Obec účtuje - Vše o účetnictví obcí

Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 6 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

Dotazy

  • Směnná smlouva a zamítnutí návrhu na vklad od katastru nemovitostí
    12. 12. 2025

    Prosím o radu ohledně zachycení zamítnutí návrhu na vklad do KN. Naše obec 20.10.2025 podepsala směnnou smlouvu na pozemky 47/2 (vlastník obec) a 47/7 (vlastník paní xx) - hodnota jednotlivých pozemků byla stanovena ve smlouvě 36 750,- (účetní cena pozemku 47/2 je 2 500,-) a k tomuto datu by podán i návrh na vklad do KN. 20.10. jsem v účetnictví zachytila: pozemek 47/2 (prodáváme) - předpis pohledávky 311/647 36 750,- a vyřazení pozemku 554/031 2 500,-; pozemek 47/7 (kupujeme) - předpis závazku 042/321 36 750,-; obec hradila také právníka (sepsání smlouvy směnné) celkem 3 630,-, takže do vstupní ceny jsem přičetla 1/2 právních služeb 1 815,- a také poplatek za scelování a dělení pozemků 400,- pozemek jsem zařadila také k datu 20.10.2025 v PC 38 965,-. K 20.10.2025 jsem také vzájemně započetla 321/311 36 750,-. Bohužel 13.11.2025 nám přišla informace od KN, že smlouva, která byla předložena na KN je neúplná a vklad byl zamítnut. Jak mám o této situaci účtovat? Je nutné veškeré operace (předpis pohledávky, závazku, započtení,...) stornovat a při podání nového návrhu (protože prý nestačí chybějící dokumenty doplnit, ale je nutné vše podat znovu) celou operaci opět proúčtovat?
    Jak by to bylo v případě, že nový návrh bude podán např. 18.12.2025? Při kontrole v majetku bude mít obec pozemek z evidence/do evidence zapsaný, ale KN ne?

    Při zamítnutí návrhu na vklad, se ke dni zamítnutí všechny účetní zápisy ke směně pozemků vyruší opačným zápisem. Vycházíme z předpisu ČÚS 701. Jak jste psala, předpis pohledávky, pořízení pozemku, včetně jeho uvedení do užívání, vyřazení pozemku, zápočet. 

    Pokud do konce roku nový vklad podáte, tak opět budete účtovat o nové skutečnosti. Majetek zařadíte a původní vyřadíte k tomu datu do a z majetku. Pokud nebudete mít vklad k 31.12. povolen (doložka přijde až v lednu), uvedete tuto informaci do části B.1. přílohy účetní závěrky. V inventurním soupise nový pozemek bude uveden a původní ne. Jako přílohu IS doložte návrh na vklad a je to v pořádku. 

    Účetní zápisy směny máte v pořádku. Pokud je uvedena cena ve smlouvě, připočítáváte 1/2 ostatních vedlejších nákladů. 

    V odpovědi neřešíme DPH - jste plátci, tak jen upozorňujeme, že musíte i u směny vždy ověřit, zda vámi pozbývaný pozemek nepodléhá odvodu DPH. 

  • Rozpočet 2026
    11. 12. 2025

    Během roku 2025 jsme si odložili na termínovaný vklad s měsíční výpovědí 34 mil.Kč. Tyto peníze zde budou ležet přes konec roku 31.12.2025 až do roku 2026.
    Jak mám prosím správně narozpočtovat těchto 34 mil.Kč do rozpočtu 2026, když s těmito penězi počítáme na financování inv. akcí roku 2026?
    TV má SÚ 244 0200. Při přívkladech na TV jsme rozpočtovou skladbu neřešili (účtovali jsme 262 0100/244 0200).
    Bude stačit položka +8117 ve výši 34 mil.Kč?

    Ano, pro příjem fin. prostředků krátkodobě uložených na termínovaných vkladech se používá položka 8117. Pokud potřebujete zapojit prostředky z TV do rozpočtu 2026, tak jej zapojíte právě přes pol. 8117 na straně MD a na straně D si pokryjete výdaj (např. koupě pozemku za 150 tis. Kč z prostředků TV):

    231 D 3639 6130 150 tis. Kč

    231 MD 8117 150 tis. Kč

    Jen pozor na to, že daný výdaj kryjete prostředky z TV, tak abyste neprovedly rozpočtově nezajištěný výdaj. Peníze z TV fyzicky musí dorazit na ZBÚ a pak teprve zaplatit daný výdaj (kupní cenu), protože je to tzv. rozpočtově vázaný výdaj (vázaný na převod peněz z TV).

    Další možností je daný výdaj nerozpočtovat a až po fyzickém převodu na BÚ jej zapojit do rozpočtu klasicky již přes pol. 8115 proti výdaji. Pokud ale potřebujete výdaj narozpočtovat před fyzickým převodem na BÚ, použijte jako krytí pol. 8117. 

  • Čerpání úvěru - refundace uhrazených výdajů
    11. 12. 2025

    Město čerpá úvěr, který jsme v letošním roce použili i na refundaci uhrazených výdajů na investiční akci, která trvá již od roku 2023. Čerpání k uhrazení letošních výdajů této inv. akce účtujeme na pol. 8123. Jakou položku máme správně použít na čerpání k výdajům roku 2023 a 2024? Máme použít položku 8115 a nebo také 8123?

    Jestli jsem to správně pochopila, tak čerpáte úvěr nyní a bance k čerpání úvěru byly doloženy i faktury z předchozích let, které byly zaplaceny z vašeho ZBÚ a banka vám je z úvěru zpětně proplatila. Jedná se stále o čerpání úvěru, i když na výdaje z minulých let, a proto použijte pol. 8123. 

    Pol. 8115 se používá k zapojení zůstatků na vašich bankovních účtech - v daném roce vždy jen do výše úspor na účtech k 31.12. předcházejícího roku. 

  • Rozpočet a rozpočtová opatření
    11. 12. 2025

    Rozpočet a činnosti s tím spojené přebírá nová kolegyně a tak bychom si potřebovali osvětlit některé věci ohledně rozpočtu - finančního výkazu FIN.
    a) Pokud jsou ve výkazu FIN v části příjmů ve sloupci výsledek od počátku roku na některém řádku příjmy, které nejsou ve schváleném rozpočtu ani v rozpočtu po změnách, je potřeba na tyto příjmy dělat RO, pokud nepotřebujeme navýšit výdaje. Podle nás to potřeba není.
    b) Pokud jsou ve výkazu FIN v části výdajů ve sloupci výsledek od počátku roku výdaje na některém řádku OdPa/položka větší než rozpočet po změnách (např. rozpočet po změnách je 40 000 Kč , ale skutečnost je 50 000,- Kč), je potřeba dělat úpravu rozpočtu nebo RO, aby RS nebo RpZ bylo 100% anebo zde může být přečerpáno např. 140% ?

    a) Ano, rozpočtovým opatřením nemusíte řešit přijaté nerozpočtované příjmy, jestliže je nepotřebujete zapojit do rozpočtu, abyste si pokryly výdaje. 

    Nejedná se o povinné rozpočtové opatření. Rovnání rozpočtu na konci roku na skutečnost není potřeba, opravdu jen když byste potřebovali volné prostředky ke krytí výdajů.

    b) Záleží jak máte schválený rozpočet a závazné ukazatele. Závazný ukazatel rozpočtu může být v jakémkoliv třídění podle rozpočtové skladby (druhové, odvětvové a další). Závazné ukazatele si stanovujete podobou, v jaké schvalujete rozpočet. Například se sestaví v třídění na paragrafy celkem, pak je závazným ukazatelem u výdajů vždy daný paragraf. Uvedu vám příklad - stanovíte si pro VO na odpa 3631 částku v rozpočtu 500 tis. Kč. Pokud odpa 3631 nepřekročíte, není RO povinné a může být klidně na položce 5171 přečerpáno s tím, že je nedočerpáno například na položce 5169. Důležité je, aby odpa 3631 jako závazný ukazatel nebyl ani o desetník překročen, tzn. max v součtu za všechny položky 500 tis. Kč. Kdybyste jako závazné ukazatele měli podrobnější členění, například položky, pak by u žádné položky nemělo být přečerpáno.

    Takže pravidlo zde je vždy hlídat překročení závazného ukazatele, nedočerpání je v pořádku, tam RO není povinné. Pokud byste nepřekročili závazné ukazatele u výdajů (nenavyšovali byste výdaje), tak úprava u položek není povinná. 

    Obecně platí, že když nepotřebujete měnit závazný ukazatel, RO se povinně neprovádí. Po schválení je povinný jen rozpis rozpočtu, tzn. například když rozpočet schválíte na paragrafy u výdajů, tak pak je v rámci rozpisu rozpočtu rozepíšete na jednotlivé položky. Když ale nakonec bude čerpáno na jiných položkách, tak změna rozpisu rozpočtu je na vašem vnitřním nastavení - předpisy jí neupravují a není tedy povinná.

    Tedy například do rozpisu rozpočtu dáte RS 6171 5171, výdaj se čerpá na 3639 5169 a nic v rozpočtu se měnit nemusí, pokud závazný ukazatel jsou běžné výdaje, položky 5xxx souhrnně. To je další možnost stanovení závazného ukazatele - až takto souhrnně to lze a vyhnete se pak RO. Jen se musí dodržet objem běžných výdajů a investic, pokud jako závazné ukazatele stanovíte např. souhrnně pol. 5xxx a 6xxx. 

  • Pokladní doklad od jednotky SDH
    11. 12. 2025

    Chtěla jsem se zeptat, zda naše místní jednotka sboru dobrovolných hasičů může předložit k proplacení obci stvrzenku vystavenou pod jejich IČ naší obci za zprostředkování obecní Mikulášské nadílky. Viděla bych to spíše tak, že by obec schválila dar. Mohou si z pozice SDH účtovat za svoji činnost , kterou prováděli pro naši obec?

    Zmiňujete se o jejich IČO, takže mají svoji vlastní právní subjektivitu, jsou např. spolek.

    Sbor dobrovolných hasičů, který je zapsaným spolkem, může obci fakturovat náklady za akci, kterou pro obec (nebo jejím jménem) pořádal.

    Zároveň můžete poskytnout i dotaci nebo dar hasičům jako spolku -  např. na společenské akce apod. Dar může poskytnout starosta obce do limitu 100 tis. Kč (v rámci jednoho roku jedné FO nebo PO a pokud není zřízena rada). U dotací je limit 250 tis. Kč (a nesčítá se, jako dary, jen například v rámci dodatku k jedné akci). 

    Záleží, kdo byl pořadatel akce a jaká byla dohoda mezi obcí a SDH. Ale pokud byla hlavním pořadatelem obec a SDH pouze zajišťoval část akce, tak nevidím důvod proč jim neproplatit jejich vydanou stvrzenku. I jako spolupořadatel to obec může proplatit klasicky jako provozní výdaj. Takže spíše je to o tom se dopředu domluvit, jak to proběhne. 

  • Změna odepisování
    11. 12. 2025

    V r. 2021 byla dokončena a zařazena do majetku Čistička odpadních vod. Je zařazena jako celek na dobu odepisování 30 let.
    Objevila se informace, že rozvody potrubí mohou mít životnost i 80 let.
    Je možné toto změnit a rozdělit na budovu se strojním zařízením a potrubí a dále odepisovat zvlášť?

    Pokud v současné době evidujete ČOV jako budovu s technologií na jedné majetkové kartě, nedoporučovala bych to rozdělovat. Existují již judikáty, že v podobných případech je technologie součástí stavby, protože budova zde splňuje jen funkci "opláštění" dané technologie. Právně (účetně) se zde postupně více a více vyvíjí pohled jako na součást stavby. 

    Co ale nevidím jako problém je, abyste prodloužili dobu odpisování. Budovy čistíren a úpraven vod se vedou v VII. odpisové skupině. Nevím jak máte stanoven odpisový plán, ale v této skupině se většinou odepisuje 80 - 100 let. Vedení trubní u ČOV je v VI. odpisové skupině - doba odepisování 50 let. Takže spíše pak narážíme na problém, že by se mělo zvolit komponentní odpisování, aby se budova odepisovala delší dobu než technologie. Pokud máte naopak pocit, že technologie (nebo její část) má podobnou životnost jako budova, tak to odepisujte jako celek na 80 let. Změna odpisového plánu je možná a tady i vhodná, 30 let je zde opravdu málo. A jen zvažte, zda opravdu veškerá technologie má životnost 80 let (tím opět narážím na to komponentní odpisování). 

    Každopádně je to pořád ještě diskutabilní - nařídit najednou celému vodárenství, aby technologii dávali do stavby by bylo problematické, nicméně postupně se na danou situaci snažíme upozorňovat a v podmínkách obcí, pokud si ČOV provozujete sami (nepředáváte např. do DSO), tak z právního pohledu je momentálně správný postup nevyčleňovat podobné technologie, plnící zásadní funkci stavby. 

  • Služby pro seniory a zdravotné postižené - sazba DPH
    11. 12. 2025

    Prosím o určení sazby DPH u služeb, které obec poskytuje seniorům a tělesně postiženým občanům v jejich domácnosti, jako je např. donáška obědů, nákupu potravin a léků, úklidu domácnosti (mytí oken, čistění podlah, odnos odpadků), praní a mandlování prádla atp. Nejedná se o sociální služby dle zvláštního zákona.

    Tím, že neposkytujete dané služby podle zákona č. 108/2006 Sb. (Zákon o sociálních službách), nemůžete aplikovat osvobození od DPH podle §59 ZDPH.

    Tedy jsme ve zdaňovaných činnostech a určujeme sazbu daně:

    V příloze č. 2 ZDPH je uvedeno, že ve snížené sazbě (12%) jsou také:

    88.10, 88.91                Domácí péče o děti, staré, nemocné nebo zdravotně postižené občany.

    Když se podíváte do číselníku CZ-NACE, tak vysvětlení k 88.10. je následující (co plnění zahrnuje):

    - sociální, poradenské, pečovatelské, zprostředkovatelské a podobné služby pro seniory a osoby se zdravotním
    postižením v jejich bytě nebo jinde, které poskytují odborní poradci, státní nebo soukromá zařízení, svépomocné
    organizace s celostátní nebo lokální působností :
    • návštěvní služby pro seniory nebo osoby se zdravotním postižením
    • denní péči pro seniory nebo osoby se zdravotním postižením
    • profesní rehabilitace a kvalifikační opatření (příprava na zaměstnání) pro osoby se zdravotním postižením, pokud vzdělávací aspekt není v popředí zájmu

    Za mne Vámi popisované služby naplňují dané charakteristiky a aplikoval bych 12 %. Jediná nejasnost pro mne je, že nemáme definován pojem, kdo je "starý" - tam prostě budete muset nějak rozhodnout - zda jsou to třeba lidé s důchodem...

  • Účelová dotace na opravu schodiště
    11. 12. 2025

    Obci byla schválena dotace na opravu schodiště ve výši 340 000,-Kč od kraje. Podíl kraje je 80% . Dotace je již na účtu, faktura mohla být dle podmínek zaplacena pro krytí nákladů mezi obdobím 1.1.2025-31.10.2025. Prosím, jak s účtováním?

    Oprava schodiště - předpokládám, že se jedná o neinvestiční dotaci. Při podpisu smlouvy se výše dotace účtuje do podrozvahy 915 (955)/ 999. Podrozvaha se snižuje při příjmu zálohy v její výši, pokud není záloha, tak při předpisu pohledávky. Nejpozději při předpisu na účet 348 má být tedy podrozvaha nulová. 

    Příjem dotace byste účtovala na pol. 4122, k tomu značení org nebo interní krajský ÚZ, jestli byl stanoven. Pokud dotace dorazila na bankovní účet před závěrečným vyúčtováním dotace (ZVA), tak byste tento příjem měla účtovat jako zálohu na účet 374, zápisem 231 MD / 374 D. Dále je pak potřeba řešit okamžik vypořádání dotace.

    Pokud nastane ještě v roce 2025, tak byste po potvrzení ZVA krajem měla účtovat o předpise ZVA: 348 MD / 672 D a zúčtování zálohy 374 MD / 348 D.

    Pokud by ZVA proběhlo až v následujícím roce, tak k 31.12. byste měla účtovat o dohadné položce zápisem 388 MD / 672 D ve výši očekávané dotace vůči vynaloženým výdajům. Účtování ZVA v následujicím roce:  předpis 348 MD / 388 D a zúčtování zálohy 374 MD / 348 D. 

    Jestli je přijetím dotace vypořádaná, zaúčtujete předpis 348 MD /672 MD a přijetí 231 MD/ 348 D. 

    Určitě si důkladně prostudujte ke každé dotaci vždy nejen smlouvu, ale i podmínky dotačního programu. Nevím jestli je od kraje stanoven interní ÚZ a zda např. není potřeba zajistit oddělené účtování projektu podle sebe, např. org. Každý účetní případ se většinou označuje právě tou org kvůli oddělenému účetnictví - příjmy a výdaje i všechny další účty k projektu (374, 915 apod.). 

    Výdaje, respektive fakturu byste měla rozpočítat poměrem k dotaci (80% kraj, 20% vlastní podíl) a popřípadě výdaj k dotaci ve výši 80 % označit i ÚZ, pokud je stanoven. 

  • Dary od spolku, FO
    11. 12. 2025

    Obec dostala grant od Nadace Via, od České spořitelny, zahájila stavbu víceúčelového altánu, který je již zkolaudován. Chtěla jsem od pana místostarosty podklady k vyúčtování zálohy na poskytnutí grantu, abych mohla proúčtovat neboť jsem chtěla majetek zařadit z 042 na 021 a oni mi do emailu přistály následující informace:
    Náklady obce: 164 193Kč, to je hodnota co mám na 042, pak dar od spolku na 72tis. na nábytek, dary od FO ve výši 61 tis. Kč.
    Odpracované hodiny dobrovolníci 500h 200Kč/h 100tis. Kč.
    Podotýkám darovací smlouvy ještě napsané nemají ani nejsou v ZO schváleny.
    Pan starosta mi poslal návrh smlouvy na dary poskytnuté FO, hned hlásil, že doložení dokladu nebude, přestože se tam jednalo o sloupky, phm, půjčení bagru a nářadí.
    Můžete mi prosím poradit jak mám aktivovat hodnotu altánu?
    Jak vysvětlit panu místostarostovi, že když si nechá udělat odhad na altán, tak v této hodnotě jej nemůže zavést do majetku?

    Náklady obce ve výši 164.193 Kč, jsou skutečně zaplacené náklady obce. To je pro vás základ základní pořizovací cena. 

    Od spolku byste měli dostat fin. dar ve výši 72 tis. Kč na nábytek. Nábytek povedete jako DDHM nebo DHM? Jako součást altánu bych jej vedla jen kdyby to byly například nějaké přimontované lavičky po obvodu. Pokud byste přijali dar na DDHM (028), tak příjem je pol. 2321 a účtuje se na výnosový účet 672. Pokud by se jednalo o DHM, příjmová pol. je 3121 a účet 403. Výše investičního daru (403) se doplňuje na kartu majetku a postupně se rozpouští do výnosů spolu s odpisy. Na kartu majetku bych výši daru zapsala až budou finanční prostředky na účtu. 

    Dary od FO . jestli to správně chápu jedná se o "materiální dary" ne finanční prostředky. Někdo vám dal dřevěné sloupky, někdo zapůjčil bagr, někdo dřevo apod. Na základě čeho máte ocenění ve výši 61 tis. Kč? To je asi odhad? Kdyby to byly peněžní dary, pak postup obdobný, jako u daru na nábytek - investiční transfer na altán by se zachytil při přijetí na účtu 403 jako zdroj krytí pořízeného majetku. 

    Co se týká nákladů za dobrovolnickou práci, asi nebyly proplaceny obcí, např. na základě dohody. Pokud ano, tak tam se dá mzda zaktivovat zápise 042 MD/506 D. Pokud ne, máte dvě možnosti. Buď to do ceny z principu opatrnosti nepřidávat a altán tak oceníte jen skutečně vynaloženými náklady, nebo cenu "darované" práce (a případně i materiálu - pokud občané poskytli na altán "věcné dary") vyčíslit a do ceny jí zaúčtovat zápisem 042/401.

    Každá varianta má své pro a proti, zvažte významnost ve vztahu k pracnosti a fakt, jestli jste schopni práci a materiál aspoň trochu věrně ocenit. U těch hodin - když to takto místostarosta ocenil, tak podklad máte a vy jako účetní už nemusíte zjišťovat, jestli je to odhadnuto dobře. Tam bych klidně dobrovolnou práci zaúčtovala do ceny zápisem 042/401. Je možné altán ocenit tzv. kombinovaným oceněním - pořizovací cenou plus darovanou prací v RPC. U těch darů FO, pokud to nejsou finanční dary, tak bych to do ceny dala jen když k tomu dostanete nějaký prokazatelný výpočet.

  • Termínovaný účet opatrovance
    11. 12. 2025

    Jak zaúčtovat převod finančních prostředků z běžného účtu opatrovance na termínovaný účet opatrovance? Použije se účet 244 – Termínované vklady? Běžný účet opatrovance: 262 MD/245 D, termínovaný účet opatrovance: 244 MD/262 D?

    Já bych zde o žádném převodu neúčtovala. Obec nezřizuje svůj TV, s prostředky pouze disponuje, nevlastní je, tzn. evidovala bych peníze pořád účetně jako cizí prostředky na účtu 245. Něco jiného by bylo, kdybyste peníze opatrovanci zhodnocovali na svém termínovaném účtu, to by možná ale ani právně nešlo. Nicméně hovoříte o TV opatrovance, proto se mi to jeví jako nejvhodnější postup.

    K dané transakci musíte mít, pokud víme, souhlas opatrovnického soudu. 

  • Zbouraná historická kaplička - náš dotaz ze dne 5. 4 . 2023
    11. 12. 2025

    Navazuji na můj dotaz ze dne 5. 4. 2023 Zbouraná historická kaplička. Původní kapličku jsem doúčtovala zápisem 021/401. V současné době byla dokončena její obnova. Obnovu jsem účtovala na účet pořízení s pol. 6121. Památkový ústav však chce i nadále pokračovat v evidenci této budovy jako kulturní památky (pod stejným evidenčním číslem), její rekonstrukce probíhala za použití části fragmentů z původní stavby a pod dohledem památkového ústavu. Celá kaplička byla přemístěna o 10 m jinam na bezpečnější místo. Z tohoto důvodu zvažuji, že její obnovu zaúčtuji jako technické zhodnocení této kulturní památky. Uvažuji prosím správně? Stavba byla předána k datu 8. 12. 2025, kolaudaci nepodléhá, zařadila bych tedy k tomuto datu. Prosím o radu, jak to bude s odpisy technického zhodnocení? Od kdy odepisovat a jak dlouho?

    Jak jsem se dívala na dotaz z 5.4.2023, tak předpokládám, že kapličku jste zařadila jako vícenález v hodnotě 1 Kč kvůli evidenci, jak bylo v odpovědi zmiňováno. Nyní máte novou kapličku. Správné by bylo tu původní vyřadit zápisem 401 MD/ 021 D a zařadit novou v ceně výstavby.

    Stavbu byste měla zařadit k datu předání, to je 8.12.2025. Kapličku budete odepisovat jako stavbu, VII. odpisová skupina, 12.73.51. Odepisovat začnete o následujicího měsíce po zařazení majetku do užívání. Dobu odpisování u podobných staveb zvolte dle vašeho odpisového plánu, minumum 80-100 let. 

  • Vratka části dotace z NSA
    11. 12. 2025

    V roce 2024 jsme dostali inv. dotaci z NSA na výstavbu hřiště v celkové výši 2.397.493Kč. Letos jsme dělali ZVA a v rámci toho bylo zjištěno, že jsou uznatelné náklady nižší a jsme nuceni vrátit část dotace, tj. 529.407,88Kč. Hřiště je již zavedeno v majetku a na kartě máme i celkovou částku dotace (na účtu 403 mám tedy celkovou částku). Prosím, jak postupovat při účtování vratky? OdPa 6402, pol 5364 + ÚZ, to bych ještě věděla. Ale se zbytkem si nevím rady.

    Ano, vratka v rámci vypořádní se účtuje na pol. 5364, par. 6402 + ÚZ. 

    Majetek máte zařazen v užívání, kdybychom se měli držet účetních předpisů, tak necháte dotaci na účtu 403 v původní výši, nadále jí budete z této výše rozpouštět a vratku zaúčtujete na účet 672. Na kartě majetku necháte také původní výši dotace, jen do informací uvedete poznámku o vratce. 

    Pokud bychom neopravovali výši dotace, tak vratku (pokud již bylo zaúčtováno vypořádání 346/388) předepíšete zápisem 672 MD/ 347 D a uhradíte 347 MD/ 231 D. 

    Nezmiňujete se při zařazení do majetku o účtování o dohadné položce. Je ale možné, že jste dohadu účtovali chybně - možná jste o nižších vysoutěžených nákladech na realizaci věděli již k datu účtování dohady, pak předpisy umožňují účtovat to jako korekci účtu 403.

    To znamená, že byste snížila zápis dohady 388 MD / 403 D právě o tu vratku, opravila i výši dotace na kartě majetku a ZVA už zúčtovala se správnou výší dotace. Předpis ZVA 346 MD / 388 D. Předpokládám, že jste obdrželi fin. prostředky před ZVA a že příjem fin. prostředků máte zaúčtované na záloze (231 MD / 374 D) a zúčtovali byste zálohu 374 MD / 346 D ve výši dotace a vratku dotace byste účtovala 374 MD / 231 D. 

    Vratka je v docela vysoké částce. Dívala jsem se i na monitoring obce a hodnota 0,3 % netto aktiv u vás vychází na ca 436 tis. Kč. Podle prováděcích předpisů se významná částka považuje od 260 tis. Kč nebo právě 0,3 % aktiv netto.  Vždy se bere ta nižší částka. Touto významností se řídíme při použití účtu 408 u opravy VH minulých let, i bez ohledu na ni ale vracíte ca pětinu dotace, takže bych v každém případě doporučila zvolit opravu účtu 403 o vratku (druhou variantu). Popsala bych to raději jako odchylku od metody do přílohy závěrky (tím myslím fakt, že vratku neúčtujete na účet 672, ale provádíte korekci účtu 403). Pokud by to byla oprava dohady, která byla při zařazení chybně vypočtena, je oprava účtu, jak výše vysvětlujeme, běžný účetní postup. Kdyby to byl klasický rozdíl od dohady, je zde nutnost popsat to jako odchylku od metody z důvodu významnější vratky. 

  • SF benefit karty
    11. 12. 2025

    Prosím o radu ohledně benefit karet. Letos je využíváme prvním rokem. Máme zřízený SF, ten má svůj zvláštní bankovní účet, máme zastupitelstvem schválený Statut SF. Dle statutu se na benefit kartu zaměstnance či uvolněného zastupitele převede 15 000 Kč na rok (při zkráceném úvazku se tato částka poníží). O čerpání SF SU 419 účtuji v okamžiku, kdy posílám peníze z účtu SF na karty zaměstnanců. Je to tak správně? Jako administrátor mám přehled o čerpání a zůstatcích na kartách. Kdy se benefit zadává do mzdového listu? V tom měsíci, kdy se převede těch 15 000,00 Kč zaměstnancům nebo v ten moment kdy uvidím čerpání z karty? Z této částky se neprovádí odvody, je to jen pro evidenci, ale ať to máme správně.

    Jestli jsem to správně pochopila, tak vy načerpáte kartu zaměstnancům v celé výši hned na začátku roku. Na základě "faktury" odešlete peníze ze SF "poskytovateli služeb", i když zaměstnanec benefit ještě nečerpal. Dle mého názoru se bude jednat o okamžik, kdy je benefit „předán“ zaměstnanci (respektive příspěvek poskytnut) a v tu chvíli bych účtovala o čerpání.

    Jinak by to bylo, kdyby karta byla nabyta "fiktivně" a dodavatel poslal fakturu až když zaměstnanec příspěvek čerpá. V tu chvíli se účtuje o platbě a o čerpání na základě té došlé faktury od dodavatele. A to je v době, kdy do mzdového listu doplňujete vyčerpaný benefit.

    Takový základní klíč k rozhodování zde bude otázka - co by se stalo, pokud by zaměstnanec nedočerpal - například zemřel. vrací se to zaměstnavateli? Případně pokud zaměstnanec odejde z pracovního poměru - zůstane to zaměstnanci a může to vyčerpat? Většinou odpovědi jsou, že již ne - a to jsou pro mne potom důkazy, že zaměstnanec benefit již dostal tím, že jsem mu na kartu dal peníze.

    V dokumentech máte k dispozici zpracovaný materiál Benefity zaměstnanců ÚSC a DSO (to hlavně kvůli ohlídání zdanění). 

  • Kniha
    11. 12. 2025

    Naše MČ vydala knihu, 2000 ks, 500 ks budeme prodávat, o zásobách účtujeme způsobem B. Můj dotaz zní - K vydání knihy mám 2 faktury 1. faktura za grafiku ve výši 105 000 Kč a 2. faktura za tisk knih ve výši 29 000 Kč. Jak budu prosím faktury účtovat (krytí i likvidaci).

    Faktury (náklady za grafiku a tisk) účtujte klasicky do nákladů podle svého druhu, služba pol. 5169 a účet 518.

    Protože účtujete způsobem B, tak k 31.12. zaktivujete vynaložené náklady na knihy. Cenu za knihu určíte součtem všech nákladů děleno počet kusů knih.  Darované zaktivujete zápisem 543 MD /508 D, prodané 504 MD / 508 D a zbylé knihy na sklad zápisem 123 MD/ 508 D. Nic víc není potřeba :-)

    Následně se k 1.1. vrací do spotřeby 508/123, během roku se prodává do výnosů a na konci roku opět 123/508 zbylý stav, darované 543/508, prodané 504/ 508 takto pořád dokola.

    Příjem za prodej patří u výrobků spíše na výnosový účet 601 než 604 (proti tomu pak náklad tedy ne 504, ale 501, ale to je jen detail), pol. 2111. 

    Ohledně DPH u prodeje knih - tam je nulová sazba daně, tedy nic neodvádíte, na 343 neúčtujete, ale musíte zajistit to, že v přiznání k DPH to půjde na ř. 26 přiznání. U faktury za tisk knihy pravděpodobně DPH nebylo vyčísleno, tzn. byla bez odpočtu, u té faktury za grafiku, pokud je to faktura s DPH, tak by se dalo odečíst v poměru 25 %. 

  • Startovné na charitativní běh
    10. 12. 2025

    Jsme příspěvkovou organizací a dostali jsme k zaúčtování fakturu za startovné na charitativní běh pro dospělé i děti. Startovné poputuje na transparentní účet neziskové organizace na nákup běžeckých protéz. Dle rozhodnutí ředitele p. o. je účast zaměstnanců vnímána jako příležitost k reprezentaci a propagaci naší p. o. - zaměstnanci, kteří se akce zúčastní budou ve stejnokroji organizace a budou distribuovat informační materiály týkající se služeb, které p. o. nabízí. účast zaměstnanců je dobrovolná a je z hlediska propagace činnosti zařízení, podpory zdravého životního stylu i společenské odpovědnosti organizace. Kam zaúčtovat fakturu za startovné od organizátora akce? A související náklady - cestovní náhrady na tuto akci?

    Zaúčtujte to jako klasické provozní náklady - startovné na účet 518, cestovné na účet 512. 

← Novější dotazy

Zobrazit

Hledání v dotazech

Tipy pro práci s dotazy

Acha obec účtuje s.r.o.

Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8

IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091

Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010

Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007

Návrh a tvorba webu