Obec účtuje - Vše o účetnictví obcí

Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

Dotazy

Hledanému výrazu dar odpovídá celkem 287 dotazů:

  • Darovací smlouva - příslušenství hrobu
    22. 04. 2024

    Uzavřeli jsme darovací smlouvu, ve které nám je darováno příslušenství hrobu (kamenný rám, kamenná krycí deska s náhrobkem a samostatný náhrobek s kamenným křížem, pohřební urna s popelem zesnulého) historicky významné osobnosti (ve smlouvě není uvedena žádná hodnota daru). V návaznosti na tento dar jsme zakoupili obal na urnu (1.210 Kč), odkrytí hrobu, vyzvednutí urny ze země a povolení odvozu hrobového zařízení (záloha 2.975 Kč). Ještě se bude platit uložení urny na našem hřbitově a práce s tím spojené. V jaké hodnotě by jsme měli hrob zařadit a na jaký účet?

    Hrobové zařízení (vyjma hrobek) je považováno za movitou věc, nicměně splňuje to definici stavby, takže bych vedla klidně na účtu 021. Oceňte to kombinovaně - darovanou část převezmete 021/401 v RPC a k tomu přičtete související náklady 042/321 a 021/042 - obal na urnu a odvoz zařízení. 

  • Dar obci - obraz od autora
    08. 03. 2024

    Prosím o radu jak ocenit na účet 032 obrazy, které nám daruje sám autor. Jedná se o italského autora - 20 obrazů v ceně 76 200 EUR. Předpokládám, že oceňuji 1 Kč, cena je sice známá přímo od autora, ale obrazy nabýváme bezúplatně. Mohu zařadit jakou soubor obrazů za 1 Kč a do přílohy uvést počet obrazů nebo musím zařadit 20 obrazů, každý v ceně 1 Kč?

    U věcí evidovaných na účtu 032 aplikujeme ocenění 1 Kč, když neznáme pořizovací cenu. Ocenění 1 Kč lze použít ve smyslu předmětu kultuní hodnoty (má to u kulturních předmětů přednost před odhadem hodnoty daru, tedy před RPC). Z vašeho dotazu vyplývá, že znáte cenu přímo od autora. 

    Oddělenou evidenci jednotlivých předmětů vedeme pokud obrazy ocenítě pořizovací hodnotou - a máte pravdu v tom, že uvedená cena daru není pořizovací cenou, a umělecké předměty se neoceňují RPC, ale pořizovací cenou, když není, tak ve výši 1 Kč.  V ocenění 1 Kč lze vytvořit soubor obrazů, pokud by obrazy tvořily dohromady tematicky sbírku, jinak lze vést obrazy  za 1 Kč i jednotlivě. 

  • Majetkový podíl v s.r.o.
    05. 03. 2024

    Naše město uzavřelo smlouvu o převodu podílů společnosti s r.o. a město SÚ se stalo novým jednatelem společnosti. Nákup jsme zaúčtovali na pol. 6202 – Nákup majetkových podílů. Spolu s kupní cenou jsme na tuto položku zaúčtovali i právní služby – služby spojené s přípravou převodu podílů vč. sepsání smlouvy. Chtěli jsme se zeptat, kam zaúčtovat náklady notáře, který provedl změny v obchodním rejstříku (změna jednatele, stanov). Notář náklad vyfakturoval přímo společnosti s r.o. Je to takto v pořádku? Jedná se o běžný výdaj obchodní společnosti nebo by nám ho měla společnost přefakturovat a výdaj by vstoupil do PC majetku?

    Je na vzájemné dohodě, která ze stran související náklady uhradí. V případě, že náklady notáře uhradí s.r.o., nedostane se do PC u města, ale je to tak v pořádku jako jeden z možných postupů. Město dá do PC každopádně jen náklady, které skutečně hradilo (princip ocenění pořizovací cenou, někdy se kombinuje i s oceněním v RPC v případě, kdy je v tom částečně dar, ale to není tento případ). Tzn- náklady notáře dáte do ceny jen, když Vám je s.r.o. přefakturuje, ale nutné to není, je právně možné, aby související náklady nesly v dohodnuté výši obě strany právního vztahu. 

    Nejsme právníci, ale nevidím problém v tom, aby daný náklad nesla s.r.o. 

  • svěřený nemovitý majetek
    06. 02. 2024

    Dobrý den, mám dotaz ohledně svěření nemovitého majetku příspěvkové organizaci. Obec ZL svěřila MŠ movitý i nemovitý majetek, který byl vyjmenován v příloze Zřizovací listiny (jednalo se o budovu, pozemky a sw) tato ZL je z roku 2019 a je zveřejněna včetně přílohy na OR. V roce 2022 byl schválen Dodatek č.1 - vyjmenovaná doplňková činnost . Dále byl v průběhu let 2020-2023 svěřen další movitý a nemovitý majetek, který byl vždy předán na základě předávacího protokolu (myčka, konvektomat, technické zhodnocení Letní třídy atd), domnívali jsme se, že takto to máme v pořádku. Nyní v MŠ proběhla VSK, kde nám v protokolu bylo sděleno, že máme doplnit přílohu č.1 ZL o předaný soupis movitého a nemovitého majetku, přemýšlíme nad tím, jak to máme udělat, když Příloha je již zveřejněno na OR a zda se tato informace zakládá na pravdě, pokud ne, jak máme reagovat? Dále se v protokolu píše: Vlastnictví nemovitostí by mělo být doloženo výpisem z katastru nemovitostí platným ke dni inventarizace. hodnoty svěřeného majetku vykazované v Rozvaze nesouhlasí na soupis svěřeného majetku uvedeného v Příloze č.1 ZL. A my nyní zjišťujeme jak na katastru zapsat svěřenou budou? Můžete nám s tím poradit? Na cuzk.cz najdeme jen vlastnické právo - Obec, jiná práva nemáme uvedena. Děkujeme

    Zkusím od poslední záležitosti:

    - se zapisováním v katastru nemovitostí u správy - nemáme až tak moc zkušenost. Nicméně zápis v katastru možný je (samozřejmě vlastník zůstává obec). Konkrétní postup - viz následující odkaz:

    https://www.cuzk.cz/Aktuality-resort/2023/20233006-Navod-pro-spravu-KN/231535222_Navod-pro-spravu-KN_v2_signed.aspx

    jedná se o str. 74

    Jinak podle dostupných informací požaduje katastr nemovitostí k zapsání toho, že majetek je předaný PO k hospodaření zřizovací listinu. Odkaz např. zde:

    https://sbirka.nssoud.cz/cz/uzemni-samosprava-urceni-majetku-svereneho-k-hospodareni-prispevkove-organizace.p2873.html

    - další bod je otázka souhlasu hodnoty účetnictví se zřizovací listinou... - s tímto nesouhlasíme - zřizovací listina vymezuje věci, které byly svěřeny (je to majetkoprávní krok) - podle mne nemusím aktualizovat hodnotu ve ZL. Je tedy přirozené, že hodnota svěřených věcí v účetnictví nemusí být ta, která je uvedena ve ZL (pokud tam vůbec nějaká je - a za nás být nemusí).

    - upozorňujeme, že pokud zřizovatel provede TZ svěřeného majetku, není důvod, aby "svěřoval" toto TZ. To je právní nesmysl - věc byla již svěřena v minulosti- tedy majetkoprávní úkon byl proveden

    - no a co je pro nás skutečně velkou otázkou je to, zda pokud je majetek svěřen (nový) musí tak být učiněno výhradně zahrnutím do ZL a jejího dodatku. Konzervativně se takto postupuje, ale v praxi to vede k problémům. Například pokud určitý majetek vzniká (třeba zřizovatel rekonstruuje svěřenou kuchyň a pořizuje nové vybavení), je nezbytné se svěřením čekat až do jednání zastupitelstva a schválení dodatku ZL? To ale může být třeba 2 měsíce poté, co byl majetek pořízen a je již užíván příspěvkovou organizací. Nedávalo by spíše logiku, aby ZL dávala obecnou možnost třeba u movitého majetku danou věc svěřit předávacím protokolem? Jak postupovat pokud organizace vzniká nově a svěřuji jí majetek určité organizační složky (z které vzniká) - přeci nemohu do ZL vyjmenovat veškeré věci (včetně věcí typu "nůžky" , "kancelářské sponky") - že jsou svěřeny. Stejně se nakonec musím uchýlit k obecnější formulaci a věci konkrétně nevyjmenovávat. Jen to uvádíme jako určité úvahy - protože obecně se to dělá tak, že se schvalují neustále nové dodatky ZL a svěřují se nové a nové věci, ale za nás je otázkou, zda je to realizovatelné pro všechen majetek a zda by to nemohlo být ošetřeno nějakou obecnější dispozicí ve ZL pro určité typy majetku. Ale toto je spíše právní problém.  

  • 403 analytika
    01. 02. 2024

    Při minulé inventuře jsem měla rozdílné hodnoty na účtech 403 v majetku a účetnictví. Kontrolovali jsme s auditorem a já pak ještě zpětně do roku 2012, ale nezjistili jsme původ rozdílu. Možná se chyba mohla stát při převodu na jiný účetní program a změnou analytiky. Jak mohu srovnat účet nyní, v účetnictví je potřeba zvýšit 403. 0300 a snížit 403 0500. Částka je 106 tis.

    Závaznou analytiku účtu 403 máte stanovenou dodavatelem vašeho SW, protože u ÚSC vstupuje do části C.1 a C.2 výkazu Příloha (případně i CF, pokud ho máte povinnost sestavit). Takže u zvýšení a snížení transferů je určitě potřeba používat takovou AÚ, aby to do příslušné části výkazu vstoupilo. A to nejen při přijetí transferu nebo jeho pravidelném rozpouštění, ale i např. při prodeji, darování a dalším nakládáním s majetkem, kdy je potřeba zúčtovat i příslušný transfer a příslušný pohyb se má ve výkazu zobrazit.

    Z vašeho dotazu vyplývá, že nejste schopni zjistit z čeho vznikly rozdílné hodnoty (při zvýšení nebo snížení transferů) a ani co pod uvedenou analytikou evidujete (zvýšení či snížení transferů). Z účetního hlediska je jednoduché přehodit rozdíl z jedné analytiky na druhou (403.0500 mínusem a plusem 403.0300). Ale je třeba si uvědomit, že analytiky máte nastavené tak, aby plnily výkaz Příloha účetní závěrky v části C.1 a C.2. Bylo by vhodné se znovu pokusit ten rozdíl rozklíčovat alespoň z hlediska zvýšení nebo snížení transferů, právě z důvodu plnění výkazu v části C.1 a C.2.

  • Věcné břemeno zákaz zcizení a zatížení, obec oprávněná
    15. 01. 2024

    Dobrý den, prosím o konzultaci zda máme někde a v jaké účetní hodnotě evidovat zápis do KN zákazu zcizení a zatížení pozemku na dobu kolaudace a zápisu zkolaudované budovy RD. Jedná se o pozemky, které obec prodala pro výstavbu RD a nechala na nich zřídit výše uvedené zatížení. Trklo mě to nyní, když jsem dostali z katastru výpisy k 31.12. a mimo LV na kterých máme i výpisy LV fyzických osob, na kterých jsou zřízena další jiná VB. A co stará věcná břemena, kde je obec oprávněná a nejsou účetně podchycená? Kde a v jaké hodnotě účtovat zákaz zcizení a zatížení pozemku + stará VB evidovaná na LV fyz. osob? Děkuji za odpověď

    Hezky je to právně popsáno např. zde:

    https://www.kropaceklegal.cz/blog/zakaz-zcizeni-a-zatizeni-u-nemovite-veci

    Jednoduše řečeno jste omezili do doby kolaudace RD vlastníka v tom, že koupený pozemek nemůže prodat, směnit, darovat, zatížit jej VB, zástavním nebo předkupním právem.

    Určité oprávnění v tom pro Vás je, je to věcné právo, ale není tam ve výsledku žádný prospěch, je to spíše právní pojistka. Majetkově evidujeme VB, kde je obec oprávněná a právo stavby. Toto právo nikde evidovat nebudete, případně by se dala zachovat informaci jen na podrozvaze, narážíme ale na problém s tím, jaký účet zvolit (nemáme na to obsahově určený účet) a nejspíš i jak ocenit, pokud je to právo bezplatné, tak ve výsledku mimoúčetní evidence (smlouvou a zápisem v KN) bude dostačující  a v pořádku. Hlavně pak ohlídat, aby se zápis po splnění podmínek v KN zrušil, ale to si myslím pohlídá vlastník pozemku, jeho to bude omezovat. 

    Pokud jde o "stará VB", máte na mysli VB na prodaném pozemku, kde je obec oprávněná?  Píšete, že jsou na LV fyzických osob, to se někdy dělá, že spolu s prodejem pozemku si obec zároveň zřídí ve svůj prospěch na něm z nějakého důvodu VB (např. tam vede nějaká síť apod.).V takovém případě, jestli jste VB získali bezúplatně, není ve smlouvě sjednaná žádná úhrada, mělo by se zařadit zápisem 028/088 v odhadované ceně (reprodukční pořizovací cena) - nejlépe odhad typově podobných VB v okolí s ohledem na rozsah (např. počet metrů vedení apod.). 

    Mate mě ale, že hovoříte o starých VB, pozemek byl předtím Váš, tak jste nemohli sami době zatížit pozemek VB. Nebo je to myšleno spíše, že se na FO převedli VB, kde jste byli strana povinná? Pak už mě napadá jedině možnost, že hovoříte o VB ve vztahu k jiným pozemkům, kde jste strana oprávněná a chybně se neevidují (možná jsou ale součástí ceny souvisejících staveb, jako samostatné věci je účtujeme jen když je nelze dát do ceny stavby) - ale ty by zase nebyly na LV kupujících...

    Případně můžete ty stará VB doupřesnit na e-mail klara@obecuctuje.cz, nejsme právníci, ale prostě se mi nezdá, že jste z nějakých starých VB oprávněni a má to vazbu na prodávaný pozemek, tak si nejsem jistá, kterou variantu máte na mysli. 

  • Zařazení majetku
    13. 12. 2023

    Dobrý den, obec se přihlásila k vlastnictví objektu rozhledny, vybudované v roce 2007 skupinou obyvatel okolních obcí. Rozhledna stojí v k. ú. sousední obce na pozemku ve vlastnictví Čs. republiky s právem hospodařit pro Vojenské lesy. Naše obec se k vlastnictví přihlásila schválením záměru na obecním zastupitelstvu v roce 2022, Vojenské lesy s tímto krokem souhlasí a potvrzují vlastnictví rozhledny naší obcí jako právnímu nástupci občanů, kteří rozhlednu vybudovali. Prosím jak mám rozhlednu zařadit do majetku, cenu nezjistím, kdysi se někde porazily stromy, nařezaly trámy a rozhledna byla hotová - zadarmo. Materiál na opravu budu tedy účtovat jako opravu našeho majetku? Děkuji za odpověď.

    Do majetku jí zařaďte jako vícenález zápisem 021 MD/ 401 D, ocenit se má v reprodukční pořizovací ceně, stačí odhad aktuální ceny podepsaný vedením. Zakoupený materiál na opravu se účtuje na účet 501 s pol. 5139 (účet 511 s pol. 5171 jen pokud je fakturovaná práce s materiálem či odděleně od materiálu jen práce).

    Je i možné ocenit rozhlednu v ceně opravy (jakoby nákladovou cenou), pokud je to nějaká generální oprava (oprava podstatné části nebo kompletní obnova). V takovém případě byste neúčtovali materiál na účet 501, ale rovnou jako pořízení nové rozhledny a neúčtovali byste tedy ten vícenález - nebyl by to vícenález, ale nová výstavba, když to hradíte sami- i když jak píšete, tak vlastně pořizovací náklady moc nevíte. 

  • Elektronická úřední deska
    10. 10. 2023

    1.Dobrý den, pořídili jsme elektronickou úřední desku. Cena 223200 bez DPH. Desku splácíme v měsíčních splátkách 6200,- bez DPH. Jak prosím účtovat měsíčně a jak se mi projeví, že deska po splacení bude naše. Je bez dotace. 2. Prosím změna UPD z duvodu standartizace vyžádáné ministerstvem bude účtována jako aktualizace. Děkuji

    1. Musíme si ujasnit, zda je to právně:

    a) Pořízení na splátky - k datu předání desky zápis 042/459 v celé kupní ceně, zařazení hned při předání 022/042 (klidně může být výhrada vlastnického práva až do úplného zaplacení a stejně účtujete o pořízení při předání) , splátky kupní ceny 459/231 s pol. 6122.

    b) Nebo finanční leasing - po stanovenou dobu platíte nájemné s tím, že máte po uplynutí nájemní doby právo desku odkoupit. V této variantě byste splátky měli účtovat na účet 518 s pol. 5178. Odkup budete účtovat jako pořízení DHM nebo DDHM (podle sjednané konečné odkupní ceny). Splátky se evidují na podrozvaze na účtech 963,964. 

    Jestli máte uzavřenou kupní smlouvu se sjednanými splátkami, pak postup dle písm. a).

    2. Ano, obdobně upgrade SW na základě změny předpisů, aby byl program nadále funkční, řadíme do provozních nákladů, u standardizace podoby ÚP je to podobné, tzn. účet 518 s pol. 5169. 

  • oprava jeviště
    29. 06. 2023

    Dobrý den. Prosím o radu ohledně TZH jeviště, kde opravu udělali zadarmo lidi z našeho spolku. Jak se k tomu postavit v účetnictví? Děkuji.

    Děkuji za dovysvětlení - stav je tedy takový, že se jedná o TZ jeviště s tím, že obec nakoupila materiál za cca 29 tis. Kč, práce byla ale odvedena "hasiči" (tedy dobrovolníky) - přitom neexistuje k této práci smluvní vztah (spolku hasičů ani nevznikly náklady).

    Za sebe bych pragmaticky doporučoval (i s ohledem na princip, že nemá dojít k nadhodnocení nákladů) práci lidí již neoceňovat - tedy pořízení by bylo za 29 tis. Kč a bylo by to TZ do limitu 40 tis. Kč (účet 549). 

    Alternativou by bylo ocenit tu práci reprodukční hodnotou (v tomto případě "za kolik by to udělala nějaká firma" - to by bylo ale asi dost těžké zjistit a nemyslím si, že pokud neplacneou práci neoceníme, že bychom nějak poškodili vypovídací schopnost účetnictví). Dost pravděpodobně byste skončili zase v podlimitním TZ.

    Potřeboval bych k tomu další informace:

    a) co bylo předmětem prací - zda je to skutečně TZ nemovitosti nebo jen oprava?

    b) materiál a další náklady - ty platila obec?

    c) co to znamená, že to dělali "zadarmo lidi ze spolku" - například jako že "hasičí" řekli, že to zajistí? Ten spolek - to je klasická právnická osoba s tím, že ti lidi nejsou zaměstnanci- prostě jen se ve spolku angažují?

    Prosím o reakci na e-mail zdenek@obecuctuje.cz

  • Majetek vytvořený vlastní činností
    22. 06. 2023

    Dobrý den, prosíme o konzultaci. Budeme provádět revitalizaci veřejného prostoru v městském obvodu (chodníky, zeleň, mobiliář, vodní prvky...). Pozemek je ve vlastnictví města, svěřen městskému obvodu. Součástí bude také vybudování bistra, veřejných toalet a zmrzlinového stánku (objekty budou z typizovaných prefabrikovaných modulů - kontejnerů, které již z výroby obsahují veškeré povrchové úpravy, instalace a zařizovací předměty). V budoucnu budou objekty bistra a zmrzlinový stánek pronajaty. V současné době neznáme žádné upřesňující informace. Nevíme, zda bude pronajato plátci/neplátci DPH. Veřejné WC bude provozovat městský obvod, který bude příjem zdaňovat 21% sazbou DPH pro veřejnost (návštěvníci bistra budou mít WC zdarma). Stavební práce bude provádět jeden zhotovitel. Můžeme v tomto případě hovořit o majetku vytvořeném vlastní činností? Předem děkujeme za odpověď.

    Asi víte, že je tato oblast nedořešená - upozorňoval jsem na to na webu. Máme zde rozpor v tom, jak se k záležitosti postavil soud (NSS, ale dříve i ESD) a jaký je historický názor MF. Podle dopisu z MF z roku 2023 se uvažuje o vypuštění režimu majetku vytvořeného vlastní činností z našeho zákona o DPH (pokud se to nevypustí, tak to začne být vykládáno ve vazbě na soudní rozhodnutí a potom by to skutečně již prvky majetku vytvořeného vlatní činností mělo - zahrnovalo by to i stavby "na klíč", pokud obec k tomu poskytně třeba jen vlastní pozemek), Nicméně i podle dopisu MF prozatím bude respektováno, že pokud je tam jeden dodavatel v režimu "stavba na klíč" o vytváření majetku vlastní činností se nejedná. Takto bych postupoval i já a nepovažoval bych to nyní za majetek vytvořený vlastní činností pro účely DPH.

  • Výstavba MŠ + zařízení
    03. 01. 2023

    Postavili jsme novou MŠ, součástí bylo i vybavení nábytkem a spotřebiči. Jakým způsobem předat majetek (nábytek a spotřebiče) PO (základní a mateřské škole). Je tam majetek nad 40.000,- Kč, mohu to bezúplatně převést jako DHM?, majetek nad 3000,- do 40.000,- jako DDHM a dále je tam majetek do 1.500,-, ale s dobou použitelnosti delší než rok např. židličky v herně, hrací prvky. Máme směrnici, kde evidujeme majetek od hodnoty 1.500,-. Co s majetkem, který tuto hodnotu nemá. Jak to prosím udělat účetně? Nyní mám vše na účtu 042. Je možno zaúčtovat DHM 022/042 a následně při bezúplatném předání škole 401/022, DDHM 558/042 a 028/088 při převodu 088/028 s tím, že obec i škola to povede na samostatné analytice, jejíž stav si na konci roku vždy odsouhlasíme? Mám majetek do 1.500,- dát do nákladů a nijak dále již neevidovat nebo stejně jako majetek v rozmezí 1.500,- - 3.000,- dát do nákladů a vést na účtu 902.

    Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

  • Finanční dar na pořízení DHM
    05. 12. 2022

    Dobrý den, obec bude kupovat přístřešek za 150tis. Kč (bude sloužit myslivcům); do konce roku máme zaplatit zálohu, realizace v novém roce. V letošním roce má přijmout od myslivců dar ve výši 50tis. Kč na pořízení tohoto DHM. V příštím roce (cca duben) bychom měli přijmout dar ve výši 60tis od honebního společenství (rovněž na pořízení přístřešku). Jsme plátci DPH, ale nemůžeme uplatňovat odpočet. Jaký bude prosím přesný postup účtování, jak přijmutí darů, tak nákup DHM a v jaké ceně zařazení do majetku? Zohledňují se tam ty poskytnuté dary?

    Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

  • kanalizační přípojky
    07. 11. 2022

    Prosím o radu ve věci kanalizačních přípojek. Obec, plátce DPH, má uzavřenou smlouvu na vypracování projektové dokumentace kanalizačních přípojek. Cena dokumentace jedné kanalizační přípojky činí 4 840,- Kč včetně 21% DPH. Vše je zatím vedeno na účtu 042 jako nedokončená investice, protože stále ještě není vše vyfakturováno (přibývá počet kanalizačních přípojek). Obec si schválila zásady pro připojení nemovitostí v obci ke splaškové kanalizaci s napojením na ČOV. Dle těchto zásad budou dva druhy smluv – smlouva darovací (bezúplatný dar) a smlouva kupní. Obec by co nejdříve chtěla na základě těchto smluv projektovou dokumentaci předávat občanům. Nejsem si jistá, jak mám tuto situaci řešit. Z hlediska darovacích smluv musím mít nejprve celkovou projektovou dokumentaci kanalizačních přípojek zařazenou v majetku, vyřadit ji nebo můžu stanoveným dnem podpisu smluv pouze ponižovat účet 042 D oproti účtu 543 MD? U smluv kupních můžu postupovat stejným způsobem? Ponížením účtu 042 nebo je potřeba mít majetek zařazený a vyřadit jej za účelem prodeje (proces schválený Radou a Zastupitelstvem obce)?

    Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

  • Vratka DPH z vyřazeného majetku
    14. 10. 2022

    Dobrý den, mám dotaz ohledně vyřazeného drobného majetku. Při nákupu uplatněn odpočet DPH u pily, nákup 19. 5. 2020 za 3600 Kč. Vyřazujeme kvůli nefunkčnosti, jelikož oprava by se nevyplatila. Je u drobného majetku nějaký časový test kvůli uplatněnému DPH? Případně jak na přepočet, jakou část DPH vrátit?

    Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

  • Darování majetku + evidence zásob
    13. 10. 2022

    Dobrý den, měla bych dotaz ohledně převodu majetku (kanalizace) z obce na DSO Vodovody a kanalizace. Měli jsme vloženou kanalizaci na základě Smlouvy o vkladu majetku do DSO Vodovody a kanalizace, oni měli majetek v rozvaze, já na podrozvaze. Nyní bylo domluveno, že se jim majetek daruje. Podepsali jsme dodatky ke Smlouvám o vkladu majetku, kterými se majetek vrací obci a ve stejný den se podepsala Darovací smlouva, na základě které obec ten samý majetek daruje svazku. Zajímalo by mě, když všechno proběhlo ve stejný den, jestli si musím znovu naúčtovat majetek do rozvahy podle údajů, které mi dá paní účetní svazku (to bych měla práci na celý den) nebo stačí jen odúčtovat z podrozvahy (999/909) na základě darovací smlouvy. Přijde mi strašně zbytečné navádět vše zpět do rozvahy, když bylo vše podepsáno a předáno v jeden den. A ještě bych chtěla znát váš názor k evidenci zásob na skladě. Účtuji zásoby způsobem B a doteď jsem to dělala tak, že mi na konci roku vždy při inventurách spočítali, kolik toho máme a já k 31.12. odúčtovala stav na účtu zásob a naúčtovala to, co spočítali. A tuto částku jsem měla v rozvaze celý další rok. Teď jsem ale zjistila, že to je asi špatně, že mám k 1.1. částku z rozvahy odúčtovat (tzn. že na účtu zásob budu mít během roku nulu) a k 31.12. zase naúčtovat jen to, co mi spočítají při inventurách? Asi to nechápu, já přece ty zásoby v průběhu roku mám fyzicky na skladě, tak bych měla mít něco i v rozvaze, aby bylo vidět, že něco mám. A to, že mi to nesedí v průběhu roku na skutečnost jsem si myslela, že je právě dané tím, že účtuji způsobem B, takže každý, kdo se podívá do rozvahy, tak ví, že něco na skladě mám, ale neodpovídá to skutečnosti. Přijde mi to jako menší zkreslování údajů v účetnictví než když to na začátku roku všechno odúčtuji a pak mám celý rok v rozvaze nulu, takže kdo se do rozvahy podívá, tak si může myslet, že nemáme na skladě nic. Moc děkuji za odpovědi a přeji pěkný den.

    Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pro zobrazení odpovědi na tento dotaz je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

← Novější dotazy

Oblasti dotazů

Hledání v dotazech

Tipy pro práci s dotazy

Návrh a tvorba webu