Obec účtuje - Vše o účetnictví obcí

Komplexní dotazy

Hledanému výrazu investiční dotace odpovídá celkem 3 komplexních dotazů:

  • Protipovodňová opatření
    05. 07. 2025

    Komplexní řešení – okamžik zařazení, majetková klasifikace, nevyfakturované náklady, dotace

    Dotaz:
    V letošním roce jsme realizovali akci Protipovodňové opatření a digitální povodňový plán. Je na to dotace z MŽP a EU s přímými a nepřímými výdaji (7 %) ve výši 1,4 mil.
    Celá akce je za cca 2,5 milionu, z čehož 2,2 miliony tvoří výdaje za obecní rozhlas (ústředna a reproduktory - pořízeno, zaplaceno a zprovozněno v roce 2025), 200 tis. Kč digitální povodňový plán (ten bude dodán a placen až v roce 2026) a výdaje na projektovou přípravu a administraci, za kterou jsme zaplatili 133 tis letos a 50 tisíc budeme platit příští rok - projektová příprava a administrace se týká celé akce. Dle naší směrnice je součástí pořizovací ceny majetku.
    Potřebovala bych do majetku zařadit místní rozhlas, je již v provozu, ale nejsou k tomu ještě všechny výdaje, protože chybí vyfakturovaných těch 50 tis. Kč. V jaké ceně ho mám zařadit do majetku, když k němu nemám ještě všechny výdaje? Jejich výši znám, ale jak jsem psala výše - není vše vyfakturováno. Podíl dotace je jasný z podané žádosti o platbu.
    Účtování na konci roku 2025 - dohad na dotaci 388/403 a současně mám udělat předpis na pohledávku, když je požádáno o platbu 346/388??
    Další problém mám s digitálním povodňovým plánem - cena cca 200 tis. - dle naší směrnice není DNM. Je na něj ale investiční dotace...Mám změnit směrnici?
    Všechny náklady účtuji na par. 3744 pol. 6122.
    Jaká bude položka u příjmu dotace na nepřímé (neinvestiční) náklady, které jsou položkově účtovány jako investice (součást pořizovaného majetku), ale s neinvestičním ÚZ?}

    Odpověď:

    Majetková klasifikace

    Digitální povodňový plán: Podle vyhlášky č. 410/2009 Sb. se účetní jednotka může rozhodnout, že povodňový plán nepovažuje za DNM. Vy čerpáte investiční dotaci, ale ve směrnici máte v souladu s vyhláškou uvedeno, že jej nepovažujete za DNM. Směrnici měnit nemusíte, jen tam doplňte, že rozhoduje i druh dotace, tím budete mít kryté, že v případě, kdy na to máte investiční dotaci to účtujete jako investici. Ale směrnice v tomto ohledu neslouží pro více druhů majetku, tak můžete směrnici i upravit, záleží, jak chcete účtovat digitální povodňové plány obecně (tedy i v budoucnu). 

    Náklady budete účtovat na účet 041 s pol. 6119, po dokončení zařazení 019 MD/ 041 D.  

    Bezdrátový rozhlas: Měl by být pořízen jako soubor věcí na účtu 022. Složený bude z bezdrátového rozhlasu - jednotlivých hlásičů, elektrocentrály apod. Společné výdaje se rozpočítají mezi jednotlivé věci. SW zde půjde do ceny HW, tedy také na účet 042 s pol. 6122 a celé po dokončení 022 MD/ 042 D.

     

    Okamžik zařazení, nevyfakturované náklady

    Základní východisko, pokud pořizujeme více majetkových položek je, že nečekáme na kompletní realizaci projektu, ale zařazujeme majetek postupně v souladu s předpisy. K zachycení dotace slouží dohada k datu zařazení majetku.  

    Ohledně zařazení tedy postupujte, jak uvádíte – v roce 2025 zařadíte rozhlas, digitální povodňový plán až v příštím roce po realizaci.

    U nákladů, které k datu zařazení nejsou vyfakturovány se postupuje takto:

    1. a) Náklad vznikl v době pořízení majetku - dané služby byly poskytnuty, jen nebyly zaplaceny. V takovém případě dohaduji příslušnou část nákladu (opět rozpočítat mezi jednotlivé majetkové položky, když je to společný související náklad) do ceny zařazovaného majetku zápisem 042 MD/ 389 D.
    2. b) Náklad k datu zařazení majetku nevznikl - v logice, že dané služby ještě nebyly poskytnuty, pak do ceny zařazovaného majetku nepatří a měly by být účtovány jako provozní náklad (účet 518).

     

    Dotace

    Nejpozději k datu zařazení musí být celá očekávaná výše dotace (pokud máte rozhodnutí nebo smlouvu) zaúčtovaná formou dohady 388 MD/ 403 D a zadává se na kartu majetku, aby se mohla začít rozpouštět do výnosů proti nákladu z odpisu. Když je jedna dotace určena na dvě majetkové položky, je nutné jí poměrově rozpočítat (použije se poměr pořizovacích cen jednotlivých majetkových složek na jejich celkové ceně).

    Dohada je tzv. předskokan pohledávky, kdy nevíme přesnou výši, protože dotace ještě není vyúčtovaná. Na účet 346 ještě neúčtujte, to až po akceptaci konečného vyúčtování.

    Dotace na nepřímé výdaje je neinvestiční, takže volte pol. 4116 s neinvestičním ÚZ. Ve výdajích také neinvestiční ÚZ, dotace ale půjde na účet 403, výdaje na účet 042, když patří do ceny majetku. Toto je postup stanovený MF. 

  • Dotace přiznaná po zařazení majetku – účetní postup a dooznačení výdajů NZÚZ
    05. 07. 2025

    Upozornění: Rozebíráme zde situaci, kdy ke dni zařazení majetku nemáme vydáno rozhodnutí o poskytnutí dotace či jiný obdobný podklad k účtování a značení. Nejedná se o případ dotace ex post – pokud k datu zařazení máme dotaci přiznanou, jen jsme jí ještě fyzicky neobdrželi, máme správně k datu zařazení účtovat dohadu zápisem 388 MD/ 403 D, dotaci zadat na kartu majetku a od následujícího měsíce začít rozpouštět.

    Dotaz:
    V září 2024 jsme podali žádost o dotaci na pořízení hasičského auta z programu IROP 2021 – 2027, poskytovatel MMR. V prosinci 2024 jsme hasičské auto zařadili do majetku. Veškeré výdaje byly značeny org. Rozhodnutí o poskytnutí dotace bylo doručeno 5.2.2025. Jelikož jsem neměla dostatečný podklad k účtování o dotaci do konce roku 2024, tak k 31.12.2024 jsem o dotaci neúčtovala, výdaje jsem nechala označené v účetnictví jen org.
    V červnu 2025 jsme podali žádost o platbu.
    Jak mám o dotaci v roce 2025 účtovat a jak v roce 2025 dooznačit výdaje roku 2024 nástrojem, zdrojem (prostorovým původem) a účelovým znakem (NZÚZ)?}

     

    Odpověď:

    1. Dooznačení výdajů NZÚZ

     

    Při značení výdajů NZÚZ se řídíme metodikou MF, kterou máme zveřejněnou v dokumentech:

    https://www.obecuctuje.cz/dokumenty?jak=fraze&stitky[0]=6&hledat=RS%20-%20metodika%20n%C3%A1st

    Dokud nemáte v ruce "právní akt k realizaci projektu", nemůžete výdaje značit. Může to být s ohledem na konkrétní dotační podmínky definováno různě, ale v praxi se nejčastěji jedná o rozhodnutí či dokument s podobnými právními dopady, ze kterého vyplývá výše a struktura financování. 

    Co se týče dooznačování výdajů, na str. 5, bod II je uvedeno:

    "Pokud dojde k výběru projektu v průběhu rozpočtového období, resp. v termínu do předložení ročního výkazu a vykazující jednotka má dostatečné množství informací pro zahájení financování na základě podmínek v následně vydaném právním aktu k realizaci projektu, pak se způsobilé výdaje vykáží při nejbližším předkládání finančního výkazu v plné výši za celé období od počátku roku."

    Když máte informaci o dotaci do závěrky, mají se v souladu s citovanou metodikou výdaje zpětně dooznačit NZÚZ. Ve vašem případě mělo dojít k jednorázovému dooznačení do prosincového výkazu. Nicméně chápu, že vzhledem k datu přijetí rozhodnutí jste to už nestihli, je potřeba ale nebrat jako pravidlo, že neznačím výdaje minulého roku, když rozhodnutí přijde až začátkem roku dalšího. Kdyby rozhodnutí přišlo o něco dříve, měly se výdaje minulého roku dooznačit.

    Pro jednotnost i jako argument pro kontrolory si doporučuju do vnitřních předpisů (pokynů k závěrce) stanovit, do jakého termínu budete dané situace zohledňovat v účetnictví. Například, že dooznačíte výdaje, pokud rozhodnutí o dotaci (či jiný obdobný podklad ke značení) obdržíte do konce ledna, do doby termínu odevzdání výkazu Fin 2-12 M či do doby, do kdy jej lze kraji poslat ještě opravený (než ho odešlou do CSÚIS).  

    Jak teď postupovat ve vašem případě: Oddělené účtování projektu doložíte poskytovateli dotace jen účetní sestavou účtů s org. NZÚZ lze doplnit již jen ručně na doklad, když se nestihlo do závěrky dooznačit.

     

    1. Účtování dotace

    Obecně se řídíme pravidly stanovenými v ČÚS 703. V tomto případě se ale jedná o dotaci přiznanou po zařazení majetku. K datu zařazení majetku jste neměla dotaci závazně přiznanou, proto jste správně neúčtovala o dohadě 388/403 a dotaci jste nezadávala na kartu majetku. MF se k případům dotacím, které nebyly k datu zařazení majetku závazně přiznány, vyjadřuje ve dvou odpovědích, cituji:

     

    " 5/2019                Účtuje vybraná účetní jednotka o odhadu výše přijatého investičního transferu k okamžiku zařazení majetku do užívání podle ustanovení bodu 5.3.4. písm. c) ČÚS č. 703 – Transfery v případě, že dosud nebyla podána žádost o poskytnutí dotace na financování pořízení tohoto majetku?      

    Pokud k okamžiku zařazení dlouhodobého majetku nebo jeho technického zhodnocení do užívání nejsou naplněny podmínky podle ustanovení bodu 4.7. ČÚS č. 703 - Transfery, neúčtuje vybraná účetní jednotka prostřednictvím syntetického účtu 388 – Dohadné účty aktivní o odhadu výše přijatého investičního transferu.

     V souladu s ustanovením bodu 4.7. ČÚS č. 703 – Transfery účtuje příjemce transferu prostřednictvím syntetického účtu 388 – Dohadné účty aktivní v případě, že nastaly skutečnosti, ze kterých vyplývá nezpochybnitelnost důvodu poskytnutí transferu a okamžik nebo lhůta poskytnutí transferu a není známa výše transferu nebo je tato výše zpochybnitelná. Dohadné účty aktivní představují pohledávku, tzn. nezpochybnitelný nárok vybrané účetní jednotky, jejíž výše je zpochybnitelná.

     

    4/2019 Jakým způsobem vybraná účetní jednotka účtuje o investičním transferu přijatém za účelem financování majetku, který byl zařazen do užívání před okamžikem podání žádosti o poskytnutí investičního transferu?          

    K okamžiku, kdy nastanou skutečnosti podle ustanovení bodu 4.8. ČÚS č. 703 – Transfery, účtuje vybraná účetní jednotka s výjimkou organizační složky státu o přijatém investičním transferu na stranu MÁ DÁTI příslušného syntetického účtu pohledávek se souvztažným zápisem na stranu DAL syntetického účtu 403 – Transfery na pořízení dlouhodobého majetku.

     O časovém rozlišení přijatého investičního transferu účtuje účetní jednotka zejména současně s odpisem tohoto majetku v souladu s ustanovením bodu 8.3. ČÚS č. 708 – Odpisování dlouhodobého majetku na stranu MÁ DÁTI syntetického účtu 403 – Transfery na pořízení dlouhodobého majetku se souvztažným zápisem na stranu DAL příslušného syntetického účtu účtové skupiny 67 – Výnosy z transferů, a to v částce tohoto odpisu násobené transferovým podílem.

     Po dobu, po kterou byl majetek užíván a odepisován, až do okamžiku předpisu pohledávky z titulu přijatého investičního transferu se neprovede „zpětně“ časové rozlišení investičního transferu.

     Transferový podíl se stanoví obdobně jako podle bodu 3.1. písm. e) věty druhé ČÚS č. 708 – Odpisování dlouhodobého majetku, tj. podíl přijatého investičního transferu k pořizovací ceně snížené o výši oprávek a opravných položek k tomuto majetku. V případě přijetí investičního transferu určeného na pořízení dlouhodobého majetku, který již byl zařazen do užívání, tak může dojít i k situaci, kdy hodnota transferového podílu bude větší než 1."

    Obě odpovědi si navzájem trochu protiřečí. Podle odpovědi č. 4/2019 uděláme dohadu, až ten okamžik podle ČÚS nastane, podle odpovědi č. 5/2019 máme účtovat rovnou předpis např. dotace z ústředí 346 MD/ 403 D (investiční dotace) nebo 672 D (neinvestiční dotace).

    Já bych se držela pravidla dotaci přiznanou po zařazení majetku nedohadovat, protože když je to ze strany MF umožněno, vyhneme se případným rozdílům od dohady. Nebavíme se zde o klasické ex post dotaci ve smyslu, že jí proplácí až po zařazení, ale o situaci, kdy v okamžiku zařazení nemáme dotaci přiznanou. Přijde mi praktičtější, že dáte na účet 403 a na majetkovou kartu konečnou výši dohady až při vypořádání, čímž neriskujete, že výši dotace špatně odhadnete.

    Účetní postup pro tento váš případ proto navrhuji takto:

    Přijetí rozhodnutí 5.2.2025:

    915 MD/ 999 D ve výši dotace z rozhodnutí

    K datu vyúčtování (u IROPu je to ke dni schválení žádosti o platbu):

    346 MD/ 403 D ve výši konečného nároku

    a zároveň odúčtování z podrozvahy 999 MD/ 915 D ve výši dotace z rozhodnutí (obecně ve výši, v jaké je tam dotace evidována).

    Dotaci v okamžiku vyúčtování zadáte na kartu majetku a začnete jí nově rozpouštět – nikoliv zpětně! Klasickou dotaci rozpouštíme od měsíce následujícího po zařazení majetku, tady si v podstatě můžete vybrat, lze vyjít z nastavení majetkového programu.

    Příjem peněz po vyúčtování:

    231 MD/ 346 D.

    U IROPu pozor na rozdělení na přímé a nepřímé výdaje, k tomu blíže viz komplexní dotazy na toto téma.

  • Dotace ČOV - OPŽP a KRAJ (ZMV)
    25. 08. 2024

    Dobrý den, prosím o kontrolu
    OPŽP 2021 - 2027 na kanalizaci - max. výše dotace 34 890 471,- Kč
    1)- celou tuto částku jsem dala na podrozvahu na 955 10 a vždy při došlé části dotace odúčtuji tuto část z podrozvahy a zaúčtuji 388 10/403

    2) Od kraje 5 000 000,- zaúčtováno 4222/472 , podrozvaha 955 20 , 388 20 /403.

    3) - Příjem dotace OPŽP postupně dle výdajů - investiční dotace 70% N148 Z5 UZ15501 pol.4216 a z těch 70% investiční dotace ještě obdržíme 3,5% neinvestiční dotace N148 Z5 UZ15016 pol.4116 ?

    4) - Výdaje za rok 2023 byly celkem 16 782 601,78 Kč - nejsme plátci DPH
    od našeho administrátora akce jsem dostala tabulku k průběžnému vyúčtování akce za rok 2023 kde je celková částka nákladů 16 782 601 ,78 Kč rozdělena na - Dotace OPŽP - 11 747 821,25 Kč tu zaúčtuji celou jako investiční (v dotazech jsem si vyčetla že se 3 a půl procenta neúčtuje s ÚZ 15016) - 042/231 , 2321 6121 , nástroj zdroj 1485 - naše uznatelné výdaje.

    5) - Dále zbývá částka nazvaná uznatelné náklady stavby 5 034 779,00 (vím že se liší o 1,68 Kč, bylo mi řečeno že je to zaokrouhlování v systému jednou na dvě , jinde na pět desetinných míst) kterou bych zaúčtovala 042/231 , 23216121, nástroj zdroj 1485?

    6.) Ale! dočetla jsem se že jednotlivé výdaje nemají být účtovány ze dvou dotací, ale administrátor zasílal výdaje paní Landové na kraj která mu z těchto uznatelných nákladů spočetla, ž můžeme uplatnit celou dotaci od kraje 5 000 000,- ( tu už jsme obdrželi)
    Paní z kraje mi řekla, že ji kromě jiné analytiky u výdajů nemáme jinak označovat.
    Takže zbylé náklady bych měla zaúčtovat takto:
    -5 000 000,- Kč 042 23 / 231 10, 2321 6121 - proúčtovaná celá dotace od kraje
    -zbylých 34 780,60 Kč 042/ 231 10 , 2321 6121 , nástroj zdroj 1481 - uznatelné náklady z vlastních zdrojů

    7) Je správné si veškeré výdaje, uznatelná, neuznatelná, investiční i neinvestiční ( administrátor akce) související s akcí pod jedním ORG? Abych mohla dobře celou stavbu zařadit do majetku?

    8.) Ještě jednou prosím - účelový znak 15016 - neinvestiční tedy vůbec neúčtuji u výdajů, bude zapsán pouze u příjmů dotace?

    Děkuji za odpověď}

    Odpovědi dle jednotlivých částí dotazů naleznete v příloze. 

← Novější dotazy
Starší dotazy →

Zobrazit

Hledání v dotazech

Tipy pro práci s dotazy

Acha obec účtuje s.r.o.

Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8

IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091

Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010

Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007

Návrh a tvorba webu