Do dokumentů ke stažení jsou vloženy informace k PAP za 2014 a části metodiky k marži a identifikátoru. Doufáme však, že se novela 472/2013 posune, protože legislativa nebyla dotažena.
Ohledně dotací (transferů) se jedná o pokus řešení zoufalé situace v nedostatečných informacích. Ke stažení jsou dva dokumenty: v excelu " 2014 Dotace - informace- náležitosti" a pak vysvětlení doporučení, jak info získat. Název dokumentu ve wordu " 2014 Dotace - získaní informací.
Zde cituji začátek dokumentu, abyste věděli, o co mi jde:
Dotace a snížení rizika odvodů a penále
Úvod
Od 1.1.2014 do 31.1.2014 bylo přijato na www.obecuctuje.cz 760 dotazů k transferům. Celkem bylo za období od roku 2011 přijato a odpovězeno 4 860 dotazů k transferům.
Z této bilance je zjevné, že téměř všechny obce nemají dostatečné informace pro správné zaúčtování transferů. Nejčastěji se dotazy týkají těchto oblastí:
Zároveň je téměř v každé smlouvy na transfer uvedeno jako povinnost příjemce při účtování transferu dodržet české účetní předpisy (zákon o účetnictví, prováděcí vyhlášky, ČÚS a předpisy související). Porušení povinnosti se považuje za nedodržení smlouvy.
V pokynu GFŘ D - 15 jsou uvedeny odvody za nesprávné účtování při nedodržení investičního nebo neinvestičního charakteru dotace a při nesprávném účtování o oddělené evidenci transferu.
Na množství nejasností u transferů má největší vliv nesoučinnost poskytovatelů transferů. Ta se projevuje i při křížových kontrolách k výkazu PAP.
V pokynu GFŘ D – 15 je PROKÁZANÁ nesoučinnost poskytovatele případem, kdy se promíjí odvod i penále.
Návrhy řešení
1. Pokud obec podepíše smlouvu o poskytnutí transferu, případně přijme rozhodnutí, zpracuje vzápětí žádost na poskytovatele o doplnění informací, která bude doručena prokazatelným způsobem (doručenka, datová schránka... ) – dále je uveden pracovní návrh vzoru žádosti o doplnění informací
2. Obec bude ve smlouvách se zpracovateli žádosti o dotace požadovat i zajištění informací pro správné účetní postupy (stejné tabulky jak při žádostech o doplnění informace na poskytovatele).
Komentář:
Jedná se o „tlak zdola“ na zlepšení informačních toků k transferům. Informace uvedené v tabulkách přiložených k materiálu jsou nezbytné pro správné zaúčtování transferu a vedou ke snížení rizik odvodů a penále.
V případě, že žádosti ze strany obcí o doplnění informací budou neúčinné (bez reakce ze strany poskytovatele, bude obec schopná doložením odeslání žádosti o informace na poskytovatele prokázat nesoučinnost poskytovatele. Tím by se jednalo o důvod hodný zvláštního zřetele (článek IV GFŘ D-15) a měly by být prominuty penále i odvod transferu v souladu s pokynem GFŘ D -15.
Pokud žádosti pošle většina obcí v pozici příjemce dotace na nejasné věci, tak by se mohlo konečně něco pohnout. Není důvod k obavám takového postupu, toto není žádná petice. Takováto žádost svědčí jen o odpovědném přístupu příjemce k naplnění požadavků poskytovatele. Není to moc práce a můžete hodně získat jen zasláním, i když neodpoví!
Vzor žádosti na poskytovatele (pracovní návrh – po připomínkách bude případně doplněn, nebo můžete vzory od vás posílat jako pomůcku pro ostatní)
Acha obec účtuje s.r.o.
Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8
IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091
Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010
Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007
(preferujeme e-mailový kontakt)
Odborná pomoc
Ing. Ivana Schneiderová
Ing. Zdeněk Nejezchleb
Bc. Klára Vavrišinová
Kateřina Hudečková