Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 6 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.
Obcí protéká potok, který není v majetku obce (majitel povodí). Potok potřebujeme vyčistit (nános), běžná údržba (nebude se zpevňovat), 250.000Kč. Povolení od majitele máme. Jak účtovat? Mám to brát jako transfer (smlouva nemáme) 572/231 2333 5219, nebo 549/231 2333 5909. Nebo ošetřit smlouvou?
Máte povolení majitele vyčistit potok, což bych účtovala jako běžnou údržbu - provozní náklad ve vztahu k cizímu majetku, tak jak píšete, pol. 5909 a účet 549. Co se týká smlouvy, pokud máte písemné povolení, tak je smlouva zbytečná. Důležité je mít s majitelem v rámci povolení nadefinováno, jaké zásahy může obec provést a to pak ve výsledku nahrazuje nějaké další smluvní ujednání.
O transfer se v tomto případě nejedná. Vy uhradíte finanční prostředky přímo dodavateli (zajistíte dané práce svým jménem a na svůj účet), nepřispíváte majiteli potoka.
Město bude opravovat staré chodníky po přeložce ČEZu, ten sice chodníky opravil, ale na hlavní ulici to nevypadá nejlépe. Proto chce město chodníky znovu položit a sjednotit. Je tu problém, že určité části chodníky patří FO, které buď souhlasí nebo nesouhlasí s prodejem pozemku. Ti co souhlasí – tam asi žádný problém není, pozemek se odkoupí a převede na město, ti co nesouhlasí s prodejem nabízí příspěvek na opravu chodníku. S nimi uzavřeme darovací smlouvu na opravu chodníku a zároveň musíme uzavřít věcné břemeno na chodník nebo právo stavby? Co když někdo nebude souhlasit s prodejem ani s darem ani s VB? Lze tuto část výměny chodníku provést? Jak zaúčtuji? Na prodej pozemku musím mít znalecký pozemek nebo cenu určí zastupitelé? Část chodníku mám v majetku, budu muset staré chodníky vyřadit a napořídit místo toho jako stavbu tyto nové a jak s tou částí která nebude patřit městu?
Začnu od konce. Nejdříve píšete, že se jedná o opravu. Ke konci dotazu se zmiňujete, že staré chodníky budete muset vyřadit.
Nejdříve by si chtělo ujasnit, o co se vlastně bude jednat. Zda o opravu, rekonstrukci (TZ) či nové chodníky.
Definicí opravy je odstranění fyzického opotřebení nebo poškození za účelem uvedení do předchozího nebo provozuschopného stavu. Rekonstrukce (TZ) chodníku je zásadní stavební úprava stávajícího chodníku, která přináší novou kvalitu a výrazně vyšší užitné hodnoty, nejen pouhou opravu poškození. Může zahrnovat změnu dispozice, vylepšení bezpečnosti pěších, bezbariérové úpravy, či modernizaci povrchu, což přesahuje rámec běžné údržby. Nebo se stávající chodníky úplně odstraní a místo nich se udělají nové.
A podle toho také budete účtovat, buď o opravě, pol.5171 a účet 511. Pozor PD k opravě se účtuje na pol. 5169 a účet 518. Nebo o rekonstrukci či novém chodníku, pol. 6121 a účet 042. V případě nového chodníku, byste ten starý měla vyřadit, zde asi klasicky likvidací, pokud se budou vyřazovat z důvodu nevyhovujícího stavu.
Evidence chodníků, tak ty se vedou odděleně od pozemku, jako stavby na účtu 021 - odděleně dle jednotlivých úseků. Jak píšete, měli byste si to smluvně ošetřit, kdo je majitel chodníku a popřípadě mít souhlas vlastníka pozemku, např. tím VB, právem stavby, popřípadě odkoupením pozemku. Nevím, jak bylo ošetřeno u původních chodníků, nebo jestli se neřešilo, nebo se teď jde jinou trasou.
Co se týká odkupu pozemků, není nutné zpracovávat posudek. Cenu si můžete určit jako cenu v místě a čase obvyklou (tzv. RPC), se kterou budou obě strany souhlasit. V zákoně o obcích (§ 39 odst. 2) se sice hovoří o tom, že obec musí zdůvodnit odchylku při úplatném převodu majetku, nicmeně dle metodiky MV by se i u nabývaní majetku měla případně zdůvodnit odchylka od ceny obvyklé - proč případně kupujete za vyšší cenu, než je cena obvyklá.
V případě příspěvku na chodník od majitele pozemku je nutné mít sepsanou smlouvu, kde si definujete na co příspívá a jakou formou, kdo je majitelem chodníku apod.
Účtování příspěvku na chodník obecně - jak jsem psala výše je nutné si ujasnit o co se jedná (oprava, rekonstrukce,..) a zároveň si definovat pojem příspěvek - dar (jak se zmiňujete). Příspěvek na opravu ve formě daru, byste účtovala jako neinvestiční by se účtoval jako příjem na pol. 2321, par. 2219 a účet 672. Příspěvek na rekonstrukci či nový chodník opět ve formě daru, na pol. 3122 a účet 403. Při zařazení chodníku do majetku výši investičního příspěvku zapíšete na kartu majetku a začnete rozpouštět do výnosů spolu s odpisy.
Chtělo by to ale právně promyslet - když pozemek neprodají, tak je právní otázkou, zda obec může být vlastníkem chodníku, i když nebude zřízeno s vlastníkem pozemku jeho umístění. Není to jednoduché téma a záleží na technickém provedení chodníku, viz například judikát Ústavního soudu:
https://zpravy.ckait.cz/vydani/2019-04/je-chodnik-soucasti-pozemku/
Tak si myslím, že byste si to měli spíše ošetřit s právníkem, než s námi, kteří můžeme poradit jen účetně a účetní postup by měl reflektovat ten právní (správně zvolený).
Když to shrnu: Pokud byste měli stavět chodník na cizím pozemku, je to o posuzení, jestli takovou stavbu je obec oprávněna evidovat v majetku a jak je to nutné ošetřit (min. asi souhlas vlastníka s umístěním chodníku na jeho pozemku). Podrobnosti už jsou opravdu spíše na právníka.
V budově muzea máme byt pro průvodkyni. V bytě budeme opravovat koupelnu a WC, jsme plátci DPH, jakou sazbu DPH použijeme v režimu PDP? Rozloha bytu tvoří přibližně 1/4 z celé budovy.
Sice tady nesplníte, že je to bytový/rodinný dům, nicméně práce jsou prováděny přímo v bytě (dikcí ZDPH v obytném prostoru), a proto by se aplikovala sazba DPH ve výši 12 %. A použijte režim PDP.
Poskytli jsme ZŠ investiční příspěvek "bez vypořádání" ve výši 5,5mil.Kč na sanaci budovy, následně uzavřena SOD za 4,5 mil.Kč, za tuto cenu i zhotoveno. Nyní, ke konci roku by škola potřebovala navýšit příspěvek na provoz o 900 tis.Kč.
1. Má nám ZŠ 900 tis.Kč vrátit, a my jim je obratem pošleme zpět v rámci příspěvku na provoz? S tím, že jim můžeme zbývajících 100 tis.Kč ponechat v Investičním fondu? (v rozpočtu bychom ponížili POL 6351 vzhledem k vratce v běžném roce)
2. Nebo máme nařídit odvod z fondu investic ve výši 900 tis.Kč a poté poslat zpět příspěvkem na provoz? (do rozpočtu bychom přijali s POL 2122)
3. Nebo lze provést účetně, změnu/převod z investičního příspěvku na provozní, aniž by došlo k převodu finanční částky? Pokud by ZŠ nepotřebovala navýšit příspěvek na provoz, zůstala by jim zbývající částka v IF.
Můžu poprosit o pomoc s účtováním na straně obce i PO, dle Vámi doporučené varianty?
K těm jednotlivým variantám:
- to co popisujete ve VAR 1 určitě můžete - byť na začátku nebyla definována povinnost vypořádání, tak si myslím, že lze rozhodnout (zde asi logicky po dohodě s PO), že se příspěvek snižuje a mají Vám jeho část vrátit. Pokud řeknete, že to bude 900 tis. Kč - je to OK. Těch 100 tis. Kč jim klidně nechte - s tím není problém. Potom bych skutečně minusoval 6351.
- varianta nařízení odvodu (VAR 2) - také možná. Z nějakého logického pohledu mi přijde logičtější ta VAR 1, ale ani této bych se nebránil.
Zaúčtování obou variant podle mne shodné:
u PO - MD 401/Dal 349 a odeslání peněz - MD 349/Dal 241 a MD 416/Dal 401
u obce - MD 348/Dal 401 a inkaso MD 231/Dal 348.
Varianty se budu lišit jen v té položce na straně obce.
Samozřejmě v obou variantách zasahujeme do rozpočtu - předpokládám, že to jsou změny, které budou na Zastupitelstvu.
U té třetí varianty - ona vypadá lákavě - jen by se to fakticky přehodilo u PO ze 416 na 672 a u zřizovatele 572/401 (to jsem udělal zrychlené zápisy - ale toto by byl jejich výsledek). Hlavní problém za mne ale je v tom, že jak půjdeme do zápočtu a nepotečou peníze, tak se dostaneme do problému, že MF nechce promítat zápočty do rozpočtu. Vy ale změníte ukazatele (poskytnutý provozní příspěvek....) a bylo by fajn (a i fér třeba pro zastupitele, občany), aby to v rozpočtu a jeho plnění bylo vidět. Takže na Vašem místě bych volil buď VAR 1 nabo VAR 2 - aby to bylo skutečně transparentní.
MF zápočty v RS promítat nechce, lze aplikovat výjimku z hlediska vypovídací schopnosti výkazu, ale raději radíme se zápočty v RS netrápit, když je MF nechce, tak je prostě neřešit s tím, že pak nemůže nikdo ani napadnout nepřesnost výkazu. Tzn. i třetí varianta je možná a ve výsledku by pak byl zkreslený výkaz Fin 2-12 M, ale to, že budou ve skutečnosti jiné výše investičního/neinvestičního příspěvku mi přijde jako menší zlo pro uživatele, než kdyby tam nebyl příspěvek zachycen vůbec, tzn. i tato varianta, byť z naší strany nejméně doporučovaná, je obecně akceptovatelná.
Městem zřízená příspěvková organizace Školní jídelna roky zajišťovala stravování i dětem z MŠ v sousední obci. Mzdové náklady školní jídelna na přípravu stravy i těchto dětí dostávala od státu v rámci přímých nákladů na vzdělání. Režijní náklady hradila Školní jídelně sousední obec na základě smlouvy o zajištění stravování.
Naše město (z důvodu špatné a stále se zhoršující personální situace ve Školní jídelně) pronajalo prostory školní jídelny soukromé školské osobě. Většinu režijních nákladů hradí nyní dodavatelům přímo město. Sousední obec má uzavřenu smlouvu s novým provozovatelem školní jídelny o poskytování stravování a s městem by měla uzavřít smlouvu o úhradě režijních nákladů na toto stravování. Jedná se o částku cca 50 tis. Kč ročně.
Nedokáži se zorientovat v tom, o co se vlastně mezi našimi obcemi jedná. Je to spolupráce mezi obcemi a tedy transfer, nebo poskytnutí služby? Budu sousední obci fakturovat s DPH, nebo se ještě vejdeme do školního stravování a tedy osvobození?
Co je mi jasné - nevejdeme se do osvobození. Nemůžeme říkat, že Vaše Město poskytuje služby podle § 57 ZDPH (nejste v registru škol...) - na to není podle mého názoru prostor. Buď skončíme v rozhodnutí, že to není vůbec předmětem daně (že neposkytujete faktické plnění), nebo skončíme v režimu "zdanit".
Teď k tomu charakteru plnění - uvádíte, že to nyní pronajímáte. Takže normální logika by byla o tom, že skutečně vybíráte nájemné (které bude odpovídat reálně vzniklým nákladům), no a ta školská osoba bude tento náklad na nájemné promítat do částky, kterou bude ona fakturovat - tedy i těm ostatním obcím či jimi zřízeným příspěvkovým organizacím, zahrne to do ceny jídla. Tím si myslím, že by se situace vyřešila a sousední obec by Vám takto fakticky přispěla na krytí věcné režie.
Já se ale obávám, že to nyní máte nastaveno tak, že ten nájem je relativně symbolický, Město hradí nejrůznější náklady (na vybavení, opravy, nevím jestli ne náhodou i energie) a potom by chtělo nějak přispět na tyto náklady od sousední obce - byť poskytovatelem stravy je někdo jiný. Já bych to za těchto okolností asi odehrál jako transfer mimo DPH (alespoň zatím). S tím je ale také logicky spojeno to, že není zase nárok na odpočet DPH ...
Nicméně jeví se mi to celé jako ne moc dobře uchopené (ale neznám podrobnosti) - ten provozovatel asi vaří i jiné obědy než školní - pokud většina nákladů zůstane u obce, tak se umožní i těmto cizím stravovat se levněji - tam již ale žádnou refundaci jako obec nedostanete. Ve výsledku byste také při nějakém symbolickém nájmu byli určitě bez odpočtu DPH (i když by byl nájem s DPH) - tak by to ani nemuselo být moc efektivní řešení.
Berte to prosím zajím jen jako myšlenkové pochody - jen odhaduji, jak to asi tak můžete mít nastaveno. Potřeboval bych se k tomu dozvědět více - pokud bychom si chtěli celkově rozebrat to nastavení a pobavit se o tom, jaká varianta by vlastně byla optimální. Ale to již asi jdeme nad rámec běžného dotazu. Co je mi jasné - čím více se v jídelně bude vařit pro někoho jiného než Vaše školy, tím je to potenciálně větší problém. Případně můžeme ještě e-mailem - zdenek@obecuctuje.cz
Můžete mi prosím poradit s účtováním, případně zdaněním dárkových poukázek do obchodního řetězce zaměstnancům? Jedná se o formu vánoční odměny. Hodnota daru á 5tis. Kč.
Předpokládám, že se jedná o dar ze SF a máte to upraveno ve statutu fondu nebo v případě, že nemáte SF veden jako fond, ale je součást rozpočtu, tak je nárok stanoven ve vnitřní směrnici k vyplacení "benefitů" zaměstnancům. Případně se to může schválit jako dar zaměstnancům z rozpočtu i mimo sociální fond.
Dárkové poukázky do obchodních řetězců nejsou osvobozeny. Od 1.1.2024 došlo ke změně a byla zrušena hranice 2 tis. Kč pro osvobození nepeněžních příjmů zaměstnance a tento typ darů se musí zaměstnanci zdanit ve výplatě jako nepeněžní plnění v celkové výši poukázky. Musela by být darována poukázka na některý typ osvobozených darů, viz dokument Benefity zaměstnanců.
Z praxe vím, že programy mezd na dodanění nepeněžního plnění jsou připraveny a automaticky spočítají SP, ZP a daň z částky nepeněžního plnění. V rámci předpisu běžných mezd pouze zaúčtujete vzniklý závazek vůči FÚ, pojištovně a OSSZ a fin. prostředky pošlete, tak jak běžně posíláte z mezd zaměstnanců. Nic navíc účtovat nebudete.
Nákup poukázek účtujte na účet 528, pol. 5499 a např. proti podpisu vydejte zaměstnancům.
Odkaz na zmiňovaný materiál "Benefity zaměstnanců ÚSC a DSO" z 27.1.2025:
https://www.obecuctuje.cz/dokumenty?hledat=benefity&jak=fraze
Kraj zřídil na žádost obce novou autobusovou linku, která slouží pro přepravu dětí do naší ZŠ. Na zakladě uzavřené smlouvy máme kraji uhradit náklady na tuto novou linku ve výši 30 tis. Účtuji 572/231 01 par. 2292 a položka 5323?
Předpokládám, že se jedná o smlouvu k dopravní obslužnosti. Většinou se během roku platí zálohy a v dalším roce se dopravní obslužnost vyúčtuje.
Pokud se zatím jedná o zálohu, tak platbu byste účtovala zápisem na účet 373 MD / 231 D par. 2292 a pol. 5323. RS máte správně. K 31.12. byste měla účtovat o dohadné položce ve výši skutečných nákladů za aktuální rok zápisem 572 MD / 389 D. Poté až proběhne vyúčtování, tak předpis vyúčtování je 389 MD / 349 D a zúčtování zálohy 349 MD / 373 D.
Pokud se ale nejedná o zálohovou platbu, tak byste účtovala rovnou do nákladů na účet 572. Můžete rovnou 572/231, nebo přes "technický" předpis k datu úhrady 572/349. Položka 5323 je odpovídající, pokud je příjemcem dle smlouvy kraj. Obecně volíme položku u poskytnutého transferu dle právní formy příjemce.
Máme dokončené dílo fotovoltaika na 2 obecní budovy. Bude částečně hrazena z dotace ze SFŽP z modernizačního fondu. Rozhodnutí již máme, ještě bude smlouva. Předávací protokol k akci fotovoltaika je ze dne 14.10. 2025, faktura je již vystavena. Musím tedy zařadit do majetku na 021 k 14.10.
Budou ale ještě 2 faktury, které jsou uznatelnými náklady-technický dozor+autorský dozor. Faktury ještě nebyly vystaveny. Jak správně zaúčtovat tyto náklady? 042/389 již k datu zařazení ? Nebo i rovnou zařazení 021/042?
Dotaci rovněž 388/403 již k datu zařazení 14.10.2025?
Ano, pokud máte předané dokončené dílo, není potřeba nějaké povolení z jiných předpisů (např. kolaudace - u FVE to není potřeba) a nejsou vyfakturované všechny náklady, které prokazatelně patří do ceny investice, tak byste k datu zařazení majetku (14.10.2025) měla účtovat dohadnou položku zápisem 042 MD / 389 D právě v té výši nevyfakturovaných nákladů. Tímto zápisem se vám na účet 042 dostanou veškeré náklady, které prokazatelně patří do investice a při uvedení do užívání už zařadíte celou pořizovací cenu investice (včetně nevyfakturovaných nákladů) zápisem 021 MD / 042 D.
Až vám dorazí faktury za dozory, tak budete účtovat předpis faktur zápisem 389 MD / 321 D a platbu už klasickým způsobem 321 MD / 231 D.
Co se týká dotace, v rozhodnutí máte výši dotace, kterou byste měla mít zaúčtovanou na podrozvaze jako podmíněnou pohledávku zápisem 915 (955) MD / 999 D. Pokud má být ještě sepsána smlouva, tak ta většinou upřesňuje výši dotace. Záleží na tom, zda jste z rozhodnutí schopni vyčíst všechny potřebné informace. Na začátku roku 2024 MF vydalo odpověď, že pokud v rozhodnutí je vše podstatné, nemá se čekat na podepsání smlouvy.
U FVE je někdy složitější výpočet konečného nároku, ale značení výdajů se požaduje už od doby rozhodnutí, tzn. k datu zařazení i dohadujte dotaci dle odhadu 388/403, zařaďte jí na kartu majetku a pokud by následně vznikl významnější rozdíl od dohadované výše, lze jako odchylku od metody upravit účet 403 a i dotaci na kartě majetku.
FVE zařaďte jako TZ jednotlivých budov a dotaci rozpočítáte mezi jednotlivé majetkové položky poměrem jejich PC na celkové ceně - a začne se od následujícího měsíce rozpouštět.
Obec uzavřela darovací smlouvu od Olomouckého kraje na výdaje spojené s vybavením JSDH ve výši 10.000,- Kč, účinnost smlouvy 06.11.2025. Peníze budou obci zaslány do 21 dnů od účinnosti smlouvy, zatím nejsou připsány. Použití daru do 31.01.2026. Starosta objednal vybavení pro JSDH dne 07.11.2025, faktura vystavena dne 13.11.2025. Mohu fakturu zaúčtovat ve vztahu k darovací smlouvě, když zatím peněžní dar nebyl připsán na účet. Nebude problém s tím, že vybavení bylo objednáno a faktura vystavena dříve, než byl dar připsán? Byla objednána slaňovací brzda 3 775,- Kč, postroj celotělový 3790,- Kč, Lano 1860,- Kč; zaúčtovala bych pol. 5137. Vak voděodolný 398,- Kč, karabina 2 ks 540,- Kč, smyčka dvojitá 450,- Kč, pol. 5139.Dále bych se chtěla zeptat, zda mohu zásahové obleky cca 24 000,-Kč/ks a zásahové rukavice 2500,-Kč/ks zaúčtovat na pol. 5137, doba použitelnosti delší než 1 rok. Ve směrnici máme stanovenou hranici majetku 028.0100 od 3000-40 000,- Kč; 028.0200 od 500,- do 3000,- Kč. Starosta chce, aby obleky i rukavice byly v majetku.
Výkopové práce z důvodu zaslepení vedlejší větve plyn. řadu (obec bude platit jenom výkopové práce, zaslepení plynu bude platit GasNet) par. 3633 pol. 5171 (či 5169). V majetku je karta-plynofikace obce.
Dotaci máte podle smlouvy přiznanou. Není důležité, že fin. prostředky nedorazily na účet, některé dotace jsou vyplácené ex-post nebo v průběhu dotace poskytnuté jako zálohy. Hlavní je, že ji máte přiznanou na základě smlouvy. Neznám přesné znění dotační smlouvy, ale tento typ dotace bývá určen i na náklady v aktuálním roce, vzniklé i před uzavřením smlouvy. Řídí se aktuálním dotačním programem, který byl vypsán a samozřejmě sepsanou smlouvou. Nejprve vynaložíte výdaje, které v rámci dotace budete uplatňovat a poté se budou tyto výdaje vyúčtovávat s poskytnutou dotací v rámci ZVA (závěrečného vyúčtování).
Co se týká účtování výdajů - DDHM. Je nutné vždy zvážit i životnost a u hasičů se jedná o nákladnější položky většinou i s delší životností a samozřejmě byste se měla řídit i vaší interní směrnicí, jak máte určenu hranici a co považujete za DDHM a co ne. Souhlasím s tím, jak jste si to rozepsala, pol. 5137 - brda, postroj a lano. Lano je pod 3 tis. Kč, ale splňuje vaše pravidla pro analytiku 0200 (nad 500 Kč)? Zbytek materiál, pol. 5139. Tam je z hlediska zachycení majetku kvůli dotaci případně možná evidence na účtu 902.
K datu přiznání dotace se dělá zápis ve výši dotace do podrozvahy 915/999.
Přijetí dotace před vypořádáním je záloha - 231/374 a zároveň ve výši zálohy odúčtujete z podrozvahy 999/915.
K datu vypořádání, pokud proběhne letos (je možné, že to do účetní závěrky stihnete), zaúčtujete předpis 348/672 a zálohu zúčtujete 374/348. Účet 672 protože předpokládám, že se jedná o neinvestiční dotaci, nejen k výši přiznané dotace, ale i vůči neinvestičním výdajům, které chcete v rámci dotace uplatnit.
Pokud byste dotaci letos nestihli vypořádat, nebo by vám poskytovatel ZVA nestihl potvrdit, tak k 31.12. zaúčtujete dohadu výnosu z dotace k vynaloženým nákladům zápisem 388/672 ve výši předpokládané konečné výše dotace a v r. 2026 byste pak vypořádání účtovala 348/388 a zúčtování zálohy 374/348.
Co se týká těch zásahových obleků a rukavic. Jak jsem psala výše, jedná se o nákladnější položky s delší životností a i na základě vaší interní směrnice ohledně stanovené hranice majetku, bych účtovala na pol. 5137 a účet 028.
Výkopové práce z vašeho popisu spíše vypadají jako služba, pol. 5169. Ale mám málo informací. Proč to zaslepujete, probíhá nějaká oprava nebo rozšíření a zaslepuje se třeba jen dočasně nebo trvale? U dočasného zaslepení se může jednat o výdaj vyvolaný investicí apod. Pol. 5171 - opravy a udržování, by se použila v případě odstranění účinků částečného opotřebení nebo poškození za účelem uvedení do předchozího nebo provozuschopného stavu. Údržbou se rozumí činnost, která zpomaluje fyzické opotřebení, které předchází poruchám a odstraňují se drobnější závady.
Při sestavování rozpočtu pro rok 2026 jsi nejsem jistá ohledně výše „školského koeficientu“ a zařazení tohoto příjmu do položky rozpočtu.
Dle kalkulačky RUD na naší obec vychází částka 5.642.636 Kč
https://statis.msmt.gov.cz/nepedagogove/
Dle porovnání RUD po převedení financování nepedagogických pracovníků nám vychází platy NP 2.465.153 Kč + ONIV 94.932 Kč = celkem tedy 2.560.085 Kč
https://apps.smscr.cz/rud/2026_skoly/
S jakou výší ze státního rozpočtu mám tedy počítat?
A dala bych to do rozpočtu na daňové příjmy položka 1701?
Na té první kalkulačce je uveden součet, tzn. celková částka, kterou na PO odhadem obdržíte. Je tam uvedeno následující:
"zahrnuje tak stávající "provozní RUD" navýšený o peněžní prostředky na nepedagogickou práci a tzv. ONIV. Nově jsou do RUD zahrnuty i obce, které zřizují svazkové školy."
Na té druhé kalkulačce pak máte odděleně vyčísleno zvýšení z důvodu změny systému financování nepedagogických pracovníků, tedy kolik je odhad zvýšení vašich daňových příjmů s ohledem na povinnost financovat platy NP + ONIV.
Tzn. zvýšení vyloženě na platy NP+ONIV najdete ve druhé kalkulačce, v kolonce "Finanční prostředky na platy NP a na ONIV - přepočet dle 2025".
Pro příjem nepoužijete položku 1701, zvýší se dle pravidel RUD celkově všechny daňové příjmy obce. Konkrétní propočet pro jednotlivé položky 1xxx najdete například zde:
https://www.poradnaproobce.cz/finance/kalkulacka-rud-2026/letonice-593257
Město předalo PO ZŠ budovu do správy. Letos na budově bylo provedeno TZ - modernizace odborných učeben a na akci město získalo dotaci.
Dotaz: ZŠ má budovu na své majetkové kartě a dobu odpisování 40 let.
Město zařadilo TZ na budově ZŠ na kartu majetku (TZ na cizím majetku) a dobu odpisování 80 let. Po schválení změny ZL se TZ převádí škole včetně dotace. Škola nabere do účetnictví ve výši ocenění a oprávek od zřizovatele, ale nevíme vyřešit dobu odpisování 40 let jak má nastaveno škola, když město dalo TZ na 80 let.
Váš postup není v souladu s právními předpisy a stanoviskem MF. Právně je TZ součástí stavby, tzn. MF potvrdilo, že v případě, kdy má PO svěřenou budovu, TZ automaticky právně přechází ke zhodnocované budově a není nutné schvalování ani úprava ZL. Neznám pravidla stanovená ve vaší ZL, nicméně je opravdu nadbytečné schvalovat převod TZ na PO a čekat kvůli tomu s účetním předáním. Správně se mělo protokolárně a tedy i účetně PO předat hned po dokončení 401 MD/ 021 D v pořizovací ceně. Účetně se má předat i dotace zápisem 403 MD/ 401 D, PO dotaci převezme 401 MD/ 403 D a má jej zadat na kartu majetku.
TZ se odepisuje jako součást budovy, tzn. PO jej bude odpisovat dle svého odpisového plánu (zhodnotí, jestli se jím prodloužila životnost či nikoliv), odpisový plán se nikdy nepředává, předávají se mezi VÚJ jen oprávky a zbývající dobu odpisování si vždy volí a nastavuje přebírající účetní jednotka sama dle svého uvážení.
Prosím o radu ohledně úpravy rozpočtu na konci roku. Měli jsme naplánované příjmy za prodej pozemků, které se letos neuskuteční. Musím naplánované příjmy snížit RO? Dále jsme měli na položce 8123 naplánovaný nový úvěr na 2 investiční akce, rekonstrukci školy a zasíťování pozemků. Rekonstrukce školy se posunula až na příští rok - z úvěru nečerpáno nic, zasíťování pozemků se uskutečnilo, ale nebylo potřeba čerpat úvěr na všechny výdaje kvůli dostatku finančních prostředků na BÚ - plánováno dočerpání zpětně až bude potřeba. Musím upravit i tuto položku? Poslední FIN 2-12 posílám mailem. Ještě doplňuji, že budeme vyřazovat z rozpočtu státní dotaci cca 3 mil Kč na vybavení odborné učebny ve škole, která nám nakonec dorazí až na začátku příštího roku.
Úprava rozpočtu příjmů na skutečnost, a to i v případě, že nebyly nakonec vůbec přijaty, není povinné, když nejsou potřeba ke krytí výdajů. Takto se MF před lety vyjádřilo.
Jako hospodářskou činnost (plátci DPH) jsme začali prodávat SAZKA losy. Losy nám společnost dodala, nic jsme nehradili, takže o nich nikde neúčtuji. Každý týden nám chodí vyúčtování, kde je uvedena uhrazená částka za prodané losy, vyplacené výhry a částka provize a částka, kterou máme uhradit Sazce.
Příklad za tento týden:
prodané losy 2 150,-Kč
vyplacené výhry 900,-Kč
provize 97,77 + DPH 20,53
částka k úhradě 1 131,70
Prosím o radu, jak účtovat.
Z dotazu nevím, jakým způsobem přijímáte peníze za losy. Poštu Partner jsem se dívala, že asi nemáte, tzn. prodáváte to na obecním úřadu? Jde o to, kde probíhá příjem za losy od lidí - na obecním účtu/pokladně? V takovém případě bych účtovala takto:
- Prodané losy 261(231) pol. 8901 MD/ 378 D 2150 Kč.
- Vyplacené výhry opačným zápisem 378 MD/ 231 (261) D pol. 8901 900 Kč.
- Provizi předepíšete 311 MD 118,30 Kč/ 602 D 97,77 Kč, 343 D 20,53 Kč.
- Zápočet provize 378 MD/ 311 D 118,30 Kč, zápočet v RS 231(261) D pol. 8901/ 231 (261) MD pol. 2111 118,30 Kč.
- Úhrada Sazce 378 MD/ 231 D pol. 8901 1131,70 Kč.
Máme PO - MŠ, která nevaří a dováží hotové jídlo z jiné PO (ZŠ), která po obci pro rok 2026 požaduje část mzdových prostředků na nepadagogy (kuchařku). Pokud obec tuto žádost schválí, jak by to vše probíhalo? Byla by tato částka jako neinvestiční transfer mezi obcí a cizí PO - pokud ano, tak by měla být uzavřena nějaká smlouva? nebo by bylo lepší o tuto částku navýšit provozní příspěvek vlastní MŠ (ta již smlouvu s cizí PO má na dodávání obědů) a ta by již peníze posílala spolu s penězi za obědy.
A jaké by bylo finální účtování?
Předpokládám, že zřizovatelem té jiné PO, která vaří, je někdo jiný než Vy. Pokud tomu tak je, tak upozorňuji, že se jedná o záležitost, která by se již měla týkat v současnosti (a řadu let nazpět) věcné režie (tedy toho, z čeho se kryjí energie, čistící prostředky, odpisy kuchyňského vybavení...) - i tuto složku byste té cizí PO nějak měli uhradit (a samozřejmě případně i zisk). To, že nám k tomu nyní přibude i osobní režie je ten samý problém - jen se nám navyšuje finanční objem, ale princip je naprosto shodný.
Jak konkrétně situaci řešit je plně na vzájemné dohodě (Vyx Vaše POx cizí POx cizí zřizovatel)- v zásadě vidím tři varianty:
VAR 1 (za mne nejpřirozenější) - cizí PO vyfakturuje Vaší PO i osobní režii (i věcnou režii) - prostě bude fakturovat vyšší dodávku jídla podle dohodnuté kalkulace a Vy své příspěvkové organizaci navýšíte provozní příspěvek (jestli jej dáte speciálně s nějakým vypořádáním .. - to je již na Vás)
VAR 2 - cizí PO poskytnete dotaci na zajištění této složky ceny jídla - tedy podle dohodnutého mechanismu Vy budete poskytovat tuto dotaci, aby oni za sníženou cenu dováželi stravu Vaší MŠ.
VAR 3 - dotaci bude poskytovat zřizovateli cizí příspěvkové organizace. Cizí zřizovatel pak z toho navýší příspěvek své příspěvkové organizaci.
Všechny tyto modely jsou možné. Nejpřirozenější je podle mého názoru VAR 1.
V obci jsme vybudovali a zkolaudovali v roce 2023 větev kanalizace, která navazuje na kanalizaci vedlejší obce, která provozuje čističku odpadních vod. Když jsme kanalizaci budovali, tak jsme uplatňovali odpočet DPH na stavební práce. Po kolaudaci kanalizace jsme uzavřeli smlouvu s firmou, která zajištuje její provoz, vybírá od obyvatel stočné a to přeposílá vedlejší obci, která provozuje tu čističku. My nemáme z provozu kanalizace žádný příjem do naší obce. Firmě zajišťující provoz naší části kanalizace bychom dle smlouvy měli platit cenu za zajištění jejího provozu. Doposud jsme nic neplatili. Nyní jsme obdrželi faktury za opravu kanalizace za letošní rok a ještě 2 faktury za inženýrskou činnost související s vyřizováním dotací na kanalizaci. Můžu uplatnit odpočet DPH z těchto faktur? Prosím o odpověď co nejdříve vzhledem k termínu podání daňového přiznání do 25. 11. 2025.
Já si myslím, že máte dost zásadní problém i ve vztahu k těm pracím provedeným v roce 2023. Aby byl nějaký nárok na odpočet DPH, musíte prokázat, že Vám daný vstup slouží ke zdaňovaným příjmům. Pokud ale žádné zdaňované příjmy nemáte - protože Vy jste fakticky poskytli daný majetek bezplatně k tomu, aby si tam vybíral stočné někdo jiný, tak logicky nemáte jakýkoliv nárok na odpočet DPH. Je úplně jedno, zda je to z investice, nebo je to z provozních výdajů (opravy, žádosti o dotace...).
Aby byl nárok na odpočet DPH, musíte mít zdanitelné příjmy - tedy například uzavřenou nájemní smlouvu, kdy to druhé obci pronajmete za nějaké nájemné (a pozor - rozhodně to nevyřešíte symbolickým nájemným např. za 1000 Kč za rok). Bez toho jste bez odpočtů a s rizikem doměření toho roku 2023.
Acha obec účtuje s.r.o.
Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8
IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091
Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010
Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007
(preferujeme e-mailový kontakt)
Odborná pomoc
Ing. Ivana Schneiderová
Ing. Zdeněk Nejezchleb
Bc. Klára Vavrišinová
Kateřina Hudečková