Obec účtuje - Vše o účetnictví obcí

Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 6 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

Dotazy

  • Dotace MMR (IROP) - uznání odvolání
    03. 11. 2025

    Na základě rozhodnutí MMR (IROP) z roku 2023 jsme získali finanční prostředky na rekonstrukci MŠ. Rekonstrukce stavby proběhla 2023-2024. Ke kolaudaci došlo v prosinci 2024, vynaloženou částku na rekonstrukci jsme proúčtovali 021/042, transfer spočítán na 33,3 mil Kč, 388/403, v kartě majetku vše zavedeno, odpis od 1/2025 vč. rozpouštění transferu. Koncem roku 2024 jsme podali 3. žádost o platbu. V únoru 2025 jsme obdrželi informaci, že v rámci 3. žádosti o platbu neobdržíme část dotace za výdaje vztahující se k pořízení nového plynového kotle a jeho rozvodů, došlo ke krácení dotace a obec obdržela o 0,8 mil. Kč méně, tj. 32,5 mil. Kč. Obec se k IROPu odvolala. Počátkem října 2025 přišlo vyrozumění o oprávněnosti našeho odvolání a uznání dotace ve výši 0,7 mil. Kč. Částka byla sice ponížena o 0,1 mil. Kč, nicméně rozhodná výše dotace 0,7 mil. Kč uznána a již ministerstvem zaslána na náš účet v říjnu 2025.
    Musím učinit opravu v kartě majetku a rozpouštět přiznaný transfer ve výši 0,7 mil. Kč až od října 2025 (rozhodnutí o oprávněnosti odvolání) nebo postačí interním dokladem proúčtovat pouze v účetnictví (viz níže). Bez zásahu do karty majetku.
    K 31.12.2024 proúčtováno 33,3 mil Kč, 388/403.
    ZVA - proúčtováno ve výši 33,3 mil. Kč, 346/388.
    Dotace připsána na účet v celkové výši 32,5 mil. Kč, 231/346.
    V říjnu 2025 proúčtována částka ve výši 0,7 mil. Kč, 231/346 a zároveň 0,1 mil. Kč D 346 / D 672 mínus 0,1 mil. Kč.
    Zdroj je v pokynu k platbě uveden 4100000, UZ 17084 a 17518.
    Nejsem si jistá, že jsem postupovala správně.

    Vzhledem k tomu, že došlo k odvolání proti stanovené výši dotace, které nakonec bylo uznáno, nechte dotaci v majetku tak, jak máte, nezasahujte na kartu majetku. Ono totiž i kdyby odvolání neuznali, pak byste stejně na kartě majetku výši dotace neměla měnit, rozdíl by se dle předpisů měl zaúčtovat jednorázově do výnosů. Takže váš postup je naprosto v pořádku.

    Výše dotace na kartě majetku by se teoreticky dala opravit jen v případě, kdy by odvolání neuznali a rozdíl od dohady tak byl 800 tis. Kč  - tam se pak případně dá uvažovat u větších vratek o odchylce od metody, ale když je nakonec vratka "jen" 100 tis. Kč, řešit to nemusíte. 

    Účetně mělo být zobrazeno riziko krácení dotace, viděla bych to na podmíněný závazek v podrozvaze, když byla předepsána pohledávka na účtu 346 ve vztahu k prostředkům, které byly předmětem sporu. Ale to už zpětně neřešte, můžete to nechat, jak máte.

  • Pozemky a DPH
    03. 11. 2025

    Město prodává pozemky na stavbu rodinného domu formou Smlouvy o smlouvě budoucí za zvýhodněnou cenu. Ale tyto pozemky nejsou vedeny jako stavební pozemky, stavebním pozemkem se stanou až po kolaudaci domu, bude tento prodej také zatížen DPH?

    Pro účely DPH vůbec není rozhodující, jak jsou pozemky vedeny v katastru nemovitostí. Pokud budete mít tedy pozemek (který není ve funkčním celku se stavbou), který nyní není stavebním pozemkem z hlediska katastru nemovitostí, nicméně je zastavitelný (zde to asi vyplývá přímo i z podmínek smlouvy, že je určen k zástavbě), bude dost pravděpodobně daní zatížen, protože naplním definici stavebního pozemku ve vztahu k DPH.

    Aby tam nebylo DPH, tak bych jedině musel dovodit, že obec při prodeji nejedná jako osoba povinná k dani (to je to, co vysvětluji v Manuálu k DPH č. 2 a dále v Manuálu k převodu nemovitostí).

    Nicméně pokud by to byly pozemky, které jste třeba zasíťovali, tak se není vůbec o čem bavit - skončíme v režimu "stavební pozemek z pohledu DPH" = 21 % daň.

    A pozor ještě na DUZP - to by mělo nastat již okamžikem, kdy pozemek předáte k užívání druhé straně (zde že může stavět), což dost možná nastane již v návaznosti na podpis smlouvy o smlouvě budoucí.

  • Záměr obce prodat stavební pozemek
    03. 11. 2025

    V roce 2023 vyvěsila obec záměr prodat 4 stavební pozemky. Tři se prodaly ještě v roce 2023 a jeden zbyl. Teď máme zájemce o koupi. Dotaz zní - zda znovu musíme vyvěšovat záměr.

    V zákoně o obcích není stanovena časová hranice, výklad k tomu najdete v metodice MV č. 7.2, odkaz:

    https://mv.gov.cz/odk2/clanek/metodicke-materialy-odk.aspx

    Tato otázka je řešena na str. 53. Závěr je takový, že pokud ode dne sejmutí záměru do doby rozhodování o prodeji uplynulo více než 6 měsíců, musí být prokazatelné trvání záměru obce majetek prodat, např. ponecháním záměru alespoň na elektronické úřední desce, jak se píše v metodice (viz její citace na závěr odpovědi). Existuje k tomu i soudní výklad, kde je stanovena maximální uznatelná hranice 2 roky. Ve vašem případě proto určitě doporučuju záměr raději znovu vyvěsit - viz soudní judikatura úplně na konci.

    Přikládám k tomu výklad z metodiky: 

    Odlišnou otázkou však je, jak dlouhá doba může maximálně uplynout mezi sejmutím záměru z úřední desky a navazujícím rozhodováním obecního orgánu o uzavření smlouvy. Zákon výslovně neukládá, aby byl záměr zveřejněn až do rozhodnutí o zamýšlené dispozici, a nelze tedy vyloučit jeho dřívější sejmutí. Doba mezi sejmutím a rozhodováním by však neměla být s ohledem na konkrétní povahu zamýšlené dispozice nepřiměřeně dlouhá. Současně je třeba, aby po celou tuto dobu byla dovoditelná trvající vůle obce uskutečnit příslušnou majetkovou dispozici. Akceptovatelná doba mezi zveřejněním záměru a rozhodnutím proto musí být posuzována především z hlediska předmětu konkrétní zamýšlené dispozice (charakter nemovitosti, právní složitost, význam dispozice pro obec, optimalizace „výnosu“ pro obec, jednání se zájemci, kteří podali nabídku apod.). Přitom nelze zapomínat ani na obecnou zákonnou tříměsíční frekvenci zasedání zastupitelstva obce (§ 92 odst. 1 zákona o obcích). Protože zpravidla ani nebude možné rozhodnout na zasedání, které bezprostředně časově navazuje na sejmutí záměru, obecně lze považovat za bez dalšího přijatelnou dobu mezi sejmutím záměru (o dispozici v pravomoci zastupitelstva obce) z úřední desky a rozhodnutím o právním jednání šest měsíců. Nad tuto hranici bude obec muset prokazovat, že její úmysl k uskutečnění majetkové dispozice trval (např. ponecháním záměru alespoň na elektronické úřední desce). Popsaná východiska ostatně zastává ve své rozhodovací činnosti i Nejvyšší soud (rozsudek ze dne 13. 12. 2012, sp. zn. 26 Cdo 4198/2011)

    pozn. 19. Publikovaná právní věta: Podmínka publikace záměru obce o nakládání s majetkem je splněna, je-li zachována časová kontinuita mezi zveřejněním záměru a realizací zamýšleného právního úkonu. Není vyloučeno, aby mezi publikací záměru a rozhodnutím obce uplynula delší doba, avšak nesmí být s ohledem na konkrétní povahu zamyšlené dispozice nepřiměřeně dlouhá. Uplynuly-li však mezi zveřejněním záměru (jeho sejmutím z úřední desky) a projednáním tohoto záměru v orgánech obce více než dva roky, jde o dobu obecně nepřijatelnou.

  • Koupě nemovitostí
    03. 11. 2025

    Obec kupuje od firmy budovu včetně pozemku v částce 12.878.600 Kč. (v odborném posudku mám rozpočtenu cenu za pozemek a cenu za nemovitost) Obec dne 2.10.2025 složila kupní cenu do úschovny advokáta (tj. 12.878.600 Kč). Návrh na vklad platil dle smlouvy prodávající. Dne 6.10.2025 byl podán na katastr návrh na vklad. Ve smlouvě je uvedeno, že kupující nabyde vlastnické právo k Nemovitostem dnem vkladu vlastnického práva do katastru nemovitostí ve prospěch Kupujícího. Dále mám ve smlouvě uvedeno, že smluví strany sjednávají, že okamžik předání Nemovitostí se povazuje okamžik provedení zápisu vkladu vlastnického práva ve prospěch Kupujícího dle této smlouvy do katastru nemovitostí (vklad byl proveden 29.10.2025, a to s právními účinky k 6.10.2025). Přišla mi teď faktura od firmy, která nám nemovitost prodala na převod nemovitostí s datumem DUZP: 29.12.2025.
    Chtěla bych poradit, jak účtovat peníze v úschově, jestli účtovat o záloze a ke kterému datu účtovat zařazení majetku.

    Složení peněz do advokátní úschovy účtujte jako zálohu zápisem 052 MD/ 231 D, RS odpa podle účelu nemovitosti nebo obecný 3639, pol. 6121 souhrnně pro stavbu s pozemkem.

    Podle ČÚS 701 se za okamžik uskutečnění účetního případu u převodu vlastnického práva k věcem zapisovaným do KN považuje den podání návrhu na vklad. To znamená, že k datu 6.10.2025 budete účtovat o pořízení nemovitostí, zápisy:

    042 MD/ 321 D v kupní ceně 

    321 MD/ 052 D zápočet složené úschovy

    021 MD/ 042 D zařazení stavby 

    031 MD/ 042 D zařazení pozemku - pokud nebyly žádné související výdaje, tak stavbu i pozemek zařadíte v kupní ceně. Jestli cenu nemáte ve smlouvě uvedenou zvlášť pro pozemek a zvlášť pro stavbu, rozpočítejte jí poměrem ocenění, který si určíte z cen ze ZP. Hovoříte o tom, že rozvrh cen nějaký máte, tzn. možná nemáte ZP, ale přímo již rozvrh kupní ceny, každopádně podklad pro to nějaký tedy je. 

    DUZP neřešte, vy plátci DPH nejste. Každopádně má nastat k datu oznámení o povolení vkladu nebo k datu předání majetku (co nastane dříve). Nevím, kdy byl majetek fyzicky předán, takže je možné, že DUZP skutečně pro firmu z hlediska DPH nastalo dne 29.10.2025 (máte asi překlep v datumu). 

  • NFV od kraje
    03. 11. 2025

    Byla nám schválena NFV, první část jsme již obdrželi na účet, další část bude pravděpodobně zaslána ještě letos.
    Prosím o pomoc se zobrazení v účetnictví - jde o účtování bez předpisu(když na NFV není právní nárok) přímo na pol 8123 na příjmech a 8124 na výdajích (splátky)?
    V případě, že neobdržíme zbytek prostředků letos - budeme dohadovat nebo jen dokládat do inventur zůstatek - jako u úvěrů?

    U NFV se postupuje analogicky jako u úvěru. Jen se místo účtů 281 (451) volí účty 326 (452) a NFV je vždy bezúročná.

    Závazek se účtuje až okamžikem přijetí peněžních prostředků. Zobrazovat podmíněnou pohledávku z titulu neposkytnuté smluvní výše je nevypovídající, musel by se zobrazit zároveň podmíněný závazek peníze vrátit.

    Pokud je celková splatnost NFV do jednoho roku, volíme účet 326, pokud za déle než rok, pak účet 452.

    Účtujte jen o přijetí 231 MD/ 326 (452) D.

    Splátky 326 (452) MD/ 231 D.

    Nic jiného není potřeba účtovat. Tzn. i druhou splátku zaúčtujete, až vám peníze poskytnou. 

    Pokud jde o rozpočtovou skladbu, tak přijatá půjčka je vždy financování. Podle doby splatnosti NFV přijmete na pol. 8113 nebo 8123 a splátky zatřídíte na pol. 8114 nebo 8124. Do příslušných období i ve správné odhadované výši tyto položky financování rozpočtujte. 

  • Finanční příspěvek na platy nepedagogů 2026
    03. 11. 2025

    Prosím na kolik měsíčních platů nepedagogických pracovníků má zřizovatel poslat příspěvkovým organizacím v roce 2026?
    Ze dvou seminářů mám informace:
    "Ministerstvo hradí v lednu 2026 prosincový plat z roku 2025
    Město uhradí v příspěvku roku 2026 až lednový plat v únoru, do konce roku 2026 tedy 11 platů a pak příští rok již 12 platů"
    Jak bude účtovat město, jak bude účtovat p.o?

    Máme informace z metodických dnů MF, že prosincové platy budou ještě v lednu 2026 hrazeny z přímých výdajů. Tzn. první platy z rozpočtu obce se vyplatí v únoru 2026 za leden 2026. Nicméně uvědomte si prosím, že provozní příspěvky posíláte na úhradu nákladů - tedy příspěvkové organizace budou mít v nákladech 12 platů (leden - prosinec) - tedy pokud byste jim dali příspěvek na rok 2026 vypočtený pouze z nákladů na 11 platů, tak je dostanete do účetní ztráty. Standardní postup by byl takový, abyste v příspěvku na rok 2026 počítali s 12 platy.  

    Metodiky k novele školského zákona najdete na tomto odkazu:

    https://edu.gov.cz/reformy/novela-skolskeho-zakona-kveten-2025/

    U obcí se procento z RUD změní o 1,77 %. Kromě zvýšených výdajů se má narozpočtovat i nárůst daňových příjmů. 

  • Boxy pro kontejnery
    03. 11. 2025

    Faktura za dodání dvou kusů boxů pro kontejnery, 1x za 32.875,70Kč a 1x za 48.206,40. Tyto boxy jsou připevněny k zemi pouze šrouby-patkami. Lze tedy odšroubovat a přemístit. Máme zařadit 1x na 028 a 1x na 042, podle hodnoty, nebo obojí na 042 jako stavbu?

    Přiklonila bych se spíše ke stavbě. Více to naplňuje definici dle stavebního zákona, kde účetní předpisy na tuto definici odkazují. Vznikl stavebně-montážní technologií, pevně upevněno je a asi nebude záměr pravidelného přemisťování, ale trvalého umístění. Bez ohledu na cenu tedy dvě drobné stavby. 

  • Finanční dar nově přihlášeným občanům města
    03. 11. 2025

    Chtěla bych se ujistit, zda máme správně v rozpočtu poskytnutý finanční dar nově přihlášeným občanům města - paragraf 3900, položka 5492 (po posouzení žádosti bude městem vystavena darovací smlouva)? A ještě prosím o ověření správnosti zaúčtování po uzavření žádostí (2/2026) - předpis daru 572/345?

    Účetní postup máte správný. Vyúčtování žádné není, je to neúčelový dar, takže ve výsledku stačí jen poskytnutí zápisem 572/231, RS máte také dobře. Pokud to chcete mít technicky správnější dle ČÚS, tak předpis ano, ale rovnou při úhradě daru, protože právně je nárok na dar sporný, proto nám předpis v podobných případech nepřijde smysluplný. 

    Schvalovací proces asi máte ošetřen - do objemu 100 tis. Kč jedné FO v kalendářním roce je to pravomoc rady/starosty. 

  • Promítací plátno, projektor
    03. 11. 2025

    Obec provedla v sále kult. domu demontáž starého osvětlení za 12 tis, instalace rozvodů mezi podiem a sálem 49 tis, instalace rozvodů balkon 8 tis, instalace předního pevného osvětlení 4 světla vč.mat. 73 tis - zde jsem zadala do DHM obce 18 tis. za jedno světlo, instalace promítacího plátna 55 tis a nákup projektoru 40 tis. Celková částka 237 tis. Kč.
    Na tuto činnost byla obci schválena dotace z SZIF ve výši 232tis., zatím není na účtu. Poradíte mi prosím jak se zaúčtováním a zatříděním promítacího plátna do majetku?

    Dotace je předpokládám investiční, to raději ověřte. V takovém případě byste jí k datu zařazení majetku měla dohadovat zápisem 388 MD/ 403 D a zadat jí na kartu majetku, začít rozpouštět proti odpisům do výnosů 403/672. Takto se postupuje, když je podepsaná smlouva oběma smluvními stranami nebo vydáno rozhodnutí o poskytnutí dotace - je k datu zařazení závazně přiznaná.

    Pro tyto účely je nutné správně určit konečnou výši dotace. Pokud by všechny výdaje byly způsobilé, vycházela by nyní dotace na téměř 98 %. Proto ověřte i konečný nárok na dotaci - zda celkové skutečné způsobilé výdaje nejsou nižší, než způsobilé výdaje ve smlouvě, ze kterých byla určována dotace. Pak by totiž byl nárok na dotaci jen procenticky ze skutečných výdajů a nebyl by tedy nárok na celou výši dotace ze smlouvy. 

    Pokud vyjdu z toho, že celá dotace je investiční, nemůžete zařadit světla jednotivě po 18 tis. Kč, to by znamenalo zařazení čtyř majetkových položek na účet 028 (DDHM - neinvestiční). Jedině pokud byste z toho udělala soubor na účtu 022, byla by splněna podmínka investice, což je asi možné, jestli budou světla používána společně, nějak propojeně apod.  (jinak ze stejných věcí soubory obecně nedporučujeme tvořit, např. ze stejných kusů nábytku, který je použitelný odděleně). Pokud jsou technicky zabudované ve stavbě - obdobně jako klasické osvětlení, daly by se účtovat do ceny TZ. 

    Projektor musí být min. za 40000,01 Kč (musí převyšovat cenu 40 tis. Kč), pak patří na účet 022. Do 40 tis. Kč včetně na účet 028 (což by vadilo investiční dotaci a musel by se z něj jedině účelově tvořit soubor, což není úplně účetně správně).

    Promítací plátno patří na účet 022, opět tedy investiční dotace. 

    Rozvody zabudované do zdi jsou součástí stavby, tedy TZ budovy, do ceny TZ můžete dát i demontáž osvětlení. 

  • Směnná smlouva bez doplatku
    03. 11. 2025

    Jak zaúčtovat Směnnou smlouvu bez doplatku. Obec směňuje část pozemku 257m2, par.č.1064/119, orná půda, účetní hodnota 0,03,- Kč/m2, zjištěná cena dle ZP 90,-Kč/m2, obvyklá 960,- Kč/m2 za části pozemků - 332 m2 oddělující se z par.č.1064/118 a část z pozemku 96m2 parc.č.1064/120, zjištěná cena obou dle ZP 120,- Kč/m2. Na pozemku parc.č.1064/120 majitel staví dům. Tato směna se dělá z důvodu, že obec bude rozšiřovat původní cestu par.č. 824/1, aby zde mohli majitelé okolních pozemků stavět. Někteří nám části pozemků darovali, nebo je obec odkoupila. Obec je plátce DPH a nevím, jak tuto směnu zaúčtovat. Smlouva byla podepsána 1.10.2025, návrh na vklad 7.10.2025.

    Pokud jde o ocenění nabývaného majetku platí, že když je cena uvedená ve směnné smlouvě, oceňujete pořizovací cenou, což je cena ze smlouvy + případné související výdaje (společné výdaje se u směny započítávají jen ve výši jedné poloviny). Jestli ve smlouvě cena uvedená není, má se odborným odhadem určit reprodukční pořizovací cena. Přikládám k tomu stanovisko MF:

    https://www.mfcr.cz/assets/cs/media/2022-05-12_Stanovisko-k-reprodukcni-porizovaci-cene-po-1-1-2021.pdf

    Na závěr je uvedeno, že v případě kdy RPC zjišťujete pro účely ocenění v účetnictví, nemusí být zpracován ZP. Když jej máte zpracovaný, použijte takovou cenu, která odpovídá definici RPC  "cena, za kterou by byl majetek pořízen v době, kdy se o něm účtuje".  Pro účely účetnictví byste u znaleckého posudku měli vyjít z "obvyklé ceny" - což je 180 Kč za metr čtvereční.

    Teď prosím k DPH - jak jsme si dopřesnili nějaké informace, jedná se u Vámi pozbývaného pozemku o pozemek, která odpovídá svým charakterem stavebnímu pozemku - odváděl bych z něj DPH. Pro stanovení základu daně bych vyšel z ocenění obvyklou cenou (viz §36 odst. 6 písm. c) ZDPH). Tedy podle znaleckého posudku je to 960 Kč za metr čtvereční - řešil bych to oddaněním směrem dolů. Přitom základem daně je hodnota, kterou směnou pozbýváte.

    Zároveň jsme v hodnotově nevyvážené směně, tak to účtování bude vypadat trochu méně standardně než u běžných směn.

    Totiž pozbýváte pozemek  v obvyklé hodnotě 246 720 Kč (257 metrů * 960 Kč) a navýváte pozemky v obvyklé hodnotě 77 040 Kč (428 metrů v obvyklé hodnotě 180 Kč). Přitom je to bez doplatku.

    Zaúčtování by mohlo vypadat následovně (účtoval bych k datu podání návrhu na vklad a pokud by zároveň došlo k předání pozemků, rovnou bych i řešil odvod DPH ... - možná budete v odvodu takto o měsíc dříve, ale to není nyní důležité):

    MD 042/Dal 321                        77 040 Kč - nabytí pozemků v obvyklé hodnotě

    MD 311/Dal 647                        77 040 Kč - výnos z Vámi směňovaných pozemků - níže budeme ještě korigovat o DPH

    a zápočet MD 321/Dal 311         77 040 Kč

    MD 554/Dal 031                         vyřazení v účetní hodnotě - tam mi je přijde ty 0,03 Kč za metr hodně minimalistické účetní ocenění - ale to teď neřeším - prostě vyřadíte dané metry.

    MD 734/Dal 734 (v GORDICu), v KEO či FENIXu 395/395           - hodnota 203 900,8 Kč - základ daně - okódovat stranu dal (aby to šlo na ř. 1 přiznání a ř. 51 první sloupec)

    MD 647/Dal 343                                                   - hodnota 42 819,20 Kč - odvod DPH.

    No a potom s případnými vedlejšími náklady (viz úvodní odstavec - ta 1/2 vedlejších výdajů) zařazení pozemků MD 031/Dal 042.

    Jen podotýkám, že zrovna v tomto případě nebyla dle mého názoru z pohledu DPH ta volba směnné smlouvy příliš šťastným počinem - nicméně stalo se, je to na katastru, tak to již nemá cenu řešit.

  • Odpočet DPH práce technické služby
    31. 10. 2025

    Technické služby, organizační složka složka města, zhotovili pro jinou obec veřejné osvětlení, má obec nárok na odpočet DPH u nakoupeného materiálu? Lze vůbec takovou činnost vykonávat? Nebo vyfakturujeme prodej materiálu a k tomu práci za zhotovení VO. Jak by to bylo v tomto případě? Nákup materiálu nárok na odpočet DPH a při prodej k základu připočítat DPH plus fakturace služby + DPH.

    Pokud zhotoví organizační složka pro jiný subjekt veřejné osvětlení za úplatu, tak z pohledu DPH bylo realizováno zdanitelné plnění - fakturujete a odvádíte DPH 21 %. Za těchto okolností máte plný nárok na odpočet DPH ze všech přímo souvisejících vstupů (tedy související materiál...). Jak to budete fakturovat je mi jedno - podstatou je vždy zhotovení veřejného osvětlení - tedy poskyntutí určitých stavebních a montážních prací, daňový režim vždy bude stejný.

    Pokud se mne ptáte, zda něco takového smíte vykonávat - to je spíše dotaz na právníka. Samozřejmě tady bychom se mohli dostat k tomu, že pokud se to bude dít opakovaně s cílem zisku, byl by potřeba na to živnostenský list. 

  • Čistička odpadních vod
    31. 10. 2025

    Prosím o účtování - odvody za odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu.
    V naší obci budujeme kanalizaci a máme platit odvody za odnětí půdy ze zem.
    půdního fondu - pozemek pod ČOV.

    Poplatek za odnětí půdy související se stavbou patří do ceny stavby. Účtujte na účet 042, pol. 6121 a par. 2321. 

  • Darované hrobové místo
    30. 10. 2025

    Obec je provozovatelem pohřebiště a obdržela darem jedno hrobové místo. Záměr řádně vyvěšen. Odhad od znalce 2 900,- Kč. Jako drobný majetek, obec účtuje až od hodnoty 3 000,- Kč. Využiji tedy účty 902 a 401? Následně pak vyřazení a prodej na 646?

    Zákon o pohřebnictví definuje hrobové místo jako místo na pohřebišti určené pro hrob nebo hrobku nebo vyhrazené místo v úložišti jednotlivých uren. Rozdíl mezi hrobovým místem a hrobem spočívá v tom, že hrobem je hrobové místo, do něhož již bylo pohřbeno. Protože se hrobová místa na pohřebištích jako specificky vymezené části pozemku neprodávají, ale pouze  pronajímají jednotlivým osobám, tak si nejsem vůbec jistá co je předmětem daru a popřípadě prodeje, o kterém se zmiňujete.

    V souvislosti s hrobovými místy se setkáváme s pojmem „hrobové příslušenství“. Tento termín nelze považovat za správný, neboť pomník, náhrobek či jiná věc jsou samostatnými věcmi v právním smyslu, protože hrob nelze považovat za věc hlavní, neboť není ve vlastnictví toho, kdo je vlastníkem například výše zmíněného pomníku. Přitom příslušenstvím může být podle občanského zákoníku pouze taková věc, která náleží vlastníku věci hlavní a je jím určena k tomu, aby byla s věcí hlavní trvale užívána. Správně je proto třeba hovořit o hrobovém zařízení, nikoliv o hrobovém příslušenství.  Hřbitovní stavba je zpravidla stavba podzemní či nadzemní hrobky, stavba kolumbária pro uložení uren a další. 

    Hrobové zařízení, vyjma hrobek je považováno za movitou věc, nicméně to splňuje definici stavby (např. vyzděný a zpevněný hrob - spíše stavba malého rozsahu), takže ho můžete vést na účtu 021. V tomto případě byste dar účtovala zápisem 021/401 v RPC dle odhadu znalce (asi nepřebíráte od VÚJ - to byste musela jinak převzít jejich ocenění). Stavby nemají žádnou hranici pro ocenění. Prodej se účtuje na účet 646 a pol. 3112 - předpis 311/646, vyřazení 553 MD/ 081 D v ZC a 081 MD/ 021 D v PC.

    Pokud by se však nejednalo o stavbu, ale o samostatnou věc, ve vašem případě ještě DDHM pod Vámi stanovenou hranici, tak pořízení daru se účtuje zápisem 902 MD / 999 D v RPC. Následný prodej byste účtovala přes účet 646 a pol. 2310 - předpis 311/646, vyřazení 999/909. 

    Předpokládám, že se jedná jen o nepřesnost v pojmech - že neprodáváte hrobové místo jako pozemek.

    A ještě upozorňuju na jednu věc - podle obsahové náplně účtů patří "nemovité a movité věci nabyté za účelem prodeje" na účet zásob 132. V praxi se ale pořád ještě častěji účtuje viz výše, klasicky o pořízení a následném prodeji. 

  • Mzdy za prosinec
    30. 10. 2025

    Každoročně účtujeme výplatu mezd za prosinec přes RS MD 231/8901 a D 231/5011 - 5032 a v lednu MD 331 - 342 a D 231/8901. Je možné tento způsob používat i nadále nebo to bude od letoška jinak?

    Dříve se prosincové výplaty převáděly na depozitní účet z důvodu čerpání rozpočtové skladby do roku běžného, zápis byl 262/231 + odpa a položky 5031,5032,501x,502x. Zápis na depozitu 245/262.  Již několik let to ale není potřeba. Nejjednodušší způsob je zaúčtovat prosincové mzdy jako každý jiný měsíc předpisem do nákladů a vyplatit je v lednu následujícího roku. A stejně postupovat i v průběhu roku. 

    V rámci jednoho rozpočtového období - jednoho roku, by opravdu mělo dojít k proúčtování ke dni výdaje. Vámi uváděný zápis je nadbytečný. Být Vámi určitě volím klasický systém mezd na 12 měsíců od prosince do listopadu, je to nejvhodnější postup, rozpočtová skladba časově nerozlišuje, vše ostatní je zbytečně pracné. 

  • Externí právní služby
    30. 10. 2025

    Faktura za právní služby dle příkazní smlouvy obsahuje krom odměny za právní služby též samostatně vyčíslené cestovní výdaje (vč. výdajů za použití motorového vozidla).
    Jak tyto náhrady cestovních výdajů správně rozpočtově a účetně zatřídit ?

    Z hlediska pravidel rozpočtové skladby nehraje roli, jak dodavatel kalkuloval cenu výrobku nebo služby. Pokud je zahrnuto dopravné, balné apod., jedná se o součást ceny výrobku/ služby. Celou fakturu proto zatřídíte na pol. 5166, účet 518. 

← Novější dotazy

Zobrazit

Hledání v dotazech

Tipy pro práci s dotazy

Acha obec účtuje s.r.o.

Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8

IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091

Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010

Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007

Návrh a tvorba webu