Obec účtuje - Vše o účetnictví obcí

Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

Dotazy

  • Neprovedení dohadu
    18. 06. 2025

    Dobrý den,
    obec v roce 2022 provedla opravu komunikace, na kterou získala účelovou dotaci od MMR, která byla na konci prosince 2022 vyplacena, zaúčtováno 231.xxx MD/374xxx DAL. Do konce roku 2024 neproběhlo schválení vyúčtování ze strany poskytovatele. V rámci auditu bylo nyní vytknuto, že nedošlo k provedení dohadu. Jedná se o významnou částku 1 114 141,- Kč. Opravu provedu účet 346xxx MD/408xxx DAL a 374xxx MD/346xxx DAL a popíšu poté v příloze roční účetní závěrky za rok 2025, nebo musím popsat již v příloze čtvrtletní závěrky za červen 2025?
    Moc děkuji}

    Dohadou je myšlen účet 388. Když jste měli přiznanou dotaci, ale nevyúčtovanou, měli jste do období vzniklu nákladu z opravy, tedy k 31.12.2024 účtovat dohadu dotace zápisem 388 MD/ 672 D. Předpokládám, když hovoříte o opravě, že bylo účtováno na účet 511 a dotace je neinvestiční (672). Protože je to, jak píšete, významný rozdíl, má se dle účetních předpisů použít teď při opravě VH minulých let místo účtu 672 účet 408. Doúčtování dohady letos proto bude zápisem 388 MD/ 408 D.

    Účet 346 použijte až v okamžiku vyúčtování dotace - tam nemohu posoudit, jestli ještě neproběhlo, nebo o něm jen nevíte (je to dost dlouhá doba, někdy se to stává, ale zjišťovala bych). Vyúčtování bude zápisem 346/388 a 374/346 v okamžiku, kdy k němu dojde. 

    Oprava s použitím účtu 408 se popisuje do přílohy závěrky, to uvažujete dobře, ale aby to mělo smysl, tak to uveďte do období, kdy na účet 408 účtujete. Nemá zde smysl opravovat závěrku roku 2024, protože by se stejně použil účet 408, tzn. když zaúčtujete opravu teď v červnu, tak to popište do přílohy závěrky sestavené k 30.6.2025.

  • Rozpočtové opatření - UZ a org
    18. 06. 2025

    Dobrý den, v rámci rozpočtového opatření budeme muset narozpočtovat dotaci z MMR na drobný majetek do knihovny, která má daný účelový znak 34053 a přidělený interní org 56. Rozpočtovat budu MD 231 pol. 4111 / D 231 par. 3314 pol. 5137. Zadává se při tvorbě RO také UZ a org? Pokud ano, prosím o předpisy. Dotaz vlastně platí i pro volby a obdobné dotace. Děkuji}

    Je to národní dotační program, poskytovatelem je Ministerstvo kultury, takže příjmová položka je správně 4116. 

    Pokud jde o značení NZÚZ, tak při příjmu dotace použijte ÚZ a org, výdaje ve výši dotace značte také ÚZ a org, případný vlastní podíl jen org.

    Ohledně rozpočtování NZÚZ záleží, jak máte stanovena pravidla rozpočtového procesu a hlavně závazné ukazatele. MF nedoporučuje a my s tím plně souhlasíme, abyste si položky nebo třeba právě značení stanovovali jako závazné ukazatele.

    Dívala jsem se na Váš schválený rozpočet na rok 2025 a výdaje máte schváleny na paragrafy. V takovém případě pro vás značení není závazný ukazatel. Doplnění NZÚZ by mělo proběhnout mimo RO v rámci změny rozpisu rozpočtu. Předpisy nám ale nestanovují pravidla pro provádění změn rozpisu rozpočtu, zákon č. 250/2000 Sb. pouze říká, že rozpočet má být po schválení rozepsán na podrobné třídění rozpočtové skladby.

    Je vhodné, abyste byla jako účetní pověřena prováděním změn rozpisu rozpočtu v rozsahu doplňování NZÚZ, to by pak znamenalo, že RO schválíte, jak uvádíte a ÚZ a org tam doplníte na základě pověření sama bez RO.

    Rovnou ale říkám, že některé účetní programy nerozlišují rozpočtovou změnu a změnu rozpisu rozpočtu a pak ve výsledku to do účetního programu technicky zadáváte v rámci RO. V takových případěch se to pověření jeví jako zbytečné, ale můj názor je takový, že pak nemůžete žádnou změnu ve značení udělat následně sama (když se například změní výše dotace apod). - mohlo by to být vykládáno tak, že když značení u výdajů schvaluje ZO, vyhradilo si to jako svou pravomoc.

    Proto v praxi doporučuju mít to pověření, ZO dávat RO schvalovat v podobě bez NZÚZ a pokud byste v programu neměla umožněno pořizování změn rozpisu rozpočtu, ale jen RO, tak to vyřešit například oddělenou číselnou řadou s poznámkou, že se jedná o změnu rozpisu rozpočtu, kterou pořizujete bez schválení na základě pověření, ne o RO.  

  • rozpočtová položka, uz , zj - dotace
    17. 06. 2025

    Dobrý den, ráda bych požádala o pomoc při zaúčtování dotace. Jedná se o veřejnoprávní smlouvu o poskytnutí dotace podle programu 2021-2024 pro poskytování dotací na rozvoj obcí do 2000 obyvatel z rozpočtu Středočeského kraje ze Středočeského Fondu obnovy venkova v rámci Tematického zadání veřejná infrastruktura Oblast podpory Občanská vybavenost. Jedná se o investiční dotaci. Potřebovala bych poradit účtování rozpočtové skladby pro tu to dotaci případně další účelové znaky. Předem děkuji}

    Podmínky programu naleznete na stránkách kraje:

    https://stredoceskykraj.cz/web/dotace/program-2021-2024

    Poskytovatelem je Středočeský kraj, takže neaplikujeme účelové znaky z číselníku MF. Ověřte, jestli ve veřejnoprávní smlouvě je stanoven interní krajský účelový znak, ten se používá obdobně, ale nevstupuje do výkazu Fin 2-12 M. 

    Ať máte ÚZ stanoven nebo ne, je povinnost odděleného sledování příjmů a výdajů projektu. To se zajistí tak, že všechny výdaje projektu značíte org. Ve výši dotace pak použijete u příjmu i výdajů k org ještě ÚZ nebo např. orj, když ÚZ není stanoven. 

    Ostatní pravidla vyplývají z podmínek a podepsané smlouvy. 

    Příjem dotace patří na pol. 4222.

    Pokud byste chtěla komplexní účtování dotace, slouží pro to zakázky, kam se dají vložit i přílohy - smlouvy, faktury apod. 

  • Zřízení a zrušení věcného břemene inženýrské sítě
    17. 06. 2025

    Dobrý den,
    obec (oprávněná) eviduje na cizím pozemku věcné břemeno inženýrské sítě kanalizace. Majitel pozemku provedl na své náklady přeložku kanalizace, nechal nově zaměřit geometrickým plánem a uzavřel s obcí smlouvu o zrušení původního věcného břemene a zřízení nového věcného břemene podle nového GP a to bezúplatně. Původní hodnota věcného břemene činila 1.000 Kč.
    Z hlediska účtování: Mám původní částku věcného břemene ve výši 1.000 Kč odúčtovat z majetku 088/028 a zaúčtovat nové věcné břemeno v novém ocenění? Nechat ocenit znalcem (zbytečný náklad) nebo částkou 10.000 Kč? Případně ocenit ve výši 1.000 Kč jako předchozí věcné břemeno? Děkuji za odpověď.}

    Správně by se dle předpisů mělo původní VB odúčtovat, jak píšete zápisem 088/028. Nové zařadit zápisem 558/649 a 028/088 v reprodukční pořizovací ceně. Právo je pořád zachováno, nezměnila se jeho podstata, ale nově je poskytováno bezúplatně, takže tam jde hlavně o to, že aktuálně by VB mělo být oceněno RPC. Jestli se tedy domníváte, že cena 1000 Kč neodpovídá svou hodnotou podobným VB, pak byste mohla postupovat tak, jak uvádíte, tedy ocenit nové VB ve výši 10 tis. Kč. Tento postup by měl být krajní pro situace, kdy nelze VB ocenit jinak, ale chápu, že než nějaké nepřesné výpočty, raději zvolíte tento postup (a určitě neplatit ZP). 

  • Finanční dar
    17. 06. 2025

    Jak zaúčtovat (předpis a úhradu): Finanční dar (8000 Kč) členovi výjezdové jednotky za jeho činnost v rámci mimořádného zásahu způsobeného tlakovou níží BORIS v září 2024?}

    Pokud mu chcete odměnu poskytnout jako fyzické osobě, zvolili byste zápis 572/231, pol. 5492. Peněžní dar by se mu ale neměl poskytnout, pokud vykonával činnost člena hasičského záchranného sboru, pak by odměna měla spadat klasicky pod jeho odměnu např. na základě DPP, nebo jak máte stanoveno (jestli je to váš hasič). 

  • Smlouva o spolupráci
    17. 06. 2025

    Na zastupitelstvu obce bylo schváleno, že na základě smlouvy o spolupráci bude Národnímu vinařskému centru, o.p.s. poskytnuto 6 000 Kč včetně DPH. Z návrhu smlouvy vyplývá, že plnění by mělo být za poskytnutí: 2 vstupenky do Salonu vín, tištěné materiály o vinařství a vinohradnictví, videomateriál o vinařství a vinohradnictví, texty o vinařství a vinohradnictví ke zveřejnění obcí. Vše je za účelem podpory propagace vinařství a vinohradnictví v obci. NVC nám na základě podepsané smlouvy vystaví fakturu k úhradě. Prosím, jak zaúčtovat? Jako neinvestiční transfer spolku? Na účet 572, položka 5222? A odpa? Nebo je možná i nějaká jiná varianta? Děkuji}

    Jak jsem dohledal - běžná cena vstupenky je 645 Kč - takže cca 20 % z hrazené částky je vyloženě cena za vstupenky - což není málo. Potom dodají nějaké materiály, tzn. přijde mi to jako klasická odměna za poskytnutou službu. Účet 518 s pol. 5169.

  • FKSP - odvody
    17. 06. 2025

    Obec (zřizovatel příspěvkové organizace) provedl kontrolu hospodaření v základní škole. Při kontrole mimo jiné kontroloval i použití prostředků z FKSP.
    V předložené směrnici bylo uvedeno, že zaměstnanci při odchodu do důchodu bude vyplacena odměna 10000,-- Kč. Odměna byla vyplacena, z FKSP byla čerpána včetně odvodů zaměstnavatele. Zaměstnanec však do důchodu neodešel, dále pracuje.
    Naše otázka zní, zda neměla být vyplacena až při skončení pracovního poměru a skutečném odchodu do starobního důchodu a zda je správné čerpání prostředků z FKSP i na odvody zaměstnavatele.}

    Já bych prvotně řešil, zda se bavíme o situaci, která nastala po 1. 1. 2024, nebo před ní.

    Protože pokud by nastala do 31. 12. 2023, řídíme se vyhláškou o FKSP. Tady platil §14 - dary zde byly mimo jiné svázány s prvním přiznáním starobního důchodu - tedy nebylo to ani spoeno s tím, že by zaměstnanec musel ukončovat pracovní poměr. Stejně tak se výkladově dalo dovodit, že související odvody se nehradily z FKSP, ale z provozu.

    Ovšem pokud se bavíme o případu, který nastal 1.1.2024 a dále, tak jsme v úplně jiné situaci. Vyhláška  o FKSP je zrušena - tedy pokud jsou dary zaměstnancům poskytovány, je na organizaci, jak si pravidla nastaví - má to stanovit ve směrnici a jí se držet. Nemáme již ani z čeho dovodit, že by se sovisející odvody musely hradit z provozu. Dle mého názoru to nyní jde i z FKSP, pokud si to v pravidlech nastavím. Tedy za mne je nyní klíčové jasné nastavení ve směrnici - z něj by se mělo vycházet

     

  • FVE
    17. 06. 2025

    Na komunální FVE nám přišla dotace ve výši 428.007 Kč. FVE máme na dvě budovy, s ne stejným počtem panelů a plochou. Podle Vašeho dokumentu mi přišlo, že nemusím rozdělovat na jednotlivé komponenty (panely, nosníky, práce, bateriové úložiště, střídače). Výši dotace rozdělím tedy poměrem jako TZ každé budovy zvlášť? na 042 mám vše v jednom i s tím, co do dotace nepatří, ale FVE se týká. Na TZ tedy přijde celá částka s našimi náklady, bez části dotace, která bude zaúčtována do transferu a potom odepisována na účty 403/672?
    Nějak se v tom motám.}

    Na účtu 042 shromažďujte všechny náklady na FVE, bez ohledu na to, jestli je financujete z dotace nebo z vlastních zdrojů, nebo jestli jsou to z hlediska dotace náklady způsobilé nebo nezpůsobilé. Platí zde pravidla pro oceňování majetku, kdy TZ máte v tomto případě ocenit skutečnými pořizovacími náklady. Do majetku zařaďte TZ jak uvádíte - celkově je to TZ budov, mělo by se nákladově (ne poměrem) rozdělit mezi jednotlivé budovy, nejlépe když dodavatel vyčíslí náklady na jednotlivých budovách.

    U obcí dotace nesnižuje vstupní cenu majetku, bylo zde zvoleno výsledkové řešení, kdy se dotace zúčtuje postupně do výnosů proti nákladům, viz ještě dále. 

    V okamžiku zařazení do majetku vezmete celkovou výši dotace na obě FVE a rozdělíte jí poměrem pořizovacích cen jednotlivé FVE na ceně obou FVE. Takto určítě výši dotace pro konkrétní FVE, kterou dáte k příslušné majetkové kartě, v součtu za obě karty má být součet přesně na haléře ve výše dotace. Pozor na to, že nárok nemusí být ve výši příjaté dotace. Jestli dotace ještě není vyúčtovaná, může být konečný nárok odlišný, ale u FVE bývají stanoveny paušální dotace vycházející z technických parametrů, účetním se to těžko určuje, to by se pak vyřešilo, kdyby vám vznikl nějaký významnější rozdíl.

    Nezapomeňte mít k datu zařazení majetku dotaci nejen zadanou do majetku, ale zachycenou i účetně na účtu 403. U nevyúčtované dotace se to zajistí dohadou 388/403. Pokud je dotace vyúčtovaná, měla byste mít její hodnotu na účtu 403 již zachycenou. A jak uvádíte - od dalšího měsíce se proti odpisům 551/081 rozpouští dotace 403/672, toť vše pokud jde o zachycení dotace. 

  • majetek
    17. 06. 2025

    Dobrý den, v roce 2023 jsme pořídili budovu a pozemek za 7 500 000,-Kč (nebylo samostatně oceněno). Rozděleno referentem na 3 514 102,-Kč stavba(úč.021) a 3 985 898,- Kč pozemek(031).
    Při podání žádosti o dotaci nebyly tyto částky konzultovány a firma uplatnila pro dotaci částky: 5 766 750,- budova a 1 733 250,-Kč pozemek. ")Kupní smlouva nerozdělila nemovitost na objekt a pozemek. Byla stanovena částka 7 500 000 Kč za kompletní nemovitost. Posudek odhadu nemovitosti částky rozdělil, ale celkový odhad byl ve výši 8 050 000 Kč – do žádosti musí být uvedena vždy ta nižší částka z těchto dvou hodnot, což je v tomto případě skutečná hodnota na kupní smlouvě.
    Dohromady 8 050 000 Kč
    - Hodnota budovy z celkové částky 8 050 000 Kč představuje 76,89 %
    - 76,89 % z částky 7 500 000 Kč dá dohromady 5 766 750 Kč = hodnota budovy.
    - 7 500 000 Kč - 5 766 750 Kč = 1 733 250 Kč = hodnota pozemku.
    Tedy pro pozemek je uplatněna hodnota 1 733 250 Kč a pro budovu 5 766 750 Kč, ale poměru stanoveného ve znaleckém posudku. Celá hodnota je tedy stanovena jako způsobilá." )
    Jak tedy mám opravit hodnoty na účtu 021 a 031, abychom nepřišly o část dotace, pokud jsme chybně ocenili? Jak to vše proúčtovat?}

    Přehoďte účetní cenu mezi majetkovými účty zápisem 021 MD/ 031 D ve výši rozdílu v ocenění 2 252 648 Kč. V registru majetku opravte pořizovací ceny. Do odpisů bych nezasahovala, to by bylo více práce než užitku, výše odpisu se změní  automaticky od data změny pořizovací ceny. 

    Určitě je vhodnější, když je zpracovaný ZP, tak pro příště do majetku rozpočíst ceny takto dle ZP. Raději ale pozjistětě, z čeho referent vycházel, jestli není nějaký dodatečný podklad ke kupní smlouvě. Nejvhodnější je kupní cenu ve smlouvě rozdělovat, nebo pak v nějakém následném dokumentu jako je např. předávací protokol, ušetří se náklady na ZP (když není potřeba z jiných důvodů, často se zpracovává např. i z důvodu stanovení vhodné kupní ceny, i tak lze ale rozvrhnout ceny rovnou do smlouvy).

  • DPH a odpady
    16. 06. 2025

    Dobrý den, chci Vás poprosit o radu, co se týká uplatnění DPH při nákupu nádob na tříděný odpad. Naše obec koupila nádoby na papír a plast. Chceme si uplatnit DPH koeficientem a použili bychom stejné procento jako ve vyhlášce č. 4, ale zároveň se chceme zeptat, zda můžeme uplatnit více než je koeficient ve zmíněné vyhlášce, když nádoby prodáme obyvatelům obce za Kč 100,-.
    Dále máme v současné době nádoby na BIO odpad v pronájmu od svozové společnosti, od které máme domluvený odkup za Kč 200,- a zároveň je opět chceme prodat občanům za Kč 100,-. Jak tady s DPH?
    Děkuji za odpověď}

    Zkusím popsat svůj názor - rozhodně to není nic černobílého.t

    - začnu nádobami na bioodpad - principy DPH sice pracují s tím, že ekonomická činnost může být i ztrátová. Nicmémě má to nějaké limity. No a jedním z limitů popsaných v rozhodnutí ESD č. 612/21 - odkaz najdete zde:

    https://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=272069&pageIndex=0&doclang=cs&mode=lst&dir=&occ=first&part=1&cid=6088175

    je to, že soud nevyhodnotil jako ekonomickou činnost to, že je prováděna transakce bez jakékoliv vyhlídky na zisk, kde zároveň poskytovatel plnění je pouze faktickým "přeprodejcem" - bez toho, aby to byla jeho trvalá činnost. Myslím si, že to, co je popsáno v tomto rozhodnutí lze hodně dobře aplikovat na Váš případ. Také je potřeba pamatovat na to, že svoz bioodpadu není sám o sobě ekonomicko činností - což to odlišuje od nádob na papír a plast. Já bych odpočet neuplatňoval a neodváděl bych ani DPH na výstupu - pokud to máte nastaveno na režim odkup za 200 a prodej za 100.

    Složitější situace je pro mne ten nákup popelnic na separovaný odpad. Tady najednou pracujete se dvěma důvody pro odpočet (jednak prodej nádob občanům - což by samo o sobě podle mne nestačilo - viz moje poznámka uvedená výše) a dále tím, že se takto snažíte zvýšit objem svozu separovaných odpadů a s tím by mohla být spojena i vyšší odměna EKO-KOM, která je zdanitelným plněním. Takže za mne - plný odpočet bych si neuplatnil - zůstal bych u poměru. Ale ve hře by mohlo být například to, že když počítám poměr a nádoba by modelově stála třeba 1000 Kč a vy ji prodáte za 100 Kč, že bych uvažoval tak, že si jakoby ze 100 Kč uplatním plný odpočet a ze zbylých 900 Kč procento podle tabulek EKO-KOM. Tedy vyšel by mi ve výsledku lepší poměr. To je asi maximum, do kterého bych já šel.

    Ale připouštím, že toto by asi každý řešil různě.

  • Členství ve Svazu obecních a městských policií ČR
    16. 06. 2025

    Dobrý den, mám dotaz, jakou položku zaúčtovat na členství ve Svazu obecních a městských policií ČR?
    Děkuji za odpověď.}

    Právní formou jsou zapsaný spolek, pro členské příspěvky spolkům je určena položka 5179. Ostatní transfery mimo členský příspěvek patří klasicky na položku 5222 (neinvestiční) a 6322 (investiční). Účet 572. 

  • Soubor fotografií
    16. 06. 2025

    K 80. výročí konce 2. světové války město pořádá výstavu. Dodavateli budeme hradit zajištění výstavy, instalaci včetně dodání 120 dobových fotografií a dokumentárního filmu.
    Na faktuře je uvedeno, že "po skončení výstavy budou jak fotografie, tak i film předány do vlastnictví města". Lze na základě tohoto uvedení na faktuře soubor fotografií a film zařadit do majetku cenou z faktury jako nákup. Nebo musí být foto a film předán na základě darovací smlouvy nebo smlouvy o bezúplatném převodu, zařazení v RPC?
    Děkuji s přáním hezkého dne.}

    Záleží, jaký je záměr s tím dlouhodobě naložit. Mohlo by se jednat o pořízení sbírky muzejní povahy (účet 032), pokud by expozice byla trvalejšího charakteru (déle než rok). Je možné "exponáty"po skončení aktuální výstavy přemístit například i do jiných prostor, ale pokud budou nadále přístupné veřejnosti, je účet 032 pro celek možný. 

    Kdyby výstava byla krátkodobá (do jednoho roku) a následně se pořízené "exponáty" (fotky a film) již nezveřejňovaly, jen uložily do archivu apod., pak bych fakturu rozdělila takto:

    - zajištění výstavy jako provozní náklad - účet 518 s pol. 5169

    - převzaté fotky na účet 052 a až po převodu vlastnictví zápisy 042/321, 321/052 a 022/042 (pokud je cena nad 40 tis. Kč). Jestli bude cena do 40 tis. Kč, tak při faktuře účet 314 a po předání 518/321, 321/314 a 028/088. 

    - dokumentární film pokud by byl použit jednorázově jen pro krátkodobou výstavu opět jen provozní náklad (účet 518 s pol. 5169).  Ale zvažte, zda jej nepovažovat za nehmotné právo - pokud budete mít právo rozmnožovat, dále poskytovat. V takovém případě faktura 051, po skončení výstavy při předání 041/321, 321/051, 014/041. 

  • Náhrady nákladů JSDH za zásah z důvodu vzniku újmy zůsobené provozem vozidla.
    16. 06. 2025

    Dobrý den,
    Od České kanceláře pojistitelů jsme dostali čásku 11 200- Kč za náhradu nákladů JSDH při zásahu z důvodu vzniku újmy způsobené provozem vozidla.
    Prosím o radu , jak tento příjem zaúčtovat.}

    Účet zvolte 649. Z hlediska rozpočtové skladby si dovolím stručné nastínění možných řešení:

    - pol. 2321 - v obsahové náplni odst. 3 jsou zmíněny případy, kdy tuto náhradu přijímá OSS

    - pol. 2324 - zmínka, že na tuto položku nepatří příspěvky od pojišťovny spadající na položku 2321

    - pol. 2322 - položka pro tradiční pojistní náhrady

    Zvolila bych položku 2322 v logice plnění od pojišťovny, položka 2321 obsahově působí, že je určena pro tyto případy jen pro OSS. 

  • Nákup pozemků včetně staveb
    16. 06. 2025

    Obec kupuje areál ZD - ve smlouvě je uvedeno že pořizujeme pozemky, jehož součástí jsou jednotlivé stavby. Kupní ceny tedy rozdělíme na pozemky a stavby a zavedeme do účetnictví 042/321 a 031,021/042. V kupní smlouvě je uvedená dohodnutá kupní cena celkem. RS platby tedy také rozdělíme podle kupní ceny pozemků a staveb tj. 6130 a 6121? Anebo se může přiradit jednaspolečná RS podle ceny nemovitosti, která převahuje tedy např. 6121?}

    Podle pravidel RS můžete pro nákup pozemků s budovami použít souhrnně položku 6121. Do účetnictví je ale potřeba, jak uvádíte, kupní cenu rozdělit na účty 031 a 021. Nějaké rozdělení kupní ceny podle všeho k dispozici máte - hovoříte o tom, že v kupní smlouvě je cena celkem, ale že do účetnictví rozdělíte, - tam je důležité mít nějaký podklad. 

  • § 70 zákona č. 235/2004
    16. 06. 2025

    Společnost Arriva pro nás zajišťovala dopravu z Čech do Německa a zpět. Na faktuře je uvedeno toto v komentáři. Arriva uvádí svoje daňové číslo v Německu a to, že z fakturované částky odvede v Německu jako příjemce výkonu plnění daň z obratu za úsek cesty po jejich území, osvobození daně podle § 70 zákona č. 235/20024 Sb. Týká se nás to nějak v daňovém přiznání? Děkuji za radu.}

    Mezinárodní přeprava osob patří mezi komplikovanější případy zdanění. Jde totiž o to, že místem plnění z pohledu DPH je vždy úsek, kde se příslušná přeprava osob uskutečňuje. Takže pokud se realizuje například zájezd do Německa, tak z pohledu DPH se jedná o dvě plnění podle úseků:

    - úsek ujetý v ČR - ten je skutečně podle našeho zákona o DPH od daně osvobozen a nezakládá Vám jako příjemci daného plnění žádnou povinnost to nějak vykazovat v přiznání k DPH 

    - úsek ujetý v Německu - u něj je místo plnění v Německu a podle německého zákona se na tento úsek uplatňuje zdanění. Tedy někdo musí odvést v SRN daň podle německých zákonů. Co nevím (skutečně nemáme zahraniční zákony nastudované) je to, kdo je povinen v konkréní zemi daň odést. Jde totiž o to, že v některých státech se osobou povinnou odvést daň stávali příjemci služby (pokud se jednalo oběcně o osoby povinné k dani) - tedy ti se potom museli registrovat k dani v daném státě. No a z toho textu, co píšete, mi není jasné, zda je nyní v Německu systém, že oni odvedou DPH v Německu (tedy zajišťuje to Arriva) a nebo se máte jít registrovat na jejich FU a odvést daň jako příjemci služeb. Prosím na toto se Arrivy zeptejte, pokud to z faktury nebude přímo vyplývat.

    Ke zdanění mezinárodní přepravyv Německu  je například následující odkaz:

    https://www.finanzamt.sachsen.de/preprava-osob-6153.html

     Je tam i odkaz na nějaké povídání právě k povinnostem souvisejícím s přepravou (ale nestudoval jsem to).

    Tento případ tedy neovlivňuje české přiznání, ale je tam náběh k povinnostem v Německu (a jde jen o to, kdo je má splnit). Bohužel to je již téma pro německý zákon o DPH a to je něco, co je mimo naše možnosti řešit.

     

← Novější dotazy

Zobrazit

Hledání v dotazech

Tipy pro práci s dotazy

Acha obec účtuje s.r.o.

Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8

IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091

Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010

Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007

Návrh a tvorba webu