Obec účtuje - Vše o účetnictví obcí

Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

Dotazy

  • ! odměny členům JSDH
    18. 03. 2024

    Dobrý den, v současné době se rozvířilo téma odměn členům jednotky sboru dobrovolných hasičů. Máme s členy JSDH "Dohodu o výkonu činnosti člena JSDH". Dosud jsme vypláceli odměny za zásah při požáru nebo při povodních na základě dohody o provedení práce za konkrétní zásah konkrétnímu členu JSDH. Můžeme místo této odměny dát jednorázový dar např. jedenkrát ročně JSDH a ne konkrétním členům?

    Formu daru bych nedoporučovala, mohlo by to být napadnutelné, vykonávají práci pro obec, mělo by být zdaněno jako závislá činnost, souvisí s tím i další možná finanční plnění.... Nejsme právní odborníci, ale požární bezpečnost musí obec zajistit, tak bych si netroufla tvrdit, že to zajistíte tím, že jim dáte na to dar, je tam jasně nějaká činnost pro obec při zásahu apod. Navíc jsou k tomu i metodiky, které jasně říkají, že když pobírají odměnu, měl by se uzavírat pracovněprávní vztah. 

    K problému ohledně DPP u hasičů po novele zákoníku práce jsem našla aktuální výklad na tomto odkazu:

    http://www.avjsdh.cz/

    Pročtěte si to, není každopádně vyloučeno uzavírání DPP s hasiči, to je určitě i nadále možné, a pokud pobírají odměnu, tak i vhodné,  jen je problém s aplikací zákoníku práce po novele a to je tam právě vysvětleno - jak postupovat u rozvrhu směn se závěrem, že je vhodné sledovat změnu příslušné legislativy, která to právně zakotví. 

  • Rozdělení výsledku hospodaření PO za rok 2023
    18. 03. 2024

    Dobrý den, prosíme o radu, jak rozdělit výsledek hospodaření naší PO (ZŠ) za rok 2023? Za rok 2023 naše PO vykázala HV ve výši 236 000,- Kč. Vzhledem k tomu, že je to dost velká částka, tak městys jako zřizovatel uvažuje o rozdělení HV tak, aby PO tyto prostředky mohla využít na pořízení nové kuchyňské linky včetně spotřebičů pro výuku praktické výuky (podle ceny inv. náklady) popř. na dovybavení učeben (neinv. náklady). Nepočítáme s přidělením do fondu odměn, ale nevíme, zda-li je vhodnější přidělení do rezervního fondu nebo raději do fondu investic. Moc děkujeme.

    To, že do fondu odměn nedáte nic, považuji za rozumné. Pokud uvažujete, že si z toho částečně budou kupovat investici, tak potřebujete dát to prvotně do rezervního fondu a následně schválit posílení fondu investic z rezervního fondu - to je asi k té kuchyňské lince.

    No a u zbytku - většina zřizovatelů by rozhodla o přídělu do rezervního fondu (a potom kryje zvýšené náklady na nákup vybavení rozpuštěním rezervního fondu 413/648 - já to nemám rád, ale drtivá většina subjektů to tak dělá). Variantou by i bylo ponechat to jako nerozdělený HV v roce 2024 by díky zvýšeným nákupům vybavení učeben skončili ve ztráta ě ztráta by se pokryla z nerozděleného zisku (upřímně to mi přijde jako nejčistší varianta, ale v ČR to skoro nikdo takto nedělá). Určitě to, co je určeno na vybavení, které není investicí, nepřevádějte do fondu investic.

  • Nadační fond
    05. 03. 2024

    Město bude zřizovat nadační fond, který bude mít samostatný bankovní účet, bude jeho zakladatelem, na základě RO provede peněžitý vklad (572/§6112 Pol. 6212)... v zakládající listině je vymezení různorodé, nevíme, jaký § použít, dáváme §6112... Potřebovala bych poradit s účtováním na účtu nadačního fondu... příjem darů, výdej-poskytnutí darů, bankovní poplatky, úroky... co DPH? není někde nějaká metodika? Na stránkách Obec účtuje jsem si našla nějaké dotazy, ale přeci jen jsou staršího data, nevím, jestli se něco od té doby nezměnilo. Děkuji za informaci.

    Peněžitý příspěvek do nadačního fondu účtujete dobře (viz i výklad v knize Majetek str. 120, je zveřejněna v dokumentech 23.11.2023). Paragraf volte podle účelu činnosti nadačního fondu, odpa 6112 je určen pro činnost zastupitelstva obce, nemyslíte spíše odpa 6221? (překlep?). Správně je každopádně paragraf podle zaměření, tedy např. 4399 apod.. (na stránkách města jsem k tomu bližší informace nenašla..). Odpa 6221 pokud by z fondu byla přímá pomoc např. Ukrajině (zahraničí).

    Účtování u nadačního fondu je mimo rozsah naší odbornosti - závazně dle obchodních podmínek radíme jen v oblasti účtování ÚSC, PO a DSO. 

    Účetnictví nadačního fondu ale rozhodně není součástí účetnictví obce, mají svoji vyhlášku. 

  • zákon 250/2000 fond odměn PO
    01. 03. 2024

    Dobrý den zákonem č. 349/2023 Sb. došlo ke změně §32 fond odměn PO (zákon 250/2000Sb.). Chceme se zeptat, zda takto budeme postupovat při rozdělení HV dosaženého u PO v roce 2023 nebo to bude otázka dosaženého HV za rok 2024. Děkujeme za odpověď

    Přechodná ustanovení k této změně nejsou - tedy platí již od 1. 1. 2024 a tedy i pro schvalování výsledku hospodaření za rok 2023.

  • platba paušálu škola a klub
    27. 02. 2024

    Dobrý den, 1) obec se rozhodla platit paušál u mobilních telefonů svým příspěvkovým organizacím - škola a klub sportu a kultury. Prý to bude levnější. V majetku mají zařízení (mobil) organizace. Máme tyto mobilní telefony cca 8 kusů převést do majetku obce? Nebo to lze řešit i jinak? 2) obec má hřbitov. Z nájmu hrobového místa není odváděno DPH - dlouhodobý pronájem. Ale navíc lze využít pronájem smuteční obřadní síně, služby spojené s pohřbem a využití chladícího boxu. Mám z těchto služeb odvádět DPH 12? Děkuji

    1. Nemusíte mobilní telefony evidovat v majetku, je správnější, že je má v majetkové evidenci PO, která je využívá. Můžete hradit telefonní služby za PO, je to obdoba, jako byste jim na to dali příspěvek na provoz, jen to účetně skončí u obce na účtu 518 s pol. 5162, tak si jen nějak evidovat interně, že to není spotřeba obce, ale když je to výhodnější, nevidím to jako problém. 

    2. U druhého případu - nevím přesně, jak máte danou službu nastavenou. Asi to není dlouhodobý pronájem místností smuteční síně na delší dobu než 48 hodin (tam by mohlo být osvobození), ale spíše možnost služeb související s pohřbem (využití chladícího boxu ...) + krátkodobý pronájem obřadní síně ke konání smutečního obřadu. Pokud je to takovýto "balíček služeb", tak si myslím, že těch 12 % je správně. Popisuji to kvůli tomu, že pokud b to byl jen prostý pronájem smuteční síně (na méně než 48 hodin) někomu, aby si tam udělal obřad (bez těch služeb), tak spíše bych to měl v režimu pronájem v 21 % (nevešel bych se podle mne do CZ-CPA 96.03)

  • Náležitosti daňového dokladu
    09. 02. 2024

    Město uzavřelo smlouvu na poskytování služeb se společností Vodafone. Z důvodu zvýhodněných tarifů zahrnulo do smlouvy i městské s.r.o. Technické služby (TS). Vodafone je sice ochoten vystavit zvlášť fakturu pro TS, ale na ní je uvedeno Odběratel: Město a Zasílací adresa: Technické služby. Takový doklad se nelíbí firmě TS, protože nemá náležitosti daňového dokladu (chybí označení osoby, pro kterou se služba uskutečňuje - to by měly být TS a jejich DIČ). TS požadují, aby jim město telefonní hovory „přefakturovávalo“ - vystavovalo a zasílalo daňové doklady, na jejichž základě by si nárokovaly DPH. Pro město je to nejen administrativní zátěž (ročně navíc 12 přijatých faktur, 12 dokladů o jejich úhradě, 12 vystavených faktur, 12 dokladů o jejich úhradě), ale i zátěž finanční – úhrady za poplatky v bance při úhradách faktur. Součástí faktury od Vodafone je přehled služeb po jednotlivých číslech mobilů zaměstnanců TS. Není prosím nějaké řešení, jak toto zjednodušit, aby TS mohly použít doklad, který by jim zasílal Vodafone? Bez účasti města. Např. nemohou si sami dopisovat na fakturu od Vodafone, že jsou skutečným odběratelem? Nebo nemůže jim město potvrdit nějakým jedním dopisem, že skutečným odběratelem takto fakturovaných služeb jsou oni? Je striktně dáno, že odběratele a jeho DIČ musí uvést na faktuře dodavatel plnění? Vodafone není ochoten změnit vůbec nic. Jedině by si musely TS uzavřít s Vodafone vlastní smlouvu, což není pro ně výhodné. Děkuji za jakoukoliv radu.

    Bohužel to podle mne nelze řešit tak, jak uvažujete. Abych měl nárok na odpočet DPH, musím se prokázat daňovým dokladem, který organizaci "patří" - tedy je příjemcem plnění. Nelze se prokazovat daňovým dokladem vystaveným na jiný subjekt (uvědomte si i vazbu na kontrolní hlášení - zejména pokud by to bylo plnění nad 10 tis. kč). Takže za mne skutečně lze řešit jen přefakturací.

    Jedinné, co mne k tomu napadá - snad by se dalo uvažovat o tom, že vystavíte jednu souhrnnou fakturu za celý rok (v prosinci) - je to asi trochu na hraně, ale pokud je cílem snížit počet VF a bankovní poplatky, tak bych o tom uvažoval. 

  • předání skladových zásob
    07. 02. 2024

    Potřebujeme poradit s předáním skladových zásob příspěvkové organizaci - nejlepší postup? Město v rámci organizační složky prodávalo upomínkové předměty a jiné zboží nakoupené za účelem prodeje v informačním centru. K 31.prosinci byla organizační složka zrušena a její úkoly převzala od 1.1. příspěvková organizace města. Zboží na skladě bude příspěvkové organizaci bezplatně předáno, tržby za ně jim zůstanou. My vyřadíme jen zaúčtováním 504 proti 132? Děkujeme.

    Řeší to bod 5.1.12. ČÚS 707 - bezúplatný přechod zásob (zde zboží) mezi VÚJ se účtuje 549 MD/ 132 D, takže vyřadíte tímto zápisem (nechat schválit radou, případně starostou). 

  • Nevyčerpaný provozní příspěvek - vysoký zisk
    30. 01. 2024

    Dobrý den, obrátila se na nás naše příspěvkové organizace, že za rok 2023 vykazují vysoký zisk cca 1,8 mil. Kč, dosažený díky vyšším tržbám za služby (Infocentrum) a tím pádem hrozí vysoké zdanění. Dotazují se, zda by šlo nechat schválit v RM dodatečně teď zač. února 2024 použití nespotřebovaného neinvestičního příspěvku na použití v roce 2024 přes časové rozlišení účet 384 - výnosy příštích období. Nevíme, zda může toto schválit pouze rada nebo musí schválit i zastupitelstvo a zda je to vůbec možné schválit dodatečně ve vztahu k roku 2023.

    Nejprve z hlediska procesního - musíme vyjít vždy z toho, že změnu by měl provést (odsouhlasit) ten, který to prvotně nastavil. Předpokládám, že zastupitelstvo Města schválilo rozpočet - pokud se do něj správně dívám, tak tam je pouze uvedeno, že je to "provozní příspěvek pro PO ......" ve výši........... Kč. Není zde výslovně uvedeno, že je to na rok 2023 - tedy potud dobré. Pokud neexistuje jiný dokument schválený zastupitelstvem, z kterého by vyplývalo, že je to určeno přímo na financování PO v roce 2023 - potom OK, asi by to nemuselo do zastupitelstva.

    Nyní jde o to, kdo schvaluje další nastavení - třeba zda je to nějak účelově určeno apod. - pokud by to byla Rada - OK - potom by to určitě mělo být z rozhodnutí Rady (ale upřímně - i pokud by to dělal jen "odbor" tak bych na toto rozhodnutí o přesměrování části přéspěvku měl mít Radu). Ta by se měla usnést, že ze schváleného příspěvku poskytnutého v roce 2023 je ............ Kč určeno na financování aktivit roku 2024 (na to konto u nich zaúčtují tuto část na 384 a u Vás na 381). Ale je jasné, že to usnesení musí být z hlediska termínu do závěrky (a upřímně - podle mne mělo být úplně správně provedeno ještě v roce 2023 - neboť se vztahuje k otázce nakládání s penězi, které byly poskytnuty - tedy v únoru 2024 říkat, na co jsou určeny - že ne na celý rok 2023 - to je právně dost na hraně. Prostě pokud do něčeho takového půjdete, nedělejte z toho standard - toto se má řešit před koncem roku, ne dodatečně).

    A potom mám ještě poslední poznámku - nevím, z čeho to v reálu vzniklo (organizaci neznám) - ale mám takové podezření, že by na vině mohly být i energie - v roce 2022 měla ta PO měla na 502 částku 1,3 mil. Kč, do rozpočtu si dala cca 3,1 mil. Kč a k 30. 9. 2023 měla podle monitoru na 502 náklady 1,1 mil. kč). Není ten zisk hlavně o tom, že si nadhodnotili energie? Možná ne - třeba tam napadalo hodně nákladů v posledním čtvrtletí. Ale pokud by to bylo i hodně o těch energiích (nižší proti plánu), tak to je přesně to, co navrhujeme jako řešení - aby se část příspěvku vyčlenila účelově na energie s tím, že se bude vracet v případě, že nedojde k dočerpání. Tím se situace může vyřešit (a je to vhodné praktikovat po celou dobu, kdy budeme řešit výkyvy v cenách energií). Třeba to není Váš případ, ale mám takové podezření ......  

  • Pozemek
    13. 12. 2023

    V obci byl nabídnut záměr pronájmu pozemku. Přihlásilo se několik zájemců. Smlouva byla uzavřena s tím, kdo dal nejvyšší nabídku. Vystavena faktura na období 7-12 /2023 . K platbě nedošlo a na základě neplacení obec smlouvu vypověděla a smluvní vztah skončil k 30.11. Lze uzavřít smlouvu s dalším zájemcem bez dalšího vyvěšování záměru? Jak se zbavit faktury z účetnictví? Na prosinec lze vystavit dobropis určitě , ale nedalo by se na celou částku? Podotýkám, že šlo o pozemek , který ač byl užíván, peníze se za něj nevybíraly. Šlo o snahu začít s nájemním vztahem . Děkuji

    Z právního hlediska byl podle všeho asi nájem oprávněným smluvním vztahem až do 30.11. Tady moc nerozumím té zmiňované snaze o nájemní vztah, ten vznikl na základě smlouvy, jen bylo vymáháno nájemné. Tzn. pohledávka z nájemného za období do 30.11. by měla zůstat na účtu 311 jako oprávněná (pozemek píšete, že byl nájemcem i užíván, jiná situace by to právně třeba byla, pokud by nájemce od počátku odmítal pozemek z nějakého důvodu využívat a hradit nájemné), měla by být vymáhána, klasicky tvořit OP s tím, že následně při neúspěchu se odepíše z rozvahy 557/311 (případně převod do podrozvahy 909/999 - podle Vašich pravidel k pohledávkám). 

    Předpis za prosinec, tam už můžete výnos odúčtovat 311 minus MD/ 603 minus D, když byl nájem ukončen dřív, případně řešit i DPH, jestli byl pronájem sjednán s DPH. 

    K záměru - můžete zkusit hledat odpověď v metodice MV č. 7.2., najdete jí na tomto odkazu:

    https://www.mvcr.cz/odk2/clanek/metodicke-materialy-k-zakonnym-zmocnenim.aspx

    Nicméně myslím, že je nutné zveřejnit nový záměr, protože se bude jednat o nový pronájem. 

  • Svazková škola
    05. 12. 2023

    Dobrý den, obec je členem DSO za účelem stavby svazkové školy. Do DSO platí na základě faktury - text fa "Fakturujeme Vám podíl 7,09% investičního vkladu - spolufinancování výstavby nové budovy školy.", s tím, že paní účetní DSO obcím napsala, aby účtovali následovně: "Faktury jsou v tuto chvíli investiční vklad, tak že účtujete 062/paragraf-6349", což se mi nezdá. Následně jsem tedy rozporovala účet 062, s tím, že se jedná o investiční příspěvek do DSO, tedy účet 572. Paní účetní psala, že tedy vlastně neví. Můj dotaz tedy je, jaké je správné účtování? Protože jde o účtování pro několik obcí, nechci o tom rozhodovat sama :) Za mne účtování na straně obcí Md 572 § 3113 pol. 6349. Zároveň se chci zeptat, zda mohu očekávat z této akce ještě nějaké záludnosti. Předpokládám, že hlavní účtování je na straně DSO, obec dává pouze příspěvky.

    DSO není obchodní společnost, vklady se neúčtují na účty finančního majetku. Účtuje se obdobně, jako u vkladů do ostatních neziskových subjektů - peněžní vklady přes účet 572, nepeněžní přes účet 401. Máte pravdu Vy, účtování navrhujete správně. Jediná záludnost v tom pak je ta externí dotace, jak se s DSO vypořádá. Po dobu udržitelnosti škola zůstane asi majetkem DSO (možná i poté), tak příspěvek prostě bude na 572 u obcí, na 403 u DSO a jedině, kdyby pak nějaké obci školu předal do vlastnictví, tak s účtem 403, kde bude nejen externí dotace, ale i dotace od členských obcí.

    "Hlavní účtování" by mělo být na straně DSO - když je příjemce dotace a školu buduje na své náklady s tím, že obce přispívají na vlastní podíl DSO. 

  • Příspěvek pro poskytovatele veřejné služby
    04. 12. 2023

    Město obdrželo příspěvek od Úřadu práce na ochranné pomůcky a pracovní prostředky pro vykonavatele veřejné služby. Jak účtovat o tomto příspěvku?

    Mělo by se jednat o transfer, účet 672, položka 4116 - analogicky, jako příspěvek na jejich mzdu.

    ÚZ asi tento:

    13017 Transfer na krytí příspěvků poskytovaných na ochranné pomůcky a pracovní prostředky.

  • zásah obce do majetku jiných subjektů
    14. 11. 2023

    Někteří ze zastupitelů požadují, aby se do dokumentu Program rozvoje obce uvedlo vybudování suché nádrže, zkapacitnění potoka a vyřešení neuspokojivého stavu rybníků, jako protipovodňové opatření. Pozemky (v soukromém vlastnictví) na vybudování suché nádrže, potok (vlastníkem jsou Lesy ČR) ani rybníky (jeden vlastní soukromá osoba a druhý Kapitula Sv. Víta) není v majetku obce. Je možné, aby toto bylo uvedeno ve výše zmíněném dokumentu? Jsme toho názoru, že toto není možné, ale prosíme o Vaše vyjádření z důvodu výkladu pro zastupitele, kteří toto požadují.

    Jako plánovaný zásah se to do Vašeho "interního" dokumentu uvést může, ale musí se vzít na vědomí, že jsou to v současné době zásahy na cizím majetku, tedy platí určitá pravidla (to tam také zmínit jako podmínky pro realizaci daných zásahů):

    - v prvé řadě je nutné se domluvit s vlastníkem pozemku, zda s daným zásahem souhlasí, pokud ne, nemůžete nic dělat, pokud ano, musí se řešit právní úprava daného zásahu - v případě investic např. právo stavby, VB apod., případně musí ZO souhlasit s provozním nákladem ve vztahu k cizímu majetku (účetně 549, pol. 5909).

    - je možné např. započít i jednání o případném převodu majetku na obec - pozemků, případně rybníku - jestli k tomu bude z Vaší strany vůle a pokud by to bylo akceptováno protistranou, v takovém případě byste pak již mohli realizovat co budete chtít

    Zastupitelům to v tomto ohledu vysvětlete s tím, že určitě to není běžný náklad obce, musí se i zdůvodnit, proč se to realizuje, zohlednit hospodárnost apod. (zásahy, co popisujete budou asi obecně z hlediska činnosti obce v pořádku, problém by byly zásahy typu oprava majetku soukromé osoby apod.). 

  • Návratná finanční výpomoc
    01. 11. 2023

    Dobrý den, potřebuji poradit, jak správně vyřešit vztah mezi obcí a naší příspěvkovou organizací (základní školou). Začátkem roku 2023 byly škole poskytnuty tři dotace v rámci Národního programu životního prostředí na vybudování třech přírodních zahrad v celkové výši 739 878,25 Kč (85 % nákladů). Celkové náklady na tuto akci jsou 870.445, - Kč. Finanční prostředky škola obdrží až po vyúčtování projektu - ex post. Projekt bude tedy vyúčtován až v roce 2024. Na běžném účtu škola peníze sice má, ale jsou to finanční prostředky na platy a šablony a krytí fondů. A faktury defacto uhradila (dnes poslední), ale bohužel z těchto prostředků a podle mne tím porušila rozpočtovou kázeň, nepožádala nás o předfinancování dotace. Peníze z provozu jí vycházely do srpna. Kdy vedle tohoto projektu nakoupily vybavení do školy a školek ve výši 248.826, - Kč. S tím, že tyto věcí uhradí z rezervního fondu. V současné době mají k 30.9.2023 hospodářský výsledek v mínusu 237.000, - Kč. Já jim přeposlala zbytek příspěvku na provoz, který je do konce roku 250.000, - Kč. V rezervním fondu (účet 413) mají 382.524,63 Kč, ve fondu investic je částka 523.528,92 Kč. Dotace je neinvestiční. Řešily jsme spolu s paní účetní, že zastínění pískovišť by bylo DHM (patky jsou zabetonované do země). Paní účetní mluvila s paní z MAS a rozdělení dotace na neinvestiční a investiční. Ta říkala, že se dělá až při sepsání samotné smlouvy o poskytnutí dotace při vyúčtování projektu. Jednalo by se pak o částku asi 171.983, - Kč. Může škola použít fond investic ke krytí rozdílu spolu rezervním fondem nebo je fond investic jen na pořízení DHM a DNM? Jestli se mnou souhlasíte. Navrhovala bych, aby škola požádala obec o návratnou finanční výpomoc na překlenutí doby vyúčtování dotace, kterou by jim zastupitelstvo schválilo na svém zasedání v prosinci 2023 ve výši projektu. Předfinancování dotace od zřizovatele v tuto chvíli už asi ne a ani úvěr. Zastupitelstvo obce bylo 16.10.2023 a bohužel i když od srpna mají problém, nedali vědět. Další Zastupitelstvo obce bude až 11.12.2023.

    Asi bych to rozdělil na následující okruhy:

    - fond investic - měl by být skutečně jen na investiční výdaje - tedy u toho projektu jen na jeho část (pokud je to zaklasifikováno správně jako neinvestice). Mohl by být ještě na opravy a údržbu (ale již ne třeba na pořízení DDHM nebo obecně na služby), což tady asi ale nebude. Takže pokud by prostředky z fondu investic používaly prokazatelně pro financování provzních výdajů, tak to není dobré. Samozřejmě je trochu otázkou, že by se mohlo argumentovat, že to není trvalé použití, že mají 388/672 (na těch 85% nákladů provozních) a fond potom kryje částečně ta 388. Nicméně tím jen říkám, že jsem si dočasně vydal peníze z fondu investic na jiné účely, což se nebude líbit těm, kteří fondy prvotně považují za "kasičky peněz".

    - u rezervního fondu - tam bych to zase jako tak velký problém neviděl - rezervní fond ve smyslu čerpání 413/648 bych zapojil pouze na spolufinancování provozní části (těch 15%), zbytek - byť bych čerpal reálné finanční prostředky, tak bych díky 388/672 (dohadná položka na dotaci) dokumentoval, že je dočasně kryt dohadnou polořkou aktivní. Pokud by někdo řešil, na co se použily ty peníze - tak to bylo na provozní výdaje a za mne vyargumentuji, že je to rozvoj... ) - takže v tom problém nevidím i když to někdo řeší striktně jako "kasičky peněz".

    Problém je ale v tom, že ten rezervní fond je málo a peníze jsou hlavně v tom investičním.

    Takže za mne souhlas s Vaším návrhem - buď jim pomůžete dodatečnými penězi - návratnou finanční výpomocí nebo třeba tím příspěvkem s vyúčtováním. Pokud byste nechtěli poskytovat dodatečné peníze, tak byste museli nařídit odvod z fondu investic (co je nad rámec těch 172 tis. Kč) a z toho, co odvedou dát třeba ten provozní příspěvek s vypořádáním. Ale vše to bude na schválení zastupitelstvem (a souhlasím s Vámi, že je špatně, že to řeší až nyní).

  • Investice-příspěvková organizace
    18. 10. 2023

    Naše příspěvková organizace-mateřská škola-má účelově určenou dotaci od obce na investice. Tato investice bude o přibližně 40.000,- Kč vyšší. Lze tento rozdíl uhradit z rezervního fondu přímo nebo musí být proveden převod do fondu investic a z toho to doplatit? Musí zřizovatel schválit výši investice, převod z rezervního fondu a použití fondu investic? Děkuji.

    Pokud je to investice a oni nemají dost peněz ve fondu investic, musí být se souhlasem zřizovatele prvotně posílen z rezervního fondu fond investic a z toho se to potom doplatí. Zřizovatel musí schválit takové posílení (to si organizace nemůže udělat sama).

    Nikde ale již není v zákoně povinnost, aby zřizovatel schvaloval čerpání fondu investic. Požadavek zákona to není, ale vím o zřizovatelích, kteří si to vymínili ve ZL - pokud to udělají, tak potom odsouhlasují i čerpání.

  • Přebytek provozního příspěvku PO
    18. 09. 2023

    Potřebovali bychom poradit, jak vyřešit přebytek na provozním příspěvku (bez příspěvku „na odpisy“) námi zřízené příspěvkové organizace (MŠ), kterou jsme zřídili před pár lety. MŠ velmi dobře hospodaří a tím se dostala do situace, že už nyní ví, že jí bude přebývat značná část příspěvku (cca 600 tis.). Proto se obrátila na zřizovatele s žádostí, co s tím. V žádném případě nechceme postupovat k její škodě, ani ji jakkoliv demotivovat. Současně nechceme jít cestou zdanění přebývajícího příspěvku, na rovinu říkám, že mi to přijde škoda. Napadají mě tři možnosti: 1) s tímto odůvodněním příspěvek po schválení příslušným orgánem (u nás ZM, schválilo letošní příspěvek) zkrátit a převést zřizovateli. I když zákon říká, že krátit příspěvek se smí jen v odůvodněných případech. Jaké to jsou? Spadá pod ně i náš případ? 2) letošní přebytek příspěvku převést na příspěvek pro rok 2024. Tedy schválit letošní příspěvek tak, že část bude kryta z příspěvku roku 2023. Zřejmě by k tomu bylo potřeba usnesení zastupitelstva při schvalování příspěvku. Usnesení máme formulované „schvaluje příspěvky příspěvkovým organizacím dle přílohy č. x tohoto usnesení“ a v příloze je tabulka příspěvků jednotlivým PO. Rozpočet města i příspěvkových organizací bude schvalován na přelomu listopadu a prosince. 3) Ještě mě napadlo, že bychom mohli v ZM schválit objem příspěvků jako celku a jejich rozdělení pak už nechat na radě města jako zřizovateli (rada k tomu žádné zvláštní pověření nepotřebuje). Bylo by v tomto případě také nutné nějaké usnesení o použití loňského příspěvku? Preferujeme možnost převést přebytek letošního příspěvku na příspěvek pro rok 2024 před jeho vracením a posílám sem a tam, tedy variantu 2. Doufám, že se mi povedlo nastínit náš problém a prosím o pomoc s jeho řešením.

    První varianta - za mne je možná. zákon nijak nespecifikuje důvody pro úpravu finančního vztahu zřizovatel a PO. Pokud tam ale jasně přebývají peněžní prostředky, tak za mne je to legitimní důvod. 

    Druhá varianta - ano - za me také možná.  Mělo by to být tak, že bude stanovena konkrétní částka příspěvku poskytnutého z roku 2023, která bude určena k čerpání na rok 2024. Pokud zastupitelstvo schvalovalo něco, z čeho vyplývalo, že je to provozní příspěvek výhradně na rok 2023 (například jako položka rozpočtu), potom by ten přesun na rok 2024 mělo odsouhlasit zastupitelstvo. Pokud tomu tak není a třeba v rozpočtu je jen uvedeno "provozní příspěvek", tak nevidím problém, aby toto "upřesnění" ve smyslu, že část je určena na rok 2024 provedla Rada (někde je to záležitostí i "úředníků"). No a toto rozhodnutí by se potom promítlo do nastavení příspěvků na rok 2024 - tak jak uvádíte. Na základě toho u PO možné účtování na Dal 384 (a u zřizovatele na MD 381). 

    Třetí varianta - pokud správně chápu - technika by byla stejná jako v bodě 2, jen by zastupitelstvo nechalo větší volnost Radě - tedy Rada by definovala, kdo jaké peníze dostane, na jaké období. Tedy jen by do toho nebylo případně zatahováno Zastupitelstvo (to by pracovalo jen s celkoovu částkou příspěvků). Tedy rozhodování - viz bod 2. Já bych ale třeba do tohoto u obce Vašeho typu (menší město) nešel.

    Ještě mne napadá čtvrtá varianta (v některých situacích by se mohla hodit) - změnit část příspěvku z provozního na investiční - tak, aby je neúčtovali do výnosů na 672, ale do fondu investic na 416. To by bylo zajímavé zejména v situaci, kdy by si organizace postupně šetřila na nějakou investici (případně si kryla nějakou velkou opravu). A u té investice je mi jedno, zda by si ji následně platila sama, nebo by zřizovatel před její realizací nařídil odvod z fondu investic a pořízení zajistil.

← Novější dotazy

Oblasti dotazů

Hledání v dotazech

Tipy pro práci s dotazy

Návrh a tvorba webu