1) Ano, za předpokladu, že se jedná o neinvestiční dotaci a také není požadováno vyúčtování. Pokud by se jednalo o investiční dotaci účtovala byste přes pol. 6349. Vzhledem k ceně kompostéru by dotace měla být neinvestiční (neměly by se zde tvořit soubory). Kvůli konsolidaci si položku raději ujasněte se sousední obcí - zda to považují za neinvestici. Paragraf pro kompostéry na bioodpad by se měl zvolit 3722, což odpovídá druhu odpadu, nebo bych volila 3725 v logice tříděného odpadu.
Ještě k tomu vyúčtování - hovoříte o veřejnoprávní smlouvě o poskytnutí dotace. Dejte pozor na to, že pokud jste schválili poskytnutí dotace, musíte postupovat podle pravidel zákona č. 250/2000 Sb. To znamená především dodržení příslušných administrativních úkonů včetně např zveřejnění smlouvy u dotace nad 50 tis. Kč. Veřejnoprávní smlouva o dotaci má zákonem dané náležitosti, mj. právě i způsob a termín vyúčtování. Zápis 572/231 by tak připadal v úvahu jen v případě, že dotaci jim poskytujete po zakoupení kompostérů a podklady k vyúčtování předložili již k žádosti o dotaci, je ale určitě nutné si to specifikovat ve smlouvě. Pokud by vyúčtování proběhlo až po uzavření smlouvy, bylo by nutné účtovat o záloze zápisem 373 (471) MD/ 231 D.
2) O hodnotě vypůjčeného majetku nijak neúčtujeme. Nemáme pro tento případ v obsahové náplni žádný vhodný rozvahový ani podrozvahový účet. Výpůjčka se eviduje jen mimoúčetně - smlouvou, např. v nějaké operativní evidenci. V případě významných hodnot majetku se může informace uvést do přílohy závěrky.
Až v okamžiku, kdy přejdou kontejnery vlastnicky na vás, tedy k 1.1.2032, budete účtovat o převzetí do majetku. Převod od obce bude asi bezúplatný, kontejnery v takovém případě převezmete zápisem 902 MD/ 999 D nebo 028 MD/ 088 D, podle toho, jaká jsou Vaše pravidla pro evidenci drobného dlouhodobého hmotného majetku. Na účet 028 účtujeme dle vyhlášky DDHM v částce od 3 tis. Kč, můžete si ale stanovit nižší spodní hranici, to nevím, jak/jestli máte řešeno.
3) Nejprve důležitá věc - na občany nemůžete vlastnické právo převést dříve, než 1.1.2032, kdy přejde vlastnické právo na vás. To máte asi vyřešeno. Je nutné také vzít v úvahu důležitý fakt - výpůjčka je z právního hlediska bezplatné užívání věci. Proto nechápu charakter úplaty 500 Kč - muselo by to být sjednáno jako nájem, abyste mohli vybírat úplatu. Protože jsou kontejnery pořízené z dotace, dala bych na to obzvlášť pozor - úplata pokud vím zde není akceptována, proto se sjednává výpůjčka, může se pak jednat max. o nějakou vratnou zálohu, například pro případ poškození kompostéru, která by se účtovala jako cizí prostředky s pol. 8901 (pokud nepovedete peníze na zvláštním bankovním účtu - "depozitním") proti dlouhodobému závazku (459).
Toto si určitě právně dejte do pořádku.