Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 6 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.
Chtěla bych požádat o radu, jak účetně postupovat v případě, kdy nájemce bytu složil kauci - příjem kauce 231(8901)/455.
Po skončení nájmu je ale nutné provést drobné opravy. Náklady za opravy bychom chtěli použít právě ze složené kauce.
Prosím o radu, jak správně účtovat.
Opravu klasicky předepíšete 511/321, uhradíte jí dodavateli 321/231 + RS 3612 5171. Vůči nájemci předepíšete pohledávku 311/649 a provedete zápočet s kaucí 455/311. Případně lze fakturu za opravu rovnou předepsat jako pohledávku za nájemníkem 311/321, bez nákladů a výnosů, pokud se jedná o opravy, které měl hradit nájemník.
Kauce je lepší přijmat do rozpočtu na příjmovou položku např. rovnou nájmu 2132, protože MF nechce zobrazovat zápočty přes rozpočtovou skladbu, tak pořád lepší zachytit to jako nájemné, i když to bude použito na opravu, než na pol. 8901 jako cizí peníze. V případě, kdy se zaúčtovalo na pol. 8901 bych teď proúčtovala použití cizích peněz do rozpočtu zápisem 231 MD RS 3612 2324/ 231 D 8901. Pokud byste účtovali rovnou přes pohledávku, pak v příjem od nájemníka v RS kompenzačně minus pol. 5171.
Dostali jsme od SFDI investiční dotaci na chodníky a na veřejné osvětlení, tu jsme dle smlouvy obdrželi celou, ale dle dodatku ke smlouvě o dílo se nakonec uznatelné výdaje na chodníky snížily a část dotace budeme vracet ve výši 226000,-, příjem i výstavba je v letošním roce, vracet část dotace chceme také ještě letos, aby to bylo vše proúčtované a mohli jsme vyúčtovat dotaci, do majetku chodníky a veřejné osvětlení dám až bude zkolaudováno, jde mi o to, jak zaúčtovat vratku dotace, v příjmech to mám na položce 4213, mohu to dát minusem na tuto položku tedy MD 231 - 226000,- pol 4213 UZ 91628 a na MD 374 + 226000,-, abych tam měla správnou výši dotace nebo to vrácení dotace zaúčtovat úplně jinak a popřípadě jak, i když to je ve stejném roce a popřípadě, když to bude jinak, tak asi udělat na to vrácení rozpočtové opatření?
Pokud stihnete peníze vrátit v roce jejich přijetí a dotace ještě není vypořádaná, pak je váš zápis vrácení přes účet 374 včetně RS správně. Kdyby se nestihlo vrátit, příští rok vratku zatřídíte na odpa 2219 pol. 5364 a ÚZ, org. Do rozpočtu to dejte podle toho, kdy očekáváte, že peníze vrátíte.
Až budete chodníky zařazovat, dohadujte dotaci již v očekávané nižší výši zápisem 388/403. Vypořádání pak proběhne již v této konečné výši po ZVA zápisem 346/388 a 374/346.
Budeme budovat přírodní zahradu u ZŠ a podávat žádost o dotaci (investiční a neinvestiční). Vybudují se vyvýšené záhony, ale nejsem si jistá, zda zařadit podsypy pro vyvýšené záhony vč. kameniva, obrub záhonů a chodníkovou dlažbu mezi záhony jako součást pořizovací ceny vyvýšených záhonů, nebo zda zařadit jako samostatnou stavbu (021). Výsadbu stromů, keřů, trvalkové záhony, květnatou louku bych účtovala do neinvestičních nákladů.
V majetku školy mají zařazenou pergolu a v rámci této akce by se měla položit na půlku střechy této pergoly zelená střecha (geotextilie, folie, střešní substrát a rozchodníková rohož). Jedná se prosím o TZ pergoly nebo o neinvestiční položku.
Vyvýšené záhony lze považovat i za movité věci, je to takové hraniční mezi stavbou a movitostí. Kdyby se vyhodnotili jako movité věci, pak jednotlivě do 40 tis. Kč účet 028 a tedy neinvestice. Určitě od nich ale oddělte samostatné zásahy typu chodník, ten bych účtovala jako samostatnou stavbu (tedy investice bez ohledu na cenu). Obruby záhonů a podsypy můžete dát do ceny záhonů.
U zelené střechy bude očekávaná životnost déle než rok, účtovala bych jí jako TZ pergoly.
Stavbou tam mohou být případně ještě nějaké terénní úpravy.
Prosím o radu, jak správně rozpočtovat přestupek, který jsme dostali od krajského úřadu za porušení zákona o rozpočtových pravidlech - byl problém v datumech vyvěšení návrhu rozpočtu a schváleného rozpočtu.
Předpis zaúčtujete 542 MD/ 349 D, úhrada 349 MD/ 231 D, RS odpa 6171, pol. 5363.
Kam zahrnout do rozpočtu příspěvek na spolufinancování sociálních služeb pro město. Obec zašle finanční příspěvek na obyvatele což v našem případě bude 120 tis. Kč.
Vyúčtování bude v následujícím roce po vyúčtování nákladů na služby. V případě převýšení nákladů obec uhradí doplatek a v případě když náklady budou menší než poskytnutá záloha město vrátí peníze nám.
Kam zahrnout příspěvek do rozpočtu a jak následně budeme účtovat případně přeplatky/nedoplatky.
Podle popisu se právně bude jednat pravděpodobně o neinvestiční transfer s vypořádáním. Pro jistotu si s městem ujasněte, že budou příspěvek zachycovat na položku 4121, aby vyšla mezi vámi konsolidace, protože vy byste to měli zachytit na pol. 5321. Nicméně teoreticky to může být sjednáno i jako poskytování služby, proto si raději způsob účtování odsouhlaste s městem.
V případě transferu budete poskytnutí účtovat jako zálohu k vyúčtování zápisem 373/231, odpa bych volila 4349 nebo 4399, pol. 5321. Účet 471 místo účtu 373 pokud by vypořádání bylo termínově za déle než rok od poslání peněz. K datu podpisu smlouvy se má zaúčtovat na podrozvahu 999 MD/ 916 (956) D, při poslání peněz se podrozvaha odúčtovává opačným zápisem.
Když je vyúčtování meziročně, měli byste k 31.12. zaúčtovat dohadu 572/389 ve výši, v jaké město transfer spotřebovalo. Město by mělo sobě i vám náklady předběžně vyčíslit do závěrky, aby mohlo proúčtovat analogicky dohadu přijatého transferu 388/672, administrativní vyúčtování může proběhnout po závěrce. Kdyby nevyčíslili, nezbyde, než účtovat dohadu ve výši zálohy.
Varianta přeplatku v roce 2026: Ilustrativní příklad - záloha 120, spotřeba (skutečné náklady města) 100, přeplatek 20, dohada 572/389 účtována k 31.12.2025 ve výši 120: Předpis 389 ve výši 120/ 349 D ve výši 100, 572 D ve výši 20, zápočet zálohy 349/373 (471) ve výši 100 a přeplatek 20 přijmete 231 MD/ 373 (471) D, RS odpa 4349 (4399) pol. 2226.
Varianta nedoplatku v roce 2026: Ilustrativní příklad - záloha 120, spotřeba (skutečné náklady města) 150, nedoplatek 30, dohada 572/389 účtována k 31.12.2025 ve výši 120: Předpis 389 ve výši 120, 572 MD ve výši 30/ 349 D ve výši 150, zápočet zálohy 349/373 (471) ve výši 120 a nedoplatek 30 uhradíte 349 MD/ 231 D RS odpa 4349 (4399) pol. 5321.
Obec se stala opatrovníkem místního občana. Starosta je i správce jejího jmění a stará se o vše kolem - lékař apod. Má nárok na nějakou odměnu za tito práce navíc mimo odměny neuvolněného starosty?
Zákonná výše odměny se pro neuvolněného starostu z důvodu opatrovnictví nemění.
Ohledně opatrovnictví si projděte metodiku MV:
Odměna za opatrovnictví je řešena na str. 17 dále - v zásadě je spíše bez odměny.
Nemohu posoudit, nakolik by na to případně šlo aplikovat § 76 zákona o obcích o mimořádné odměně. Muselo by to každopádně schválit ZO. Cituji k tomu část metodiky MV k odměňování zastupitelů:
"Členovi zastupitelstva obce může obec poskytnout mimořádnou odměnu
výhradně za splnění mimořádných nebo zvláště významných úkolů obce.
Co je mimořádným nebo zvláště významným úkolem obce, zákon o obcích blíže
nestanoví. Uvedené tedy záleží na posouzení zastupitelstva obce s ohledem
na místní podmínky každé obce. Důvod pro poskytnutí mimořádné odměny by
však měl být vždy konkrétně vymezený."
Městys získal bezúplatným převodem na základě Darovací smlouvy od SDH požární přívěs, oceněno starostou RPC ve výši 40 976,- Kč (ve smlouvě nebyla cena uvedena). Dar jsem zaúčtovala 022/401 ve výši 40 976,- Kč. Už v tuto dobu se uvažovalo, že na přívěsu bude provedena modernizace - změna podvozku, nátěry, registrace vozidla, aby mohlo být zařazeno do IZS (při předání nebyla SPZ), s tím, že částka přesáhne 40 000,- Kč. Začala jsem výdaje účtovat na účet 042 jako TZ. Když bylo vše dokončeno, tak TZ účtu 042 mi vychází 36 699,- Kč, účtováno na rozpočtovou skladbu 5512 6123.
Prosím o radu, jak správně zaúčtovat. Výdaje mám v měsíci 11/2025, takže je možno účtování ještě opravit jako výdaje neinvestiční na opravu.
Nejprve k bezúplatnému převodu - pokud SDH je například spolek, tedy není vybranou účetní jednotkou, je váš postup ocenění v pořádku. Účetní cenu převodce přebíráme jen pokud je dárcem VÚJ.
Ohledně TZ jsou možné dva postupy podle toho, zda byl přívěs způsobilý k užívání i bez uvedených zásahů:
a) Uvedené zásahy přeúčtovat na pol. 5123 a 549 MD/ 042 minus MD. S tím bych souhlasila, kdyby se vozík mohl používat již k datu převodu a toto bylo jen následné TZ.
b) Vozík převzít 042/ 401 a zásahy účtovat na účet 042 do jeho ceny s tím, že se při zařazení použije kombinované ocenění - jako dar a nutné práce na uvedení do stavu způsobilého k užívání.
Já si tady nejsem jistá, kdy jste vozík darem zařadili a také mě tam mate ta zmínka o registraci - pokud vozík neměl SPZ, neměl být zařazen.
Můžeme to případně ještě dořešit e-mailem (klara@obecuctuje.cz) - bude to tu možná situace "na hraně", kdy zásahy nebyly možná nezbytné k tomu, aby byl funkční, ale neměl SPZ, tzn. nebyl způsobilý k užívání. Nicméně je možné, že bez té přestavby by nesloužil účelu a pak i když bylo zařazeno před nějakou dobou, brala bych to jako opravu ocenění, kdy mělo být zařazeno až po dokončení těchto prací a cenu o zásah dodatečně zvýšit, protože to pak není klasické TZ po zařazení (snad tam v této variantě chybně nenaběhly nějaké větší odpisy).
Je prosím v pořádku pracovat ve střednědobém výhledu (r.2027) ve třídě 4 s dotací 15 mil., kterou nemáme nijak přiznanou, a pouze si myslíme, že bychom dotaci mohli v budoucnu využít? Nicméně bez zmíněné dotace bychom vůbec nerealizovali kapitálové výdaje 12 mil. týkající se daného projektu, které jsou ve výhledu také zahrnuty.
Určitě je to možné, běžně se to tak praktikuje. SVR je střednědobý nástroj rozpočtového plánování a postupujete správně, když do něj zahrnete plánované výdaje včetně plánovaného způsobu financování. V podstatě ani do samotného rozpočtu nevadí, když narozpočtujete smluvně nezajištěnou dotaci, ale pokud jí potřebujete krýt výdaj, tak bude rozpočtově vázaný na danou dotaci. Je to hlavně o tom pohlídat, aby nevznikl rozpočtově nekrytý výdaj, tzn. abyste si nenasmlouvali reálně závazky, na které nebudete mít zdroje. Jinak rozpočtově plánujte, v tom problém není.
Obec provozuje lyžařský areál, příjem z jízdného eviduje z hlediska DPH jako osvobozené plnění od daně bez nároku na odpočet. Nyní obec zakoupila platební terminál, který bude prodávat paměťové karty, na které se nahraje částka jízdného podle výběru z ceníku. Platba za paměťovou kartu (50,- Kč) a za jízdné se po úhradě platební kartou odešle na bankovní účet obce. Paměťovou kartou se návštěvník areálu prokáže u turniketu při vstupu k vleku a tuto paměťovou kartu může při odchodu z areálu vrátit u pokladny a obdrží zpět 50,- Kč. Otázka zní: Máme posuzovat prodej paměťových karet jako plnění osvobozené od daně bez nároku na odpočet ?
Paměťová karta může u Vás sloužit ještě k jiným platbám, než za jízdné na vleku? Totiž pokud by to k ničemu jinému nebylo, tak si myslím, že mohu argumentovat, že je to faktická složka ceny za službu v rámci sportovního areálu a osvobodil bych to od daně (jako službu úzce související se sportem) - byť vnímám, že je to na hraně.
Problém by podle mne nastal v momentě, kdy by si prostřednictvím této karty mohl hradit i další služby - napadá mne například občerstvení, pokud byste ho nabízeli.... - potom bych již musel připustit, že dodání té karty je plněním samo o sobě a její prodej bych zdaňoval.
Zařadila jsem do majetku územní plán a myslela jsem si, že se neodepisuje. Auditor nám ale vytkl, že nám chybí odpisy u územního plánu. Prosím, jak je to tedy správně, má se odepisovat nebo ne?
Dlouhodobý nehmotný majetek se odepisuje, vyjma drobného majetku na účtu 018, který se účtuje rovnou do nákladů (558) obdobně jako u hmotného majetku.
Pro nehmotný majetek je jen obtížné najít kategorizaci, tak se volí nějaká obecná - v současné době to ničemu neslouží, tak je úplně jedno, jaký kód zvolíte. Dobu odpisování zvolte podle platnosti ÚP. Odpisy doúčtujte 551/079, jestli ÚP evidujete na účtu 019. Zápis 408/079 jen pokud by chybějící oprávky za minulé roky (ne letošek) byly ve významné částce - více než 0,3 % vašich aktiv netto k 31.12.2024 nebo více než 260 tis. Kč.
Neuvolněný zastupitel nenahlásil na obci změnu, že za něj již není plátce pojistného stát (student VŠ), jiné zaměstnání neměl a při kontrole ze ZP bylo obci doměřeno pojistné a penále za tohoto zastupitele - do výše minimálního VZ. Obec dlužné pojistné ZP uhradila a zastupitel dlužné pojistné následně zaslal obci. Prosím o účtování úhrady pojistného ZP a následně příjmu od zastupitele. Vše v jednom roce.
Je potřeba to rozdělit na platbu za zaměstnavatele a za zaměstnance. Předpis pojistného zaměstnavatele 524 MD/ 336 D, předpis za zaměstnance 331 MD/ 336 D. Úhrada ZP 336 MD/ 231 D RS 6112, rozdělení na pol. 5032 a 5023. Příjem od zastupitele 231 RS 6112 5023 minus D/ 331 D.
Snad byl nedoplatek vymáhán oprávněně - občas se to stává, kdyby byl ale hlášen na Úřadu práce, byl by za něj plátce v minimální výši pojistného stát a nemělo by být doměřeno.
Jako obec jsme koupili uzamykatelné skřínky na hřiště v částce 72000 Kč.
Nadace spolku Občané, nám nyní přispěje stejnou částkou, mohu požádat o vzor zaúčtování.
Záleží, jak jste skříňky majetkově pořídili - jestli jako investici (soubor na účtu 022) nebo neinvestici (jednotlivě DDHM na účtu 028).
Pokud vám přispívají na nákup skříněk, tak příspěvek od nadace budete účtovat jako transfer, jen právě je potřeba rozhodnout zda jako investiční nebo neinvestiční.
Investiční byste přijali 231/403, RS odpa podle účelu, pro sportovní budovu 3412, pol. 3121 a jako transfer příspěvek zařadit na kartu skříněk a začít rozpouštět do výnosů 403/672.
Neinvestiční 231/672, RS 3412 2321.
Takto jednoduše bez zálohy, když jsou skříňky již pořízení a poskytovatel nepožaduje vyúčtování nebo je "vyúčtováno" rovnou příjetím.
Mám dotaz ohledně licencí, hledala jsem v dotazech, ale pořád si nejsem jistá.
Pořídili jsme licence ESET PROTECT – antivir od OAZA - NET, jedná se o 90 licencí na tři roky za 190.537,49 Kč, fakturu zasílám emailem.
Za jednu licenci to tedy vychází 2117,08 Kč na tři roky. Můžu zaúčtovat licence na účet 518 s položkou 5172, nebo i když jsou pod limitem 7.000 Kč DDNM musím dát na 018/078.
Doporučujeme multilicenci považovat za jednu majetkovou položku, ve vašem případě faktura 041/321, pol. 6111, zařazení 013/041.
Vysvětlení najdete na str. 90 knihy Majetek, kterou máme v dokumentech:
https://www.obecuctuje.cz/dokumenty?jak=fraze&stitky[0]=9&hledat=Kniha%20Dlouhodob%C3%BD
Měli jsme účet u Fio banky, který se využíval pro FKSP. Nyní se účet ruší a peníze na převedou na KB, kde budou sloužit ke stejnému účelu. Jak postupovat v účtování.
Převody, pokud účtujete FKSP jako peněžní fond zaúčtujte takto:
- výdaj z rušeného účtu fondu 262 MD/ 236 D, odpa 6330 pol. 5342 (obce jako takové nemají FKSP jako PO)
- příjem na novém účtu fondu 236 MD, odpa 6330, pol. 4139/ 262 D
Položky 4139 a 5342 se musí rozpočtovat z důvodu vztahu k fondu.
Pokud by jste FKSP neměli jako peněžní fond, ale vedli jste ho na klasickém ZBÚ (účet 231) v rámci rozpočtu, tak pol. 4134 pro příjem a pol. 5345 pro výdej.
Logika u převodů mezi účty je taková, že výdajovou položku volíme podle toho, kam (na jaký účet) posíláme peníze, příjmovou podle toho, odkud peníze přišly.
Na budově MŠ byl vybudován vysílač na zlešení signálu v obci. Za toto nám bude společnost T-mobile posílat ročně nájemné. V MŠ také probíhá nově cvičení žen, vybírá se nějaký symoblický poplatek (nájemné)Budovu má svěřenou MŠ, provádí odpisy, ale je ve vlastnictví obce. Je možné příjem za nájem od T-mobile i žen za cvičení nechat jako příjem obce nebo má MŠ vystavit fakturu a my jim nájemné přepošleme?
Stejně tak budeme vyúčtovávat tel. společnosti spotřebu energie - fakturu vystaví po odečtu obec (je to smluvně dané) a tady si myslím, že by měla určitě MŠ v té částce vystavit fakturu obci a ponížit si náklad na elektřinu, kterou si hradí sama z provozního příspěvku. Je možné proúčtovat přes účet 378?
Pokud má MŠ objekt ve správě, definujete jim podle zákona č. 250/2000 Sb., jaká k tomu mají práva a povinnosti. Naprosto nejpřirozenější by bylo, aby v tomto případě byly dané příjmy z nájmu výnosem mateřské školy a tyto příjmy jim zůstávaly. Logicky se to potom bude párovat na náklady, které jim vznikají (odpisy budov, opravy). Je to možno i nastavit tak, že nájem půjde k Vám (případně jej budou přeposílat), ale jak jsem uvedl výše - za mne nejrozumnější varianta je, ať tyto příjmy mají. Jen jim prosím k tomu musíte do Zřizovací listiny definovat, zda je to jejich hlavní nebo doplňková činnost.
U té elektrické energie - ono by bylo nejlogičtější, aby jim to fakturovala přímo MŠ, která danou energii přímo hradí. Ta varianta, že to jde přes Vás, je samozřejmě také možná (MŠ i Vaše obec jsou neplátci DPH - tedy předpokládám, takže ono je to daňově jedno). Pokud zůstanete u toho režimu, že to platí obci, potom souhlasím, že by MŠ na Vás měla vystavit fakturu (a snížit si o to svou 502) a vy to přeúčtujete (klidně přes trojky) na ten T_MOBILE. Tím, že budete vystavovat fakturu, tak přijatou od MŠ bych dělal například MD 378/Dal 321 a Vámi vystavenou potom MD 311/Dal 378.
Acha obec účtuje s.r.o.
Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8
IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091
Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010
Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007
(preferujeme e-mailový kontakt)
Odborná pomoc
Ing. Ivana Schneiderová
Ing. Zdeněk Nejezchleb
Bc. Klára Vavrišinová
Kateřina Hudečková