž je to nepeněžní plnění a mělo by se dodanit. Takže tím předpisem a následnou náhradou vlastně RS vynulujete. Úhradu pokuty dáte 335 MD/ 231 par. např. 6171 5179 D a přijatou náhradu zaúčtujete -231 6171 5179 D/ 335 D.
Dobrý den,
máme podepsanou Smlouvu o poskytnutí účelového prostředku s MAS Český sever na příspěvek projektu Dětský den - Příjemce z Programu rozvoje Ústeckého kraje 2014-2020. Jde o akci "Podpora komunitního života na venkově pro rok 2024"., na 20.tisíc.
Bude se u tohoto příspěvku evidovat v účetnictví účelový znak - ÚZ? Případně nástroj, zdroj?
Nemohu nikde dohledat jaký ÚZ.
Děkuji}
Pokud vám bude posílat transfer MAS, tak se určitě nesmí použít žádný UZ. Píšete že je to program rozvoje Ústeckého kraje, to spíše vypadá jen na krajský program, než program spolufinancovaný EU nebo ze zahraničí, v tom případě se nástroj ani zdroj neznačí.
v 7/2024 jsem uhradila zálohovou fakturu (českou) firmě WEBNODE, sídlící ve Švýcarsku, DI4 CHE-413.669.887 MWST - na doménu ve výši 2388 Kč. Koncem prosince se ke mě dostala faktura - vyúčtování, na částku celkem 2388 Kč. Na faktuře je poznámka : Vzhledem k tomu, že se jedná o dodání služeb s místem plnění v zahraničí, je toto plnění osvobozeno od DPH. Na toto plnění se váže povinnost samozdanění (reverse-charge systém), tzn. daň odvede zákazník. Vůbec s tímto nemám zkušenosti, můžete mi prosím poradit, co s tím? Jaká výše daně tam bude atd.? Děkuji}
Je to obdobný systém jako tuzemský režim PDP. Je to služba, místěm plnění je ČR a prodaňuje to příjemce plnění. Klasifikujete to do sazby daně podle našich pravidel - tedy tím, že je to služba (doména), tak 21 %.
V přiznání k DPH - ř. 12 přiznání - tam dáte 2 388 Kč a k tomu dopočtete daň 21 %.. V kontrolním hláíšení by to mělo jít do části A.2. Tím, že j to zahraniční osoba (ne EU plátce), tak by to mělo být bez vyplnění DIČ,
Předpokládám, že nárok na odpočet DPH nemáte - tedy nebudete dávat již na ř. 43 přiznání (odvedená daň bude tedy nákladem).
Dobrý den, obdrželi jsme fa ze Slovenska za přepravu osob k nám i zpět na Slovensko. Fa je vystavena z nulovou sazbou DPH a je na ní uvedeno, že dodání je osvobozené od daně dle §46, 47 a 48 odst. 8 zákona o dani z přidané hodnoty. Dodavatel má sídlo na Slovensku. Můžu fa podle § 70 osvobození přepravy osob osvobodit od DPH a nebo musím zdanit 21% DPH dle § 9/1 poskytnutí služby z EU i když fa je vystavena z nulovou sazbou? Pokud budu danit tak pak se přijetí služby s místem plnění v ČR objeví na ř. 12 a v KH na A.2.
Děkuji za odpověď}
Nic neprodaňujte - jedná se o mezinárodní přepravu osob. Z hlediska místa plnění se rozděluje na jednotlivé úseky. Úsek v ČR je od DPH osvobozen - podle §70. Pokud se týká úseku po Slovensku, tak místo plnění je Slovensko (tedy logicky nemůžete v ČR nic prodaňovat - ani teoreticky). No a Slovensko má stejné nastavení jako v České republice. Tedy i slovenský úsek je od daně osvobozen.
Takže neprodaňujete, v přiznání a kontrolním hlášení se to nikde neobjeví.
Dobrý den,
obec koupila roční předplatné programu na tvorbu plakátů od firmy Canva z Austrálie. Faktura je v dolarech 119,99USD, částka stržena z bankovního účtu 2927,24CZK. (518/321;6171-5169)
(Na faktuře je uvedeno: Směnný kurz společnosti PayPal: 1CZK=0,041USD. Tento kurz zahrnuje poplatek za převod měny. Elektronické peníze byly vydány v CZK a následně převedeny na USD. )
Mám účtovat směnný kurz společnosti PayPal?
Vznik závazku, kurz ke dni 4.11.=23,179USD (2781,248kč)
Platba závazku, kurz ke dni 6.11.=23,668USD (2837,923kč)
Kurzový rozdíl je 58,675kč
Ale obec zaplatila v českých korunách 2927,24CZK.
Nevím, jak kurz spočítat. Ani jak zaúčtovat (563/321nebo321/663), protože mi pak neubude sedět 321?
Obec není plátcem DPH. Máme nějaké povinnosti k Finančnímu úřadu?
Kdy se stane obec plátce kromě obratu 2mil. kč ?}
V interním předpisu byste měli mít uvedeno, jakou formou přepočítáváte platby (faktury) v jiné než české měně. Zda denním kurzem ČNB nebo určeným pevným kurzem (například roční pevný kurz) . Kurzy CNB najdete zde:
https://www.cnb.cz/cs/financni-trhy/devizovy-trh/kurzy-devizoveho-trhu/kurzy-devizoveho-trhu/
Obecně doporučujeme vyhlásit si roční pevný kurz - je to pro Vás mnohem jednodušší.
* předpis faktury 518 MD / 321 D (pokud byste měli roční pevný kurz, tak ten je 22,376 Kč/USD * těch 1199),
* platba 321 MD / 231 D RS. Pokud by byl nějaký rozdíl mezi předpisem a platbou, jedná o kurzovní rozdíl, účet 563 nebo 663, který budete účtovat proti 321.
Platbu faktury bych účtovala, takovou jaká vám skutečně odešla z účtu, a to je ve výši 2.927,24 Kč. Každá banka má jiný kurz, takže bych určitě nepřepočítávala platbu podle faktury a kurzu v den platby. A poté zúčtujete kurzovní rozdíl. Pokud máte předpis závazku nižší než platbu, tak zápisem 563 MD / 321 D.
Teď to horší - otázka DPH. V manuáku k DPH č. 3 vysvětlujeme, jak se můžete zaplést s DPH. Jeednak je plátcovství DPH (při překročení limitu obratu či při dobrovolné registraci), nicméně druhou možností je, že se stanete osobou identifikovanou k dani právě díky tomu, že třeba pořídíte službu ze zahraničí, která má místo plnění v ČR (podle DPH pravidel). Obávám se, že to se Vám právě potenciáln mohlo stát při tomto pořízení, protože toto bude obecně službou. To by znamenalo registrovat se k DPH v ČR jako osoba identifikovaná k dani a případy, kdy takto pořizujete službu ze zahraničí prodanit a daň odvést finančnímu úřadu. Osoby identifikované k DPH mají jednodušší režim - prodaňují jen ty případy, které se týkají právě těchto případů )tedy nákup služeb s místem plnění v ČR, případně pořízení zboží ...) - pokud zrovna v daném období takový případ nenastane, nedělají z pohledu DPH nic. Ve vztahu k ostatním případům se chovají jako neplátci. Tak tolik v rychlost - doporučuji Vám - podívejte se do Manuálu k DPH č. 3 a dále do Manuálu k DPH č. 16. A ještě poznámka - nákupy CANVA jsme iž v dotazech řešili (ale pro plátce) - napište CANVA do vyhledávače v dotazech a objeví se Vám dva dotazy - mohlo by Vám to pomoci.
Dobrý den,
máme dotaz ohledně značení nepřímých nákladů (v dotaci IROP - 7%). Protože se procenta počítají z přímých nákladů, tzn. jak z přímých nákladů EU, tak z přímých nákladů z vlastního podílu. Víme, že náklady z EU značíme nástrojem, zdrojem 5 a neinvestičním ÚZ a ptáme se jestli máme do paušálu uvádět i náš podíl nástroj, zdroj 1, bez ÚZ, když je dotace na paušál posílána jen z EU}
Pokud není dotace 100 %, tak v případě, kdy je to částečně nebo plně kryto prostředky ze zahraničí, má se nástrojem a zdrojem značit vždy i vlastní podíl. To je obecné pravidlo ke značení NZÚZ. V případě paušálních výdajů k tomu vznikají diskuze, záleží vždy na konkrétních číslech, ale obecně to můžu shrnout tak, že pokud jsou skutečné nepřímé výdaje dostačující k tomu, aby byly značeny ve výši nepřímé dotace a je prostor pro značení vlastního podílu, značila bych jej. Pokud jsou skutečné nepřímé výdaje nižší, než dotaca na ně, tak značte jen do výše dotace (prostor pro vlastní podíl není), je to tak více v souladu s postojem MF k dané problematice.
Vzhledem k zářijovým povodním pan starosta ukončil dovolenou v zahraničí a vrátil se zpět letecky do obce, kde byl vyhlášen 3. SPA, ale ne krizový stav.
Prosím o informaci, zda je možné proplatit letenku, která byla zakoupena mimo termín původního návratu, do nákladů na povodně.}
Pod mimořádnou událostí 02 - Povodně 2024 budou sledovány zejména výdaje, případně příjmy a přijaté půjčené peněžní prostředky obcí, krajů a dobrovolných svazků obcí související s předcházením a odstraňováním následků škod způsobených tlakovou níží Boris (např. v důsledku povodní, větru, sesuvu půdy atd.), a to bez ohledu na skutečnost, zda v kraji byl vyhlášen stav nebezpečí, či nikoliv. Tedy tuto mimořádnou událost použijí obce, kraje a dobrovolné svazky obcí napříč republikou, a to i v případě, že nebyly ohroženy touto tlakovou níží Boris, ale budou realizovat výdaje např. za účelem finanční nebo věcné pomoci právnickým nebo fyzickým osobám v zasažených oblastech.
Nemyslím si, že výdaj ve formě náhrady za dřívější letenku je výdaj související s předcházením a odstraňováním následků škody způsobených povodní, takže bych ho do výdajů, které se budou značit 02 - Povodně 2024 nedávala.
Ohledně nároku, ten u zaměstnanců vyplývá z § 217 odst. 3 zákoníku práce:
"(3) Zaměstnavatel je povinen nahradit zaměstnanci náklady, které mu bez jeho zavinění vznikly proto, že zaměstnavatel změnil jemu určenou dobu čerpání dovolené nebo že ho odvolal z dovolené."
Nicméně tady se bavíme o zastupiteli, nikoliv zaměstnanci, v metodice tento případ řešen není, takže ohledně nároku bych se raději zeptala na MV - věřím, že z hlediska "lidskosti" to, i kdyby na výjimku, povolí proplatit, ale je to na jejich posouzení, tak ať to máte kryté.
Město pořídilo IT vybavení pro stavební úřad na dotaci. K datu zařazení PC mám dohadovat dotaci 388/403? A jaké AČ mám dát u účtu 403 – na konci 01 či 02?}
Pokud hovoříme o PC nad 40 tis. Kč (účet 022), je Váš účetní zápis správný – investiční dotace se zachycuje na účet 403. Zápis dohady 388/403 se účtuje k datu zařazení majetku v případě, že dotace ještě není s poskytovatelem vypořádána, ve většině případů to tak bývá (nejprve pořízení a zařazení majetku, následně se dokládá poskytovateli vyúčtování, závěrečné vyhodnocení akce apod.). U víceletých projektů se dohady účtují průběžně vždy k 31.12. vůči vynaloženým nákladům, u investičních projektů realizovaných v jednom roce se účtuje dohada k datu zařazení. Obecné pravidlo je, aby na dohadě byla k datu zařazení zachycena celková očekávaná výše dotace. Nezapomeňte dotaci poznamenat na kartu majetku a začít rozpouštět.
Analytický účet k účtu 403 zvolte takový, aby to vstoupilo do části C.1 výkazu Příloha – podle závazné analytiky Vašeho SW (najdete jí v účtové osnově Vašeho účetního programu). Například u programu Fenix je nutné volit AÚ 2x až 4x. Pokud se týká váš dotaz AUPAP, tak 40340301 se volí u tuzemského transferu, 40340302 u transferu spolufinancovaného ze zahraničí. V případě IT pro stavební úřad předpokládám, že by se jednalo o tuzemský transfer, tj. 40340301.
Nejsme plátci DPH a koupili jsme zboží ze Slovenska (cca za 5 tis. Kč). Vím, že pokud nepřekročíme částku 326 tis. Kč, tak nemusím ohledně daně nic řešit. Pokud je ale na faktuře kromě zboží uvedena i doprava, a to už je služba, platí pořád, že se nestávám identifikovanou osobou?}
Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.
Na konci roku jsme chybně zaúčtovali předpis odvodu DPH - místo na závazky účtováno na pohledávky 343 40/518. V lednu jsme DPH zaplatili, tudíž nám zůstala částka dvakrát na straně MD. Audit nařídil chybu opravit a přeúčtovat.
Můžu nyní opravným dokladem účtovat 518/343 40 ve výši celé dvojnásobné částky? Je tento postup správný?}
Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.
Město podepsalo grantovou dohodu s Evropskou grantovou agenturou pro vzdělávání a kulturu (EACEA) název projektu Hlas národů, typ akce paušální granty CERV -2023 –citizens-town-TT ve výši 50.745 EUR. Nemáme vůbec žádné zkušenosti s čerpáním dotace přímo ze zahraničí. Náklady by měly být převážně v Kč, v EUR by měla být pouze faktura za zpracování žádosti. Všechny náklady by měly být uznatelné. Všechny použité účty budeme značit č. projektu, nevíme nástroj, zdroj předpokládám 5 a nevím, zda se uvádí nějaký UZ. Zda k zaúčtování na podrozvahu máme použít denní kurz ČNB ke dni podpisu smlouvy? Jak postupovat u faktury v EUR a bude se dělat nějaký přepočet u faktur placených v Kč? Ve smlouvě je totiž uvedeno, že účetní uzávěrka musí být sestavena v EUR což nelze.}
Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.
Přes portál Canva jsme nakoupili program do pc na výrobu plakátů z Austrálie v dolarech. /119,99 US/Platba nám byla stržena v Kč z běžného účtu. Na dokladu od portálu Canva je uvedeno, že DPH podléhá přenesené daňové povinnosti. Prosím o radu z jaké částky DPH odvést a na jaký řádek dát v daňovém přiznání a kam dát do kontrolního hlášení
a jak ho vyplnit. Děkuji.}
Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.
Obec nemá sociální fond. Rada obce schválila pro zaměstnance obce od 1. 4. 2024 - strav. paušál. Pro uvolněné členy zastupitelstva by mělo benefity schvalovat zastupitelstvo obce?
Na měsíc březen dostali zaměstnanci stravenky předem, za neodpracované směny musí stravenky vrátit. Obec hradila celou výši stravenky tj. 130,00, rozdíl mezi strav. paušálem a stravenkou byl od ledna do března 2024 krácen od odvody z mezd a daněny.
Za měsíc duben bude tedy vyplacen zaměstnancům strav. paušál v měsíci květnu, podle počtu odpracovaných směn?
Máme za to, že strav. paušál nelze vyplácet předem, tak jak se vydávaly stravenky?
Zaměstnancům, kteří pracují na poloviční úvazek, nebyly stravenky kráceny a, strav. paušál bude tedy také vyplácen v plné výši?
Jaký je příplatek z DPP pokud zaměstnanec pracuje o víkendu 10 % nebo 25 %?
Děkuji za odpověď.}
Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.
Acha obec účtuje s.r.o.
Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8
IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091
Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010
Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007
(preferujeme e-mailový kontakt)
Odborná pomoc
Ing. Ivana Schneiderová
Ing. Zdeněk Nejezchleb
Bc. Klára Vavrišinová
Kateřina Hudečková