Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 6 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.
Prosím o radu s datem registrace k DPH z důvodu prodeje zasíťovaných parcel. Naše obec nikdy nebyla plátcem DPH a já jsem DPH nikdy neúčtovala, proto jsem určila špatný datum registrace a to předpis výnosu z pozemků ke dni návrhu na vklad. V říjnu a listopadu jsem účtovala tři návrhy a tím jsem myslela, že jsme překročili obě hranice, i tu pro okamžitou registraci. Podala jsem přihlášku, FÚ nám zaslal Rozhodnutí o registraci na základě účetní obratové sestavy a vnitřního dokladu s předpisem výnosu a teď musím podat odvolání a určit správný datum a nevím jaký. Tady se názory rozcházejí, někdo mi říká, že DUZP je den, kdy nám bylo doručeno vyrozumění o provedeném vkladu, další názor je, že DUZP je ke dni právního účinku vkladu, ale ten je o měsíc dříve, než nám přijde vyrozumění, takže dost velké rozpětí. A poslední názor, který jsem slyšela, že to každý finanční úřad posuzuje jinak, tak mám obavu, abych neodeslala s chybným datem i to odvolání. Prosím, jaký je ten rozhodný den k registraci?
Pro okamžik, kdy to vstoupí do obratu se vychází z okamžiku, kdy nastalo DUZP. To je definováno u nemovitostí zapisovaných v katastru nemovitostí v §21 odst. 2 ZDPH.
(2) Při dodání nemovité věci se zdanitelné plnění považuje za uskutečněné dnem předání nemovité věci nabyvateli do užívání nebo dnem doručení vyrozumění, ve kterém je uveden den zápisu změny vlastnického práva, a to tím dnem, který nastane dříve.
Tedy máme dva datumy:
- datum kdy došlo k předání druhé straně - tedy od daného okamžiku se kupující má o nemovitost starat (sekat tam trávu...), ale také brát užitky (má právo dát si tam materiál, pěstovat tam brambory...)
- nebo doručení oznámení o tom, že vklad byl proveden v KN (tedy až je to z KN oznámeno).
No a řešíte, který den nastal dříve. Nevím, jak je to u Vás reálně s předáním k užívání - u pozemků se to často neřeší a je dost možné, že oni to mohli začít užívat až následně - potom je to doručením oznámení o provedení zápisu z KN. Ale pozor - někdy i nastávají situace, že se jim to předá na začátku - oni třeba mohou začít stavět a vlastní prodej je třeba až za 3 roky. Potom je DUZP hned tím předáním na začátku.
Obdrželi jsme rozhodnutí na dotaci (pořízení fotovoltaiky a tepelného čerpadla). V rozhodnutí byla částka 1.666.010,23 Kč (dotace 73,63%) - zaúčtováno na podrozvaze a vlastní podíl 596.668,34 Kč (26,37%). Vloni jsme instalovali a uhradili tepelné čerpadlo ve výši 630.000 Kč, zařadili do majetku a začali odpisovat. Letos nám nainstalovali fotovoltaiku za 616.431,05 Kč. Nyní nám přišla dotace ve výši 1.647.659,44 Kč. Dle administrátora a i rozhodnutí (kde se píše: povinnost předložit vyúčtování se nevztahuje na projekty, které byly plně zrealizovány a uhrazeny příjemcem z vlastních prostředků a až následně proplaceny ŽoP), nebudeme podávat žádnou zprávu, ani po nás nechtějí faktury, vracet zbytek dotace též nebudeme. Jak mám zaúčtovat, když dotace je vyšší než celkové náklady (ani nepoužiji vlastní podíl)? V jaké výši zařadit do majetku a z jaké částky rozpouštět dotaci?
U paušálních dotací tato situace může nastat, i když bývá vždy stanoven i maximální limit dotace - uvedenými procenty. Pokud ale máte informaci, že byť nedokládáte výdaje, tak nemusíte dotaci vracet v případě, že skutečné výdaje jsou vyšší (to jediné bych ještě být vámi ověřila), pak na kartu majetkových položek a na účet 403 rozdělte poměrem pořizovacích cen skutečnou výši přijaté dotace a transferový podíl bude v tomto případě větší než jedna. Výše rozpouštění dotace tak bude větší, než odpisy. Jsou případy, kdy se to stává, například když se dotace obdrží až následně po zařazení a ZC majetku je v té době již nižší, než výše dotace.
Prosím o radu, jak opravit účet 451. Před lety jsme doplatili úvěr částkou 175 000 Kč /ve čtyřech splátkách v rámci roku, které byly vždy účtovány 451 0300/231 - 8124/. Tuto částku mám pořád na účtu 451 na straně DAL se znaménkem mínus. Prosím o řešení. Nyní máme nový úvěr, který účtuji s jinou analytikou a potřebuji, abych na účtu 451 měla jen aktuální úvěr.
Podle všeho to vypadá, že nebylo účtováno čerpání na 451 MD. V tomto ohledu je potřeba zrevidovat účetnictví - jestli na jiném účtu někde neevidujete v této výši závazek, například na účtu 378, pak by se jen proúčtovalo např. 451 MD/ 378 D.
Také je možné, že se úvěr přijal jako výnos 231 MD/ 6xx D, pak by se oprava účtovala 451 MD/ 408 D a oprava by se měla popsat do přílohy závěrky (vždy, když se volí účet 408). Postup přes účet 408 volím proto, že je to pro vás podle hodnoty vašich aktiv významná částka (více než 0,3 % aktiv netto k 31.12.2024).
Tyto dvě opravy mě napadají jako nejpravděpodobnější možnosti, ale určitě záleží, jak bylo o přijetí/ čerpání úvěru účtováno. Zkuste příčinu chyby dohledat - pokud nenajdete zůstatek na jiném rozvahovém závazkovém účtu v dané výši, pak asi nezbývá než použít účet 408, kdyby se nedohledalo (nebavíme se asi o úvěru přijatém před účetní reformou, tzn. před rokem 2010?).
Máme dotaci na kanalizaci od MŽP ve výši 70% uznatelných nákladů. V tom máme schváleno cca 8 mil. Kč na nepřímé náklady (3,5% z nákladů - paušální sazba na PD). Teď koukám, že to je v žádosti o platbu vedeno jako neinvestiční. Můžu to tedy použít na technický dozor, autorský, BOZP atd.? Myslela jsem, že bych z toho platila tyto věci, ty jsou ale investiční. Bylo mi řečeno, že to nemusím vůbec dokládat a můžu to použít na co chci (třeba opravu ZŠ...). Raději bych to ale použila na kanalizaci, ale teď nevím. Stejně tak nevím, jestli mám tyto náklady účtovat s ÚZ nebo ne. Nebo nějak vést nějak jinak v souvislosti s tímto projektem. Tento paušál dostáváme vždy po schválení žádosti o platbu v té výši 3,5%. A chtěla bych se zeptat, jestli mohu vyčerpat v tomto roce vyšší částku z paušálu než dostanu peněz. Schváleno máme cca 8 mil. Kč, tak když bych třeba použila 5 mi. Kč. Dotaci jsme zatím dostali jen ve výši 350 tis. Kč (pro paušál). Ale zase bych to chtěla použít na ty dozory atd.
Chápu vaše nejasnosti - téma nepřímých výdajů je ještě pořád ne vždy zcela dobře uchopeno. Je to tak, že nepřímou dotaci vyplácejí postupně tak, jak se realizují přímé výdaje. Nicméně ve skutečnosti kryje nepřímé výdaje, které uvádíte - technický dozor, projekt, BOZP atd. V praxi máme dle MF postupovat tak, že pokud jsou nepřímé výdaje investiční, jako ve vašem případě, mají se účtovat na účet 042 a nepřímá dotace v tomto případě patří na účet 403. Takže určitě, byť se nepřímé výdaje nekontrolují, to není tak, že si nepřímou dotaci použijete "na co chcete". Je pravda, že nárok na ní je, i když nevzniknou žádné skutečné nepřímé výdaje (v takovém případě se nepřímá dotace účtuje na účet 672), ale pokud nepřímé výdaje reálně máte vynaložené, pak účtování dotace sleduje osud účtování těchto nepřímých výdajů.
Skutečnost, že se na nepřímé výdaje čerpá paušálně neinvestiční dotace se zachytí tak, že nepřímé výdaje značíte neinvestičním ÚZ a příjem nepřímé dotace se účtuje na neinvestiční příjmovou položku (když je poskytovatelem ministerstvo, platí pol. 4116). Nepřímé výdaje značte postupně tak, jak vznikají - podle metodiky MF žádné procentické rozdělování, ale jednoduše tak, že nejprve se značí do výše podílu EU, pak podíl SR a pokud jsou skutečné nepřímé výdaje dostačující, teprve pak se značí i vlastní podíl, případný zbytek jako nezpůsobilé výdaje jen org (kdyby skutečné nepřímé výdaje byly vyšší, než nepřímé výdaje vyčíslené v rozhodnutí).
Příklady postupu s vysvětlením najdete v komplexním dotazu k nepřímým výdajům:
https://www.obecuctuje.cz/dotazy?zobrazit=komplexni_dotazy&jak=fraze
Naše městská část v minulých letech nabyla příjmy z bytových jednotek. Na tyto příjmy vytvořila fond obnovy majetku a financovala z něj investiční akce. Nepotřebné finanční prostředky vyvedla na termínované vklady (spolu s dalšími), aby došlo k jejich zhodnocení. Letos byly TV zrušeny a prostředky zaslány na běžný účet. Letos bychom chtěli peníze vrátit do fondu (položka 5349 a 4134) a protože bychom měli rozpočtovat, tak by mělo být schváleno rozpočtové opatření. Protože se jedná o větší částku, tak by mělo schvalovat zastupitelstvo, které se ale bude konat až v příštím roce. Chtěla bych se proto zeptat, jak máme postupovat. Jestli můžeme vrátit prostředky do fondu letos bez úprav rozpočtu nebo až v příštím roce, po schválení zastupitelstvem. Bohužel v návrhu rozpočtu máme zapojeny akce, které jsme chtěli financovat z těchto prostředků a které nám ale na účtu fondu chybí.
Platí zde § 6 zákona č. 250/2000 Sb.:
(1) Obsahem rozpočtu jsou příjmy a výdaje a ostatní peněžní operace, včetně tvorby a použití peněžních fondů, pokud není dále uvedeno, že probíhají mimo rozpočet.
Je tedy nezbytné převody na účty fondů rozpočtovat. Nicméně je možné rozpočtové opatření schválit následující rok, když se nestihlo - je to zde dokonce povinné. Takže převod můžete provést na konci roku 2025 a RO schválit začátkem roku 2026.
Každopádně ZO ale neschvaluje v tomto případě jen rozpočtové opatření, ale i samotný peněžní fond. Ten ale podle všeho již schválený/zřízený máte, tzn. jestli se jen prostředky dočasně převedly na TV a nyní se mají vrátit na účet fondu, tak fakt, že to proběhlo přes BÚ a nikoliv rovnou na účet fondu je jen formalitou a převod byste fyzicky letos opravdu mohli udělat i bez schválení v ZO s tím, že je ale určitě potřeba schválit v tomto ohledu v roce 2026 rozpočtové opatření do období 12/2025, kde daný převod narozpočtujete.
Z hlediska rozpočtu to není takový problém, výdaje kryté máte, když jsou prostředky na účtu 231, jestli ale výdaje rozpočtujete na účtu 236, tak chápu, že vám takový převod opět spíše formálně zajistí krytí výdajů fondu.
Chtěla bych se zeptat, jak mám postupovat s účtováním a zařazením na správný paragraf a položku ve výkazu FIN v situaci, kdy naše obec musela poskytnout občerstvení (sušenky, pití, guláš) pro cca 80 lidí (hasiči, policie, veterinární správa atd.), kdy bylo státním zástupcem nařízeno odebrání hospodářských zvířat místnímu obyvateli (živnostníkovi). Mohu použít klasicky účet 513, odpa 5213, pol. 5903?
Položka 5903 se používá jen v rozpočtu, pro samotný výdaj musíte použít položku dle druhu výdaje. Rozpočtově je na vás, pokud se rozhodnete daný výdaj krýt rezervou na pol. 5903, byť to možná není úplně přesné, tak podle mě to možné je - nevyčerpanou rezervu můžete na konci roku použít ve výsledku na co chcete.
Není to klasická reprezentace. Jestli se nakoupily věcně potraviny, volila bych účet 501 s pol. 5131, pro nákup pohoštění jako služby účet 518 s pol. 5169.
Neznám předpisy v dané oblasti - hovoříte o tom, že obec "musela" poskytnout občerstvení, to posoudit neumím, nakolik to byl povinný výdaj, ale účetně bych řešila takto.
Obec má budovu, kde se nachází restaurace a příslušenství. Nájemce ukončil smlouvu a obec se rozhodla, prošlo Radou, že stávající vybavení odkoupí. Celková cena byla dohodnuta a stanovena na 200.000,- K tomu je doklad, čeho se to týká, ale jen vypsáno restaurace: výčep, obložení dřevem, stoly, židle aj. Klubovna opět obložení, světla, odsávání. Přípravna: stoly, dřezy, klimatizace, mrazák, regály. Zabezpečovací zařízení: ústředna, siréna, čidla. Kuchyně: stoly, dřezy, sklenice, příbory, talíře. Venkovní prostory: venkovní set, stoly, televizor, popelnice, udírna, rošt aj. Vůbec nevím jak zaúčtovat, TZ? 028 x 022. jednotnou cenou?
Vypadá to, že asi nemáte cenu rozdělenou za jednotlivé věci/ zásahy. Pak nezbývá než kupní cenu rozdělit odhadem mezi jednotlivé věci. Chápu, že to není nic na první pohled jednoduchého, ale ať někdo z vedení (není to odpovědnost účetní) k tomu dá podklad pro rozdělení kupní ceny a budete mít doklad k zařazení (nikdo už nebude řešit, jak se cena určila, stačí odhad).
Něco z toho bude TZ (součást budovy) - obložení stěn, světla, odsávání apod. Na účet 028 (věc do 40 tis. Kč) nebo 022 (věc nad 40 tis. Kč) zaúčtujte jen věci, které jsou samostatné movité (přenosné, nespojené s budovou) typu židle, stoly atd.
TZ pokud bude v celkové ceně nad 40 tis. Kč zaúčtujete 042/321, odpa 3613 6121, zařazení jako zvýšení ocenění budovy 021/042. DDHM 558/321, RS 3613 5137, zařazení 028/088. DHM (kdyby něco z toho byla samostatná věc jednotkově nad 40 tis. Kč) 042/321, RS 3613 6122, zařazení 022/042.
Město vlastní pozemek, který je určený k výstavbě družstevních bytů. Financovat výstavbu bude bytové družstvo, které má být založeno v roce 2026. Město nechalo vypracovat projektovou dokumentaci pro stavební povolení. Fakturu máme již nyní za I. část PD, ale na jakou položku a § RS máme zaúčtovat?
Záleží, jak budete PD účtovat - pravděpodobně zatím jako rozpracovanou investici s tím, že se pak právně vyřeší, jak se převede na bytové družstvo, které bude investorem. Nevím, jak v tom majetkově bude vystupovat město - jestli přispěje formou úhrady PD s tím, že pak dá právo stavby družstvu vystavět bytový dům s tím, že samo město bude mít třeba nějaký majetkový podíl... Právně to zatím neumím rozkrýt bez bližších informací, ale nejpravděpodobnější se mi jeví PD zatím zaúčtovat na účet 042 s odpa 3612, pol. 6121 jako součást ceny bytového domu a pak řešit, jak se s tím dál naloží (jestli to ještě nevíte).
Máme rozhodnutí o poskytnutí dotace z OP spravedlivá transformace. Dotace investiční i neinvestiční. Částka financovaná z EU 85% - N 140 Z 5 ÚZ 15505 u investic, N 140 Z 5 ÚZ 15019. Podle administrátorky 15 % - vlastní zdroje příjemce dotace by měly být značeny ÚZ 15506 - investice a ÚZ 15020 neinvestice bez N, Z. Domnívám se, že bychom vlastní zdroje měli značit N 140 Z 1 bez ÚZ.
Máte pravdu. Vlastní zdroje příjemce dotace se značí bez ÚZ jen nástrojem a zdrojem 1. K tomu všeobecně org (nejen u 231, ale i u ostatních účtů). Kromě podílu EU v tom může ale být ještě i podíl SR, ten by se značil účelovými znaky 15506 a 15020, nicméně i k podílu SR se dává nástroj a zdroj 1.
Prosím o radu, jak správně zaúčtovat dotaci a její rozpouštění u majetku, který byl pořízen již v roce 2022, ale podklady k dotaci nebyly předány a dotace tudíž není evidována ani rozpouštěna.
Konkrétně se jedná o majetek:
Stoka S1 ul. Novoveská- v hodnotě 6.454.894,51Kč zařazena do majetku 13.9.2022- dotace přišla ve výši 1.381.275,29 Kč dne 23.11.2021, další peníze z dotace přišly ve výši 932.489,10Kč dne 27.2.2023 a poslední částka ve výši 12.537,50 Kč přišla 18.7.2023. Celkem částka dotace je 2.326.301,88 Kč.
Stejný případ máme ještě u dalších dvou investičních akcí.
Pokud k datu zařazení majetku byla dotace závazně přiznaná - rozhodnutí nebo smlouva, měla se celková očekávaná výše dotace dohadovat zápisem 388/403 a dotace se měla zadat na kartu majetku a začít rozpouštět. To jsou dvě skutečnosti, které teď musíte opravit.
Nejprve je potřeba, aby dotace byla na účtu 403 na straně D - tam nevím, jak se účtovaly přijaté platby, ale jestli se opomněly účtovat dohady, tak doúčtujte zápis 388 MD/ 403 D, to je první krok opravy.
Doúčtování rozpouštění je pak druhý krok opravy. Na kartu majetku by se měla dotace doplnit a zajistit dopočítání a doúčtování rozpouštění dotace za chybějící období. Letošek lze doúčtovat 403/672, loňské roky buď také zápis 403/672 nebo zápis 403/408 kdyby částka chybějícího rozpouštění byla významná - více než 260 tis. Kč nebo 0,3 % aktiv netto. S opravou v registru majetku vám případně může pomoci dodavatel SW, aby se zajistilo, že to program dopočítá. Výpočet rozpouštění ale není u nového majetku složitý - určí se transferový podíl (výše dotace děleno pořizovací cena) a tímto transferovým podílem vynásobíte odpisy za dobu, kdy měla být rozpouštěna dotace (např. hned od zařazení, jestli byla dotace v té době už smluvně zajištěna). Rozpouštění doúčtujete a do majetku zavedete dotaci již včetně doúčtovaného rozpouštění.
Následně pak účtujte o vyúčtování dotace - pokud už je administrativně vypořádaná.
Naše obec objednala výrobu a montáž plovoucího mola.
Faktura je na částku 140.000,- Kč. V příloze máme rozpis: skladové plovoucí molo s lávkou a schodem, žebřík sklopný, kotvící prvky, montáž, boční opláštění mola, zábradlí. Jak mám účtovat? Plovoucí molo bude umístěné u rybníka. Do rybníka nakupujeme ryby na § 1070. Zda lze účtovat i na tento paragraf? Prosím o radu jak vše zaúčtovat.
Paragraf bych zvolila podle účelu mola, což asi nebude rybářství (jedině, kdyby se koupilo pro rybáře, aby měli lepší přístup, to pak ano :). Podle mě, jestli je určeno pro koupání, pak nejvíce odpovídá rekreace odpa 3429, případně sport odpa 3412. Plovoucí molo můžete účtovat jako stavbu, pokud je nějak ukotveno (kotvící prvky zmiňujete) a bude umístěno trvale (nebude se přemisťovat nebo například na zimu ukládat). Ověřte, že nepotřebujete souhlas od stavebního úřadu, tam by se pak se zařazením mělo vyčkat na souhlas s užíváním. V případě stavby je účtování faktury 042/321, úhrada na pol. 6121, zařazení 021/042.
Máme zřízen fond rozvoje, o kterém účtujeme na účtu 236.xxx. K 1.12.25 byl zřízen spořící účet, kam se zaslali volné finanční prostředky tohoto fondu ke zhodnocení. Prosím jak zaúčtovat tento případ, výdej z fondu a příjem na spořící účet, § + POL.
Záleží, jestli spořící účet umožňuje výběr na požádání (do 24 h) nebo nikoliv. Pokud ano, účtuje se spořící účet jako další ZBÚ s tím, že když slouží peněžnímu fondu, pak byste zřídily jen další analytiku účtu 236 a převod z BÚ fondu na spořící účet fondu se účtuje:
262 MD/ 236 D RS 6330 5345
236 MD/ 262 D RS 6330 4139
Pokud by spořící účet neumožňoval výběr na požádání, účtuje se obdobně jako TV, tzn. účet 244 nebo 068 podle doby uložení peněz. Převod na spořící účet např. krátkodobý 262 MD/ 236 D RS pol. 8118 a příjem na spořícím účtu 244 MD/ 262 D bez RS.
Zhodnocení musí být v souladu s pravidly fondu.
Obec směnila pozemek s místním občanem. S tím ,že ve smlouvě nebyla uvedena přesná hodnota pozemků jen bylo napsáno: cituji -Účastníci se dohodli, že s ohledem na stejnou hodnotu předmětů převodu jsou mezi sebou zcela vyrovnáni a nebudou vůči sobě požadovat žádné další úhrady. Pozemek jsem vyřadila jeho účetní cenou 252,32 kč. Zařadila jsem nový se stejnou cenou.
Paní auditorka mě po přečtení smlouvy oznámila, že musím pozemek přeúčtovat na reálnou hodnotu jelikož není ve smlouvě přesně uvedena cena směňovaných pozemků.
Cenu pozemku o velikosti 53m2 (ostatní plocha) jsem stanovila 250kč plus DPH(cena pozemků za 1m2 schválená zastupitelstvem).Což by bylo 16.032,50.
Rozdíl bych měla doúčtovat a změnit i cenu na kartě majetku. Jelikož nejsem na obci dlouho prosím o radu ohledně účtování.
Auditorka měla spíše na mysli reprodukční pořizovací cenu, což je cena majetku v době, kdy se o něm účtuje. Ocenění v této podobě aplikujeme v případě, kdy ceny směnou nabytého pozemku nejsou uvedeny ve smlouvě. Ověřte, jestli vámi pozbývaný pozemek nepodléhal odvodu DPH, to by se muselo také dořešit.
Ocenění nabytého pozemku doúčtujete ve stanoveném rozdílu 031 MD/ 321 D (opravte i ocenění na kartě pozemku), ve stejné výši doúčtujte výnos ze směny 311 MD/ 647 D a v té samé výši i zápočet 321 MD/ 311 D.
Správně se totiž mělo, když není doplatek, účtovat takto:
311/647 hodnota nabývaného pozemku (RPC)
042/321 hodnota nabývaného pozemku
321/311 hodnota nabývaného pozemku
554/031 v účetní ceně vašeho pozemku
031/042 hodnota nabývaného pozemku
Prosím o kontrolu účtování prodeje vyvážecího přívěsu. Starostka rozhodla o prodeji tohoto majetku, protože ho obec dlouhodobě nevyužívá. Znalecký posudek nebyl vyhotoven. Ve směrnici mám limit na přecenění RH do 100 tis. O reálné ceně jsem neúčtovala. Prodejní cena byla zjištěna dotazem.
Nejdříve byl nabízen za cca 400 tis. následně za 450 tis., ale žádný zájemce za tuto cenu se nenašel. Majetek byl prodán za 305 242,- Kč z DPH.
Účetní cena 671 550,- Kč, oprávka 296 602,- Kč, zůst. cena 374 948,- Kč.
082/022 296 602,-
554/022 671 550,-
311/644 252 266,-
343 52 976,-
231/311 305 242,-
pol. 3113 par. 3639
Je potřeba ještě účtovat o reálné ceně?
Pokud máte ve směrnici stanoveno, že na RH přeceňujete majetek určený k prodeji, u kterého je rozdíl ZC a RH větší než 100 tis. Kč, tak tento prodej je pod stanovenou hranicí a přeceňovat majetek nebudete. Zpětně při prodeji by doúčtování ani nemělo smysl, kdyby se například v průběhu RH změnila a vy jste zapomněli přecenit.
Zápisy prodeje k datu předání mají být:
553 MD/ 082 D v ZC 374 948 Kč.
082 MD/ 022 D vyřazení v PC 671 550 Kč.
Předpis prodeje patří na výnosový účet 646, ostatní máte dobře.
Odvod DPH asi máte prověřen - pokud byl uplatněn odpočet při nákupu, byl používán k ekonomické činnosti obce...
Prosím o radu ohledně správného účtování opravného daňového dokladu (slevy z ceny díla) na částku 945 450 Kč (účet 649 a POL 2324), který souvisí s dlouhodobým majetkem zařazeným do užívání v roce 2022. Tento majetek byl částečně pořízen z dotace.
Mé otázky jsou:
1. Jaký je správný postup účtování této slevy?
2. Je nutné provést opravu vstupní ceny majetku, odpisy a případné dotace?
Z účetního hlediska by se korekce pořizovací ceny podle účetních předpisů provádět neměla. V logice dobropisu bych to zaúčtovala na účet 551 D (viz body 4.4 a 4.6 ČÚS 710), pol. 2324 souhlas. Bylo by to jednorázové snížení nákladu s tím, že by se nadále odepisovalo a rozpouštělo z původní částky, tzn. proti tomu žádné jednorázové rozpuštění dotace, do té by se nezasahovalo.
Nicméně může to být posouzeno i jako významná částka, kde můžete aplikovat odchylku od metody a opravit i výši vstupní ceny - to ale nevím, jestli by nebyl problém z hlediska dotace, kde ještě asi neuplynula udržitelnost. Změnila by se následně výše odpisu a tedy i rozpuštění. Z hlediska dotace pro vás bude možná asi jistější ta první varianta - ale pokud i tak poskytovatel zjistí, že byla poskytnuta sleva, tak nevím, jak na to z hlediska podmínek dotace bude nahlíženo - to si raději ověřte, jestli máte povinnost to hlásit kvůli snížení způsobilých výdajů.
DPH v odpovědi neřeším - neptáte se, možná se nejedná o majetek, kde byl uplatněn odpočet.
Acha obec účtuje s.r.o.
Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8
IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091
Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010
Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007
(preferujeme e-mailový kontakt)
Odborná pomoc
Ing. Ivana Schneiderová
Ing. Zdeněk Nejezchleb
Bc. Klára Vavrišinová
Kateřina Hudečková