Obec účtuje - Vše o účetnictví obcí

Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

Dotazy

  • Transfer
    09. 05. 2025

    V roce 2023 jsme zařadili do majetku protipovodňová opatření ve výši 2.690232,93,-. Na tuto akci byla obdržena dotace ve výši 1848989,05,-, kterou jsme obdrželi 8/23. Bohužel jsem zjistila, že není dotace na kartě majetku a nevím jak opravit účetně. Do majetku ji přidám v měsíci 4/25, ale nevím opravu. Prosím o radu doúčtování a výši odpisů ?}

    Dotaci dopíšete na kartu majetku a měla byste dopočítat rozpouštění dotace zpětně a částku, kterou dopočítáte, byste také měla uvést na kartě majetku jako už rozpuštěnou. Nezmiňujete se přesně kdy byl majetek uveden do užívání (pouze rok), zdali jste už o dotaci v té době věděli (existovalo rozhodnutí) a účtovalo se o dohadě při zařazení majetku do užívání. Takže přesně nedokážu určit, odkdy byste měla dotaci rozpouštět spolu s odpisy do výnosů. Zda-li od data zařazení majetku do užívání nebo později, protože rozhodnutí o poskytnutí dotace bylo až po zařazení (dotace, nebyla přiznána), tedy k datu přijetí dotace. To si musíte zvážit sama, podle dostupných informací. 

    Co se týká doúčtování rozpuštěné dotace. Výpočet TP (klasický postup) - výše transferu děleno PC a tím násobíte odpisy. Účetní zápis 403 MD / 672 D. Pokud by však vypočtená částka za roky 2023, 2024 v součtu byla vyšší než 260 tis. Kč nebo 0,3% netto aktiv (rozhoduje ta nižší částka), tak místo účtu 672 byste měla použít účet 408 a zdůvodnit doúčtování v příloze účetní závěrky. Dopočítání rozpouštění pro rok 2025 už budete účtovat klasickým způsobem 403 MD / 672 D (bez použítí účtu 408).

  • Stavba-pergolové krytí
    08. 05. 2025

    Dobrý den, mám dotaz na způsob zaúčtování
    Obec má ve sportovním areálu vybudovaný přístřešek, kde se pořádají různé kulturní akce. Nyní starosta rozhodl, že se pořídí boční krytí přístřešku v případě nepříznivého počasí. Bude to krytí - plachta, která se bude moci namontovat a shrnovat, ale i odmontovat.
    Přišla zálohová faktura na výrobu a montáž pergolového krytí ve výši 75.000 Kč a pak bude doplatek asi také 75.000 Kč. Zaúčtováno 314/231 par.34 12 pol. ?
    Nevím, zda to mám zaúčtovat jako technické zhodnocení přístřešku-pol. 6121, nebo pol. 5139 ...}

    Viděla bych to spíše jako součást stavby - bude na ní pevně umístěno, používat a plnit funkci bude zakrytí s touto jednou stavbou. V takovém případě účtování jako TZ - 042/321, pol. 6121, zvýšení ceny přístřešku 021/042.

    Jako samostatnou věc bych to účtovala v situaci, kdy by se to běžně sundavalo a používalo třeba i jinde/jinak, což zde na první pohled nevidím. Podle popisu se bude plachta shrnovat, když se bude chtít odkrýt, rozměrově bude pasovat na tento přístřešek.

    Každopádně by to byl ale dlouhodobý majetek (životnost déle než rok) , takže i pokud byste našli argument pro samostatnou věc, tak ne pol. 5139, ale vzhledem k ceně účet 022 a pol. 6122. 

  • Náhrada nákladů na umístění psů do útulku
    07. 05. 2025

    Jako obec jsme odebrali majitelce psy, o které se již nemohla starat. Tito psi byli umístěni do útulku, který nám fakturoval jejich stravu a pobyt. Odbor životního prostředí vydal příkaz, kde "rozhoduje o nákladech za předběžnou náhradní péči dle §28c odst. 5 zákona o týrání zvířat".
    Netušíme, jak se k tomu postavit, je to správní poplatek, přefakturace nákladů, jakou RS použít?
    Prosím o radu.}

    Je to sankční platba - v souladu s uvedeným ustanovením zákona č. 246/1992 Sb. se jedná o platbu za přestupek. 

    Předpis 315 MD/ 642 D, příjem na odpa 3749, pol. 2212.

  • Bezúplatný převod
    07. 05. 2025

    Dobrý den, prosím o radu, jak zaúčtovat v účetnictví a v majetku – Bezúplatný převod stavby „Vodohospodářská opatření“.
    Zasílám informace ze Státního pozemkového úřadu

    Bezúplatný převod stavby „Vodohospodářská opatření v k.ú. Sehradice, k.ú. Slopné"
    Protokolem z 11. 4. 2025 vám byla k témuž datu bezúplatně předána stavba „Vodohospodářská opatření v k.ú. Sehradice, k.ú. Slopné“.
    Celková účetní hodnota pořízení stavby ke dni předání činila: 27 495 908,55 Kč
    Hrazeno z VPS – statní rozpočet 636 480,00 Kč
    Hrazeno z RSPÚ – statní rozpočet 13 690 878,07 Kč
    Hrazeno z NPO_ ZV_EU – dotace 10 883 099,58 Kč
    Hrazeno z NPO_ RS_DPH - dotace 2 285 450,90 Kč
    Celková výše oprávek (souhrn odpisů) ke dni předání činila: 0,00 Kč
    Datum zahájení odepisování: 1.5. 2025
    Zařazení stavby do užívání: 11.4. 2025
    V souladu s ustanovením ČSÚ č. 708 byla stavba zařazena do účetní odpisové skupiny č. VI a zařazena do kategorie majetku CZ-CC-24.20.89 Ostatní inženýrské stavby j.n. s dobou používání 50 let.
    U částky hrazené z VPS se jedná o náklady hrazené z kapitoly 398 – Všeobecná pokladní správa. U částky hrazené z RSPÚ se jedná o náklady hrazené z kapitoly 329 – Rozpočet státního pozemkového úřadu. U částky hrazené z NPO se jedná o náklady – Národního plánu obnovy.
    SPÚ má na předfinancování dotačního programu NPO přiděleny finanční prostředky ze státního rozpočtu z EU.}

    V prvé řadě je nutné majetkově kategorizovat, co vám bylo předáno. Jestli se jedná o stavbu (odhaduju podle kategorizace), pak bude zápis zařazení jen 021 MD/ 401 D v celkové ceně od převodce, v součtu mi to vychází ca 27,5 mil. Kč - tak, jak uvádíte, 

    Neřešíte dotace - organizační složky neúčtují dotace na účet 403, ale jako součást účtu 401, takže obce to přebírají celé na účet 401. Účetní předpisy tento případ speciálně neřeší, dříve byl výklad od MF, že dotace z EU se mohou přebrat přes účet 403, aktuálně ale máme informaci o tom, že se nemá struktura financování řešit a od OSS nepřebírat dotace na účet 403. 

    Odpisovat začnete od května - zařadíte k datu předání, což je 11.4.2025.

  • Nalezený majetek
    07. 05. 2025

    Město nalezlo majetek, jedná se o historický zvon, který byl umístěný někde ve věži úřadu a přišlo se na něj náhodou. Nemáme nabývací titul a nic, co bychom použili k zařazení do majetku. Nevíme, jak nyní postupovat. Kde bychom mohli k této problematice najít nějaké informace? Má se tento nález někde hlásit nebo vyvěšovat na úřední desce a hledat případného majitele? Případně, jak dlouho se má hledat majitel, než zvon zařadíme jako majetek obce, nějakým znaleckým posudkem nebo oceněním? Nebo je zde potom také možné ocenění 1 Kč (účet 032)?}

    Ohledně nálezu, to je právní dotaz, vysvětlení k tomu např. zde (obecně se postupuje podle občanského zákoníku):

    https://www.pravoprovsechny.cz/clanky/nalez-veci/

    Jestli jste zvon našli ve své budově, tak bych neviděla jako nutné to vyhlašovat jako nález, ale nejsem právník, tak pokud to chcete mít ošetřené, můžete nález oznámit.

    Zařazení by mělo být zápisem 028/088 v RPC, pokud je cena do 40 tis. Kč nebo zápisem 022 MD/ 401 v reprodukční pořizovací ceně (RPC), kdyby byla cena vyšší než 40 tis. Kč. RPC je zjednodušeně řečeno aktuální hodnota zvonu. Na účet 032 to spíše neodhaduju - uvádíte, že je to historický zvon, ale neviděla bych to jako kulturní předmět. 

    Také záleží, jak se s ním naloží, kdyby se někam umisťoval, pak by se mohl považovat jakou součást budovy ve smyslu TZ, ale to jsou již spíše úvahy. Stejně by se musel v takovém případě ocenit jako součást ceny TZ - zvon jako nalezený majetek a náklady na práci za umístění do zvoničky.

    Ocenění 1 Kč nedoporučuju, není to církevní stavba nebo předmět kulturní hodnoty. 

    Pokud byste ho ale chtěli např. vystavovat, tak pak ocenění 032/401 v 1 Kč je možné. Tak to posuďte spíše podle toho, co s ním bude dál. 

  • Koncesionářské poplatky
    07. 05. 2025

    Dobrý den,

    asi se zeptám na jednoduchou otázku, ale pro jistotu se chci se současnou změnou koncesionářských poplatků za TV a rozhlas ujistit, jak se změny vztahují na obce a města. Platí se stále podle počtu zařízení nebo se na nás vztahuje nová úprava jako pro právnické osoby podnikající podle počtu zaměstnanců?

    Předem děkuji za Vaši odpověď.}

    Platí zde § 3 odst. 4 zákona č. 348/2005 Sb. :

    (4) Práva a povinnosti právnické osoby, stanovené tímto zákonem, se vztahují na organizační složku státu a územního samosprávného celku obdobně.

    Postup najdete na stránkách:

    https://poplatky.ceskatelevize.cz/zmena-zakona

    Nikde jsem nenašla, že by obce byly vyčleněny jako samostatná kategorie, tak asi do 30.6. musíte nahlásit jako každá jiná právnická osoba počet zaměstnanců (pokud máte televizní přijímač). 

    Od 1.5.2025 se zvedl i rozhlasový poplatek. 

  • EMA - doplnění pozemku z minulosti, VO - podlimitní TZ, ÚP - opomenutá částka
    06. 05. 2025

    Dobrý den, prosím o radu ohledně zařazení pozemku, který jsme Usnesením soudu o udělení příklepu v exekučním řízení nabyli právní mocí ke dni 8. 10. 2005!!!, ale bohužel jsme stahovali z KÚ vždy ke 31. 12. pouze LV č. 1, kde tento pozemek není, takže nikdo z nás „nových“ pracovníků úřadu o pozemku nevěděl. Až když jsme začali žádat o vyhotovení LV katastrální úřad, dali nám ještě mimo LV č. 1 i LV č. 44, kde je tento pozemek. Na něm jsou vlastníci:

    Česká republika 1/4
    Obec 1/2
    původní majitel 1/4

    Celková výměra pozemku je 142 m2 – druh pozemku ostatní plocha

    Znamená to, že já do evidence majetku obce zařadím 71 m2 031 / 401 (v usnesení ani LV není vyloženě zvlášť parcela, celých 142 m2 je pod jedním číslem parcely a obec vlastní právě nespecifikovanou 1/2 z ní) za cenu, kterou jsem zase našla v založené kupní smlouvě (ta je bohužel bez datumu, ale podepsaná oběma kupními stranami. Do Přílohy pak napíšu poznámku, proč zařazuji až letos.


    Dále prosím o kontrolu účtování – v obci se přidává jedna lampa VO za cca 13 000 Kč (říkal pan starosta, že bude stát). Mohu zaúčtovat jako podlimitní TZ?
    549 / 321
    321 / 231 3631 5123 – do karty majetku (celkovou částku VO navýším o tuto částku) zapíšu poznámku, že se jedná o podlimitní TZ atd.


    A poslední část mého dotazu se týká Územního plánu. Na účtu 041 eviduji faktury za rozšíření ÚP od roku 2023, zatím ve výši 140 000 Kč. Zjistila jsem ale, že v roce 2022 už nám přišla první faktura na 10 000 Kč, která měla být také součástí – prvopočátkem rozšíření ÚP, ale já ji bohužel dala na účet 518. Mohu letos nějak dostat na 041?

    Moc děkuji za kontrolu a radu.}

    1. Nevím, jak bylo účtováno o úhradě kupní ceny, ale i když je to oprava zařazení (dohledala jste kupní smlouvu), tak vzhledem k tomu, že to je účetní případ před reformou, tak asi bylo účtováno jako náklad, v převodovém můstku se převedlo, takže dozařazení 031/401 v kupní ceně mi přijde odpovídající. 

    Do majetku dejte poloviční výměru, jak píšete a napište tam informaci o spoluvlastnictví s tím, že obec vlastní ideální 1/2 z celkové výměry pozemku. Popis do přílohy je také vhodný/možný.

    2. Účetní zápisy máte dobře, ale pozor na to, že když je to podlimitní TZ, jen se dá na kartu do informace, ale cena VO se o něj nezvyšuje. Neseděla by vám pak ani majetková evidence na účetnictví. Jen pokud by to bylo TZ nad 40 tis. Kč, pak se účtuje 042/321, zařazuje 021/042 a zvyšuje se o něj příslušná majetková karta. 

    Obecně když doplňujete VO, může to být i nová další samostatná stavba, ale postupujte vždy podle toho, jak VO majetkově evidujete, po jakých úsecích. Jednu lampu bych samostatně určitě nezařazovala, tam je podlimitní TZ dobře, spíše kdyby se opravdu dělalo nové VO v nové ulici apod. 

    3. Není to významná částka, takže oprava stačí jen zápisem 041 MD/ 518 minus MD. Účet 408 by se použil jen pokud by to byla částka více než 260 tis. Kč nebo více než 0,3 % vašich aktiv netto k 31.12.2024. 

    Započteno na 2 dotazy. 

  • zařazení lávky do majetku
    06. 05. 2025

    Dobrý den, obec chce zavést do majetku lávku přes potok. Jedná se o lávku, která spojuje břeh. Na jedné straně je cesta v majetku obce na druhé pak pozemek státního pozemkového úřadu. Může obec jako taková, si zařadit lávku do svého majetku? Jak by měla obec postupovat, popřípadě prosím o radu ohledně zavedení do majetku a jeho účtování. Od roku 2000 je lávka zařazena v pasportu místních komunikací jako stavba lehké mostní konstrukce. Obec tuto lávku na své náklady udržuje. Děkuji za odpověď.}

    Vlastnictví je na právním posouzení, v tom bohužel pomoci nemůžeme. Našla jsem k tomu článek, kde je vlastnictví lávky vysvětleno, tak třeba to pomůže:

    https://www.dvs.cz/clanek.asp?id=7003026P

    Pokud by vlastníkem byla obec, účetně se do majetku zavede jako vícenález zápisem 021 MD/ 401 D. 

    Lávku byste měli jako vícenález ocenit v reprodukční pořizovací ceně. Lze využít výpočet z oceňovací vyhlášky č. 441/2013 Sb.  Postupuje se podle § 18 - upraví se cena lávky podle jejího materiálu, dle přílohy č. 17 a upraví se o příslušné koeficienty. Rovnou ale říkám, že ne vždy takto určená cena odpovídá RPC, můžete se podívat do dokumentu/videa k oceňování, kde to porovnáváme např. na příkladu ocenění komunikace. Přesnější může být kvalifikovaný odhad odborné osoby, viz náš výklad. Dokument i video k určení RPC najdete na tomto odkazu:

    https://www.obecuctuje.cz/videa/66

  • Sběr papíru
    06. 05. 2025

    Naše příspěvková organizace ZŠ a MŠ se podílela na sběru papíru v naší obci. Dříve si vše zajišťovala sama a finance za tento sběr přišly přímo na jejich účet. Protože ale potřebujeme, aby se tuny papíru počítali Obci, tak je sběr veden teď na obec a my musíme vystavit fakturu. Jedná se o soutěž s Třidílkem - platit budou 1,50 Kč za kg. Jsme plátci DPH, tak prosím o radu jak zaúčtovat.
    Dále je domluveno, že příjem z tohoto sběru by byl zaslán na účet školy a oni by jej využili pro výtvarné, keramické, sportovní potřeby pro žáky ZŠ a MŠ. Jak to zase zajistit - přes zastupitelstvo nebo jiným způsobem (i včetně účtování)?}

    Bude to pro vás klasický výnos - volil bych účet 609, případně 649.. (tedy klidně 311/649 a následné inkaso). Faktura bude vystavena v režimu přenesené daňové povinnosti - ř. 25 přiznání k DPH (je to dodání papíru jako druhotné suroviny).

    Poslání peněz příspěvkové organizaci - nejlepší variantou by bylo navýšení provozního příspěvku - klidně můžete i účelově určit, na co bude využit - tedy potom by to byl účet 572 (kliascky jen navýšení provozního příspěvku). Nicméně bude to potřeba udělat v rámci rozpočtové změny.

  • Odpočet DPH u obce
    06. 05. 2025

    Dobrý den. Obec provozuje ekonomickou činnost a je plátce DPH. Jak bude vypadat přiznání DPH? Nárok na odpočet daně má jen u faktur týkající se ekonomické činnosti? U faktur týkající se činnosti obce ze zákona nemá nárok na odpočet? A jak je to s uskutečněním DPH (přijatými úplatami) u činností obce ze zákona? Děkuji.}

    Já se obávám, že Vám takto obecně neumím poradit. Ptáte se na "principy" a musíte nějakým způsobem "nasát" ty základní principy DPH - jde zejména o rozdělení činností u obce z hlediska DPH a na toto rozdělení činností potom navazuje režim, kde uplatňovat odpočty a kde ne.

    Chtěl bych doporučit zejména následující:

    a) dokument na webu ze dne 1. 6. 2024 - První přiznání k DPH - ukázka pro začínající obce - na konkrétním příkladu ukazuji, co by se kam vyplnilo a z čeho by se uplatnil odpočet, z čeho ne ...

    b) máme jakýsi souhrnný dokument jehož cílem je vysvětlení problematiky DPH pro "laiky" - "DPH pro starosty a vedení obcí" - ze 4. 4. 2024.

    Pokud byste si prošla tyto dva dokumenty, mohla byste získat základní informaci o fungování DPH u obce. Samozřejmě je také klíčové to "rozdělení činností" - aby si obec jasně vymezila co je a co není ekonomickou činností, z čeho daň odvádět, kdy je nějaké plnění od daně osvobozené a co vůbec není předmětem DPH. Toto najdete buď v Manuálu k DPH č. 2, nebo to nabízíme v rámci e-learningu - je to aktualizovaná nahrávka ze školení stará cca 3 týdny.

    No a na to navazuje potom řada dalších dokumentů k jednotlivým oblastem DPH (základěm jsou na našem webu ůmanuály k DPH" ...). Víc asi nejsem schopen v tento moment pomoci. Když bych teď něco začal obecně popisovat, nebudu dělat nic jiného, než opisovat věci, které najdete v dokumentech, na které upozorňuji.

  • Výpis z úvěrového účtu
    05. 05. 2025

    Máme smlouvu o úvěru. Z tohoto úvěru jsme platili přímo dle smlouvy o koupi věci nemovité - pozemky s domkem 7,1 mil.Kč. Peníze šly přímo prodávajícímu (přímo z úvěru, neměly jsme je na běžném účtu). Jak zaúčtuji výpis z úvěrového účtu -7,1 mil.Kč (zůstatek je 7,1 mil.) Bankovní poplatky a úrok z úvěru je odepsán a zároveň připsán, účtuji ho na běžném účtu.
    Děkuji}

    Pořízení nemovité věci zaúčtujete klasicky ke dni podání návrhu na vklad zápisem 042 MD/ 321 D v kupní ceně, zařazení 031 MD/ 042 D pozemky, 021 MD/ 042 D dům. Ke kupní ceně se přičítají případné související náklady.

    Úhradu z úvěrového účtu zaúčtujte 321 MD/ 451 D + RS odpa např. 3639 nebo podle účelu, pol. 6121 (pro nákup pozemku se stavbou lze použít souhrnně pol. 6121). 

    Bankovní poplatky a úrok účtujte buď přímo z BÚ, nebo pokud byste chtěli zobrazit pohyb na úvěrovém účtu, účtuje se na BÚ 262/ 231 + RS, na úvěrovém účtu pak 569 poplatky, 562 úroky MD/ 262 D

    Splátky úvěru 451 MD/ 231 D pol. 8124 nebo opět 262/231 a 451/262 na ÚU.  

  • Bezúplatný převod majetku - VÚJ
    02. 05. 2025

    Chtěla bych Vás požádat o kontrolu správnosti účtování při bezúplatném převodu mezi vybranými účetními jednotkami, smlouva z 4/2025.
    Výchozí situace - převádět se bude traktor, který byl pořízen v roce 2009 a byl částečně financován z dotace. Již ale uplynula udržitelnost projektu. Takže z hlediska dotace není převod problém.
    Hodnoty majetku na straně předávajícího po zaúčtování posledního odpisu v 4/2025:
    PC traktoru = 1 094 235 Kč
    Účetní oprávka = 860 642 Kč
    ZC = 233 593 Kč
    Transfér = 824 630 Kč
    Zůstatek rozpuštění transféru = 176 038,92 Kč
    Účtování na straně Svazku, tj. toho, kdo majetek vyřazuje:
    MD 403 = 176 038,92 Kč (nerozpuštěná dotace), MD 082 = 860 642 Kč (oprávky), MD 401 = 57 554,08 Kč / D 022 = 1 094 235 Kč
    Účtování na straně obce, tj. toho, kdo majetek přijímá do evidence
    MD 022 = 1 094 235 Kč / D 403 = 176 038,92 Kč, D 082 = 860 642 Kč, D 401 = 57 554,08 Kč.
    Předpokládám, že do majetkové evidence musí nabyvatel dostat přesně tak, jako předávající. Tzn., že i transfér tam bude v plné výši a bude zaneseno, kolik bylo rozpuštěno? Stejně tak i u odpisů?}

    Jedná se o bezúplatný převod mezi DSO a obcí, tedy mezi vybranými účetními jednotkami (VÚJ), kdy podle zákona o obcích má obce převzít Vaše ocenění včetně oprávek a nerozpuštěné výše dotace. Účtování na obou stranách VÚJ máte správně. Jste šikulka :-) Jenom poznámka, ale vypadá to, že to tak myslíte. Pokud budete účtovat v dubnu o převodu, tak DSO ještě provede a zaúčtuje odpis a rozpuštění. 

    Co se týká majetkové evidence, přebíráte také pouze nerozpuštěnou výši dotace. Pokud byste na kartu majetku zavedla celkovou dotaci a hodnotu rozpuštěné dotace, tak ta hodnota rozpuštěné dotace by vám chyběla v účetnictví na účtu 403 na str. MD. Zjednodušeně by vám neseděla majetková evidence na účetní evidenci.

  • Vratka dotace na výzvu poskytovatele
    02. 05. 2025

    V roce 2018 nám byla poskytnuta dotace na projekt sociální bydlení. Při kontrole v rámci udržitelnosti bylo zjištěno pochybení a byla nám vyměřena částka, kterou musíme na základě doručené výzvy vrátit. Dotace, stejně jako vratka je částečně ze SF EU a částečně ze SR.
    Prosím o radu týkající se RS a účetního zápisu. POL bychom dali 5904?
    Je potřeba provést účetní zápisy také v majetku?}

    Ano, vratku na základě výzvy byste účtovali pol. 5904 a příslušný par. podle účelu dotace a poměrově označit podle příjmů dotace na nástroj, zdroj a UZ.

    Pokud máte zařazen majetek v užívání, a je po vypořádání tak kdybychom se měli držet účetních předpisů, tak necháte dotaci na účtu 403 v původní výši, nadále jí budete z této výše rozpouštět a vratku zaúčtujete na účet 672. Vratka není v nějaké významnější částce. Na kartě majetku necháte také původní výši dotace, jen do informací uvedete poznámku o vratce. Vratku předepíšete zápisem 672 MD/ 347 D a uhradíte 347 MD/ 231 D. 

  • Účtování paušálu na služby v pronajatých bytech
    30. 04. 2025

    Dobrý den,
    Městská část dosud účtovala o přijatých zálohách na služby v pronajatých bytech a nákladech za tyto služby a o vyúčtování za tyto služby pouze rozvahově přes účty tř. 3 bez odvodu a nárokování DPH.
    Nově bylo rozhodnuto, že v krizových bytech, kde mají nájemníci smlouvu na dobu určitou (pouze na několik měsíců) budou služby hrazeny paušálem, aby se MČ vyhnula problému při vyúčtování služeb, které není po zpracování vyúčtování komu předat, jelikož nájemníci již v době vyúčtování v bytech nežijí a často nejsou dohledatelní.
    Správní firma nám navrhla nové účtování o předpisu paušálu na účty tř. 3 se zdaněním DPH a účtování předpisu fakturace k přijatému paušálu s nárokem na odpočet DPH opět přes účty tř. 3. Výsledkově by účtovali pouze rozdíl při vyúčtování buď do nákladů, nebo výnosů.
    Žádám o sdělení, zda je takovéto účtování možné, nebo je třeba účtovat vše výsledkově, tj. předpis paušálu účtovat do výnosů jako zdanitelné plnění a předpis přijaté faktury účtovat do nákladů jako zdanitelné plnění s nárokem na odpočet.}

    Já si myslím, že máme možnost několika variant - smluvně by to bylo potřeba ošetřit a přizpůsobit některé z těchto variant:

    VAR 1 - služby zahrnout do nájemného - tedy bylo by sjednáno nájemné včetně služeb (tyto služby by byly třeba kalkulačně vyčísleny, nicméně celkově by to bylo nájemné). Potom účtuji o výnosech z nájemnéh i u služeb, klasifikuji to jako plnění osvobozené od DPH a na vstupu mám jednotlivé náklady (502, 518 ...) a neuplatňuji nárok na odpočet DPH - protože to slouží k nájmu osvobozenému od daně bez nároku na odpočet DPH

    VAR 2 - služby oddělím a stanovím k nim cenu - přtom se to skládá ještě ze dvou podvariant:

              a) bude vyčíslena hodnota služeb celkem - zdanil bych to potom v sazbě 21 % a to bez ohledu na skutečnost, že by nějaká plnění zahrnutá do tohoto paušálu podléhala snížené sazbě DPH (například vodné, stočné). Na vstupu by byl potom nárok na odpočet DPH - podle jednotlivých faktur

              b) vyčíslím hodnotu plnění jednotlivých služeb - elektrická energie, voda, teplo..... - k nim potom přiřadím platné sazby (12%, 21 %) a uplatním odpočet DPH na vstupu. Je to samozřejmě o něco komplikovnější na rozúčtování než ta podvarianta a) - nicméně nebude zbytečně ztrácet na DPH. Samozřejmě měli byste to zkalkulovat tak, aby to co bylo zhruba podložitelné (aby někdo nenamítal, že uměle přesouváte větší část, než by odpovídalo realitě do snížené sazby ...).

    Pokud se ale bavíme o variantě 2 (což je to, s čím počítáte v mailu), tak bych doporučoval komplet paušál účtovat jako výnos (602, 609) a k tomu mít náklady na 502.

               

  • Dar
    30. 04. 2025

    Budeme dělat rekonstrukci jídelny v ZŠ a MŠ. Firma, která bude rekonstrukci dělat příspěvkové organizaci nabídla dar-nerezové umyvadlo s nerezovým dávkovačem mýdla, nerezovou výlevku v ceně ve výši 28 500 Kč bez DPH, bezplatné zakomponování do rekonstrukce jídelny, výměnu stávajících radiátorů, změnu koncepce stávajících rozvodů vody a vytápění.
    Potřebovala bych poradit, jak tuto rekonstrukci formou daru mám dostat do hodnoty majetku.}

    V prvé řadě si ujasněme, jestli dané práce jsou charakterem technické zhodnocení nebo oprava. Případně je tam nějaký souběh na sobě nezávislých prací (opravy a TZ). Výměna radiátorů bez změny ostatních parametrů by mohla být oprava, hovoříte ale o změně koncepce stávajících rozvodů vody a tepla, tak budu dále v odpovědi vycházet z toho, že jsou celkově naplněny znaky pro TZ. Jen upozorňuju, že na dálku se toto vždy těžko posuzuje a není to pointa dotazu, spíše na to upozorňuju. Rozhoduje vždy porovnání původního a nového stavu. 

    Pokud je to celé bezúplatné - nejen umyvadlo, které máte vyčíslené, ale i další práce, které zmiňujete, tak nejjednodušší by bylo, aby vám to firma jako celek vyčíslila, její náklady byste považovali za reprodukční pořizovací cenu převzatých prací, převztetí daru po dokončení zápisem 042 MD/ 401 D v takto určené RPC. 

    Jestli v tom bude i něco úplatně, tak lze použít kombinované ocenění - placené práce pořadíte klasicky v jejich ceně 042/321, k tomu přičtete hodnotu daru 042/401.

    Zařazení po dokončení, případně kolaudaci 021/042 a zvýšíte cenu budovy.

← Novější dotazy

Zobrazit

Hledání v dotazech

Tipy pro práci s dotazy

Acha obec účtuje s.r.o.

Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8

IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091

Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010

Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007

Návrh a tvorba webu