Obec účtuje - Vše o účetnictví obcí

Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

Dotazy

  • Ukončení kabelové televize
    23. 06. 2025

    Dobrý den, ukončujeme vysílání kabelové televize v obci, budu ji vyřazovat z majetku. Zůstatková cena je 0 Kč. Účtování 081/021 ve výši pořizovací ceny, i když zůstanou kabely po celé obci v zemi? Ty už nevyužijeme, ale odstraňovat je nebudeme. Firma nám bude účtovat poplatky za ukončení licence. Prosím, jak zaúčtovat? Děkuji.}

    Pokud není záměr kabely využívat, odpojí se, pak souhlasím s vaším postupem. U ukončení licence máte asi na mysli poplatek za předčasné ukončení, ten by se účtoval v režimu sankce na účet 541 s pol. 5191.

  • Dotace na vybavení MŠ
    23. 06. 2025

    Dobrý den, dostali jsme na vybavení MŠ dotaci z MMR (IROP), výše dotace 90% (85% EU a 5% SR), 7% je nezpůsobilých. Majetek máme zařazený dle vnitřní směrnice. Dotaci k jednotlivým souborům majetku jsem proúčtovala 388/403 DHM a 388/672 DDHM (částky jsou proúčtovány včetně 7%). Na karty majetku DHM jsem do transferu navedla celkovou částku (403 = 90%+7%). V rámci investic jsme získali 3,2 mil. Kč, neinvestice 1,6 mil. Kč. Předpokládám tedy, že na 403 bych měla mít proúčtováno 3,2 mil. Kč a na 672 částku 1,6 mil. Kč. Prosím je moje úvaha správná? Děkuji za odpověď.}

    Rozdělení investiční a neinvestiční dotace by mělo v prvé řadě odpovídat rozdělení od poskytovatele. Zároveň by mělo být v souladu s druhem pořizovaného majetku. V tom máte podle všeho jasno - majetek, který skončil na účtu 022 má dotaci evidovanou na účtu 403 a rozpočítanou na jednotlivé majetkové karty. Majetek na účtu 028 má dotaci na účtu 672. 

    Uvádíte částku 7 %, to máte na mysli asi spíše nepřímou dotaci, než nezpůsobilé výdaje. Nepřímá dotace je neinvestiční - nepřímé výdaje se v její výši značí neinvestičním ÚZ, při příjmu nepřímé dotace se volí neinvestiční položka, zde 4116. Nepřímá dotace se vztahuje k nepřímým výdajům, věcně jsou to výdaje na projektovou dokumentaci, výběrové řízení, administraci dotace apod. Účtování dotace by v takovém případě mělo sledovat účtování těchto výdajů. Správně jste tyto výdaje, které jsou společné pro celý projekt, měli poměrově rozdělit do ceny investičního (022) a neinvestičního (028) majetku. V této logice pak nepřímou dotaci máte tedy rozdělit částečně na účet 403 mezi jednotlivé karty majetku a na účet 672 ve vztahu k majetku, který je na účtu 028.

  • likvidační zůstatek.
    23. 06. 2025

    Dobrý den, v 11/2023 bylo účtováno koupě Hanácký svaz tech. sportů
    021 MD/042 D v hodnotě 210.530,--

    poté v 12/2023 účtováno: ZRUŠENÍ
    042 MD 208.0530,-- /021 D 210.530,--
    549/MD 2.000,--
    042 MD 2.000,--
    042 MD -2.000,--
    následně 1/2024
    021/ MD 042/D 208.530,--
    účtovala kolegyně, popravdě vůbec nechápu.
    Nyní zpráva Advokátní kanceláře: návrh převodu likvidačního zůstatku, který obec obdržela na účet ve výši 124.146,25 Kč. dne 18.6.2025
    jedná se o likvidační zůstatek.
    Mám k dispozici kompletní zprávu. Mohu dodat k upřesnění
    Jedná se o likvidaci spolku}

    Pokud je to spolek, jehož jste nebyli členem, ale jste příjemcem likvidačního zůstatku, protože sídlo bylo ve Vaší obci, tak příjem likvidačního zůstatku zaúčtujte na účet 649 s pol. 2324. 

    Pokud by to ale bylo v situaci, že jste byli členem, dávali tam nějaký členský vklad (který jste měli účtovat jako transfer na účet 572), potom by bylo správnější volit účet 672. 

    Účetní zápis, který uvádíte -na dálku neumím posoudit, jak to s tím souvisí. Prověřila bych majetek na účtu 021 v hodnotě 208 530 Kč, jaký to má vztah se spolkem, ale pokud je to majetek obce, mohlo se dát spolku např. do nájmu nebo do výpůjčky, tak by se s tím nic nedělo. Jestli se to pořídilo pro ně jako dar, tak se to nemělo zařazovat do majetku.

  • přeúčtování energie
    23. 06. 2025

    Dobrý den ,potřebovala bych poradit s přefakturací energie .Obec má na svém pozemku v areálu JZD trafostanici která přešla do vlastnictví obce roku 1991 z vlastnictví ČR. Máme k tomu i dokument, ale nikdo ji dosud do majetku nezaevidoval. Momentálně obec sepsala s EGD smlouvu o odběru jelikož hrozilo, že trafostanici úplně zruší a nebude možné se v areálu již připojit. .Jelikož ji využíval místní podnikatel, který je v exekuci a přestal hradit zálohy .Tento podnikatel přefakturovával energii ještě jednomu podnikateli který má v areálu dřevovýrobu .
    Obec teď bude hradit zálohy a přefakturovávat měsíčně energii podnikateli s dřevovýrobou, který je plátce DPH .
    Obec je také plátce DPH. Jelikož nejsem na obci dlouho potřebuju poradit s náležitostí faktury ,účtováním a DPH. Dále jakým způsobem zařadit do majetku trafostanici-jako věc nalezenou? A k zařazení bude potřeba nějaký znalecký posudek? Nebo jak určit správně cenu tohoto majetku? Doufám že je můj dotaz dostatečně srozumitelný. Děkuji předem}

    Trafostanici zařaďte jako vícenález zápisem 021 MD/ 401 v reprodukční pořizovací ceně - tam bude asi nejlepší poprosit nějakého technika z oboru energetiky, aby odhadl její aktuální hodnotu. Znalecký posudek by byl zbytečně drahý.

    Ohledně přeúčtování elektřiny s DPH Vás odkáži na videa, najdete tam aplikační excel soubor s možnými variantami účetních postupů.

    https://www.obecuctuje.cz/videa/63

    Zálohy, které budete hradit dodavateli budete účtovat klasicky 314/231, odpočet si můžete uplatnit ze záloh, nebo pak při vyúčtování. Zálohy od podnikatele budete vybírat měsíčně 231/324 a 343 (zde musí být odvod hned z přijaté úplaty).

    Při vyúčtování od dodavatele provedete vyúčtování s odběratelem (podnikatelem). Musíte se rozhodnout, jestli budete přefakturaci účtovat rozvahově nebo výsledkově, viz účetní postupy ve videu. 

  • nová klimatizace
    23. 06. 2025

    V budově našeho úřadu máme zabudovanou klimatizaci s centrální jednotkou a jednotlivými jednotkami v kancelářích. Budovu máme v majetku jako celek, před několika lety jsme ji koupili od předchozího majitele. Stávající klimatizace dosloužila a budeme ji nahrazovat novou, ale s jiným řešením. Každá vnitřní jednotka bude samostatná a bude mít svou řídící jednotku zvenku na budově. Jakým způsobem mám novou klimatizaci účtovat? Jako opravu nebo jako technické zhodnocení? Cenu té původní neznám.}

    Účtujte o technickém zhodnocení budovy. Sama uvádíte, že bude jiné řešení, tzn. jiné technické parametry, takže argument tam bude. Ve své podstatě to bude možná i kompletní obnova, pokud se původní kompletně vymění. Starou klimatizaci neřešte, v podobných případech neřešíme vyřazení části stavby s argumentem nízké ZC, zde i chybějící informace. Výjimečně u TZ uvažujeme s tím, že starou část stavby vyřadíme, pokud se např. krátce po realizaci změní záměr. Znám případ, kdy pořídili v budově úřadu nové plynové topení, pak vyhodnitili, že je provoz moc nákladný, po třech letech to odstranili a řešili nový způsob vytápění, tam pak má logiku, že se původní vytápění ve zbývající ZC vyřadí. 

    A pokud jde o to, jestli klimatizaci považovat za součást stavby nebo samostatnou věc, tak právní = účetní řešení odpovídá tomu, že do ceny stavby patří. Takže je zde správný rozhodovací mechanismus oprava nebo TZ.  Kontroly se někdy odvolávají na pokyn GFŘ, ale ten slouží pro daňové účely, takže nevidím důvod, proč se jen z důvodu "tradičních", ale nesprávných postupů toho držet. Je pravda, že pak by správně mělo být nastaveno komponentní odpisování, protože technologie má odlišnou životnost od stavební části, ale to programy často neumí a upřímně neznám nikoho, kdo by to v praxi dělal. Tak to jen takový komplexní náhled na celou situaci.

  • Prodej člunu
    23. 06. 2025

    Obec v minulých letech vyřadila člun.
    Ten nyní prodala na základě kupní smlouvy. Jak mám účtovat o prodeji již vyřazeného majetku.}

    Účtuje se jako o prodeji materiálu - předpis 311/644, příjem 231/311, pol. 2310. Pokud se fyzicky nezlikvidoval, tak jeho vyřazení asi bylo předčasné, případně se po vyřazení eviduje na skladě, když je již "nepoužitelný" a je záměr nabídnout ho k prodeji např. v logice na náhradní díly. Odhaduji, že neměl být vyřazen, ale to už zpětně neřešte a účtujte teď jen výnos a příjem z prodeje (když jej nemáte už tedy ani na skladě). 

  • Rozúčtování energie
    20. 06. 2025

    Dobrý den, obec vystavila nájemci fakturu na spotřebovanou energii za první čtvrtletí tohoto roku s tímto účtováním 311 MD/602 D, 231 D 5154 mínusem, 311 D. Lze toto účtování opravit tak aby bylo účtováno přes rozvahové účty. Další období, do doby než dojde vyúčtování, by nájemce platil zálohy.}

    Účtování rozvahově znamená, že byste příjem zálohy od nájemníka účtovala přes účet záloh 324, proti pol. 2111 a při vyúčtování od dodavatele použila účet 311 místo 502. 

    Účtování:

    - zálohu dodavateli energie:  314 MD / 321 D.

    - ke konci roku se neúčtuje o dohadné položce 502 MD / 389 D.

    - zaplacené zálohy od nájemce 231 MD pol. 2111 / 324 D. 

    - vyúčtování od dodavatele (skutečná spotřeba) 311 MD / 321 D

    - zúčtování záloh od nájemníka: 324 MD / 311 D

    - příjem nedoplatku od nájemníka: 231 MD pol. 2111 / 311 D

    - účtování přeplatku od nájemníka: 324 MD / 231 D pol. 5909 

    Určite lze účtování v tomto roce opravit a začít účtovat vše tento rok rozvahově. 

    Jenom malá poznámka k účtování výsledkově. Píšete o účtu 602 a mínusové pol. 5154. Pokud to máte takto měla byste místo účtu 602 snížit spíše účet 502. Pokud byste chtěla účtovat o účtu 602, je vhodnější pol. 2111. 

  • Obchodní majetek
    20. 06. 2025

    Obchodní majetek
    1. Máme budovu městské haly sloužící ke kulturním a sportovním akcím obce, dále škole a spolkům formou výpůjčky. Součástí budovy je i restaurace pronajatá plátci, dále kancelář pronajata plátci.
    Pokud budovu vedeme jako obchodní majetek, je možné vést některý drobný dlouhodobý majetek v této budově mimo majetek obchodní?
    Např. nově nakoupené židle a stoly na kulturní akce, odpočet DPH při nákupu nebyl. Vzhledem k podmínkám dotace židle a stoly nesmí být pronajímány, je možné pořádat kulturní akce obce se vstupným (nejsou používány v restauraci).
    2. Budovu radnice nezařadíme do obchodního majetku, je možné např. kopírovací stroj (při pořízení nebyl uplatněn odpočet) ponechat mimo obchodní majetek, i když někdy kopíruji lidem za úplatu. DPH za kopírování odvádíme.
    Děkuji za odpověď.}

    O každé věci se rozhodujete samozřejmě samostatně. Takže pokud do obchodního majetku zařadíte budovu, neznamená to, že musíte zařadit do obchodního maetku všechny movité věci, které se v ní nacházejí.

    U těch stolků a židlí - pokud by byly výhradně používány ke kulturním akcím se vstupným, tak je to výhradní užívání k ekonomické činnosti (byť osvobozené od DPH bez nároku na odpočet) a do obchodního majetku je podle mého názoru máte dát. Pokud je to ale jak na akce zpoplatněné, tak i zdarma, znamená to využití jak pro ekonomicko tak i neekonomicko činnost a můžete klidně zvolit, že nebudou v obchodním majetku.

    Kopírka - pokud by to bylo výhradně jen ke kopírování pro veřejnost za peníze - potom by to bylo výhradně k ekonomické činnosti a do obchodního majek by to přijít mělo. Pokud je to ale obecně k činnosti úřadu + se ještě kopíruje za peníze pro veřejnost, tak je to ba Vašem rozhodnutí, zda to do obchodního majetku dáte či nikoliv.

     

  • Hřbitov
    20. 06. 2025

    Čekáme na rozhodnutí o dotaci z IROPU na obnovu hřbitova. Jedná se o inv. dotaci. Máme rozpočet, kde jsou zahrnuty jak stavební práce (nový chodník, oprava stávajícího chodníku, úprava vjezdu, hřbitovní zdi aj), ale i úprava travnatého terénu mezi hroby, výsadba 36 ks stromů, lavičky. Hřbitov je veden jako jeden celek, ale terénní práce a výsadba dalších 14 ks stromů bude probíhat i za hřbitovní zdí tedy za uzavřeným celkem. Firma nám chce vystavit jednu fa na vše. Lze považovat celou akci za TS ke hřbitovu ( z laviček lze udělat soubor), nevíme jak s tou zelení jak uvnitř hřbitova a vně hřbitova, zdali to není bráno jako služba.}

    Budete muset vycházet z toho, že máte investiční dotaci a musíte splnit jejich podmínky. 

    Žádný předpis vám nenařizuje, jak povedete hřbitov, respektive jako jeden celek nebo jednotlivé drobné stavby. Je dobré, pokud ho vedete jako jeden celek na kartu majetku rozepsat z čeho se ten celek skládá a k tomu mít doložené PC jednotlivých položek. Je samozřejmě lepší z hlediska evidence evidovat jednotlivé drobné stavby samostatně. Ale nevím zda budete schopni to rozdělit.

    Z laviček samozřejmě soubor můžete udělat, pokud budou i pevně spojené se zemí, lze je evidovat jako drobnou samostatnou stavbu. Pokusila bych se oddělit i tu hřbitovní zeď.

    Z krajinných prvků typu park lze majektově vytvořit jednu stavbu, pokud převažuje stavební část (mlatové cesty s obrubníky, chodníky, terénní úpravy), pokud převažuje zeleň, pak to lze identifikovat majetkově jako TZ pozemku na účet 029. Pokud jsou stromy rozsázené různě podél hřbitova, vypadá to, že ze zeleně vznikl koncepční celek, pokud ano pak bych volila spíše tu stavbu než TZ pozemku.

    Jenom malá poznámka, píšete o opravě stávajícího chodníku. Mělo by se jednat o TZ (např. změna parametrů, a tak) protože žádáte o investiční dotaci. 

  • Kamerový systém
    20. 06. 2025

    Prosím o upřesnění dvou oblastí ohledně kamerového systému.
    1) Může být chápáno jako jeden kamerový systém, když centrální řízení a ovládání celého systému je v budově úřadu a na jiných budovách ve vlastnictví města jsou umístěny pouze kamery?
    2) Je správně, když při montáži kamerového systému jsou použity pouze kabely, které jsou ukládány do stávajících lišt a nedojde k žádnému budovány nových rozvodů, jsou náklady na tyto kabely zahrnuty do ceny kamerového systému a není uvažováno o TZ?}

    1) Kamerový systém je vhodnější zavést do majetku jako soubor. Tento postup máme předpisy umožněn. V majetku to bude jedna karta, ale rozdělíte jí na jednotlivé věci. Rozhoduje ocenění souboru jako celku, když je nad 40 tis. Kč, patří na účet 022, i když jednotlivé věci v souboru jsou v ocenění pod 40 tis. Kč. A odepisuje se jako jedna majetková položka. Ohledně rozdělení na jednotlivé věci se raději poraďte i s někým technicky zdatnějším. Každopádně zařaďte do souboru jako jednotlivé věci jednotlivé kamery podle umístění. Do ceny kamer patří i vedlejší náklady a rozpočítávají se mezi jednotlivé položky souboru.

    2) Tradičně se postupuje dle daňového pokynu, kdy samotné zařízení se účtuje jako samostatná věc, rozvody k němu jako součást stavby. V poslední době ale dochází už i k případům, kdy se rozvody dají do ceny věci. Můžete to případně nechat i v ceně stavby jako TZ, z účetního hlediska by to nemohlo být vytknuto, ale kontroly ještě stále spíše vychází z daňového pokynu i pro účetní řešení, na druhou stranu máme zvážit i účel a funkci budovy a v dnešní době je z tohoto hlediska zabazpečení asi nutné všude, kde je nějaký významnější majetek. Ve vašem případě bych klidně dala tyto kabely jakou součást kamerového systému. 

  • přeúčtování elektřiny - DPH
    20. 06. 2025

    Máme uzavřenou smlouvu o umístění zařízení veřejné komunikační sítě (internet) na obecní budově (DPS). "Nájem" fakturujeme 1x ročně s DPH, nyní nově máme 1x ročně fakturovat i náklady na spotřebovanou elektřinu dle odpočtového elektroměru. Cenu máme stanovit násobkem průměrné ceny (určené podílem celkových nákladů na nákup elektřiny v daném roce na odběrném místě a celkového množství odebrané elektřiny) a množství elektřiny poskytnuté nájemci. Jaké máme možnosti ve vztahu k odpočtu DPH a následné "přefakturaci" s DPH, když na odběrném místě máme měsíční fakturaci a já předem nevím, jaká spotřeba za rok bude, abych z každé faktury uplatnila odpočet. Myslím si, že nejjednodušší bude nájemci fakturovat spotřebu s DPH (jde o 12 tis.) a DPH nerozepisovat, tj. on bude bez možnosti odpočtu.... A ještě jeden malý dotaz - připravujeme výstavbu dvou bytových domů. Ještě není rozhodnuto, jestli bude stavět přímo obec, nebo projekt vč. stavebního povolení prodá developerovi. Dostávám faktury, na kterých si dodavatelé účtují 21 % DPH. Domnívám se, že bez ohledu na to, jaký bude další vývoj, by měla být sazba 12 % (projekt, studie, ...). Moc děkuji za odpovědi.}

    Začnu od toho jednodušího - sazba 12 % se aplikuje pouze na stavební a montážní práce při výstavbě bytového domu. Všechny ostatní práce (studie, projektant, geodet, stavební dozor, autorský dozor ....) jsou v sazbě 21 %, byť se jedná o výstavbu bytového domu.

    U toho prvního případu - tak jak to popisuete je to obecně možné, nicméně výsledkem bude to, že si poskytovatel interntu nebude moci daň odečíst a prodraží se mu to. Být na jeho místě, tak tento postup rozporuji a snažím se dosáhnout toho, že budete fakturovat základ daně + daň. Tím by samozřejmě na Vaší straně vznikal nárok na odpočet daně. Klidně to můžete udělat i tak, že si průběžně odpočet neuplatňujete a doplaníte si ho podle toho, kolik vyfakturujete (takže pokud byste například vystavovali fakturu na 10 000 Kč + 2100 Kč DPH, tak bych si douplanil odpočet 2100 Kč - můžete to klidně vztáhnout celé k poslední faktuře od dodavatele, kterou budete mít k dispozici - pokud by byla vyšší než ta částka, kterou fakturujete ...).  Případně někdo to dělá jen interním dokladem a dá to v KH do plnění v B.3. - o sice není evidenčně správně, ale nikoho tím nepoškodíte.

  • Územní plán
    19. 06. 2025

    Dne 4. 4. 2025 nabyl účinnosti nový Územní plán obce v hodnotě 263.780,-Kč, zařadím ke dni účinnosti do majetku zápisem 019/041. V majetku máme ale starý územní plán z 1.9.2009 v hodnotě 275.472,-Kč. Byla na něj dotace 137.736,-Kč, v majetku rozpuštěno 103.730,-Kč a nerozpuštěno 34.006,-Kč.
    Můj dotaz zní, jak vyřadit starý územní plán když ještě zbývá rozpustit za roky 2025 – 2029 ( 4x 6.802,-Kč a poslední rok 2029 6.798,-Kč) ……. 401/019 ??? Nevím si rady. Předem moc děkuji za podrobné zaúčtování.}

    Starý územní plán tedy pozbyl platnosti?? Pořídili jste nový?? A nejednalo se o změnu původního?? Omlouvám se, pouze ujasňuji Vaši situaci.

    Jenom obecně k územnímu plánu. Podle stavebního zákona rozlišujeme tři pojmy:

    - zpřesnění ÚP, jedná se o službu a toto upřesnění se platí z provozních prostředků,

    - aktualizace ÚP - z důvodu rozsahu změn stávajícího ÚP bylo rozhodnuto, že bude pořízen zcela nový ÚP a stávající bude vyřazen,

    - rozšíření ÚP - jedná se o pořízení dlouhodobého nehmotného majetku (územní plán dle názoru MF splňuje i definici aktiva podle mezinárodních účetních standardů pro veřejný sektor) a původní ÚP zůstává nadále v platnosti.

    Pokud jste tedy v režimu aktualizace ÚP, vznikl nový a starý se vyřazuje, tak účetní zápisy pro toto vyřazení jsou následující:

    - doúčtování oprávek 551 MD / 079 D ve výši ZC

    - vyřazení ÚP 079 MD / 019 D ve výši PC

    Vy k tomu máte ještě dotaci, takže byste zbytek nerozpuštěné dotace měla "dorozpustit" zápisem 403 MD / 672 D. 

  • Výměna topných kanálů
    19. 06. 2025

    V letošním roce dojde k výměně topných kanálů v sídlišti za 7 mil. Kč. V rámci sestavování rozpočtu jsem, dle informací, narozpočtovala akci na p.5171. Nyní si nejsem jistá, zda je položka správně. Topné kanály máme v majetku z roku 1994 za 350 tis. Kč. Firma podotkla, že staré tam asi nechá a vedle povede úplně nové. Nemělo by se jednat o investici?}

    V první řadě, byste měli správně určit o co se skutečně jedná. Takto od stolu je to těžké. Oprava definicí znamená, odstranění účinků částečného fyzického opotřebení nebo poškození za účelem uvedení věci do provozuschopného stavu. Můžou se použít i jiné než původní materiály, díly, součásti nebo technologie, pokud tím nedojde k TZ. Naopak za TZ se považuje takový zásah do majetku, který rozšíří technické parametry (např. rozměr, zlepšení, ...) nebo změnu účelu majetku. 

    Píšete, že staré kanály zůstanou a vytvoří se nové, které povedou vedle. A ty staré asi zůstanou a nějak se např. zaslepí a nebudou se využívat. Předpokládám, že se nebudou likvidovat. Tak jak to popisujete to nevypadá na opravu původních kanálů, ale vytvoření nových mimo původní. Otázkou zůstává, zda to brát jako TZ původních nebo být inovativní a zařadit to jako novou stavbu. Ale jak jsem psala výše, od stolu se to těžko posuzuje, také nejsme žádní technici. Zkuste si k tomu zjistit více informací o co se skutečně jedná a podle toho a výše popsaných definic bych k tomu přistupovala. 

    Prvotně chci říci, že z hlediska cenové regulace tepla tady většinou dává smysl dát to jako investici. Pokud toto totiž dáte jako opravu, tak při tomto finančním objemu to nikdy nejste schopni do ceny tepla dostat. Pokud je to investice - dostanete to tam přes odpisy. Pokud se jedná o diskusi zda oprava nebo investice, je skutečně potřeba posoudit souvislosti - za mne by to správně měla být spíše investice - kanály se budují nové a staré se již nebudou využívat. navíc pozor na rozhodnutí NSS 8 Afs 4 /2012 (topné kanály Havířov) - řešila se tam třeba otázka změny světlosti potrubí, izolační vlastnosti, výměna systému ze 4 trubky na dvoutrubku... - vyhodnoceno jako TZ. Doporučuji projít a zvážit.
    https://vyhledavac.nssoud.cz/DokumentOriginal/Text/624280
    Očekával bych, že nakonec skončíme v režimu "investice"

  • Dlouhodobý majetek
    19. 06. 2025

    Dobrý den,
    městská část uzavřela smlouvu s developerskou společností. Městská část poskytla pozemky v odhadní ceně cca. 14 mil. bez DPH a developer jako protihodnotu poskytne městské části bytové jednotky v odhadní ceně cca. 152 mil. bez DPH, vše bezplatně. Vzhledem k tomu, že z daných operací musí obě strany odvést DPH, budou vystaveny faktury a odvedeno DPH. Před zahájením stavby poskytla městská část společnosti právo stavby, za které byl předepisován nájem a odváděno DPH, také bezúplatně celkem v hodnotě cca 300 tis. Kč. Právo stavby bylo zrušeno a předmětné pozemky byly společnosti předány v 05/2025. Byty budou dokončeny a předávány v roce 2026. Jak se s tím vypořádat účetně? Jedná se o směnu? Jak vyrovnat 321, když pro vzájemný zápočet máme na 311 pouze nižší částku, než bude na účtu 321 a nedojde k peněžnímu plnění? V současné době evidujeme na účtu 311 300 tis. Kč a 14 mil. Kč. Pozemky byly přeceněny na reálnou hodnotu, tj. 14 mil. Kč a vyvedeny.
    Dále městská část uzavřela s developerskou společností kupní smlouvu na pozemek včetně parkové úpravy a herních prvků za smluvní cenu 2000,00 Kč s DPH celkem. V jakých cenách zavést na majetkové účty (031, 022, 028)?}

    Omlouvám se, ale tento typ dotazu č. 1 je spíše na zakázku. Takto od stolu, aniž bychom viděli smlouvy se opravdu těžko odpovídá. Trochu se v tom ztrácím a obávám se, že nedokážu ani všeobecně odpovědět. Tak pokud byste měla zájem přes stránky obec účtuje si můžete zažádat o zakázku, ke které můžete vložit všechny potřebné podklady.

    K otázce 2) 

    V případě koupě se jedná o úplatný převod, v souladu s předpisy oceňujeme majetek v takovém případě pořizovací cenou. Měla byste použít cenu ze smlouvy, nemůže to být vytknuto. Cenu uvedenou ve smlouvě byste měla poměrově rozpočítat na jednotlivé položky. Je vhodné mít k dispozici nějaké skutečné ceny a vypomoct si s nimi při rozdělování.

    Někdy se stává, že se hradí symbolická kupní ceny, i tak platí dle předpisů oceňovací koncept pořizovací cenou, ocenění skutečnou hodnotou (i když třeba hodně neodpovídá kupní ceně) je odchylka od metody a musí se popsat do přílohy závěrky. Tuto odchylku od účetní metody musí nařídit vedení městské části. Má to své výhody (věrněji oceněný majetek), ale i nevýhody (náklady na reprodukci). Nevím, o jak významnou částku se jedná. Co je pro vás významná částka, kterou byste měli mít určenou ve vnitřní směrnici. Je to pouze na rozhodnutí města. Jak jsem psala výše, pokuď zařadíte v ceně uvedené ve smlouvě nic nezkazíte (i v důsledku méně starostí a náklady z odpisů budou odpovídat celkově uhrazenému).

  • Vratka dotace z minulého roku na základě ZVA
    19. 06. 2025

    V roce 2024 jsme obdrželi dotaci 510 tis. Kč od Středočeského kraje, mám na účtu 403. Nyní došlo k závěrečnému vyhodnocení, vzhledem k nižším vysoutěženým nákladům na realizaci máme vratku 45 tis. Kč. Majetek je zařazený do užívání v 5/2025, dotace je na kartě v plné výši. ZVA je v 6/2025. Jak se zaúčtováním? Kraj potvrdil §6402, p. 5366 a ÚZ.}

    Podle vámi uvedené položky 5366 se tedy jedná o výdaj z finančního vypořádání dotace s krajem.

    Pokud máte zařazen majetek v užívání a dotace je po vypořádání, tak kdybychom se měli držet účetních předpisů, tak necháte dotaci na účtu 403 v původní výši, nadále jí budete z této výše rozpouštět a vratku zaúčtujete na účet 672. Vratka není v nějaké významnější částce. Na kartě majetku necháte také původní výši dotace, jen do informací uvedete poznámku o vratce. Vratku předepíšete zápisem 672 MD/ 347 D a uhradíte 347 MD/ 231 D. 

    Nezmiňujete se při zařazení do majetku o účtování o dohadné položce. Je ale možné, že jste dohadu účtovali chybně - možná jste o nižších vysoutěžených nákladech na realizaci věděli již k datu účtování dohady, pak předpisy umožňují účtovat to jako korekci účtu 403.

    To znamená, že byste snížila zápis dohady 388 MD / 403 D právě o tu vratku, opravila i výši dotace na kartě majetku a ZVA už zúčtovala se správnou výší dotace. Předpis ZVA 348 MD / 388 D. Předpokládám, že jste obdrželi fin. prostředky před ZVA a že příjem fin. prostředků máte zaúčtované na záloze (231 MD / 374 D) a zúčtovali byste zálohu 374 MD / 348 D ve výši dotace a vratku dotace byste účtovala 374 MD / 231 D. 

← Novější dotazy

Zobrazit

Hledání v dotazech

Tipy pro práci s dotazy

Acha obec účtuje s.r.o.

Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8

IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091

Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010

Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007

Návrh a tvorba webu