Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 6 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.
1.Naše obec přijala v březnu 2025 Rozhodnutí o poskytnutí fin. prostředků ze SFŽP ČR v rámci Programu financovaného z prostředků Modernizačního fondu, Výzva: „3. Nové obnovitelné zdroje v energetice (RES+) č. 3/2024, projekt: Realizace FVE v obci, dotace celkem 1.757.841,19 Kč. V Rozhodnutí je uvedeno, že příjemce uzavře se SFŽP Smlouvu o poskytnutí podpory, která bude obsahovat další podmínky poskytnutí podpory, dále že podpora je poskytována na základě rozhodnutí a řádně uzavřené smlouvy. Dále je v Rozhodnutí uvedeno, že Smlouvou může být upřesněna výše podpory, dále specifikace akce na investiční a neinvestiční část. Smlouvu obec zatím uzavřenu k dnešnímu dni nemá (k uzavření bude třeba doložit další dokumenty), máme jen Rozhodnutí.
Chci se zeptat: když máme jen Rozhodnutí, nemáme smlouvu:
Musíme na základě Rozhodnutí navést do návrhu rozpočtu na r. 2026 příjem z dotace?
Tuto situaci jsme s Vámi řešily dotazem z 15. 4. 2025, kdy jsme se dotazovaly na nutnost navedení dotace do příjmů hned během r. 2025. Vaše odpověď zněla, že pokud nepotřebujeme krytí výdajů, není rozpočtové opatření obecně povinné (v r. 2025 jsme FVE zatím nerealizovali).
Realizace FVE má proběhnout v r. 2026, s krytím výdajů v návrhu rozpočtu není problém – výdaje jsme schopni pokrýt bez zapojení dotace. Příjmy z dotace bychom zatím nechtěli v návrhu rozpočtu řešit – zapojili bychom do rozpočtu až během r. 2026 (pomocí rozpočt. opatření), až bude jasná přesná výše dotace (jak jste psala v první odpovědi: výše transferu se odvíjí od technických parametrů FVE, nejsme schopni odhadnout výši transferu). Na základě popsané situace: musíme – je povinnost zapojit do návrhu rozpočtu na r. 2026 příjem z dotace na základě Rozhodnutí? Nemůže nás někdo napadnout za nezapojení transferu do příjmů rozpočtu při návrhu?
2. výdaje na mzdové náklady pracovníků naší PO (ZŠ), jak pro nepedagogické pracovníky, tak pro pedagogické. Oboje v rámci provozního příspěvku, rozpočet obce: par. 3113, pol. 5331?
1. Váš postup nemůže být vytknut. Pokud máte kryté výdaje, lze dotaci rozpočtovat až v okamžiku, kdy je jistá výše a máte to podloženo i smlouvou. MF k tomu vydalo metodiku, ale tou spíše rozšířilo možnost rozpočtovat dotaci ke krytí výdajů, než že by nařizovali okamžik rozpočtování.
Předpisy k RS není stanoven nějaký povinný konkrétní okamžik rozpočtování dotací, jde tedy jen o to hlavně nemít nekryté výdaje.
Měli jsme k tomu i aktualitu:
https://www.obecuctuje.cz/aktuality/1822
2. Souhlas. Když zůstávají zaměstnanci PO, zvýší se provozní příspěvek na pol. 5331 a jen zvažte, zda budou mít povinnost vyúčtování dle skutečných nákladů.
Mám velkou prosbu ohledně účtování záloh a vyúčtování za elektrickou energii.
Platíme měsíční zálohy (jedna společná částka na tři odběrná místa), které účtuji dle splátkového kalendáře jako došlé zálohové faktury, a to:
314 / 321
321 / 231 0003 3631 5154 - účtuji všechny zálohy na jeden paragraf – veřejné osvětlení, na konci roku zálohy od srpna (vyúčtování máme v červenci) zaúčtuji 502 / 389 a potom při vyúčtování přeúčtovávám na paragrafy 2329, 6171 a 3631 takto (případ z letošního roku-vyúčtování 7/2025):
Došlá FA
502 / 321 228 516,49 Kč - celková spotřeba (od 8/2024 do 7/2025)
389 / 175 550,00 Kč - zálohy 8-12/2024
502 - 175 550,00 Kč
(dříve jsem při vyúčtování EE zálohy 8-12/20xx účtovala 389/502 na každé straně plusem, letos jsem zvolila obě částky na MD, účet 502 minusem – nevím co je lepší, ale ve vyúčtování mi to s mým problémem nepomůže)
Výpis z účtu
321 / 228 516,49 Kč - celková spotřeba (od 8/2024
do 7/2025)
/ 314 386 210,00 Kč - zúčtování záloh celkem (od 8/2024
do 7/2025 (11 měsíců 35 110 Kč měsíčně)
/ 231 0003 3631 5154 - 157 693,51 Kč - přeplatek EE
/ 231 0003 3631 5154 - 228 516,49 Kč - celková spotřeba
/ 231 0003 3631 5154 48 891,55 Kč - spotřeba VO celkem
/ 231 0003 6171 5154 63 438,68 Kč - spotřeba OÚ celkem
/ 231 0003 2329 5154 116 186,26 Kč - spotřeba PN celkem
Nyní nám ve FINce vychází ke 30. 11. 2025 na OdPa 3631 výsledek od počátku roku minus 45 498,45 Kč☹ Zálohy od srpna 2025 máme sníženy, vzhledem k přeplatku, na 20 290 Kč měsíčně. Máme velkou spotřebu na OdPa 2329, protože tam jsou během prací na ČOVce napojeny stavební buňky dodavatele, který nám ale pak na základě vyúčtování zaplatí spotřebu zpět. Na OdPa 2329 po stavební firmě vystavené zaplacené faktuře zůstává 2 193, 31 Kč.
K účtování mám následující poznámky:
- u vyúčtování je zúčtování dohady ve výsledku jedno, jaký způsob zvolíte, nejjednodušší možná je dát na 502 rovnou rozdíl spotřeba minus dohada, 389 MD dohada/ 321 D celá spotřeba.
- zúčtování zálohy 321/314 účtujte buď u předpisu faktury, nebo interním dokladem, ale ne až při úhradě, to spíše jako obecné upozornění, že kdyby bylo např. v prosinci někdy vyúčtováno a v lednu se řešila úhrada, tak by to nebylo v závěrce správně zachyceno - to platí i pro mezitimní čtvrtletní závěrky. Abyste to měla vyrovnané, tak když je celkově přeplatek, tak zúčtujete 321/314 jen ve výši spotřeby a přeplatek pak při úhradě zaúčtujete 314 MD/ 231 D + RS jak máte.
Pokud jde o pointu dotazu, tak tam vidím prvotní problém v tom, že nerozdělujete na odpa zálohy, ale přeplatky/ nedoplatky z vyúčtování pak ano. Je potřeba sjednotit z hlediska RS postup. Možnost, jak to letos trochu napravit je, že byste zpětně rozdělila na odpa letošní zálohy (uhrazené do vyúčtování). Tzn. zaúčtovat opravný zápis 231 minus D odpa 3631 pol. 5154 ve výši záloh, které patří na odpa 6171 a 2329/ 231 D 6171 5154 zálohy OÚ, 231 D 2329 5154 zálohy ČOV (proč ne 2321?).
Loňský rok už neopravíte, ale nové zálohy pak již také neúčtujte souhrnně na odpa 3631, ale při jejich úhradě je rozdělujte dle kalendáře záloh na jednotlivé paragrafy.
Toto můžete pro přesnost udělat, ale vtip je zde v tom, že ve výsledku vám to minusový stav na odpa 3631 ještě zvýší. Konečné řešení pak je provést přeúčtování přeplatku u VO na pol. 2324 MD místo pol. 5154 minus D. Je možné tak postupovat - že si řeknete, že přeplatky obecně dáváte na 5154 minus D a jen když položka vyjde minusová, přeúčtujete přeplatek na 2324 MD.
Máme investiční dotaci z kraje na chodníky ex-post, všechny faktury jsem dávala na 042 s položkou 6121 , jedna faktura je investiční s částkou 1 000 000 a ÚZ, datum ukončení akce je do 1 roku, 26.11.2025 jsme ukončili akci a 2.12.nám přišla dotace 1 000 000 pol. 4222. Prosím o postup přijmu peněz a zavedení do majetku investiční a neinvestiční a k jakému datu.
Dotace je investiční, tzn. práce na chodnících by měly být účetně také investicí - TZ nebo nová výstavba. V opačném případě by se mělo žádat o změnu druhu dotace, což nevím, zda je možné po vyplacení.
Zmiňujete se na závěr i o neinvestiční části, k tomu nemám v dotazu bližší informace, tak vyjdu z toho, že je to investiční dotace a majetkově investice.
Do majetku má být zařazeno k datu dokončení, předání a případně kolaudace, pokud tam proběhne. Zápis zařazení 021/042 a zařadit podle toho, o co se jedná - TZ zvyšuje cenu chodníků, nebo se to zařadí jako nová stavba, to záleží na technickém provedení.
Účtování o dotaci se pak odvíjí od toho, jestli je přijetím peněz považovaná za vypořádanou. Pokud ano, zaúčtovali byste předpis 348/403, transfer byste zadali na kartu majetku a začali jej rozpouštět do výnosů. Příjem 231 MD/ 348 D, položku máte správně, k tomu krajský ÚZ a org.
Jestli dotace není vypořádaná - ještě budete kraji něco dokládat, pak byste k datu zařazení účtovali dohadu dotace 388/403, dotaci opět dáte na kartu majetku, peníze přijmete 231/374 a teprve po vyúčtování zaúčtujete 348/388 a 374/348.
Obec v letech 2024 a 2025 provedla modernizaci ČOV za 7,8 mil. Kč (v r. 2024 dvě faktury za 2,6 mil. Kč a v r. 2025 dvě faktury za 5,2 mil. Kč). Získali jsme na akci dvě dotace.
V r. 2025 obec získala dotaci od MZe program 12941 (prostředky SR) ve výši 2,34 mil. Kč, což je 30 % nákladů. Vyplacená byla dotace po odeslání všech faktur ke kontrole a jejich schválení. V rozhodnutí o dotaci je uvedeno, že faktury z r. 2024 jsou hrazeny z vlastních zdrojů a faktury z r. 2025 jsou hrazeny z dotace a vlastních zdrojů. Navíc je část dotace na budovu (cca 19 %) a část dotace na technologie (cca 82 %). Abych dodržela poměr budovy a technologie, je jedna faktura 2025 bez UZ a jedna faktura má UZ 29512 na budovu i technologii.
Kraj vyhlásil dotaci na Kofinancování vodohosp. projektů, kde podmínkou získání krajské dotace bylo zároveň získání dotace z MZe. Po předložení všech faktur z r. 2024 a 2025 byla schválena dotace ve výši 2,29 mil. (29 %). Nyní nevím, jak zaúčtovat dotaci z kraje. Pokud dotaci také zaúčtuji k fakturám z r. 2025, zůstane mi necelých 600 tis. na vlastní zdroje v r. 2025 (+ faktury roku 2024). Nebo mám označit jen připsáním info textu na faktury r. 2024 o dotaci z kraje? Ve smlouvě je uvedeno, že dotace může být použita ke krytí nákladů předfinancovaných obcí v r. 2024. Nevím, zda je lepší použít dotaci z kraje na výdaje r. 2024 nebo zda letos použít a označit ve výdajích obě dotace.
Záleží na podmínkách krajské dotace. Pokud je tam uvedeno, že dotaci můžete použít i na výdaje roku 2024, tak bude pro vás asi nejjednodušší značení krajské dotace doplnit jen ručně na dokladech roku 2024 a tyto tedy uplatnit. Jinak ale nebývá problém, aby váš vlastní podíl výdajů u MZe byl kryt krajskou dotací (jen se to pak musí vymyslet z hlediska značení - v účetní věte volit navíc ÚZ, org či orj krajské dotace).
Prosím o pomoc se zaúčtováním pokuty za přestupek za ořez stromů, kterou máme platit celnímu úřadu a náklady řízení, které uhradíme české inspekci životního prostředí. Jaké účtování máme použít ? 538 nebo 542/344, 344/231 3745-5365 nebo 5363 nebo ještě něco jiného? Účtuju oběma institucím stejně nebo má každá jiné účtování ?
Předpis pokuty bude zápisem 542 MD/ 347 D, úhrada 347 MD/ 231 D, RS odpa 3769, pol. 5363.
U náhrady nákladů řízení postupujte obdobně, jen nákladový účet 549 MD a výdajová položka 5192.
Je jedno, komu to platíte, důležité je, za co platíte, proto rozdílné účtování.
Město získalo v roce 2017 za 1,- Kč ČOV a splaškovou kanalizaci. V majetku vedeno dohromady jako jedna stavba pod jedním inv. č. V roce 2019 ČOV město z důvodu havarijního stavu zlikvidovalo a z majetku vyřadilo vše.
Nyní v roce 2025 došlo k prodeji jen té splaškové kanalizace za cenu 1 672 tis. Kč, zároveň město uzavřelo smlouvu o peněžitém příplatku mimo základní kapitál ve výši 1 671 tis. Kč a dohodu o započtení pohledávek (pohledávka akcionáře), tedy 1 672 tis. proti 1 671 tis. Kč a vodárenská společnost uhradila městu rozdíl 1 000,- Kč. Jak prosím tento prodej zaúčtovat?
Pokud v roce 2017 město nabylo majetek úplatně za 1 Kč, pak čistě dle účetních předpisů je ocenění 1 Kč v pořádku a nebude zde tedy žádný náklad z vyřazení.
Peněžitý příplatek mimo ZK se účtuje: Předpis 043/368 1671 tis. Kč k datu podpisu smlouvy, kterému předchází schválení. Zařazení 06x MD (účet se volí podle velikosti majetkového podílu)/ 043 D 1671 tis. Kč.
Předpis prodeje kanalizace k datu předání 311 MD/ 646 D 1672 tis. Kč.
Zápočet 368 MD/ 311 D 1671 tis. Kč, příjem doplatku 1000 Kč 231 MD, RS odpa 2321, pol. 3112/ 311 D.
Z pohledu DPH by se mělo jednat o plnění osvobozené od DPH podle §56 ZDPH (tedy správně by se to mělo vykázat na ř. 50 a ř. 51 druhý sloupec)
Potřebuji radu pro naši příspěvkovou organizaci. Příspěvková organizace obdržela tiskárnu v pořizovací hodnotě dárce 96300,- Kč, odepsáno 95516,- Kč a zůstatková hodnota je 784,- Kč. Jakým způsobem o obdrženém daru od České školní inspekce účtovat? Jak zařadit majetek a zavést na majetkovou kartu? Můžou si dobu odpisování určit sami?
Domnívám se, že ČŠI je organizační složka státu, tzn. vybraná účetní jednotka. Bezúplatný převod mezi VÚJ se účtuje rozvahově a přebírá se ocenění převodce. Zápis převzetí u PO bude:
022 MD 96300 Kč/ 082 D 95516 Kč, 401 D 784 Kč.
Dobu odpisování si PO zvolí podle odhadované zbývající doby životnosti.
Podle vašich pravidel musíte PO dát souhlas s tím, že majetek přijmou do svého vlastnictví, nikoliv do vlastnictví obce jako zřizovatele.
Obec má zřízenou příspěvkovou organizaci Mateřskou školku. V letošním roce mají schválený příspěvek na provoz – pol. 5331 ve výši Kč 560 000,00. Rozpočet schvalujeme na položky. Zatím jsme jim poslali částku ve výši Kč 460 000,00, tedy Kč 100 000,00 zůstává. V letošním roce jsme tam ale investovali hodně peněz-nová elektroinstalace, pořízení nových přístrojů do kuchyně-celkem tedy cca 1 000 000,00….Od účetního školky víme, že z provozních peněz mají ještě cca Kč 120 000,00, což jim na provoz do konce roku stačí….Já ale nevím, když jim už těch 100 tis nepošleme, zda toto musím nějak řešit rozpočtovým opatřením na zastupitelstvu? Žádnou schválenou směrnici ani žádná pravidla k tomuto schválena nemáme.
Záleží na vašich interních pravidlech a postupech. Kdo schválil výši provozního příspěvku, schválí teď i, že po dohodě s PO se celý nebude čerpat.
Z hlediska rozpočtu se při nedočerpání nejedná o povinné RO a nehraje roli, že je to ve vztahu k jinému rozpočtu, viz odpověď MF na str. 9 dokumentu k RS:
Pročítala jsem dotazy a prosím o kontrolu, jestli účtuji správně. FVE je na budově OÚ. Dle rozhodnutí od SFŽP činí dotace 469.395,22,-Kč ze schválené částky 899.678,-Kč, což je 52,17%. Rozhodnutí jsme obdrželi na konci roku 2024, zaúčtovala jsem 955/999. Bohužel již v 2024 mám Fa na studii stavebně tech. řešení pro potřeby žádosti a přípravu a podkladů k žádosti o dotaci na MF RES+, účtováno 042/321, 321/ 231 6171 6121 ve výši 42.500Kč, ale bez UZ, nástroje a zdroje, které jsem po obdržení rozhodnutí nedoplnila. Co mohu dělat? Mělo být asi takto 231 6171 6121 UZ 90504, nástroj 171,zdroj 5 částka 22.172,25 a vlastní podíl N 171, Z 1 částka 20.327,75.
V roce 2025 Fa na dotač. Management 10.000,-Kč, účtováno 042/231 6171 6121. Přeúčtovala jsem na UZ 90504, N 171, Z 5 částka 5.217,-Kč a vlastní podíl N171 a Z5 ve výši 4.783,-Kč.
A nyní přišla Fa 885.674,02 Kč za SOD: 042/231 6171 6121 ZU 90504, N171, Z5 442.005,97 a vlast. Podíl 443.668,05 s N171, Z1. FVE účtováno jako TZ na základě předávacího protokolu 021/042, včetně dohady 388/403 469.395,22.
V rozhodnutí je uvedeno, že podpora je poskytována na základě rozhodnutí a řádně uzavřené smlouvy.
Nyní posíláme podklady na SFŽP a čekáme na smlouvu. Až přijde smlouva budu účtovat 346/388 a pak příjem dotace 231 4213 UZ 90504, N171, Z5/346.
Výdaje loňského roku můžete dooznačit jen ručně na dokladu, jinak to opravit nejde. Máte rozděleno a značeno správně. Značení, které používáte odpovídá typu financování Modernizační fond - investice. U druhé faktury máte jen překlep - u vlastního podílu dejte zdroj 1, ne 5. Jestli jsou to všechno způsobilé výdaje, můžete značit takto dle rozhodnutí.
Malinko přesnější by bylo značit s ohledem na to, že celkové výdaje jsou vyšší, než ty způsobilé. Nicméně stejně je otázka, který výdaj je nezpůsobilý, tak to klidně nechte takto.
Účtování vypořádání máte dobře - účtujte to k datu, kdy poskytovatel potvrdí vyúčtování. Pokud po smlouvě již nic dokládat nebudete, je váš postup správný.
Jediný otazník tu je, jestli ve smlouvě zůstane dotace stejná, jako v rozhodnutí - dotace se tu neodvíjí procenticky od výše výdajů, ale od technických parametrů, ale odhady jsou tu docela složité, tak pokud nakonec vznikne malý rozdíl, zúčtujete ho na účet 672, jen pokud by vznikl nějaký výraznější, doporučujeme volit odchylku od metody a upravit výši dotace na účtu 403.
K datu zařazení správně účtujete dohadu, nezapomeňte dotaci zadat i na kartu majetku, aby se mohla začít rozpouštět do výnosů.
Obec prodala pozemky. Prosím o radu. Úhrada - přijatá platba:3639 3111/324.
Dále ke dni právního účinku: 324MD/311D, 311MD/647. Vyřazení z majetku 554MD/031D. (za pořizovací cenu).
V roce 2024 byl uhrazen znalecký posudek (mám na účtu 042), v letošním roce uhrazena platba za vypracování smlouvy. Poplatek za vklad hradil kupující. Nevím jak znal. posudek a smlouvu účtovat.
Když majetek vyřazujete, nikoliv pořizujete, pak výdaje související s vyřazením (zde prodejem) se účtují klasicky jako provozní náklad. Znalecký posudek přeúčtujte 518 MD/ 042 minus MD - nebude to významná částka, proto nebude potřeba pro opravu volit účet 408. Platba za sepsání smlouvy patří na účet 518 a pol. 5166.
Účtování o prodeji jinak máte správně, toto je jen taková nevědomá, spíše automatická "chybka". Základní logika je, že to nemůže být na účtu 042 proto, že nevzniká žádný majetek, ke kterému by to byl související výdaj.
U prodeje zbývá jen zmínit, že musíte mít směrnici k RH, ve které si stanovíte významnost, jinak byste museli na RH přeceňovat při každém prodeji. Jestli směrnici máte a tento prodej nesplňoval vaši významnost pro přecenění, je v pořádku, že s RH zde "neoperujete". Kdybyste přecenit na RH opomněli, zpětně už to neřešte, protože oprava by zde již neměla vypovídací schopnost, a berte to jen jako zkušenost o budoucna, na co vše si dát při prodeji pozor.
Obec v letošním roce koupila traktor, zařazen na 022.
Nyní ho nechala upravit.
Ve faktuře je:
spojovací lišta pro upevnění závěsu s kulovým čepem - 11979Kč
závěs s kulovým čepem - 15851Kč
příslušenství dle FA:
sněhová radlice 57959Kč
válečkový sypač 113014Kč
zadní osvětlení 8954Kč
Prosím o radu, jak mám zaúčtovat.
Můžete to zkusit posoudit i s někým technicky "zdatnějším", já to odhaduji takto:
- spojovací lišta a závěs - podle mě je to zařízení namontované na traktor, aby mohla být připojena související přídavná zařízení, tzn. podlimitní TZ (do 40 tis. Kč) účet 549 s pol. 5123.
- sněhová radlice - pokud bude využívána jen s tímto jedním traktorem, tak z majetkové karty traktoru vytvořte soubor, kdy traktor bude hlavní věc, sněhová radlice bude další věc v souboru. Účetně 042/321, pol. 6123 jestli má traktor SPZ, zařazení 022/042.
- válečkový sypač - další věc v souboru, účetně a majetkově postup stejný jako radlice
- zadní osvětlení - zařadit podle toho, kde je namontováno - buď jako součást traktoru nebo sypače. Pokud součástí traktoru, pak přidat do celkové ceny podlimitního TZ (i tak bude do 40 tis. Kč), pokud je to součástí válečkového sypače, přidáte to do jeho ceny jako věci v souboru (do souboru zařazujeme i věc v ocenění do 40 tis. Kč, když celý soubor je v ceně nad 40 tis. Kč)
Obec uzavřela smlouvu s investory k povolení záměru dělení pozemků a výstavbě infrastruktury. Obec dostane peněžní příspěvek. Závazek obce dle smlouvy je "nezbytná součinnost dle stavebního zákona", uvolnění finančních prostředků je vázáno na den nabytí účinnosti Regulačního plánu, který zahrnuje dělení pozemků. Obec v budoucnu použije na vybudování infrastruktury, ve smlouvě ujednáno není. Prosím o kontrolu účtování.
přijetí příspěvku: pol:3121/403, mimo režim DPH.
Z účetního hlediska nemáme problém zachytit to na účet 403 a pol. 3121, když je to účelově určeno na budoucí majetek. Na účtu 403 to zůstane až do doby zařazení příslušného majetku, pak se to zadá na majetkové karty a začne rozpouštět do výnosů.
Problematické je to ale z pohledu DPH. Může to být hraniční situace, kdy je za úplatu identifikované plnění, tzn. je možné, že by to někdo vyhodnotil na odvod DPH. Pokud byste to chtěli posoudit, pošlete smlouvu na e-mail zdenek@obecuctuje.cz a my zkusíme vyjádřit názor, jak se k tomu postavit (ale rovnou říkáme, že je to záležitost zákonně zatím nevyjasněná).
Obec získává darovací smlouvou bezúplatně od Kraje 25 pozemků a stavbu silnice III třídy. Ve smlouvě máme všechny pozemky oceněné, v této výši je i zařadím do majetku obce 031 MD/401 0901 D.
Ve smlouvě je ocenění i stavby silnice.
Silnice je v délce 1,365 km, v roce 2024 byla celá dělaná nová, ve smlouvě je uvedená cena 700.000,-- Kč, což se nám zdá nízká hodnota. Máme zařadit v této hodnotě, nebo v ceně "obvyklé" dle nacenění v aktuálních cenách?
Zaúčtování 021 0400 MD/0401 0901 D.
Kraj je vybraná účetní jednotka. V případě odpisované stavby darované krajem máte převzít jejich pořizovací cenu i oprávky. Neřešíte v tomto případě reprodukční pořizovací cenu. Pokud ve smlouvě není uvedena zůstatková cena stavby komunikace, požádejte kraj o doplnění této informace.
Zaúčtování převodu komunikace má být: 021 MD v PC/ 081 D oprávky k datu převodu, 401 D zbytek do PC (pokud na to neevidují ještě dotaci na účtu 403, ta by se přebírala také v nerozpuštěné výši a na účet 401 pak zbývající částka).
Majetek se odepisuje včetně měsíce vyřazení a začíná se odepisovat od měsíce následující po zařazení. Kdyby vám kraj předal komunikaci například k 1.12., tak vám má sdělit oprávky včetně odpisu za prosinec a vy začnete odepisovat od ledna (nastavíte odhadovanou zbývající životnost).
Platí to i u pozemků - máte zde převzít jejich pořizovací cenu bez ohledu na to, zda odpovídá či neodpovídá aktuální hodnotě.
V loňském roce jsme do majetku (účet 021) zařadili za 1,- Kč (vícenález) podstavec sochy sv. Josefa, socha se nedochovala. Letos jsme nechali zhotovit novou kamennou sochu sv. Josefa za 300 tis. Kč. Umístila se na původní podstavec a celé se to postavilo na prostranství ke kostelu. Prosím o radu, jak zařadit sochu do majetku?
Sochu zařaďte jako stavbu na účet 021 v pořizovací ceně. Účetní zápisy jako při běžné dodávce. Předpis faktury 042/321, úhrada odpa 3326 (nenašla jsem, že by byla zapsanou památkou), položka 6121. Zařazení 021/042. Našla jsem fotku podstavce s povalenými kameny okolo, tak ze způsobu umístění se jeví stavba jako odpovídající řešení.
Podstavec bych evidenčně vyřadila - v okamžiku, kdy se dodělala socha, nemá moc jeho samostatná evidence smysl. Lze případně tu 1 Kč dát k ceně sochy, v logice "kombinovaného" ocenění, ale určitě to neevidovat odděleně. Z hlediska předpisů by to čiště teoreticky sice bylo správně - evidovat TZ stavby (podstavce) na samostatné majetkové kartě, ale socha je zde ta podstatná část stavby, proto se přikláním spíše k tomu, aby se to vedlo jako jeden celek a ne ve smyslu že se sochou zhodnotil podstavec.
Městský obvod získal investiční dotaci z IROP na regeneraci sídliště, kde se upravuje plocha zeleně na odpočinkovou zónu úpravou a novou výsadbou stromů a realizací mlátových chodníčků atd. Zároveň v rámci této zakázky byly dodány a připevněny 2 ptačí budky na stromy ( 1 ks 1.400 Kč) a broukoviště (hodnota 8 tis. Kč). Jedná se o pár kusů kmenů, které jsou zapuštěny částečně do země a kolem přisypána štěpka. Byla by chyba tyto dvě věci účtovat jako drobná stavba na položku 6121? Nebo je lepší se přiklonit jako DDHM na 5137?
Jako stavbu bych ptačí budku asi nedávala. Chápu, že pro ptáky splňuje definici stavby pro bydlení, ale pro nás účetní to z hlediska stavebních předpisů už je trochu mimo tuto oblast. To jen pro odlehčení...
Budky bych zařadila kvůli dotaci evidenčně na účet 902 nebo 028, podle vašich hranic pro zařazení DDHM.
U broukoviště už to určitá přírodní stavba být může, ale čistě podle účetních předpisů to s odkazem na stavební zákon opět nenaplňuje obsahovou náplň účtu 021.
Broukoviště by mohlo být součástí celé stavby - kdyby tam nějaké identifikované vznikaly (cestičky apod.), nebo jej můžete, opět hlavně kvůli dotace, evidovat na účtu 028.
Pokud to zařadíte jako DDHM, v žádosti o platbu by na dané výdaje měla být čerpána neinvestiční dotace.
Acha obec účtuje s.r.o.
Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8
IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091
Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010
Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007
(preferujeme e-mailový kontakt)
Odborná pomoc
Ing. Ivana Schneiderová
Ing. Zdeněk Nejezchleb
Bc. Klára Vavrišinová
Kateřina Hudečková