Vážení páni starostové a paní starostky, Vážení páni tajemníci a paní tajemnice,
Od 1. 1. 2010 se chystá účetní reforma pro ÚSC a jimi zřizované příspěvkové organizace. K dnešnímu datu mají Vaši ekonomičtí pracovníci k dispozici pouze dvě ze čtyř MFČR slíbených prováděcích vyhlášek k zákonu o účetnictví a to ještě jenom v návrhu, legislativní proces změny není ukončen. Zatím nikdo nezná účetní postupy platné od 1. 1. 2010 a přesné postupy předávání účetních dat k sumarizaci. V navrhovaných vyhláškách rovněž je mnoho nejasností, které dosud nejsou vysvětleny. Nejsou připraveny žádné kvalitní softwary, i když firmy na nich pracují, ale nemají od MFČR dostatek informací.
Za této situace je nezbytné řešit nejen technické, ale i personální zabezpečení účetní reformy. Vaši ekonomičtí pracovníci mají vždy ke konci běžného roku a začátkem dalšího roku velmi mnoho práce (rozpočet, inventury, účetní závěrka, statistika, vypořádání dotací, projednávání výsledků a rozpočtu a další). V roce 2010 k tomu přibude i povinnost učit se nový SW, případně zajistit nové číselníky a šablony do SW (časově velmi náročné) a víceméně to vypadá tak, že budou mít 14 dní na to, aby zcela změnili účetní postupy, zvládli nový účetní SW a zaúčtovali leden a únor roku 2010. Nejvíce krizový se jeví měsíc březen až 20. duben 2010.
Protože změny účetních metod mají i velké vlivy na výsledky hospodaření za rok 2010 a může vzniknout mnoho chyb, které se budou řešit několik let do budoucna, je nezbytné, aby Vašim ekonomickým pracovníkům byl vytvořen pracovní a časový prostor pro zvládnutí účetní reformy a umožněn časový prostor na zaškolení. Např. i tím, že dočasně na zkrácený úvazek posílíte ekonomické odbory nebo předáte část pracovního úvazku účetních na malých obcích jinému pracovníku na dohodu nebo na částečný úvazek.
Je třeba si uvědomit, že za účetnictví odpovídá nejen paní účetní, ale dle zákona o obcích rada obce, kde není rada tak starosta, a také to, že špatný stav účetnictví může způsobit velké škody Vaší obci (nedostatky ve zprávě o výsledku přezkoumání, finanční dopady na odvodech dotací, možnosti penalizací…).
Děkuji za Vaše vyslechnutí (přečtení) této noticky. Pokud se s kritickým stavem účetnictví a předávání dat chcete seznámit blíže, přečtěte si na www.obecuctuje.cz články, které začínají RF, např. „Zajímá se stát o názor USC…“. Vaše opatření k zajištění reformy je rovněž vhodné konzultovat s metodiky krajů.
(Vytisknete tak, že označíte blok a přenesete např. do wordu pomocí ctrl+c a ctrl+v)
Acha obec účtuje s.r.o.
Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8
IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091
Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010
Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007
(preferujeme e-mailový kontakt)
Odborná pomoc
Ing. Ivana Schneiderová
Ing. Zdeněk Nejezchleb
Bc. Klára Vavrišinová
Kateřina Hudečková