Obec účtuje - Vše o účetnictví obcí

Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

Dotazy

  • Směnná smlouva
    13. 06. 2025

    Prosím o radu jak zaúčtovat směnnou smlouvu na pozemky mezi obcí a občanem obce. Pozemky mají různou výměru, ale cenu dle odhadu stejnou - 30 000Kč. Smlouvu jsem dostala tento měsíc, ale je z ledna roku 2024. V lednu 2024 proběhl i převod na katastru.}

    V dotazu mám k dispozici málo informací, tak začnu trochu všeobecně.

    Pokud máte ve smlouvě uvedeny ceny, oceňujete nově pořízený pozemek pořizovací cenou včetně vedlejších pořizovacích nákladů (znalecký posudek, poplatek za návrh na vklad). Tím, že se jedná o směnnou smlouvu tak tyto vedlejší pořizovací náklady se dávají v 1/2. Druhá polovina těchto nákladů se hradí z provozních prostředků. 

    Pokud ceny ve smlouvě uvedeny nejsou, měla byste nový pozemek ocenit RPC, např. znaleckým posudkem nebo odhadem. Doporučujeme, aby jste odhad nedělala vy sama, ale např. pan starosta. O odhadu se zmiňujete. Pokud by byli nějaké ostatní vedlejší pořizovací náklady (znalecký posudek a další), tak ty se platí z provozních prostředků. 

    Nevím jakou máte významnost pro oceňování při prodeji (směně). Měli byste mít ve vnitřní směrnici stanoveno, zda přeceňujete majetek, v jaké významnosti a k jakému datu (např. k datu schválení záměru, k datu prodeje,.. ).Tak jenom si na to dejte pozor a popřípadě přeceňte na RH. Pokud přeceníte je účtování o vyřazení pozemku trochu jiné. 

    Modelové účtování, nepřecenění na RH. Měla byste účtovat k datu návrhu na vklad.

    - pořízení nabývaného pozemku: 042 MD / 321 D 

    - předpis výnosu z nabývaného pozemku: obecně je předpis 311 / 647

    - započtení: 321 MD / 311 D 

    - zařazení nového pozemku: 031 MD / 042 D 

    - vyřazení pozemku: 554 MD / 031 D v pořizovací ceně.

    Pokud byste přeceňovala, tak je účetní zápisy k přecenění a vyřazení pozemků jsou takto: 

    - přecenění 031 MD / 407 D (rozdíl mezi pořizovací cenou a prodejní cenou)

    - vyřazení přeceněného pozemku 036 MD / 031 MD  a  554 MD /036 D

    - zúčtování přecenění 407 MD /664 D

    Zbytek účetních zápisů je stejný.

    Bohužel už se stalo a směnnou smlouvu musíte zaúčtovat až teď, do roku 2025. Povinností ÚJ je k účení závěrce každého roku provést inventarizaci majetku a závazků a vlastnictví pozemků se dokládá LV s datem 31.12. každého roku. Omlouvám se za úpřímnost, ale takto to vypadá, že nebyla provedena řádná dokladová inventura soupisu pozemků ve vlastnictví obce na LV. Jenom, dejte si na to pozor, audity to ve většině obcí požadují a kontrolují. 

  • Přefakturace přípojek s DPH
    12. 06. 2025

    Dobrý den, prosím o radu s účtováním a uplatněním DPH: obec vybudovala a v roce 2024 jsem zařadila do majetku ČOV a kanalizaci. Faktury za stavební práce byly v režimu PDP. Nyní jsem se dozvěděla, že v těchto fakturách byly zaplaceny i přípojky NN pro občany, kteří si zažádali o přípojky navíc(garáže,sklepy..) . Tyto náklady mám nyní jednotlivým občanům přefakturovávat. Jednotlivé VF budou s DPH a příjem mohu účtovat 231 2321 2324MD a výnosový účet 602? Jedná se o celkovou částku bez DPH 648 370,52Kč. Z hlediska DPH - vystavím fakturu a DPH odvedu. Ale problém bude se zařazeným majetkem na 021, který by měl být o tuto částku menší a již se odepisuje . Uvažuji správně?}

    Já bych začal problematikou DPH. Předpokládám, že to jsou kanalizační přípojky (nepochopil jsem ty NN přípojky - ale asi máte ny mysli "kanalizační").  Když jste kanalizaci stavěli, tak jste si asi DPH uplatńovali, sazba byla 21 % a asi jste uplatňovali plný odpočet DPH. Pokud nyní náklady na tyto dodatečné přípojky přeúčtujete  ve smyslu, že je lidem i předáváte, jednalo by se za mne o dodání novostavby a tento převod bych zdanil. Z mého pohledu by to bylo ale v sazbě DPH resoektující to, zda je to přípojka pro RD (sazba 12 %). U přípojky třeba pro zemědělskou sedlost nebo rekreační objekt bychom byli asi v sazbě DPH 21 %. Takže podle mne musíte rozlišit, k čemu to fakturujete.

    Pokud jste to již zahrnuli na 042 a daň jste odečetli, tak pokud danými fakturami dané přípojky na příslušné osoby převádíte, tak bych se choval nyní již tak, že prodáváte dlouhodobý majetek. Uvádíte, že jej již máte na 021 a odepisujete. Potom by to byl holt prodej již odepisované szavby

    Tedy vyřadím přípojky - MD 546/Dal 081 (ZC) a 081/Dal 021 a účtuji výnos z prodeje přípojky - MD 311/Dal 646 a Dal 343.

    Když byste o tom případu věděla hned od začátku, tak bych účtoval jinak - ty přípojky si dal účetně stranou (třeba jako pohledávku), určitě nezařazoval se stavbou kanalizace ... - ale to je takové "kdyby" - teď se účetně snažím přizpůsobit tomu, co se již stalo.

  • Fakturace na základě VPS a DPH za činnost MěP
    11. 06. 2025

    Na základě veřejnoprávní smlouvy fakturuje naše obec sousední obci paušální částku za služby městské policie. Naše účetní tuto částku účtuje bez DPH (není předmětem DPH), prosím jak toto posuzujete, s DPH, nebo bez DPH ?
    Jsme plátci DPH.

    Děkuji}

    U tohoto typu plnění se domnívám, že jde o výkon veřejné správy.

    Jde o to, že je sice touto formou poskytována služba jinému subjektu, nicméně je to v činnosti, která je podle zákona o obecní policii vyhrazena pouze obci. Pokud dohodnete s jinou obcí, že obecní policie bude vykonávat službu i v jiné obci, jednáte na základě zvláštního pověření zákona o obecní plocii (§3a, §3c). Co je důležité - i v té sousední obci potom Vaši pracovníci jednají zase jako "obecní policie" podle tohoto speciálního zákona. 

    Jsem tedy přesvědčen, že je správné, že odměnu podle této smlouvy účtujete bez daně.

  • Majetek cizích vlastníků v objektech obce
    11. 06. 2025

    Obracíme se na Vás s dotazem týkajícím se evidence majetku dle vyhlášky č. 270/2010 Sb., o účetnictví některých vybraných účetních jednotek (dále jen „vyhláška“), konkrétně § 6 odst. 1 a 5.
    Jakým způsobem by měla účetní jednotka evidovat majetek, který:
    • účetní jednotka nevlastní (není jejím majetkem ve smyslu vlastnického práva),
    • zároveň k němu nemá příslušnost hospodaření,
    • tento se nachází ve stavbách v jejím majetku
    • a fakticky jej využívá nebo se k němu váže její činnost?
    Jedná se nám např. o umístění telekomunikačních stožárů na střechách byt. domů, kamerový systém, vybavení domovních předávacích stanic v byt. domech, nápojové automaty umístěné v budově úřadu apod. Ke všem těmto movitým věcem cizích vlastníků má obec uzavřený specifický smluvní vztah, např. nájemní smlouvy pro pronájem části střech, smlouvy o zřízení věcného břemene, smlouvy o uložení inženýrských sítí, smlouvy o poskytování náhrady za výkon oprávnění k cizím nemovitostem apod.
    Cílem je zajistit naplnění požadavků uvedených v § 6 odst. 1 a 5 vyhlášky, tedy především věrné zobrazení předmětu účetnictví a účetních případů. Doposud tento majetek nemáme v účetnictví evidován, ale bylo nám to vytknuto v minulé auditní zprávě.
    Nejsme si jisti, jak máme dále postupovat. Domníváme se, že tento typ majetku není nutné evidovat, audit je jiného názoru. Je v tomto případě nutné zaevidovat daný majetek např. v podrozvaze (např. jako majetek ve správě, zapůjčený, svěřený apod.)? Jaký účetní postup a dokladová podpora jsou v takovém případě doporučené?
    Předem děkujeme za Vaši odpověď.}

    Vyhlášku, kterou zmiňujete je vyhláška o inventarizaci a přímo vámi zmiňovaný odstavec poukazuje na provedení fyzické inventury. Ale netýká se evidence majetku jako takového. 

    Podle platných prováděcích předpisů, kterými se ÚSC řídí tento pronajatý majetek, který využíváte, neevidujeme na rozvahových, ale i podrozvahových účtech. Pokud byste ho takto evidovali, je to v rozporu obsahového vymezení účtů rozvahy i podrozvahy. 

    Ale prováděcí předpisy nezakazují, dokonce ÚJ mají právo vést mimoúčetní evidenci, tzv. operativní evidenci. Záleží na účetní jednotce, zda má zájem si uchovat informace o tomto majetku, zda je tato informace pro ÚJ přínosem nejen evidenčním, ale i pro další rozhodování. Právě v této operativní evidenci, můžete vést majetek, který nemáte ve vlastnictví, ani ho nemáte předán k hospodaření, ale přesto jej využíváte. Jedná se právě o majetek najatý, majetek ve výpůjčce, nalezený majetek, atd. 

    Jak si povedete (jakou formou, co vše bude obsahovat) a jestli si povedete operativní evidenci je čistě jenom na Vás. Nevím, proč je audit jiného názoru, vycházím z právních předpisů ÚSC. Možná šlo pouze o nějaký komunikační šum a šlo mu právě o tu operativní evidenci. 

    Podrobněji je toto téma vysvětleno v knize Účetní reforma 2012 pro ÚSC a jimi zřizované PO, kap. 27.- kniha je v dokumentech ke stažení na www.obecuctuje.cz.

  • Zřízení VB služebnosti-město oprávněný
    11. 06. 2025

    Dobrý den,
    prosím o zaúčtování s tímto účetním příkladem.
    Město má podepsanou smlouvu o VB na vodovodní přípojku na částku 3 085 Kč. K dnešnímu dni nemáme od Krajské správy a údržby silnic Sk žádnou fakturu, a proto VB není uhrazeno městem, a ani nevím kdy nám ji vystaví (kolega říká, že jsou moc vytížený). Mám pouze uhrazený kolek ve výši 1600 Kč a v ruce Vyrozumění z katastru s právními účinky k 6.5.2025. Můj předpoklad je, že by se VB mělo vést jako podlimitní 558 p.5122 § 2310 a současně 028/088, ale když není platba, tak bych to k právnímu účinku asi měla nějak zaúčtovat. Já jsem si myslela že buď jak kolek tak VB 3085 dala na dohadu 389 místo 558 a zrovna tak vést i kolek ( 378/231 p.5122 §2310, abych ho mohla přičíst jako vedlejší náklady k VB, až budu mít fakturu. Do akce Dům služeb, který byl v r.2024 po kolaudaci zařazen do majetku to již zařadit nemohu, jak jsem se dočetla.
    Moc bych Vás chtěla poprosit, zda by jste mi mohla celý příklad zaúčtovat tak, jak by měl být správně.
    Dovolila jsem si do Vašeho e-mailu zaslat podklady, aby bylo vidět co mám v ruce tj. Smlouva, Vyrozumění a úhradu kolku.
    Moc děkuji za kladnou odpověď
    S pozdravem HŠ}

    Podle smlouvy to opravdu vypadá, že VB vzniklo opravdu až po zařazení, tak byste VB měla evidovat samostatně na účtu 028. Účtování máte správně i správně zvolenou RS. K datu návrhu na vklad (právní účinky), byste měla účtovat VB do majetku. To, že zatím neproběhla žádná platba nevadí. Vypomůžete si právě to dohadou, neboli zápisem 558 MD / 389 D ve výši VB (3.085,-- Kč).  Kolek je uhrazený. Měla jste tedy kolek zaúčtovat 558 MD / 378 D a platbu 378 MD / 231 D + RS par. 2310 pol. 5122 ve výši 1.600,-- Kč. A celé to navést do majetku zápisem 028 MD / 088 D (VB + kolek) ke dni návrhu na vklad (právní účinky). Poté až budete mít fakturu k zaplacení, podle smlouvy se asi bude jednat o zálohovou fakturu, tak pokud to bude tak, měla byste účtovat předpis zálohy zápisem 314 MD / 321 D, platba 321 MD / 231 D + RS par. 2310, pol. 5122. A až Vám přijde daňový doklad k vypořádání zálohy, tak si srovnáte dohadnou položku a zaplacenou zálohu zápisem 389 MD / 314 D. Pokud by nepřišla zálohová faktura, ale rovnou faktura - daňový doklad, tak předpis budete účtovat 389 MD/ 321 D ve výši VB (3.085,-- Kč) a platbu zápisem 321 MD / 231 D + RS par. 2310, pol. 5122.

  • Majetek
    11. 06. 2025

    Dobrý den, pořídili jsme dotykový tablet pro potřeby hasičů do hasičského auta v hodnotě Kč: 6.932,--. Zaúčtovala jsem na 028/088. Poté pan starosta objednal k tomuto tabletu navigační software pro jednotky požární ochrany v hodnotě Kč: 2.200,--. Prosím o zaúčtování softwaru jak účetně, tak rozpočtově. Nevím, zda na 518/pol. 5172.
    Děkuji za odpověď}

    Předpokládám, že navigační software pro jednotky požární ochrany můžete nainstalovat do jakéhokoliv zařízení, nejen do tohoto tabletu a tablet bez tohoto softwaru funguje. Takže je možné vést tento dokoupený software jako DDNM. Hranice pro zařazení DDNM je stanovena prováděcími předpisy od 7 tis. Kč do 60 tis. Kč. Nezmiňujete se, jestli ve vnitřním předpisu máte hranici sníženou a jak vedete DDNM pod stanovenou hranicí (operativní evidence, podrozvaha).

    Pokud by hranice snížena nebyla, měla byste účtovat zápisem 518 MD / 321 D a  úhradu 321 MD / 231 pol. 5172 par. 5512 D a popřípadě zařadit na podrozvahu 901 MD / 999 D. Pokud je snížena a částka za software dosahuje evidence majetku, kterou máte určenou ve směrnici, tak místo účtu 518 byste použila účet 558 a zařazení do majetku 018 MD / 078 D.

  • Pojistné plnění
    11. 06. 2025

    Před 2 týdny nám nákladní auto nabouralo místní budovu hasičárny. Auto strhlo na rohu budovy část střechy a okap. Viník se přišel přiznat a vše vyřešit. Z pojišťovny přijdou peníze v hodnotě do 20 000,- a pak proběhne oprava. Chtěla bych poradit jak zaúčtovat peníze od pojišťovny, bude to 231 600/ 649 300, položka 2322 ? A v RO musím upravit příjmy a výdaje?}

    Ano, příjem fin. prostředků za pojistné plnění se účtuje na pol. 2322 proti účtu 649 a par. dle účelu budovy ( předpokládám, že 5512 - PO dobrovolná ochran). Celý účetní zápis by byl 377 MD / 649 D a příjem 231 MD / 377 D. 

    Výdaje na opravu budovy byste rozpočtovat určitě měla, pokud už nějaké rozpočtované výdaje nemáte např. ve schváleném rozpočtu. Nevím jakým způsobem máte schválen rozpočet, zda na třídy, par. nebo i položky. Pokud si potřebujete výdaje pokrýt právě tím příjmem za pojistné plnění, respektive příjem zapojit do rozpočtu, tak i příjem byste rozpočtovala. Pokud ne, tak příjem rozpočtovat nemusíte. Není povinnost rozpočtovat příjmy nebo je rovnat podle skutečnosti. 

  • Autobusová zastávka, kontejnery
    11. 06. 2025

    Prosím o pomoc s postupem účtování:
    a) máme autobusovou zastávku, kterou nám zbourali při dopravní nehodě, původní zastávka (to co zbylo) se zlikvidovalo a bude se stavět nová zastávka na stejném místě i velikostně. Je řešeno z pojišťovnou, cenu za zbudování nové odsouhlasila. Mám na tuto situaci pohlížet na technické zhodnocení, nebo to brát jako novou stavbu a původní zastávku vyřadit? Cena nové bude kolem 250.000 Kč . Původní zastávka má dle evidence zůstatkovou cenu 4229,- Kč (pořizovací cena byla 10.000 Kč), jak zaúčtovat přijetí pojistného plnění z pojišťovny?.
    b) obec prodala za cenu 25.000 Kč 2 kontejnery , které již nevyužívá, mám vystavit fakturu. Prosím o pomoc jak správně zaúčtovat fa i vyřazení z majetku, kontejnery mají zbytkovou cenu 23.760,- Kč a 10.360,- Kč. Musím dooprávkovat a vyřadit v zůstatkové ceně?}

    A) Původní zastávku bych celou vyřadila a zařadila jako novou stavbu, určitě se nejedná o TZ ani o opravu.  

    Předpokládám, že vedete autobusovou zastávku jako drobnou stavbu. Podle předpisu, když se vyřazuje z důvodu nové výstavby, měla by ZC původní stavby a náklady na demolici vstoupit do ceny nové (jsou výjimky, pokud byste tam např. stavěli novou zastávku, protože ta stará už nebyla vyhovující, pak se vyřazuje spíše likvidací jako opotřebením, účetní zápis 551 MD /081 D v ZC a 081 MD / 021 D v PC). Pokud se, ale prokáže příčinná souvislost - tedy že původní část stavby se vyřazuje kvůli té nové, pak náklady na demolici a ZC vyřazované části stavby patří na účet 042 jako náklad související s pořízením nové části stavby (§ 55 odst. 1 pís. e) vyhlášky č. 410/2009 Sb. platí i pro část stavby). ZC zúčtujete zápisem 042/081, vyřadíte v PC zápisem 081/021 a náklady na demolici účtujete 042/321. ZC není v žádné významné částce. 

    Pojistné plnění přijmete na pol. 2322 a par. 2221 a účet 649, celý účetní zápis by byl 377 MD / 649 D a 231 MD + RS / 377 D.

    B) Nejprve k prodeji jako takovému. Podle předpisu ČÚS 710 byste prodávaný majetek měla přecenit na RH. Nezmiňujete se o tom. Je povinností ÚJ mít vytvořenou směrnici pro tyto případy, kde si definujete k jakému datu přeceníte (např. k podpisu smlouvy, k rozhodnutí o prodeji) a zároveň je vhodné si ve směrnici určit i významnost, ať u podobných případů nemusíte přeceňovat. Ve vašem případě se nejedná o významnou částku, takže byste nemusela přeceňovat vůbec, ale je dobré to mít ve směrnici ošetřeno.

    Účetní zápisy bez přecení na RH by byly:

    - prodej majetku: 553 MD / 082 D ve výši ZC

    - vyřazení majetku: 082 MD / 022 D ve výši PC

    - předpis pohledávky: 311 MD / 646 D ve výši prodejní ceny

    - platba: 231 pol. 3113 MD / 311 D. 

    Co se týká faktury. Pokud je vaším odběratelem FO tak nejste povinni vystavit fakturu, pokud podnikatel, tak tam povinnost za zboží nebo službu vystavit fakturu nebo zjednodušený daňový doklad je. Resp. daňový doklad kvůli DPH. Jinak stačí i smlouva apod. 

  • Fond a konsolidační položky
    11. 06. 2025

    Dobrý den,
    prosím o konzultaci na níže uvedené téma:
    Město má založený fond s názvem „Fond oprav a rozvoje tepleného hospodářství města“, fond má svůj statut a svůj bankovní účet. Je zřízen za účelem oprav, údržby a zkvalitnění technologie přivaděče tepla. K účtu fondu byl zřízen spořící účet, který je dle smlouvy s KB součástí běžného účtu. O těchto účtech účtuji jako o fondu (236.xx), každý má svou AU a součet obou (236.xx) se mi rovná účtu 419 (fond). Oba účty spolu souvisí, proto také o nich takto účtuji. Prosím o kontrolu účtování přes konsolidační položky:
    ZBÚ-výdej §6330 Pol. 5349 Fond-příjem §6330 Pol. 4134 (např. roční příděl do fondu+401/419-tvorba)
    naopak z Fondu-výdej §6330 Pol. 5345 ZBÚ-příjem §6330 Pol. 4139
    Dále jakýkoliv převod na spořící účet fondu musí proběhnou přes ten běžný účet fondu a to účtuji takto:
    §6330 Pol. 5349/§6330 Pol. 4139 beru to jako převody v rámci fondu mezi těmito účty.
    Myslím si, že pokud k účtu fondu byl zřízen spořící účet, je tento účet dalším účtem fondu, je třeba o něm také účtovat jako o fondu, zachovat statut a považovat finanční prostředky obou účtů za prostředky fondu.
    Je to takto v pořádku?

    Dále mě zajímá, jakým způsobem zjistím, že náš fond je rezervní nebo jen peněžní-účelový? Ve statutu žádné slovo „rezervní“ není. Ptám se kvůli konsolidační položce (Pol. 5344-převody vl. rezerv. fondu)
    Děkuji za rychlou odpověď.
    JK}

    Obec jako územní samosprávný celek v souladu s § 5 odst. 1 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, v platném znění, může zřizovat peněžní fondy, a to pro konkrétní účely anebo bez účelového určení. Přičemž rozhodnutí o zřízení trvalého a dočasného peněžního fondu obce je ve výhradní pravomoci zastupitelstva obce podle § 84 odst. 2 písm. c) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů. Tyto peněžní fondy si obec může nazvat jakkoli. Zároveň by měly být nastaveny a schváleny pravidly fondu. Píšete o spořícím účtu, tak v pravidlech byste měli mít schváleno, že můžete dočasně volné prostředky krátkodobě zhodnocovat a zároveň, že úroky jsou součástí tvorby fondu a čerpání je i na bankovní poplatky.

    Takže k vaší odpovědi jakým způsobem zjistím co je váš fond. Fond je peněžní určitě jak jsem psala výše a záleží co vlastně ZO schválilo, jak je fond nazván a jestli je účelový nebo ne.  V RS máme určeny k fondům pol. 5342 - příděl do SF, pol. 5344 - převod do fondů rezervních (např. Rezervní fond, Fond rozvoje a rezerv - většinou to bývají neúčelové fondy), pol. 5349 - převod do ostatních fondů ze ZBÚ (např. Fond rozvoje bydlení a další - účelové fondy). Schválené peněžní fondy se účtují na účtě 236, pokud je k nim zřízen zvláštní bankovní účet. 

    Pozor na zaměňování povinnosti peněžních fondů, rezervního fondu a povinnosti tvorby rezerv dle účetnictví.

    Co se týká Vašeho účtování, tak pokud je fond účelový, tak příděl, tvorbu i výdej na ZBÚ a fondu máte účtováno správně, včetně položek RS. 

    Spořící účet k fondu je vlastně ZBÚ. Jak jsem psala výše, záleží jak to ve statutu fondu máte. Pokud tak, že můžete zhodnocovat krátkodobě volné prostředky fondu a zároveň úroky jsou součástí tvorby fondu,  tzn. postupuje se stejně, jako byste peněžní fond vedli na odděleném ZBÚ. V tu chvíli převody mezi těmito dvěma účty máte účtovány správně. Pokud, ale ne, tak bych ho radši vedla na účtu 231 jako ZBÚ.

    Ve vztahu k peněžnímu fondu se pol. 5349 i 4134 (stejně jako položky 5345 a 4139) musí rozpočtovat. 

  • Obchodní majetek, PDP
    10. 06. 2025

    Dobrý den. V budově obecního úřadu zaujímá část objektu restaurace (pronajímáme), sál (pronajímáme + naše kulturní akce), knihovna (kde kromě výpůjčky knih a vzdělávacích projektů je v nepatrné míře i prodej reklamních předmětů), kanceláře úřadu, kanceláře užívané jinými subjekty (pronajímáme), místnost pro seniory a další veřejnost - maminky s dětmi, spolek českého červeného kříže (mají k užívání zdarma). Chtěla jsem se zeptat, jak mám k takovému objektu přistoupit z hlediska evidence obchodního majetku, jestli mám rozpočítat podlahové plochy místností, které jsou používány k ekonomické činnosti (zde třeba nevím kanceláře úřadu, když se na finančním oddělení vystavují daňové doklady, sepisují nájemní smlouvy, správa bytů – je to ekonomická činnost? Nebo kancelář starosty, místostarosty?). Nebo se rozhodnout vložit do obchodního majetku objekt celý? A dále pokud se provádějí opravy v jednotlivých částech objektu, použiji PDP na celý objekt nebo mám rozlišovat, v které části objektu je práce realizována (viz. senioři a maminky nebude PDP)? Děkuji}

    U takovéhoto objektu, kde se realizuje jak činnost ekonomická tak i neekonomická si můžete vybrat z následujcícíh variant:

    - nevložit jej do obchodního majetku vůbec

    - vložit jej celý do obchodního majetku

    - vložit jen jeho část - například tu plochu restaurace a kulturního sálu ... - tato varianta je za mne diskutabilní a komplikovaná.

    Já bych být Vámi vložil tento objekt do obchodního majetku celý. Tím bych potenciálně splnil první krok pro odpočty DPH - druhou podmínkou je prokázání souvislosti se zdaňovanými příjmy - tady bych potom již řešil, na jaké části nemovitosti se to dělá a podle toho volil odpočet daně (a v některých částech to bude i bez odpočtu). Když ten objekt dáte do obchodního majetku jako celek, potom stavební a montážní práce vymezené v CZ-CPA 41 - 43 na celém objektu v režimu PDP (bez ohledu na to, kde jsou tyto práce vykonávány).

     

  • Rozpouštění transferu po zařazení do majetku
    10. 06. 2025

    Dobrý den, prosím o radu s rozpouštěním transferu. V loňském roce jsme nakoupili investiční i neinvestiční majetek – stroje pro technické služby. Předpokládalo se, že budou z dotace, ale neměli jsme v ruce žádnou smlouvu, proto jsme zařadili do majetku bez transferu a odepisujeme. 2.4.2025 byla konečně podepsána smlouva o dotaci, zaúčtovaly jsme k tomu datu dohad na 403 ve výši dotace. Ve smlouvě nebylo rozděleno, kolik je investice a kolik neinvestice, proto jsme si to rozdělily samy → 388/403 = 749 238 Kč, 388/672 = 131 999 Kč. Nyní bych v majetku postupovala tak, že ke dni 2.4.2025 (podpis smlouvy o dotaci) bych zadala transfer na kartu majetku, ale od kdy ho máme začít rozpouštět? Již od dubna nebo až od května, jako když zařazujeme majetek? Nebo mám rozpouštění transferu za měsíce, kdy jsme ještě neměli smlouvu, dopočítat a zaúčtovat jako opravu odpisů (rozpouštění transferu)?}

    Nejdříve trochu obecně ohledně dohady transferu a přiřazení trasferu na kartu majetku a rozpouštění.

    Jsou k dispozici dva dotazy odpovědi z MF:

     "5/2019   Účtuje vybraná účetní jednotka o odhadu výše přijatého investičního transferu k okamžiku zařazení majetku do užívání podle ustanovení bodu 5.3.4. písm. c) ČÚS č. 703 – Transfery v případě, že dosud nebyla podána žádost o poskytnutí dotace na financování pořízení tohoto majetku?      

    Pokud k okamžiku zařazení dlouhodobého majetku nebo jeho technického zhodnocení do užívání nejsou naplněny podmínky podle ustanovení bodu 4.7. ČÚS č. 703 - Transfery, neúčtuje vybraná účetní jednotka prostřednictvím syntetického účtu 388 – Dohadné účty aktivní o odhadu výše přijatého investičního transferu.

     V souladu s ustanovením bodu 4.7. ČÚS č. 703 – Transfery účtuje příjemce transferu prostřednictvím syntetického účtu 388 – Dohadné účty aktivní v případě, že nastaly skutečnosti, ze kterých vyplývá nezpochybnitelnost důvodu poskytnutí transferu a okamžik nebo lhůta poskytnutí transferu a není známa výše transferu nebo je tato výše zpochybnitelná. Dohadné účty aktivní představují pohledávku, tzn. nezpochybnitelný nárok vybrané účetní jednotky, jejíž výše je zpochybnitelná.

     4/2019 Jakým způsobem vybraná účetní jednotka účtuje o investičním transferu přijatém za účelem financování majetku, který byl zařazen do užívání před okamžikem podání žádosti o poskytnutí investičního transferu?          

    K okamžiku, kdy nastanou skutečnosti podle ustanovení bodu 4.8. ČÚS č. 703 – Transfery, účtuje vybraná účetní jednotka s výjimkou organizační složky státu o přijatém investičním transferu na stranu MÁ DÁTI příslušného syntetického účtu pohledávek se souvztažným zápisem na stranu DAL syntetického účtu 403 – Transfery na pořízení dlouhodobého majetku.

     O časovém rozlišení přijatého investičního transferu účtuje účetní jednotka zejména současně s odpisem tohoto majetku v souladu s ustanovením bodu 8.3. ČÚS č. 708 – Odpisování dlouhodobého majetku na stranu MÁ DÁTI syntetického účtu 403 – Transfery na pořízení dlouhodobého majetku se souvztažným zápisem na stranu DAL příslušného syntetického účtu účtové skupiny 67 – Výnosy z transferů, a to v částce tohoto odpisu násobené transferovým podílem.

     Po dobu, po kterou byl majetek užíván a odepisován, až do okamžiku předpisu pohledávky z titulu přijatého investičního transferu se neprovede „zpětně" časové rozlišení investičního transferu.

    Transferový podíl se stanoví obdobně jako podle bodu 3.1. písm. e) věty druhé ČÚS č. 708 – Odpisování dlouhodobého majetku, tj. podíl přijatého investičního transferu k pořizovací ceně snížené o výši oprávek a opravných položek k tomuto majetku. V případě přijetí investičního transferu určeného na pořízení dlouhodobého majetku, který již byl zařazen do užívání, tak může dojít i k situaci, kdy hodnota transferového podílu bude větší než 1."

    Bohužel si trochu protiřečí. Proto radíme, když to je takto umožněno, dotaci nedohadovat, protože když je ta možnost, vyhneme se případným rozdílům od dohady – toto není klasická ex post ve smyslu, že proplácí až po zařazení, ale my v okamžiku zařazení nemáme dotaci přiznanou. 

    Takže jak jsem psala v předchozím odstavci, i když máte smlouvu podepsanou, tak bych neúčtovala o dohadné položce a počkala si až budete vědět skutečnou výši dotace i její rozdělení, nezařazovala na kartu majetku a nezačala rozpouštět, protože nemáte nezpochybnitelné informace. I podle toho co píšete, že jste si dotaci rozdělily samy. Tomu moc nerozumím. Většinou je tato informace k dispozici v rozhodnutí nebo smlouvě o jakou dotaci se jedná a v jakém poměru ji obdržíte. Nepíšete o jakou dotaci se jedná, takže bohužel mohu jenom hádat. Napadlo mě, že třeba ta neinvestiční forma dotace jsou nepřímé neboli paušální náklady, které jsou většinou dány pevnou procentní sazbou a vycházejí z uznatelných nákladů dotace. 

    Ve shrnutí: o dohadné položce bych zatím neúčtovala, pokud nebudete mít k dispozici nezpochybnitelné informace, transfer bych nezapisovala na kartu majetku a nerozpouštěla ho. A pokusila se zjistit více informací a podle toho dále postupovala. A ještě jedna poznámka, kterou bych tu ráda vypíchla: pokud je dotace přiznaná dodatečně po zařazení nedopočítáváte zpětně rozpouštění dotace, viz. ČÚS 708.  

     

  • Záložní zařízení, záložní zdroj, diagnostika a záloha
    10. 06. 2025

    Pořídili jsme na obec záložní zařízení (dvoušachtové zařízení Synology NAS 7000,- Kč se dvěma disky NAS 2 x 2500,- Kč – vše v jedné krabici - ve faktuře jsou to 3 položky) 12.000,- Kč a záložní zdroj 3.200,- Kč. Zařadím na dvě položky. V obou případech na 558/321, 028/088, 321/231 pol. 5137.
    Na faktuře je ještě práce (Servis: diagnostika původního záložního zařízení - disku, nastavení nového, záloha dat ze starých disků) celkem 3700,- Kč. To bych účtovala jako službu 518 / 231 6171 5168.}

    I při pořízení DDHM mohou vznikat vedlejší pořizovací výdaje a to jsou právě ty práce. Měla byste je účtovat spolu s pořízením DDHM a měly by vstoupit právě do ceny DDHM. Buď je rozpočítat mezi jednotlivé položky, které jste pořizovali nebo je přiřadit k tomu majetku, kterého se týkali. Ano souhlasím, oddělit záložný zdroj jako samostatný DDHM a zbytek nechat jako jeden celek DDHM a na kartu majetku si vypsat z čeho se skládá a v jakých pořizovacích cenách. Jinak účtování DDHM máte v pořádku.

  • Zaokrouhlení faktury z dotace
    10. 06. 2025

    Dobrý den, letos jsme obdrželi smlouvu se SFŽP na pořizování FVE na třech objektech. Loni byl do majetku zařazen jeden objekt, letos zbylé dva - podle napojení na síť. Všechny faktury byly uhrazeny loni, letos přišla poslední. Z důvodu zaokrouhlení, firma se kterou jsme měli smlouvu o dílo, fakturovala 2x, byla poslední faktura o 1,-- Kč vyšší, než se kterou počítal fond, i hodnota nového majetku je o tuto korunu menší. Do majetku jsme ji loni dohadovali. Mám tuto korunu účtovat jen do nákladů, s neinvestiční položkou (dotace je investiční), bez značení org. dotace? Dále ve smlouvě fond snížil způsobilé výdaje o 10 000,-- Kč u loňské faktury. Stačí tuto skutečnost jen ručně označit na fakturu?
    Děkuji}

    Píšete o dohadě na fakturu, tak letos došlou fakturu zúčtujte spolu s tou dohadou, kterou jste při zařazení majetku účtovala (042 MD / 389 D). Zúčtování dohadné položky poté bude zápisem 389 ve výši dohady / 321 ve výši došlé faktury. Trochu jsem se v tom ztratila, tak nevím, kde ta koruna zůstane. Pokud je dohada nižší než skutečně došlá faktura, tak ano náklad. Měla byste účtovat o rozdílu od dohady (je to opravdu nevýznamná částka), proto byste měla použít účet 551 a neopravovat ocenění majetku a samozřejmě investiční pol. 6121 při platbě a vše označit právě tou org., aby jste měla komplet oddělené účtování dotace, tak jak bývá v podmínkách dotace. 

    Ano, měla byste ručně opravit na fakturách z loňského roku značení dle skutečnosti, když máte snížené způsobilé výdaje. 

    Jen prosím pozor - kdyby se tou korunou překročila vysoutěžená částka, je lepší požádat dodavatele o opravu fa - již jsem se setkala s tím, že se vracela celá dotace, protože dodavatel překročil vysoutěženou částku o 20 haléřů - nikdy nevíte, na koho při kontrolách narazíte- tak si na to dejte radši pozor- to se opravdu stalo, co píšu, i si pamatuji na kterém městě :o). Vraceli myslím přes 200 tis. Kč. 

  • Dotace SZIF na dětské hřiště
    09. 06. 2025

    V roce 2024 jsme podali žádost o dotaci na dětské hřiště a hřiště i udělali.
    V prosinci jsem ho zařadila do majetku. Rozhodnutí o přidělení dotace přišlo koncem února, až po uzávěrkách, zařadila jsem jen na podrozvahu 915/999 ve výši 171 142,- Kč. Starosta udělal vyúčtování dotace a v květnu přišly peníze na účet. Dotaci nám o 1 712,- Kč pokrátili, takže přišlo 169 430,- Kč. Prosím o info, EU investice je 59 300,- UZ 89518, N 160, Z 5, národní zdroje
    110 130,- Kč, UZ 89517, N 160, Z 1
    1. jak příjem dotace dotaci zaúčtovat. Z podrozvahy jsem odúčtovala.
    2. na kartu majetku doplním částku transferu, až teď od května?}

    Úplně si nejsem jistá, zda proběhlo ZVA (závěrečné vyúčtování akce) a je schváleno, tak napíšu obě varianty. U nějakých typů dotace, bývá vyúčtování (předpis pohledávky) možný k okamžiku schválení žádosti o platbu. Mělo by to být ve smlouvě k poskytnutí dotace. U tohoto typu dotace to bývá a prověřila bych si to. 

    Účtování schváleného ZVA: předpis 346 MD / 403 D a přijatá platba 231 MD / 346 D a zároveň odúčtovat podmíněnou pohledávku z podrozvahy zápisem 999 MD / 915 D. 

    Na kartu majetku zapíšete správnou výši dotace, která Vám přišla k okamžiku, kdy nastanou skutečnosti podle ustanovení bodu 4.8. ČÚS č. 703 – Transfery a začnete rozpouštět dotaci postupně do výnosů. To je tedy v době, kdy víte skutečnou výši dotace, tedy v květnu.

    Pokud by peníze přišly dříve než budete účtovat o ZVA, tak příjem fin. prostředků bude účtován zápisem 231 MD + RS / 374 D a odúčtování z podrozvahy 999 MD / 955 D. Následně předpis ZVA: 346 MD / 403 D a zúčtování zálohy 374 MD / 346 D.

  • Darovaný drobný majetek od spolku Rodiče dětem, z.s.
    09. 06. 2025

    Dobrý den, prosím o radu i z pohledu spolku. V roce 2011 dostal spolek přes MAS dotaci ze SZIF (národní zdroje i EU) ve výši 472 500 Kč na nákup krojů a 2 stánků. Obec dala také dotaci 143 733 Kč, aby byla pokrytá celá částka z dotací. Spolek to dosud neeviduje, žádný majetek nevede. Nyní bychom chtěli kroje a stánky převést na obec, protože se o to stejně staráme. Můžeme majetek převést darovací smlouvou? Může spolek darovat majetek, který nemá v evidenci? V jaké ceně máme majetek zařadit, co dát do smlouvy? Jedná se o drobný majetek, který měl pořizovací cenu max. 20 000 Kč za kus, některé jsou i za míň než 1 000 Kč, celkem 547 900 Kč za kroje a 45 000 Kč za stánky. O dotaci já už účtovat nebudu, že.}

    Nevím, jak z Vaši strany bylo účtováno při poskytnutí dotace spolku na pokrytí celé částky na pořízení krojů a stanků a jak to bylo právně ošetřeno, tak mohu napsat jenom obecnou radu.

    Pokud jste transfer poskytli na základě veřejnoprávní smlouvy podle zákona č. 250/2000, účtovali přes účet 572 a pol. 5222 a nebyla ve smlouvě o poskytnutí trasferu žádná budoucí podmínka, tak je jedno jakým způsobem Vám spolek daruje (darovací smlouva) nebo bezúplatně převede (smlouva o bezúplatném převodu) kroje i stánky. Je na nich a Vás jakou formu si zvolíte.

    Spolek není VÚJ, tak jejich dar budete účtovat v RPC, tedy v ceně, která je v místě a čase obvyklá (aktuální hodnota). Není to tedy automaticky cena ze smlouvy. Nepřebíráte jejich ocenění a ani výši dotace. Můžete využít pořizovací cenu převodce a snížit jí o odhadované opotřebení, obecně se jinak využívá i cena např. z bazarů apod. (není vhodné zpracovávat ZP). Vhodné aby RPC určil někdo jiný, než účetní (např. starosta).

    Omlouvám se, ale spolek vede účetnictví podle jiných předpisů než ÚSC a podle obchodních podmínek na jiné účetnictví než účetnictví ÚSC neodpovídáme. Není to ani v naší odbornosti. Děkuji za pochopení. 

← Novější dotazy

Zobrazit

Hledání v dotazech

Tipy pro práci s dotazy

Acha obec účtuje s.r.o.

Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8

IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091

Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010

Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007

Návrh a tvorba webu